Obávám se, že skutečně zde byla předvedena prezentace problému podle receptu, jak pejsek a kočička vařili dort. Je možné, že právní situace je nepřehledná. O to je však v tom případě závažnější, že policie jak se zdá agresivně zasáhla proti demonstrantům, přestože právně je v tom zmatek.
Jsem přesvědčen, že je úkolem veřejnoprávní televize takovéto problémy samostatně vysvětlovat a analyzovat; poukazovat na nedostatky či nedomyšlenosti, které z toho vyplývají.
Zjevně nestačí nastrčit pasivně mikrofon nejrůznějším protagonistům daného problému, zastávajícím opačná stanoviska, a z toho, co na mikrofon řeknou, vytrhnout pár vět. Od veřejnoprávní televize se žádá profesionální úsudek. I kdyby v tomto případě bylo jejím závěrem, že situace je právně nepřehledná a že tedy bylo právně destabilizující a politicky nemoudré vydat rozkaz k agresivnímu zásahu policie. Česká televize nutně měla přece také dojít k závěru, že za právně nejasně zdůvodněný zásah nese přímou odpovědnost ministr vnitra Gross a měla od něho požadovat jasné vyjádření k této věci a nespokojit se s jeho úhybnými tvrzeními, jako že sice demonstrace nepotřebovala povolení, ale stejně porušila zákon, protože demonstranti neuposlechli policii. Z jakých důvodů rozkázala policie pokojným demonstrantům, aby se rozešli - byli na místě, kde neblokovali provoz - a aby nebyly proneseny projevy, když údajně nebylo potřeba pro demonstraci povolení?
PS. Na Nově, obávám se, bylo včera podle našich zpráv zpracování tohoto tématu podstatně kvalitnější. Jaksi tam měli větší profesionalitu i soudnost. Reportéři hovořili pomaleji, užívali srozumitelné formulace, obraz se netloukl s komentářem (tohle je problém, na který v případě ČT upozorňujeme pravidelně už dva roky, v ČT se, bohužel, nemění nic), v reportáži Novy byly přineseny pertinentní názory (Gross, Uhl a Šabatová)... Nedá se ve zpravodajství ČT skutečně nic zlepšit?
Muži v ohrožení: náhlý a radikální růst rakoviny prostaty
Co mají společného mediální magnát Rupert Murdoch, starosta New Yorku Rudy Giuliani, americký generál z války v Perském zálivu Norman Schwarzkopf, hudebník Frank Zappa a jihoafrický anglikánský biskup Desmond Tutu? Všichni onemocněli rakovinou prostaty, nejnovější vážnou hrozbou zdraví mužů, napsal v neděli 30. dubna týdeník Observer.
Výskyt rakoviny prostaty - malé žlázy mezi močovým měchýřem a konečníkem, která produkuje tekutinu pro chám - stoupl v poslední době skutečně dramaticky. Bývala to vzácně se vyskytující nemoc, nyní je to druhá nejčastější rakovina u mužů. Její obětí se stává každý dvanáctý muž. Do roku 2015 se očekává, že rakovina prostaty předstihne rakovinu plic jako nejčastější rakovina u mužů.
V Británii se za posledních deset let zdvojnásobil počet osob, který onemocní rakovinou prostaty, na 20 000 osob ročně. Počet mužů, umírajících na rakovinu prostaty, se v Británii za posledních třicet let ztrojnásobil - z 3340 v roce 1964 na 9500 v roce 1998. Je to několikanásobek počtu osob,kteří zahynou při dopravních nehodách. Je to také ostrý kontrast ve srovnání s mnoha jinými případy rakoviny, kde počet onemocnění klesá.
Ašak navzdory tomuto vzrůstu je rakovina prostaty mimo ohnisko zájmu výzkumníků. Umírá na ni pětkrát více mužů, než kolik žen zemře na rakovinu děložního krčku, přesto se však pro tuto nemoc neprovádějí žádné preventivní prohlídky. Před dvěma lety vydávala britská vláda na výzkum rakoviny prostaty jen 47 000 liber ročně - tedy asi 250 Kč ročně na každého zemřelého muže.
O rakovině prostaty se často hovoří, že je to nemoc stáří a že většina nemocných jsou lidé nad šedesát let. Avšak nyní se rakovina prostaty rychle šíří i mezi mladými muži. "Znám mnoho mužů, kterým je kolem čtyřiceti, kteří tu nemoc mají, a dokonce i muže kolem třiceti," konstatuje Jeremy Gambrill, činitel charitativní organizace Prostate Cancer Charity, u něhož byla tato nemoc zjištěna ve věku 49 let a bylo mu řečeno, že do tří let zemře.
Mezitím uplynuly dva roky a sedm měsíců. Gambrilla léčili radioterapií a nyní ho léčí hormonovou terapií. "Ještě mám pět měsíců, ale stále ještě žiju normálním životem. Spím trochu déle než normálně a musím si každý den brát pilulku, ale kvalitu života mám stále dobrou."
Nečekaný vzrůst výskytu rakoviny prostaty překvapil vědce, kteří nemají na výzkum této nemoci skoro žádné peníze a nemají pro ten vzrůst výskytu žádné vysvětlení. Existuje ovšem celá řada teorií.
"Vzrůst počtu případů rakoviny prostaty je zcela reálný, není to tím, že snad lidi stárnou anebo že bychom tu nemoc nyní byli schopni diagnostikovat přesněji. Velkou roli hrají potraviny," vysvětluje profesor Jonathan Waxman, který založil Prostate Cancer Charity.
Hlavním viníkem je podstatný vzrůst konzumace masa od ukončení druhé světové války: u vegetariánů se rakovina prostaty vyskytuje o padesát procent méně často než u lidí, kteří jedí maso. Usuzuje se, že nemoc působí také růstové hormony, které jsou nyní stále častěji dávány dobytku.
Většina ostatních rizikových faktorů zůstává stabilní. Konzumace mléčných výrobků také zvyšuje pravděpodobnost onemocnění rakovinou prostaty. Ti, kdo mají v rodině předchozí případy rakoviny prostaty, ji také pravděpodobněji dostanou. Podle jiné teorie se stávají obětí rakoviny prostaty především vysocí muži, kteří mají více vlastních růstových hormonů. Muži, kteří mají více testosteronu, jsou také zranitelnější.
Ale při diagnóze a při léčení chybí lékařům dosud ještě hodně informací. Nové techniky - jako je krevní zkouška PSA nebo transrektální ultrazvuk - dnes ulehčují diagnózu. Ale příznaky - jako častější močení - se velmi špatně sledují. Mnoho mužů jde k lékaři teprve, když už je rakovina velmi rozšířena a zasáhla i jiné tělesné orgány, jako kosti, což způsobuje bolesti v kyčlích. Někdy je nemoc tak vážná, že je nemožné močit a pacient ve velkých bolestech končí v nemocnici, kde se musí podrobit chirurgickému zákroku.
"Když se to zjistí brzo, pravděpodobněji budete vyléčeni, ale léčba je dost radikální. Mají- li pacienti plné příznaky, často bývá na vyléčení pozdě," konstatuje Michael Leahy, lékařský onkolog v Imperial Cancer Research Fund.
Avšak u některých mužů roste rakovina velmi pomalu, a tak je lepší počkat, než ji léčit zásahy, které mohou vést k nemožnosti udržet moč a k impotenci. "Často máme případy, kdy není jasné, co s nimi vlastně dělat," říká Leahy.
V jednoduchých případech se prostata vyřízne. Jiné léčebné metody jsou drastičtější, včetně celkové kastrace. V Británii jsou statistiky lidí, kteří tuto rakovinu přežijí, čtvrté nejhorší v Evropě. V Británii přežije jen 44 procent pacientů. V Německu a ve Francii je to blíže 70 procentům.
Dobrá věc je však prý to, že se o této nemoci konečně začíná otevřeně hovořit.
Muži, kteří nepříliš rádi hovoří o svém zdraví, zvlášť nechtějí mluvit nemocech spojených s jejich pohlavními orgány. Ale poslední dobou se v důsledku vládních osvětových kampaní jejich postoj mění. Britská vláda nyní rozhodla, že poskytne na výzkum rakoviny prostaty milion liber ročně. "Jsou to finance pro šest lidí na práci po dobu tří let. Je to naprosté minimum," varuje Waxman.
Toto vyjádření je, kromě jazykových vad, které již vytkl J.
Čulík, strašlivé i z hlediska obsahového. Svědčí o tom, že člověk
ve významném postavení v zákonodárném sboru postrádá elementární
znalosti z oboru teorie státu. První a druhá věta si totiž obsahově
naprosto protiřečí.
Politika = správa věcí veřejných, tedy za činnost politickou
je podle teorie považována taková činnost, která je přímým výkonem
veřejné moci nebo směřuje k ovlivnění výkonu veřejné moci v zájmu
podstatně širším než vlastním. Za funkce "provozní",
tedy nepolitické, lze považovat ve veřejných úřadech pouze takové
funkce, kde se příslušný pracovník nepodílí na rozhodování, ani
je přímo neovlivňuje, pouze vytváří technické podmínky pro činnost
úřadu. Je-li veřejný ochránce práv ("ombudsman") do své
funkce volen sněmovnou (nikoli najat konkrétním občanem, jako je
tomu u advokáta) proto, aby hájil práva a oprávněné zájmy občanů
proti "přehmatům" státní správy, nemůže být pochyb o
tom, že jde o funkci politickou.
Jiná otázka, podstatně složitější a v teorii a zejména praxi
spornější, je, které politické funkce mají být obsazovány volbou
(kdy přímou, kdy nepřímou a kým), které jmenováním (a kým), a kde
je přípustné uplatnit hledisko stranické a kde nikoli. (Z hlediska
teorie je např. nesporné, že v demokratickém státě mají být přímo
voleni členové zákonodárného sboru, je přípustné uplatňovat stranické
hledisko při jmenování ministrů, ale nepřípustné při jmenování (či
volbě) soudců. Naopak není obecná shoda např. v tom, zda je lépe
presidenta volit přimo či parlamentem a do jaké míry je přípustné
při jeho volbě zohlednit stranické hledisko.) Při volbě ombudsmana
by poslanci měli rozhodovat na základě morálních kvalit, odborné
erudice, osobních zkušeností a organizačních schopností (jde zároveň
o vedoucího úřadu) kandidáta, nikoli podle jeho stranické příslušnosti
či sympatií k některému politickému proudu.
U zmiňovaného J. Vyvadila (jehož morální kvality si netroufám
posuzovat) v jeho prospěch svědčí, že postupně vykonával funkce
soudce, poslance i senátora, erudice a zkušenosti mu tedy rozhodně
nechybí, na druhou stranu v jeho neprospěch svědčí neúspěch ve
vedoucí funkci (předsedy ČSS) a dosavadní úzká svázanost s politickou
stranou (ČSSD).
Vyvadilův nápad, že by president republiky měl udělit milost
Liborovi Novákovi, považuji za velice nešťastný. Pokud se člověk
ve významné stranické funkci a navíc s právnickým vzděláním skutečně
dopustil daňového trestného činu (o čemž však nejprve musí rozhodnout
nezávislý soud), nemělo by to být v demokratické společnosti tolerováno
ani bagatelizováno.
Úvěry a zákony
Zprávu o tom, že za první čtvrtletí tohoto roku meziročně klesly úvěry poskytnuté českými bankami o rekordních 6,2 desetiny procenta, lze vnímat jako špatnou i jako dobrou.
Pro podnikatele je špatné, když mu banka nepůjčí. Od bank ovšem chceme, aby přestaly riskovat, protože nakonec jsme to my, občané, kdo jejich špatné úvěry musí zaplatit.
V zájmu bank je samozřejmě vydělávat na půjčování peněz. Vydělávat ovšem lze pouze tehdy, jestliže jsou úvěry spláceny. A pokud bylo pro banky komplikované splácení úvěrů vynutit, rozšířil se u nás absurdní zvyk půjčovat si a nesplácet.
V některých případech byli bankéři obětí nedokonalých zákonů, jindy se díky nedokonalým zákonům stali nepostižitelnými spolupachateli, když půjčovali s vědomím, že se splácet nebude.
Situace by se měla v budoucnu zlepšit po té, co včera vstoupily v platnost zákon o dražbách a novela zákona o bankrotu.
Stát se dlužníkem již nebude tak výhodné a jednoduché jako dosud. Dlužník ručící nemovitostí o ni přijde v dražbě a šéfové firem, které neplatí své závazky, budou muset pod hrozbou až tříletého vězení sami podat návrh na konkurz.
Oba zmíněné zákony přicházejí pravda poněkud pozdě. Majetek firem, který mají banky v zástavě, činí odhadem dvě stě až tři sta miliard, a sto padesát dva miliard činí hodnota závazků firem po lhůtě splatnosti.
K vytvoření normálních poměrů pak nedojde přes noc také proto, že obcházet zákony, anebo precizně využívat jejich mezer přestalo být ostudou.
Nové zákony umožní tvrdší postih neplatičů, nicméně kdy se v podnikání stane samozřejmostí morálka? Obecně tehdy, když se začne vyplácet poctivost. Dražby a konkurzy snad uvolní bankám ruce, aby mohli s menším rizikem, tedy výhodně poskytovat úvěry. To není špatný začátek.
2. května 2000
Mater Dolorosa
(Dopisy Nietzscheovy matky Overbeckovi)
Stefan Zweig
Vazeny pane Culiku,
v poslednich
cislech Britskych listu se objevila zminka o letosnim stem vyroci
umrti F. Nietzscheho. Prozradil jsem Vam kdysi svou afinitu k dilu Stefana
Zweiga. Ten velky muz se pokusil Nietzscheovu postavu zachytit nekolikrat.
Monografii a dvema esejemi. Jeho posledni, bolestny cas pak zachytil neprimo
i ve sve kratke eseji Mater Dolorosa. Esej se mi libila, a proto jsem se ji
před lety pokusil prelozit. Nebylo by jeji zverejneni malou a snad i vhodnou
pripominkou zmineneho vyroci ?
J. Nezval
Mater Dolorosa
Trpělivost této ženy je vpravdě nekonečná - a zde je zapotřebí trpělivost, kterou má jen vlastní matka
Peter Gast, 1890
Tichá, štíhlá vdova po pastorovi v Naumburgu, která chodí vždy v černém, chodí vždy sama, často do kostela; zbožná, zkoušená žena. Zivot k ní nebyl přátelsky nakloněn. Její muž jí brzy zemřel, jediná dcera, její jemná, roztomilá Elizabetha jí opustila, když odjela do Paraquaye s oním podivným fantastou Forstrem, a její miláček, její milovaný syn - ach, zasténá když si na něj vzpomene, a v kostele za něho zašeptá zvláštní modlitbu. Jak mnoho radosti jí připravil tento jemný, chytrý, něžný mladík, jak byla na svého Fricka pyšná po všechna ta první léta; byl nejlepším žákem gymnázia, oblíbeným žákem všech učitelů na univerzitě, ve čtyřiadvaceti letech se stává - zázrak v univerzitním světě - řádným profesorem basilejské univerzity, v pětadvaceti je pro své přátelství s Richardem Wagnerem všeobecně ctěn; každá matka jí, tiché, skromné vdově po pastorovi v Naumburgu takového syna musí závidět. A jaké píše krásné, učené knihy; jsou sice těžko srozumitelné té trochu naivní, trochu staromódní paní, která kromě zbožných traktátů a snad několika klasiků četla jen málo, a která dokonce tituly jeho knih nadepisuje chybně (" Geistesdämmerung " místo " Götzendämmerung " a " Zara Tustra " místo " Zarathustra "). Učení lidé však připisují psaní jejího syna význam, jak by takové chvále neměla matka ochotně uvěřit ? Najednou se ale její radosti zmocní divoká úzkost, prudký strach; nejdříve přišel nějaký člověk, pak zase jiný a vyprávěli, že její Fritz, její miláček zneucťuje myšlenky svého zbožného otce, píše rouhačské knihy a sám se drze nazývá "Antikristem". Je to prý hanba, je to potupa: syn pastora osočuje křesťanské učení a zvěstuje křížovou výpravu proti kříži. Ubohá, prostá žena se zhrozí až do hloubi srdce; ztratila svého syna. Skutečně, jeho dopisy jsou chladnější a mnohdy i tvrdší. Z jeho psaní, z jeho bytosti vyskakuje divoký, pánovitý tón; rozrušené matce se do duše vkrádá tajemná předtucha; duše jejího syna se musel zmocnit nějaký démon, nějaký nepřítel boží.
Náhle, v lednu 1885 přichází z Basileje hrozná zpráva. Má okamžitě přijet. Overbeck, jediný spolehlivý přítel a jí, jako profesor theologie zvláště blízký, vyzvedl duševně nemocného v Turině: aby ho bylo možno převézt do živého hrobu, do blázince, chce blouznivého předat jedině jí, vlastní matce. Během setkání se odehrávají strašlivé scény, které se člověk zdráhá opakovat, neboť pro duševně nemocného již setkání neznamená poznání. Silnou dávkou chlorálu omámeného, s pomocí lékaře a jednoho tělesného strážce se podaří nemocného Nietzscheho s matkou naložit do vagónu. A zde začíná jeho cesta do nekonečné noci a rovněž začíná svědectví jeho matky v dopisech Overbeckovi, které jsou jedním z nejotřesnějších dokumentů dějin lidské duše (Zveřejněny pod názvem "Nemocný Nietzsche" ve vídeňském nakladatelství Bermann-Fischer v roce 1937).
Hrozná je cesta - dochází k výbuchu zuřivosti chorého, před nímž se musí matka skrýt v jiném kupé -, hrozné je převzetí v ústavu, kde v jedné cele bude za pět marek denně připoután největší genius století. Pro lékaře to vlastně není génius, nýbrž jednoduchý případ paranoii s označením "nevyléčitelný"; vedoucí ústavu, jemuž se někteří lidé snaží vysvětlit Nietzscheův význam, odmítne hned jeho práce s tím, že má na takové krasospisy moc málo času; o několik dní později bude nějaký profesor Nietzsche demonstrován studentům v kursu jako školský příklad paranoii, aniž by jen jediný z nich se pozastavil nad jménem "Nietzsche" (které bylo tehdy ještě tak neznámé, že o něm nebylo zmínky ani v konverzačním slovníku). Nechají pacienta pochodovat sem a tam, a protože nekráčí hezky vzpříma, ošetřující profesor s ním žertuje: "Takový starý voják jako jste Vy musí přece umět pěkně mašírovat". Stejně tak vtipkuje s larvou (tohoto) největšího myslitele naší éry i strážce nemocných; přátelsky mu hladí vous, poklepává po rameni a familiárně objímá muže, který za časů své jasnozřivosti považoval i nejjemnější dotek za příliš intimní a dotěrný. Stejně jako Baudelaireův "Albatros" se ten, jenž se dříve svobodně a nádherně vznášel v oblacích, se stal poté, co jsou mu poraněna křídla, terčem dětského posměchu a hrubých žertů hlídačů.
"Nevyléčitelný" a "provždy internovat" prohlásili lékaři. Jeden člověk tomu však uvěřit nechce, ta dojímavě prostá, dojímavě věřící, dojímavě jemná žena, jeho matka. "Kdyby mě jen věčně netrápila myšlenka, zda lékaři stanovili diagnózu nemoci mého syna správně". Co pro ní znamenají všechna ta strašlivá cizí slova, všechny nálezy ? Ne, nevěří, že její dítě, její milovaný Fritz má být duševně chorý, nevěří, protože věřit nechce. Její miláček se jen přepracoval a kdyby si ho mohla vzít k sobě a pečovat o něj, jistě by se rychle uzdravil. Lékaři dlouho váhají. Lze duševně chorého, který trpí záchvaty zuřivosti - obává se sám Peter Gast, neboť Nietzsche by "v tomto stavu mohl matku uhodit či dokonce zabít", - bez dozoru, bez bezpečnostních opatření svěřit do rukou slabé, staré ženy ? To se zdá absurdní. Máma ale nepovolí, podstupuje nebezpečí, sklání se k položenému kříži, a tak nakonec začátkem roku 1886 propouštějí trochu uklidněného, v žádném případě však vyléčeného syna, na revers z ústavu. Od této chvíle je matka jeho jedinou ošetřovatelkou.
Lidé teď často vídají starou paní vodit nemocného po ulicích a na delší procházky jako nějakého velkého nemotorného medvěda. Aby ho zabavila, vypráví mu neustále nějaké historky, kterým tupě, bez zájmu naslouchá; jemně ho odvádí od lidí, kteří si ho zvědavě prohlížejí i od koní, kteří ho odpuzují. "Nemám brát koně" říká vždy místo "nemám rád koně". Je šťastná pokaždé kdy se jí ho podaří bez velkého okukování a "zvýšeného hlasu" (tak jemně a šetrně nazývá divoké výbuchy nemocného) přivést zpět domů. Tam je to s ním trochu lehčí. Usadí-li ho ke klavíru, nechává pak duševně nepřítomného celé dlouhé hodiny hrát - kromě Wagnerova Amfortas, o kterém ví, že ho velmi rozrušuje - co ho napadne. Nebo mu dá něco ke čtení - přirozeně, že Nietzsche už dávno neví co čte, ale držet v ruce noviny nebo nějakou knížku a polohlasně si bručet, ho trochu zaměstnává. Podá-li mu tužku, probudí se v něm matná vzpomínka, že byl kdysi nějakým spisovatelem, škrábe a škrábe na papír nečitelná slova: něco z nesmrtelného básníka, rozeného hudebníka je v něm nevědomky ještě naživu, i když - strašidelně - jen v mechanických pohybech ruky. Když mluví, je, jak píše matka, převážně zmaten; jen tu a tam klenbou nesmyslného probleskují, podobně jako u nemocného Hölderlina, otřesná slova, když třeba říká "jsem mrtev, protože jsem hloupý", nebo, prudce se hrabajíce ve vlasech, "jsem sumárně mrtev".
Všechno toto sděluje matka příteli nejdojemnějším způsobem. Je ve svém prostém vyprávění upřímná, a přece cítíme jak ta zkoušená žena zamlčuje to nejhořčí, jak se snaží sobě i příteli Nietzschův opravdový stav vydávat za lepší, za nadějný, jak spěšně zamlouvá jeho výbuchy hněvu, aby mohla opět chválit svého "hodného syna", jehož "milá, nanejvýš spokojená tvář" vypadá dokonce "vychytrale". A jenom z jejího dušeného nářku můžeme tušit jaké ohromné břemeno si matka na sebe vzala. O nevypočitatelně nemocného se starat, hlídat ho, mýt ho, krmit ho, oblékat ho, dvánáct hodin denně se jím neustále zaměstnávat, to všechno sama a bez pomoci, a potom, zatímco on spí, místo oddechu se starat o domácnost - jeden rok, dva roky, pět let obětovávajíce vlastní život bludné představě jeho uzdravení, bez jediné hodiny volna, bez přestávky, bez uvolnění. "Ach milý příteli", zasténá, "nikdo nemůže vědět jak trpím". Vždy znovu sama sebe posiluje, "člověk musí mít trpělivost a důvěřovat věrné milosti a milosrdenství boží".
Nakonec se však i toto zbožné, v zázrak věřící srdce vzdává své dlouho hýčkané iluze duševního návratu a uzdravení milovaného syna. Rezignovaně doznává, že "jeho utrpení jí zůstane provždy zahaleno tajemstvím". Zůstává nadále věrna své denní službě, krmí ho nadále šunkovými chlebíčky a hladí po tvářích. Nietzscheova síla se však rozpadá stále víc. Je stále unavenější. Procházky ho již vůbec netáhnou, němě leží na své pohovce, na příchozí upírá vyhaslé oči pod ztěžklými víčky. Výbuchy zuřivosti ustávají, kráter vyhořel. Apaticky sedí nebo leží na verandě: "Za celé měsíce řekne sotva jedinou větu, i tělesně je úplně scvrklý, je na něj skličující pohled". On sám však zřejmě nepociťuje už vůbec nic, štěstí ani neštěstí; určitým hrozným způsobem stojí "mimo svět". Postupně ho opouštějí veškeré schopnosti rozlišovat, rychle pokračuje celkový rozklad, a to dokonce i představ o vlastní osobě. "Dlouhou dobu pozoruje své ruce s výrazem jako by mu vůbec nepatřily a pak je většinou strká do kapes, což dříve nikdy nedělal. Ač se tomu křečovitě vzpírá, opatrně mu je pokládám na stůl, mazlím je a vysvětluji mu, která z nich je pravá a která levá". Už je zbytečné, že ho začíná vyhledávat sláva a cizinci začínají mířit do Naumburgu, je zbytečné, že přátelé, kteří se mu v životě vyhýbali, ho teď navštěvují - je příliš pozdě. Už je nepoznává; jako umírající lev, budící hrůzu a velkolepý zároveň, dívá se zlomenýma očima nepřítomně na přátele i příbuzné. A dobrotivým osudem zůstává matka ušetřena toho posledního, nejhrůznějšího, jak ještě léta a léta leží v domě tato živoucí mrtvola, tato nehybná postava, až se konečně srdce ve stejně zkamenělém těle zastaví.
Otřesná tragedie: mozek nejzářivější pronikavosti, nejobdivuhodnější plnost ducha spojená s nejkultivovanějším jazykovým projevem a - jeden malý bacil schopný tuto výsostnou stavbu vražedně rozložit, a nejnádhernější jas, který byl ještě včera tvůrčí silou, přeměnit na zvířeckou tupost: je to hádanka a tajemství, které nemohla prohlédnout a kterému nemohla porozumět nejen ona prostá a obyčejná žena, ale na které nemůžeme hledět bez pocitu ochromujícího děsu ani my. Je však více než podivuhodné jak tato hrdinská matka, stojící bezbranná před tímto mystériem, věrně, obětavě a s nevyčerpatelnou silou pokračuje ve své beznadějné službě, jak neustále doufá si pokorou a láskou vynutit zázrak; toto nesmírné hrdinství lásky, které není o nic menší než duchovní hrdinství onoho velkého buřiče, se nepopiratelně vyjevuje poprvé v jejích dopisech. Vždy je bezděčný projev projevem nejkrásnějším a nejlidštějším, vždy v nás jednoduché, prosté a věcné pravdy budí nejhlubší dojetí, a tak se o odchodu a zániku tohoto velikého ducha minulé generace dovídáme z poznámek prosté ženy víc než z klinických nálezů a učených dizertací. Právě ona, která jeho dílu rozuměla snad nejméně, zbožná, vzdálená, netušící matka, vystihla - zázrakem síly opravdové lásky - jeho bytost nejlépe.
Z německého originálu "Mater Dolorosa" zařazeného do svazku sebraných spisů Stefana Zweiga: "Zeit und Welt", vydaného v roce 1980 nakladatelstvím Fischer Taschenbuch Verlag GmbH, Frankfurt am Main, přeložil
Praha 31.3.1990
Nezaměstnanost: "Novináři z LN opět útočí"
Pokud jste zvolili toto téma na základě titulku, opět se potvrzuje jeho důležitost ohledně čtenosti
periodika. Tento titulek se totiž pouze snaží přiblížit k profesionalitě prestižního českého deníku, Lidových novin.
Ve vydání ze dne 2.5.2000 je na titulní stránce a pak ve vnitřní části deníku uveřejněn článek, s rozhodně poutavým titulkem "Stát chce přimět nezaměstnané, aby si hledali práci", jako podtitulek je uvedeno "Nejnižší čistá mzda by měla poprvé těsně převýšit životní minimum". Pokud čtenář uvažuje logicky a neorientuje se v heslovitém uvažování většiny českých médií, je poněkud zmaten, neboť mezi uvedeným nevidí naprosto žádnou souvislost.
Pokud článek s tímto titulkem přečte, zjistí, že se jedná o shrnutí problematiky výše minimální mzdy a její vazby na výši nezaměstnanosti. Článek navíc uvádí poměrně dostatek objektivních skutečností a opírá se o názory více nezávislých osob, jedná se však o krátké odpovědi na otázky, které nebyly zveřejněny. Základní otázkou ale je, co mělo z uvedeného článku vyplynout. Článek samozřejmě neříká že nezaměstnaní si za nezaměstnanost mohou sami a že kdo chce, ten si práci najde. Tato hesla (nic než hesla to také nejsou) bylo možné použít tak před několika lety, v současné době by taková formulace byla příliš silná i na Českou republiku. Vzhledem k tomu, že ale všechny skutečnosti v článku uvedené se týkají vazby minimální mzdy a nezaměstnanosti, a vzhledem k onomu "nádhernému" titulku chtěl autor zřejmě skutečně dovodit, že výše minimální mzdy a nezaměstnanost spolu přímo souvisí (v článku je používán termín "dobrovolná" nezaměstnanost), což je však poněkud odvážná konstrukce.
Článek na uvedené téma by nicméně měl být rozhodně napsán. Sporný bude asi jeho formát, neboť téma skutečně nelze odbýt několika větami. Pokud chceme dojít k jakýmkoliv závěrům, měli bychom vycházet z podkladů, zjištěných s vysokou mírou pravděpodobnosti. Rozhodně by bylo zajímavé, zda byl v České republice prováděn průzkum, jehož cílem bylo zjistit, zda vůbec, a pokud ano, tak kolik nezaměstnaných je nezaměstnaných "dobrovolně". Dá se předpokládat, že se skutečně bude o určitou část populace jednat, pak se ale objeví další otázka, zda je jejich "dobrovolná" nezaměstnanost "dobrovolnou" od samého počátku, nebo je až výsledkem skutečnosti, že jejich nezaměstnanost trvala příliš dlouhou dobu. Pouze na základě takto objektivně zjištěných údajů by bylo možné zjistit, zda velikost takové skupiny nezaměstnaných je statisticky významná a jaké je k jejímu zmenšení zapotřebí podnikat kroky.
Ve vztahu k minimální mzdě je samozřejmě nesporné, že jakákoliv mzda, kterou je třeba vyrovnávat sociálními dávkami je pro jejího příjemce demotivující, je ale výše mzdy jedinou motivací pro práci ? Pokud mám práci, mám totiž i naději, pokud práci nemám, moje šance na zlepšení mého postavení je minimálně o jeden stupeň níže než toho, kdo práci má, sama skutečnost, že náš finanční příjem je stejný nemůže hrát roli. Samozřejmě toto tvrzení by opět bylo vhodné doložit průzkumem, popřípadě ho i vyvrátit.
Závěrem kouzlo nechtěného. V článku Lidových novin je uvedeno, že "navrhované zvýšení spodní hranice platů nemá na státní rozpočet přímý vliv, protože náklady ponesou zaměstnavatelé". Dále je vysvětleno, že ohrožení státního rozpočtu by hrozilo v případě strmého nárůstu minimální mzdy, která by se nutně projevila i v platových stupnicích státních zaměstnanců. Uvedená perlička na závěr je ale námět na samo jedno velké téma. Motto "bojme se o státní rozpočet, zaměstnavatelé si už poradí", je bohužel i v současné době ještě používané a v zásadě akceptované, proč také ne, když je možné snést takové množství argumentů na zlé zaměstnavatele a hodný stát. Nic není černobílé, a tak by možná nebylo úplně špatné si uvědomit, že stát bez zaměstnavatelů existovat nemůže. Možná by v rámci populistických argumentů bylo vhodné si uvědomit i to, že zaměstnanec s platem asi 20000,-Kč dostane ve skutečnosti asi 15000,-Kč a jako pracovní síla stojí zaměstnavatele asi okolo 25000,-Kč, tzn. že asi 10000,-Kč jde státu (daň, sociální a zdravotní pojištění, o kterých nikdo neví, nakolik jsou to pojištění a na kolik daně). Má tato skutečnost vliv na zaměstnanost, na vztah zaměstnavatel stát, na vztah zaměstnavatel zaměstnanec, ap. ? Pokusil se to někdo zjistit ? Je to možné vůbec objektivně zjistit ?
Uvedené otázky jsou rozhodně citlivé a by nebylo špatné, pokud by se k tomu osoby, které mají k dispozici skutečně relevantní informace jak z České republiky, tak ze zahraničí (jedná-li se o fakta, která lze zevšeobecnit) vyjádřily.
J. Pospíšilovi: Nemravná čistka českého občanství
Vazeny pane,
Ad: http://www.britskelisty.cz/0004/20000428n.html#13
Soudim, ze pokud si nekdo nezaujate a vecne precte, co jste napsal, bud s Vami
souhlasi ve vsech bodech, anebo mu to nejak neuvazuje.
Jak pisete, zakon o nabyvani ceskeho obcanstvi neni vubec rasisticky. Je vsak
nadherne intelektualne alibisticky, jako vas clanek, soudim.
Poznamka pod carou od pana Culika je podivna, asi si nevsiml ze nikdo neupiral
sebezavsivenejsimu a sebekriminalnejsimu (byt sebebelejsimu) Cechoslovakovi
jeho ceskoslovenske obcanstvi. Uderem pulnoci z 31.12.1992 na 1.1.1993 mu vsak
dejiny sebraly stat, jehoz obcanem byl.
Pan Culik ma v tomto ohledu srdce na pravem miste, jen mozek mu nejak vynechal.
Totiz, uderem pulnoci 92/93 vznikla jedinecna prilezitost udelat takovou
tlustou a neprekrocitelnou caru za minulosti, oprostit se vsech zivlu. Ceske
obcanstvi mohli dostat jen ti bezuhonni, cestni, neposkvrneni atd. Nasledne
statisticke vylidneni teto zeme by vsak bylo na povazenou, a bylo tedy treba
nalezt vhodny klic k eugenii naroda, aby narod jako takovy nezmizel a pritom
byl mravne obrozen, alespon na papire.
Slo se na to tedy filutatntsky a ucelove, jak vsichni vime. Proc si to zastirat?
Totiz, proc mit mezi ceskymi obcany jen obycejne zlodejicky a vytrzniky, kdyz
chceme byt svetovi. Kradez neni prece intelektualni vykon srovnatelny s
tunelovanim celych podniku paralegalni cestou.
Tak se uzakonil paragraf ktery roizlisoval mezi cestnymi 'ja nic ja muzikanty'
a necestnymi trestanci za cokoliv, hromadne amnestie vubec nepocitaje...
A vysledek. Statisticky vzato jsme Cesi vyspelejsi a svetovejsi. Mame mezi
sebou jako spoluobcany zlocince mnohem tezsiho kalibru nez je nejaky ten kapsar.
A nikdo nas nemuze pravem napadat za rasismus, v tom s vVami skutecne souhlasim.
Pochcali jsme vsechny ty moralisujici rasisticke Zapadaky z vysoka, na
filutantstvi jsme holt machri, ze?
Poznámka JČ: Pan Pospíšil je spojen s činností Vlastenecké fronty, Britským listům to však při posílání svých příspěvků neuvedl. Nicméně se na diskusi na toto téma v BL objevily odkazy na internetových stránkách Vlastenecké fronty.
Český zákon o občanství byl tolerantnější k Romům než jsou Němci vůči Turkům
Vážený pane Čulíku,
Vaše poznámka k článku p. Pospíšila je rovněž značně nepřesná. Ve Vámi
naznačených případech Romů, kteří neměli čistý trestní rejstřík, se
nejednalo o odebrání českého občanství, ale skutečně o jeho neudělení. Šlo o
to, že podle původního znění zákona o státním občanství ČR nebylo umožněno
občanům Slovenské republiky s trvalým pobytem na území ČR přihlásit se k
českému občanství, pokud neměli čistý trestní rejstřík. (Dalšími silně
kritizovaným ustanoveními byla ta, že občan SR, který se přihlásil o
občanství ČR, se současně musel vzdát slovenského občanství a udělení
občanství SR znamenalo automatickou ztrátu občanství ČR, ačkoli slovenský
zákon umožňoval dvojí občanství; toto bylo zrušeno Ústavním soudem ČR na
základě ústavní stížnosti P. Uhla.)
I tak však byl zákon o občanství ČR k Romům podstatně měkčí oproti zatím
platnému zákonu o občanství SRN, podle kterého může být občanství odepřeno i
tomu, kdo se v Německu narodil, celý život tam žije a má čistý trestní
rejstřík, pokud není německé národnosti a německé občanství neměl v den jeho
narození žádný z jeho rodičů.
Podle odhadů je mezi v současné době v ČR žijícími Romy nejvýše 5% těch,
jejichž alespoň jeden předek žil na našem území před r. 1945. Pokud jde o
území dnešní ČR, percentuelní podíl obětí nacistické genocidy byl mezi Romy
téměř stejný jako mezi Židy. (Podíl Čechů na genocidě Romů byl přitom
daleko výraznější než na genocidě Židů, která byla prováděna prakticky
výhradně Němci.)
Jestliže by ČR přistupovala k Romům zcela stejně jako SRN k Turkům, pak by
měla občanství ČR pouze nevýznamná menšina Romů, kteří žijí na našem území.
Se srdečným pozdravem
J. Štemberk
Poznámka JČ: Otázka je, zda pro obyvatele českého území lze vznik českého občanství považovat za přirozenou kontinutu předchozího občanství československého, anebo za něco absolutně jiného a nového. Jsem přesvědčen, že měla platit první alternativa.
Považuju za dost znepokojující, že zde pan Štemberk označuje Romy za osoby, které mají být vyděleny z příslušnosti k českému společenství, že jsou stavěni na roveň tureckých přistěhovalců v Německu. - Německé zákony o občanství, založené na "krevní" příslušnosti, jsou ovšem kontroverzní.