Jak je to s údajným tunelováním Telecomu
Stanislav Holeček
Naši čtenáři si zajisté pamatují na sérii článků, kde jsme zkoumali možné tunelování SPT Telecom ze strany TelSource. Po poněkud mlžné odpovědi mluvčího SPT Telecom pana Evžena Staška přišla odpověď velice přesná, technicky úplná, taková, jakou jsem chtěl slyšet - bez vytáček a bez obalů. Její autor si z logických důvodů nepřeje být jmenován.
Tuto odpověď považuji za vyčerpávající, jedinou výhradou k ní by mohlo být rozdílné stanovisko ťTÚ, které v nejbližší době skončí vyšetřování, o čemž budeme referovat.
Patrick Zandl
V naší tel. síti jsou dva typy digitálních veřejných ústředen S12 od fy Alcatel a EWSD od fy Siemens. Obě mezinárodní ústředny (v Brně i v Praze) jsou typu EWSD a co do rozmístění v republice je přbližně severní polovina země osazena typem S12 a jižní typem EWSD a v Praze je na pravém břehu Vltavy EWSD a zbytek plus střed Prahy má S12.
Pro komunikaci mezi ústřednami se používá několik signalizačních protokolů. V mezinárodním provozu se v současnosti používají signalizace R2, 5 a CCS7, přičemž probíhá přechod na jedinou perspektivní signalizaci CCS7 (Common Channel Signalling system 7 - Informace o hovoru jako tarif, volané a volající čísla, typ účastníka mohou jít jinudy než vlastní hovor).
Nad provozem v CCS7 dohlíží kontrolní a měřicí systém, jehož terminály jsou na několika místech v SPT. Ve Psovi z 27.4. se odvolává pan Zandl právě na signalizaci CCS7: "veškerý příchozí provoz v CCS7 z USA jde k nám přes Holandské PTT a proto dochází k tunelování SPT....." Tento systém zobrazuje pouze zprávy ze signalizace CCS7.
A teď přijde to ale:
Ten provoz v CCS7 totiž jinudy jít nemůže, protože SPT nemá v současnosti linky do USA v signalizaci CCS7. Má ale přímé svazky v signalizaci 5, a to se všemi třemi operátory AT&T, MCI a SPRINT.
Zavedení CCS7 je podmínkou pro spuštění ISDN. Důvod proč není doposud tato signalizace na zaoceánských linkách je ten, že pro tyto linky je třeba připojení zařízení pro potlačení ozvěn (echo canceller). Jinak by nebyl možný přenos faxů a dat a hovor by zněl jako z hrnce. A právě testy tohoto zařízení budou teprve ukončeny a pak bude možno převést naše přímé svazky na CCS7. Pro normálního účastníka se to projeví pouze zkrácením doby pro sestavení spojení, kvalita zůstane stejná - jde stále o digitální linky.
Ještě snad několik slov o směrování hovorů: Ústředny umožňují pro spojení mezi dvěma body zadat více než deset přímých nebo obchozích cest. Tyto cesty mohou být buď rovnocenné nebo se mohou zaplňovat procentuelně podle počtu linek v jednotlivých cestách (svazcích) nebo např. jsou vybírány postupně t.j. po zaplnění jedné je vybrána další (přelivy). To záleží na smlouvách mezi jednotlivými tel. společnostmi a toto směrování je vždy vedeno tak aby bylo maximálně výhodné.
Závěr: Přímé zaoceánské linky jsou vedeny v signalizaci 5 a nemohly být vidět na zařízení pro dohled nad signalizací č.7. Tyto linky budou v krátké době převedeny do CCS7.
(Ještě z přílohy ze 14. května 1997)
Letecký průmysl
Je zapotřebí zahraniční pomoci
Letecký průmysl naléhavě potřebuje nová partnerství se Západem
Kevin Done
Více než pět let po ztrátě většiny svých trhů rozkladem Sovětského svazu stále ještě zoufale bojuje český letecký průmysl ve snaze nalézt budoucnost.
Zakázka české vlády pro Aero Vodochody na výrobu cvičných tryskových letadel nové generace poskytla nevydělávající státní letecké společnosti určitou záchranu, ale podnik naléhavě potřebuje zahraniční partnerství, má-li najít nové trhy na Západě.
Smlouva na koupi 72 cvičných lehkých stihaček typu L159 dodá energii zkomírajícímu úsilí vlády zprivatizovat Vodochody. Vláda nabízí odprodat podíl přibližně 34 až 40 procent.
Podle Miloslava Výborného, českého ministra obrany, začnou se vyrábět letadla L 159 poprvé letos v létě. Konečná lhůta pro dodávku všech letadel se teprve vyjednává, ale podle smlouvy v hodnotě 580 miliónů dolarů budou první letadla dodána českému letectvu začátkem roku 1999, a další pak během následujících deseti let.
Minulý týden se rozhodla česká vláda zahájit výlučné vyjednávání o prodeji podílů firmy Vodochody s konsorciem, jehož součástí jsou firmy Boeing a McDonnel Douglas, americké letecké společnosti, a ČSA. Tato skupina je považována za nejperspektivnější pro převzetí řízení podniku Aero Vodochody po veřejném řízení, které bylo zahájeno před nedávnem.
Dlouhodobá budoucnost podniku Aero Vodochody, který je součástí Aero Holding, zahrnující hlavní firmy českého leteckého průmyslu, bude velmi silně ovlivněna výsledkem ostré mezinárodní soutěže, která právě nyní probíhá, na dodávku nových stihaček českému letectvu.
Česká republika plánuje vybavit své letectvo dvěma novými letkami mnohoúčelových stihaček a zájemci o tyto kontrakty by mohly přinést podstatné množství nových zakázek do českého leteckého průmyslu, který naléhavě potřebuje nová partnerství se Západem.
Praha, stejně jakou sousedící hlavní města Varšava, Budapešť a Ljubljana, musela v minulých měsících čelit invazi západních prodejců zbraní, kteří se snaží získat očekávané kontrakty na nové stihačky pro region. Středoevropské vlády totiž chtějí modernizovat své armády, aby tím přispěly k argumentu, že jsou připraveny bezodkladně vstoupit do NATO.
Zakázky dostane ta západní skupiny, která prokáže schopnost poskytnout podnikatelské příležitosti českému průmyslu. To by mělo zahrnovat novou práci pro české letecký průmysl, který je v úzkých.
Výborný trvá na tom, že nynější nabídka prodeje podstatného minoritního podílu v prodělečném podniku Aero Vodochody nemá nic společného s tím, kdo nakonec dostane kontrakt na dodávku stihaček, ale není to náhoda, že většina konkurujících si západních zbrojařských podniků podrobně studují situaci tohoto českého podniku a předložily provizorní nabídky.
"Jde o dvě zcela odlišná rozhodnutí a nestane se z nich jediné rozhodnutí," říká Výborný. Okamžitě ale tento postoj upravuje a zjemňuje, tím, že přiznává, že "nelze popřít, že určité spojitosti se objevují všem lidem v mysli, ale rozhodnutí nejsou nutně na sobě vzájemně závislé".
Jednání ododávce nových stihaček pro letectvo jsou zatím ve velmi rané etapě, ale Výborný konstatuje, že "základní rozhodnutí" zmodernizovat letectvo nákupem nových stihaček bylo přijato.
Existující letectvo skládající se z ruských stihaček, včetně 37 MiGů 21 a 20 MiGů 23 bude nahrazeno a nikoliv modernizováno, konstatoval Výborný.
Boj o to, kdo bude mít právo nahradit stárnoucí sovětské stihačky, se vede mezi firmami Lockheed Martin a McDonnel Douglas ze Spojených států, Dassault z Francie a konsorciem British Aerospace a Saab, které nabízí švédskou mnohoúčelovou stihačku JAS 39 Gripen.
Výborný uvádí, že české ministerstvo obrany chce, aby byly nové stihačky v provozu v roce 2003. Chce vytvořit dvě letky, celkem se skládající z 36 letadel.
Podle českého ministra obrany musí být proces vybírání nových stihaček zahájen letos, pokud má být dodržena lhůta roku 2003.
Zakázka bude stát jednu až půl druhé miliardy dolarů, a bude tedy mít podstatný vliv na české hospodářství a na český zbrojní rozpočet. Vláda je teprve v rané fázi rozhodování o kritériích a v rané fázi procesu udělování kontraktu, ale je jasné, že ten podnik, který zakázku získá, bude muset nabídnout podstatný balík kompenzačních investic a zakázek.
"Bude to velmi rozsáhlý vojenský výdaj, který nebude mít jenom vojensko strategický význam, ale bude také důležitý na mnoho let dopředu pro rozvoj ekonomiky," konstatuje Výborný. "Proto navrhuji, že jedním měřítkem pro výběr by měla být kompenzace alespoň 100 procent nákupní ceny."
Jednou z předních firem, usilujících o kontrakt, je Lockheed Martin, která nabízí stihačku F 16, jichž bylo dosud vyrobeno více než 3600 pro letectvo 19 zemí.
Tato americká firma už vypracovala plán "průmyslové spolupráce" pro vedoucí české vládní představitele, čelné činitele armády a ředitele průmyslu. Hlavní součástí tohoto plánu je:
- celosvětová pomoc při marketingu českých výrobků a služeb, aby vznikl nový vývoz, příjem a nové pracovní příležitosti
- transfer "nejmodernějších technologií, manažerské expertízy a marketingových metod" za účelem zvýšení čřeské průmyslové konkurenceschopnosti
- transfer technologie pro provozování, údržbu a modernizaci zbrojních systémů F 16 během po celou dobu, po niž budou operativní
- podpora "cílených investic a dlouhodobého průmyslového partnerství a joint ventures" ve snaze "podpořit efektivitu" českého průmyslu
Lockheed Martin nabízí Čechům tři alternativy, buď pronajmutí letadel F 16, koupi existujících letadel od amerického letectva anebo koupi nových letadel.
Julian Scopes, výkonný viceprezident podniku British Aerospace Europe, konstatuje, že podmínky kontraktu a kompenzační opatření budou klíčem ke konečnému rozhodnutí české vlády.
Firma British Aerospace vstoupila do marketingové a výrobní joint venture s firmou Saab, za ůčelem prodeje stihačky Gripen do zahraničí. Snaží se přesvědčit českou vládu, že kompenzační program pro švédskou stihačku by nabídl českému průmyslu příležitost začlenit se daleko těsněji do Evropské unie v době, kdy se Praha snaží vstoupit do EU i do NATO.
Vladimir Myslik
Dovolte mi pripojit se do diskuze o rodnych cislech. Problemem je zajiste jak zakodovat nadchazejici, pripadne dalsi stoleti do stavajiciho tvaru rodneho cisla. Navrhy zverejnene v Neviditelnem psu jsou zalozeny na pricitani jiste konstanty k datu (dni,mesici) narozeni. Vezmu-li v uvahu, ze kazde rodne cislo je delitelne 11, je prostor rodnych cisel obsazen z 1/11, tedy asi 9%. Kazde rodne cislo se sestava z 6 cisel ve tvaru RRMMDD/####, kde #### je seriove cislo v ramci dne. Pokud bychom netrvali nutne na podmince delitelnosti 11, muzeme vyuzit serioveho cisla k zakodovani stoleti narozeni proste tak, ze bychom v pristim stoleti k (normalne generovanym r.c.) pricetli 1, ve stoleti na to 2 atp. Zjisteni stoleti narozeni by pak bylo pouze zalezitosti vypocitani modula r.c. a cisla 11. Tento tvar by mohl slouzit zajiste az do soudneho dne, ktery rozhodne prijde drive nez za 10 stoleti (staci si vecer v 19.30 pustit tyvy a muzete doma uzavirat sazky).
Problemem ovsem je, ze na delitelnosti cislem 11 budou zavisle veskere programy. Zde vyvstava otazka: je lepsi zmenit format r.c. tak, aby veskere programy ktere jsou zavisle na delitelnosti 11 fungovaly (viz predchozi prispevky) nebo zavest uplne novy format, jednoznacne urcujici stoleti? V nejhorsim pripade by se nove r.c. daly zapisovat do starych programu ve starem formatu odectenim 1 v pristim stoleti. Myslim, ze cely problem se nakonec stejne bude resit stejnym zpusobem, jakym firmy microsoft a intel resi zpetnou kompatibilitu: prilepovanim dalsich rozsireni, ktere jsou polovicate a jejichz slozitosti se nakonec prijde o vic nez kdyby se mel cely system zahodit a udelat zgruntu novy, dokud to neni tak drahe. Holt zivot.
Jen tak zaverem me napada, ze nase vlada mozna uz problem resi. Kdyz to nepujde resit z matematicke stranky, proc na to nejit jinak, ze. Kdyz se nebudou rodit deti, tak prece nepotrebujeme rodna cisla a je po problemu. A az vyprsi 32-bitovy format datumu v unixu tak vsichni prejdeme na windows 2036 a prebootojeme ceskou republiku. Howgh!
P.S.:
Jakekoli namety vitany.
Jakekoli dalsi zverejnovani povoleno.
Cenzura doporucena.
Vladimir Myslik