Jak se člověk naučil zabíjet
Vývoj člověka nebyl, jak se často usuzuje, postupným, heroickým
vznikáním jediného biologického druhu. Historie vzniku člověka je pošpiněna
bojem a genocidou. Nejprve jsme zlikvidovali své nejbližší soupeře a nyní
jsou na řadě příbuzní, jako jsou šimpanzi a gorily, argumentoval v neděli
13. února v týdeníku Observer Robin McKie.
Na druhu Homo sapiens je něco dost podivného. Na rozdíl od jiných
zvířat nemáme v našem světě žádné blízké příbuzné. Koně mají zebry, delfíni
mají sviňuchy, lvi mají tygry. Ale člověk je jediným vzpřímeným
inteligentním primátem na této Zemi.
Vždycky tomu tak nebylo. Vědci nedávno zjistili, že po většinu naší
evoluční historie jsme žili na světě s mnoha rozdílnými lidmi - nejen s
dvěma dalšími druhy, jak se kdysi myslelo, ale s celou řadou různých druhů.
Celkem už bylo objeveno více než 20 druhů člověka a počet roste dále,
neboť vědci objevují další a další druhy: za poslední tři roky tři nové
typy člověka byly objeveny v Čadu, v Etiopii a ve Španělsku.
A pak, asi před 30 000 lety, se najednou homo sapiens octl na Zemi
sám. Ale proč? Proč najednou zdědil moderní člověk svět na úkor
sourozenců, jako byli neandrtálci? Byla to genocida anebo hospodářský
imperialismus, které vedly k jejich zmizení? Jinými slovy, je nejpřesnějším
modelem lidství Slobodan Miloševič anebo Bill Gates?
O těchto kritických otázkách se debatuje poslední dobou v časopisech
Scientific American a British Archaeology. Vědci zkoumali kosti
prehistorických mrtvých a zaznamenali důkazy holocaustu z doby kamenné.
Tendence ke genocidě je možná přirozenou součástí lidství, konstatují.
Jiní vědci s tím nesouhlasí. Přijímají, že neseme odpovědnost za
likvidaci ostatních lidských druhů, ale dovozují, že to byl důsledek
hospodářského nedostatku. Příliš spolu soupeříme a homo sapiens si uměl
lépe zajistit zdroje pro přežití.
"Uvědomme si, co se stalo, když se asi před 40 000 lety nastěhovali
do Evropy moderní lidé," vysvětluje paleontolog profesor Chris Stringer z
Natural History Museum v Londýně. "V Evropě tou dobou spokojeně už 200 000
let žili neandrtálci. Ale během pouhých 10 000 let po našem příchodu jsme
je zlikvidovali - a byli to naši nejbližší příbuzní. Samozřejmě, žili ve
stejném prostředí jako my, a tak museli být vyhlazeni. To je jasné. Ale teď
se rozmnožujeme a přišli na řadu vzdálenější členové rodiny primátů -
šimpanzi, gorily a orangutani. Otázka je, kde to skončí."
Historie toho, jak člověk ovládl svět, vznikla před pěti miliony
let, kdy se populace afrických opic začala přizpůsobovat životnímu stylu,
nezávislému na lesích, které mizely v důsledku globálních ekologických
změn. Tito hominidi, z nichž hlavními typy byli Australopithecus
anamensis, afarensis a africanus, měli malý mozek, ale chodili vzpřímeně.
Až přibližně asi před 2,5 miliony let se u těchto zvířat objevily
první známky intelektuální originality, když začaly vznikat první kamenné
nástroje. Tou dobou existovaly ve východní Africe nejméně čtyři různé typy
lidí: Homo rudolfensis, habilis a erectuis, a samostatná odrůda lidoopů,
Australopithecus boseii. Jiné druhy žily na severu a na jihu odtamtud.
"Představte si tu scénu z filmu Hvězdné války, v baru, kde sedí
nejrůznější stvoření různých tvarů z různých planet, a společně hovoří a
pijí spolu. Tak vypadala evoluční minulost člověka, " argumentuje
Paleontolog Joel Rak.
Jeden hominid z východoafrické čtveřice, Homo erectus, se začal
živit bohatou stravou masa a hlíz. Bílkoviny poskytly energii pro růst
mozku a z toho vzniklo složité chování. Erectus byl silný a atletický, i
když intelektuálně byl vybaven jen mírně, a rozšířil se po celém světě.
Asi před 100 000 lety existovaly na světě tři různé druhy lidí:
Neandrtálci s velkým mozkem v Evropě, samostatná populace lidí typu erectus
na Jávě a v Africe Homo sapiense.
Moderní lidé se vyvalili z Afrika do Asie a nakonec i do Evropy a
naprosto tam zlikvidovali už existující druhy lidí, které jim stály v
cestě. K žádnému křížení mezi nimi nedocházelo, neboť ať dnes studují vědci
geny dnešních lidí jakkoliv usilovně, žádné vlivy DNA od jiných lidských
druhů v nich nenalézají.
Antropoložka Leslie Aiello z University College London si nemyslí,
že homo sapiens jiné druhy člověka aktivně vyhladil. "Byli jsme prostě
nejlepší varianta, žili jsme déle a efektivněji jsme se rozmnožovali."
Aiellová a další poukazují na tu, jak širokou síť aliancí začali
spřádat moderní lidé, když se dostali do Evropy. Neandrtálské kamenné
nástroje se málokdy naleznou dále než 50 km od zdroje jejich výroby, ale
nástroje druhu Homo sapiens jsou až ve vzdálenosti 300 km od zdroje výroby.
"Byli jsme schopni vytvářet sítě přátel, networking, a když nastaly špatné
časy, měli jsme příbuzné a přátele, a ti nám pomohli," konstatuje profesor
Clive Gamble ze Southampton University. "Neandrtálci to nedělali. Je to
jako když vzpomínáme na tety a na bratrance. Posíláme vánoční pozdravy, ale
Neandrtálci to nedělali. Tak vymřeli."
Je to microsoftská verze historie. Postupně, ale efektivně, jsme
opozici uškrtili, protože jsme byli lepší, chytřejší organizátoři, kteří si
zmonopolizovali zdroje.
Druhý scénář, že došlo v době kamenné k holocaustu, je těžko
podpořit argumenty, neboť paleontologové dosud nevykopali žádné
neandrtálské lebky s otvory po oštěpech. Těžko se ale vyhnout představě,
že naše setkání s Neandrtálci byla často násilná a končila na té či oné
straně smrtí. Jak napsal Tattersal v časopise Scientific American,
"Vzhledem k tomu, jak rychle Neandrtálci zmizeli a vzhledem k strašlivému
následnému chování druhu Homo sapiens lze spekulovat, že taková setkání asi
pro Neandrtálce příliš šťastná nebyla."
Na základě výrazných jazykových schopností a se schopností využívat
mentální symboly pro řešení problémů musel být Homo sapiens strašlivým
nepřítelem, argumentuje. Ten názor sdílí archeolog Paul Pettit z Oxfordské
univerzity. "Neandrtálci toho moc nenabízeli - kromě konkurence," napsal v
časopise British Archeology. "Homo sapiens zřejmě zabíjel nejdřív a ptal se
až posléze. Tam kde Neandrtálci a homo sapiens nemohli koexistovat,
zmizení Neandrtálců bylo možná důsledkem nejprve moderního lidského závodu
a pak úspěšného pokusu o genocidu."
Je to deprimující názor na Homo sapiens, který perfektně vyjadřuje
Agent Smith z filmu Matrix: "Každý savec na této planetě si instinktivně
vytváří přirozenou rovnováhu s okolním životním prostředím. Ale vy lidi ne.
Vy se nastěhujete do nějaké oblasti a pak se tam rozmnožujete. Rozmnožujete
se tak dlouho, až jsou všechny přírodní zdroje vyčerpány. Přežijete jen
tak, že se pak nastěhujete do jiné oblasti. Tento vzorec chování sleduje na
této planetě ještě jiný organismus. Virus. Lidi jsou nemocí této planety.
Vy jste mor."
Je to trochu přehnané. Jenže je jasné, že monopolní postavení
člověka na této Zemi není pro ni zrovna zdravé, ať už k tomu došlo
jakkoliv. A existují také jiné filozofické názory, o nichž bychom měli
uvažovat, jak vysvětluje Carl Swisher z Berkeley Geochronology Centre v
Kalifornii: "I atheisté a agnostici přijali myšlenku, že existuje jen jeden
Bůh a že my - homo sapiens - jsme byli stvořeni v jeho obrazu, a nikoliv
že v jeho obrazu byli stvořeni i ostatní hominidi, jako byli Neandrtálci. "
Jinými slovy, možná bychom měli znovu začít uvažovat o tom, co to znamená
být stvořen v božím obraze.
Rekordní délka amerického blahobytu
V sobotu 12. února trval nynější hospodářský boom ve Spojených
státech už 107 měsíců (tedy téměř devět let) - nejdelší dobu od začátku
záznamů. Většina Američanů ovšem nepřipisuje tento úspěch prezidentu Billu
Clintonovi, napsal deník Guardian: zatímco ten se bavil ve své prezidentské
kanceláři s Monikou Lewinskou, tvůrcem ekonomického rozkvětu se podle
nich stal Alan Greenspan, předseda americké Federal Reserve Bank.
Greenspan je považován za nejmocnějšího šéfa ústřední banky na
světě. Za pomoci nového druhu podnikatelů v rostoucím sektoru vysoké
technologie se Greenspanovi podařilo vyvést americkou ekonomii v
devadesátých letech z útlumu.
V Americe dochází k nejrychlejšímu hospodářskému růstu ze všech
hlavních rozvinutých zemí, sídlo v ní má 9 z 10 největších světových firem
a vyváží model ekonomiky volného obchodu po celém světě.
Před patnácti leti, po Watergate a po Vietnamu, se Amerika obávala,
že se jí zmocní japonští podnikatelé a záviděla Německu jeho sociálně tržní
kapitalismus, mezitím se situace radikálně změnila. Japonsko prožilo deset
let hospodářských potíží a Německo zkoumé své ekonomické problémy a
zjišťuje, jak by mu mohl anglosaský model pomoci snížit vysokou
nezaměstnanost.
Na rozdíl od neúspěchu při jednání o liberalizaci obchodu, k němuž
došlo v Seattle před dvěma měsíci, je globalizace jev, který po světě
prosazují Američané. Právě Mezinárodní měnový fond, v němž hraje významnou
roli americká vláda, požaduje likvidaci další překážek plynutí kapitálu
přes hranice zemí. Americké finanční společnosti rozšiřují tuto filozofii
po celém světě a americké firmy jako Microsoft, Dell a Intel rozšiřují
revoluci nejmodernější technologie.
Po recesi v oblasti manuálních zaměstnání v osmdesátých letech,
která tvrdě postihla tradiční průmyslové oblasti na Středozápadě, došlo v
Americe k dalšímu šoku v době války v Perském zálivu v roce 1991. Stoupla
nezaměstnanost a poklesl rozvoj hospodářství, takže voliči začali slyšet na
klasický clintonovský předvolební slogan: "It's the economy, stupid." -
"Je to hospodářství, blbečku."
Avšak hospodářství se už tou dobou začínalo zotavovat. Štěstím
prezidenta Clintona bylo, že dorazil do Bílého domu právě v době, kdy se
sloučila celá řada faktorů, vedoucích k postupnému rozkvětu americké
ekonomiky. Greenspan v roce 1991 rychle a agresivně snížil úrokové míry a
dostatek levných půjček pomohl zvýšit podnikatelskou důvěru. Tou dobou
zároveň obrovské výdaje na obranu za Ronalda Reagana v době studené války
přinesly celou řadu vedlejších vynálezů v oblasti počítačů, telekomunikací
a biotechnologie.
Clintonovi Noví demokraté se stavěli k tržnímu bohu relativně
přátelsky, stejně jako to činí Blairovi Noví labouristé v Británii. Vláda
prezidenta Clintona zlikvidovala rozpočtový schodek - důsledek Reaganovy
rozhazovačnosti - a v současnosti má americký stát opět velmi zdravý
finanční přebytek.
Zároveň nebylo učiněno nic, aby se zastavily zvětšující se rozdíly
mezi lidmi v řídících funkcích a řadovými zaměstnanci. Pro většinu
Američanů byla dvě desetiletí od poloviny sedmdesátých let dobou, kdy
museli pracovat intenzivněji, aby si udrželi dosavadní životní úroveň. Na
vrcholu však dostali ředitelé podniků neuvěřitelně vysoká platová zvýšení -
například, v letech 1978 - 1998 se zvýšil nejvyšší plat amerického ředitele
soukromé korporace z 5 milionů dolarů ročně na 576 milionů dolarů ročně -
je to vzrůst 11,400 procent.
Jen za poslední tři roky se začal projevovat americký hospodářský
boom i na stoupající životní úrovni většiny Američanů. I když je
nezaměstnanost ve Spojených státech úmyslně snižována trestním režimem, v
jehož rámci jsou ve vězení 2 miliony mužů, trhu pracovních sil vévodí
nabídka zaměstnanců, a tak si zaměstnanci mohou vynucovat vyšší plat. Ale
Spojené státy jsou hluboce rozdělenou společností - na jednom konci spektra
je privilegovaná elita a na druhém žijí lidé v ghettech.
Zdá se však, že americký hospodářský rozkvět bude nadále pokračovat.
Podle nejnovějších údajů ekonomika stále roste, produktivita amerických
pracovních sil se každoročně zvětšuje o 5 procent a silný dolar udržuje
nízkou inflaci tím, že snižuje náklady na dovoz.
Vzkříšení Pittsburghu
Za posledních deset let se původně průmyslové město Pittsburgh
proměnilo z průmyslového vraku v čelné středisko počítačové ekonomiky,
která se považuje za motor dlouhodobého amerického hospodářského rozvoje.
Pittsburgh je pátým největším americkým výrobcem softwaru a inzeruje
se jako "digitální skleník", středisko pro vznikající technologii "celých
systému na jediném čipu", která je klíčem k miniaturizaci počítačových
součástek.
Při jízdě autem do středu města z okolní Alleghenské vrchoviny je
jasně vidět, že z ruin starší, odhozené verze vzniká nové město.
Mrakodrapy, které vybudovali ve stylu art-deco pittsburghští průmysloví
magnáti Garnegie, Mellon, Frick, Heinz a Westinghouse ještě stojí, avšak v
některých z nich mají nyní kanceláře firmy pro podnikové poradenství a
internetové podniky.
Plameny vysokých pecí, které bývaly tak jasně vidět, že letadla z
New Yorku do Chicaga jich použivaly jako navigační pomůcky, už vyhasly a
vzduch ve městě je čistší než ve většině amerických měst podobné velikosti.
Je to atraktivní pro novou generaci internetových podnikatelů, kteří rádi
jezdí na horských kolech a chodí na túry do kopců. Ti se do města houfně
stěhují.
Staré budovy oceláren jsou nyní využívány buď jako skladiště anebo
byly rozděleny přepážkami na menší místnosti pro malé začínající firmy.
Podnik Sony je nyní umístěn v bývalé automobilce Volkswagen.
Před 17 lety se zdálo, že je Pittsburgh určen na smetiště
průmyslových dějin. Recese začátku osmdesátých let zlikvidovala ocelářský
průmysl téměř přes noc. V roce 1983 přišel Pittsburgh o více než 80 000
ocelářských pracovních příležitostí.
"Recese zasáhla Pittsburgh tvrdším způsobem než jiná americká
města," argumentuje Donald Smith, ekonom na Carnegieho a Mellonově
univerzitě. "Ale tvrdost rány zaktivizovala veřejné mínění a vedení města."
Smith, ředitel univerzitního střediska pro hospodářský rozvoj, je
přesvědčen, že Pittsburgh zažívá nyní nový rozkvět právě proto, že se stal
cílem dobře mířených státních zásahů vlády státu Pennsylvánie, který
založil organizace, které financovaly podnikatele a poskytovaly jim
poradenství.
Druhým klíčem záchrany Pittsburghu byli jeho průmysloví zakladatelé,
kteří založili a poskytli finance pro několik univerzit. Tyto univerzity
byly původně založeny proto, aby se uhladily hrubé rysy Pittsburghu, ale
staly se ohnisky dalšího rozvoje, protože poskytují kvalifikované pracovní
síly a nové nápady a myšlenky.
Carnegieho a Mellonova univerzita se stala čelným výzkumným
střediskem pro rozvoj softwaru a specializuje se na počítačovou bezpečnost.
Lékařské středisko University of Pittsburgh se stalo světově významným
průkopníkem při transplantacích tělesných orgánů.
Intelektuální kapitál univerzit a jejich výzkumná kapacita poskytly
Pittsburgu základní nástroje pro vytvoření ekonomiky, založené na
znalostech.
Nezaměstnanost, který byl v osmdesátých letech vyšší než 10 procent,
je nyní 4,5 procenta - mírně nad celoamerickým průměrem. Recese v
počítačovém průmyslu by město ovšem silně postihla. Hospodářství, které je
nezranitelné, tu nemáme, přiznal Smith.
Pro chudé ale není v Pittsburgu nic
Smutným tajemstvím Pittsburghu je čtvrť nazvaná The Hill, která je
postižena vysokou mírou chudoby, zatímco ostatní části města bohatnou.
The Hill býval vstupní halou do Pittsburgu a bydleli tady postupně
všechny imigrační vlny - Rusové, Poláci a židé. Podle tradice tady Trockij
vyzýval v projevech k permanentní revoluci. I dnes by jistě existenci této
čtvrtě využil pro své argumenty o zlořádech kapitalismu.
V současnosti jsou skoro všichni obyvatelé čtvrti The Hill černoši a
černošská nezaměstnanost, ve výši 12 procent, je téměř trojnásobná než
nezaměstnanost mezi bělochy. Když byl Pittsburgh ještě ocelářským městem, i
tato čtvrť kvetla. Dnes vypadá jako válečná zóna.
Problémy čtvrti The Hill jsou viditelné v mnoha chudinských čtvrtích
po celých Spojených státech. Američanům se nepodařilo pomoci i těmto
čtvrtím přejít od staré ekonomiky do ekonomiky nové a rozdíly v příjmech
chudých a bohatých rodin ve Spojených státech rostou.
Jeanne Berdiková z Pittsburghské Rady pro technologii k tomu konstatu
je: "Přejdete-li k systému, který vyžaduje vysokou míru kvalifikace a stát
není schopen dát lidem tuto kvalifikaci, začnou vznikat stále větší rozdíly
mezi těmi lidmi, kteří tuto kvalifikaci budou mít a těmi, kteří ji mít
nebudou."
Ohlédnutí za diskusí o různobarevných hubách
ZEĎ, FILM a co dál?
Na moři bajtů Britských listů jsme sledoval diskuzi o jednom
britském TV filmu a různobarevné kůži. Přepis podstatných
částí filmu "Cikáni, tuláci a zloději" mi připomínal některé TV snímky
kolem zdi v Matiční ulici. Neměl jsem ze scénáře dobrý pocit, protože
zevšeobecňoval tak, až se (možná nechtěně) dostal do roviny zkreslení.
1. Skinheads kontra normální život
Četl jsem v přepisu komentářů: "V České republice konstatoval šéf
Republikánské (nacionalistické) strany, že by měl být věk trestní
odpovědnosti Romů snížen až k narození..."
Ale pan Smith sedící před britskou telebednou se již nedozví "B". Neví,
že republikánský šéf se nedostal ve volbách do parlamentu. I to o něčem
svědčí. Republikáni byli odvoleni do pryč pro hrubost a netolerantnost
projevu jejich lídrů. Voliči se snažili najít mezi sliby stran nějaký
smysl, nějakou pozitivní budoucnost. A ta u Sládka chyběla.
Podobně i skinheads jsou na pokraji společnosti. Jejich "popularita" je
zdánlivá. Paradoxně jsou dnes skinheads považováni za nejlepší
spolupracovníky romských aktivistů, protože svými útoky odvádějí pozornost
od hlavního problému, který je v problematickém občanském soužití s
romskými komunitami.
Hnutí skinheads není přímým obrazem společnosti, stejně jako jimi nejsou
anarchisté. Skinheads je nemoc - krajní iracionální představa o nějakém
pořádku, na druhé straně spektra je anarchismus, jenž je nemocí pro svou
mlžnost a naivnost, která je v praxi neméně nebezpečná. Holohlavci i
"áčkaři" hrdě tvrdí, že jen některé směry uvnitř jejich hnutí jsou
militantní a kazí pověst jejich krásného hnutí...
Skinheads jsou stejně jako v západoevropských státech problematičtí pro
svou netoleranci, která má silnou sociální podmíněnost. "Problém je v tom,
že nezaměstnanost začíná postihovat i nejmladší generaci, čerstvé
absolventy škol. A to je živná půda pro rasismus, xenofobii. Své zklamání a
averzi budou obracet vůči minoritním spoluobčanům," (z rozhovoru s
místopředsedou vlády Rychetským, 1999, též v BL).
1.1. Školství jako rukojmí
Útoky skinheads v TV výtvoru
jsou popisem konkrétního násilí této skupiny. Dokazovat rasismus
společnosti, tedy že útoky skinheads "patří do společnosti", poukazováním
na další symptomy českého rasismu nepodloženými komentáři je
neprofesionální a zavádějící.
V komentáři se píše: "Podle nedávného výzkumu z Ostravy je u Romů
sedmadvacetkrát pravděpodobnější, že skončí ve zvláštních školách pro
duševně zaostalé. OSN to krizovala jako rasovou segregaci..."
A pan Smith se na to dívá. A také mu chybí B. OSN české školství
nekritizovalo jako segregační. A úředníci v EU ani nevědí, jaká situace v
ČR skutečně je.
Psal jsem již minulý rok v BL, že podle obviňující zprávy střediska
European Roma Rights Center - CITUJI: "jádrem této segregace je existence
sítě takzvaných nápravných zvláštních škol - škol pro mentálně postižené
děti. Romské děti jsou umisťovány ve velkých počtech do takových škol,
protože nemají ve škole dobré výsledky při plnění úkolů, vypracovaných pro
českou většinu a v důsledku rasistických postojů školských úřadů. Podle
rozumných odhadů je patnáctkrát pravděpodobnější, že bude ve zvláštní škole
umístěno romské než neromské dítě." Všimněme si poslední věty. Jedni tvrdí
15 x, druzí 27 x (European Roma Rights Center)
- proč ne 31 x nebo 11 x ? !!
Tvůrci zprávy (European Roma Rights Center) tehdy přehlédli, že zvláštní
školy nejsou pro mentálně postiženéděti a přehlédli i to, že do zvláštní
školy jsou děti zařazeny po psychologicko-pedagogické diagnostice. Pokud v
telekomentáři se mluví o segregaci, co si mám o nich myslet? Pokud neznají
problematiku základní - zvláštní škola ve vztahu k romskému etniku, měli
raději mlčet. Děti vietnamských, vietnamsko - českých i romských rodičů v
základní škole prospívají - má to však háček: rodiče se svým dětem
věnují.
Mnohé romské děti trpí tím, že nejsou připraveny na školu, na pobyt v
kolektivu v prostoru třídy, nejsou připraveny na soustředěnou práci, ke
které jsou děti postupně od prvního dne, kdy přijdou do školy, vedeny.
Velké problémy mají i jazykové a některé začínají i se základním
hygienickým rituálem, který dosud byl na okraji jejich zájmu a dovednosti.
Je to na ně ohromný nápor.
Zatím co většina dětí z tzv. majority je předtím v rodině a ve větším
počtu i dnes v mateřském školce formována tak, aby byla připravena podílet
se v jednotě s pracujícím pedagogickým lidem na tvorbě školsky vyfutrované
budoucnosti, tato podpora rodiči je u romských dětí malá. Základní problém
častějšího zařazení romského dítěte do zvláštní školy je v připravenosti
dětí z rodinného prostředí. Segregaci (nevědomky) provádějí romští rodiče.
Problémy v základní škole jsou následným důsledkem.
Proto zhruba od roku 1993 začali pedagogové prosazovat přípravné
ročníky, aby romské děti, které by pravděpodobně nezvládly první třídu
základní školy, se během roku adaptovaly na školní klima a měly větší šanci
nejít do zvláštních škol. Tato metoda se osvědčila.
Jak jsem již v BL upozornil, jedna z prvních základních škol s
přípravným ročníkem (dnes v síti škol UNESCO) od té doby funguje v
"rasistickém" Ústí nad Labem v Předlicích, kde se počet romských žáků
pohybuje kolem 90 %.
Nejen britští televizáci, ale i evropští úředníci nevědí o čem
mluví: Zpráva Evropské komise o ČR o problematice zvláštních škol je
založená na nehodnověrných informacích a přitom její tvůrci nevyráběli TV
pořad, ale ctihodnou zprávu.
Ve zprávě se tvrdí: "Vzdělanost mezi Romy zůstává stále nízká. 70
procent žáků zvláštních škol jsou Romové."
S tím nesouhlasí ministr školství Eduard Zeman: "... pokud se
argumentuje, že 70 % dětí školou povinných romské populace chodí do
zvláštních škol, podle čísel, která jsou k dispozici, je u nás asi 100
tisíc romských dětí ve školním věku, zatímco všech dětí ve zvláštních
školách je 33 473. I kdyby všechny tyto děti byly romského původu, šlo by o
něco přes 30, a nikoliv o 70 % romských školáků...
Čísla vypovídají jasně o tom, že se tady šíří určité zcela nepravdivé
mýty, které nejsou založeny na reálných údajích. Ty se opakováním stávají
dogmatem a používá je pak i zpráva Evropské komise. V té souvislosti stojí
za to říci, že mýtem je i tvrzení, které se netýká jen Romů, že máme
nadměrné množství dětí ve zvláštních školách. Naše údaje jasně říkají, že z
1 130 243 žáků ve věku základní školní docházky jich jsou ve zvláštních
školách necelá 3 %, tedy mnohem méně, než je běžný evropský průměr. Tvrzení
o vysokém počtu žáků zvláštních škol tedy představuje další
mýtus..."
Kdo si naklepne na vládních stránkách Zprávu o situaci romské komunity v
České republice, v kapitole 4. "o vzdělání" ( z roku 1997) se může blíže
přesvědčit o komplikovanosti problematiky vzdělání romské mládeže.
Realizovat všechna tam nastíněná doporučení je otázkou ohromných časových i
hmotných investic, protože pokud může někdo pomoci při řešení budoucnosti
Romů v ČR, tak to jsou pedagogové, speciální programy a v návaznosti na to
i speciální psychologické postupy v poradenství a diagnostice a připravení
"poučeného předvoje" - romských asistentů(tek) ve školách, ale i v
mateřských školkách. K tomu všemu dochází, ale záleží spíše na principu
obětavosti a pocitu zodpovědnosti lidí na úrovni mikroregionu - města,
protože na skutečně grandiózní, ale zároveň i nutné programy, není dostatek
fufníků. Z hlediska pedagogických a komunitních aktivit se zde již rozjíždí
plánovitě pozitivní diskriminace, ale není to vidět, protože všednodenní
práce je ak nenápadná, až je neviditelná.
Právě v pedagogické oblasti je vidět, že text komentáře je neseriózní -
demagogický. Ale to se pan Smith nedozví. On prostě ví, že školství u nás
je segregační.
- Kde je hranice rasismu a snížené tolerance?
2.1. Vzpomínka na rok 1998
Při diskusi na téma rasismus v britskýma TV očima si musím
vzpomenout na Matiční ulici. Shodou okolností jsem předtím podporoval
novinovými články vznik přípravných ročníků při základních školách. Shodou
okolností jsem potom napsal první článek o bordelu v Matiční ulici - v roce
1995. Shodou okolností bydlím ve čtvrti, kde je Matiční ulice.
Znám situaci a nemusel jsem psát od stolu humanistické komentáře o
ničem. Nejednalo se tam o rasismus, ale o postavení protihlukového plotu,
který by odstínil hluk z dvou činžáků alespoň v přízemí rodinných domků na
protější straně ulice. Bylo však před volbami a nebylo od věci využít
názorů romských aktivistů, kteří ani nevěděli, o co se jedná.
Druhý den po uveřejnění neutrální zprávy v ČTK (květen 1998) o problému
v Matiční ulici a souhlasu primátora s výstavbou protihlukové bariéry se
dne 15. května objevil také první návrh na řešení situace v Matiční ulice,
když mluvčí Romské občanské iniciativy (ROI) Hilda Pášová uvedla, že tři
sta padesát tisíc korun, kolik má zeď stát, by se dalo využít daleko
účelněji, třeba na úklid nepořádku v ulici, přistavení kontejnerů, případně
na posílení policejních hlídek.
Byly to kecy od stolu. Neznala skutečnou situaci v Matiční ulici,
protože všechny návrhy Hildy Pášové již byly realizovány, ale dosavadní
opatření situaci nevyřešila. Podobné teoretické, akademické a zaníceně
humanistické tlachy se potom pomnožily jako myši v úrodný rok. A z řešení
hluku v ulici se stalo hysterické politikum a velké téma o českém
rasismu...
V souvislosti s FILMEM a se ZDÍ se naskýtá otázka: kde je hranice
rasismu a snížené tolerance?
2. Nejedná se o klasický rasismus
Průměrný tzv. "majoritní člověkočech" neprojevuje skutečně rasistické či
xenofóbní postoje, protože průměrný "český střed" přijímá cizince - viz
všední zabydlenost Vietnamců. Ale průměrný Čech má sníženou hladinu
tolerance k Romům na základě dlouhodobé negativní reálné zkušenosti. To
může změnit jen opak - pozitivní zkušenost s Romy.
Tento postoj dokumentuji na menším exkurzu do "dějin" rasistického Ústí
nad Labem.
3. Exkurz do konkrétní historie
3.1. Vývoj vztahů v oblasti Ústí nad Labem
V roce 1945 se radikálně změnila demografická situace v oblastech s
velkým podílem obyvatelstva tvořeného českými Němci. Ti byli nuceni odejít
v rámci poválečného odsunu obyvatelstva. Mnohdy byly vylidněny celé
vesnice, dramaticky poklesl počet obyvatelstva některých měst.
Obyvatelstvo, které přicházelo na sever Čech, se skládalo z menší části z
Čechů, kteří odešli v roce 1938 z českého pohraničí, dále z českého
obyvatelstva z vnitrozemí, z obyvatel Podkarpatské Rusi a Slováků, kteří
předpokládali, že v pohraničí budou mít více příležitostí než na Slovensku.
Nechyběli v malé míře ani utečenci z pobaltských států a také
cikánské/romské obyvatelstvo, přicházející z východu, převážně ze
Slovenska, ale i z Ukrajiny.
Po válce byla větší část nového osídlení Ústecka tvořena - z
přistěhovalců.
Již v prvních poválečných měsících romské rodiny, které se usídlily na
Ústecku, byly ze strany majoritního obyvatelstva přijímány s velkou
nedůvěrou. Tehdejší cikánsští romští obyvatelé byli vnímáni jako ti, kteří
se chtějí přiživovat - šablona hodnocení na základě předválečného kočovného
života. Ukázalo se však, že většinou byli při nedostatku českého živlu v
prvních poválečných měsících nepostradatelnými pracovníky v rozbíhajícím se
poválečném ústeckém průmyslu! (Historicky zdokumentováno).
Sžití s majoritou bylo otázkou dalších let. Původní tzn. poválečná
populace Romů na Ústecku byla postupem času vstřebána do starousedlického
"poválečného kmene osídlenců". Jejich způsob života se většinou neliší od
života ostatních obyvatel. Jejich děti většinou vyrostly v běžném prostředí
a zapojily se do života podobně jako děti jiných přistěhovaleckých skupin.
Romové, přicházející v sedmdesátých a osmdesátých letech ze Slovenska,
měli z větší části minimální zkušenosti s životem ve městském prostředí a
se soustavnou prací v průmyslových komplexech. S touto zátěží se
vyrovnávala bez problémů jen menší část příchozích.
Zhruba dvě třetiny Romů se přistěhovaly do prostoru Čech a Moravy během
dvaceti let, do konce osmdesátých let. Lze to nazvat (z hlediska Čech)
intenzivní migrační vlnou plánovánou a realizovanou tehdejším režimem. Také
to lze nazvat plánovaným odsunem "obtěžujících" Romů z jejich osad na
Slovensku.
Na Ústecko se celkem přistěhovalo na 30 000 Romů a tvoří v podstatě 20 %
obyvatel.
- Slovenská migrační vlna
Tato migrace (mluvíme o Ústí n. L.) vzbudila u "domorodců", kteří
se po více než třiceti letech od konce války již cítili na severu
"starousedlíky", znepokojení. Příčinou byla nízká sociální a vzdělanostní
úroveň větší části těch, kteří tvořili slovenskou migrační vlnu. Nesoulad
mezi příchozími z romské migrační vlny a místním obyvatelstvem byl
viditelný především ve statistikách vzdělanosti, zaměstnanosti z hlediska
profesního členění, ve statistikách trestné činnosti tam kde byl v regionu
vyšší počet romských imigrantů apod.
Soužití mezi romskou a majoritní společností do konce osmdesátých let na
Ústecku lze díky neustálé "socialistické společenské kontrole" považovat za
normální. Romským spoluobčanům ostatní občané spíše záviděli různé sociální
přídavky stoupající s větším počtem dětí a jistou bezstarostnost, neboť
Romové odhlíželi do značné míry od ideologie tehdejších vládců a žili svým
bezprostředním životem. Pouze v některých lokalitách s větší koncentrací
Romů si obyvatelé stěžovali na problémy s tzv. vybydlováním bytů,
nepořádkem a vyšší hlučností.
Imigrační vlna Romů ze Slovenska byla mezi lidmi na Ústecku brána jako
zbavování se Romů Slováky na úkor české společnosti.
Tento pocit, resp. obecné mínění, dominovalo institucionálně také v
zákonu o občanství, kde bylo omezeno nabývání českého státního občanství
určitou minimální mírou bezúhonosti po dobu pěti let. Z logiky věci
vyplývá, že slovenští občané, kteří se do tohoto limitu nevešli, byli v
drtivé většině Romové, kteří měli záznam v trestním rejstříku. Byl to
způsob jakým mělo být dosaženo návratu alespoň nejproblematičtější části
Romů zpět na Slovensko.
Otázka zní: jednalo se o klasický projev rasismu? Jednalo se o snahu
omezit pobyt určitých osob ne pro jejich rasu, ale pro jejich nezačlenění
se do běžného dodržování norem občanského života.
Vztahy v jakémkoli lidském sídle je nutné hodnotit také z hlediska
identifikace občanů s tímto sídlem. Romové, kteří patřili mezi
starousedlíky, a z nich postavší nová generace sami na sobě pociťovali
důsledky střetu nových romských migrantů neadaptovaných na život v
průmyslovém městě s ustáleným ústeckým obyvatelstvem.
Starší generace místních Romů měla nadále svůj uznávaný občanský status,
ale s příchodem nové, méně adaptovatelné vlny jen v místě svého bydliště,
resp. mezi lidmi, kteří je znali. Bez nadsázky lze říci, že pocit hořkosti
některých romských starousedlíků je těžko vyslovitelný. Přistěhovalci jim
ničili pověst vztahující se k etniku jako celku a vnímali také, že svůj díl
viny na tom má i majoritní společnost, která nedokázala dostatečně
rozlišovat mezi Romy na základě individuální viny - podle chování
jednotlivců. Obdobné pocity provázely i ty romské imigranty ze Slovenska,
kteří se zapojili do industriálního koloběhu města se všemi rituály
spojenými s "techno -společenskou" komunikací průměrného pracujícího
člověka.
Romští občané, kteří se adaptovali do života průmyslové aglomerace jako
místní lidé s osobním rozhledem, jako stabilní zaměstnanci či drobní
podnikatelé, se ocitli v prostředí zahlceném nedůvěrou vůči Romům díky
problematickým migrantům ze Slovenska. (F. Roček, Zeď, Ústí n. L. 1999,
str. 139 - 141)
3.1.2. Střepiny výbuchu svobody
S rokem 1990 došlo k uvolnění poměrů a zvítězila pravda a láska. Alespoň
v televizi a na pražském Hradě ano. V podhradí bylo dusněji.
Uvolnění poměrů se projevilo na Ústecku také v aktivitě romských
jednotlivců a skupin. Obchody s cizími měnami, zvláště využití nástupu
západoněmecké marky místo východoněmecké, pašování, prostituce - to byly
první symptomy pro dravé zbohatnutí.
Padaly zábrany tvořené vynucováním povinnosti být zapojen do pracovního
procesu a chovat se (pokud možno) nenápadně. Množily se stížnosti na
romskou mládež. Její uvolněné chování vedlo často k výtržnostem, k napadání
občanů, ke krádežím a celkově vzrůstal (zkušeností podložený) pocit
ohrožení romskými agresivními shluky osob.
Svoboda explodovala otevřením možností seberealizace a střepiny výbuchu
nebyly sametové. Agresivní skupiny romských výtržníků byly
nepřehlédnutelné, zatím co vzdělanější jedinci z bílé majority páchali
trestné činy ve větší skrytosti a majetkovou trestnou činnost až v mistrném
tichu.
Problém kriminality Romů se stal závažným, jak svědčí např. Správa o
stave a vývoji evidovanej kriminality v ČSFR z roku 1990 a v I. štvrt'roku
1991 (Sp.zn. I/1 Spr 59/91) z května 1991 předkládaná generálním
prokurátorem ČSFR Ivanem Gasparovičem na jednání Federálního shromáždění
ČSFR.
Z celkového počtu 85 880 trestných činů stíhaných v roce 1990 bylo
obviněno 11 594 příslušníků romského etnika. Nárůst v porovnání s rokem
1989 nebyl výrazný a činil jen 2,1 %. "Doslova alarmujúce sú však údaje
o podiele Rómov na páchání niektorých závažných trestných činov.
Najzávažnejší je tento údaj pokial ide o trestný čin lúpeže ... na kterom
se Romovia podielajú z 50,8 %. V Českej republike činí tento podiel 43,1 %
(v Prahe zvýšenie o 130 %), v Slovenskej republike sa Romovia podielajú na
trestném činu lúpeže zo 61,3 %... (Správa o stave a vývoji evidovanej
kriminality v ČSFR z roku 1990 a v I. štvrt'roku 1991." (Sp.zn. I/1 Spr
59/91) z května 1991)
3.1.3. Dokumenty z jednoho jednání v roce 1991
Problém s bezpečnostní a sociálně - občanskou situací nebyl vnímán ostře
jen na Ústecku. Únava z této situace vedla v širším populaci ke sníženému
prahu tolerance, který se v nejméně viditelné variantě projevuje ještě dnes
např. zbystřením pozornosti, pokud je člověk míjen skupinkou Romů. Tento
pocit ale opadá v okamžiku, kdy člověk potká člověka, kterého pozitivně zná
- tam příslušnost k etniku nehraje žádnou roli.
O této neradostné situaci, která poznamenala další léta mezilidských
vztahů v rámci tzv. romského problému hovoří několik dokumentů týkajících
se jedné akce v Litvínově v roce 1991.
Dopis poslancům ČNR u příležitosti jednání o problematice Romů -
v Litvínově
dne 14. 6. 1991.
V dokumentu bylo uvedeno:
Vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci,
obracíme se na Vás s žádostí o zaujetí konkrétního stanoviska ve věci
přijetí potřebné legislativy a postupů řešení problematiky společensky
nepřizpůsobených občanů. Naše okresy patří k nejvíce postiženým v ČR a my
nemůžeme a nejsme spokojeni s pouhým ujišťováním slovy o tom, že věc je
potřebné řešit bez konkrétních závěrů. Rovněž nám nepomohou jakékoliv
komise vládních zmocněnců. Města jsou schopna tuto otázku řešit samostatně,
ale v základě účinných zákonů.
Jde nám především o dvě základní oblasti: 1. bytovou, 2. trestné
činnosti, alkoholismu a toxikomanie.
ad 1 - základní bytový zákon 41/64 má vazbu na ustanovení zákona č.
135/82 - hlášení o evidenci a pobytu občanů. Na základě těchto zákonů došli
přítomní k závěrům:
a) urychleně řešit novelizaci zákona č. 41/64,
b) do doby novelizace bytového zákona důsledně dbát na ustanovení
přihlašovací povinnosti s tím, že městské úřady budou mít připraveny
azylové domy pro případ vystěhování občanůnezákonně nastěhovaných.
ad 2 - dosud není uspokojivě vyřešen zákon o městské policii, zákon o
alkoholismu a jiných toxikomániích je neúčinný a zastaralý.
Na tomto poli požadujeme:
a) urychleně přijmout zákon o městské policii, který by umožňoval účinně
řešit problematiku trestné činnosti.
b) přijmout taková ustanovení zákona umožňující zřizování městských
věznic a zařízení určených k resocializaci jak dospělých, tak mladistvých i
nezletilých,
c) v souvislosti s tím přijetí přísného zákona umožňujícího prevenci a
restrikci v oblasti alkoholu a toxikomanie.
Slavomír Fišer, pověřený řízení OSVaZ Úřadu města Ústí n. L.
ing. Libuše Vyhnálková, zástupce ved. RSZV Okresní úřad Děčín
Irena Vostřelová, ved. RSZV Okresní úřad Louny
Ludmila Kůtová, ved. RSZV Okresní úřad Chomutov
Marie Hromádková, RSZV Okresní úřad Most
Výjezdního zasedání stálé komise předsednictva ČNR pro řešení
romské otázky
v divadelní kavárně SK Benar v Litvínově 14. června 1991 se zúčastnili
dr. Milan Tatár, Zdeněk Guži, ing. Karel Holomek, Dezider Balog, Vladimír
Líbal, Josef Šimeček a ing. Božena Chutná, ved. referátu SVaZ OÚ Most a
dále starostové a zástupci patnácti měst a obcí severočeského kraje.
Listujeme v zápisu z jednání. Nápadné je, že v kromě stručného popisu
situace v roce 1991 je většina navrhovaných opatření stejně aktuální i v
roce 2000...
V zápisu z výjezdního zasedání se uvádí:
Jednání zahájil a řídil dr. Tatár. Ve své úvodní zprávě seznámil dr.
Tatár přítomné s bezpečnostní situací v severočeském regionu. Současný stav
označil za velmi alarmující vzhledem k 80 % nárůstu trestné činnosti v
porovnání s minulým rokem.
Za příčiny tohoto stavu považuje ztrátu identity policie, amnestii,
všeobecné uvolňování disciplíny a nezodpovědný přístup sdělovacích
prostředků.
Dr. Tatár dále seznámil přítomné s návrhem předkládaným stálou komisí
pro řešení romské otázky předsednictva ČNR, který se týká 3 oblastí:
1/ oblast sociální a sociálních jistot, bytová otázka:
- zapojení Romů do občanských záležitostí
- vytváření samosprávy Romů při větší koncentraci romského obyvatelstva
- obnova bytového fondu v II. a III. kategorii a možností individuální
bytové výstavby
- vyhýbat se velkým koncentracím Romů
- výstavba dvojgeneračních a trojgeneračních obytných domků
- možnost získání kvalifikace a rekvalifikace
2/ oblast školství a vzdělávání
- předškolní výchova - alespoň dva roky před povinnou školní docházkou
- základní školy - 1/ pro mimořádně nadané
2/ nestudiní typy - dívčí školy, pro chlapce zvláštní
učební bory se zaměřením na tradičšní rómská řemesla
- zavádět výuku romštiny ve školách
- zřizovat učňovská zařízení
- vysoké školy - pedagogické, katedra rómštiny
3/ oblast kulturního a společenského rozvoje
- rozvíjet kulturní tradice Romů
- rozvíjení tradičnídh rómských řemesel
Diskuse
Ing. Božena Chutná, vedoucí referátu SVaZ OÚ v Mostě, předala komisi
pro řešení rómské otázky otevřený dopis, který se přímo týkal
projednávaných témat:
- do doby novelizace bytového zákona č. 41/64 důsledně dbát na
přihašovací povinnost
- urychlené přijetí zákona o městské policii
- budování azylových domů
- přijmout zákon umožňující zřizování městských věznic
- zákon v oblasti toxikománie a alkoholismu
V diskuzi vystoupili všichni starostové a zástupci měst a obcí.
Jejich příspěvky jsou v podstatě shodné a je možno shrnout je do těchto
bodů:
- urychlené přijetí zákona o městské policii
- omezení migrace Romů
- zaktivizování činnosti ROI
- devastace bytovéo fondu - návrh na spolupráci při obnově poškozených
bytů, aby vznikl pocit zodpovědnosti za svěřený majetek
- řešení zaměstnanosti vytvářením programů společensky prospěšných prací
(např. úklid města, parků)
- záškoláctví
Všichni přítomní doporučili, aby otevřený dopis, který předala poslancům
ČNR ing. Chutná, byl považován za podnět k jednání.
Ze společného jednání poslanců a zástupců měst a obcí severočeského
kraje vyplynul návrh na usnesení, které je přílohou zápisu.
V Litvínově dne 14. 6. 1991
Usnesení
z jednání poslanců ČNR a starostů Severočeského kraje dne 14. června
1991
Boj proti kriminalitě je záležitostí dlouhodobou i když současný
stav se jeví jako kritický.
Přítomní zástupci severočeských měst měli řadu podnětných návrhů, které
mají zabezpečit řešení současné situace.
1/ Poslanci ČNR převzali dopis zástupců OÚ (vedoucí referátů ZaSV) jako
podnět pro jednání v ČNR s konkrétními návrhy.
2/ Mimo požadované body, které jsou v dopisu uvedeny dále zástupci
státní správy doporučují:
a/ do zákona o policejním sboru zapracovat maximální zjednodušení
administrativních prací
b/ zabezpečit účinnost vazebního řízení při dopadení pachytele
c/ zavedení formy "dvacetičtyřhodinové vazby"
d/ přítomní vyslovili závažné výhrady k práci příslušníků policie při
zabezpečování ochrany obyvatel a jejich majetku
e/ v oblasti nezaměstnaných, kterým je poskytována podpora - přítomní
doporučují, aby na jedné straně nebyla poskytována podpora ze státních
prostředků a na druhé straně se nekupily problémy se zabezpečením prací
spojených například s pořádkem ve městech,
v této souvislosti apelujeme na městská zastupitelstva, aby ve
spolupráci s ÚP (úřadem práce) vytvářely vhodné projekty veřejně
prospěšných prací.
f/ při tvorbě trestního zákona a občansko - právního zákona zvýraznit
nedotknutelnost i ochranu soukromého vlastnictví.
3/ Starostové měst a představitelé "romských iniciativ" byli znovu
vybídnutí k úzké spolupráci k odstraňování příčin vzniklých ohnisek napětí
uvnitř rómských lokalit i navenek, s úmyslem předcházet kriminalitě.
4/ Jako základní předpoklad kladných výsledků v řešení rúomské
problematiky žádáme, aby se ministerstvo školství zabývalo otázkou
specifické výchovy dětí a mládeže.
Účastníci setkání se členy stálé komise předsednictva ČNR pro
otázky Romů se starosty a zástupci měst a obcí akceptují a podporují
přednesené zásady dlouhodobé koncepce vzestupu romského obyvatelstva na
půdě ČNR.
V Litvínově dne 14. 6. 1991
Zapsala: Ing. Chutná Božena
3.2. Střepiny výbuchu svobody
Pro město Ústí hlavní resp. nejviditelnější problém představovali v
letech 1991 až 1992 romští výtržníci. Mezi obyvateli města vzrůstal strach
ze setkání se sebemenší skupinkou Romů. Občan se necítil během dne bezpečný
ani na hlavním Mírovém náměstí, kde docházelo k přepadení a fyzickým útokům
- čehož jsem byl vícekrát svědkem. Magistrát města reagoval sebeobranným
aktem, zřízením městské policie. V listopadu 1991 byl ukončeno výcvik 60
adeptů na strážníky. Z nich 50 bylo přijato do stavu městské policie.
Podle Policie ČR mezi nejproblematičtější čtvrti města v roce 1991
patřil i střed města. (Zápis č. 7/1991 z porady starostů obecních úřadů a
městských obvodů ze dne 14. listopadu 1991.) Podle ředitele Okresního
ředitelství policie v Ústí n. L. mjr. Voleše nejtíživějšími lokalitami
bylo centrum města, Krásné Březno, Severní Terasa a Chlumec).
Alfou a omegou činnosti městské policie bylo zajistit bezpečnost
ve středu města a postupně vytlačit nositele výtržností a vandalismu do
okrajových částech města. V dalším etapě měly být služebny zřízeny i v
okrajových částech města a nastolen pořádek i tam. V prvním roce existence
městské policie to znamenalo především potlačit aktivitu romským výtržníků.
Vedení městské policie se vzhledem ke svým omezeným možnostem
snažilo o prevenci. Ta spočívala v co nejdetailnějším poznání prostředí, ve
kterém se pohybují problémové skupiny a v identifikaci problémových osob.
Do této činnosti se s postupnou identifikací výtržníků nepřímo zařadilo i
rozpoznávání sociální situace aproblémových stavů v romském prostředí.
Městská policie v Ústí nad Labem zajišťováním pořádku snížila napětí
mezi romskou komunitou a "těmi ostatními" kulminující v letech 1992 - 1993.
To kulminovalo např. v přijetí vyhlášky jirkovského typu. V těchto
vyhláškách např. radní měst Jirkov a Ústí nad Labem chtěli prohloubit
kontrolní a sankční činnost vůči méně přizpůsobivým občanům nad meze dané
zákony. Byl to přímý důsledek bezpečnostní situace. Nebyl to žádný projev
rasismu, jak někteří romští aktivisté tvrdí, ale opatření plošně namířená
vůči komukoli, kdo narušoval občanské soužití.
Tím, že v Ústí nad Labem došlo v dalších letech k postupnému odrazování
výtržníků převážně z romské populace od neustálého narušování občanského
pořádku, zůstala hlavním problémem v podstatě klasická drobná kriminalita
a běžná přestupková agenda.
Tím byly postupně od roku 1993 vytvořeny podmínky k diferenciaci
pohledu na romskou komunitu. Paušální obava z Romů, která v té době byla
všudepřítomná, se postupně zmírňovala.
Město Ústí nad Labem muselo počátkem devadesátých let řešit také
jeden prakticky neřešitelný problém. Ve městě žilo mnoho slovenských Romů
bez trvalého bydliště, kteří přijeli do Ústí za příbuznými. Setrvávali s
nimi v jejich bytech, nebyly řídké případy, kdy žilo v bytech několik
desítek lidí. Situaci nově příchozí postupně řešili přestěhováním se do
prázdných bytů. Tyto prázdné byty buď čekaly na opravu nebo na celkovou
rekonstrukci objektu, byly vyhodnoceny jako závadné apod.
Nelegální obyvatelé obsazené byty často ještě více znehodnotili, tzv.
"vybydleli". Radní se rozhodli situaci řešit v souvislosti se zvýšením
bezpečnosti ve městě, ale také v souvislosti s další možnou migrací romské
populace ze Slovenska do Čech.
Usnesení rady města č. 326 z roku 1992 předcházela informace radě města
(bod programu II/13A ze dne 17. 12. 1992) zpracovaná MUDr. D. Oslejem,
předsedou sociální komise a členem rady města a PhDr. I. Nekoličem,
vedoucím OSVaZ v Ústí n. L. a předkládaná MUDr. Oslejem. V důvodové zprávě
se píše:
"Jako důsledek vystěhování neoprávněně ubytovaných občanů může být a) v
případě, že to jsou občané s trvalým bydlištěm v ÚL, ve kterém z mnoha
důvodů nemohou bydlet (např. již neexistuje, majitel je vykoupil...) bychom
se měli postarat alespoň o děti. OSVaZ je schopen (ne však okamžitě)
umístit cca max. 5 dětí do dětských zařízení, která však bohužel nejsou v
našem regionu. Více dětí nelze umístit, rodiny také ne. Východiskem by byl
buď přechodný útulek pro děti, který by si však vyžádal objekt a veliké
náklady (energie, 3 směnný provoz) - nebo náhradní ubytování celých rodin
bez další péče (např. nějaké stavební buňky...). Žádný z těchto návrhů není
ideální a všechny jsou asi prakticky neproveditelné.
b) potřeba transportu cizích občanů, kteří mohou být zcela bez
prostředků, do místa trvalého bydliště..."
Převedeme - li předchozí informace z úředního do lidského jazyka, bylo
konstatováno, že musí být řešeny problémy s těmi, kdo sice mají formálně
trvalé bydliště, ale objekt, který obývali již neexistuje, nebo se bytu
vzdali za finanční úplatu např. od nového majitele objektu, který dům
koupil od obce. Peníze utratili a stali se defacto bezdomovci.
Další skupinou problémových osob byli lidé, kteří neměli trvalé bydliště
v Ústí a zde pobývali většinou po známých a u příbuzným a během času
obsadili neoprávněně nějaký byt. Tito lidé museli neoprávněně obývaný byt
opustit. Neoprávněně obsazený byt znamenal nejen neplacení nájemného, ale
prohlubující se devastaci bytu a mnohdy i "základnu" pro další pro další
migranty ze Slovenska, kteří byli bez prostředků a vyhlídek na práci,
protože neměli vzdělání.
V Ústí nenašli vystěhovaní z nelegálně obývaných bytů ubytování, protože
byli bez finančních prostředků, bez trvalého bydliště v tomto místě a bez
zaměstnání. Mimo to chybělo městu 3000 bytů pro konkrétní žadatele z řady
trvale žijících občanů Ústí n. L. (generační nárůst). Jediné co mohlo město
pro ně udělat, bylo poskytnutí migrantům - bezdomovcům jízdenku do místa
trvalého bydliště. Neboť místem, kde takový člověk mohl uspět v oblasti
sociální péče a dalšího výhledu bylo spíše trvalé bydlišti, kde měl i
osobní vazby.
3.3. Jak dál?
Období určitého bezpečnostního bezvládí ve
městě v letech 1990 - 1992 mělo za následek značnou nedůvěru vůči romskému
etniku. Tato nedůvěra opadala jen velmi pomalu. Formující se romský střední
stav a inteligence v této situaci s nelibostí nesou, že vázne přechod od
paušální nedůvěry a opatrnosti vůči Romům k rozlišování podle konkrétních
postojů každého individua. Ale složitost těchto problémů se ostře projevila
v kauze Matiční ulice.
Zajímavé je, že jsem zaznamenal návrat slova "cikán" do roviny
neutrálního pojmenování podobně jako "Polák, Čech, žid" a naopak slovo Rom
jako signál, že jeho nositel patří do "nátlakové skupiny" - což je přímý
důsledek hysterie kolem Matiční ulice.
Zoufale chybí zviditelňování pozitivních zkušeností s romskými občany.
Chybí romské osobnosti, které by nebyly vnímány kontraverzně jako většina
romských aktivistů, jejichž nejnegativnějším příkladem je asi pan aktivista
Giňa.
Současný pocitový stav tzv. majority lze hodnotit jako snížený práh
tolerance (a únavy) z pocitu neřešitelnosti (či spíše obtížné řešitelnosti)
některých jevů spojených s delikty, tzv. vybydlováním bytů, hlučností,
apod.
Bez ohledu na humbuk kolem Matiční, město Ústí n. L. pokračuje v
sociálním programu zaměřeném na problematiku etnických menšin, tedy
především romských občanů, v oblasti potřeb a sociální pomoci při
integraci do občanské společnosti. (Tzn. v oblasti vzdělávání,
zaměstnávání, ubytování a bydlení, adekvátní informovanosti a komplexního
poradenství.) Komunitní plán péče na období let 2000 až 2002 je v těchto
dnech připomínkován v první verzi. Otázkou je kolik bude peněz...
4. Obecný pohled na přítomné a budoucí
Ve FILMU, kvůli kterému byla v BL tak obsáhlá diskuze např. jeden
občan praví: "Tak proto, že nám dělají ostudu, jezdí třeba do té Anglie,
chtějí vízum a stěžují si, že se tady maj špatně a přitom dostávají od
státu sociální podpory a takové. Nemají na co si stěžovat, mají se u nás
lépe než v ostatních zemích."
Nepovažuji deklarace tohoto typu za projev rasismu, ale za sníženou
hladinu tolerance na základě dlouhodobé negativní zkušenosti.
Budoucnost? Majorita musí zásadně pomoci při nabývání vzdělání,
při získávání pracovních míst, Romové s nimiž jsou potíže, musejí
respektovat běžné standardy mezilidského soužití. Razantně musí být
nastartován široký program v pedagogické oblasti a stejně razantně musí být
zajištěno dodržování základních parametrů občanského soužití. Jedná se o
spojité nádoby. Jedno bez druhého se mine účinkem.
- Homo skinheads a budoucnost
Policisté a úředníci v komunální sféře pociťují svázanost při
řešení problémů spojených s delikty občanů romského etnika. Policisté se
obávají razantně zasahovat, aby nebyli napadeni za rasistický postoj. Tento
problém považuji za velmi závažný.
Cituji jednoho z ústeckých policejních důstojníků: "až se nás bude
romský výtržník bát více než skinů, skínové prostě ztratí svůj potenciál.
Protože ztratí pocit, že musí za každou cenu proti něčemu vystupovat, a
také proto, že při přestupku a trestném činu skíny a romské delikventy
sejmeme stejným způsobem."
Přeloženo do člověčiny: eliminace skinheads znamená ztrátu části
populistického potenciálu pro profesionální Romy a azylové turisty.
Sebevědomá policie plně využívající kompetencí beze strachu a
preventivní opatření, mezi které patří také kamerové systémy ve městech,
které oprávněně chválí Čulík ze zkušeností v království Bětky II. V Ústí n.
L. chrání kamerový systém střed města. Ale na tak nákladnou investice,
jakou je monitorování celého města, peníze nejsou a v dohledné době asi ani
nebudou.
Romové a Evropa
TV komentář: Žadatelům o asyl, kteří přicházejí do
Británie, by se možná dostávalo vstřícnějšího přijetí, kdybychom rozuměli,
před čím utíkají... Avšak Británie označila žadatele o asyl za falešné
uprchlíky a donutila tisíce lidí, aby se stěhovali znovu, zase dál. Romové
jsou vyhnanci, jsou obětními beránky za zlo postkomunismu..."
Nějak mi s tímto generalizujícím závěrem neštimuje to, na co jsem již
jednou v BL upozornil:
Zpráva humanitární organizace Lékaři světa, která vznikla za spolupráce
s mezinárodní organizací Romeurope působící v šesti zemích EU. (Lidové
noviny 13.7.1999) Ve zprávě se praví, že humanitární organizace Lékaři
světa zveřejnila zprávu o sociálním postavení Romů v Evropě. Zpráva
souhrnně hovoří o "katastrofálních životních podmínkách evropských Romů a
zdůrazňuje, že jejich zoufalá situace nesnese srovnání s postavením žádné
jiné evropské menšiny.
Romové podle Lékařů světa přežívají v "území nikoho na periferii
velkých měst. Žijí z příležitostných námezdních prací, dávají se najímat na
sklizně ovoce a zeleniny na jihu Evropy. Často žijí mimo zákon, bez
jakýchkoli dokladů a bez lékařské péče, jíž vyhledávají až v těžkých
stádiích nemoci. Málokteré z romských dětí bylo očkováno, málokterá z
těhotných žen je v kontaktu s lékařem. Jen 55 procent sledovaných Romů
dokončilo základní školní docházku, ale jen třetina jich uměla číst a psát.
Lékaři světa zdůrazňují, že dnešní romská mládež je často méně vzdělaná než
jejich rodiče.
Zpráva Lékařů světa vznikla ve spolupráci s mezinárodní organizací
Romeurope, která působí v šesti zemích EU..."
x x x
Z těchto všech dlouhosrstě popsaných důvodů si dovoluji komentář
britského filmu o českém rasismu považovat spíše za manipulativní než
šlechetný.
Kam logika vědce nedosáhne
aneb Occamovou břitvou na slova
pana Motla
Pan Luboš Motl ve svém zajímavém, ač jarně rozbředlém traktátu na
adresu Dany Cihelkové utrousil ukázkovou větu, která v sobě nese princip
všech jeho úvah:-
"Komplikovaný mechanismus pocitu bolesti ztrácí v momentu smrti
důležitost a také právě proto se organismy evolučně vyvinuly tak, že je v
posledním okamžiku života už nic nebolí."
Zajímavé tvrzení z úst specialisovaného vědce, podle vlastních slov
odborníka i na vacuum. Zajímavě diletantské.
Tendence organismu mít či nemít takové či makové subjektivní zážitky v
momentu smrti nepodléhá evolučnímu výběru - z hlediska genetické
přenositelnosti na vlastní potomstvo a jejich schopnost přežít je to celé
irelevantní a post hoc.
Je sice možné zemřít třeba na infarkt v průběhu vyvrcholení
uprostřed soulože, ale schopnost mít subjektivní prožitky v momentu smrti
nebude ovlivňovat genetickou přenositelnost této schopnosti, tedy jaký
evoluční konkurs přiměje organismy aby se tak či onak v tomto ohledu
evolučně vyvinuly?
Páně Motlova úvaha vyznívá logicky jen potud, že je stavěna na
dogmatu vědce, že příroda dělá jen to důležité - že je sama o sobě jaksi
úsporná, a cokoliv, k čemu není důvod aby to vzniklo, nevzniká, respektive,
neudržuje se to. Tento princip ve vědě a logice vyjadřuje například
proslulá Occamova
břitva. Celá diskuse o Bohu je pro takto založeného člověka zbytečnou
komplikací a kudrlinkou navíc, stejně jako pro pana Klause je ekologie
třešnička na dortu ekonomiky. Proto asimají tací k sobě blíž. Ostatně, z
tohoto pohledu je třeba kyanid v řece
Tise jen jakýsi zjednodušující prostředek, a navíc přirozený evoluční
tlak, neboť co neobstojí proti druhu Homo (non) sapiens má prostě
smůlu a tak to má být, a jestli se vyhubíme mezi sebou, taky dobře.
Principu úspornosti však protiřečí nejen délka páně Motlova článku, ale,
abychom netroškařili, protiřečí tomu i celý vesmír, který je neuvěřitelně
neúsporný - tedy jen a jen pokud nemá jeho rozsáhlost a
rozmanitost a existence vůbec nějakou výhodu oproti nicotě v absolutním
konkursu 'být či nebýt.' (Pan Motl ať promine, ale za dostatečně pádný
důvod k existenci elementárních částic a ještě elementárnějších abstrakcí
(šarm, vůně ?), tachyonů času atd nepovažuji, že to zajímá lidi malé
přejícnosti a ještě menší pokory, ani to, že se cíleným badatelstvím o
podstatě vesmíru lze uživit i v obláčku kalifornské mlhy, - až do okamžiku,
'kdy nic nebolí', ovšem.) Bůhví proč ten vesmír jestvuje, ale jen kvůli nám
- sotva.
Ex ungue leonem
1. pokud máme subjektivní stavy tak
neužitečné pro reprodukci jako prožívání vlastní smrti, lze předpokládat
buď
a) že pro existenci jevů platí princip účelové úspornosti, (takže vesmír
má nějaký užitek, jinak by už dávno nebyl.)
nebo
b) že přirozenost světa je hýřivá, neboť naše existence je založena jen
na principu "proč by ne", a nespěje k žádnému rozuzlení.
2. pokud nemáme subjektivní prožitek smrti, lze taktéž
předpokládat buď
a) že pro existenci jevů platí princip účelové úspornosti, (takže vesmír
má nějaký užitek, jinak by už dávno nebyl.)
nebo
b) že přirozenost světa je hýřivá, neboť naše existence je založena jen
na principu "proč by ne", a nespěje k žádnému rozuzlení.
V obou případech tedy může platit,
a) že Bůh je, protože je to ten (kvantový?) pozorovatel, který sleduje
vesmír a vesmír mu je k "bůhvíjakému" užitku,
nebo
b) že Bůh je, ale jen jaksi navíc, na ozdobu. (Proč by ne.)
Ovšem, princip hýřivosti a marnotratnosti připouští i zcela zbytečný
vesmír, bez Boha, bez spravedlnosti, ale tudíž i zbytečně obsahující tvory
se zcela zbytečnými subjektivními zážitky, dokonce i v momentu smrti.
A nás to s tím Bohem vůbec nemusí zajímat, to máte pravdu, pane Motl.
Ale, jak už jsem na stránkách BL psal,
je pro nás a naše chování v dejme tomu bezbožném vesmíru setsakra zajímavé,
zda něco subjektivně prožíváme v momentu smrti, nebo alespoň zda tomuto
věříme. Pokud ne, nebo pokud věříme, že to, co prožíváme, nemá souvislost s
našim jednáním za živa, pak tu panuje absolutní beztrestnost. A to má jistý
negativní vliv na naše soužití, empiricky soudím. Tak na toto přesvědčení
nám laskavě nesahejte, pane Motl. A vůbec, věnujme se už povrchnějším
věcem.
P.S. Můj děda, úspěšný fabrikant a obchodník s broušeným sklem, se
zabýval i okultismem. Například po jedné seanci, ve snu, se mu zjevilo, jak
chemicky vyblýskat lahvové sklo k nerozeznání od olovnatého křišťálu, což
mu zajistilo existenci, když udeřila ekonomická deprese. (Bohužel si tento
recept vzal s sebou do hrobu.) S okultismem si přestal zahrávat až po jedné
seanci, kdy se mu dvakrát objevil nějaký dávný předek latinsky mluvící a
při druhé návštěvě pronesl varovné poselství:-
Nos, qui boni eramus, bis loqui possumus in corpore astrali vobiscum
morituris; et ego tecum secundo loquor, ut ibi dicam: Scire nefas, quod
mens tua humana capere non potest; mysteria non-terrestria manu impia nolli
tangere; vires infernales ne evoces, si vis manere salvus, contentus et
felix; sed vita tua bona, clementi et beata ii ad Dominus qui EST in
aeternitate. Vale, vale.
Dlužno podotknout, že z přítomných na seanci nikdo latinsky pořádně
neuměl, já taky ne. Cituji tento text nazpaměť, neboť se stal takovým našim
rodinným stříbrem, a tak nabízím i překlad, byť převzatý...
My, kteří jsme byli dobří, smíme dvakráte v astrálním těle s vámi
smrtelníky hovořiti; a já k Tobě mluvím podruhé, abych Ti pravil: Neprahni
po tom, co lidská mysl Tvá pochopiti nemůže, nečistou rukou na nepozemská
tajemství nesahej, neprobouzej síly pekelné, chceš-li spasený, spokojený a
šťastný setrvati, avšak svým životem, dobrým, šlechetným a krásným spěj k
Bohu, který na věčnosti JEST. Sbohem, sbohem.
Silný hlas na ochranu mokřadů z Ústí nad Labem
Ochrana mokradu pred likvidaci, podil verejnosti na rozhodovani o
zivotnim prostredi, ochrana pred povodnemi, ktera nebude destruovat
krajinu a velky duraz na doplneni site uzemi Natura 2000, to jsou
hlavni pozadavky, ktere zaznely na zaver "Mezinarodniho seminare o
ochrane mokradu a vodnich toku". Zorganizovaly jej Deti Zeme ve dnech
12. - 13. unora 2000 v usteckem interhotelu Bohemia. Zucastnilo se ho
dvacet zastupcu z 15 nevladnich neziskovych organizaci ze tri zemi
(Polska, Ceske republiky a Nizozemi).
Jaroslav Ungerman z Unie pro reku Moravu zduraznil, ze za
katastrofalnimi dusledky povodni casto stoji prilisne sesnerovani rek
do uzkych regulovanych koryt a nerespektovani zakazu vystavby domu v
zatopovem uzemi ricnich niv. Neucinnost prehrad pri ochrane pred
povodnemi dokumentuje priklad polske prehrady v Czorsztyne, ktera pri
poslednich velkych zaplavach nezabranila zatopeni tak velkeho uzemi,
jak hydrotechnici predpovidali. Podobne muze dopadnout napriklad
planovana prehrada v Novych Herminovech na severni Morave.
Podstatna cast seminare byla venovana planovanym vodnim dilum na Labi.
Ostatne kvuli nim bylo za misto konani seminare zvoleno prave Usti nad
Labem. Podrobnym rozborem jejich potencialnich dopadu dospeli
ucastnici seminare k zaveru, ze tento projekt bude mit daleko vice
negativ nezli pozitiv. Ochranci prirody ze zahranicni tak podporili
sve ceske kolegy a doporucuji vladam Ceske republiky a Nemecka, aby
poskytli verejnosti svych zemi moznost vyjadrit se k tomuto
kontroverznimu projektu (napriklad v procesu EIA).
Carla Alma prezentovala na seminari priklad uspesne kampane
holandskych ochrancu prirody ve snaze zabranit devastaci mokradu
Wadenzee. Zduraznila nutnost zapojeni verejnosti a prezentovala
moznost holandske verejnosti vyjadrit se ke studii hodnoceni vlivu na
zivotni prostredi po tri mesice. Je to o dva mesice dele nezli v Ceske
republice. Nekteri poslanci naseho parlamentu se pritom bouri proti
priblizeni ceske legislativy v oblasti posuzovani vlivu na zivotni
prostredi EU a vytvoreni vetsiho prostoru pro verejnost. Z hlediska
ochrany vodnich toku a na ne navazujicich mokradu je dulezite rovnez
uplatneni Espoo konvence o posuzovani preshranicnich vlivu na zivotni
prostredi. Takovym procesem by mely podle zaveru seminare projit i
planovana vodni dila na Labi, splavneni Odry, ale i MS v klasickem
lyzovani v Jizerskych horach v roce 2005, jehoz dusledky mohou mit
dopad na horske mokradni ekosystemy.
Příloha
Ústecká deklarace o ochraně před povodněmi a za zachování
mokřadů
Vladam Polska, Nemecka a Ceske republiky, evropske komisarce pro
zivotni prostredi
Z iniciativy nevladnich organizaci tri zemi, kere se sesly ve dnech
12.-13. unora 2000 v Usti nad Labem, vyjadrujeme znepokojeni nad
soucasnym stavem vodnich toku a prirody v udolnich nivach a nad
zpusobem jejich vyuzivani. Povodne z poslednich let ukazaly na
spatne hospodareni v krajine v celem povodi a jeho dusledky na
vodni rezim. Povodne jsou prirozenym jevem, ktery v krajine
neposkozene cinnosti cloveka nenapacha velike skody. Teprve s
narustajici degradaci prirozenych pomeru v povodi se povodne
stavaji osudovymi predevsim pro lidska sidla nerespektujici
prirodni zakonitosti.
Technicka opatreni na ochranu pred povodnemi vetsinou nevedla k
jejich zmirneni, ale v nekterych pripadech situaci jeste
zhorsila.
Reky a jejich povodi presahuji hranice statu, a proto je nutne pri
jejich vyuzivani a ochrane spolupracovat, a to nejen v
prihranicnich usecich vodnich toku. Vyzyvame vlady nasich statu, aby
vice spolupracovaly a vymenovaly si informace tykajici se:
1. udaju o povodnovych situacich a jejich vyhodnoceni
2. planovanych a prijimanych opatrenich ovlivnujicich vodni rezim ci
odtokove pomery 3. stavu kvality vody a jejich znecistovatelu
(nejen v dobe havarii) 4. pripravy projektu ovlivnujicich odtokovy
rezim anebo kvalitu vod s duslednym uplatnenim procesu EIA a Espoo
konvence
Vlady Ceske republiky a Polska vyzyvame k duslednemu zohledneni
norem EU pri priprave novych legislativnich predpisu.
Mokrady maji vyznam nejen jako jedinecne ekosystemy, ale take pro
ochranu pred povodnemi a pro tvorbu zasob pitne vody.
Dosavadni praxe v udelovani vyjimek z ochrannych podminek
ohrozenych druhu rostlin a zivocichu, predevsim jejich biotopu, je z
hlediska zachovani biodiverzity mokradu a vubec cele evropske
krajiny devastujici. V souvislosti s pripravovanym vstupem Ceske
republiky a Polska do EU povazujeme za dulezite zaradit posledni
zbytky prirodnich a prirode blizkych spolecenstev v udolich velkych
rek do site Natura 2000. Jedna se predevsim o mezinarodne vyznamne
mokrady v CHKO Poodri, usek Labe mezi Ustim nad Labem a statni
hranici, luzni lesy v Litovelskem Pomoravi, prirozene useky reky
Odry a Visly v Polske Republice, ale take mnoha dalsich.
Podobne zadame o zarazeni komplexu raselinist (napr. v Trebonske
panvi, v Jizerskych horach, v Krkonosich, Krusnych horach a dalsi) do
teto site.
Nevladni organizace rovnez pripravuji podklady pro sit Natura 2000 a
nabizeji spolupraci vladam a mezinarodnim institucim.
Pri priprave planu a rozhodovani povazujeme za podstatnou ucast
verejnosti ve smyslu Aarhuske konvence. Trvame na tom, aby se NGO
zucastnily procesu pripravy a rozhodovani o opatrenich proti
povodnovym skodam a dalsich strategickych planech v povodich,
vcetne regionalnich rozvojovych strategii. Dale povazujeme za
dulezite uplatnovat Espoo konvenci na programy a projekty majici
preshranicni vliv. Prednostne to zadame pro tyto projekty:
vodni dila Male Brezno a Prostredni Zleb na Labi
Odra 2006
splavneni Odry v CR
planovana prehrada Nove Herminovy
dalsi splavneni Moravy
planovane MS v klasickem lyzovani v roce 2005 v Jizerskych horach
prehrada v Gandersum na rece Ems (pouze ve verzi pro nemeckou
vladu)
V zajmu posouzeni vsech moznych dusledku projektu smerujicich k
vzajemnemu dopravnimu propojeni evropskych rek ci regulaci velke
casti jejich toku zadame zhodnoceni techto projektu v celku, a
nikoli po castech (napr. prace smerujici k postupnemu prosazeni
kanalu Dunaj
OdraLabe anebo projektu Odra 2006).