Chystaná státní maturita je hazard
Na adrese
www.maturita2002.cz je zveřejněno plné znění posledního návrhu
reformy maturitní zkoušky. Podle autorů má především odstranit rozdílnou
náročnost
dnešních maturitních zkoušek a zkvalitnit přijímací řízení na vysoké školy.
Ani maturitu
"zadarmo", ani přijímačky za úplatek jistě nelze přecházet mlčením.
Technickým zásahem,
tedy nahrazením či doplněním jedné techniky zkoušení jinou, se však těchto jevů
nezbavíme, neboť jejich pravé příčiny nejsou technické, nýbrž etické. Spíš
se smiřme s tím,
že něčí nemorální jednání může zpochybnit regulérnost jakékoli centrálně
organizované
zkoušky.
Oba zmíněné negativní jevy také zasahují jen malou část
populačního ročníku. Lze
ovšem očekávat, že realizace zveřejněného záměru, zasahující všechny
maturanty, by
vyvolala nové problémy, mnohem závažnější a rozsáhlejší než ty, které má reforma
odstranit. Návrh překvapivě není doprovázen analýzou možných dopadů, a tak
nastiňme
aspoň některé. Souvisejí se zvolenou technikou zkoušky ve státní části
maturity, tedy
s navrhovanou formou testů, s vymezením obsahu zkoušky a s její strukturou, tedy
s návrhem povinných, povinně volitelných a volitelných maturitních předmětů.
Destruktivní vliv primitivních testů
Státní maturita je připravována s ambicemi postupně ovlivňovat
cíle a výsledky
vzdělávání na školách. Centrálně organizované zkoušky totiž vždy nesou silné poselství pro
učitele i žáky: důležité je umět to, co se zkouší. Testy postavené na
množství krátkých
"zaškrtávacích" (tzv. uzavřených) otázek však nepostihují řadu důležitých
kompetencí žáků.
Jen namátkou: tvořivost, schopnost řešit delší úkoly, vnímat a posoudit
více aspektů
posuzovaných problémů, orientovat se v nejednoznačných situacích atd. V
zahraničních
testech proto podíl těchto otázek klesá ve prospěch takzvaných otevřených
úloh. V nich
žáci například několika větami shrnují vlastní argumenty, formulují názor,
kreslí či doplňují
obrázky a různé grafy, řeší klasické matematické a přírodovědné (početní)
úlohy a podobně.
Vyškolení posuzovatelé pak ručně, podle podrobné metodiky, připravují
odpovědi žáků pro
počítačové zpracování. S tímto mezikrokem počítají také mezinárodní výzkumy
výsledků
vzdělávání, kterých se ČR účastní. U nás jsme ho vyloučili hned zpočátku,
ačkoli by umožnil
zásadní formální i obsahové obohacení.
Vedení Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a její
vědecká rada uvedly
ve svém stanovisku k návrhu nové maturity mimo jiné, že "uzavřené otázky
jsou krajně
nevhodné pro zjišťování znalostí matematiky". Má-li totiž maturant
například najít řešení
rovnice x2--5x+6=0, musí o
kvadratických rovnicích leccos vědět (například musí znát
vzorec pro řešení kvadratické rovnice a musí ho umět použít, případně musí
umět rozložit
kvadratický trojčlen na součin). Následující testová otázka však nezkouší
uvedené
dovednosti, nýbrž něco jiného.
"Které číslo vyhovuje rovnici
x2--5x+6=0?
A. číslo 0
B. číslo 2
C.
číslo --1
D. číslo 1"
Maturant totiž nemusí řešení hledat -- vystačí s dosazením
nabízených hodnot do rovnice.
Proč by školy učily žáky řešit kvadratické rovnice, kdyě stát z celé této
dovednosti hodlá
ověřovat jenom úplný konec, totiž provedení aritmetické zkoušky? Snahy hledat
jednoduchá řešení složitých problémů jsou vždy pošetilé. Právě ty školy,
které má státní
maturita tlačit k vyšším nárokům na maturanty, zvolí snadnější cestu:
namísto vzdělávání
s nimi začnou trénovat různé triky, jak poznat správnou odpověď. Tento
destruktivní vliv
na cíle, průběh a výsledky vzdělávání je také jedním z důvodů, proč testy
založené
výhradně na otázkách typu "zaškrtni jedinou správnou odpověď ze čtyř" jsou
v Evropě při
zkoušce dospělosti už spíš raritou.
Nízká vypovídací schopnost testování jednotlivců
Forma maturitních testů byla několik let ověřována v sondách Maturant.
Přesný
matematický rozbor jejich struktury dokazuje, že v nich náhoda
hraje velmi významnou roli.
A to bez ohledu na předmět a na obsah otázek. Z odpovědí žáků totiž nelze
poznat, jak
k nim dospěli. Mohou proto zásadně ovlivnit svůj výsledek v testu
jednoduchou "tipovací"
strategií, kterou použijí, když správnou odpověď neznají. Například loňský
test Anglický
jazyk tvořilo devadesát otázek, z nichě každá obsahovala nabídku čtyř
položek s jedinou
správnou. Devět otázek bylo tak snadných, že je zvládly nejméně 4/5 žáků.
Maturanti, kteří
si byli jisti správnou odpovědí na pouhých osm otázek, mohli u ostatních 82
otázek
například vyloučit z nabídky vždy jednu položku a potom náhodně označit za
správnou
jednu ze zbývajících tří položek. Taková strategie by zaručila překonání
stanovené hranice
úspěšnosti (1/3 správných odpovědí) devadesáti procentům žáků! Hranici
úspěšnosti lze
jistě zvýšit, ale pokud by maturanti spoléhali pouze na své znalosti, v
testu by jich pak
propadlo příliš mnoho. Lze tedy očekávat, že se vhodné strategie náhodného
hádání rozšíří
během dvou tří let hromadně. Při státní maturitě by se potom mohla stát
nezbytnou
pomůckou obyčejná hrací kostka.
V mezinárodních průzkumech, které zjišťují výkonnost celých
školských systémů,
se vliv strategií náhodného hádání neprojevuje, neboť kladné i záporné odchylky se
v souhrnu vyruší. Při zkoušce jednotlivce však může například výše zmíněná
strategie
ovlivnit jeho výsledek až o 20 %. Správné odpovědi na testové otázky se
také velmi
snadno napovídají i opisují. Ve třídě bude pro maturanty mnohem výhodnější
spolupracovat,
než si konkurovat. Proto si rádi domluví a nacvičí jednoduchý systém
znamení, kterým bude
vhodný spolužák prozrazovat ostatním správné odpovědi. Příprava ke státní
maturitě se tak
zredukuje na nácvik nenápadné nápovědy srozumitelné všem kromě
pedagogického dozoru.
Až na drobné odchylky způsobené "přenosovými šumy" budou výsledky žáků
přijímajících
nápovědu shodné s výsledkem vybraného vysílajícího premianta. Zdá se tedy,
že autoři
nové maturity vědomě obětovali vypovídací hodnotu jejího výsledku možnostem
počítače.
Údajná nízká vypovídací hodnota klasického maturitního vysvědčení však byla
hlavním
oficiálním argumentem, kdyŽ začínali...
Za iluzi objektivity zaplatíme vysokou cenu
Samy testy, kterými chce stát ukazovat učitelům "v terénu" směr, záhy
zdegenerují,
neboť kvalita používaných otázek má pro udržení státní maturity v chodu jen
zanedbatelný
význam. Kvůli každoročně zveřejňovaným počítačovým žebříčkům úspěšnosti
škol, tříd i
maturantů, které budou informacím o maturitě dominovat, nebude obsahu testů
věnovat
pozornost kromě jejich autorů téměř nikdo. Pod pozlátko "objektivity" se
potom spolehlivě
schovají i všechny nedostatky úloh, ze kterých tato srovnání vzniknou.
Státní maturita se snaží vykázat subjektivní vliv lidského
faktoru za dveře, ale on
se vrací oknem: v pojetí a obsahu otázek šířených obrovským nákladem po
celé republice
i v možnostech nejrůznější manipulace s počítačovými daty. Zdálo by se, že
navzdory tomu
zůstanou podmínky žáků maturujících na různých místech stejné, ale také to
je iluzí: stačí
malý rozdíl v pojetí "pracovního ruchu" povoleného při testování a je po
srovnatelnosti.
A i kdyby vše proběhlo hladce, na konci nákladné a organizačně náročné procedury
získáme jen velmi přesné informace o tom, s jakým výsledkem celý maturitní
ročník tipoval
či opisoval v několika desítkách víceméně triviálních situací. Navíc
utvrdíme mnoho učitelů
v mylném přesvědčení, že na tohle má škola připravit žáky především.
Obcházení učitelů je hrubou chybou
Autoři reformy maturity degradují žáky na sázející ve sportce a učitele na
nespolehlivé dráby. Nedůvěřují pracovníkům vlastního resortu natolik, že
nechtějí školám
sdělovat výsledky státní maturity dřív, než proběhne maturita školní, jejíž
režii školám
aspoň zčásti ponechali. V testování ani při jeho zpracování se nedá nalézt
jediná aktivita
s otevřeným koncem, pro nikoho tam nejsou prvky samostatnosti a tvořivosti. Něco
takového by se snad dalo ospravedlnit v armádě za Rakouska-Uherska. Pojetí
reformy
zjevně vychází z přesvědčení, že se kvalita českých učitelů výrazně
zhoršuje. Pokud je to
pravda, měl by stát takovému trendu čelit a dát najevo, že se o
profesionalitu učitelů hodlá
opřít. Autoři státní maturity však naopak vysílají jasný signál: "nedá se
vám svěřit
samostatná práce". Odrazují tím kvalitní zájemce o tuto profesi a současně
vyhánějí ze škol
právě ty učitele, kteří mají na to, aby si hledali uplatnění jinde.
Rozsah katalogů povinného učiva ohrožuje rozmanitost
Je to jako v Kocourkově: reformátoři si ještě neujasnili, co
vlastně mají maturanti
umět, ale už tři roky vědí, jakou podobu budou mít testy, kterými je z toho
budou zkoušet.
Návrh obsahuje příliš mnoho podobných klíčových rozhodnutí učiněných ve
spěchu a bez
zvážení dopadů. Zjevná je snaha najít pojetí, které nebude nikomu vadit.
Při dnešní
protichůdnosti názorů na středoškolské vzdělání se to však nemůže podařit.
Úkol státu je
přece jiný: najít cestu, jak v přijatelné míře umožnit souěití různých
kultur vzdělávání. Jeho
přehnané nároky na rozsah učiva však rozmanitost našeho školství ohrožují.
Představme si učitele, který chce své žáky především naučit
chytat ryby. Už ví, že
je vcelku jedno, zda to budou trénovat na kaprech nebo na okounech.
Potřebuje ale být
s žáky často u vody, protože pouhým posloucháním rybářské latiny se ještě
nikdo rybařit
nenaučil. Bude-li státní maturita ověřovat hlavně to, co si maturanti
pamatují o makrelách,
treskách a dalších druzích ryb, které někdo "povolaný" vybere, žáci nikdy s
učitelem na
ryby nepůjdou. Nebude na to čas. Skromnějšími požadavky by stát naopak
nácvik rybaření
umožnil a nikoho by nepoškodil: školy, které to pokládají za důležité, by
mohly dál probírat
i nepovinné šproty.
Navrhované katalogy maturitních poěadavků však až na dílčí
výjimky jen rekapitulují
velmi tradiční gymnaziální pojetí výuky. A to v závazném rozsahu, který
dosud kvalitně
zvládali pouze vážní zájemci o magisterské studium příslušných oborů.
Návrh podporuje předčasnou specializaci
V některých vyspělých zemích získává střední všeobecné vzdělání až 80 %
mladých
lidí. Ti všichni se učí komunikovat v několika jazycích včetně mateřského a
vyváženě se
vzdělávají jak v matematice, tak ve společenských i přírodních vědách. To
mimo jiné
usnadní jejich budoucí rekvalifikaci. Vysokoškoláci tam nebývají přijímáni
na jednotlivé
fakulty jako u nás, ale na celou univerzitu. Naše nová maturita by naopak
vedla k velmi
rané specializaci i na všeobecně vzdělávacích školách: izoluje od sebe
jednotlivé
přírodovědní obory, exaktní vždy zřetelně diskriminuje. Navíc staví matematiku a
společenské vždy jako povinně volitelné alternativy proti sobě. Tento záměr
je zásadním
koncepčním nedostatkem návrhu, neboť fakticky umožní, aby většina maturantů
zůstala
některou součástí středního všeobecného vzdělání téměř nedotčena. Čemu by
stát měl ve
školství bránit, kdyě ne tomuhle?
Minimum středoškoláka
Název "maturita" pro navrhovanou centrálně organizovanou písemnou zkoušku je
zavádějící. U povinných a povinně volitelných předmětů totiž mají žáci
možnost přihlásit
se ke zkoušce snadnější úrovně, označované jako B. Rozdíl oproti náročnější
úrovni A je
přitom dán především rozsahem povinného učiva. Autoři tím zjevně vycházejí
vstříc žákům
středních odborných učilišť. Už dnes však stejně víme, že maturita na SOU
má jinou váhu
než maturita na gymnáziu. Tak proč si pořád něco nalháváme, kdyě reforma
maturity stejně
udělá z většiny učňů maturanty kategorie B?
Stát by měl raději ohlídat, aby střední školy včetně gymnázií
nepomíjely žádný
atribut všeobecného vzdělání: komunikační výbavu maturantů a osvojení
základních
postupů a myšlení charakteristických pro matematiku a společenské i
přírodní vždy. Tohle
"minimum středoškoláka" lze rozvíjet i ověřovat jen na konkrétním
materiálu, jak jinak.
Penzum povinné pro všechny však smí představovat jen malou část obsahu
navrhovaných
katalogů učiva (zhruba třetinu). Jinak místo myšlení nastoupí memorování --
také přehnané
nároky totiž mají na vzdělávání silný destruktivní vliv, dobře patrný už v
základní škole. Při
školní maturitě ať si pak maturanti vyberou předměty, které jsou jim
blízké, a prokáěou
schopnost zvládnout podrobně a do hloubky velký celek.
Zkouška bez zaškrtávacích testů
Smysluplná zkouška z minima středoškoláka by tedy primárně neměla
ověřovat, zda
absolvent střední školy dokáže reprodukovat nějaké poznatky -- to všechny
školy trénují
nad míru. Nic nezkazíme, když budeme ještě rok nebo spíš dva diskutovat o
tom, co přesně
má být obsahem zkoušky, jak má vypadat a jestli ji vůbec potřebujeme a
umíme připravit.
Díky svému vlastnímu vzdělání však snad chápeme, že zatrhávání jedné
možnosti ze čtyř
ověřuje jiné schopnosti než například psaní esejů. Bude-li při zkoušce esej
hodnocen podle
přítomnosti myšlenek a kultury jejich vyjádření, budou školy muset
kultivovat myšlení a
vyjadřování. I když je to náročné a výsledky hodnocení jsou občas
nespravedlivé. Naučit
žáky, aby udělali křížek na správném místě, je samozřejmě snazší. Ale nikdy
jim to
k ničemu nebude, i kdyě počítač sečte jejich křížky pokaždé bez jediné chyby.
Dostatečná komunikační výbava umožňuje správné vnímání psaného i mluveného
slova na straně jedné a kultivovaný písemný i ústní projev na straně druhé.
Je tedy zřejmé,
že úkol napsat esej na jeden z pěti až deseti centrálně vyhlášených námětů
(třeba
společenskovědních) se týká zhruba čtvrtiny této složky minima
středoškoláka. Při zkoušce
z matematiky mohou žáci řešit několik matematických úloh zaměřených na uplatnění
postupů a myšlení typických pro matematiku. Takové úlohy lze připravit i
bez náročného
matematického aparátu, jako jsou třeba komplexní čísla nebo diferenciální počet.
Hodnocení eseje i zkoušky z matematiky mohou provádět učitelé školy podle
jasných kritérií
a jednotné metodiky, případně učitelé jiné školy. Hodnotitelé budou povinni
odůvodnit své
závěry stručným slovním komentářem. Škola zpřístupní práce žáků spolu s
hodnocením a
komentářem učitelů na internetu.
Lze očekávat námitky, že tohle uě tu jednou bylo v technicky
jednodušší podobě.
Na tradicích, zvláště kdyě jsou žáci zkoušeni z činností, které jim mohou
být užitečné, však
není nic špatného. Prestiž zkoušky z minima středoškoláka by navíc mohla
pozvednout
například výzva učitelům, aby nabídli vhodná témata či úlohy. Možnost
veřejné kontroly
prostřednictvím internetu bude novým prvkem, který rychle zajistí, že jen
málokterý učitel
si dovolí někoho vědomě poškodit nebo nadhodnotit, opakovaně už vůbec ne.
Zdá se, že jedním z důvodů náhlého spěchu s reformou maturity je
její ohlášená
premiéra těsně před řádnými volbami v roce 2002. Budiž -- realizace
současného návrhu
taky může jeho předkladatelům volby prohrát. Jde však o mnohem víc než o
jedny volby.
Ministr Eduard Zeman by se zasloužil o české školství, kdyby navzdory
několika letům
ověřování zastavil práce na kosmetických úpravách sondy Maturant a od
projektu státní
maturity buď zcela ustoupil, nebo nechal zásadně přepracovat její pojetí.
Má o to snazší
rozhodování, ěe celý projekt zdědil.
Autor se zabývá zjišťováním výsledků vzdělávání.
Veřejní služebníci nebo volená vrchnost?
Krize veřejnoprávní televize a její souvislosti
Čtu rád, v Britských listech i jinde, články a komentáře Milana
Šmída, které zpravidla bývají kultivované, zasvěcené, přesné, věcné a
vzácně uměřené. S většinou jeho názorů, zejména těch týkajících se kauzy TV
Nova, souhlasím. Méně se ale ztotožňuji se Šmídovým chápáním
veřejnoprávních médií; obávám se totiž, že Milan Šmíd podléhá tomu, co by
se dalo nazvat "vrchnostenským" pojetím veřejného zájmu (a demokracie
vůbec), tedy představě, že veřejnost je hostem v restauraci, který si
jednou za čtyři roky vybere lokál a dál nemá právo mluvit do toho, co je mu
servírováno a jak s ním personál podniku zachází. Kuchař a číšníci
potřebují klid ke své práci: je-li host nespokojen, může se přece v
příštích volbách rozhodnout pro změnu!
Podle tohoto pojetí stojí dozorčí rady veřejnoprávních médií nikoli
mezi médiem a veřejností, nýbrž mezi médiem a Parlamentem, jediným
legitimním - protože voleným - představitelem veřejné vůle. Rada je tudíž
zástupcem občanů před politiky, vykladačem veřejného zájmu, jednou z mnoha
zájmových skupin (lobby), líšící se od ostatních pouze tím, že nehájí
partikulární, ale generální zájem. Čím odbornější rada, tím snáze přesvědčí
poslance o své věci a tím příznivější kompromis pro občany u politiků
vyjedná.
Radní takového orgánu by opravdu měli vědět, že rating není share...
Jsem přesvědčen, že v zemích, kde veřejnoprávní média dobře fungují
(a takových není mnoho ani v západní Evropě), je konstrukce jejich
dozorčího orgánu zcela jiná. Pojetí, které pro Radu ČT prosazuje Milan
Šmíd, je jen metastabilním předstupněm slovakizace veřejnoprávní televize
(pro zahraniční a v místních reálích neorientované čtenáře připomínám, že
papírově veřejnoprávní Slovenská televízia byla v době vlády Vladimíra
Mečiara zcela podřízena propagandistickým zájmům vládních stran a důvěru, o
kterou přišla, nedokázala dodnes získat zpět).
Pokud bychom chtěli kvalitní veřejnoprávní média, museli bychom pro
ně najít takové radní, kteří by nebyli osobně zainteresováni na přízni
politických stran a svou prestiž neodvozovali od příčle politické
hierarchie, na kterém právě stanuli. Zda jsou nebo nejsou odborníky v
mediální problematice, je přitom vedlejší. Dobrým radním jistě byl (aspoň
po část svého působení) astronom Jiří Grygar a jistě jím není scénárista
Vladislav Kučík, který byl do stranické hierarchie zařazen dokonce jako
člen městského zastupitelstva (za ČSSD).
Celkový stav České televize s jejím novým, zatím poněkud
neviditelným, ředitelem ale mnoho naděje na vývoj tímto směrem nedává.
Přestože všichni vědí, že "Experiment Puchalský" skončil nezdarem, televize
nebyla s to projevit sebereflexi této situace navenek, dokonce ani ve
vztahu k tzv. odborné veřejnosti: Jirák a Puchalský sestoupili do
mediálního Hádu, zavřely se vody a tím vše - aspoň na obrazovce - skončilo.
Místo aby se debatní pořady zabývaly krizí vedení České televize a
kritickým rozborem přehmatů nezkušeného ředitele a jeho mentora, pozvaly do
studia několik "nezávislých" odborníků, kteří (se vzácnou výjimkou
Jaroslava Veise), jako by je natáhli klíčkem, spustili litanii na téma, jak
politici chtějí ovládnout veřejnoprávní televizi. Ovšemže chtějí, když k
tomu dostali tak vynikající příležitost; kdybych byl poslancem, tato kampaň
by možná i pro mne byla poslední kapkou v poháru nevole.
Problém - a v tom se Milan Šmíd i další pozorovatelé mýlí - ale není
jen v politicích. Podmínkou existence "vrchnostenské" demokracie, jak ji
prosazuje zejména ODS, je rozsáhlá diskreditace a demoralizace tradičních
elit. V české společnosti, kde byla po desítky let podmínkou odborného a
dokonce i uměleckého působení příslušnost ke straně reprezentující
totalitní ideologii nebo dokonce závazek spolupracovat s politickou policií
režimu, nelze čekat, že během deseti let vznikne sebevědomá a tradicí
prověřená občanská společnost (a její vzývatelé, včetně Václava Havla, se
hluboce pletou, pokud se domnívají, že si místo ní společnost nechá
podstrčit rychlokvašený halíkovsko-pehovský ersatz).
Udrží-li se v České republice demokratické poměry, vznikne i
sebevědomá občanská společnost, ale spíš než o rehabilitaci starých elit
při tom půjde o proces generační výměny. Struktury, které by si mohly
nárokovat účast v rozhodování o složení rad, jak to zcela přirozeně činí
např. německá akademická obec, v tuto chvíli neexistují, a to, bohužel,
Klausovu modelu demokracie s potlačenou sférou veřejného života velmi
napomáhá k věrohodnosti.
Důvodů k optimismu není tedy mnoho. Současný proces zániku nezávislé
veřejnoprávní České televize a její přeměnu v polostátní médium považuji za
nezvratný. Těším se však nadějí, že během 10-12 let dospěje česká
společnost do stavu, kdy bude schopna si na svých politicích média veřejné
služby (bez ohledu na způsob jejich financování) opět vynutit.
Do té doby jsou - aspoň v případě ČT - možné dvě přechodné varianty:
buď Mathého model, tj. dobře spravovaná televize s úmyslně zdrženlivým,
neprovkujícím a tedy nekvalitním zpravodajstvím, umně balancující v okolí
meze únosnosti politické třídy, nebo slovenský (slovensko-ruský) model
partajních, záměrně neobjektivních médií, veřejnoprávních i soukromých,
které budou v područí vlivových skupin.
Asi to bude znít resignovaně, ale mám za to, že tak, jako nelze
chtít po šestiletém dítěti, aby s pozoruměním četlo Shakespeara, nelze
chtít po české společnosti, aby si deset let po převratu vybojovala
nezávislost své televize.
Poznámka JP: Takže k těm číslům je třeba přičíst ještě dalších 34
miliard nákladů s krajně nejistým výnosem!
Takže krátce, je to tak fifty - fifty.
Žádní mafiáni
Žádné velké překvapení nezavládlo po té, co se prezident
v uplynulých dnech odhodlal naznačit veřejnosti, že příčinou mnoha našich
potíží jsou mafiánské praktiky určitých lidí, kterým jsou na stopě Úřad pro
boj s organizovaným zločinem, a ekonomická kontrarozvědka.
Názor, který
si prezident odnesl ze série schůzek s experty na hospodářství,
finančnictví, bezpečnost, či právo, sice překonal jeho tušení, ale
statisíce či miliony lidí v naší zemi se s tím, co Václav Havel popsal
obecně a teoreticky, už dávno denně setkávají v praxi.
Jistým
překvapením je až včerejší prohlášení výkonné rady ODS, že vyjádření
Václava Havla bylo nešťastné a prezident že se dopustil očerňování svého
státu.
Bylo by samozřejmě příjemné, kdyby se ukázalo, že se u nás na
úkor poctivých občanů žádná individua neobohacují a že termín "mafiánský
kapitalizmus" je pouhou literární nadsázkou.
Nebylo by ale moudré dospět
k takovému poznání tak, že si nasadíme růžové brýle, anebo strčíme hlavu do
písku. Václav Havel přiznal svůj díl odpovědnosti za to, že na podivné
finanční propletence dost razantně neupozorňoval dříve.
Proč se ho
výkonná rada ODS snaží přesvědčit, že se nic nestalo, o mafiánském
kapitalizmu že nemá smysl hovořit a žádnou spoluodpovědnost že tedy
nenese?
V tomto sporu nejde o to, jak vypadá stát po deseti letech
transformace. To je každému jasné.
Jde pouze o to, zda kousnout do
kyselého jablka, anebo zda dělat mrtvého brouka.
Nemá smysl očekávat
přiznání od lidí, kteří za rozsáhlé tunely, korupci či praní špinavých
peněz nesou přímou či nepřímou politickou odpovědnost. Budou pochopitelně
do poslední chvíle zatloukat, zametat stopy a žádnou politickou odpovědnost
na sebe nevezmou.
Tu odpovědnost je třeba jim prokázat.
4. dubna 2000.
Radikální změny v BBC
Greg Dyke, nový generální ředitel BBC (byl jmenován už loni v
červnu, ale půl roku pracoval jako náměstek odcházejícího ředitele Johna
Birta, aby se ve funkci zaběhl) oznámil, že plánuje v této britské
rozhlasové a televizní veřejnoprávní instituci radikální změny.
Jeho předchůdce, John Birt, byl často kritizován, že do BBC zavedl
přebujelou, pompézní a nepružnou manažerskou byrokracii. Neformální Greg
Dyke to dokazuje tím, že se ji nyní rozhodl zrušit. Podle nynějších zpráv z
BBC byla byrokracie za Birta tak přebujelá, že nenadávné poslední změny k
televizní upoutávce muselo jednotlivě schvalovat celkem 17 osob.
Greg Dyke nyní oznámil, že zlikviduje celý střední manažerský stav v
BBC. V pondělí sdělil Dyke 20 000 zaměstnanců BBC, že v důsledku likvidace
těchto byrokratických vrstev ušetří BBC 200 milionů liber (více než 10
miliard Kč) a ty věnuje na výrobu televizních pořadů, zejména v oblasti
televizních inscenací, celovečerních filmů a zábavných programů.
V budoucnosti budou mít hlavní slovo v BBC režiséři a producenti
(producers) a zdůrazňovat se bude také spolupráce mezi jednotlivými
odděleními BBC.
Během následujících sedmi let dostane podle rozhodnutí vlády BBC
navíc 1,4 miliardy liber z televizního koncesionářského poplatku a Dyke
chce i většinu těchto peněz investovat do výroby televizních pořadů.
Dyke chce mimo jiné vytvořit úspěšné oddělení pro výrobu
celovečerních filmů, podobně jako komerční kulturní okruh Channel Four
vytvořit Film Four, který se nyní osamostatnil jako digitální televizní
okruh.
Dyke je přesvědčením populista a je rozhodnut, že filmy, které bude
BBC natáčet, musejí být populární u veřejnosti. Je přesvědčen, že Channel
Four svou politikou vytvoření Film Four jednal velmi inteligentně a dospěl
k závěru, že BBC nebyla dosud plně angažována při výrobě samostatných
celovečerních filmů.
Mein Kampf a podstata demokracie
Jason Gilliam
Vážený pane,
přečetl jsem si se zájmem váš článek v Central
Europe Review o Hitlerově Mein Kampfu v češtině, na nějž je uveden odkaz na
internetové stránce
Arts and Letters Daily. Musím říci, že normálně me to nevede k tomu, abych
psal autorům, protože vím, že mají moc práce, ale váš článek a argumenty,
které v něm byly obsaženy, byly docela dojemné.
Zdá se mi (jsem Američan, tak mě omluvte, jestliže nerozumím
podrobnostem evropské politiky), že navzdory všemu pokroku za posledních
150 let (i včetně neúspěchů, způsobených komunismem) Evropané nikdy plně
nepochopí ani nepřijmou demokracii, nebo přesněji určitá práva, která
demokracie zaručuje. Nevím, jestli je tohle prostě jen pozůstatkem
"otrocké" mentality (je mnohem lehčí nechat vašeho šlechtice, barona, nebo
poslance, aby za vás myslel) anebo jestli je to nějaká záporná reakce,
způsobená vzestupem a pádem fašismu, komunismu a všech ostatních -ismů,
které byly pro Evropu v minulém století takovou katastrofou. (Je to snad
kolektivní obava, že kdyby byla člověku dána úplná svoboda, on sám by si s
tím poradil, ale soused by se náhle proměnil v šílícího komunistu nebo
nacistu).
Souhlasím, že jediným způsobem, jak proti tomuhle bojovat, je
podporovat vědění a dávat každému odpovědnost za sebe. Jednoduše řečeno,
poznejte svého nepřítele. Nechápu, jak někdo, zejména Havel a jeho lidé,
nevidí, že tím, když umožní lidem přístup k těmto myšlenkám, lidé se mohou
sami přesvědčit, že ty myšlenky jsou falešné a že většina je jich prostě
hloupá.
Je to fráze a k tomu ještě otřepaná fráze, ale ve znalostech je síla
a přístup k myšlenkám, bez ohledu na to, jak jsou nepříjemné, podivné,
obyčejné či brilantní, a schopnost je přijímat či odmítat, to je životně
důležitým principem dobré demokracie.
Měl jsem asi před pěti lety příležitost navštívit východní Evropu a
zjistil jsem, že když dloubnete pod povrchový nátěr demokracie, zjistíte,
že je stará komunistická hierarchická struktura pevně na svém místě. V
mnoha ohledech mi to připadalo jako oligopol, podobný tomu, co existuje v
bývalém Sovětském svazu, možná s méně gangstery (anebo jednají
inteligentněji). Zdá se, podle toho, co jsem viděl já, a co píšete vy, že
bude ještě dlouho trvat, než vznikne demokracie.
S pozdravem
Jason GiIliam
PS. Prosím, nemyslete si, že se chci nějak vyvyšovat. Uvědomuji si,
že Amerika zdaleka není dokonalá a máme obrovské množství problémů, jimiž
vás nebudu nudit. Také si uvědomuji, že neexistuje žádná dokonalá Demokracie
, ani dokonalý politický či společenský systém,. Nejlepší, v co můžeme
doufat, je kompromis, který respektuje práva všech jednotlivých lidí,
přičemž to stojí co nejméně a lidem to škodí co nejméně. (Napadá mě
neoklasický ekonom Pareto a některé jeho teorie.)
Několik poznámek k nacismu
Jiří Wagner 28. března napsal :
Onen vydavatel mimochodem potvrdil, že chystá i vydání
Marxova Kapitálu, "bible komunismu", a snad i Manifestu komunistické
strany, tedy komunistického desatera, máme-li se přidržet církevní
terminologie. Nad tím se nikdo nepozastavil, ale pokud policie prošetřuje
vydání "bible fašismu", měla by stejně postupovat i u knih bolševických -
vždyť komunismus je smrtelně nebezpečná totalitní ideologie stejně jako
fašismus. Anebo se řiďme tím, co nám diktuje Deklarace lidských práv a
proti vydání knihy s jakkoli temnou minulostí či obsahem neprotestujme.
Nacismu ale výrazně pomohl antikomunismus.
Anglický novinář Sydney Morell napsal v roce 1938 knihu
"Viděl jsem ukřižování". Kniha vznikla krátce po mnichovské dohodě.
Ukázky:
Neboť jaká je anglická zahraniční politika v Evropě ?
Bývala prostě taková, že Anglie nikdy nestrpěla, aby se stal některý stát
silnější než mocnosti spojené proti němu. Říkali tomu politika rovnováhy.
Abychom zachovaly tuto rovnováhu, spojili jsme se před více než sto lety s
Prusy a bojovali jsme proti Napoleonovi. A roku 1914 jsme se spojili s
Francouzi a porazili jsme Němce.
Po roce 1919 ochabuje však tato
politika a vytváří se politika nová. Budiž, když počali Francouzi zesilovat
svou moc v Evropě, obrátili jsme se k Německu, namlouvajíce si, že cítíme
vždy s tím, kdo je bit. Důvod však vězí hlouběji nežli věc Francouzů a je
dále od Londýna než Paříž. Pravý důvod je třeba hledat v Moskvě a v
bolševickém strašáku.
Po válce se šířil v Německu socialismus. A
někteří lidé v Anglii, kteří očekávali skoro denně, že se na ně už už
přivalí bolševismus, poplašili se strachy o svůj život. První, co učinili,
bylo že zachraňovali Německo od socialismu poskytnutím půjček, které nebyli
nikdy splaceny. Když se pak uchopil moci Hitler jako bašta proti
bolševismu, prokázal, že do toho vidí. Když třeštil ve svých řečech o
nebezpečí bolševismu, nemluvil snad pro dobro svých nacistických
posluchačů, znich většina (zrovna jako já) vůbec nečetla Marxův Kapitál,
ale mluvil, aby byl slyšen těmi lidmi v Anglii, kteří se bojí bolševismu
jako králík lasičky.
Přejete-li si ještě další důkaz o tom, jak skvěle
ovládal Hitler zahraniční politiku, jak znal psychologii Angličanů štvaných
pomyšlením na bolševiky, vzpomeňte si jen na jeho první čin hned poté, když
vyhlásil roku 1935 odvody: uzavřel s Anglií námořní dohodu, Zavázal se v
ní, že Německo nebude nikdy stavět více než pětatřicet procent tonáže
britského loďstva, kromě některých ponorek. Jinými slovy Hitler slíbil, že
nikdy nenapadne britské impérium. Neboť ačkoliv jeho letadla mohla
roztřískat Londýn napadrť, nemohl bez loďstva Anglii vyhladovět a přinutit
tak ke kapitulaci.
Hitler ponechal dobrovolně Anglii nadvládu na moři.
A chcete-li vědět, kdy se pustí Anglie s Německem do války, povím vám to:
jakmile začne budovat Hitler loďstvo, které by mohlo vážně ohrozit naše
impérium.
V té námořní dohodě se Hitlerovi neslibovalo nic za jeho
záruky. Teď je však myslím úplně jasné, že když se Hitler vzdal zájmů o
námořní svrchovanost, zřekla se Anglie svého zájmu ve střední Evropě.
Za rok potom vpochodoval Hitler do Porýní a my jsme se stáhli zpět, když mu
Francouzi chtěli zasadit ránu, která by ho rozdrtila. Byl jsem tenkrát za
toho dramatického víkendu v Kolíně nad Rýnem a viděl jsem, jak se
generálové Reichswehru ve svých holínkách klepali. Ale Hitler věděl mnohem
více než oni. Znal dobře Anglii.
(strany 36, 37)
V Německu byla kdysi železná fronta. Byla to aliance
sociálních demokratů, Reichsbanner, německých demokratů a centra. Spojili
se v jednotnou frontu proto, aby uzavřeli Hitlerovi cestu k moci. Pro ně
však byli větším nepřítelem - komunisté. Zachvácena strachem před
komunisty, kapitulovala železná fronta před Hitlerem. To mělo ovšem svoje
následky. Hitler nejenže rozdrtil komunistickou stranu, ale dal do klatby i
železnou frontu a rozpustil její organizace. Hitler tento svůj zápas o
získání moci doma přirovnával ke svému zápasu o získání zahraniční moci.
Neřekl to, ale bylo to patrné, že na Anglii a Francii pohlíží jako na
železnou frontu a na Rusko jako na německé komunisty.
(strana 107)
Ale v Anglii je poměrně malá vrstva lidí, která spatřuje
svého úhlavního nepřítele v komunismu. Bojí se komunismu jako ničeho
jiného na světe. Po mém soudu komunismus tehdy nebyl nic víc než jakýsi
přízrak nepřítele v jejich obrazivosti. Ale obraz komunismu jim kreslil
Hitler a bylo velmi snadné sledovat postup jejich myšlenek. Podporovat
Československo znamenalo Hitlerův pád. Hitlerův pád znamenal komunismus v
Německu. Komunismus v Německu znamenal - co znamenal ?
(strany 107,108)
Západní Evropa stále doufá, že Hitler obrátí svůj zřetel
na východ, jak slíbil v knize 'Mein Kampf'. Pro Anglii a Francii je tu
zřejmě ještě jeden možný odklad, věnuje-li Hitler pozornost polské
Ukrajině, prvému kroku k bohaté obilnici ruské Ukrajiny.
Nemyslím, že
by někdo pochyboval - kromě snad Poláků samých - o Hitlerově schopnosti
zmocnit se vlády nad polskou Ukrajinou, obrátí-li svou pozornost v tuto
stranu. A co bude po polské Ukrajině ? Ruská Ukrajina ? Nikoliv, nevěřím
tomu. Oč vhodnější a snazší by pak pro Hitlera bylo soustředit svou
pozornost na západ. Jak snadné by bylo kdyby ovládal nedobytné pozice v
Evropě, zbudovat loďstvo, jež by se se postavilo proti britskému válečnému
loďstvu a poprvé by přímo ohrozilo britské impérium! Jako prý to řekl polní
maršálek Goering za několik neděl po mnichovské dohodě, když spouštěl na
vodu novou letadlovou loď Německa: "Moře jsou neomezeně přístupná jen
silným."
(strana 184)
Britské listy byly také proti stíhání Vladimíra
Skoupého, obviněného z propagace nacismu.
Kdo je Vladimír Skoupý ?
Takže J. Čulík jednou píše o rasismu v ČR a pak hájí Skoupého.
Trápí mě ubíjení elit v Čechách
Vážený pane,
stejně jako
Vás, mě
trápí totální ubíjení elity běžné již po generace v této zemi. Schopní
umělci, sportovci, vědci, zkrátka elita této země prchá po léta před tupým
průměrem. Také jsem si myslel, že se to po prvotním exodu po 89 roce zastaví,
ale opak je pravda.
Hana Zejdová je spolužačkou mé sestry z
Brna-Juliánova. Pamatuji si jak o ní mluvila, když jí bylo 12-14 a začínala
létat v Medlánkách. Slyšel jsem pak o ní od jiných známých, kteří tam také
chodili létat. Pak jsem si po několika letech odmlky přečetl o ní článek, mám
ten dojem ve 100+1. Překvapilo mě, kde se v té útlé dívence vzalo tolik síly a
co dokázala. Ačkoliv bych ji dnes už asi nepoznal, (je to víc jak 20 let!)
velmi
jí pořád fandím.
Podobně mě mrzí osudy všech Vámi jmenovaných. Mrzí
mě osudy desítek tisíc pracovníků výzkumných ústavů, akademie věd, učitelů,
lékařů. Prací všech těchto lidí bylo a je opovrhováno. Mám spíš ten dojem,
že je
systematicky ničena. Když pak přijedu na západ najednou zjišťuji, jaké jsem měl
nebo mám kolem sebe "hvězdy" ve srovnání s těmi místními. Znal jsem
Slušovice za
doby slávy. Běžte se tam podívat dnes. Technopole se neboří! Technopole se
budují! Pan Rychetský sedí ve vládě a po něm zbyl jen rozmazaný flek. Tam se
vyráběly počítače, dělal základní výzkum, propagovaly biotechnologie, kapalná
hnojiva, přírodní esence a co já vím ještě. To území prokazatelně
prosperovalo a
vzkvétalo, ať tomu bylo jakkoliv. Komusi to bylo trnem v oku. Dnes je tam
bída a
rozvaliny.
Mám ještě jeden otřesný příklad. Po všem, co paní
Madeleine Korbel Albright udělala pro tuto zemi, jsme se zmohli jen na to,
hodit
po ní v Brně vajíčkem. Přitom asi nikdo jiný nemá na to, aby byl lepším
prezidentem této země.
Obávám se však, že do budoucna je pouze
jediná cesta tzv. "antiobrození". Tento chvílemi pyšný národ se zase rozpustí v
Evropě přibližně v místech bývalého Rakouska-Uherska, podobně, jak z něho v
18.století vzešel. Ti schopní sublimují a rádi splynou s jinými civilizacemi.
Průměr bude naředěn na beztvarou šedou hmotu, typickou pro předměstí Londýna,
Mnichova a jiných Evropských velkoměst. Rozdíl bude pouze v tom, že tady
nebudou
hrdé city, ale pouze ta chudá předměstí. Bohužel musím konstatovat, že to tomu
národečku tak trochu patří.
Oldřich Maděra
Madeleine Albrightová: Kandidatura na prezidenta České republiky
O rozhovor požádaly Madeleine Korbel
Albrightovou české krajanské noviny Texaský Domov, vycházející v Texasu každý
měsíc, v souvislosti s její možnou kandidaturou na úřad českého
prezidenta.
Texaský Domov: Dobrý den, Madam Secretary of State,
určitě se nebudete zlobit, když povedeme rozhovor v češtině. Jsem dost
rád, že jste si udělala čas na naše staré dobré české noviny. Povídá se, že
budete kandidovat na českého presidenta.
M. Albrightová: No, to záleží ještě na mnoha
okolnostech. Je fakt, že můj zdejší úřad končí příští rok a pak budu volná.
Něco jsem se naučila a mohla bych to zužitkovat v presidentské funkci kdekoli
na světě.
TD.: Oh, kristepane, ještě že se nechystáte do Iráku.
MA.: Tak jsem to nemyslela, bylo to řečeno obrazně. Jen jsem
chtěla říct, že i v jiných zemích jsou zajímavé presidentské funkce. Tedy
takové, kde sice mají demokracii na papíře, avšak leccos ještě potřebují
dotáhnout
do konce. No, a když jsem se tam narodila a vyrostla, proč to nezkusit?
TD.: A myslíte, že máte v Čechách nějakou šanci? Znáte
Čechy. Libují si, jak říká president Havel, v takovém tom čecháčkovství.
MA.: Šanci určitě mám. Ještě si pamatuji, jak jsem jim pomohla do
NATO, a to mi Češi snad nezapomenou. Aspoň doufám. Tedy ti, co tam nechtěli, ti
určitě ne. Mám tam spoustu dobrých známých, určitě i Vašek, tedy president
Havel, by mě podpořil, on je dobrej kluk. Dala bych Čechům na vybranou, buď
budou makat a budou mít ze své krásné země druhou Ameriku, anebo si zvolí
flákárnu, jak vy říkáte, to čecháčkovství, a mají tam hned komunisty. Ale už
beze mne. Tohle jim důrazně připomenu už ve volební kampani, že je chci trochu
prohnat.
TD.: No a co ty ostatní věci? Romové, Židi, zákony, soudy,
korupce, politické pletichy. Vžyť tam z politiků nikdo s nikým
nemluví, jsou na sebe uražení. I ten Havel nejprve nemluvil jen
s komunisty, a teď už nemluví s kdekým.
MA.: To máte těžký, on Vašek nemá rád, když si na něho vyskakuje
někdo, kdo byl dřív zadobře s komunistama. S těmi Romy máte nejspíš
pravdu, ale asi vím, jak na to. To jsou takoví evropští Afroameričani. No a
podívejte se, dnes Amerika rasové problémy vpodstatě nemá. Chce to jen dát jim
stejnou šanci, jako mají bílí. Toho se nebojím. Antisemitismu se taky nebojím,
to by si to každej musel nejprve rozdat se mnou a rychle by ho přešla chuť.
Kdepak, pokud tam budu já, žádný Haider v Čechách nebude. Bylo by tam pro
nás oba málo místa. No a to ostatní je jenom dřina, dřina a zase dřina. Budou
si muset zvyknout. Dokázali to před válkou, dokáží to i teď. A politici spolu
budou mluvit, k tomu je přinutím. Hezky nahlas, před kamerou, chce to jen
šikovného moderátora, tedy česky TV spíkra, nebo jak se to řekne, no, zkrátka
toho novináře, co je v televizi. Možná nějakého pozvu z CNN. Anebo
z Texaského Domova.
TD.: Děkuji. Ono to
ale vypadá, jako byste počítala se stejnými pravomocemi, jako má president tady
v USA. Jenomže tam není presidentský systém. Mají svého premiéra, a to je
nejmocnější muž ve státě. Exekutiva je víc než president, tedy v praxi.
MA.: Ale kdeže, tak se ta praxe změní. Podívejte se na Masaryka,
kdo se mu mohl postavit? Ještě si tu jejich ústavu přečtu, ale tady jde o to
prosadit se. Prosadit se proti těm jejich zasmrádlým způsobům, chce to
manažerský přístup. Myslím, že mi každý premiér bude brzy zobat z ruky. Copak
si myslíte, že bych se spokojila jen s kladením věnců a s presidentskou
lóží? Kvůli hudbě tam nejedu. Chci dělat politiku, a ta se musí dotahovat do
konce.
TD.: A ještě nakonec: oni mají takový zvyk, že dávají presidenty
na poštovní známky. Nebude vám to vadit?
MA.: To tedy vůbec ne. Myslím, že Hillary mi to jednou bude
závidět.
TD.: Děkuji za rozhovor.
Děkujeme, přijďte!
Pozvání pro zájemce o křesťanskou demokracii
V roce 2000 přijal Junior klub Praha následující usnesení:
1/2000
Děkujeme, přijďte!
Členové Junior klubu křesťanských demokratů Praha s potěšením
konstatují zvýšený zájem mladší generace o politiku a veřejné dění obecně,
který se projevil mj. i výraznou podporou občanských aktivit "Impuls" a
"Děkujeme, odejděte". Signatáři těchto hnutí se mj. vyslovují pro kultivaci
stranického prostředí.
Jejich cíl byl vždy i naším cílem.
Junior klub Praha, který úzce spolupracuje s KDU-ČSL a v jehož řadách je
i mnoho členů této strany, se již dva roky snaží vedle vzdělávacích aktivit
i o kritický pohled na dění v KDU-ČSL. Junior klub Praha se kromě jiného
zabývá i problémy, které přirozeně vyvstávají v životě politické strany,
jako např. vnitřní demokratizací, zpětnou vazbou vedení - členstvo,
kontrolou hospodaření, otevřeností vůči veřejnosti.
Víme, kolik energie vynaloží každá demokratická politická strana, aby
fungovala v rámci dohodnutých pravidel, ke spokojenosti občanů, voličů a
členů strany. Dokážeme si představit, o co více energie je nutné vynaložit
při zakládání nové politické strany, která chce skutečně dostát svým
předsevzetím.
V této souvislosti bychom rádi pozvali ty, kteří sympatizují s
křesťansko-demokratickou politikou a kterým je pod 35 let k setkání a
diskusi nad otázkou, jak měnit atmosféru v politických stranách a zejména v
KDU-ČSL.
2/2000
Shromáždění JK Praha pověřuje Výbor JK Praha, aby zajistil místnost
ke konání této akce, zveřejnil výzvu v médiích a rozeslal ji zmíněným dvěma
občanským iniciativám.
3/2000
Shromáždění JK Praha pověřuje Martina Plíška přípravou semináře na
téma "Přímá volba starosty - ano, ne, proč?". Tento seminář se odehraje do
června 2000.
4/2000
JK KD Praha sdílí s předsedou KDU-ČSL Janem Kasalem znechucení ze
skutečnosti, že někteří lidovečtí politici informují novináře o dění ve
straně, aniž by přitom vystoupili z anonymity. Základním rysem politika
KDU-ČSL musí být odvaha stát si za svými názory a nést za ně odpovědnost.
JK Praha je přesvědčen, že KDU-ČSL je otevřená a vnitřně demokratická
strana, která respektuje právo na odlišný názor a ve které není třeba se
uchylovat k podobnému jednání.
5/2000
JK Praha schválil výroční zprávu za rok 1999.
Výroční zpráva o činnosti Junior klubu Praha
JK Praha se v roce 1999 sešel na 7 krajských shromážděních a to 28.
ledna, 4. března, 22. dubna, 30. září, 21. října, 25. listopadu, 16.
prosince.
Vedení pražského Junior klubu bylo zvoleno 10. prosince 1998.
Předsedou byl zvolen Jan Czerný, místopřededy Martin Plíšek, Zbyněk
Němeček, Monika Štěpánková a Vít Šorm.
V roce 1999 byli přijati za členy JK: Jan Cieslar, Zdeněk Hlaváč,
Josef Horálek, Ondřej Jakob, Jiří Jokeš, Libor Ambrozek, Markéta
Lindnerová, Miloslav Soukup, Martin Zborník. Z Junior klubu Praha
vystoupili Zbyněk Němeček, Aleš Doležal a Petr Jelínek. Na konci roku 1999
tedy měl pražský JK 28 členů, proti stavu z roku 1998 to tedy znamená
nárůst o 6 členů.
Shromáždění JK Praha jsou otevřena i členům JK z jiných krajů
(nejčastěji se zúčastňují členové středočeského JK) a dále na jednání zveme
i sympatizanty, kteří projevili o činnost JK zájem. Na poslední, prosincové
shromáždění, bylo rozesláno celkem 36 pozvánek.
JK Praha stanovil členské příspěvky v následující výši: 100 Kč
studenti, vojáci, nezaměstnaní; 200 Kč ostatní. Členské příspěvky zaplatilo
21 členů, dvěma členům přijatým na konci roku byl členský příspěvek
odpuštěn. Členové, kteří dosud členský příspěvek nezaplatili, budou
upozorněni v dopise, že pokud nezaplatí členský příspěvek do konce února
2000, přestanou být plnoprávnými členy JK Praha.
Normalizovanou přihlášku dosud nepodepsalo 5 členů. I oni budou
vyzváni, aby přihlášku vyplnili a neučiní-li tak do konce února 2000,
jejich plnoprávné členství v JK zanikne.
11 členů JK Praha souhlasilo s tím, že vstupují do občanského
sdružení JK křesťanských demokratů a prohlásili, že písemná přihláška,
kterou podali do JK KDU-ČSL je platná i pro členství v JK křesťanských
demokratů.
Součástí shromáždění JK Praha byly velmi otevřené diskuse s politiky
KDU-ČSL. Členové tak měli možnost debatovat s Jaroslavem Orlem, Martinem
Bursíkem, Vladimírem Říhou, Mariánem Hoškem ("Praha před komunálními
volbami a po nich - leden), dále s Jaroslavem Kopřivou (duben), Cyrilem
Svobodou (leden, říjen) a Petrem Pithartem (listopad). Prosincové setkání s
Miroslavem Kalouskem se neuskutečnilo - pan Kalousek i přes jasnou domluvu
oznámil tři hodiny před konáním shromáždění, že se musí zúčastnit jiné
akce.
V rámci tzv. "Lidoveckých kotlíků" se uskutečnila velmi bouřlivá
debata s Alenou Hromádkovou, bývalou předsedkyní DEU (únor).
JK Praha uspořádal pro své členy seminář o veřejném vystupování a
prezentaci, jenž se konal 17. dubna v Brně.
JK Praha přijal následující usnesení:
1. JK Praha poukazuje na skutečnost, že většina kandidátů na
přední místa ve stranické hierarchii dosud nepředložila členům JK své
představy o budoucím vývoji KDU-ČSL. JK považuje absenci "programových
prohlášení" za vážnou chybu a opatrnictví a žádá proto znovu kandidáty, aby
své záměry v co nejkratší době předložili k diskusi. (4. března)
2. JK Praha žádá vedení KDU-ČSL, aby mu poskytlo informace o plánovaném
využití a dalším rozvoji ústřední budovy strany na Karlově náměstí v Praze.
JK se domnívá, že palác Charitas by měl být především centrem
společenského, kulturního a politického života. (4. března)
3. JK Praha pověřuje Jana Maršála tvorbou webovských stránek JK Praha.
Za jejich obsah nesou odpovědnost členové výboru JK Praha. Za formu
prezentace je odpovědný Jan Maršál. (4. března)
4. Junior klub KDU-ČSL Praha se důrazně distancuje od výroku lidoveckého
poslance Pavla Tollnera, který zazněl při středečním projednávání zákona o
registrovaném partnerství v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Junior klub
je přesvědčen, že poslanci KDU-ČSL by měli zachovávat základní normy
slušnosti, vystupovat s úctou vůči každému člověku a vyvarovat se
jakéhokoliv náznaku nespravedlivé diskriminace. Junior klub v této
souvislosti vyzývá poslance Tollnera, aby se vzdal svého poslaneckého
mandátu.(2. dubna)
5. JK Praha podporuje zachování statutu JK KDU-ČSL jakožto klubu, který
působí ve smyslu §9, odst. 9 stanov KDU-ĺSL. (22. dubna)
6. JK Praha doporučuje svým zástupcům v CV JK, aby vyžadovali dodržení
přijatých zásad pro určení počtu delegátů sjezdu JK KDU-ČSL v jednotlivých
krajích. (22. dubna)
Junior klub Praha dále zaslal dopis pražskému primátorovi, ve
kterém upozornil na kritický stav pražské taxislužby a žádal podání
určitých informací. Primátor odpověděl podrobným vysvětlujícím dopisem.
Pravidelnou součástí programu zasedání se staly informace ze života
KDU-ČSL a informace o chystaných akcích všeho druhu. Tyto "ohlášky" budou
napříště poskytovány členům v písemné podobě v průběhu krajského
shromáždění, tak jak se již stalo na prosincovém setkání JK.
Červnového sjezdu JK KDU-ČSL se účastnilo 8 delegátů za JK Praha.
Martin Plíšek byl zvolen místopředsedou JK křesťanských demokratů. Členy
celostátního výboru jsou dále Jiří Řehák a Zdeněk Hlaváč.