Jak Britské listy policie asi moc nevyšetřuje
Několik poznámek k tiskové zprávě Romského národního kongresu
Četl jsem nedávno v BL:
...zdá se, že Britské listy v České republice vyšetřuje policie.
Podrobnosti nejsou známy. Ve čtvrtek 17. února zatelefonoval redaktorovi BL
Janu Čulíkovi praporčík Vlček z policie ve Zbirohu, okres Rokycany, v
západních Čechách. Praporčík Vlček vyšetřuje skutečnost, že 25. března 1999
přetiskly Britské listy v angličtině a v češtině oficiální provolání
Romského národního kongresu, "střechové organizace hnutí evropských Romů za
lidská práva", jehož ústředí je v Hamburku. Provolání protestovalo proti
údajnému útlaku Romů v Rokycanech. Je datováno 24. března 1999 a apelovalo
na lidi po celém světě, aby protestovali proti pronásledování Romů v České
republice. V angličtině ho prostřednictvím internetu rozšířila 24. března
1999 tisková služba RomNews Network. Britské listy text převzaly 25.
března 1999 s tím, že napsaly, že takovéto "informace šíří RomNews Network
prostřednictvím e-mailu a internetu"...
Bude to zajímavý precedens, který by do určité míry připomněl minulou
praxi komunistického režimu, kdyby se české úřady pokusily zasáhnout proti
internetovému periodiku za to, že seznamuje českou veřejnost - v češtině -
s příklady mezinárodního diskursu ohledně toho, co se děje v České
republice...
Když jsem dočetl, předpokládal jsem, že asi policejní Vlček
se ptal editorského Čulíka na některé náležitosti a asi si neporozuměli.
Předpokládal jsem, že policejní Vlček má na starosti trestní oznámení na
firmu zvanou Romský národní kongres, protože si někdo myslí, že tito
kongresmani někoho na cti trhli. Zavolal jsem tedy na radnici
v Rokycanech, protože jsem si byl takřka jist, že trestní oznámení
pochází z tamních radničních kalamářů. Místostarostka Miluše
Vykopalová potvrdila, že policie obdržela od radnice podnět sepsaný dne 2.
6. 1999.
Zbývalo ještě zodpovědět otázku proč se ozýval někdo vyšetřovací ze
Zbirohu, když k pokálení cti došlo v Rokycanech. Předpokládám, že
věc vyšetřuje Vlček ve Zbirohu, protože se jednalo o případ, v němž
byla haněna též rokycanská policie a proto dostal toto trestní oznámení na
starost jako vyšetřovací úd mimorokycanský Vlček.
Souvislosti, které existují i neexistují
Jako typické nechtěné nedorozumění v tak citlivých
věcech jako lidská práva a spol. se mi jevil dopis Petru
Uhlovi následně uveřejněný v BL jako reakce na telefonát z policejní
kanceláře, nazvaný Vyšetřování Ondřeje Gini a Jana Čulíka, kterým se
rozvádí nedorozumění do neexistujících souvislostí. Je vysloveno
znepokojení, že Špřed dvěma týdny kontaktoval policejní vyšetřovatel
redaktora Britských listů, v Glasgow žijícího Jana Čulíka, a vyvíjel na něj
nátlak v souvislosti s tím, že Britské listy vloni publikovaly tiskové
prohlášení agentury RomNews Network.
Já jsem neviděl v Čulíkově textu, že by psal o nátlaku.
Vyrozumněl jsem jen, že vlastně Čulík neví o co se vyšetřovateli jednalo,
co si má o tom myslet a naštvalo ho to.
Též byla v dopisu Uhlovi připomenuta giňovská souvislost s tím, že
si policie stěžovala Telenovákům v telenovinách, že Giňa nespolupracuje
při vyšetřování trestního oznámení týkající se ptákoviny - prohlášení, že
v ČR je apartheid:
Celá věc budí podezření, že jde o koordinovanou snahu využít orgánů
policie jednak k ostrakizaci aktivistů romského hnutí, jednak k zastrašení
novinářů, kteří v minulosti přebírali materiály romských občanských
iniciativ a přispívali k jejich rozšiřování do zahraničí.
Romští hamburští kongresmani něco napsali (s Giňou) v březnu
1999, ptákovinu o apartheidu řekl Giňa na podzim 1999. Dávat obě věci do
souvislosti je myslím zbytečné. Souvislost existuje, ale jen v tom smyslu,
že v obou věcech zazářil pan Giňa. A v obou případech bylo po něm
hozeno trestním oznámením či podnětem k prošetření. Hledat další
souvislosti, je myslím si, mimo realitu.
V dopisu se dále píše o apartheidní ptákovině: ...
předpokládal bych, že vzhledem k povaze záležitosti bude takový podnět bez
dalšího vyšetřování odložen...
Jenže pokud je podáno trestní oznámení, musí se prošetřit. Tedy
řádně doložit, i proč věc byla třeba odložena. A to musí být učiněno právně
nenapadnutelným (a tím zdlouhavým) způsobem, tedy i výslechem svědků
apod.
Takže i taková pitomost, jako že je v ČR apartheid, což Giňa řekl
v Ústí nad Labem, se musí uzavřít, tedy odložit, právně řádným
způsobem. Aneb co je na první pohled jasné, nemusí být právně
jednoduché(?!).
Vše založeno na seriózní průzkumné práci?
Co se týká důvěryhodnosti hamburských kongresmanů, poněkud jsem se
podivil tomu, co sdělili Čulíkovi: ...Služba RomNews Network dodala, že
její tiskové prohlášení z 24. března 1999 bylo "založeno na seriózní
průzkumné práci."
Již na první pohled jsem v jejich zprávě z roku 1999 objevil
nesrovnalosti:
Zmocněnec pro lidská práva v ČR P. Uhl informoval v roce 1999
zvláštního zpravodaje Komise OSN pro lidská práva na jeho konkrétní dotaz,
že "jde o 11 úmrtí Romů, kde lze předpokládat rasovou motivaci" (viz
Roček, Zeď, Ústí n. L. 1999, str. 250). Romskonárodní kongresmani ale našli
přes padesát obětí...!
Dále psali kongresmani, zakládající si na seriózní průzkumné práci, že
při rozdělení ČSFR na dva ministáty přišlo o občanství ČR více než 50 000
Romů. Vládní Zpráva o situaci romské komunity v České republice
z roku 1997 hovoří v bodě 3.1.3.: Nutno přiznat, že přes
určitou snahu exekutivy i Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o
nápravu nejmarkantněji se důsledky rozdělení státu dotkly právě romské
komunity. Podle odhadů nevládních organizací se jedná o cca 1 500
osob. Příčinu lze spatřovat v celé řadě faktorů:
občanství jednotlivých republik nemělo po dobu trvání federace žádný
praktický význam,
značně komplikovaný problém při určování konkrétního občanství,
neporozumění problému ze strany těch, kteří se České republice narodili
nebo zde žili desítky let,
nedostatečná poradenská pomoc a zprostředkování potřebných informací ze
strany státu, případně podávání nepřesných nebo dokonce mylných informací,
nesplnění původně bezvýjimečné podmínky bezúhonnosti v posledních pěti
letech, včetně mylného zaměňování podmínky beztrestnosti za podmínku, že
žadatel nebyl v posledních pěti letech ve výkonu trestu,
problémy s prokazováním trvalého pobytu v České republice,
finanční problémy žadatelů s hrazením příslušných poplatků,
chybnou administrací, v důsledku které bylo odebráno některým občanům
již přiznané státní občanství,
nezájem některých občanů uvést svůj pobyt na území České republiky do
legálního stavu.
Tyto skutečnosti i přes četné výklady Ministerstva vnitra
poznamenaly situaci vyvolanou rozpadem federace.
Pokud jsou údaje kongresmanů založené na seriózní průzkumné práci,
tak vládní zpráva o 1 500 postižených lže, jako když tiskne?
Některá tvrzení jsou spíše patafyzická nebo psychopatická (dle výběru)
jako např.: "RNC zaznamenává se znepokojením, že se Česká republika
otevřeně a ostudně dopouští útlaku a diskriminace od té doby, co se stala
členem NATO." Tento myšlenkový výplod nedokážu pochopit. Znamená
to, že zlí lidé typu starosty Kožíška, Tošovského a spol. dostali chuť
kroutit romským obětem ušima, až když jsme vstoupili do NATO? Předtím bylo
dobře a všeobjímajícně veselo?Má snad na nás členství v NATO zhoubný
vliv? Nebo co?
Pokud lze během několika chvil nalézt zásadní nesrovnalosti u
informací, které mohly být ověřeny oficiální cestou, otázkou je, jakou
kvalitu mají informace z Rokycan? Kongresmeni píší:
V deset hodin dopoledne 23. března vstoupili policisté do domovů
romských aktivistů za občanská práva v městě Rokycany. Prohledali je a
"obvinili" aktivisty, že spolupodepsali protest proti starostovi města.
Protest se týká rasistické politiky starosty Oldřicha Kožíška a
nesnesitelných životních poměrů, s nimiž se musejí Romové vyrovnat. Mezi
jiným byl prohledán také byt známého aktivisty a romského předáka Ondřeje
Gini.
Události z 23. března jsou dosud nejextrémnějšími v kampani teroru proti
Giňovi a dalším českým aktivistům. Policie a vládní činitelé pronásledují
aktivisty v Rokycanech už několik měsíců.
Podle místostarostky Rokycan M. Vykopalové došlo k tomuto:
"Panu Ondřeji Giňovi mladšímu doručila policie do jeho domku v Mýtě
okres Rokycany obsílku k soudu, kde měl vystupovat jako svědek.
Svědčit měl ve prospěch svého otce pana Giňu staršího, který žaloval
starostu města Rokycan z diskriminace apod. Pan Giňa mladší po obdržení
obsílky okamžitě telefonicky informoval paní poslankyni Moniku Horákovou
v Parlamentu ČR a oznámil ji, že v Rokycanech dochází
k zatýkání Romů. Paní poslankyně se se mnou ihned spojila a žádala
vysvětlení toho, co se v Rokycanech děje. Ujistila jsem ji, že u nás
se nic takového nestalo - jde o nějakou fámu. Paní poslankyni tato odpověď
nestačila žádala mne, abych jí celou věc vyšetřila a ihned oznámila do
Parlamentu. Prosila jsem ji pokud si myslí, že zpráva je pravdivá, ať
okamžitě do Rokycan přijede, budu se jí plně věnovat a na místě zjistíme
pravý stav věci. Rozhodně odmítla a řekla, ať ji okamžitě podám zprávu. Do
Parlamentu jsem volala okolo 12 hod. a oznámila jí, že v žádném
případě k romských aktivistům nevstoupil nikdo ani z městské ani
státní policie a prosila jsem ji, aby se přijela přesvědčit a zároveň
zamezit šíření nepravdivých zpráv - měla jsem s tím velmi negativní
zkušenosti. Odmítla znovu.
Dne 25. 3. 1999 vyšel v Britských listech článek "Čeští Romové
žádají o podporu", který obsahoval naprosto nesmyslné a lživé údaje. O
tom, že šlo o nepravdu, se v Rokycanech přesvědčila místopředsedkyně
meziresortní komise a další romští činitelé, kteří případ šetřili. Dokonce
mi vysvětlili, jak k celé nepravdě došlo.
Následovaly ale dopisy z celého světa. Lživý článek hrubě
poškodil jméno Rokycan a celé republiky ve světě. Na základě dalších výroků
pana Gini staršího v českých novinách městské zastupitelstvo rozhodlo
dát na něho podnět na Okresní státní zastupitelství v Rokycanech.
Vyšetřovací spis koncem roku dostal praporčík Vlček ze Zbiroha. Domnívám
se, že po přečtení zmíněného článku v Britských listech, o kterém má
doklady, že je nepravdivý, obrátil se na pana Čulíka s dotazem..."
Dopis státnímu zastupitelství
Měšťanský dopis byl napsán 2. 6. 1999 a směrován k psacímu
stolu JUDr. Františka Hrubého na Okresním státním zastupitelství
v Rokycanech. V dopisu se píše:
Z pověření městského zastupitelstva města Rokycan Vám
sděluji, že deník Mladá fronta přinesl dne 21. dubna 1999 na straně 6
článek Romský aktivista svádí boj se starostou, v němž Ondřej Giňa
bytem Rokycany, K řece 1001, prohlašuje, že "Romové jsou
pronásledováni a ve městě pro ně existuje ghetto".
V témže vydání Mladé fronty dnes potom na stejném místě Ondřej
Giňa uvádí, že "ve městě existuje romské ghetto i plot, který jej
odděluje od normálního světa" a dále uvádí "My to chápeme jako hranici,
která odděluje Romy od ostatních lidí. Je tu jasný diskriminační záměr,
který uzemí rozděluje na část určenou černým a část pro bílé."
Výše uvedené informace pana Ondřeje Gini jsou nepravdivé, což pan
Giňa jako bývalý člen bytové komise městské rady města Rokycan dobře ví a
lze to prokázat, kromě jiného, i okolnostmi výstavby drátěného plotu u domů
č.p. 549 a 550 a strukturou nájemníků v těchto a ostaních obecních
domech v Rokycanech.
S ohledem na skutečnost, že pan Ondřej Giňa je bývalý poslanec ČNR
a romský aktivista požívající určité vážnosti mezi ostatními Romy, je
nepochybné, že tyto jeho výroky učiněné navíc prostřednictvím sdělovacích
prostředků jsou způsobilé vyvolat vážné znepokojení obyvatelstva a
poškozují dobré jméno města Rokycan a v důsledku i České republiky
doma i v zahraničí.
Uvedené dávám státnímu zastupitelství na vědomí, přičemž další
postup ponechávám na jeho úvaze. Současně si dovoluji požádat o vyrozumění
ovýsledku provedeného řízení.
S pozdravem v úctě Oldřich Kožíšek, starosta města Rokycany
Příloha: kopie článků z MfD ze dne 21.4.1999
(Podtržení jednotlivých pasáží dle originálu dopisu státnímu
zástupci.)
V souvislosti s prohlášením hamburských je zajímavé, že se mluví
o ghettu a plotu v době, kdy bylo kolem Matiční ulice největší "maso" a
tlak na vládu, aby se postavila proti stavbě bezvýznamného dvoumetrového
plotuŠ
Ještě k Britským listům
Z výše popsaného vyplývá, že se nejedná o útok na BL, ale o
zkoumání důstojnosti a mravopočestnosti Gini staršího aktivistického úřadem
vyšetřování především na základě novinového článku z MfD a další vyplývá
z postupu vyšetřování - z mapování dalších informací obdobného typu,
které Giňa, resp. kongresmani s Giňou, pustili do světa.
BL byly jen jedním z mnoha otevřených nosičů oficiální tiskové
zprávy hamburských kongresmanů. A tito dobrovolní kongresmani také
zodpovídají za to, zda je tisková zpráva pravdivá či ne.
Z tohoto hlediska až bude uzavřeno vyšetřování rokycanského
podnětu, ve vztahu k BL nemůže být konstatováno nic negativního. BL
jsou otevřeným informačním zdrojem, v němž strana, která se cítí poškozena,
může uvést své protiargumenty.
Jak si vyšetřovatel poradí s vlastním obsahem zprávy, mě samotného
bude také velice zajímat...
Poznámka JČ: Myslím, že není rozumné brát jako absolutní
pravdu bez samostatného zkoumání ani údaje Romského národního kongresu, ani
oficiální dokumenty české (případně jakékoliv jiné) vlády. - Tuším, že v
Británii existuje jakýsi prokurátorský úřad, který rozhoduje, zda má být
nějaké vyšetřování na základě podnětu veřejnosti vůbec zahájeno, aby
nedocházelo k plýtvání policejním časem.
Americká média: příliš mnoho zasahování do soukromí
Bývalá vychovatelka dětí premiéra Tonyho Blaira se pokusila vydat
v týdeníku Mail on Sunday své zápisky o životě v rodině Blairových, ale
Blairova manželka, právnička, nechala okamžitě vydat soudní příkaz, který
tomu zabránil. V této souvislosti se z Ameriky zamyslel v deníku Guardian
dne 7. března 2000 Harold Evans, bývalý šéfredaktor listů Sunday Times a US
News and World Report, nad obrovskou svobodou tisku ve Spojených státech,
které však líní novináři prý v současnosti příliš nevyužívají a píší
konvenčně či bulvárně.
Američané si postupně uvědomili, jak kriticky důležitý je svobodný
tisk. Nestačil jim první dodatek k jejich ústavě (zaručující svobodu
projevu, pozn. JČ). Americký tisk získal svobodu od předběžné cenzury -
kterou polosvobodný britský tisk stále ještě nemá a předběžné cenzurní
opatření bylo použito proti týdeníku Mail on Sunday znovu o minulém víkendu
- teprve v roce 1931, kdy rozhodl Nejvyšší soud, že stát Minnesota jednal
protiprávně, když uzavřel jeden deník, který nevybíravě útočil na
"židovské gangstery". Soudce Nejvyššího soudu Hughes tehdy přesvědčivě
svůj verdikt zdůvodnil slovy, že "práva nejpoctivějších lidí jsou zajištěna
teprve tehdy, jsou-li ochraňována práva i nejodpornějších a nejhnusnějších
osob".
Jedním z největších vítězství tisku byl v roce 1960 proces Sullivan
kontra New York Times, v jehož důsledku získal americký tisk právo
pomlouvat ústavní činitele. Při tomto procesu žaloval L. B. Sullivan, šéf
policie v městě Montgomery, deník New York Times za to, že otiskl reklamu,
obviňující Alabamu z porušování ústavy.
Od té doby dále rozšířil americký tisk svou svobodu, zatímto britský
tisk v tomto smyslu buď jen přešlapuje na místě, anebo jde směrem kupředu
tak, že to připomíná Berliozův pohřební pochod - zní obřadně žestě, hodně
se přešlapuje, ale nikam se moc nedojde.
V Americe byl důsledkem bojů o občanská práva Sullivan. V důsledku
Watergate vznikl druhý zákon o svobodě informací. V důsledku Vietnamu došlo
proticenzurnímu rozhodnutí ohledně dokumentů Pentagonu. Jsou to vítězství,
kterých dosáhli neohrožení novináři, ředitelé deníků a jejich právníci.
Jsou to vítězství pro nás pro všechny: je to maják pro celý svět.
Avšak Sullivan bývá zneužíván, jako by poskytoval novinářům právo
narušovat soukromí, což neposkytuje. Toto zkorumpování Sullivana za účelem
publikace bulvární špíny vyvolalo znepokojení i mezi jeho zastánci.
Na velké recepci v New Yorku, která se konala před několika dny na
oslavu Sullivana, jíž se účastnilo několik stovek právníků,
specializujících se na obhajobu, vyjádřili hlavní mluvčí znepokojení
ohledně vlivu tohoto zákona na bulvární tisk.
Jak využívá americký tisk v současnosti své seznační svobody?
Odpovědí musí být, že v současnosti Zrovna Nijak Moc. Tisíc květin nekvete.
Celostátně vládne v americkém tisku tendence vůči konformnosti, konsenzu,
homogenitě názorů a přístupů, která je tak nudná jako identická nákupní
střediska po celé zemi.
Naivně jsem si představoval, když jsem přijel v roce 1986 do
Spojených států v redakci časopisu US News and World Report, že jsem se
dostal do nějakého novinářského nebe. Pro novináře neexistovala skoro vůbec
žádná omezení. Ulice byly vydlážděny informacemi. Ambice novinářů byly
vysoké. Existovaly stovky příkladů, jak vysoce efektivní jsou zákony o
svobodném přístupu k informacím. Pulitzerova cena a další soutěže
pravidelně ukazovaly, že vzniká ve veřejném zájmu novinářská práce
nejvyššího kalibru.
A přesto mé prorocké ucho zachytilo vzdálený hluk, dusot, který od
té doby zesílil: stádo novinářů, kteří píší o těchže záležitostech stále
jen z téhož úhlu pohledu.
Jinou nemocí, která se rozšířila v americkém tisku, je způsob, jímž
podlehly seriózní noviny pokušení zveřejňovat špinavosti a nepodložené drby
tím, že citují jako zdroj bulvární tisk. Je to praxe, která by byla před
dvaceti lety nemyslitelná a je to neodpustitelné, pokud to znamená, že se
recyklují pomluvy a lži.
Docházelo k tomu dávno před aférou Lewinsky-Clinton, která se stala
jednou z nejpolitováníhodnějších epizod v historii svobodného tisku -
včetně celostátní, kabelové i místní televize. Celá historie této ságy,
jejímž účelem bylo sesadit prezidenta Clintona, dosud nebyla napsána, ale
už je jasné, že v bezprecedentním frenetickém záchvatu ztratil americký
tisk veškerou disciplínu a opustil dlouhá léta dodržovanou úroveň - a v
důsledku toho utrpěl rozsáhlou škodu, protože ho veřejnost přestala brát
jako seriózní zdroj informací.
Důvodem pro vznik této hysterie, která přinesla vlnu zlovolných,
falešných informací, bylo, že aféra Lewinsky-Clinton byla atraktivním a
důležitým tématem. Avšak tyto strukturní změny byly velmi nebezpečné.
William Paley jednou konstatoval, že to bude velmi špatný den pro televizi,
jestliže začne být redakce televizního zpravodajství posuzována podle toho,
zda zpravodajství vydělává. No, stalo se to a Paley měl naprosto pravdu. A
konurencí celostátních televizních okruhů se stala kabelová televize.
Celodenní kabelové zpravodajské okruhy a diskusní televizní kanály musejí
udržovat oheň v peci, i když není nic jiného k pálení než odpadky. A taky
to dělaly, nekonečně spekulovaly a šířily nepodložené pověsti. Zprávu o
poměru Lewinská-Clinton první přinesl internetový časopis, a tak měla
tradiční média ještě větší strach než jindy, že zůstanou pozadu.
Byla to doba panikářského zveřejňování všeho, co přišlo pod ruku.
Slavné, seriózní deníky se nechaly zmanipulovat lidmi, které stravovala
touha svrhnout Clintona, a také osobami, které chtěly vyvolat takové
palcové titulky, jaké by pro ně vedly ke smlouvě na knihu s mnohamilionovým
dolarovým honorářem. Reportéři, kteří se považovali za budoucího Woodwarda
nebo Bernsteina, nebyli schopni si jít získat či ověřit od zdrojů základní
informace tak, jak to dělali v případě Watergate tito novináři. Jejich
šéfredaktoři nevykonávali svou práci efektivně.
Podle zásad deníku New York Times se nemají tisknout pejorativní
výroky od nejmenovaných zdrojů, ale přesto se do vydání dostávají a tak se
tento čelný deník ve Spojených státech stává obětí manipulací tvůrců
různých politických spiknutí. Tento mor existuje i v Británii.
A samozřejmě, neexistovala žádná omezení. Nikdo nemohl americký tisk
pohnat k soudu za pomluvy či za pohrdání soudem. Nepořádná práce šla ruku v
ruce s ubohostí, v jejímž důsledku tiskly noviny "informace" přímo tak, jak
jim je sdělovali prokurátoři a Clintonovi nepřátelé, ale bez udání zdrojů,
takže si čtenář nemohl uvědomit, že jsou tyto výroky předsudečné a zaujaté.
Palcovými titulky vyšlo mnoho lží, které nikdy nebyly opraveny.
Vzpomínám si, jak mě ujistil kdosi velmi blízký úřadu prokurátora
Starra, že bude v onom týdnu Hillary Clintonová obžalována v souvislosti s
jednou údajnou dohodou z Whitewateru. Usoudil jsem, že je celá zpráva na
vodě, a tak jsem ji neotiskl. Jiné noviny ji otiskly. Ukázalo se, že na
zprávě nebylo naprosto nic pravdivého. Informace byla podvrh, jehož cílem
bylo vyvolat tlak na Clintonovou a na jejího manžela, což je ve Spojených
státech oblíbeným trikem prokurátorů, a noviny se na to nechávají nachytat
znovu a znovu. New York Times, Wall Street Journal a Washington Post,
všechny tyto noviny otiskly informace o původním "skandálu" Whitewater, do
něhož měli být zapleteni Clintonovi. Žádné tyto noviny už pak neotiskly,
že skandál ve Whitewateru nikdy neexistoval.
Existují však určité důvody pro naději. Zneužívání svobody, přechod
od investigativního žurnalismu k inkvizičním metodám, úpadek do špinavosti
a do hlouposti byl tak obrovský, že nyní v Americe pracuje množství
vynikajících novinářů, kteří mají vlastní integritu a vášnivě usilují o to,
aby došlo k zvýšení úrovně americké novinářské práce.
Zdá se mi, že přicházíme k bodu obratu. Ve veřejnosti i v
profesionální novinářské obci vzniklo takové množství znepokojení, že to
bude stimulovat nepotlačitelnou schopnost Ameriky k obnově.
Dokáže tisk kontrolovat moc pravdou a celkově respektovat ducha svobody - ducha, který usiluje o pochopení myslí jiných lidí, ducha, který dokáže zastávat nejen vlastní zájem, ale i zájem jiných lidí, a to bez předsudků?
Odpověď na tuto otázku je důležitá pro celý svět mimo Ameriku, který
argumentuje, že by novináři měli mít více svobody a větší přístup k
informacím.
Soukromé regionální a lokální televizní vysílání do televize veřejné
služby nepatří
Nikolaj
Savický, analytik strategického rozvoje ČT
Na podzim loňského roku se pracovní skupina Stálé komise pro
sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky vedená
panem poslancem Jiřím Vlachem pokusila zásadním způsobem zasáhnout do
struktury televizního vysílání v České republice. Prvním veřejnosti známým
vysledkem její činnosti se v lednu 2000 stal návrh, na jehož
základě mělo být komerční regionální a lokální vysílání přeneseno na
televizi veřejné služby, respektive na vysílací okruh ČT 2. K tomu mělo
dojít buď formou sdílení vysílacích frekvencí ČT 2 těmito soukromými
vysílateli, nebo přechodem držitelů licencí k regionálnímu a lokálnímu
vysílání na statut nezávislych producentů.
Generální ředitel České televize Dušan Chmelíček poukázal v materiálu
adresovaném Stálé komisi pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR na důležité aspekty všech předložených variant, které
zmíněný návrh pracovní skupiny nabízel. Realizace kteréhokoli z navržených
řešení by zastírala podstatný rozdíl mezi vysíláním veřejné služby a
soukromým vysíláním. Zároveň by zásadním způsobem snížila dostupnost
signálu České televize v rozsáhlých časových pásmech a tím narušila službu,
kterou si diváci na rozdíl od vysílání komerčních stanic ze zákona platí.
První návrh je technicky neproveditelný a druhý pro změnu protiprávní,
neboť počítá s odnětím existujících licencí jejich právoplatným držitelům
(jakkoli se předkladatelé návrhu snažili zastřít tuto skutečnost eufemismem
o “přechodu na statut nezávislých producentů") bez právního důvodu. Navíc
je princip všech navržených variant řešení v příkrém rozporu s mediální
legislativou Evropské unie.
Kupodivu tento nepříliš zdařilý a v samotném principu pochybený
náčrt (a o nic jiného nešlo) nalezl v odborných kruzích obhájkyni. Stala se jí paní
Kateřina Fričová, generální ředitelka společnosti Prima Plus,
provozovatelky komerční televizní stanice Prima TV. Návrh pracovní
skupiny Stálé komise pro sdělovací prostředky vyvolal negativní ohlas
odborné veřejnosti, který se zatím projevil v četných novinových a
časopiseckých komentářích, ale zjevně sílí. Paní Fričová proto považovala
za nutné v rozsáhlém článku Ohrozí regiony provoz či dokonce existenci
kulturní veřejnoprávní stanice? hned první ohlasy glosovat slovy: “Bohužel
jde ve většině případů o neznalost problematiky a nepřesné citace". Aniž
bych se chtěl paní Fričové nějak dotknout, tato výtka dokonale pasuje
především na její vlastní text. Nechci však až na některé výjimky
polemizovat s jejími názory, ale pokusím se poněkud upřesnit faktografii,
kterou uvádí.
Na základě jaké licence vysílá Prima TV?
Je to osm let stará historie. V listopadu 1992 získala FTV
Premiéra, a.s., licenci k regionálnímu televiznímu vysílání č. 010/1992 na
kanálu 24 pro Prahu a střední Čechy. Zásadní změnu v dalším postavení
nynější Prima TV však znamenalo přidělení licence k celoplošnému vysílání
č. 012/1994 ze dne 26. června 1994. K čemu tato licence držitele, tj.
společnost FTV Premiéra, s.r.o., opravňuje? K “vysílání prostřednictvím
satelitu". Charakteristika obsahu vysílání je v licenci, vystavené dne 7.
července 1994 naprosto jednoznačná: “plnoformátový tv program jako
centrální program pro region. a lokální vysílání". Teprve kuriózní dokument
“Oprava písařské chyby v licenci č. 012/94 k celoplošnému televiznímu
vysílání" ze dne 31. srpna 1994 upřesňuje: “Vysílací frekvence: celoplošné
televizní vysílání prostřednictvím satelitu jako centrálního programu pro
regionální a lokální televizní vysílání". Další podstatná změna licence
pochází z 12. března 1997 a Rada České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání jí schvaluje změnu názvu televizní stanice z “PREMIERA TV" na
“Prima televize". Dodnes platné koordinace vysílacích časů regionálních a
lokálních vysílatelů pak dosáhla Prima TV dohodou Asociace provozovatelů
regionálních televizních společností, uzavřenou dne 25. března 1998 a
potvrzenou změnou licence č. 012/1994 ze dne 29. září 1998.
Omlouvám se za tento suchý výčet, ale sledoval jsem jím jeden
cíl: upozornit na to, že Prima TV sice má licenci k celoplošnému
televiznímu vysílání, ale pouze prostřednictvím satelitu. Přes satelit
vysílá nepřetržitě a její signál je neustále dostupný na celém území České
republiky. Ve smyslu licence tedy TV Prima je plnohodnotnou celoplošnou
televizní stanicí bez jakéhokoli omezení. K pozemnímu celoplošnému
televiznímu vysílání licenci nemá. Nyní však prostřednictvím neobyčejně
agresivního lobbyingu usiluje o ničím nerušené celoplošné analogové pozemní
televizní vysílání. Kdyby se jí tento záměr podařilo uskutečnit, získala by
mezi českymi televizními vysílateli zcela mimořádné postavení. Stala by se
celoplošně terestricky vysílající televizní stanicí bez nutnosti ucházet se
ve výběrovém řízení o udělení potřebné licence. Tím by Prima TV překonala
dokonce i provozovatele TV NOVA, společnost CET 21, která alespoň licenci
k celoplošnému pozemnímu vysílání musela získat regulérním způsobem ve
výběrovém řízení, ač se později necítila nijak vázána projektem, na jehož
základě v tomto řízení uspěla.
Možná, že Rada České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání na počátku 90. let nerealisticky přecenila finanční, tvůrčí a
technický potenciál, který mají regionální a lokální vysílatelé k
dispozici. Podle značných rozdílů v kvalitě programové nabídky jednotlivých
regionálních vysílatelů se zdá, že při udělování jednotlivých licencí
přinejmenším neuplatňovala jednotná a dostatečně přísná kritéria. Rada
České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání by proto nyní měla
systematicky monitorovat vysílání jednotlivých regionálních a lokálních
vysílatelů a při opakovaném porušení licenčních podmínek nebo obecně
platných právních norem, např. zákona o reklamě, proti nim uplatňovat
zákonné sankce až po správní řízení o odnětí licence. Potřebné právní
nástroje má k dispozici. Žádné technické a právní problémy regionálních a
lokálních vysílatelů se Prima TV netýkají, neboť za jejich vysílání nenese
žádnou odpovědnost.
Opakovaně zazněl argument, že Rada České republiky pro
rozhlasové a televizní vysílání není technicky schopna monitoring
vysílání regionálních a lokálních vysílatelů zajistit. To je ovšem její
věc, neboť je k této činnosti ustanoveným orgánem státní správy. Návrh
vyřešit tento problém nikoli pracnou a komplikovanou právní cestou, ale
jednoduše, plošným odnětím vysílacích licencí bez právního důvodu všem
regionálním a lokálním vysílatelům, ať už tomuto kroku říkají členové
pracovní skupiny jakkoli, třeba “přechod na statut nezávislých producentů",
je obecně vzato skandální. Takové řešení totiž předpokládá presumpci viny a
nutně jde na úkor těch, kteří vysílají dobře, licenční podmínky a zákony
neporušují, a přesto by měli být postiženi stejně jako všichni ostatní.
Stejně nemravná je však snaha Prima TV, která získala licenci k
tomu, aby vysíláním centrálního programu podporovala rozvoj regionálního a
lokálního vysílání, zbavit se regionálních a lokálních vysílatelů a kradmo
a bezplatně získat na jejich úkor mimo řádné výběrové řízení licenci k
celoplošnému pozemnímu televiznímu vysílání. Podle licence 012/1994 má
Prima TV vysílat “centrální program pro regionální a lokální televizní
vysílání". Licenci k satelitnímu vysílání tedy získala právě k tomu, aby
vysíláním centrálního programu umožnila rozvoj soukromého regionálního a
lokálního vysílání. Její počínání se proto podobá jednání člověka, ktery by
si vzal do pěstounské péče několik dětí, na základě toho získal od státu
nebo od obce prostorný dům, a jen by se v něm zabydlel, pokusil by se tyto
děti vystrnadit s tím, že mu v domě tropí hluk a vůbec se chovají
nepřístojně...
Plní ČT 2 povinnosti televize veřejné služby?
Od května 1994 do jara 1998 jsem byl dramaturgem ředitelství
programu České televize, podílel jsem se pod vedením pana ředitele Jiřího
Pittermanna na přípravách vysílacích schémat a na koncipování ČT 2, a tak
se cítím osobně dotčen naprosto nekvalifikovanými výroky, které účelově
trousí na adresu televize veřejné služby paní Kateřina Fričová. Na rozdíl
od ní totiž vím, proč a jak byla od září 1995 rozdělena služba, kterou
Česká televize poskytuje veřejnosti, na vysílací okruhy ČT 1 a ČT 2.
Samo září 1995 neberu jako mezník náhodou. Tehdy totiž pokrytí
území České republiky signálem ČT 2 přesáhlo přibližně 80% a možnost příjmu
získalo více než 90% domácností, a tak po rok a půl trvající přestávce
mohla Česká televize opět začít pracovat s oběma vysílacími okruhy jako s
plnohodnotnými a celoplošnými. Bylo to právě 4. září 1995, kdy Česká
televize přestala vysílat regionální zpravodajství na ČT 2 a převedla je na
dnes již tradiční čas v 18.00 na ČT 1. Zároveň opustila zprávy v 19.00 na
ČT 2 a ponechala na tomto okruhu jedinou speciální zpravodajskou relaci
“21". Cílem tohoto opatření bylo nejen důsledné posílení do té doby
nedostatečně vyhraněné ČT 2, ale také emancipace regionálního zpravodajství
televize veřejné služby, dosažení jeho všeobecné dostupnosti a jeho
oddělení od hlavních zpravodajských relací, v jejichž kontextu se nemohlo
dobře uplatnit.
O dva roky později, když v červenci 1997 začalo v plném
rozsahu fungovat měření sledovanosti prostřednictvím peoplemeterů, bylo pro
analytiky a programové pracovníky všech televizních stanic v České
republice jedním z největších překvapení zcela neuvěřitelný ohlas právě
tohoto regionálního zpravodajství. Během třetího čtvrtletí 1997 dosahovaly
Večerníky České televize a jejich regionální mutace v 18.00 celkové
sledovanosti 8,7% všech diváků starších patnácti let. To v absolutních
číslech znamená přes tři čtvrtě milionu diváků a v dané chvíli to
představovalo 44,83% share, tedy těch, kteří právě sledovali kteroukoli
televizní stanici.
Zjevně v reakci na toto zjištění začala od 1. října 1997
analogickou relaci Právě teď z regionů vysílat také TV NOVA. Sezónní výkyv
sledovanosti však tehdy šel ve prospěch regionálního zpravodajství České
televize, které v posledním čtvrtletí 1997 a v prvním čtvrtletí 1998
dosáhlo absolutní sledovanosti přes 12,5%, což znamená, že je sledoval více
než milion diváků staržích patnácti let. Je to naprosto stabilní divácká
obec, neboť v lednu a únoru 2000 sledovalo Večerníky televize veřejné
služby denně v průměru 12,2% diváků v Čechách a na Moravě, což opět
představuje více než jeden milion lidí. Pokud započítáme i sezónní výkyvy,
tedy pravidelný pokles sledovanosti v letních měsících, zjistíme, že za
celou dobu fungování elektronického měření sledovanosti, tj. od léta 1997
do konce února 2000, každý všední den využilo tuto službu veřejnoprávní
televize 9,5% všech diváků v České republice starších patnácti let, tj.
denně 811 tisíc lidí, což za celé toto období představovalo 38,91% všech,
kteří v tu dobu sledovali kteroukoli televizní stanici v České republice.
Sečteno a podtrženo: Česká televize poskytuje od podzimu 1995 na ČT 1
regionální zpravodajství ve třech mutacích a po celou dobu exaktního měření
sledovanosti diváci v České republice tuto službu přijímají víc než
příznivě. Z této skutečnosti také vycházel pan Dušan Chmelíček, když
upozornil, že odnětím vysílacích licencí regionálním a lokálním vysílatelům
by televize veřejné služby ztratila důležitou protiváhu v regionálním a
lokálním zpravodajství a její vliv by neúměrně vzrůstal.
Tato pro Českou televizi příznivá situace však pramení z toho,
že od září 1995 až dodnes je její vysílání promyšleně koncipováno jako
jeden televizní program vysílaný na dvou vzájemně koordinovaných a navzájem
se doplňujících vysílacích okruzích. Každy z nich má jinou roli a oba mají
současně nabízet dvě rozdílné programové alternativy, navíc zřetelně
odlišné od nabídky komerčních televizních stanic. Touto cestou Česká
televize podstatně rozšiřuje spektrum programové nabídky, kterou mají
televizní diváci v České republice k dispozici. Proto byla na ČT 1 byla
soustředěna služba minoritám, jejichž příslužníci jsou rozptýleni na celém
území České republiky, národnostním a etnickým menšinám, tělesně a smyslově
postiženým, seniorům a dalším ohroženým skupinám obyvatel, např. dětem bez
rodičů, kdežto okruh ČT 2 byl koncipován jako výběrový. Vysílací okruh ČT 1
je v hlavních vysílacích časech především nositelem původní české filmové a
televizní tvorby, aktuální publicistiky, diskusních pořadů a zábavy pro
nejširší publikum. Jeho nabídku dále rozšiřují zahraniční filmy, které
oslovují stejný okruh diváků. Okruh ČT 2 naopak nabízel a nabízí v
hlavních vysílacích časech historické a sociální dokumenty, portréty,
přenosy a záznamy divadelních představení, koncertů vážné hudby a podobně.
Mimo hlavní vysílací časy by pak měl sloužit především vzdělávacím pořadům,
poskytování informací, uvádění špičkových děl z filmových a televizních
archivů atd.
Paní Kateřina Fričová nepochybně ví, že televizní diváci jsou
lidé, kteří mají ustálené návyky a s velkou setrvačností vyhledávají pořady
ve stálých vysílacích časech. Jistě také ví, že dobře postavené a zavedené
vysílací schéma je pro každou plnoformátovou televizní stanici velice
cenné. Patrně si uvědomuje, že diletantský návrh “profilovat ČT 2 více jako
regionálně zpravodajský kanál" znamená tento vysílací okruh v jeho dnešní
podobě zcela zničit. To je jí však jedno. Je ochotna použít jakýchkoli
argumentů, aby se zbavila přítěže soukromých regionálních a lokálních
vysílatelů, k jejichž podpoře kdysi Premiéra TV získala licenci k
celoplošnému satelitnímu vysílání.
V něčem však s paní Fričovou musím souhlasit: “vinetouovky"
opravdu do programové nabídky ČT 2 nepatří. Bylo to rozhodnutí po všech
stránkách nesmyslné, které poškodilo nejen ČT 2, ale také Českou televizi
jako celek. Zdá se vžak, že má paní Fričová krátkou paměť a nevzpomíná si,
kdo je tam uvedl. Osobně si nedovedu představit, že by něco takového
připustili pan Jiří Pittermann nebo paní Anna Vášová, kteří program České
televize řídili do dubna 1998. Na jejich místo musel v dubnu 1998 přijít
člověk s čerstvou zkušeností z funkce ředitele programu Prima TV, aby se
“vinetouovky" mohly ocitnout v sobotu odpoledne na ČT 2. V současnosti však
již Česká televize znovu přijala taková systémová opatření, která podobným
nedopatřením mohou účinně zamezit.
Kancelář pro uvádění románových příběhů na pravou míru
aneb
Několik poznámek na závěr
Drobné nepřesnosti se však paní Kateřině Fričové vloudily do
textu i jinde. Hovoří například o tom, že spolupráci s nezávislými
producenty má veřejnoprávní instituce ve statutu. To jistě, jenže
nezávislého producenta nedělá potvrzení od Rady České republiky pro
rozhlasové a televizní vysílání, že pan XY přechází ze statutu držitele
licence k regionálnímu televiznímu vysílání na statut nezávislého
producenta, ale - s dovolením - dílo. Osobně si rád počkám, jak se k této
části návrhu pracovní skupiny pana poslance Jiřího Vlacha vyjádří např.
paní Fričovou v této souvislosti vyslovně zmínění pánové Fero Fenič a Petr
Vachler, nebo třeba Martin Vadas a jiní skuteční nezávislí producenti...
Vážnější problém však představuje to, že podle metodiky Evropské unie
vysílatelů (EBU), která stanovuje kritéria závazná pro plnění norem
Evropské unie v oblasti televizního vysílání, se do kvót nezávislé domácí a
evropské produkce vůbec nezapočítávají zpravodajské a publicistické pořady.
Navrhovaný “přechod" regionálních a lokálních vysílatelů na “statut
nezávislých producentů" je tedy něčím, co v evropské praxi nemá oporu, ale
v rámci evropské legislativy ani žádný smysl.
Poslední dílčí nepřesnost, o níž se hodlám zmínit, vyžaduje
úplnou citaci původního textu paní Fričové: “Lokální provozovatelé,
licencovaní jako komerční subjekt, jsou téměř všude placeni z příspěvků
obcí, t.j. z prostředků veřejnych. Zvláštní je, že právě ti, kdo varují
před provázáním veřejnoprávního subjektu s komerčním, tuto skutečnost
ignorují: právě tady dochází přímo k provázání peněžních zdrojů komerčních
a veřejných". Tady skutečně jde o provázání veřejných a soukromých
finančních prostředků, a to právě o ten typ provázání, jemuž se nezávislá
televizní stanice veřejné služby musí naprosto kategoricky bránit, pokud si
chce faktickou nezávislost udržet.
V České televizi v tomto směru platí velmi přísná pravidla. Je
financována výhradně z výnosu televizních poplatků a z výnosu vlastní
hospodářské činnosti (a o svém hospodaření vydává každoročně podrobnou
veřejně dostupnou zprávu), ale za žádných okolností nepřijímá jakékoli
státní nebo obecní dotace. Nezúčastňuje se jako producent ani výběrových
řízení, vypsaných orgány státní správy na výrobu veřejně prospěšných
televizních pořadů nebo spotů, ale nanejvýš spolupracuje s nezávislými
produkčními firmami, které z takového řízení vzejdou vítězně a které jsou
příjemci těchto finančních prostředků. V takových případech však zkoumá
tyto veřejně prospěšné pořady dvojnásob pečlivě a vždy si ponechává právo
veta k rozhodnutí o jejich vysílání.
Je naprosto legitimní, pokud soukromý vyrobce a vysílatel
přijímá od státu podle stanovených pravidel účelové dotace na podporu
konkrétní veřejně prospěšné činnosti. Nelze vžak v žádném případě pokládat
za legitimní, aby se instituce veřejné služby, jejíž financování je určeno
zákonem, stávala mimo tento rámec ještě příjemcem jakýchkoli dotací ze
státních nebo obecních prostředků. V takovém případě by totiž jen stěží
mohla zůstat zdrojem “objektivních, ověřených, všestranných a vyvážených
informací pro svobodné vytváření názorů", což jí ukládá zákon. Podle všech
výzkumů veřejného mínění Česká televize dlouhodobě zůstává také nezávislou
a vysoce důvěryhodnou televizní stanicí. Na tuto pověst je velmi hrdá a
bude si ji nepochybně chtít udržet i nadále. Realizace kteréhokoli z výše
zmíněných návrhů pracovní skupiny Stálé komise pro sdělovací prostředky by
jí však dosažení takového cíle velmi znesnadnila, ne-li znemožnila.
Poznámka JČ: Nikolaj Savický konstatuje, že Česká televize
"za žádných okolností nepřijímá jakékoli státní nebo obecní dotace". Bylo
by možné v této souvislosti tedy objasnit, jak to bylo s financováním
seriálu "Naskočíme" o přípravě vstupu ČR do EU, který pro Českou televizi
spolufinancovalo české ministerstvo zahraničních věcí?