pátek 21. dubna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Čeští Romové při diskusích v USA:
  • Právnická mluvčí americké vlády: ČR ještě stále plně nerespektuje romská lidská práva Zimbabwe:
  • Zabíjejí se i černoši: "Není to rasismus, je to politika"
  • Británie: sdílíme vinu za Zimbabwe (Guardian) Česká republika:
  • Politické procesy (Ivan Hoffman)
  • Temelín, Dvořák a peníze (Ivan Hoffman) Austrálie - Dopis z Alice Springs č. 3:
  • Domorodci (Jaroslav Kováříček) Občané nesmějí brát spravedlnost do vlastních rukou:
  • Velká Británie: Farmář, který zastřelil zloděje, dostal doživotí K výročí úmrtí německého filozofa:
  • Byl Nietzsche fašista? Sdělovací prostředky:
  • Zpravodajství televize Nova ignoruje proces s korupčními činiteli ODS (M. Kutílek) České školství:
  • Vysoké školy: Předsednictvo Rady vysokých škol je vážně znepokojeno nedostatkem financí

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Britské listy talks to decision makers in the Czech Republic.

  • Zde je adresa Britských listů.

  • Andrew Stroehlein rediguje kulturně politický týdeník Central Europe Review.

  • Tady je minulé vydání Britských listů.


  • Upozornění autorům: Prosím, posílejte pokud možno své příspěvky do BL uložené ve formátu html. Díky. JČ

    Co je nového v České republice

  • Nový knižní výbor z Britských listů. Druhý výbor z Britských listů Jak Češi jednají (Milenium Publishing, Chomutov, 580 stran) vyjde 15. května 2000. Pojednává mj. o reakcích českých intelektuálů na analýzu Václava Havla v pojetí Johna Keana, o České televizi, o české politice a kultuře, o české byrokracii a českých postojích obecněji. Předmluva ke knižnímu svazku - stručně vysvětlující, co v knize je - je zde, obálka je tady. Výbor Jak Češi jednají je možno už nyní objednávat v nakladatelství Milenium na této adrese. - V týdnu od 15. do 19. května bude Jan Čulík v České republice k dispozici k případným besedám či rozhovorům o této publikaci, kdo má zájem, nechť napíše na adresu tohoto listu.

  • Spisovatel Jiří Kratochvil navštíví Velkou Británii. Brněnský autor fantasmagorických, postmoderních románů (např. Uprostřed nocí zpěv, Medvědí román, Avion) bude besedovat s čtenáři a zájemci o českou literaturu ve čtvrtek 27. dubna v Londýně (viz www.czechcentre.org.uk)a v pátek 28. dubna v 15 hodin na katedře slovanských jazyků a literatur na Glasgow University (Hetherington Building), místnost č. 205 (viz zde), kde také uvede na internet soubor anglických překladů ze současné české literatury v rámci publikačního projektu Glasgow University Epicentre. Zájemci jsou srdečně zváni.

  • Týmy Mostecké uhelné společnosti a stávkujících havířů ve čtvrtek neslevily ze svých požadavků při jednání v Mostě. MUS nepřistoupí na podmínky horníků, kteří požadují prodej dolu Kohinoor a odvolání představenstva společnosti Důl Kohinoor, dceřiné firmy MUS. MUS po hornících požaduje, aby stávku ukončili do pátku ve 14 hodin. Pokud havíři nesleví, bude MUS situaci řešit výpověďmi. MUS nabídla práci pro polovinu ze zhruba 940 zaměstnanců Kohinooru do konce letošního roku. Zaměstnancům firmy Důl Kohinoor, kteří dobrovolně ukončí stávku a nenalezne se pro ně momentálně zaměstnání, nabídne Mostecká uhelná společnost náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku.

  • Přípravný výbor strany Národně sociální aliance se nespokojí s rozhodnutím ministerstva vnitra, které ji odmítlo zaregistrovat, a nejspíše se odvolá k Nejvyššímu soudu, řekl zástupce zemského vedoucího Národní aliance Michal Podolák.

  • Dar od někdejšího tenisty Milana Šrejbra přišel do Hlavní kanceláře ODS s darovacími listinami, podepsanými jmény Bács a Sinha. U soudu s bývalým výkonným místopředsedou ODS Liborem Novákem to uvedla jako svědkyně bývalá vedoucí ekonomické sekce hlavní kanceláře ODS Marie Krčmářová. Současně ale dodala, že vůbec neví, jak se tyto listiny do kanceláře ODS dostaly a kam se nakonec ztratily.

  • Václav Klaus se obává, aby se soud s někdejším výkonným místopředsedou ODS Liborem Novákem nestal politickým procesem. K tomu poznámka Ivana Hoffmana v tomto čísle BL.

  • Karel Mašita vyhrál spor s ministerstvem spravedlnosti. Ministerstvo spravedlnosti musí podle rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 2 vyplatit zmocněnci Jazzové sekce - Artfóra Karlu Mašitovi 111 200 korun; tato částka se spolu s úroky z prodlení přiblíží 200.000 korunám. Je to odškodnění za to, že byl Mašita za komunismu protiprávně vězěn.

  • O tom, jak se v ČR politický boj jaksi přesunul z parlamentu na bojiště, kde jde o to, kdo ovládne veřejnoprávní rozhlas a televizi, a o nových členech Rady České televize píše v angličtině Jan Čulík v aktuálním čísle časopisu Central Europe Review na tomto místě.

  • Jak Češi myslí: Výbor z Britských listů. Výbor z Britských listů Jak Češi myslí (Milénium Publishing, Chomutov, 1999, 480 stran, 290 Kč, ISBN 80-86201-147). Pár posledních výtisků je ještě k dostání pražském knihkupectví Fišer v Kaprově ulici, telefon/fax 02 232 07 33. (Bližší informace o obsahu knihy vyšly v BL na tomto místě.)

  • TEMATICKÝ ARCHÍV BRITSKÝCH LISTŮ je na adrese http://www.britskelisty.cz/xz/.

  • Přehled anglicky napsaných článků od Jana Čulíka a Andrewa Stroehleina o aktuálním vývoji v České republice najdete zdezde.

  • Hudba a zvuk - Každé úterý: Týdenní přílohu věnovanou vážné hudbě (archív textů i zvukových ukázek) píše a rediguje v Neviditelném psu Lubomír Fendrych na adrese http://pes.eunet.cz/hudba/hudba.htm.

  • Britské listy rozšiřované e-mailem. Na žádost čtenářů, zda by nebylo možno rozšiřovat BL i e-mailem, je nyní tato služba laskavostí Internet Servisu a Jiřího Gallase k dispozici. Podívejte se na adresu http://www.britskelisty.cz/blpostou.html.

  • Britské listy nyní mají novou automatickou každý den aktualizovanou upoutávku. Je na adrese http://www.britskelisty.cz/prehled.html. Obracím se na ty čtenáře-příznivce tohoto časopisu, kterým je význam Britských listů jasný a vědí, že je rozumné povědomost o tomto časopise rozšiřovat, aby upoutávku případně umístili na své internetové stránky. JČ.

  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britské listy.

  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).

  • Zde jsou užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku.

  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.


    Výběr textů z posledních dní:

    Fórum pro Dialog. Romové v České republice

    Společně zorganizovali: The Czech Center, New York a East European Center, Columbia University, Public Interest Law Initiative a The Centre for the Study of Human Rights

    Erica B. Schlager, odbornice na mezinárodní právo, Komise pro bezpečnost a spolupráci v Evropě

    V pondělí 17. dubna jsem hovořila na Fóru pro dialog: Romové v České republice, na jednodenní konferenci, kterou společně zorganizovai Czech Center, New York a Kolumbijská univerzita, Tato akce je součástí celého týdne aktivit, které se v New Yorku zaměřují na romské Čechy.

    Pro akci přivezlo do Spojených států České centrum prominentní romské Čechy (Ondřeje Giňu, Karla Holomka a Roberta Olaha) a také další Čechy (Milenu Hubschmannovou z Karlovy univerzity, Petra Lhotku z brněnského Muzea romské kultury a Ivana Gabala, sociologa a bývalého člena rady Českého helsinského výboru.) Mezi dalšími romskými účastníky byli Ivan Ivanov, Bulhar, který má lékařský doktorát a právnický doktorát a je nyní členem Columbia´s Public Interest Law Initiative, Hristo Kjučkov z Open Society Institute a Karolina Banomová, Češka, jejíž rodina uprchla v říjnu 1997 do Kanady. Mluvčími české vlády byli Petr Gandalovič, generální konzul v New Yorku a  velvyslanec ve Spojených státech Alexander Vondra. Jedinými americkými účastníky diskuse jsem byla já a  Ted Shaw, z NAACP´s Legal Defense Fund.


    Ráda bych začala tím, že poděkuji Českému centru a Kolumbijské univerzitě, že zorganizovaly toto velmi aktuální a důležité fórum.

    Nejsem ani Romka, ani Češka, ale osoba, která pohlíží na tyto otázky jako člověk zvnějšku, jako někdo, jehož úkolem je monitorovat otázky romských občanských práv a informovat o nich po celé Evropě. Pokusím se reagovat na to, co řekli předchozí účastníci disksue a do určité míry chci umístit Českou republiku do regionální perspektivy.

    Asi před dvěma lety, myslím, že to bylo v létě roku 1998 - jsem se účastnila diskuse o romských lidských právech v Evropě. Ve svém příspěvku jsem se hodně věnovala České republice a rozdala jsem i  chronologii protiromských, proticizineckých a antisemitských projevů v České republice. Po mém příspěvku argumentoval jeden český diplomat, že jsem se nespravedlivým způsobem soustředila na Českou republiku a podrobila ji nepřiměřeně silné kritice. Proč, ptal se, jsem se tolik zaměřila na jeho zemi?

    Má odpověď byla prostá. Řekla jsem, že jsem se tolik kriticky zaměřila na Českou republiku, protože jsem přesvědčena, že tato země neobyčejně silně porušuje romská lidská práva. Založila jsem svůj úsudek na několika faktorech. Zaprvé, z 18 nově nezávislých států, které vznikly po rozpadu Sovětského svazu, Jugoslávie a Československa, přijaly jen tři takový zákon o občanství, jehož účelem bylo zabránit některým osobám s trvalým pobytem získat občanství své země. Nejužším způsobem koncipovaný byl zákon o občanství České republiky a  účelem jedině tohoto českého zákona bylo diskriminovat Romy.

    Zadruhé, z České republiky přicházelo více zpráv o rasově motivovaných zločinech proti Romům a jiným osobám, důsledkem mnohých z nich byla smrt či trvalé zranění, než z iných zemí v regionu.

    Zatřetí, jen z České republiky plynul hromadný proud romských žadatelů o asyl.

    Od té doby se situace trochu zlepšila. Chci to zopakovat, aby se to neztratilo v tom, co dále řeknu. Jsem přesvědčena, že se situace Romů v České republice za poslední dva roky zlepšila. Ve vládě je více lidí, kteří usilují v dobré víře o zlepšení respektu pro romská lidská práva a zabývají se také jinými otázkami, které znepokojují romskou menšinu. Došlo k poklesu nejhroznějších útoků proti Romům. A co je nejdůležitější, byl změněn zákon o občanství.

    To je dobré. A teď, co je špatné.

    Pozměněný zákon o občanství vypadá velmi dobře na papíře, ale není efektivně uváděn do praxe. Na rozdíl od Estonska a Litvy, které zorganizovaly veřejnou vysvětlovací kampaň, aby se zajistilo, že lidé, kteří měli mít prospěch se změn v zákonu o občanství, jim dobře porozuměli, v České republice se žádná taková vysvětlující kampaň nekonala. Důsledkem toho je, že někteří Romové dále nevědí, že byl tento zákon změněn, a dokonce to nevědí ani někteří státní úředníci, kteří i nadále odpírají romským žadatelům české občanství.

    Je sice pravda, že podstatným způsobem stoupl počet lidí v nynější vládě, kteří usilují o obranu romských práv, ale těchto osob je stále příliš málo a pracují ve slabé, menšinové vládě. I když jsou jejich úmysly dobré, nejsou tito lidé často schopni je realizovat, ani v parlamentě ani na místní úrovni. A příliš často je hlavní proud politického života v České republice charakterizován neochotou přijmout potenciálně nepopulární rozhodnutí, týkající se kontroverzních otázek v oblasti lidských práv. Vláda přesunuje odpovědnost na parlament, parlament ji přesunuje na soudy a, upřímně řečeno, české soudy rozhodují bez odvahy a bez vize, jak to ilustrovalo nedávné rozhodnutí českého Ústavního soudu ohledně segregované školní výuky v Ostravě, které tu právě popsal Ivan Ivanov. Na rozdíl od Maďarska a Polska české soudy málokdy - vlastně skoro nikdy - výslovně nepovažují mezinárodní lidskoprávní normy za součást svého rozhodování.

    Není překvapující, že i když exodus romských žadatelů o asyl jak se zdá vyvrcholil v roce 1997, dále pokračuje - a nyní se k němu přidávají malé počty Romů ze Slovenska, z Maďarska, z Polska a odjinud.

    Sledovat proud žadatelů o asyl je obtížné. Některé země, jako Dánsko, tvrdí, že informace o žadatelích o asyl jsou důvěrné. V jiných případech úmyslně prezentují vládní mluvčí informace takovým způsobem, aby to vypadalo, jako že téměř žádní Romové při žádosti o asyl neuspěli. Jsem například přesvědčena, že někteří britští činitelé zkreslili informace, ve snaze odradit Romy od toho, aby cestovali do Spojeného království.

    Je pravda, že žádosti některých romských žadatelů o asyl byly odmítnuty a tito lidé se museli vrátit do své rodné země. Existují někteří, kteří argumentují, že to dokazuje, že Romové, kteří opustili Českou republiku, byli jen hospodářskými přistěhovalci a že to dokazuje, že je Česká republika nevinna a obviňování z široké diskriminace v ČR je nespravedlivé. Dovolte mi, abych to řekla zcela jasně: toto obviňování je zcela spravedlivé. Tentýž argument byl vznesen když loni odmítlo Finsko poskytnout asyl stovkám romských Slováků. Ale i když finský prezident argumentoval, že slovenští Romové nedokázali, na individuálním základě, že mají oprávněnou obavu z pronásledování, také uvedl, že Romové na Slovensku čelí diskriminaci na každém kroku. Totéž poučení platí i pro Českou republiku.

    A kromě toho, mnoho romských Čechů bylo při žádosti o asyl úspěšných. Jednou zemí, která poskytuje jasné informace o žadatelích o  asyl podle jejich státní příslušnosti, je Kanada. Podle údajů, zveřejněných pro kalendářní rok 1998 - poslední rok, pro nějž mám data - z těch romských Čechů, kteří ukončili proces žádosti o asyl, zjistila kanadská vláda u více než 70 procent, že mají podle definice konvence OSN pro uprchlíky důvodný strach před pronásledováním, a tito lidé obdrželi statut uprchlíka. To, že se staly stovky lidí z postkomunistické České republiky uprchlíky, vysílá velmi hlasitý signál.

    Chválím Českou republiku za její zintenzívněné úsilí za poslední dva roky, jehož cílem je zlepšit respekt pro lidská práva Romů. Kdyby česká vláda podnikla dva další kroky, přispělo by to dále k dosažení tohoto cíle. Zaprvé popsal před několika okamžiky Karel Holomek nepochybný signál, jaký vyslal v roce 1993 český zákon o občanství romským Čechům: "My vás tady nechceme." Česká vláda by měla tento signál nyní obrátit a sdělit jasně, že jsou Romové v České republice opravdu vítaní. Česká vláda by měla zorganizovat veřejnou informační kampaň, aby se všichni Romové dověděli, že mají právo na občanství - a aby se zajistilo, že všichni místní státní úředníci to také vědí. Zadruhé, Česká republika by měla přijmout rozsáhlý protidiskriminační zákon, jak to loni v červenci doporučila Evropská komise v Bruselu zástupcům Bulharska, České republiky, Maďarska, Rumunska a Slovenska (jde o pět žadatelských zemí, jimž bylo doporučeno, aby zlepšily respekt pro romská lidská práva jako součást svých příprav na vstup do Evropské unie).

    Nakonec bych chtěla ještě poznamenat jednu poslední věc ohledně jednoho neobvyklého rysu situace Romů v České republice.

    Česká republika má relativně malou romskou populaci - odhaduje se na 200 000 - 300 000 lidí. Ale právě Česká republika se stala ohniskem romského aktivismu po celé Evropě, které stojí hned za aktivismem na podporu Romů v Kosovu.

    V článku, zveřejněném v londýnském listě Guardian dne 1. dubna 2000 napsal Anthony Sampson, že když se setkal před pěti lety se srbskými Romy, vyjadřovali názor, že Češi jsou v Evropě nejnesnášenlivějším národem. Pro romské aktivisty od Texasu po Toronto se stal český zákon o občanství symbolem útlaku romského lidu. Od Londýna až po Lublin čekali Romové, co se stane s archívem v Letech - a stále čekají, co se stane s prasečincem, který je umístěn na místě, kde stál za druhé světové války koncentrační tábor pro Romy. A když byla postavena zeď v Ústí nad Labem, Romové na Ukrajině, v Litvě, v Německu, v Polsku, v Makedonii, na Slovensku, v Maďarsku a jinde se sjednotili a poslali jedinou zprávu: zbourejte tu zeď.

    Krátce řečeno, Romové po celém světě získali osobní zájem na tom, co se bude dít s Romy v České republice. Jak říkali demonstranti v Praze v roce 1989, dívá se na to celý svět.

    Anglický originál:

    April 17, 2000: Dialogue Forum: Roma in the Czech Republic
    Organized jointly by The Czech Center New York and Columbia University's East Central European Center, Public Interest Law Initiative, and the Center for the Study of Human Rights

    On Monday, April 17, 2000, I spoke at "Dialogue Forum: Roma in the Czech Republic," a one-day conference in New York jointly organized by the Czech Center New York (associated with the Czech MFA -- see ) and Columbia University. This event is part of a week-long series of activities in NY focusing on Romani Czechs.

    For the occasion, the Czech Center brought over, as panelists, several prominent Romani Czechs (Ondrej Gina, Karel Holomek, and Robert Olah), as well as other Czechs (Milena Hubschmannova, Charles University; Petr Lhotka, Museum of Roma Culture, Brno; Ivan Gabal, sociologist and former Board Member for the Czech Helsinki Committee). Other Romani participants included Ivan Ivanov, a Bulgarian who has a medical degree and a law degree and is now a fellow at Columbia's Public Interest Law Initiative; Hristo Kyuchukov, Open Society Institute; and Karolina Banomova, a Czech whose family fled to Canada in October 1997. Czech Government speakers were Petr Gandalovic, Consul General (New York) and Ambassador to the United States Alexandr Vondra. The only American panelists were myself and Ted Shaw, from the NAACP's Legal Defense Fund.

    Speaking Notes of Erika B. Schlager, Counsel for International Law Commission on Security and Cooperation in Europe

    I'd like to begin by thanking the Czech Center and Columbia University for organizing this timely and important forum.

    I am not a Rom, nor a Czech, but one who views these issues as an outsider, someone tasked with monitoring and reporting on Romani human rights issues throughout Europe. I will try to reflect on what has been discussed by the previous panelists and, to a small degree, place the Czech Republic into a regional perspective.

    About two years ago - I think it was the summer of 1998 - I was on a panel discussing Romani human rights issues in Europe. In my remarks, I gave a  lot of attention to the Czech Republic and even handed out a chronology of anti-Roma, anti-foreigner, and anti-Semitic manifestations in the Czech Republic. At the end of my remarks, at Czech diplomat argued that I had unfairly singled out the Czech Republic for disproportionate criticism. Why, he asked, had I focused so much on his country?

    My answer was simple. I said that I singled out the Czech Republic for criticism because I believe that it had one of the worst records for respecting Romani human rights. I based my conclusion on several factors. First, out of the 18 newly independent countries that had emerged from the break up of the Soviet Union, Yugoslavia, and Czechoslovakia, only three had adopted citizenship laws that were designed to prevent some permanent residents from obtaining citizenship. Of these three, the Czech Republic's citizenship law was the most narrowly written and, alone, was designed to discriminate against Roma.

    Second, there were more reports of racially motivated crimes against Roma and others, many of which resulted in deaths or permanent injuries, in the Czech Republic than in other countries in the region.

    Third, at that time, the Czech Republic alone had produced a mass exodus of Romani asylum seekers.

    Since then, things have improved somewhat. I want to repeat this point, since it might be lost in my subsequent remarks: I believe that the situation for Roma in the Czech Republic has improved in the last two years. There are more people in the government who are, in good faith, working to improve respect for Romani human rights and to address other concerns of the Romani minority. There has been a decrease in reports of the most deadly attacks against Roma. And, most importantly, the citizenship law has been amended.

    That's the good news. Here's the bad news.

    The amended citizenship law is pretty good on paper, but it is not being effectively implemented. Unlike Estonia and Latvia, which conducted public outreach campaigns to ensure that the intended beneficiaries of the changes to the citizenship laws understood them, there has been no publicity campaign in the Czech Republic. As a consequence, some Roma remain unaware that the law has been changed; even some public officials appear unaware that the law has been changed and have continued to deny citizenship to Romani applicants.

    And while there has been a noticeable increase in the number of people in the current government who seek to defend Romani human rights, there are still too few of them and they serve in a weak, minority government. Even when their intentions are good, they are not always capable of delivering on them, either in the national parliament or at the local level. And too often, mainstream political life in the Czech Republic has been characterized by an unwillingness to take potentially unpopular decisions on controversial human rights issues: the government passes responsibility to the parliament, the parliament passes it to the courts, and frankly, Czech courts have performed with little courage and even less vision, as illustrated by the recent constitutional court decision regarding segregated schooling in Ostrava that Ivan Ivanov just described. Unlike courts in Hungary and Poland, Czech courts rarely, if ever, expressly consider international human rights norms as part of their decisions.

    Not surprisingly, while the exodus of Romani asylum seekers seems to have peaked in 1997, it has clearly continued - now joined by smaller numbers of Roma from Slovakia, Hungary, and Poland and elsewhere.

    Monitoring the flow of asylum seekers is difficult. Some countries, like Denmark, assert information about asylum flows is confidential. In other cases, government officials intentionally present information in such as way as to suggest that virtually no Roma have succeeded in their asylum claims. I believe, for example, that some British officials have misrepresented information in an effort to discourage other Roma from coming to the United Kingdom.

    In fact, some Romani asylum seekers have had their claims turned down and have been returned to their country of origin. There are those who argue that this proves that the Roma who left the Czech Republic were really just economic migrants; that this exonerates the Czech Republic on the charge of widespread discrimination. Let me be clear: it does not. This same argument was made after Finland denied asylum to hundreds of Romani Slovaks last year. But while the Finnish President argued that the Slovak Roma had failed to demonstrate, on an individual basis, a well founded fear of persecution, he also stated that Roma in Slovakia face discrimination in every walk of life. The same lesson applies to the Czech Republic.

    Moreover, many Romani Czechs have succeeded in gaining asylum. One country that does provide clear, country-by-country information on asylum seekers is Canada. According to data released for calendar year 1998 - the last year for which I have data - of the Romani Czechs who completed the asylum application process, more than 70 percent were found by the Government of Canada to have a well-founded fear of persecution within the meaning of the U.N. Convention on Refugees and were granted refugee status. More than 70 percent were found to have a well-founded fear of persecution within the meaning of the U.N. Convention on Refugees and were granted refugee status. The fact that hundreds of people from the post- Communist Czech Republic have been turned into refugees sends a very loud message.

    I commend the Czech Government for its intensified efforts in the last two years to improve respect for Romani human rights. There are two additional steps the Czech Government could take that would, I believe, further that goal. First, Karel Holomek described, a few moments ago, the unmistakable message the Czech citizenship law sent to Romani Czechs in 1993: "we don't want you here." The Czech government can turn that message around today and send the message that Roma really are welcome in the Czech Republic. The Czech Government should implement a public outreach campaign that would ensure that all Romani Czechs know they are eligible for citizenship - and would ensure the local officials tasked with implementing the law get the same message. Second, the Czech Republic should adopt a  comprehensive anti-discrimination law as recommended last July in Brussels by the European Commission to representatives of Bulgaria, the Czech Republic, Hungary, Romania and Slovakia (the five applicant countries which have been advised to improve respect for Romani human rights as part of their preparations for European Union membership).

    Finally, I'd like to make one last observation about an unusual aspect of the situation of Roma in the Czech Republic.

    The Czech Republic has a relatively small Romani population - estimated at 200,000 to 300,000 people. But it is the Czech Republic that has become a  focal point for Romani activism across Europe, second only to the activism on behalf of the Roma from Kosovo.

    In an article for the London GUARDIAN on April 1, 2000, Anthony Sampson wrote that, when he met with Serbian Roma five years ago, they reckoned that the Czech people were Europe's most intolerant. For Romani activists from Texas to Toronto, the Czech citizenship law became a symbol of the oppression of the Romani people. From London to Lublin, Roma waited to see what would happen to the Lety archives - and still wait to see what will happed to the pig farm that sits on the site of this World War II concentration camp for Roma. And when a wall was built in Usti nad Labem, Roma in Ukraine, Lithuania, Germany, Poland, Macedonia, Slovakia, Hungary, and elsewhere united to send one message: tear down that wall.

    In short, Roma around the world have come to have a proprietary and vested interest in what happens to Roma in the Czech Republic. As Prague demonstrators said in 1989, the whole world is watching.


    Mugabeho oběti: "Není to rasismus, je to politika"

    Tichaona Chiminya byl rezervovaný muž, ale když mluvil o politice, hovořil o ní ohnivě. Byl čelným činitelem hlavní opoziční strany v Zimbabwe, Hnutí za demokratické změny, Movement for Democratic Change, napsal včera deník Guardian.

    V sobotu večer jel s dalším stoupencem MDC, Talentem Mabikou, automobilem. Zastavili ho stoupenci vládnoucí strany Zanu PF prezidenta Roberta Mugabeho, vytáhli je oba ven, ubili je klacky k smrti a zapálili jejich mrtvoly.

    Chiminya byl jedním z nejméně šesti černochů - pěti stoupenců strany MDC a jednoho policisty - kteří byli usmrceni v násilí, které v posledních čtrnácti dnech postihlo Zimbabwe. Byl usmrcen téhož dne, kdy byl zabit David Stevens, první bělošský farmář. Ale zatímco se zprávy o usmrcení tohoto bělošského farmáře dostaly do palcových titulků, smrt černochů Chiminyi a Mabiky nevyvolala skoro žádné zprávy.

    Stoupenci MDS poukazují na to, že Mugabe právě chce, aby světový tisk líčil nepokoje v Zimbabwe jako rasovou válku. Země trpí vysokými úrokovými mírami, vysokou nezaměstnaností a vysokou inflací. Je měsíc před volbami a šéfové opozičních stran považují útoky na bělošské farmáře za Mugabeho krvavý pokus odvést pozornost od skutečných problémů země.

    "Nejde vůbec o rasismus, jde o politiku," uvedl Remus Makuwaze, člen exekutivy MDC. "Vláda se snaží odvést pozornost od svých hospodářských a politických problémů, a tak začala útočit na menšinu."

    Bílých Zimbabwanů je v zemi jen 1 procento, ale vlastní většinu nejlepší půdy, která byla místnímu obyvatelstvu odebrána během dlouhých desetiletí.

    Většina Zimbabwanů, včetně bělochů, souhlasí, že musí dojít k pozemkové reformě. Málo zimbabweských občanů, včetně většiny černochů, že přesvědčeno, že to vláda nyní dělá správně.

    Z průzkumů veřejného mínění vyplývá, že Mugaboa strana Zanu-PF je stále ještě nejsilnější politickou silou v zemi, Mugabe sám však není populární. Podpora opoziční MDC, která pořádá po celé zemi veřejná shromáždění, sílí.

    "Máme tady nezávislost už dvacet let," konstatoval Kitizo, mladý muž z Harare, který nechtěl uvést své plné jméno, "tak těžko můžeme dál pokračovat tak, že by tak malé množství lidí vlastnilo tolik půdy, když mnoho lidí nemá nic. Ale nemůžeme je zabíjet. Potřebujeme taky demokracii."


    Británie: sdílíme vinu za Zimbabwe

    Tento článek George Monbiota vyšel ve čtvrtek 20. dubna v deníku Guardian.

    Britský establishment nemá zrovna silné morální oprávnění poučovat Roberta Mugabeho o rasismu. To, že britská vláda odsoudila vraždy dvou bělošských farmářů, kontrastuje podivně s lichocením, s nímž přivítala Vladimíra Putina, odpovědného za smrt tisíců Čečenců. Právě když bylo oznámeno, že uprchlíci ze Zimbabwe jsou v Británii vítaní, kvůli svému "původu", britská vláda také informovala, že se rozhodla deportovat 3000 kosovských Albánců, kteří dostali v Británii loni dočasné útočiště. Zatímco tisk věnoval stovky odstavců odporným vraždám dvou bílých farmářů, skoro vůbec se nezmínil, že byl také zavražděn černošský předák, který pracoval pro jednoho z nich. Kontroverze mezi Londýnem a Harare je kontroverzí mezi rasisty.

    Stejně jako labouristický ministr vnitra Jack Straw a šéf konzervativní strany William Hague v Británii, i Mugabe v Zimbabwe využívá rasismu jako levného prostředku k získání volební podpory. Ale zatímco Mugabe učinil peklo ze života pro bělošskou menšinu v Zimbabwe, také ohrozil přežití milionů černých občanů. Mugabe ničí tu kauzu, kterou údajně podporuje: Mugabe se stal nepřítelem pozemkové reformy.

    Krádeže půdy z poslední doby napodobují krádeže, které kdysi umožnily bělochům ovládnout tak velkou část zimbabweského hospodářství. V devadesátých letech devatenáctého století Cecil Rhodes a osadníci nejprve podvedli a pak násilně připravili o půdu kmeny Shona a Ndebele. Běloši ukradli jejich půdu,jejich dobytek a prostřednictvím zdaňování ukradli i jejich práci. Když místní obyvatelstvo povstalo proti tomuto útlaku, bylo krutě potlačeno a vedoucí představitelé povstání byli pověšeni. Od třicátých let dvacátého století bylo zakázáno, aby černoši vlastnili jakoukoliv půdu mimo neúrodné a přeplněné "rezervace". I města si zajistili bělošští osadníci: místní lidi směli bydlet jeen v pronajímaných bytech v okrajových sídlištích.

    Jak je známo, tyto zákony byly zreformovány, ale majetkové rozložení půdy se skoro nezměnilo: asi 7 milionů černochů stále bydlí v neúrodných oblastech starých rezervací. Někteří bělošští farmáři tvrdí, že kdyby přišli o své pozemky, Zimbabwe by začalo hladovět, ale jak to dokáže návštěva libovolného britského supermarketu, je to nesmysl. Většina nejúrodnější půdy v Zimbabwe se nyní využívá nikoliv pro pěstování nejnutnějších potravin pro hladovějící lidi, ale pro pěstování luxusních plodin pro dobře najedené: mange tout (hrachové lusky, které se pojídají celé), radicchio, francouzské fazole a tabák. Přerozdělení půdy by umožnilo chudým lidem,aby se sami uživili a aby pěstovali základní potraviny pro lidi bez pozemků: po celém třetím světě krmí lidi ve vlastní zemi majitelé malých farem.

    Pozemková reforma v Zimbabwe je naléhavou nutností. Ale tím, že Mugabe manipuluje program pozemkové reformy tak, aby sám politicky přežil, udržuje své občany v hladu. Mugabe však není jediným viníkem svých chyb.

    Podle dohody z roku 1979 (Lancaster House Agreement),podle níž přešla Zimbabwe k většinové vládě, smí zimbabweská vláda použít místní měnu k nákupu zemědělských usedlostí jen od farmářů, kteří jsou ochotni ji prodat. Kdyby měla jejich majetek znárodnit, musela by jim poskytnout odškodnění v drahých valutách, jichž je v Zimbabwe nedostatek. Dohoda svázala vládě ruce a znamená to, že může provádět jen takovou pozemkovou refomu, která bude stát miliardy. Britská vláda naznačila, že to zaplatí, ale pak poskytla k dispozici jen zlomek potřebné ceny - 44 milionů liber.

    Kdyby bývala uzavřena přísnější dohoda, nebo kdyby byla Británie více velkomyslná, problém s pozemkovou reformou by býval nevznikl. Britské lichvářství však, spojené pravděpodobně s neochotou ochromit hospodářskou nadvládu bílé menšiny, způsobilo, že dále trváá v Zimbabwe rasová segregace. Mugabe, který není schhopen provést úplnou a spravedlivou pozemkovou reformu, využil nyní možnosti proměnit tuto otázku v záležitost zneužitelnou ve svůj politický prospěch. Když vypršela dohoda z Lancaster House, změnil ústavu, takže nyní může vláda nuceně vykupovat pozemky za zimbabweské dolary, ale nových pravomocí využil k tomu, že odměnil své přátele a koupil si své nepřátele.

    Takže Mugabe má v jedné věci pravdu: Británie má morální povinnost financovat všeobecnou pozemkovou reformu v Zimbabwe, nejen proto, aby se očistila od krádeže pozemků i práce farmáři britského původu, ale také, aby napravila nerovnou smlouvu z roku 1979. A činitel britského ministerstva zahraničních věcí Peter Hain má pravdu, když konstatuje, že veškeré peníze, které Británie Zimbabwe poskytne, by neměly být poskytnuty režimu Roberta Mugabeho. Ale chybně si představuje, že bude možné realizovat řádnou pozemkovou reformu jen za "několik milionů liber. Náš dluh občanům Zimbabwe dosahuje miliard liber.

    Pokud neuznáme, že jádrem tohoto problému je Británie, odsoudíme zimbabweské chudé k dlouhým desetiletím manipulace, segregace a hladovění. Pokud se má naše politika odlišovat od politiky Roberta Mugabeho, musíme projevit zimbabweským černochům stejnou velkomyslnost, jakou jsme nabídli tamějším bělochům.


    Politické procesy

    Ivan Hoffman, Český rozhlas, Radiožurnál

    Občas je dobré si ujasnit pojmy.

    Co je to politický proces?

    Někteří politici se snaží veřejnosti nenápadně podsunout interpretaci, že je to proces s politikem. Připadá jim, že zatímco s podezřelým občanem je veden obyčejný proces, s politikem je veden proces politický. A protože u politického procesu běží o politiku, jaksi se již nehovoří o podezření z trestného činu.

    Nenechejme se ovšem zmást. U politického procesu jde sice o politiku, ale může být veden proti občanovi, který politikem není.

    A podezřelým v normálním, nepolitickém procesu může být i politik.

    A především: Jestliže soudce soudí politika, vůbec to neznamená, že dělá politiku. Pouze posuzuje, zda podezřelý zasluhuje trest.

    Není důvod si myslet, že Vladimír Mečiar či Libor Novák jsou občany nějaké zvláštní nedotknutelné kategorie jenom proto, že se věnují politice.

    Jsou-li proti nim shromážděna vážná podezření, neznamená to ještě, že jsou zločinci.

    Mají pochopitelně právo na soud, který je buďto odsoudí, anebo osvobodí. Oba dva zmínění to velice dobře vědí.

    Jako právníci z vysoké školy vědí, že soudce či vyšetřovatel zkoumají, zda porušili zákon, nikoli jejich kariéru či politickou příslušnost.

    Otázkou je, zda je to stejně jasné těm politikům, kteří mají vzdělání například ekonomické.

    Jestliže slyšíme vysokého ústavního činitele jak se pozastavuje nad tím kdo je souzen, anebo kdo byl předveden, přičemž přehlíží proč probíhá soud a proč došlo k předvedení, lze tyto falešné akcenty vysvětlit právě právní nevzdělaností.

    Jinak bychom si totiž museli myslet, že jsme svědky pokusu manipulovat veřejnost a ovlivňovat soudce v zájmu toho, kdo je souzen, či předváděn k výslechu. Pokus politicky ovlivnit nezávislý soud má ovšem vlastnost bumerangu. Kdo tak činí, sám se stává podezřelým.

    Vysílá se v pátek 21. dubna ráno.


    Temelín, Dvořák a peníze

    Ivan Hoffman, Český rozhlas, Radiožurnál

    Jsou polemiky, které upadnou v zapomnění dříve, než se vůbec rozvinou, a jsou takové, které nemají konce.

    Těsně před dokončením jaderné elektrárny Temelín bylo včera oznámeno zahájení podpisové akce, požadující vypsání referenda o jejím spuštění.

    Těsně před provizorní instalací sochy Antonína Dvořáka na schodech Rudolfina v Praze se včera k odpůrcům tohoto řešení přidal ředitel Národní galerie Milan Knížák.

    Pokud jde o Temelín, ve hře jsou kromě ekologických, bezpečnostních a sociálních hledisek stále i hlediska ekonomická.

    Proti Temelínu hovoří skutečnost, že v Evropě je nyní odhadem přebytek třiceti tisíců Megawatt výrobních kapacit elektřiny.

    Na druhé straně existuje názor, že by se část nákladů mohla vrátit v případě rychlé privatizace ČEZu. Ta by prý mohla přinést sto miliard korun díky elektřině z Temelína, o které analytik deníku Wall Street Journal suše zkonstatoval, že "jen málo byznysů je natolik efektivních jako nukleární elektrárna".

    Stejně jako u Temelína hrají i v případě Dvořákovy sochy významnou roli peníze. Socha má být odhalena dvanáctého května na schodech Rudolfina, kde by měl Dvořák dva roky čekat na přemístění do středu náměstí, kam dosud ústí vzduchotechnika z podzemních garáží.

    Proti umístění protestuje Dvořákova společnost, památkáři a Klub za starou Prahu. Veřejnost prý s tímto řešením bytostně nesouhlasí a prý hrozí, že na schodech budou za asistence televize přespávat demonstrující studenti.

    Instalaci Dvořákovy sochy na problematickém místě osamoceně prosazuje skladatelův pravnuk houslista Josef Suk. Jeho argument?

    "Nelze věřit, že by z jiného provizorního místa sochu ještě někdy někdo před Dvořákovu síň přestěhoval".

    Ve společnosti, kde peníze jsou až na prvním místě má pravdu.

    20. dubna 2000


    Dopis z Alice Springs č. 3

    Domorodci

    Jaroslav Kováříček

    K mému rozhodnutí zít nejaký cas v pouštích strední Austrálie mne privedlo nekolik duvodu a jedním z nich byla touha poznat lépe australské domorodce.

    Je to nejstarší prezívající lidská spolecnost na svete. V Austrálii zijí nejméne 30 000 let, poslední výzkumy však posunují jejich pobyt zde mnohem hloubeji do historie.

    Po stovky generací zmenil se jejich zivot jen málo a kdyz v roce 1770 pristál kapitán Cook u australských brehu, našel tu obyvatelstvo zijící zpusobem, který pripomínal dobu kamennou.

    Jejich technologie byla nepochybne velmi primitivní. Toulali se rozsáhlými plánemi kontinentu, nebudovali sídlište ani obydlí, pouzívali pouze nejjednodušší nástroje - pár oštepu, bumerang, predmety ze dreva i kamene.

    Jejich rituály a mytologie jsou ovšem nesmírne slozité a pro Evropana prakticky nesrozumitelné.

    Historie australských domorodcu zustává i nadále velkým tajemstvím. O jejich zivote v období pred obsazením kontinentu Anglicany, ví se toho málo.

    Odhaduje se, ze koncem 18. století zilo tu nejméne pul milionu, ne však více nez dva miliony domorodcu.

    Tato populace byla etnicky bohate clenená, nejakých 600 etnických skupin, které mely své jazyky i odlišné zvyklosti.

    Anglictí dobyvatelé byli znamenitými mistry v oboru genocidy a dnes tu prezívá jakz takz necelých 50 jazykových skupin, tedy neco jako národu.

    A i tyto zbytky prastaré kultury vlivem pusobení západní technologické civilizace mizejí rychle z tohoto sveta.

    Ve velkých australských mestech zijí dnes uz jen míšenci, kterí vetšinou mají anglická jména a neznají zádný z jazyku svých predku. Inu vzdyt az do roku 1967 byli vystaveni organizovaným tlakum "civilizacním."

    Deti byly odebírány matkám a dávány do bílých rodin ci institucí na prevýchovu ve snaze zaradit je do systému západní, lépe recené, anglosaské civilizace.

    O domorodce jsem se zajímal od svých prvních dnu zde, natocil jsem o nich a s nimi radu poradu, s nekterými jsem se i blíze seznámil, tam na jihu byli to však vzdy australizovaní míšenci.

    Za cistokrevnými domorodci musil jsem tedy do odlehlých kraju tohoto kontinentu.

    Nekterí ceští prátelé, znalí místních pomeru mne varovali - budeš zklamán, v Alice Spring uvidíš vecne opilé domorodce, povalující se ve vyschlém recišti reky Todd, rozumná rec s nimi není, jen otravují a zebrají o peníze na alkohol.

    Meli pravdu, ovšem jen cástecnou. Dojem z prvního styku s temito historickými lidmi je vskutku spíše nepríjemný.

    Není tu nouze o prílezitosti videt podnapilé domorodce uz brzy dopoledne. Ubytoval jsem se blízko reky a jsem tak vystaven blízkému kontaktu s nimi.

    Kdyz ráno vyjízdím do práce musím jet opatrne abych neprejel nejakého opilého neštastníka povalujícího se podél cesty. Celý den sedí v krouzcích v recišti, povídají si, popíjejí, nekdy zpívají country písne.

    Videl jsem i prípady násilí, treba jak opilý domorodec kopal na zemi lezící zenu, ale i domorodku spílající a fackující svého muze.

    Hned musím dodat, ze tyto reálné situace mohou být silne zkreslující. Násilí v rodinách belochu deje se za zavrenými dvermi, aboridzinálové však mají málo útocišt a jejich zivot odehrává se pred zraky verejnosti.

    Posuzovat je podle techto jevu je jako kdyby cizinec prijel vlakem do Prahy, vyšel pred hlavní nádrazí, pozoroval tam v parku se povalující bezdomovce a sanktusáky, vrátil se zpet na vlak a potom by v treba v Parízi vydával soudy o tom jací jsou Ceši, ví to, byl tam, na vlastní oci to videl.

    Není proto rozumné ukvapit se pri tvorbe úsudku, pravda je mnohem slozitejší.

    Uz samotné uzívání termínu "domorodci" je zmatecné. V Evrope se také lidé zpravidla nepovazují za Evropany nýbrz za Francouze, Cechy, Slováky, Nemce atd.

    V oblasti Alice Springs zijí lidé kmene Arrente neboli Aranda. Pricházejí sem i lidé jiných kmenu - Papumya ci Pitcancara.

    Mezi sebou se príliš nesdruzují. V mé cásti reky jsou to zpravidla Arandové, kousek více na sever táborí Anmatyerrové.

    Jejich jazykum nerozumím ale slyším, ze jsou zvukove znacne rozlišné. Kazdý domorodec zná pasivne i jiné jazyky takze se mezi sebou domluví, kazdý ovšem pouzívá pri diskusi ten svuj jazyk.

    Na jednom míste však nesetrvávají, pricházejí sem a odcházejí neznámo mi kam. Bylo mi receno, ze domordci s problémem alkoholu jsou casto vykázáni ze svých kmenu.

    V prvních dnech svého pobytu zde snazil jsem si dokázat, ze nemám predsudky, zastavil jsem tedy mladému domorodci a svezl ho do mesta. Chtel vysadit u hospody, neb mel zízen a tak jsem ho pozval na pivo.

    Nez jsem ale stacil objednat, uz byl domorodec vyhozen ven. Místní lidé mi vysvetlili, ze takovéhle veci je tu lépe nedelat, vznikají z toho zbytecné problémy. Mne pivo nacepovali, já ho vypil a odešel jsem.

    Mladý Aranda tam sedel pod stromem, tak jsem s nim prohodil pár slov na omluvnou a on mne ochotne seznámil se svým bratrem, prišel další domorodec, byl to jeho strýcek.

    Za chvíli jich tam bylo asi dvanáct, všichni nejak zpríbuzneni. Kdyz videli, ze jsem slušný bílý clovek, pozvali mne abych se s nimi na to napil. Zdvorile mne pozádali bych nejprve zašel koupit ctyrlitrovou krabici bílého vína. Tak jsem se omluvil, ze spechám.

    Z domorodcu zije podstatná cást bílé populace našeho mesta, jako jejich poradci a manazeri. Tito bílí Australané jsou dulezitým zdrojem mých informací, casto mi prozradí veci o kterých jinak na verejnosti není vhodno mluvit. Mým nejlepším poradcem z rad Aboridzinu byl Arthur, dvacetiletý domorodec, který u nás delal porady.

    Jeho povídání bylo vzdy zajímavé, o jeho poradech se to však ríci nedalo. Neslyšel jsem nikoho, kdo by byl schopen ríci v rádiu tolik nesmyslu behem pár minut.

    A tak jsem uvítal, kdyz mi oznámil, ze se stehuje na sever do Darwinu. Jeden problém s krku, pomyslil jsem si. Za týden se Arthur objevil ve dverích a hned se hrnul zase do poradu. Vysvetlil mi, ze do Darwinu musel odjet neb byl podezrelý z vrazdy.

    Našel se ale taxikár. který dosvedcil, ze Arthura vysadil, kdyz ješte ona zahynulá zena zila a tak se vrátil uz jen jako svedek k soudu.

    Co se stalo, si nikdo nepamatuje. Se skupinou prátel se opili a jeli taxíkem nekam pokracovat, jenze Arthur podlehl únave a taxikár ho vyhodil z auta.

    Další dva chlapci a dívka jeli kamsi dále. Za pár dnu byla objevena mrtvola dívky a zacalo se vyšetrovat. Arthur mi tvrdil, ze za to mohla vodka, kdyby prý pili jenom pivo, tak by si neco pamatovali.

    On si myslí, ze dívka zahynula na nadbytek alkoholu, ti dva hoši propadli panice a domorodku zahrabali do písku v recišti, zrovna v místech kde bydlím a kam chodím na procházky.

    Já bych byl radeji, kdyby mi práve takovéhle veci Arthur neríkal.

    Prozradil mi i jiné zajímavosti ze zivota svého lidu, více se uz ale od neho nedozvím. Jedno pondelí rano mi zavolala rozhorcená posluchacka a oznámila mi, ze bude naši stanici zalovat za urázku, neb ve svém sobotním poradu rekl o ní Arthur, ze je cubka (bitch.) Slíbil jsem tu zálezitost prošetrit a Arthur to priznal.

    Také jsem zjistil, ze ona posluchacka je manazerkou jednoho obchodu a tatínek vlivným obcanem mesta.

    Vypadalo to, ze máme dobrou šanci ztratit vysílací licenci. Tak jsem dostal první prílezitost vyzkoušet svuj manazerský um. Aféru jsem urovnal se slibem, ze se Arthur v dalším poradu omluví.

    Skutecne to udelal, ovšem pri té omluve se mu podarilo urazit pro zmenu nekolik clenu reditelské rady naší stanice. Nezbylo nez vyslovit Arthurovi dozivotní zákaz vstupu do naších studií.

    Byl to úkol pro mne silne nepríjemný, nejak jsem k tomu chlapci získal sympatie. Zákaz prijal s nevolí, potom mi ale sdelil, ze mu to nevadí, ze si radeji najde kariéru v nejaké komercní stanici, kde ho alespon budou platit.

    Poprál jsem mu hodne štestí v jeho konání a napsal jsem mu doporucující dopis. Pro ten si ale uz neprišel.

    Cím více poznávám onen svet domorodcu tím méne mu rozumím. Problémum domorodcu asi nejlépe rozumí bílí lidé ve mestech, kterí cistokrevného domorodce nikdy nepotkali, ti by vám toho nejspíš povedeli více.

    Ale já se k tomuto námetu ješte nekdy vrátím.

    Poznal jsem uz i domorodce jiného, méne viditelného druhu. Treba malíre, kterých jsou tu desítky a malují teckovanou technikou akrylovými barvami na plátna.

    Mnohé obrazy jsou kýcovité, jiné jsou vskutku pusobivé. Tyto obrazy jsou charakteristické pro strední Austrálii, nikde jinde je nenajdete.

    Uz si nacházejí cestu i do prestizních galérií v Evrope a Americe, kde se prodávají za vysoké ceny. Vetšina penez však koncí v kapsách bílých odborníku na umení. Inu takový uz je zivot umelcu, i tech domorodých.

    A dále od Alice, na nedozírných planinách, zijí skupiny domorodcu ve svých komunitách.

    Bílý clovek tam bez povolení nesmí, naše universita pro ne však porádá ruzné vzdelávací kurzy a tak doufám, ze se mi podarí tam nekdy s nejakou naší expedicí zajet ci zaletet.

    Stane-li se tak, rád o tom napíši, bude-li zájem. A také o jiných událostech našeho pozoruhodného zivota zde, to ale az zase nekdy jindy.

    Jaroslav Kováříček duben 2000

    Preji Vám všem hezké prozití Velikonoc.


    Farmář, který zastřelil zloděje, dostal doživotí

    Tony Martin, norfolkský farmář, který zezadu zastřelil Freda Barrase, šestnáctiletého chlapce, který se mu vloupal do domu, byl ve středu shledán vinným z vraždy a byl v Británii odsouzen na doživotí.

    Martina shledala vinným porota šesti mužů a šesti žen, která předtím rozhodla, že Marin není vinen z pokusu zavraždit jiného muže, zloděje Brendona Fearona, a z trestného činu vlastnictví střelné zbraně za účelem někoho zranit. Martin však byl shledán vinným, že zranil Fearona s úmyslem ho usmrtit.

    Předsedající soudce Owen konstatoval: "Zdá se mi, že je tento případ vážným varováním pro všechny zloděje, kteří se chtějí vloupat do domů jiných lidí. Zákon praví, že občané mají právo použít přiměřenou sílu na ochranu před zločinností, Vloupání je zločin a majitel domu si může myslet, že jedná přiměřeně, ale nejednat přiměřeně a může to mít tragické následky."

    Martin usmrtil Barrase, Roma a obchodníka na trhu v Newarku, pozdě v noci loni v srpnu. Mladík už byl předtím odsouzen za celou řadu menších trestných činů a toto bylo jeho první "velké vloupání". Při pokusu o útěk na Barrase a Fearona zaútočili farmářovi rottweileři.

    Soud byl zpraven o tom, jak Martin, který choval intenzivní nenávist vůči zlodějům a cikánům, přišel do přízení s  winchesterovkou a začal na oba muže střílet. Barras prosil o život: "Omlouvám se. Prosím vás, nestřílejte. Maminko." V panice vytrhl vážně zraněný Fearon shnilý okenní rám a vyskočil oknem. Mrtvola zavražděného mladíka byla nalezena až druhý den.

    Soud ve východoanglickém městě Norwichi se také dověděl, že obžalovaný Martin - který si s sebou k soudu každý den bral půldruhametru velkého vycpaného medvěda pro děti - se stal opakovaným terčem vloupání a že rozmísťoval na svém pozemku pasti a strážní věže proti zlodějům.

    Peter Tidey, hlavní norfolský prokurátor, konstatoval: " Činy, jakých se dopustil Tony Martin, nemohou být v civilizované společnosti tolerovány. Když lidé poruší zákon, má je potrestat zákon a jednotlivci nesmějí brát spravedlnost do vlastních rukou, ať už jednají z pomstychtivosti či z vlastního smyslu pro spravedlnost."

    Barrasova rodina, která se soudního líčení účastnila ve velkém počtu každý den, vydala toto prohlášení: "Jako Fredovi příbuzní nemůžeme omlouvat to, čeho se dopustil, a ani to neomlouváme. Jsme si vědomi, že měl chyby a očekávali bychom, že za ně bude potrestán trestním řízením. Tuto šanci nedostal."

    Očekává se, že rozsudek přijmou s hrůzou mnoha Martinovi stoupenci po celé zemi, kteří jsou přesvědčeni, že Martin mladíka usmrtil oprávněně. Martin se hodlá odvolat.


    Byl Nietzsche fašista?

    Milý pane redaktore, u příležitosti 100. výročí Nietzschova úmrtí si Vám dovoluji zaslat článek o dvou nových knihách o Nietzschovi. Recenze mi připadají informativní a dobře napsané, tj. v německém originálu. Srdečně z Burlingtonu pozdravuje

    Aleš Zeman

    Byl Nietzsche fašista?

    Guido Kalberer, Tages-Anzeiger, Švýcarsko, 19. dubna, 2000

    Zneužili nacisté filozofie Friedricha Nietzscheho nebo si ji pouze přisvojili? Sto let od úmrtí myslitele dvě nové knihy oživují kontraverzní debatu

    Ve sporné otázce, zda Friedrich Nietzsche (1844-1900) byl zneužit fašisty, a zejména nacisty, panují dva protichůdné názory. Na jedné straně stojí zastánci téze zneužití, kteří v Nietzschově filozofii neshledávají žádný styčný bod pro fašistické interpretace. Teprve sestra filozofa, Elisabeth Förster-Nietzsche (1846-1935), po Nietzschově smrti vydala spisy z pozůstalosti, které se staly neslavně proslulé pod názvem "Vůle k moci" ("Der Wille zur Macht") a které byly asimilovány do nacistické ideologie. Z této perspektivy se jeví Friedrich Nietzsche obětí své antisemitské sestry, jejíž sympatie pro Adolfa Hitlera jsou - i fotografiemi - doložitelné. Když budoucí Vůdce pobýval r. 1932 ve Výmaru, aby se zůčastnil uvedení Mussoliniho dramatu o Napoleonovi "Campo di Maggio", navštívil 31. ledna Nietzscheho archiv. Při této příležitosti Elisabeth Förster-Nietzsche - kterou Georges Bataille přejmenoval jako "Elisabeth Judas-Förster" - obdarovala Hitlera špacírkou svého bratra.

    Odněmčení Němců

    Názor, že filozofický génius je politicky nevinen, zastává Manfred Riedel ve své nové knize "Nietzsche ve Výmaru. Německé drama". Profesor, který přednáší filozofii v Halle-Wittenbergu, zde dokládá, jak byl Nietzsche zneužit - zejména od nacistů, kteří potlačili všechny výroky filozofa pro silnou Evropy a kritizující omezenou německou pýchu a zabývali se pouze Nietzschovou glorifikací válek. Je snadné nalézt pasáže textů k podpoře Nietzscheho antinacionalismu: "Býti dobrým Němcem znamená odněmčit se" nebo "Ne, nemilujeme lidstvo; jinak však již delší dobu nejsme dostatečně "němečtí" abychom mluvili o nacionalismu a rasové nenávisti. Pro to jsme příliš nezaujatí, zlomyslní, zhýčkaní, též příliš dobře vzdělaní, příliš "zcestovalí"." Ale brzo narazíme u Nietzscheho na následující obtíž: najdeme též pasáže s opačným významem. Kurt Tucholsky již v r. 1932 poukázal na tento paradox: "Řekni mi, co potřebuješ a já ti pro to obstarám citát z Nietzscheho. U Schopenhauera to není obdobně snadné. U Nietzscheho si stačí vybrat - pro Německo a proti Německu; pro mír a proti míru; pro literaturu a proti literatuře." A tak tvrzení spisovatele a satirika Tucholskeho je platné i dnes: "Kdokoliv se na něj může odvolat!" Byl to též Tucholsky, který poukázal na nebezpečí oslnění Nietzcheho myšlenkovou září, což formuloval jako politický problém. "Nietzscheho archiv a lidé kolem něho jsou vinni tím, že Nietzcheho světonázor poskytli německým válečným štváčům, ke kteréžto interpretaci ovšem dopomohla vágnost Nietzchových textů." V protichůdných výrocích Nietzscheho spatřují zastánci druhého názoru svůj argumentativní základ. Aniž by se museli zabývat Nietzschovými pozdními nevydanými spisy, nacházejí četná místa v Nietzscheho hlavních dílech, které Nietzsche vydal při plném vědomí a která musí být označena jako protofašistická. Např. jeho nenávistné tirády proti slabým nebo jeho velebení strašlivých bitev poskytují bohatý materiál pro všechny možné výklady. Tak třeba Benito Mussolini, kterému Hitler věnoval k 60. narozeninám "skvostné vydání" Nietzschových spisů, explicitně navazoval na radikálního německého myslitele. Tézi, že Friedrich Nietzsche byl protofašista, zastává Berhnhard H. F. Taureck ve své nejnovější knize "Nietzsche a fašismus".

    Příliš nelidské

    Obdiv mnohých příznivců Nietzscheho by byl jistě snazší, kdyby nebyly nikdy napsány následující věty: "Slabí a nezdaření nechť zaniknou: to je prvá věta naší člověčí lásky. A má jim k tomu být ještě dopomoženo." A v knize aforismů "Lidské, příliš lidské" ("Menschliches, Allzumenschliches") z r. 1878 požaduje filozof přímo nelidské, jmenovitě radikální opatření proti domnělé dekadenci: "Toto tak vysoce kultivované a přitom nutně matné lidstvo, které představuje dnešní Evropan, vyžaduje největší a nejstrašnější války - tudíž občas návrat k barbarství - aby prostřednictvím jeho kultury neutrpěla jeho kultura a jeho samotná existence." Vlast filozofa, který sám trpěl silnou oční chorobou a chatrným zdravím, uskutečnila tento návrat k barbarství historicky jedinečným způsobem pouze o dvě generace později. I když není sporu ohledně filozofické velikosti Nietzscheho, Taureckovo varování má své oprávnění. "Při obvyklém uznání fašistického "zneužití" Nietzscheho, je upřednostňováno mlčet ohledně Nietzscheho fašistických názorů, i když Nietzsche hovořil mluvou, kterou není možno přeslechnout. O čem však nelze mlčet, o tom je třeba hovořit." Bernhard H. F. Taureck se připojuje k francouzskému filozofovi Jacquesovi Derridovi, který tvrdil, že jediný Nietzschovi odpovídající pedagogický recept byl nacismus. Taureck dodává: "Jediné politické hnutí, které se vyznačuje Nietzschovým politickým extremismem, je fašismus."

    Nové knihy o Nietszchovi:

    Manfred Riedel: Nietzsche in Weimar. Ein deutsches Drama. Reclam Verlag, Leipzig 2000. 358 str., 39 CHF. Bernhard H. F. Taureck: Nietzsche und der Faschismus. Ein Politikum. Reclam Verlag, Leipzig 2000, 304 str., 22 CHF. (Kurz devizového trhu ČNB, 20. 4. 2000; 1 CHF = 23.097 Kč) (Přeložil Aleš Zeman)


    Zpravodajství televize Nova ignoruje proces s korupčními činiteli ODS

    (Britským listům zaslal Jiří Pehe.)

    Zprava prof. Kutilka o tom, jak informuje televize Nova

    Dne 19. dubna informovala vsechna dulezita media krome Novy o probihajicim soudnim preliceni s byvalym mistopredsedou ODS Liborem Novakem a o vyslechu svedku, kde se objevovaly absurdity svedcici o pohrdani vsemi lidmi se soudnym rozumem.

    Napriklad pani Mlejnkova predala ODS v hotovosti 6 (?) milionu Kc a uz se ani nepamatovala, jestli to bylo v bankovkach nebo mincich. Na televizi Nova nas informovali v hlavnich zpravach v 19.30 o zavaznych udalostech, jak se napriklad nekde premnozily krysy. Zrejme jim informace o uvedenem soudnim rizeni unikla.

    Protoze vyzyvaji divaky, aby je na cisle 67 07 11 77 informovali o zavaznych udalostech, ucinil jsem tak po osme hodine vecerni a upozornil jsem je, ze probiha uvedene soudni rizeni, coz povazuju za zavaznou udalost. Nasleduje strucny zapis telefonickeho rozhovoru:

    Odpoved z Novy: O soudu jsme uz informovali vcera.

    Ja: Dnes byla vypoved zavaznych svedku.

    Nova: Soud bude probihat dlouho, tydny a neni nutne denne divaky informovat.

    Ja: Dnesni rizeni bylo dulezitejsi nez zprava o premnozeni potkanu.

    Nova: Budeme informovat o rozsudku, az soud skonci.

    Ja: Poslete mi navrh na me faxove cislo, co ucinite, jak se o zpravodajstvi dohodnout. Jinak vse zverejnim prostrednictvim Internetu.

    Nova: Chcete nas vydirat?

    Ja: Pouze vas informuju, ze zverejnim vas postoj k informovani verejnosti.

    Nova: K tomu mate pravo, piste si na Internet co chcete. To je vase vec.

    Protoze do 23:00 neposlala Nova zadny fax, jak zlepsi sve zpravodajstvi, chci vsechny upozornit na neobjektivitu zpravodajstvi Novy a na zkreslovani informaci o situaci v politickem zivote. Provadi se to tim, ze se dava prednost podruznostem. Tedy nikoliv uz jen bulvar, ale zkreslovani.

    Bylo by dobre, aby se lide casteji ozyvali k temto zalezitostem. Mohlo by se jednou stat, ze vsechny televize nas budou zahlcovat nesmysly a podruznostmi, jen aby se odlakala nase pozornost od pochybeni politiku.

    Telefon na Novu jsem uvedl.

    Prof. M. Kutilek
    Nad Patankou 34
    160 00 Prague 6
    Czech Republic
    Tel/Fax (420) 2 311 6338
    E-mail:
    kutilek@ecn.cz

    Vysoké školy: vážné znepokojení nad nedostatkem financí

    Předsednictvo Rady vysokých škol

    Dne 20. dubna 2000 se v pražském Karolinu konalo 4. řádné zasedání předsednictva Rady vysokých škol, kterého se mj. zúčastnili náměstek ministra práce a sociálních věcí JUDr. P. Šimerka a ředitelé odborů vysokých škol a financování vědy a vysokého školství MŠMT Ing. J. Beneš a Ing. T. Kopřiva.

    Členové předsednictva RVŠ přijali během svého jednání text provolání, ve kterém vyjadřují "vážné znepokojení nad stavem financování veřejných vysokých škol a důrazně upozorňují na přetrvávající a neřešený rozpor mezi dlouhodobými záměry státu a Ministerstva školství a reálným vývojem financováním vysokého školství. Meziroční pokles objemu prostředků na vzdělávací činnost vysokých škol o 450 miliónu korun staví vysoké školy do neřešitelné situace".

    V této souvislosti dále upozorňují, že "do jiných oblastí vkládá stát rozpočtové prostředky velkoryse a bez patřičné odezvy. Například do bankovního sektoru byly na jeho ‚sanaci' vloženy prostředky, které by stačily pro vzdělávací činnosti vysokých škol po dobu 2O - 3O let (!)."

    Předseda Rady vysokých škol doc. RNDr. F. Ježek, CSc., přitom uvedl, že "vysoké školy jsou si vědomy odpovědnosti za vývoj a konkurenceschopnost naší společnosti a tomuto poslání chtějí dostát, ale ‚žít na dluh' již déle nemohou".

    Ježek je také přesvědčen, že stejné stanovisko podpoří i 2. sněm rady vysokých škol, který se sejde v Karolinu 25. května 2000.

    Kontakt:
    Předseda Rady vysokých škol:
    doc. RNDr. František Ježek,CSc. tel. ++420 +19 27174

    e-mail:
    JEZEK@KMA.ZCU.CZ
    CZECH REPUBLIC mobil: 0603 594959


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|