Britské listy


pondělí 27. srpna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Právo v ČR a jinde:
  • Soud v Rakousku zkonfiskoval Železného obrazy, zaslané do Salcburku (CME)
  • Deník Super: "Železný zapůjčil do Salzburku pozoruhodná díla: je velkým znalcem kubismu" Groteska:
  • Rada ČT pokračuje v novém stylu (Tomáš Pecina) Šéf britské komerční televize kritizuje BBC:
  • "Skutečné dobrá televize musí dokázat daleko víc než jen poskytovat lidem to, co chtějí" Krize mladé generace:
  • V rychle se měnícím světě jsou mnozí mladí lidé ztraceni - jak by měli pomoci rodiče (Observer) Postavení žen:
  • Americký bigamista byl odsouzen na pět let do vězení Diskuse o rasismu (Josef Ptáček - Ondřej Hausenblas):
  • Když si myslím, že žid povede podnik lépe než goj, je to také rasismus? Polemika s Janem Čulíkem:
  • Zemědělci kontra sběrači? (Vlastimil Petříček) Reakce:
  • Finanční situace německých studentů (František Tůma) Fabianu Golgovi:
  • Chorvati si nestěžují na Čechy, ale hlavně na Italy (Tomáš Žák)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Britské listy oslovují ty, kteří v České republice rozhodují. Britské listy talks to decision makers in the Czech Republic.

  • Britské listy vycházejí v Praze, v České republice. Vydává je stejnojmenné občanské sdružení se sídlem Slezská 56, 120 00 Praha 2 (IČO: 26519887). Britské listy is published in Prague, the Czech Republic, by the Britské Listy Association. ISSN 1213-1792.

  • Stanovy občanského sdružení jsou zde.

  • Šéfredaktorem je Jan Čulík (325 Kilmarnock Road, Glasgow G43 2DS, U.K.), značka JČ, stálý pražský redakční tým tvoří Tomáš Pecina (TP) a Štěpán Kotrba (koš, šok, ŠK). E-mailová adresa redakce je zde.

  • Britské listy vycházejí na serveru Internet Servisu.

  • Tady je minulé vydání Britských listů.

  • Use it or lose it. Chcete-li si deník udržet, inzerujte na  jeho stránkách. Zde je náš ceník i další informace.

    Co je nového v České republice

  • Počínaje dneškem má být na ruzyňském letišti obnoven etnický filtr alias konzulárně-imigrační kontroly. Miloš Zeman, plný sil po dovolené, si troufá na další kolo nekonečné půtky s médii. Má však smůlu, protože sebepopulističtější rétorika nemůže zakrýt symbolický náboj přítomnosti cizích úředníků na české půdě. Většinový názor se sice snadno přizpůsobí jeho tvrzení, že nejde o opatření proti Čechům, ale proti nenáviděným Romům, ale pocit ponížení zůstane, a z toho budou těžit Zemanovi odpůrci. ODS a Čtyřkoalice se proto nebudou snažit přimět vládu k dodržování zákona a usilovat o zákaz kontrol, o nichž sama vláda ve svém materiálu připustila, že jsou protizákonné, ale využijí situace k posilování vlastních preferencí. Skutečné zrušení imigračních portů je především v rukou romské reprezentace. Troufám si tvrdit, že by stačila jediná demonstrace na Ruzyni, eventuálně i na tzv. "britském území" v kukaních (kolega Kotrba navrhuje přítomnost cimbálové muziky), a Britové by se okamžitě stáhli, neboť si nemohou dovolit riskovat mezinárodní skandál spojený s vyšetřováním eventuálních incidentů. (TP)

  • Nešiřte letáky, mohli byste jít do vězení. Vilém Barák oznamuje, že Státní zastupitelství pro Prahu 8 zrušilo rozhodnutí policejního orgánu o odložení jeho případu a policie ho tak dál vyšetřuje pro trestný čin podněcování podle § 164 trestního zákona. Trestného činu se měl dopustit tím, že rozšiřoval letáky upozorňující na rizika sčítání lidu, za což mu nyní hrozí až dva roky vězení. Jeho případem se intenzivně zabývají mezinárodní organizace zaměřené na ochranu lidských práv. (TP)

  • Četka transcendentální. Porozumět některým textům ČTK je obtížné. Kupř. zde se můžeme dozvědět, jak nákladné bylo policejní opatření proti zakázané (právní ignorant z ČTK píše "nepovolené") demonstraci pravicových radikálů, na níž chtěli členové Národně sociálního bloku (NSB) demonstrovat proti distribuci a konzumaci drog. Akci městský úřad zakázal (nikoli nepovolil, právní ignorante z ČTK...) a nikdo na ni nepřišel. Přesto ČTK uvádí, že "Tyto peníze by se přitom v rámci policie daly upotřebit podstatně jiným způsobem, například ke zlepšení její vybavenosti, podotkl [okresní policejní ředitel Václav Stupka]." Není tedy jasné, čeho se "radikálové" dopustili: měli snad na zakázané shromáždění přijít, aby náklady na bezpečnostní opatření nepřišly nazmar?

    Zajímavé by mohlo být i rozhodnutí o zákazu shromáždění (a BL ho rády zveřejní, dá-li nám ho NSB k dispozici), která údajně měla směřovat "proti rozmáhající se distribuci a konzumaci drog". Shromažďovací zákon (č. 84/1990 Sb.) však uvádí v § 9, odst. 1:

    Národní výbor, jemuž bylo shromáždění oznámeno, je zakáže, jestliže by oznámený účel shromáždění směřoval k výzvě:
    1. popírat nebo omezovat osobní, politická nebo jiná práva občanů pro jejich národnost, pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení, náboženské vyznání a sociální postavení nebo k rozněcování nenávisti a nesnášenlivosti z těchto důvodů;
    2. dopouštět se násilí nebo hrubé neslušnosti;
    3. jinak porušovat ústavu a zákony.
    Protože distribuce drog je trestným činem a žádný zákon nedovoluje jejich konzumaci (trestné je i držení drogy v množství větším než malém), nelze než usoudit, že buď p. i. z ČTK něco nepochopil, nebo rozhodnutí o zákazu shromáždění bylo nezákonné a může být zrušeno soudem. (TP)

  • Co je jinde považováno za samozřejmost, je v ČR "neslušnost". Otevřenost a přístup k informacím jsou základní podmínkou fungující demokracie. Americký Bílý dům zcela běžně publikuje, jaké přesně mají jeho zaměstnanci platy, viz zde; Rada České televize ve středu usoudila, že zveřejnění platů vysokých činitelů ČT by bylo útokem na jejich soukromí! :))) Jakýsi Horálek z téže Rady se vyjádřil, že žádost Britských listů o informace o rozpočtech pořadů ČT a platech jejích vedoucích pracovníků je "neslušná"! Jaksi mu vůbec nedošlo, že Česká televize má podle zákona povinnost tyto informace poskytovat. O středečním groteskním zasedání Rady České televize, z něhož vyplývá, že ČT je zřejmě skutečně už na šikmé ploše směrem k zániku, protože se Rada nedokáže chovat kompetentně, jsme psali zde. (JČ)

  • Plný "nekompromisních", ale často velmi zajímavých odpovědí, je onlinový rozhovor se Zdeňkem S. Blahou, který v Britských listech proběhl, ve čtvrtek odpoledne. Z.S.Blaha je ekonom s kanadským vzděláním, který v éře Vladimíra Dlouhého působil jako poradce na ministerstvu průmyslu a obchodu.

  • Čeká Českou republiku hospodářský bankrot? Z rozhovoru se Zdeňkem S. Blahou, který je zde, citujeme tuto otázku a odpověď:

  • Petr H. Neuwirth: Pane Bláho, jaký předpokládáte vývoj ekonomiky ČR v dalších pěti letech? Co Vás k vašemu názoru vede?

    V tomto případě bych se odvolal na nedávný článek pana Františka Nepila z Londýna, který BL publikovaly minulý týden. Pana Nepila myslím osobně neznám (snad jsme se na některých seminářích setkali, moje "parketa" je ale přece jen trochu jinde, v oblasti risk managementu a finančního inženýrství, rozvinutých kapitálových trhů a investičního managementu), jeho analýzy resp. názory velmi respektuji. Ať už jsou jeho články v angličtině nebo v češtině, vždy z nich "vyzařuje" profesionalita (kterou různí místní "kecací" ekonomové, o kterých jsem se zmínil, prostě nemají). Pan F. Nepil už v r. 1990 uveřejnil velmi kvalitní prognozy a návrhy pro Českou republiku, které byly - jak jinak? - ignorovány. Tentokrát, ve středu, 15. srpna v Britských listech mluví o možném bankrotu České republiky a říká "...Ten dluh, který bude, jak jsem již řekl, obrovský, bude podle mne vyžadovat asi tak 10% HDP ročně jen na to, aby byl obsluhován. To znamená, že z toho, jak je dnes ČR, nebo spotřeba v ČR, subvencovaná dovozy na dluh, se bude muset situace úplně obrátit, a nejenže se tyto dovozy na úvěr ztratí, ale budou se naopak muset splácet. A ta doba není už daleko. Ta je možná pět let ode dneška ..." Toto je realistická prognóza, se kterou bych téměř beze zbytku souhlasil. Již jsem se zmínil o Argentině; ta byla před pěti nebo šesti lety v podobné situaci, jako vyjadřuje pan Nepil. Vím, že slovo "bankrot" je téměř hrozivé, ale prozatím se situace v ČR vyvíjí tímto směrem. Kromě pravděpodobně podobného "backgroundu" (vzdělání a práce v příbuzném - ale nikoli stejném - oboru jako pan Nepil) mě k tomuto názoru vedou i moje poznatky z "české cesty", tj. kuponové privatizaci a pan Nepil to velmi pregnantně vyjádřil ve svém závěrečném odstavci:

    "Kapitálový trh je strašně důležitý, protože kapitálový trh rozhoduje o cenových relacích, kapitálový trh umožňuje způsob, jakým způsobem obyvatelstvo přiděluje svoje zdroje na různé projekty, tento kapitálový trh byl úplně zničen v ČR tou privatizací. Tam prakticky není mechanismus, kterým by obyvatelstvo mohlo svoje úspory normálním způsobem přidělovat na různé projekty. To je obrovský handicap, který se prakticky nedá překonat. Ten handicap zamezí tomu, aby ČR mohla kdykoliv dohonit vyspělé země."

    Poslední věta je, myslím, docela smutná. Pravděpodobnost, že tato poslední věta se naplní je - podle mého názoru - téměř 100% (jsem znám jako optimista, proto tedy tam vkládám slovo "téměř"). Toto snad také vysvětluje, proč se specializuji výlučně na "rozvinuté kapitálové trhy" (nechci ani slyšet o "emerging markets", což je něco jako Trabant s třemi koly) a učím na Karlově universitě pouze a pouze to, co se učí na "slušných" severoamerických univerzitách (kde mám také již pár let "odučeno", nikdy jsem však nechtěl a nechci učit na plný úvazek, protože mám dosti práce v mém oboru; zde, na UK učím vlastně totéž a samozřejmě v angličtině, se tříhodinovými písemnými zkouškami atd. atd. - většinu mých českých studentů mimochodem velmi chválím). Toto říkám i přesto, že tam otázka nesměřovala: chtěl jsem svou poznámku zakončit optimisticky.

  • Přehled připravovaných, probíhajících i uskutečněných chatů je zde. Otázky lze posílat do všech chatů, které ještě neskončily. Ty jsou označeny světle modrým (nebo červeným, pokud rozhovor právě probíhá) symbolem hodin. (TP)

  • Zemřel Miroslav Dolejší, autor bible všech českých "konspiračních teoretiků", Analýzy 17. listopadu. S odvoláním na exilový Polygon to oznámil na Fóru Britských listů Globalista (přezdívka Jiřiny Fuchsové). Domácí sdělovací prostředky událost nezaznamenaly. V čem měla Analýza pravdu a v čem se mýlila (nebo záměrně dezinformovala), bude otázkou pro nastupující generaci historiků a novinářů. Ačkoli svým antisemitismem byla Analýza atraktivní zejména pro radikální pravici, bylo by chybou pominout její jádro, které je racionální. Ne všechna tvrzení dokumentu mají ovšem stejnou platnost a věrohodnost:

    1. Dolejší tvrdí, že demokratická opozice v komunistickém Československu, soustředěná kolem Charty 77, byla od počátku "operetním disentem", kontrolovaným složkami mocenského aparátu totalitního státu a řízeným ve shodě s bilaterálními sovětsko-americkými úmluvami.

      Je pravda, že benevolence státu vůči chartistům byla značná a obrovskou mediální kampaň nelze vysvětlit jinak než jako pokus o zviditelnění opozice; šlo bezesporu o to, aby si veřejnost, uspaná k pasivitě, zafixovala jména, která později, jako nezpochybnitelné představitele "disentu", podpoří v rámci demokratických procesů. Rovněž je nesporné, že akce Charty měl režim plně pod kontrolou a "kovbojské historky" disidentů (včetně např. Kavanových výletů do ČSSR) jsou velmi málo věrohodné.

      Na druhou stranu je obtížné připustit, že by špičky Charty, Havel, Uhl a další, jednali jako agenti už od 70. let a nechali se pro vytvoření kvalitní legendy dlouhá léta věznit (podle jedné z verzí, kterou však Dolejší neuvádí, se pro Havla počítalo s vysokou funkcí v OSN, kterou měl převzít poté, co by vycestoval na falešný švýcarský pas). Taková představa je psychologicky nepravděpodobná. I když vedení Charty jednalo nejméně od poloviny 80. let v souladu s mocenskými zájmy reformnějšího křídla komunistů (s nímž bylo ve zpravodajském styku), není prokázáno, že by Charta a chartisté byli pouhou loutkou v rukou komunistické moci.

    2. Nejpřesnější je Dolejšího analýza v popisu situace v letech 1986-1989. Komunisté (a nejen oni) viděli, že zhroucení režimu je na dohled a snažili se na situaci po převratu co nejlépe připravit. Přes některé věcné chyby (např. Klaus a Dlouhý nikdy nebyli ve vedení Charty) lze souhlasit se vším, co se v dokumentu píše, včetně poměrně přesného popisu zinscenovaného pochodu na Národní třídu 17. listopadu 1989.

    3. Polistopadový vývoj se však velmi záhy odebral jinou cestou, než Analýza (napsaná, mimochodem, v roce 1991) předpokládala. Občanské fórum se znevěrohodnilo tím, že paušálně odmítalo principy vnitrostranické práce a nemělo mechanismy, jak se bránit přílivu "neskrytých" exponentů bývalého režimu, v euforii nad vítězstvím zavedlo kádrovou politiku naruby (vyzdvihování, často minimálních, disidentských zásluh nad odbornost a osobní integritu) a nedokázalo vytvořit racionální komunikační strategii (není proto divu, že "národem milovaní" ministři sešli z mysli stejně rychle, jako sešli z očí).

      V současné době jsou protagonisté hry, kterou Analýza zachycuje (Havel, Urban, Uhl...), na ústupu od moci a politický zvrat, který se předpokládá v letech 2002-3, je zřejmě vyřadí zcela.

    4. Víceméně bezcenné jsou Dolejšího úvahy o geopolitických souvislostech československého vývoje.

    (TP)

    Poznámka JČ: Dolejšího "analýzu" považuji za  daleko nepravděpodobnější než Tomáš Pecina: požaduji pro takto závažná tvrzení přesvědčivé důkazy, nikoliv pouze spekulace, založení na předpokladu "nejpravděpodobnější alternativy". Argument, že by snad byla Charta 77 od samého počátku řízena komunistickou mocí, považuji bez důkazů za ahistorický a nepřesvědčivý. Komunistický režim neměl v druhé polovině sedmdesátých let podle mé osobní zkušenosti absolutně žádnou potřebu pomýšlet na jakoukoliv reformu, tedy ani nepotřeboval jednat s disidenty. Byl to režim vítězný, který se arogantně zahnízdil ve své normalizační stagnaci a protože spoléhal na lidi druhého až třetího řádu, nebyl schopen žádné strategie do budoucnosti - myslel, že potrvá navždy. Jednal často neprozřetelně, emocionálně a hystericky. (Příkladem bylo začátkem osmdesátých let uspořádání "světového mírového Kongresu" v Praze, jímž režim přilákal do českého hlavního města mezinárodní televizní štáby, které by se jinak do Prahy kvůli disidentům neobtěžovaly, ale když už tam tedy byly, natočily množství reportáží o nedýchatelném normalizačním režimu, včetně např. tajných policistů na stromech ve Hvězdě, sledujících jednání disidentů...:)) Cílem hystericky nepřiměřené reakce sdělovacích prostředků na vznik Charty 77 na jaře roku 1977 nebyla podle mé zkušenosti "popularizace Chartistů" (jak píše Tomáš Pecina), ale byl to primitivně totalitní, v tomto případě úspěšný, pokus režimu šířením strachu mezi normálními lidmi zabránit disidentům v mobilizaci obyvatelstva, jíž se v případě Charty 77 měl poprvé režim vážný důvod obávat. Normalizační režim ostatně blokoval jakýkoliv rozumný diskurs už předtím opakovanými hysterickými kampaněmi od samého začátku sedmdesátých let (vzpomínáte na komentáře "Xavera" v pražském rozhlase, na kampaně ve prospěch Angely Davisové či proti Pinochetovi, atd..) Nemyslím, že byl útlak disidentů "slabý": byl přesně vypočítaný na tehdejší biedermeierovskou českou společnost a efektivně v ní budil obrovský strach. Útlak byl odstupňovaný: bylo nevýhodné pronásledovat dobře známé disidenty, neboť to budilo zápornou publicitu v zahraničí, které se režim až iracionálně obával. Naproti tomu vůči neznámým disidentům byl vyvíjen tlak velmi ostrý: někteří přišli o život. Posílání "honorářů" disidentům ze zahraničí bylo tolerováno jednak proto, že režim byl chtivý tvrdých valut, a jednak proto, že trval na "předstírání legality" (nezapomínejme, že Gustáv Husák byl v padesátých letech vězněn, a tak aspoň formálně trval na tom, že "za jeho vlády k žádnému porušování lidských práv docházet nebude"). Vím ovšem, že činnost Charty 77 je v ČR nepopulární, neboť ukazuje, že většinové obyvatelstvo nedělalo proti režimu nic, ač mohlo - takže diskreditace její existence od samého počátku bez důkazů se hodí... - Nejsem si ani jist, nakolik je podložené tvrzení TP, že komunistický režim měl "akce Charty plně pod kontrolou". Bez konkrétních důkazů jsou také nepřijatelné spekulace o možném Havlově odchodu přes Švýcarsko do OSN i o tom, že Jan Kavan navštívil z Londýna Československo údajně s vědomím Stb. Kavan má britské občanství a v Británii je legální si libovolně a opakovaně měnit jméno by deed poll: Kavan navštívil ČR s britským pasem na legálně změněné jméno Paul Edwards; podle jeho svědectví návštěvu objevila Stb až po jeho posledním odjezdu - má-li někdo konkrétní důkazy o tom, že o těchto návštěvách StB věděla předem, ať je poskytne; jinak zůstává většina Dolejšího "analýzy" na úrovni spekulací. Pokud koncem osmdesátých let navázala Charta 77 prostřednictvím svého marxistického křídla "Obroda" kontakty s reformnějšími kruhy komunistického establishmentu, bylo by jistě zajímavé zjistit, kdy přesně byly tyto styky zahájeny, ale i v tomto případě je třeba důkazů a nikoliv spekulací.

    Galerie Britských listů

  • Do fotogalerií jsme doplnili mnoho nových fotografií, mj. snímky, které Štěpán Kotrba pořídil ve spolupráci s Českým rozhlasem a které dokumentují jeho akci Africká odysea, narozeniny nosorožce v králodvorské ZOO, letecké záběry z východních Čech a fotografie parních lokomotiv, které nasnímal Tomáš Pecina v Lužné u Rakovníka. (TP)


  • Již několik týdnů je v provozu nové diskusní fórum BL. To je k dispozici zatím pouze pro prohlížeč Internet Explorer a pro Mozillu, na netscapové verzi se intenzivně pracuje. (TP)

  • Konto, kam je možné posílat příspěvky na investigativní práci Britských listů, je toto:

    Účet č. 431349001/2400 (2400 je kód banky), eBanka, a. s.
    Ovocný trh 8, 117 19 Praha 1 (na Ovocném trhu je oficiální sídlo banky, ale není tam klientské centrum.)

    Variabilní symbol pro příspěvky 2001 (ti, po nichž chce banka konstatní symbol, mohou použít 0558).

    Příspěvek lze složit (bez poplatku) na kterémkoli klientském centru banky:
       Brno, Jánská 1/3
       České Budějovice, Kanovnická 18 (podle věrohodných zpráv neexistuje)
       Hradec Hrálové, Rašínova tř. 1669
       Olomouc, K. Světlé 2
       Ostrava, Dlouhá 3
       Pardubice, 17. listopadu 238 (dtto)
       Plzeň, Šafaříkovy sady 5
       Praha, Václavské nám. 43
       Praha - Zlatý Anděl, Nádražní 23

    (Prosíme čtenáře, kteří přispěli nebo přispějí tímto způsobem v hotovosti, aby nás informovali e-mailem, kde a kdy částku zaplatili - připravujeme pro všechny sponzory malý, ale exkluzivní dárek a nechceme, aby o něj anonymní sponzoři přišli.)

  • TEMATICKÝ ARCHÍV BRITSKÝCH LISTŮ je na adrese http://www.britskelisty.cz/xz/.

  • Přehled anglicky napsaných článků od Jana Čulíka a  Andrewa Stroehleina o aktuálním vývoji v České republice najdete zdezde.

  • Hudba a zvuk - Každé úterý: Týdenní přílohu věnovanou vážné hudbě (archív textů i zvukových ukázek) píše a rediguje v Neviditelném psu Lubomír Fendrych na adrese http://pes.eunet.cz/hudba/hudba.htm.

  • Britské listy rozšiřované e-mailem. Na žádost čtenářů, zda by nebylo možno rozšiřovat BL i e-mailem, je nyní tato služba laskavostí Internet Servisu a Jiřího Gallase k dispozici. Podívejte se na adresu http://www.britskelisty.cz/blpostou.html.

  • Britské listy nyní mají novou automatickou každý den aktualizovanou upoutávku. Je na adrese http://www.britskelisty.cz /prehled.html. Obracím se na ty čtenáře-příznivce tohoto časopisu, kterým je význam Britských listů jasný a vědí, že je rozumné povědomost o tomto časopise rozšiřovat, aby upoutávku případně umístili na své internetové stránky. JČ.

  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britské listy.

  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a  hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).

  • Zde jsou užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku.

  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.


    Výběr textů z posledních dní:

    Soud v Rakousku zkonfiskoval Železného obrazy, zaslané do Salcburku

    (Toto je oznámení společnosti CME.)

    Praha/Salzburg 26. srpna 2001 - Krajský soud v Salzburgu shledal rozsudek amsterodamského arbitrážního tribunálu proti Vladimíru Železnému za vykonatelný na rakouském území. S ohledem na to nechal minulý čtvrtek soudními exekutory zajistit čtyři cenné obrazy, které jsou součástí výstavy "Český kubismus" v galerii moderního umění Ruppertinum v Salzburgu. Obrazy Emily Filly "Žena s korály" (1915), "Zátiší s lahví s terpentýnem" (1914), Bohumila Kubišty "Překážka" (1913) a Václava Špály "Zátiší" (1913) byly Železným, zřejmě s cílem vyhnout se splnění finančních závazků vůči CME plynoucích ze sankcí uvalených na něj amsterodamským arbitrážním tribunálem, převedeny do majetku Galerie Zlatá husa.

    Hodnota zajištěných obrazů se odhaduje na 10 až 20 milionů korun. Zajištěné obrazy mohou až do 7. října 2001, kdy výstava končí, zůstat její součástí. Pokud Železný neuhradí společnosti CME dlužnou částku, která k dnešnímu dni činí včetně sankčního úroku z prodlení více než 27,725 milionu dolarů, budou po skončení výstavy převzaty do soudní úschovy až do aukce, na níž budou vydraženy s cílem alespoň částečně uspokojit pohledávku CME za Vladimírem Železným.

    "Je politováníhodné, že proti Železného majetku striktně a razantně postupují jen cizí soudy," uvedl v reakci na zajištění obrazů v Salzburgu Fred Klinkhammer, prezident a výkonný ředitel CME. "Doufám, že nepotrvá dlouho, než české soudy začnou postupovat vůči Železnému stejně jako soudy francouzské, americké a nyní i rakouské. Poslední soudní rozhodnutí znovu plně potvrdilo vykonatelnost arbitrážního nálezu vůči Železnému ve všech signatářských zemích newyorské úmluvy z roku 1958. Tak proč by právě v České republice neměl být vykonatelný?" podivil se Klinkhammer.

    Obvodní soud pro Prahu 1 rozhodl již 29. června 2001 o tom, že "výkon rozhodnutí (arbitrážního) má být realizován prodejem movitých věcí povinného (Železný) a to zejména uměleckých děl nacházejících se v Galerii Zlatá husa na adrese Dlouhá 12, Praha 1." Všechny čtyři v Rakousku zajištěné obrazy jsou uvedeny v soupisu 22 obrazů v usnesení obvodního soudu s tím, že se povinnému zakazuje, aby nakládal s věcmi sepsanými soudním vykonavatelem podle tohoto usnesení. A přesto bez ohledu na to soudní usnesení nechal Železný dnes již zajištěné obrazy odeslat na výstavu v Rakousku.


    Deník Super: "Železný zapůjčil do Salzburku pozoruhodná díla: je velkým znalcem kubismu"

    "Do Salcburku se na NAŠE MALÍŘE sjela kulturní honorace"

    Václav Klaus a Milan Knížák v Salzburku představili obrazy, které posléze zkonfiskoval rakouský soud

    Deník Super: "Václav Klaus představil české kubisty"

    Igor Pírek, deník Super, 21. 7. 2001

    (Tento článek, který byl doplněn o velkou fotografii Václava Klause před jedním z obrazů, byl jedním ze dvou, které inspirovaly Tomáše Pecinu k textu
    Optimistické letní variace, protože je napsán přesně v tom totalitním, manipulativním PR stylu, jaký se zabydluje v České republice stále častěji: novináři zamlčují klíčové informace. Pírek vytváří dojem, jako by neexistovala jiná strana než ODS a vychvaluje Železného kulturní mecenášství do nebes, zamlčuje, že byl Železný mezinárodně odsouzen k povinnosti vrátit téměř 30 milionů dolarů. Soudní konfiskace Železného obrazů v Salzburku, které tam byly odeslány v rámci Pírkem a Klausem tolik vychvalovaného "kulturního počinu", musí být skutečně tvrdým pádem na zem. Leda že by si pánové Klaus a Pírek vymysleli nějakou jinou interpretaci: obrazy třeba Železnému v Salcburku zkonfiskovali "cizáci", kteří "České republice nepřejí". :) Nebo ne? PR lhaní mnohdy vypadá ve světle skutečnosti, která se občas prodere do české virtuální reality, vytvářené úplatnými médii, docela směšně. JČ)

    (Salcburk) Předseda poslanecké sněmovny ČR Václav Klaus při zahájení výstavy Český kubismus 1912-16 v rakouském Salzburku vyslovil politování nad skutečností, že v novinách jsou česko-rakouské vztahy prezentovány zejména v problematice Temelína a také Benešových dekretů.

    Přitom skutečnost je odlišná, dvoustranné vztahy jsou nesrovnatelně bohatší a hlubší, což potvrzuje i tato výstava.

    Představuje totiž reprezentativní výběr z nejlepších děl devíti zástupců tohoto směru, počínaje Václavem Špálou přes Otakara Kubína, Bohumila Kubištu až po Josefa Čapka.

    Václav Klaus rovněž upozornil, že již začátkem minulého století probíhala v Evropě "myšlenková globalizace", když směr, který se objevil v Paříži, dosáhl o čtyři roky později ohromného rozvoje právě u nás.

    Ředitel Národní galerie v Praze Milan Knížák hovořil o osobitosti českého kubismu, který nekopíroval francouzskou školu a rozvinul se také do oblasti designu, architektury či módy.

    Mezi vystavenými plátny jich celá řada pochází ze soukromých sbírek, když například řadu pozoruhodných děl zapůjčila nadace Zlatá husa Vladimíra Železného. Železný, který je velkým znalcem a obdivovatelem právě kubismu, si před vernisáží celou expozici prohlédl s velkým zájmem.

    Poznámka TP: Škoda, že selhalo načasování a rakouský soud nařídil zajištění obrazů až nyní: stát se to přímo na vernisáži, mohl být nezapomenutelný umělecký zážitek Klause s Knížákem okořeněn ještě větší blamáží a ostudou (a že je ta, kterou si pořídili takhle, náramná...).


    Rada České televize pokračuje v novém stylu

    Tomáš Pecina

    Nepříjemné překvapení svým příznivcům uchystala Rada ČT i den po zasedání: v zápisu z jednání zcela chybí bod, zařazený do programu na návrh Svatopluka Karáska, v němž se "řešil" Knížákův článek o Erazimu Kohákovi. Předseda Rady Jan Mrzena, jehož jsme požádali o vysvětlení, nepopřel, že se o článku jednalo, ale v zápise prý chybí, protože nebylo přijato žádné usnesení (!). --- Poznamenejme, že kromě toho, že toto jednání radní diskredituje a že si jím koledují o odvolání, mohlo by být dokonce kvalifikováno jako trestný čin zneužívání pravomoci veřejného činitele (§ 158, odst. 1, písm. c).

    Svérázným způsobem pojala Rada pokutu Balvínovi: nejde o srážku podle zákona o mzdě, nýbrž o využití práva Rady ČT stanovit generálnímu řediteli mzdu. Ano, toto právo Rada má, ale nelze je samozřejmě uplatňovat retroaktivně, za již odpracované období! Je nepochopitelné a ostudné, že Rada, v níž jsou dva právníci (Zdena Hůlová a Lucie Weissová), tak flagrantně porušuje platné zákony i elementární zásady slušnosti.

    Radní by se ve vlastním zájmu měli zamyslet nad tím, jakým směrem se jejich práce začala ubírat, a pokusit se o korekci tohoto kursu. Co předvedli užaslým přihlížejícím ve středu a jak poté zfalšovali zápis, je nedůstojné dospělých, odpovědných lidí, kteří by měli reprezentovat elitu české společnosti. (TP)


    Šéf britské komerční televize: BBC je posedlá sledovaností a zanedbává kvalitu

    Skutečné dobrá televize musí dokázat daleko víc než jen poskytovat lidem to, co chtějí

    David Liddiment, šéf televizních okruhů britské komerční televize ITV, kritizoval v pátek 24. 8. na letošním edinburském televizním festivalu, což je významná debatní platforma pro britský televizní průmysl, politiku veřejnoprávní BBC. Zde jsou podstatné výňatky z jeho přednášky, jak je přinesl v sobotu 25.8. deník Guardian. (Nedovedu si dost dobře představit, že by takto promluvil v České republice na adresu ČT ředitel nějaké komerční televize, třeba Vladimír Železný, pozn. JČ)

    Na začátku měla televize duši. Komunikovala divákům individuální tvůrčí projevy: myšlenky, výjevy a inscenace, která sdílel pozorný a unesený národ. Profese televizního vysílání zosobňovala hodnoty, které neměly nic společného ani s finanční odměnou, ani s veřejnou službou - i když i toto obojí bylo její součástí. Jako pracovníci televizních stanic i jako televizní diváci jsme právem očekávali, že v ohnisku zájmu televizního vysílání jsou pořady a lidé, kteří je vyrábějí. A že duše televizního vysílání závisí na odvaze odpovědných osobností, které musejí dávat pořadům a tvůrčímu procesu přednost přede vším ostatním.

    Ani toto očekávání, ani naše schopnost ho splnit dosud nezahynuly. Avšak duše britského televizního vysílání je ohrožena. Zdá se, že se jediným měřítkem údajné kvality pořadů nyní stala čísla: kolik, jak často. Ztrácíme povědomí ohledně skutečné vnitřní hodnoty pořadů, protože jsme posedlí úspěchem, který lze měřit jen zisky či sledovaností.

    Komercionalizace televizního vysílání veřejné služby zploštila onu rozmanitost nejrůznějších hlasů a vlivů, které kdysi definovaly BBC i komerční televizi ITV jako odlišné, avšak navzájem se doplňující mainstreamové, vysílatele pro masové publikum. Vzniklo posedlé úsilí zjišťovat, co diváci chtějí, a poskytovat jim právě jen to. V důsledku toho ovládla televizní vysílání konvence a jednotvárnost.

    Vysílají se teď hlavně detektivky, Top 100 všeho možného a nespočetné pořady o zahradní architektuře (jak si zmodernizovat vlastní zahrádku). Nepostihuje to jen mainstreamovou televizi. I údajně menšinové, kulturní okruhy jako BBC 2 a Channel Four se nyní zaměřují - třeba ve svých dokumentárních seriálech o historii - hlavně na odhalování záhad a apokalyptických tajemství.

    Skutečné dobrá televize musí dokázat daleko víc než jen poskytovat lidem to, co chtějí. Musí umět udělat daleko víc než jen zvýšit sledovanost. Musí existovat prostor pro neočekávané, nové věci, prostor pro pořady o skutečnostech a záležitostech, o nichž dosud veřejnost nic neví. Musí existovat prostor pro odvahu postavit se za  vlastní úsudek a riskovat ve věci talentu. Musíme se nejen nechat diváky vést, ale musíme zároveň sami vést je.

    Ale jaká rizika nyní na sebe bere britská komerční televize ITV? Viz všechny ty zábavné pořady jako Frost a Heartbeat a Peak Practice? Neomlouvám se za tyto věci. Budou vždycky součástí programové struktury televizní stanice vysílající pro široké masy. Ale jestliže zastáváme názor, že televize hraje širší roli než jen získat co největší sledovanost, musíme přinést i něco jiného, než co chtějí průzkumy veřejného mínění a co můžeme okopírovat od konkurence.

    Jak tedy zajistíme, aby byla televize pro diváky vzrušujícím zážitkem a poskytovala jim víc, než co si mysleli, že chtěli? Jak můžeme zajistit, aby měla televize i nadále kulturní, nikoliv jen komerční hodnotu? Jsem přesvědčen, že je nutno obnovit rovnováhu ve vztahu mezi výrobcem televizního pořadu a televizním vysílatelem a posílit samostatnost výrobní a tvůrčí komunity.

    Nejlepším způsobem, jak podpořit britskou tvůrčí komunitu, je otevřít BBC volnému trhu. Existují dosud nějaké důvody, proč by měla výroba pořadů televize BBC zůstávat nákladnou, uzavřenou, veřejně financovanou operací? Ta čísla slyšíme často, přesto nás však stále ohromují svou velikostí: BBC dostává ročně 2,4 miliardy liber ( 132 miliard Kč) z koncesinářského poplatku, má 24 000 zaměstnanců a ovládá 43 procent veškeré rozhlasové a televizní sledovanosti v britských domácnostech.

    Jsme ochotni i nadále krmit toto monstrum, pokud budeme i nadále přesvědčeni, že nám poskytuje něco cenného, něco, co nám volný trh poskytnout nemůže. BBC je možná obří organizace a má některé hodně neatraktivní rysy, ale toto monstrum je zárukou přežití duše britské televizní kultury. Nikdo jiný to udělat nemůže.

    Věřím v BBC, podporuji ji, používám ji. Ale jsem znepokojen, že ve snaze porazit komerční konkurenci ztrácí ze zřetele své kulturní povinnosti.

    Toto selhání je přímým důsledkem selhání jejího vedení. Kdo je odpovědný za vedení BBC? Rada BBC. Jsou to tři průmyslníci, dva ekonomové, dva univerzitní profesoři, dva státní úředníci, odborář a divadelník. Právě Rada BBC určuje celkový strategický směr této obří veřejnoprávní organizace. Právě jen Rada BBC má pravomoc zastavit pomalý úpadek BBC směrem ke komerčnosti a obrátit tohoto obra jiným směrem, pryč od nynější, katastrofální cesty.

    Důvěřuji Radě BBC, že svůj úkol dokáže splnit? Ne. Není v tom nic osobního, ale takhle se nedá řídit v jednadvacátém století obrovská veřejnoprávní rozhlasová a televizní instituce, která má nejen zásadní kulturní povinnosti, ale i podstatné komerční zájmy. Rada BBC může být buď regulátorem, anebo ředitelem. Nemůže být obojím.

    BBC selhává, protože nemá dostatečně tvůrčí ředitelský tým. Do značné míry je to vysvětleno tím, že nemá řádné manažerské vedení. BBC je příliš bohatá, příliš mocná a příliš cenná na to, aby jí řídil výbor pracovníků na část úvazku, kteří přece zároveň nemohou sami hodnotit výsledky strategie, kterou vytvořili.

    Potřebujeme nový způsob, jak řídit BBC, který by byl informovaný, profesionální a otevřený veřejnosti. V BBC stále ještě najdete tu a tam ambiciózní program, a další nám byly slíbeny. Ale existuje množství znepokojujících signálů, že tyto kvalitní pořady brzo začnou vypadat jen jako fíkové listy, které mají zakrývat nahotu čistě komerční bestie.

    Očekávám, že nám v ITV bude BBC konkurovat co do sledovanosti, ale očekávám i víc: že nám bude konkurovat kvalitou. BBC má obrovskou povinnost podporovat tvůrčí talent i v dnešní době tvrdé konkurence, ani já sám neodmítám, že i my máme v tomto směru povinnosti. Zachránit duši televizního vysílání není totiž úkolem jen pro jedinou televizní instituci: je to úkolem pro nás pro všechny.


    Jak se mladí lidé v dnešním světě těžko uplatňují

    Děti ukončí střední školu, pošlete je na univerzitu - a myslíte si, že tím skončila vaše role jako rodičů. Jenže rodiče v západních zemích nyní zjišťují, že se mladí lidé často velmi špatně orientují v měnícím se světě - a jejich role zdaleka neskončila. Včera o tom psala Maureen Reely v týdeníku Observer.

    Děti dnes dospívají tak rychle. Vědí o sexu skoro dřív, než se naučí abecedu. Puberta u nich začíná stále dřív a dřív a jakmile k tomu dojde, už se nedá nic nikam jezdit s celou rodinou. Od té doby nechtějí dělat nic jiného než jezdit s kamarády do Ibizy. A pak, dříve než máte vůbec šanci se jich zeptat, co chtějí v životě dělat, vystudují na univerzitě v jiné části země a získají ta fantastická zaměstnání v reklamě, u PR firem, v informační technologii, v médiích a ve finančnictví, takže vydělávají daleko více peněz, než jste kdy vy osobně viděli třeba i jen ve snu. Je to skutečně tak?

    Jsou všechny ty dospělé děti, o nichž se dovídáte od známých a příbuzných, kterým se jaksi nikdy nepodařilo odejít z domova anebo které odejdou na pár let, a pak se najednou zase vrací - to jsou jen výjimky?

    Potíž je, že těchto výjimek začíná být jaksi až příliš mnoho. Vznikají znepokojující vzorce chování. Vezměme si například jednu výjimečnou rodinu, kterou znám. Devatenáctiletý syn chtěl strávit rok mezi střední a vysokou školou cestováním po světě, ale jaksi se nikdy nikam nevydal. Jeho rodiče semu snažili pomáhat, aby si vytvořil konstruktivní plán a přidržoval se ho, ale nebylo to na nic. Byl jenom stále iritovanější a vyvolával hádky.

    Jednoho dne uprostřed takové hádky práskl doma dveřmi a šel za svou dívkou. Nikdo nebyl znepokojen, že se toho večera nevrátil, ani že nezatelefonoval, že nepřijde, protože už dlouho to stejně nedělal.

    Když pak jeho matka druhý den ráno zavolala jeho dívce, zjistila, že její syn u ní nestrávil noc, protože se taky pohádali. Rozešli se. Trvalo tři dny zjistit, kde je. Když se chlapec vrátil domů, měl na těle podlitiny a třásl se po celém těle, páchl po alkoholu. Nakonec se přiznal, že se pokusil podřezat si žíly. Dostal se včas do nemocnice, ale nyní odmítá jít k psychiatrovi. Matka se ho snaží přesvědčit, aby tam šel, ale on nechce - a je teď dospělý, takže se nedá nic dělat.

    Stejné je to i s jejím starším synem, který vzdal studium na vysoké škole a nyní taky bydlí doma, u rodičů, vydělává si kapesné občasnou prací a je tak zmatený, že si nedokáže zorganizovat ani čtrnáctidenní dovolenou. "Vidím, že je naprosto dezorientovaný a chci mu pomoci. Vím ale z trpké zkušenosit, že mě nebude poslouchat. Když mu cokoliv navrhnu, je to vždycky špatně."

    Tato matka má pocit, že ji nespravedlivě odsuzují sousedé, kteří jsou si jisti, jak tvrdí, "že jsem udělala něco, čím jsem to způsobila."

    Jejím jediným zdrojem uklidnění je přítelkyně, jejíž dcera žije ve stejném zmatku a chaosu, přestože se loni vrátila domů z univerzity, kterou vystudovala s vynikajícím prospěchem. Okamžitě také získala zaměstnání, ale s ním to dopadlo špatně, a i když se nezdálo, že je zdeprimovaná tím, že ji brzo propustili, její obory, biologie a chemie, ji přestaly bavit. Myslí si, že by se raději měla stát spisovatelkou. Anebo vystudoval lékařství a jít pracovat pro organizaci Lékaři bez hranic. Předtím ale chce strávit rok - dva tím, že bude pracovat jako číšnice v baru na pláži v Austrálii. Mezitím doma nedělá nic, všude nechává za sebou ležet špinavé prádlo a špinavé nádobí a málokdy vstává před třetí hodinou odpoledne...

    To je ale jen jedna strana příběhu. Slyším velmi často druhou stranu příběhu od studentů, které učím na vysoké škole. Téměř všichni z nich jsou inteligentní, zdvořilí, optimističtí, schopní, mají vynikající výsledky, projevují intelektuální zájem o nové myšlenky, ale zároveň jsou plni sebepochybností, sebenenávisti a obav z budoucnosti. Mnoho studentů má reálné a vážné problémy. Často nemají dost peněz na úplně základní životní potřeby. Pokud zrovna nestudují počítače či finančnictví, vůbec nemají zaručeno, že po absolutoriu získají vysoce placené zaměstnání, i když budou mít vynikající studijní výsledky. Namísto toho dělají různé krátkodobé "brigády", zabloudí, propadnou panice, přesto ale nejsou schopni vytvořit si nový životní plán, protože ztratili sebedůvěru.

    Příliš často se potýkají se svou krizí sami, protože nechtějí znepokojovat rodiče. Vědí, že rodiče chtějí věřit, že jsou jako všichni ti úspěšní mladí lidé, které vidí v televizi. Protože i oni v to chtějí věřit, skrývají se i oni sami za tímto mýtem.

    A podle sociální psycholožky Terri Apterové právě nejde o nic jiného než o pouhý mýtus. Ve své vynikající nové knize The Myth of Maturity: what teenagers need from parents to become adults, Mýtus dospělosti: co teenageři potřebují od rodičů, aby se stali dospělými, argumentuje Apterová, že právě tento mýtus mladou generaci nesmírně poškozuje.

    V dnešním světě jsou rodinné vztahy velmi slabé a dál slábnou. Když děti odejdou z domova, jsou ponechány zcela samy sobě. Nejsou to jen rodiče, kteří očekávají, že děti se najednou stanou okamžikem, kdy dosáhnou osmnácti let, stoprocentně dospělými. Totéž předpokládají jejich učitelé a zaměstnavatelé.

    Bez vedení od dospělých není překvapující, že "thresholders", mladí lidé na prahu dospělosti ve věku od 18 do 24 let - se začnou tak silně spoléhat na síť přátel. Jenže tyto sítě přátel mohou jen obtížně nahradit rodinné zázemí, protože přátelé se spolu hádají, nechávají se navzájem na holičkách a stěhují se do jiných zaměstnání a jiných měst. Apterová je přesvědčena, že právě proto byl televizní seriál "Friends" (Přátelé) tak úspěšný. "Využívá nerealistické představy, že se můžeme vydat do světa a přitom být pořád obklopen přáteli, kteří nám odpustí všechny naše chyby."

    Ale ve skutečném světě - kde jsou všichni přátelé jen dočasní, zaměstnavatelé nechtějí nic slyšet o vašich potížích a rodiče vám zmizí ze života - neexistuje pevná podporu pro mladé lidi na prahu dospělosti, když dojde k vážnějším problémům. Apterová vidí souvislost mezi rostoucí izolací mladých lidí a rostoucím počtem sebevražd, poruchami stravování, alkoholismem a užíváním drog v této věkové skupině.

    Podle Mental Health Foundation, Nadace pro duševní zdraví, stoupl počet sebevražd mladých lidí ve Velké Británii natolik, že je to nyní hlavní přičina smrti pro tuto věkovou skupinu, zejména u mladých muží. Počet sebevražd u mužů ve věku od 15 do 25 let stoupl za posledních dvacet let o 85 procent. Nadace pro duševní zdraví přitom odhaduje, že skutečný počet sebevražd je možná až třikrát vyšší než oficiálně udávaná statistika, protože mnoho případů je z důvodů taktu vůči rodině klasifikováno jako "nerozhodná smrt".

    Americký autor David Levinson konstatuje, že více než polovina mladých lidí zažije velmi podstatnou životní krizí mezi 18 a 25 lety. V mnoha případech vyvolá krizi něco, co rodiči nepřipadá jako něco tak vážného, jak to připadá mladému člověku. Příčinou krize může být rozchod s partnerem, nebo ztráta zaměstnání nebo náhlé zjištění, že jsem si vybral na vysoké škole nesprávný obor ke studiu. Mladí lidé trpí daleko víc proto, protože trpí sami. Mnozí, kteří by se z toho s trochou podpory dostali, zcela selhávají, a i ti, kteří krizi překonají, utrpí podle Apterové takovou ztrátou sebedůvěry, kterou už pak nikdy nepřekonají.

    Kniha Apterové se soustřeďuje na situaci v Americe, ale autorka, která vyučuje na univerzitě v Cambridgi, tvrdí, že se to také týká situace mladých lidí v Británii. Mladí Britové mají v osmnácti mnoho stejných handicapů jako mladí Američané. "Je pravidlem, že jejich život v dětství byl velmi silně reglementován, příliš silně organizován dospělými, a byli pod tlakem za každou cenu být úspěšní, nejen ve škole, ale i v baletu, ve fotbale, v klavíru, a tak dál. Mají velmi málo zkušeností se zvládáním vlastního času. A protože si nikdy v dětství vlastně nehráli na ulici, mají velmi omezenou zkušenost s tím, jak si poradit s vnějším světem.

    Vysoké školy se o ně absolutně nestarají: očekává se, že si studenti budou schopni sami zvládnout svůj společenský život, stravování i spánek a zároveň budou umět studovat na daleko vyšší úrovni než dosud.

    Po ukončení studia na vysoké škole je velmi nepravděpodobné, že až jim bude třicet, budou stále ještě v prvním zaměstnání, které získali po absolutoriu vysoké školy. Je pravda, že mladí lidé v některých sektorech vydělávají velké peníze a jsou rychle povyšováni, nedostává se jim však od jejich nadřízených skoro žádného poradenství a jejich dlouhodobé vyhlídky jsou nejisté. Zaměstnavatelé zneužívají nadšení mladých lidí a jejich pocitu nejistoty.

    Apterová cituje nedávnou americkou studii, která sledovala osudy 600 "thresholders", mladých lidí na prahu dospělosti v Evropě a v Americe za posledních pět let. Studie zjistila, že 28 procent mladých lidí podstatně snížilo během tohoto období své původní ambice a 50 z nich si uvědomilo, že se jim nikdy nepodaří dosáhnout ve věci zaměstnání svého původního cíle. Čtvrtina z těchto mladých lidí uvedla, že trpí depresí a třetina přiznala, že pomyslela na sebevraždu.

    Charakteristickým rysem selhání, v očích rodičů i mladých dospělých, je jejich návrat do rodinného domova. Ukazuje se, že tyto návraty jsou častější než si myslíme. Čtyřicet procent mladých žen a padesát procent mladých mužů se po několika letech vrací k rodičům.

    Nedávná studie zjistila, že téměř šedesát procent mladých lidí ve věku 22-24 let a třetina mladých lidí ve věku 24-30 let stále ještě žije u rodičů. Je to ale tak špatné, ptá se Apterová. Většina z nich má dobré důvody proč žít u rodičů. Mladí lidé většinou nemají dostatečně velké platy na to, aby si mohli financovat veškeré náklady nezávislé existence.

    Starat se o člověka na prahu dospělosti ale není totéž jako starat se o mladistvého ve věku 12-19 let. Nejde jen o to, že tito lidé se zastavili na půl cestě mezi závislostí a nezávislostí. Je také daleko obtížnější číst jejich signály. "Lidé na prahu dospělosti nejednají jako teenageři. Jsou dostatečně zralí na to, aby vypadali, že svůj život zvládají, ale nejsou dostatečně zralí na to, aby ho skutečně zvládli. Neradi žádají o pomoc, zejména když vědí, že by to od rodičů znamenalo podstatné oběti. Velmi se stydí za to, že se jim nepodařilo ukončit vzdělání na vysoké škole anebo že byli neúspěšní ve svém prvním zaměstnání. Pokud rodiče dokáží přijmout, že tato léta nejsou nejlepším obdobím života těchto mladých lidí, hodně to pomůže. Také, jestliže si rodiče uvědomí, jak zranitelní jsou tito mladí lidé, dokáží přečíst varovné signály včas. Jde o pasivitu, letargii, odmítání jídla, to všechno jsou signály nebezpečí."

    Jestliže rodiče identifikují tyto signály včas a jestliže si uvědomí, že většina mladých lidí nepřechází do dospělosti bez problémů, dítě má daleko lepší šance.

    Proto Apterová koncipovala svou knihu tak, aby poskytla rodičům i dětem informace o tom, co je "dnes normální": Nabízí celou řadu konkrétních osobních příběhů. Mnohé z nich jsou velmi deprimující.

    Carlos byl prvním člověkem z rodiny, který se dostal na vysokou školu. Jeho rodiče byli na něho hrdí, ale také považovali jeho úspěch za "zradu". Všechno prý mu jde tak lehce. Jsou si tak jisti, že je Carlos nepotřebuje, že i když jeho otec cestuje 300 km na Carlosovu univerzitu a stojí dvě hodiny před jeho kolejí, nedá Carlosovi najevo, že přijel. Rodiče jsou šokováni, když Carlos jde na flám a přijde o stipendium na plavání. Jejich nepochopení Carlose destabilizuje a zanedlouho Carlos odejde z univerzity, aniž by ji ukončil.

    Velmi podobné je to pro Christu, která byla na střední škole nejlepší ve třídě a byla hvězdou každého školního představení. Začne studovat na elitní univerzitě, kde patří k horšímu průměru, a to ji destabilizuje. Když v sobě najde odvahu svěřit se s tím matce, ta to považuje za tak nepravděpodobné, že se začne smát.

    Je zajímavé, že vysoké školy, které poskytují silné sociální sítě pro studenty (jako například Cambridge University v Británii se svým systémem kolejí) mají jen 1 - 2 procenta studentů, kteří odejdou z univerzity bez ukončení vzdělání. Z jíných vysokých škol, které se o sociální aspekty života studentů nestarají, odchází před ukončením vzdělání až 40 procent studentů.

    Jestliže svět není ochoten zaznamenat známky nebezpečí u mladých lidí, je to proto, že jsme se jaksi přesvědčili, že mladí lidé se automaticky s dovršením osmnácti let stávají dospělými. Proto, domnívá se Apterová, se většina průzkumu týkajícího se mladých lidí, zabývá jen jejich zvyky jako spotřebiteli. Málokdo se zajímá, co mladí lidé skutečně cítí.

    Nedávná americká stidue zjistila, že thresholders, lidé na prahu dospělosti, kteří jsou nakonec nejúspěšnější, jsou ti, kdo dostávají od svých rodičů pevnou podporu. Apterová je přesvědčena, že musíme změnit svou představu rodičovství. Odepřít mladým lidem pomoc v nich nepodporuje skutečnou nezávislost. Nechat je napospas samým sobě v době, kdy přestávají existovat společenské sítě mimo rodinu, je podle Apterové "strašlivá alternativa".

    I mladí lidé, jimž se, jak se zdá, daří dobře, stále potřebují rodiče, a to často mnohem více, než by byli ochotni přiznat. I když je po většinu doby odmítají a obracejí oči k nebi, kdykoliv rodič promluví, přesto mladí lidé vědí, že jejich rodiče jsou jediní lidé na světě, kteří si o nich myslí, že jsou skutečně jedineční.

    Knihu Terri Apterové The Myth of Maturity vydalo nakladatelství W.W. Norton, cena 19.95 liber.


    Americký bigamista byl odsouzen na pět let do vězení

    Nejznámější americký bigamista Tom Green byl v pátek 24. 8. odsouzen za bigamii na pět let do vězení. Soudní proces ve městě Provo v americkém státě Utah sledovalo jeho pět manželek a sedm z jeho třiceti dětí , informoval v sobotu deník Guardian.

    Green (53) byl shledán vinným ze čtyřnásobné bigamie a z jednoho případu neplacení alimentů. Také mu bylo nařízeno, aby vrátil státu Utah sociální podporu, vyplacenou jeho rodině, ve výši 78 000 dolarů.

    Soudce konstatoval, že mu Greenův vzdorný postoj neumožňuje nic jiného než poslat Greena do vězení. Prokurátor požadoval desetiletý vězeňský trest.

    Po vyhlášení rozsudku uvedla jedna z Greenových manželek, LeeAnn, že rodina zůstane pohromadě a pokusí se žít tak, aby nemusela záviset na sociální podpoře. Greenova rodina podniká v oblasti telemarketingu z tábora maringotek, který je umístěn v poušti cca 300 km od Salt Lake City. Jiná manželka, Linda, konstatovala, že se Tom Green odvolá.

    Během soudního líčení se odmítl Green za své mnohoženství omluvit. Požádal svých pět manželek i sedm z přítomných dětí, aby povstaly, a uvedl: "Nestydím se za tyto lidi a nestydím se za své vztahy k nim." Všechny manželky soud žádaly, aby vynesl mírný rozsudek. Poslaly v této věci soudu celou řadu dopisů. V jednom z nich psala Linda Greenová: "Tomovy děti jsou mu velmi blízké. Jsem přesvědčena, že budou trpět duševně i emocionálně, pokud jim bude otec odebrán . Bojím se, že se naše děti naučí na dlouhé generace přestat respektovat vládu, protože byl jejich otec poslán za své náboženské přesvědčení do vězení."

    Jedno Greenovo dítě, ve věku 11 let, soudu napsalo: "Prosíme, neposílejte našeho otce do vězení. Opravdu ho potřebujeme. Velmi ho milujeme. Musí se o nás starat."

    Všechny Greenovy manželky se rozplakaly, když byl rozsudek oznámen.

    Green má pět manželek a třicet dětí a často vystupoval v televizních pořadech a v televizním zpravodajství, kde tvrdil, že svým mnohoženstvím jen dodržuje původní náboženské zásady mormonské církve.

    Green tvrdí, že jeho trestní stíhání bylo motivovány touhou státní správy ve státě Utah prezentovat světu nový image před zimními olympijskými hrami, které se mají v únoru konat v Salt Lake City.

    Prokurátor David Leavitt poukázal na to, že bylo trestní stíhání proti Greenovi zahájeno proto, že všechny jeho manželky byly nesmírně mladé, když si je vzal - ani jedné z nich ještě nebylo dvacet a některým bylo teprve čtrnáct.

    Green argumentoval, že vzhledem k tomu, že stát neuznává jeho manželské svazky, nemůže být odsouzen za bigamii. Tvrdil, že se mu nedostalo spravedlivého soudu, protože mnoho potenciálních porotců bylo členem oficiální mormonské církve, která ho exkomunikovala.

    Případ by mohl vést k dalšímu soudnímu stíhání mnohoženství ve státě Utah.


    Když si myslím, že žid povede podnik lépe než goj, je to také rasismus?

    Josef Ptáček

    Ještě o našem českém rasismu.

    Pane Hausenblasi, díky za odpověď, i pan Aleš Rozsíval má pravdu, snad jen bych polemizoval s tím, že lidé používají zobecňování jen, když se jim to hodí. To se dělá spíš podvědomě. Samozřejmě je kruté házet všechny do jednoho pytle, ale když odečtu malé procento samozvaných "strážců bílé rasy", u nichž je barva kůže prioritním znakem pro xenofobii, pro drtivou většinu ostatních bílých rozhodně barva kůže není prioritní, vadí jim přístup minoritního etnika.

    U nás v podstatě rasismus nemá ani tradici.

    Já myslím, že kdyby Romové řekli: my vám na tu vaši civilizaci kašleme, budeme svobodně kočovat jako naši předci, trochu si přivyděláme muzikou na skromné živobytí a ty vaše výdobytky si strčte za klobouk, asi bychom to museli přijmout a kdoví zda by nakonec jejich životní filozofie nebyla lepší té naší.

    Jenže oni bohužel mají rádi výdobytky civilizace (pohodlné byty, auta ap.) ale nehodlají se na jejích vytváření nikterak podílet. Je asi nevídané, že by jakákoliv jiná minorita měla 90 % poulace na státní podpoře.

    Pořád mi ale není jasné, zda rasismus se projevuje paušalizací pouze negativního pohledu. Když jsem se při delším pracovním pobytu v Rusku dozvěděl, že ředitelem nějakého závodu je žid, hned jsem si představil že tato fabrika bude na lepší úrovni než fabriky ostatní (a také tomu tak bylo). Je to také rasismus ?

    Josef Ptáček


    Odpověď Ondřeje Hausenblase:

    Vážený pane Ptáčku

    To je zajímavé - ta poslední věta - já myslím, že očekávat od židů, jen proto, že jsou židé, nějakou větší schopnost jednat rozumně a efektivně, je taky zevšeobecnění, a protože na špici té všeobecnosti stavíme příslušnost k národu či rase, je to xeno- co? fobie ne, ale nějaký národní rasimsus či jak to nazvat.

    Mohl jsem nedávno zapochybovat o svém "pozitivním rasismu", když jsem se blíže seznámil s působením určité málo výkonné a málo přemýšlivé skupiny židů, nechci nikoho jmenovat, protože zase bych měl říkat paní ta a ta neuvažuje logicky, když říká a dělá to či ono, pan ten a ten v této akci projevil pramálo schopnosti porozumět dost jasným věcem a tvrdohlavě opakoval věci, pro které nebyl s to dát důvody....

    Tito lidé jsou vlastně neschopní dostát tomu, co si jejich pozice žádá - můj rasismus se tu tedy projevuje předpokladem, že přece není možné, aby jednotliví lidé byli neschopní, aby jejich jednání vypadalo dost hloupě, aby jejich diskuse prozrazovala nejasné uvažování, aby byli hašteřiví, když jde o důležitou věc atd... - a "nedovoluji" jim tak nedostačivě jednat jen kvůli jejich příslušnosti k židům!

    Zatímco když se tak hloupě chovají Češi bez přídomku rasového, jde jen o hloupost jednotlivého předsedy partaje, poslance, šéfa katedry...?

    Pozoruji na sobě spíš xenofobii proti vlastnímu národu - když shledávám všechnu tu zanedbanou kulturu, osobní mindráky, špatně zaběhnuté mechanismy, zdá se mi, že ti Češi jsou nějací zastydlí, nedospělá civilizace, národ zamindrákovaných chlápků a malicherných žen... To je ovšem taky chyba, protože znám přece dost prima lidí, chytrých, akceschopných, kteří dělají v té bídě spoustu užitečného - a ejhle, tu nepočítám, že jsou to přece ti "naši" Češi...

    Co se týče vychytralosti Romů mezi bílými: Ona ta ochota shrábnout všecky výhodičky právě patří k tomu sběračskému způsobu života a kočování! (Ale pozor - mluvíme tu, jako by Cikáni byli všichni takoví - mluvíme jako rasisti, už zase. Mluvme o "své představě Cikánů-Romů", jinak se nevyhrabeme z toho křivdění...)

    Pro nás to smrdí vychytralostí a nezodpovědností, ale pro ně je to myslím něco nezpochybnitelně normálního, je to stejné jako pro nás jít do lesa natrhat si hub, které jsem nesázel.

    Takže ta nabídka "kočujte si..., ale nechte na pokoji naše políčka" jim nedává smysl, to oni prostě splnit nemůžou.

    Je to nesmiřitelný rozdíl civilizací.

    Já jsem před časem do BL napsal, že tolerance je schopnost snášet škody, které nám působí různost jiných, a kdosi mi na to odepsal, že jsem se snad zbláznil.

    Mně se ale zdá, že nic jiného celkem nemůžeme dělat, akorát že musíme žádat po těch "druhých", aby zase snesli čili respektovali mnohé újmy, které jim způsobuje naše tradiční a většinové jednání a naše hodnoty.

    Myslím, že co je teď cenné, jsou aspoň mezi inteligenty nějaké hodně jasné a věcné diskuse, plus co možná reálné programy na pomoc OBĚMA skupinám. Ani bílí si neumějí poradit, nejen ti snědí...

    Je škoda, že se u ná různé intelektuální debaty uzavírají spíše do kroužku kamarádů, nebo inteligentů podobného ražení a vkusu, ale jedinci necítí (zevšeobecňuji) dost zodpovědnosti za to, že když vedou s přáteli diskusní ligu, že v ní nevypracovávají a taky neprovozují trénink například pro mladé lidi (své studenty, učedlníky), aby se kompetnece vyjasňovat věci, hledat a nacházet řešení problémů, strukturovaně mluvit, psát, myslet šířila co možná hned i na vrstvy těch, kdo tak uvažovat zvyklí nejsou.

    Ovšem musejí si takoví mudrci vyjasnit, jak se to dělá, aby ve styku s méně sběhlými nevypadali, že sežrali všechnu moudrost a že chtějí "poučovat".

    Na to jsou Češi (zevšeobecňuji) alergičtí. Tedy v mé zkušenosti platí, že většina lidí reaguje na setkání s poučnou informací s odporem, negativně, a ubrání se jejímu přijetí, i kdyby jim mohla prospět.


    Zemědělci kontra sběrači?

    Vlastimil Petříček

    Jako každý, kdo se prostě zajímá o dění okolo sebe, se nemohu vyhnout (ani nechci) „romskému problému“ jako takovému, ani jeho prezentaci v médiích a tudíž ani v BL. Článek pana Kyncla jsem si, na rozdíl od mnoha jiných (článků), přečetl s chutí a nezastírám že se mě líbil. Nepostihuje sice celou šíři problému, ale v souvislosti s děním u nás zdůraznil, podle mého názoru, hlavní problémovou oblast.

    Nelíbila se mně poznámka pana Čulíka. Nikoliv samotnou existencí, ale svým obsahem. A hlavně formou argumentace. Čekal jsem jestli a jak se rozvine diskuse a také, že se pan Kyncl ohradí. Neučinil tak. Rozhodl jsem se tedy tak učinit sám. Poznámku pana Čulíka totiž považuji za útok i na své názory.

    Proberu poznámku celou a začnu s tím co zdánlivě s daným problémem nesouvisí.

    Kyncl: „V dnešní době je také kouzelné pozorovat matení pojmů. Zatímco věda objevuje velice zajímavé odlišnosti práce ženského a mužského mozku, v intelektuálských "korektspíčích" je žena stejná jako muž. Kdysi se bojovalo za rovnost, dnes se prosazuje stejnost.“

    Čulík: "Obdobně jsem nikdy neslyšel, že by někdo prosazoval představu, že jsou ženy stejné jako muži (já ano, často se tvrdí že rozdíly jsou dány pouze výchovou – pozn. VP) - spíše jde o prosazování rovnosti příležitostí. Obecně se na Západě píše hodně o tom, že jsou ženy v důsledku jiného způsobu uvažování (intuitivnějšího a více založeného na rychlém vnímání podrobností) často daleko schopnější než muži - a to např. při řízení automobilu nebo při rozhodování ve vrcholném managementu.Mnohdy nyní na Západě také ženy v důsledku těchto odlišných vlastností mívají vyšší plat než muži.“

    Prosím Vás: Obecně se na Západě píše... , to znamená co?! Že se tam zjevuje pravda boží? Nebo že všichni na východ od Německa jsou idioti? Nebo snad méněcenná rasa? Podlidé? Prosím vysvětlete mě to! Mě osobně zajímá, jestli to co se píše, má nějaký racionální základ, seriozní podklady a není to triviální. Posuzovat to podle toho k d e, se to píše, jer a s i z m u s!

    Jaký je rozdíl mezi ponižováním černého proti bílému, muslimského proti křesťanskému a východního proti západnímu? Samo slovo rasizmus je dnes zobecněním ve smyslu nejen rasy, ale i národa, přesvědčení, ………“.

    Co to prosím znamená ono „mnohdy“? Vždyť přeci platové relace muži – ženy jsou na „západě“, plus-mínus autobus, stejné jako u nás. Nebo jste tím snad chtěl říci, že je správné aby muži, „………na základě svých odlišných vlastností………“, měli za stejnou práci vyšší platy než ženy? :-))

    Pane Čulík, již pouze na základě této kraťoučké citace je možné naprosto spolehlivě konstatovat že; ti kteří toto! píšou (na Západě :-) ), jsou blbci a o vrcholném managementu nevědí zhola nic! Nebo vy jste někdy viděl aby se vrcholný manager zabýval jednotlivýma podrobnostma?

    Na provádění analýz má specializované útvary. Vrcholový manager je zodpovědný za jejich syntézu, zobecnění a stanovení priorit a trendů. Podrobnostma se zabývají jeho podřízení, těma největšíma podrobnostma, ti nejníže postavení!

    Já jsem strávil několik let ve vedení podniku se třemi a půl tisíci zaměstnanců. Ten co to napsal (na západě) také?

    A pane Čulík, vy jste rasisto-sexista? Nebo máte výsledky nějakých seriozních výzkumů ohledně řidiček? Tím lepším řidičem míníte pilota F1 nebo člověka který neměl za padesát let nehodu při cestách na chatu? Nebo si jenom tak povídáte a generalizujete stejným způsobem který odsuzujete u „posuzování“ Romů?

    Čulík: „Do "romského problému" v ČR sublimoval problém sociálně deprivovaných, chudých lidí, který existuje všude na světě, jen není většinou definován rasově. Najdu vám v Británii množství lidí, kteří se chovají úplně stejně jako někteří asociální čeští Romové, ale s barvou kůže to nemá nic společného. Proč neřešit tyto problémy jako problémy sociální a kulturní, nikoliv jako problémy etnické.“

    Pan Kyncl přeci v celém svém článku tvrdí pravý opak!!!

    Kyncl: „Myslím si, že soužití Čechů a Romů je převážně problém kulturní a sociální a nikoli problém národnostní; národnostní a rasový z něj činí novináři (lépe se to prodává) a politici (stejný důvod).“ Ne pouze tímto explicitním vyjádřením, ale implicitně celým vyzněním článku. On tvrdí, že do problému, podle Vašeho mínění sociálně deprivovaných chudých lidí (podle mého „sběračů“), sublimoval „romský problém“!!! Celý jeho článek byl pokusem řešit problém jako sociální a kulturní a nikoliv jako problém etnický.

    Čulík;  „Byla zkušenost s třemi cikány v automobilu, kteří se živí krádežemi, skutečně aplikovatelná na všechny cikány? Na všechny ne. A nikdo to netvrdil!!!Ruku na srdce: není to trochu nespravedlivé? Vůbec ty lidi v tom autě označovat etnicky?

    A proč ne? Pan Kyncl, ani já, přece netvrdí že všichni cikáni jsou zloději, všichni křesťané že chtějí zapalovat hranice s kacíři, všichni muslimové brání svým ženám a dcerám získávat vzdělání či chodit prostovlasé, že všichni ateisté jsou komunisti a všichni Němci fašisté. On prostě demonstruje na příkladu.

    Kdybychom tohle nemohli, nemůžeme nic. Nepřežijeme . A prosím Vás, neříkejte že je to rasistické zobecňování, že ze „sběračství“ někdo označuje Romy neprávem. Oni sami přece prohlašují, že mají odlišnou kulturu! A ta kulturní odlišnost určitě nespočívá jenom v odlišném prstokladu při hře na housle. Ale ta kultura není méněcenná! Je odlišná! A zase to neplatí pro všechny!   

    Kyncl; „Pokud by mi vadila rasa, tak proč rád zajdu na pivo s kamarádem Cikánem……….“  Rasista obviňuje všechny. Nedělá výjimky. Neumím si představit, že by šel člen KuKluxKlanu na pivo s kamarádem černochem nebo člen NSDAP s kamarádem židem.

    Čulík: „Je totiž důležité osvobodit se od subjektivního "českého" pohledu na Romy i od subjektivního "romského" pohledu na Čechy a zauvažovat o neutrálním, tolerantním stanovisku.“

    No výborně! A každého kdo se o to pokusí a nebude mluvit přesně jako já, označíme za rasistu! Tak jste to myslel? Rozhodně jste to v této poznámce udělal.  

     

    Čulík: „Mezi mnoha Čechy a mnoha Romy zuří, bohužel, v současnosti etnická válka - proto by velmi prospělo, kdyby obě znesvářené strany využily v této válce prostředníky - s tou iniciativou by měla jako zralejší a moudřejší začít bělošská česká strana.“ 

    Vy se pane Čulík jako český běloch cítíte zralejší a moudřejší než Romové? Já, jako běloch (Čech, bohužel?, maximálně z poloviny) ne! Tak rasistickou větu jsem snad v BL ještě nečetl.

    Nikdy bych nečekal že ji napíšete právě Vy. Rasizmus přeci je, jestliže považuji někoho, kdo se chová jinak, za méněcenného. Říci o nějakém národě, že je to národ sběračů a pastevců není rasizmus. Považovat sběračskou kulturu (romskou stranu) za nezralou a „nemoudrou“ je! (Také to je zevšeobecňování.) Rasizmus je považovat sběrače za méněcenné. A to se projevuje tak, že toho, kdo označí Romy převážným kulturním založením za „sběrače“, nazvete rasistou. Tím implicitně přiznáváte svůj rasistický postoj!

    A samotné vykřikování, že já přeci rasista nejsem, to ON, na tom nic nemění.

    Ostatně mentalita lidí, kteří jsou ochotni pro svůj okamžitý prospěch (pro svoje okamžité zviditelnění, proto aby měli co psát, aby dostali místo ve státním úřadě, aby je platil a chválil někdo, kdosi zrovna na ty ostatní hledá nějakou hůl, aby shrábli různé dotace a podpory) mlátit označováním rasista kolem sebe hlava nehlava a nezajímat se o to, kolik antipatií, nenávisti a xenofobie tím zasejí, je mentalita sběračů. -Co jsme našli to seberem a zítra potáhneme dál, k jinému problému. Nakonec, je jich dost.-  A „sběrač“ bude vždy pro „zemědělce“ příživník který sbírá jeho úrodu a „zemědělec“ bude pro „sběrače“ (pastevce) tím, kdo si osobuje právo ho omezovat a přisvojovat si majetek, který on považuje za veřejný. (cesty, půdu, to, co na ni stojí, vyroste a vyrobí se)  A je naprosto jedno, zda je „zemědělec“ černý a „sběrač“ bílý, nebo naopak. A stejné to bude i když budou oba bílí (černí, puntíkovatí). Budou si hledat nějaký jiný, většinový, identifikační znak. (Třeba dlouhé vlasy, krátké vlasy nebo kožené kraťasy s „padacím mostem“.) A zase bude docházet k nespravedlnostem. Lidé prostě nejsou dokonalí. Snažit se o absolutní spravedlnost je nesmysl. Prostě jí nelze dosáhnout. Snažme se proto o minimalizaci nespravedlností.

    Čulík: „Proč jde pan Kyncl bez obav na pivo se známým Romem, ale neznámých se bojí? No samozřejmě že se neznámých bojí!! Všichni naši „nepředci“ kteří se neznámých nebáli, byli pozabíjeni dříve než se stačili rozmnožit!!! My všichni jsme potomky těch kteří se báli, chovali se opatrně a „chodili na pivo se známými“! Protože mu individuální zkušenost umožňuje, aby s tím známým Romem jednal jako se sobě rovným člověkem - tato individualizace však nefunguje, když Romy nezná, a tak vůči nim extrapoluje své podezření na základě kolektivní viny.“  ANO! ANO! ANO!  No a co s tím chcete, ve světle výše uvedeného, udělat? Chtějí-li, abychom se jich nebáli, musí přestat být cizíma! A nebo naopak! Krásné řeči nic nezmění. Změna ve „dvoušroubovici“ je otázkou minimálně tisíců let. Nebo se chcete dát na genetické inženýrství? A jste přesvědčen, že by ta změna, nejde jenom o vztah mezi lidma, byla žádoucí?

    Pane Čulík, prosím, v žádném případě si tento můj příspěvek nevysvětlujte tak, že se domnívám, že jste horší než já nebo pan Kyncl. Dovoluji si pouze tvrdit, že v otázce rasizmu nejste lepší a nemáte nad náma, „běžnýma smrtelníkama“, žádnou morální převahu. Nemáte žádné morální právo pasovat se do role rozhodčího a rozhodovat o tom kdo je a kdo není rasista. Máte právo jako šéf BL rozhodovat o uveřejnění příspěvků, máte právo psát poznámky, máte právo zapojit se do diskuse jako kdokoliv jiný a možnost, jako ne každý, ji obohatit. Ale nejste jediný „spravedlivý“ v této zemi. Ne že by jich tady bylo víc. Není tu žádný. Chtěl jsem hlavně ukázat že: „Kdo chce psa být, ten si vždycky hůl najde.“ (Jenom bych opravil toho „dospělého účastníka tábora“. Není jich 99% ale 99,9%. Nebo se na 0,9%  necítíte? Tu závorku berte jako pokus o vtip.)

    Poznámka JČ:1. Formulace "obecně se na Západě píše" je pouhá informace, vzhledem k tomu, že na Západě jsem a mám určité povědomí o zdejší diskusi, informuji o tom. Všechny ostatní obsahy si pan Petříček do textu vsouvá sám.

    2. Mnohé ženy skutečně mají na Západě vyšší platy než muži, protože jsou vyhledávány jako vynikající manažerky. Doporučuju panu Petříčkovi, aby se v té věci informoval. Jistěže obecně jsou ženy platově i na Západě vůči mužům stále často znevýhodňovány, i když málokdy už tak výrazně jako v ČR. Také jsou např. v Británii daleko četnější případy (jsou to statisíce případů ročně) kdy ženy berou kvůli této diskriminaci své zaměstnavatele k průmyslovým tribunálům).

    3. To, že jsou ženy lepší řidičky než muži, je dávno známo: tržně se to projevuje například tím, že mají levnější automobilové pojištění.

    4. Nikdo snad nemůže zpochybňovat to, že je romská komunita v České republice na tom sociálně a vzdělanostně z mnnoha historických důvodů podstatně hůř než komunita česká, podobně jako je na tom ve Spojených státech - také z historických důvodů - daleko hůře černošská komunita než komunita bělošská - výrok o této nesporné skutečnosti nečiní žádné všeobecné soudy o jednotlivých občanech a není rasistický.


    Finanční situace německých studentů

    František Tůma

    Vážená redakce Britských listů,

    Zdenek Jerábek kritizuje financní situaci ceských studentů a opodstatnuje svou kritiku tím, ze to na Západe vypadá zcela jinak.

    Aktuální situace je taková, ze nemectí studenti hradí 60% svých výdajů sponsoringem od vlastních rodiců (50%) nebo ostatních príbuzných ci jiných spríznených lidí (10%), 30% svých výdajů hradí z penez které si vydelají behem studia a akorát zbývajících 10% výdajú hradí z financních prostredků pricházejících od státní podpory pro studující. Musím ale pridat, ze rodice hradí prúmerne jednu tretinu své podpory ze státní podpry pro rodice, která je omezena do veku maximálne 26 let. O tom, jestli tuto státní podporu prenechají svým detem, rozhodují rodice a to ne vzdy (10%) kladne.

    Státní podpora (bafög) pro studenty (a i skoláky a ucne) byla zavedena teprve v roce 1971 sociálneliberální vládou. Jejím zavedením se podarilo behem 11 let počet nemeckých studentů zdvojnásobit. Investice do univerzitní infrastruktury a personálu obdobne zvýseny nebyly. V roce 1982 doslo k politickému prevratu a vznikla krestanskoliberální vláda. Ta usoudila ze je situace na univerzitách neúnosná, a promenila dosavadní 100%ní podporu v 100%ní nízkoúrocný dluh. (Zadluzení po dokoncení studia odpovídalo pri získání maximálne mozné podpory dvourocnímu výdelku.)

    Tímto rozhodnutím výrazně poklesl počet studentů pocházejících z chudých pomerů. Tyto lidi dnes v Německu zacínají chybet.

    (Anebo dokonce i rusit. 9% 'pracujících' je bez práce. Hlavním důvodem je prevázne nedostacující nebo zcela chybející kvalifikace.)

    Podrobné informace jsou na www.studentenwerke.de


    Fabianu Golgovi: Chorvati si nestěžují na Čechy, ale hlavně na Italy

    Tomáš Žák

    Vazeny pane Golgo,

    pro Vas to jiz asi bude uzavrena kapitola, ale neda mi, abych po svem navratu z dovolene v Chorvatsku nepripojil jeste nekolik svych postrehu k vasemu clanku.

  • V soukromem dome bydlela krome nasi rodiny i skupina lidi z Nemecka, ktera mela (podobne jako my) v kuchyni svuj kosik s potravinami z domu dovezenymi a z nej cerpali pri prive stravy. I oni povazovali kvalitni jidlo v restauraci za obtizne dostupne a drahe.

  • My i uvedeni Nemci jsme byli jeden vecer pozvani domacimi na veceri s rybami na rostu (ani ryby zde nejsou pro domorodce levnou zalezitosti a jednalo se o nadstandardni "pozornost podniku"). Nemci s prijetim pozvani do posledni chvile vahali a po jidle cekala pani domaci marne na jakoukoli pochvalu ci jen obycejne podekovani z jejich strany. Naopak pozadovali od domacich jine sluzby navic, napriklad prani osobniho pradla.

  • Pani domaci prijala po nedavne ztrate zamestnani sezonni praci ve velkem rekreacnim zarizeni jako recepcni. Toto zarizeni dnes v prevazne mire navstevuji Cesi, v mensim poctu pak Italove a Nemci a dalsi cizinci. Aniz bych vyslovil primy dotaz nebo jen zavedl hovor na toto tema, byli za nejvetsi zdroj potizi oznaceni Italove.

    Poznámka JČ: Avšak paní domácí, když si stěžovala před panem Žákem na Italy, zřejmě věděla, že on je Čech, tak by si před ním asi na Čechy nestěžovala. Nebo ano?

  • Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|