Daleko pravěpodobnější je jiný vývoj, poněkud realističtější vůči volební aritmetice nadcházejícího měření sil. V ČSSD se zkoordinují "plebejské" tlaky těch, kteří doposud neměli možnost se podílet na komunálních či centrálních privatizačně-podnikatelských hrách. V relativní programové nezakotvenosti nového předsedy Špidly je to možné - Špidla totiž neví, čí do budoucna chce být. "Plebejci" využijí relativní chudoby obyčejných členů, tlaku stejně chudých voličů na "očistu společnosti od tunelářů" a jejich podlehnutí rétorice Miloše Zemana. Povede to k donucení své vlasní vládnoucí garnitury k otevření Pandořiny skříňky - propojení stávajících registrů s dalšími informačními registry státu. Tlak zevnitř odborných struktur strany už v prvním vládním odobí ČSSD přinutil Miloše Zemana k schválení a započetí prací na Státní informační politice - včetně "ad-hoc koalice" s poslancem Kužílkem a jeho návrhem zákona o právu občana na informace. Reformou veřejné správy se rozrušily i stávající struktury moci tím, že pozbyly řadu kompetencí ve prospěch daleko většího množství regionálních (a tudíž daleko více na očích veřjnosti) mocenských struktur. Expanze internetové demokracie a stále hůře manipulovatelné mediální reality se dá zastavit už jen ztěží. Dá se zpomalit přes konzervativní struktury (včetně části inspektorů ÚOOÚ) a doznívající monopoly mediální moci, nedá se ale zastavit. Bulvár nezná bratra. Prioritou přežití je čtenost a čtenář si žádá stále větší porce krve stále mocnějších osob.
Závist má obdivuhodnou vlastnost a v Čechách se stává samočistícím mechanismem proti přebujení skrytých vazeb a korupčních struktur. Stejně tak krvelačnost bulvarizujích se médií. Tak, jako se nedávno "provalili" bývalí agenti na ministerstvu vnitra (útok na Jana Rumla za jeho přehnané angažmá v krizi ČT a na Stanislava Grosse za liknavost v té samé věci) vzápětí se tak stalo i na ministerstvu obrany (protiakce - tys mi zabil krávu, já tobě bejka). Při té příležitosti vyšel najevo i skandál se sledováním Jaroslava Bašty, stejně jako štiřínská odposlechová aféra (jedna z protiakcí Kavana). Bojuje se mezi BIS a NBÚ (ČSSD versus ODS). Trumf přebíjí trumf jako při mariáši. Bank je stále vyšší. IPB je prozatím doutnajícím sudem prachu a nikdo neví, zda vina padne na Klacka či na Mertlíka. Kalouska mediálně likvidují jeho vlastní lidé a volební kampaň přece bylo nutno z něčeho financovat. V nedávné minulosti se provalila kauza karet CSS a role Stanislava Grosse či Petry Buzkové v ní (za blbost a vzpurnost se platí), vzápětí se provalily i podivné praktiky H-Systému a jeho propojení na Miroslava Šloufa (no, to ti nedaruju!) či kauza Olovo (comeback maskota ČSSD).
Uvědomme si, že ani iniciativa Parkanové se zveřejněním rejstříků podnikatelů se tehdy neudála jako izolovaná - byla jen reakcí KDU-ČSL na několik protiluxovských podrazů a protikatolických akcí Klausovy ODS ve vládě... nejvíce uškodila nikoliv lidovcům, ale ODS a ODA. Následky zveřejnění tohoto rejstříku doznívají dodnes - hříchů minulosti se už nezbaví mnoho "podnikatelů-politiků".
Situace se nestabilizuje ani v nejbližší době. Mocensky totiž není jasno dodnes. Ujednocování názorů a počínající normalizace v postzemanovském uspořádání ČSSD je neustále narušováno "zpravodajskými" bitvami v zákulisí. Jelikož pět nejvýznamějších ministrů vlády ČSSD (Kavan, Špidla, Gross, Rusnok a Tvrdík) mají díky Zemanovi k dispozici neveřejné informační zdroje či tajné služby (disponující informačními bázemi i operativní technikou), nedá se předpokládat brzký klid a koordinovaný postup silových ministrů, směřující k uzavření přístupu veřejnosti k informačním zdrojům. Na to jsou všichni zúčastnění příliš politicky různorodí a jejich zájmy i cíle rozdílné. Jeden je kariérní liberál, druhý bývalý socialista, třetí bývalý odborář, čtvrtý bývalý komunista, poslední zase kličkující uředník s doznívajícími ideály.
Dá se spíše vytušit snaha diskreditovat jak "opoziční smlouvu" s ODS poukazem na minulé hříchy této strany, tak stejně i budoucí koaliční partnery z řad čtyřkoalice s poukazem na její nekonzistenci a rizikovost. Levicové struktury v ČSSD jsou navíc přirozeně "proti-kapitalistické" a tak budou podporovat informační otevřenost stejně, jako dnes škodolibě podporují majetková přiznání. Proč ne? Být chudý není ostuda, ale přednost... Do Evropské unie plné socialistů se dá vstoupit lépe bez přítěže klausovského období novodobé české historie.
Jedna z cest k "totálnímu" očištění (i za cenu destabilizace bujícího mafiánského kapitalismu v Čechách) vede i přes rozsáhlé zveřejnění registrů majetků, včetně pozemků či akciových podílů (pokud jsou známy). Novináři dokonají zbytek. Připomeňme si při té příležitosti jen jednu kauzu - prodej Lucerny Chemapolu. Doznívající étos "strany pro spodních deset milionů", která nahlodala monopol moci kapitálu a osedlala si vládního oře, nedává příliš mnoho jistoty ani současným, ani budoucím korupčně-mocenským strukturám. Nehledě na jejich politické zabarvení. Na těchto strukturách ale stojí a s nimi padají téměř všechny pravicové strany. I ten Tomášem Pecinou optimisticky viděný čtyčkoaliční slepenec.
Zpřístupnění katastru nemovitostí může udělat ministr-neřízená střela, např. Hana Marvanová, Ratibor Majzlík nebo Oldřich Kužílek. Jde o rozhodnutí, které může být přijato ze dne na den a proti němuž neexistuje solidní právní obrana: ÚOOÚ musel velice překroutit zákon o ochraně osobních údajů, aby vůbec mohl s Českým úřadem zeměměřičským a katastrálním jednat o omezení přístupu ke katastru.
Je tragickým handicapem jazykově uzavřené české společnosti, že kdosi v ní - bez dostatečné racionální debaty na mezinárodní úrovni - vyplodí nějakou nepřemýšlivou hloupost, ta "myšlenka" se v chabém domácím prostředí ujme a polovzdělanci ji pak bez rozmyšlení papouškují do omrzení, aby měli co říkat. Poslední dobou je jednou z takovýchto myšlenek představa, ne že - jak je to zvykem v každé civilizované společnosti - se kvalita demokracie poměřuje tím, jak se demokratická společnost chová ke svým slabým příslušníkům a k menšinám, ale prý že naopak "menšiny většinovou společnost svými názory terorizují". K této hlouposti se přidal ve svém článku nyní i Ondřej Fér. Píše: "Jsem hluboce přesvědčen, že jsou to minority, jejichž zastánci hrubě narušují princip rovnosti mezi lidmi." A pak cituje z rukávu vytažený případ údajného Roma, jemuž se nepodaří získat azyl v zahraničí, vrátí se, a drze si znovu nárokuje byt od místních úřadů.
Takovétoo příklady se nejlépe osvětlují, představíme-li si sami sebe v kritizované situaci. Snad pan Fér pak uzná, co to napsal za nelidskou hrůzu.
To, že jsou Romové v České republice vystavováni tvrdě rasistickému chování od úřadů i od většinové společnosti, je věc známá a široce dokladovaná, o tom snad není třeba diskutovat. Takže, pane Fére:
Představte si, že vy a vaše rodina jste náhodně členy určité komunity (třeba obyvatel Vršovic) a v Praze vznikne násilné skinheadské hnutí, které začne pronásledovat právě obyvatele Vršovic. Vám osobně se nic nestane, ale mnozí vaši sousedé se stanou na ulici terčem verbálních útoků, dva byty obyvatelů Vršovic byly už vypáleny Molotovovými koktejly a jedna dvanáctiletá dívka utrpěla při tom těžké popáleniny na noze (takové případy, týkající se českých Romů, byly zdokumentovány). Nechcete čekat, kdy vás postihne taky něco takového, vystěhujete se tedy do Británie a požádáte tam o azyl. Britské úřady vám azyl odmítnou poskytnout, protože se vám osobně ještě nic nestalo. Nezbývá vám nic jiného, než se vrátit do Prahy, a protože nemáte kde bydlet, zařízení bytu jste prodali a zaplatili jste si za tak získané peníze letenky do Británie, žádáte místní bytový úřad o byt. A tak se stanete terčem posměchu nepříliš informovaného internetového novináře ve Světě namodro, který napíše o tom, jak drzí jsou ty Vršovičáci, vždyť jim ani Britové ten azyl nedali, a po návratu se znovu ucházejí o ubytování!
Pan Fér není obeznámen s motivací jednotlivých romských rodin, proč opouštějí Českou republiku - píše o tom neodpovědně z jedné vody na čisto. Vzhledem k tomu, jak drastickému pronásledováni byli vystaveni jednotliví, zcela nevinní a mnohdy do společnosti plně integrovaní a spořádaným životem žijící Romové v ČR (viz tento film britské televize Channel Four, zde je jeho recenze, další vysvětlení je zde), je emigrace všech Romů z České republiky oprávněná. Představte si proboha sami sebe na okamžik v jejich kůži! Příslušníci většinové české společnosti mohou tváří v tvář vůči této emigraci jen mlčet, případně pokorně smeknout. Píše-li někdo, jako pan Fér, že ti Romové "stejně emigrují jen kvůli penězům", je to nepřípustná a neférová spekulace, která dosahuje pozoruhodné míry obscénnosti. (JČ)
Když jsem poprvé navštívil roadshow "Internet mění svět" v Brně, domníval jsem se tak trochu naivně, že jej opravdu změnil a já se ocitl uprostřed politické reality, jaká není možná. Na stupínku vedle sebe stáli a na plakátech před sálem seděli vedle sebe svorně čtyři mladí muži. Karel Březina (ČSSD, ministr bez portefeje, "nejpotentnější ministr své vlády"), Ivan Langer (ODS, místopřededa Sněmovny a "korunní princ" své strany), a Vladimír Mlynář (US, poslanec a "mediální miláček" většiny redaktorek veřejnoprávních médií). Stanislav Gross (ČSSD, ministr vnitra) honil zase nějaké extremisty a byl "omluven" z pracovních důvodů.
Mladí politici vyprávěli mladým posluchačům, kterak internet změní svět ještě za jejich poslancování a ministrování, obchodníci s hardware a software uznale mručeli (reklama na jejich produkty bez námahy), a Jitka Pavlonová z lobbistického Sdružení pro informační společnost (SPIS) si mnula ruce (konečně bezkonfliktní PR). Ministr Březina či místopředseda sněmovny Langer se ukazovali s elektronickou peněženkou-občankou (made by Novell) u nového počítače (made by Autocont), obdivovali možnosti dálkového ovládání vládních úředníků a vyhledávání údajů v databázi (made by Oracle). Teenageři válící se v křeslech uznale mručeli (konečně i politici přišli na to, co my víme už dávno), jejich učitelé se ztrapňovali (jak se mačká tady ten čudlík?) a venkoncem v sále vládla atmosféra pohody. Já bloud jsem si říkal, že je to doopravdy. Internet bude všude, informatizace veřejné správy, školství či kultury nyní bude jen otázkou času. Úředník bude držet v ruce myš a bude se tvářit příjemně, učitel bude už napříště pouze psát poznámky "žák Oliva browsil při vyučování po nemravných stránkách www.playboy.com" a politici přestanou útočit jeden na druhého (za což je neplatíme). Já bloud netušil, že viděné ještě není existující a to, co je přede mnou, je jen pečlivě připravené představení soukromého cirkusu, které psal někdo jiný a herci-politici se své role museli naučit nazpaměť.
Soumrak demokracie v ČSSD
Martin Kunštek
"Demokracie zavládla, zpívá nám Gott i Walda, sbaštíme sóju bez sádla u strejdy Mc. Donalda. Král Václav jedna parta je se šmelinářským šmejdem, pod střechou jedný partaje se u koryta sejdem..."
K. Kryl, Demokracie 1989 (věnováno ČSSD jako volební hymna) |
Poslední zasedání Ústředního výkonného výboru České strany sociálně demokratické (ÚVV ČSSD) zřejmě zahájilo konec demokratického způsobu rozhodování v této nejstarší české politické straně. Straně, která se vždy hlásila k principům široké demokracie, pokud možno všech voličů, k principům subsidiarity - tedy rozhodování na pokud možno co nejnižší a přitom co nejširší základně voličů. Nejvyšší orgán ČSSD mezi sjezdy na návrh úzké profesionální špičky odhlasoval, že napříště již rozhodování o kandidátkách do parlamentních voleb nebude svrchovaným a nedělitelným právem "místních" - členů strany. Od nynějška si vrcholní funkcionáři uzurpují velmocenské právo "veta" a právo dosadit si na kandidátku libovolnou osobu - praktika vhodnější spíše do roayalistických dob, než do demokracie 21. století.
Pod záminkou "zabránění místním excesům" (citace předsedy ČSSD Vladimíra Špidly z tiskové konference po zasedání - pozn. aut.) tak nejvyšší vedení strany bude moci z kandidátky sesadit každého, kdo smýšlí jinak, nebo by mohl v Parlamentu prosazovat odlišné zabarvení socialistické politiky, než Vladimír Špidla, Stanislav Gross, Marie Součková, Petr Lachnit a Zdeněk Škromach. Je otázka, jestli jmenovaní vůbec hodlají prosazovat socialistickou politiku, protože omezování demokratického v ústavě zakotveného práva volit a být volen rozhodně neodpovídá ničemu, co doposud deklarovala za svůj cíl ČSSD. Je dokonce v přímém rozporu s myšlenkami a cíly Socialistické Internacionály, které je ČSSD stále ještě členem. Důvodem k implementaci institutu zařazení kandidáta na volební listinu cestou shora - tedy nikoli volbou - do vnitrostranické "legislativy" snad může být jedině to, že členové nejužšího vedení strany se obávají předstoupit před řadové straníky v primárních volbách.
Všichni by se totiž měli z čeho zodpovídat. Namátkou: Novému předsedovi strany by asi nebylo příjemné, kdyby musel při nominační konferenci čelit otázkám několika set odborářů - členů ČSSD v Jihočeském kraji - proč ve volebním období 1996 - 98 považoval jeden z paragrafů zákoníku práce umožňující opakovaně uzavírat pracovní smlouvy na dobu určitou "za novodobé otrokářství" (citace projevu V. Špidly při projednávání zákoníku práce předloženého vládou Václava Klause - pozn. aut.), a jako ministr práce a sociálních věcí loni sám při projednávání novelizace navrhl vypustit odstavec zakazující opakované používání termínovaných pracovních smluv.
Jistě by bylo ostudou, kdyby novému předsedovi strany, či jinému vrcholnému funkcionáři byla řadovými členy ČSSD nepřímo vyslovena nedůvěra formou jejich ne-nominace na čelní místa kandidátky. "Stranu by to velmi poškodilo před volbami", by se jistě ozývalo z řady zákoutí ČSSD. Zřejmě proto si nové vedení přichystalo institut, který nejenže upevní - až téměř petrifikuje jejich posty, ale znemožní jakékoli alternativy. Strach čelit za své vládní a funkcionářské počínání kritice řadových členů stany je z psychologického hlediska pochopitelný. Pochopitelná a optikou většiny řadových sociálních demokratů nahlížejících na personální a ideové středy jako na cosi ohrožující úspěch stany ve volbách, je i snaha vyhnout se takové možné ostudě.
Prosazení práva "veta" je však varující. Promovaný historik, PhDr. Vladimír Špidla, by jistě mohl velmi podrobně popsat, jak jedním z prvních kroků Adolfa Hitlera ve funkci vůdce Nacionálně socialistické dělnické strany Německa (NSDAP) bylo právě prosazení "práva" vedení strany určovat obsazení volebních kandidátek. Tím nechci v žádném případě naznačovat, že politika ČSSD by měla cokoli společného s NSDAP. Špidla také ve svém nejvyšším vedení strany prozatím ještě nemá žádného Heydricha, ani nedisponuje jednotkami SS, aby mohl spolustraníky jiných názorů nechat postřílet při nějaké obdobě Noci dlouhých nožů. Avšak ani on, ani nikdo jiný z vedení ČSSD by neměl mít možnost vyškrtnout z kandidátní listiny občana, který přesvědčil nadpoloviční většinu členů ČSSD v příslušném kraji, že je vhodným pro zvolení do Parlamentu. I když má jiné názory než vrcholové vedení strany.
Na to by neměl mít právo žádný funkcionář strany, a už vůbec ne ten, který se na vrchol stranické hierarchie dostal právě a jen díky tomu, že v dobách, kdy byl předsedou ČSSD Miloš Zeman, strana zaváděla do praxe principy neomezené demokratické volby a svrchované subsidiarity. Většina dnešních členů vedení ČSSD se do svých vrcholných stranických postů dostala právě proto, že bývalý předseda Zeman nikdy neusiloval vládnout diktátorskými pravomocemi, nebo používat nedemokratické postupy. V letech 1993 - 2001 se nikdy nestalo, že by na kandidátku někdo byl dosazen z centra, a vytlačil tak z volitelného místa místního kandidáta.
Prosazení nedemokratických institutů do vnitrostranických stanov samotným vedením strany nelze nazvat jinak, než nařezávání žebříků, po kterém sami vylezli - aby nahoru nemohl již nikdo jiný. Zlikvidovat názorového oponenta, který by mi mohl na otevřeném parlamentním kolbišti stát v cestě tak, že jej zbavím možnosti ucházet se o politickou funkci, je prostě neslučitelné s členstvím ve straně, která ve svém názvu má slovo demokratická. Vytváření nepřekročitelných příkopů mezi (z veřejných prostředků dobře placenými) profesionálními politiky a aktivistickou členskou základnou je proti duchu ústavního práva na demokratickou soutěž politických názorů. Profesionální politik, placený ze státní kasy a mající možnost si navíc najmout za státní peníze asistenta a "experta", je ve volební soutěži podstatným způsobem zvýhodněn oproti občanovi, který se politice věnuje až ve volném čase po výkonu profese. Dát těmto profesionálním politikům navíc šanci přeskočit ve vnitrostranických volbách aktivistu, jde daleko za rámec i demokratického centralismu používaného v dobách reálného socialismu těmi komunisty, o jejichž nedemokratičnosti většina členů dnešního vedení ČSSD ráda hovoří. Možnost zákulisním způsobem znemožnit ucházení se o obhájení mandátu již silně zavání diktaturou.
Jsem zvědav, jak bude Vladimír Špidla "novoty" v ČSSD vysvětlovat na půdě Socialistické internacionály např. předsedovi sesterské Francouzské socialistické strany Lionelu Jospinovi, se kterým bývá rád srovnáván. Francouzští socialisté, stejně jako řada dalších, totiž ve vnitrostranických volbách používají referenda. O kandidátech hlasují VŠICHNI členové strany dané územně organizační jednotky. Dosazovat nebo sesazovat kohokoli jinou cestou je u francouzských Socialistů v souladu s Ústavou zakázáno!
Stanovy ČSSD se také v článku I. odvolávají na Ústavu ČR. A ta zakotvuje svobodné a rovné právo volit a být volen. Jenže ÚVV ČSSD při úpravě stranických volebních řádů pošlapal nejen své Stanovy, ale plivnul na Ústavu. Napraví svůj omyl, nebo bude potřeba otevřené konfrontace - to když některý sociálně demokratický poslanec se bude muset obrátit na Ústavní soud?
Ano, je mi to blbé, že Euro sponzoruje Kristoforiho výstavu
„Hele, ty píšeš do Eura rubriku Umění a Euro sponzoruje Kristoforiho výstavu, není ti to blbý“? Tak by se daly zhruba shrnout provokativní dotazy některých mých známých, kteří trochu sledují výtvarnou a mediální scénu. Ano, je mi to blbý, protože mě tito lidé činí včetně pana Špačka téměř odpovědným za něco, co jsem nezavinil a co asi ani nemohu sám ovlivnit. Pan Špaček má nepochybně pravdu, když se zamýšlí nad naznačenými souvislostmi a trefil se do černého. Nastínil problém, který se týká presentace umění všeobecně a vyjádřil něco, co hodně souvisí s nevyprofilovaností naší mediální scény.
Stejně jako on i já se totiž podivuji třeba nad tím, proč v rozhovoru s Ivanem Langerem (Týden č.27-2001), zařadila autorka obrázek s mediálně „protěžovaným“ výtvarníkem Kristiánem Kodetem, když Lenka Lindaurová, která píše pro Týden výtvarné umění, by o něm nezveřejnila ani řádek. Jistě nebyla potěšena volbou Renaty Kalenské, která si zcela určitě mohla vybrat i jiné fotografie gratulantů.
Taková to „hodnotová synchronizace“ ale bohužel nefunguje, a proto nevíme, z jakého důvodu byla použita fotografie právě s panem Kodetem, jež se pravidelně vyskytuje ve Story, Šťastném Jimovi, Xantypě, Ženě a životě a já nevím kde ještě.
Jako úspěšný člověk a „nový venkovan“ byl ale v článku Žít jako v ráji magazínu Dnes č.25, presentován další „mediální“ výtvarník, Tomáš Bím. “Dřív měl malíř pro potencionální kupce namnožený plánek cesty, aby trefili. Dneska v době mobilních telefonů, je to snazší“, sdělují dychtivému čtenáři autorky textu.
Co na tom, že na venkově přebývá řada významnějších a úspěšnějších českých umělců než je Bím, článek od kámoše pro kámoše, to je ta správná seriozní novinařina.
Podobné kousky a často v mnohem horším provedení se daří všem tiskovinám, jednoduše proto, že redaktoři nejsou prý „povinni“ být informováni o české výtvarné scéně a nakonec ani o objektivním stavu věcí.
Témata vznikají na jiném základě, z jiných pohnutek a „potřeb“.
Tito lidé výtvarnou scénu neznají, nerozumějí jí a zdá se, že tyto souvislosti je netrápí. Umění je přece stále okrajová záležitost, pro velmi nízký počet čtenářů.
O to více by měli dostat důvěry ti spolupracující autoři, kteří o výtvarném umění píší a ve výtvarném umění se orientují - přesto, že pro běžného editora je samozřejmě těžké posoudit, do jaké míry si ten či onen výtvarník, nebo to či ono umění, publicitu zaslouží a nebo nikoliv. Všeobecně argumentují, že pohled na umění je subjektivní věc, a je prý tudíž problém posuzovat jeho kvalitu, jež je jako téma dobrá toliko pro odborný tisk.
Já jsem toho názoru, že seriozní tisk - tedy tisk usilující o jistou hodnotu výpovědi, by měl reflektovat jen takové umění a jeho představitele, již jsou nějakým doložitelným způsobem přínosem českého výtvarného umění.
To lze bez potíží udělat, srozumitelně vyjádřit a popsat.
Řeknu -li, že Kristián Kodet, Jan Kristofori a Zdeněk Hajný jsou triumvirátem té nejhorší výtvarné pokleslosti, je to samozřejmě těžké „obvinění“, ale jsem schopen to plně doložit.
Kdybych nebyl schopen to učinit, nenapsal bych to. Protože jsem ochoten vzít na sebe tuto odpovědnost (k níž nutně potřebuji důvěru redakce), odlišuje mě to od bulvárních pisálků, kterým nejde o hodnotu sdělení, ale o přilákání čtenářů jakýmkoliv způsobem.
Domnívám se, že dobré jméno a renomé píšícího autora je základním předpokladem k tomu, aby byl brán vážně a jeho názor byl nějakým způsobem respektován.
Respektovaný autor „nemusí“ již „dokládat“, co řekne, jeho názor „platí“, a proto je vyhledáván čtenáři.
Totéž se ale týká nosičů těchto názorů, tedy samotných médií.
Jsme ale teprve (již ?) 11 let po roce 1989, a to v obtížné situaci, kdy tyto autory ještě nepoznáme, neboť se teprve rodí a procházejí složitým obdobím vlastního hledání stejně tak, jako média sama.
Můžeme snad říci, že tu máme podobně vyprofilované seriozní noviny, jako jsou třeba Timesy? Šéfredaktoři, redaktoři a autoři kočují z Novy do České televize, z Blesku do MF Dnes a nebo opačně a z Hospodářských novin do Supru.
Seriozní publicista, o kterém se vlastně neví, který to je, má obtížnou situaci, neboť musí poníženě prosit o důvěru a potupně dokládat věrohodnost svého přesvědčení a svých názorů (a to ještě často idiotům na vedoucích místech, pozn. JČ). Ví totiž, že nestačí jen ubezpečení o serioznosti, když nemá prostor, kde by ji systematicky prokazoval.
Musím říci, že ač nejsem nadšený z loga Eura pod inzerátem Jana Kristoforiho, důvěru, o které jsem psal, jsem pro psaní o výtvarném umění od redakce tohoto ekonomického týdeníku dostal a můj editor mé názory zatím respektuje.
Zcela otevřeně říkám, že jsem dostal onen nezbytný čas k tomu, abych svoji důvěryhodnost prokázal. I to je ovšem nesmírně obtížné, protože abychom mohli posoudit něčí věrohodnost ( což je onen požadavek serióznosti), potřebujeme znát - domnívám se - hranice a kategorie, v nichž se věrohodnost realizuje a měřítka, jimiž se posuzuje.
Je tím měřítkem v případě výtvarné publicistiky například MF Dnes, Lidové noviny, Právo,Týden, Xantypa, Blesk,Quo, nebo Spy ? Nevím, mám za to, že nikoliv, Xantypa, Blesk, Quo, nebo Spy určitě ne.
Má seriozní publicista čekat na to, až v ČR vznikne médium, které mu bude vyhovovat? Není důležitější toto médium spoluvytvářet v případě, že to jde?
Nakonec co víc si může šéfredaktor přát od svého spolupracovníka, než tento zájem. Zrovna tak to dělá zkušený galerista. Nečeká s rukama v klíně na umělce které chce presentovat až tehdy, kdy své renomé získají v jiné galerii (pak jsou hůře dostupní), ale snaží se po nových a neznámých autorech sám vytvářet poptávku, to znamená mít je.
Mé úvahy směřují k otázce, kde hledat seriozní informace o výtvarném umění, nebo současné výtvarné scéně.A to mimo oblast odborných médií, která prakticky neexistují, a když, tak pro velmi úzký okruh, ve výtvarném umění specializovaných zájemců. Kde hledat hlubší informace třeba o trhu s uměním (tato oblast mě zvlášť zajímá), mimo rámec souhrnných referencí o aukcích, jak to dělají Hospodářské noviny, poměrně velmi slušně prostřednictvím Nadi Klevisové.
Mám za to, že týdeník Euro, je ve své snaze v oblasti ekonomiky tím ideálním nositelem informací ze světa obchodu s uměním a že má šanci být i v tomto oboru respektovaným médiem.
Je to právě to Euro, které v očích několika čtenářů „sponzoruje“ bezvýznamného výtvarníka Jana Kristoforiho a jeho výstavu v Národním muzeu. Totéž Euro, které mi touto aktivitou způsobilo potíže, o nichž se zmiňuje pan Špaček.
V zájmu úplnosti je třeba uvést, že Euro fakticky nesponzoruje Jana Kristoforiho, ač to tak bohužel vypadá, ale je mediálním partnerem instituce, která se jmenuje Národní muzeum. Tato důležitá instituce, uchovávající ověřené kvality, se ovšem rozhodla ve své kutilské aktivitě realizovat výstavy současného umění. Neznámo proč, bez promyšlené koncepce a jasné dramaturgie. Tomu, kdo má zájem a především zaplatí. Časopis Euro ve své ušlechtilé snaze pomoci „národně-strategickým“ a chudým sbírkovým fondům, na sebe vzalo i tuto odpovědnost. Já z toho nemám dobrý pocit.
Jedním z požadavků serióznosti textu, a tím i určité vypovídací hodnoty je, že text není koupen, že to není PR. Mediální prostor v rubrice Umění si koupit nelze a Euro zatím netiskne ani inzeráty z oblasti trhu s uměním tak, jak to dělají Hospodářské noviny. Témata i umělce prezentuje Euro ve své rubrice podle zcela jasného a srozumitelného klíče. Tím je postavení výtvarníka na domácí scéně a na trhu s uměním. Výstavy v Národním muzeu tyto skutečnosti nezohledňují, autoři si je platí, a to za docela dost peněz. Proto nemají tyto akce z hlediska kunsthistorických nároků žádnou cenu a žádnou hodnotu, byť hlavička Národního muzea vypadá velmi vznešeně. Potíž je v tom, že to je pouze finta na média.
Národní muzeum totiž „prodává“ výtvarníkovi skrze výstavu na omezenou dobu jen své logo. Logo, které dobře vypadá v médiích a na společenských večírcích, ale které na výtvarné scéně nemá žádný význam a neznamená vůbec nic.
Proč?
Národní muzeum není galerií současného výtvarného umění, nemá v tomto smyslu žádnou tradici, ke které by se mohlo odkazovat, a neformuluje žádné smysluplné výstavní cíle. Nerepresentuje jako galerie žádný názor a nemá o sobě žádnou vlastní představu. Nemá výstavní platformu, a proto není nic, co by mohlo prosazovat anebo hájit.
Výstavní činnost Národního muzea nemá tvář, nemá chuť, nemá výraz. Nemá teoretiky, „nemá“ umělce, nemá program. Výstavy v tomto prostoru může výtvarník nazvat jakkoliv, jeho počin nemá stejně žádnou hodnotu. Slovo retrospektiva ještě nic neříká o kvalitě umělce a o kvalitě výstavní síně.
To samé se týká například Paláce kultury, v němž se nedávno navenek honosil svojí výstavou Jiří Anderle. Mediálně známí výtvarníci a přesto umělečtí outsideři se vyznačují tím, že většinou nezavadí o kvalitní výstavní síň a presentují se za naivní podpory médií buď v druhořadých galeriích, nebo v nejnemožnějších typech prostor.
Seriozní galerie, které si umělce sami vybírají a které si nelze koupit, o ně totiž nejeví zájem.
Tak jako si těžko půjde náročný zákazník pro autorské oděvní modely na vietnamské tržiště, tak i stánkaři zůstanou stánkaři, i kdyby prodávali v sebehonosnějších budovách.
Jestliže Euro usiluje o důvěryhodnost, o jistou vypovídací hodnotu, jež je tvořena způsobem zpracování témat, nemůže si dovolit presentovat druhořadé umělce, vystavující v druhořadých galeriích.
Expozice Bořka Šípka, kterou Národní muzeum zahájilo výstavní činnost, kredit serioznosti tohoto výstavního prostoru nezachrání, jako ho před rokem nezachránila výstava Richild Holt.
A to i přes to, že tato průměrná rakouská výtvarnice investovala velkou spoustu peněz do reklamy své výstavy v Národním muzeu a článek o ní přinesl i Reflex. Není divu.
Pan Špaček mě ironizuje jako zastánce „dobrých mravů“ a dívá se na mě jako na moralistu. Budiž, má-li ten pocit. Já jsem ale jen přesvědčený, že v zájmu srozumitelnosti je třeba udržovat určité rámce, určitá výkladová a hodnotící kriteria.
Časopis Šťastný Jim „nemůže“ psát „seriozně“, i kdyby měl tisíc Vieweghů, zrovna tak jako „seriozní“ noviny ( které si to o sobě navíc myslí) by neměly používat bulvární praktiky.
Když se váží hrušky, není možné k nim přidávat třešně.
Stokrát omílaná informace, že Kristián Kodet prodal v Americe obraz prezidentu Reaganovi, má „hodnotu“ snad jen pro bulvární časopisy, které to již deset let papouškují, ale nikoliv pro českou výtvarnou scénu.
Kdyby totiž byl Reagan významný a respektovaný sběratel výtvarného umění a vlastnil kvalitní sbírku, tak ano.
Ronald Reagan - zajímavý v tomto případě pro Kodeta jen tím, že byl presidentem USA, si ale koupil obraz od českého výtvarníka v galerii asi tak, jako si běžný český zahrádkář kupuje rýč.
Navíc presidentovým nákupčím se od galeristy jistě dostala ta důležitá informace, že malíř je český emigrant. Nákup obrazu americkým presidentem, vypadá na první pohled mediálně úchvatně, ale z hlediska kvality tohoto výtvarníka a přínosu českému umění, neznamená nic.
Kristián Kodet s touto skutečností u nás pouze obchodně manévruje, a to jen před těmi, kteří jsou ochotni považovat to za „hodnotu“ a jsou touto bezvýznamností uneseni.
Je zajímavé, že lidé kteří za hranicemi skutečně uspěli, se do Čech nevrací.
Je mi jedno, kdo, co a jak tvoří a jaké způsoby svého zviditelnění používá, ale má-li rubrika Umění v Euru presentovat určité informace, mající nějakou vypovídací hodnotu pro ty, kteří je berou v úvahu, nebo se jimi chtějí dokonce řídit, pak musí volit a používat jiná kriteria než ta, která běžně používá česká mediální scéna anebo laický pohled.
Proto není závazná ani hradní sbírka současného umění Václava Havla, protože je tvořena především na základě sympatií - a nikoliv promyšlenou koncepcí. Lze v ní totiž spatřit jak práce kvalitního Mikuláše Medka a Václava Boštíka, tak i Olbrama Zoubka a bývalého emigranta Jana Kristoforiho. Reagan nebo Havel mohou být dobrými státníky, pochybuji, že by kdy ovlivnili výtvarné umění.
Pan Špaček se ptá, jak to tedy je a kdo má pravdu. Snažil jsem se mu nastínit, jak tyto skutečnosti vnímám. a názor ať si udělá sám. Prozatím si musí zvyknout na to, že to je tak, jak to je, a věrohodné informace si musí hledat sám. Je to stejně záležitost volby a možná instinktu. Buď bude „věřit“ tomu co píše Story anebo tomu, co píší Lidové noviny.
Buď bude „věřit“ tomu co sděluje rubrika Umění v časopise Euro a nebo Euru to, co Euro mediálně sponzoruje.
Z hlediska „hodnotové synchronizace“ by samozřejmě bylo dobré, kdyby Euro bylo mediálním partnerem třeba Národní galerie, Galerie hlavního města Prahy, Galerie Rudolfinum a nebo kterékoliv státní renomované sbírky a je jich docela dost.
Já ale nejsem vydavatel a nemám žádný vliv na takovouto změnu, která by Euru jistě slušela mnohem víc.
Ale pan Špaček má ještě jednu možnost. Nemusí jako mnoho lidí tady již věřit vůbec ničemu, protože souvislosti si zatím skutečně dělají, co chtějí.
Jde o nespokojenost se službami
Vazeny pane Korensky,
Prispevky nespokojenych zakazniku CK Fischer nebyly ani tak o prostoru pro nohy jako spis o nespokojenosti se sluzbami a zejmena resenim problemu, ktere nastaly , jak vas
spravne upozornil pan Culik ve sve poznamce.
Vazim si pana Fischera jako jednoho z mala skutecnych odborniku ve svem oboru, jako skutecne uspesneho podnikatele, ktery za sve uspechy vdeci predvsim svemu usili. Ale dnes jiz to skutecne neni o tolik proklamovane kvalite, ale o kvantite a pompeznosti a casto o nezajmu a neprofesionalite jeho spolupracovniku.
Ja osobne nemam s CK Fischer zadne zkusenosti, vetsinou spojuji nekterou ze svych sluzebnich cest s kratkou dovolenou. Ale mam nekolik pratel, kteri je maji, a je zajimave, ze vetsina z nich
jiz s CK Fischer nechteji mit nikdy nic spolecneho. A to ne proto, ze by meli malo mista pro nohy v letadle ale pro to, ze byli nespokojeni se sluzbami v miste dovolene a (ne)resenim
jejich pripominek a stiznosti v miste i po navratu.
Zmeny hotelu, urovne ubytovani, absence delegatu pri reseni problemu, nedodrzeni predem zaplacenych sluzeb, pripadne jejich svevolne upravy atd.
Kdyz si nekdo objedna a zaplati urcity hotel na urcite urovni a pote dostane bez omluvy jiny hotel - casto horsi, a jinde nez tam, kam se tesil, kdyz si nekdo zaplati 5-dverove auto s klimatizaci a detskymi sedackami, ktere melo stat na letisti, a dostane po nekolika dnech urgenci 3 dverove bez klimatizace a bez sedacek apod. , pak se takovemu clovekovi nemuzete divit, ze neni zrovna nadseny.
Pak ho skutecne dokaze vytocit i takova "malickost", jako je oddeleny prostor v jidelne pro ceske turisty s ceduli "neodnasejte jidlo z prostoru jidelny", ktery je vyveden pouze a jen v ceskem jazyce... Ja osobne bych se citil hrube urazen.
Vy jste, soude podle vaseho prispevku, jel do destinaci, ktere jsou na cenovem vrcholu nabidky CK Fischer, a to by bylo skutecne velmi smutne, kdyby ani v techto mistech nebylo vse v poradku.
Ale uvedomte si, ze vetsina lidi na tyto drahe zajezdy nema a jezdi za nasporene penize vetsinou do Chorvatska, do Recka, v lepsim pripade na Kanary nebo na Mallorcu.
Z tohoto pohledu se jedna o "bezne" turisty, kteri se pak setkavaji casto s problemy, ktere neumeji a hlavne nechteji resit. A ocekavaji, ze za sve penize jim nekdo pomuze.
Maji snad podle vaseho nazoru mensi pravo na to, aby s nimi ten, komu zaplatili casto celorocni nebo i nekolikalete uspory za dovolenou, zachazel slusne a ne jako s nejakym podradnym turistou,
ktery nema na to, aby letel do Dominikanske republiky nebo na Kubu ? Ja si to nemyslim.
A k vasi poznamce, ze CK Fischer je pomerne lacina kancelar. Hluboce se mylite. Mate zrejme spatny prehled, protoze jiz tretim rokem je tato CK suverenne nejdrazsi kancelari na ceskem trhu.
Ano, zpocatku mela ceny srovnatelne s ostatnimi ,ale nyni, diky jmenu, ktere si vybudovala bombastickymi reklamami a rozesmate tvari sveho sefa, doslova diktuje podminky na trhu.
Znam par lidi, kteri prodavaji jejich zajezdy v mensich kancelarich a ti by mohli o svych zkusenostech dlouze vypravet. Treba o tom, jak pan Fischer porada zajezdy pro postizene deti "zdarma".
Tyto zajezdy vesmes plati svym dilem vsichni jeho externi spolupracovnici - mali prodejci, dopravci, reklamni agentury, treba za to, ze mohou prodavat jeho zajezdy za provizi nebo za to,
ze dostanou zakazku na inzeraty v novinach ci na balonky s logem CK Fischer. Nezaplatis? Neprispejes? Tak nebudes mit co prodavat ,nedostanes od nas zakazku a budes mit problemy...
To se to potom krici do sveta, jaky jsem lidumil a podpurce malych deti z detskych domovu...
Jiste mate pravdu, ze jsou rozdily mezi urovni hvezdicek zde a nekde jinde ve svete. Ale pokud nekdo inzeruje 3 hvezdicky v miste i s lakavou fotografii hotelu a okoli, a pote vas bez omluvy odveze uplne jinam, do jineho hotelu s mene hvezdickami na urovni turisticke ubytovny, navic s odkazem na podminky v katalogu, ktere jasne rikaji, ze zmena muze byt ze zavaznych duvodu provedena, ale vzdy do minimalne stejne urovne sluzeb, pak je to mirne receno neprofesionalni a nesolidni. A o tom to je.
I ja, pokud mi to kapssa dovoli, poletim radeji bussines class,ale predstavte si, ze i kdybych na to treba i mel penize, tak to neudelam, protoze mi cesta 2 hodiny nekam do Recka za to nestoji.
Jsem snad diky mene mista na nohy ve vasich ocich jakysi horsi clovek nez vy ? Mozna z vaseho pohledu ano, ale snad nemuzete odsoudit nekoho jen pro to, ze se domaha pouze toho,
co si na zaklade bombasticke reklamy zaplatil. Nic vice ti lide nechteji. Nebo jsou snad problemy a casta zklamani naplni onoho znameho reklamniho sloganu CK Fischer " Fischer vam dava vic..." ?
Dnešní zkušenosti s CK Fischer: Jako prosebníci někde na úřadě v dobách třeskutého socialismu
K diskusi ke službám cestovní kanceláře Fischer bych také měl co dodat, protože jsme s ní absolovovali v průběhu posledních let již 4 zájezdy a to vždy kombinované - okruh + týdenní pobyt (Kréta, Tunis, Turecko, Maroko). Protože jezdím i s jinými CK, mohu porovnat rozdíly. Musím konstatovat, že náš první zájezd na Krétu byl fantastický a službám a servisu, který tato kancelář poskytovala v r. 1995, není co vytknout - dodnes na to vzpomínám jako na jeden z nejlepších zájezdů. Tunis v r. 1996 byl rovněž velmi pěkný a vše na slušné úrovni - bez připomínek.
Turecko v r. 1997 již bylo o poznání horší - vázla organizace - po příjezdu v dopoledních hodinách jsme byli ponecháni celý den v osamělém hotelu uprostřed města duchů - neobydlených domů v Antalyi, na okruhu byly zařazeny hotely, které nebylo možno ani při nejlepší vůli akceptovat - ale jinak - všechno OK.
Kromě jedné věci. Dělají to všechny cestovky, nevím jestli jako povinnost k hostitelské zemi nebo jinak, ale na každém okruhu absolvujeme povinné návštěvy výroben zlatých šperků, koženého zboží, koberců atd. Zjevně se očekává, že turisté něco koupí, a myslím, že za to mají buď průvodci sami nebo příslušná CK provize. Nevím ale, do jaké míry je potom taková cestovka odpovědná za to, že doporučila svým klientům neseriozního partnera.
Od nás vybral v Turecku - poblíž Effesu jeden takový - údajně státem dotovaný výrobce koberců, dokonce za účasti našeho průvodce, zálohu na objednaný koberec ve výši 200 dolarů a přes veškeré urgence jak v Turecku, tak u firmy Fischer na ten koberec čekáme dodnes.
Doporučený dopis, adresovaný firmě na adresu uvedenou na stvrzence se vrátil zpět, že firma neexistuje, CK Fischer mě po čase sdělila, že ona s tím nemůže nic dělat.
Výlety si u Fischera obvykle nekupuji, protože vím, že jsou dražší. Je podstatně lepší si je koupit přímo na místě u místních společností, totéž se týká i pronájmu auta.
Po těchto zkušenostech jsme s Fischerem dlouho nikam nejeli a raději jsme používali jiné CK. Nechci dělat reklamu, ale vynikající zkušenosti máme s CK IDEAL Tour, ta ovšem jezdí hlavně po Evropě a autobusem a to také vždycky není to pravé. Takže jsme se letos odhodlali a znovu jsme jeli s Fischerem do Maroka.
Pokles v úrovni byl ve srovnání s předchozími zájezdy zjevný. Nejvíce nás ale překvapilo jednání pražského personálu. Připadali jsme si jako prosebníci někde na úřadě v dobách třeskutého socialismu. K zájezdu samotnému bych nerad cokoliv dodával - myslím, že to, jaké mají klienti CK vpomínky na podobné okruhy je obvykle věcí průvodců a toho, jak vystupují.
Ten náš byl perfektní prototyp velitele družstva v době mé základní vojenské služby v libereckých kasárnách a čas od času jsem měl strach, jestli od něj nedostanu za nějaký kázeňský či slovní přestupek 3 dny s dekou po službě. Takže z Maroka mám nejsilnější zážitek především na pana Zeydla, k jehož dobrému tónu patřilo i to, že celému autobusu vyprávěl, jak jsou jeho kolegové v Agadiru neschopní.
I to o něčem svědčí. I to, že po nastěhování do hotelu, kde personál mluví převážně francouzsky. nás průvodce vysype před bránou a ubytování proběhne beze slova - předáním klíčů od pokoje, který je skoro jako jediný v hotelu bez balkonu a do ulice.
Platili jsme ovšem standardní pokoj - ale braňte se, když se s nikým nedomluvíte a s průvodcem se máte sejít až druhý nebo třetí den.
Ani zvyklosti a způsob stravování, resp. hotelový řád - nikde žádná informace, takže jsme personálu byli první den trochu pro smích.
Tím nechci říci, že místní průvodkyně od Fischera nefungovala, ovšem nastupovala zároveň s námi a tak ještě sama nevěděla, čí je.
Zkrátka - mám dojem, že CK Fischer je za svým horizontem, pan Fischer a jeho melody boys mají pocit, že už mají vystaráno a nechávají vše zaběhané rutině. Úroveň CK tím ovšem nutně trpí a pro mne z toho vyplývá jediný závěr - příště již jenom s někým jiným.
Eugen Haičman je negramotný
Vážený pane Eugene Haičmane,
domnívám se, že je třeba aby Vám někdo sdělil, že neuvěřitelně hloupě plácáte. Takovou slátaninu nemohl dát dohromady člověk schopný kritické úvahy, s dokončeným základním vzděláním. Následující Vaše slova ovšem mnohé vysvětlují.
Jeden z nejtěžších vnitřních zápasů, který jsem musel v životě bojovat, byl zápas s nesmysly, které mi do hlavy natloukli ve škole a jejich likvidace. Věřte mi, že to bylo chvílemi i bolestivé.
Vzhledem k Vaší rozumové nedostatečnosti použiji metodu, při níž budu citovat celé odstavce nebo delší úryvky. Mohlo by se stát, že pouhým odkazům na to, co Vy jste schopen nazvat myšlenkou, neporozumíte. Doufám že následný odstavec z Vašeho veledíla se Vám vyjeví ve zcela jiném světle.
Stávající "vzdělanec" je mnohem spíše fachidiotem, který možná rozumí své profesi, pokud nejde o humanitní oblast, ale pokud jde o komplexní přehled, o schopnost získávat a vyhodnocovat informace, je naprosto negramotný.
Dále budu postupovat tak, že se krátce vyjádřím k citovanému odstavci. (Pro ty, kteří jsou schopni to poznat, odkazuji na první dva odstavce.)
Dám li do krabice všechny součástky, které jsou potřebné k činnosti rozhlasového přijímače, a tou krabicí začnu třást v přesvědčení, že vznikne rozhlasový přijímač, budu nejspíše umístěn v psychiatrické léčebně. Naprosto stejný nesmysl nás však učili na školách a tvrdili nám přitom, že jde vědecký poznatek. Jde mi o tzv. vznik živého z neživého či o vznik vesmíru vůbec. I když použiji časový úsek deset až dvacet miliard let, tedy dobu trvání vesmíru, pořád jde o stejný nesmysl, který je v rozporu s druhou větou termodynamickou.
Druhý termodynamický princip byl slovně vyjádřen různými autory odlišně, fyzikálně jsou však všechna vyjádření ekvivalentní (v oblasti kladných termodyn. teplot):
1.) Clausiova formulace (1850): Teplo nemůže samovolně přecházet z chladnějšího tělesa na teplejší. (Podstatné je, že jde o samovolný přechod tepla, tj. proces, při němž vnější síly nekonají žádnou práci.)
2.) Thomsonova formulace (1851): Není možné přenášet cyklickým procesem teplo z chladnějšího tělesa na teplejší, aniž se přitom jistá práce přemění v teplo. (Platí i pro pojem "záporné termodyn. teploty".)
3.) Planckova formulace (1930): Není možné sestrojit periodicky pracující stroj, který by trvale vykonával kladnou mechanickou práci pouze ochlazováním jednoho tělesa, aniž by přitom docházelo k jiným změnám v ostatních tělesech.
Budete, vážený pane, tak laskav a vysvětlíte "národu", co má společného termodynamika s tím, co jste napsal ? To, o čem píšete v tomto odstavci, se týká teorie pravděpodobnosti !
Paradoxně jediná věda, která se dokázala takového vidění dokonale zbavit, je fyzika. Není objektivní skutečnosti, která existuje nezávisle na vědomí pozorovatele. Toto je poznatek kvantové fyziky nikoliv subjektivní idealizmus.
Prosím vysvětlete! A jmenujte mě jediného kvantového fyzika, který Vám to podepíše. Co má, proboha, co dělat "vědomí pozorovatele" s kvantovou fyzikou ?
Žádná věc, tedy ani hmotná, neexistuje sama o sobě. Východní filozofické systémy považují vše za pouhé vlnění energie ve vztahu k tomu, kdo je vnímá. Zanikne li tento vztah, zanikne vše ostatní.
Vy jste opravdu přesvědčen, že když Vy přestanete vnímat, vše ostatní přestane existovat ?
…….jak vypadá a jakým směrem se ubírá současná fyzika. V 1982 na univerzitě…………
Všiml jste si že se píše rok 2001 ? Vím, na jaký druh experimentů narážíte. Kdybyste se zajímal ne jenom o momentální interpretaci experimentátora ale zajímal se i o následné diskuse na dané téma, neplácal byste tak.
Jestliže je hologram růže rozdělen na půl a pak osvětlen laserem, každá polovina bude stále obsahovat celý obraz růže. Jestliže tyto poloviny budou znovu děleny, každý kousek filmu bude vždy obsahovat menší, ale nedotčenou verzi původního obrazu. Na rozdíl od normální fotografie, každá část hologramu obsahuje všechny informace o celku.
To není pravda! Každá část hologramu obsahuje obraz celého objektu, ale nikoliv celý (úplný) obraz. Ta část obsahuje pouze poměrnou část informace! Už jste si někdy zkusil zvětšovat obrázek na počítači ? Tak nějak bude vypadat prohlížená část hologramu. Obrázek sice bude celý, ale nepoznáte, co na něm vlastně je. Existuje něco jako Planckova délka a na omezenou část (třeba toho filmu) se "vejde" jen určitý počet bodů (množství informace).
Všimněte si, prosím, že argumentuji humanitnímu vzdělanci který sám o sobě píše že: Jeden z nejtěžších vnitřních zápasů, který jsem musel v životě bojovat, byl zápas s nesmysly, které mi do hlavy natloukli ve škole a jejich likvidace. Věřte mi, že to bylo chvílemi i bolestivé.
Jste schopen, vážený pane, na základě toho, že každá část hologramu, neobsahuje všechny informace z celého hologramu pochopit, že vše co jste dál napsal a co se zakládalo na Vašem mylném tvrzení, je tudíž bohapustý nesmysl ? Nebo budete
Popper říká, že každá teorie je platná jen do té doby, než se objeví fakta, která jsou s ní v rozporu. Činnost některých "vědců" spočívá v popírání očividných fakt, protože jsou v rozporu s teorií. Takovýto přístup není samozřejmě vědecký, nýbrž ideologický.
popírat očividná fakta ?
"Celek v každé části", jež je přirozenou vlastností hologramu, nám poskytuje úplně nový přístup k porozumění organizaci a řádu života. Po většinu své historie, západní věda pracovala s předsudkem, že nejlepší cesta k poznání fyzikálních fenoménů, ať žáby nebo atomu, je rozpitvat je na kousky a studovat jejich příslušné části.
Hologram nás učí, že k některým věcem ve vesmíru nemůžeme přistupovat tímto způsobem. Jestliže se pokoušíme rozebrat něco konstruované holograficky, nedostaneme kousek z kterého je to uděláno, dostaneme pouze menší celek. Tento vhled nabídl Bohmovi jinou cestu k porozumění Aspectova objevu. Bohm věří, že důvod, proč subatomární částice jsou schopny zůstat spolu v kontaktu, bez ohledů na oddělující vzdálenost, není proto, že si posílají nějakých druh záhadných signálů, ale protože jejich oddělenost je iluze. Argumentuje, že v určité hlubší úrovni reality takové částice nejsou individuálními entitami, ale jsou vlastně vyjádřením téhož základního něčeho.
(Redakce text zkrátila a vyškrtala z něho většinu osobních invektiv.)