Vyrovná se životní úroveň ČR s Evropskou unií? Otázky, které
Lidové noviny nezodpověděly
Vzhledem k připravovanému vstupu České republiky do EU je srovnávání
platů a cen jistě velmi
aktuální. Chvályhodný úmysl Lidových noviny zabývat se touto
problematikou byl bohužel
znehodnocen slaboduchým přístupem k datům.
Krátký článek (šifra pf) se třemi citáty ředitele Výzkumného ústavu práce
a sociálních věcí
Martina Máchy a tabulka srovnávající čisté platy tří
vybraných profesí (bankovního
úředníka, učitele a
kvalifikovaného dělníka) v různých evropských státech přepočtených na
české koruny dociluje
jediného - údivu nad tím, za co vlastně citovaný ředitel bere svůj plat.
Převádět platy na společného jmenovatele, v tomto případě na české
koruny, je jistě možné, ale
výsledná informace je prakticky bezcenná, pokud se nebere v úvahu
příslušná cenová hladina,
sociální a zdravotní zabezpečení a různé požitky (dříve se tomu říkalo
výdobytky), které se
mohou významně lišit mezi jednotlivými profesemi i státy.
Tvrdit, že se v platech přibližujeme k Evropě, může jen nezřízený
optimista nebo hlupák a
blábol o tom, že nekvalifikovaní Češi jsou proti některým svým
protějškům v EU "v pohodě" je v podstatě urážkou soudnosti čtenářů.
Průměrný plat čistý plat bankovního úředníka 18 242 korun měsíčně čistého
sice vypadá dobře na pozadí "starých" cen, ale nás musí zajímat, jak to
bude dál.
Bankovní úředník totiž pracuje zhruba za 1000 a učitel za 500 DM
měsíčně. Měl-li novinář
značky pf přístup k řediteli Máchovi, měl chtít odpověď na otázku, co
jeho ústav vyzkoumal
pokud jde o sbližování cenové hladiny ČR a EU a jaký dopad bude tento
proces mít na platovou
situaci a vývoj životní úrovně v ČR.
Zůstaňme ještě u bankovnictví. Pražský zaměstnanec pracuje za 25% mzdy
svého
frankfurtského protějšku. Pokud se cenové hladiny vyrovnají řekněme
během přístích deseti let,
musel by plat tohoto zaměstnance stoupnout během stejné doby 4-násobně,
aby měl stejnou
životní úroveň jako má jeho protějšek nyní. Je to reálné? Jaké jsou
prognózy výzkumného
ústavu?
Podle zpráv denního tisku budou české banky propouštět několik tisíc
zaměstnanců -
předpokládejme pro názornost, že 5000. Zvažme, co takové číslo znamená
v širších
souvislostech.
Tito lidé platí dohromady asi 300 milionů korun na daních ročně.
Klesnou-li jejich příjmy na
polovinu (například na úroveň učitelů) bude statní pokladna chudší o 150
milionů. O dalších
450 milionů přijde ročně ekonomika, protože právě o tolik se sníží čistý
příjem této skupiny lidí.
To je modelová situace, kterou je nutné zkoumat. Jaký bude trend vzniku
nových pracovních
příležitostí? Neprodáváme svoji pracovní sílu příliš lacino? Jak
přinutíme investory, aby nám
neplatili almužny na úrovni minimální mzdy až jednou budou "normální"
ceny? Jak zabráníme
tomu, aby se ČR neproměnila v zásobárnu pracujících chudých? Má v
tomto směru Výzkumný
ústav práce a sociálních věcí alespoň nějakou představu?
Vrátím se ještě ke srovnání příjmů v jednotlivých zemích. Tabulka v LN
uvádí korunové příjmy
typického zaměstnance (deset let praxe, stejně velká rodina). Jak již
bylo řečeno, porovnání
jednotlivých států je prakticky nemožné, nicméně dosti zajímavou
informaci získáme jejich
porovnáním v rámci každého státu zvlášť (použitím nejnižšího příjmu jako
společného
jmenovatele). Údaje shromážděné pro 16 evropských států, každý
zastoupený jedním městem,
lze shrnout takto (b = bankovní úředník, u = učitel, d = dělník):
Nejhůř placený obor (například učitel je na tom nejhůře ve 4 zemí ze
16):
u - 4x b - 5x d - 7x
V některých případech je rozdíl zanedbatelný (viz níže). Pořadí oborů
může být ovlivněno
různou rychlostí platového postupu. Například kanadský učitel je po
deseti letech u konce svého
platového postupu a jeho plat roste pouze v rámci přizpůsobování
platových stupnic inflaci.
LN sice uvádějí, že jde o čistý plat, ale není jasné, zda jde o průměr
včetně bonusů a přesčasů,
které se u učitelského pokud vím nevyskytují.
Pokud jde o dělnické profese, je třeba vzít v úvahu, že ve velkých
podnicích jsou silné odbory,
které svým zaměstnancům dokáží prosadit velmi dobré podmínky. Situace u
malých
zaměstnavatelů může být podstatně jiná.
Ve dvou třetinách zkoumaných zemí je rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším
platem menší než
50%, což naznačuje značnou platovou nivelizaci. Ta je podle mého názoru
dána tím, že nízké
platy rostou relativně rychleji než než platy střední vrstvy - dá se
říct, že střední vrstva vlastně
financuje udržování chudých nad hranicí hladu, nespokojenosti a a
případné revolty.
Příjmy střední vrstvy stagnují i v případě, že ekonomika roste.
Například v Kanadě, která po
útlumu na přelomu devadesátých let zaznamenala v období 1993-1997
hospodářský růst 2-3% se
podle Statistics Canada vyvíjely průměrné čisté roční ve stejném období
takto: (rodina s
jedním/dvěma příjmy) takto:
47 774/64 569 48 062/66 541 45 650/66 590 46 054/67 311 46
308/66 998 (vše v kanadských dolarech).
Uvážíme-li, že průměrná roční inflace byla ve stejném období asi dvě
procenta, není zapotřebí
přílišné představivosti k tomu, aby člověk viděl, že přes
desetiprocentní růst ekonomiky má
průměrná kanadská rodina nižší životní úroveň. K tomuto stavu přispěla
móda snižování počtu
zaměstnanců, která eliminovala značný počet relativně dobře placených
míst jak v soukromém
tak ve veřejném sektoru. Několik tisíc lidí například propustily nebo
budou propouštět i čtyři
největší a rekordně ziskové kanadské banky.
Kanadská zkušenost nemusí být nezajímavá pro české čtenáře, kteří se z
LN na jiném
místě dozvěděli, že "podle studie Světové banky k tomu stačí
relativně málo k tomu, aby se
životní úroveň v ČR dostala na úroveň EU: ekonomika musí každý rok (po
příštích 15 let) zvýšit
svůj výkon o pět procent, tedy o tři procenta víc než v zemích EU."
Pro zlaté české ruce je to jistě maličkost. Potíž snad je jen v tom, že
jim již nic nepatří, takže k
tomu, aby se daný předpoklad vyplnil by se musela v investorech probudit
jakási filantropická
vášeň dotáhnout Čechy do pelotonu. Jenže proč by dělali něco, co ve
světě dávno vyšlo z módy?
V posledně citovaném článku se lze dočíst, že: "Pokud se podaří rychle
provést reformy v
podnicích, je dokonce možné, že EU dohoníme i dříve," říká Jan Švejnar,
profesor univerzity v
Michiganu, zároveň ale hned dodává: "Důležité je tento růst dlouhodobě
udržet. Jakýkoli výkyv
nás samozřejmě zbrzdí." Jenže jakou cenu takový výrok má? V
publikované formě (možná byl vytržen ze souvislostí) to je blábol.
Který stát kdy udržel takové tempo růstu po tak dlouhou dobu? A jak
může 5% roční nárůst ekonomiky vést k 7% růstu mezd, který je v témž článku
očekáván?
Neztratila se nám náhodou
někam produktivita práce? Nebude Česká národní banka, či kdo bude mít
jednou české finance
pod palcem, šílet hrůzou z inflace?
V Kanadě se díky různým shodám okolností posledních šesti sedmi let daří
automobilovému
průmyslu. Ford, Chrysler a General Motors mají vysoké zisky a je vcelku
logické, že by se na
nich chtěli podílet i zaměstnanci těchto firem. Jejich odborový svaz
vyjednává ve dvouletých
intervalech pracovní smlouvy a ve stejně pravidelných intervalech varují
různí pravicoví gurové
před tím, že mzdové požadavky pracujících způsobí inflaci a ohrozí
systém, který pro bohaté (a
patrně i pro gury samotné) tak pěkně pracuje.
A to jde, prosím, o období silného růstu a o zvýšení platů kolem 3% z
nichž valnou část spolkne
dvouprocentní inflace.
Je ovšem třeba dodat, že nejžhavějším bodem vyjednávání kolektivních
smluv nejsou platy, ale
likvidace pracovních míst v důsledku zadávání některých prací do
levnějších oblastí. Odborově
neorganizovaní dělníci v Mexiku či jinde to od svých kolegů v Oshawě
rádi za pár šupů
převezmou.
Jak zabudovávají výzkumníci přes práci a sociální věci takový prvek do
svých předpovědí? Jaký
zisk by musel mít třeba VW, aby zdvojnásobil platy v Mladé Boleslavi?
Sepsal jsem pár otázek, které mě jako laika zajímají. Teď bych chtěl,
protože jsem poučitelný,
nakoupit u odborníků.
Zlatý poklad Republiky československé
K pořadu, který se bude vysilat v České televizi v neděli 26.
března 2000 ve 20 hodin
V anglické verzi vyšel tento článek v časopise Central Europe
Review.
Dnes už nemá Česká republika žádné zlaté rezervy. Ceny zlata klesají a
většina hlavních evropských mocností prodává své nadbytečné zásoby. Česká
národní banka nyní nakoupila za poslední své zlaté rezervy obligace EU
(Eurobonds).
K tomuto prodeji došlo na základě údajně spolehlivé rady od Světové
banky a také pro možnosti tvůrčího účetnictví, jaké nabízejí ty obligace
EU. Poskytují daleko větší množství možností, jak splnit všechny ty
důležité finanční podmínky a konvergenční kritéria a zajišťují zdravěji
vyhlížející hospodářství, než jak by to dokázalo udělat zlato.
V důsledku toho už nemá Světová rada pro zlato Českou republiku na
svých seznamech. Česká republika se nyní octla na seznamech těch zemí,
které nemají zlaté rezervy, a z nichž je většina charakterizována
přízviskem "rozvojové země". Tyto státní zlaté rezervy vznikly poprvé během
první Československé republiky (1918 - 1938) a byly udržovány během
dramatických událostí "extrémního století" (jak ho charakterizoval historik
Eric Hobsbawm). Teď už přestaly existovat.
Pozoruhodnou a složitou historii těchto bývalých zlatých rezerv líčí
dokumentární film České televize "Zlatý poklad", který vyrobili Martin
Skyba a Anděla Špindlerová a který se bude vysílat na ČT 2 v neděli 26.
března. Film popisuje, jak byly tyto rezervy vytvořeny, ukradeny a pak
navráceny, během jejich šedesátileté historie, než byly nakonec prodány.
Sám jsem přispěl ke vzniku tohoto filmu svým studiem v britských státních
archivech Public Records Office, týkajícím se role britské vlády při
původní krádeži tohoto zlata.
Větší než zlato
Celá tato záležitost je zajímavá právě proto, že tyto rezervy měly
daleko větší hodnotu než pouze čistě finanční. Byly pojítkem s minulou
středoevropskou a historií a s předchozími inkarnacemi České republiky,
pojítkem, který vedl od likvidace "nové Evropy" v roce 1939 přes celou dobu
války k poválečné bipolární konfrontaci až po dnešní "nový světový
pořádek".
Zvláštní na těchto zlatých rezervách bylo to, že vznikly tak, že
čeští občané posílali vládě příspěvky. Mnoho lidí mělo k těmto penězům
emocionální vztah, na rozdíl například od pocitů Britů či Francouzů vůči
svým vlastním zlatým rezervám.
Pod vedením prvního, kontroverzního prvorepublikového ministra
financí dr. Aloise Rašína vznikly tyto rezervy prostřednictvím
celonárodních sbírek v letech 1919-1924. Zlaté rezervy nového
Československa byly financovány veřejnou sbírkou občanů, obdobně jako bylo
postaveno pražské Národní divadlo na základě dvou veřejných občanských
sbírek.
Ať byly nedostatky a neúspěchy meziválečné československé demokracie
jakékoliv, stát byl úspěchem po finanční stránce. Součinnost průmyslového
dědictví z doby rakousko-uherského mocnářství, spolehlivé cenné papíry a
intenzivní obchod se zbraněmi znamenal, že Československo přežilo
hospodářskou krizi začátku třicátých let lépe než většina zemí. V roce 1919
neměl stát v podstatě žádné rezervy, v roce 1926 měla nově založená
Československá národní banka čtyřicet tun finančního zlata a před rozkladem
československého státu v září 1938 bylo na československých kontech 94 tun
zlata.
Všechno to se mělo změnit s mnichovskou dohodou, stejně jako se měl
změnit osud zlata.
Našetřeno pro horší dobu
Během třicátých let přesunovala československá vláda tajně zlato do
zahraničí vzhledem k rostoucí hrozbě nacistického Německa. Uložila většinu
tohoto zlata do Bank of International Settlements (BIS) v Basileji a do
dalších západních bank. Banka BIS byla založena v lednu 1930, aby ulehčila
mezinárodní transfery financí. Měla být zcela nezávislá, aby se
odpolitizovaly pokračující platby reparací a splácení půjček.
Zdálo se, že je to spolehlivé místo, kde budou tyto rezervy
uchráněny, avšak ze zpětného pohledu je zjevné, že to vypovídá daleko více
o pochybné víře československého prezidenta Edvarda Beneše v
nedotknutelnost mezinárodních institucí v meziválečném období, než o
samotné spolehlivosti banky BIS. Benešova víra byla samozřejmě pošetilá,
protože se posléze ukázalo, že se tyto mezinárodní instituce podřizují
vůli "velmocí" a nikoliv mezinárodnímu právu.
Plenění československých zlatých rezerv začalo jako součást
mnichovské dohody ze září 1938, v jejímž rámci mělo Československo
poskytnout 14,5 tun finančního zlata jako krytí pro měnu, kolující v tzv.
"sudetských" oblastech. Ale vzhledem k tomu, co se stalo se zbytkem těchto
rezerv, je zajívamý zejména druhý "finanční Mnichov" z března 1939.
Nikdy nemůže být tak špatně, aby nemohl být hůře
Od října 1938 existovala druhá Česko-slovenská republika s pomlčkou
jen krátce, do 15. března 1939, kdy na "pozvání" prezidenta Emila Háchy
vstoupily do země jednotky wehrmachtu. S nimi přicestoval dr. Friedrich
Mueller, zvláštní komisař německé Říšské banky, jehož kroky ho hled vedly
do Národní banky pro Čechy a Moravu v Praze.
Tam požadoval s revolverem v ruce, aby ředitelé banky podepsali
dopisy, požadující, aby bylo převedeno 23 tun zlata z českého konta BIS u
Anglické banky v Londýně na jiné tamější konto BIS.
Anglická banka tuto žádost promptně splnila. (1)
Když tuto skutečnost opožděně objevil britský tisk
a když se o tom debatovalo v květnu a v červnu 1939 v britské Dolní
sněmovně (2), zavládlo všeobecné rozhořčení, a byla
vznesena mnohá obvinění, zejména, že byl na bezmocném českém obyvatelstvu
spáchán druhý, "finanční Mnichov". Jeden poslanec, Winston Churchill, se o
této věci argumentoval zvlášť důrazně, že touto transakcí získali Němci
obrovské miliony na vedení války.
Avšak skutečnost za touto transakcí byla trochu složitější - nešlo o
pouhou nekompetenci.
Lidé se často chybně domnívají, že Britové, zejména britská vláda
neměla Čechy ráda, a že to vysvětluje chování Londýna v době Mnichova a v
březnu 1939. To je příliš velké zjednodušení, neboť se zakládá na chybném
předpokladu, že ve třicátých letech britská politická elita trávila určité
množství času přemýšlením o Československu. Nebylo tomu tak.
Je pravda, že někteří známí lidé se snažili vystupovat proti Čechům
a to, že měl Beneš styky s Quai d'Orsay a se Společností národů znamenalo,
že měl v Londýně jen málo přátel. Ale všeobecné pocity vůči Československu
byly v Británii víceméně neutrální, zejména ve srovnání s postojem britské
vlády vůči Německu nebo Francii.
Ztracená země zlata a zbraní
Avšak tento postoj se začal měnit po Mnichovu. Tehdy se také začala
měnit předmnichovská politiky Nevilla Chamberlaina, který do té doby
pomíjel ministerstvo zahraničních věcí. Kromě toho tehdy začalo docházet
britské vládě, že okleštěné Česko-slovensko bude pro Třetí říši obrovskou
hodnotou.
V roce 1935 bylo Československo největším výrobcem a vývozcem zbraní
na světě. V obrovské továrně Škoda v Plzni a ve zbrojovce Brno se vyrábělo
daleko větší množství tanků, lehkých zbraní a dalšího vojenského vybavení,
než kolik se jich vyrábělo v Británii. Zdá se nyní stále pravděpodobnější,
že právě tyto zbrojovky chtěl Hitler získat v březnu 1939 a britská vláda
si to uvědomila pozdě.
Když později napadly německé armády Polsko, Francii a Rusko, často
to bylo v českých tancích, s českými zbraněmi a s českou municí.
Toto bylo skutečně ničivé dědictví Mnichova a mnichovanství, nikoliv
mýtická víra, že je nepřípustné vyjednávat s diktátory, o čemž jsme byli
přesvědčování, mýtická víra, kterou Západ znovu vytáhl loni na Balkáně.
V březnu 1939 byla už politika britské vlády jiná. I když bylo mnoha
lidem v britské vládě jasné, že je osud Česko-Slovenska zpečetěn, zejména
protože ochranu jeho hranic mnichovští signatáři nikdy neratifikovali,
nechtěli dovolit, aby padlo české zlato do německých rukou.
To, že bylo zlato převedeno, jak potvrzují archivy
(3), nebylo důsledkem toho, že by Britové neměli Čechy
rádi anebo že by byli nekompetentní, ale proto, že převládlo upřímné
přesvědčení, že neexistuje možnost, jak by britská vláda mohla transferu
zlata zabránit. Konec konců, BIS byla nepolitická
organizace, vytvořená specificky proto, aby do její činnosti nemohly
zasahovat národní vlády. To byl argument, který později nespokojeně přijala
československá vláda v exilu. (4)
Je ironické, že tím, že Británie trvala na nezávislosti BIS
(přestože o půl roku předtím netrvala na nezávislosti Československa),
umožnila přesun tohoto zlata na jiné konto BIS a tedy do Německa.
Avšak Británie podnikla rychlé kroky, aby zachránila jiný
česko-slovenský kapitál ve Spojeném království. Konta a kapitál v hodnotě
několika milionů liber byla okamžitě zmrazena a nakonec poskytnuta českým a
slovenským exulantům, kteří během války přišli do Británie. Z toho bylo 25.
října 1940 zpětně poskytnuto asi sedm milionů liber Británii, v době, kdy
byla tato země v podstatě ve stavu bankrotu. Oplátkou za to pomohli Britové
financovat činnost české exilové vlády a československou nezávislou brigádu
a letectvo v Británii.
Vítězi...
Ale tím to všechno neskončilo. Celkem se zmocnilo nacistické Německo
za války 45 tun zlata z Československa a návrat tohoto zlata byl těsně
spojen se začátky studené války. V důsledku překáže,
které vytvořily tajné Trojstranné komisi pro zlato britská a americká
delegace v září 1946, (5), návrat československého zlata
byl zdržen až do roku 1982.
Důvody pro toto zdržení byly převážně politické. Americká armáda
objevila v roce 1945 většinu zlata, odcizeného Německem, v dolech Kaiserode
ve městě Merkers. (podrobnosti zde)
Prostřednictvím Trojstranné komise pro zlato mělo dostat patnáct evropských
ústředních bank dvě třetiny nacisty ukradeného finančního zlata. Do roku
1958 bylo zlato vráceno většině západních zemí. Polsko muselo čekat do roku
1976, Albánie do roku 1996.
Situace s Československem byla koncem čtyřicátých let složitější,
protože se Československo brzo dostalo ohledně celé řady finančních otázek
do sporu se Spojenými státy a s Británii. Spory se soustřeďovaly na
reparace americkým majitelům v souvislosti s československým znárodňováním
a na britské nároky ohledně půjčky, kterou Británie poskytla v roce 1938
Československu, aby ho odškodnila za Mnichov. Británie později použila
těchto peněz k odškodnění různých jednotlivců a organizace za ztráty, které
utrpěly v důsledku německé okupace a zbytek půjčky plus úroky nyníá vázal
návrat československého zlata.
Tyto spory vážně poškodily
anglo-americko-československé vztahy v době, kdy to bylo pro Československo
velmi nevýhodné, (6) a to pomohlo vytvořit na Západě
dojem, že je Československo v sovětském táboře už dávno před komunistickým
převratem v únoru 1948.
Během šedesátých a sedmdesátých let využívaly všechny strany zlatého
problému jako nástroje propagandy. Nakonec v roce 1982 dala československá
vláda najevo, že splní britské požadavky, a 18,5 tun zlata bylo tajně
dopraveno z Curychu do Prahy. Je otázka, zda byla tato československá
kapitulace důsledkem skutečnosti, že se tou dobou začaly finanční problémy
východní Evropy zhoršovat. Trojstranná komise pro zlato byla s konečnou
platností zrušena v září 1998.
Ani deset let po pádu komunismu nedospěla historie zlata ještě k závěru. V
důsledku "sametového rozvodu" nyní vydírá Česká republika Slovensko tím, že
mu nechce poskytnout asi šest tun zlata, dokud Slovensko České republice
nezaplatí všechny dluhy. Stále se vyšetřuje, co dělalo za války s odcizeným
zlatem Švýcarsko, stejně jako Británie a Amerika.
Zřejmě ještě uplyne několik let, než bude napsána definitivní,
konečná historie zlata bývalého Československa.
Odkazy:
Public Records Office, Kew, nacistické zlato
http://www.pro.gov.
uk/popularhistory/nazigold.htm
Internetové stránky britské vlády, zabývající se válečnou
konfiskací nepřátelského majetku
http://enemyproperty.gov.uk/
Konference o nacistickém zlatě, Londýn, prosinec 1997
http://193.114.50.5
/events/nazigold/speeches.html
Americké ministerstvo zahraničních věcí o Trojstranné komisi pro
zlato
http://www.state.gov/www/regions/eur/tripartite_gold_commission.html
Bibliografie National Archives and Records Administration o
nacistickém zlatě
http://www.nara.go
v/research/assets/bib/ngold.html
Otázky mezinárodního práva vztahující se k nacistickému zlatu s
odkazy
http://www.lib.uchica
go.edu/~llou/nazigold.html
Poznámky:
Kliknete-li na ^, vrátíte se
na původní místo v textu.
- Podrobněji je to popsáno v článku od Kubů, E,
"Czechoslovak gold reserves and their surrender to Nazi Germany", in
Nazi Gold The London Conference 2-4 December 1997, The Stationary
Office, 1998, pp 245-248, český překlad jeho londýnské přednášky je v
Britských listech z 8. prosince 1997 zde. ^
- Viz britské parlamentní debaty, Hansard
Parliamentary Debates, Fifth Series, Volumes 347 & 348, H M Stationary
Office, 1939. ^
- Viz například diskuse obsažené v FO 371
22895, Public Records Office Kew. ^
- Táborský, E, The Czechoslovak Cause, H F
& G Witherby Ltd, 1944, pp. 60-61. ^
- Viz Historians, LRD, Nazi Gold: Information
from the British Archives: Part II : Monetary gold, non-monetary gold and
the Tripartite Gold Commission, FCO, No 12, May 1997, pp 11-25.
Dokument je možno stáhnout na http://www.fco.gov.uk/
news/keythemepage.asp?30 Viz též stránky amerického ministerstva
zahraničních věcí o Trojstranné komisi pro zlato
http://www.state.gov/www/regions/eur/tripartite_gold_commission.html ^
- Další informace o tom, jak přispěly tyto
finanční kontroverze v letech 1947 - 1948 k rozkladu československo -
západních vztahů, viz Brown, M D, "Historical amnesia and post-Cold War
attitudes in the Czech Republic: A reappraisal in the light of new archival
research", in The Masaryk Journal, Vol 3, Issue 1, January 2000. ^
Proč vysílá ČT tak málo pořadů s duálním zvukem
Na základě poznámky o
nedostatku pořadů s duálním zvukem ve vysílání České televize se na mě
obrátil Jan Rubeš (Jan.Rubes@czech-tv.cz), šéfproducent převzatých pořadů
ČT, s informací, že Česká televize má zájem vysílat v duálním zvuku co
největší čast převzaté produkce, ale brání jí v tom podmínky zahraničních
dodavatelů. Např. seriál "The Simpsons" (kde jako divák původní jazykovou
verzi velmi postrádám) prý společnost Fox vysílá do Evropy v anglické verzi
přes satelit a není proto ochotna duální vysílání povolit.
Proč TV Nova není takto omezována, je tedy záhada: buď umí Vladimír
Železný lépe vyjednávat, nebo je - řekněme - asertivnější i v tomto směru.
Soudě dle faktu, že Nova sice stereozvuk/duální zvuk od listopadu 1998
používá, ale dodnes informaci o způsobu vysílání nezveřejňuje ani na
teletextu, ani v programových věstnících, pravděpodobnější je druhá možnost
(humorně pak působí, když V.Ž. odpovídá na divácký dotaz, proč není v
televizním programu informace o duálu, radou, ať si tazatel subkanál prostě
pokaždé vyzkouší na dálkovém ovladači).
Zpět k České televizi: Z hlediska diváka by bylo žádoucí využívat
duální vysílání co nejčastěji. Zahraniční filmy, umělecké i dokumentární,
které ČT nakupuje, jsou bezesporu kvalitní a je škoda kazit je jednomu
segmentu diváků dabingem nebo druhému titulky. Duální vysílání (popř. v
kombinaci se skrytými titulky) představuje možnost, jak uspokojit obě
kategorie; větší pozornost vyjedávání podmínek při nákupu by se zde
odrazila vyšší úrovní veřejné služby.
Kromě toho lze druhý zvukový kanál využívat i u domácích pořadů, jak
to ukázala např. výborná Žákova francouzská interview. Kdo je sledoval,
jistě potvrdí, že slyšet např. Jeana Maraise nebo jeho dabéra je velký
rozdíl. Obdobně by bylo možné využívat subkanál pro netlumočené verze
přímých přenosů (chci slyšet Madeleine Albrightovou, ne Danu Hábovou!) nebo
Jedenadvacítky, zkrátka všude tam, kde není nutné vysílat stereozvuk.
Poznámka JČ: Obávám se, že si tady Česká televize už dabovací
praxí "zhýčkala" dodavatele zahraničních programů. Kdyby neexistovala v ČR
dabovací praxe, těžko by mohla společnost Fox nutit ČT, aby Simpsonové
byli dabování, "protože v angličtině to do Evropy vysíláme my". Mimochodem,
pokud vím, tak je seriál The Simpsons k dispozici v angličtině na celé řadě
okruhů, kromě společnosti Fox ho vysílá např i Sky TV a myslím, že někdy i
BBC. A v mnoha zemích světa najdete jistě Simpsony v televizi v angličtině,
jen s podtitulky v místním jazyce. Neexistuje tedy exkluzivní "anglická
verze" tohoto seriálu jen prostřednictvím společnosti Fox. Nevím, jestli
tady zahraniční dodavatelé nevnucují České televizi příliš přísné podmínky.
Pod kontrolu patří i novináři (včetně J. Plesla)
Petr Štěpánek
Být v kůži Jaroslava Plesla, především bych šetřil silnými
výrazy. Nesmysly, které napsal v
prosinci do Eura (A jen tak mimochodem: Proč se, pane Plesle, tehdy
současně objevily přetištěné také v jiných tiskovinách? To byla vaše
iniciativa nebo se snažila nějaká spřátelená PR agentura?), jsem
tenkrát přešel jako nehodné reakce.
Když je nyní znovu opakuje v BL a ještě k tomu jako "důkaz"
mé věrolomnosti, ač nerad, musím bohužel sestoupit do jeho virtuální
žumpy polopravd a pomluv a reagovat.
A tentokrát důkladně. Sám bych se k celé záležitosti "dvojrole"
hudebníka a radního nevracel, nebýt Jaroslava Jírů, který v Nedělní
partii prohlásil, že od televize (Novy) pobírám honoráře a zároveň o
ní jako radní rozhoduji. Při našem telefonickém rozhovoru jsem
posléze zjistil, že o mých dopisech Ivanu Langerovi a následných krocích,
které etický problém předem ošetřily a vyloučily, neví vůbec nic.
Vysvětloval to tak, že nic takového v monitoringu, který pro něho dělali
v Českém rozhlase (!?) nebylo. Ale zpátky k Jaroslavu Pleslovi.
Já o voze, Plesl o koze
První Pleslova rána vedle je tvrzení, že Langer mi jako
spolustraník kryje záda. Proboha, v čem, jak a proč? Pleslova "koza"
je v tom, že zřejmě jaksi automaticky předpokládá, že veřejní činitelé
jsou vzájemně se kryjící zločinci, kteří nemyslí na nic jiného, než jak
zneužívat svýchfunkcí a týt z nich. Nebo si snad myslí, že názor radního
na spor o Novu se formuje podle toho, zda mu dotyčná TV přehraje či
nepřehraje pár písniček? Nebo mě má za takového idiota, co si k
vlastnímu uplácení vybere obrazovku, na kterou se právě kouká nějaký ten
milion diváků?
Můj "vůz" je o něčem úplně jiném. Nic jsem neprovedl, a
proto vlastně ani nemám nějakou zvláštní potřebu jakkoli se hájit.
Pouze v rámci obyčejné slušnosti a transparentnosti konání veřejného
činitele jsem Ivanu Langerovi - jako předsedovi sněmovní mediální
komise, nikoli jako svému spolustraníkovi - poslal před vydáním nového
CD, se kterým je vždy spojen jistý mediální humbuk, "oznamovací" dopis.
A to, že se k celé věci musím vracet, je obyčejná obrana vlastního
prostoru svobody a práva dělat - byť jako radní, a proto i s jistým
dobrovolným omezením - plnohodnotně svou "civilní" muzikantskou
profesi. Stručně řečeno: V televizi vystupuji nikoli proto, že jsem radní,
nýbrž proto, že jsem hudebník. Ale protože jsem radní, dělám to
zadarmo.
Plesl je také zbytečně vztahovačný. Neuvedl jsem, že o dané věci
nenapsal nikdo nic, nýbrž že mnozí z novinářů, se kterými jsem o
tom hovořil, nezveřejnili posléze skoro nic. On sám mi před
časem skutečně telefonoval. Dobře se na to pamatuji. V jednom
okamžiku jsem jej přerušil a zeptal se ho, zda to, co děláme, je ještě
rozhovor nebo už výslech. A jenom to, že obecně ctím zásadu, že novinář má
právo se veřejného činitele ptát a že z minulosti je mi známa i ta lepší
Pleslova novinářská tvář, mě vedlo k tomu, že jsem mu nepráskl
telefonem.
Úplně fantasmagorické bylo tehdy Pleslovo vyšetřování zda, kdy,
kde a proč jsem se sešel s Ivanem Rösslerem (Nova). Takže znovu: Jsem
svobodný člověk žijící ve svobodné zemi. A přestože jsem radní, opravdu
neznám jediný důvod, proč bych právě jemu nemohl - zdůrazňuji, že
bezúplatně - nabídnout charitativní projekt spojený s nahrávkou jedné mé
písničky. A proč právě jemu? Protože jiné varianty prakticky neexistují.
Krom toho se známe - tykáme si - dvacet let. Moje tehdejší skupina
Natural byla jedním z jeho "objevů" a později s Odysseou jsme u něho v
Pantonu vydávali desky.
A pro úplnost ještě dodávám, že obdobným způsobem, jako
tentokrát Langera, jsem Radu pro rozhlasové a televizní vysílání v
minulosti informoval i o svých dvou předcházejících CD, která vyšla za
dobu mého působení v radě. (Lze vyhledat v zápisech ze zasedání rady.)
Takže pana Plesla prosím, aby si odškrtl i loňské květnové vystoupení v
Čundrcountry na Nově, právě tak jako třeba Counry express na ČT.
Pleslovy omyly
Nejabsurdnější je, že mi pan Plesl vlastně vyčítá, že jsem si
ponechal vlastní názor, když Železný ten svůj změnil a víceméně
začal říkat to samé, co já tvrdil už několik let. Na to se dá říct
jediné: Bez komentáře!
Plesl píše, že jsem se na Nově neobjevil dříve, než jsem se začal
Železnému hodit. Není to pravda. Skupina Unisono vystupovala v
minulých letech čas od času ve všech televizích, včetně Novy. Dále
uvádí, že písnička stejné skupiny byla již dvakrát nasazena v sobotní
hitparádě Eso. Opět mylná informace. Nasazena nebyla ani jednou. Unisono
v Esu koncem loňského roku jedenkrát hostovalo v souvislosti s
vydáním pilotního singlu k novému CD. Podobné promo-aktivity dojednává
vydávající firma. Umělec se ve smlouvě s ní zavazuje, že se na propagaci
alba bude dle pokynů firmy spolupodílet.
Nepřesný je Plesl i ve věci mého dřívějšího "plotu" na Nově. Uvádí
sice, že Železný mi v rozhovoru takový příkaz popřel, neuvedl však už
moji úvahu, že také mohlo jít o docela obyčejnou horlivost některého
řadového dramaturga.
Další Pleslovy omyly: Zřejmě neví nic o tom, že dramatik Milan
Uhde je členem Rady Českého rozhlasu a spisovatel Václav Erben byl
donedávna členem Rady České televize. Jejich díla se v éteru běžně objevu
jí. I další členové mediálních rad (např. herec Michal Pavlata či
sexuolog Petr Weiss) řeší či řešili možný konflikt zájmů úplně stejně
jako já. To znamená, že nadále vystupují i v médiích, na něž dohlížejí,
ovšem bezúplatně. Úplný nesmysl je hovořit v této souvislosti o neplacené
reklamě. Jakýsi sekundární efekt z televizního vystoupení jistě existuje,
ať už se člověk na obrazovce objevuje jako hudebník, novinář, politik a
nebo sexuolog, hovořit o neplacené reklamě je však opět hrubé
zkreslování faktů.
Kdyby si také pan Plesl dal tu práci a alespoň orientačně se
seznámil s náklady nosičů, které se dnes reálně prodávají, snadno by si
spočítal, že ve výsledku je spousta kapel spokojena, když nula od nuly
pojde. A bez určitých mediálních promo-aktivit by ani nemělo cenu
cokoli vůbec natáčet. Falešné představy o závratných příjmech -
samozřejmě s výjimkou několika hvězd - jsou tedy naprostou chimérou.
Ale takováhle "osvětová" informace ze zřejmě nehodí. A proč to
tedy vlastně děláme? Protože nás to baví. Nic víc, nic míň.
Účelové citace politiků
Úplně vedle je Plesl také, když cituje poslance Jaromíra Talíře
(KDU-ČSL), který dává do protikladu moji osobu a odstoupení
předsedy Rady ČRo Vladimíra Poštulky. Pan Poštulka totiž neodstoupil
kvůli svým uměleckým aktivitám textaře, nýbrž kvůli kritice mírně
kontroverzního reklamního propojení mezi jeho kulinářským časopisem a
Českým rozhlasem. A mám-li být upřímný, dodnes je mi líto, že
Vladimír tehdy podlehl přehnanému a zbytečně hysterickému tlaku. I
nadále si jej vážím nejen jako umělce, ale i jako rozhlasového odborníka a
noblesního člověka.
Plesl také nekriticky cituje Petru Buzkovou. Neberu nikomu právo
na jeho názor, leč nemohu si pomoci: Stále mi připadá normálnější,
když hudebník - byť člen rady - vystupuje v televizi jako hudebník, než
když místopředsedkyně poslanecké sněmovny a místopředsedkyně její
mediální komise účinkuje krátce před volbami na téže stanici v
humorné estrádní scénce z kadeřnictví s Jiřinou Bohdalovou. Abych však
byl spravedlivý - Ivan Langer tamtéž zpíval o severním větru s
baťůžkem na zádech. Jenže alespoň nemoralizuje na úkor druhých. Napadá
mě cosi o prahu a zametání.
Plesl má pravdu v tom, že Nova od srpna neútočí na Klause. Jenže
je to opět jenom půlka pravdy. Se změnou šéfredaktora z Televizních
novin vymizely přízemní ataky nejenom na Klause, ale i na ostatní
politiky. Nebo se snad panu Pleslovi stýská po vávrovských
politicko-zpravodajských hrách a prefabrikaci nijak nedoložených
obvinění?
Pod veřejnou kontrolu patří i novináři
Není to na jeden článek přece jenom nějak moc nepřesností, omylů a
překrucování faktů? Pan Plesl (a nejen on) by měl vzít na vědomí, že
jediní, kdo jsou pod zorným úhlem veřejné kontroly, dnes už zaplať
pánbůh nejsou pouze politici a další veřejní činitelé, ale také sami
novináři.
Poslední výroční zpráva Rady pro rozhlasové a televizní
vysílání uvádí: "Spor o Novu je provázen znepokojivou skutečností. To,
co si lze o sporu přečíst, slyšet a vidět v médiích se výrazně rozchází
s obrazem, který vychází z věcného studia dokumentů a zákonů,
vztahujících se ke kauze. Virtuální realita zde zatím vítězí nad fakty...
Bude třeba vyhodnotit relativně nový prvek, tj. práci PR agentur a
jejich masivní dopad na vytváření veřejného mínění."
Takže nejenom Langera či Klause je třeba sledovat, k čemuž vyzývá
pan Plesl, ale také jeho samotného. Být šéfredaktorem Eura, zajímal
bych se o to, proč můj redaktor v novácké kauze, která vůbec není tak
jednoznačná, jak by se z Pleslových článků zdálo, píše, jak píše. A
zda je za tím neprofesionalita, stádovitost, až příliš důvěrné
naslouchání pouze jedné straně sporu, kontakt s jistými PR agenturami
či ještě něco horšího. A do jaké míry to souvisí třeba s tím, že
blahé paměti jej Železný nevpustil na tiskovku. V mé soukromé hitparádě
šíleností, co byly o tomto sporu a jeho širších souvislostech napsány,
sice neohrožuje stále zcela bezkonkurenční Janu Ciglerovou (zaznamenal
jsem, že je z ní teď dokonce i hudební expert), ale už boduje. A právě u
něho, o kterém jsem kdysi míval docela dobré mínění, mě to docela mrzí a
tenhle text nepíšu s velkým potěšením.
Neuzurpuji si patent na jedinou pravdu. Faktem však zůstává, že na
rozdíl od řady jiných veřejných činitelů jsem z vlastní vůle a předem
postupoval naprosto otevřeně. Jak je vidět, není to nic platné. Nebezpečí
páně Pleslova (ale nejen jeho) spisování je v tom, že svými omyly,
nepřesnostmi, polopravdami a ohýbáním faktů spoluvytváří obraz všeobecné
zkaženosti veřejných činitelů. A to i tam, kde ve skutečnosti není.
Neodpustitelným způsobem se tak podílí na jevu, který Jefim
Fištejn trefně nazývá kriminalizace společenského a politického
prostoru.
Petr Štěpánek
"Urbanovy" dezinformace
Petr Štěpánek
Jsem si vědom toho, že si proti sobě možná zbytečně
poštvávám žurnalisty (pro tento okamžik alespoň vycházím z
předpokladu, že Alexander Urban je novinář), ale nedá mi to. Jeho
příspěvek
totiž lze směle označit za takřka exemplární ukázku neduhů české
žurnalistiky, paradoxně zcela oprávněně a dlouhodobě kritizovaných
právě v Čulíkových BL: drobné nepřesnosti, faktické omyly, zdroje
informací typu "jedna paní povídala", dotváření skutečnosti dle vlastních
názorů, politická zaujatost a předpojatost, vyfabulovaná obvinění.
V životě mě ani ve snu nenapadlo, že bych mohl být zároveň členem
Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a senátorem. Dokonce jsem to
snad docela srozumitelně do BL napsal. Přesto
mě Urban hned zkraje nepřímo obviňuje, že vlastně využívám mezery v
zákoně. Neboť zákon o radě vznikl ještě za federace, kdy žádný Senát
neexistoval, takže tam o něm není zmínka.
"Snaživý radní kandiduje do Senátu," píše Urban. Proč
snaživý? ptám se. Když už Urban takto nálepkuje, proč to
nezdůvodní?
"Podle některých informací prý vedení televize Nova
přislíbilo Štěpánkovi ... mediální podporu. Zdroje z ČSSD oproti tomu
přísahají, že televizní prezentace nejsledovanější domácí stanice byla
naopak zajištěna jejich koni Šloufovi." Ptám se: Podle kterých
"některých informací"? A které "zdroje z ČSSD"? Čtenář si může
vybrat. Možná to tak je, možná si to Urban vymyslel. Není ostatně
žádným tajemstvím, že "zdroje, které si nepřály být jmenovány", se v
praxi běžně zneužívají, když je potřeba nějakému (smyšlenému) tvrzení
dodat větší věrohodnost. Výsledek je ten, že Urbanovy informace mají
hodnověrnost agentury JPP (Jedna paní povídala).
"Sami kandidáti ... se navzájem veřejně vychvalují," píše dále
Urban. Na základě podnětů z několika míst, mezi nimiž byly jak Britské
listy, tak několik poslanců, jsem se obrátil na Radu ČRo, aby se zabývala
pořadem Ozvěny dne Plus. Totéž jsem zadal i ve své domovské Radě pro
rozhlasové a televizní vysílání. Kde a proč si pan Urban vycucal z prstu
jakési mé údajné "hrozby", o kterých píše? Odpověď Rady ČRo mě zcela
uspokojila, a proto jsem další projednávání v RRTV sám stáhl z programu. O
samotného Šloufa šlo v celé věci spíše okrajově. Kde pan Urban spatřuje
z mé strany nějaké vychvalování? A proč o něm vlastně píše, když
neexistuje?
"Šlouf "za odměnu" ve zprávách TV Nova prohlásil, že je
nesmírně těžké mít tak kvalitní a skvělé protikandidáty." Další Urbanova
manipulace s fakty. Nikoli na Nově, leč na Primě a na ČT1 něco
podobného ze Šloufových úst zaznělo. Jenže dávno před kauzou Ozvěny dne
Plus a tedy těžko "za odměnu". A co si o tom myslím já? Mě osobně je
opravdu srdečně jedno, jestli o mě pan Šlouf hovořil pěkně nebo
ošklivě.
A to nejlepší nakonec. Myslím, že Alexander Urban ve
skutečnosti nejen že není novinář, ale že vůbec neexistuje. Za tímto
jménem se ukrývá jedna docela konkrétní postava z nevelké ohrádky našeho
mediálního zákulisí. A pro zasvěceného člověka není zase tak těžké dát
si dohromady, kterými informacemi "Urban" operuje a o koho tedy ve
skutečnosti jde. Docela často se potkáváme. Jenom domýšlet se však mohu o
motivaci, která dotyčnou osobu vede k tomu, že čtenářům BL pod
pseudonymem podsouvá své desinformace.
Petr Štěpánek
Evropa, migrace, stárnutí a přelidnění
"EU hledá lék proti poklesu obyvatel" zní titulek příspěvku F.
Šulce v HN 11.1.2000, který v něm stručně shrnuje soudobé demografické
názory a prognosy. "Během čtvrt století bude mít západní Evropa zapotřebí
téměř 160 milionů imigrantů. Hospodářsky vyspělé země se brání přílivu
přistěhovalců především z rozvojových zemí, ovšem v dlouhodobém výhledu
budou muset svou imigrační politiku přehodnotit" a dále "... vyspělé země
se budou musit dívat na problém přistěhovalectví poněkud odlišnýma očima
než dosud..." S tou poslední větou lze stoprocentně souhlasit, jde ovšem o
to, v čem a jak se má změnit ten pohled vyspělých zemí na přistěhovalectví
z rozvojových zemí.
Jak jsem již naznačil dříve v BL, je nutno vzít v úvahu kvalitu možných
přistěhovalců. To je jeden důvod i když oficiálně spíše nepřiznávaný , proč
se vyspělé země návalu z rozvojových zemí brání. Dovážet nekvalifikované a
mentalitou zcela odlišné lidi ze zemí množících se nesmyslnou rychlostí
nemá smysl, protože jejich cílem je často jen uniknout bídě ve vlastní zemi
a octnout se v ráji, kde dostanou peníze a byt a práci od nich nakonec
nikdo ani tak moc nemůže chtít. Odfiltrovat z té vlny ty, kteří jsou
schopní a mají chue se přizpůsobit a něčeho dosáhnout je velmi obtížné a
bylo by z hlediska celosvětového zločinné, protože tak přicházejí rozvojové
země o zárodky své budoucí elity.
Tuto thesi, resp. její první část v těchto dnech "ratifikoval"
německý kancléř Schroeder, který ve snaze zabránit zaostávání německé
ekonomiky, kterému pomoc milionů v Německu již přítomných přistěhovalců asi
nedokáže čelit, přišel s plánem dovézt asi 75000 počítačových odborníků
m.j. i z kandidátských zemí EU ve střední a východní Evropě. Podotýkám, že
dosavadní praxe firmy Siemens najímat si indické počítačové specialisty,
kteří při tom zůstávají v Indii, je jistě pro Indii výhodnější, protože
její budoucí elita zůstává doma.
Dalším oficálně nikdy nepřiznávaným důvodem odporu proti
přistěhovalectví je politické nebezpečí rychle rostoucího procenta
neintegrovaných cizinců, kteří ,jak ukazují zkušenosti z Holandska, se
někdy o integraci nezajímají, protože mají na satelitu TV program své
mateřské země ve své řeči a peníze dostanou automaticky.
Tato neintegrovatelnost je leckdy podporována mateřskými zeměmi.
Marokánci např. nemohou přijít o své marocké občanství, ani kdyby chtěli ,
takže jim holandská vláda povolila mít dvojí občanství, což svým vlastním
občanům, tedy "opravdovým" Holanďanům nedovoluje. V červnu 98 se konala na
Amsterdamském stadionu Arena výroční schůze fanatického tureckého hnutí
Milli Goer¸s, které se zúčastnilo 40 tisíc lidí. Čestným hostem byl bývalý
turecký ministerský předseda Necmettin Erbakan. Členové organisace byli na
shromáždění vyzváni, aby si zachovali svou identitu v západních zemích.
Jedno je jasné, musí se zabránit dosud nezvládnutelnému přílivu
přistěhovalců a první nezbytný krok k tomu je změna přistěhovaleckých a
asylových zákonů, i když to vzbudí odpor "humanistických teroristů" .
Těm, kdo nevěří v nezbytnost takového kroku, předkládám modelový příklad.
Představte si, že někdo, kdo ví, jak to v západních zemích v současné době
chodí, chce rozvrátit třeba Velkou Britanii (ten někdo by se jistě třeba
někde na Středním východě našel). Naplní velkou loď několika tisíci lidmi
dejme tomu s pěti procenty příslušníků tajných služeb a pošle je do
Británie. Pro jistotu jim nedá poslední dva dny cesty nic jíst a pít. Loď
pak přistane v nějakém britské přístavu, kde vyhladovělí "cestující" bez
jakýchkoli dokumentů požádají o asyl. Proti tomu se nedá nic namítat. Vláda
a místní orgány se musí postarat o jejich ubytování, stravu, advokáty pro
asylové řízení a také o tlumočníky pro jakýkoliv jazyk, kterým by chtěl
kandidát asylu hovořit. Těch lodí může být více a z různých zemí a v
různých intervalech. Dále, myslím, nemá smysl věc rozvádět. Třeba by začalo
politikům vyspělého světa přihořívat, že současné asylové zákonodárství
přece jen nějakou revisi potřebuje v době, kdy hlavním světovým problémem
je přelidnění zvláště v těch chudších zemích.
Ve vyspělých zemích už dávno převládá názor, že pomoc poskytovaná
chudým zemím ve třetím světě přímo na místě je nejúčinnější a sociálně
nejspravedlivější.
Prioritu ovšem musí dostat zastavení růstu počtu obyvatel. Dosavadní
absurdní situace v této oblasti se totiž dá velmi přiléhavě charakterisovat
holandským rčením "dweilen met de kraan open" , což znamená přibližně
utírat hadrem podlahu a nechat přitom otevřený kohout s vodou.
V některách afrických zemích je už doslova málo místa. O půdu válčí
momentálně ve východním Kongu (Zaire) kmeny Lendu (početnější, ale chudší,
obdělávají půdu) a Hema (bohatší , ale minoritní, převážně chovají
dobytek). Tento krvavý konflikt s obvykými již statisíci uprchlíků se v
mnohém ohledu podobá konfliktu ve Rwandě a Burundi mezi kmeny Hutu
(srovnatelní s Lendu) a Tutsi (srovnatelní s Hema) a potyčkám na hranicích
mezi Kenií a Ugandou.
Současné stanovisko OSN? V holandské teletextu se objevila 15. února 2000
tato zpráva:
New York: V rostoucím počtu chudých zemí se stane stárnutí
obyvatelstva v příštích desítiletích velkým problémem. Třetí svět se bude
vyrovnávat s rostoucím počtem starých lidí ještě hůře než vyspělé země,
oznámila Světová zdravotnická organisace WHO. Její mluvčí Kalache řekl, že
je momentálně 68 zemí, kde počet narozených je nižší než počet zemřelých.
Předpověděl, že tento počet vzroste v roce 2015 až na 121 Především
Brasilie, Malajsie, Thaisko a Čína jsou ohroženy. Země zestárnou dříve než
dosáhnou dobré životní úrovně, následkem čehož opět přibude chudoby.
To svědčí o tom, že se tato organisace stále drží šíleného nápadu, že
natalita v chudých zemích sama od sebe klesne, jakmile se ony země
dopracují blahobytu, ačkoliv praxe ukazuje, že ty země se blahobytu
nedočkají, protože všechny prostředky, které by blahobyt mohly výrazně
zvýšit, jsou pohlcovány nebo ještě více než to nesmyslně rychlým růstem
počtu jejich obyvatel. Je dobře si všimnout, že navzdory věštbám WHO Čína
již před časem začala omezovat natalitu volíc ze dvou zel to rozhodně menší
a že k blahobytu nevede ani tak rychlé rozmnožování, jako úsilovná práce,
jak to názorně ukázala Jižní Korea, která se během 30 let vypracovala z
nuly mezi vyspělé země za nelítostných, jinde nepřijatelných podmínek.
Prvním naléhavým logickým krokem proti populační explosi by měla být
reálná akce na omezení porodnosti - pro farmaceutický průmysl by dnes neměl
být problém na př. dočasně zablokovat fertilitu dívek mezi 11-20 lety, aby
se usnadnila jejich emancipace, která je klíčovým prvkem k úspěchu akce. Na
její financování by bylo možno postupně použít části prostředků na pomoc
dětem z přelidněných zemí. Rozjet prostřednictvím OSN velkou přesvědčovací
a uvědomovací akci přímo na místě i přes hlavy místních mocipánů a tvrdě
vázat jakoukoliv pomoc na splnění shora zmíněné či obdobné podmínky.
Bylo by třeba také vysvětlit tuto akci generálnímu tajemníkovi OSN,
aby ji vzal za svou a postavil se do jejího čela. On totiž nedávno reagoval
na zprávu, že nacelém světě je už více než miliarda lidí bez práce, slovy:
"To není krise, to je skandál!" (LN 31.12.99). Zřejmě si dost dobře
neuvědomuje kombinované následky rychle rostoucí produktivity vyspělých
zemí a ještě rychleji rostoucího počtu obyvatel mnohých zaostávajících zemí
.
Dost možná, že by stačilo dát mu přečíst dopis čtenáře J. Ohnutka redakci
LN (15.11.99), z kterého vyjímám poslední část:...Počet lidí, kteří žijí na
daném území a provádějí různou činnost, (má být) v rovnováze s možnostmi
ekosystému tohoto území. Podle objektivních znaků nežijeme v souladu s
přírodou a s trvale udržitelným zodpovědným životem...Není pravdou, že
každý má právo mít dětí, kolik chce. Žijeme totiž v limitovaném prostředí
ve fázi překročení mezí...
Protože generální tajemník OSN sám pochází z třetího světa, měl by na ony
země nepochybně větší vliv.
Aby bylo jasno: já chápu pasivitu vlád populačně explodujících zemí. Jsou
to politici jako všude jinde: chtějí se udržet u moci. Proč by zaváděli
nějaká nepopulární opatření, kterými by mohli o tu moc přijít, když
dosavadní praxe jim umožHuje se lidských přebytků zbavovat a ještě na tom
někdy i vydělávat devisy? Proto se na ně musí vyvinout tak ostrý tlak, aby
si uvědomili, že v jejich zemi může vzniknout taková situace, na kterou by
mohli doplatit oni sami. Bohužel asi jen neprodyšné uzavření hranic
vyspělých zemí je může přimět k tomu, aby populační explosi ve svých zemích
zastavili.
A chápu také ty jedince v přelidněných zemích, kteří uvažují zcela
logicky, když se pokoušejí dostat do vyspělých zemí jakýmkoliv způsobem.
Měřítkem této logiky jsou poměry v Holandsku, kam může klidně přijít někdo,
kdo mluví jazykem nějaké minimální etnické skupiny kdesi v neznámu a
Holanďané začnou shánět překladatele, aby se s ním mohli domluvit. Tak se
ukazuje v poslední době, že stoupá počet přistěhovalců, kteří mají AIDS,
nemocných lidí vůbec, nedospělých dětí, které přicházejí samotné, i starých
lidí. Nemocné lidi všeho věku tam pošle rodina, která vidí, že "doma" jim
není pomoci, nedospělé děti tam pošlou matky s nadějí, že se tam něco naučí
či vystudují a pomohou pak rodině, a kdyby nic jiného, rozhodně jim tam
nikdo hned nepodřízne krk, jako když by se octli bye i omylem na území
sousedního kmene. Proto také věřím, že kdyby byla zahájena v těch zemích
bez ohledu na odpor místních šamanů všeho druhu názorná a trpělivá
přesvědčovací akce vedená příslušníky či lépe příslušnicemi vlastního
národa , že by jejich obyvatelé museli pochopit, že je v jejich zájmu, aby
třeba na pytel rýže připadlo 5 lidí a ne 40 a že je to vlastně podmínka
kýženého zvýšení jejich životní úrovně. Výpadek porodnosti mladých dívek,
někdy ještě holčiček, které by byly ochráněny před těhotenstvím až do doby,
kdy dospějí i duševně, by mohl pomoci je přesvědčit, že méně je v daném
případě více.
V Evropě by zastavení nebo rázné omezení přílivu příslušníků zemí třetího
světa a probíhající stárnutí obyvatelstva mohlo přivodit dosud netušené
změny v politice EU. Dnes se ještě západní státy obávají přílivu laciných
pracovních sil jmenovitě z polského zemědělství. Jestliže by důkladně
omezily příliv těžko adaptovatelných lidí ze vzdálených končin, jak dlouho
by to ještě mohlo trvat, než by začaly v Polsku a v jiných
post-socialistických zemích organisovat nábor pracovníků všeho druhu,
nikoliv jen počítačových expertů? Nemohla by demografická krise vyvolat
pocit solidarity evropských národů a odbourat značnou část aversí
nacionalistického původu mezi evropskými zeměmi? Nezačali by Němci nahlížet
např. na Poláky, Čechy a opačně trochu jinak než dosud, když už by je
ohrožovalo společné nebezpečí? Rozhodně by to byl první krok, vynucený
danou situací, ale pravděpodobně nevratný a přinášející trvalý užitek
Mnohem snažší (ve srovnání s obyvateli rozvojových zemí) adaptace mezi
příslušníky evropských národů navzájem by pak mohla vést k rostoucímu
pocitu solidarity mezi evropskými národy. Toho se jinak dá těžko z Bruselu
dosáhnout.
Problémy s nízkou natalitou mají dnes vyspělé státy Unie stejně tak
jako zaostalé post-socialistické státy střední a východní Evropy. Zatím
převládal u politiků na obou stranách názor, že se s tím nedá nic dělat. To
je ovšem jen alibistické zakrývání vlastní pasivity. Je známo, že
československá vláda zavedla v druhé polovině šedesátých let. různá, bye i
nijak velkorysá opatření, které vedla skutečně k určité vlně zvýšené
natality. Dnešní vzdělané a kvalifikované ženy váhají často mezi kariérou a
rodinou, protože si většinou nemohou dovolit na dlouho vypadnout ze
zaměstnání. Často to dopadne tak, že ty, co zvolily kariéru, litují, že
nezvolily rodinu a naopak. (Tady nejde o nějakou ironii z mé strany, já je
úplně chápu.) Je proto nutné umožnit jim oboje najednou výstavbou moderní
sítě podpůrných sociálních zařízení (jesle, školky apod.). V ČSR tak
vyrůstaly celé generace, i když to vedlo v socialistických podmínkách k
velkému přetížení žen. V západoevropských zemích je tento systém v současné
době na různěm stupni vývoje. Bude potřeba do něho investovat (to už se
děje) a dotáhnout ho ve všech zemích na jednotnou úroveD pro všechny
matky, aby tento aspekt nepřekážel pracovní aktivitě a mobilitě
obyvatelstva.
Kdo má chue, může se zamyslet na dalšími důsledky demografické
krise za podmínek , které jsem naznačil. Jistě by začala rychle stoupat
cena fysicky náročné práce případně vykonávané venku za všech
povětrnostních podmínek, práce v nepříznivých zdravotních podmínkách a j.,
prostě cena prací, na které by si zlenivělá Evropa chtěla dovážet mutatis
mutandis jakousi obdobu černochů, dovážených do USA v minulém století z
Afriky. Ještě více by se však urychlil vývoj technologií a zařízení, která
by redukovala či eliminovala nepříznivé komponenty prací, do kterých se
Evropanům dnes moc nechce. A samozřejmě by bylo nutno využívat i pracovní
kapacity starších lidí. Ono by se vůbec muselo nejprve zastavit
přistěhovalectví, aby se ukázaly všechny důsledky, s kterými by se musely
obě strany vyrovnávat. Přelidněné země by musely svou populační explosi
zastavit a mohly by se stát seriosním partnerem, který by se mohl naučit
dobře využívat pomoci poskytované bohatšími státy. Naopak Evropa by mohla
populačně zeštíhlet a zbavit se tak trvalé vysoké nezaměstnanosti při
využití všech svých lidských zdrojů. Mne osobně se tohle všechno vzhledem k
mému věku už netýká, ale v mých představách by měla budoucí Evropa být na
nejvyšší technické úrovni, s vysoce produktivním zemědělstvím a maximální
ekologickou péčí o přírodu, po zuby ozbrojená a měla by mít v cílové
situaci zhruba o čtvrtinu nebo i třetinu méně obyvatel než dnes.
Realisace takové Evropy by si vyžádala odhadem jednoho století, ale
existuje už dostatek reálných důvodů k tomu, aby se na její přípravě začalo
pracovat dříve. než bude pozdě jako obvykle. Museli by se objevit politici,
kteří by dokázali takový program presentovat jako nutnost opustit vyjeté
koleje, jako výzvu ("challenge" ) k zajištění evropské budoucnosti a
mobilisovat pro ni veřejné mínění. Najít je není tak jednoduché, protože
standartní politici problémy neřeší, nýbrž odsouvají.
V otázce přistěhovalectví se neustále opakuje tatáž chyba. Před asi
40 lety začaly francouzské automobilky, jmenovitě státní Renault dovážet
nekvalifikované pracovníky ze severní Afriky, protože jim to připadalo
lacinější, než investovat do moderních technologií. Zatížily devisovou
bilanci státu, přivedly do země velkou, těžko se integrující etnickou
skupinu a ta moderní zařízení si nakonec stejně musely pořídit. Podobně
postupovali Holanďané o něco později, když majitelé kovozpracujících
podniků chtěli zachránit své podniky s velkým podílem primitivní práce
(loděnice). Ty v konkurenci s Asií stejně zkrachovaly a Holandsku zbyly
rovněž těžko integrovatelné etnické skupiny, pro které se už nenašla práce.
V Německu to bylo podobné. Kdyby byla politika řízena kybernetickou myší,
nemohlo by se to stát. Ta myš udělá chybu jen jednou a pak už ji neopakuje.
Ovšem i mentalita Evropanů by se musela změnit, i když by se jim
realisace nám z české budovatelské písně důvěrně známého sloganu " vyhrnem
si rukávy" asi zajídala. Ale všechno to by bylo lepší, než dovézt 150-200
milionů Evropě po všech stránkách cizích lidí, to by pak byl skutečně
kolosální hazard.
4.3.2000