Netvrdím, že je profesní distribuce členů nynější Rady pro BBC ideální. Zjevně však jde o lidi s daleko větší nezávislou autoritou než v případě nyní nově jmenovaných členů Rady ČT.
Proč je nutno vybírat členy Rady ČT z úzkého okruhu stále stejných, unavených osob, které se objevují ve sdělovacích prostředcích? Proč není v Radě ČT jediný skutečný mediální odborník s mezinárodním přehledem, který by se dokázal vyznat v tom, kam mediální vývoj směřuje a jaké místo v něm má hrát Česká televize? Proč není v Radě ČT žádný počítačový odborník, který by byl schopen předvídat překotný rozvoj a konvergenci jednotlivých sdělovacích prostředků? Proč není v Radě víc univerzitních odborníků? Proč tam není žádný finančník, žádný diplomat, žádný ekonom, žádný odborář, žádný podnikatel? Domnívají se politické strany skutečně, že lidi, které stranicky do Rady ČT vybrali, plně reprezentují rozrůznění české společnosti a budou schopni hrát autoritativní roli nezávislého určování standardu kvality pro Českou televizi, nesmírně významné veřejnoprávní médium?
Znovu: Bohužel, způsob, jímž byli jednotliví členové Rady jmenováni, neposkytuje absolutně žádné záruky, že členové Rady nebudou ničím jiným než mocenským nástrojem politických stran, ať tvrdí cokoliv. Jejich integrita byla navždy zpochybněna způsobem, jímž byla tato Rada jmenována. Soudný člověk by se na její činnosti nepodílel.
Bylo by zapotřebí, aby politikové přesněji definovali, co si představují pod "věcným a objektivním zpravodajstvím". Veřejná kontrola nad politiky nemůže probíhat, pokud politikové kontrolují sdělovací prostředky.
Jana Dědečková je špatně informována. Ivan Kytka v době, kdy byl šéfem zpravodajství ČT, skutečně zrušil zpravodajství o podružných bonmotech českých politiků. To je dobře zdokumentováno a stalo se to jedním z důvodů, proč byl z ČT vypuzen - jiné zprávy v podstatě nebyly k dispozici a - zjednodušeně řečeno - nebylo co vysílat, protože ČT neměla vlastní nezávislou zpravodajskou (news gathering) strukturu.
Debata o ČNB byla strašná. Byla rozbředlá a nepřehledná. Bude-li však Rada České televize konkrétně zasahovat do jednotlivých odvysílaných pořadů, otevře se oprávněnému obvinění, že zasahuje do běžného provozu televize. Rada může reagovat na práci ČT jen obecným zhodnocením její praxe post factum - to jest kritikou obecného modelu zpravodajských pořadů, jaké Česká televize vysílá, případně návrhy na jejich obecné zlepšování, které může být prodiskutováno s vedením ČT, to ovšem musí mít ve věci poslední slovo. Bude-li se paní Dědečková každý týden vyjadřovat k tomu, co "v neděli Prorok zase řekl", Radu ČT to rychle zdiskredituje ještě víc, než už byla zdiskreditována svým jmenovnáním.
John Keane: To je zastaralý názor na roli tisku a sdělovacích prostředků z doby před francouzskou revolucí. Sdělovací prostředky ale už nejsou nástrojem státu. Média a politika jsou neoddělitelně provázány. Všechny reálně existující demokracie jsou nyní nuceny vyrovnat se s tímto procesem medializace politiky.
Jiná věc je, že čeští novináři často dělají chyby. Této neprofesionality pak využívají politikové ve snaze vyvíjet na média nátlak. Ve vlastním zájmu by se - zejména veřejnoprávní média - měla zprofesionalizovat natolik, aby si je politikové prostřednictvím jejich chyb nemohli zotročovat. Proto bylo pošetilé, že mnozí pracovníci zpravodajství České televize až donedávna kritické připomínky Britských listů k vlastní škodě ignorovali.
Právě že, svým způsobem, přestala, milá paní Dědečková. Tím, že jste se stala členkou Rady ČT, získala jste moc. Pokud se nechcete zdiskreditovat, nemůžete po dobu vykonávání své funkce vystupovat jako řadová "občanka této země". Máte totiž partikulární zájem.
Povšimněte si, že těmto záležitostem dobře rozumí nový ředitel zpravodajství ČT Jiří Hodač, který odmítl v rozhovoru s Tomášem Pecinou odpovídat na některé jeho otázky. Jeho nové mocenské postavení mu to znemožňuje, před jmenováním ředitelem zpravodajství ČT by se však býval jako řadový občan k těmto záležitostem mohl vyjadřovat.
Politikové také nejsou řadoví občané. Předstírají-li to a chovají-li se tak vůči institucím, které mají pod sebou, je to pokrytectví.
Zeptá-li se poslankyně Dostálová v brněnské televizi na pořad Intolerance, skutečně to je možno kvalifikovat jako nepřípustný, politováníhodný politický nátlak. Musíte vědět, že máte moc a že se tedy musíte chovat nesmírně opatrně.
Parlament by měl jednou provždy - anebo alespoň na dlouho dobu dopředu - určit pevnou formuli, podle níž se bude každoročně zvyšovat koncesionářský poplatek na Českou televizi podle inflace. Každé jiné řešení je pokryteckým politickým nátlakem na Českou televizi, protože znamená, že parlament aktivně ČT snižuje rozpočet a oslabuje ji. Vyrovnávání televizního poplatku na předchozí úroveň, erodovanou v poslední době inflací, se pak proměňuje v odměnu za poslušnost ČT. Je to primitivní, nedůstojné a nedemokratické
Česká společnost si musí jednou provždy - anebo nadlouho dopředu - určit, zda chce mít dobrou veřejnoprávní televizi. Pokud ano, nechť parlament ustanoví pro ni spolehlivé a trvalé financování, které ovšem musí být podřízeno veřejné kontrole.
(Česká televize utajuje platy svých zaměstnanců a Dušan Chmelíček dosud neodpověděl na dopis Tomáše Peciny, požadující, aby byly platy v ČT zveřejněny.)
Stejně jako se paní Dědečková může ohánět zněním nynějšího zákona, který doufám, bude bedlivě plnit, já jako nezávislý pozorovatel mám právo poukazovat na to, kde je zákon nedokonalý kde by měl být změněn.
Týdeník Observer: Mediální manipulace v americké režii
Jsou britští čtenáři opravdu tak hloupí?
S úsměvem jsem si přečetl článek, kterak britský týdeník cituje americkou
FBI, aby dodal mediální váhu argumentům, které argumenty nejsou. Observer
varuje "nenápadně" anglofonní svět před hrozbou "levicových"
"anarchistických" "teroristů" z "německého" cyberprostoru... Podsouvání
prvoplánových mediálních nálepek je typické pro politicky nevyzrálé české
novináře v "pravicových" listech (LN, MFD, Respekt, Reflex), že by podobné
metody bez výsměchu mohly projít Observeru, to se mi nechce ani věřit...
Jak jinak, než jako mediální diletantství si vysvětlit věty: "bezpecnost
pocitacovych systemu potencialne ohrozuje 120 zemi sveta. Mezi nimi je
LYBIE, Irak, Chorvatsko a SRBSKO. CINA pry vytvorila vojenske PLUKY, ktere
se specializuji na diverzni akce v oboru pocitacu.", nebo "Podle informaci z
kruhu blizkych britske rozvedce MI5 maji pry baskicka separatisticka
organizace ETA i kurdske teroristicke organizace pripraveny plany na
likvidaci systemu leteckeho dispecinku prostrednictvim hackerstvi ci
prostrednictvim viru. "K aktivaci superviru dojde brzo," uvedl tento
zdroj."?
1) Irák ano a jiné militantně-muslimské země s režimy přitom "podřízenými"
vlivu britských a amerických tajných služeb ne?
2) Bezpečnost počítačových systémů ohrožuje CELÝ SVĚT stejně, jako vyděračská
politika globálních úvěrů MMF a SB. Nikoliv jen bohatou a rozežranou
"euroatlantickou" cyber-commerce-culture na jedné straně a emancipující se
postkoloniální a posttotalitní státy na straně druhé. Období národního
obrození zachvátilo jako nutná součást civilizačního vývoje skoro polovinu
světa: SSSR, vých. Evropu, Balkán, indický kulturní okruh, za několik let
bude následovat Čína... Nebezpečí přitom tkví v "Drang nach West" - hladovém
pochodu na západní část Evropy. Rozmach militantních forem islámu a
demoralizujících pasivistických podob "vítězství pravdy a lásky nad lží a
nenávistí" - New Age. Jediným řešením je setřít co nejrychleji sociální
disproporce na celém kontinentu, nikoliv přerušení telefonních linek na
východ... :)))
3) Když Čína opravdu vytvoří pluk IT specialistů na cyberválku, je to, jako
kdyby česká armáda vyškolila družstvo spojařů na používání myši. Pro
srovnání: Jenom české ministerstvo vnitra má 2300 lidí ve služebním poměru u
IT odborů. Je to už pluk nebo není? Kolika odborníky disponuje britská či
americká vláda ve svých silových resortech? :)))
Pro mne nejpodstatnější zprávou za poslední rok byla maličká agenturní
zprávička, že čínská vláda nechala lokalizovat do čínštiny OPEN SOURCE
operační systém Linux a nařídila jeho urychlenou implementaci (pod mediálně
odstrašujícím názvem Rudá vlajka) do všech počítačů čínské státní správy.
Ožívá tak "zastaralá" technologie 386/486, která dosahuje na Linuxu
dostatečné rychlosti pro běžné použití, avšak za zlomek "microsoftí" ceny...
Ožívá miliarda computerů... Ožívá nikoliv výkonem MIPS, ale množstvím, které
řádově překračuje vše, co jsme doposud považovali za ROZVOJ. Dovedete si
přdstavit, co udělá několik milionů čínských programátorů a miliarda
uživatelů za rok, dva roky, pět let? Tak bude vypadat svět za několik let.
Ne jako Gatesovo království, ale jako lokalizovaná podoba Rudé vlajky. A tak
děsivost "čínského info-pluku" mi pouze může lechtat bránici nad naivitou
britského redaktora, který ze svého ostrovního království nevidí dál, než na
špičku svého nosu.
Samozřejmě, "cyberattack" a "info-war" je ve strategii každé armády - jak té
americké či ruské, tak i té české (viz www.army.cz)... Některé země jej
bezostyšně používají i v době míru. A mezi ty "mírumilovné" a "demokratické"
státněteroristické vlády patří i britská (pod nadvládou New Labour) či
americká (ta demokratičností přímo oplývá) se svým společným projektem
Echelon na ekonomickou špionáž svých spojenců... A parlamenty dotčených zemí
vedou vleklý boj proti PROTIEVROPSKÉ POLITICE SÍLY.
Zde na Britských listech jsem nedávno psal varovný článek o pokusech
americké administrativy potlačit demokracii v cyberprostoru donucováním ke
spolupráci na slídilských metodách podřízení elektronického světa demagogii
státem kontrolovaného soukromí. Jeden z mála lidí, který nepodlehl této
dlouhodobé strategii americké administrativy byl - paradoxně - americký
vědec a informatik Phill Zimmermann, který přes pokus o vlastní
kriminalizaci dal do SVOBODNÉHO VLASTNICTVÍ všech lidí na zeměkouli jednu z
nejdokonalejších šifrovacích technologií - Pretty Good Privacy (více v
češtině zde: http://www.pgp.cz), a to ZDARMA. To, že jeden z evropských serverů PGP
je v Čechách, je symptomatické.
PGP ale neřeší vše. Dnes má každý uživatel internetu Z KTERÉKOLIV ZEMĚ k
dispozici technologie stejné, jako autoři viru ILOVEYOU a virů budoucích.
Riziko zneužití těchto technologií je přímo úměrné asymetrické globalistické
komercionalizaci internetu. Nepanuje už onen univerzitní "info-komunismus",
jako v začátcích Inetu. Kdokoliv se může projevit jako tvůrce, ale i jako
ničitel, kdokoliv může ze svého počítače dát lidstvu pokrok, ale i odpálit
onu pomyslnou POSLEDNÍ BOMBU... Řešení není (technicky stejně nemožná)
restrikce a státně bezpečnostní teror (byť spojených vlád), ale komunikace.
Rozsáhlý dialog se všemi občany onoho pomyslného globálního státu, který se
nazývá CYBER-EARTH. Rozsáhlé respektování jejich výhrad s hegemonií
globálních oligarchických skupin, národnostního, rasového či sociálního
útisku. Pouze respektování osobní důstojnosti a sociálních práv u každého
člověka na Síti a vědomí sounáležitosti s celým lidstvem (ODPOVĚDNOST) může
zamezit zničení rozsáhlých technologických celků, rozsáhlého informačního
bohatství, které dnes na internetu je. Ale jen tehdy, bude li dáno k
dispozici všem, aby bylo i jejich, aby jediným rozdílem , který zůstane mezi
uživateli, byly znalosti, vzdělání, předpoklad moudrosti.
Svět je dnes
zranitelnější, než kdy byl. Odpovědnost je jediným řešením. Pouze
společnost, kde se prosazování politiky silou stane stejně nepřijatelné
jako otrokářství či lidožroutství, zajistí křehkou rovnováhu světa. Světa
vzdělání, poznání, korporativního myšlení, světa rozvoje člověčenství -
SVĚTA NOVÉ HUMANITY. Prozatím (stejně jako v historii šlechta, se
odcházející mocenská skupina - dnes globální finanční oligarchie - snaží
udržet svou moc i násilím.
A stejně jako v historii (Velká francouzská
revoluce) si prostí OBČANÉ vymohou - třeba i násilím - změnu společenské
smlouvy. Namísto šlechticů a dědičných výsad, nevolnictví a zaostalosti -
OBČANSKÁ SPOLEČNOST. Namísto zkorumpovaných šlechticů dneška - poslanců a
senátorů, premiérů a ministrů, politiků a jejich mediálních otroků, žvanilů
všeho druhu - OBČAN a bouřlivě se rozvíjející společnost přímé demokracie.
Společnost informací, vzdělání. Občan realizující své právo na rozhodování -
svou svobodu - dle svého úsudku.
Samozřejmě, řeknete si: je to blázen, snílek, anarchosociální utopista...
Ale uvažujte se mnou: Dostatečně mohutný a globálně rozšířený informační,
plně duplexní kanál zde je. Sjednocující jazyk též. Sjednocujících
technologií dostatek. Potřeba otevření Pandořiny skříňky též. Do několika
let bude znalost komunikačního rozhraní (rozuměj: počítačová gramotnost) na
nadpoloviční úrovni u populace (euroatlantický okruh, indický a čínský o
několik let později).
Do několika let bude cyber-interface vstupenkou do
světa práce, zábavy, vzdělání. Nové rozdělení světa. Na gramotné a
negramotné. Již dnes se pomocí těchto technologií dají dělat ty nejúžasnější
sociální výzkumy a experimenty - dávat pocit lidské sounáležitosti
beznadějně osamělým, nemocným a handicapovaným, budovat virtuální komunity
a diskusní fóra, znalostní portály, zjišťovat s vysokou mírou přesnosti
názory lidí, jejich informační i konzumační potřeby, zlevňovat a zrychlovat
logistiku, zkvalitňovat vzdělání, rozšiřovat informační zázemí pro jakékoliv
rozhodování. NEjen o VĚCECH, ale i o NÁZORECH.
Pak ani americká či britská
vláda nezvládne svou INFO-WAR - proagandistickou válku (bombardování
Jugoslávie a mediální chlad vůči mnichovanství vlád ve středu a východu Evropy
toho byl důkazem). Politiky šedesátých let obvinili ze zločinu jejich děti
po krachu vietnamské a korejské války. Politiky dneška obviňují ze zločinu
jejich děti ne po procesech, ale během procesů, které ovlivňují chod světa. Děti,
kterým se nelíbí vše-normalizující svět globálního ekonomického terorismu,
ničící tuto planetu. Politik doby minulé byl usvědčen ze lži soudci
(Watergate).
Prolhaný politik dneška je usvědčen ze lži elektronickými archivy
jeho předešlých výroků. Názory, které nelze cenzurovat. Komunikací a
informacemi, které nelze zakázat. On-line.
Dnes je internet doménou nastupující generace. Dnes ještě dětí, zítra však
občanů, kteří pošlou dnešní politiky (po dobrém či po zlém) do důchodu. Svět
21. století není a nebude světem politických důchodců či politických
mrtvol - ať už konzervativního střihu, nebo socialistického. Svět patří
dnešním dětem. Mým i vašim. A děti dneška jsou hrubě nespokojeny. Dávají o
sobě slyšet v Seattlu i na Síti. Asi něco děláme špatně. Například píšeme
hloupé články. Nebo ne?
Charta lidských odpovědností
Text předložený bývalým kancléřem SRN Helmutem Schmidtem (SPD) na Fóru 2000 v září 1997 na Pražském hradě
Všeobecné prohlášení lidských odpovědností
(navrženo radou InterAction)
Preambule:
Jelikož uznání bytostné důstojnosti a rovných nezcizitelných práv všech příslušníků lidské rodiny je základem svobody, spravedlnosti a míru ve světě a nese s sebou závazky a odpovědnosti,
Jelikož výlučné trvání na právech může vést ke konfliktu, rozdělení a nekonečným sporům, a opomíjení lidských povinností může vést k bezzákonnosti a chaosu,
Jelikož vláda zákona a prosazování lidských práv závisí na ochotě mužů a žen jednat spravedlivě,
jelikož globální problémy vyžadují globální řešení, jichž může být dosaženo jedině prostřednictvím myšlenek, hodnot a norem uznávaných všemi kulturami a společnostmi,
jelikož všichni lidé mají podle svého nejlepšího vědomí a svědomí odpovědnost podporovat lepší společenský řád jak doma, tak globálně a tohoto cíle nemůže být dosaženo pouhými zákony, předpisy a dohodami,
jelikož lidské úsilí o pokrok a zdokonalení může být uskutečněno pouze ujednanými hodnotami a normami, jež platí vždy a pro všechny lidi a instituce,
proto nyní všeobecné shromáždění vyhlašuje toto Všeobecné prohlášení lidských odpovědností jako společnou normu pro všechny lidi a národy, aby každý jednotlivec a každý společenský orgán choval toto prohlášení neustále v mysli a přispíval k pokroku jednotlivých společenství a osvícení všech jejich členů. My, národy světa, takto obnovujeme a stvrzujeme závazky již vyhlášené Všeobecným prohlášením lidských práv, totiž plné přijetí důstojnosti všech lidí, jejich nezcizitelnou svobodu a rovnost a jejich vzájemnou solidaritu. Vědomí a přijetí těchto odpovědností by se mělo vyučovat a prosazovat po celém světě.
Základní zásady humanity
Článek 1: Každá osoba bez ohledu na pohlaví, etnický původ, společenské postavení, politické názory, jazyk, věk, národnost nebo náboženství má odpovědnost zacházet se všemi lidmi humánně
Článek 2: Žádná osoba by neměla podporovat žádnou formu nehumánního chování, ale všichni lidé mají odpovědnost usilovat o důstojnost a sebeúctu druhých.
Článek 3: Žádná osoba, skupina nebo organizace, žádný stát, žádná armáda nebo policie nestojí nad dobrem a zlem; všichni podléhají etickým normám. Každý má odpovědnost ve všem prosazovat dobro a vyhýbat se zlu.
Článek 4: Všichni lidé obdaření rozumem a svědomím musí v duchu solidarity přijmout odpovědnost vůči všem, rodinám, komunitám, rasám, národům a náboženstvím. Nečiň druhým to, co si nepřeješ, aby činili tobě.
Nenásilí a úcta k životu
Článek 5: Každá osoba má odpovědnost mít úctu k životu. Nikdo nemá právo ranit, mučit nebo zabít jiného člověka. To nevylučuje právo na oprávněnou sebeobranu jednotlivců nebo komunit.
Článek 6: Spory mezi státy, skupinami i jednotlivci by se měly řešit bez násilí. Žádná vláda by neměla trpět akty genocidy nebo terorismu ani se na nich podílet, neměla by také zneužívat ženy, děti nebo kterékoli jiné civilisty jako nástroje války. Každý občan a veřejný činitel má odpovědnost jednat mírumilovně, nenásilně.
Článek 7: Každá osoba je nekonečně cenná a musí být bezpodmínečně chráněna. Zvířata a přírodní prostředí také vyžadují ochranu. Všichni lidé mají odpovědnost chránit ovzduší, vodu a zemskou půdu pro současné obyvatele a budoucí generace.
Spravedlnost a solidarita
Článek 8: Každá osoba má odpovědnost chovat se slušně, poctivě a nestranně. Žádná osoba ani skupina by neměla oloupit nebo svévolně připravit o majetek jinou osobu nebo skupinu.
Článek 9: Všichni lidé. Mají li k tomu potřebné nástroje, mají odpovědnost vážně usilovat o překonání chudoby, podvýživy, nevědomosti a nerovnosti. Měli by podporovat udržitelný rozvoj po celém světě, aby zajistili důstojnost, svobodu, bezpečnost a spravedlnost pro všechny lidi.
Článek 10: Všichni lidé mají odpovědnost rozvíjet své talenty pilným úsilím; měli by mít rovný přístup ke vzdělání a smysluplné práci. Každý by měl poskytovat podporu nuzným, znevýhodněným, postiženým a obětem diskriminace.
Článek 11: Veškerý majetek a bohatství musí být využívány odpovědně v souladu se spravedlností a k pokroku lidstva. Hospodářská a politická moc nesmí být používána jako nástroj k ovládání, ale ve službě ekonomické spravedlnosti a společenského pořádku.
Pravdomluvnost a tolerance
Článek 12: Každá osoba má odpovědnost mluvit a jednat pravdivě. Nikdo ať je sebevyšší a sebemocnější, by neměl mluvit lži. Právo na soukromí a osobní a profesionální důvěrnost má být uznáváno. Nikdo není povinen říkat vždy každému celou pravdu.
Článek 13: Žádní politikové, veřejní činitelé, přední podnikatelé, vědci, spisovatelé ani umělci nejsou vyňati z všeobecných etických norem, právě tak jako lékaři, právníci a jiní pracovníci, kteří mají zvláštní povinnosti ke svým klientům. Profesionální a jiné etické zákony by měly zrcadlit prioritu všeobecných norem, jako norma pravdomluvnosti a nestrannosti.
Článek 14: Svoboda sdělovacích prostředků informovat veřejnost a kritizovat společenské instituce a jednání vlády, jež je podstatná pro spravedlivou společnost, musí být používána s odpovědností a rozvahou. Svoboda sdělovacích prostředků s sebou nese zvláštní odpovědnost za přesné a pravdivé zpravodajství. Senzačnímu zpravodajství, které snižuje člověka nebo jeho důstojnost, je nutné se vždy vyhýbat.
Článek 15: Zatímco náboženská svoboda musí být zaručena, představitelé náboženství mají zvláštní odpovědnost vyhýbat se výrazům předsudku a projevům diskriminace vůči osobám jiného přesvědčení. Neměli by podněcovat ani ospravedlňovat nenávist, fanatismus a náboženské války, ale měli by podporovat toleranci a vzájemnou úctu mezi všemi lidmi.
Vzájemná úcta a partnerství
Článek 16: Všichni muži a ženy mají odpovědnost projevovat si navzájem úctu a porozumění ve svých partnerských vztazích. Nikdo by neměl podrobit jinou osobu sexuálnímu využívání nebo závislosti. Sexuální partneři by měli naopak přijímat odpovědnost starat se o blaho svého protějšku.
Článek 17: Ve všech kulturních a náboženských podobách vyžaduje manželství lásku, věrnost a odpouštění, a mělo by směřovat k zaručení bezpečnosti a vzájemné podpory.
Článek 18: Rozumné plánování rodiny je odpovědností každé dvojice. Vztah mezi rodiči a dětmi by měl zračit vzájemnou lásku, úctu, ocenění a zájem. Žádní rodiče ani jiní dospělí by neměli vykořisťovat, zneužívat nebo týrat děti.
Závěr
Článek 19: Nic v tomto Prohlášení nesmí být vykládáno, jako by dávalo nějakému státu, skupině či osobě právo věnovat se nějaké činnosti nebo provést jakýkoli akt zaměřený na zničení kterékoli z odpovědností, práv a svobod předložených v tomto prohlášení a ve Všeobecném prohlášení lidských práv z roku 1948.
Poznámka JČ: Jak se to nedodržuje a jak je to lidem v podstatě jedno, dokazuje například rozsáhlé mučení dětí v Sieře Leone (znásilňování osmiletých holčiček, usekávání končetin, nucení šestiletých chlapců, aby bojovali se střelnými zbraněmi) - a nikdo nezasáhne.
O mé intelektuální nepoctivosti
Vazeny pane Culiku,
zpusob argumentace Tani Zajicove je opravdu zvlastni. Vycita mi, ze jsem se zminila o papezovi, vyvozuje z toho, ze se ho dovolavam na podporu sve levicove ideologie a obvinuje me z intelektualni nepoctivosti.
Ano, zminila jsem papezovu oslavu 1. maje a vyjadrila zvedavost, jak budou tuto jeho ucast vysvetlovat cesti konzervativci. Nekomentovali ji nijak, coz se na zaklade zkusenosti dalo ocekavat.
K zehrani na spatne reportovani ceskeho BBC i ceskych medii jinych o papezovi. V zime putovani "vanocniho stromu" popisovala media tak vsestranne, ze usi brnely a oci prechazely. Musim rict, ze uz jsem z toho byla znacne otravena. Mnohem zajimavejsi (pro me) temata, jako byl velikonocni a prvomajovy papezuv projev, presla media dosti strucne. Vetve na vanocnim strome jsou pro ne zajimavejsi nez socialni problematika a globalizace.
Bonmot: "Proc se Juliana dovolava papeze? Spolecnost ceskych komunistu, socialnich demokratu a anarchistu ji neni dost dobra?" me sice pobavil, ale pani Zajicova asi nema jasno v v dejinach Svatku prace. Socialni demokrate slavili 1. maj drive nez katolicka cirkev. V Bibli je ale socialni problematika dost casto zminovana napr. "Zadny nemuze dvema panum slouziti...Nemuzete Bohu slouziti i mammone." Matous 6:24; Lukas 16:13, takze se cirkevni pripojeni se k oslavam 1. maje da chapat jako urcity navrat k duchu Evangelii.
Upozorneni pro T. Zajicovou: Nedovolavam se Bible ani papeze, pouze konstatuji fakta.
Nyni vztah k siritelum krestanske viry. Vadi mi, kdyz verejnopravni media vysilaji hry, v nichz jsou ateiste zlodusi a verici moralni, kdyz se snazi vzbudit dojem, ze vira je dar, ktery dava vericim moralni prevahu. Vadi mi, kdyz musim ze svych dani podporovat prazskou theologickou fakultu, na niz nesmeji studovat zeny.
A opravdu se v politickych diskusich nelze odvolavat na myty: Kazdy musi svoje tvrzeni obhajit vecnymi argumenty, ne odvolavanim se na zjevene pravdy. To se pak jedni budou odvolavat na Bibli, druzi na neviditelnou ruku trhu, treti na historickou ulohu proletariatu, dalsi na poznanou nutnost globalizace... a k nicemu kloudnemu nebude mozne dospet.
Zpusob mysleni, ktery u me predpoklada T. Zajicova, t.j. ze mam urcitou ideologii, a snazim se ji vysvetlit cokoliv a ve vsem hledam jeji potvrzeni, se casteji vyskytuje u politiku nez u obycejnych lidi.
Muj zpusob mysleni je jiny. Mam urcity problem (treba vztah mocnych a ovladanych) a zajima me, jak tento problem resi ruzne myslenkove smery, a ktere reseni je pro obycejneho cloveka snesitelne. Proto me zajima i reseni ruznych cirkvi. Pokud T. Zajicova nazyva tento zpusob uvazovani intelektualni nepoctivosti, neda se nic delat.
PS. Ted jsem vyslechla na BBC Focus on Faith (pustila jsem ho omylem, ale
zaujal me natolik, ze jsem nezavrela radio). V poradu mluvili o zivote
nabozenskych komunit muslimu, krestanu a hinduistu a zakoncili ho
dadaistickym rozborem andelu. Clovek se pobavil a neco se dovedel - bohuzel
z ceskych vychovnych poradu na me dycha stredovek a preladuju jinam po
prvnich vetach.
Asi jsem prilis indoktrinovana BBC. Rikam si, ze bych mela poslouchat i
neco jineho, ale jsem prilis lina na to, abych delsi dobu sledovala francouzske nebo
nemecke vysilani.
T. Zajicova me povazuje za levicovou, ja se taky (ve vztahu k
establishmentu) levicove citim, ale mam vyhrady nejen k clankum autoru z
Obcanskeho institutu a Stredni Evropy, ale treba i ke Karlu Kosikovi, ktery
publikuje v Pravu. Dost casto proklina moderni svet, ale to, co bylo pred
modernim svetem a kapitalismem, bylo jeste horsi. Kdyz pise, jak moderni
svet cloveka odlidstuje, predstavim si svoje predky, jak drou na polich, v
cihelne nebo na verpanku do umoru, a zda se mi, ze jim tehdy moc casu na
mnohorozmerne vnimani sveta nezbyvalo. Myslim, ze i divak Novy toho vi o
svete vic nez oni.
Zemřel newyorský kardinál John O´Connor
8. května 2000
V katedrale sv. Patricka v New Yorku skoncila
zadusni mse sv. za Johna, kardinala O'Connora
(1920 - 2000), ktery zemrel v New Yorku ve stredu
vecer ve veku osmdesati let.
Jeden z nejmocnejsich
kardinalu dnesni Ameriky, jak se o nem vyjadrily
sdelovaci prostredky, politicky "nekorektni"
kazatel, nesmlouvavy obhajce prava lidskych
bytosti na zivot od okamziku oplodneni do
posledniho dechu zivota, statecny obhajce cirkevniho
postoje odsuzujiho homosexualni aktivitu, John kardinal
O'Connor byl toto vsechno, ale zaroven i mnoho
jineho: byl admiralem v americkem namornictvu,
neunavnym propagatorem lasky k bliznimu a lidskeho
sblizovani nejen mezi ruznymi odvetvimi krestanske
viry, ale napriklad do budoucnosti zamereneho dialogu
mezi krestany a Zidy, dialogu, presahujiciho daleko
ramec jeho newyorske diecese.
"Biskup Rimsky vita Arcibiskupa Sveta..."
temito slovy vitaval do Rima kardinala Johna
nynejsi papez, Jan Pavel II, jeho duverny pritel...
Neni divu, ze na pohreb cloveka, ktery na jedne
strane patril k vysoke hierarchii katolicke cirkve
na americkem kontinente, ale zaroven se nestydel
vynaset nocniky nemocnym pacientum trpicim AIDS
v blizke nemocnici, prisli zastupci vsech vysokych
kruhu Ameriky. Manzele Clintonovi, Gorovi,
starosta New Yorku Rudolph W. Giuliani, byvaly
prezident George Bush i jeho syn, republikansky
kandidat do voleb v listopadu.
Pred sochou Jezise Krista s rozpjatou naruci,
jejiz rysy pripominaji tvar Roberta Powella
ze slavneho Zeffirelliho filmu, se slavni i neznami,
vysoci i nizci, zdravi i nemocni, ctnostni i
hrisni svorne rozloucili s clovekem, ktery, prese
sve veskere hierarchicke, odpovedne, verejne,
dokonce siroce medialni zapojeni se do denniho
zivota obyvatel New Yorku, nebojacne, mnohdy
politicky "nekorektne", jak jiz bylo receno,
nikdy neprestal hlasat zakladni dogmata a
mravni imperativy sve viry, ale ktery, zaroven,
nikdy neprestal, presne dle Jezisova pro vsechny
zavazneho prikazani, milovat, skutecne, opravdove,
srdcem i prokazovanymi skutky! kazdeho jednotliveho
cloveka, hrisnika, chcete-li, at byl katolik nebo
nekatolik, verici nebo neverici, bohaty ci chudy,
popularni ci zapomenuty, mlady nebo stary...
"Jedna jeho ruka spocivala na Pismu svatem...
V te druhe vzdycky drzel noviny..." vyjadril
se jeden z pritomnych kardinalu...
Slavneho pohrbu, v prubehu ktereho byl John,
kardinal O'Connor ulozen do krypty newyorske
katedraly sv. Patricka jako dvanacty tam pohrbeny,
se ucastnilo patnact kardinalu a pres stodvacet
knezi spolu s predstaviteli jinych krestanskych
cirkvi. Zucastnili se i jinoverci i neverici...
Pred katedralou se shromazdil zastup lidi, z nichz
mnozi priznali, ze jsou tam proto, protoze
nedavno zesnuly velky muz byl inspiraci v jejich
zivotech... Zpevu Salve Regina se aktivne ucastnili
i Bill Clinton, Albert Gore a George Bush, Jr...
Pobliz v cele sedici rodiny zemreleho cely pohreb
sledoval malicky jednonohy chlapecek.
Americke sdelovaci prostredky se shoduji v jednom:
biskup nebo kardinal, ktery bude ustanoven
na uprazdnenou katolickou katedru svetoveho
mesta New Yorku, nebude mit lehkou pozici...
Bude naslednikem muze mnoha velkych talentu, ale
zaroven muze s velmi jednoduchym, primym pristupem
ke vsem lidem, muze, jehoz poslednim pranim bylo,
aby jeho kosti v krypte sv. Patricka spocinuly
v primem sousedstvi jedineho tam pohrbeneho
cloveka, ktery nebyl clenem cirkevni hiearchie.
Byvaleho otroka puvodem z Haiti, cloveka, ktery
po tom, co sam dosahl propusteni z otroctvi,
stravil svuj zivot bojem za osvobozeni svych
bliznich, kdysi spolu-otroku...
Prani Johna, kardinala bude vyhoveno...
Byl ulozen do krypty provazen modlitbami dobrych
lidi po celych Spojenych statech. Necht se
docka slavneho vzkriseni.
R.I.P.