Pojem "hlubokých demokratických tradic" jako nástroje českého nacionalismu. Zajímavě na konferenci také promluvila jedna z jejích organizátorek, Muriel Blaivová z CEFRES. Argumentovala, že nejméně od roku 1945 se český národ definuje prostřednictvím svých "kulturních a demokratických tradic", ať už dělal cokoliv. Odkazy na demokratický diskurs jsou podle Blaivové "často užívanou formou českého nacionalismu." I ona se vrátila k vyhnání Němců a poukázala na to, že je zajímavé, jak se v letech 1945-1947 oficiálně v Československu ospravedlňovalo, že "demokratický stát" vyhnal celou jednu třetinu svého obyvatelstva. Beneš odsun definoval jako úspěch, jako konečné vítězství nad nacismem - v roce 1938 totiž Němci "negovali morální (tj. demokratickou) identitu Čechů".
I komunisté po roce 1948 zneužili představy, že Češi jsou inherentně demokratický národ. Postupně však komunistická propaganda nahradila demokratickou legitimitu legitimitou národní a sociální.
Paradoxem ovšem bylo, že právě v důsledku vyhnání Němců museli Češi přijmout slovanskou a stalinskou identitu. K "hlubokým českým demokratickým tradicím" se vrátili i komunističtí reformátoři v šedesátých letech a dokonce se jimi snažili v roce 1968 argumentovat při jednání s Rusy, na něž to ovšem nepůsobilo. I disidenti v sedmdesátých a osmdesátých letech se odvolávali na "hluboké demokratické tradice českého národa", na národ to však už moc nepůsobilo, protože přijal husákovský "gulášový socialismus" a i po pádu komunismu zůstal vůči demokratickým tradicím a disidentským zásluhám skeptický. (JČ)
Příspěvek, který dnes v 11.10 na této konferenci přednese Jan Čulík, je zde.
Proč se různé lidské rasy od sebe odlišují
Luigi Luca Cavalli-Sforza, Genes, People and Languages (Geny, lidé a jazyky), Londýn, Allen Lane, cena 18.99 liber.
(Tato recenze vyšla ve středu 22. listopadu v deníku Independent.)
Proč jsou Afričani černí a Evropané bílí? A proč musíme vytočit číslo 1, když telefonujeme do Spojených států?
Skupiny lidí se odlišují zjevnými rozdíly, které závisejí do určité míry na jejich genech. Avšak hlubším důvodem pro naše rozdíly, argumentuje Luigi Luca Cavalli-Sforza, odborník v oboru genetiky lidské populace, je to, jak jsme se přizpůsobili svému podnebí. U Afričanů vznikla černá barva kůže proto, aby byli ochraňováni před spálením slunečními ultrafialovými paprsky a aby nedostali rakovinu plic. Obilninová strava způsobovala, že Evropané měli nedostatek vitamínu D a stávali se obětí křivice. Proto u nich vznikla bílá kůže, aby jim do těla pronikly sluneční paprsky a poskytly jim potřebný vitamín.
Obdobným způsobem jsou tělo a tvář Mongolů důsledkem přizpůsobení silným sibiřským mrazům. Tělo a hlava Mongolů bývají zakulacené, takže tělo ztrácí méně tepla. Jejich nos je malý, takže je méně pravděpodobné, že umrzne, nosní dírky jsou malé, takže se do plic dostává jen ohřátý vzduch. Oči jsou chráněny před mrazem tukovými záhyby kůže.
Všechno to znamená, že víra v rasovou nadřazenost je absolutně iracionální. Na světě existuje asi 10 milionů sociálních skupin, které lze považovat z genetického hlediska za vzájemně odlišné. Žádnou tuto skupinu nelze charakterizovat jako "čistou" rasu. Dokonce i částečná rasová "čistota" by vyžadovala uzavřenou reprodukci nejméně po dvacet generací: děti by museli mít spolu bratr a sestra či otec a dcera. Mělo by to katastrofální důsledky pro zdraví i pro plodnost.
Cavalli-Sforza projevuje aktivní pohrdání vůči těm, kdo argumentují, že jejich geny, chromozomy či DNA lepší kvality znamenají, že jsou tito lidé biologicky "lepší". Takovou naivitu mohla produkovat jen někdejší, stará, zaostalá věda. Jen ve Spojených státech, argumentuje autor, berou takovéto přesvědčení vážně - proto Amerika projevuje svou údajnou nadřazenost tím, že si určila pro mezinárodní směrový telefonní kód číslo 1!
Cavalli-Sforza využívá nové vědy paleogenetiky, s níž se většina z nás poprvé setkala ve filmu Jurský park a líčí celé panorama historie lidstva. První člověk, homo habilis, se objevil v Africe asi před 2,5 miliony let. Po něm asi před 2 miliony let následovat homo erectus. Pak se rozšíříla migrace a kolonizace, nejprve na Blízký východ. Nakonec se lidstvo dostalo do Asie a stalo se "moderním".
"Africká Eva", žena, jejímiž potomky jsou všichni moderní lidé, žila asi před 143 000 lety Ale možná že existovala celá řada takovýchto Ev. "Adam" se objevil o několik tisíc let později. Avšak proces přenosu otcovských a mateřských genů se odehrával na sobě nezávisle. Takže jediné, co můžeme říct jistě, je, že Adam i Eva žili v Africe - i když nikoliv nutně v tutéž dobu ani v tomtéž regionu.
Kdy se jejich potomci naučili mluvit? Cavalli-Sforza ukazuje, že existuje velká podobnost, ale také existují zajímavé rozdíly, ohledně evoluce genů a jazyků. V obou případech je možné, aby se změna, která se nejprve objeví u jediného člověka, rozšířila na celou populaci. Genové změny, způsobení mutací, jsou pak přenášeny z jedné generace na druhou. Naproti tomu jazykové změny mohou být přenášeny i jednotlivci, kteří nejsou navzájem příbuzní. Ke genetickým mutacím dochází zřídka, jazykové mutace jsou časté. Slovo se dokáže změnit za 1000 let, zatímco kde může zůstat nezměněn po miliony let.
Sanskrt, nejstarší jazyk, poprvé vysvětlil vztahy mezi rodinami indoevropských jazyků. Evropské jazyky jsou staré 6000 - 25 000 let, výjimkou jsou jazyky na Nové Guinei a jazyky australských domorodců, které jsou možná starší než 40 000 let.
Studium jazykového vývoje, jak je dobře známo, v roce 1866 zakázala Pařížská lingvistická společnost s tím, že to jsou prý jen pohádky. Cavalli-Sforza dává těmto "pohádkám" vědeckou věrohodnost, i když jeho pojetí vědy jako mírné konkurenční soutěže mezi gentlemany je poněkud zastaralé. Nicméně jeho kniha Genes, People and Languages poskytuje skutečně báječný a velmi čtivý přehled lidské prehistorie.
Cestování letadlem způsobuje trombózu
Nebezpečné je i pití alkoholu během letu
Leteckým společnostem ve Velké Británii bylo tento týden nařízeno, aby při prodeji letenek na dlouhé vzdálenosti, například mezi Evropou a Amerikou, vydávaly cestujícím písemné varování, že dlouhé sezení v omezeném prostoru bez pohybu může vyvolat trombózu v dolních končetinách, napsal ve středu 22.listopadu deník Times.
Častý výskyt trombózy v žílách u cestujících letadlem dal vznik názvu nemoci, zvané "syndrom způsobený létání v druhé třídě", avšak první oficiální vyšetřování této záležitosti došlo k závěru, že stejně ohroženi jsou i cestující, kteří létají na dlouhé vzdálenosti první třídou.
Pohotovostní oddělení nemocnic nedaleko londýnského letiště Heathrow přijímají nejméně dva pacienty týdně, kteří přiletěli letem na dlouhou vzdálenost a onemocněli trombózou. East Surrey Health Authority, v jejímž obvodu je druhé londýnské letiště Gatwick, zaznamenalo za jediný rok, od dubna 1999 do dubna 2000, celých 149 případů úmrtí na trombózu žil. Předpokládá se, že k mnoha těmto úmrtím dochází u cestujících letadly na dlouhé vzdálenosti.
Každoročně umírá na trombózu žil v Británii až 30 000 osob. Cestující letadly na dlouhé vzdálenosti jsou ohroženi, protože v důsledku nepohyblivosti během mnoha hodin letu, v důsledku dehydrace a omezeného prostoru dochází k zpomalení krevního oběhu. Posádky letadel však dosud nejsou vycvičeny k tomu, aby dokázaly diagnostikovat a léčit první příznaky.
Nyní vypracoval výbor britské Horní sněmovny pro vědu a techniku v této věci čtyřsetstránkovou zprávu, která doporučuje zavedení přísných přepisů pro letecké společnosti, týkajících se zdraví a hygieny. Horní sněmovna požaduje, aby bylo při prodeji letenek na dlouhé vzdálenosti cestujícím vydáváno zdravotní varování, podobné tomu, jaké je na balíčcích cigaret. Cestující by měli být také varováni, že riziko trombózy výrazně zvyšuje konzumace alkoholu během letu, která dramaticky zhoršuje dehydrataci.
Letecké společnosti budou muset informovat cestující o potenciálním riziku a v rámci bezpečnostní procedury před odletem jim bude doporučováno, aby během letu pravidelně nohama cvičili, aby pili hodně vody, vyhnuli se kofeinu a příliš velkému množství alkoholu.
Horní sněmovna chce také přimět letecké společnosti, aby přestaly šetřit na klimatizaci. Letecké společnosti mají ve zvyku při zpožděních před odletem a během noci, kdy cestující spí, dávat klimatizaci v letadlech na minimum, což znamená, že cestující dýchají už vydýchaný vzduch. Toto šetření vede k rychlému rozšíření bakterií po letadle a je známo, že se v letadlech rychle šíří chřipka.
Analýza vznikla z iniciativy lorda Grahama z Edmontonu, který před rokem v Horní sněmovně svědčil o vlastním traumatickém zážitku, kdy byl po cestě letadlem postižen trombózou. Lord Graham uvedl: "Ve zprávě je mnoho věcí, které se leteckým společnostem nebudou líbit. Rády prodávají cestujícím alkohol, nechtějí, aby jim lidi během letu chodili po letadle, protože to narušuje prodej bezcelního zboží, ale je to celé důležitá věc, za kterou budou muset přijmout odpovědnost."
Lord Graham zkolaboval po letu z Nového Zélandu do Británie a bylo mu řečeno, že u něho vznikla trombóza, protože ležel během celého letu bez pohnutí.
I když cestující už dlouho podezřívali, že pobyt v těsném prostoru v letadle je nebezpečný, teprve nedávno byla prokázána souvislost mezi výskytem trombózy a lety na dlouhé vzdálenosti. Výsledky výzkumu, které byly nedávno zveřejněny v lékařském časopise Lancet, prokázaly, že zdravotní riziko v kabině letadel, kde je stlačený vzduch, je reálné.
Společnost British Airways se podílí na zkoumání tohoto problému poté, co náhle zemřela osmadvacetiletá Emma Christoffersenová z jižního Walesu, jen několik minut po tom, co vystoupila z třiadvacet hodin dlouhého letu z Austrálie. V Hongkongu letos v červnu během přestávky v letu náhle zemřela zcela zdravá šestašedesátiletá Maureen Goldingová v březnu 1988 náhle takto zemřela na letišti Heathrow šestapadesátiletá Jennie Metcalfová.
K trombóze hlubokých žil obyčejně dochází v nohách anebo v pase, ale jestliže se krevní chuchvalec přesune krevním oběhem dál, může způsobil smrtelnou plicní embolii - ucpání tepny v plicích. Ranými příznaky u asi padesáti procent postižených pacientů je vznik otoku, ale u jiných nejsou vůbec žádné příznaky a pak najednou zemřou.
Tisková zpráva CME
Železný zřejmě republiku nespasí
Praha 23. listopadu 2000 - Krajský obchodní soud v Praze včera zamítl v prvoinstančním řízení žalobu společností CET 21 spol. s r. o., a Produkce, a.s., kterou se domáhaly likvidace společnosti ČNTS a ustanovení jednoho z Železného právníků jejím likvidátorem. Kauza vešla do povědomí veřejnosti pod pojmem "Krabice od bot", když Železný 17. srpna 2000 informoval nejprve Radu ČR pro rozhlasové a televizní vysílání a poté i veřejnost včetně ministerstev zahraničí a financí o tom, že "ČNTS pravděpodobně bude zrušena, arbitráž R. Laudera vůči ČR může brzy skončit".
"Železný se opět pokusil udělat ze státních úředníků tajtrlíky," prohlásil Jan Vávra, generální ředitel společnosti, která měla být zlikvidována hlavně proto, že CET 21 měl do ČNTS vložit licenci na vysílání TV NOVA. "Nechtěl bych být v kůži těch, kteří Železného zaručeným informacím uvěřili. Je to jen další velká blamáž," dodal. Podle Vávry měla účelová prezentace obsahu krabice od bot jen odpoutat pozornost od pravé podstaty sporu.
Soud se při odůvodnění rozsudku postavil zcela jednoznačně na stanovisko, že řešení obchodních sporů návrhem na likvidaci společnosti protistrany je nemorální. Při řízení totiž vyšlo najevo, že společnost CET 21 se domáhala likvidace ČNTS na základě úkonů, které měla sama učinit v rozporu se zákonem o vysílání tím, že do společnosti ČNTS údajně vložila licenci na vysílání. Vlastní problematikou "krabice od bot" se soud pro neodůvodněnost žalobního návrhu vůbec nezabýval.
Kontakt:
Donath-Burson-Marsteller
Michal Donath
Tel.: 02/2421 1220
Fax: 02/2421 1620
GSM: 0602 222 128
michal_donath@cz.bm.com
TISKOVÁ ZPRÁVA CEPRA
CET 21 podá odvolání, protože CME nesplatila základní jmění v ČNTS zákonným způsobem
Společnost CET 21 podá odvolání proti rozhodnutí Krajského obchodního soudu v Praze, který zamítl její žádost na zrušení ČNTS. Soud se vůbec nezabýval podstatou žaloby, tedy zda CME řádně splatila základní jmění v ČNTS. Soud ani nehodnotil kvalitu investice CME vložené do ČNTS. CET 21 je nadále přesvědčena, že investice CME do ČNTS neproběhla zákonným způsobem. Vzhledem k tomu, že soud zamítl žalobu pouze z procesních důvodů, podá CET 21 odvolání k Vrchnímu soudu.
"Jsem přesvědčen, že CME bude konečně muset u Vrchního soudu vysvětlit
obsah tzv. krabice od bot", prohlásil dnes právní zástupce CET 21 JUDr. Aleš Rozehnal. Podle něj bude společnost CME nucena poprvé "obhájit" účty za taxíky, za večeře a za letenky, které vložila do základního jmění společnosti ČNTS a které dnes reprezentují investici Ronalda Laudera v ČR.
S pozdravem
Martin Chalupský
tiskový mluvčí CET 21
agentura CEPRA
Může Česká televize významněji přispívat k rozvoji
demokracie v ČR?
Jan Čulík
(Tento text vychází dnes ve zkrácené verzi také ve sborníku Česká televize: věc veřejná (též k dispozici na internetu na stránkách http://www.czech-tv.cz) při příležitosti televizní konference, uspořádané ČT, která se bude konat v Praze v sobotu 25. listopadu 2000.)
"Posílení nezávislosti [ČT] by bylo na úkor zodpovědnosti,
a to si myslím, že není v zájmu ani České republiky ani médií obecně."
Petr BENDL, poslanec ODS,
člen Stálé komise Poslanecké sněmovny pro sdělovací prostředky
"Ve svobodné společnosti nakonec nerozhoduje vláda, ale
duševní stav společnosti."
Ferdinand Peroutka, 1976
"Po delším uvažování dospěl jsem k nezvratnému
přesvědčení, že spisovatel (doplňme: ani novinář, pozn. JČ) nemá být
trouba."
Karel Havlíček
Nezávislé sdělovací prostředky, politická kultura a rozvoj demokracie
Mezinárodní teoretikové se shodují v tom, že nezávislé
sdělovací prostředky hrají klíčovou roli v každé demokracii. Opakuji svůj
výchozí argument: v přednášce na schwarzenberském setkání českých intelektuálů
v Teplé v říjnu 1995
jsem uvedl:
Dvě nejdůležitější odvětví,
jejichž řádné fungování je životně nutné pro zdárnou existenci každé
demokracie, jsou sdělovací prostředky a školství. Sdělovací prostředky
umožňují ve fungující demokracii národu nezbytnou sebeanalýzu, školství pomáhá
mladým lidem, aby dokázali své myšlenky a podněty dobře pochopit a utvořit si
na ně samostatný názor. Školství a sdělovací prostředky jsou pro národ nástroje
řeči. V České republice je tento nástroj ochromen, takže systematická
veřejná debata o klíčových otázkách národního zájmu neprobíhá.
Britský mediální teoretik Colin Sparks
analyzuje vztah mezi sdělovacími prostředky a výkonem politické (a jiné) moci v
demokratických společnostech:
Sdělovací prostředky jsou nutnou základní složkou
každé nosné současné teorie politické demokracie. Není možné předložit ani tu
nejomezenější formální definici demokracie, která by neuznala, jak základní roli hrají sdělovací prostředky pro fungování veškerých prvků demokracie.
Sparks také užívá výrazu "tisk jako hlídací pes
demokracie". V rámci tohoto pojmu není tisk součástí "mocenské
elity". Namísto toho "jedná na základě veřejnosti a zveřejňuje
případy zneužívání moci vládou, státním aparátem či ekonomickými
mocnostmi." Sparks dodává: "Motivem pro toto prospěšné jednání je buď
občanské uvědomění novinářů anebo komerční hodnota tohoto druhu novinářské práce."
J.S. Ettema a T.L. Glaser
interviewovali americké investigativní novináře, kteří působí v respektovaných
čelných sdělovacích prostředcích. Dospěli k závěru, že novináři
"mají možnosti, jak zveřejňovat a rozšiřovat
informace, které aktivizují smysl veřejnosti pro to, co je správné a to, co je
špatné. Přispívají k rozvíjejícímu se morálnímu dialogu ve svých společnostech."
Funkce novináře jako
hlídacího psa demokracie vyžaduje pěstování tzv. konfliktní (adversariální)
novinářské práce. Tato tradice vyžaduje, aby novinář činil více, než pouze
přinášel fakta. Vyšetřování každého případu je zkouškou toho, jak to charakterizoval
jeden reportér, "do jaké míry funguje společenský konsensus ohledně
etických hodnot a do jaké míry tyto hodnoty platí za daných okolností".
Investigativní reportéři proto udržují a rozvíjejí morální hodnoty ve své
společnosti
Vysvětlil jsem jinde,
jak dochází v demokratické společnosti ke změně dosud přijímaných hodnot:
"Kdykoliv vznikne problém v dobře zavedených
demokratických zemích, kde dobře fungují sdělovací prostředky, média se ho
zmocní (přitom spolu intenzivně spolupracují) a podrobně ho proberou ve veřejné
diskusi ze všech stran. Sítem debaty se protřepou ven všechny hlouposti.
Zůstane rozumný, praktický konsensus, který přijme většina národa bez ohledu na
politickou příslušnost. V žádném případě to není program ani ideologie jediné
politické strany či koalice. V zavedených demokraciích, jako je Británie, se
uznávají na základě předchozí, velmi tvrdé veřejné debaty základní civilizační
zásady, o nichž se pak už nediskutuje. Málokdo může tváří v tvář přijatému
civilizačnímu konsensu posléze prohlašovat na veřejnosti nehoráznosti, aniž by
se znemožnil. Lidé ze zemí, kde sdělovací prostředky nehrají roli katalyzátoru
veřejné diskuse, nemají zkušenost s tímto procesem veřejné debaty, který oddělí
nosné myšlenky od špatných. Na přijatý společenský konsensus pak civí jako
vyjevení."
Je tedy zjevné, že
racionální inteligentní diskuse v seriózních sdělovacích prostředcích je pro
demokratickou společnost velmi důležitá. Zajímavé je i to, jak zkušenější
demokratické společnosti korigují vzniklý společenský konsensus, když je
zjevné, že na základě neúplných informací byl předchozí konsensus chybný.
K radikální úpravě
předtím vzniklého společenského konsensu došlo například na základě nových
informací v poslední době ve Velké Británii. Tak v září 1997 propadla skoro
celá britská společnost, pod vedením bulvárního tisku, až hysterickému zbožnění
náhle zemřelé princezny Diany - to bylo posléze odmítnuto jako nadmíru trapná
epizoda. V poslední době došlo v Británii k radikálnímu přehodnocení i víceméně
všeobecného národního konsensu ohledně bombardování Kosova v roce 1999: z
informací, které vyšly najevo později, vyplynulo, že všeobecná podpora války
NATO proti Jugoslávii byla zřejmě chybou. Britští vládní představitelé byli ve
sdělovacích prostředcích v souvislosti s chybami, jichž se NATO dopustilo v
Jugoslávii, v poslední době velmi ostře interviewováni.
Politickou
kulturu, tržní prostředí nebo regulaci nezávislými správními orgány?
Britští politologové
a mediální teoretikové John Keane
a Colin Sparks argumentují,
že deregulace a tržní liberalismus mají ničivý dopad na kvalitu a pluralitu
novinářské práce ve sdělovacích prostředcích. Argumentují, že kvalitní
veřejnoprávní rozhlas a televize nevzniknou v důsledku existence volných
tržních sil, ale že je nutno ustavovat nezávislý regulační orgán s velkými
pravomocemi, který bude dohlížet na to, aby sdělovací prostředky veřejné služby
efektivně plnily svou životně důležitou roli "hlídacího psa
demokracie" a aby byly politikům rovným a nezávislým partnerem při
kritické analýze jejich činnosti.
Ze zkušenosti
některých postkomunistických zemí střední a východní Evropy za posledních deset
let však vznikají pochybnosti, zda je tento model mimo vyspělé západní evropské
demokratické společnosti a zejména mimo Velkou Británii vůbec aplikovatelný. Je
možné a dokonce nutné neustále srovnávat práci sdělovacích prostředků v zemích
střední Evropy s většinou velmi kvalitní činností veřejnoprávních rozhlasových
a televizních stanic především ve zpravodajství a v publicistice zejména ve
Velké Británii, po zkušenostech posledních deseti let však není jisté, zda
vůbec v zemích, jako je Česká republika, může vzniknout obecnější vědomí, jak
by mělo vypadat kvalitní zpravodajství a zda existuje vůle mezi politiky i
veřejností vznik takového zpravodajství požadovat a prosadit.
Často se poukazuje na
to, že veřejnoprávní sdělovací prostředky ve Velké Británii jsou šťastnou
shodou okolností nejnezávislejší, nejkritičtější a nejkvalitnější v Evropě. Stálo by za to analyzovat, proč tomu tak je a jak vznikly. Jeremy Paxman, čelný
moderátor televizního pořadu společnosti BBC Newsnight argumentuje ve
své knize Angličané,
že je to snad proto, protože se v Anglii sice nevyvinula výtvarná tradice, ale
že Angličané jsou "posedlí slovem" - a vznikla tedy silná verbální,
literární a novinářská tradice, která hrála v minulosti významnou roli při
procesu emancipace společnosti od vládních autoritářských struktur. (I v české
společnosti, lze snad říci, hrály kritické slovo a literatura až donedávna
významnou politickou roli. V současnosti se však tento historický potenciál v
českých sdělovacích prostředcích neprosazuje: je to pravděpodobně dáno kulturní
devastací české společnosti zejména v posledních dvaceti letech vlády
komunismu. Je totiž například zjevné, že "disidentské", obecně lidské
hodnoty nezávislé české literatury, která se v sedmdesátých a v osmdesátých
letech výrazněji prosadila i na mezinárodní scéně, nebyly českou společností
nikdy přijaty.)
Jak však svědčí jiný čelný novinář z BBC,
John Simpson, když píše
ve svých memoárech o tom, že mu před objektivy běžících televizních kamer dal
britský premiér Harold Wilson v reakci na jeho nevinnou otázku ještě v roce
1970 ránu pěstí do břicha - nikdo tu epizodu neodvysílal, ač to měli všichni
nahrané a vyfotografované, do nynějšího relativně velmi uspokojivého stavu se
britské sdělovací prostředky vypracovaly až velmi pozvolným vývojem. V tom snad
spočívá určitá naděje i pro českou společnost, zejména poté, co bude Česká
republika přijata do Evropské unie. Významným mezníkem pro ztrátu uctivosti a
pro nabytí nezávislosti a kritičnosti byla podle americké historičky Mary
Heimannové v
sedmdesátých letech ve Spojených státech aféra Watergate, v jejímž rámci byl
zdiskreditován americký prezident Richard Nixon. Jakmile se ukázalo, že lhal,
přestali novináři důvěřovat politikům obecně. Už od padesátých let však v
Británii vznikaly velké novinářské osobnosti: za všechny jmenujme například
postavu vynikajícího moderátora televizních interview a diskusí, nedávno
zemřelého Sira Robina Daye, který je považován za tvůrce moderního, tvrdého
politického interview, jehož si vážili i čelní politikové, které v rozhovorech
znectil. Tvrdý, dokonale informovaný a věcný politický interview, jak ho svou
prací definoval Robin Day, je v britských sdělovacích prostředcích v
současnosti relativně běžný. V českých sdělovacích prostředcích neexistuje.
I ve Velké Británii stejně jako ve všech
jiných zemích světa se politikové pokoušejí různými postranními metodami získat
vliv na sdělovací prostředky. Součástí pevně přijaté politické kultury v
anglosaském světě je však nezpochybnitelný fakt, že sdělovací prostředky musejí
být ve prospěch demokracie rovným, nezávislým, samostatným a kritickým
partnerem politiků. V Británii pak vládne společenský i parlamentní konsensus, že
sdělovací prostředky veřejné služby musejí být regulovány radami či výbory,
které jsou nezávislé na konstelaci parlamentní moci. V těchto případech hraje
významnou roli politická kultura dané země. Ve Velké Británii existuje
relativně početná vrstva občanů, která kritickou roli veřejnoprávních
sdělovacích prostředků očekává a vyžaduje. Tato společenská vrstva je ochotna
energicky vystupovat na obranu kriticko-analytické práce médií. Nezávislé
sdělovací prostředky se mohou opřít o silný společenský konsensus, že je práce
nezávislých novinářů důležitá a správná.
Po zkušenostech
posledních několika let je otázkou, zda jsou teoretické principy nezávislé a
kritické novinářské práce přenosné do zemí, jako je Česká republika, v níž není
v parlamentě politická vůle prosazovat nezávislé novinářství, kde člen mediální
komise Poslanecké sněmovny konstatuje, aniž by se nad tím veřejnost
pozastavila, že by posílení nezávislosti veřejnoprávní České televize
"mohlo vést k nezodpovědnosti" a kde spiknutí hlavních parlamentních
politických stran opakovaně jmenuje do kontrolní Rady České televize až na
výjimky neprofesionální osoby druhořadého významu se zjevným cílem mít je pod
stranicko-politickou kontrolou.
V postgraduální práci
podané na katedře středo a východoevropských studií Glasgow University ukazuje
Matúš Minárik, jak i
Slovensko se pokusilo přejmout na Západě vyzkoušený model nezávislých
sdělovacích prostředků veřejné služby, které by kontrolovaly na vládě nezávislé
mediální rady, ale že se v kontextu nezralé politické kultury tento systém v
devadesátých letech rozložil: "veřejnoprávní" Slovenská televize se
stala propagandistickým nástrojem Mečiarovy vlády a ztratila u občanů
důvěryhodnost. V tomto kontextu byla různým názorům otevřenější komerční
televize Markíza, která však zase nadržovala opozici. Pluralitní princip, že by
měl být poskytnut prostor všem názorům, které zároveň musejí být ve vysílání racionálně
a kriticky zkoumány z opačného úhlu pohledu, ve slovenských televizích
nezakořenil. Přitom neregulovaná komerční televize, fungující na základě
"volných tržních principů", nemůže být považována za záruku
demokracie, protože ta bude prosazovat demokratické principy jen potud, pokud
se náhodou budou shodovat se strategií zaměřenou na maximalizaci zisků.
Jestliže se vyjádřil Roman Kaliský, první postkomunistický ředitel Slovenské
televize, že je Slovenská televize "důležitým informačním prostředkem slovenského
parlamentu a slovenské vlády k demokratizaci slovenské společnosti"
připomíná to postoje současných členů mediální komise české Poslanecké sněmovny
a vytváří to varovný dojem, že se české sdělovací prostředky veřejné služby
vydávají pod tlakem politiků slovenskou cestou.
Zajímavé je však
poučení ze slovenského veřejnoprávního rozhlasu, který podle Minárika ani v
nejtužších mečiarovských letech nepropadl jednostranné politické propagandě a
udržel si určitou míru nezávislosti. Vyváženější vysílání Slovenského rozhlasu
nebylo důsledkem pevnějších právních záruk jeho nezávislosti, ale, jak
argumentuje Andrej Školkay,
"bylo v první řadě důsledkem odporu obyčejných reportérů, kteří nalezli
podporu v předsedovi odborové organizace ve Slovenském rozhlase". Tím se,
jak se zdá, znovu navracíme k obrovskému významu samotné občanské společnosti:
nejlepší předpisy a zákony nebudou k ničemu, pokud občané nebudou jejich
dodržování nekompromisně vyžadovat a pokud se ve společnosti nenajdou jedinci,
kteří jsou kvalitně informováni o tom, jak mají v demokratické společnosti
vypadat sdělovací prostředky, a také odvážní
novináři, ochotní bez ohledu na
okolnosti usilovat o realizaci tohoto ideálu.
Jaká může být
budoucnost zpravodajství České televize?
Celkově je zřejmé že
budoucnost veřejnoprávní České televize závisí na tom, zda se dlouhodobě
prosadí kuloárové mocenské dohody politiků, toužících proměnit veřejnoprávní médium "v důležitý
informační prostředek parlamentu a vlády", a zároveň partikulární
existenční zájmy některých méně profesionálních zaměstnanců České televize,
sdružujících se v kuloárech ČT v neformálních seskupeních, jejichž cílem je
blokovat pokusy zvnějšku o profesionalizaci zpravodajství České televize, anebo
zda převládne požadavek neúplatné, nezávislé a kritické profesionality. Kdo ho
však bude v českém kontextu prosazovat?
Historie
zpravodajství ČT za několik posledních let není zrovna povzbudivá. Generální
ředitel ČT Ivo Mathé byl dobrý manažer v tom smyslu, že se mu v první polovině
devadesátých let podařilo provést veřejnoprávní ČT celou řadou politických
úskalí, avšak troufám si říci, na základě analýzy pořadů, které se tehdy
vysílaly, že zpravodajství a publicistice
nerozuměl, anebo snad musel řešit jiné problémy a během svého funkčního
období se nedostal k tomu, přistoupit k radikálnější profesionalizaci redakce
zpravodajství České televize. Politováníhodným symbolem úrovně zpravodajství za
Mathého byl nedělní pořad Debata s moderátorem Otou Černým. Rada České
televize právem kritizovala na jaře roku 1998 veřejnoprávní ČT za chabou úroveň
zpravodajství.
Následovalo několik
pokusů zpravodajství České televize zprofesionalizovat jmenováním Jakuba
Puchalského generálním ředitelem ČT, Ivana Kytky šéfem redakce zpravodajství a
posléze Jiřího Hodače ředitelem zpravodajství ČT. Nechci a nemohu se vyjadřovat
k manažerským schopnostem těchto osob, avšak opakované selhání veškerých pokusů
o reformu, opakované vypuzení lidí se znalostí profesionální západní novinářské
praxe (Ivan Kytka, Andrew Stroehlein, Jiří Hodač) a opakovaný návrat k lidem s
postkomunistickým hodnotovým systémem nízké profesionální úrovně (Zdeněk Šámal,
Bohumil Klepetko) svědčí o tom, že se vnitřní organismus České televize úspěšně
zabarikádoval proti pokusům přivést zpravodajství ČT do moderní éry.
V dlouhodobější
perspektivě je tento postoj pro Českou televizi nebezpečný a kontraproduktivní.
V blížící se éře digitálního vysílání, kdy je možné, že i v českém kontextu
bude ČT jen jedním z mnoha zdrojů informací, si zachovají dosavadní média
důvěryhodnost pouze potud, pokud budou schopny nabídnout vysoce profesionální
službu. Zejména v důsledku jmenování nevhodného šéfa redakce zpravodajství
(Bohumil Klepetko) dále v posledních týdnech upadá věrohodnost a autorita
zpravodajských pořadů České televize.
Ranou pro věrohodnost
České televize v době antiglobalizačních protestů koncem září 2000 bylo
například to, že vedení redakce zpravodajství - na rozdíl od komerční televize
Nova - ani nenapadlo připravit pro tyto dny ve sledovanějším vysílacím čase mimořádné zpravodajské vysílání.
Jiným faux pas byl například nepříliš kompetentně vedený rozhovor moderátora
Milana Šímy s ministrem vnitra Stanislavem Grossem v pořadu Naostro v
neděli 24. září v předvečer protestů, v jehož důsledku Šíma ztratil snad
veškerou svou autoritu. A zbytek pak ztratil v pořadu Naostro v neděli 1. října. Není třeba dodávat, jak
tragické důsledky může taková situace mít pro další věrohodnost debatních
politických pořadů České televize.
Jmenování moderátora
Šímy do pořadu Naostro bylo zřejmě rozhodnutím špatným, alespoň potud,
pokud okamžitě nezačala práce na vybudování profesionálního výzkumného týmu pro
tento pořad. Jak je zjevné z rozhovorů, vysílaných v rozhlasové stanici
Frekvence 1, které moderuje Milan Šíma, moderátor bývá pro rozhovory skandálním
způsobem nepřipraven, není schopen informovaně a autoritativně reagovat a
rozhovory jsou povrchní a plytké: trpí absencí podpůrného týmu, bez něhož nelze
připravit a vypracovat profesionálně vedený rozhovor. Pokud byla rozhlasová
praxe Milana Šímy mechanicky převedena do televizního pořadu Naostro,
není divu, že se nyní setkává s protesty diváků.
Shrnuji: zlepšení
zpravodajství České televize nebude možné, dokud si politikové v parlamentně
neuvědomí, že je nejen v zájmu rozvíjení demokracie, ale i v jejich vlastním
zájmu, aby z České televize vznikl nezávislý, autoritativní a kritický
"hlídací pes demokracie". Politikové by si mimo jiné měli uvědomit,
že obstojí-li na televizní obrazovce v ostrém rozhovoru s vysoce
profesionálním, autoritativním a kritickým moderátorem, je to pro ně nejvyšší
zárukou popularity u voličů. Nekvalitní, povrchní a nudné politické
zpravodajství vyvolává u občanů pocit chaosu, nejistoty a nespokojenosti, který
se nakonec obrátí i proti politikům.
Pokrok ve
zpravodajství České televize nebude také možný, dokud nebude zlomen odpor
interních struktur v redakci zpravodajství vůči reformám zvnějšku. Tento odpor
je v dlouhodobější perspektivě kontraproduktivní, protože může vést postupně k
takovému poklesu autority České televize, že by mohlo dojít k jejímu zrušení,
případně privatizaci: takže ti lidé, kteří se v obavě o ztrátu zaměstnání nyní
brání jakékoliv modernizaci, by o zaměstnání nakonec stejně přišli. I když to v
současnosti zřejmě není reálné, bude nutné prosazovat v ČT personální politiku
nejvyšší kvality: druhořadí novináři budou muset odejít a budou muset být
nahrazeni novináři s profesonálními schopnostmi, intuicí i rozhledem.
Pesimisticky, až
provokativně psal
o výhledech v redakci zpravodajství České televize v Britských listech
dne 17. 12. 1999 Andrew Stroehlein, který byl na jaře 1998 po několik týdnů v
předvolebním období koeditorem Jednadvacítky a vysloužil
si za svou práci pochvalu od Rady České televize - posléze byl z ČT propuštěn:
"Dokud nebude v České republice k dispozici
internetová televize, myslím, že se nedá učinit nic, aby se zastavil
rozhodující vliv politických stran na personál České televize. Politické elity
se prostě nevzdají vlivu nad nástrojem, který považují za nejlevnější a
nejefektivnější metodu, jak prodávat své lži české veřejnosti.
Snad jediné řešení, které vidím, je možnost
zprivatizovat ji - jestliže ne Českou televizi, tak alespoň zpravodajství.
Jistě, zprivatizovaly by ji tytéž zkorumpované politické elity a zpravodajství
by pravděpodobně skončilo v rukou nějakého stoupence Václava Klause nebo Miloše
Zemana. Jistě, pravděpodobně by z toho vznikla druhá televize Nova a televizní
zpravodajství v České republice by přestalo existovat. Ne, nevedlo by to k
tomu, že by se přestalo vysílat zaujaté zpravodajství a že by zpravodajství
uniklo kontrole politických stran. Nedošlo by v televizním zpravodajství vůbec
k žádnému zlepšení. Avšak alespoň by peníze českých občanů nefinancovaly každý
večer stranickopolitické vysílání."
Andrew Stroehlein byl
v redakci zpravodajství svědkem přímých politických zásahů a otevřených pokusů
politiků prosazovat svůj vliv. Snad proto, že nemám tuto přímou zkušenost,
zastávám názor, že hlavním problémem redakce zpravodajství České televize je
to, že ji politikové a členové Rady ČT udržují svým vlivem, či svou záměrnou nečinností
v područí "pubertální nedospělosti". Politikům vyhovuje, že je
zpravodajství České televize neimaginativní a nezvídavé, že v něm nepracují
lidé s velkým rozhledem, s velkou autoritou a s velkou novinářskou zkušeností.
Atmosféra druhořadosti ovšem nevyhovuje jen politikům, ale i mnohým
příslušníkům nynější redakce zpravodajství ČT.
Chce-li Česká
televize dlouhodoběji zachránit svou existenci, mělo by se její vedení
radikálně postavit proti tomuto spiknutí. Mělo by navenek začít signalizovat,
že to s profesionalizací zpravodajství ČT myslí vážně. Mělo by začít hledat
lidi s velkou novinářskou autoritou, řádně jim zaplatit a dát jim velký
rozhodovací prostor. Otázkou však je, zda může něco takového dokázat nynější
ředitel České televize Dušan Chmelíček, jehož postavení bylo kataklysmaty,
týkajícími se v posledních měsících redakce zpravodajství ČT, dost oslabeno.
Nedovedu si představit, že by skutečně dobří novináři šli riskovat svou
existenci do České televize pod vedením tohoto generálního ředitele, pokud
nenapraví svou pověst promyšleným, radikálním a úspěšným zásahem do nynější
struktury zpravodajské redakce, a pokud pak neprokáže pevnost a důslednost ve
svých postojích, které bohužel v minulých měsících rozpornými tvrzeními poněkud
zdiskreditoval.
Jaké jsou hlavní nedostatky
zpravodajství České televize?
Psal jsem toto shrnutí poprvé pro mediální konferenci,
která se konala v Edinburku 4.-5. září
1998. Je tragické, že tytéž chyby se objevují ve zpravodajství České televize
dodnes.
- Zpravodajství ČT je silně
závislé na České tiskové kanceláři.
- Zpravodajství je pasivní, bez představivosti a bez
samostatného kritického myšlení. Česká televize se pyšní tím, že mechanicky
zprostředkovává informace, aniž by je umístila v relevantním kontextu
a aniž by je zpochybňovala nebo
analyzovala. ČT vidí svou veřejnoprávní roli v tom smyslu, že má být
pasivním zprostředkovatelem informací. ČT neprovádí analýzu a divákům
neposkytuje profesionální úsudek zkušených reportérů.
- Ve zpravodajských relacích je
příliš mnoho jednotlivých zpráv. Zprávy jsou krátké a povrchní. Reportéři
čtou často své komentáře obrovskou rychlostí, nezřídka se špatnou, neprofesionální
výslovností. Mnoha reportérům ČT není o moc víc než dvacet let. Vnucují
svůj "diskotékový" postoj celé české společnosti.
- Zpravodajské příspěvky
a rozhovory mají často špatnou strukturu. Málokdy se pokusí proniknout pod
povrch problému. Česká televize nemá řádné profesionální výzkumné oddělení,
a tak zpravodajství ČT nevysvětluje problémy jasně a přesvědčivě,
neukazuje, jak problém vznikl a jaká byla jeho historie. Omezený časový
prostor, věnovaný jednotlivým zpravodajským příspěvkům, často znamená, že
informace je matoucí. Zahraniční zpravodajství je rutinně automatické,
nezajímavé a neživotné. Silně využívá materiály zahraničních tiskových
agentur. Česká televize se málokdy snaží ukázat divákovi na základě
individuální lidské zkušenosti, co se děje ve vnějším světě. Události,
k nimž dochází mimo území České republiky, jsou zprostředkovávány českému
divákovi jakoby skrze zamlžené sklo, jako něco, co se ČR vlastně netýká,
navzdory tomu, že v tomto globalizovaném světě mají události ze zahraničí
často přímý dopad na vývoj v České republice. I domácí
zpravodajství ČT často vytváří dojem, že ČT neví, co se děje v české
společnosti, že "život je jinde".
- Je-li využívána
k vysvětlení nějaké informace grafika, text na obrazovce se obyčejně odlišuje od zároveň vysílaného komentáře. To je pro diváka matoucí, protože se
musí soustředit na simultánní vnímání dvou rozdílných informačních zdrojů.
I při reportážních záběrech občas hovoří komentář o něčem jiném, než
co vidíme na obrazovce. Jen někteří reportéři ČT (Martin Dorazín) jsou
schopni si před natáčením vytvořit pro reportáž scénář s jasnou strukturou,
takže jejich komentář je pak pevně vázán na obraz.
- Česká televize se málokdy
snaží hledat paralely mimo Českou republiku. Téměř nikdy neukazuje podrobně,
jak se jinde řeší problémy, s nimiž se v současnosti potýká Česká
republika. Málokdy informuje o veřejných debatách o důležitých
otázkách v jiných zemích, čímž by stimulovala obdobnou debatu v České
republice. Informuje o životě v jiných zemích jen prostřednictvím
krátkých, nejdůležitějších zpráv. Nesnaží se vysvětlovat, jak jiné země fungují
uvnitř. Jak poznamenal jeden komentátor, parafrázuji: "Vidíme ulice
v cizích městech a lidi v těchto ulicích, ale nevíme, co
motivuje jejich jednání, jak je strukturován jejich život, čím se zabývají, co
je stimuluje." Tak přežívá Česká republika ve spokojené izolaci. Česká
televize často zpovídá hrstku domácích "expertů", zejména
z oblasti finančnictví a ekonomiky. Mnozí jsou velmi mladí a z
mezinárodního hlediska to jsou odborníci velmi nízkého kalibru. Tito
"experti" znovu a znovu opakují konvenční myšlenky, které kolují
Českou republikou, aniž by je korigovala intelektuální konkurence
z vnějšího světa, nehledě na to, že často hovoří jako "nezávislí"
experti lidé, kteří jsou na tématu osobně zainteresováni.Totéž se bohužel
pravidelně děje i v televizní publicistice.
V delších rozhovorech
a v diskusních pořadech si moderátoři většinou předem před vysíláním
připraví soubor nepříliš nápaditých otázek. Moderátoři většinou nejsou schopni
poslouchat a sledovat, o čem se ve studiu mluví a citlivě debatu
usměrňovat. Nepřerušují politika, když se začne vyhýbat otázce anebo změní téma
hovoru. Někteří moderátoři mají pocit, že by se měli vůči politikům chovat
tvrdě, ale jsou necitliví a přerušují politiky na nesprávných
místech. Jiní moderátoři jsou měkcí a dovolují politikům, aby žvanili bez
přerušení po mnoho dlouhých minut.
- Editoři pořadů nemají správný instinkt pro to, co je hlavní
zprávou dne. Za komunismu začínaly televizní zprávy formálními informacemi
o tom, že zasedá ÚV KSČ, atd. Tento postoj přežívá dodnes. Česká televize
je přesvědčena, že nejprve musí ve večerních zprávách ukázat, že parlament
a vláda zasedá. Teprve po těchto formálních informacích dostane prostor
to, co mělo být hlavní zprávou dne.
- Stereotypizace. Jak
na to poukázal ve svém souhrnném článku
o české mediální scéně v polském deníku Gazeta Wyborcza Tomáš Pecina, ČT
neanalyzuje, co se děje ve společnosti, ale raději vytváří povrchní mýty.
Politikům dává trvalé jednoduché charakteristiky, které málokdy odpovídají
Skutečnosti.
- Výběr hostů k diskusím
a rozhovorům je často neobratný, nenápaditý a chybný.
Abychom nehovořili jen obecně, chci zde
citovat rozbor jednoho konkrétního pořadu V pravé poledne od Tomáše
Peciny,
jednu z mnoha analýz zpravodajských pořadů ČT, které publikují Britské listy,
z něhož je zjevné, k jakým zásadním chybám dochází v debatních pořadech České
televize. Jsou to chyby, které by nevznikaly, kdyby byli vedoucí vysílání i
příslušný moderátor skutečnými profesionály a kdyby měli pro svou práci k
dispozici kompetentní výzkumný a podpůrný tým. Jsou to školácké nedostatky:
"Vystoupení Antonína Zelenky
potvrdilo, že přes zjevnou snahu o inovaci zůstávají základní chyby pořadu
V pravé poledne (VPP) stále stejné.
Hodačův tým
ignoruje dvě základní pravidla přípravy diskusních pořadů, totiž:
1. Přípravu
na téma diskuse nelze nahradit improvizací
2. Od politika
lze očekávat pouze politickou, ne odbornou (objektivní) oponenturu.
Moderátor musí
být, je-li toho třeba, rázný a autoritativní, a této schopnosti se
Zelenkovi kriticky nedostává. Místo toho, aby svou inteligencí a rozhledem
dával diskusi řád a udržoval její úroveň (což se občas daří např. Antonínu
Přidalovi), nový moderátor VPP upadá stále víc do vleku svých hostí. To
samozřejmě souvisí s nedostatky v přípravě: jen dobře informovaný
a připravený moderátor si může dovolit být ostřejší, protože jinak ho
diskutující právem ukřičí.
Debaty
s politiky o politicích jsou morem české (i slovenské) televize.
Politik má své vlastní cíle a zdaleka ne vždy bude v debatě
prezentovat nestranná stanoviska. Diktum všestrannosti zjednodušila televize
na všestrannost politickou, a to je zásadní chyba: život ve
společnosti se neodehrává v poměru poslaneckých mandátů a Parlament
není jediným místem, kde se dějí zajímavé a důležité věci.
Umím si
představit celou řadu zajímavých a zároveň velmi aktuálních témat pro
hodinovou nedělní debatu: "rozluštění" lidského genomu, možnost
výskytu kapalné vody na Marsu, mistrovství Evropy ve fotbale a sport
vůbec jako fenomén moderní doby (davová psychóza, nacionalismus, reklama...),
historie a tradice sokolského hnutí atd. Pro Českou televizi je ovšem, jak
se zdá, jediným legitimním námětem to, co měla v předchozím týdnu
na programu vláda, sněmovna nebo Senát.
Proti
politikovi - když už ČT na jeho přítomnosti trvá - musí usednout
renomovaný novinář, který svou osobní integritu nikdy nezpochybnil (ani
služebností v době totality, ani stranickými postoji v pozdější
době), a jeho dialog s politikem musí být veden s maximální
otevřeností. Právě této otevřenosti nelze nikdy u debaty dvou politiků dosáhnout:
strany často mívají společné kostlivce ve skříních (ukázala to např. kauza
financování ODS nebo v poslední době krize v IPB) a především,
politik-straník, na rozdíl od novináře, nemá ex definitio snahu (a
ani povinnost) prezentovat nestranný názor.
To, co
představitelům vlády i opozice poskytuje Česká televize, není kritická
oponentura, ale propagandistický servis, skrývaný pod rouškou odborné debaty.
Velmi důležitým
aspektem mediálně prezentovaného dialogu, lhostejno zda v diskusním pořadu
nebo při novinovém interview, tedy v situaci "jeden
na jednoho", je požadavek zodpověditelnosti pokládaných
dotazů. V praxi VPP se velmi často stává, že moderátorova otázka
tuto podmínku nesplňuje, ale host, aby nezpůsobil trapnou situaci, se přesto
o odpověď pokusí, a v závislosti na svém naturelu a situaci
buď přejde k tématu, které je mu příjemnější, nebo začne špatně položenou
otázku rozvíjet a případnou banalitu tak ještě povýší.
Chyb při
pokládání otázek však bylo v pořadu VPP mnohem víc. Z první
části vyjímám:
1. "Jste
si vědomi přece jenom nějakých nedostatků, pane Špačku?" To je stejné,
jako ptát se politika, kde jsou slabiny jeho volebního programu. Novinář nesmí
po nikom chtít, aby se sám vůči sobě choval jako nestranný pozorovatel;
budou-li kdy Britské listy dělat rozhovor s Antonínem Zelenkou,
také se ho přirozeně nezeptají, v čem vidí své hlavní nedostatky!
2. "Paní
profesorko, jak byste reagovala na slova, která nám sdělil pan
Špaček?" Takový dotaz, jímž moderátor dovoluje hostovi hovořit prakticky
o čemkoli, nesvědčí o dobré přípravě na téma. Otázky, zejména ty
úvodní, musejí být složité a dobře strukturované, odpovídající hostově
postavení a odbornosti. K pouhému předání slova (a raději pouhým
gestem než mluveným vstupem moderátora) může dojít až v době, kdy je
diskuse v plném proudu.
3. "Jak
jste byli spokojeni s médii, pane Špačku?" To byla,
s odpuštěním, nejpitomější otázka celého pořadu. Ladislav Špaček je státní
úředník, jehož úkolem je informovat - prostřednictvím sdělovacích prostředků -
o činnosti prezidenta a prezidentské kanceláře, a nepřísluší mu
ani v nejmenším hodnotit, jak média pojala to či ono téma, podobně jako
návštěvníci hodnotí (a vybírají si) restaurace, ne restauratéři hosty.
4. "Pane
Šponare, můžete nám říci, jaké klima vládne v Bratislavě, do jaké míry se
diskutuje např. nástup nebo možnost nástupu Vladimíra Mečiara, do jaké míry
jsou znepokojeni občané, novináři, politici?" Novinář by se měl snažit
o nezaujatost a nepřísluší mu takto bez bližší analýzy známkovat
představitele sousední země, notabene když s tím téma debaty souvisí jen
okrajově. HZDS má stabilní podporu cca 30 % slovenských voličů a ti nemají
přece proč být znepokojeni možností, že by se na Slovensku konaly
předčasné prezidentské volby nebo že by je vyhrál předseda Hnutí. Antonín
Zelenka zde trestuhodně vypadl z role nestranného komentátora dění
a projevil své sympatie způsobem, které velmi snížily jeho novinářskou
důvěryhodnost.
5. "Mohou
lidé vůbec věřit, jak se postarají lékaři o ně, když takováto úroveň se
projevila při péči o prezidenta?" Otázka správná, nicméně
řečnická. Při rozhovoru se zahraničním zpravodajem je třeba vyžadovat
objektivní fakta, ne spekulace nebo emocemi zatížené výroky. Správná formulace
by mohla být např. "Je úroveň slovenského zdravotnictví skutečně tak
nízká, jak se jeví podle... atd." (samozřejmým předpokladem ale je, že
Šponar - nemá-li zajímavou osobní zkušenost - nebude mluvit o svých
dojmech, ale např. o tom, co si v posledních měsících o slovenském
zdravotnictví přečetl v místním tisku).
6. "Jak
může medicína ovlivnit přes starost o hlavu státu osud národa, osud země,
případně ohrozit demokracii?" Aneb koncentrát novinářského
ignorantství a špatně předstírané snahy o myšlení v jedné větě.
Na závěr jsem
si nechal perličku, kterou považuji pro celý pořad i pro momentální
možnosti Jiřího Hodače a jeho týmu za velmi ilustrativní: v době, kdy komentář hovořil o zdravotních komplikacích polského
prezidenta, v archivní sekvenci probíhal dlouhý záběr
na gynekologický stůl... "
Ústav pro jazyk český se v
poslední době pokusil
o jazykovou analýzu televizních politických debat. Pokus selhal, neboť se
ukázalo, že výroky pronášené v televizních debatách nelze kvalifikovat ani
analyzovat jako normální jazyk - skládají se totiž z bloků mrtvých frází a
banalit. Pro Českou televizi by to mělo být vážným varováním.
O co by zpravodajství České televize mělo
usilovat
V první řadě by mělo
začít vychovávat velké novinářské osobnosti: lidi zvídavé, kritické a neúplatné
s velkým rozhledem. Odrazovým můstkem pro jejich práci by měla být dlouhodobá
(alespoň roční) stáž v čelných západních sdělovacích prostředcích (Reuters,
BBC, seriózní britské či americké deníky), kterou by vedení ČT pro ně mělo
vyjednat, případně (spolu) financovat. Jejich nezávislost by měla Česká
televize chránit a rozvíjet a dát jim samostatný prostor pro rozhodování. Tyto
schopné novináře by pak Česká televize měla řádně zaplatit, a to tak, aby měli
větší plat než čelní čeští politikové. Andrew Stroehlein to vyjádřil
v Britských listech v době, kdy pracoval v České televizi, takto:
"Cíl nedávných
změn v České televizi není pro nikoho tajemstvím. Účelem je zlepšit
kvalitu zpravodajství a analýzy, učinit je energičtějšími, agresivnějšími,
kritičtějšími a efektivnějšími. Zdá se, že mnoho českých politiků se
za posledních pár let naučilo, jak účinně manipulovat sdělovací
prostředky. Teď je načase, aby se jim televizní žurnalistika vyrovnala.
Nesmírně
důležité je přitom najít či vytvořit vhodné lidi pro tuto práci. Snažíme se
zformovat silné reportéry, osobnosti na obrazovce a novináře, kteří
budou schopni vytáhnout řádné odpovědi z neochotných, podezřívavých
a honěných politiků. Často hovoříme spíš žertem o tom, že se snažíme
vytvořit české paxmany (Jeremy Paxman je ostře agresivní, vysoce efektivní
novinář publicistického pořadu Newsnight televize BBC, jeho plat ovšem
převyšuje 150 000 liber ročně, tedy 725 000 Kč měsíčně, poznámka JČ.) Vlastně
jsou ty naše žerty ale docela vážné.
Jací by měli
být tito noví novináři? Ideální osobou z mého hlediska by byl někdo, kdo
dokáže politika interviewovat agresivně. Ale tato agresivita musí být
na základě znalostí, nikoliv drzosti. Taková osoba musí být sama
v sobě stoprocentně sebevědomá a nesmí vyjadřovat vůči politikům
žádnou servilnost. V interviewech musí jít rovnou k věci, neboť čas
v televizním vysílání je velmi omezen. Reportér typu Jeremy Paxmana
nedovolí politikům blábolit, jak se jim zachce.
Důležitou
součástí vytvoření onoho osobního sebevědomí je potřeba vytvořit určitý image,
nebo, konkrétněji, zajistit, aby moderátoři České televize měli určitou pověst.
Součástí této pověsti musí být nejen, že bude novinář znám schopností dávat
ostré otázky a mít agresivní styl vedení interviewů, ale novinář musí mít
také ve společnosti autoritu.
Tito reportéři
musejí být celostátně uznáváni jako inteligentní osoby, schopné proniknout do
jádra problému, jako osoby vzdělané a kritické. Silná osobnost se nutně
bude projevovat i mimo televizní obrazovku. Ať se nám to líbí nebo ne,
čelní moderátoři musejí být do určité míry veřejnými osobnostmi. (Samozřejmě,
ve veřejnoprávní televizi, se musejí moderátoři zároveň považovat i za
služebníky veřejnosti.)
Z onoho
postupně vytvořeného věhlasu během času vznikne v moderátorovi vnitřní
sebedůvěra. Tak bude ten člověk efektivnější v rozhovorech
s politiky, protože moderátor se bude považovat za rovného svým
slavným a důležitým hostům. Ztratí pocit, že je jen servilní předčítatel
otázek a se skutečnou sebedůvěrou bude přistupovat k interviewům
s přirozeně kritickým přístupem k ostatním, který vyplývá
z vlastních pocitů silných schopností, vzniklých na základě znalostí
a prestiže.
Jakmile takový
paxman jednou vznikne, stává se ve společnosti významnou osobností. Jeho
interviewy jsou pro politiky výzvou a zkouškou. Ti, kteří dokáží uspět
v rozhovoru s paxmanem, bude zcela jasně jen takoví politikové, kteří
slušně rozumějí důležitým otázkám dne a umějí efektivně mluvit. Ti, kteří
se paxmanovi chtějí vyhýbat, jsou zcela zjevně nekvalitní politici, kteří si
nezaslouží podporu veřejnosti.
Takový paxman
tedy zcela zjevně dělá daleko více, než že pouze dává politikům otázky. Hraje
ve společnosti určitou roli, která je nenahraditelná. Odhaluje nečestné,
vykrucující se a podvodné politiky, a tím pomáhá posílit demokracii.
Stává se zároveň také silným vzorem pro začínající novináře.
Tady musím
zdůraznit, že paxmanové se na Západě vyskytují velmi často. Používám tady
jméno Jeremy Paxmana jen jako příklad všeobecného jevu, který existuje
v rozvinutých demokraciích běžněji. Velká Británie má celou řadu slavných
novinářů, moderátorů a reportérů, kteří hrají tuto roli.
Nemusím snad
čtenářům sdělovat, že v České republice nehraje tuto roli nikdo a že
demokracie proto v ČR trpí."
Pluralitní
myšlení
Velkým problémem zůstává v ČR pro novináře i pro veřejnost i deset let
po pádu komunismu pojem pluralitního myšlení. Seriózní novinář vždycky zkoumá
skutečnost ze všech úhlů pohledu a prezentuje ve své reportáži nejméně dva
protikladné názory. Tento princip se většinou v České republice neujal.
Novinářství se často otevřeně považuje za nástroj pro bezostyšnou manipulaci
faktů ve prospěch nějakého partikulárního zájmu. Píše-li naivně a hrdě novinář
z Lidových novin, že je "pravicového přesvědčení", neuvědomuje si, že
jeho komentáře, psané z úzce stranicko-politického, ideologického pohledu mají
nulovou informační hodnotu. Jeho ideologie je totiž předem daná. Jak je přitom
známo z teorie komunikace, komunikační hodnota daného sdělení je nepřímo úměrná
míře už známých informací v něm. Ve veřejnoprávním rozhlase ani v televizi
nemají místo propagandistické reportáže osob, například jako je Jaromír Štětina
a Petra Procházková, kteří se pyšní svým "angažovaně objektivním"
(sic!) novinářstvím, které je apriori zaujaté pro jednu stranu v
konfliktu, z něhož posílají svůj materiál. Jako zcela naivní lze odmítnout
námitku jednoho pozorovatele, že se v důsledku své zaujatosti "alespoň
dostávají reportéři, jako je Jaromír Štětina do míst, kam se nikdo na světě
jinak nedostane" (Čečensko). Je jasné, že taková "exkluzivní"
zaujatá reportáž má informačně jen velmi malou hodnotu a je nebezpečně
manipulativní.
Stejně tak je nepřípustné, aby na obrazovce České televize vystupovali
jako "experti" činitelé humanitární organizace Člověk v tísni,
financované převážně ze státních prostředků,
jejíž sídlo v České televizi, v instituci, která má být veřejnoprávní a přísně
nezávislá, Českou televizi diskredituje. Aktivista humanitární organizace
nemůže zároveň vystupovat jako nezávislý novinář: nemůže v daném regionu jednat
a zároveň o tom podávat "nezávislé" novinářské zprávy.
Česká televize také musí naučit českou veřejnost, že novinář má v zájmu
debaty dávat interviewovaným politikům jakkoliv tvrdé otázky - a že to, že
novinář určitou otázku vysloví, nutně neznamená, že se s ní názorově
ztotožňuje. Zavedenou praxí se musí stát, že každému politikovi bude novinář
dávat kritické otázky z hlediska stoupenců opačných politických názorů. Česká
televize by měla jako první zásadu své novinářské práce přijmout toto
ustanovení z Producers´
Guidelines veřejnoprávní rozhlasové a televizní společnosti BBC:
"Myšlenka
nestrannosti leží v samém jádru BBC. BBC slouží národu jako celku. Uznává
veškerý nejrůznější vkus, všechny nejrůznější názory a postoje a v
pořadech na ně reaguje. Všichni šéfredaktoři programů i tvůrci pořadů
musejí zajistit, aby se vysílání zabývalo všemi závažnými společenskými
činnostmi i myšlenkovými směry. Všechny názory musejí dostat stejný
vysílací prostor.
Pracovníci
rozhlasu a televize BBC nesmějí mechanicky opakovat konvenčně přijímané
názory, jako by to byla nezvratitelná pravda. Rozhlas a televize BBC musí
být neustále ve střehu před nebezpečím stereotypů a předpojatosti. Pracovníci
rozhlasu a televize BBC musejí prosazovat myšlenkovou rozrůzněnost. Nesmějí
se domnívat, že jejich vlastní názory a zájmy jsou reprezentativní. BBC
nesmí vyjadřovat vlastní názory na politické události a veřejné
problémy. Při zpracování určitého námětu musí novinář usilovat o hloubkové
zjišťování pravdy. Novináři musejí kriticky analyzovat všechny názory
a předpoklady prostřednictvím racionální skepse. Novinářská práce musí
rozšiřovat lidské poznání a zmenšovat rozsah nevědomosti.
Novinářská
práce musí být objektivní. Oficiálně poskytovaná vysvětlení, proč došlo
k určitým událostem, musejí být samostatně kriticky hodnocena
a porovnávána s celou řadou nezávislých názorů a postojů.
Kvalitní novinářská práce musí nabídnout veřejnosti inteligentní
a informovanou analýzu, která jí umožní, aby si utvořila vlastní názor.
Reportér má
právo vyjádřit profesionální úsudek, nikoliv však vlastní osobní mínění.
Reportérův profesionální úsudek nesmí být normativní. Musí být založen na celé dosažitelné škále názorů. Musí být zřejmé, že úsudek komentátora je bystrý a spravedlivý.
Když se zabývá
publicistický nebo zpravodajský pořad problémem, který se týká mocných
osobností - včetně příslušníků vlády - osoby, které mají v pořadu
vystoupit, se často budou snažit klást ohledně svého vystoupení redaktorům
předem určité podmínky. Strukturu a formu pořadu však musejí určovat bezpodmínečně sami redaktoři podle nezávislých editorských měřítek.
V pořadu musí být poskytnut stejný prostor argumentům všech stran.
Argumenty všech stran musejí být ostře kriticky analyzovány."
Nesmírně důležitá je celá řada
profesionálních zásad, jak je definoval před svým nástupem do funkce ředitele
zpravodajství dne 1. dubna 1998 Ivan Kytka.
Dodnes jsou tyto zásady v běžném zpravodajství ČT víceméně ignorovány:
1. Přesnost
Přesnost je nejvyšší hodnotou a principem
každého zpravodajství a její dosažení se často podobá střelbě
na letící cíl.
Zpravodajové a vedoucí relací musejí
v první řadě rozlišovat mezi prvotními a druhotnými zdroji
a zvláště opatrně zacházet se zdroji druhotnými (zprávy z tiskových
agentur, tisku, rozhlasu a internetové sítě, svědectví očitých svědků).
Za prvotní zdroj lze pro účely televizního
zpravodajství považovat především očité svědectví zpravodaje a jeho
písemný, zvukový obrazový záznam.
Druhotným zdrojem jsou svědkové události či
zveřejněného faktu (jejich písemný, zvukový, obrazový záznam).
Nejdůležitější je ověřování druhotných zdrojů
vždy z nejméně dvou dalších na sobě nezávislých zdrojů, stejně jako
zkoumání osobní integrity zdrojů, které fakta či svědectví o průběhu
události poskytují.
Pro přesnost je v televizním zpravodajství
důležité důsledně strukturovat fakta a oddělovat je od jejich
interpretace.
V zásadě by mělo platit:
1. Nový fakt či zpráva o události a její
význam je shrnut v úvodním ohlášení ze studia (odpovídá
na známé: kdo, co, kdy, kde a jak. Eventuálně proč a "za kolik").
2.
Obrazové zpracování slouží především k tomu, aby doložilo nový fakt či
událost obrazem. Obrazové zpracování slouží také k tomu, aby sdělovaný
fakt či událost uvedlo do kontextu a prohloubilo původní informaci.
Formou
krátkého doslovného zvukového záznamu (nikoliv parafráze), přináší svědectví
očitých svědků a také názory různých dotčených stran na úvodní
ohlášení. Pro obrazové zpracování je důležité, aby při střihu respektovalo
některé obecné zásady filmového zpracování, a to zejména jednotu místa
a časové posloupnosti, a důsledně oddělovalo archivní a ilustrační
záběry.
3.
Zpravodaj před kamerou shrne na základě svého profesionálního úsudku
přesně, nestranně a srozumitelně význam nového faktu a shrne také
nezodpovězené otázky, na které je třeba hledat dále odpovědi.
2. Nestrannost
Pokud zpravodaj či editor přináší informaci o kontroverzním
faktu a mohou-li tento fakt interpretovat zúčastněné strany různě, je
zpravodaj či vedoucí relace vždy povinen poskytnout zhruba stejný prostor
hlavním (navzájem si protiřečícím) stranám.
Zpravodajský tým by měl zachovávat princip
rovného přístupu ke všem politickým stranám a skupinám, které mají
na dané téma trvale zastávaný názor, podložený analýzou či expertizou.
Zpravodaj či vedoucí relace rozhodně nesmějí
potlačit svědectví důležitého zdroje například pro jeho (její) barvu pleti, pohlaví,
stáří, náboženské vyznání, vzdělání, sexuální orientaci, politický názor či
osobní vzhled.
Soukromý politický názor, osobní zájmy,
přátelství nebo osobní náklonnost vedoucího relace, moderátora či zpravodaje
nesmějí hrát při obstarávání a porovnávání zdrojů a ověřování faktů
žádnou roli.
Vedoucí relací mohou poměrně často čelit
obviněním z toho, že neinformují o událostech objektivně. Dokonce, že
princip objektivity porušují samotným výběrem a zařazením zprávy
o události do vysílání. Tomuto obvinění lze celkem snadno čelit
odpovídající přípravou:
a)
korespondent by měl vždy být za každých okolností vybaven hrubou početní
analýzou, kterou lze shrnout do věty: kolik lidí sdělovaný problém vlastně
zajímá. (Pozn.: Jde-li zpravodaj na na tiskovou konferenci politické
strany, která hodlá pitvat dílčí vnitrostranický problém, je zcela legitimní
neobjednat štáb a příspěvek nezařadit do relace. Zpravodaj má také právo
vyslat na takovou konferenci pouze člena vstupního týmu, jehož úkolem je informace
sbírat a třídit.)
b)
samotný fakt či událost vychází z kvantitativní a kvalitativní
analýzy skutečnosti založené na osvědčených vědeckých metodách (například
v ekonomii, sociologii). Vědecké postupy mohou v takovém případě
dávat záruku objektivity, ale zpravodajové a vedoucí relací dříve, než
takový výsledek do vysílání zařadí, musejí zkoumat, zda samotný výběr faktů pro
kvantitativní a kvalitativní analýzu nebyl účelový. Zda analýza sama není
součástí snažení zájmových skupin o prosazení svého zájmu. Pokud takové
podezření existuje, vedoucí relace, či zpravodaj je povinen zveřejnit
i názor druhé (dalších) stran.
c)
samotný fakt či událost není ve většině případů televizního zpravodajství možné
ověřit kvantitativní ani kvalitativní (vědeckou) analýzou. Nicméně vedoucí
relace či zpravodaj je povinen vynaložit veškeré úsilí na vypátrání všech
relevantních zdrojů a stanovisek vztahujících se k danému faktu.
Jediným omezením při obstarávání si zdrojů a stanovisek zajišťujících objektivitu
zpravodajství jsou zákony, zpravodajův život a zdraví, život a zdraví
a osobní blaho zdrojů.
Finanční či materiální omezení při získávání
zdrojů by v zásadě neměla existovat. Jejich nasazení by však nemělo
překračovat význam a rozměr ověřovaného faktu. Princip nestrannosti
a objektivity je ve společnosti řídící se a spoléhající ještě stále
spíše kolektivními názory, než na nezávislé, kritické a analytické
myšlení jednotlivce, naprosto zásadní.
Pro jeho pochopení bude zpravodajský tým ČT
čerpat (jako z jednoho zdrojů) z definice principu nestrannosti
a zásad vedení rozhovoru tak, jak je vysvětluje Návod pro producenty BBC.
3. Úplnost
Veřejnost má plné právo, aby
za koncesionářský poplatek dostávala informace úplné, není-li tato úplnost
v rozporu se zákonem, ochranou soukromí a dobrým, všeobecně
přijímaným vkusem. Divák má nárok na to, aby po vyslechnutém
sdělení faktu či události nezůstával zmaten nezodpovězenými otázkami, či
neúplnými odpověďmi.
Vedoucí relace, moderátor či zpravodaj by neměli
ve zpravodajství předpokládat, že divák ví o sdělovaném faktu či události
tolik jako on a spíše vycházet z předpokladu, že o něm slyší
možná poprvé. Každá zpráva musí informovat o problému od samého počátku
(proč vznikl?).
Při získávání úplných odpovědí na své
otázky musejí být zpravodajové i moderátoři zdvořile důrazní
a především odvážní.
Úplnost znamená také vysvětlení toho, co
sdělovaný fakt či událost obsahuje nového a nakolik má nový fakt či
událost vztah ke všednímu, každodennímu životu občana. Vedoucí relace, moderátor
či zpravodaj se nemusí stydět přiznat, že momentální "relevanci"
nelze zcela přesně odhadnout, respektive, že je nejasná. Důvodem
k zařazení takové zprávy do vysílání je však profesionální úsudek, že
taková zpráva má potenciální význam do budoucna.
I při splnění všech profesionálních
náležitostí se sdělovaný fakt či události nemusí dostat k televiznímu
divákovi jednoduše proto, že není sdělné. Vedoucí relace, moderátor či
zpravodaj by měl brát při výběru zpráv, formulaci otázek a formulaci
sdělení vždy v úvahu, zda je podává srozumitelně. Nejlepší zkouškou někdy
může být, zda mu rozumí on sám. Veřejnost snadno pozná, pokud tomu tak není.
Lidé zapojení do televizního zpravodajství by
měli dávat přednost jednoduchým a srozumitelným jazykovým stavbám. Vyhýbat
se zbytečným cizím slovům a používat krátká a jasná sdělení.
Zpravodajský tým by měl mít na paměti, že
jádro sdělení v české větné stavbě leží většinou v samém závěru věty.
Jádro sdělení musí mít zřetelnou výpovědní hodnotu a obsahovat: nový fakt
či novou souvislost.
Přestože jazyk zpravodajství obvykle spoléhá
na vyzkoušené myšlenkové vzorce a do jisté míry i na opakovaná
klišé, vedoucí relace, moderátor či zpravodaj by nikdy neměl předem rezignovat
na tvůrčí přístup k jakkoliv zdánlivě bezvýznamnému faktu.
Princip srozumitelnosti také připouští sdělovaný
fakt interpretovat ve formě, která bude pro televizního diváka přitažlivá
a která mu pomůže sdělovaný fakt či událost snáze a rychleji
pochopit.
Interpretace prostřednictvím prvků prózy, nadsázky či přirovnání, jichž je však možno použít jen výjimečně, by však nikdy
nesmí zastínit sdělovaný fakt či událost.
Vedoucí relace, moderátor, či zpravodaj by měl
podstatu sdělení po jeho interpretaci případně znovu zopakovat, aby zřetelně
oddělil podstatu sdělení od jeho subjektivní interpretace. Při přiměřené
interpretaci hraje důležitou roli správný profesionální úsudek zpravodaje.
Dodnes
aktuální jsou i Kytkovy organizační návrhy pro strukturu redakce zpravodajství.
Shrnul je do několika bodů:
1.Vytvoření
vlastního vnitřního a nezávislého informačního servisu
2.
Podstatné a dramatické zvýšení kvality všech relací zajišťovaných
zpravodajským týmem. Nové definování jejich náplně a poslání. Úpravami
programu ČT zajistit průběžné zpravodajské krytí událostí během dne. Mnohem
větší důraz na původní autorské materiály
3. Zjednodušení a zprůhlednění řídící
a organizační struktury
4.
Podstatné posílení předprodukční a produkční části vysílání
a zavedení denního, týdenního a měsíčního plánování
5.
Zřetelné zprůhlednění finančních toků uvnitř zpravodajského týmu, rozpis
finančního plánu až na jednotlivé programy
6.
Mnohem užší spolupráce a více pozornosti "zpětné vazbě"
vysílání, stálá spolupráce se sociology
7.
Mnohem užší spolupráce a lepší komunikace s regionálními pobočkami
a zpravodajskými týmy v Brně a Ostravě
8.
Vytvoření systému vnitřní výchovy a vzdělávání a celoživotního
doškolování členů zpravodajského týmu
9.
Mnohem účinnější nasazení výpočetní techniky zejména v předprodukční
a produkční části
10.
Vytvoření pozice "pověřence" rady ČT pro zpravodajský tým
11.
Vytvoření nezávislého odborného panelu pro průběžné hodnocení zpravodajství
12.
Ustavení arbitrážního panelu pro řešení sporů vyplývajících z různé
interpretace editoriální politiky uvnitř zpravodajského týmu
V květnu 1997 definoval
v Londýně roli BBC na konferenci americké organizace Freedom Forum
Tony Hall, ředitel zpravodajství a publicistiky BBC, úlohu BBC slovy,
citovanými níže. I tato slova by si měla redakce zpravodajství České televize
vetknout ve štít. Jen tento druh práce totiž dává novinářské činnosti smysl.
Naším úkolem je
zaujmout lidi, aby se začali zajímat o věci, o nichž nevěděli, že
existují, ale které jsou důležité. Příliš mnoho novinářské práce se podle
mého názoru soustřeďuje na dramatické zprávy dne, jistě, to se musí dělat:
přírodní katastrofy, politické vraždy, války, volby, hladomory. Avšak musíme se
kromě toho také věnovat novinářské práci, která funguje jako pomoc a jako
průvodce. Musíme být schopni analyzovat, rozšiřovat lidem vědomí. Musíme být
schopni lidem pomoci orientovat se v chaosu událostí a informací. To
neznamená, že budeme hledat jednoduchá vysvětlení pro skutečnosti, které jsou
svou podstatou složité. Musí to být novinářská práce, která chce vyvolat
skutečnou debatu, skutečná fakta, které usiluje o to, informovat
veřejnost, zaujmout a angažovat posluchače. K tomu je zapotřebí, aby
novináři fungovali jako vůdčí osobnosti.
Jaké jsou
výhledy?
Nedokonalé, nudné, povrchní a všeobecně
nevyspělé, "pubertální" zpravodajství České televize škodí české
společnosti. Je to neupřímná stínohra. Od televizních diváků vybírá Česká
televize prostřednictvím koncesionářských poplatků reálné peníze, avšak
poskytuje jim za to jen nereálný, "kašírovaný" zpravodajský servis.
Je to ozdravovna: pracovníci redakce zpravodajství využívají těchto peněz pro
vlastní živobytí, neodvádějí však za ně divákům přiměřeně kvalitní práci.
Kdyby byla schopna Česká
televize problémy inteligentním způsobem předvídat a kdyby bývala uměla
systematicky informovat investigativním způsobem z kritického nadhledu o
činnosti politiků a hospodářských činitelů v první polovině devadesátých let,
mohla vyvoláním autoritativní veřejné diskuse o nejzávažnějších otázkách veřejného
zájmu do značné míry zabránit rozkradení národního hospodářství, kolapsu bank,
dlouholetému zanedbávání profesionalizace státní správy a dalším vážným
problémům, které si české sdělovací prostředky začínají uvědomovat teprve v nedávné době některé si dosud neuvědomují vůbec.
Existuje důvodné nebezpečí, že
obdobně škodlivým způsobem bude ovlivňovat neprofesionální zpravodajství České
televize společnost i v budoucnosti, ať už to bude v důsledku předpojatosti či
povrchnosti ve prospěch jakékoliv politické strany či ideologie. Britská
společnost je v současnosti hospodářsky úspěšná, konstatoval někdejší
šéfredaktor týdeníku Sunday Times (a nynější šéfredaktor deníku Scotsman Andrew Neil), právě protože vznikla ve sdělovacích prostředcích v
posledních letech kultura profesionální investigativní práce a nezávislé
kritičnosti sdělovacích prostředků. Činitelé veřejných institucí i soukromých
korporací si dávají velký pozor, aby pracovali efektivně, neboť vědí, že každá
jejich chyba bude sdělovacími prostředky odhalena a neúprosně pranýřována. To,
že jsou britští veřejní činitelé i podnikatelé kriticky sledováni ostřížím
zrakem sdělovacích prostředků, vede tedy k jejich kvalitní práci a v konečném
důsledku to přispívá k hospodářské prosperitě. Rolí veřejnoprávního média je
také otevírat české společnosti "okna do světa", vysvětlovat
nejnovější mezinárodní myšlenkové trendy a odstraňovat neporozumění, která
ochromuje informační výměnu mezi uzavřenou českou společností a vnějším světem.
Jak špatně to Česká televize
činí, bylo zjevné například koncem září 2000 během pražských antiglobalizačních
protestů, na něž byla česká společnost svými sdělovacími prostředky
nepřipravena, a proto na ně reagovala zmatkem, hlubokým neporozuměním a
vytvořením zkreslujícího nacionálního mýtu o "hrdinných policistech"
a "agresivních výtržnických vetřelcích". Ke komunikaci a výměně
názorů mezi zahraničními demonstranty a českou společností ve sdělovacích
prostředcích nedošlo. Obě kultury, česká i mezinárodní, působily koncem září v
ČR mimoběžně a česká společnost si z událostí kolem zasedání Mezinárodního
měnového fondu a Světové banky nebyla schopna vzít v důsledku katastrofálního
selhání českých médií, včetně České televize, žádné rozumné poučení.
Česká společnost si však tyto
souvislosti ve své většině dosud neuvědomuje. Krize ve zpravodajství České
televize je přímým odrazem stavu české společnosti. Česká společnost má takovou
veřejnoprávní televizi, jaká odpovídá stavu jejího vědomí na počátku nového
tisíciletí. Česká společnost se vyrovnává s přechodem od komunismu k
demokratickému systému obtížně a dosud není jasné, jaký politický systém v
České republice nakonec převládne. V postojích české společnosti stále
přežívají návyky z tragických "normalizačních" sedmdesátých a
osmdesátých let, které se v postkomunistickém "období svobody"
modifikovaly spíše k horšímu. V poslední době se začínají objevovat i
nacionalistické nálady, pocit nutnosti uzavřít se před nebezpečným vnějším
světem. Těchto nacionalistických nálad začínají někteří politikové využívat ke
svým cílům.
Česká společnost je plebejská,
kolektivistická a antiindividualistická. Nechce snášet společenské menšiny ani
příliš odlišné názory. Zvykla si na nemyšlení a nekritické přejímání banálních
a konvenčních názorů Dosti lehce propadají mnozí její příslušníci povrchní
emocionální manipulaci a neexistuje v ní skoro žádný veřejný prostor pro
složitější racionální pluralistické kritické myšlení. Tón při veřejném diskursu
udávají hlasy druhořadé kvality: je to zřejmě důsledkem tragického zotročení
českého národa v posledních čtyřiceti letech a zároveň tím, že v malé "domácí" enklávě vnějšímu světu nesrozumitelného českého jazyka je
možné vystupovat bez korekce ostré konkurence mezinárodní veřejné debaty s
názory nepromyšlenými a nedostatečně přesvědčivými.
Je to tedy začarovaný kruh:
zpravodajství České televize v současnosti odráží stav české společnosti. Česká
televize by měla mít schopnost kultivovat a rozvíjet veřejnou a politickou
debatu. Bude to však schopna učinit jen tehdy, objeví-li se ve veřejné aréně
průrazní a nezávislí jedinci s autoritativním a širokým rozhledem, kteří
vystoupí proti konvenčnímu druhořadému společenskému konsensu a budou trvat na
vytvoření skutečné kvality.
Tento pozitivní vývoj není
vyloučen: i ve zdemoralizované společnosti se občas vyskytnou odvážní a schopní jedinci, kteří svým nekompromisním postojem dokáží radikálně změnit vývoj
společnosti. V české historii pro to existuje celá řada příkladů. Kromě toho
počet odvážných, schopných a inteligentních lidí s širokým rozhledem v české
společnosti postupem času jistě poroste v souvislosti s tím, jak se mladí lidé
budou při pobytech v zahraničí ve větších počtech seznamovat se zvyklostmi a
étosem zavedených demokratických společností. Otázka ovšem je, zda bude tento
uvědomovací proces dostatečně rychlý, aby přivodil pozitivní změny v České
televizi dříve, než radikální technologický vývoj způsobí likvidaci nynějšího
mediálního statu quo.
dr. Jan Čulík
University of Glasgow