Podobně jako v případě obviněných Maďarů nemá státní zástupce v rukou žádné přesvědčivé důkazy, s nimiž by mohl proti obviněnému uspět u soudu, a jde tedy opět o plnění politické objednávky "potrestat výtržníky".
Varovná je zejména apatie, s níž česká společnost přijímá zjevně nezákonný postup státních orgánů: zdá se, že v očích průměrného občana k prokázání viny stačí, že obviněný přijel do Prahy demonstrovat a je tedy nežádoucí radikál.
Je Česká televize rasistická ?
Jestliže se něco špatného přihodí jednomu člověku, přihodí se to nám všem.
Pavel Tychtl hovořil na toto téma v Praze na sobotní konferenci "ČT: Věc veřejná". Na žádost Britských listů své vystoupení vypracoval do této písemné podoby.
Zdálo by se, že tato otázka může být zodpovězena rychle a jednoduše. Samozřejmě, že ne. Česká televize taková není a podle zákona ani být nesmí. Nechci tvrdit, že v České televizi existuje oficiální politika, která by přikazovala zachycovat určité menšiny, například Romy stereotypním způsobem upevňujícím běžné předsudky většinové populace (Romové jsou sociálně neadaptabilní, líní, parazitují na sociálním systému). Stejně tak bych si netroufal tvrdit, že se Česká televize záměrně určitým tématům vyhýbá-například detailnímu zpracování práce pražské cizinecké policie v Olšanské ulici a tedy ponižování a neprofesionalitě ve vztahu k cizincům. Také si nemyslím, že Česká televize sdílí předsudky vůči cizincům a menšinám s odlišným životním stylem a názory.
Proč však, když sleduji Českou televizi běžně, nacházím názory, které urážejí menšiny, cizince a ženy ? Odpověď je také zdánlivě jednoduchá. Protože Česká televize zaměstnává a pracuje s lidmi, kteří prostě představují tuto zemi a její obyvatele s jejich kulturou a názory.
Domnívám se však, že tato odpověď není uspokojivá. Česká televize utváří veřejné mínění, stanovuje normy a má obrovský vliv na každodenní kulturu a názory obyvatel České republiky. Proto je naprosto nepřípustné, aby k docházelo, třeba i nevědomě k situacím, kdy je o příslušnících menšin a cizincích reportováno urážlivým způsobem.
To, že tato situace není reflektována je problém, který vyžaduje řešení. Jedním z nich je například pravidelné setkávání a konzultace se zástupci menšin, kteří mohou na takové skutečnosti upozornit.
Dalším možností řešení je zadání výzkumu na téma xenofobních stereotypů v České televizi nezávislé výzkumné instituci a znovuoživení práce občanského panelu, který může sloužit jako pojistka v práci České televize.
Několik příkladů stereotypů, které se v České televizi objevují ve vztahu k menšinám:
1. příklad: řazení zpráv o Romech a cizincích. Po zprávě zachycující například projekt integrace romských dětí do normálních základních škol následuje zpráva informující o Romech jako problémových občanech (nechtějí posílat děti do školy, neplatí nájemné, atd.), která předchozí zprávu zcela zpochybňuje. Takový styl zpráv říká: "Musíme učinit povinnosti zadost, ale všichni víme, že si myslíme něco úplně jiného).
Stejným způsobem Česká televize často refereruje o cizincích. Po reportáži, která líčí problémy některých cizinců s českými úřady, následuje zpráva z razie Cizinecké policie v ubytovnách ukrajinských dělníků a záběry rozespalých Ukrajinců, které Cizinecká policie odvádí v poutech, protože neměli v České republice legální pobyt.
2. příklad: způsob podávání zpráv o azylovém zákonu, který vstoupil v platnost 23.12. 1999. V hlavních zprávách České televize "Události" byla zásadní změna azylového zákona interpretována jako úsilí "snížit počet uprchlíků v České republice". Nic takového v zákoně samozřejmě není a zákon samotný tak také ani nebyl míněn, i když by se to možná někteří redaktoři přáli. To co by se zdálo jako zcela běžné v takové situaci, to znamená, že by redaktor, který tento příspěvek připravil, konzultoval změnu zákona a jeho dopady s hlavními aktéry v oblasti azylové problematiky, vůbec nenastalo. Diváci, tak místo objektivní analýzy, získají subjektivní názor jednoho redaktora.
3. příklad: zpravodajství ze setkání MMF. Sledoval jsem českou televizi i CNN. Rozdíl byl značný. Zatímco Česká televize líčila často v téměř hysterickém tónu nájezdy násilníku a rváčů na Kongresové centrum, CNN se snažila o objektivní analýzu a citovala zástupce Světové Banky "rozumím těm mladým lidem, kteří protestují venku." Po skončení zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky, ČT přinesla záběry z vyznamenávání policistů v Kongresovém centru a téměř neinformovala o obviněních ze strany demonstrantů, že proti nim bylo na policejních služebnách postupováno brutálně a nebyla respektována jejich práva.
Televize se tak propůjčila k téměř husákovské propagandě vyznamenávání hrdinných policistů bránících "naši milovanou Prahu" proti cizím vandalům. Rezignovala na svou kritickou roli instituce, která má hájit občanské svobody a vykonávat kontrolní funkci.
Role, kterou ČT sehrála během zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky a šovinistická rétorika, kterou zvolila jsou jedním z nejpádnějších důkazů, jak nutná je občanská a nikoli politická kontrola České televize. Je nutné dodat, že Česká televize nebyla jedinou institucí s podobným chováním. Stejně reagovala valná většina politiků a představitelů vlády. Česká televize nutně potřebuje odvahu dát možnost vyjádření kritickým a nezávislým názorům. Chápu jak je to těžké, protože drtivá většina členů současné Rady pro rozhlasové a televizní vysílání byla vybrána politickými stranami a nereprezentuje veřejný zájem, ale úzké zájmy politické. V některých případech pak pouze názory autokratických předsedů politických stran.
4. příklad: zábavné pořady běžně používají nekorektní způsob "humoru" vůči menšinám. Neobjevují se již v tak otevřené podobě jako byla "žertovná vystoupení" o Vietnamcích jezdících na motocyklu se "skořápkou z kokosového ořechu" namísto přilby nebo šišlajících homosexuálech. Přesto však ve vysílání České televize takový humor občas přítomen je.
5. příklad: Temelín. V ČT se často v souvislosti s Temelínem objevuje šovinistická rétorika, stejná jako v případě současné vlády namířená proti Rakušanům a jejich protestům proti uvedení jaderné elektrárny do provozu. Přestože je jasné, že Rakušané musí mít kritický zájem o Temelín (stejně jako by ho měli mít čeští občané), jsou jejich protesty líčeny téměř jako zlotřilé spiknutí proti umu českých rukou, který vybudoval atomový zázrak (za pomoci nejdříve sovětských a po roce 1989 amerických expertů, uveďme pro přesnost). V souvislosti s Temelínem chybí hlubší analýza role americké firmy Westinghouse, která významným způsobem z dostavby Temelína profitovala a má jistě zájem na spuštění jaderné elektrárny.
Občanská společnost, která zatím v ČR existuje jen v zárodcích nemá dostatečnou sílu kontrolovat a ovlivňovat Českou televizi. ČT by neměla být pod politickou, ale občanskou kontrolou, je třeba nejen změna složení Rady pro televizní a rozhlasové vysílání, ale zároveň jakým jsou její členové vybíráni.
Rada pro televizní a rozhlasové vysílání musí, stejně jako management České televize, pravidelně konzultovat se zástupci menšin, neziskových organizací, které s těmito skupinami spolupracují, aby získala přesnější představu o názoru veřejnosti na Českou televizi. Konference "Česká televize-věc veřejná", která proběhla minulý týden v Praze, představuje nadějný začátek vzájemné komunikace mezi Českou televizí a veřejností.
Nerozumím hyperkritičnosti Jany Dědečkové
Vážený pan
Mgr. Miroslav Mareš,
předseda Rady České televize
členové Rady České televize
Na vědomí:
Mgr. Dušan Chmelíček,
generální ředitel České televize
MF DNES
V Praze 29. listopadu 2000
Vážený pane předsedo,
s podivem jsem v MF DNES z 28. listopadu 2000 četla článek paní Jany Dědečkové, členky Rady České televize, nazvaný Zcela nepřínosná konference a věnovaný konferenci Česká televize: věc veřejná. Nemohu se zbavit dojmu, že paní Jana Dědečková byla nějakým omylem přítomna na jiné konferenci než na té, které jsem se zúčastnila já.
Nechci hodnotit jednání konference jako celku, co však posoudit mohu, to je konferenční sborník a jednání panelu Televize jako svědectví o lidech a době, v jehož rámci jsem také vystupovala. To se od začátku neslo ve velmi kritickém a otevřeném duchu. Neumím si představit, že by bylo možné označit například vystoupení pana Martina Vadase nebo Vladimíra Justa "nezávazným poplkáním sympatizantů generálního ředitele a vedení ČT", jak charakterizuje jednání celé konference paní Jana Dědečková. Vzhledem k tomu, že jeden z hlavních a v tištěném programu konference avizovaných referátů v naší sekci přednesl Petr Schwarz, šéfredaktor redakce zpravodajství Prima TV, nerozumím ani námitce paní Dědečkové, že "z účasti na konferenci byli vyloučeni například zástupci komerčního vysílání". Nechápu, jak může paní Dědečková psát, že "nebyli pozváni ani představitelé internetových periodik, která se médii zabývají". Nepřehlédnutelnou postavu Jana Čulíka, vydavatele a šéfredaktora Britských listů, jsem v Kongresovém centru postřehla v pátek i v sobotu; jeho ostře kritický článek navíc zahajuje konferenční sborník. Je proto s podivem, že Britské listy uvádí paní Dědečková výslovně mezi periodiky, jejichž představitelé nebyli pozváni. Ve sborníku lze číst též texty Ondřeje Neffa, vydavatele a šéfredaktora internetového deníku Neviditelný pes, a Milana Šmída, vydavatele a šéfredaktora internetového občasníku Louč. Milan Šmíd navíc jako zpravodaj referoval na závěrečném plenárním zasedání konference o průběhu jednání panelu Televize jako okno do světa. Mám tedy za to, že organizátoři konference představitele internetových periodik pozvali.
Nechci však paní Dědečkové vyčítat dílčí věcné chyby, které se do novinového článku mohou dostat nedopatřením. Za nepřijatelné pokládám především vyznění jejího textu, který vzbuzuje dojem, jakoby celá konference byla zbytečná. Každý, kdo alespoň letmo prolistoval konferenční sborník, musí tvrzení paní Dědečkové o tom, že členové Rady České televize nesměli přispět do sborníku, "snad aby se v něm náhodou neobjevil také nějaký kritický hlas", pokládat za naprosto nepochopitelné.
V reakci na článek paní Dědečkové chci zdůraznit, že mne mile překvapila míra otevřenosti a kritičnosti sborníku i jednání té sekce konference, které jsem se zúčastnila. Je to poprvé od roku 1992, tedy od vzniku České televize, kdy její pracovníci přistoupili na takto otevřený dialog, a co víc, kdy pro něj sami vstřícně připravili optimální podmínky. Vnímám to jako významný obrat k lepšímu, příslib do budoucnosti, veřejný závazek, že tato diskuse bude pokračovat, byť na menších a tematicky přesněji vymezených fórech, jak zaznělo na závěr konference z úst představitele ČT.
O to více lituji, že členka Rady ČT, která by v první řadě měla ocenit a podpořit podobné velkorysé zahájení dialogu ČT s odbornou veřejností, zpochybňuje význam této akce, v historii ČT dosud naprosto ojedinělé. Z diskusí s kolegy vím, že v tomto názoru nejsem osamocena.
Helena Třeštíková
režisérka dokumentárních filmů
Český telekomunikační úřad odepírá informace o své činnosti
Český telekomunikační úřad (dále jen ČTÚ) opakovaně odepřel vydat zprávu o svém hodnocení Českého telecomu (dříve SPT Telecom a.s.). U Obvodního soudu pro Prahu 1 leží dosud nerozhodnutý spor o poskytnutí zprávy o hodnocení činnosti SPT Telecom a.s. jako správce telekomunikačních sítí za r. 1996. Tuto zprávu vymáhám soudně od 27. 5. 1998.
Tehdy jsem u jmenovaného soudu podal žalobu pro porušení ústavního práva na informace, které v té době ještě nebylo upraveno zvláštním zákonem. O rok později, 20. 5. 1999, rozhodla předsedkyně senátu JUDr. S. Kovářová o zastavení řízení pro údajnou nejasnost podání. Proti tomuto rozhodnutí jsem se odvolal k Městskému soudu v Praze. Předseda senátu JUDr. P. Hübner odvolání vyhověl a usnesením z 8. 2. 2000 rozhodl o zrušení rozhodnutí soudu I. stupně a vrátil věc k dalšímu řízení. Soud 1. stupně případ znovu přidělil soudkyni JUDr. Kovářové, přestože ona sama dříve považovala podání za nejasné a tedy nezpůsobilé projednání. Z mně neznámých důvodů však soud případ později přidělil jiné soudkyni, předsedkyni senátu JUDr. M. Siněvičové, která nařídila jednání ve věci. Hlavní líčení se bude konat ve čtvrtek, 30. 11. 2000 v 14,15 h v jednací síni č. 205 Obvodního soudu pro Prahu 1, Ovocný trh 14.
V době, kdy vstoupil v platnost zákon 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, 5. 2. 2000, jsem požádal ČTU o umožnění přístupu ke zprávám o hodnocení činnosti Českého telecomu a SPT telecomu za období od r. 1996 dosud. Tato moje žádost byla zamítnuta s poukazem na to, že příslušné zprávy obsahují údaje, které akciová společnost Český telecom prohlásila za obchodní tajemství. Protože jsem žádost nedoložil souhlasem Českého telecomu s poskytnutím těchto informací, ČTÚ mi odmítl požadovanou informaci poskytnout.
Argumentace obchodním tajemstvím je v případu nová, dosud ČTÚ zdůvodňoval odepření informací tím, že zpráva je součástí spisu v neveřejném správním řízení. Proti tomuto rozhodnutí jsem se ve stanovené lhůtě odvolal k ministrovi dopravy a spojů, s odůvodněním, že i kdyby zpráva obsahovala údaje, které mohou být označeny za obchodní tajemství, obsahuje jistě i informace, které obchodním tajemstvím nejsou. Rozhodnutí odvolacího orgánu v této věci jsem dosud (po 4 měsících) nedostal.
Význam informací o kontrolní činnosti ČTÚ a smysl jejich vymáhání soudní cestou.
Privatizace telekomunikační sítě, zejména prodej významného podílu (34 %) konsorciu Telsource, proběhla za krajně podezřelých okolností. V dokumentu holandské televize, který byl odvysílán také Českou televizí, pracovníci společnosti Royal KPN, člena konsorcia Telsource, na kameru přiznali, že poskytli úplatek dvěma českým politickým stranám v souvislostí s privatizací Telecomu.
Tato firma je dosud státními orgány protežována, jak je zřejmé například z nedávného prodloužené záruky monopolního postavení, kterou Český telecom dostal od státu v oblasti hlasových služeb. Setrvalá nespokojenost uživatelů s úrovní telekomunikačních služeb zabezpečovaných Českým telecomem je sice všeobecně známá, ale těžko objektivně vyhodnotitelná, zejména soukromou osobou, která nemá k dispozici příslušná data (např. statistické údaje o poruchovosti, postupu telefonizace odlehlých oblastí, počtu reklamací, z toho oprávněné reklamace, a pod.).
Stejně tak srovnání cen telekomunikačních služeb s cenami v ostatních evropských zemích by si zasloužilo zevrubnou studii. Tvrzení, že tyto služby jsou u nás druhé nejdražší v Evropě po Rusku, které se objevuje občas v tisku, by bylo třeba prozkoumat. Je však zcela zřejmé, že telekomunikační služby jsou strategicky důležité a že zejména tradiční hlasové služby v pevné síti nefungují uspokojivě a jsou přitom drahé. Je mnoho důvodů se domnívat, že významný podíl na tom má nedostatečná kontrola činnosti monopolního provozovatele telekomunikačních sítí včetně kontroly plnění smluvních závazků Českého telecomu zakotvených ve smlouvě o privatizaci.
ČTÚ jako orgán státního dozoru a zákonem pověřený regulátor telekomunikačního trhu je za tento stav odpovědný. Každý občan má právo dovědět se, jak státní orgány vykonávají svoje povinnosti, a má mít možnost posoudit výsledky jejich práce. Bez znalosti rozhodujících dokumentů, kterými jsou v případě ČTÚ jeho oficiální výroční zprávy o hodnocení provozovatele telekomunikačních sítí, mohou občané posuzovat jeho činnost jen nepřímo, na základě subjektivního hodnocení úrovně služeb a svých nutně omezených osobních zkušeností s jednáním ČTÚ při vyřizování jejich stížností. Nemohou pak kvalifikovaně vytvářet žádoucí tlak na zlepšení služeb, zejména když jsou tyto služby monopolní. Důsledné vymáhání informací od státních orgánů by nepochybně přispělo k jejich většímu pocitu odpovědnosti, uvědomování si povinnosti skládat občanům účty a tím i k jejich lepšímu fungování.
Některé křiklavé příklady selhání Českého telecomu
Neúplná telefonizace Prahy
V Praze dosud existují neuspokojení dlouholetí žadatelé o zavedení telefonní stanice. Vím o nejméně jedné žádosti evidované od r. 1991. Přitom úplná telefonizace území republiky, tedy včetně odlehlých oblastí, byla jednou z důležitých podmínek privatizace a závazek převzít toto břemeno měl omluvit výhodné podmínky pro kupujícího, zejména záruku (nedávno parlamentem prodlouženou) dočasného monopolního postavení na trhu.
Vysoce poruchové fixní radiotelefonní stanice
V roce 1996 byly žadatelům o telefon nabízeny jako plnohodnotná náhrada fixní radiotelefony systému Huyghes, které však byly vysoce poruchové, takže na opravu porouchané stanice se čekalo celé měsíce.
Nepřehlednost telefonních účtů
U civilizovaných telekomunikačních společností je samozřejmostí, že telefonní účet obsahuje úplné informace o tom, kam bylo voláno (na které telefonní číslo) a kolik příslušný hovor stál. Účet za telefon od Českého telecomu však tyto informace neobsahuje. Donedávna je bylo možné zjistit pouze osobní návštěvou v jeho příslušné úřadovně. V poslední době poskytuje Český telecom tyto informace sice již i na účtu, ale pouze jako placenou službu. Tento stav je dobře srovnatelný se situací, kdyby například pokladní v samoobsluze vydávala účtenky, na kterých by nebyly uvedeny jednotlivé položky, ale jen souhrnné údaje. Řádný účet by vystavila pouze za zvláštní poplatek. To nepochybně usnadňuje pracovníkům Českého telecomu účtovat neoprávněně vysoké částky za hovory, které buď nebyly uskutečněny vůbec, nebo je uskutečnil někdo jiný.