čtvrtek 30. listopadu

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z  poslední doby Jak je to s obviněnými Maďary:
  • Tvrdě proti antiglobalizačním demonstrantům: Politická objednávka místo hledání spravedlnosti? (Tomáš Pecina) Ještě ke konferenci ČT: věc veřejná:
  • Je Česká televize rasistická? (Pavel Tychtl)
  • Nerozumím hyperkritičnosti Jany Dědečkové (Hana Třeštíková) Státní správa a Český telecom:
  • Český telekomunikační úřad odepírá informace o své činnosti (Igor Linhart) Prohlášení:
  • Odmítám kandidaturu do RRTV (Václav Moravec, rozhlasový novinář) Rasismus v Británii:
  • Smrt školáka: Přišel za lepším životem. Zabili ho na ulici (Guardian) Komunistické praktiky Evropské unie:
  • Evropská unie znovu buduje železnou oponu (Guardian) Česká politika:
  • Sbohem Evropo, pokud bude zpochybněno jmenování guvernéra ČNB (Martin Stín)
  • Libor Novák osvobozen (čtenář) Diskuse:
  • Soudkyně Píchová - další kostlivec ze skříně České televize (Karel Mašita, poznámka JČ) Reakce:
  • Kdo chtěl rozdělení Československa? (Dalibor Matušínský) Je ČSSD v krizi ?
  • M. Profant v Respektu o M. Šloufovi (J. B. Akláb)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • (Britské listy vycházejí v Praze, v České republice. Britské listy is published in Prague in the Czech Republic.) ISSN 1213-1792

  • Britské listy talks to decision makers in the Czech Republic.

  • Zde je adresa Britských listů.

  • Andrew Stroehlein rediguje kulturně politický týdeník Central Europe Review, který je nositelem Ceny NetMedia 2000 za vynikající příspěvek k internetové novinářské práci v Evropě. (JČ je komentátor CER pro české záležitosti.)

  • Tady je minulé vydání Britských listů.

    Co je nového v České republice

    Aktualizace, čtvrtek 19.15:

    Trik se sovětským velvyslancem už není to, co kdysi, pane ministře Grossi...

    Čtvrteční Lidové noviny publikovaly celostránkový rozhovor s ministrem vnitra Stanislavem Grossem. Redaktoři se mimo jiné dověděli, že k policejní brutalitě prakticky nedocházelo a pokud se takové excesy přece jen tu a tam objevily, lze se zcela spolehnout na profesionalitu policistů, že nebudou své provinilé kolegy krýt.

    Gross již netrvá na gumových projektilech, ale zato by si přál, aby policie dostala značkovací munici, pomocí níž budou policisté na dálku označovat osoby, "které se v davu chovají špatně" (To pak bude snadné dokazování! Živě si představuji policejní vyšetřovatele, jak křičí na obviněné: "Tak proč máte na svetru skvrnu od barvy, když jste nic neudělal(-a)!?"-pozn. TP).

    Jedna ministrova odpověď nás obzvlášť zaujala:

    LN: Od zasedání MMF uplynuly dva měsíce. V zahraničním tisku se píše zejména o policejní brutalitě na služebnách. Nemáte pocit, že republice proto tato akce spíše uškodila?
    (Gross:) Kdo trochu ví, co se píše v zahraničních novinách a jaká byla odezva ve světě, nemůže ani slůvkem uvažovat o tom, že by nám akce ublížila. Ze všech dostupných zdrojů jednoznačně převládá kladné hodnocení. Když jsem s velvyslancem USA hovořil o obraze, který vytvářejí česká média včetně LN, tak řekl jedinou věc: vyřiďte jim, že vaši přátelé za mořem vám tleskají a říkají, že jste byli úspěšní.

    Protože máme o názorech pana velvyslance poněkud jiné informace, ihned jsme kontaktovali americkou ambasádu a z ní nám přišlo od tiskové atašé Victorie Middleton následující prohlášení J. Shattucka:

    I was glad to be able to tell Minister Gross that the U.S. considered the IMF-WB conference a success, that the Czech Republic did a good job of making it a success, but I also indicated it was very important to investigate all allegations of police abuse and to apply the law, if any crimes were committed by demonstrators or by the police. Minister Gross pledged that this would be done. We are looking forward to hearing the results of those investigations.

    (S potěšením jsem mohl informovat pana ministra Grosse, že USA považují konferenci MMF-SB za úspěch a že Česká republika se o tento úspěch zasloužila, ale také jsem mu řekl, že je velmi důležité vyšetřit všechny informace o policejní zvůli a postupovat podle zákona, pokud došlo k trestným činům ze strany demonstrantů nebo policie. Ministr Gross slíbil, že se to stane. Těšíme se na informace o výsledku tohoto vyšetřování.)

    Aneb ani trik se sovětským velvyslancem už dnes není to, co kdysi, že, pane ministře? (TP)

  • Politická objednávka místo hledání spravedlnosti? Jak včera informovala Britské listy státní zástupkyně pro Prahu 1 Zdena Gálková, obvinila všech šest maďarských občanů, kteří jsou dosud stíháni v souvislosti se zasedáním MMF, z útoku na veřejného činitele. Britské listy před časem přinesly pozoruhodný materiál o tom, jak policie tyto osoby zadržela a poté "identifikovala" jako údajné pachatele závažných trestných činů. Šest z osmi obviněných bude tedy nyní postaveno před soud.Znepokojení vzbuzuje, že Z. Gálková, až dosud jednající se zástupci médií korektně, opakovaně odmítla poskytnout vyjádření na magnetofon a navzdory ustanovení trestního řádu není ochotna specifikovat, jaký je charakter důkazů shromážděných k případu vyšetřovatelem. Více o tom v prvním článku dnešních Britských listů.

  • "Veřejnost" nesouhlasí s Janou Dědečkovou. Na oficiálních stránkách České televize se včera objevily tři dopisy, vesměs oceňující přínosnou konferenci ČT: věc veřejná. Milovníkům absurdního humoru doporučuji zvlášť třetí dopis, slohové cvičení, v němž se Helena Haškovcová rozplývá nad "přátelským ovzduším", které na konferenci vládlo. Inu, někteří lidé se prostě umějí osvědčit za všech okolností... (TP)

  • K nápravě nedokonalého zpravodajství ČT nemůže dojít kritikou, "po kytkovsku". To je výrok, který jsem včera citoval z dopisů Nikolaje Savického z České televize. Andrew Stroehlein, šéfredaktor týdeníku Central Europe Review, který s Ivanem Kytkou několik týdnů pracoval na jaře roku 1998 v České televizi, k tomu napsal:

    That has to be one of the most amusing things I've ever read about CT news. It's like what education theorists tell teachers these days in the UK and US: don't criticise the kids; if the only thing they are doing right is breathing, then praise them for breathing. It's patronising crap, and teenagers see right through it and resent it. I hardly think it will work any better for adults at a TV station. These people are supposed to be profesionals and adults. Why can't they handle a bit of criticism?

    Certainly, when I worked there, I worked with many people who could accept criticism and understood it to be an integral part of professional self-improvement and the improvement of the news department as a whole. Sure, not everyone, but most, I'd say, and in any case, the news staff that rebelled against Kytka were more worried about their jobs and salaries than about any criticism of their work.

    To je snad jedna z nejzábavnějších věcí, jaké jsem kdy četl o zpravodajství České televize. Je to jako to, co nyní říkají pedagogičtí teoretikové učitelům v Británii a ve Spojených státech: studenty nekritizujte a jestliže jediné, co dělají správně, je, že dýchají, tak je zahrnujte chválou za to, že správně dýchají. Jsou to povýšené, blahosklonné nesmysly a mladí lidé tu přetvářku dokážou prohlédnout a vadí jim to. Opravdu pochybuju, že to bude fungovat lépe u dospělých zaměstnanců televizní stanice. Snad se předpokládá, že jsou tito lidé profesionálové a že jsou dospělí. Proč se nedokážou vyrovnat s trochou kritiky?

    Když jsem v České televizi pracoval, spolupracoval jsem s mnoha lidmi, kteří byli schopni přijmout kritiku a chápali, že je to součást zvyšování profesionální kvalifikace a zvyšování profesionality celého oddělení zpravodajství. Nebyli to ovšem všichni, kdo tohle byli schopni pochopit, ale v každém případě, ti pracovníci zpravodajství, kteří uspořádali rebelii proti Kytkovi, se daleko více starali a obávali o své zaměstnání a o svůj plat, než že by vnímali nějakou kritiku své práce.

  • Státní ústřední archiv v Praze zpřístupní v lednu dokumenty někdejšího Ústředního výboru Komunistické strany Československa. Komunistické archivy s výjimkou mezinárodních smluv v úterý odtajnil šéf Národního bezpečnostního úřadu Tomáš Kadlec.

  • I česká vláda se zřejmě bude zabývat možností získávání přistěhovalců, aby se zastavil pokles českého obyvatelstva. Dokument k tomuto problému byl vypracován na ministerstvu práce a sociálních věcí a vedení ministerstva ho má projednat v lednu, Ve druhé polovině roku 2001 by se mohl realizovat pilotní projekt, který prověří zvolená kritéria. Země Evropské unie se snaží získávat lidi konkrétních profesí, například počítačové odborníky či zdravotní sestry. Česko chce "trochu napravit" nepříznivý demografický vývoj, který může způsobit, že kolem roku 2030 bude v České republice na trhu práce chybět kolem 400 000 pracovníků.

  • Tři čeští novináři dostali vedlejší cenu Mezinárodního konsorcia investigativní žurnalistiky v hodnotě 1000 dolarů. Petra Procházková, Anna Stárková a Martin Mrnka dostali dohromady cenu za seriál o liberecké firmě Agroplast která pašovala letadla Mig z Kazachstánu do Severní Koreje. (Naštěstí nešlo o téma, při němž by Procházková byla humanitární pracovnicí a zároveň o tom "nezávisle novinářsky" referovala, což by se asi Mezinárodnímu konsorciu investigativní žurnalistiky nelíbilo.)

  • Slováci samostatnost chtěli. Poznamenává Jiří Sahula:

    Vazeny pane Culiku, podle pruzkumu verejneho mineni, ktere probihalo na Slovensku ke konci roku 1992, vice jak 70% Slovaku chtelo samostatnost. Muzete to najit v archivech tehdejsiho (dnesniho) statistickeho uradu.Tyto zpravy prinesla i CTK a CT.

  • Druhý výbor z  Britských listů ...jak Češi jednají (Milenium Publishing, Chomutov, 580 stran) lze objednat v internetovém knihkupectví Kosmas přímo na této adrese.

    Dosti podstatná část nového výboru z Britských listů se zabývá dosud nepříliš úspěšnou reformou zpravodajství v České televizi, dále kniha pojednává mj. o reakcích českých intelektuálů na analýzu Václava Havla v pojetí Johna Keana, o české politice a kultuře, o české byrokracii a  českých postojích obecněji. Předmluva ke knižnímu svazku - stručně vysvětlující, co v knize je - je zde, podrobný obsah knihy je zde, obálka je tady. (První výbor z Britských listů ...jak Češi myslí, Milenium Publishing, 1999, je rozebraný.)


  • Recenze knihy Adolfa Branalda Pražské promenády od Michaely Černé je na tomto místě.

  • TEMATICKÝ ARCHÍV BRITSKÝCH LISTŮ je na adrese http://www.britskelisty.cz/xz/.

  • Přehled anglicky napsaných článků od Jana Čulíka a  Andrewa Stroehleina o aktuálním vývoji v České republice najdete zdezde.

  • Hudba a zvuk - Každé úterý: Týdenní přílohu věnovanou vážné hudbě (archív textů i zvukových ukázek) píše a rediguje v Neviditelném psu Lubomír Fendrych na adrese http://pes.eunet.cz/hudba/hudba.htm.

  • Britské listy rozšiřované e-mailem. Na žádost čtenářů, zda by nebylo možno rozšiřovat BL i e-mailem, je nyní tato služba laskavostí Internet Servisu a Jiřího Gallase k dispozici. Podívejte se na adresu http://www.britskelisty.cz/blpostou.html.

  • Britské listy nyní mají novou automatickou každý den aktualizovanou upoutávku. Je na adrese http://www.britskelisty.cz /prehled.html. Obracím se na ty čtenáře-příznivce tohoto časopisu, kterým je význam Britských listů jasný a vědí, že je rozumné povědomost o tomto časopise rozšiřovat, aby upoutávku případně umístili na své internetové stránky. JČ.

  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britské listy.

  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a  hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).

  • Zde jsou užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku.

  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.


    Výběr textů z posledních dní:

    Tvrdě proti antiglobalizačním demonstrantům

    Politická objednávka místo hledání spravedlnosti?

    Tomáš Pecina

    Jak včera informovala Britské listy státní zástupkyně pro Prahu 1 Zdena Gálková, obvinila všech šest maďarských občanů, kteří jsou dosud stíháni v souvislosti se zasedáním MMF, z útoku na veřejného činitele. Britské listy před časem přinesly pozoruhodný materiál o tom, jak policie tyto osoby zadržela a poté "identifikovala" jako údajné pachatele závažných trestných činů. Šest z osmi obviněných bude tedy nyní postaveno před soud.

    Znepokojení vzbuzuje, že Z. Gálková, až dosud jednající se zástupci médií korektně, opakovaně odmítla poskytnout vyjádření na magnetofon a navzdory ustanovení trestního řádu není ochotna specifikovat, jaký je charakter důkazů shromážděných k případu vyšetřovatelem.odezření, že jiné důkazy než protokol o zadržení osob ve skutečnosti neexistují nebo jsou zcela nepřesvědčivé, může nyní rozptýlit pouze řádné hlavní líčení. Ale to zatím české orgány ani v jednom případě nepřipustily: polský občan K. Olejnik byl týden před nařízeným jednáním předán do Polska a Rakušan A. Leitner dostal milost prezidenta republiky.

  • Mads Traerup bude propuštěn na kauci. Dánský občan Mads Traerup, který je jako jediný z obviněných dosud stíhán vazebně, bude pravděpodobně během několika dnů propuštěn z vazby. Kauci ve výši 800.000,- Kč, kterou soud za propuštění požaduje, by měli Traerupovi rodiče složit dnes nebo zítra. Jak se Britským listům podařilo zjistit, za propuštění neoprávněně zadržovaného mladíka intervenuje rovněž dánský ministerský předseda.

    Podobně jako v případě obviněných Maďarů nemá státní zástupce v rukou žádné přesvědčivé důkazy, s nimiž by mohl proti obviněnému uspět u soudu, a jde tedy opět o plnění politické objednávky "potrestat výtržníky".

    Varovná je zejména apatie, s níž česká společnost přijímá zjevně nezákonný postup státních orgánů: zdá se, že v očích průměrného občana k prokázání viny stačí, že obviněný přijel do Prahy demonstrovat a je tedy nežádoucí radikál.


    Je Česká televize rasistická ?

    Jestliže se něco špatného přihodí jednomu člověku, přihodí se to nám všem.

    Pavel Tychtl

    Pavel Tychtl hovořil na toto téma v Praze na sobotní konferenci "ČT: Věc veřejná". Na žádost Britských listů své vystoupení vypracoval do této písemné podoby.

    Zdálo by se, že tato otázka může být zodpovězena rychle a jednoduše. Samozřejmě, že ne. Česká televize taková není a podle zákona ani být nesmí. Nechci tvrdit, že v České televizi existuje oficiální politika, která by přikazovala zachycovat určité menšiny, například Romy stereotypním způsobem upevňujícím běžné předsudky většinové populace (Romové jsou sociálně neadaptabilní, líní, parazitují na sociálním systému). Stejně tak bych si netroufal tvrdit, že se Česká televize záměrně určitým tématům vyhýbá-například detailnímu zpracování práce pražské cizinecké policie v Olšanské ulici a tedy ponižování a neprofesionalitě ve vztahu k cizincům. Také si nemyslím, že Česká televize sdílí předsudky vůči cizincům a menšinám s odlišným životním stylem a názory.

    Proč však, když sleduji Českou televizi běžně, nacházím názory, které urážejí menšiny, cizince a ženy ? Odpověď je také zdánlivě jednoduchá. Protože Česká televize zaměstnává a pracuje s lidmi, kteří prostě představují tuto zemi a její obyvatele s jejich kulturou a názory.

    Domnívám se však, že tato odpověď není uspokojivá. Česká televize utváří veřejné mínění, stanovuje normy a má obrovský vliv na každodenní kulturu a názory obyvatel České republiky. Proto je naprosto nepřípustné, aby k docházelo, třeba i nevědomě k situacím, kdy je o příslušnících menšin a cizincích reportováno urážlivým způsobem.

    To, že tato situace není reflektována je problém, který vyžaduje řešení. Jedním z nich je například pravidelné setkávání a konzultace se zástupci menšin, kteří mohou na takové skutečnosti upozornit.

    Dalším možností řešení je zadání výzkumu na téma xenofobních stereotypů v České televizi nezávislé výzkumné instituci a znovuoživení práce občanského panelu, který může sloužit jako pojistka v práci České televize.

    Několik příkladů stereotypů, které se v České televizi objevují ve vztahu k menšinám:

    1. příklad: řazení zpráv o Romech a cizincích. Po zprávě zachycující například projekt integrace romských dětí do normálních základních škol následuje zpráva informující o Romech jako problémových občanech (nechtějí posílat děti do školy, neplatí nájemné, atd.), která předchozí zprávu zcela zpochybňuje. Takový styl zpráv říká: "Musíme učinit povinnosti zadost, ale všichni víme, že si myslíme něco úplně jiného).

    Stejným způsobem Česká televize často refereruje o cizincích. Po reportáži, která líčí problémy některých cizinců s českými úřady, následuje zpráva z razie Cizinecké policie v ubytovnách ukrajinských dělníků a záběry rozespalých Ukrajinců, které Cizinecká policie odvádí v poutech, protože neměli v České republice legální pobyt.

    2. příklad: způsob podávání zpráv o azylovém zákonu, který vstoupil v platnost 23.12. 1999. V hlavních zprávách České televize "Události" byla zásadní změna azylového zákona interpretována jako úsilí "snížit počet uprchlíků v České republice". Nic takového v zákoně samozřejmě není a zákon samotný tak také ani nebyl míněn, i když by se to možná někteří redaktoři přáli. To co by se zdálo jako zcela běžné v takové situaci, to znamená, že by redaktor, který tento příspěvek připravil, konzultoval změnu zákona a jeho dopady s hlavními aktéry v oblasti azylové problematiky, vůbec nenastalo. Diváci, tak místo objektivní analýzy, získají subjektivní názor jednoho redaktora.

    3. příklad: zpravodajství ze setkání MMF. Sledoval jsem českou televizi i CNN. Rozdíl byl značný. Zatímco Česká televize líčila často v téměř hysterickém tónu nájezdy násilníku a rváčů na Kongresové centrum, CNN se snažila o objektivní analýzu a citovala zástupce Světové Banky "rozumím těm mladým lidem, kteří protestují venku." Po skončení zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky, ČT přinesla záběry z vyznamenávání policistů v Kongresovém centru a téměř neinformovala o obviněních ze strany demonstrantů, že proti nim bylo na policejních služebnách postupováno brutálně a nebyla respektována jejich práva.

    Televize se tak propůjčila k téměř husákovské propagandě vyznamenávání hrdinných policistů bránících "naši milovanou Prahu" proti cizím vandalům. Rezignovala na svou kritickou roli instituce, která má hájit občanské svobody a vykonávat kontrolní funkci.

    Role, kterou ČT sehrála během zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky a šovinistická rétorika, kterou zvolila jsou jedním z nejpádnějších důkazů, jak nutná je občanská a nikoli politická kontrola České televize. Je nutné dodat, že Česká televize nebyla jedinou institucí s podobným chováním. Stejně reagovala valná většina politiků a představitelů vlády. Česká televize nutně potřebuje odvahu dát možnost vyjádření kritickým a nezávislým názorům. Chápu jak je to těžké, protože drtivá většina členů současné Rady pro rozhlasové a televizní vysílání byla vybrána politickými stranami a nereprezentuje veřejný zájem, ale úzké zájmy politické. V některých případech pak pouze názory autokratických předsedů politických stran.

    4. příklad: zábavné pořady běžně používají nekorektní způsob "humoru" vůči menšinám. Neobjevují se již v tak otevřené podobě jako byla "žertovná vystoupení" o Vietnamcích jezdících na motocyklu se "skořápkou z kokosového ořechu" namísto přilby nebo šišlajících homosexuálech. Přesto však ve vysílání České televize takový humor občas přítomen je.

    5. příklad: Temelín. V ČT se často v souvislosti s Temelínem objevuje šovinistická rétorika, stejná jako v případě současné vlády namířená proti Rakušanům a jejich protestům proti uvedení jaderné elektrárny do provozu. Přestože je jasné, že Rakušané musí mít kritický zájem o Temelín (stejně jako by ho měli mít čeští občané), jsou jejich protesty líčeny téměř jako zlotřilé spiknutí proti umu českých rukou, který vybudoval atomový zázrak (za pomoci nejdříve sovětských a po roce 1989 amerických expertů, uveďme pro přesnost). V souvislosti s Temelínem chybí hlubší analýza role americké firmy Westinghouse, která významným způsobem z dostavby Temelína profitovala a má jistě zájem na spuštění jaderné elektrárny.

    Občanská společnost, která zatím v ČR existuje jen v zárodcích nemá dostatečnou sílu kontrolovat a ovlivňovat Českou televizi. ČT by neměla být pod politickou, ale občanskou kontrolou, je třeba nejen změna složení Rady pro televizní a rozhlasové vysílání, ale zároveň jakým jsou její členové vybíráni.

    Rada pro televizní a rozhlasové vysílání musí, stejně jako management České televize, pravidelně konzultovat se zástupci menšin, neziskových organizací, které s těmito skupinami spolupracují, aby získala přesnější představu o názoru veřejnosti na Českou televizi. Konference "Česká televize-věc veřejná", která proběhla minulý týden v Praze, představuje nadějný začátek vzájemné komunikace mezi Českou televizí a veřejností.


    Nerozumím hyperkritičnosti Jany Dědečkové

    Hana Třeštíková

    Vážený pan
    Mgr. Miroslav Mareš,
    předseda Rady České televize
    členové Rady České televize

    Na vědomí:

    Mgr. Dušan Chmelíček,
    generální ředitel České televize

    MF DNES

    V Praze 29. listopadu 2000

    Vážený pane předsedo,

    s podivem jsem v MF DNES z 28. listopadu 2000 četla článek paní Jany Dědečkové, členky Rady České televize, nazvaný Zcela nepřínosná konference a věnovaný konferenci Česká televize: věc veřejná. Nemohu se zbavit dojmu, že paní Jana Dědečková byla nějakým omylem přítomna na jiné konferenci než na té, které jsem se zúčastnila já.

    Nechci hodnotit jednání konference jako celku, co však posoudit mohu, to je konferenční sborník a jednání panelu Televize jako svědectví o lidech a době, v jehož rámci jsem také vystupovala. To se od začátku neslo ve velmi kritickém a otevřeném duchu. Neumím si představit, že by bylo možné označit například vystoupení pana Martina Vadase nebo Vladimíra Justa "nezávazným poplkáním sympatizantů generálního ředitele a vedení ČT", jak charakterizuje jednání celé konference paní Jana Dědečková. Vzhledem k tomu, že jeden z hlavních a v tištěném programu konference avizovaných referátů v naší sekci přednesl Petr Schwarz, šéfredaktor redakce zpravodajství Prima TV, nerozumím ani námitce paní Dědečkové, že "z účasti na konferenci byli vyloučeni například zástupci komerčního vysílání". Nechápu, jak může paní Dědečková psát, že "nebyli pozváni ani představitelé internetových periodik, která se médii zabývají". Nepřehlédnutelnou postavu Jana Čulíka, vydavatele a šéfredaktora Britských listů, jsem v Kongresovém centru postřehla v pátek i v sobotu; jeho ostře kritický článek navíc zahajuje konferenční sborník. Je proto s podivem, že Britské listy uvádí paní Dědečková výslovně mezi periodiky, jejichž představitelé nebyli pozváni. Ve sborníku lze číst též texty Ondřeje Neffa, vydavatele a šéfredaktora internetového deníku Neviditelný pes, a Milana Šmída, vydavatele a šéfredaktora internetového občasníku Louč. Milan Šmíd navíc jako zpravodaj referoval na závěrečném plenárním zasedání konference o průběhu jednání panelu Televize jako okno do světa. Mám tedy za to, že organizátoři konference představitele internetových periodik pozvali.

    Nechci však paní Dědečkové vyčítat dílčí věcné chyby, které se do novinového článku mohou dostat nedopatřením. Za nepřijatelné pokládám především vyznění jejího textu, který vzbuzuje dojem, jakoby celá konference byla zbytečná. Každý, kdo alespoň letmo prolistoval konferenční sborník, musí tvrzení paní Dědečkové o tom, že členové Rady České televize nesměli přispět do sborníku, "snad aby se v něm náhodou neobjevil také nějaký kritický hlas", pokládat za naprosto nepochopitelné.

    V reakci na článek paní Dědečkové chci zdůraznit, že mne mile překvapila míra otevřenosti a kritičnosti sborníku i jednání té sekce konference, které jsem se zúčastnila. Je to poprvé od roku 1992, tedy od vzniku České televize, kdy její pracovníci přistoupili na takto otevřený dialog, a co víc, kdy pro něj sami vstřícně připravili optimální podmínky. Vnímám to jako významný obrat k lepšímu, příslib do budoucnosti, veřejný závazek, že tato diskuse bude pokračovat, byť na menších a tematicky přesněji vymezených fórech, jak zaznělo na závěr konference z úst představitele ČT.

    O to více lituji, že členka Rady ČT, která by v první řadě měla ocenit a podpořit podobné velkorysé zahájení dialogu ČT s odbornou veřejností, zpochybňuje význam této akce, v historii ČT dosud naprosto ojedinělé. Z diskusí s kolegy vím, že v tomto názoru nejsem osamocena.

    Helena Třeštíková

    režisérka dokumentárních filmů


    Český telekomunikační úřad odepírá informace o své činnosti

    Igor Linhart

    Český telekomunikační úřad (dále jen ČTÚ) opakovaně odepřel vydat zprávu o svém hodnocení Českého telecomu (dříve SPT Telecom a.s.). U Obvodního soudu pro Prahu 1 leží dosud nerozhodnutý spor o poskytnutí zprávy o hodnocení činnosti SPT Telecom a.s. jako správce telekomunikačních sítí za r. 1996. Tuto zprávu vymáhám soudně od 27. 5. 1998.

    Tehdy jsem u jmenovaného soudu podal žalobu pro porušení ústavního práva na informace, které v té době ještě nebylo upraveno zvláštním zákonem. O rok později, 20. 5. 1999, rozhodla předsedkyně senátu JUDr. S. Kovářová o zastavení řízení pro údajnou nejasnost podání. Proti tomuto rozhodnutí jsem se odvolal k Městskému soudu v Praze. Předseda senátu JUDr. P. Hübner odvolání vyhověl a usnesením z 8. 2. 2000 rozhodl o zrušení rozhodnutí soudu I. stupně a vrátil věc k dalšímu řízení. Soud 1. stupně případ znovu přidělil soudkyni JUDr. Kovářové, přestože ona sama dříve považovala podání za nejasné a tedy nezpůsobilé projednání. Z mně neznámých důvodů však soud případ později přidělil jiné soudkyni, předsedkyni senátu JUDr. M. Siněvičové, která nařídila jednání ve věci. Hlavní líčení se bude konat ve čtvrtek, 30. 11. 2000 v 14,15 h v jednací síni č. 205 Obvodního soudu pro Prahu 1, Ovocný trh 14.

    V době, kdy vstoupil v platnost zákon 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, 5. 2. 2000, jsem požádal ČTU o umožnění přístupu ke zprávám o hodnocení činnosti Českého telecomu a SPT telecomu za období od r. 1996 dosud. Tato moje žádost byla zamítnuta s  poukazem na to, že příslušné zprávy obsahují údaje, které akciová společnost Český telecom prohlásila za obchodní tajemství. Protože jsem žádost nedoložil souhlasem Českého telecomu s poskytnutím těchto informací, ČTÚ mi odmítl požadovanou informaci poskytnout.

    Argumentace obchodním tajemstvím je v případu nová, dosud ČTÚ zdůvodňoval odepření informací tím, že zpráva je součástí spisu v neveřejném správním řízení. Proti tomuto rozhodnutí jsem se ve stanovené lhůtě odvolal k ministrovi dopravy a spojů, s odůvodněním, že i kdyby zpráva obsahovala údaje, které mohou být označeny za obchodní tajemství, obsahuje jistě i informace, které obchodním tajemstvím nejsou. Rozhodnutí odvolacího orgánu v této věci jsem dosud (po 4 měsících) nedostal.

    Význam informací o kontrolní činnosti ČTÚ a smysl jejich vymáhání soudní cestou.

    Privatizace telekomunikační sítě, zejména prodej významného podílu (34 %) konsorciu Telsource, proběhla za krajně podezřelých okolností. V dokumentu holandské televize, který byl odvysílán také Českou televizí, pracovníci společnosti Royal KPN, člena konsorcia Telsource, na kameru přiznali, že poskytli úplatek dvěma českým politickým stranám v souvislostí s privatizací Telecomu.

    Tato firma je dosud státními orgány protežována, jak je zřejmé například z nedávného prodloužené záruky monopolního postavení, kterou Český telecom dostal od státu v oblasti hlasových služeb. Setrvalá nespokojenost uživatelů s úrovní telekomunikačních služeb zabezpečovaných Českým telecomem je sice všeobecně známá, ale těžko objektivně vyhodnotitelná, zejména soukromou osobou, která nemá k dispozici příslušná data (např. statistické údaje o poruchovosti, postupu telefonizace odlehlých oblastí, počtu reklamací, z toho oprávněné reklamace, a pod.).

    Stejně tak srovnání cen telekomunikačních služeb s cenami v ostatních evropských zemích by si zasloužilo zevrubnou studii. Tvrzení, že tyto služby jsou u nás druhé nejdražší v Evropě po Rusku, které se objevuje občas v tisku, by bylo třeba prozkoumat. Je však zcela zřejmé, že telekomunikační služby jsou strategicky důležité a že zejména tradiční hlasové služby v pevné síti nefungují uspokojivě a jsou přitom drahé. Je mnoho důvodů se domnívat, že významný podíl na tom má nedostatečná kontrola činnosti monopolního provozovatele telekomunikačních sítí včetně kontroly plnění smluvních závazků Českého telecomu zakotvených ve smlouvě o privatizaci.

    ČTÚ jako orgán státního dozoru a zákonem pověřený regulátor telekomunikačního trhu je za tento stav odpovědný. Každý občan má právo dovědět se, jak státní orgány vykonávají svoje povinnosti, a má mít možnost posoudit výsledky jejich práce. Bez znalosti rozhodujících dokumentů, kterými jsou v případě ČTÚ jeho oficiální výroční zprávy o hodnocení provozovatele telekomunikačních sítí, mohou občané posuzovat jeho činnost jen nepřímo, na základě subjektivního hodnocení úrovně služeb a svých nutně omezených osobních zkušeností s jednáním ČTÚ při vyřizování jejich stížností. Nemohou pak kvalifikovaně vytvářet žádoucí tlak na zlepšení služeb, zejména když jsou tyto služby monopolní. Důsledné vymáhání informací od státních orgánů by nepochybně přispělo k jejich většímu pocitu odpovědnosti, uvědomování si povinnosti skládat občanům účty a tím i k jejich lepšímu fungování.

    Některé křiklavé příklady selhání Českého telecomu

    Neúplná telefonizace Prahy

    V Praze dosud existují neuspokojení dlouholetí žadatelé o zavedení telefonní stanice. Vím o nejméně jedné žádosti evidované od r. 1991. Přitom úplná telefonizace území republiky, tedy včetně odlehlých oblastí, byla jednou z důležitých podmínek privatizace a závazek převzít toto břemeno měl omluvit výhodné podmínky pro kupujícího, zejména záruku (nedávno parlamentem prodlouženou) dočasného monopolního postavení na trhu.

    Vysoce poruchové fixní radiotelefonní stanice

    V roce 1996 byly žadatelům o telefon nabízeny jako plnohodnotná náhrada fixní radiotelefony systému Huyghes, které však byly vysoce poruchové, takže na opravu porouchané stanice se čekalo celé měsíce.

    Nepřehlednost telefonních účtů

    U civilizovaných telekomunikačních společností je samozřejmostí, že telefonní účet obsahuje úplné informace o tom, kam bylo voláno (na které telefonní číslo) a kolik příslušný hovor stál. Účet za telefon od Českého telecomu však tyto informace neobsahuje. Donedávna je bylo možné zjistit pouze osobní návštěvou v jeho příslušné úřadovně. V poslední době poskytuje Český telecom tyto informace sice již i na účtu, ale pouze jako placenou službu. Tento stav je dobře srovnatelný se situací, kdyby například pokladní v samoobsluze vydávala účtenky, na kterých by nebyly uvedeny jednotlivé položky, ale jen souhrnné údaje. Řádný účet by vystavila pouze za zvláštní poplatek. To nepochybně usnadňuje pracovníkům Českého telecomu účtovat neoprávněně vysoké částky za hovory, které buď nebyly uskutečněny vůbec, nebo je uskutečnil někdo jiný.

    Odmítám kandidaturu do RRTV

    Václav Moravec

    Vazeny pane Culiku,

    pred casem se objevilo na strankach Britskych listu me jmeno v souvislosti s kandidaturou do Rady CR pro rozhlasove a televizni vysilani. Vcera jsem vsak svou kandidaturu stahl na protest proti chovani stavajicich clenu Rady. Posilam Vam k tomu tiskovou zpravu.

    V ucte Vas

    Václav Moravec, rozhlasový novinář

    Co jsem chtěl jako člen Rady ČR pro RTV prosazovat?

  • Zpřísnění etického kodexu člena Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání! Radní by se měl vzdát svého mandátu ve chvíli, kdy se rozhodne kandidovat na významnou politickou funkci - např. senátora.

  • Zprůhlednění činnosti Rady ČR pro RTV! Rada jako regulační orgán je důležitou součástí mediální krajiny. Její jednání by mělo být průhledné a předvídatelné. Rada ČR pro RTV v uplynulých letech prokázala svou činností ignoranci, amatérismus a teoretickou nepředvídatelnost (viz Moravec, V. (2000): Deset let duálního systému rozhlasového vysílání v ČR (1989-1999). Praha: Český rozhlas.) Rada by měla předkládat veřejnosti nejen pravidelnou výroční zprávu, jež je ad hoc dokumentem, ale i dokumenty, které definují politiku Rady ve střednědobém a dlouhodobém horizontu - např. "Budoucnost regulačních orgánů v éře tzv. telematických médií", "Digitální vysílání a jeho rozvoj v následujících pěti letech"...

  • Zhodnocení práce Rady ČR pro RTV v prvních deseti letech její existence! Rada by měla vypracovat zásadní dokument, který musí obsahovat sebereflexi práce regulačního orgánu v prvních deseti letech jeho existence.

  • Zpřístupnění práce Rady ČR pro RTV veřejnosti! Rada by měla zpřístupnit veřejnosti svůj archiv, projekty žadatelů o licenci a všechna svá usnesení - výjimkou by měly být pouze obchodní plány žadatelů o licence a provozovatelů.

  • Zpřesnění činnosti Rady ČR pro RTV! Každý zápis o hlasování by měl obsahovat i výpis, jak každý radní hlasoval. I členové Rady by měli své hlasování podrobit veřejné kontrole, stejně jako je tomu u poslanců a senátorů.

  • Zodbornění činnosti a prezentace Rady ČR pro RTV! Rada by měla společně s vysokoškolskými a vědeckými ústavy, které se teoreticky zabývají činností a vlivem elektronických médií ve společností, organizovat pravidelné semináře a konference.

    Proč odmítám kandidaturu do Rady ČR pro RTV?

    V úterý 21. listopadu 2000 si nekompletní Rada ČR pro RTV zvolila nové vedení. Tento neetický krok stávajících radních učinil z budoucích členů regulačního orgánu (je jich celá třetina), kteří budou zvoleni v prosinci 2000, statisty her dosavadních členů Rady.

    V novém vedení Rady ČR pro RTV je rovněž neúspěšný kandidát do Senátu, který podle mého názoru v uplynulém měsíci Radu svým vystupováním znevěrohodnil. Jeho zvolení místopředsedou Rady bylo jednomyslné, tudíž všichni dosavadní radní s jeho jednáním souhlasí a po zásluze jej odměnili funkcí. Za těchto okolností je zřejmé, že většina mých návrhů nemá v Radě ČR pro RTV šanci na úspěch. Členem Rady s těmito způsoby chování být nehodlám! Po 21. listopadu 2000 je zřejmé, že Rada ČR pro RTV ztratila zbytky své důvěryhodnosti.

    V Praze 28. listopadu 2000

    Václav Moravec

    (Václav Moravec byl v letech 1996 - 1999 redaktor a moderátor Rádia Frekvence 1, kde moderoval publicistický pořad Press Club.)

    Rasismus v Británii:

    Smrt školáka

    Přišel za lepším životem. Zabili ho na ulici

    Tomuto článku věnoval včera deník Guardian dvě třetiny své titulní stránky. Otiskl tam také Damilolovu fotografii velikosti dvacet krát třicet centimetrů.

    Damilola Taylor upadl na betonovém schodišti mezi prvním a druhým patrem deprimujícího obecního paneláku, méně než pět minut chůze od svého domova. Desetiletý chlapec tam ležel tam v zimě a ve tmě a neměl energii, aby mohl jít dál.

    Asi dost dobře nerozuměl, proč je ve škole terčem šikanování ani proč mu spolužáci nadávají, že je "teplouš" - to slovo pro něho nic neznamenalo.

    Bydlel na jednom z nejtvrdších panelových sídlišť v jižním Londýně a asi nechápal, proč se sem jeho rodina přestěhovala, ve snaze najít "lepší život".

    Ale Damilola si asi byl vědom, že umírá. Věděl, co znamená, když mu z těla prýští krev. A krev mu z rány na levé noze tekla obrovským proudem, promáčela jeho školní kalhoty, svetr i tenisky. Tekla po schodišti dolů směrem do přízemí.

    Damilola byl na močí páchnoucím schodišti sám, když zemřel.

    Šest kolemjdoucích se pokusilo zastavit prýštící krev rukama. O několik minut později přijela záchranka, ale chlapec byl už mrtvý.

    Detektivové, kteří se snažili zjistit, co se Damilolovi stalo, když šel v pondělí odpoledne v 16.45 domů ze školy, zjistili jednu věc.

    Stopa krve je zavedla zpět až na jedno místo v Blakes Road, asi 100 metrů od schodiště, na němž Damilola zemřel.

    Tam, předpokládají detektivové, se Damilola stal terčem útoku, zaútočili na něho prý asi tři mladíci, ve věku 11 až 17 let, kteří byli viděni, jak utíkají ze scény.

    Damilola byl skoro doma, když utržil bodnou ránu, ale ztráta krve byla tak velká, že upadl, než dorazil k obchodům v prvním patře North Hordle Promenade, kde pravděpodobně doufal, že najde pomoc.

    "Přesekli mu stehenní tepnu," konstatoval jeden detektiv, který tuto vraždu vyšetřuje. "Krev z ní musela stříkat proudem. Neměl šanci."

    Damilola se přistěhoval do Londýna před čtyřmi měsíci se svou matkou Glorií, která už před časem v Británii žila, s jednadvacetiletým bratrem Tundym a s třiadvacetiletou sestrou Beme. Jeho otec je stále ještě v Nigérii.

    Komunální úřad v Southwarku je ubytoval v bytě v St. Braivel´s Court, což je součástí panelového sídliště v North Peckhamu, které bylo postaveno koncem šedesátých let a nyní se bourá. Na sídlišti je téměř polovina bytů už prázdných. Zdálo se, že si Damilola v Londýně zvykl dobře, ale nedávno se svěřil matce, že je ve škole terčem šikanování.

    "Ostatní žáci mu vyhrožovali," řekla paní Taylorová (49). "Minulý pátek povídal, že ho nějací kluci ve škole zbili. Ptala jsem se ho, pral ses s nimi? A odpověděl: Ne, maminko, nepral jsem se. Říkal, že ho rány bolí."

    Jindy se Damilola, normální kluk, který si rád hrál, byl plný energie a dokázal se dobře bavit, maminky ptal, co to znamená "být teplej".

    "Kluci mu nadávali, užívali při tom spoustu sprostých slov." Paní Taylorová si stěžovala ve škole, ale měla pocit, že učitelé její stížnosti neberou vážně.

    V pondělí ho sama ráno odvedla do školy, aby se mu nic nestalo, a čekala, že přijde domů asi v 17 hodin - zůstal ve škole déle, protože se chtěl účastnit nepovinného vyučování o počítačích.

    Když odešel ze školy, byla už tma. Když Damilola nepřišel domů, maminka ho šla hledat. Nejprve šla do školy, kde potkala ředitele, Marka Parsonse. Ten jí řekl, ať si nedělá starosti. Šla tedy domů, ale její ulici mezitím uzavřela policie. "Policisté mi řekli, že bylo pobodáno nějaké dítě. Neuvědomila jsem si, že je to moje dítě. Pak jsem šla do nemocnice. Byl to Damilola."


    Evropská unie znovu buduje železnou oponu

    Shrnujeme článek, který vyšel 29. listopadu v deníku Guardian.

    Nová železná opona vzniká v srdci Evropy. Bude se skládat z drátěných plotů, tisíců pohraničníků a systému strážních věží. Tyto překážky rozdělí Evropu na vzdálenost 1200 kilometrů: ploty se potáhnou od Karpat na jihu Polska až k Baltskému moři na severu. Jen držitelé víz budou smět projít touto hranicí, jejich průjezd bude zaznamenán do počítačů a bude ho kontrolovat datová banka.

    Tentokrát to nemá nic společného s Rusy, kteří jsou zděšeni, že jejich "systém", sovětská hranice dvojího drátěného plotu, se znovu zavádí na rozdělení Evropy. Tentokrát nejde o východní impérium, které si přeje udržet zotročené státy v područí, ale o bohatý západní trh, který chce zabránit příchodu chudších zemí z východní Evropy.

    Říká se tomu ve skutečnosti "krajková opona" a navzdory hlubokým pochybnostem, které její vybudování vyvolává v Polsku, zavedení přísného dohledu nad nejdelší pozemní hranicí Evropské unie, to je cena, kterou bude muset Varšava zaplatit, až se bude příští týden jednat v Nice o rozšiřování EU do střední Evropy.

    Logika za požadavky na přísnější hraniční kontroly je jednoduchá: z hlediska Berlína, Paříže či Londýna je Polsko vítáno do Evropského klubu, nikoliv však miliony Rusů, Bělorusů, Litevců a Ukrajinců, kteří v současnosti mohou víceméně volně cestovat přes polskou hranici. Avšak z hlediska Varšavy nemělo být členství Polska v EU založeno na takovémto omezování volného pohybu.

    Šest hodin cesty vlakem z Varšavy, v zalesněných údolích pohoří Bieszczady v městě Ustrzyki Gorne na ukrajinské hranici byla tento týden požehnána nejnovější strážní věž.

    Teprve minulý měsíc zahájilo tamější regionální centrum, Przemysl, "vysokorychlostní" autobusovou přepravu do Lvova na Ukrajině.I tak trvá devadesátikilometrová cesta pět hodin - třicet minut na hranici, tři hodiny je nutno strávit na hranici podplácením ukrajinské pohraniční stráže a pak následuje půldruhé hodiny cesty do Lvova.

    "Uzavření hranic bude velmi špatné," konstatuje Marian Majka, předseda městské rady v Przemyslu bez váhání. "Stoupne zločinnost, bude se vyskytovat víc banditů. Poklesne obchod, stoupne nezaměstnanost. Ukrajinci, podporující reformy, nebudou mít možnost vidět, co se tady děje. Krátce řečeno, vrátíme se do minulosti a všichni víme, jak obtížné to bylo."

    Polský ministr zahraničních věcí Radek Sikorski, starý člen Solidarity, který dostal v Británii azyl, když bylo na Polsko v osmdesátých letech uvaleno stanné právo, nenachází slova, jak byl vyjádřil svou frustraci. "V reálných hodnotách jsme my přispěli nejvíc k porážce komunismu a západní Evropa z toho měla za poslední desetiletí obrovský prospěch formou mírové dividendy, kterou jsme my umožnili. To je daleko větší prospěch než veškeré náklady na rozšiřování EU," konstatuje Sikorski. "Teď jsme dostali rozporné nařízení. Na jedné straně se nám nařizuje, abychom si udržovali dobré vztahy s Rusy, na druhé straně na ně musíme uvalovat víza."

    Sikorski zdůrazňuje, že jedním z důvodů, proč komunismus selhal, bylo to, že bylo možné cestovat do zahraničí. "Nejenom do Bulharska, ale do západního Berlína, do Vídně, do Švédska a do Londýna. Miliony Poláků se tak dověděly, jak funguje demokracie, založená na volném tržním podnikání. To přesně chceme ukázat Bělorusku a Ukrajině," uvedl.

    Polsko se pokusí udělat všechno, co bude v jeho silách pro ty, kdo bydlí nedaleko nově opevňované hranice. Ale šokováno odmítá umístit na tuto hranici i německé a rakouské pohraničníky.

    Bez ohledu na možné ústupky je nové zpřísnění pohraničních kontrol špatnou zprávou pro lidi, jako je Miroslav Sydor, etnický Ukrajinec, jehož rodiče byli deportováni v roce 1947 a který provozuje autobusovou linku mezi Lvovem a Przemyslem.

    "Chcete-li zavést přísné pohraniční kontroly, bandité, mafie, ti víza dostanou. Obě komunity - a existuje toho spousta, co musejí zapomenout - se teprve nyní začínají učit spolu žít."


    Sbohem, Evropo

    Martin Stín

    Je-li pravdivá zveřejněná informace o rozhodnutí vlády zpochybnit jmenování guvernéra a členů rady ČNB stížností k Ústavnímu soudu, znamená to, že vypukla nejvážnější krize našeho politického systému od "sarajevského atentátu" a na něj navazujících událostí. Ke konfliktům mezi jednotlivými články ústavního systému občas dochází i v zemích se stabilizovaným demokratickým zřízením. Nicméně soudní řešení kompetenčního sporu mezi hlavou státu a vládou je věc velmi neobvyklá a také nehezká a nepříjemná. Určitě nebude mít příznivý vliv na stav obecného znechucení našich občanů politikou a poškodí náš obraz v zahraničí.

    Je zřejmé, že jde o spor, který je sám o sobě nadbytečný, nikomu nepřinese užitek, a i bez onoho nešťastného vládního rozhodnutí byl již nesmyslně zdramatizován. Není pochyb o tom, že ani jedna ze svářících se stran nevyčerpala všechny možnosti k dohodě, a je to smutné. Prezident však pouze využil své ústavní pravomoci. Byť se nezavděčil, přesto nespáchal zločin a po věcné stránce jeho rozhodnutí není špatné. Ani jeho protivníci nedokáží hodnověrně zpochybnit kvalitu jím vybraných osobností. Pouze namítají, že pan Tůma má na jisté věcné problémy jiný názor než smluvněopoziční strany ( což je podle nich v demokratickém systému neodčinitelný hřích) a je politicky závislý na "hradních kruzích". Kdyby se nestyděli, jistě by vůdcové "protihradního tábora" přiznali, že by raději do čela dosadili opravdu, ale opravdu nezávislé osobnosti, které by byly tiše závislé na nich ( ostatně pan Klaus nás nedávno důrazně poučil, že nezávislé osobnosti neexistují).

    Chápu rozhořčení smluvněopozičních stran. Nutnost vyrovnávat se při hledání a výkonu politických řešení s existencí rozhodovacího centra, které uvažuje odlišným způsobem, může být nepříjemná a zdržuje. V obecné rovině jde o známý rozpor mezi mírou demokracie a efektivností vládnutí zejména v krizových stavech. Čím méně prostoru pro odlišné názory, tím snáze se tvoří a realizují rozhodnutí, tím rázněji režim v obtížných situacích jedná...ale tím rychleji upadá do omylů, na které nakonec doplácí - a naopak. Naši otčímové národa by si měli konečně zvyknout na myšlenku, že odlišně přemýšlející osobnost není nepřítel režimu, ale právě jen partner pro diskusi. Je-li to partner kvalitní, pak střetávání s jeho názory sice spotřebuje nějaký čas a energii, ale nakonec obohatí obě strany a umožní najít správná řešení. V boji o moc nad ČNB přesně pokračují v linii snah o redukci politického systému na poslušný nástroj výkonu moci vítězné strany, na uzavírání stranického systému do podoby jakési reformované národní fronty, na zužování prostoru pro funkční opozici. Mají pravdu: v poměrech roztříštěného názorového spektra politických sil se špatně vládne. Vládnutí bez opozice je jednodušší a občané chyby vlád nakonec stejně bez odporu zaplatí. Víme o tom své.

    Připusťme, že ústava a zákon o ČNB skutečně vyžadují kontrasignaci prezidentova rozhodnutí. Namítá-li proti tomu Václav Havel, že dosavadní praxe to nevyžadovala, přehlíží, že při dřívějších jmenováních guvernéra a rady ČNB vládlo mezi "hradem" a "podhradím" harmonické souznění a navíc Josefa Tošovského přivedl Václav Klaus. Premiér tehdy neměl žádný zvláštní důvod domáhat se uplatnění své formální pravomoci.

    V každém případě však ČNB má nové vedení, které se zdá být na výši svých úkolů. Za těchto okolností raněná ješitnost "podhradí" není tak důležitá, aby bylo opodstatněné její léčení znevažováním České republiky v očích civilizovanější části světa. Vzniklá situace silně připomíná vztahy mezi vládou Vlado Mečiara a prezidentem Michalem Kováčem. Víme, jak jsme tehdy slovenské poměry vnímali a jak poškodily mezinárodní postavení Slovenska. Snad bychom se z toho mohli poučit. Nebo snad budeme pokračovat tím, že BIS bude uloženo unést fenku Ďulu do Rakouska a  rozloučíme se s Evropou ?


    Novák osvobozen

    (Autor si nepřeje zveřejnit své jméno, domnívá se: "Není tady bezpečno!")

    L. Novák a jeho obhájce T. Sokol odcházejí od Vrchního soudu v Praze spokojeni. Definitivně je se stolu smeteno 15 milionů, rozepsání daru na falešné dárce, krácení daně a privatizace Třineckých železáren. Nepodařilo se prokázat, kdo z funkcionářů ODS je za rozepsání daru zodpovědný a naopak podařilo se dokázat, že L. Novák, který daňové přiznání podepsal, není zodpovědný za nic. Třešinku na tento dort k poblití posadil sám Šrejbr (jeden z dárců), který soudu vzkázal, že radši nepřijde, aby si neublížil.

    To je slušná fraška hodná prken Národního divadla. Mohla by se jmenovat Ze života ODS. V prvním jednání by Míra Macek předvedl, jak zprivatizoval Knižní velkoobchod. Ve druhém by Mackův návod prostudovali chápavější členové na obcích a strhla by se privatizační lavina. Ve třetím jednání by byla tma, jen na forbíně by pan Klaus prohlížel bankovky a do nekonečna opakoval: Já opravdu, ale opravdu neumím rozeznat špinavé peníze. Ve čtvrtém jednání se rozsvítí, všichni hrají ztrátu paměti a pan Sokol dělá ze soudce kašpárka. V pátém ODS opět vyhraje volby a opona jde dolů.

    Uznejte, vážení přátelé, není to k popukání? Není. Ve státě, kde soudy vynášejí osvobozující rozsudky nad podvodníky, kde přestala platit spravedlnost, kde se nejsilnější politická strana neštítí mafiánských praktik, není radno žít. Platí, že kdo uteče, vyhraje. Kdo zůstane, má dvě možnosti: Buď si ničeho si nevšímat a nebo začít s vlky výt.


    Soudkyně Píchová - další kostlivec ze skříně České televize

    Dokáže se Česká televize omluvit autorům pořadu Nadoraz?

    Karel Mašita

    V pondělí 27. listopadu Krajský soud v Praze rozhodl, že žaloba předsedkyně senátu Městského soudu v Praze JUDr. Stanislavy Píchové se zamítá. V této žalobě se soudkyně Píchová proti České televizi domáhala omluvy a zaplacení náhrady nemajetkové újmy částkou 800 000,- Kč za to, že předloni na podzim v pořadu Nadoraz ČT zveřejnila její soudcovskou minulost v komunistickém režimu. Z nejznámějších kauz šlo zejména o procesy se signatáři Charty 77 a se členy Jazzové sekce.

    Soudkyně Píchová v žalobě tvrdila, že se nikdy svým rozhodováním aktivně nepodílela na politických procesech a že tudíž v pořadu Nadoraz autoři hrubě poškodili její pověst. Soud však toto její tvrzení odmítl a žalobu zamítl s odůvodněním, že její účast v politických procesech je nesporná a že jako soudkyně je veřejným činitelem, o jehož profesní minulosti má veřejnost plné právo být informována.

    Pomineme-li fakt, že tato soudkyně dosud v justici působí a navíc školí budoucí soudce, je téměř šokující, že ke všemu ještě zasedá (nebo donedávna zasedala) v kárném senátu Městského soudu v Praze.

    K politickým kauzám, které soudila, je třeba říci, že byly jako nezákonné již dávno revidovány. To dobře ilustruje například kauza s Jazzovou sekcí, v níž Nejvyšší soud ČR v dubnu 1991 ke stížnosti pro porušení zákona Generálního prokurátora ČR rozhodl, že právě senát JUDr. Píchové v roce 1987 v této věci nejméně desetinásobně porušil zákon v neprospěch souzených členů Jazzové sekce. Nejvyšší soud v tomto případu zrušil pro nezákonnost nejen rozsudky, ale i celé série nezákonných policejních a prokurátorských rozhodnutí o vznesení obvinění, zatčení, uvalení vazby, domovních prohlídkách či zabavení majetku. Veškeré tyto nezákonnosti JUDr. Píchová jako předsedkyně senátu s bohorovným klidem komunistického soudce ignorovala a členy Jazzové sekce odsoudila a poslala do vězení.

    Když na toto autoři v pořadu Nadoraz poukázali, soudkyně Píchová se svými možná stále "dlouhými prsty" přispěla k likvidaci celého tohoto pořadu. Tím se jeho autoři: Rebeka Křižanová, Šárka Weberová a Lubor Kohout, spolu s producentem Janem Šternem, zčistajasna ocitli "na dlažbě".

    Bude jistě zajímavé sledovat, jakým způsobem se nynější vedení České televize autorům a producentovi omluví a jak bude předchozí postup vůči nim kompenzovat.Rozhodně by tento další z "kostlivců" ČT neměl být odklizen zpět do jedné z mnoha skříní v šatnách generálního ředitele.

    Karel Mašita

    Poznámka JČ: Upozorňuji však, že v obsáhlém zdůvodnění, proč byl zrušen pořad Nadoraz, které poskytl někdejší ředitel ČT Jakub Puchalský Britským listům (viz BL z 11. 12. 1998, též v  knize ...jak Češi jednají, str. 202-204), je vysvětleno, že vypracovala reportáž o soudkyni Píchové JUDr. Šárka Weberová, která byla zcela nepřípustným způsobem v případu osobně motivována, byla totiž z justice propuštěna na základě kárného řízení, jemuž předsedala právě JUDr. Stanislava Píchová. Pořad Jana Šterna tuto skutečnost televizním divákům zatajil. Jan Štern tuto etickou chybu odmítl přiznat. Zatímco tedy tvrzení pořadu o  dr. Stanislavě Píchové bylo nyní soudem potvrzeno jako pravdivé, nemá to mnoho společného se skutečností, že pořad Nadoraz <>bnesměl v žádném případě pro natáčení reportéže o dr. Píchové angažovat reportérku, která měla osobní motivaci se dr. Píchové pomstít. V tomto smyslu bylo zrušení pořadu Nadoraz v důsledku tohoto a několika dalších ostrých prohřešků proti novinářské etice zcela správné. Jiná věc je, že jej Česká televize kvalitním investigativním pořadem dosud nenahradila. - "Na dlažbě" se podle prohlášení Jakuba Puchalského ocitl pouze Jan Štern, který byl jediný zaměstnancem ČT, ostatní tvůrci pořadu Nadoraz byli externí spolupracovníci. - Ze systematičtějšího sledování pořadů Nadoraz mám snad právo usoudit, že Rebeka Křižanová i Lubor Kohout byli po mnoha stránkách nesmírně špatní "reportéři" - o osobě, jako Šárka Weberová, která neváhá natáčet televizní pořad proti někomu, na jehož kauze je osobně zaangažována, není třeba snad dodávat nic. - Poznámku zveřejňuji nikoliv proto, že by měla negovat předchozí článek pana Mašity, ale aby mohli čtenáři samostatně posoudit obě hlediska. Souhlasím s individuálním potrestáním zločinů, spáchaných za komunismu a jsem přesvědčen, že Stanislava Píchová by neměla působit v současnosti jako soudce.

    Kdo chtěl rozdělení Československa?

    Dalibor Matušínský

    Dělat dnes, po letech, průzkum, kdo vlastně chtěl rozdělení Československa, je předem odsouzeno k zániku. Vývoj v obou částech bývalé federace se rozdělením zpomalil a euforie ze samostatnosti na Slovensku pomalu vyprchala. Pokud by dnes nějaká agentura dělala na Slovensku průzkum veřejného mínění, zřejmě by dospěla k závěru, že rozdělení si Slováci nepřáli, naopak, je to všechno vina Čechů. Protože podobný průzkum z roku 1992 nebo 1993 chybí, pravdy se již objektivně nelze dobrat.

    Píše-li pan Krejčiřík, že na Slovensku vyhrály strany, které slibovaly samostatnost, má naprostou pravdu. Čarnogurský se v rozhovoru pro televizi na přímou otázku, jaké řešení je pro něj osobně nejlepší vyjádřil, že je to "samostatný slovenský štát". Samostatnost požadovaly všechny slovenské politické špičky, DS, což byla slovenská odnož ODS a jako taková podporovala zachování společného státu, ve volbách naprosto propadla.

    Touha po samostatnosti byla zřejmá i v průběhu tzv. sametové revoluce. Zatímco v Čechách, na Moravě i ve Slezsku vznikala OF, na Slovensku vznikla VPN. To bylo pro další vývoj velice důležité, protože se jednalo o samostatný politický subjekt a tak měli Slováci hned od počátku vlastní reprezentaci ve FS i SN. (Pro nezasvěcené, jedná se o federální shromáždění a sněmovnu národů). Částečně tak byl převzat model z minula, kdy politickou stranou v české části federace byla KSČ, zatímco na Slovensku to byla KSS, jenže ta byla KSČ podřízena, kdežto VPN byla na OF naprosto nezávislá. Toto politické uspořádání způsobovalo kupříkladu vleklé spory o název státu (pamatujete? Dlouho jsme byli ČSSR, protože název ČSR byl pro VPN nepřijatelný. Pak vznikl patvar Česko-Slovenská Federativní Republika, kterou na Slovensku striktně zkracovali na Česko-Slovensko, což budilo dojem konfederace. Speciální lahůdkou pak bylo označení Česko-Slovensko-Německá hranice - poznáte, které státy tam spolu hraničily?)

    Tento vývoj pak pokračoval i v dalších oblastech. V české části republiky fungovala Československá televize, ale na Slovensku vznikla Slovenská televízia. Česká televize vůbec neexistovala! Podobné tlaky byly na zřízení slovenské policie, slovenské armády i slovenské národní banky. Protože výsledkem by rozhodně nemohl být jediný stát, přišel v té době ještě politicky naivní Petr Pithard s teorií dvojdomku - tedy de facto konfederace. Jenomže konfederace nemohla vyhovět touze po samostatnosti, která na Slovensku hořela jasným plamenem a zároveň byla nepřijatelná pro Čechy, kteří Československo chápali jako svůj stát - nevím, nakolik si to Slováci uvědomují, ale neexistence českých odnoží československých institucí, které však slovenské odnože měly, pramenila právě z pocitu, že jsme přece jeden stát, tak proč ty organizace komplikovat.

    Jenže Ján Čarnogurský udělal chybu. Dobře si uvědomoval důsledky zbrklého vyhlášení samostatnosti a snažil se jej odložit až na dobu vstupu ČSFR do EU. Toho využil Vladimír Mečiar a díky hlásání nezávislosti se nechal na vlně populismu vynést na samý vrchol slovenského politického nebe. K tomu mu dopomohly i tehdejší mediální hvězdy, tehdejší i dnešní ministr Kňažko a populární herec Kukura, který byl sice po odchodu do emigrace cenzurován, ale po pádu komunismu zažil triumfální návrat.

    Výsledkem byly volby, ve kterých OH Petra Pitharta se svou vidinou dvojdomku propadlo tak strašlivě, že tomu její představitelé dodnes neuvěřili. (Dnes nám po OH zbývá jen přezdívka Hydroxidová skupina). V ČR vyhrála ODS s heslem "společný stát nebo rozdělení" a na Slovensku HZDS s heslem "konfederace nebo rozdělení". Po úspěchu ve volbách se předsedové obou stran nechali zvolit do čel národních rad (ČNR a SNR), zatímco post předsedy FS obsadil Stráský. To bylo jasným signálem, že se společným státem je konec.

    Matematicky řečeno, průnikem obou množin bylo rozdělení státu a k tomu taky od 1. ledna došlo. Zatímco v ČR bylo rozdělení přijato v tichosti a s jistou nostalgií, na Slovensku hořely "vatry slobody".

    Hovoří-li dnes Katarína Luciaková o touze ne po samostatnosti, ale nezávislosti na Praze, pak tato touha byla v dobách komunistických odsouzena k neúspěchu již proto, že vládnoucí strana - tedy KSČ - byla řízena stranickým sekretariátem a nějaké pobočky typu KSS mohly sice buzerovat své podřízené dodatečnými příkazy a zákazy, ale nemohly se vzepřít rozhodnutí generálního tajemníka (jímž by Gustáv Husák, Slovák, kterému po jeho smrti vzdal Ján Čarnogurský hold prohlášením, že to sice byl komunista, ale zasloužil se o větší samostatnost Slovenska - podobného hodnocení se ostatně dočkal i Tiso). Paní Luciaková si již nepamatuje, že v dobách centrálního plánování bylo na Slovensku k sehnání více zboží, nežli v českých zemích, protože to tak bylo rozhodnuto. Ale její tvrzení je v intencích názoru, který je a byl na Slovensku velice rozšířen, že totiž Slovensko na Čechy doplácelo. Jak se to shoduje s tokem dotací, netuším.

    Závěrem: pan Krejčiřík má pravdu, že touha po samostatnosti byla v té době silnější, nežli touha po svobodě. Heslo "lepší domácí tyran, nežli cizí laskavý vládce" platilo i na Slovensku (a později v dnes samostatných zemích SSSR, dnes v Čečně či Kosovu). To, že se dnes Slováci nechtějí znát k prosazení rozdělení federace, možná pramení z pocitu viny za všechno, co se na Slovensku od té doby odehrálo. Tento pocit je však klamný - druhé a další volby vyhrávali politici s úplně jiným populismem, nežli bojem za nezávislost. A tak je tomu konec konců i v ČR.

    P.S. Vzhledem k překotnému vývoji, vznikům a zánikům politických stran a hnutí je možné, že mnou uváděné názvy historicky nesedí. Prosím o shovívavost, snad to nijak neovlivnilo faktickou stránku věci.


    Je ČSSD v krizi ?

    M.Profant o volbách v ČSSD a Miroslavu Šloufovi, resp.o vládě ČSSD...

    J. B. Akláb

    Týdeník Respekt přinesl 27.11.2000 v článku s názvem "Ruce svázané opoziční smlouvou" od autora Petra Holuba na str. 12 - celostránkový rozhovor s Martinem Profantem o tom, proč sociální demokracie prohrála volby. Zajímavost tématu nutí k  přečtení a porovnání analýzy jednoho z poradců (4.rokem) místopředsedkyně Poslanecké sněmovny a donedávna i místopředsedkyně ČSSD Petry Buzkové.

    Martin Profant (Respekt přináší i jeho fotografie se stručným CV...) rozebírá volební neúspěch ČSSD.

    Hned na první otázku: Proč ČSSD prohrála volby vyslovuje celkem 3 hlavní důvody - přitom ten třetí, který M. Profant řadí jako poslední, uvádí slovy - cit.: "Poslední důvod, který vůbec není okrajový, je fakt, že typickým volebním kandidátem byl Miroslav Šlouf. Nedivím se, že lidi nešli volit."

    Poznámky zpracovatele:

  • Martinu Profantovi zřejmě jen málo vadí, že otázka nezněla, proč ČSSD prohrála senátní volby, ale jde o obecnou otázku směřující k volbám jako celku.
  • Jeho poznámka "že se nediví, že lidé nešli volit... , totiž ale vůbec neplatí pro okres Chrudim, kde v I. kole senátních voleb byla 2. nejvyšší volební účast ze všech 27 volebních obvodů, kde se senátní volby konaly: Prostějov - 39,98 %, Chrudim 39,09%, Benešov - 38,12%, Zlín - 37,11 % atd.
  • M.Profant by sice takového kandidáta nešel volit, ale měl spíše použít "vědečtější argument" své celostránkové analýzy .
  • Např. Lidé v Chrudimi šli volit v tak velkém počtu právě proto, že chtěli Šloufa odmítnout, nezvolit...?!
  • Při srovnatelné velikosti všech volebních okresů, se může volební obvod č. 44 Chrudim "pochlubit" tím, že (jako v jediném) v něm přišlo k  urnám přes 40 tisíc voličů (přesně 41 022 voličů...). Na druhém místě v absolutním počtu voličů je Benešov - 39 825 voličů..., na třetím Prostějov - 38 424 voličů atd.
  • Nabízí se legitimní otázka - jestliže kandidatura M. Šloufa způsobila porážku ČSSD v krajských volbách a v I. kole voleb do Senátu, kdo ji způsobil ve II. kole senátních voleb, kdy byl již mimo hru ?

    Na to M.Profant neodpovídá ! atd.

    Na otázku "Co říkáte reakci ČSSD?" odpovídá Profant příkladem licitace, zda by účast při volbách do Poslanecké sněmovny byla vyšší, protože si nedokáže představit, že by jako člen ČSSD šel volit v parlamentních volbách poslankyni, která reaguje na porážku senátního kandidáta, jemuž pomáhala slovy: "Tak tady nebudou mít nemocnici". Výrok označuje za projev už ani ne politického, ale lidského úpadku... .

    Čtenář - laik by očekával alespoň vysvětlení, v jakém kontextu podobné vyjádření zaznělo.

    Redaktor Holub uvádí předchozí odpověď M.Profanta v další otázce "natvrdo"do reality: O tom ví jistě nejvíc ona sama - Jana Volfová. Ale proč si myslíte, že ČSSD uškodil Miroslav Šlouf v roli volebního tahouna ?

    Martin Profant odpovídá: (cit.) " U Šloufa nevadí jeho minulost, ale přítomnost. Jde o člověka podezřelého z několika činů, které jsou přinejmenším neslučitelné s dobrými mravy, když ne přímo se zákony tohoto státu, krajně neúspěšného podnikatele, po kterém zbyly dluhy. Nemohu soudit někoho, koho neznám, ale veřejný obraz Miroslava Šloufa je symbolem zdejších negativ: korupčních vztahů, násilnické formy vládnutí, bezohlednosti administrativy vůči občanovi, prostě té části projevů sociálnědemokratické vlády, se kterými se musí nějakým způsobem vypořádat, pokud má dostat ještě další politickou šanci." (Konec citátu M.Profanta).

    Poznámky zpracovatele:

  • Vyjádření M.Profanta nese všechny rysy člověka, který si pořádně protiřečí, přesto svá vyjádření klidně pronese:

    Například: "Nemohu soudit někoho koho neznám, ale veřejný obraz Miroslava Šloufa... "

  • Nemůže soudit toho koho nezná, ale přesto soudí !
  • Dokonce vlastně i charakterizuje - bez jediného věcného, faktického nebo konkrétního důkazu !
  • M.Profant si uvědomuje, že jde o veřejný obraz M.Šloufa, tak ho vykreslila v několika stovkách materiálů za 8 měsíců média.
  • M.Profant si ale neklade ( v rámci své volební analýzy...) žádnou ambici tento veřejný obraz objektivně "rozklíčovat"!
  • Pokud se rádoby odborně, v celostátním týdeníku ( a v celostránkovém rozhovoru) pokouší najít důvody toho, proč sociální demokracie prohrála volby - měl by se o to, v rámci objektivity alespoň pokusit.
  • Vrcholem jeho vyjádření je charakteristika:

    "Šlouf je symbolem všech zdejších negativ:

  • korupčních vztahů
  • násilnické formy vládnutí
  • bezohlednosti administrativy vůči občanovi

    prostě té části projevů sociálnědemokratické vlády, se kterými se musí nějakým způsobem vypořádat !"

  • Jinými slovy - VLÁDA JE VINNA !
  • TA ČÁST JEJÍCH PROJEVŮ ( M.Profantem blíže nespecifikovaných...), KTERÁ PŘEDSTAVUJE jím VYJMENOVANÁ NEGATIVA !
  • Nyní by asi bylo zajímavé, kdyby si M.Profant dokázal "pohrát" s ilustrací toho, kdo z vlády více, a kdo méně utváří a utvářel "tu část projevů sociálnědemokratické vlády, se kterými se musí nějakým způsobem vypořádat ?"
  • M.Kužvart více a P.Rychetský méně ? Nedávno demisi podavší ministr O.Motejl byl sám, kdo to rozpoznal ? Atd.
  • Absurdnost jedné věty napovídá o jejím autorovi více, než celý článek !

    Právě tenhle fakt mě vedl již v polovině přečteného rozhovoru k jednoduchému závěru:

    NEJDE O ANALÝZU VOLEBNÍHO NEÚSPĚCHU ČSSD - omlouvám se, v případě upřímnosti takového záměru... - ale nekritizuji začátečníka, leč několik let úspěšně fungujícího poradce P.Buzkové !

    NAOPAK (!) - JDE VLASTNĚ O PREZENTACI JEDNOHO Z  NÁZOROVÝCH PROUDŮ V  ČSSD A  ZÁKLADNÍ POPIS ( resp. ILUSTRACI ) JEHO POVOLEBNÍCH STANOVISEK.

    Je-li podobných názorových proudů v ČSSD více, pak se opravdu musí ODS ( přes ujištění ze strany sociálnědemokratických "leadrů" o pevnosti opoziční smlouvy ...) rozhlížet i směrem k vítězům senátních voleb, a k druhému nejúspěšnějšímu volebnímu subjektu krajských voleb.

    Tady je na místě "politologická moudrost" jednoho z nejstarších štamgastů, kterou jsem slyšel včera v hospodě U Tygra: "Zatímco za fenou, která se hárá, běhá jeden ženich za druhým a nestačíte je odhánět ani brokovnicí, od "hárající se politické strany" prchají všichni, seč jim síly stačí ! Tam žádná přitažlivost nefunguje...!"

    Takže, možná i nastal čas " druhého vstupu do téže řeky"- jestliže tím prvním byla vláda symbolizovaná svými předsedy Klaus-Lux-Kalvoda (Žantovský). A přinejhorším má "pravice" v ČR stále ještě k dobru možnost, vyzkoušet si nový "sňatek" na úrovni nově zvolených krajů.

    Praha 27.11.2000


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|