středa 29. března

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Rasismus a přistěhovalectví:
  • Čeští Romové terčem britské nenávisti (Guardian) Kosovo:
  • Je nutno zabránit novému rozdělení Evropy (John Gray) Nacismus:
  • Jak jsme byli totálně nasazené v Německu Proti stereotypnímu vidění:
  • Radikální demokrat Noam Chomsky proti "komunistické lži" Česká politika:
  • Motejl a Šlouf (Ivan Hoffman) Oznámení
  • ČNTS chce dát hokej Primě Diskuse:
  • Ještě jednou: kdo je lepší, Vyčítal nebo Laufer? /Jiří Jírovec)
  • Jak to bylo s Janem Palachem a jak je to s Hitlerem (Milan Krejčiřík)
  • Mein Kampf už není! (Miloš Zahradník)
  • Palach, Srbsko, Britské listy a další témata (Dalibor Žůrek)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Britské listy talks to decision makers in the Czech Republic.

  • Zde je adresa Britských listů.

  • Andrew Stroehlein rediguje kulturně politický týdeník Central Europe Review.

  • Tady je minulé vydání Britských listů.


  • Upozornění autorům: Prosím, posílejte pokud možno své příspěvky do BL uložené ve formátu html. Díky. JČ

    Co je nového v České republice

  • Na Evropský soud pro lidská práva se na radu Občanského sdružení na obranu pacientů obrátily rodiny dvou pacientů, jejichž smrt české úřady údajně řádně nevyšetřily, konstatuje předsedkyně sdružení Vladimíra Bošková. "Pozůstalí už vyčerpali v ČR všechny právní možnosti odvolání, včetně Ústavního soudu. Doporučili jsme jim proto soud ve Štrasburku, pokud chtějí dosáhnout hlubšího přezkoumání příčin úmrtí," vysvětlila. V prvním případě podle ní znalec nezodpověděl otázku, proč jednoduchá operace byla nečekaně komplikovaná a v jaké míře by se zvýšila šance pacientky přežít pooperační komplikace, pokud by byla včas a řádně zahájena intenzivní pooperační péče. V druhém případě mají pozůstalí podezření, že u člena rodiny byl pozdě zjištěn zhoubný nádor. Mladý muž se nejprve nemohl vůbec domoci ošetření, lékaři pak zjistili nádor až po půl roce péče. Muž vzápětí po určení diagnózy zemřel, uvedla Bošková. Znalec podle ní nezhodnotil, jaké by měl šance přežít při včasné a komplexní diagnostice. "ČR se zavázala plnit mezinárodní úmluvy z oblasti lidských práv - a k nim patří i právo na nestranné a řádné přešetření stížnosti občana a právo na život - a tak mohou naši občané ve Štrasburku uplatnit stížnost proti rozhodnutí českého úřadu. Pokud jde o občany ve špatné sociální situaci, s nízkým příjmem, soudní orgán ve Štrasburku počítá s tím, že by mohli mít zajištěno soudní řízení zdarma," dodala Bošková.

  • Předseda vlády Miloš Zeman včera ukončil třídenní návštěvu v Norsku, kde nabízel výhodné podmínky pro investice v ČR a také dodávku investičních celků pro norskou plynovou elektrárnu.

  • Výuka etiky a náboženství v českých školách by mohla přispět ke zvýšení morálky a celkovému ozdravění společnosti. Shodli se na tom účastníci včrejšího diskusního fóra v Příbrami. Fórum pořádala Církev československá husitská ve spolupráci s příbramskou Waldorfskou školou. Člen přípravného výboru Etického fóra v ČR a bývalý prezidentův poradce Jiří Šolc vidí za současným morálním úpadkem společnosti absenci "národní elity".

  • Rakouská vláda se "ofenzívně chopí" možnosti zaujmout stanovisko v rámci připomínkového řízení k jaderné elektrárně Temelín. Podle informací, jež má Rakousko k dispozici, nejsou prověřitelné nehodové a havarijní analýzy a propočty pravděpodobnosti pro případ různých incidentů. V ČR se občané tento měsíc mohou vyjadřovat k dokumentaci jedné ze změn v projektu jaderné elektrárny Temelín. Podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí bude projednána změna stavby pomocných provozů. O nutnosti jejího posouzení rozhodl před rokem Vrchní soud v Praze, když dal ve sporu Jihočeských matek s ministerstvem pro místní rozvoj za pravdu odpůrcům Temelína.

  • Matsushita Television Central Europe chce investovat 72,65 milionu dolarů do rozšíření závodu na výrobu barevných televizorů Panasonic v Plzni. Matsushita zahájila produkci na plzeňských Borských polích v roce 1997 investicí 66 milionů USD a patří k prvním a největším japonským investorům v ČR. Počet zaměstnanců firmy v roce 1999 byl 914 a obrat 114,62 milionu USD.

  • Asi 604 milionů euro chce investovat nizozemská společnost Philips Electronics v ČR do výstavby druhé největší továrny na světě na výrobu barevných televizních obrazovek, která by zaměstnala 3250 lidí a vyrobila přes osm milionů kusů ročně při 95procentním exportu.

  • Vývoz vojenského materiálu z ČR loni meziročně klesl zhruba o 2,5 procenta a činil 101,4 milionu dolarů. Dovoz se více než zdvojnásobil na 115,4 milionu USD. Bilance se tak po dlouholetých přebytcích poprvé dostala do pasíva 14 milionů USD.

  • Za protiústavní označil včera místopředseda olomouckého okresního soudu Petr Bednář rozhodnutí generální ředitelky vězeňské služby Kamily Meclové, podle něhož nejsou dočasně přijímáni do věznic odsouzení, kteří mají strávit za mřížemi maximálně dva roky za méně závažné trestné činy. Soudce vyzval ministerstvo spravedlnosti, aby pokyn zrušilo.

  • Česká republika na konci loňského roku vedla v počtu telefonních linek i mobilních telefonů na 100 obyvatel mezi zeměmi tzv. visegradské čtyřky. Vyplývá to z údajů, které zástupci ministerstev jednotlivých zemí prezentovali na konferenci s názvem České, maďarské a polské telekomunikace. V České republice na konci roku 1999 připadalo 38 pevných telefonů na 100 obyvatel a více než 18 procent populace vlastnilo mobilní telefon. V Maďarsku mělo loni klasický telefonní přístroj 34 procent obyvatel, mobilní telefon vlastnilo 17 procent obyvatel.- Stejný počet mobilních přístrojů na 100 obyvatel evidovalo i Slovensko, kde pevnou linku vlastní necelých 31 procent populace. V Polsku měl koncem roku 1999 mobilní telefon každý desátý Polák a telefonní stanici vlastnilo 26 procent obyvatel země. V České republice je zhruba 78 procent telefonů napojeno na digitální ústředny, v Maďarsku je to 85 procent přístrojů, na Slovensku 67 procent a v Polsku zhruba 70 procent telefonů. V ČR působí tři mobilní operátoři, v Maďarsku jsou to čtyři , na Slovensku dva a v Polsku tři společnosti.

  • Vím, co je polovodič. Píše Roman Kotecký:

    S údivem sleduji, kolik úsilí je možné věnovat diskusi věci tak nepodstatné, jako je to, zda někdy pro někoho transistor a polovodič označoval totéž. (Myslím si, že ne, ale radši bych ten problém nechal jazykovědcům. Zcela jistě si však pamatuji, že slovem transistor (častěji transistorák) bývalo též označováno transistorové rádio.) Nejzajímavější na celé té diskusi je sledovat formu jednotlivých příspěvků...

    Co to je polovodič, to však vím zcela přesně. Podplukovník Vlček nám (plné posluchárně fyziků na vojenské přípravě) svého času vysvětloval: "Polovodič je látka, která je někdy vodivá a někdy ne. Např. papír - když je suchý, nevede, a když je mokrý, vede. Ale největšího praktického uplatnění nalezl křemík a germanium"

  • Lužičtí Srbové. Píše Juliana: Vazeny pane Culiku,

    jestlize je pravda, co uvadi J. Ladra - ze Sasko nema penize na podporu mensinoveho skolstvi, proc Luzickym Srbum nepomuze Ceska republika? Tento stat sice take nema penez nazbyt, ale bude skoda, pokud soucasna tupost dokona davne dilo markyze Gera. Myslim ale, ze ceska vlada by nepomohla, ani kdyby penize mela, protoze by se bala, aby nahodou nenastvala Nemce.

    PS Gero nebyl markyz, jak pise Bezruc, ale vevoda Vychodni marky.

  • Stránky http://www.srovnejte.cz srovnávají kvality života občanů v jednotlivých okresech České republiky a současně i úspěšnost jednotlivých politických stran z pohledu komunální politiky.

  • Zajímavé výroky politiků umisťuje Miroslav Jandora na stránky http://www.rypak.cz.

  • Centrum interdisciplinarnich studii Univerzity Palackeho ve spolupraci s Ministerstvem zahranicnich veci CR a United Nations Development Programme poradaji ve dnech 21.-26. 8. 2000 LETNI SKOLU ROZVOJOVE POMOCI A SPOLUPRACE. Letni skola je urcena zajemcum o problematiku rozvojovych zemi, kteri se hodlaji zapojit do programu rozvojove pomoci. Vitani jsou ucastnici ze vsech oboru, ucast neni vekove omezena. Prihlasku tvori motivacni dopis a zivotopis, ktere zajemci zaslou do 15. kvetna 2000 na adresu: RNDr. Pavel Novacek, CSc., Centrum interdisciplinarnich studii UP, Krizkovskeho 8, 771 47 Olomouc, fax: 068-523 20 35, e-mail: nov@risc.upol.cz.

  • Ve střední Evropě se stále ještě zakazují knihy. O kontroverzi, jakou v ČR a v Německu vyvolalo české vydání Hitlerova Mein Kampfu (včetně citací názorů českých politiků a např. i Ondřeje Neffa z  bulvárního internetového deníku Neviditelný pes), píše v angličtině Jan Čulík v aktuálním čísle časopisu Central Europe Review na tomto místě. (Jeden čtenář se pozastavil nad tím, že nazývám Neviditelného psa "bulvárním listem". Vám to není zjevné? - [Proti Ondřeji Neffovi osobně nic nemám!])

  • Jak Češi myslí: Výbor z Britských listů. Výbor z Britských listů Jak Češi myslí (Milénium Publishing, Chomutov, 1999, 480 stran, 290 Kč, ISBN 80-86201-147). Pár posledních výtisků je ještě k dostání pražském knihkupectví Fišer v Kaprově ulici, telefon/fax 02 232 07 33. (Bližší informace o obsahu knihy vyšly v BL na tomto místě.)

  • TEMATICKÝ ARCHÍV BRITSKÝCH LISTŮ je na adrese http://www.britskelisty.cz/xz/.

  • Přehled anglicky napsaných článků od Jana Čulíka a Andrewa Stroehleina o aktuálním vývoji v České republice najdete zdezde.

  • Hudba a zvuk - Každé úterý: Týdenní přílohu věnovanou vážné hudbě (archív textů i zvukových ukázek) píše a rediguje v Neviditelném psu Lubomír Fendrych na adrese http://pes.eunet.cz/hudba/hudba.htm.

  • Britské listy rozšiřované e-mailem. Na žádost čtenářů, zda by nebylo možno rozšiřovat BL i e-mailem, je nyní tato služba laskavostí Internet Servisu a Jiřího Gallase k dispozici. Podívejte se na adresu http://www.britskelisty.cz/blpostou.html.

  • Britské listy nyní mají novou automatickou každý den aktualizovanou upoutávku. Je na adrese http://www.britskelisty.cz/preh led.html. Obracím se na ty čtenáře-příznivce tohoto časopisu, kterým je význam Britských listů jasný a vědí, že je rozumné povědomost o tomto časopise rozšiřovat, aby upoutávku případně umístili na své internetové stránky. JČ.

  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britské listy.

  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).

  • Zde jsou užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku.

  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.


    Výběr textů z posledních dní:

    Čeští Romové terčem britské nenávisti

    Vybíráme ze čtyřdílného seriálu deníku Guardian o uprchlících, vycházejícího v těchto dnech.

    Čekání v Řecku

    Azad Abdullah Ali (23) má trpělivost. Čeká sice už šest nocí na albánské převaděče v řeckém přístavu Patras a stojí ho to peníze, které moc nemá, ale "Británie tam bude vždycky, bez ohledu na to, jak dlouho to bude trvat," usmívá se. Vlastní jedny tepláky, poukázky na peníze od banky Western Union, které mu poslal přítel v Londýně, a víru, že mu Británie poskytne útočiště.

    Před pěti lety zatkla irácká policie jeho otce a bratra v jejich fotokopírovacím obchodě v městě Kirkuk v severním Iráku. Obvinili je, že rozmnožují tiskoviny kurdských rebelů. Před dvěma lety byli oba oběšeni.

    Před dvěma měsíci se Azad pokusil znovu otevřít tento fotokopírovací obchod. Bylo mu řečeno, že teď je na řadě u policie on. Bylo načase uprchnout ze země. Rozloučil se se svou matkou a dvěma dcerami a vydal se na cestu do severní Evropy. Zaplatil místnímu převaděči tisíc dolarů a ten ho s třemi dalšími lidmi převezl ze severního Iráku do jihovýchodního Turecka a do Istanbulu.

    Právě tady shromažďují albánské a turecké gangy lidský náklad z celého Blízkého východu. (...)

    Dover, zahrada Anglie

    V zahradě Anglie se šíří nenávist. Dover je vzhůru nohama v důsledku přítomnosti 700 žadatelů o asyl. 1400 místních obyvatel (město má 30 000 obyvatel) podepsalo petici, protestující proti rozhodnutí městského komunálního úřadu zvýšit městské daně o 3 libry (160 Kč) ročně, aby bylo možno z toho platit sociální dávky uprchlíkům.

    Sheila Farrellová sedí na zahradě u svého domu a  nadává na uprchlíky. Spolu s ní tam je Chris Ryan, bývalý rybář, který je šokován dopadem nových příchozích do Doveru. "Snažíme se něco udělat pro místní lidi a za to nám nadávají do rasistů," říká paní Farrellová.

    Není obtížné vidět proč. Paní Farrelová, spolu s jednou učitelkou, nechala vytisknout leták s titulem "Dover, země hojnosti" a s podtitulem "33 důvodů, proč bychom je měli poslat zpátky a zavřít dveře".

    Důvod číslo devět tvrdí, že místní nemocnice prý varuje, že "pokud měl někdo krevní styk s těmito lidmi, naléhavě potřebuje lékařskou pomoc". Důvod číslo 13 praví: "Těhotné uprchlické matky vyžadují pro svá nemluvňata jen nejmodernější zařízení. Dostanou tyto děti nyní britský pas, který jim umožní životní úspěch, jen proto, že se narodily v našich místních nemocnicích?"

    Důvod 21 konstatuje: "Uprchlíci se nepodrobují žádným zdravotním priohlídkám. Je známo, že jsou promiskuitní a že prodávají sex za peníze. Kdo bude odpovědný za epidemii pohlavních chorob, která bezpochyby vznikne?"

    Bylo by nesprávné usoudit, že je paní Farrellová bezcitná. Typickým anglickým paradoxem je, že je paní Farrellová laskavá ke zvířatům a má na své úpravné zahradě bazének pro ptactvo. Jen nemá ráda některé lidské bytosti.

    Chris Ryan tvrdí, že jen každý desátý žadatel o asyl má důvod o asyl skutečně žádat. "Ze začátku jich bylo 90 procent pravých a jen 10 procent falešných, nyní je to obráceně. Lidi se bouří, protože mají uprchlíci veškerý ten majetek. Dostávají sociální podpory, chodí si po městě s mobilními telefony, mají nejnovější oděvy a automobily. Žijí tady luxusním životem. Někteří posílají každý týden 500 liber do Rumunska.

    Paní Farrellová se přidává: "Chodí do cestovních kanceláří a objednávají si letenky pro další rodinné příslušníky. Na poště vznikla bouře, když si jeden muž vybíral 700 liber na hotovosti."

    Mou žádost o konkrétní jména a důkazy v této věci paní Farrellová ignoruje.

    Loni v létě vedlo napětí k potyčkám mezi gangy místních mladíků a žadateli o asyl na jedné pouti.

    Noví žadatelé o asyl stále přijíždějí. Jedním z nich je Pavel (32), Rom z České republiky. Přijel do Británie v lednu se svou manželkou Natašou (31) a se čtyřmi dětmi. Říká, že v České republice dvakrát vtrhl do jeho bytu gang skinheadů a při prvním útoku zaútočili na něho, na jeho ženu a děti baseballovými pálkami, řetězy a klacky. Po prvním útoku byl tři neděle v nemocnici. Jeho děti byly tak ztraumatizovány, že potřebovaly psychiatrickou pomoc. "Bály se křiku a  měly zlé sny," říká Pavel.

    Bojí se říct, kde to bylo

    S manželkou se stal terčem útoků skinheadů a byl jimi ponižován v českém městě, jehož jméno nechce uvést, protože se bojí, že by se mu pomstili, kdyby ho poslali zpátky. "Hlavní pocit, který jsme zažili, byla absence základní lidské důstojnosti, konstatuje Nataša.

    Pavlova šestičlenná rodina nyní žije v jediné místnosti za 188.09 liber týdně. (Průměrný britský týdenní plat je cca 360 liber týdně, pozn. JČ.) Přiletěli do Británie zvlášť a požádali o asyl v Heathrow, ale přesunuli se do Doveru, kde už jsou někteří jejich příbuzní.

    Někteří uprchlíci, jako Farid Kohistani, 26, z Afghánistánu, se stali v Doveru terčem fyzických útoků a každý den Faridovi místní lidi sprostě nadávají. "Bílé kmeny nás nemají rády, my nemáme rádi je. Zejména lidi z Doveru." Když mu teď místní lidi nadávají, nadává jim taky.

    Ale veškerá energie tohoto mladého muže se rozplyne, když se ho zeptáte, proč odešel z Afghánistánu. On a jeho rodina byli proti Talibánu. Farid sám proti nim bojoval. Tři měsíce poté, co Talibán ovládl Kábul, byl Faridův otec zavražděn. Jeho bratr byl zavražděn před očima jeho matky a pak byla zavražděna i ona.

    Farid dorazil do Doveru v červnu 1999. Strýc zaplatil překupníkovi 9000 dolarů a překupník obstaral Faridovi falešný pákistánský pas. Z Afghánistánu odletěl Farid do Moskvy. Odtamtud přijel do Británie na korbě náklaďáku. Trvalo to 33 dní. V Doveru je chytila britská policie.

    Za pouhých několik týdnů po příjezdu se stal terčem fyzického útoku. Říká: "Byl jsem na Folkstone road. My jsme byli tři a oni byli čtyři. Sprostě nám nadávali, tehdy jsem ještě nerozuměl, co říkají. Zaútočili na nás. Bili mě. Trvalo to asi tři nebo čtyři minuty. Nikdo nám nepomohl."

    Teď Farid vychází večer jen ve skupině čtyř nebo pěti lidí, aby minimalizoval pravděpodobnost, že na něho někdo zaútočí, nebo aby v případném boji nevyhráli.

    Ponižování prostřednictvím kupónů

    Farid dostává na živobytí od britských úřadů kupóny v hodnotě 37 liber týdně a 10 liber na hotovosti. "Když používám ty kupóny v obchodech, je to hnusné, hnusné. Ostatní kupující na mě civí, mám pocit velkého ponížení. Když jdete do nákupního střediska, vytvářejí u vás pocit, že jste zvíře, že jste pes."

    Jestliže vymyslela britská vláda systém kupónů pro uprchlíky a jestliže na uprchlíky útočí bulvární tisk proto, aby odešli, tak to funguje. Farid řekl: " Až skončí válka v Afghánistánu, vrátím se hned první den. Dřív jsem si z toho nic nedělal. Teď když nám Angličané nadávají, jsem připraven se bránit. Všichni žadatelé o asyl jsou připraveni se bránit."

    Farid bydlí v ubytovně, kterou vlastní žena, která nechce být jmenována. Někdo jí vytloukl okna a fyzicky ji napadl, když se snažila pomoci uprchlíkovi, který byl fyzickynapaden.

    Ubytovna, kterou tato žena řídí, se snaží vytvořit příjemnou, rodinnou atmosféru pro všechny hlavně mladé uprchlíky, kteří tam bydlí. Při večeři se tam shromažďují oběti geopolitiky, která selhala - většinou Afghánci, Iráčané a Kosovci - v jídelně a pojídají zeleninové karí s rýží. V pozadí hraje afghánská hudba, všechny přítomné národnosti postupně poslouchají všechnu svou národní hudbu.

    Rahim, není to jeho skutečné jméno, je v hrabství Kent jedním z 800 nezletilých uprchlíků bez rodičů. Je mu patnáct a přijel do Británie loni v červnu ze severního Afghánistánu. Brzo lituje toho, že nám řekl svůj příběh a jak odcházíme, jde za námi a prosí nás, abychom nepoužili jeho skutečné jméno. Obává se, že se stane terčem útoků spolužáků, jestliže se dovědí, že je žadatelem o asyl. "Jsem na střední škole a nikdo tam neví, že jsem uprchlík. Jestli otisknete moje jméno v novinách, nebudu moct chodit do školy. Je to těžké, někdo mi bude nadávat."

    Rahim dostal povolení k pobytu na jeden rok. "Viděl jsem, jak zabíjejí stovky lidí. Můj dům byl nedaleko mešity, kde zabíjeli lidi. Vždycky pak potom smývali krev." Viděl své rodiče naposledy před rokem a neví, zda jsou živi nebo mrtvi.

    Na pomoc uprchlíkům neexistuje skoro žádná infrastruktura. Každou středu se uprchlíci shromažďují v nepříliš dobře vytápěném sále kostela United Reform Church. Chlapci a dívky hrají stolní tenis a pool, děti kreslí a malují, dospělí sedí a povídají si a dobrovolníci jim pomáhají s tím, jak vyplnit žádosti o sociální pomoc.

    V úterý se v tom kostele konají hodiny angličtiny, které vede farář Norman Setchell. "Nechci, abychom se za pět let ohlédli a museli v hanbě svěsit hlavu, protože jsme neudělali dost," říká. "Po dvou a půl letech je tohle pořád jen jediné místo, kam mohou uprchlíci přijít během dne.

    Lidi mají dojem, že většina těchto uprchlíků, jestli ne všichni, přichází jen proto, že si chtějí zlepšit svou životní úroveň. Znepokojuje mě, jak nemají ani ten nejmenší soucit a zároveň vůbec nevědí, odkud tito lidé pocházejí a z jaké situace."

    V kostelní hale je policista Norman Liggins. "Pokaždé, když tisk zaútočí na žadatele o asyl, situaci to zhorší. Jakmile se objeví v novinách článek, stoupají emoce, je to jasně cítit na ulicích."

    Policista Liggins konstatuje, že většina násilných útoků proti uprchlíkům není hlášena policii.

    Navzdory tomu, že je v Doveru už nyní uprchlíků méně, útoky pokračují dál. Marcel Malik (25) český Rom, který utekl z České republiky po opakovaných útocích od gangů skinheadů, se tu stal terčem fyzických útoků dvakrát. "Situace tady je mnohem lepší než v České republice, ale nejsem tady bezpečný. Můžeme chodit ven, ale bojíme se."

    Matka jeho dívky, Romka, se také stala terčem jednoho fyzického útoku. Upadla na zem a kopal do ní soused.

    Celá řada uprchlíků byla vyhnána z ubytoven a existuje množství zpráv o útocích na děti uprchlíků ve školách.

    Paul Watkins, šéf konzervativní skupiny na labouristy ovládané komunálním úřadě v Doveru konstatuje, že napětí pod povrchem pořád existuje. Obviňuje vládu Tonyho Blaira za to, že nezaplatila veškeré náklady za uprchlíky a že místní komunální úřad musí na ně platit 400 000 liber.

    V nadcházejících místních doplňovacích volbách bude přistěhovalectví první nebo druhou nejdůležitější otázkou. Chris Ryan na zahradě paní Farrelové předpovídá, že kvůli uprchlíkům přijdou labouristé o kontrolu komunálního úřadu.

    Na Folkestone road konstatuje jeden místní běloch, který nechce uvést své jméno, že je neuvěřitelné, jak obrovskou nenávist vyvolávají žadatelé o asyl. "Je to všechno přehnané. Spousta těch lidí, kteří tady vyvolávají napětí, se chovají jak ovce a poslouchají lidi, kteří nemají co říct. Lidi vám vykládají, že jsou ti uprchlíci všechno zloději, je to neuvěřitelné, co slyšíte. Stydím se, že jsem Brit. Myslím, že se Dover má za hodně co stydět. Nevím, jakou si na sebe pleteme oprátku..."


    Jestliže se voličům nedostane vzdělání ohledně toho, co stojí udržování míru v Evropě, mír v Evropě nebude zajištěn

    Rozdrtit nenávist

    Při příležitostí prvního výročí zahájení bombardování Kosova se hovoří o selhání NATO. Stalo se módou si nad Kosovem zoufat, napsal v úterý 28. března v deníku Guardian známý britský politolog John Gray, který je profesorem evropského myšlení na London School of Economics.

    Rok po zahájení leteckých úderů NATO proti Jugoslávii začíná být módní ptát se, jestli učinilo NATO správně, když v Kosovu intervenovalo. Odpůrci války využívají pokračujícího napětí v této provincii a argumentují, že vojenská akce NATO nedosáhla ničeho. Avšak představovat si, že existovala nějaká alternativa vojenského zásahu, za kterou by svět draze nezaplatil, je pohybovat se v říši pohádek.

    Kdyby NATO loni neučinilo nic, důsledkem by bylo nové rozdělení Evropy. Většina Balkánu by byla navždy odsunuta do vnější temnoty, kde lidská práva neznamenají nic. Nikdo, kdo toto nebezpečí pochopil před rokem, nemá jediný důvod, proč by svůj názor měl měnit teď.

    Nynější riziko nepochází z žádných pochyb o tom, zda byla intervence NATO správná. Riziko vzniklo z toho, že spojenci dosud neposkytli potřebné vojenské i civilní zdroje k tomu, aby struktury v Kosovu začaly fungovat. Koncem války přestala v Kosovu fungovat veškerá infrastruktura, které je zapotřebí jen pro minimum civilizovaného života. Devastace nebyla jen hmotná. Většina instituční infrastruktury se také rozložila. Policie, soudnictví, školství a zdravotnictví byly téměř úplně zlikvidovány. Úkolem, jemuž čelilo NATO po ukončení leteckých úderů, nebylo pouze udržování míru. Úkolem NATO bylo vybudovat moderní občanskou společnost a stát.

    Ale obrovský rozměr tohoto úkolu byl podceněn. Bude zapotřebí obrovského programu civilní pomoci, má-li se provincie znovu postavit na nohy. Otevřenou otázkou zůstává, zda bude dodáno tolik zdrojů, kolik je jich zapotřebí. Země, které dokázaly rozhodnout ve prospěch leteckých úderů, nyní zjišťují, že nutnost nést následky znamená velké finanční břemeno. Konečně si spojenci začínají uvědomovat, že nebudou v Kosovu jen pár měsíců nebo let. Realistickým scénářem je, že tam budou muset být Spojenci po celá desetiletí.

    Po válce bylo Kosovu ve stavu anarchie. A co bylo horší, připravoval se nový etnický konflikt. Srbové, kteří se obávali odplaty od navracejících kosovských Albánců, uprchli ve velkém počtu. Ti, kteří zůstali, žijí v atmosféře strachu a nejistoty. Je nerealistické očekávat, že se tato situace za několik let zlepší. Navzdory úspěchům mezinárodních organizací za posledních devět měsíců existuje v Kosovu klima pomsty a společné nenávisti, které by mohlo trvat celé generace.

    Za těchto okolností možná není na místě, aby mezinárodní společenství i nadále trvalo na tom, že se nevzdá cíle vytvoření mnohoetnické demokracie v Kosovu. Demokratické instituce nejsou k ničemu, jestliže je společnost rozdělena na etnické skupiny, které se navzájem nenávidí s takovou intenzitou jako v Kosovu. Je možné, že cenou za demokracii v této provincii budou muset být další přesuny obyvatelstva.

    V krátkodobém nebo střednědobém měřítku nejsou problémy regionu řešitelné. Vznikají z politického vakua, v důsledku rozpadu mnohonacionálního jugoslávského státu a anarchie v důsledku rozpadu komunismu v Albánii. Z dlouhodobější historické perspektivy je tamější krize dlouho odloženým následným šokem po rozpadu habsburského a otomanského impéria po první světové válce.


    V konečném důsledku pocházejí problémy, které dnes existují v Kosovu, z toho, že na Balkáně je princip národního sebeurčení receptem pro nekonečný konflikt. Přelévající se, postimperiální mozaiku národů v tomto regionu nelze zorganizovat do národních států, aniž by nevzniklo strašlivé utrpení. Míru a infrastruktury civilizovaného života nebude možno v Kosovud osáhnout, pokud nebude tato provincie umístěna pod dlouhodobý mezinárodní protektorát. Aniž si to mezinárodní společenství plně uvědomilo, zagangažovalo se bez možnosti z toho vycouvat na nutnosti takovéhoto protektorátu, když zahájilo bombardování. Ať se nám to líbí nebo ne, bude to trvat velmi dlouho.

    Vybudovat konsensus během dlouhodobé přítomnosti v Kosovu nebude lehké. Členské země Severoatlantického společenství jsou všechno do určité míry už nevojenské společnosti. Jejich obnčané pohlížení na nákladné vojenské závazky neurčitého trvání s hlubokým podezřením. Jak se ukázalo v reakci na rezolutní postoj Tonyho Blaira po celou dobu války o Kosovo, veřejnost je schopna energicky podporovat rozhodnou akci na podporu lidských práv. Avšak už je podstatně méně ochotna zaplatit za to účet. Přitom užívání vojáků na ochranu lidských práv ve vzdálených zemích stojí peníze. Stojí to peníze, které mohly být využity na školy a na nemocnice. Reakce lidí na uprchlíky, oběti takovýchto konfliktů, když se objeví na londýnských ulicích, dokazuje, že je altruismus veřejnosti velmi vážně omezený.

    Veřejné mínění dosud nepochopilo, že ochrana lidských práv po celé Evropě bude vyžadovat skoro celou mírovou dividendu (v důsledku omezení zbrojení proti Sovětskému svazu), která přišla s ukončením studené války. Je pochopitelné, že politikové to občanů zrovna s příliš velkým nadšením nevysvětlují. Politikové totiž nemohou doufat v to, že získají příliš mnoho voličských hlasů tím, když budou vysvětlovat, jak nákladné je úsilí řešit těžko řešitelné problémy.

    Ale jestliže se voličům nedostane vzdělání ohledně toho, co stojí udržování míru v Evropě, mír v Evropě nebude zajištěn.

    Existuje riziko, že se veřejnost od Kosova odvrátí a mezinárodní instituce nedostanou peníze, které potřebují. V nejhorším případě by mezinárodní přítomnost v Kosovu byla postupně stahována a Balkán by se pomalu proměňoval v nezvládnutelný chaos.

    Akce Severoatlantického společenství byla reakcí na nebezpečí znovurozdělení Evropy. Kdyby NATO nebylo intervenovalo, ortodoxně křesťanské a muslimské části Evropy by skončily mimo hranice civilizovaného života, staly by se natrvalo obětí kruté tyranie a hrubého porušování lidských práv. Toto nebezpečí nyní bylo odvráceno. Ale nebylo odstraněno. Pokud selže mezinárodní společenství a nesplní příslib, který učinilo, totiž příslib dlouhodobé správy Kosova, dohra války o Kosovo se pravděpodobně stane historickým mezníkem, kdy znovu začalo rozdělování Evropy.


    Jak jsme byli totálně nasazené v Německu

    Vlasta Leporská

    Dobry den pane Culiku,

    protoze se diky jednanim o odskodneni nucene nasazenych za 2. svetove valky v Nemecku ponekud zaktualizovalo toto tema, dovoluji si touto cestou upozornit na skutecnost, ze by bylo velice dobre zachytit i pribehy a zazitky tech lidi, ktere tam prozili a ktere jsou velmi zajimave a bohuzel hrozi, ze odejdou ze sveta spolu se svymi nositeli. V 93tem jsem v laznich potkala jednu pani, jejiz pribeh z doby jejiho nasazeni me uchvatil. Zacala jsem se o vec zajimat a posbirala jeste dalsi kontakty a dokonce jsem ucinila i par, bohuzel neuspesnych pokusu ziskat pro tuto vec nejakou publicitu. Je pravda, ze vysla kniha Karla Ptacnika "Rocnik Jednadvacet", ale tam nejsou mnohe pribehy zejmena zen a jinych narodnosti. Je to temer nezmapovany kus historie, ktery dosud nikdo nezpracoval. Posilam vam par uryvku z materialu, ktere mi poskytly dve nucene nasazene zeny a posudte sam, jake je to tema. Pokud byste mohl v BL poskytnout tomuto tematu prostor, udelal byste myslim velmi zasluznou vec.

    Vlasta Leporská

    Ze vzpomínek paní Stanislavy Z. - motto "Totaleinsatz trochu jinak"

    ... Na vedoucích místech v celé továrně byli buď říšští Němci nebo Rakušáci, kteří se k Němcům přihlásili. "Nižší šarže" tvořili ostatní Rakušané. Většina Vídeňáků nenáviděla nacisty stejně jako my. Nejednou jsme pomáhaly Vídeňákům Relle a Quenzelovi utéci oknem z továrny a dírou v plotě ven, aby se nemuseli účastnit "Appelu" na seřadišti u hlavní brány, svolaného k vyslechnutí Hitlerova provolání k německému národu.

    Představila jsem si, jak asi bylo Detzlerovi a kulhavému Rajmanovi, když je Maltenberger jednoho dne, hned po ránu, zavolal a začal je učit předpisový "Paradeschritt". Všichni tři pochodovali mezi stoly v místnosti sem a tam. Na povel obrátka, na povel stanutí, na povel pozdrav. V předu Malty, pak Detzler a poslední invalida. Šéf dohlížel na správnou polohu napjatých nohou, na plochý, úderný dopad chodidel, na předepsanou výši ruky při pozdravu "Heil Hitler". Nic nevadilo, že Rajman nemůže levou nohu zvednout, že ji má kratší, že proto při levém došlápnutí téměř celý mizí mezi stoly, opíraje se o hůl za skřípění kovové protézy. Nic z toho poblázněnému šéfovi nevadilo! Ani to, jak se děvčata za skleněnými stěnami místnosti pochechtávala předváděné "parádě". Ale i ten náš počáteční smích přešel v lítost, když jsme viděly, jak směšně a uboze vyhlížel zpocený Rajman a zrudlý a nejistý Detzler. Po půlhodinové dresuře dosedli oba Vídeňáci s výrazem hlubokého ponížení. My všechny jsme v tu chvíli pracovaly, jakoby se nic nedělo, abychom jim ulehčily v jejich velkých rozpacích.

    Zato Malty byl už jednou v ráži, patrně opojen svým úspěchem a zřejmě hledal další oběť ke svým nacistickým předváděčkám. .... Jeho téměř nepřítomné oči se soustředily na mne. "Fraulein Slavka, proč vy a ostatní Češky nezdravíte naším pozdravem 'Heil Hitler'?"

    "Aber Herr Maltenberger, to je zcela vyloučeno ! Tenhle pozdrav je výsostným právem jen nadšených Němců. Od Auslandrů by to znělo opovážlivě a neuctivě, to přece jistě nechcete," odpovídám zajíkavou hroznou němčinou. Byla to odpověď dávno mezi námi děvčaty nacvičená, jen jsme nevěděly jak "chytne". "Na ja, freilich. Máte asi recht," přemýšlí pomalu můj nadřízený a usedá hluboce zadumán. Asi proto, zda se vůbec svou otázkou nepřenáhlil. Což kdyby jeho strana utrpěla tím, že by i kdejaký příslušník porobeného národa užíval jejího posvátného pozdravu. Výmluva tedy zabrala, nikdo nás až do konce našeho pobytu nenutil heilovat.

    Koncem dubna za mnou přišla Vlasta, abych jela domů, samozřejmě "na černo", protože propustky nám dají bůhví kdy a možná, že je ani nedostaneme vůbec. U nás všech nastalo kritické údobí stesku. Celou noc jsem uvažovala o riziku, které by tento podnik znamenal nejen pro mne, ale pro celou rodinu v případě, že by nás chytila německá kontrola. Považovalo se to za dezerci. Touha po domově však byla silným magnetem a přemohla všechen náš strach.....

    Cestu zpět nám organizovali železničáři ze stanice. O tom, kterým vlakem pojedeme, se rozhodlo až na poslední chvíli. A tak s horkými řízky a vřelou polévkou v bandasce jsem letěla, provázena rodinou, na nádraží. Tam mě očekával celý zástup lidí, rodiče děvčat z naší party, byli jsme po celou dobu nasazení vlastně jedna rodina a každý mi dával nějaký pozdrav pro svou "totálnici". Zůstala jsem na stupátku rozjíždějícího se vlaku obklopena spoustou balíčků. Ale to už ke mně přicházel známý průvodčí a pomohl mi všechno odnést do služebního vozu. Tam jsme já i Vlasta dostaly zbrusu nové železničářské čepice, červené pásky na rukáv, proštipovací kleště a hned jsme se šly "zacvičovat". Celou cestu, až ke hranicím, jsme kontrolovaly jízdenky a pak, už v civilu, jsme se usadily do prázdného vozu, který pokračoval na Vídeň. Až dosud šlo vše hladce. Naši "proměnu" však pozoroval starší německý železničář, který si nyní přisedl naproti. Začal se nás vyptávat co jsme zač, co jsme dělaly v Protektorátu a kam teď jedeme. Měly jsme nepříjemné pocity a tak jsme zarytě mlčely. Se sadistickou chutí se pásl na našich rozpacích a to jsme věděly, že náš čin oznámí. V tom se bez jakéhokoliv přechodu rozchechtal chraplavým smíchem na celé kolo a náhle se mu vymrštil z úst celý jeho umělý chrup a spadl mi do klína. Nadzvedl se mi žaludek, ale v tu chvíli jsem si uvědomila, že je to asi jeden z oblíbených kanadských žertíků starého pána a tak jsem se hystericky rozesmála. Tím šťastně skončilo naše dobrodružství, neboť železničář byl Rakušan a jeho děti byly rovněž nedobrovolně roztroušeny po Říši.


    Paní Kazimira Ch.

    Paní Kazimira Ch. je Polka. V německém lágru se za dramatických okolností seznámila s Čechem, se kterým koncem války z lágru uprchla, následovala ho do Čech a později se za něj provdala.

    Tak jsme šly po silnici, po které jezdily nákladní auta a pochodovali vojáci. Silnice byla dosti široká a z obou stran škarpy. Byla znečištěná hlínou a všelijakými jedy, jelikož to byla muniční továrna. Najednou za námi jel na kole Němec, byl asi tak 20 m za námi, když jsme ho zahlédly. Nebyl velký, ale tlustý, širší než delší, tváře vždy červené, oči mu málem nebylo vidět. Mezi sebou jsme mu říkali "svině." Měl rozepnutý špinavý pracovní plášť a šněrovací boty skoro ke kolenům s podkovama. Jel na kole rychle a Žofka, co šla se mnou, povídá: "Kazi, pojď na stranu, svině je už blízko !".

    Sama vešla do škarpy, protože když on šel nebo jel, všichni museli stranou, jinak bylo zle. Já si postavila hlavu a šla pořád rovně, i když ne uprostřed silnice. Už už byl za mnou. Žofka, co šla ve škarpě, říkala, že vztekem zmodral, jelikož já jsem si dovolila jít před ním po silnici a nesešla do škarpy.

    Mě se chtělo smát, ale normálně jsem šla dál. Když mě dohnal, chtěl seskočit z kola a zfackovat mě. V momentě, když chtěl seskočit, se mu konec rozepnutého pláště zamotal do řetězu a on upadl i s kolem. Zaslechla jsem sprosté nadávky, ale normálně jsem pokračovala dál. Ušla jsem kousek, když se mu podařilo postavit se.

    Kolo nechal ležet, rozběhl se za mnou a kopl mě do stehna, ale jen jednou, neboť zahlédl, že někdo jde. Vrátil se, postavil kolo a odjel. Já jsem upadla, rána na stehně silně krvácela, bolela a visel z ní kousek masa. Bodejť, chlap metrákový, podkovy na botách, znečištěné od sajrajtu na silnici. Žofka mě dovedla k mistrové a bála se říct, co se stalo. Já řekla, že jsem zakopla o nějaké železo a upadla.

    Mistrová, Němka, sundala šátek, vzala ještě hadr, co ležel na zemi a pořádně mi zavázala nohu před i za ranou, abych nevykrvácela. Hned řekla, že německý červený kříž mě neošetří, ale tak asi 2 km jsou české lágry a tam mají červený kříž (*). Dala mi lísteček, aby mě nikdo nezdržoval, a já po čtyřech šla. Hlava mě brněla, hlad svíral žaludek, ale došla jsem.......

    ...na noze zůstala jen fialová skvrna a jizva, Češi mi dobře srovnali ten kousek masa s kůží, co visel, ale ztratila jsem hodně krve, takže jsem už neměla růžové tváře.

    Češi občas dostávali balíčky od rodičů, a tak mi Jenda (pozdější manžel) často něco dal na jedno místo za lágry, pod drát, do jamky mechem přikryté.....

    * - údajně měla pobočku Červeného kříže každá národnost, ale ne všichni měli potřebné vybavení. Třeba Poláci neměli téměř nic, léky ani obvazy, vše se přednostně poskytovalo německé armádě na frontu. Vůbec, podle paní Kazimiry, Němci dost rozlišovali mezi jednotlivými porobenými národy a podle obliby jim pak vytvářeli lepší nebo horší životní a pracovní podmínky. Nejvyšší prioritu měli prý Češi, pak Poláci, Ukrajinci a nejhůře na tom byli Rusové.

    Ještě ze vzpomínek paní Stanislavy Z. :

    Vzaly jsme nejnutnější věci a při novém odpoledním alarmu jsme s Hankou, Alenou a Danou prorazily steyerským zamlžovacím pásmem a v hrozném strachu utekly k jakési vzdálené samotě daleko za město, kde nás hospodář nechal přes noc. Na kamennou širokou chodbu naházel otýpky slámy, abychom měly kde spát.

    V noci byl opět nálet na město. Do statku přišlo za noci plno lidí. Někteří přišli o všechno, jiní prostě utíkali. Sedlák každého přijal, celý jeho dům byl komukoliv otevřen. Nálet jsme přežívali ve vinném sklepě. Mezi ohromnými sudy vína bylo dost místa pro všechny, kteří přišli, ať to byli místní Rakušané, Polky nebo Češky, Francouzi i Italové. Slyšeli jsme dunivé rány, děti vytržené ze spánku naříkaly. Hospodář hlasitě předčítal z tlusté modlitební knihy a když začal "Vater unser", přidali se všichni přítomní cizinci se svými "Otčenáši". My v českém ostrůvku jsme se držely za ruce a dotýkaly se rameny, spojeny v jedné myšlence - přežít ! Jakou magickou sílu má lidský dotek, jakou víru a důvěru přináší!

    Když hrůza utichla, přestal předčítat i hospodář a do němého napětí pronesl: "Ja, ja, wir danken unserem Fuhrer". I já jsem si v duchu vybavila transparenty s tímto nápisem. Ano děkujeme vůdci, celý svět mu děkuje za své mrtvé, mrzáky a zničené hodnoty, tvořené staletími, za hrůzu, kterou světu připravil, mu jistě děkuje i jeho vlastní národ...

    Zprávy z města o našich nemáme, ale je nutno sejít dolů. Poděkovaly jsme hospodářům a rozloučili se. Více nebylo třeba ani jména jsme si navzájem neřekli. Byli jsme prostě všichni lidé.

    V lese daleko před Steyerem jsme spatřily jámy od pum, vyvrácené stromy, sníh špinavý vyházenou hlínou. A také první mrtvé a raněné. Náš lágr byl úplně zničený ......

    ......V následujících dnech jsme se seznámily s továrnou v Neudorfu, naším příštím pracovištěm.

    Byl to obrovský komplex, kde pracovaly tisíce lidí. Zatím jsme chodily na obědy do 33. jídelny, ale od prvního dne jsme téměř nejedly. Když jsme viděly, že zajatci, kteří v továrně pracují, nesmějí si při jídle sednout ke stolu a že dostávají jen do velkých kádí seškrabávané zbytky jídel, které jim ještě potom vylejí ke kanálku v betonové podlaze, odkud teprve smějí rukama jíst, udělalo se nám všem špatně lítostí, zlostí i hnusem.

    Vůbec jsme nechápaly, jak je něco takového možné. Nejen, že jsme se svého jídla ani nedotkly, ale vícekrát jsme do jídelny nechtěly jít. Teprve když nám čeští chlapci vysvětlili, že je lepší si jídlo vyzvednout a zajatcům je přenechat, uposlechly jsme jejich rady, dokud nám vlastní zásoby stačily.


    Radikální demokrat Noam Chomsky proti "komunistické lži"

    Vážený pane, poslílám český výtah z textu, který mne zaujal svou otevřeností, kterou si v této zemi teď nikdo - snad opět ze strachu - nedovoluje. V případě přiloženého textu se nechci chlubit cizím peřím, tak se podepisuju jen iniciálami, nicméně se k názorům v textu hlásím, a proto připojuji odkaz na svou občanskou webovou stránku.

    P.B.

    S nástupem nového roku jsou znovu slyšet důvěrně známé refrény, zesílené numerologií: sebeobdivný sbor, ponurá přemítání o nepochopitelném zlu našich nepřátel, obvyklý únik do výběrové zapomnětlivosti s cílem zamést si cestu.

    Tak začíná komentář Noama Chomského, světově uznávaného lingvisty, jiskřivého interpreta médií, považovaného za libertářského socialistu, spíš ale odpůrce všeho, co ohrožuje svobodu člověka jako sociální bytosti (ZNet, komentář Millenial Visions and Selective Vision byl rozesílán ve dvou částech e-mailem 10. a 13. ledna 2000 - text je zatím  dostupný jen sponzorům).

    Známá litanie o netvorech, jimž jsme byli nuceni po celé století čelit, než jsme je zabili, je rituál, který má alespoň kořeny v realitě, ironicky poznamenává Chomsky: Jejich hrůzné zločiny jsou zaznamenány v Černé knize komunismu z pera Stéphana Courtoise a dalších (mimo jiné i českého historika Karla Bartoška), která na začátku roku vyšla i v anglickém překladu, na jehož re cenzi v New York Times Book Review od proslulého universitního politického filosofa a sociálně demokratického komentátora Alana Ryana Chomsky reaguje.

    Na Ryanovo tvrzení, že kniha prolamuje mlčení, připomíná proud hořkých odsudků a podrobných odhalení zejména v levicové literatuře za posledních osmdesát let, nemluvě o trvalém přítoku téhož ve sdělovacích prostředcích, časopisech, filmech a knihách přeplňujících knihovny v žánrech od krásné literatury po akademické studie.

    Je to - podle Ryana - nelítostná obžaloba z vraždy sto milionů lidí, účtování s kolosálním, zcela zkrachovalým sociálním, hospodářským politickým a psychologickým experimentem, totálním zlem. Představa naší vlastní důstojnosti vedle nepochopitelné obludnosti nepřítele - monolitního nemilosrdného spiknutí (J.F.Kennedy) s cílem totálního odstranění jakékoli špetky slušnosti (Robert McNamara) - podrobně rekapituluje obraz uplynulého půlstoletí, v duchu málo citovaného interního dokumentu Rady národní bezpečnosti č. 68 z roku 1950, nyní obecně uznávaného jako zakládací listiny studené války. (Chomsky o tom blíže zde.)

    Dnes obnovovaný obraz nám umožňuje úplně vymazat celý rejstřík ohavných zvěrstev z  "naší strany" v minulých letech, konstatuje Chomsky. Koneckonců nemají žádnou váhu ve srovnání s vrcholným zlem nepřítele. Jakkoli velký zločin, byl přece "nezbytný" tváří v tvář silám temnot, o nichž nyní konečně víme, co byly zač. A s co nejmenším politováním se tedy můžeme vrátit k naplňování naší ctihodné mise, avšak ve světle humanitárního triumfu v Kosovu nesmíme přehlížet, jak nám jinde připomínají New York Times, některá "důkladně vystřízlivující ponaučení" o hluboké ideologické propasti mezi idealistickým Novým světem zdůrazňujícím končící nelidskost, a Starým světem podobně odevzdaným vůči nekončícímu konfliktu. Nepřítel byl ztělesněním totálního zla, ale dokonce i naši přátelé musejí ještě ujít řádný kus cesty, než dostoupí na naše závratné výšiny. Nicméně můžeme kráčet vpřed s čistýma rukama a ryzím srdcem jak se sluší a patří na národ v Bohu.

    Ryan jako řada jiných přiměřeně zdůrazňuje jako důkaz obžaloby čínské hladomory let 1958-1961 a 25-40 milionů obětí na životech, které tvoří pořádný kus ze 100 milionů mrtvol, přisuzovaných "komunismu" (řečeno konvenčním termínem, ať už to bylo cokoli). Strašlivá krutost zasluhuje tvrdé odsouzení, jakého se mu dostávalo po řadu let a nyní je obnovováno. Připisovat hladomor komunismu je navíc náležité. K tomuto závěru nejspolehlivěji došel ekonom Amartya Sen, jehož srovnávání čínského hladomoru se statistikami demokratické Indie vyvolalo zvláštní pozornost, když před pár lety obdržel Nobelovu cenu.

    Na začátku osmdesátých let Sen napsal, že Indie netrpěla takovým hladomorem. Přisoudil tento rozdíl indickému politickému systému soupeřících sil, zatímco čínský totalitářský režim naopak trpí nesprávnými informacemi, které zabraňují patřičné odezvě, je tam jen málo politického tlaku ze strany opozičních skupin a informované veřejnosti. Později odhaduje počet mrtvých na 16,5 až 29,5 milionů. Tenhle příklad vypadá jako důkaz obžaloby totalitářského komunismu v duchu Ryanova textu.

    Ale před zavřením knihy obžaloby mohli bychom možná obrátit pozornost na druhou polovinu Senova čínsko-indického srovnání, které nějak nevyplouvá na povrch, nehledě na veškerou Senovu snahu. Zjišťuje totiž, že mezi Čínou a Indií existovala řada zarážejících podobností, když před padesáti lety začínaly plánovat rozvoj, včetně mortality. Je nepochybné, pokud jde o úmrtnost a dosahovaný věk, že Čína má rozhodný náskok před Indií, říká Sen, podobně jako ve školství a jiných sociálních ukazatelech. Odhaduje, že úmrtnost v Indii je o čtyři miliony ročně vyšší, než v Číně. Usuzuje, že Indie naplňuje svůj pohár každých osm let více kostlivci, než Čína v ostudných letech 1958-1961. V obou případech důsledky mají co činit s ideologickými předpoklady obou politických systémů: v Číně relativně rovné rozdělování léčebných zdrojů včetně venkovské lékařské služby a veřejného rozdělování potravin, což vše v Indii chybí. To vše ještě před rokem 1979, kdy se pokles úmrtnosti zastavil a možná i obrátil, díky tržním reformám zahájeným toho roku. Zarážející zapomnětlivost, pokud bychom použili metodologii Černé knihy komunismu a jejích recenzentů na celé dějiny, ne jen na jejich doktrinářsky přijatelnou polovic.

    Chomsky činí závěr, že v Indii experiment demokratického kapitalismu od roku 1947 vedl k více mrtvým, než za celou historii "kolosálního zcela neúspěšného experimentu komunismu" všude na světě od roku 1917: jen v Indii a pouze do roku 1979 dosáhl sto milionů mrtvých a od té doby vedl k dalším desítkám milionů.

    Obžaloba "demokratického kapitalistického experimentu" je ještě přísnější, pokud se podíváme na jeho účinky po pádu komunismu: například miliony mrtvol v Rusku poté, co se Rusko začalo řídit důvěrnými recepty Světové banky, že "země, které se rychle a rozsáhle liberalizují, dosahují obratu rychleji" než ty, co tak nečiní, a vrátilo se do stavu připomínajícího období před první světovou válkou nebo současný třetí svět. Ale "nelze udělat omeletu bez rozbíjení vajec", řekl by Stalin. Žaloba se stává dále ostřejší, vezmeme-li v úvahu ty širé oblasti, které zůstaly pod západní kontrolou, přinášející opravdu "kolosální" výčet kostlivců a "zcela zbytečné, nesmyslné a nevysvětlitelné utrpení", řečeno slovy Ryana, atd. atd.

    Aby bylo jasno, dodává Chomsky, nevyjadřuji své soudy: to spíše jen ty, kteří vyplývají ze zásad, používaných pro nastolení předzjevených pravd - nebo by z nich vyplynuly, kdyby byly doktřinářské filtry odstraněny.

    Pokud jde o obdiv k sobě samému, letošní virtuální přílivovou vlnu, snad postačí zopakovat poznámku Marka Twaina o jednom z válečnických hrdinů masakru na Filipinách, kterým začalo století, které právě končí: Byl ztělesněnou parodií; žádná satirická interpretace nemohla být dokonalá, protože on sám byl touto dokonalostí. Tato připomínka poukazuje na další ohled naší velkoleposti - vedle účinnosti v masakrování a destrukci a schopnosti sebevelebení, které by vedly každého satirika k zoufalství: na naši ochotu čestně čelit našim zločinům jako daň za vzkvétající svobodný trh idejí. Hořké protiimperialistické eseje jednoho z největších amerických spisovatelů  nebyly potlačeny jako v nějakém totalitárním státě; jsou volně dostupné široké veřejnosti, s pouhým odkladem o nějakých devadesát let.

    Tolik Noam Chomsky v první části svého komentáře z 10.ledna v ZNetu. V té druhé se pak věnuje jiné otázce - nové doktríně, že všeobecné požadavky lidských práv daly přinejmenším jisté meze suverenitě, jak ukazuje příklad Kosova a Východního Timoru.

    Připravil P.B.


    Motejl a Šlouf

    Ivan Hoffman, Český rozhlas, Radiožurnál

    Když se politik dostane do centra pozornosti a  je tázán na svůj názor anebo na své počínání, má dvě možnosti. Uspořádat tiskovou konferenci a srozumitelně se na ní vyjádřit, anebo se naopak před novináři ukrýt, na nic neodpovídat, nic nekomentovat a počkat, až se pozornost médií obrátí k někomu či něčemu jinému.

    První postup je vůči veřejnosti korektní, ten druhý je pak podezřelý.

    Uveďme aktuální příklady: Ministr spravedlnosti Otakar Motejl zvažoval svou demisi jako formu jak vyjádřit nesouhlas s politickou hrou, která se v souvislosti s projednáváním státního rozpočtu stala podmínkou existence vlády.

    Nakonec dal přednost snaze dokončit zásadní reformu soudnictví, nic méně svůj názor na to, co se mu nelíbí, včera vyjádřil zcela otevřeně, takže nejsou žádné další otázky.

    Naproti tomu když je nyní v centru pozornosti šéf premiérových poradců Miroslav Šlouf, již tradičně není k zastižení.

    Zřejmě ví, proč nemá zájem polemizovat s ministrem vnitra o tom, zda na něj vyvíjel či nevyvíjel tlak ohledně personálních změn v některých policejních útvarech.

    Mlčení je sice výmluvné, nikoli ovšem trestné.

    Pro kariéru šéfa poradců není důležitá důvěra veřejnosti, ale pouze důvěra šéfa, v případě Miroslava Šloufa tedy důvěra Miloše Zemana. A ten si svého nejbližšího spolupracovníka, na rozdíl od mnoha sociálních demokratů, vysoce považuje.

    Není ostatně sám. Jako na člověka s výbornými organizačními a vyjadřovacími schopnostmi, který se dokáže orientovat a přizpůsobit v každém politickém dění, na něj vzpomínají i bývalí kolegové ze Socialistického svazu mládeže, či z KSČ.

    Zřejmě je ideálním spolupracovníkem i dnes. Jeho moc a vliv nestojí ani nepadá s předváděním se na obrazovce a u mikrofonu. Nemá čas na tiskovky. Vládne.

    27. března 2000.


    Oznámení

    ČNTS chce dát hokej Primě

    Praha 28. března 2000 - Česká nezávislá televizní společnost (ČTNS) reagovala vstřícně na veřejné prohlášení generální ředitelky TV Prima Kateřiny Fričové z minulého týdne. Ta informovala veřejnost, že díky zájmu sponzorů má Prima k dispozici dostatek prostředků pro pokrytí nákladů vysílacích práv živých přenosů z mistrovství světa v ledním hokeji v roce 2000.

    Na základě těchto informací dnes ČNTS oznámila, že v průběhu týdne zahájí smluvní jednání s TV Prima s cílem umožnit českým divákům sledovat výkony úřadujících mistrů světa. Společnost Modern Times Group (MTG), původní vlastník vysílacích práv, dosud odmítá žádosti ČNTS o převod práv na jiný český televizní subjekt, než na TV NOVA či TV Prima, protože je spojuje s podmínkami, které pro české zájemce o vysílání hokejových přenosů jsou jen stěží přijatelné.

    “O zážitek z mistrovství jsme české diváky nikdy nechtěli připravit," prohlásil Jan Vávra, generální ředitel ČNTS. “O tom, že by hokej mohl být vysílán na TV Nova, s níž jsme ve sporu, ale nemůže být řeč. Doufáme, že jednání s TV Prima proběhnou urychleně, a že se MTG nepokusí zabránit tomu, aby čeští diváci přenosy z mistrovství světa mohli sledovat. Pokud MTG poruší své smluvní závazky vůči ČNTS, podnikne ČNTS veškeré dostupné právní kroky s cílem zabránit nelegálnímu převodu vysílacích práv na TV NOVA," dodal Vávra.

     

     

    Kontakt:
    Donath-Burson-Marsteller
    Michal Donath
    Tel.: 02/2421 1220
    Fax: 02/2421 1620


    Ještě jednou: kdo je lepší, Vyčítal nebo Laufer?

    Jiří Jírovec

    Panu Kverkovi se nelíbila moje poznámka ke sporu Laufer - Vyčítal až do té míry, že vyslovil domněnku, že bych mohl být provokatérem v číchsi službách.

    Pokusím se tedy k jeho námitkám něco dodat.

    Pokud o služby, jsem výhradně ve svých vlastních a v jejich rámci se tu a tam pokouším v BL přispět k tomu, aby lidi přemýšleli. Předkládám svoje názory neanonymně a jsem ochoten, pokud mi to čas dovolí, o nich veřejně i soukromě diskutovat. Považuje-li to někdo za provokatérství, budiž.

    Zmíněný spor, jehož aktéři jsou v podstatě vedlejší (i když Jan Vyčítal mi byl repertoárem bližší než Josef Laufer), mě zaujal svým podtextem: možným znesvěcením nové modly, bude-li estráda pod taktovkou člověka, který není "košer". Ale kdo vlastně je a kdo to rozhodne? A kterou americkou armádu by mohla Laufrova přítomnost urazit? Tu, která bojovala spolu s komunistickým Ruskem a dalšími proti Německu nebo tu pozdější, kterou po zabití nějakých 3 milionů Vietnamců odvolala její vláda z nesmyslné války, protože 50 000 vlastních mrtvých ji začalo připadat jako příliš velká daň v zásadovém boji proti komunismu?

    Nebo tu dnešní?

    O Vyčítalovi jsem ironicky napsal, že možná přispěl k udržení komunistické moci víc než Laufer svým Minaříkem. Urazil jsem tímto biblickým "kdo jsi bez viny,hoď první kamenem" trampské hnutí a skauty? Proč?

    Jen tan na okraj, nevzniklo náhodou trampské hnutí, jako levicový protest proti kapitalistické první republice? Možná, že teď není zrovna vhodné hlásit se k takové tradici.

    Druhá část mé poznámky naopak žádnou ironii neobsahovala.

    Jiří Jírovec

    PS Docela rád bych věděl, jestli se bude nějaká estráda konat třeba v Brně a pokud ano, kdo na ní smí podle "plzeňských" pravidel vystupovat.


    Jak to bylo s Janem Palachem a jak je to s Hitlerem

    Milan Krejčiřík

    Všichni máme sklon posuzovat historické události očima současnosti a občas vyjadřujeme o jejich účastnících své soudy. O něco podobného se pokusil Milan Šmíd v BL (28.3.) ve své polemice o činu Jana Palacha. Zdá se mu rozporné, že Jan Palach požadoval současně zrušení cenzury a zákaz rozšiřování tzv. “Zpráv". Jistěže z pohledu člověka, který žije ve svobodné společnosti se to může jevit jako rozpor, jenže musíme si uvědomit, že u nás nebyla ani v roce 1968 úplná svoboda, natož potom po vojenské intervenci a okupaci sovětskými vojsky. Na jaře 1968 jsme sice mohli snadněji jezdit do zahraničí a došlo k uvolnění ve veřejných sdělovacích prostředcích. Vedoucí role komunistické strany byla ale stále uzákoněna a jakékoliv její zpochybnění vedlo k represi. Veřejně diskutovat o nějaké změně politického systému bylo nepřijatelné. Soudy pracovaly nadále podle direktiv komunistických sekretariátů. Jak by se tedy dal vyjádřit odpor ke snůšce lží v okupačních Zprávách. Ve svobodné společnosti je možné stíhat vydavatele soudně, ale copak bylo tehdy možné se soudit s okupační mocností? Jan Palach vyjádřil ten nejsilnější protest proti potlačování pravdy a legalizaci lži.

    Samozřejmě dnes žijeme ve svobodné společnosti a proto bychom neměli žádné názory potlačovat, byť s nimi nesouhlasíme a jsou nám odporné. To se týká i knihy Mein Kampf nebo Komunistického manifestu. Dokonce si myslím, že by neměl být nikdo trestán ani za “zdvižení pravice" nebo za výrok zpochybňující vyhlazování v nacistických nebo komunistických koncentrácích. To, že někdo obdivuje Hitlera nebo Stalina, zasluhuje naše opovržení. Trestat bychom měli za podněcování nesnášenlivosti - a je úplně jedno, jde-li o organizované podněcování nenávisti rasové, etnické nebo třídní. Tady by naopak měl být soudní postih mnohem tvrdší.


    Mein Kampf už není!

    Miloš Zahradník

    Zacnu cerstvym zazitkem. Jdu okolo novinoveho stanku u metra Na Florenci a zdalky vidim napis velikymi pismeny:

    Main Kampf neni !

    (Uz ho stejne mam; neuplne vydani z r. 1996, komentare J. Hajka.)

    Jinak, moje pocity dobre vystihl dopis P. Holby v BL.

    Bylo by ale take zajimave (a davam tim namet anglofilskym ctenarum ci redaktorum BL :-) prozkoumat pri teto prilezitosti opravdu objektivne Hitleruv vztah treba k Anglii - a naopak zpusob, jak byl nastup nacismu typicky vniman v teto kolebce evropske demokraticke tradice, pred r. 1939 ! (Nemluvim uz vubec treba o USA, tam se Hitler dostal na prvni stranky novin nejspis az behem r. 1939 ;-)

    Obavam se, ze takoveto aspekty knihy, zrovna tak jako treba Goebbelsovy uvahy o evropanstvi, mohou byt nemensim duvodem nervozity pri jejim vydani (a motivaci pripadneho zakazu).

    Ovsemze vetsina lidi si to koupi jen jako Drakulu ci Morgensterna, proste jako kuriozitu s efektni obalkou do knihovny ... (Pak popr. zalistuji knihou a s udivem zjisti, ze mnohe nazory tam prece slysi docela casto i kolem sebe a ani je nepovazuji za prilis extremisticke. A tech visionarskych uvah o modernich technologiich, automobilismu apod a vystiznych charakteristik "ne/schopnosti a ne/vule zit v moderni prumyslove spolecnosti" jednotlivych narodu ! ;-) Panu Zitkovi ale radim, at s tim Marxem naopak pocka. Nejak si nedovedu predstavit napis u stanku na Florenci

    Kapital vyprodan !

    Zpet k Hitlerove knize: Verim ze nakladatel venuje zisk na vydani dalsich del treba Prima Leviho ;-)

    Nevim proc je princip, i tak podle mne pochybny "svoboda projevovat a sirit i ty nejnebezpecnejsi nazory" tak lehce rozsirovan na "svobodu vydelavat i na sireni tech nejnebezpecnejsich nazoru" . To by mi nekdo z presvedcenych liberalu jiste snadno vysvetlil... (nestojim ale o to vysvetleni)

    Miloš Zahradník

    Jen dodatek:

    Main Kampf samozrejme uz zas na Florenci maji, u stanku je dnes nemene vyrazny napis nez vcera, a to

    Main Kampf 249 Kc

    (tu cenu si mozna nepamatuji presne)

    Mimochodem, je to tak ze za protektoratu bylo zakazano uvedenou knihu vydat v cestine resp. s ceskym nazvem nebo se mylim ?


    Palach, Srbsko, Britské listy a další témata

    Dalibor Žůrek

    "rozsirovani "Zprav", coz jest de facto cenzura, potlaceni svobody tisku."

    Ty zmiňované zprávy ( pokud si dobře pamatuji) byly tiskovým orgánem okupačních vojsk, vydávané bez jakéhokoliv povolení, tedy nelegálně.

    Navíc, pokud si dobře pamatuji, ( měl jsem je v ruce jen jednou) ani neměly hlavičku, která by se přiznávala k vydavateli. Takže požadavek byl oprávněný, a nešlo o cenzuru. (Pokud se mýlím, a nešlo o okupační plátek, tak se omlouvám.) Předpokládám, že i v demokratickém systému je třeba dbát na určité zákonné "formality", i když samozřejmě nelze říct. že by ČSSR v roce 1968 a1969 byla demokracie . Ale fakticky zde v roce 1968 byl velký posun směrem k demokracii.

    Jelikož nebyly zachovávány zákony ČSSR cizí mocností, šlo o porušování suverenity státu. A požadavek zastavení vydávání byl správný. Ostatně suverenní stát by toto vydávání zastavil sám, z vlastní iniciativy.

    Vystoupení generála Clarka

    Fakta jsou blok krátkých dokumentárních částí ( asi 10 minut). Každá o něčem pojednává rádoby do hloubky.

    Dnes tam byla také část, ve které byl záznam vyprávění gen. Clarka o podzimu 1998 až jaře 1999 ( do bombardování).

    Nechutná propaganda házející špínu na Srby.

    Na podzim 1998 měla UCK namále - dostávala výprask. O tom ale pan generál vůbec nemluvil. Mluvil jen o operaci podkova, kterou prý Miloševič chystal už v roku 1998.

    Na podzim bylo dojednáno příměří. Na základě tohoto příměří, které bylo jen obdobou mnichovského diktátu bylo povoleno Srbsku mít v Kosovu jen 3 roty vojska !! Každá rota zhruba 100 mužů. Co platné, že UCK začalo znovu útočit. To Američany nezajímalo, chtěli mít v Kosovu maximálně 300 srbských vojáků. Omezovat UCK ? Postihnout je za nedodržování příměří ?

    Nač, prosím Vás.

    Když se znovu Srbové naštvali, poslali tam vojáky , a začali obsazovat hraniční oblasti, čímž zrušili zásobování UCK, muselo NATO nějak UCK zachránit. Proto zřejmě začalo bombardování. Celé jednání bylo zástěrka.

    Drzost je drzost. Už jsem viděl ledaco, ale nutit člověka, aby měl ruce v kapsách, když ho podřezávají, to je vrchol.

    A ještě mu vyčítat, že je vytahuje. Chtít, aby Srbové čelili UCK 3 rotami- hrůza. Pan gen. se ani slovem nezmínil o akcích UCK - s jedinou výjimkou - zmínil se, že srbové začali odřezávat zásobování UCK.

    O tom, že kdyby UCK dodrželo příměří, ti vojáci tam nemuseli jít, o tom se nezmínil.

    Začínám nesnášet Američany. Jestli tak budou pokračovat dál, nakonec začnu litovat zániku SSSR.


    JČ: srbská" televize (spíše však televize Miloševičova a paní Miloševičové) "národně sjednocovala" srbské občany v době, kdy byly umlčeny všechny nezávislé sdělovací prostředky

    Zákony téměř všech států obsahují omezení svobody médií v době války. Je to obvyklé. Zatímco pro GB a ostatní státy Nato to byla lokální válka, pro Srby to byla životní záležitost. Byla vyhlášena válečná omezení, a svoboda médií byla omezena stejně, jako ostatní oblasti. Mám dojem , že podobné zákony máme i my.

    Speciálně pro pana Čulíka

    "už skoro čtyři roky tu píšu o tom, že úkolem novinářské práce není chválit, ale vyhledávat nedostatky a poukazovat na ně pro jejich nápravu. Je to životně důležitá služba společnosti"

    Houby s octem. Všechno musí být objektivní. Jestliže budete jen kritizovat

    A. v slabších povahách vyvoláte komplexy méněcenností.

    B. Ty silnější s odpuštěním naser., zvláště když vědí, že po nás chcete nesmysly, které nefungují ani na Západě.

    Zvláště , když uvedete nějakou kritiku poměrů u nás, a zachvíli se provalí stejný , jenže daleko větší průser na Západě.

    Uvědomte si, že asi pro mnohé čtenáře ( a hlavně pisatele) nejsou důležité Vaše názory, ale spíš prostor na Webu, který vlastníte, a názory jiných lidí, které se tam ocitnou.


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|