There are an estimated 10 million Roma around the world, including
approximately 1 million in the United States, with most Roma concentrated in
Central and Southern Europe. Romani human rights issues have taken on
increasing prominence in post-communist countries.
Diane Orentlicher, professor of law at American University.
Orentlicher worked for the OSCE High Commissioner on National Minorities
last year and contributed to his report (released April 7) on Roma on the
OSCE region.
Ina Zoon, Consultant, Open Society Institute. Former Vice President
of the Romanian League for Human Rights, leading activist in documenting
discriminatory aspects of the Czech citizenship law and advocating changes
in the law. Zoon is currently preparing a report on Romani access to public
services in Bulgaria, the Czech Republic, Hungary, Macedonia, Romania, and
Slovakia.
Monika Horakova, Member of Parliament, Czech Republic. Horakova is
a member of the Freedom Union party, a member of the Board of Directors of
the European Roma Rights Center, and a member of the Council of Europe's
Specialist Group on Roma.
Rumyan Russinov, Director, Roma Participation Project (RPP).
Russinov previously served as director of the Bulgarian Human Rights
Project's Monitoring and Advocacy Program in Sofia. In that capacity, he
played a leading role in forging an agreement between Roma and the Bulgarian
Government on a national agenda for Roma, successfully achieving the
adoption of the first national program in the region drafted with Romani
participation. He joined the Open Society Institute's RPP in May 2000.
Angela Kocze, Human Rights Education Director, European Roma Rights
Center (ERRC). Kocze is a Romani Hungarian who works for the ERRC, an
international public interest law organization which monitors the situation
of Roma in Europe and provides legal defense to victims of human rights
violations.
Karolina Banomova, Member of Czechoslovak Roma Association in
Canada. Bamanova's family fled the Czech Republic in 1997; she has been
granted asylum in Canada.
Jak pojala tutéž zprávu ČT a BBC:
Drama ve Wasserbilligu: stejné téma, stejné místo, různé televize a především různí reportéři
Události, 1. 6. 2000:
Studio, moderátor Bohumil Klepetko: "Muž ozbrojený pistolí, granátem a nožem, který včera odpoledne přepadl mateřskou školku v lucemburském Wasserbilligu stále drží jako rukojmí 25 tří- až sedmiletých dětí a jejich tři vychovatelky. Psychicky nemocný devětatřicetiletý Tunisan s lucemburským pasem původně požadoval výkupné ve výši 60 milionů belgických franků a patnáctimístné letadlo k odletu do Libye. Teď už výkupné nechce a bez rukojmí chce aspoň odletět z Lucemburska. Přímo na místě ve Wasserbilligu máme našeho zpravodaje Pavla Boudu. První otázka je jasná: Aktuální situace dramatu ve školce je jaká?"
Rozdělená obrazovka, vlevo Klepetko, vpravo Bouda. V pozadí parkoviště. Nápis "Živě". Živý vstup je prostřídáván předtočenými záběry.
Pavel Bouda (hovoří s velmi plochou intonací): "Tak tady ve městečku Wasserbillig na německo-lucemburské hranici je situace velmi napjatá, je to pochopitelné, drama se odvíjí už více než 30 hodin a i když se na první pohled dlouhé hodiny nic neděje, tak se situace zatím nevyvíjí nijak příznivě, alespoň v tom smyslu, že by ten, kdo děti zadržuje, chtěl všechna zadržovaná rukojmí propustit. I když během dne dnes byly propuštěny 4 děti, nadále jich 25 únosce zadržuje a spolu s nimi tři vychovatelky, tři učitelky. Městečko Wasserbillig je doslova obležené policií, jsou tu dokonce dvě speciální jednotky ostřelovačů, jedna ze sousedního Německa, jedna je z Lucembursku, nicméně policie trvá na tom, že situaci a krizi lze řešit vlastně nenásilnou cestou a doufá, že dojde k dohodě, dokonce se věří, že k řešení dojde během následujících pár hodin."
Klepetko: "Kdo je muž, který jako rukojmí drží malé děti? Jaké jsou jeho motivy?"
Na parkovišti se mezitím začíná něco dít, mezi automobily pobíhají zdravotníci a záchranáři.
Bouda: "Ty motivy ukazují, že pravděpodobně celé drama je výsledkem jedné dlouhé rodinné krize, protože se ukazuje, že přibližně čtyřicetiletý muž tuniského původu, který žije v Lucemburku už od roku 1982 tady založil rodinu, oženil se, rozvedl a z toho manželství zbyly dvě děti, které soud přiřkl manželce a dokonce vlastně zamezil tomu, aby docházelo ke styku s otcem. On sám je dlouhodobě léčen u psychiatra, dokonce jeho osobní lékař byl první, kdo vlastně zprostředkoval celý kontakt, no a jak jsme slyšeli, požadavky muže, který děti unesl, se během dne velmi měnily, od letadla přes výkupné ve výši přibližně půldruhého milionu dolarů, dokonce požadoval velkou tiskovou konferenci uspořádat, na které by mohl vystoupit a vlastně odmítnout rozhodnutí lucemburského soudu, no a to vše dokazuje, že postavení, pozice policie ve vyjednávání je velmi obtížné, protože s člověkem, který je takto labilní a takto mění své požadavky, se samozřejmě nejedná lehko."
(Celková délka: 3 minuty 6 sekund)
BBC World, World News, 1. 6. 2000, 18:00 GMT:
Studio, moderátorka Nisha Pillai, pod logem stanice nápis "Breaking News". (Právě přicházející zpráva) Titulek "Nisha Pillai".
Pillai: "The armed man holding children and teachers hostage in a day-care centre in Luxembourg has been shot by snipers as police stormed the nursery more than 28 hours after the hostage crisis began. Towards the end, 25 children and three teachers were being held hostage in a nursery in the town of Wasserbillig. All of them are reported to be safe now. The gunman was said to be of Tunisian origin, he'd apparently demanded a plane to fly him to Libya, there were reports that he'd been suffering from psychiatric problems in the past. We're going now to Luxembourg, to the town of Wasserbillig, where we're joined by our correspondent James Coomarasamy."
(Pillai: "Ozbrojený muž, zadržující děti a učitele jako rukojmí ve středisku pro děti v Lucembursku byl zastřelen střelci ze zálohy, když policie na školku zaútočila více něž 28 hodin poté, co krize s rukojmími začala. Nakonec bylo zadržováno 25 dětí a tři učitelé ve školce v městě Wasserbillig. Podle zpráv jsou všechny tyto osoby nyní v bezpečí. Ozbrojenec byl prý tuniského původu, údajně se dožadoval letadla, které by ho dopravilo do Libye, podle zpráv v minulosti trpěl psychiatrickými problémy. Nyní se přepojíme na Lucemursko, na město Wasserbillig, kde na nás čeká náš dopisovatel James Commarasamy.")
Na obrazovce se objevuje reportér, před stejným parkovištěm jako před chvílí Pavel Bouda.
Po celou dobu vstupu titulky, v tomto uspořádání:
Horní řádek, stálý: LUXEMBOURG HOSTAGES (LUCEMBURŠTÍ RUKOJMÍ)
Spodní dva řádky, mění se: "Armed police storm nursery school/all hostages released", "Armed police storm nursery school/gunman shot", "Voice of JAMES COOMARASAMY/Wasserbillig" ("Ozbrojená policie zaútočila na školku - všichni rukojmí osvobozeni", "Hovoří JAMES COOMARASAMY, Wasserbilig") (objevuje se, když běží předtočené záběry).
Pillai se obrací k obrazovce: "James, we're getting conflicting reports about the gunman. He's been shot, apparently. What is his condition, has he survived?" ("Jamesi, dostáváme rozporné zprávy o ozbrojenci. Údajně byl zastřelen či postřelen. V jakém je stavu, je naživu?")
Záběry projíždějících sanitek a vozidel civilní ochrany.
Coomarasamy (mluví rychle): "Well, the initial report we're being given from the ministers, ministers from the Portugese Foreign Ministry, who were involved in the negotiations, was that he had been shot and killed, but now it seems he was seriously wounded in the head, and they say that he probably won't survive, at the moment, they say, he is alive, but probably won't survive. What is clear though is that the children, the 25 children and the 3 adults who were with them, have been released, are safe and well, we've seen some of them as they were coming up just behind me, have been walking around here, reunited with their parents, who'd been staying at the crisis centre, which is this building just behind me, which has been turned into a crisis centre for the past 24 hours or so. So, not clear yet whether or not the gunman has died or has been critically wounded - that's what we've been told at the moment."
("No, podle původní zprávy, kterou jsme dostali od ministrů, z portuugalského ministerstva zahraničních věcí, které se podílelo na vyjednávání byl ozbrojenec zastřelen, ale nyní se zdá, že byl vážně zraněn na hlavě, a uvádějí, že asi nepřežije, v současnosti, konstatují, je na živu, ale pravděpodobně nepřežije. Je ale jasné, že děti, 25 dětí a 3 dospělí, kteří byli s nimi, byli propuštěni, jsou v bezpečí a v pořádku, viděli jsme některé z nich, jak vycházely zrovna za mnou, chodí tady kolem, setkávají se s rodiči, kteří pobývali v krizovém středisku, to je tato budova hned tady za mnou, ta byla v posledních přibližně 24 hodinách proměněna v krizové středisko. Tak není ještě jasné, jestli ozbrojenec zemřel anebo byl kriticky zraněn - to je vše, co nám bylo zatím sděleno.")
Pillai: "So after this rather decisive police operation against the gunman, there must be scenes of joy, there must be great jubilation at Wasserbillig at the moment...?"
("Takže po této velmi rozhodné policejní operaci proti ozbrojenci musí docházet ke scénám radosti, ve Wasserbilligu musejí všichni být teď velmi šťastni...?!")
Coomarasamy: "It's difficult to hear, Nisha, but what I can say is that it does appear that it was a Luxembourg policeman, marksman who actually killed him. There is some speculation that perhaps the gunman had been trying to escape. It's not clear whether or not that's true. But certainly, it was a softly-softly-up operation, until then, there'd been negotiations with his psychologist over the phone, clearly the situation had been becoming more tense, he'd been becoming more and more tired. It does appear that in the end, the police decided it was time to make their decisive move and it does appear to have been successful.
("Je špatně slyšet, Nisho, ale mohu říci, že to asi byl lucemburský policista, střelec, který ho usmrtil. Existují spekulace, že se možná ozbrojenec snažil utéci. Není jasné, jestli je to pravda. Ale v každém případě to byla velmi opatrná operace, až do té chvíle se vyjednávalo telefonicky prostřednictvím psychologa, zjevně začínala být situace napjatější, byl stále více unavený. Zdá se, že se nakonec policie rozhodla učinit rozhodný zásah a zdá se, že to bylo úspěšné.")
Pillai: "You'll probably never know now, Jamie, what the gunman's real motives were, but anyway, there must be great relief for the children and their families that their ordeal is all over."
("Asi se, Jamie, nikdy nedovíte, jaké byly ozbrojencovy skutečné motivy ale v každém případě to musí být pro děti a pro jejich rodiny obrovskou úlevou, že jejich trápení skončilo.")
Coomarasamy: "That's right, there has been quite a lot of speculation, it's been said that pehaps he bore grudge against some social workers at the day centre because his children had been taken into care, but really nobody has yet given the full story of what he was talking about in his negotiations. He's known to be mentally unstable, we do know that he'd asked for an airplane to take him possibly to Libya, and possibly for some money again, that's unclear. And around now the police are expected to be giving a fuller statement, so soon we should know exactly what went on, exactly what he was demanding, exactly how it came that the hostage drama finally ended."
("To je pravda, hodně se tu spekulovalo, říkalo se, že možná byl rozhněván na některé sociální pracovníky ve středisku pro děti, protože, jeho vlastní děti mu byly oficiálně odebrány, ale nikdo dosud plně nezveřejnil, o čem při vyjednávání hovořil. Je známo, že byl mentálně nestabilní, víme, že požádal o letadlo, které ho mělo odvézt snad do Libye, a možná chtěl také nějaké peníze, to je nejasné. Přibližně asi teď bude policie poskytovat podrobnější prohlášení, takže brzo budeme vědět přesně, co se dělo, přesně, co požadoval, přesně, jak se stalo, že drama s rukojmími skončilo.")
Pillai: "James, just remind us for a moment... the ages of the children - some of them were very young, weren't they? Perhaps to stay in there for more than a day must have been quite an ordeal for them..."
("Jamesi, připomeňte nám na okamžik ... jak staré byly ty děti - některé byl velmi malé, že? Možná muset tam být déle než den pro ně muselo být opravdu trápení...")
Coomarasamy: "It must have been. We were told that the children, certainly those that had been released earlier this morning were in good physical health, but clearly, it's taken a toll of those who stayed there more than 28 hours... must be quite worried, quite in a tense state. All the ones who we've seen coming out seem to be relatively calm, clearly they'll be talking now to police, the professionals, their parents will be there as well, but it has been incredible ordeal for these children, some as small as two or three... and everyone here is quite relieved that this is finally over."
("Muselo to být trápení. Bylo nám řečeno, že ty děti, v každém případě ty, které byly propuštěny dnes dopoledne, byly v dobrém psychickém stavuu, ale zjevně, postihlo to ty, které tam byly déle než 28 hodin... musejí mít velký strach, musejí být ve velkém napětí. Všechny ty děti, které jsme viděli vycházet, se zdají být relativně klidné, zjevně teď budou hovořit s policií, s profesionály, rodiče tam budou také, ale pro tyto děti to bylo nesmírné trápení, některým jsou jenom dva nebo tři roky... a všichni tady jsou nesmírně rádi, že už to skončilo."
Pillai: "Have you been able to witness some of the reunions for yourself between the families and the children as they've been released, James?"
("Byl jste Jamesi osobně svědkem některých setkkání mezi rodiči a dětmi, jak byly propouštěny?")
Coomarasamy: "Well, from a distance we can see some of the children with their parents, not the actual reunions as those are happening behind in the crisis centre, but I've seen certainly some of the parents... one mother and her daugher who appears to be one of the earlier-released children coming out, clearly they didn't really want to talk to anybody, just seemed to be very relieved that the whole thing was over."
("No, z dálky vidíme některé ty děti s rodiči, ne skutečná setkání, k těmu dochází vzadu v krizovém středisku, ale viděli jsme v každém případě některé rodiče... jednu matku a její dceru, která je zřejmě jedním s dříve propuštěných dětí, jak vycházely, zjevně nechtěly mluvit s nikým, měly jen obrovský pocit ulehčení, že to už skončilo.")
Pillai: "James Coomarasamy, thanks so much for joining us from Wasserbillig in Luxembourg."
("Jamesi Coomarasamy, děkujeme, že jste nás informoval z Wasserbilligu v Lucembursku.")
(Celková délka: 4 minuty 25 sekund)
Události Plus, 1. 6. 2000:
Studio, moderátorka Marcela Augustová: "Drama ve školce v lucemburském Wasserbilligu po čtyřiadvaceti hodinách skončilo. Všechny děti jsou v pořádku, jejich únosce policie zneškodila."
Statický záběr, v insetu Pavel Bouda, vlevo dole symbol telefonu. Předtočeno. Následují záběry z okolí školky, nesynchronizované se zvukem.
Bouda: "Dvoudenní drama v lucemburském městečku Wasserbillig nakonec vyřešilo speciální komando. Vyjednávání policie s ozbrojeným únoscem se stále jen bezvýsledně protahovalo a tak po více než třiceti hodinách došlo k zásahu. Kolem půl osmé večer obsadila mateřskou školku speciální jednotka. Její členové doslova během pár sekund osvobodili všechna rukojmí. V té době bylo v budově stále ještě 25 dětí ve věku do sedmi let a jejich tři učitelky. Nikomu z nich se nic nestalo. Jedinou obětí se stal sám únosce, devětatřicetiletý muž původem z Tunisu. Podle prvních informací ho zneškodnil odstřelovač a rychle se roznesla zpráva, že na místě zemřel. Teprve následně policie uvedla, že byl s vážným zraněním převezen do nemocnice. Lékaři označují jeho stav za kritický - byl totiž zasažen přímo do hlavy - a šance na přežití mu nedávají prakticky žádné."
(Celková délka: 1 minuta)
Komentář
Přestože Pavel Bouda předvedl v Událostech na svůj standard dobrý až velmi dobrý reportérský výkon, z přímého srovnání s britským kolegou vyšel jako poražený.
Problematický byl - jako obvykle - už Klepetkův úvod. Není možné začínat takovou zprávu podružnou informací, čím vším byl muž (kterého Česká televize nepochopitelně označovala jako únosce, ač nikoho nikam neunesl) ozbrojen. Proč nešlo říct např. "Už více než den trvá drama v mateřské škole v lucemburském Wasserbilligu. Ozbrojený muž tam drží 25 dětí a 3 učitelky a požaduje... atd."? Zpráva musí být strukturována od důležitého k méně důležitému a nakonec k ilustrativnímu, a informace musejí být kromě toho podávány přiměřeným tempem, aby je divák dokázal strávit.
Ani Bouda ani Coomarasamy neměli v přímých vstupech dost informací (a Coomarasamy evidentně ani dobré spojení se studiem), ale pouze druhý z nich dokázal předat něco z dramatičnosti okamžiku divákovi. Boudova intonace působí dojmem nezájmu, jakoby se reportér staral víc o to, jak dát svým větám korektní podobu, než o obsah sdělení. Coomarasamy ví velmi dobře, proč říká "the crisis centre right behind me" ("krizové středisko za mnou") a proč se snaží uvést co nejvíc ilustrujících detailů. Troufám si tvrdit, že Pavel Bouda by nedokázal zaujmout, ani kdyby v přímém vstupu informoval o přistání prvních lidí na Marsu.
Za pozornost stojí otázky Nishi Pillai (kterou, michodem, považuji za nepříliš dobrou moderátorku), jimiž se snaží od Coomarasamyho získat informace s emocionálním nábojem. Pro reportéra jeho zkušeností by bylo hračkou začít si vymýšlet a hovořit o "hugs and kisses" mezi vystrašenými dětmi a jejich rodiči, jichž byl před malou chvílí svědkem, ale Coomarasamy je profesionál a suše odpovídá: nic nevím, nic takového jsem neviděl.
Zásadním prohřeškem proti novinářské etice byl ovšem Boudův telefonát, zařazený do Událostí Plus. Člověk není mina, proto nemohl být "zneškodněn", nejvýš zastřelen, eventuálně těžce postřelen, a tato informace je zásadní, proto patří na začátek, ne na konec zprávy. Rovněž není přípustné zamlčet před divákem informaci o pravděpodobné duševní nemoci ozbrojeného muže.
Pod vlivem rychlých změn v mediální oblasti nebude výhledově britská Komise pro komerční televizní vysílání vyžadovat od komerční televize veřejnoprávní pořady
Pod vlivem rychlých změn v oblasti sdělovacích prostředků se zřejmě bude měnit i dosavadní britské pojetí veřejné rozhlasové a televizní služby - která se dosud - a to do značné míry i v komerční oblasti - přidržovala ve Velké Británii principů "informovat, vzdělávat a bavit".
V konzultačním dokumentu, zveřejněném ve středu 31. května konstatuje Independent Television Commission, Rada pro komerční televizní vysíláni, že by komerční televize neměla už být nucena vyrábět nákladné a nepopulární "pořady veřejné služby", pokud má být schopna efektivně soutěžit s nynějšími specializovanými televizními okruhy, které začínají přebírat tradiční teritorium pořadů veřejné služby.
Tento návrh byl zveřejněn pouhý týden poté, co komise ITC vydala ostrý útok na špatnou kulturní politiku hlavního britského komerčního televizního okruhu ITV a požadovala, aby byla tato politika radikálně přepracována. Avšak s postupným příchodem digitálního televizního vysílání, konstatuje nyní ITC, požadavek, aby komerční televize vysílala dokumentární filmy, původní televizní dramata a další specializované pořady by se mohl stát příliš velkým břemenem a měl by být zmírněn, ne-li úplně zrušen. Podobné povinnosti, i když lehčí, které má nynější britský komerční televizní okruh Channel 5, by také měly mít zmírněny. Naproti tomu kulturní komerční okruh Channel 4 a BBC by si měly zachovat přísně veřejnoprávní charakter, argumentuje ITC.
Předseda komise ITC Sir Robin Biggham uvedl: "Mediální prostředí se nyní mění tak rychle, že musíme přehodnotit a nově definovat veřejnoprávní vysílání v digitálním světě mnoha televizních okruhů. Je zjevné, že veřejnoprávní, volně, bez poplatku dosažitelné terestrické televizní vysílání se stane základem budoucí regulace, a tak je důležité definovat jeho roli v rozvíjejícím se světě mnoha televizních okruhů."
V konzultačním dokumentu ITC doporučuje, aby v krátkodobé perspektivě nebyly zrušeny veřejnoprávní povinnosti komerčního okruhu ITV, protože zrušení těchto veřejnoprávních povinností pro ITV by vyvolalo tlak na BBC. Deregulovaná ITV by se plně věnovala co nejvyšší sledovanosti v hlavním vysílacím čase a co nejvyšším příjmům z reklamy, na úkor kvality, a BBC by mohla podlehnout pokušení učinit totéž.
Ale až se přestane analogový signál vysílat, až přejde většina britských domácností na digitální televizi, situace se výrazně změní, argumentuje komise.
"Nelze zaručit, že komerční televize ITV bude schopna i po úplném přechodu k digitálnímu vysílání v Británii dál plnit svou veřejnoprávní roli. Pokud bude její postavení na trhu výrazně oslabeno, nebude zřejmě ochotna dál financovat méně populární pořady a bude zapotřebí finanční podpory z jiných zdrojů," konstatuje konzultační dokument.
V současnosti už poskytují okruhy jako Discovery Channel a History Channel a National Geographic specializované služby; nezávislé zpravodajství poskytuje několik televizních společností na specializovaných zpravodajských okruzích, Cartoon Network a Nickelodeon posytují pořady pro děti. V blízké budoucnosti vznikne kulturní televizní okruh Artsworld, který bude finacovat Guardian Media Group společně s jinými firmami.
Komise zdůrazňuje, že komerční kulturní televizní okruh Channel Four by měl zůstat ve veřejném sektoru a neměl by být zprivatizován. Channel Four je celostátní televizní okruh, financovaný čistě z reklamy, ale nemá žádné vlastníky ani akcionáře a veškeré jeho zisky musejí být podle zákona investovány do výroby pořadů. Privatizace okruhu Channel Four by podle ITC vážně ohrozila "étos, šíři pořadů a individualitu" této televizní stanice.
V krátkodobé perspektivě, kdy zatím v Británii existuje pět terestrických televizních okruhů by měla být regulace zjednodušena, ale nikoliv úplně zrušena. Komise ale dodává: "Pohlédneme-li do budoucnosti, budou zřejmě zapotřebí významnější změny, včetně omezení a možná časem úplné likvidace regulace televizního vysílání ve prospěch veřejné služby, jak ji známe dnes."
Komise předkládá svůj konzultační dokument k veřejné diskusi, než zaujme konečné stanovisko.
BBC
Podle své Charty musí BBC poskytovat "řádně vyvážené vysílání, obsahující široký sortiment témat" a "sloužit vkusu a potřebám nejrůznějších druhů diváků". Úroveň musí být vysoká, "zejména co se týče obsahu, kvality a editoriální poctivosti". Televizní a rozhlasové vysílání musí být poskytováno jako "veřejná služba pro rozšiřování informací. vzdělávání a zábavy". BBC musí plnit zvláštní požadavky, týkající se kulturních pořadů, zpravodajství a publicistiky, sportu, pořadů pro děti a mladé lidi, regionálních pořadů a vysílání přenosů z parlamentu.
ITV
Různorodost
Držitelé licencí pro komerční televizní vysílání (v Británii je hlavní komerční televizní okruh rozdělen z důvodů plurality na šestnáct regionálních studií, které si navzájem konkurují s pořady pro hlavní celostátní vysílací progam) musejí poskytovat službu, která obsahuje pořady v devíti tematických oblastech: drama (původní televizní filmy, zábava, sport, zpravodajství, dokumentární filmy, náboženství, kultura a pořady pro děti.
Minimální požadavky
Držitelé licencí pro komerční televizní vysílání musejí minimálně odvysílat devadesát minut zpravodajství, 10 hodin pořadů pro děti a 2 hodiny náboženských pořadů týdně. Kvóty pro regionální vysílání jsou od 2 hodin 30 minut do 14 hodin 30 minut týdně, podle regionu.
Zpravodajství
Držitelé komerčních televizních licencí musejí přebírat domácí i zahraniční zpravodajství od nominovaného zpravodajského studia (jímž je v současnosti Independent Television News) a musejí ho vysílat živě a simultánně po celé celostátní síti. Musejí vysílat zpravodajství v nejsledovanějším vysílacím čase.
Původnost a kvalita pořadů
65 procent pořadů v britské komerční televizi musí být původní televizní tvorba. Většina vysílaných pořadů, kromě zpravodajství, sportovních přenosů, her, reklamy a teletetu, musí být evropského původu. Alespoň 25 procent pořadů musí být vyrobeno nezávislými televizními firmami. Platí také všeobecný požadavek, že pořady musejí být nejvyšší kvality.
Channel Four
Podle britského zákona o vysílání z roku 1990 musí být tato televizní stanice okruhem "veřejné služby pro šíření informací, vzdělání a zábavy". Pořady musejí být vysoké kvality a širokého sortimentu a okruh musí mít svou individuální charakteristiku. Pořady musejí obsahovat "vhodnou proporci materiálu, který zaujme vkus a zájmy, pro něž normálně nevysilá ITV" a Channel Four musí být inovativní a experimentální. Platí také požadavek, že okruh musí vysílat vzdělávací pořady a zpravodajství a publicistiku vysoké kvality.
Channel Five
Většina povinností je podobná jako u ITV, ale Channel Five nemusí vysílat regionálí pořady ani nemusí přebírat zpravodajství od ITN. Existují kvóty (nižší než u ITV) pro publicistiku, náboženské pořady a pořady pro děti. Okruh nemusí poskytovat pořady v dalších kategoriích.
Kdo podpoří oběti znásilnění?
Jeden právník se mi svěřil, že vždycky se u soudu snaží prezentovat předchozí historii sexuálních styků znásilněné ženy a předvést ji jako "prostitutku", a že většinou dosáhne osvobození obviněného muže, psala ve čtvrtek 1. června v deníku Independent Natasha Walterová. Článek shrnujeme.
Aktivisté, kteří v Británii usilují o reformu způsobu, jímž soudní systém jedná s případy znásilnění, jsou přesvědčeni, že se znásilněnými ženami nezachází systém spravedlivě. Procento obžalovaných násilníků, kteří byli shledáni vinnými, pokleslo z 25 procent v roce 1985 na 7 procent v roce 1999.
Profesorka Jennifer Temkinová ze Sussex University vydává tento měsíc v Journal of Law and Society studii o postojích právníků vůči znásilněným ženám. Studie je velmi deprimující.
Někteří právníci prostě nevěří, že je určitý druh znásilnění vůbec trestným činem. "Je plýtváním státním peněz stíhat bývalého manžela, kterého rozvedená manželka žaluje za znásilnění... říká, že šlo o znásilnění a pravděpodobně tomu tak bylo. Ale, upřímně řečeno, záleží na tom?" Jiní právníci nevěří, že žena má právo odmítnout sex, když předtím jednala zbrkle. "Prosím vás, ta ženská ho pozve do bytu na kávu. No a co čeká?"
Zdá se, že tito právníci jsou přesvědčeni, že vážnost trestného činu by neměla být posuzována činem samotným, ale podle toho, jestli žena vypadá jako nevinná oběť. "Myslím, že je to docela logické," řekl jeden právník, "když ta ženská vypadá u soudu jako uklízečka, porota jí projeví méně sympatií než když vypadá slušně."
Co to přesně znamená vypadat jako uklízečka? Jaké třídní a rasové předsudky jsou součástí takového úsudku?
Včera jsem hovořila s jednou ženou, Marií, která se před časem stala obětí násilného znásilnění. Policisté, kteří se zabývali jejím případem, byli zcela přesvědčeni, že existuje množství přesvědčivých důkazů, že násilník bude odsouzen. Žena byla po útoku celá zakrvácená, křičela, po celém domě měla svědky. Jeden policista jí řekl, že pokud se obhájce násilníka pokusí hovořit o její předchozí historii milenců, žalobce tomu zabrání. Takže tato žena se značný váháním a s vírou ve spravedlnost soudu, se vydala do soudní síně.
Tam okamžitě začal obhájce násilníka likvidovat její pověst. "Řekl, že jsem prostitutka," sdělila mi Marie a hlas se jí třásl, ač už od události uplynuly dva roky. "Řekl, že jsem si nechávala za sex s muži platit. Řekl, že jsem začala křičet, že mě znásilňuje, protože mi odmítl zaplatit. Řekl, že jsem od té doby spala s mnoha dalšími muži. Nikdy jsem s nikým ic neměla pro peníze. Od oné noci jsem s nikým nic neměla, strašně mě to ztraumatizovalo. Ale co to mělo všechno s tím případem společného? Snažil se vytvořit dojem, že nemám žádnou hodnotu, že jsem ženská, která by šla s každým." Násilník byl osvobozen.
Marie byla svobodná matka dělnického původu a v době procesu byla nezaměstnaná. Jaký dopad měly tyto skutečnosti na její případ? Jeden právník ve studii profesorky Tomkinové konstatoval: "Jestliže bydlíte někde nezákonně nebo jste svobodná matka, na porotu to má vliv. Je víc nakloněna přesvědčení, že jste si to zasloužila."
Současné právní předpisy mají zabraňovat výslechu ohledně předchozí sexuální historie oběti znásilnění, ale právníci ve studii profesorky Tomkinové svědčili, že přesně to vždycky dělají, za účelem osvobodit svého klienta.
O tom, že sexuální obtěžování u nás se
vyskytuje a může být pro ženu velmi traumatizující hovořila pouze
přestavitelka Ústavu pro gender studia a to spíše v teoretické rovině.
Já sám neznám ve svém okolí ženu, která by si stěžovala na problémy se
sexuálním obtěžováním (tím nemyslím chování úchylných jedinců, kteří se
obnažují v parcích nebo osahávají ženy v dopravních prostředcích. Mám na
mysli zneužívání moci na pracovišti typu "Když na mě nebudeš milá,
nedostaneš prémie, neprodloužíme ti smlouvu, doplatíš na to".)
Jsem však přesvědčen, že tyto případy existují a že by se jim mělo dostat
podstatně větší pozornosti a publicity. Proto bych byl rád, kdyby do
Britských listů napsaly svůj autentický příběh ženy, které byly sexuálně
obtěžovány, jak to řešily a jak to pro ně dopadlo. Dokud totiž ženy samy
nezačnou o tomuto problému hovořit konkrétně a adresně a nebudou na
jedince,
kteří se takto vůči nim projevují, konkrétně poukazovat, bude pro většinu
mužů snadné obhajovat tvrzení, že ženy jsou sexuálně obtěžovány pouze velmi
výjimečně, že našim ženám se pozornost ze strany nadřízených vlastně líbí a
že si stěžují pouze ty, které jsou nějaké "divné".
Domnívám se, že změnit chování neslušných mužů může pouze odvaha a
solidarita žen. Jenže - najde se u nás dostatek odvážných a solidárních
žen?
Stejně tak nevím, zda dojem, že "většina žen tento problém nepovažuje za
závažný a že si věří, že se případnému obtěžování dokáží ubránit samy, bez
pomoci vyšetřovatelů a právníků." odpovídá naší realitě nebo ne.
Nevím, zda
ženy zastávající jiný názor se nedostaly do pořadu proto, že o ně autoři
dokumentu neměli zájem, nebo proto, že je jich u nás skutečně minimum. Ale
moc by mě to zajímalo. Hlas obětí sexuálního obtěžování je v debatě zatím
povážlivě slabý. Třeba se naše ženy, až na vyjímky, opravdu dokáží ubránit
sexuálnímu obtěžování samy jiným způsobem a proto nástroj v zákoníku práce
nepovažují za potřebný. Já nevím, opravdu nevím a chtěl bych vědět. Od žen,
od těch, které to zažily.
Přesně! Jenže - dokud o tom ženy nebudou chtít mluvit, do té doby mohou muži
tvrdit, že se to neděje. Proto jsem vyzval ženy - mluvte o tom, konkrétně a
adresně! Buďte navzájem solidární a své nepříjemné zkušenosti si navzájem
potvrďte. Když pět žen nezávisle na sobě vypoví, že byly určitým mužem
sexuálně obtěžovány, bude pro něj velmi těžké to popírat. Když se ozve jen
jedna a ostatní o tom "nebudou chtít mluvit", tak na to ta jedna doplatí. A
to je právě to, co mi vadí.
Co myslíte, ozve se větší množství čtenářek BL? Kéž by.
Dvě nohy dobré, čtyry nohy špatné aneb Literární noviny a umění propagandy
Tak jsem si koupil Literární noviny a dobře mi tak. Jestli se někde v plné míře zračí současná nedostatečnost (celo)společenského dialogu v Čechách, není to pouze na oficiální politické scéně či v televizních nic neříkajících debatách. Specifickým „příspěvkem“ je i způsob psaní, který se rozmáhá v tiskovinách typu Literárních novin.
Člověk, který by čekal, že právě tyto malonákladové noviny, po dlouhou dobu podporované státem, budou dbát na publikování nových provokativních názorů z více úhlů pohledu, je krutě zklamán hned v úvodním článku Jakuba Patočky Dva světy.
Jestliže se v Britských listech před časem kdosi pozastavoval nad adorací Václava Havla ze strany pana Peheho, co by asi dotyčný pisatel říkal nad článkem, v němž je dána do protikladu Havlova účast na akci pořádané organizací Člověk v tísni, která se týkala porušování lidských práv v Čečně, se schvalováním nového volebního zákona?
Aby bylo jasno: oceňuji jakoukoliv aktivitu, která upozorňuje na situaci v Čečensku, a nelíbí se mi nový volební zákon, jenže dávat tyto dvě věci do přímé spojitosti je podle mě naprosto tupá nic neřešící propaganda, vhodná maximálně do přísně stranického tisku. Za citování stojí poslední odstavec: „Václav Havel, proti němuž se oba maločeští politici [rozuměj: Klaus a Zeman] spojili, ve chvíli, kdy jejich mašinérie šrotovala další díl víry veřejnosti v klady demokracie, na Pražském hradě dával rozpomenout na listopadového ducha nezištné občanské společnosti a solidarity.“ Tento dutý namyšlený žvást myslím legitimizuje otázky zdali se Jakub Patočka vůbec nějakým způsobem snaží o alespoň zdání nezávislosti a nebo chápe svou pozici jako „jeden z bojovníků proti Klausovi“ .
Leč pokračujme dále: v dobře napsaném článku by měly být zmíněny (alespoň ve zhuštěné podobě) i argumenty protistrany a snad by měl i obsahovat nějaké nové informaci či alespoň informace v nových objevných souvislostech. Bohužel, pokud sledujete delší dobu články v LtN, máte neodbytný pocit, že jsou psány podle jednotného kosíkovsko – patočkovského mustru s téměř manicheistickým protikladem dobra a zla. Síly dobra jsou občanská společnost, Havel, neziskový sektor, křesťanství (obzvláště katolicismus, protestanti to mají o něco horší, neb není jisté zdali nemohou za moderní ekonomiku), hnutí Duha, Nedej se a přírodní národy. Zlo je „hnědá limonáda a značkové hamburgery“ (termín A. Kosíka), nadnárodní společnosti a kapitalismus, reklama, konzumní způsob života… a samozřejmě arcisatan Klaus. Vědci mají možnost volby: ty dobří (často pod označením „americký profesor“) pochopitelně zastávají názor, např. že oteplování Země je způsobeno lidskou činností, ti špatní pochopitelně opak. Tento půdorys transcenduje jakýmikoliv článkem a činí z LtN cosi žánrově podobného westernu, ve kterém (zatím – a chce se mi dodat naštěstí – pouze na papíře) to vždy ten Dobrý natře tomu Špatnému.
V posledním čísle jsou dva články věnované reklamě (viz č. 23 str. 5). První se zabývá pronikáním reklamy do školních budov a s jeho závěrem (reklama do školy nepatří) souhlasím. Přesto se mi zdá, že autorova argumentace trochu míjí jádro problému. Reklama ve školách nemá co pohledávat nikoliv proto, že je to pseudoumění (věc, která se u části reklam obtížně prokazuje), ale proto, že by prostor škol měl být k dispozici především jejich žákům.
Měřítkem kvality školy jsou i aktivity „mimoškolní“, kam spadá (alespoň podle mého laického názoru) vše od sportovních aktivit, školního časopisu, kapely až po výtvarné aktivity a jejich prezentaci ve školních prostorách. Především kvůli poslednímu případu si nedokážu představit možnost, že by na nástěnce bylo místo na reklamu na kokakolu. Nejde však o nějakou ochranu vkusu žáků, ale o prosazení vlastnických práv státu na státem financovaných školách. V konečném efektu je pronájem prostor školy komerční aktivitě útokem proti žákově svobodě. Tento fakt však článek nezmiňuje – ono je vůbec zajímavé, jak moc jsou v LtN posedlí regulací a zákazy a jak málo se hovoří o lidské svobodě ve smyslu neregulace, určitého spolehnutí se na rozum každého jednotlivce (článek končí varováním, že až vyroste nová generace, reklama se škol zmocní již naprosto a „učebnice fyziky budou plné reklam na například elektrárenské společnosti“). Jinak samozřejmě je svoboda zmiňována v souvislosti s jejím omezením prostřednictvím spiknutí reklamních agentur, nadnárodních společností a Václava Klause. Nechci tvrdit, že současný kapitalismus je bez chyb, ale jeho podání v LtN si nezadá s komunistickým obrazem „zlého kapitalisty.“
Jestliže autor Karel Kuna ve svém článku alespoň přináší nové informace a nechává prostor pro názory protistrany (reklamní agenturu Reblok), druhý článek Václava Drbohlava se nese plně v duchu aktivistického nenávistného diletantismu. Opět citace: „Reklamní agentury v českých zemích utrží asi 12 miliard korun. Tyto peníze platíme v ceně výrobků. Nepřidávají žádnou hodnotu, jenom nás „informují“. Hlupák dá peníze do výzkumu, chytrý do reklamy.“ Opravdu nevím, co autor vystudoval, či kde ke svým tvrzením přišel. Podle současné mikroekonomie nelze stanovit nějakou objektivní teorii hodnoty a nelze tedy ani určit, co se se subjektivní hodnotou děje při reklamní kampani. Existuje samozřejmě hned několik hypotéz o působení reklamy i o její společenské prospěšnosti. Kategorické tvrzení, že nepřidávají žádnou hodnotu, jenom nás „informují“, je nesmysl tradovaný snad jen v rámci kosíkovsko – patočkovského ghetta s pečlivým selektivním výběrem informací od těch „dobrých“ společenských vědců.
Zbytek článku se zabývá mírou regulace a zdaněním reklamy podél komunikací a v obcích. Opět je čtenář stavěn před hotovou věc – reklama „zohyzďuje“ města a vesnice a země lze dělit na ty „dobré“, které reklamu zakázaly úplně (Finsko, Norsko), či jí podstatně omezují (Velká Británie) a ty špatné (samozřejmě trpící i řadou dalších neduhů – Čína a Chile). Autor cudně zamlčuje, jak je tomu v USA, ale soudě podle věty „V Americe zjistili, že v úsecích dálnic, kde jsou umístěny billboardy je třikrát více nehod…“, znamená to, že regulace tam zřejmě neexistuje (či neexistovala). Jenže USA nemá to správné image „špatné země“.
Smutné je, že reklama je velice zajímavý a důležitý faktor ovlivňující kulturu a měla by být analyzována na základě znalosti faktů „z obou stran barikády“. <>
Co říci závěrem: v současných Čechách se mi zdá se začínají rozmáhat dva typy kariér mladých intelektuálů, které však mají máloco společného s nějakou kultivací společnosti: vyber si hochu nějakého vlivného protektora (CEP Václava Klause nebo rovnou Václava Havla) a pilně chval vůdce a hanob nepřítele. Pro mě je smutné na celé věci, že v posledku jsou mi oba dva postkomunističtí Titáni zhruba stejně (ne)sympatičtí - VK je horší stylista než VH a ten zase je mizerný řečník (a tím nemám na mysli ani tak výslovnost, jako spíš schopnost zformulovat srozumitelnou větu, či nadužívání vulgarismů). Jestliže VK se pokládá za kompetentního architekta transformace bez znalosti reálného podniku, „mistr pera“ VH zase vypouští do oběhu fráze typu „blbá nálada“ či „mafiánský kapitalismus“ (a přiznávám se, že hlavně v případě druhého výroku platí ono „po bitvě je každý generálem“ a nerozumím jeho načasování) . A rozhodně bych nerad soudil, zdali VK rozumí míň Hayekovi, či VH Heideggerovi. Tím samozřejmě nechci pomíjet rozdíl v míře odvahy, kterou projevili ve svém odporu proti komunismu, ale je otázkou, zdali přistupovat k Havlovu disidentství jako ke generálnímu pardonu všech jeho chyb.
Ondřej Čapek
P.S.: Když jsem napsal do BL první článek o kvalitách LtN, pan Patočka mi neodpověděl, přesto, že mu byl článek poslán.
Poznámka JČ: Řekl bych, že reklama nemá ve škole či v učebnicích co dělat hlavně proto, že je to manipulace, které by při učení asi děti neměly být vystavovány. - V Británii a v západní Evropě (všude tam, kde jsem to na dálnicích projel) skutečně nejsou kolem dálnic z bezpečnostních důvodů umísťovány komerční billboardy. To až v ČR.
Seznam sám je pozoruhodný tím, že klade kontakty s Stb a KSČ na stejnou
úroveň jako styky jmenovaných (údajných) mafiánů s ODS, ČSSD, ODA a
třeba KDU-ČSL. Kdo tedy ještě zbývá - snad kromě neangažovaných
nestraníků? I taková Unie svobody je přece odštíplá z ODS...
Dopis, pokud jej chápu správně, ovšem jen naznačuje, že jmenovaní občané
se mohli, ale nemuseli podílet na vytunelování miliard, o nichž
president Havel před časem oficiálně informoval své spoluobčany.
Předkládaná informace totiž neříká nic o tom, jak vlastně tato nová
elita konkrétně hospodařila.
Podle mého názoru byl dopis poslán na špatnou adresu. Měl být adresován
nezávislým novinářům a soudům, aby se konečně začali věnovat pátrání,
jak to s těmi prošustrovanými miliardami vlastně je.
Žádat presidenta, aby "zmobilizoval své síly a postavil se do čela
zápasu proti těmto konkrétním lidem (to je panečku jazyk!), byť jsou
někteří z nich jeho osobními přáteli" je absurdní, zejména když si
uvědomíme, že se Václav Havel sám stal jedním z nejbohatších lidí v ČR a
nemá žádný důvod tento stav měnit. Navíc jeho majetkové transakce jsou
spojeny se jménem Junek a patrně i Čalfa, tedy s (údajnými) mafiány ze
seznamu, takže místo slepé důvěry by bylo na místě jejich prověření.
V seznamu se objevuje i tato informace: Kožený Viktor, Harvardské
investiční fondy, agent StB, kontakty s ODS.
Zastavme se u tohoto jména, protože symbolizuje, jak věci ve světě chodí
a jak těžké je, aby řadový občan něco dosáhl.
Nedávno proběhla tiskem zpráva, že jakýsi zahraniční soud zmrazil
Koženého konta v USA a na Bahamách. Za tímto rozhodnutím stála skupina
investorů, kteří se domnívali, že "pražský pirát" zopakuje svůj český
privatizační trik o pár poledníků na východ a že se oni na tom podstatně
přiživí. Účel světí prostředky a tak ty investory ani za mák
nezajímalo, co udělal Kožený v ČR a kolik dluží českým investorům
Harvardských fondů. A teď křičí faul, zrada - Kožený nestáhl druhé, ale
nás.
Tihle lidé, naprosto nepoznamenaní postkomunistickými syndromy a
spoluprácí s Stb, kupodivu nemají žádnou morálku a žádné ohledy. Chtějí
víc a ještě víc a využívají k tomu každou příležitost. A my se divíme,
že to malý český člověk dělá taky?
Je Kožený podvodník nebo ne? Pokud ano, jak je možné, že žádost o
zmrazení jeho kont nepřišla již dávno z české strany? Pravda je nejspíš
taková že Kožený byl jen jedním z mnoha (ne jen jeden z 99) a těch mnoho
se bojí, že by otevře-li se jeden případ, bude následovat další.
Řadový člověk proti nim nemá šanci, už jen proto, že si nemůže dovolit
komplikované a nesmírně nákladné soudní akce. Musel by bojovat proti
chamtivosti a proti moci, která ji podporuje. A to je příliš velké
sousto.
K šikanování
Jan Werich kdysi prohlásil, že zlí lidé rostou ze zlých dětí. Je to
smutná pravda, k níž lze dodat, že k těm nešťastným několika málo
procentům dětí, které mají "zlé" geny, vyrábíme stáda tupců s vymytými
mozky.
Vojtěch Polák
popsal v Britských listech svoji konsternaci, z toho, že jakýsi
chlapeček střílel v tramvaji po lidech kuličkovou pistolkou.
A proč by nestřílel? Nedělá přece nic jiného, že se (nevědomky ovšem)
podílí na skvělém kšeftu se zbraněmi - napřed dětskými a pak opravdovými
- a násilím, které mu dospělí v bohaté míře dopřávají, protože na něm
bohatnou.
Původně jsem se chtěl pozastavit nad tím, že po tom spratkovi pan Polák
neskočil, pistoli mu nesebral a nepožádal někoho s přenosným telefonem,
aby zavolal policii. Jenže to není tak jednoduché. Jako jednotlivec by
to mohl udělat, ale kam by se s tím dostal? Nejspíš by ho ještě
spratkovi rodiče soudili, že se dotkl jejich synáčka a jeho soukromého
vlastnictví. A pak, to dítě si přece jen hraje.
Vojtěch Polák vysvětluje spratčí chování možným selháním rodiny. Možná,
že to je poněkud nespravedlivé, protože rodiny vedou velmi nerovný boj s
přílivem násilí, které se v neuvěřitelné intensitě objevuje ve
zpravodajských relacích, filmech, televisních seriálech i sportu.
Jeden čtenář BL mi nedávno napsal něco v tom smyslu, abych se raději
věnoval událostem místním (tedy kanadským) a ne českým.
Pokusím se mu vyhovět, protože americká pakultura, o níž se chci zmínit,
přichází i do ČR a od ní se odvíjí mnohé z toho, čemu se pak podivují
třeba cestující v pražské tramvaji.
Zdejší společnost žije ve znamení násilí. Je to život schizofrenický,
na jehož jedné straně je kšeft, který násilí přeměňuje na zisk a na
druhé straně stojí snaha alespoň nějak omezit vliv této, podle mého
názoru kriminální činnosti, na vlastní děti nebo komunitu.
Před násilím ve sportu, zpravodajství a zábavním průmyslu není úniku,
ledaže se odstřihnete od televisního kabelu a rozhlasu, nebudete kupovat
noviny a přestanete chodit na sportovní podniky. Ale ani tehdy nemáte
vyhráno, protože násilím vymyté mozky jsou kolem vás a hlavně kolem
vašich dětí.
Můžete stokrát ochránit svoje dítě třeba před idioty, kteří v zájmu
kšeftu nechají hokejisty - měl bych spíš říct, že je k tomu nutí - aby
si holými pěstmi roztloukali huby do krvava (za přihlížení sudích,
jejichž povinností je bitku ukončit v okamžiku, kdy jeden z hokejistů
spadne na led), ale jak zamezíte tomu, aby se mu sousedův synek
nepokusil při "uličním" hokeji přerazit ruku sekem, jaký odpozoroval v
NHL.
Nevím, zda je v Evropě k mání vrcholný produkt americké pakultury, totiž
profesionální zápas. Je těžké si představit, jak nízké pudy vedou
severoamerické publikum k tomu, aby vůbec takovou věc konsumovalo. Nad
jejich mentální úrovní a vůbec nad celou věcí by se dalo mávnout rukou,
kdyby této zrůdnosti nebyly vystaveny i děti, které dostávají názornou
lekci, že při likvidaci protivníka není zakázáno nic, že svalovec může
decimovat střízlíka, že "vítězná" skupina může skopat do kulata soupeře
ležícího bezmocně na zemi. Dítě zjistí, že - nejspíš v rámci emancipace
- může svalovec tlouct i ženu (typu, který Jiří Suchý kdysi popsal
zkratkou "k čemu ruce, k čemu hlava"), kterou producenti začínají stále
častěji používat v ringu, aby to bylo trochu sexy.
Perou se basketbalisté, perou se baseballoví hráči. Nemáte-li dost
umělé krve z filmů můžete si dopřát skutečnou třeba z hokeje, můžete se
dívat na záběry z pohotovostí v nemocnicích nebo na videa z policejní
akcí. Můžete si koupit video z války v Zálivu nebo z masového střílení
v Columbine v ve státě Colorado. Dolar světí vše. Kupujte si pistolky
a střílejte se. Od toho přece jsou. Možná se dostanete do televise a
všichni se na vás budou dívat.
Není bez zajímavosti, že jeden z prvních snímků naznačujících, jak dobře
se Elian Gonzales přizpůsobil na Floridě, ukazuje tohoto chlapce, an
pobíhá s pistolkou v ruce po zahradě.
Neutuchající příliv (tak říkajíc spotřebního) násilí je ovšem jen jednou
složkou, která významně ovlivňuje severoamerické společnosti. Tou
druhou je strach z možných důsledků dané situace.
Strach z násilí je vyvoláván nejen skutečnými událostmi (které sdělovací
prostředky nafukují do co nejprodejnější podoby), ale stejně často i
politiky, pro něž je občanova obava velmi dobrým nástrojem maniplace.
Výsledkem je podivná situace, která je obtížná zejména pro mladé lidi,
jejichž systém hodnot se teprve vytváří. Jedni dospělí jim předkládají
násilím (jako nástroj řešení problému) a jiní dospělí je trestají, když
jednají podle návodu. A v tom všem se ztrácí dětský svět.
Tak, jak pan Polák naznačuje, dětský svět, pokud existuje, je odrazem
primitivního světa těch dospělých, proti nimž rodiče v podstatě nic
nezmohou. A tak je možné, že ten chlapeček, co jsem ho označil za
spratka vlastně dělá společnosti dobrou službu tím, že jí dává na vědomí
jaká je - zatím neškodným střelivem který.
Jiří Jírovec
PS Násilí ve škole odráží podle mého ztrátu hodnot ve společnosti a
nikoli tak či onak hierarchický systém výuky. Problém je v tom, že to
nechceme vidět a raději se tváříme, že se nám za těch deset let tak
nějak nepodařilo zaostalé školství povznést, přestože blíže pravdě může
být, že jsme si dobré školství zničili.
PPS Šikana v armádě a třeba ve vězeních a nemá nic společného s
bolševismem. Je to prostředek, který se velitelům hodí k udržování
pořádku. Významným prvkem v jejím snášení je víra, že si to trpící
jednou vynahradí na bažantech. Sadisti a jiní choří se najdou všude,
ale většina lidí se zapojuje, protože si myslí, že to tak má být.
Ke zneužívání mladistvých
Üřad pro dokumentaci a vyšetřování zločinů kapitalismu konstatuje, jak
se 30. května objevilo v BL, že za komunismu Kanadě byli v ústavech a
dětských domovech mladí lidé zneužíváni.
Už jsme si nějak zvykli na tuhle novořeč a tak pro zpestření něco
jiného.
Kdyby existoval, Üřad pro dokumentaci a vyšetřování zločinů kapitalismu
(jako že neexistuje) tak by mohl konstatovat, že v ryze kapitalistické
Kanadě byli v ústavech a dětských domovech mladí lidé zneužíváni. A to
především v těch v nichž byli indiánské děti násilně poslané na
převýchovu pod křídla některé z církví. Z nich ta Anglikánská je v
Kanadě na prahu finančního krachu protože hormony pod kněžskými hábity
si tehdy žádaly svoje a zneužití si svoje žádají teď.
Jiří Jírovec
Tak znovu úplně od začátku: O rasismu Josefa Pospíšila
Jan Čulík
Motto:
Vazeny pane Culiku,
reakce, ktere s J. Pospisilem nesouhlasi, nedostavate?
Nechce se mi psat stale to same. Rasismus je vedecky neoduvodnitelny. A i
kdyby byl, eticky je neospravedlniteny.
PS Clovek je zodpovedny jen sam za sebe. Pokud rozsirime odpovednost za
ciny jedincu na cele etnikum, tak bych podle teto logiky mela byt
zodpovedna i za to, ze J. Pospisil nadava K. Banomove. Coz odmitam.
Juliana
Ano, bohužel, je to dost šokující, přišly jen reakce, různou měrou souhlasící s rasistickým článkem pana Pospíšila. Proč je článek nepřijatelný? Ale psali jsme o tom mnohokrát a opakuje to snad už každý: záporné vlastnosti, které vidíme u některých lidí, nemůžeme neústrojně prostřednictvím kolektivní viny rozšiřovat na celé etnikum. Jak píše Juliana, člověk je zodpovědný sým za sebe. Nejsem zodpovědná za to, že J. Pospíšil nadává Karolině Bánomové. Všichni Romové nejsou zodpovědní za to, jak se někteří (možná mnozí) Romové chovají. Připisovat celé etnické skupině bez výjimky celou řadu záporných vlastností připomíná ideologické řádění německých nacistů. Ti si jistě také dokázali zracionalizovat některé údajně záporné vlastnosti židovského etnika.
Je nutno se odpoutat od pohledu české společenské většiny a pokusit se vnímat okolní svět, ony "špinavé, zlé, nepřátelské a asociální" Romy zkusmo z jejich hlediska. Zkoumat, proč se asi chovají z českého hlediska tak "nepřijatelně". Co toho bylo původem. Je skutečně konstruktivní, když po nich jako po celku budeme plivat nenávistnou slinou? To opravdu pomůže spřátelení obou komunit, české a romské. Je skutečně řešením, budou-li si obě komunity zlým způsobem nadávat? Která komunita by měla mít víc rozumu, ta "vyspělejší" česká, anebo ta "nedospělá" romská?
Nevím, jak vás o tom mám přesvědčit, ale způsob, jak argumentuje Josef Pospíšil, jeho nenávistné připisování kolektivní viny, je skutečně nepřijatelný a opravdu by mohl posloužit jako dobrý podklad pro žádosti o asyl. Tímto v podstatě "nacistickým" způsobem se většinou v západní Evropě skutečně nemluví.
K některým jednotlivým výrokům pana Pospíšila:
Romové [se prý] v Kanadě chovají zcela ideálně - „ studují ( mimochodem vysokou školou myslíte university nebo high school? ), neničí své byty i domy, nemají problémy se sousedy, romská kriminalita neexistuje, Romové v Kanadě nepůsobí žádné specifické problémy
Proč ten posměšný postoj? Je skutečně pro pana Pospíšila tak neuvěřitelné, že by nějaký Rom mohl někdy studovat? Proč ta ironie? I v Británii žije většina Romů normálním, spořádaným životem. Co opravňuje pana Pospíšila k automatickému úsudku, že všichni Romové jsou kriminálníci? A co když Romové žijí asociálním způsobem jen v českém prostředí a dostanou-li se do sofistikovanějšího kulturního prostředí s větším množstvím sociální pomoci, jak se z případné zaostalosti vyhrabat, dostanou se z toho?
Britský ministr vnitra popsal činnost Vašich spoluobčanů v Anglii značně odlišně.
Britský ministr vnitra šíří účelovou demagogii ve snaze zalíbit se určitým xenofobním voličům. V české televizi šířil náměstek ministra vnitra Mike O´Brien skutečné lži, aniž by mu kdokoliv informovaně oponoval, například že v Británii neexistuje rasismus.
Takže - buď lžete, nebo se do Kanady vystěhovala Vaše opravdová elita. Tak teď abyste se obávala, aby nepřijeli i ostatní Romové, viďte.
Mluví se takovýmto způsobem s člověkem, kterého považujeme za spolubližního, anebo je to způsob, jímž dáváme dotyčnému najevo, že ho automaticky považujeme za podřadnou bytost, za zvíře. A z jakého titulu. Vy Karolinu Bánomovou, pane Pospíšile, znáte osobně? Máte nějaké důvody, proč jste na ni takto sprostý? Zaměňte si na chvíli slovo Rom za slovo Čech: bylo by vám milé, kdyby na vás při pobytu v Německu mluvil jako na Čecha takto nějaký Němec?
[Romové] do skandinávských zemí dovezli i tam původně zcela neznámý druh trestné činnosti - navíc jeden z nejzbabělejších a nejodpornějších - přepadání starých osaměle bydlících lidí.
Znovu: je skutečně přípustné obviňovat z trestných činů jednotlivců celou etnickou skupinu? Představte si, že nějaký Čech někoho v Rakousku či v Německu okrade či zavraždí. Je přípustné z toho generalizovat na celou českou populaci? Jsou všichni Romové vinni tím, že někteří jednotlivci údajně přepadávají ve Skandinávii staré lidi? Nikde jinde na světě zločinci staré lidi nepřepadávají? V Británii je to úplně běžný zločin. Že by to tam zanesli Romové, pane Pospíšile?
[Romové v Kanadě ... si chtějí založit vlastní podniky.] Proč takto neřeší svoji osmdesáti, místy až devadesáti (!!!) procentní nezaměstnanost v České republice, je mi záhadou. Myslíte, že je vinen rasismus, špatný vzduch či blbá nálada?
Skutečně neexistují v ČR žádní romští podnikatelé, pane Pospíšile? A je pro romské podnikatele lehké působit v České republice, kde je Romům často upírán vstup do restaurací či do různých veřejných prostranství? Je skutečně docela dobře možné, že v Kanadě mohou zahájit nerušeně podnikání, protože v ČR jim v tom mnohým brání rasismus.
Tohle není urážlivé?
Vzhledem k tomu, že v některých černošských jazycích neexistuje ekvivalent pro výraz údržba a - pokud jsem správně informován - v romštině nemáte výraz pro věšák a příbor ( proč? ), jak se řekne romsky povinnost? Máte takové slovo? Je frekventované?
Představa, že některé kultury jako celek jsou méněcennější než "kultura bělošská" (která se vyznačovala ve dvacátém století především rozsáhlým vyvražďováním, kdo dokáže, například, že komunismus nebyl režim, který mnohým Čechům velmi vyhovoval, vzhledem k tomu, že se mu velmi přizpůsobili nejen v sedmdesátých a v osmdesátých letech, ale mnozí už v letech padesátých) je velmi sporná. Nemají-li Romové slovo "věšák", možná mají řadu jiných slov, které chybějí češtině. Nemají-li slovo příbor, jistě mají slovo pro lžíce, vidlička a nůž. Je obscénní vyvozovat z těchto jazykových zvláštností sociální závěry.
Všichni občané mají jistě povinnost dodržovat zákony. Před zákonem mají však právo na to, aby byli posuzováni jako jednotlivci, nikoliv jako nositelé břemena kolektivní viny. Právě na základě textů, jaké plodí Josef Pospíšil, je mi konečně jasné, proč Romové emigrují a opravdu znepokojující je, že se k jeho názorům hlásí takový počet čtenářů.
Musíme se také ptát, co způsobuje, že se mnozí Romové chovají asociálně? Nemohla by to náhodou být většinová česká společnost? Neexistují vůbec žádné problémy v interakci mezi sociální skupinou Čechů a Romů? Nechovají se mnozí Romové vůči Čechům záměrně asociálně a nevyužívají toho jako zbraně ve svém odporu? Jak je možné, že když s Romy začal pracovat prostředník Ind, Nečech, spolupráce byla možná? Proč považují evropští Romové, nikoliv jen ti, pocházející z Čech, Českou republiku za daleko nejrasističtější zemi?
Otázky, které si jistě zaslouží úvahy a odpovědi.
Atd.
Přeložím příspěvek pana Pospíšila do angličtiny pro Central Europe Review a požádám čtenáře o reakce. Nevím ovšem, zda to nebude kontraproduktivní, protože podle článků v Central Europe Review si vytvářejí různé západní vládní organizace svou politiku vůči střednní Evropě. Seznámím vás s reakcemi.
Nesouhlasím s rasismem Josefa Pospíšila
Jména a adresa přispěvatelky jsou redakci známy.
Vážený pane Čulíku,
minulý týden mě značně naštval článek pana Pospíšila, který mě vyprovokoval
k reakci, kterou přikládám. Pokud byste ji zveřejnil, prosím o utajení jména
i adresy. Pokud byste nepovažoval anonymitu v případě státního zaměstnance
za etickou, tak to prostě smažte. Já jsem týden váhala s odesláním právě pro
morální pochybnosti, ale dnešní příspěvek toho rasisty mé váhání ukončil.
V každém případě přeji Vám i Britským listům všechno nejlepší.
K napsání tohoto ohlasu mě doslova vyprovokoval příspěvek pana Pospíšila ze dne 24.5.2000.
Nevím, jak by se tvářil, kdyby byl někým hozen do jednoho pytle např. s nájemnými vrahy podnikatelů nebo “bílými límečky”, jimiž byly elegantně vytunelovány banky a podniky, protože takováhle kriminalita je u nás zase doménou bílých. “Můžete si za to sám, že na vás pohlížíme jako na jednoho z nich, když jste taky bílý!”
Znám různé slušné romské rodiny a vím, že z jejich dětí zase vyrůstají slušní lidé. Naopak znám i pár asociálních bílých rodin, jejichž děti lituji stejně jako cikáňata z asociálních romských rodin, protože jejich šance dosáhnout nějaké kvalifikace, a i jinak se vymanit ze svého prostředí, je bez pomoci společnosti nulová.
Do zvláštních škol jsou tyto děti (nejen romské, i bílé) strkány často jenom proto, že se rodiče příliš neobtěžují je do školy posílat, už vůbec je pro vzdělání nemotivují a pochopitelně jim doma s učením nepomůžou.
Za přihlížení nás všech si tak vychováváme další generaci asociálních lidí. Nebo myslíte, že kdybyste se v takové rodině narodil, měl byste kvalifikaci, kulturní návyky a motivaci i schopnost postarat se v životě o sebe?
Tvrzení, že se nechováme rasisticky vůči Vietnamcům, protože u nic nakupujeme, mě spíš pobavilo. Drtivá většina Čechů jim totiž, jistě naprosto "nerasisticky", tyká.
K mnohokrát v BL i jiných médiích rozebíranému problému Matiční ulice bych měla následující připomínky.
Problém je téměř vždy líčen jako rasový (a to rasisty i odpůrci rasismu), ale podle mě jde spíše o dost komplikovaný případ sociální. Je myslím zřejmé, že mezi neplatiči nejsou jen Rómové.
Taky jsem přesvědčená o tom, že ne všichni, co tam žijí, jsou asociální lidé, nepochybně tam skončili i různí slušní, ale sociálně slabí , např. osamělý důchodce nebo matka samoživitelka.
Domnívám se navíc, že i ti “asociální” neplatiči nemusí nutně všichni dělat kravál a svinčík.
Postavení nějaké zdi, která oddělí část slušných (obyvatel rodinných domků) a ty zbývající (sociálně slabé) nechá napospas “lůze”, přece není řešení.
Sociálně slabí by se v domech pro neplatiče vůbec neměli octnout, často by stačilo, kdyby jim někdo poradil, jaké mohou ve své situaci získat sociální dávky. Věci by také pomohlo, kdyby měli možnost se přestěhovat do levnějšího(ale slušného) bytu. To ale mizerná bytová situace u nás asi neumožňuje.
Co se týče “asociálních” neplatičů, kdyby mohlo být placení nájemného důsledně vymáháno, jistě by jich ubylo. Mnozí lidé neplatí, protože vědí, že jim to projde. Přitom některým stačí pohrozit zveřejněním, a dluhy splatí. Na ty otrlejší by jistě zabralo vězení pro dlužníky nebo alternativní tresty (prostě si dluh odpracovat).
Podobně je to s lidmi, kteří sousedy obtěžují hlukem nebo nepořádkem, a nemusí to být jen v domech pro neplatiče, často stačí jedna partaj v jinak slušném domě. Jak je možné, že proti takovému chování nemají slušní lidé obranu? (Že nějaká zeď není řešení, je tady zřejmé!) Nejsou zákony, které by vynucovaly řádné chování (pod hrozbou adekvátních postihů) nebo jenom nejsou důsledně dodržovány?
Samozřejmě nejlepší by bylo, kdyby asociálních lidí bylo co nejméně, ale (a tím se vracím k úvodní části svého příspěvku) to bychom museli něco udělat pro výchovu a vzdělání dětí z problémových rodin.
Nedělali bychom to přece jen pro ně, ale pro celou společnost!
Než jsem svoji reakci dopsala, objevil se v BL
Karolina Bánomová a Bashy Quraishy. Co mají společného?
Diskusi, která vypukla 24. a 25. května na stránkách BL o Romech, cikánech či dokonce cigánech a otázkách jejich adaptace ve vlastní zemi a v zemi kam se odstěhovali, případně slovy Karoliny Bánomové kam utekli, bych rád doplnil trochu obecnějším pohledem.
Její pro "české" Romy specifický argument, že Romové nejsou cizinci a že žijí v Čechách už 700 let, je ovšem nutno trochu upřesnit. Za války Němci české cikány podobně jako české židy téměř úplně vyvraždili. Odhaduje se , že válku přežilo asi 500 českých cikánů a to je asi důvod, proč poslanec KDU-ČSL Štemberk se zmínil nedávno o odhadech, že mezi v současné době v ČR žijícími Romy je nejvýše 5% těch, jejichž alespoň jeden předek žil na území ČR před rokem 1945. Ti ostatní museli zřejmě v poválečné době odněkud (hlavně z východněji ležících zemí zemí) přijít. Přišli za okolností srovnatelných s okolnostmi, za jakých se už dlouho stěhují přistěhovalci z třetího světa do vyspělých demokratických zemí a chovají se obdobně.
Dánská ministryně Karen Jespersen vyložila 4. května v otevřeném dopise holandskému deníku De Telegraaf zásady dánské politiky vůči asylantům a jejich integraci, jejíž významnou součástí je m.j. tříletá lhůta, během které se asylanti mají naučit jazyk a seznámit se s normami a hodnotami dánské společnosti.
Na dopis téměř zuřivě reagoval 11. května v témže listu Basky Quraishy, místopředseda Federace organisací etnických menšin v Kodani. Stěžuje si na striktní politiku ministryně proti "nuceným manželstvím", ačkoliv mnoho allochtonů včetně dívek s vyšším vzděláním se prý pokoušelo jí vysvětlit rozdíl mezi "nuceným" a "aranžovaným" (či "sjednaným") manželstvím. Pan Quraishy konstatuje, že nucená manželství jsou již zakázána dánským trestním právem. Udělat z toho také součást cizineckého zákona je podle něho čistě politické opatření.
(Srovnejte to prosím s článkem Drastické kulturní rozdíly: vraždění žen v Pákistánu pokračuje 1.6.2000 v BL.)
Další jeho stížnosti (m.j.): Přistěhovalci po oněch třech letech nedostanou automaticky povolení k trvalému pobytu.
Mezi etnickými menšinami je velká nezaměstnanost, ani jejich vzdělaní a kvalifikovaní, dánsky dobře mluvící příslušníci neseženou zaměstnání.
Politici jako Karen Jespersen, premiér Paul Rasmussen a dokonce šéf největší socialistické strany Holger Nielsen, označili veřejně menšiny za primitivní a jejich normy a hodnoty za inferiorní. Dánská společnost otevřeně odmítá stát se společností multikulturní a chce jednostranně stanovit a prosadit podmínky integrace. Vinu za nedostatky integrace svaluje úplně na allochtony.
Závěrem vyložil pan Quraisky karty na stůl: Ministryně Jespersen by se měla zaměřit na sociálně ekonomické problémy allochtonů místo, aby trvala na podivné představě o nadřazenosti evropské kultury nebo obhajovala pomyslnou dánskou identitu.
Pro multikulturistu Quraisky je tedy dánská identita pomyslná, jeho vlastní však ne. Není vyloučeno, že bojovný způsob myšlení pana Quraisky má své kořeny v soudobé africké mentalitě, podle jména nepoznám, odkud pochází.
Nigerijec, který se dostal do Holandska, byl nesmírně udiven, že se EU státy "složí" na podporu hospodářsky slabšího Portugalska. "To by v Africe nebylo možné. My se díváme na jiné africké státy jen jako na soupeře!"
Nositel Nobelovy ceny za literaturu, Nigerijec Wole Soyinka konstatuje v rozhovoru s Los Angeles Times (převzatým LN 18.5.2000 pod názvem "Afriku ničí syndrom moci") hroucení humanitních hodnot v Africe a zvrácení pokroku, který se zdál přicházet po konci éry apartheidu. Jistě, utrpení dnešní Afriky není způsobeno vnějšími nepřáteli, přichází zevnitř. Afričtí vládci ze sebe navzájem vytvořili své nejhorší nepřátele. Jejich snaha dosáhnout konečné nadvlády strhává do propasti i obyvatelstvo vlastních zemí…Neumím si vysvětlit ani to, proč Afrika tak prudce upadla do barbarismu . Byl to současný konžský diktátor Laurent Kabila, který zahájil taktiku amputování rukou dětí svých nepřátel. Tato brutální metoda se rozšířila jako nějaký psychovirus a napdla i ostatní válečníky, včetně Fodaye Sankoha, povstaleckého vůdce v Sieře Leone. Tyto muži indoktrinovali své následovníky a donutili je, aby se zřekli jakéhékoliv povědomí o humanitě. Takové zrůdy se zrodily v Africe…
Ty následníky není někdy ani potřeba indoktrinovat. Pavel Luke Dobrovský referuje o svých zážitcích v Neviditelném Psu 28.3.2000 (Zimbabwe:…trpitelsky do pekla) m.j. …Nic není, jako bývalo. V době, kdy jsem byl v Zimbabwe zrovna probíhala aféra s místním novinářem, který si dovolil napsat pravdu o vojenských metodách, byl unesen vojenskou policií a několik týdnů vystaven mučení, ponižování a brutálním útokům. Ptal jsem se tehdy místních, co tomu říkají:"Mučení je správné," řekl mi jeden."Je to naše tradice a běloši se do toho nemají co cpát. Dovolil si psát proti vládě, tak ho mučili. Je to správné."
Dá se vyloučit, že by imigranti s takovou mentalitou mohli v budoucnu strhnou do propasti hostitelský evropský stát, jakmile jejich počet dosáhne potřebné hodnoty, což nemusí být ani zdaleka nadpoloviční většina? Před asi dvěma lety se mohli čtenáři dočíst v BL, že početné skupiny neintegrovaných přistěhovalců tvoří v terminologii druhé světové války v hostitelských zemích tzv. "pátou kolonu" doslova monumentálních rozměrů. Toho si všimla už i BVD, jakýsi holandský ekvivalent české BIS, která referuje o svých poznatcích ve výroční zprávě za rok 1999. (de Telegraaf 31.5.2000), předložené parlamentu.. Podle ní se různé arabské státy, zejména Libye, Spojené arabské emiráty a Saudská Arábie pokoušejí získat vliv v islamských skupinách v Holandsku m.j. pumpováním peněz do mešit, islamských škol a center. ( S tím souvisí i ti laskaví boháči z arabských zemí, kteří občas v Čechách nabízejí postavit mešitu za mnoho milionů třeba ve městě, kde není ani jeden mohamedán). Holandská BVD si dělá starosti, že tento vývoj ztěžuje integraci, protože přistěhovalci z jednotlivých arabských zemí jsou pod kontrolou agentů odpovídajících arabských států. Další starostí je rostoucí ilegální imigrace přistěhovalců, kteří si přinášejí s sebou určité konflikty ze svých domovských zemí.
Z prohlášení Karoliny Bánomové a Bashy Quraishy lze odvodit dva základní principy hájené přistěhovalci se značně nižším stupněm vývoje, než má hostitelský stát.
Ten se podle jejich názoru musí stát multikulturním, čímž se rozumí, že nikdo nebude k integraci do místní společnosti nucen, t.j. nemusí přijmout normy a hodnoty hostitelského státu za své. Hostitelský stát se musí postarat o to, aby přistěhovalci mohli žít na jeho úrovni.
Nedivím se, že tyto požadavky kladou, protože se jim doposud dařilo je prosazovat díky slabošskému postoji demokratických vlád kontrolovaných politickými korekčníky. Ale toto období asi spěje ke konci, alespoň v Evropě. Nicméně nechtějí tito přistěhovalci z pochopitelných důvodů veřejně přiznat velmi důležitou okolnost, že totiž vzhledem k jejich množství a chování nejsou už ve vyspělých zemích vítáni. Takoví ovšem nejsou všichni, abych jednou udělal radost vydavateli BL.
Současný vývoj vyvolává obavy v řadách těch (solidních) imigrantů, kteří si nekladou žádné podmínky a chtějí se co nejrychleji přizpůsobit poměrům v hostitelské zemi. Hned vedle dopisu pana Quraisky otiskl De Telegraaf dopis S.A. Vahidiana, který píše: Konečně zřetelná a spravedlivá integrační politika dánské ministryně vnitra. Ta přehnaná tolerance vůči cizincům má opačné následky. Sám pocházím z ciziny a mám mohamedánské vychování a jsem přesvědčen, že to jde někdy příliš daleko. Ti lidé si sami zvolili tuto zem, aby zde žili a musí se proto přizpůsobit jejím pravidlům. Když naši ministři chtějí řešit problém slabé znalosti holandštiny, musí přestat s vydáváním informací v tureckém a marokánském jazyce. Ostatní cizinci je také nedostávají ve svém jazyce. Mnozí přistěhovalci očekávají od Holanďanů, že pochopí vše z jejich kultury a zvyků a že se přizpůsobí životnímu stylu přistěhovalců, místo co by tomu bylo naopak. Vezměme na příklad nesmyslný návrh, aby (mohamedánský) "obětní svátek" byl prohlášen za státní (holandský) svátek. Mimo to musí Holandsko přestat s přehnanou poddajností…jinak tady zakrátko budeme mít extremistickou pravicovou stranu a ostatní cizinci, kteří se plně přizpůsobili jako já, to odnesou. Proto, Holandsko, vezmi si příklad z dánské ministryně.
P.S. Vydavatel tohoto listu v komentáři k článku Z konference o české vědě: Petr Matějů o obstrukcích české byrokracie vůči zahraničním vědcům zapomněl na své zásady o kolektivním odsuzování a poněkud nadšeně prohlásil, že přistěhovalectví všeho druhu je pro každou zemi ekonomicky i kulturně prospěšné. Na základě shora uvedeného a s odkazem na vzpomínky na své mládí v komunistickém režimu se cítím oprávněn označit jeho prohlášení za nevědeckou metafysiku.
J. Teplý, 1.6.2000
Poznámka JČ: Za nevědeckou metafyziku já naopak označuji rasistické teorie pana Teplého o celkovém, podřadném étosu celých "jiných" kultur, založené na několika nereprezentativních citacích - je to asi, jako kdybych označoval celý český národ za rasistický na základě podpůrných reakcí na včerejší článek Josefa Pospíšila v Britských listech. Podobně jako citace z českého tisku za naprosto neprůkaznou považuji citaci jakéhokoliv materiálu z bulvárního Neviditelného psa. Spíše než pseudoteorie o podřadnosti a hrozivosti kultur jiných národů (jak to, že pana Teplého pustili do Holandské z té podřadné a hrozivé východňárské české komunistické kultury, neměli ho raději v zájmu zachování své civilizace nechat venku za dráty?) zastávám přesvědčení o společném lidském dědictví většiny národů, které se zdá být lépe zdokumentováno než náhodně vybrané bigotní citáty ze západního tisku. Evropa bude potřebovat z ekonomických důvodů ročně více než deset milionů přistěhovalců a na lidi odjinud si bude muset zvyknout. Právě přistěhovalci se většinou silně snaží o to, uchytit se a být úspěšní v nových zemích. Před druhou světovou válkou bylo přistěhovalectví do západní Evropy daleko vyšší než dnes a "etnicitu" západoevropských národů to nijak nenarušilo.