Poslední útok za účelem podmanění České televize?
V úterý bude parlament jmenovat novou Radu ČT
Jan Čulík
Motto:
Paní poslankyně Dostálová zareagovala velmi prudce. "To jsou neuvěřitelné
sprosťárny, co si ta Česká televize dovolí. Všechny ty Intolerance,
Katovny, Sněží, to prostě není možné. To je přímé zpochybňování parlamentní
demokracie."
Dostálová potvrdila svou myšlenku, o útoku na parlamentní
demokracii. Podle ní tím, že autoři [v pořadu Intolerance] zpochybňovali
obrovské investice do Poslanecké sněmovny, zpochybnili svobodně zvolené
zástupce lidu.
Ozvěny plus, Radiožurnál, sobota 1. dubna 2000, 18.15
České elektronické sdělovací prostředky nejsou svobodné. Podléhají
rozhlasovým a televizním Radám, které jmenuje parlament podle stranického
klíče
a které může parlament také předčasně odvolat, kdykoliv se mu Rada znelíbí.
Rady tedy nemohou jednat nezávisle, ani kdyby chtěly (většinou stejně moc
nechtějí, protože jsou její členové najmenováni jednotlivými politickými
stranami). Nad jejich rozhodováním visí možná hrozba odvolání.
Před několika týdny otiskl britský deník Independent nekrolog
jednoho významného amerického mediálního činitele, kultivátora americké
mediální scény. Článek doprovázela fotografie motta, vytesaného na desce,
připevněné na budově nadace, kterou tento činitel založil. Na desce bylo
vytesáno:
"Agresivní novinářská práce je základní podmínkou zdárného
rozvoje demokracie."
Seděl jsem tak nad těmi novinami, díval jsem se na tuto fotografii a
uvažoval jsem o propasti, jaká dělí žebříček společenských hodnot českých
a amerických.
Mediální komise českého parlamentu by se měla usilovně a neúplatně
snažit o to, aby v České republice fungovaly profesionální, autoritativní a
agresivní sdělovací prostředky. Vyplatí se to nejen zemi, když nutí
sdělovací prostředky politiky veřejnou kontrolou, aby pracovali co nejlépe,
ale nakonec se to může dobře vyplatit i lidem jako je Ivan Langer, až se
jeho strana octne úplně mimo vládu a kdesi v opozici. Politikové by neměli
krátkozrace myslet jen na nynější volební období, případně na nejbližší
všeobecné volby, ale měli by uvažovat v dlouhodobější perspektivě. Co bude
dělat Ivan Langer tak za pět let, až bude řekněme v České republice u moci
komunistická strana, která bude mít v parlamentu většinu a bude využívat
pout pro sdělovací prostředky, které jim připravují svým nynějším chováním
lidé jako Ivan Langer tak, že se pak Langer v opozici třeba do televize
vůbec nedostane?
Sdělovací prostředky musejí provádět veřejnou kontrolu politiků
- mají tedy politikové ovládat i je?
Z výše citovaných výroků Kateřiny Dostálové, poslankyně za ODS,
pokud je Český rozhlas citoval přesně, vyplývá zarážející postoj, který
nyní zaslechneme od českých politiků častěji. Kde berou novináři tu drzost
kritizovat nás, politiky. My poslanci a politikové máme od posledních
všeobecných voleb demokratický mandát, novináři takový mandát
nemají. Nemají tedy právo nás kritizovat a jakákoliv kritika je
zpochybněním našeho demokratického mandátu.
Je to pozoruhodná logika, která poněkud protiřečí dosud známé
teorii i praxi demokracie.
Na Západě to funguje trochu jinak: poslanci a politické strany
dostanou sice ve všeobecných volbách mandát, jsou však jen zástupci,
prostředníky občanů. Voliči mají během celého funkčního období právo
kontrolovat, jakým způsobem za jejich zvolení spoluobčané vykonávají vládu.
Nástrojem k této veřejné kontrole jsou právě sdělovací prostředky.
Sdělovací prostředky musejí být v demokracii aktivním činitelem v
politickém procesu, jinak demokracie zakrní. Občané musejí
prostřednictvím sdělovacích prostředků dostávat autoritativní a
systematické informace, jak se jejich volení zástupci lidu ve funkci
chovají. Systematická veřejná kontrola politiků prostřednictvím ostře
kritických, autoritativních a neúplatných sdělovacích prostředků je také
životně důležitým korektivem jejich nesmírné moci.
Kdyby voliči nedostávali prostřednictvím sdělovacích prostředků
průběžné, nezávislé a kritické zhodnocení práce politiků, jak by se mohli
voliči při dalších všeobecných volbách spolehlivě rozhodnout, koho mají
volit?
Jenže jak mohou české elektronické sdělovací prostředky efektivně
kontrolovat práci politiků, když jsoutato média politikům podřízena?
Nejmocnějším sdělovacím prostředkem je televize a Poslanecká
sněmovna se, jak se zdá, nyní velmi soustřeďuje na to, aby ji měla pod
kontrolou. Komerční televize Nova hraje do ruky politikům podle soukromého
srozumění, uzavíraného mezi nimi a jejím ředitelem, Vladimírem Železným.
Českou veřejnoprávní televizi je však nutno zkrotit trochu jinak.
Při svém procesu přeměny z propagandistického nástroje
komunistického režimu v osmdesátých letech v to, co by se mělo stát
nezávislým, autoritativním a svobodným médiem zaznamenala Česká (dříve
Československá) televize za posledních deset let jistě některé úspěchy, ale
také mnohé chyby.
Jak už jsme o tom mnohokrát psali v Britských listech v konkrétních
analýzách, zpravodajství České televize (které je jedním z hlavních důvodů
existence této instituce veřejné služby) se nedokázalo zbavit celé řady
neprofesionálních nedostatků.
Těchto nedostatků nyní čeští vládnoucí politikové jak se zdá velmi
efektivně využívají, a to bohužel nikoliv k zlepšení kvality a posílení
nezávislosti médií, ale naopak jako záminky k posílení vlastního vlivu nad
sdělovacími prostředky. Je to znepokojující vývoj.
Jedním z výraznějších nedostatků ČT byla loni na podzim např. dosti
podstatná podpora protivládnímu hnutí Děkujeme, odejděte, která byla možná
jen nepřímým důsledkem neobratnosti pracovníků zpravodajství ČT -
pracovníci zpravodajské redakce a moderátoři nezpochybňovali výroky
příslušníků nového hnutí na obrazovce dostatečně razantně.
Vládní strany ČSSD a ODS z toho usoudily, že snad jde o plánovitou,
úmyslnou podporu tohoto protivládního hnutí, zahořely proti "příliš
nezávislé" České televizi intenzivním hněvem a zařekly se, že "stát musí
něčemu takovému učinit přítrž."
A k tomu se právě parlament chystá v nadcházejících dnech. V úterý
má jmenovat novou Radu České televize, a to přísně podle stranického klíče.
Čtyři z devíti členů rady má jmenovat ODS, tři ČSSD, jednoho Unie svobody a
jednoho KDU-ČSL.
Proč nejsou čeští politikové schopni nestrannosti?
Už několik měsíců se v ČR diskutuje o tom, že by nedokonalá česká
zákonná ustanovení o jmenování, složení a odvolávání televizních rad měla
být změněna. Kdyby českým politikům skutečně šlo o nezištnou kultivaci
české mediální sféry, v zájmu prospěchu občanů i země, zasadili by se
urychleně o to, aby byla tato zákonná ustanovení novelizována tak, aby
napříště v rozhlasových a televizních Radách nezasedaly pouze loutky
politických stran, ale i osoby nominované nevládními organizacemi,
církvemi, univerzitami, odbory.
Anebo jestliže v posledních týdnech a měsících, kdy začala být tato
otázka výrazně aktuální, nebyla taková novelizace zákonných ustanovení
technicky rychle proveditelná, poslanci si mohli vysloužit uznání
veřejnosti prostě jen tím, že by rozmyslně nominovali do nové Rady ČT
skutečně nezávislé, nepolitické, moudré a zkušené profesionály.
Mohli tím neutralizovat obvinění, že odvolali nedávno (10. března)
předchozí Radu České televize jen proto, aby se jí pomstili, že nejmenovala
novým generálním ředitelem ČT politikům úslužného a někdejším veřejným
lhaním ve prospěch svého ministra proslulého kandidáta Kamila Čermáka.
Bohužel, jak se zdá, české politické strany se nyní rozhodly jednat
přesně opačně. Co je doma, to se počítá. Navzdory probíhající diskusi se
rozhodly české politické strany zcela bezostyšně nominovat do nové Rady
České televize většinou jen své stranickopolitické propagandistické loutky.
Nejvíce, jak se zdá, při tom hodlá excelovat především Občanská
demokratická strana. (Vládní sociální demokracie je při nominaci nových
členů Rady spíše jen chabá.)
Právem vyvolala pozdvižení zpráva, že ODS hodlá nominovat do Rady
svého tiskového mluvčího Lukáše Herolda. Tvrzení Kateřiny Dostálové, že se
Herold do Rady hodí, protože jako tiskový mluvčí ODS "rozumí sdělovacím
prostředkům", lze kvalifikovat jako špatný vtip. Ani jiní kandidáti ODS
(Karel Kříž - je-li to onen ekonomický komentátor, který psával v první
polovině devadesátých let do Lidových novin - Petr Mareš, atd.) nebudí
velkou důvěru. Prostě proto, že jsou to neotevření lidé.
V Radě České televize by měli zasedat osoby bez úzce
stranickopoliticky zaměřených postojů, se širokým rozhledem a se
zkušenostmi ze zahraničí. Nemusejí to být nutně přece lidi z úzkého
konvenčního okruhu zavedených českých "intelektuálů", jejichž nenápadité
myšlenky tak rády kolem dokola citují sdělovací prostředky. Bohužel, i
údajně nezávislé hnutí Impuls 99 při nominaci poněkud zklamalo, protože ani
ono většinou nenabídlo lidi s širokým, otevřeným, nadstranickým rozhledem.
Ozvěny plus o televizním pořadu Intolerance a o zásazích
politiků do práce České televize
Jan Čulík
Pořad Ozvěny plus pražského Radiožurnálu, který se vysílal v sobotu
1. dubna 2000 v 18.15 a který připravil Daniel Tácha s Danou Jaklovou, byl
tentokrát velmi dobrý. Můžeme proti němu vznést jen několik drobných
technických připomínek. Tak, jak byl odvysílán, navzdory mírným
nedostatkům, byl důležitou službou veřejnosti i demokracii.
Brněnská pobočka České televize odvysílala koncem února v rámci
seriálu Intolerance kritický pořad o rozsáhlých investicích do pražských
budov Poslanecké sněmovny a o přístupu politiků k zástupcům občanských
iniciativ. Podle některých svědků (například autorů inkriminovaného pořadu
Břetislava Rychlíka a Jindřicha Šídla z časopisu Respekt ) to vyvolalo
nevybíravý nátlak některých politiků. Jiné osoby, jako například ředitel
České televize Brno Zdeněk Drahoš však takový nátlak nepotvrdily.
Základním principem novinářské práce musí být, že příspěvek na dané
téma musí obsahovat k věci veškerá základní fakta - aby byli dobře
informováni i ti jeho čtenáři či posluchači, kteří o věci dosud nic nevědí.
Určitým nedostatkem těchto Ozvěn plus bylo to, že pořad nevysvětlil v úvodu
trochu podrobněji, o co v kritizovaném televizním pořadu ze seriálu
Intolerance přesně šlo. Cca pětiminutový pořad jistě nemá příliš rozsáhlý
prostor, ale stačilo by v úvodu Ozvěn plus přiblížit posluchači obsah
Intolerance třemi čtyřmi větami. Nestačilo pouze říct, že tento pořad
"zmiňoval rozpínavost poslanců na Malé Straně". Posluchačova zvědavost
ohledně obsahu pořadu Intolerance zůstala neuspokojena.
Profesionalitě pořadu Ozvěny plus ubíraly na některých místech opět
velmi drsné střihy. Tak záběr z krátkého rozhovoru s Břetislavem Rychlíkem
zněl takto:
(ostrý střih) "-těžovala si (střih?) -enátorka Lastovecká,
stěžovala si poslankyně Dostálová (střih) (v)edení televize, a měl jsem
osobní střetnutí (střih) -e senátorem Zahradníčkem- (střih)
Hvězdou pořadu Ozvěny plus byla poslankyně ODS Kateřina Dostálová.
Potíž je, že nejvýznamnější výroky této poslankyně, které by myslím
vyhrály soutěž snad nejpošetilejších výroků učiněných v demokracii za
posledních několik let - a pokud jsou autentické, mělo by se jim dostat
zasloužené publicity všude - nebyly v pořadu vysloveny přímo paní
poslankyní. Byly pouze parafrázovány Jindřichem Šídlem z Respektu a pak
reportéry Radiožurnálu.
Jindřich Šídlo:
"Paní poslankyně zareagovala velmi prudce: 'To jsou neuvěřitelné
sprosťárny, co si ta Česká televize dovolí, všechny ty Intolerance,
Katovny, Sněží, to prostě není možné, to je přímé zpochybňování parlamentní
demokracie.'"
Reportérka Dana Jaklová:
"Poslankyně Dostálová nám skutečně potvrdila, že s redaktorem Šídlem
skutečně mluvila a potvrdila i svou myšlenku o útoku na parlamentní
demokracii."
Reportér Daniel Tácha:
"Podle ní tím, že autoři zpochybňovali obrovské investice do
Poslanecké sněmovny, zpochybnili svobodně zvolené zástupce lidu."
Škoda přeškoda, že pořad neobsahoval na tomto místě přímou nahrávku
paní poslankyně, jak se takto teoreticky vyjadřuje k principům demokracie.
Bez toho totiž může Kateřina Dostálová své výroky zpochybnit.
Efektivnější by bylo odehrát v pořadu přímo tyto výroky, vyslovené
Kateřinou Dostálovou, a přitom se jí hned zeptat, zda se skutečně
domnívá, že demokracie může fungovat bez zpochybňující role sdělovacích
prostředků. Její odpověď na toto téma by byla jistě zajímavá a možná by
obohatila mnohý politologický seminář na mnohé univerzitě, a to na Východě
i na Západě.
Alternativní možností je obrátit se na "odborníky". Je to sice
trochu alibistické, ale proč ne. Pořad Ozvěny plus se spojil se
spisovatelem Ludvíkem Vaculíkem, který inkriminovaný televizní pořad
Intolerance viděl.
Ludvík Vaculík:
"Jestli je tam nějaký útok, tak samozřejmě, to byl ostrý útok proti
zištnosti, omezenosti, úzkoprsosti. Tam se kritizovala ztráta odpovědnosti.
To vůbec nebyl pořad proti demokracii, ale mohl to být pořad proti tomu,
kdo si myslí, že demokracie je on sám osobně."
V českém kontextu bylo možná rozumné požádat o komentář k věci
nezávislého pozorovatele, jakým je Ludvík Vaculík. V zavedenější demokracii
by se to dělat nemuselo: Dostálová by se svými nehoráznými výroky
znemožnila vůči všeobecně uznávanému civilizačnímu kontextu sama. Jenže v
České republice je civilizační kontext dosud rozkolísaný a není vyloučeno,
že by někdo mohl výroky Dostálové vzít vážně. Proto je rozumné, že byly
dány do kontrastu s výrokem Ludvíka Vaculíka, nezávislého pozorovatele.
Pořad Ozvěny plus zřejmě rozhovor s Dostálovou měl k dispozici,
protože z něho část byla ve vysílání zahrnuta - pak není jasné, proč byly
její výše uvedené výroky pouze nepřímo parafrázovány. Do vysílání byla
zařazena jen méně významnější část rozhovoru s Dostálovou, pár vět o tom,
zda Dostálová pořad řediteli Drahošovi kritizovala či nekritizovala.
Nicméně i z této pasáže vyplynula znepokojující okolnost - z výroků
Dostálové vyšlo najevo, že se nyní poslanci ODS hodlají zřejmě vměšovat i
do každodenního technického provozu České televize:
Dostálová:
"Pokud se pana ředitele zeptám, zda se Intolerance točí v Brně a ne
v Praze a překvapí mě to, a je to čistě záležitost technická a organizační,
tak se domnívám, že na tom není nic špatného."
Zřejmě v důsledku intervencí politiků požadoval ředitel brněnské
televize Zdeněk Drahoš poléze od Břetislava Rychlíka zdůvodnění, proč se
pořad Intolerance zabýval státními investicemi do poslanecké sněmovny.
Přikázal redakci odevzdávat scénáře Intolerance ke schválení mnohem dříve
než dosud, tři týdny před natáčením, což je pro aktuální publicistický
pořad poněkud překážka.
Poslankyně Dostálová zastává názor, že politik je také "konzument
těchto pořadů" a má právo se vyjadřovat k obsahu televizního vysílání.
Uveďme, že je to značně sporné tvrzení , protože politikové mají vlastní
agendu i velkou moc, a - jak výmluvně ukázal pořad Ozvěny plus, už jen
to, že se Dostálová o pořad Intolerance zajímala (ať už Drahošovi řekla
cokoliv) zřejmě povede ke zvýšené interní ostražitosti uvnitř České
televize a možná i ke ztrátě průraznosti tohoto pořadu.
Břetislav Rychlík oprávněně varoval, že se v důsledku takovýchto
zásahů politiků, i když je posléze popírají, šíří mezi novináři atmosféra
strachu.
Pořad Ozvěny plus byl tuto sobotu vyvážený, přehledný a
informativní. Byl důležitým příspěvkem do veřejné debaty o českých
sdělovacích prostředcích.
Chybí shoda, jak reálně dosáhnout nápravy. Ani soustavnější dílčí
praktické kroky (natož pak soustavnější proces) ke zlepšení se mi nedaří
vysledovat. Většina novinářů má sklon jakoukoliv kritiku (zejména se strany
politiků) považovat za útok na svobodu tisku, slova či na svobodu vůbec.
Nemnohá sebeočistná opatření k prosazování etických standardů
(kodexy, panely, komise) se zaměřují spíše jen proti zúženě chápané korupci
(jako přímému střetu zájmů nebo úplatkářství) a ani zde na veřejnost
nepronikly přesvědčivější výsledky (podobně jako je tomu při projednávání
pochybení lékařského stavu). A přece zřejmě jediné možné řešení je ve
slovu do vlastních řad - jakkoliv toto heslo
chňoupkovsko-fojtíkovští normalizátoři zprofanovali.
Zlepšení politické kultury našich médií (jako příspěvek k zdravému
rozvoji naší společnosti a její kultivaci) jistě nenastane automaticky, ani
bezbolestně, ale bude se muset odpracovat. Na otázku jak konkrétně
odpovídám: důsledným sledováním žurnalistické práce, zpětnou analýzou
(pitvou?!) rozpoutaných kampaní a stavěním "teček nad i" také nad
těmi, kde investigativní (?) záměry nevyšly. Předpokladem úspěchu je
především přechod od efemérních politikářských kampaní k soustředěnému
zkoumání reálných, věcných problémů společnosti a u každého z nich
naplňování zájmů socio - demografických skupin občanů na jejich různých
řešeních, na odvěké cui prodest. Což je teprve skutečná
politika!
Odstrašující případ nepřipravenosti významných publicistů
(pamatuji si, že vypovídali mj. M. Fendrych, F. Gál, I Hoffman) na řešení
problému obrany vlastního žurnalistického stavu (a dokonce i sebe sama)
zveřejnilo 29. března 2000 ostravské studio ČT v pořadu Klekánice. Na
kameru si téměř plačtivě stěžovali, že jejich kolega a vlastně profesní
představitel (zástupce syndičky!) Petr Žantovský vylákal bez autorských
smluv snad na dva tucty příspěvků pro nadační mezinárodní konferenci a její
sborník Média a moc, který pak vydal v nakladatelství Votobia
komerčně. Pořad ve formě "slovo proti slovu" vyzněl sice v jednoznačný
odsudek neetického postupu - ale bez rezolutních opatření - např. rázné
soudní dohry i rozhodného kroku samotného Syndikátu (odstranění kozla ze
zahradnického týmu). Jak možná věřit, že žurnalisté mohou účinně působit na
problémy společnosti, třeba jen v prioritní oblasti vymatelnosti práva,
když nedokáží promptně vyřešit křišťálově jasný (jak byl v Klekánici
prezentován) problém vlastní?
Peníze a spravedlnost či také zeštíhlet nebo ztloustnout?
Tento článek od Karla Čermáka, otištěný v Bulletinu Advokacie,
zaslal Britským listům Jaroslav Štemberk.
Na rozdíl od šťavnaté mluvy politiků
se mluva českých ekonomů, a to jak neoliberálních, tak postneoliberálních
(stejně i je spojují nějaká prohloubená kompaktáta, ne ovšem basilejská,
nýbrž nejspíš bambersko-mauricijská) dá označit jako květnatá.
Chtěl bych tě potkati v lukách, rozkvetlých červenými čísly - volají
nyvě s Fráňou Šrámkem poetičtí čeští ekonomové, místo aby rovnou
řekli, že by se se svými zkrachovalými milenkami nejspíš měli potkati
nikoliv v lukách, nýbrž v cele na Pankráci nebo aspoň v jednačce
Krajského soudu obchodního, coby konkurzního. Veselá červená čísla,
jimiž rozkvétají české luhy a háje, jsou ovšem celkem vzato otřelou
metaforou oproti terminologii dieticko-zdravotnické, s níž se ve
vědeckých pracích ekonomických profesorů, jiných akademiků, ministrů,
poslanců, ba i praktiků stále více setkáváme.
Podle nich obývají
český hospodářský prostor zásadně dva druhy bytostí: tlusťoši, kteři
potřebují zhubnout a hubeňouři, kteři musí ztloustnout. To je zřejmě
dáno špatnými stravovacími návyky v Čechách, kde se jí stále ještě
moc vepřového se zelím místo hamburgerů a pije moc piva a málo
coca-coly.
Ať vás ale ani nenapadne používat těch obhroublých slov
zhubnout a ztloustnout, jak jsem to učinil před chvílí já. O dámě
také neřeknete, že je tlustá jak bečka, nýbrž že je plnoštíhlá
a nad 150 kg nanejvýš, že je silná. A neřeknete, že potřebuje zhubnout,
ale zeštíhlet. A naopak: nějaká slečinka není vychrtlá jak ratlík,
nýbrž je slabounká jako ptáče a potřebuje zesílit či posílit.
Těmito
pokyny se tedy hleďte řídit i v oboru národního hospodářství. Co
mě v této souvislosti nejvíce překvapuje, je ekonomická diagnostika.
Takové ČKD či Vítkovice, kde už není ani na výplaty a člověk by
řekl, že jsou slabé, jako pára nad hrncem, platí u nás za vypasené
cvalíky, jimž se ordinuje zeštíhlení; kdežto kdejaká bujná a rozmařilá
banka, co si vyhazuje po salonech z kopýtka s všelijakými falešnými
karbaníky, podezřelými kovboji a jinými dobytkáři, se považuje
za podvyživenou a bledičkou trpící dívenku, kterou je třeba posílit
každou chvílí nějakou tou desítkou či stovkou miliard, aby nám
nezahynula na úbytě.
K útlým květinkám šířícím svou
opojnou vůni po takřečených vlastech českých se v poslední době
počítá též zdravotnictví a justice, přičemž k té posléze jmenované
zejména doporučuji si přivonět u Leopoldova a Valdic. Obě holky
ve dne v noci kňourají a omdlévají, všichni se klepeme, kdy nám
dočista zkolabují, ne-li rovnou exnou, a tak děláme ťu ťu ťu a
ňu ňu ňu a co by naše malá hodná holčička ještě chtěla, co by papala,
párečky nebo dortíčky nebo herbalajfíček, a co nové šatičky a botičky
a pokojíčky pro panenčičky a čurací Barbie, a můžeme se zkrátka
z nich podělat, kdežto ono by to asi spíše chtělo vážné slovo,
aby holky vylezly z postelí, přestaly fňukat a začaly něco pořádného
dělat. Že nám zkolabují nebo exnou, nemám strach, však ony si to
rozmyslí. Holky sice slabé jsou a posílit potřebují; týká se to
však více jejich ducha než kapesného, což tak víceméně ví každý
psycholog i rodič.
Tak se konečně dostáváme k tomu,
o čem má být řeč. K otázce peněz a spravedlnosti. U nás se už zase
šíři podivné přesvědčení, že spravedlnost je zboží nebo služba,
jehož množství a kvalita je úměrná kapitálu, který byl do podnikání
v oboru vložen. Podobně uvažujeme nad zdravím. Ale ono to tak není
v žádném oboru, natož v oboru spravedlnosti.
Nezdá se mi, že by
spravedlnost v nacistickém Německu nebo sovětském Rusku tak hanebně
selhala kvůli nedostatku prostředků. Selhání nezpůsobilo málo jednacích
síní, psacích strojů, sekretářek či nedostatečná výbava věznic,
koncentráků a gulagů; selhání způsobil lidský duch, či jak se dnes
říká lidský faktor, a to selhání nebylo jednotlivé, jako když tuhle
spadlo letadlo do oceánu, ale masové. Masové selhání lidského ducha
nelze eliminovat žádným finančním posílením, žádnou dotací, žádným
rámem ani počítačem, ba ani pluky vyšších soudních úředníků a soukromých
exekutorů mu nezabrání. A takovým hromadným selháním nezabrání
ani nějaké hlasování či volby, ba ani ten nejdemokratičtější volební
systém, jak se o tom přesvědčujeme v tom nejbližším nóbl sousedství,
když už jsme se nedali přesvědčit třeba historií starých řeckých
demokracií a tyranid.
Nebojím se tedy kolapsu justice
nebo zdravotnictví kvůli tomu, že holky nedostanou kapesné zrovna
podle svých představ. Spíš bych se obával nějaké hromadné ztráty
soudnosti, zdravého rozumu nebo jakkoliv jinak to chceme nazvat;
a to justici včetně advokátů hrozí vždy, když začne myslet víc
na blaho pro sebe než na spravedlnost pro ty, jimž jí má přisluhovat.
Pak ovšem hrozí snad i to, že si lze právo - podle přání jakékoliv
- opravdu koupit. Takže se asi nemusíme ani tak bát, že by nám
holka zašla na úbytě, jako že se nám holka zkazí a odmítne přisluhovat
čímkoliv, natož spravedlností nebo mytím nádobí, což - ruku na
srdce - obvykle není důsledek nedostatečné výše kapesného, nýbrž
spíš naopak.
Inu, je libo zeštíhlet nebo ztloustnout?
Pozor, aby k tomu nedošlo na nějaké nevhodné partii a aby nám to
neohrozilo naši beztak labilní psychiku.
Karel Čermák
K neslušnosti funkcionářů Syndikátu novinářů ČR a zároveň žádost
o vyjádření kompetentních osob
Začátkem března vyšla (viz též
zde)
v BL moje reakce na poslední číslo Mediažurnálu. Zatímco většinu lidí
podnítila k oboustranně přínosné diskusi, našla se i osoba, která se
rozhodla začít urážet a jejíž chování je dle mého názoru naprosto
neomluvitelné - konkrétně Ivana Hudcová, předsedkyně redakční rady
Mediažurnálu a členka Správní rady Syndikátu novinářů ČR. Proto tímto
vyzývám ostatní funkcionáře Syndikátu novinářů, aby veřejně sdělili, jak je
možné, že žena s chováním, které postrádá základní aspekty slušnosti, může
vystupovat za prestižní (a jedinou) českou novinářskou organizaci.
Abych své tvrzení o aroganci a neslušnosti uvedené osoby podpořila
argumenty, uvádím zde část naší e-mailové konverzace. Na úvod je třeba
sdělit, že i když jsem to dělat nemusela, poté, co jsem se rozhodla
uveřejnit svou reakci na reakci paní Hudcové (oponovala mému názoru na
Mediažurnál), jsem tuto svou reakci zároveň s jejím zasláním do Britských
listů poslala také této paní, aby věděla, co chci zveřejnit (připadalo mi
to slušné, třebaže - jak jsem už zmínila - jsem to dělat nemusela). E-mail
se mi z privátní adresy novinářky Hudcové (jak se paní podepisuje) vrátil
domů, takže jsem se pokusila jí jej poslat na Syndikát novinářů. Vzápětí
přišla odpověď:
Není důvodu, proč by mi Vaše e-maily neměly chodit
(rozuměj domů - pozn. aut.). Poslat cokoli pro mě na Syndikát je
totéž, jako to hodit do záchodu.
I.Hudcová
Všimněte si prosím, milý čtenáři, absence základních prvků slušné
mezilidské komunikace: Chybí oslovení, a i zmínka místa, kam chodí sám i
král, je v případě, že se s autorkou mailu vůbec neznáme,
přinejmenším udivující.
Nicméně pokračujme dál. Druhého dne mi přišel tento mail:
Je těžké mít úctu k člověku (rozuměj ke mně -
pozn.aut.), který píše, aniž by si ověřil fakta, a přes upozornění chybu
opakuje, aniž by dal druhé straně šanci se bránit. Přesně jako za totality!
Nemáte náhodou praxi už z těch dob?
Ivana Hudcová,
novinářka
Praha, 28.3.2000
Opět několik poznámek ke stylu "novinářky Hudcové": Opětovně
absentuje oslovení, vzápětí následuje několik urážek týkajících se mé osoby
a mého případného kolaborování s předchozím režimem (v době jeho pádu
mi bylo necelých osmnáct let - pozn. aut.) Obsažena je i faktická chyba:
Dala jsem paní Hudcové možnost se bránit, a to dokonce několikrát. Jednak
jsem jí poskytla adresu Britských listů, kterou si nebyla schopná obstarat,
a navíc jsem jí i poslala text své reakce na její reakci - nemluvě o tom,že
jsem zajistila, aby její text byl publikován zároveň s mým.
V této souvislosti mě napadá - může mi prosím někdo sdělit, jak se
dosud prakticky projevovala paní Hudcová, když se podepisuje jako
novinářka? Jako funkcionářka SN ČR by zřejmě někde praxi mít měla, ale její
jméno a podivuhodné stylistické a obsahovévyjadřování mi vůbec nic neříká.
Prosím, zbavte mě někdo mé neznalosti!
Poté, co jsem několika maily (stále v dobré víře, že dojde
k oboustranně slušnému jednání) navedla paní Hudcovou na to, jakou
adresu mají Britské listy a že tam může po domluvě s panem Čulíkem
uveřejnit svůj nesouhlas se mnou (ovšem její první, zmiňuji už
poněkolikáté, jsem nechala uveřejnit já sama, aby bylo zřejmé, o jaký spor
se jedná!) a věnovala jí ze své privátní kasy privátního mailu několik
korun na odeslání objemných souborů s články, které vyšly v BL,
mi přišla tato odpověď, která veškeré "snažení" paní Hudcové
korunovala:
Kolegyně Macháčková,
jestliže vyšel můj text - opravdu
tak, jak jsem ho napsala a ne účelově krácený - jsem úplně spokojená i bez
ohledu na vaši reakci. Ta je totiž tak hloupá, že vás nejlépe usvědčuje z
neochoty vnímat obsah toho, co ve svém dopise sděluji, a zároveň odhaluje
vaši snahu za každou cenu obhájit původní názor.
Zdar
novinářským outsiderům!
Ivana Hudcová
Tolik tedy ona kapka, která dala přetéci poháru. Přestože jsem se -
já hloupá - snažila vysvětlit paní Hudcové, odkud pocházím, jak jsem se
dostala k novinařině a proč si zastávám svůj názor ohledně Mediažurnálu,
byla jsem označena za novinářského outsidera a hlupáka.
Kdyby si paní Hudcová tímto způsobem vyřizovala účty s někým, s kým
nesouhlasí, jako řadový občan, bylo by to pouze neslušné. Nechápu ale, jak
může takového člověka schovávat pod svými křídly jediná organizace novinářů
České republiky, která tuto osobu notabene navíc ještě uvedla do své
správní rady!!??
Odkdy si funkcionáři SN ČR vyřizují účty s těmi, kdož s nimi
nesouhlasí, tímto nevybíravým způsobem? Čeká takovéto chování každého člena
SN, pokud si dovolí stát za svým názorem, pod nímž je podepsaný a který je
jeho výsadním právem?
Doufám, že mi tuto skutečnost zástupci SN ČR vysvětlí. Jak čtenáři
jistě pochopí, nepovažuji za smysluplné nadále kontaktovat p. Hudcovou -
kdybych nadále vyhazovala své peníze na e-mailování s někým, kdo nezná ani
tak stěžejní věc, jakou jsou zásady slušného chování, připadala bych si
opravdu jako hlupák.
Mgr. Daniela Macháčková
Skauti jsou nepolitičtí
Cta príspevek pana Kverka, titulujícího se
v textu coby bývalý skaut, woodcrafter a tramp, suse konstatuji, ze celý
problém okolo clánku pana Jírovce nespocívá ve vztahu k bývalému rezimu,
ale v psychice dotycného.
Antikomunistu ruzného razení je v BL dost. Podle mých, zcela privátních
zkuseností, jde prakticky vzdy o lidi s výrazným nedostatkem tolerance k
ostatním lidem, i ke spolecnosti, bez ohledu na to, o jakou spolecnost
momentálne jde.
Nesnásenlivost k cizím názorum nepramení z toho, ze a zda byl kdosi kdysi
skautem, ci trampem, kamaráde. Sám jsem býval aktivním trampem od roku 1965
zhruba 15 let. Býval jsem clenem nekolika osad mimo jiné i predválecné T.O.
Riverside, která zanikla v roce 72. Jsem si vedom nejen svého vztahu ke
spolecnosti, ale i toho, ze tramping v obecné forme byl vzdy výrazne
apolitický. Odmítám tedy prijmout interpretaci, ze vztah k trampingu,
woodcraftu, ci skautskému hnutí vyjadroval nejakou formu politického odporu
ke spolecenskému zrízení, notabene ke komunismu. A pokud to odmítnu, k
cemuz me vedou osobní letité zkusenosti s trampingem, i tím soucasným
(úcastním se nekolika trampských konferencí na internetu, dopisuji si s
mnoha starými kamarády, a obcas dokonce vyrazím nekam na vandr jako kdysi),
co poté zbude z príspevku pana Kverka?
Jen individuální oportunismus ve forme sice pochopitelné, lec nevhodné
.:-))
Nicméne, ani pan Jírovec jaksi není zcela z obliga. Naopak, jeho clánek byl
výrazne netolerantní.
Vycítala, v oné legracní cepicce s ksiltem, na nemz by se daly pestovat
kaktusy, jsem mel svého casu rád, nejen pro jeho kreslené vtipy, které
spolu s Kantorkovými tvorily v druhé polovine 60. let duvod, proc lidé
kupovali Dikobraz. Mel jsem ho rád i pro jeho trampské a folkové písne,
které na rozdíl od jeho kreslených vtipu kupodivu bývaly naprosto
apolitické. A jsem si vedom dobového nátlaku stovek kamarádu, kterí tehdy
Vycítala doslova tlacili k tomu, aby se zverejnováním onech svých vtipu s
"postavickou s dojízdákem v tlamce" pokracoval. Duvod je nasnade: v záplave
vybraných politicky orientovaných nesmyslu, kterými byl normalisacní tisk
zaplavován, to bylo vítané osvezení. Vycítat mu to tedy muze leda snad
hlupák, nekdo, pro koho je dobový primitivní antikomunismus prednejsí nez
troska té tolerance. Ono je jednoduché striktne odsoudit cloveka. Zejména,
neznáte-li podrobne jeho motivaci. Coz pan Jírovec, a jak vidno, ani pan
Culík, zarucene nezná..Do mrtvol se dobre kope, vidte, pánové?
Vycítal nebyl povahou nikdy zádný bojovník proti komunismu. Jen mel na
vybranou - bud striktní zásadovost ve vztahu k rezimu, coz by melo za
následek sankce, nebo labilní koexistenci, bez oboustranných zvlástních
sympatií. Vybral-li si to druhé, jiste k tomu mel svuj duvod. Znovu
podotýkám, ze vycítat mu to nemuze NIKDO. Ani pan Jírovec.
A pokud to tedy nekdo zkusí, projeví se sice kromobycejne antikomunisticky
zásadove, ale také (v dusledku neznalosti motivu) kromobycejne
neinformovane a hloupe. :-)))
Milan Pavlík
Poznámka JČ: Ale proč se tedy nyní pan Vyčítal definuje tak
antikomunisticky?
Útok Petra Jánského na Milana Šmída byl nepřiměřený
Útok
Petra Jánského na Milana Šmída mi připadá nepřiměřený. Občan Šmíd
vyjádřil
veřejně svůj názor. Můžeme s jeho názorem polemizovat, ale neměli
bychom autora skandalizovat výroky typu "jak si může dovolit vyslovit
takový názor vysokoškolský učitel, který své názory předává mladé generaci"
apod. Ať se na mě Petr Jánský nezlobí, ale podobným způsobem reagovali
na věcnou argumentaci právě jím zmiňovaní nacisté a komunisté. Nezajímala
je podstata argumentu, ale k odmítnutí postačilo, že autor byl židovského
nebo buržoasního původu. Pokud jsem si povšiml, Milan Šmíd nikde nepropaguje
knihu Mein Kampf, pouze prohlásil, že zákazem se problém nevyřeší a v tom
má plnou pravdu.
Kdyby si Petr Jánský přečetl jeho příspěvek pozorně, neušlo by mu, že
Milan Šmíd rozlišuje mezi svobodou projevu a podmínkami, které platí v
politické demokracii a v politické demokracii autor zákazy připouští -
"...privilegia politické demokracie mohou být odepřena těm, jejichž
činnost směřuje k destrukci této demokracie..."
Jádrem problému tedy je, kde leží ta hranice ... kdy jde jen o
vyslovení
(otištění) názoru a kdy už jde o programově organizované šíření názoru
se zcela určitým politickým cílem.
Vydání Mein Kampfu nebylo správné
Vydani M.Kampfu povazuji za pomylené, at uz byl vydan z jakehokoliv duvodu.
Tato kniha byla vydana s hlavní a primou výzvou, aby byli vyhlazeni
Zidé a dalsi menecenné podrasy. Jak to nazvali nyní proti vydání
protestujici Nemci: "Juden ausrotten". Bylo slibovano, ze nemecky narod
dospeje k blahobytu a slave, coz se po válce za pomoci Marshallova planu
skutecne postupne naplnilo. Takze - a opet protestujici hlas z Nemecka:
nekteri Nemci nabyli presvedceni, ze se to vyhlazování vyplatí: "der
Voelkermord lohnt sich".
Dale: srovnavat uvedeny misty blabolivy text s Marxovym Kapitalem muze
pouze clovek, ktery ma omezeny rozhled, nebo ho necetl, pravdepodobne
oboji. "Kapitál" je teoretické dílo, ktere nevyzyva k zadnemu vyhlazování
arijcu ani koho jineho, je urceno ctenarum myslicim a inteligentním, coz je
fakt, at s jeho myslenkami souhlasime, ci nikoli.
Zneuzit byl Kapital az Leninem a Stalinem pri hlásání
nekompromisniho tridniho boje, ke kteremu pak v casti sveta nakonec doslo.
(Toto zneuziti melo ruzne podoby, napr. od nekompetentního filosofování
Lenina v Materialismu a empiriokriticismu, az po primitivní falsovani
historie Stalinovými spisky atd.. )
Nedomnivam se, ze po precteni Hitlerova "dila" nastane bezprostredni
nebezpeci, avsak nekonci-li nas pohled na vec na spicce vlastniho nosu,
pomysleme na urcite souvislosti:
v socialne demokraticke strane se projevuji urcite bolsevizujici
tendence ( působici osoby, myslenky), existuji u nas politici, kteri
(malem?) projevili souhlas s Haidrem, nikdo nevi, ceho jsou schopni, aby se
udrzeli u moci, nebo ji ziskali.
Toto povazuji za inspiraci k vlastnimu premysleni.
Lydie Junková
O vědě a náboženství: moc povedený článek v BL
Dobry den pane Wagner,
Ad: http://blisty.intern
et.cz/0003/20000331m.html#12
Nepodporuji sireni zadneho nabozenstvi, nebot prave fanaticke
presvedceni o
vlastni pravde a vlastnim poslani napachalo v dejinach nejvic zla. Jsem vsak
proti sireni nihilisticke filosofie - 'nabozenstvi materialismu', o
bezesmyslnosti, beztrestnosti sveta - (pro pousmati rikam sveta 'nahore bez- ').
Cisi z nej tak obludne prazdno, ze se lecktery clovek zacne
podepisovat sprejem
na zdech, jen aby vubec 'byl', a tyrat druhe je pro povyrazeni, aby nejak
stravil cas. Ne kazdy clovek, ovsem. Nekteri si svou hodnotovou skalu vytvareji
sami, negaci teto spolecenske negace ... Proc nebrat drogy? Proc je brat?
Soudim, ze v nazorech ohledne role odplaty a trestu v praxi lidskeho
chovani se
lisime proto, ze jsem vetsi skeptik nez Vy.
Skeptik ale neznamena cynik.
Napriklad jak me poznamky dokazala vnimat a
dokonce "citovat" pani Leporska (a
asi i jini) je jednim z duvodu, proc takovy skeptik jsem.
Pripomina mi to syllogistickou chybu, srovnejme Psi maji ctyri nohy
: Alik je
pes -> Alik ma ctyri nohy s chybnym Psi maji ctyri nohy: Alik ma ctyri nohy ->
Alik je pes. V praxi vsak neplati ani to logicky spravne prvni tvrzeni, nebot
Alik muze byt i trojnohy pejsek, po urazu, pateticky Alicek jeden :-{
Veda ma tu smulu, ze ac exaktni, je zavisla na modelovem schematu,
ktery je
prave uznavan. Vyklad leckdy trpi preciznosti na ukor trefnosti, abych to tak
nazval. Chcete vedet vysku hory? Lze zmerit kolik je "metru nad morem" treba
hodne precizne, ale take lze namitnout, ze v mori je priliv a odliv, jsou tam
vlny atd. Tak co treba radeji merit barometricky tlak, nebo vzdalenost smerem k
povrchu od nejake druzice, proste vybrat jiny referencni ramec.
A ktera je nejvyssi hora na Zemi? Pokud myslite nad zemskym povrchem a
ignorujete vodu, tak to neni Everest ale Mauna Kea.
I vira je jen ramec nad-ramec. Na teto zemi, v tomto tele a mozku
se vzdy
pohybujem v ramci sveho chapani, a to nam v praxi staci. Jen ten Smysl, ktery
to nasemu ziti dava, je subjektivni, vlastni.
O co vlastne jde, neboli proc to chceme vedet, k cemu, ptejme se
neustale. Jen
tak, pro vedeni samo? Nebo pro vyklad zivota - a uz tu mate spojovaci mustek
mezi vedou a filosofiii.
Zkratka, muj nazor je, ze kdyz chybi ramec spravedlnosti a moralky v
lidske
mysli, zaramuje nase chovani kdejaka ideologie.
Nabozensky zalozeni lide by to popsali treba tak, ze si na prazde kreslo
prisedne dabel...
Napadla mne zcela nova interpetace anglickeho porekadla "the Devil
is in the
details". (klasicky mysleno tak, ze podrobnosti daji pekelna prace)
Ale uz dost.
Václav Pinkava
Vlastě Leporské z nového úhlu
Vladimír
Wagner odpověděl Vlastě Leporské na její článek
způsobem, pod který bych se prakticky mohl podepsat. Snad bych jen
nesouhlasil s jeho rozhodným tvrzením, že věda nemůže být v rozporu s
náboženstvím. Eticky ideální věda s eticky ideálním náboženstvím v rozporu
být nemůže, ovšem fakt, že se do rozporu může dostat reálné náboženství s
vědou, je zřejmý už třeba z trapného pronásledování Galilea, Darwina a
mnohých dalších. Stejně tak je očividné, že špatná věda se může dostat do
konfliktu s náboženstvím, míním-li špatnou vědou různé naivní snahy
vědecky vyvrátit existenci jakéhokoliv Boha.
Chtěl bych se nejprve zastavit u úvah Leporské o tom, jak nás naše smysly
klamou. Naše smysly jistě nejsou dokonalé, vzdálenou loď na oceánu můžeme
například omylem považovat za ostrov. Ale chtěl bych zdůraznit pohled v
jistém smyslu opačný: z hlediska vědy jsou naopak naše smyslové zážitky
definicí pravdy a reality, zatímco popírání zážitků, přijímání drog
a nakonec i mnohé meditační praktiky, navozující dojem fiktivní reality,
můžeme z tohoto pohledu označit za sebeobelhávání. Jestliže na voltmetru
vidíme údaj 9 voltů, potom to považujeme za experimentální potvrzení
výroku, že voltmetr naměřil 9 voltů, a pokud tedy správně funguje, napětí
mezi dvěma danými kontakty je opravdu 9 voltům rovno. Mnozí mudrlanti
tento racionální pohled na pravdu nesdílejí a jsou schopni vám ukázat
inkoustovou skvrnu a začít se s vámi hádat, že tam žádná inkoustová skvrna
není.
Co to znamená "9 voltů", je poměrně komplikovaná otázka, každý zážitek a
každý přístroj je postaven na určité naší představě o tom, jaké různé
zážitky můžeme prožít a jaká různá napětí lze naměřit. Samotný pojem
napětí je jen teoretickou konstrukcí, která nám umožňuje pochopit jisté
stránky reality, která je ve skutečnosti mnohem komplexnější. Voltmetr je
nástrojem na prodloužení našich smyslů, díky němuž můžeme vnímat věci,
které s pomocí těch smyslů, které nám dala příroda, přímo vnímat nelze.
Nic z těchto vlastností, které ukazují složitost světa a jeho vazeb na
naše myšlení, ovšem nezmění na skutečnosti, že voltmetr konkrétní napětí
naměří a správná teorie musí tuto hodnotu správně předpovědět.
Je třeba vždycky promýšlet všechna možná a přijatelná zdůvodnění našich
smyslových zážitků, není však možné popřít jejich existenci. Je to jeden z
aspektů, který vědu od jiných postojů k pravdě odlišuje. Náboženství jsou
postavena na tom, že podstatná pravda o světě byla komusi zjevena a od
okamžiku této velké události platí a je třeba pro ni hledat důkazy. Ve
vědě je třeba postupovat jinak: poznané pravdy, výsledky pokusů a smyslové
počitky z minulosti neztrácejí hodnotu úplně, ověření konkrétního tvrzení
teď a zde má ovšem větší prioritu než dogmata zděděná z minulosti a ke
smysluplnému pokusu je třeba vždy přistupovat nezaujatě.
Nyní se více zastavím u narážky Vlasty Leporské na atomisty. Filosofové
kolem Démokrita se skutečně dovtípili, že svět je vytvořen z nedělitelných
částeček, které proto nazvali atomy. Šlo tehdy asi o dvanáct druhů malých
součástek, které se na sebe napojovaly svými háčky a vytvářely tak všechny
možné děje, které na světě pozorujeme. Atomisté projevili velkou
předvídavost. O 2000 let později stále věříme (a máme pro to neustále
nezvratnější důkazy), že měli pravdu, ovšem totožnost oněch základních
stavebních kamenů prošla za tu doba mnoha změnami a revizemi. Pan Wagner
ale správně zdůrazňuje, že pro antické atomisty bylo jejich učení formou
filosofie či náboženství a že věda přistupuje k takovým hypotézám
jinak.
Před několika málo staletími si lidé povšimli pevných poměrů slučovacích
při chemických reakcí a dovtípili se tak, že se chemické látky skládají z
"nedělitelných" částic, které po vzoru antických filosofů nazvali "atomy".
Z dnešního pohledu víme, že šlo o pojmenování chybné, jelikož atomy lze
přinejmenším rozdělit na elektrony, protony a neutrony, ale atomová
hypotéza sehrála v dějinách vědy velkou úlohu. Termodynamické jevy
(související s teplem) byly vysvětleny pomocí statistické fyziky, která
studuje chování velkých souborů vibrujících atomů a molekul: větší
teplota například odpovídá tomu, že atomy plynu létají rychleji po
místnosti a atomy pevných látek sebou více třesou.
Vědečtí odpůrci atomové teorie v podstatě vymřeli v roce 1905, kdy
Einstein vysvětlil na základě atomové hypotézy Brownův pohyb, což je
chaotický pohyb zrnek pylu ve vodě, který jako první pozoroval pod
mikroskopem před několika staletími biolog Brown (a zprvu jej považoval za
důkaz "živosti" pylu). Einsteinovo vysvětlení bylo jednoduché: do zrnka
pylu náhodně vrážejí molekuly vody. Einstein dokázal spočítat, jak daleko
se přibližně ta či ona malá částice za čas t dostane.
Už v minulém století byl také pozorován elektron, postupně se lidem
vyjasnilo více detailů anatomie atomu a začali pozorovat a produkovat i
nové částice - a částicová fyzika se stala jedním z prestižních vědeckých
oborů. Je snad ale jasné, že metody nezbytné k tomu, abychom mohli na
vědecké úrovni cokoliv tvrdit o struktuře hmoty, se přece jen od
filosofických úvah starých atomistů liší.
Jak jsem již zmínil, ukázalo se, že atom se skládá z elektronů a z jádra,
které je samo složeno z protonů a neutronů. Na přelomu 60. a 70. let
20.století vycházelo na povrch, že protony a neutrony samotné se skládají
ze tří kvarků. V principu může tento proces pokračovat, ovšem podle všeho,
co víme, jsou elektrony a kvarky opravdu nedělitelné. Existují vědecky
dokazatelná a velmi přísná omezení toho, jak by musely vypadat částice, z
nichž by se třeba mohl skládat elektron, a vedou nás k celkem jasnému
přesvědčení, že elektron se z dalších bodových částic neskládá. Elektron
je snad místo toho jednorozměrnou smyčkou, vibrujícím vláknem, které
provádí charakteristický pohyb; kvark je struna kmitající jiným způsobem.
Technické detaily teorie strun (či obecněji jakékoliv teorie, která jde za
rámec dnešního "standardního modelu" kvarků a elektronů) nejspíše ještě
přinesou mnoho nových překvapení a je od Vlasty Leporské velmi naivní
myslet si, že osud částicové fyziky spočívá v neustálém dělení částic,
které bude pokračovat navždy (mimochodem takto si částice představoval
Voloďa Uljanov). Fyzika je místo toho velmi dynamická věda, v níž občas
dojde ke skutečné revoluci, po níž se ukáže, že se pod povrchem věcí, o
nichž jsme si mysleli, že je známe, skrývá zcela nový a překvapivý
svět, a poznávání často namíří novým směrem, o němž nikdo do té doby
netušil.
Vlasta Leporská také napsala zajímavou větu "Jaký div, že věda dochází k
různým paradoxům". Věda je od toho, aby paradoxy řešila, a teorie je
obecně akceptována jen v momentu, kdy všechny zdánlivé paradoxy objasní.
Ujišťuji Vlastu Leporskou i ostatní, že pilíře dnešní vědy, jako třeba
standardní model částicové fyziky, žádné podstatné paradoxy neobsahují.
Život je možná paradoxů plný, ale ve vědeckých teoriích hodných toho jména
nemají místo (pokud mluvíme v kontextu obecně přijímané vědecké teorie o
"paradoxu", míníme tím jen něco, co se jako paradox jevilo v době, kdy
tomu lidé pořádně nerozuměli); v matematice nepřipadají paradoxy do úvahy
vůbec. Výjimkou potvrzující pravidlo byl snad jen Russellův paradox, který
odhalil, že do té doby užívaná pravidla práce s axiomy o množinách byla
rozporuplná. Dnešní matematici již pracují s axiomy, v nichž žádné podobné
paradoxy nalézt nelze.
Ona prastará moudrost o třech slepcích a slonu se dnes většinou
užívá jako
názorné vysvětlení toho, jak fungují duality v teorii superstrun, z nichž
plyne, že teorie, které se zdály být v osmdesátých letech "různé",
fakticky popisují jen jeden "královský" fyzikální zákon z několika různých
pohledů. Není úplně jasné, co touto bajkou chtěla vyjádřit Vlasta
Leporská, snad kromě zakukleného tvrzení, že jsou vědci tupí a neschopní
pitomci. Vědci mají jen určité nástroje, kterými mohou zkoumat realitu,
ale je otázkou jejich zručnosti a inteligence, jak si i s těmito omezenými
nástroji dokážou poradit. Šikovný slepec je schopen pomocí hmatu získat
představu o tvaru slona. Stejně tak šikovní vědci dokázali zjistit
chemické složení Slunce, aniž by k němu museli létat, a stejně tak
pochopili složení atomu a atomového jádra, aniž by je svými zraky přímo
zahlédli, jakož i statisíce dalších vědeckých poznatků. Věda není jen
tupým osaháváním a civěním na ocas slona: způsoby (často nepřímé), kterými
dnešní věda dokáže realitu studovat, jsou pestré jako dnešní moderní doba
samotná.
Přistupme nyní k názorům Vlasty Leporské o důvodech napětí mezi vědou a
náboženstvím. Zastávám názor, že se Vlasta Leporská v klíčových tvrzeních
mýlí. Kupříkladu tvrdí, že nesoulad mezi církví a náboženstvím pramení ze
snahy raného křesťanství distancovat se od všeho pohanského, kam byl
zařazován i antický odkaz. Ačkoliv přesně nevím, zda středověk zapomněl
mnohé pradávné poznatky z astronomie proto, že to byla těžká doba, nebo
prostě kvůli hlouposti lidí, kteří tehdy ovládali společnost, vím celkem
dobře, že středověká církev velmi stavěla na názorech antických filosofů,
zvláště Aristotela. Křesťanství se přiživilo na jiných kulturách i v
jiných ohledech: například je obecně známo, že datum Vánoc není odvozeno
ode dne, kdy se skutečně narodil Ježíš Kristus, nýbrž ho rané křesťanství
odvodilo ze starého pohanského svátku slunovratu, což pomohlo křesťanské
kultuře se rozšířit i do "pohanských" národů. V Bibli samotné lze
vystopovat mnoho jasných vlivů starších, zvláště orientálních textů, a
proto tvrzení o tom, že rané křesťanství chtělo se vším začít na zelené
louce, je jemně řečeno velmi jednostranné.
Chci také akcentovat to, že dnešní vědci se setkávají se zástupci
dnešních
náboženství, kteří mají na vztah mezi vědou a vírou přece jen větší vliv
než nějaké příhody z koncilu v šestém století. A jak jsem již řekl, mezi
dnešní vědou a dnešním náboženstvím to z mnoha pohledů jiskří. Není třeba
chodit daleko, abychom nalezli příklady důvodů, proč to občas zajiskří.
Vlasta Leporská třeba píše, že objevy v astronomii (heliocentrismus apod.)
"zcela neoprávněně" pasovaly přírodní vědu do role tvůrce nové kosmologie,
konkurenční vůči náboženským systémům. Není jasné, jestli si Vlasta
Leporská dělá legraci, ale jelikož vím, že plno lidí dodnes ve středověku
žije a Vlasta Leporská může být příkladem, raději tuto větu okomentuji.
Přírodní věda je na přelomu druhého a třetího tisíciletí nejen zcela
oprávněně tvůrcem nové kosmologie: "kosmologie" dnes totiž označuje v
podstatě výhradně jednu z přírodních věd, jejímž úkolem je zkoumat
historii vesmíru a jeho vlastností na nejdelších vzdálenostech, a z
tohoto titulu se pěstuje na fyzikálních a astronomických fakultách. Nevím,
v jakém smyslu má dnes "kosmologie" co společného s náboženstvím. Možná
někdy církevní mocipáni cítili, že jim kosmologie patří, ale takové doby
jsou, Vlasto Leporská, již dávno pryč a měla byste se s tím smířit.
Kdybych chtěl být na náboženství zlý, řekl bych, že výroky svou trapností
srovnatelné s tím Vaším o kosmologii ukazují, že věda musí proti
náboženství vést jakousi bitvu. Jelikož ale na náboženství zlý být nechci,
přiznám, že si uvědomuji, že ta Vaše věta není žádným autentickým obrazem
náboženství, nýbrž jen Vaší osobní "neinformovanosti", eufemisticky
řečeno.
Teď k Vaší zmínce o Rudolfu Zahradníkovi: vědci nebo teologové jsou
příklady lidí, pro které je důležitá pravda. Ekvivalentně řečeno, pro
vědce nebo teologa je ctností a snad i povinností stát proti lži. Vědec od
teologa se liší jen v "drobnosti", totiž v metodách, jakými se pravda
poznává. Stejně tak přírodní věda se liší od středověkého náboženství jen
v "detailu", že (většinou) má skutečně pravdu, zatímco církev ve
středověku mnohem častěji pravdu neměla. Z prvních vět tohoto odstavce je
jasné, že s Vámi souhlasím, že existuje jistá podobnost mezi vědcem a
zástupcem církve - tkví totiž v důležitosti, jakou pro ně hraje "pravda",
pod níž ovšem míní něco trochu jiného. Na rozdíl od Vás pozitivní vztah k
pravdě (tedy negativní vztah ke lži, což je totéž), který Vy však nazýváte
"omezeností, nesnášenlivostí a dogmatismem" považuji za veskrze pozitivní
vlastnost. A pochopitelně Rudolfa Zahradníka si cením také proto, že se
dokáže srozumitelně ozvat proti takovým nesmyslům jeho oboru se
dotýkajícím, jako je třeba homeopatie, a to i přesto, že sklidí kritiku
nejrůznějších lidí, kteří jsou z nejrůznějších mentálních či osobních
důvodů přesvědčeni, že homeopatie funguje. Není divu, že s Vámi
nesouhlasím ani v tom, že velké procento šarlatánů a podvodníků mezi
homeopaty není důvodem k jejímu odmítání. Jestliže podvodnost nějakého
způsobu obživy (který z nepochopitelných důvodů nazýváte metodou poznání)
není důvodem k jeho zamítnutí, co pak může být důvodem k zamítnutí?
S Vlastou Leporskou souhlasím obecně v tom, že křesťanství není zárukou
dobré morálky, ale lehce najdu i formulace, v nichž s ní nesouhlasím.
Kupříkladu pro ní je z křesťanství nejdůležitější osobní vztah s Jéžou
Kristem. Tím sama projevuje netoleranci uvnitř křesťanství samotného:
jakkoliv s Václavem Pinkavou nelze souhlasit v tom, že je křesťanství
nezbytná podmínka mravnosti, myslím si, že pokud křesťanstvím mám mínit
cosi pozitivního, jistý mravní standard (zakotvený v desateru) k němu
nepochybně patří. Křesťanství, které se redukuje na pouhý vztah ke Kristu,
se od fanatické záliby v heavy-metalu liší pouze symbolikou. S dalším
odstavcem o tom, jak má smysl být dobrým kvůli dobru samému a jak má být
člověk v konání dobra důsledný (a že jinak se mu to snad i vymstí),
v hrubých rysech souhlasím, a také ve výkladu Leporské o tom, že přechod
od orientálních náboženství přes judaismus a křesťanství k islámu
představuje jisté degenerativní přibližování obyčejným lidem, pro které je
každodenní život cennější než principy kosmu, nacházím mnoho prvků, s
nimiž lze vyjádřit souhlas.
Nesouhlasím ovšem v otázkách, v nichž se Vlasta Leporská s Václavem
Pinkavou shodla. Odklon vědců od náboženství nemá přímo za následek
cynismus a neúctu k životu. Snad i pravý opak je blíže pravdě. Pro různá
náboženství má lidský život pramalou hodnotu - člověk je jen hříšníkem,
kterého Bůh může kdykoliv obětovat. Tuto neúctu lze vystopovat nejen ve
Starém zákoně, kde Židé ve jménu Božím vyvražďovali jeden sousední národ
za druhým, ale často i v postojích dnešních křesťanů ke smrti (nedávno
jsem slyšel celkem šokující reakci jednoho křesťana na smrt Josefa Luxe).
V protikladu k tomu je moderní věda spojena s humanismem, pro který je
úcta k člověku snad tím hlavním. Co se týká zvířat, podle Bible byla
zvířata člověku darována a člověk si s nimi od té doby mohl dělat cokoliv.
Věda naopak stále jasněji chápala, že jsme jedním z živočišných druhů a k
ostatním tvorům nás váže velké množství společných znaků a společný původ.
Příklad s laboratorními králíky je poměrně směšný: podobný výzkum často
vede k objevům, které mohou zachránit velké množství lidí (a člověk je asi
přece jen výše na žebříčku než králík).
Vlasta Leporská naříká, že vědci (?) snad téměř vyhubili život na Sibiři,
když z jednoho jezera vylovili - a teď se držte - šestnáct ryb. Také nemám
rád smrt a zabíjení zvířat, ale tomuto nářku se prostě zasmát musím.
Dalším tématem je klonování. Leporská vysvětluje, že se prý v článcích o
klonování ovcí dočetla, proč příroda od tohoto způsobu rozmnožování
upustila. Asi ty články nečetla moc dobře, případně o nich nepřemýšlela.
Nehledě na důvody, proč příroda sama tento způsob reprodukce opustila, k
pochopení možných aplikací klonování není třeba dávné historii života a
evoluční teorii příliš rozumět. Pokud si Saddám Husajn naklonuje armádu
miliónu Rambů, výhodnost takového počinu bude asi každému zjevná. Stejně
tak je každému jasné, k čemu asi mohou být dobré orgány, které na každého
z nás někde mohou čekat. Ze všech podobných vyjádření Vlasty Leporské je
jasné, že nerada o věcech přemýšlí. Někde se dočte, že příroda opustila
klonování, to pro ní znamená znaménko "minus", a toto znaménko už přičte
klonování v každém kontextu (a o genetických inženýrech řekne, že jsou
"pošetilí" a "snaží se o nesmysl"), aniž by se trápila nad hledáním
pravého důvodu, proč genetici (nepochybně úspěšně) usilovali o
klonování.
Článek Vlasty Leporské končí reklamou na duchovní techniky; příkladem
duchovně vyspělého člověka je Páral, který už několik let preferuje
meditaci před recepcemi, a fotograf Drtikol, přičemž Leporská pro Julianu
speciálně zdůrazní, že známá mystička Míla Tomášová je mikrobioložkou.
Jelikož si myslím, že každý člověk by si měl správný postoj k životu
nalézt sám, a jelikož jsem svým článkem neměl v úmyslu šířit mlhu a
mystiku, nýbrž naopak věci vyjasnit, rozloučím se jen přáním hezkého dne.
Zájemci o články nejen o fyzice si je jistě na stránce come.to/lumo najdou
sami.
Dovoluji si pouze upozornit, ze ji doporucovanou trojdilnou knihu Neala
Walsche: Dialogy s Bohem, povazuji za krajne problematickou. Prectete-li
si laicke ctenarske recenze na amazon.com, tak zhruba pulka lidi ji
poklada za skvelou, druha pulka, lide obeznameni s krestanstvim ji vesmes
oznacuji za "Dialog se Satanem". Cynici pak za "Monolog", na kterem se
dobre vydelava.
Nechci se poustet do nabozenske debaty a uz vubec ne v BL, ale ta kniha je
skutecne krajne problematicka, da se radit do New Age, a ctenar by k ni
mel pristupovat s mysli ve stavu krajni kriticke pohotovosti, asi jako
kdyz cte Mein Kampf. Mimo jine Walschova kniha obsahuje tuto vetu: "Hitler
sel take do nebe".