Pan Pospíšil není rasista, je jen pragmatik
Vazeny pane redaktore,
Uverejnite li clanek pani Banomove z Canady a proti tomu odpoved pana
Pospisila,pak je Vam jiste jasne jak to dopadne.
Pri takoveto konfrontaci budou "rasiste" z CR stale silnejsi ve svem odporu
proti vsem kdo je budou oznacovat za 'rasisty".
Jestlize vsak zverejnite clanek jako
Nataša, slovenská Romka, uhorela v Londýne,
pak si myslim ze nejen normalni ctenar, ze i SKINHEAD, ktery umi pouzivat
mozek se musi zamyslet, zastydet za to ze nekdy bezduvodne nekoho napadl!
Vice konkretnich prikladu ze zivota,
mene modnich politickych reci.
Vazeny pane redaktore
jen poznamka k Vasi poznamce:
Poznámka JC: Text Josefa Pospíšila je prodchnut pozoruhodne silnou nenávistí
vuci celému jednomu etniku. Vzhledem k tomu, že Britské listy dostávají
dopisy od ctenáru, kterí s panem Pospíšilem vrele souhlasí, je to na
pováženou: tyto reakce by mely sloužit jako materiál k tomu, aby ceští
obcané romského puvodu dostávali azyl v západních zemích v podstate
automaticky.
Nesouhlasim, nebot pan Pospisil v zaveru rika:
Nejsem rasista, jen pragmatik. A je mi uprímne líto tech slušných Romu,
trpících za hríchy tech neslušných. To si ale vyridte mezi sebou a ne s
námi, nám to nevycítejte. Takže spíše než mými názory, mela byste opovrhovat
temi, kdo me k nim privedli. A spíše než jimi opovrhovat, mela byste se
snažit napravit je.
Pan Pospisil rika, ze je mu uprimne lito tech slušných Romu, trpících za
hríchy tech neslušných.
V rozporu s tim pisete :
Text Josefa Pospíšila je prodchnut pozoruhodne silnou nenávistí vuci celému
jednomu etniku.
Jak ja pochopil clanek pana Pospisila
oznacil bych jej jako "silny odpor proti te casti Cikanskeho etnika, ktera
se chova asocialne, nerespektuje zakony, pacha kriminalni cinnost."
A to bylo, je a bude pro vetsinu obyvatel neprijatelne!!!
Svoji poznamkou jste me ( a jiste vsechny me podobne ) primo prinutil
k otazce:
kolik hlasu, podpisu, vyjadreni, by bylo zapotrebi,
aby, jak rikate:
aby ceští obcané romského puvodu dostávali azyl v západních zemích v
podstate automaticky?
Myslim aby to bylo akceptovano vladou britskou, USA, kanadskou, finskou atd?
Na to nutne navazuje otazka druha.
Pokud cikanske etnikum nezmeni sve zivotni navyky a zvyky
a prislusnici tohoto etnika budou pokracovat v pachani kriminalni
cinnosti i v dotycnych zemich, jaky bude trend vyvoje v udelovani
automaticky udelovaneho asylu?
Pan Pospisil onu skandinavskou zemi nejmenoval, ale Finsko si zazilo
velky shock a reakci verejnosti si pro Vas jako novinare nebude tezke
zjistit.Pritom cislo jak snadno zjistite je nizsi nez jejich pocet na pr. v
Great Britain.
Na jednu poznamku pani Banomove pan Pospisil nereagoval.
Nevim zda ze slusnosti, ci ve snaze vyvarovat se z narknuti nejhorsich.
Pani Banomova uvadi cislo 33 zabitych ci zavrazdenych prislusniku Cikanskeho
etnika v Ceskoslovensku.
Nespecifikuje o jake casove obdobi se jedna.
Mohu poskytnout informaci, kterou jsem ziskal zcela nahodne od dustojnika
Ceskoslovenske policie. Tento pan slouzil v oddeleni zvanem zde Homicide
department,takze jiste vedel o cem mluvi.
V te dobe (r.1979-80) se mluvilo o vrazde spachane skupinou Cikanu.
Nevim proc me napadlo se zeptat kolik vlastne tito nasi spoluobcane maji na
svedomi zivotu. Rekl ze se jedna o vazny problem (kriminalita cikanskeho
etnika) ale odmitl presnou odpoved a vlastne odpoved vubec a zduraznil ze je
v zajmu statu nerozdmychavat vasne mezi lidmi a oznacil informace za
tajne.(jako vse v te dobe).
Kdyz jsem presto chtel nejakou orientacni odpoved jen ve velmi hrubem
rozsahu zadne cislo neuvedl, jen na muj dotaz zda jde o jednotlive pripady,
ci desitky, ci stovky, z jeho odpovedi vyplynulo ze za dobu povalecneho CSSR
se jedna vlastne o stovky pripadu!
Muze byt namitnuto ze srovname-li 15 milionovy treba New York a
Ceskoslovensko, pak pocet vrazd v New Yorku za rok hrave prekonaval
statistiku CSSR za 10 let!
To byl take jeden z argumentu komunistu o prohnilosti kapitalismu!
Neodbocujme vsak od veci!
Kolem r. 80 byl pocet cikanskeho etnika v CSSR oznacovan cca 200 tisic,
dnes se odhaduje jiz na 500tisic s tim ze oficialne se k tomu hlasi jen
necelych 200tisic. Potud cisla statistik.
Jakkoliv cislo 33 mrtvych uvadene pani Banomovou pusobi silnym dojmem a je
jiste odsouzenihodne, druha strana by patrne mohla predlozit cisla znacne
vyssi,takze tato argumentace neni tim nejvhodnejsim co bychom meli
pripominat, mluvime li o hledani spolecne cesty.
Neodbocim prilis od veci kdyz pripomenu udalosti, ktere prozivame zde
v Australii.
Minulou nedeli cca 300 tisic lidi manifestovalo v pruvodu
pod ideou " reconciliation" - usmireni.
Ani v dnesni CR jiste nechybi dobra vule vyjit vstric.
Jen si nejsem jist zda vykriky o rasismu a kritika z ciziny(casto z tech ne
prave nejvhodnejsich mist) jsou presne to co presvedci obcany CR.
Vyhrady, z nichz nektere popsal pan Pospisil, jsou nazorem vetsiny obyvatel
CR ne proto, ze by nekdo rozdmychaval "rasisticke" nalady, ale protoze se
nahromadilo prilis mnoho toho co obyvatele nemohou jiz dale tolerovat.
Oznaceni rasista je jen jednostranym osocovanim.
Vi se presne co je "rasisticke",ale chybi presna specifikace toho co musi
udelat Cikanske etnikum aby to bylo prijatelne pro vetsinove obyvatelstvo.
A hlavne neni to jen otazka CR, jak by si nekteri prali!
Je to celovropske, a v podstate celosvetove.
Dnesni Fidzi muze byt dokladem.
Narknete "native" Fidzany od veku zijici na ostrovech z rasismu proti
Anglicany dovezenym Indum!
V reseni nam dopomahej Buh.
Mike Jarolím - Sydney
Poznámka JČ: Text pana Pospíšila - navzdory výše uvedeným citacím pana Jarolíma - BYL prodchnut silnou nenávistí k celému romskému etniku. Proč vůbec lidi dělit na "Romy" a "Čechy"?
Nechci problém popisovat, chci jej řešit
Jaroslav Hradecký
Vazeny pane Pospisile,
znovu a znovu jsem procital Vas dopis pani Banomove (BL010600) a premyslim, jak na nej reagovat - protoze si o reakci z meho pohledu rika. Domnivam se, ze nakonec nejlepe pomohu veci, kdyz se nepustim do polemiky odstavec po odstavci. Neucinim tak proto, ze v rade z nich mate kus pravdy. A reagovat na ne zpusobem :"... ano, ale ..." by vlastne byla tataz technika popisu problemu, kterou jste uzil.
Tim, prosim nekritizuji - jen konstatuji, ze Vas, nesporne pusobivy clanek, ktery mne nenechava na pochybach, ze vite o cem mluvite, ma teziste v konstatovani faktu. Jiste pripustite, ze jste se misty dopustil nedolozeneho zobecneni, na strane druhe Vam rad priznam, ze jako autor jen tezko mohu jev "casty" kvantifikovat jeste nejak jinak. A ze jde o problemy a jevy, jejichz cetnost je casto vnimana jako "nadkriticka" Vasi roli cini jeste tezsi.
Mam vyhodu, ze pisi s odstupem vice, nez 24 hodin a cetl jsem tedy i repliky. Vsimnul jsem si na tomto malem - tedy ne-reprezentativnim vzorku, ze ti co s Vasim popisem stavu a misty naznaky jeho pricin prevazne souhlasi, cini tak v rovine fakticke. Naopak Vasi kritikove, opiraji svuj (zpravidla take "en-block") odsudek o principy mravni "rasizmus" ap., ktere oni i Vy i ja z nejakych duvodu, hodnych podle mne noveho, hlubsiho prezkoumani povazujeme za "spatne" - Vy nejste rasista, pani B. tvrdi o sobe totez, vydavatel take a ja se pridavam.
Situace se meni az pri pohledu casti ctenaru a pani Banomove na Vas, atd. Dovolte proto par, snad kacirskych slov k pojmu "rasismus". On ma sve koreny nekde v pojmu "xenofobie" a ta zase v prostem strachu z neznama. Jsem trochu strucny, ale snad jeste citelny. At mi v tomto smeru vzdelanejsi ctenar promine, ale vidim tam opet (podle stupne spolecenske nebezpecnosti, což je dalsi vagni pojem, hodny prezkoumani - piseme totiz na zacatku letopoctu dvojku) a "sestupne" paralelu s pojmy "fasismus", "sovinismus", "nacionalismus" atd. az prosty pocit prislusnosti k nejake fuzzy-skupine. Zde narodu, resp. etniku.
Shrnu-li to, pak vsichni ucastnici debaty povazuji sebe sama za ne-rasisty. Cast z nich neveri v tomto bode casti svych protejsku. Dale; projevy souhlasne jsou vedeny v rovine - rekneme vecne, naproti tomu projevy nesouhlasu v rovine nikoli-vecne.
Dusledek je nasnade - vsichni mohou mit svuj kus pravdy. Jedine, ceho se eskalaci teto techniky "zkoumani" spolehlive nedobereme je reseni. Jak take? Ostatne si nemyslim, ze by muj prispevek tuto patovou situaci nejak zvlast zmenil. Ale citim potrebu, pokusit se ucastnikum pomoci svou troskou. Prosim proto, aby jste predchozi radky v zadnem pripade nebral jako analyzu, ci dokonce troufaly pokus o nadhled. Pokusil jsem se vyjasnit si nahlas, jak vidim nazorove pole a argumentacni arzenal.
Zil jsem dostatecny cas v Litvinove - Janove, v Teplicich v Cechach, znam velmi dobre Most a ukazoval jsem svym znamym Chanov snad petkrat. A protoze jsem mel od soudruha okresniho tajemnika pro prumysl Machovce (UL) doporucenu zmenu vzduchu, tak i v Ceskem Krumlove. Uvadim to proto, abych prezentoval svou kompetenci k veci neco rici.
Predevsim je, pane Pospisile dobre, ze jste svuj clanek napsal tak, jak jste jej napsal. Z me strany videno, neni zadny jednotlivy fakt, tam uvedeny nepravdou. Jedinou poznamku bych si jako muz k muzi neodpustil - je skoda, ze jste hodnotu sveho vkladu (nejspis v zapalu "dopsat to, pokud mi to pise a necist to, nebo to zacnu do nekonecna editovat" uzil ironie, jinak - uznavam - v polemice povolene. Primlouvam se u ostatnich diskutujicich aby tuto vadu krasy pominuli. Ostatne, kdo chce resit problem, musi se zabyvat primarne obsahem.
Opakuji, je dobre, ze jste svuj clanek napsal. Polemizovat s nim odstavec po odstavci nehodlam. Mam za to, ze bych v drtive vetsine pripadu zacinal klasickym "... ano, ale ..." a koncil "objevem", ze jde o otazku miry. At uz miry Vami popisovaneho jevu, skutku ci vlastnosti nebo mirou tolerance majoritni komunity.
V zaveru bych se asi dobral nejakeho apelu na vyssi toleranci vetsiny a podobneho apelu na vetsi snahu (vsech) mensin prijimat co nejvic vlastnosti vetsiny, ktere mi neskodi, neomezuji mne v principialnich mravnich, etickych, atd. dimenzich, a prejimat tak oboustranne unosny uzus vetsin jiz proto, protoze je to cesta nejmensiho odporu - tedy oboustranne nejmene bolava a bezkonfliktni - napriklad pro deti snad vsech etnik, ktere jsou svymi rodici milovany. Nanestesti take jinak. Pokusim se proto - povazujice se take za pragmatika a ne/rasistu - Vas pohled na vec doplnit.
Nezvratnou skutecnosti je, ze se souziti s "lidmi odjinud" a v nejsirsim ( !!! ) slova smyslu nasimi "jinymi" lidmi budeme muset naucit zit, at se to komukoli z nas libi, ci nelibi. Pocet "jinych" lidi poroste, na tom nic nezmeni ani docasna politicka vitezstvi nacionalistu kdekoli.
Pojmy, jako etnikum, narodnost, trida, politicka prislusnost, ideologicka, sexualni, nabozenska ap. orientace, ktere jsou jiz dnes dobre jen pro politiky, kterym to obcan - volic opakovane a trapne spolyka a sklizi za to po pravu jejich aroganci, pohrdani a vysmech.
Vsechny ty pojmy jsou jiz mnoho let vagni a ja neprestavam zasnout, co se ve jmenu techto chimer pase nadale bolesti a zla. Nepamatuji se, ze by nejaky laskavy statnik proti jejich zneuzivani energicky vystupoval a vedl svuj lid k vedomi toho, ze vzajemne pochopeni nas nemine, byt bychom se nakrasne a nakratko vzajemne vyvrazdili. Intolerance neni program a nema budoucnost. Opakuji, je dobra jen k dosazeni moci a jejimu udrzovani metodou "divide et impera", ktera by jiz davno mela kazdeho racionalne uvazujiciho cloveka - tedy i pragmatiky - urazet.
Kupodivu to stale funguje a potvrzuje tristni klasikovo konstatovani, ze totiz "Primarni a nejzhoubnejsi poverou je vira ve zdravy lidsky rozum". Konec citace - neni co dodat. Moje matka nebyla Češkou, jedna babička je z Clevelandu, druha z Kolina. Mezi mymi muzskymi predky jsou Cesi jen otec a ded. Ja sam jsem se nenarodil v Cechach avsak narodnost jsem si zvolil ceskou. Jsem tedy Cechem, ci nikoli?
Kam tim mirim - po staleti se lide misi a pojmy etnikum atd - viz vyse ztraci na jednoznacnosti. Cirkve si stezuji na vlaznost svych ovecek, anglictina se stava mezinarodnim jazykem obchodu, francouzstina diplomacie. Milovat sve nareci je z (řekněme) nad-racionalnich duvodu uslechtile, z ryze racionalniho pohledu zbytecne. Zakladni skoly jiz nareci neuci - toto studium se objevuje az na filosofickych fakultach.
Divim se, ze v rasistickych a "rasistickych" trestnich kauzach, jeste nebyla prezkoumavana opravnenost stiznosti te ci one strany. Jak fakt, ze ten, ci onen je ciste "bila" ...., tak ten, ci onen, ciste "cerna" .... - dosaďte, dle gusta. Mate mne, ze podle posledniho scitani lidu (overoval jsem si to predloni u p. doc. Outraty (Cesky statisticky urad) a rekl mi to jen po pameti) je u nas registrovano kolem 30000 (slovy triceti tisic) obcanu romske narodnosti.
Mate mne, ze mezi poklady lidovych pisni neoddiskutovatelne patri " ... Cikanko ty krasna, Cikanko mala ...", stejne jako "... kdo to byl?! Cikán, cerny Cikan". Kolik je Cecha ve mne, kolik je Cecha v Romovi ceske narodnosti, kolik je Romky v dceri Cecha a krasne Cikanky? A kolik je Roma v jejim synovi se Slovakem - abych byl jen uvnitr CSR a zamerne vynechavam Podkarpatskou Rus. V Brne jsem potkal Cecha jmenem Lotrek - uz snad tri generace se nepisou Lautrec....
Doporucuji ucastnikum k uvaze zaver, ze pres zduraznovani narodnostnich, rasovych a j. odlisnosti cesta nevede jiz dnes a nepodari-li se politikum, abychom se - opakuji docasne - vyvrazdili, bude jednoho krasneho dne vsechno to vydelovani (-se i jinych) jen vetes.
Daleko horsi je pomysleni, co vyjde driv. Pristehoval jsem se pred snad deseti lety do meho, nynejsiho bydliste, ktere neni v poradi mest daleko za Prahou a soused, kteremu nase pracka jako na potvoru udelala skvrnu na strope, mi prisel sproste vynadat a doporucil mi, abych se vratil do puvodniho bydliste (take zadneho "vystrkova"), ktere identifikoval podle tehdy nepreregistrovane poznavci znacky auta. Hulakal v nekolikapatrovem, prostornem dome, bezpecne si vedom, ze to tomu "privandrovalci" nandal. Podotykam, ze rozdil v nasem vzdelani, spolecenskem postaveni, image a majetkove situaci je silne v muj prospech. Cemu se mam pak divit, byl-li bych navic jine rasy?
Jak jsem naznacil, stravil jsem nejaky rok v nadherne, romanticke krajine jiznich Cech. Vztah lidi k privandrovalcum mne sokoval - tehdy tam nachazelo v drevorubecke profesi dusevni klid rada vzacnych lidi; mne sameho privital pan reditel slovy: "...neboj se, ja mam v lese vzdelany lidi" - a nelhal. Nejhure na tom byly nase zeny a deti - my muzsti jsme si rychle nasli sve misto v hierarchii party - stacilo umet vzit za praci a zbytek dorovnala v patek hospoda. Ale zeny a deti si vytrpely rafinovaneho ponizovani v krame, v ordinaci i ve skole "neurekom". Muj ucitel prace s pilou, vzacny, cisty clovek, mne vzdy utesoval slovy "... ale, ale, na vesnici je prece krasne - lidi maji k sobe bliz..." ovsemze ironicky. Ani mezi sebou nemeli pohodu. Puvodne jsme tam sli vsichni s predstavou, ze tam zustaneme, prace v lese vyvolavala neobycejny hlad po knize. Nase rodiny to ale vetsinou neunesly. Xenofobie ceská, prostá. Cesko - ceska. K nevire a k nevydrzeni.
Nechci to prilis rozvadet. Diky konfliktum se soukmenovci (sic! soudruhy) jsem se stehoval mnohokrat. Jihocechum se omlouvam, meli ke sve xenofobii take sve duvody a vybral jsem si je proto, ze to byl prvy sok. Ty dalsi, jinde, uz jsme ocekavali a nebylo to tak intenzivni.
Omlouvam se ze pisi hodne v prve osobe. Jinak bych ale tezko dokazal vtahnout ctenare, zejm. musel-li se take vicekrat stehovat do sve uvahy a nabidnout mu srovnani jeho zkusenosti se svou - a pokusil se tak obhajit svuj prvy zaver, ze totiz jde primarne o xenofobii i uvnitr etnika. Zde si ale nemohu odpustit poznamku: naseho, ceskeho. Vzpominam si na (Lichtenberg tusim a nepresne): "Reknes-li v Kocincine "Aj, aj", pozvou te do domu a daji ti najist. Reknes-li u nas "mam hlad" odpovi ti "Aj, aj". Mluvime take o Romech, tam jsem to nepozoroval, naopak je tam soudrznost sirokych rodin u nas nemyslitelna a soudrznost cele komunity vyssi.
Nekolikrat jsem v textu zduraznil ze verim. ze nas souziti nemine. Kazda jina alternativa vede ke katastrofe. Panove Dzurinda a Zeman mi vzali vitr z plachet, kdyz pred asi tydnem vyslovili, ze tzv. "Romska otazka" je evropskou zalezitosti a mnohdy vitanou zaminkou pro peskovani Ceske republiky, ve ktere jsou nasi Romove zneuzivani a hraji podle cizich not. Abych nezapomnel - byla to Ostrava, kde dostali oficialni nabidku a prispevek na emigraci?
Pro zacatek bych doporucoval zvazit, do jake miry je mozne a realne, dosahnout u Cechu, Moravanu a Slezanu lidske soudrznosti, podobne Romske. Pesimiste se mnou budou rychle hotovi tvrzenim bez dukazu, ze Romy stmeluje jejich izolace. Bohuzel, my, Cechove jsme byli casto odkazani sami na sebe a krome nekolika tydnu hura-bratrstvi jde vse postaru.
Dalsi pesimisticky prispevek bude asi veden proti soudrznosti s tim, ze vyssi porozumeni mezi Cechy - a ja pridam Moravany a Slezany - povede k vetsi izolaci etnik. S timto nazorem jsem po zrale uvaze hotov ja: Jakekoli vzajemne lidske porozumeni navozuje moznost jeho eskalace a dokonce zlepseni vztahu s prirodou.
Až po letech života v USA jsem si uvědomil, že jsem byl rasista
Az po letech ziti ve Spojenych statech jsem si uvedomil, s jakym obrovskym
balikem rasismu na zadech jsem odesel z Ceskoslovenska. Vim, ze i ja jsem
byl tupec, ktery se domnival, ze kultura v ktere jsem vyrostl, byla ta
normalni, rozumna a spravna. Kultura, podle ktere by se melo merit vsechno,
co je jine a nezname.
Pracoval jsem nekolik roku pro bostonskou organizaci, ktera usazovala
uprchliky z celeho sveta, a zil jsem a ziji dodnes v bostonske ctvrti ,
slozene z lidi vsemoznych kultur a ras. Ze zacatku mne neuveritelne
sokovalo a drazdilo chovani mych sousedu, i mych klientu.
Byli totiz jini!
Jinak chapali pojmy jako pritomnost, minulost a budoucnost, cas, praci,
jazyk, soukrome vlastnictvi, oblekani, mravnost, princip kolektivu a vubec
smysl zivota.
Dnes vidim, ze jsem mel konsky obrovske klapky na ocich a
pozdeji jsem musel, chte nechte, priznat, ze svet je pestrejsi, nez jsem si
predstavoval.
Musel jsem ale vylezt ze sve ceske kotlinky na hodne velky kopec a
rozhlednout se kolem sebe . Pak jsem teprve uvidel, ze v kotline na obzoru
muzou byt jini lide, kteri vyrustali v jinem prostoru a jinem case a
nemuseji byt spatni, jenom proto, ze nepojidaji veproknedlozelo s pivem a
nejsou v nedeli zticha. A nemusi se mezi nimi a mnou stavet zadna zed.
Mimochodem, loni 17 listopadu jsem v Maticni ulici v Usti nad Labem na
protest proti zdejsi nechutne zdi prerizl ceskou vlajku. Obe pulky jsem
pak symbolicky umistil z kazde strany zdi - "kdyz nekdo rozdeluje zdmi
spolecnou zemi , tak si take musi rozdelit vlajku".
Byla to prvni malicka splatka dluhu, ktery dnes citim vuci ceskym Romum.
Dluh na kterem jsem se i ja, byt nevedomky, podilel.
Za svou byvalou blbost se omlouvam a doufam, ze nam jednou Romove odpusti.
Naproti tomu o Josefu Pospisilovi bych rad rekl, ze je obrovsky vul a nikdy
se mu za to nehodlam omluvit !!!
Na rozdil od odstatnich klidne rad uvedu svoji adresu:
Milan Kohout
POBOX. 200661
ROXBURY-BOSTON
MA 021 20
MKOHOUT@worldnet.att.net
tel 617-4425816
Poučná debata o rasismu "Proti všem"
Pane Culiku,
debata (proti vsem?) o ceskem rasismu je pro me velmi zajimava a poucna.
Kdyz to shrnu, vsichni tvrdi: Cikani (Cigani, Romove) jsou na tom tak
spatne, protoze se vubec nesnazi a misto toho ziji asocialne, zneuzivaji
socialni pomoci, nepracuji, kradou, prepadavaji a loupi. Az na vyjimky,
mezi nimiz mame kamarady (vsimnete si, prosim, ze kamaradsoft hraje roli
i zde ;-). (Tady jste se ponekud unahlil - "Pripisovat cele etnicke
skupine bez vyjimky celou radu zapornych vlastnosti pripomina
ideologicke radeni nemeckych nacistu." - vyjimky uznavaji skoro
vsichni.)
Vy rikate: "A co kdyz Romove ziji asocialnim zpusobem jen v ceskem
prostredi a dostanou-li se do sofistikovanejsiho kulturniho prostredi s
vetsim mnozstvim socialni pomoci, jak se z pripadne zaostalosti
vyhrabat, dostanou se z toho?"
Jinak receno, vsichni zaluji na Romy - za vsechno mohou oni sami!
Zatimco Romove (a Vy) zaluji na ostatni - vsechno je prave naopak,
muzete za to vy!
Kdyz se obe strany takto do sebe zakousnou a zacnou se vzajemne
obvinovat, nevidim moznost nejakeho rozumneho reseni s viditelnym
vysledkem. Dokud si obe znesvarene strany nezacnou zametat pred vlastnim
prahem (prestat delat ramus kvuli smitku v oku sveho bratra a vzit
konecne na vedomi tram v oku svem), tezko mohou prijit na to, ze maji
pravdy jen pul a tu druhou pulku ma druha strana. Prave to bude nejtezsi
- je mnohem snazsi a lakave vyhnout se obtiznemu reseni svych problemu a
misto toho si nalezt nejakeho vinika - nepritele (jak to predvedlo uz
nekolik neblaze proslulych ideologii). Ma to jen drobnou vadu - nikam to
nevede, resp. vede to do pekel.
Zda se mi, ze jde (jako v jinych obdobnych konfliktech) o krizi duvery.
Bili neveri Cernym a Cerni zase Bilym. Je pochopitelne, ze za techto
okolnosti obe strany touzi po represi tech druhych.
Je treba, aby Bili
uverili, ze Cerni budou (vetsinou) vyuzivat a nikoli zneuzivat pomoci,
ktera jim bude poskytnuta. Cim vetsi duvera, tim vetsi ochota pomoci.
Stejne je treba, aby Cerni uverili, ze Bili jim skutecne pomoci chteji a
nestrpi, aby byli diskriminovani. Je nutne se zastavit a zeptat se sami
sebe: "Delame dost pro to, aby nam ti druzi mohli uverit?" Bili a Cerni
- opravdu pro to delame dost?
Bili: kolik je vlastne mezi nami tech, ktere osud Romu skutecne zajima,
kteri chteji pochopit, jaky maji problem, s nimz se musi utkat, kteri
jim s tim opravdu chteji pomoci a kteri nestrpi (zduraznuji - nestrpi),
aby byli sikanovani a zabijeni? Kdo jsou ochotni jim uverit?
Cerni: kolik je vlastne mezi vami tech, kteri se ze vsech sil snazi tu
pomoc, kterou vam Bili poskytuji vyuzivat a nikoli zneuzivat, kteri se
snazi pochopit, jaky to mate problem a kteri jsou ochotni pred nim
neuhybat, ale utkat se s nim? Kdo jsou ochotni Bilym uverit?
Co je vlastne zakladni problem Romu? Myslim, ze potize s adaptaci na
svet kolem nich, ktery se meni rychleji, nez jejich tradice, ktera po
staleti pomahala prezit. Rodinny kolektivismus (jedinec neznamena nic,
jeho vzdelani, uspechy, ale i odpovednost rovnez), system hodnot a
mentalita jsou z jineho stoleti - ve zmenenych podminkach Romum vetsinou
prekazeji. Spoluautory teto tradice jsme my, resp. nasi predkove. Romove
byli vzdy vytlacovani na okraj spolecnosti a to formovalo jejich tradici
zasadnim zpusobem. V tomto smyslu nam nic nebrani citit spoluodpovednost
za jejich soucasne potize. Muze to byt dost dobry duvod, snazit se jim
pomoci. Neni to jednoduche. Prejit na dynamictejsi zivotni styl, snizit
vahu tradice a individualizovat se. Snad lze vytusit, ze hromadne a
rychle to z principu ani nelze. Bez vydatne pomoci okoli mimoradne
bolestne a zdlouhave. Zatim tedy bez vyraznejsiho uspechu.
Bohuzel, konflikt uz zasel prilis daleko a nadelali jsme si tim dalsi
problemy navic. Na odlisnost a potize s adaptaci Romu jsme reagovali
rostouci neduverou. Asi nam nedoslo, v jak obtizne situaci se ocitli.
Pochopitelne. Kdyz se o nekoho nezajimam, tezko o nem neco mohu vedet.
Asi nam tady vzniklo neco jako sikana. Je-li to nemoc cele skupiny
(nejen agresoru a obeti), pak v tom litame vsichni. V tomto pripade jsem
pro rozumne uplatneni kolektivni viny. Je to problem nas vsech, ze
strpime, aby slabsi ci odlisni mezi nami byli vysmivani, napadani a
zabijeni. Netyka se to jen skinu a Romu - onemocneli jsme vsichni. Pokud
to nezastavime, dalsi stadium bude jeste horsi a cesta zpet daleko
obtiznejsi.
Pane Culiku, jsem presvedcen, ze v zasade mate pravdu - Bily je na tahu!
Mohou se obě strany shodnout?
Vážený pane Čulíku,
ta debata o Romech a rasismu nabrala na obrátkách. Zajímalo by mě, zda
existují tvrzení, na kterých by se dokázaly shodnout obě strany polemiky.
Nabízím jako východisko hledání společného základu chápání romského problému
třeba tato tvrzení (s rozlišení etnika používám označení Romové-Gádžové,
pokud to někomu vadí, ať zamění slovy Cikáni - Bílí):
Někteří Romové se chovají asociálně a porušují zákony. Nejčastěji tím, že na
ulicích okrádají spoluobčany o jejich peněženky.
Někteří Gádžové se chovají asociálně a porušují zákony. Například tím, že se
nezákonně obohacují z majetku druhých - šidí, tunelují podniky, fondy a
banky jim svěřené - čímž tisíce důvěřivců připravují o celoživotní úspory.
Někteří Romové neudržují kolem sebe pořádek a chovají se hlučně.
Někteří Gádžové je proto považují za méně kulturně vyspělé jedince.
Někteří Romové se považují za pouze oběti chování Gádžů a nejsou ochotni
připustit žádný podíl na své neutěšené hmotné a sociální situaci.
Někteří Gádžové považují Romy za viníky jejich situace a nejsou ochotni
připustit, že mnohdy jsou obětí předsudků ze strany Gádžů.
Někteří Gádžové dokonce považují barvu pleti za důvod k fyzickému napadání
spoluobčanů či za ospravedlnění trestné činnosti vůči nim.
Někteří Romové považují každou kritiku na svou adresu za projev rasismu.
atd. atd. atd.
Já sám osobně bych chtěl vyzvat každého diskutujícího, aby se zamyslel na
svým příspěvkem a zkusil jej doplnit o co nejvíce těchto "někteří".
S příspěvkem pana Pospíšila a ostatních kritiků Rómů ostře nesouhlasím právě
proto, že tam toto vymezující slůvko chybí. Jako by nechtěli vidět, že
přehánějí, že se zaměřují jen na část skutečnosti, že si vybírají jen ta
fakta, která jejich přesvědčení potvrzují a přehlížejí fakta, která se jim
hodí do krámu.
Na druhé straně se nedomnívám, že je lze přesvědčit o tom, že se mýlí, tím,
že jim dám negativní nálepku. Oni ji odmítnou a dají si jinou ("Nejsem
rasista, jsem pragmatik"), kterou mohou akceptovat.
Takže, pane Pospíšile a ostatní: ano, znám Romy, kteří téměř přesně splňují
negativní obraz, kterým je líčíte. Myslím si, že dělají Romům ostudu a že by
ostatní Romové udělali dobře, kdyby se od nich jasně distancovali. Ale znám
i Romy, kteří vedou vzorný život, ale kterým přesto jejich život opakovaně
bedůvodně ztrpčují Gádžové ponižováním, podezíravostí, nadřazeností a mnohdy
i fyzickým násilím. Být Gádžou, který bydlí v sousedství neslušných Romů je
jistě těžké. Ale být v České republice slušným Romem je snad ještě těžší.
Jako Gádža se za projevy netolerance a násilí vůči Romům, kvůli nimž
opouštějí tuto zemi, hluboce stydím. A od ideologie a chování skinheadů a
dalších rasistů se chci zcela jasně distancovat já. Můžete, pane Pospíšile,
napsat, zda souhlasíte nebo nesouhlasíte s ideologií o nadřazenosti bílé
rasy, s útoky skinheadských bojůvek na Romy, s házením zápalných láhví do
oken bytů, kde spí nic netušící děti a ženy, s tím, že někoho nepustí do
restaurace, jen proto že je Rom? (Pokud ano, pak jste podle mne opravdu
rasista a ne pragmatik). Pokud ne, nepociťujete rozhořčení a stud nad tím,
že se takové věci v České republice dějí? Nebo si myslíte, že se nedějí?
Prosím, nepovažujte to za řečnické otázky.
Poznámka JČ: Myslím,že i v dobře míněném článku pana Možného spočívá velké nedorozumění. Proč pořád musíme vydělovat Romy z národa jako něco jiného? Proč označovat lidi, kteří se případně chovají asociálně, za Romy, a oddělovat je od českého národa? To je právě podstata rasismu, tento nesmiřitelný nacionalismus. Před časem mi kdosi vyprávěl, jak jeden český novinář byl představen po svém příjezdu na delší pobyt v Londýně činiteli britského ministerstva zahraničí: zatrnulo mu, když viděl,že je to černoch. Proč?
Pan Pospíšil nehází všechny Romy do stejného pytle
Je to stejne jako kdyz Vy
napisete: Jak Cesi mysli.Take se na zaklade Vasi knizky ctenar nedomniva, ze
vsichni Casi mysli stejne.
Pokud se tyka te menecennosti kultur. Mozna by bylo lepsi pouzit newspeak a
rici nekompatibilita kultur. Jine kultury povazuji jiste tu nasi za
menecennou. Ale v jinych kulturach se vyskytuji napriklad nucene snatky ci
amputace klitorisu, coz se z hlediska nasi kultury jevi jako barbarstvi.
Nam
pragmatikum se pak zda divne brojit proti nucenym snatkum a zaroven
propagovat neomezenou migraci nositelu techto nekompatibilnich kultur do
Evropy. Protoze my pragmatici si dokazeme predstavit dobu, kdy belosska
kultura, jak ji Juliana nazyva, muze byt v Evrope diky teto neomezene
migraci a vysoke natalite neevropskych kultur¨v mensine. Kdyz to vyjadrim
dosti brutalne, jednou mohou nedobrovolnou amputaci klitorisu podstupovat i
evropske divenky.
Nam pragmatikum se pak zda divna jeste jedna vec. Belosska kultura je
orientovana vykonove s durazem na vzdelani. Diky tomu si jezdime v
nalestenych autech a valime se v prepychovych bytech (basnicka nadsazka
alespon pro Cechy. Neni mozne rikat tuto kulturu my odmitame, nebudeme
omezovat nase deti a hnat se za uspechem, ale soucasne pozadovat, aby nam
vetsinova spolecnost venovala stejne vyhody, ktere tato nase kultura
prinasi.
Pokud tedy pripustime, ze rozhodujici je vzdelani, musi o nej mit Romove
zajem sami. Nedokazu si predstavit, jak chcete nalit do cloveka vzdelani,
pokud o nej nema zajem. Pokud pomineme metody, ktere se objevily v
Australii, kdy domorodcum byly odebirany deti.
Pokud se tyka Vaseho tvrzeni ,ze Evropa bude zavisla na imigrantech, zatim
nikde nevisi inzeraty :hledam velky pocet nekvalifikovanych pracovniku,
nastup mozny ihned, matky s detmi vitany
Poznámka JČ: Zeptejte se žen v islámských zemích, zda souhlasí s amputací klitorisu. Potíž je, že se jich nikdo neptá. Jsem přesvědčen, že všeobecně vládne základní kánon obecného lidství:každého pálí, když ho posadíte na rozpálenou plotnu, bez ohledu na ideologii společnosti, v níž náhodou žije. Před několika lety se mě v jedné glasgowské hospodě snažili přesvědčit někteří studenti z ČR nějak v tom smyslu, že Saúdští Arabové nepovažují amputaci ruky za krádež za takovou katastrofu, za jakou by to považovali Evropané, protože je to součástí jejich kultury. Považuju takové názory za stejně obscénní jako představy, dříve šířené s oblibou některými západními levičáky, že není možné kritizovat komunismus ve východní Evropě, neboť je charakteristickou součástí tamější kultury.
Je velmi nepravděpodobné, že autoritářské zvyklosti zemí z třetího světa převládnou v důsledku příchodu přistěhovalců v zavedených demokratických zemích: na to jsou struktury těchto zemí velmi pevné.
A že ještě nevidíte v Evropě inzeráty: hledám velký počet nekvalifikovaných pracovníků, nástup možný ihned, matky s dětmi vítány - však, pane Maštalíři, ono to nebude trvat příliš dlouho, a uvidíte to - ekonomická nutnost západní země přinutí. Mimochodem, ono to tady už jednou bylo, například v poválečné Francii či Británii a v Německu. Jakpak se asi dostaly ty miliony Turků do Německa? Byli tam pozváni na vykonávání nekvalifikované manuální práce.