Buď nebyly předem úplně jasné příjmy, vzhledem k tomu, že existuje proměnlivá čtvrtina příjmů z reklamy. Asi byl správný tlak na to, aby redakce pracovala co nejúsporněji. Vzniká ale legitimní otázka, proč například otvírat pobočku Londýn, když nebyla v roce 1995, když vznikala, rozpočtově zajištěna a důvod, proč jsem tady měl být, abych přinášel původní televizní zpravodajství, byl blokován tím, že bylo málo peněz na unilaterální přenosy. To bylo úzké hrdlo zpravodajské redakce. Vyčítal jsem panu Puchalskému a trochu i Radě ČT, že se o tyto věci nezajímali, Jakub při přípravě svého projektu. Pan Puchalský tam měl zmínku, že když už existuje síť zpravodajů, že není dostatečně využívaná k aktuálním vstupům do relací. Říkal jsem, "Jakube, to znamená, že nevíš nic o rozpočtu, protože tam existuje zásadní finanční překážka." Není to tím, že by v Praze o to neměli zájem, i když někdy mohou být editoři trochu přílši zahleděni do vlastních žabomyších válek politických stran, ale vždycky existoval mýtus, že přenos ze zahraničí je příliš drahý a že si ho ČT nemůže dovolit.
Nemám strach před svobodnými myšlenkami
(Toto je reakce na poznámky Jana Čulíka k první části textu N.S. o krizi v ČT, zveřejněné zde.)
Jsem patrně tím posledním, kdo by měl “téměř hmatatelný strach před svobodnou, kritickou myšlenkou”, z čehož mě obviňuje Jan Čulík. Strach (nikoli osobní, ale občanský) naopak mám z vysoce brizantní kombinace hlouposti a moci, která v České republice bohužel není vzácným jevem.
Nepokládám se za televizního odborníka v tom smyslu, v němž o odborné veřejnosti ve svém textu mluvím. Mám svou vlastní kvalifikaci ve zcela jiném oboru, v němž díky Bohu dosahuji výsledků známých a respektovaných i v zahraničí. V ČT jsem se však během řady let naučil ctít lidi, kteří ve svých profesích podávají vynikající výkony.
Nemyslím si, že za zdmi ČT číhá jakési “vnější nebezpečí” od “spiklenců, kteří neodpovědně ohrožují víceméně uspokojivě fungující ČT”. Nebezpečí vidím jinde. Ani v nejmenším nemám v úmyslu zpochybňovat právo občanů rozhodovat o podobě veřejné služby televizním vysíláním. Je to služba určená jim, a mají plné a nezpochybnitelné právo rozhodovat, jakou službu chtějí a kolik za ni jsou ochotni platit. Je také jejich svrchovaným právem rozhodovat, zda tato služba splňuje jejich představy či nikoli, ať si o tom odborníci myslí, co chtějí. ČT má řadu nástrojů, jejichž prostřednictvím dnes a denně zjišťuje názory diváků a snaží se jim všemožně vyjít vstříc. Kdyby však nástrojem této zpětné vazby měla být přímo Rada ČT, musela by mít nejméně cca 700 členů, vybíraných podle předem stanovených sociodemografických ukazatelů, a to proporcionálně ze všech regionů České republiky.
Občané mají také právo (alespoň teoreticky) rozhodovat třeba o tom, zda a za jakých podmínek chtějí například jadernou energetiku. Jejich vůle v tomto směru by měla být v demokratickém státě důsledně respektována, ať je opět názor odborníků (a můžeme se právem ptát, jsou-li kompetentními odborníky v tomto případě jaderní fyzikové, nebo ekonomové a ekologové) jakýkoli. Nikdo s výjimkou sebevrahů však asi nebude chtít, aby o řízení mnoho let fungující jaderné elektrárny rozhodovala správní rada, která za své činy nenese prakticky žádnou odpovědnost a jejíž členové mají o jaderné energetice představu, získanou pouze na základě několika schematických populárních a jednostranně ekologicky aktivistických článků (nebo třeba z rozmluv s členy Greenpeace). Na určité úrovni řízení (nikoli rozhodování o podstatě věci!) prostě musejí v tak složité instituci, jakou je jaderná elektrárna nebo plnoformátová televizní stanice veřejné služby, nastoupit kvalifikovaní odborníci, neboť opak znamená neúnosnou míru rizika.
Britské listy, doufejme, nebudou v zájmu demokracie pokládat za diskriminační opatření to, že ředitel jaderné elektrárny musí být ze zákona ve většině civilizovaných zemí jaderným fyzikem, splňujícím další náročné kvalifikační předpoklady. Také televize představuje potenciální nebezpečí, byť zcela jiného druhu. Už z těchto preventivních důvodů nemůže být její správní rada “laickou porotou”, jak se domnívá Jan Čulík, ale musí mít velmi dobré odborné zázemí a velkou neformální autoritu. Teprve pak se s velkou pravděpodobností nebude opakovat katastrofa, k níž situaci v ČT dovedla za laskavého přispění Britských listů Dědečková a spol. Zdůrazňuji, že nepodezírám Janu Dědečkovou ani Britské listy ze špatných úmyslů. Cyničtí Češi však už poměrně dlouho vědí, kam vede cesta, dlážděná dobrými úmysly...
Krize ČT: pokus předběžnou o rekapitulaci
aneb
Česká televize: tak to tedy bylo? No nazdar!
Část 2. - Znepokojivé aspekty krize
Prvotní příčiny odporu odborné veřejnosti proti rozhodnutí Rady ČT
Dušan Chmelíček jistě nebyl výjimečným a charismatickým šéfem typu Iva Mathé. Nebyl však ani slabým a poddajným ředitelem, jak se snažila doložit Rada ČT. Byl obratným administrátorem, měl dobrou celkovou představu o běžném chodu ČT, ale chyběly mu letité zkušenosti a teprve postupně se propracovával ke skutečně koncepčnímu pohledu na střednědobý a dlouhodobý vývoj ČT. Rozhodně nevzbuzoval dojem, že je ve své funkci nenahraditelný. Přesto se už 17. prosince 2000 se sešli zakladatelé iniciativy ČT - věc veřejná, vesměs lidé velmi zvučných jmen, a vydali první z dlouhé řady prohlášení, která pak následovala. Postavili se proti jeho odvolání s vehemencí, která v bezmála desetiletých dějinách ČT neměla obdoby. Proč?
Lekce, kterou českým filmovým a televizním tvůrcům udělil Jakub Puchalský, nezůstala bez odezvy. Ukázalo se, že se odborně nekompetentní člověk může v čele ČT ocitnout velmi snadno. Natropit nedozírné škody pak může i bezděky, vůbec nemusí mít v úmyslu škodit. To úzce souvisí s charakterem vysílacího schématu, výrobního úkolu a programové koncepce. Česká republika je relativně malá země s omezeným profesním zázemím. Ustoupí-li ČT z jakéhokoli důvodu od produkce filmů, objem této produkce poklesne na pětinu nebo desetinu, pokud vůbec bude výroba českých filmů zachována. Přestane-li ČT vyrábět výpravné seriály, nikdo jiný je produkovat nezačne. Zastaví-li ČT financování televizních dokumentů, tato tvorba zanikne. Televizní záznamy a přenosy divadelních představení nebo koncertů vážné hudby žádná jiná televizní stanice v České republice vyrábět a vysílat nebude. Totéž platí o animované tvorbě.
Přitom není žádný problém obstarat atraktivní náplň pro vysílání na dvou celoplošných plnoformátových televizních okruzích mnohem laciněji a výrobu všech výše zmíněných typů pořadů zastavit. To Puchalský sice neučinil, ale přesto změnil během pouhých jedenadvaceti měsíců charakter objednávky ČT velmi radikálně a mnohé tradiční funkce ČT zůstaly zachovány během jeho funkčního období vlastně jen setrvačností. Jakub Puchalský rozhodně neměl v úmyslu televizi uškodit, ale udělal to. Během roku 2000 se ČT začala pomalu vzpamatovávat a vracet ke konceptu, na němž byla založena, tj. k původnímu veřejností obecně akceptovanému výkladu svého poslání.
Tady je na místě zmínit jednu podstatnou věc: ČT musí sloužit svým divákům, nikoli televizním tvůrcům. Je samozřejmě možné nechat český film zaniknout nebo živořit kdesi na okraji. Je možné upustit od toho, aby se natáčely hodinové televizní dokumenty na zdánlivě naprosto okrajová témata, neboť: koho dnes zajímají osudy legionářů z 1. světové války nebo oběti StB z 50. let? Není nutné produkovat televizní seriály, zpracovávající významná česká literární díla 20. století, které jsou sice hojně sledované, ale také velmi nákladné. Jen statisticky mizivé procento diváků bude postrádat v televizním vysílání české opery nebo vážnou hudbu. A večerníčky? Vždyť Tom a Jerry poslouží stejně dobře...
Povšimněme si: v předchozím odstavci není zmíněn jediný konkrétní typ pořadu, který by ČT ze zákona musela produkovat. V tomto výčtu nejsou zpravodajské a publicistické pořady, důležité pro svobodné vytváření názorů. Není v něm zahrnut ani jediný pořad, určený etnickým a národnostním menšinám, respektive menšinám definovaným osudem. Nejde o výslovně vzdělávací pořady. Národní a evropskou kulturní identitu lze jistě rozvíjet a podporovat i jinak, než jenom prostřednictvím výše zmíněných programových typů. Není nic, co by formálně nutilo generálního ředitele ČT tuto tradici dodržet. Ekonomický zájem mu naopak jednoznačně velí výrobně nákladné pořady omezovat.
Na druhou stranu je tu ovšem velmi silná a úspěšná česká tradice této tvorby, nalézající ohlas i v zahraničí. ČT je na ní do velké míry založena. Proto měli televizní tvůrci až do roku 1998 ve zvyku přeceňovat sílu tradice, neboť si ohrožení její samotné podstaty nedovedli představit. Praxe jim však ukázala, že ve skutečnosti závisejí v horizontu jednoho nebo dvou let na jediné osobě, na generálním řediteli ČT. Pokud se on rozhodne tuto tradici přerušit, mohou protestovat, vyvolávat tiskové kampaně, naříkat na nekulturnost ředitele, ale to je také vše, co mohou dělat. Vzpomeňme jen na populární Puchalského "nízkorozpočtové drama". Vydrží-li generální ředitel, který se pro tento likvidační postup z jakýchkoli důvodů rozhodne, ve funkci dva roky a déle, jeho nástupce už tento problém před sebou mít nebude, neboť potřebné personální i technické zázemí se z části rozptýlí a z části zanikne.
Dušan Chmelíček se k této tradici přihlásil projektem i skutky. Vysílací schéma, výrobní úkol a plánované personální obsazení postu ředitele programu tomu odpovídalo. To neznamenalo výhodu pro některou zájmovou skupinu, ale především záruku samotné existence původní televizní tvorby vůbec (s výjimkou zábavy, kterou produkují i komerční televizní stanice). Proto se veškerá profesní sdružení a prakticky celá odborná veřejnost navzdory vzájemné rivalitě spojila k jeho podpoře. Uvrhnout ČT zpět do nestability, kterou zažívala po dva předchozí roky, znamenalo z jejich pohledu naprostou neodpovědnost. Veškeré chyby, jichž se Chmelíček dopustil a o nichž televizní profesionálové na rozdíl od Rady ČT dobře věděli, byly z tohoto pohledu zanedbatelné.
Opakuji, že jde o věc volby. Spisovatelé, scenáristé, dramaturgové, režiséři a herci se samozřejmě domnívají, že jejich práce je důležitá a veřejně prospěšná. Dali to najevo. Veřejnost se mohla přiklonit buď na jejich stranu, nebo se postavit za stanovisko tehdejší Rady ČT. Výsledek je známý. Ve skutečnosti až do 20. prosince 2000 vůbec nešlo o zpravodajství ČT, a přitom Rada ČT už v té době byla terčem velmi silného odporu.
Měl Jiří Hodač šanci?
Moje odpověď bude možná nečekaná, ale z krátkodobého hlediska nesporně měl. Podle mého soudu by ČT velmi pravděpodobně během několika měsíců přivedl do další hluboké vnitřní krize, protože o televizi obecně (nikoli jen o ČT) mnoho nevěděl, ale rozhodně se mohl vcelku bez větších problémů ujmout funkce generálního ředitele ČT. Paradoxně mu v tom zabránila naprostá neprofesionalita Rady ČT a absolutní nedostatek běžné lidské slušnosti u některých jejích členů. To je třeba vysvětlit podrobněji.
Prvním praktickým cílem iniciativy ČT: věc veřejná bylo až do 20. prosince 2000 pozastavit zjevně ukvapené výběrové řízení s naprosto neseriózně stanovenými termíny a nejasnými kritérii. Kdyby Rada ČT analyzovala skutečnou situaci a neoddávala se opojení mocí, mohla získat slušnou vyjednávací pozici a prostor k tomu, aby objasnila svoje stanoviska a názory. Patrně by také prosadila seriózně vybraného ředitele ČT, neboť Chmelíček nebyl z pohledu protestujících nezastupitelný.
Zápis z jednání Rady ČT z 19. prosince 2000 je výmluvný: "Rada přijala na svém zasedání mluvčí iniciativy Televize: věc veřejná B. Rychlíka, A. Müllerovou a J. Krause a předsedu NOO ČT A. Dekoje. Rada obdržela pozvání na aktiv zástupců některých organizací, probíhající současně se zasedáním Rady. Rada v této souvislosti hlasovala o návrhu M. Rejchrta ´Navrhuji vyhovět pozvání zástupců iniciativy Televize: věc veřejná.´ Pro: M. Rejchrt, P. Kabzan, P. Hájek. Proti: M. Mareš, V. Erben, F. Mikš, J. Dědečková. Zdrželi se: M. Marboe-Hrabincová, J. Kratochvíl. Návrh nebyl přijat." Obdobně byl smeten Marcelly Marboe-Hrabincové, aby Rada ČT na tento aktiv vyslala své zástupce. Proti byli opět Miroslav Mareš, František Mikš a Jana Dědečková. Kdyby se radní toho odpoledne zmíněného shromáždění zúčastnili, byli by mnohé pochopili. Jejich nevůle k jakémukoli jednání s reprezentanty odborné veřejnosti se z dnešního pohledu jeví jako naprosto iracionální. Byla však pouze projevem hloupé a ničím nezdůvodnitelné arogance a neslušnosti.
O hloubce nepochopení, jemuž Rada ČT propadla, svědčí také mediálně negramotné prohlášení, které Rada ČT vydala následujícího dne, a to, jak vyplývá z kontextu, ještě před volbou Jiřího Hodače: "Rada ČT je šokována agresivní mediální kampaní, snažící se její členy veřejnosti prezentovat jako nekompetentní jedince, navíc řízené stranickými sekretariáty. Tento výklad Rada ČT zásadně odmítá. Rada se stala předmětem mediální kampaně především proto, že se nehodlá smířit se stávající situací v ČT, zvláště v otázkách hospodaření, a důsledně uplatňuje svoji kontrolní funkci. Je pochopitelné, že se její činnost mnoha lidem, kteří mají s ČT spojeny své finanční zájmy, nelíbí. Je také pochopitelné, že jim v čele ČT vyhovoval slabý ředitel. Nepochopitelný a nemravný je však způsob, jak někteří tito lidé balí své osobní zájmy do klišé o veřejnoprávnosti, starosti o diváka a chod televize, a jak se snaží diskreditovat členy Rady a ovlivňovat jejich rozhodnutí." Podivně kostrbatý "zdeúřední" jazyk a trapný pokus o denunciace, tak připomínající neblahého Milouše Jakeše, vypovídá o mnohém. Rada ČT nebyla schopna pochopit, že velké většině z těch, kteří dali své jméno a tím i svůj nejcennější kapitál k dispozici protestujícím, nejde v prvé řadě o peníze, ale opravdu o příležitost k svobodné umělecké tvorbě, kterou jim v rámci daných možností ČT poskytuje. Kdyby se klíčoví členové Rady ČT tak důsledně nevyhýbali kontaktu se zástupci protestujících, mohli na to přijít. Z nepoučitelné zatvrzelosti, neboť jinak to nazvat nelze, však dali přednost konfrontaci, která je zákonitě musela smést.
Dokonce i při zvolení Jiřího Hodače 20. prosince 2000 odpoledne však měla Rada ČT ještě reálnou šanci poskytnout mu alespoň příležitost ujmout se funkce. Je to prosté až k neuvěření: stačilo, aby ho jmenovali s účinností např. od 2. ledna 2001, což by bylo možné pokládat za naprosto korektní a rozumné řešení. Snadno předvídatelnou vzpouru ve zpravodajství ČT by tak v zájmu vlastní profesionální pověsti musel (ač nerad) zlikvidovat Dušan Chmelíček, chystající se k regulérnímu předání funkce. Na rozdíl od Jiřího Hodače by to nepochybně zvládl. Jiří Hodač by naopak nemusel přijímat naprosto nesmyslná a ukvapená personální opatření, neměl by žádné provozní starosti a získal by téměř dva týdny, po které by na něj byla soustředěna pozornost médií, k osobnímu PR. Dostal by čas a příležitost k neformálním kontaktům s členy managementu a se zástupci odborné veřejnosti a k vyjednávání o vlastním týmu. Tato doba by bohatě stačila k tomu, aby se jakýkoli významnější odpor v ČT při rozumném postupu generálního ředitele naprosto zhroutil.
Amatérismus Rady ČT však vedl k tomu, že se pokus o předání žezla změnil nejprve ve frašku (to když Rada ČT zjistila, že zapomněla Chmelíčkovi dát dekret o odvolání z funkce, v důsledku čehož zůstal až do půlnoci z 21. na 22. prosince 2000 regulérním generálním ředitelem ČT) a později v melodrama v souvislosti s okupací a následnou blokádou velína zpravodajství. Nesmiřitelná zášť členů Rady ČT k těm, kteří se jich podle jejich představ měli bát a ne proti nim protestovat, touha už už prosadit svou vůli, zlomit odpor proti jejich moci a vnutit svůj způsob vidění světa těm "nemravným" režisérům, spisovatelům, hercům atd., to vše připravilo členy Rady ČT o poslední zbytky soudnosti. Ironií osudu to byla především paranoia radních, která zbavila Jiřího Hodače šance a patrně také několika měsíců pobytu v křesle generálního ředitele ČT.
Znepokojivé rysy krize ČT
Z iniciativy redaktorů zpravodajství ČT se 20. prosince 2000 odpoledne v reakci na neuváženou volbu Jiřího Hodače ustavil Krizový výbor zaměstnanců ČT. V Událostech bylo téhož dne vysíláno stanovisko redaktorů. Obrazovka ČT, ale nejen ČT, se od té chvíle stala v příkrém rozporu se zákonem o provozování rozhlasového a televizního vysílání a tehdy platným zákonem o ČT bojištěm.
Svědčí to na jednu stranu o špatné mediální kultuře v České republice, o absenci nepsaných standardů práce televizního zpravodajství, ale na druhou stranu také o naprosto nedostatečných mechanismech ochrany nezávislosti zpravodajství veřejné služby. Není totiž pochyb o tom, že kdyby existoval regulérní prostor pro vyjednávání a vzájemné vysvětlování stanovisek obou stran, redaktoři ČT by se k podobné formě protestu už z obav o svou profesionální pověst hned tak neuchýlili.
Jana Bobošíková byla možná dobrou moderátorkou, ale zcela určitě naprosto neschopnou manažerkou. Patrně se příliš nezmýlím, když se budu domnívat, že si ji Hodač vybral na doporučení členů Rady ČT, respektive Jany Dědečkové. Je určitě nepříjemné dočkat se od podřízených (a bývalých kolegů, na to nezapomínejme) tak striktního odmítnutí, jakého se dostalo Janě Bobošíkové. Reagovat na to tím, že se v den nástupu nejprve pokusím více než dvacet redaktorů poslat domů, tj. nezakrytě si připravit si prostor pro jejich vyhazov, a pak jim uprostřed Vánoc osobně přijdu rozdat výpovědi, to chce už hodně silný žaludek, velkou dávku otrlosti a naprostou sociální ignoranci. To není logika manažera, ale délesloužícího četaře nebo bachaře. Byla to právě Jana Bobošíková a nikoliv Jiří Hodač, komu se úspěšně podařilo obestřít redaktory ČT aureolou bojovníků za správnou věc.
Janě Bobošíkové se však podařilo ještě něco jiného. Dalo dost práce udělat ještě zaujatější a méně objektivní televizní zpravodajství než připravovala původní redakce zpravodajství ČT, ale Jana Bobošíková to dokázala. Manipulativností předčila "Bobovize" stávkující redaktory od 24. prosince 2000 do 10. ledna 2001, kdy své vysílání ukončila, nejméně o třídu. Tím však opět snížila pomyslný standard, k němuž se nadále bude zpravodajství ČT vztahovat.
Nebyla to však jenom ČT, kdo prakticky bez obav z následků porušoval mediální zákony. Prvním, kdo veřejně předestřel nápad, jak stávkující redaktory odstranit, byl Vladimír Železný v pořadu Volejte řediteli z 23. prosince 2000, který svou radu, aby Jiří Hodač začal vysílat odjinud než z Kavčích hor, doplnil doporučením, ať se obrátí na ministra vnitra a "nechá státní orgány vyřešit situaci". S noblesou sobě vlastní pak dodal: "Nemazal bych se s tím příliš". Zpravodajství TV NOVA bylo sice nesrovnatelně profesionálnější než Bobovize, ale po celou dobu naprosto jednoznačně stranilo Jiřímu Hodačovi a jeho vedení řadou zjevných i skrytějších manipulativních postupů. S čestnou výjimkou Milana Šmída v Louči se nad tím snad nikdo ani nepozastavil. Celá krize prokázala především vysokou míru tolerance české společnosti k neobjektivnímu zpravodajství, k nezastřené mediální manipulaci jako k normě.
(Dokončení zítra)
V ČR se nerozhoduje podle schopností, ale podle stranické příslušnosti
Vazeny pane Stine,
Reaguji na Vas prispevek "show sesti sebevrahu"
Naprosto s Vami souhlasim ,ze nejlepsi reditel, nejen ten prozatimni, by byl z
dvojice zucastnenych dam. JENZE !!!!!!!
Zijeme v Ceske republice ,zijeme v zemi,kde rozhodujici je vas politicky nazor
a orientace, ne vase schopnosti.
V teto zemi jeste neni zdaleka takova politicka kultura, ktera by umoznila
posuzovat lidi podle jejich manazerskych schopnosti,
podle jejich skutecnych lidskych a profesionalnich kvalit. To bude trvat
jeste velmi dlouh, nejmene jednu generaci,
nez budou rozhodovat skutecne lidske kvality a moralni predpoklady, a ne
prislusnost nebo sympatie k te ci one politicke strane.
Ne, nasi "politici", to nejsou politici, ti si na to pouze hraji. Skutecnou moc
maji media a CT obzvlast. To znamena, ze ve skutecnosti
vladnou teto zemi prave ti vzboureni novinari, kteri jsou si sve neomezene moci
velmi dobre vedomi.
Jedine nebezpeci, ktere kazdy politik citi, je prave nebezpeci, ze s o nem bude
negativne informovat verejnost, ze by tak
mohl prijit o celkem velkou podporu volicu pri pristich volbach. Jediny, kdo
muze ohrozit jejich politicke a potazmo predevsim
osobni zajmy jsou redaktori v mocne CT.
Prikladu ,jak nekoho
smyslenymi, nepodlozenymi uvahami a spekulacemi "sestrelit",
je nepreberne. Je to tak jednoduche na nekoho plivnout, rozvirit aferu uvarenou
doslova z vody a chybejici fakta nahradit
argumenty "jedna pani povidala".
Nenesou zadnou odpovednost za sva slova
,vzdy se mohou schovat za ochranu svych zdroju.
Vicemene mohou zlikvidovat kohokoliv, kdo se jim znelibi a hojne teto
schopnosti vyuzivaji. Proto jim nekteri politici
doslova lezou do pozadi a snazi se byt vuci temto skutecnym vladcum v teto
zemi maximalne servilni.<
A ti, co tak necini
nebo si dokonce dovoli jejich "praci" jakymkoliv zpusobem kritizovat maji
"smolika".
Pri pohledu na nejruznejsi
"radoby kausy" , tzv. objektivni zpravodajstvi,ktere bagatelizuje a zesmesnuje
jednoho a vynasi a preferuje druheho, neni
nutne ani prilis premyslet nad "objektivitou" nekterych velmi ambicioznich
redaktoru ohanejicimi se svobodou slova.
Tato jejich moc je neomezena, staci ukazat prstem a ze schopneho cloveka je
behem jedne, dvou tendencnich reportazi
v lepsim pripade neschopny a nesvepravny jedinec, v horsim pripade politicka
mrtvola.
Je jen ke skode samotnych politiku, ze si tyto skutecne vladce nechali prerust
pres hlavu a buh chran zemi, ve ktere by
nekdy v budoucnu meli vladnout politici tak silne priposrani pro vysloveni
vety "XY - Ceska televize".
Jen doufam ,ze vetsina volicu tyto "svate" kteri "spolu mluvi" nepusti prilis
daleko. Protoze pak by po volanim po zmene
vladla v teto zemi neomezena moc lidi "kteri spolu mluvi" a jakykoliv jiny
nazor a myslenka by byla predem odsouzena
a zlikvidovana. Takova "totalita na ruby" . Doufejme, a verme ve zdravy rozum
vetsiny lidi...
Parlamentní zpravodaj: Pecinův článek jsme nezkreslili
Dobrý den pane Čulíku,
žádám Vás o zveřejnění stanoviska redakce Parlamentního zpravodaje na Britských listech.
Pan Pecina v dnešním vydání zveřejnil svou omluvu čtenářům měsíčníku Parlamentní zpravodaj za to, že v důsledku neautorizovaných změn provedených redakcí došlo ke zkreslení některých částí jeho článku.
Považujeme se nutné sdělit, že veškeré textové úpravy byly vedeny snahou usnadnit orientaci čtenáře v textu a jednalo se pouze o minimální zásahy do textu. Domníváme se, že jde o běžné redakční úpravy, které v žádném případě neměnily obsah článku.
Provedli jsme pouze tyto úpravy článku:
přesun jednoho odstavce Pecinova článku o jeden odstavec níže.
část jednoho odstavce Pecinova článku byla přeformulována tak, aby nebyl použit plurál my (vyskytoval se pouze jedenkrát v tomto článku).
druhá věta jeho článku byla rozdělena, neboť byla neúměrně dlouhá.
zkratka „dtto“ byla nahrazena jeho vlastním textem uvedeným výše v jeho článku.
zpřesnění nadpisu článku z „Nad dvěma návrhy mediálního zákona“ na „Licence a sankce v navrhovaných mediálních zákonech“.
Proto vůbec nechápeme výtky pana Peciny, které mohou čtenářům Britských listů sugerovat, že redakce měsíčníku Parlamentní zpravodaj cenzuruje články přispěvatelů a nepohodlné názory odstraňuje. Opak je pravdou a snažíme se na našich stránkách poskytnout prostor odlišným názorům. Například v lednovém čísle bylo publikováno několik článků k mediálnímu zákonu, které mohly poodhalit zájmy a názory jednotlivých aktérů a politiků.
Jelikož pan Pecina chce ponechat vše na čtenáři, aby si udělal obrázek o redakčních zásazích v PZ, připojujeme též verzi, kterou jsme v lednovém čísle uveřejnili. Necháváme tedy i my na čtenářích, aby posoudili, zda došlo ke zkreslení článku pana Peciny.
Děkuji
Lukáš Linek
zástupce šéfredaktora měsíčníku Parlamentní zpravodaj
Poznámka TP: Mrzí mne, že znovu obtěžujeme čtenáře banalitami, ale asi se tomu nelze vyhnout. Změn bylo více, než L. Linek uvádí, ale ta, které mě opravdu rozzlobila a kvůli níž jsem cítil potřebu se omluvit, je následující:
Autorský text: Záměrně jsme vynechali původní vládní návrh zákona (verzi s tzv. "mediální policií"). Hlavním důvodem je, že tato komplexní novela se v současné době již neprojednává. I když je pravděpodobné, že by původní Dostálova verze ze srovnání vyšla poměrně dobře, nebylo by korektní zabývat se takovým zákonem bez toho, abychom neupozornili na možné negativní důsledky jeho aplikace; to však omezený prostor tohoto článku neumožňuje.
Publikovaný text: Původní vládní návrh zákona (s tzv. mediální policií) byl záměrně vynechán, neboť tato komplexní novela se v současné době již neprojednává. Je pravděpodobné, že by původní Dostálova verze ze srovnání vyšla poměrně dobře. Její schválení a implementace by však mohla způsobit možné negativní důsledky.
Nejenže původní text je logičtější a - odpustíte-li sebechválu - kultivovanější (plurál se v odborných textech používá zcela záměrně kvůli desubjektivizaci) a text upravený obsahuje gramatickou chybu (nikdy bych nenapsal "mohla", ale "mohly"), ale změna posouvá smysl celého odstavce: implementace zákona (tj. jeho uvedení do praxe) není přece to samé jako jeho aplikace, tj. uplatňování!
Licence a sankce
v navrhovaných mediálních zákonech
Původní verze tohoto článku je zde.
Druhým čtením v PS procházejí současně dva návrhy zákona o rozhlasovém a televizním vysílání (sněmovní tisky č. 717 a 780). Zatímco vládní návrh byl po neúspěchu radikální varianty zcela přepracován, poslanecký návrh (předložený Petrem Bendlem, Miloslavem Kučerou st., Petrou Buzkovou, Ivanem Langrem a dalšími) se v zásadě neliší od verze zpracované jako původní protinávrh k vládní novele.
Oba návrhy jsou poměrně blízké stávající úpravě, kterou uvádějí do souladu s legislativou Evropské unie. Zatímco poslanecký návrh spojuje zákon o rozhlasovém a televizním vysílání se zákonem o Radě ČR pro rozhlasové a televizní vysílání (dosud č. 103/1992 Sb.), čímž vzniká stejná situace jako např. u zákona o České televizi, vládní novela je minimální a zákona o Radě se nedotýká.
Účelem tohoto textu je uvážit několik charakteristických modelových situací (některé z nich vycházejí ze skutečných minulých nebo současných dějů) a posoudit, jak by se s nimi vypořádal nový zákon v jedné nebo druhé verzi a jaký by byl „optimální“ regulační rámec.
Původní vládní návrh zákona (s tzv. mediální policií) byl záměrně vynechán, neboť tato komplexní novela se v současné době již neprojednává. Je pravděpodobné, že by původní Dostálova verze ze srovnání vyšla poměrně dobře. Její schválení a implementace by však mohla způsobit možné negativní důsledky.
Sedm modelových situací
Je však třeba předeslat, že kvalita právní úpravy není jediným a často ani rozhodujícím faktorem, který určuje kvalitu a účelnost regulační praxe. Jak ukázal nedávný příklad s krizí kolem České televize a nepříliš úspěšná intervence mediální Rady, určující bývá, jak dobře regulátor umí (a chce) s nástroji, které mu dává k dispozici legislativa, pracovat.
1. Několik uchazečů se hlásí o uvolněnou frekvenci regionálního rádia. Všichni nabízejí projekt standardní hudební stanice, avšak předchozí provozovatel byl zaměřen na alternativní a menšinové hudební žánry. Protože v regionu jiná taková stanice nepůsobí, mediální rada by chtěla, aby nový provozovatel aspoň zčásti uspokojoval i tyto posluchače.
Poslanecký návrh. Protože nejde o celoplošné vysílání, Rada nemůže stanovit požadovanou programovou skladbu vysílání (§ 15 odst. 2). Rovněž tak nemůže stanovit jiné licenční podmínky, než které přímo vyplývají z obsahu žádosti (§ 18 odst. 4 písm. e).
Vládní návrh. Rada nesmí určovat požadovanou programovou specifikaci u regionálních ani celoplošných stanic, úprava licenčních podmínek je stejná jako u poslaneckého návrhu (§ 12 odst. 2).
„Optimální“ stav. Rada může stanovit požadovaný formát stanice a má možnost v průběhu licenčního řízení s uchazeči sjednávat doplňující licenční podmínky.
2. Televizní stanice si počíná agresivně a neeticky vůči konkurenci, její představitelé často využívají televizní obrazovku k očerňování konkurence a k lobbyingu, provozovatel čelí velkému počtu občanskoprávních žalob. Stanice byla Radou nesčíslněkrát pokutována za skrytou reklamu a bylo s ní zahájeno správní řízení o odnětí licence z důvodu nedodržení požadavku objektivity a vyváženosti informací. Provozovatel požádal o prodloužení licence a Rada uvažuje, zda může licenci z těchto důvodů neprodloužit.
Poslanecký návrh. Protože nebyl splněn žádný z vyjmenovaných důvodů podle § 12 odst. 11 Rada musí vysílací licenci prodloužit na dalších 12 let.
Vládní návrh. Licence se neprodlužují.
„Optimální“ stav. Prodloužení licence je možné pouze ve zvláštních případech, např. jsou-li v daném místě nevyužívané rozhlasové kmitočty, a Rada musí vzít v úvahu aspekt veřejného zájmu. V tomto případě proto licenci neprodlouží.
3. Rozhlasová stanice je „hlásnou troubou“ jedné politické strany.
Poslanecký návrh. Provozovatel porušil § 31 odst. 3 zákona o vysílání. Nelze mu však uložit pokutu ani odebrat licenci, protože zákon na sankci nepamatuje.
Vládní návrh. Jedná se o porušení ustanovení § 4 odst. 2; jedinou sankcí je odnětí licence podle § 15, odst. 2 písm. a) a podmínkou je, že musí jít o závažné porušování zákona. Méně závažné případy jsou bez sankce.
„Optimální“ stav. Rada může provozovateli udělit pokutu nebo v případě hrubého a/nebo dlouhodobého porušování odebrat licenci.
4. Ředitel televizní stanice dlouhodobě zneužívá programový magazín k monologům zaměřeným na politickou a zájmovou agitaci. Napadené osoby nemají možnost, jak se proti jednostrannému osočování hájit.
Poslanecký návrh. Jednání je v souladu se zákonem (nejedná se o zpravodajský ani politicko-publicistický pořad, takže nelze uplatnit § 31 odst. 3), postižení se mohou domáhat svých práv občanskoprávní cestou.
Vládní návrh. Stejně jako v předchozím případě může jít o porušení § 4 odst. 2. Opět neexistuje jiná sankce než odnětí licence.
„Optimální“ stav. Rada může provozovateli udělit pokutu nebo v případě hrubého a/nebo dlouhodobého porušování odebrat licenci.
5. Rada neví, kdo vlastní televizi: provozovatel je zcela vlastněn společností s ručením omezeným, jejímž vlastníkem je akciová společnost s neznámými akcionáři. Existuje podezření, že obě celoplošné komerční televize jsou na této úrovni vlastnicky propojeny.
Poslanecký návrh. Rada nemá právo údaje o vlastnické struktuře do této hloubky zjišťovat.
Vládní návrh. Rada nemá právo údaje o vlastnické struktuře do této hloubky zjišťovat.
„Optimální“ stav. Rada by měla mít právo zkoumat vlastnické poměry ve společnostech provozovatelů do libovolné hloubky a v případě, že zjistí porušení zákona, může uložit provozovateli, aby ve stanovené lhůtě zjednal nápravu. Pokud tak neučiní, smí Rada provozovateli odebrat licenci.
6. Člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání kandiduje do Senátu. Díky svému privilegovanému postavení získá nepřiměřený prostor ve všech významných komerčních elektronických médiích.
Poslanecký návrh. Situaci lze případně posoudit jako porušení § 31 odst. 3 zákona o vysílání; sankce však v zákoně není. Příslušného radního může ovšem Sněmovna podle § 7 odst. 7 písm. c) odvolat.
Vládní návrh. Situaci lze případně posoudit jako porušení § 31 odst. 3 zákona o vysílání; sankce však v zákoně není. Protože zůstává v platnosti stávající zákon o Radě, radního v tomto případě nijak postihnout nelze.
„Optimální“ stav. Radním by mělo být zakázáno v politických funkcích nejen působit, ale také do nich kandidovat, protože už samotná kandidatura pro radního představuje konflikt zájmů a vážně ohrožuje jeho nestrannost v rozhodování.
7. Statutární zástupce ztratí kontrolu nad veřejnoprávní televizí. Velká kabelová společnost po řadu dní vysílá jiný program, než který schválilo vedení televize.
Poslanecký návrh. Rada může s kabelovou společností (tj. provozovatelem převzatého vysílání) zahájit správní řízení a udělit jí za provozování neoprávněného vysílání pokutu až 10 milionů korun podle § 56 odst. 7. Stejnou pokutu mohou dostat i osoby, které takový program dodávají.
Vládní návrh. Dikce zákona je nejasná; zdá se, že Rada zde nemá k dispozici žádnou sankci.
„Optimální“ stav. Shodný s poslaneckým návrhem.
Oba návrhy straní silným komerčním provozovatelům
Z těchto příkladů je zřejmé, že zatímco problémem původní vládní předlohy byla nadměrná a neodůvodněná regulace, oba v současné době projednávané návrhy neposkytují regulačnímu orgánu adekvátní a dobře strukturované prostředky pro plnění jeho povinností. Že je v této fázi projednávání legislativní kvalita návrhů nízká, lze pochopit, avšak těžko se smířit s představou, že by se některý z předložených návrhů skutečně stal právní normou, která bude upravovat právní rámec v oblasti regulace elektronických médií v několika následujících letech.
Téměř s jistotou lze tvrdit, že kolizní situace, k nimž v minulosti docházelo zejména ve vztazích mezi Radou pro rozhlasové a televizní vysílání a televizí Nova, by se opakovaly a možná by v důsledku nedostatečné úpravy docházelo k ještě drastičtějším případům zneužívání „hřiště bez pravidel“ ze strany nejsilnějších hráčů, jimž obě studované novely evidentně straní.
Z porovnání vychází o něco lépe poslanecký návrh, avšak to je dáno především tím, že zákon v něm byl přeformulován a získal modernější strukturu. V jednotlivostech je pak poslanecký návrh na několika místech horší než vládní a již tak neuspokojivou situaci v regulaci elektronických médií by ještě zhoršil.
Přijme-li Sněmovna některou z novel, mělo by jít pouze o provizorní řešení, vyžadující návazně urychlenou rekodifikaci.
Tomáš Pecina
autor je spolupracovníkem internetového deníku Britské listy
Zpracovatelský systém SLDB - Compaq Computer s.r.o., cca 300 mil.Kč
Formuláře - Moraviapress a.s., cca 22, 3mil. Kč
Videopořady - výukové a instruktážní - Česká televize, cca 2mil.Kč
Nábytek - Czasch s.r.o., cca 7, 6mil.Kč
Klimatizace - AB Klimatizace s.r.o., cca 1, 3mil.Kč
Pikaso - tiskman, korekční pracoviště - Onyx Software s.r.o., cca 3, 9mil.Kč
Optické snímání formulářů - DELTAX Systém a.s. , cca 64 mil.Kč
Propisky, pera - Centropen a.s., cca 15 mil. Kč
Propagační předměty - Quo, s.r.o., cca 0,96 mil.Kč
Výroba propagačních materiálů - Monika Promotion, s.r.o., cca 4, 9 mil.Kč
Geografická databáze - ArcData Praha, s.r.o., cca 0, 9mil Kč
Vybavení středisek SLDB - JUDr. Jiří Nováček, cca 4, 6mil.Kč
Výroba TV - spotů - Proart Production s.r.o. , cca 2, 8mil.Kč
Servery Intel, PC, síťová infrastruktura - ALWIL Trade, s.r.o., cca 100 mil.Kč
Digitální kopírky - Xerox Czech Republic s.r.o., cca 12 mil Kč
Umístění TV-spotů TV Nova - MAGMedia 99, a.s., cca 0, 5mil.Kč
Publ. manager, Registr sčítacích obvodů, support - Oracle Czech,s.r.o,. cca 14, 7 mil. Kč
Generátor tabulek - Orsia, s.r.o., cca 1, 5 mil. Kč
Poskytování mediálních služeb - Media Direction, a.s., cca 4, 9 mil.Kč
Umístění TV- spotů ČT - ARBO media.net Praha, cca 0, 79mil.Kč
DTP zařízení - Dataline, s.r.o., cca 26 mil.Kč
Muži a ženy: Pozor na hyperkorektnost
Zastírat, že mezi muži a ženami existují rozdíly, je dle mého názoru chybné a někdy až nebezpečné. Muži a ženy prostě jsou v některých vlastnostech odlišní (jistě, ne všichni, ale některé tendence jsou obecné). Kupříkladu výška - muži jsou ve své většině vyšší nežli ženy, i když jsou i dvoumetrové ženy a trpasličí muži. Muži mají předpoklady být fyzicky silnější, i když nepochybuji, že existuje spousta žen silnějších nežli jsem já. Muži mají menší prsa, i když některé ženy… Muži mívají lepší prostorovou představivost, což nevylučuje, že konkrétní žena může být lepší než 100% mužů. Ženy mají lepší vyjadřovací schopnosti, lepší paměť a podobně, i když i zde můžeme najít přesně opačné příklady ženy-sklerotičky a muže, jež si pamatuje všechno.
(V této souvislosti je zajímavé, že pan Čulík zpochybnil mé tvrzení, že muži mívají lepší technické myšlení, ale bez povšimnutí přešel jiné mé tvrzení, že ženy mají lepší paměť.)
Muži a ženy jsou rovnocenní. Jistě, ale rovnocenný neznamená stejný. Zakrývání rozdílů a jejich umělé stírání je cestou do pekel.
Dovolte mi malý příklad. Bylo nebylo, v Kanadě se rozhodli, že mezi hasiči mají málo černochů, tedy korektně řečeno Afroameričanů. (když Američan míní černocha, řekne afroameričan. Když já míním afroameričana, řeknu černoch. Je to rasismus? A z které strany? A jak říkají černochům, žijícím v Africe? Afroafričani? Jak potom říkají bělochům žijícm v Africe? Evroafričani? A černochům žijícm v Evropě? Afroevropani? A co indiánům žijícím v africe? Afro Native Američani?) Nařídili tedy, že do městských hasičských sborů musí být přijato více černochů. Jenže-na přijetí bylo nutné složit zkoušky na určitý počet bodů, a to většina testovaných nesplnila. Tím nechci říct, že by černoši byli hloupější, ale prostě ti, jež se zkoušek účastnili, je povětšinou neudělali. A co myslíte, že napadlo chytrou, politicky korektní úředníkovu hlavu? No co asi? No přece snížit potřebný počet bodů pro afroameričany! Jenomže se našel nějaký šťoura a ten se tohoto úředníka optal, koho zavolá, až mu bude hořet dům-bělošský hasičský sbor nebo černošský? Aha? Když bude vědět, že ten černošský je nejspíš složen z lidí, kteří své profesi moc nerozumí?
Podobnou zvrácenost zavedla i americká armáda. Jak známo, američtí vojáci musí procházet fyzickými testy, aby prokázali, že budou schopni fyzicky obstát v případném boji. Jenomže-jak víme všichni kromě politicky hyperkorektních-ženy bývají fyzicky slabší. A prokázalo se to i v případě amerických příslušnic ozbrojených sil-řada z nich nedokázala limity, stavěné původně na muže, splnit.
A co vymyslela chytrá, politicky korektní úředníkova hlava? No co asi? No přece snížit potřebný počet bodů pro ženy!
A zde se ptám-byly ony původní limity stanoveny s ohledem na pohlaví vojáků, nebo s ohledem na podmínky na bojišti? Bude nepřítel střílet po ženských vojácích pomalejšími kulkami? Bude stavět nižší zátarasy? Bude proti nim vysílat méně početné jednotky, aby ženy mohly nést méně střeliva? Obávám se, že pokud bude oním nepřítelem zaostalá země, jako je například Česká republika nebo Pákistán (vycházím z testů matematiky), pak to neudělá. Klidně ženy-vojáky zmasakruje běžným postupem, jako kdyby to byli muži. A nepomůže ani obžaloba z mužského šovinismu.
Prostě jisté obecné tendence tady jsou. Jistě, neplatí ve všech případech a je hloupé lidi někam směrovat jen podle jejich pohlaví (nebo barvy kůže, chcete-li), ale stejně hloupé je směrovat je všechny stejně, ať chtějí nebo ne. Mám dceru a syna a vím, že syn si hraje se stavebnicemi od nižšího věku, nežli dcera a že tato si od svých dvou let vybírá oblečení. A že lépe kreslí, nežli syn a mluví od jednoho roku věku. Stejně dobře vím, že můj kamarád, jenž má rovněž dceru a syna, podobné rozdíly nezaznamenal. A že jiný, který má dvě dcery, popisuje stejné zaujetí módou jako u té mojí a stejně brzkou schopnost mluvit. A ještě další, který má dva syny mi potvrdil, že mluvit začali mnohem později, nežli všechny holky, co se jich kolem narodilo. Z konkrétních zkušeností se asi nedá vycházet, ale nedají se taky zatracovat.
Pokud mají české dívky horší výsledky z matematiky, nežli kluci, může to být tím, že
1. Nemají na matematiku takový talent, jinými slovy, že ti kluci mají talent větší
2. Je matematika tolik nebaví nebo
3. Se zrovna na matematiku tolik nesoustředily.
Neznám přesné výsledky všech testů, netuším, zdali měly české dívky horší výsledky, než třeba Němky nebo Angličanky, nevím, jestli v jiných předmětech nebyly lepší, nežli čeští kluci. Ale na šovinismus bych to fakt nesváděl.
A ještě poznámka ke kojencům-podle pediatrů vnímá dítě již v prenatálním věku hlas své matky, slyší bušení jejího srdce a jejich vzájemný vztah se ještě zintenzivní během kojení. Proto se do určitého věku dítě obrací k matce, protože se u ní cítí v bezpečí jako v břiše. Jistě, mohou být i jiné příklady, možná způsobené tím, že žena nekojí nebo tím, že na dítě už od narození nemá čas a dítě matku bere jako cizí osobu (viz Tereza Brodská). Ale jako příklad hodný následování bych to nebral.
Poznámka JČ: V mezinárodních testech byly dívky horší v matematice než kluci jen ve čtyřech zemích: v České republice, v Tunisku, v Izraeli a v Íránu. - Jestli si, pane Matušínský, vybírá vaše dcera od dvou let šaty a kluk ne, tak jste je k tomu určili tím, jak s nimi jednáte či mluvíte. V britské školce, kam chodily mé dcery, byla hromada šatů na převlékání a nadšeně se do toho ve věku kolem čtyř let navlékali kluci i holky.