středa 1. října

O B S A H

ČR a USA:

  • Tošovský a Ježek v Los Angeles (Jiřina Fuchsová) Česká politická scéna:
  • Obskuranto neboli Jak krátkou paměť má volič: Ke sjezdovému projevu Josefa Luxe (Tomáš Pecina)
  • Televize Nova a romský exodus, tentokrát do Británie - NEJNOVĚJŠÍ ZPRÁVY! (JČ) Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě
  • Ve Varšavě se bude konat konference o plnění lidskoprávních ustanovení OBSE. Nevládní organizace jsou zvány! (Erica Schlager) Internet:
  • Nový fond na podporu inovativních webových stránek Počítače:
  • Problém roku 2000: V důsledku poptávky "budou programátoři před rokem 2000 vydělávat 1000 liber DENNĚ Česká republika a politická kultura:
  • V jaké společnosti budeme žít? (Václav Žák)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Upozornění: k předchozím číslům BL se dostanete, když kliknete v záhlaví na ikonu Archív. Celé BL se vám natáhnou, když kliknete na poslední řádce Obsahu (zde napravo) na Kompletní Britské listy

    Tošovský a Ježek v Los Angeles

    Jiřina Fuchsová

    Az na to, ze v nedeli shorelo v severni Kalifornii osmdesat domu (nemeli by Cesi doma zacit na nase obeti vybirat???) a dalsi ohne radi sem tam po nasem krasnem kalifornskem state, zlatomodre dny mesice zari plynou jeden za druhym....

    Az na to, ze oproti jinym letum zde mame stredoamericke, ne-li primo washingtonske, protivne a vlezave VLHKO...

    Lisi-li se zivot na Zapadnim pobrezi USA necim vyrazne od pobrezi vychodniho, je to prave to suche teplo, prijemne, mile, az tedy ovsem na ty dny, kdy nekdo nekde odhodi zapalku a potom se skvarime...........

    Vinu za nase vlhkoucke pocasi nese, jak jinak, EL NINO!, ktere slibuje i jinak deste, hurikany (vec to drive v LA nevidana, a uz jsme letos meli nabeh na dva!!!) a vubec nebyvale potize v nadchazejici zimnim obdobi...

    A prave dnes zavitali na navstevu mezi nas i guverner CNB, Jeho excellence Josef TOSOVSKY, a hlava ceske burzy, Jeho excellence Tomas JEZEK...

    Cesky konzulat ve spolupraci s Asociaci financnich analystu usporadal krasny obed s obema pany. Misto konani: exkluzivni Jonathan Club ve stredu Los Angeles. Menu: skvostny salat z pampeliskoveho listi, opecena rybicka s brokolici, zakusek pravy americky apple pie...

    Kolem jednoho sta americkych financnich analystu ci potencialnich investoru vyslechlo s velkym zajmem -- i pri chroupani horkych pampeliskovych listu-- projevy obou panu. Oba, jak guverner Tosovsky tak otec kuponove privatizace Tomas Jezek ve sve prezentaci pouzivali tabulek, charts, coz, jak vyucuji americti ucitele podnikatelskych zvyku, se prave v USA "nosi", i kdyz, v zasvecenejsich kruzich, to v Americe jiz davno neni pravda...

    Muj osobni dojem byl, ze Josef Tosovsky je expert, a ze jeho prezentace by se byla docela dobre obesla i bez "charts."

    Tomas Jezek, nanestesti, bez tabulek promitanych na platno se zdal ztracen, navic, jak si inteligentni navstevnici obeda z promitanych tabulek mohli logicky odvodit, jeho komentar se zdal zbytecny, tabulky mluvily samy za sebe...

    Oba panove se snazili, ve svych projevech, minimalizovat ekonomicke, socialni i politicke propady probihajici na uzemi dnesni CR na minimum a naopak presvedcit pritomne o tom, ze klima v CR nevyhlizi tak pesimisticky, jak se nam, kdo denne cteme financni a dalsi zpravy expertu v USA, mozna zda...

    Guvernerovi Tosovskemu jsem polozila otazku, zda jeho nazor, ktery v prubehu sveho projevu vyslovil dvakrat -- ze propad ceske koruny na jare byl zavinen utokem! (attack) zahranicnich spekulantu na nasi ubohou ceskou korunu -- dosud v CR v oficialnich kruzich pretrvava, anebo, vzhledem k tomu, ze tato teorie byla nekterymi experty v USA vvracena v CR prevladaji strizlivejsi postoje ?

    Odpoved znela, ze rozhodne na tom nejsme jako Filipiny nebo jine zeme daleke Asie, a ze v mnoha odvetvich se to vubec nemuze srovnavat...

    Po projevu Tomase Jezka jsem se opet prihlasila, a pozeptala se, co ze mini CR delat s temi 20 az 30 tisici ceskymi Americany az dotud vylucovanymi jak z luna naroda ceskeho (nemoznost ziskat SVE CESKE OBCANSTVI), tak , tim padem, z obcanstvim podminenych restituci, jakoz i prava voliti napr, v Los Angeles na konzulatku...

    Pan Jezek pravil, ze od pres to nic dalet nemuze, nebot to neni v jeho kompetenci... Namitla jsem, ze ale snad toto zajiste ovlivnuje ci ma jakysi dopad na jeho prodavani CR v zahranici a lakani US investoru tamtez.....

    Slibil, ze to v Praze vyridi, snad vyridi, dala jsem mu pro Vaclava Klause kopii dopisu, ktery zasilame americkym senatorum, prvni odpovedi zacinaji dochazet...

    Celkove to byl velice prijemny zazitek, seslo se tam par dobrych Cechu z LA i ze San Diega, Americane se skutecnym zajmem o CR, ale hlavne mladi financni analyste,, kteri by republice v budoucnu mohli byt hodne uzitecni.

    Jsme radi, ze panove Tosovsky a Jezek vazili tak dalekou cestu jen proto, aby nam v Jonathan Clubu poskytli poteseni ze sve spolecnosti, za neobvyklou vlhkost ovzdusi se omlouvame...

    Jedina smutna tvar po skonceni uspesne akce byla ta pani konzulky... Rada by mi to ceske obcanstvi dala, uz jenom proto, aby mela s tou prostorekou pani Fuchsovou pri takovych prilezitostech pokoj, ale nemuze... Praha nedovoli...

    Praho, neslo by to nejak zaridit???

    Jirina Fuchsova - Los Angeles, 29. zari 1997.

    Psano pro Britske listy Jana Culika


    Obskuranto neboli Jak krátkou paměť má volič
    Ke sjezdovému projevu Josefa Luxe

    V sobotu pronesl předseda KDU-ČSL Josef Lux na stranickém sjezdu v Hradci Králové řeč, která, jak se shodují političtí komentátoři, znamená zásadní přelom v lidovecké politice. Mně se ovšem ten projev nezdá ani zásadní, ani důsledný a už vůbec ne přelomový.

    Klíčovou otázkou je, zda strana, jejímž trvalým politickým krédem se stalo blatantní carpe diem (drž se dnešního dne a na delší perspektivu nemysli), a jejíž pragmatismus a bezzásadovost ji učinila notorickým "obávaným spojencem," může vůbec prohlásit něco, co jí uvěříme. Kdo vstoupil ve všeobecnou známost jako pokrytec, nemůže učinit pokání; jeho upřímnost bude považována jen za o stupeň mistrnější přetvářku a za jeho projevy lítosti budeme hledat nejnečistější postranní úmysly. Křesťanskou ctností je odpouštět, ne však slepě důvěřovat.

    V tomto světle jsem od samozvaného "politika pro příští tisíciletí" mnoho nečekal. Ve sjezdovém dokumentu je přesto několik pasáží, jejichž dikce o dění uvnitř "jediné stabilní koaliční strany" leccos napovídá:

      "Situace, v níž se dnes nachází naše země, vyžaduje ode všech odvahu k pravdě. Odvahu odpovědných tuto pravdu říkat a odvahu všech této pravdě pohlížet do oči. To je postoj dospělých lidí, kteří znají břemeno svobody a zvolili si je s odvahou je také nést."

    Angličtina používá pro označení zamlžujícího, nekonkrétního jazyka politiků termín obscuranto. Přeložme si tedy Luxovo obskuranto do češtiny: Říkat pravdu je hrdinský čin, zatímco lhát je snadné. I my jsme lhali, ale jen proto, že nás utlačoval arogantní koaliční partner. Ten je teď na kolenou a my si proto můžeme dopřát slastný pocit mluvit pravdu (tedy minimálně potud, než v zájmu setrvání u moci začneme lhát před dalším koaličním partnerem). Je to jasná výzva spolustraníkům: Kritizujte dosavadní spojence, buďte nesmiřitelní a důslední -- heslem pro příští měsíce budiž: Nihil habemus cum ODS! (Nic nemáme společného s ODS!)Je to ostatně jediná cesta, jak se vyvázat ze spoluzodpovědnosti za průběh reformy; tato spoluzodpovědnost, jak Josef Lux dobře ví, je hlavní překážkou k postupu vzhůru po žebříčku voličské přízně. Je dovolena i sebekritika, ale vždy s důrazem na vlastní ušlechtilou, holubičí povahu: "Byli jsme příliš mírní vůči partnerům, kteří obhajovali svou cestu a označovali ji za jedině správnou."

    Královéhradecký program se tváří jako program nové odpovědnosti. Jestliže Monsignore Šrámek toužil "být při tom," Josef Lux, zdá se, pocítil sílu stát se hlavním hybatelem. Ale chce to opravdu? Křeslo ministerského předsedy je velmi exponované postavení. Kdo bude viníkem neúspěchů vlády premiéra Luxe? Čtyřicet let totality? Šest let chybné politiky ODS? Nebo je v záloze připraven ještě jiný, nečekaný manévr? Politický program KDU-ČSL je populistický a nepropracovaný. Strana má věrné straníky, ne však odborníky, a lidovecké špičky vědí, že ujmout se kormidla znamená pro ně cestu do pekla ( = do opozice).

    Přikláním se spíše k názoru, že změna rétoriky má jiný cíl: napravit straně katastrofálně špatnou mediální reputaci. Jak ukazují některé komentáře v českém tisku, sofistikovaný a relativně propracovaný projev zabral. To je docela jiný Lux, než jak ho známe, shodují se komentátoři -- že by se přece jen starý pes chystal předvést nové kousky?

    Programová část Luxova projevu je lidovecky nedůsledná. Charakteristickým rysem tohoto programu není "středovost," spíš programový minimalismus a opatrnictví. Žádná překvapivá odhalení, žádné odvážné koncepce, jen shrnutí toho, o čem se mluví již několik let. Každý manifest obsahuje teze "co ne" a "co ano." Je příznačné, že dnešní KDU-ČSL je schopna vymezit se pouze negativně; nejjasněji artikulovaným pozitivním vymezením je cíl "vybudovat sociálně-tržní ekonomiku" a tím se "víc podobat Německu, Rakousku, Belgii nebo Francii." Rezolutní je program i v odmítnutí východoasijského modelu: Deseti- a víceprocentní přírůstky HDP? Nic pro nás!

    Josef Lux si jistě neuvědomil, jak směšně působí jeho výrok o třetí cestě občanské pravice. Když před lety přišel s řečnickou figurou třetí cesty Václav Klaus, bylo ještě, byť s jistou dávkou výkladové fantazie, možné identifikovat cestu první a druhou. Dnes můžeme už jen s určitým sarkasmem konstatovat, že zbyly cesty dvě: jedna, ke které se hlásí ten, kdo termín používá, a pak ona odsouzeníhodná cesta třetí.

    Jak bylo řečeno, program je minimalistický. Přesto obsahuje několik pozoruhodných tezí. Jedna z nich zní: "Musíme vytvořit systém právní ochrany klientů a zákazníků, kteří za své peníze mají právo na zboží a služby v garantované kvalitě." V tomto bodě, zdá se, předstihli lidovci i své reálně-komunistické předchůdce: i tehdy platilo caveat emptor. Demokratický stát může zajistit nanejvýš kvalitní zákony a korektní, objektivní a efektivní justici, a podporovat společenské mechanismy, které budou podvodné podnikání eliminovat; garantem kvality být samozřejmě nedokáže. Čistě propagandistické, populistické hodnotě teze však nelze než zatleskat. -- Traduje se, že po návštěvě koncertu vážné hudby si spisovatel Mark Twain povzdechl: "Wagner's music is better than it sounds." S praktickou politikou populistů je tomu právě naopak: je mnohem horší, než jak zní v projevech.

    Zá vůbec nejdůležitější část Luxova projevu považuji následující pasáž:

      Proto jsme přesvědčeni, že nás nespasí návrat k roku 1992, návrat na cestu, která se příliš neosvědčila. A byli bychom bláhoví, kdybychom umíněně trvali na jejím prošlapání. Potřebujeme energii na to, abychom rychle prošli cestou nejschůdnější a osvědčenou. Naším cílem není získat vavřín průkopníků, ale zajistit bezpečí a spokojenost obyvatel naší země.

    Aplauduji a dodávám k tomu: Pokud bude naším vzorem stát ve srovnatelné ekonomické situaci (třeba Německo koncem 50. let), je velmi pravděpodobné, že se to podaří. Bude ovšem účelné zeptat se historiků, jak to bylo v Německu se státním zdravotnictvím nebo se sociální sítí. Můžeme mít totiž buď prosperitu, nebo pečovatelský stát. Německo se stane naším vzorem za třicet let (pokud nám v té době bude německý model ještě připadat atraktivní) -- prozatím bych se vůbec nestyděl, kdybychom se přiučili od panem Luxem tolik zavrhovaných východoasijských zemí. Pravda, je ještě třetí možnost: Nechat roztlačování, nastoupit zpátky, nadskakovat a vrčet.

    Tomáš Pecina
    Praha, 30.9.1997


    Televize Nova a romský exodus, tentokrát do Británie

    V úterý večer vysílala televize Nova v pořadu Na vlastní oči další reportáž o Romech, žádajících asyl v zahraničí, tentokrát v Británii. Přinesu k tomu v časných ranních hodinách z úterý na středu středoevropského času rozhovor s Annie Ledgerovou, ze Skupiny pro pomoc uprchlíkům v jihoanglickém přístavu Dover. Sledujte prosím toto místo.

    Úterý, 30.9. 1997, 23.55 středoevropského času. JČ.


    Pořad televize Nova byl tentokrát umírněnější, ale obáváme se, že bude mít důsledky tytéž jako před několika týdny pořad o exodu Romů do Kanady. Hlavním postavou byl příslušník romské elity, který zdůrazňoval, jak slušně se Britové chovají vůči etnickým menšinám. Přitom britské přistěhovalecké zákony jsou neobyčejně přísné. Dokazuje to i tento rozhovor s činitelkou britské organizace na ochranu Romů z anglického Doveru, pořízený večer v úterý 30. září po odvysílání filmu televize Nova. JČ.

    Rozhovor s Annie Ledgerovou, činitelkou Kentského výboru pro blaho přistěhovalců

    "Takže, v podstatě, když pro ně nemohou tam ve Východní Evropě udělat nic jejich vlády, alespoň by mohly široce zveřejnit informace o tom, jak přísné jsou asylové předpisy v Británii, aby se tito ubozí lidé zbytečně nevydávali na cestu."


  • V úterý večer 30. 9. 1997 vysílala televize Nova reportáž o exodu Romů do Velké Británie. Máte skutečně v Doveru nějaké Romy?

    Většinu příchozích tady máme ze Slovenska, i když tady máme i určitý počet rodin z Čech. Jsou to romské rodiny. Máme i jiné národnosti, ale nejvyšší počet romských rodin je ze Slovenska. Film televize Nova jsem přirozeně neviděla. Přijeli a natočili některé romské rodiny, jak tady žijí, jak děti chodí do školy, hovořili s těmi rodinami, natočili krátký rozhovor se mnou.

  • Víte, že před několika týdny Nova vyvolala nevyváženým pořadem o novém životě Romů v Kanadě neodpovědně vlnu romských exulantů do Kanady?

    Slyšela jsem to, četla jsem o tom v novinách.

  • Jaká je tedy nynější situace v Doveru?

    Za poslední dva nebo tři měsíce došlo k zjevnému vzrůstu počtu příchozích Romů ze Slovenska a z ČR. Přijíždějí romské rodiny ze Slovenska a z ČR už asi dva roky, ale bylo jich donedávna relativně velmi málo. Řekněme šest rodin měsíčně. Ale za poslední dva měsíce, se jejich počet výrazněji zvýšil. V srpnu přicestovalo padesát rodin.

  • Je pro to nějaké vysvětlení? Vysvětlují ty romské rodiny, proč přijíždějí v takových počtech?

    Proč se jejich počet náhle zvýšil? Ne, to nevysvětlují. Přijíždějí hlavně z Košic na Slovensku, ale také z ČR. Říkají víceméně totéž. Někoho v rodině zbili nebo jim vyhrožovali skinheadi. Naše organizace ovšem nezná všechny podrobnosti, neboť nejsme přítomni imigračním pohovorům. My jen řešíme praktické problémy přistěhovalců.

  • Takže vy pracujete v dobrovolné organizaci, která se stará o přistěhovalce?

    Tak to je. Nestaráme se přirozeně jenom o české či slovenské Romy, ale staráme se o všechny žadatele o asyl, kteří přicestují do britských přístavů. Staráme se o ně, než je předáme sociálním službám či komunálním úřadům, nebo, pokud chtějí jít do Londýna, londýnským organizacím na podporu uprchlíků.

    Od loňska platí v Británii nový zákon o asylu a o přistěhovalectví. Většina žadatelů o asyl přišla o právo na sociální podporu. To se právě týká mnoha příchozích do Doveru, jimž je odmítnuta sociální podpora, protože prošli tzv. "třetí zemí", projeli po útěku z rodné země jinou, bezpečnou zemí. Proto nemají právo na sociální podporu, dokud jejich případ není rozhodnut. Takže se dostanou do pasti. Musejí zůstat v městečku Dover, protože je nepřevezmou úřady v Londýně.

  • Takže nedostanou podporu v nezaměstnanosti?

    No, v poslední době se to zase změnilo. Ale do letošního 1. září byla většině z nich odepřena sociální podpora. Posléze, po určité době však začínají mít právo na podporu, protože, jak čekají na vyřízení svého případu, už je pak Francie a Belgie nepřijme zpátky, protože tito lidé strávili v Británii už příliš dlouhou dobu, čekáním na rozhodnutí. Takže v té chvíli začnou mít právo na podporu. Je ovšem pro ně stejně velmi obtížné se kamkoliv přestěhovat, protože už se o ně začal starat místní komunální úřad.

  • Jak se o těch případech dovídáte? Vím totiž o kolegovi z české veřejnoprávní televize, který chtěl před časem natočit film o tom, jakými pohovory procházejí na britských hranicích příchozí z ČR, a narazil od britské imigrační služby na neporozumění, nesměl natočit nic.

    My se o nich dovídáme, jakmile se imigrační úřad rozhodne poskytnout danému člověku dočasné povolení vstupu do Británie. Imigrační úřad nedává do vazby děti. Alespoň ne nadlouho: je možné, že rodinu drží ve vazbě do rána, když přijede v noci. Když přijede rodina s dětmi, vždycky dostane dočasné povolení k pobytu. A my jsme jejich první kontakt. Imigrační úřad nám tyto lidi předá a my jim najdeme ubytování.

  • Jaké na to máte peníze?

    Máme peníze od britského ministerstva vnitra. Ministerstvo totiž financuje organizace, které pomáhají uprchlíkům. Financují také Refugees Arrivals Project na letišti v Heathrow. To je daleko větší organizace, protože tam přijíždí daleko větší počet uprchlíků.

  • Je zajímavé, že jste nezávislá organizace, a přesto dostáváte peníze od vlády.

    Ano, dostáváme peníze od vlády. Taky dostáváme peníze z jiných zdrojů, ale nejvíc těch peněz jde od vlády.

  • Takže tito Romové, přijíždějící z ČR a ze Slovenska. Motivace je většinou pronásledování a násilí?

    Ano, to nám říkají. Mnozí přijíždějí z chudých oblastí, kde je vysoká nezaměstnanost, což situaci zhoršuje.

  • Možná víte o tom, že na Slovensku a v ČR je celkový postoj vůči Romům velmi rozporný. Češi protestují, že nejsou rasisté, ale že nemají rádi zloděje, a že většina Romů jsou zloději a kriminálníci. Co si myslíte o tomto předsudku. Nebo je to předsudek?

    Byl tady kdosi z bratislavského rozhlasu, interviewoval mě a velmi zdůrazňoval tento názor, že by se bál právě z těchto důvodů vstoupit do romských čtvrtí v Bratislavě.

  • Myslíte, z vaší zkušenosti s českými a slovenskými Romy v Británii, že je tento názor ospravedlnitelný?

    Zaznamenali jsme pár incidentů. Stalo se, kdy skupina - většinou výrostků - se dostala k soudu, protože kradli v obchodech. Ale mluvíme asi o třech stech Romech, kteří žijí v Doveru. Jak tato skupina roste, a je to tady relativně malé město, tito lidé jsou ve městě velmi nápadní. V Doveru totiž žije velmi málo jiných etnických skupin. Začíná to působit v místní komunitě problémy. Ty nepěkné incidenty se dostanou do sdělovacích prostředků, a to vytváří zlou krev. Takže je to v současnosti těžké.

  • Co se tedy s těmi Romy stane? Když mají lidé v Doveru s nimi špatné zkušenosti, ohrozí to nějak jejich žádosti o asyl?

    Ne, nemyslím, protože jejich žádosti o asyl musejí být posuzovány bez ohledu na vnější okolnosti, na základě faktů, na základě dlouhého pohovoru s imigračním úřadem. Pokud spáchají kriminální činy a dostanou se před soud, mohli by být deportováni. To se zatím nestalo.

  • Jak reagují tito lidé na život v Británii?

    Dover je velmi malé město. Nejtěžší pro ně je, že tu máme velmi málo soukromých bytů k pronajímání. Tak dlouhou dobu žijí v penziónech. Jsou velmi zvyklí na to, že si sami vaří. To tam dělat nemohou, a  je pro ně velmi obtížné se situaci přizpůsobit.

  • Nechci přirozeně rozšiřovat předsudky založené na dojmu kolektivní viny, ale v ČR se o Romech říká, že dostanou-li činžovní byty, protože mají nomádský způsob života, ty byty často ničí, vytrhají podlahu...

    Skupiny Romů, které máme v Doveru, jsou lidé velmi různého druhu. Jsou tady romské rodiny, které by nikdy nic takového neudělaly. Chovají se neobyčejně dobře. Když vejdete do jejich domácnosti, je vzorně uklizená a čistá. Starají se o děti. A pak máte opačný konec spektra, kde jsou děti divoké a ti lidé mají jiné představy ohledně osobní hygieny, a tak dále. Není ale možné o nich říci, že je pro ně typický jeden určitý způsob života, jsou to velmi různí lidé.

  • Jak to tedy s nimi nakonec dopadne? Je pravděpodobnost, že dostanou v Británii asyl?

    Příchod romských rodin z  ČR a ze Slovenska je relativně nový jev. Předtím nám sem jezdilo mnoho Romů z Polska. Myslím, že vůbec žádní polští Romové nedostali v Británii asyl. A už sem nyní žádní polští Romové nejezdí.

  • Proč byly všechny ty žádosti polských Romů o asyl odmítnuty? Je možno obvinit britský imigrační úřad z rasismu?

    Podmínkou pro udělení asylu je, že musíte dokázat, že jste byl v zemi, z  níž jste uprchl, v ohrožení života. To pronásledování, o čem většina romských rodin hovoří, pro asyl nestačí. Ty podmínky jsou velmi přísné. I když jistě zažily romské rodiny ve své vlasti mnoho nepříjemného, nemohou dokázat, že byly ohroženy na životě.

  • Víte, že podle Asociační dohody ČR a Polska s Evropskou unií mají občané právo těchto zemí zakládat v zemích Evropské unie vlastní firmy, popřípadě pracovat na volné noze? Nemají právo žádat o zaměstnání, ale mají právo si založit vlastní podnik. Vědí to ti Romové?

    Nevím, zda to vědí. Jenže oni jsou v pasti chudoby, většina z nich. Pokud mají právo na sociální podporu, dostávají devadesát procent částky, na níž mají právo Britové. Jestliže hledají zaměstnání, což mají právo, když jsou tady už šest měsíců, jejich angličtina je velmi chatrná, a tak mohou najít jen velmi špatně placená místa. Musíte vydělávat natolik, abyste měli možnost zaplatit si činži, jinak se z té pasti chudoby nedostanete.

  • Takže je velmi pravděpodobné, že tito lidé přijeli do Británie, zůstanou v Doveru po nějakou dobu a  pak budou vráceni zpět do ČR a na Slovensko.

    Ano, myslím, že drtivá většina z nich bude po půldruhém roce vrácena. Jen málo z nich zatím prošlo celou asylovou procedurou. Je možné, že jedna nebo dvě romské rodiny budou úspěšné při odvolání. Celkově ale nejsem velmi optimistická. Není to lehké pro jejich děti. Začnou tady chodit do školy, začnou si tady zvykat, naučí se anglicky. Jejich rodiče jsou během času stále více závislí na dětech, protože děti se brzo domluví anglicky a rodičům tlumočí. Je to velmi zajímavé.

  • Takže, v podstatě, když pro ně nemohou tam ve Východní Evropě udělat nic jejich vlády, alespoň by mohly široce zveřejnit informace o tom, jak přísné jsou asylové předpisy v Británii, aby se tito ubozí lidé zbytečně nevydávali na cestu.

    Ano, očekávám, že tak devadesát procent těchto lidí bude deportováno zpět do ČR a na Slovensko. Myslím, že to vědí, ale to riziko na sebe berou. Domníváte se, že je to proto, že chtějí strávit alespoň půl druhého roku v Británii a že jejich děti dostanou určité vzdělání v anglicky mluvící zemi? Je těžké to posoudit.


    Bude se konat Konference Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě ve Varšavě

    Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě bude pořádat letos v listopadu ve Varšavě konferenci, na níž se bude hodnotit, do jaké míry plní členské státy ustanovení lidských práv. Očekává se, že se konference bude účastnit všech 54 členských zemí (Srbsko-Černá hora je suspendováno.)

    Účelem konference je poskytnout fórum členským státům Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě, aby mohly případně vyjádřit svá znepokojení ohledně realizace ustanovení týkajících se lidských práv. Konference se bude konat v šesti oficiálních jazycích Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě.

    Konference se budou moci účastnit i nevládní organizace a budou moci také na konferenci hovořit. Níže uvedené informace jsou převzaty ze stránky Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě na této adrese. Prosím, obraťte se na mě, potřebujete-li další informace.

    - Helsinská komise amerického Kongresu

    The OSCE will have a human dimension implementation review meeting this November in Warsaw. All 54 fully participating States are expected to come (Serbia-Montenegro is suspended). The meeting is designed to provide a forum for OSCE participating States to raise any and all concerns they have regarding human dimension implementation (compliance). The meeting will be conducted in the six official OSCE languages: German, French, English, Russian, Italian, and Spanish.

    NGO representatives may attend and speak during the meeting. The information below comes from the OSCE website, http://www.osce.prag.cz/inst/odihr/activiti/meeting/hdim.htm

    NB: I could not reproduce here the workplan, which gives you an idea of what subjects will come up on what days. Please look to the website for that or give me a call.

    ORGANISATIONAL MODALITIES, INDICATIVE AGENDA AND WORK PROGRAMME FOR THE IMPLEMENTATION MEETING ON HUMAN DIMENSION ISSUES W a r s a w, 12 - 28 November 1997

    I. ORGANISATIONAL MODALITIES

    1.The Implementation Meeting will begin with the two plenary meetings*. Subsequently, two Subsidiary Working Bodies (SWB) will discuss the implementation of Human Dimension commitments and the procedures for monitoring compliance with them.

    One moderator and one rapporteur will be appointed for each of the two SWBs for the whole period of the Implementation Meeting on the basis of a proposal by the Chairman-in-Office following appropriate consultations. At least one plenary meeting will be held during the second week to consider the progress of business at the Meeting.The concluding two plenary meetings will be held during the third week. As a  general rule, no intervention should exceed seven minutes.

    2.Broad attendance of representatives of all the participating States, in particular those recently admitted, will be essential. Upon request, financial assistance could be provided from the OSCE Voluntary Fund to foster the integration of recently admitted participating States.

    3.The participation in the meeting of NGOs will be in conformity with the relevant decision of the 29th Meeting of the CSO Vienna Group (see CSO Vienna Group Journal No.29, Annex 2), based on the experience of the first and second Implementation Meetings. All sessions of plenary and Subsidiary Working Bodies will be open to NGOs. Representatives of NGOs may be invited by the Meeting to make oral contributions in plenary or in Subsidiary Working Bodies on the basis of written presentations submitted to ODIHR in advance.

    In order to provide better opportunities for possible contacts with NGOs, no formal sessions will be scheduled for the mornings of 15 and 27 November 1997.

    4.In accordance with OSCE precedent and practice, all aspects of the Human Dimension may be discussed during the Implementation Meeting on Human Dimension Issues.

    II. INDICATIVE AGENDA

    1.Opening Plenary. The plenary proceedings will consist of:

    a.Opening statements, including a statement by the representative of the Chairman-in-Office

    b.Report of the OSCE High Commissioner on National Minorities

    c.Report of the Director of ODIHR

    d.Contributions by Heads of the OSCE Missions and by Personal Representatives of the Chairman-in-Office

    2.Subsidiary Working Body 1 - Review of Implementation

    A thorough dialogue on the implementation of Human Dimension commitments by participating States in the OSCE area, as well as consideration of ways and means of improving implementation, on the basis of the broadest possible information, in particular from OSCE bodies and institutions. The discussion will be structured in the following order unless otherwise decided:

    a.SWB 1 Sessions 1-4 Human rights and fundamental freedoms, including: - Freedom of thought, conscience and religion or belief; - Freedom of expression, free media and information - Freedom of association and the right of peaceful assembly; - Freedom of movement; - Prevention of torture; - International humanitarian law;

    b.SWB 1 Sessions 5-6 Culture and education; Cultural heritage; Human contacts; Treatment of citizens of other participating States;

    c.SWB 1 Sessions 7-8 Tolerance and non-discrimination: - Equality of opportunity for men and women - Preventing aggressive nationalism - Ethnic cleansing - Racism - Chauvinism - Xenophobia - Anti-semitism Migration, refugees and displaced persons; Migrant workers;

    d.SWB 1 Sessions 9-10 National minorities; Roma and Sinti;

    e.SWB 1 Sessions 11-12 Rule of law, including: - Legislative transparency; - Independence of the judiciary; - Right to a fair trial; Exchange of information on the question of the abolition of capital punishment; Democratic institutions, including: - Free and fair elections - Democracy at national, regional and local levels; Citizenship and political rights; Civic education;

    f.SWB 1 Session 13 Role of NGOs;

    3.Subsidiary Working Body 2 - Review of the Human Dimension of the OSCE with a special focus on monitoring and enhancing compliance with commitments and on the use of existing mechanisms and procedures:

    a.SWB 2 Session 1 Enhancing implementation of Human Dimension commitments; Human Dimension mechanisms and other procedures relevant to the Human Dimension; The Human Dimension aspect of the OSCE Missions;

    b.SWB 2 Session 2 The functioning of the OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights in the Human Dimension; Further integration of the Human Dimension in the regular activities of the Permanent Council;

    c.SWB 2 Session 3 Review of the activities of the OSCE High Commissioner on National Minorities; Review of the activities of the Contact Point for Roma and Sinti Issues;

    d.SWB 2 Session 4 Programme of Co-ordinated Support for the recently admitted participating States; Improved dissemination of information regarding the Human Dimension; Outcome and improvement of, and follow-up to, the Human Dimension Seminars and regional seminars; proposals for the seminars in 1998;

    e.SWB 2 Sessions 5-6 Elections observation: reports, procedures and co-operation framework;

    f.SWB 2 Session 7 Co-operation between OSCE and other international organisations in the Human Dimension; Role of NGOs in OSCE Human Dimension activities;

    4.Closing Plenary

    a.Presentation by the Rapporteurs of the two Subsidiary Working Bodies of informal recommendations for improving implementation.

    b.Concluding statements (each not to exceed seven minutes).

    Erika B. Schlager Counsel for International Law Commission on Security and Cooperation in Europe Room 234, Ford House Office Building Washington, DC 20515 tel.: 202-225-1901 fax: 202-226-4199 e-mail: Erika.Schlager@mail.house.gov


    Nový americký fond pro nápadité stránky na Internetu

    Vznikl nový fond, jehož cílem je podporovat rozvoj inovativních stránek na Internetu. Sponsoruje ho WebLab ve spolupráci s PBS ONLINE. Fond bude financovat nezávislé projekty, které slibují poskytovat novou perspektivu na složité otázky.

    Informace o tomto novém Web Development Fund jsou k dispozici na adrese http://www.pbs.org/weblab. Žádosti nutno podat do 2. listopadu 1997. Granty budou 25 000 dolarů nebo méně, ale ve výjimečně dobrých případech mohou být až 50 000 dolarů.

    There is a new fund to encourage innovative content development for the World Wide Web. Sponsored by WebLab in association with PBS ONLINE, the fund will underwrite independent projects that promise to seek fresh perspectives on complex issues.

    Guidelines for the new initiative, called the Web Development Fund, are available online at: http://www.pbs.org/weblab with a November 2, 1997 deadline for proposals. The fund will seek proposals for projects that make imaginative use of the Web and its capabilities as an interactive, participatory medium to explore both personal and public issues in new ways.

    Proposals will be welcomed from seasoned Web designers and developers who have project ideas that they ve always wanted to do; from individuals who have a compelling idea but have no experience in Web design; and from everyone in between. In the first round, the WDF will provide selected projects with funds, guidance, technical support, and design services (if needed). PBS ONLINE will host WDF-supported projects; audio and video streaming, threaded discussions and a variety of other licensed technologies will be available. Support will average $25,000 or less but may run as high as $50,000 in cash and services for particularly exciting projects.

    And check out an article about us in today's Cybertimes:

    http://www.nytimes.com/library/cyber/week/092697fund.html

    NOTE: Please forward this announcement to other appropriate lists and organizations.

    Thanks,

    Suzanne

    Suzanne A. Seggerman WebLab

    Max Cacas / e-mail: mcacas@freedomforum.org Online Editor / The Freedom Forum & The Newseum / Arlington, Va./ USA Web sites:http://www.freedomforum.org http://www.newseum.org

    "The future is invented...not predicted." - Dr. David Clark, MIT


    Varování: příští rok bude v Británii velký nedostatek počítačových odborníků

    Financial Times 29. září 1997

    Britská počítačová společnost (British Computer Society) předpovídá, že dojde k hromadné dezerci programátorů z trvalých zaměstnání. Přejdou na trh, kde se bude pracovat na zakázku a na němž si programátoři s určitou kvalifikací kolem roku 2000 budou moci vydělávat až 1000 liber (55 000 Kč) denně. Určitým řešením by mohlo být zaměstnat počítačové odborníky ze zahraničí. SAP, největší německá počítačová firma, se obrací na ruské počítačové experty, ve snaze najít dostatek příslušných pracovních sil. Britská organizace Taskforce 2000 se snaží přesvědčit vládu, aby liberalizovala v případě počítačových programátorů imigrační předpisy.

    Očekává se, že v první polovině příštího roku bude velký nedostatek počítačových odborníků, neboť bude nutno adaptovat počítačové systémy a jejich mikroprocesory na rok 2000 a poptávka po technicích daleko překročí nabídku.

    K tomuto závěru dospěl průzkum velkých, mezinárodně renomovaných podniků, které mají celkem roční obrat větší než 100 miliard liber. Průzkum provedla britská zaměstnanecká firma Manpower.

    Problém je důsledkem tzv. "bomby roku 2000", totiž problému, že mnohé počítače nebudou schopny rozeznávat po roce 2000 data, pokud nedojde k jejich adaptaci.

    Průzkum konstatuje: "Vyskytne se větší množství firem, které se začnou teprve zajímat o adaptaci svých počítačů pro rok 2000 a budou chtít v podstatě tutéž práci, a bude muse být prováděna ve stejném časovém období." Analýza dále zdůrazňuje: "Jen málo organizací se dosud vůbec zamyslelo nad tím, jak vyřeší svůj problém, pokud se ukáže, že nynější počítačové firmy prostě nebudou mít pro ně dost pracovních sil."

    Průzkum zjistil, že méně než třetina počítačů v soukromém sektoru byla už adaptována. Ostatní počítače jsou dosud teprve jen ve fázi hodnocení či plánování. Ve skluzu jsou státní i zprivatizované podniky.

    Některé počítačové firmy varují, že nebudou schopny vyplnit zakázky ani od svých nynějších zákazníků.

    Analýza poukazuje na to, že jen málo firem vůbec začalo uvažovat o tom, jak adaptovat procesory v bezpečnostních systémech, v klimatizaci, v topení, v osvětlení, ve výtazích a ve výrobních linkách. Postiženy také zřejmě budou rezervace letenek, návštěvy pacientů u lékaře a v nemocnicích, mzdové a fakturační systémy.


    Čelíme zkoušce času

    Financial Times, 29. září 1997

    (...)

    Někteří odborníci z počítačového průmyslu se domnívají, že se problém roku 2000 přehání. Ale Robin Guenier, šéf organizace Taskforce 2000, kterou založilo britské ministerstvo průmyslu a obchodu, aby rozšířilo ve veřejnosti povědomí o tomto problému, je přesvědčen, že jen ve Velké Británii bude nedostatek alespoň 80 000 počítačových programátorů. A to naprosto pomíjí dodatečnou poptávku po programátorech v důsledku hospodářského rozvoje, technologických změn a evropské hospodářské a měnové integrace.

    I bude-li možné najít počítačové odborníky s potřebnou kvalifikací, bude to zřejmě nesmírně nákladné. Britská počítačová společnost (British Computer Society) předpovídá, že dojde k hromadné dezerci programátorů z trvalých zaměstnání. Přejdou na trh, kde se bude pracovat na zakázku a na němž si programátoři s určitou kvalifikací kolem roku 2000 budou moci vydělávat až 1000 liber (55 000 Kč) denně.

    Přitom nebude poptávka omezena jen na programátory. Možná i větší poptávka bude po vedoucích projektů, zkoušečích a elektroinženýrech, schopných adaptovat "embedded chips".

    Potenciální problémy, jak udržet počítačově gramotné pracovní síly, jsou velké. Nejzřejmějším řešením by bylo přesunout nyní všechny počítačové odborníky v každé firmě na řešení problému roku 2000. Jenže přesvědčit zaměstnance, aby pracovali na řešení nudného úkolu, který jim zároveň působí plno napětí, a aby při tom užívali zastaralý programovací jazyk, není zrovna lehké.

    Ve snaze udržet si zaměstnance a motivovat je nabízejí některé britské firmy prémie za loajalitu. Tak stavební spořitelna Cheltenham and Gloucester nabízí svým počítačovým odborníkům, kteří zůstanou u firmy až do 31. března 2000, prémii ve výši 20 000 liber (1, 100 000 Kč). Jiným řešením je obrátit se na počítačové odborníky v důchodu anebo na ty z nich, kteří přešli do jiných zaměstnání.

    Určitým řešením by mohlo být zaměstnat počítačové odborníky ze zahraničí. SAP, největší německá počítačová firma, se obrací na ruské počítačové experty, ve snaze najít dostatek příslušných pracovních sil. Avšak množství práce, které je možno poslat do zahraničí je omezeno, protože většina činností, souvisejících s odstraňováním problému roku 2000, je spojena se zkoušením adaptovaných systémů. Organizace Taskforce 2000 se snaží přesvědčit vládu, aby liberalizovala v případě počítačových programátorů imigrační předpisy.


    V jaké společnosti budeme žít

    Nechcete otisknout v BL clanek, ktery jsem napsal pred 3 lety pro Pravo? Myslim, ze je porad aktualni. Je v nem taky odpoved na pana PECINU (viz tento jeho clanek).

    Václav Žák

    V jaké společnosti budeme žít

    24. července 1994

    Václav Žák

    V denním shonu přesyceném politickými šarvátkami a jepičími skandály lehce přehlédneme, jaká společnost se u nás rodí. Máme už skutečně transformaci za sebou, jak svorně tvrdí premiér i prezident? Už jsme se vyléčili z komunismu? Vzniká u nás "standardní" občanská společnost?

    Téma občanské společnosti otevřel novoroční projev prezidenta Havla. Je to další důležité téma, po Slovensku, vyrovnání s minulostí a německé otázce, jemuž se prezident věnuje. Prezidentu nelze upřít cit pro rozpoznání klíčových politických problémů. Jistá skepse však je však na místě při pohledu na způsob, jakým se je snažil řešit. Stojí za úvahu, jestli i v případě občanské společnosti není prezidentova vize spojena s jistými riziky.

    Na okraj poznámka k roli prezidenta v parlamentní demokracii: je z ústavy neodvolatelný. Zatímco předseda vlády může na politické chyby doplatit odvoláním, prezident ne. Čeká se proto od něho jistá zdrženlivost. Ke konkrétním politickým sporům by se vyjadřovat neměl. Politik, který chce prosadit svou vizi uspořádání společnosti, se má postavit do čela politické strany a ve volbách pro ni získat podporu voličů. Jedině pak bude mít poslanecký klub, který bude hlasovat podle jeho přání. Pokusy ovlivňovat politické spory z pozice prezidenta škodí dělbě rolí mezi institucemi. Brání-li se proti prezidentovi, stěží se mezi parlamentem a vládou vyvinou normální vztahy.

    Společnost podle prezidenta Havla

    V. Havel chápe občanskou společnost v kontextu svého konzistentního celoživotního postoje: vždy mu byla blízká ochrana vlastního rozhodování občanů před byrokratickou manipulací. Je tedy pochopitelné, že se jeho pozornost soustřeďuje především na rozšíření prostoru, v němž nerozhoduje vláda, ale sami občané. Vize občanské společnosti se tak v podstatě redukovala na spor o roli a postavení neziskových organizací.

    To je zúžení problému ve dvojím ohledu. Zaprvé, V. Havel podléhá tradičnímu českému odporu ke státu, umocněnému disidentskou zkušeností s normalizovaným Československem. Stát však není erár, není něčím, co bychom měli chtít jako Marx zlikvidovat. Je to náš stát a jeho do určité míry odosobněná tvář je nutným předpokladem k tomu, aby mohl plnit svou základní funkci: být mocenským nástrojem k dodržování práva a zákona pro všechny. Měli bychom si vždy přát, aby stát byl schopen své mocenské funkce plnit, tedy abychom měli silnou vládu. Vláda, která není schopna vládnout, je demokracii ve skutečnosti nebezpečnější než vláda, která má víc rozhodovacích kompetencí, než by musela. To je zkušenost mnoha zemí, v nichž se občané za neschopnou demokratickou vládu poděkovali a vrhli se dobrovolně do náruče diktatur.

    V. Havel si ve svém okouzlení "samoorganizací života" neuvědomuje, že význam dobrovolných institucí ve společnosti je velmi omezený, pokud na ně stát nepřenese část svých rozhodovacích kompetencí. Pokud je však přenese, je na místě velká ostražitost: dobrovolně se totiž neorganizují jenom altruisté Armády spásy, ale i dravé loby. Jejich vliv na chod státu může být obrovský. Na západě se v posledních 25 letech tomuto tématu věnuje celá ekonomická škola. Mancur Olson ve své slavné knize "Vzestup a úpadek národů" dokládá, že na ekonomickém neúspěchu národů má podstatný podíl vliv malých vlivných loby, které dokázaly pomocí ochranného zákonodárství "zacementovat" změny v oblastech svého působení. Stát si proto musí ponechat účinnou kontrolu i nad institucemi, které mají samosprávný charakter. Navíc, Václav Havel také zapomíná, že občanská společnost dokáže vydávat i nepříliš voňavé plody: třeba skinheads.

    Máme sami už první zkušenosti: to, co dělají některé profesní komory, třeba stomatologická nebo lékárnická, přesahuje právní rámec, k němuž byly zřízeny. Místo institucí, které měly dbát na profesní standard svých členů, vznikly instituce, které se soustřeďují na standardy povýtce hmotné. Je typické, že honbu za rentou cudně pentlí argumenty o celospolečenských zájmech. Nezastaví se přitom ani před porušováním zákonů. Pokud by stát nátlaku ustoupil, rovnost práv občanů by se rozplynula jako nadšení ze sametové revoluce.

    Co je to občanská společnost?

    Zadruhé, pro pochopení občanské společnosti je důležitější fenomén moci. Občanská společnost je vnitřně strukturovaná tak, že řada funkcí, souvisejících s výkonem moci ve státě, není prováděna výlučně státními orgány, ale institucemi, které nezávisí na výsledku voleb.

    Vývoj moderních společností ukázal, že horizontální dělba moci (vláda, parlament, soudy, kontrola), ani vertikální (obecní a regionální zastupitelstva, federalismus) pro dostatečnou kontrolu moci nestačí. Z přímého politického vlivu se vyčlenily aktivity, které by se daly zneužít k získávání a udržování politického vlivu těch, co jsou u moci. Vznikly tzv. veřejnoprávní korporace, které řídí např. sdělovací prostředky, v nichž by jmenování ředitele vládou znamenalo politické ovlivňování zpravodajství. "Veřejnost" zde nezastupují politické strany, ale církve, odbory a jiná zájmová sdružení, případně známé osobnosti. Stejný princip platí i v sektoru veřejných služeb - zdravotnictví a sociální péči řídí instituce, které nejsou pod přímým vlivem vlády. To je důležité: politici rozhodují pouze o daních, nikoliv o pojistném.

    Ve moderních státech je státní správa apolitická, jinak vznikne nomenklatura a prebendy pro politické přátele. Státní správa nerozhoduje o financích na rozvojové projekty, to je výsadou volených orgánů. Parlamenty západních demokracií už léta neschvalují svým vládám peníze nazdařbůh, jako náš dobrácký parlament, ale pouze na přesně definované projekty. Přitom se drží zásady, že vláda rozhoduje pouze o projektech celostátního významu, regionální projekty rozhoduje regionální samospráva atd. Tím se opět zmenší manévrovací prostor pro korupci vládních úředníků či mikulášské nadílky známým a soustraníkům. Princip je jasný: politická moc musí být omezena jak v možnostech zacházet s penězi, tak ve schopnosti obsazovat pozice ve státní správě, jinak je schopna ovlivňovat politickou soutěž.

    Společnost podle premiéra Klause

    Václav Klaus v článku "Snahy o hledání třetí cesty nekončí" (LN 55) i dalších předvádí opačné stanovisko než prezident Havel. Pro něj zase veškerá spontánní aktivita i decentralizace zavání lobyismem a kolektivismem. Altruismus? Celospolečenský zájem? Jenom kamufláž skupinových zájmů! Ti, kdo s ním souhlasí, údajně vědí, že pro "spravedlivou, slušnou a solidární společnost" stačí "svoboda, politický pluralismus a trh", ostatní jsou hledači třetích cest.

    Pomiňme školácké neznalosti v jeho článcích: třeba "subsidiarita" není vynálezem bruselských byrokratů, ale normálním termínem církevního práva, který se běžně používal např. v prvorepublikových diskusích o územní správě. Občanská společnost je - v protikladu s jeho tvrzením - jedním z nejdůležitějších témat současné západní politické diskuse. U údajně konzervativního politika však překvapí vize "společnosti svobodných lidí", kterou si V. Klaus vypůjčil z arzenálu amerických libertariánů (M. Friedman, R. Nozick), jimž jsou tradiční konzervativní motivy občanské ctnosti a hodnot rodiny, tradice atd. astronomicky vzdáleny. Zatímco nejpravicovější američtí konzervativci chválí projevy V. Havla, v nichž slyší náboženské motivy, V. Klaus odmítá moderní západní kritiku liberalismu z konzervativních pozic!

    Jak si máme vysvětlit takový zmatek? Tajemství je prosté: V. Klaus žádným konzervativcem není. To je jenom rétorika.

    Američtí libertariáni jsou konzistentní: sní o státě s minimálními rozhodovacími pravomocemi. Samosprávu? Podporují všemi deseti! Přerozdělování přes rozpočet? Omezit na minimum! Kontrolu sdělovacích prostředků vládou? Jen přes jejich mrtvolu! Jim jde především o to, aby se zabránilo lobyistickým skupinám pod líbivými frázemi o "celospolečenském zájmu" získávat rentu z omezeného přístupu k trhu, který si na zákonodárcích vynutí.

    Václav Klaus přebírá jejich slovník - s dosti podstatným rozdílem, že on je pro stát jako řemen. Patrně aniž si to uvědomuje, převzal z minulého režimu názor, že státní moc nemá omezení. Vůbec nechápe, že liberální demokracie je založena právě na tom, že i vítěz voleb má jenom omezenou moc.

    A o moc se dělit nechce. Ani s veřejnoprávními korporacemi, ani s Bruselem. To je vůdčí motiv jeho politiky: proto chce Evropskou unii omezit na zónu volného obchodu a odmítá Maastrichtskou smlouvu. Tato politika může zabránit našemu vstupu do EU. Proto je pro něj Listina základních práv a svobod "plevelem v ústavě". Proto chce mít kontrolu nad sdělovacími prostředky, odmítá "ty různé rady", které je řídí. Proto slyšíme trvalé útoky na Fond národního majetku, Všeobecnou zdravotní pojišťovnu, Fond tržní regulace atd. Proto nechce ani slyšet o neziskových organizacích, nechce, aby s pojistným hospodařily fondy. Proto nechce ani regionální uspořádání. Decentralizace by vládu mocensky oslabila. Senát také nechce, znamenal by další tříštění moci. Z profesních komor chce udělat spolky zahrádkářů, krok za krokem vyřazuje ze hry odbory. Nejradši by zrušil tripartitu. Prosazuje jednací řád parlamentu, který by znemožnil účinnou kontrolu vlády. Odmítá ombudsmana. Parlament změnil jedinou nezávislou instituci, která mohla kontrolovat vládu (Nejvyšší kontrolní úřad) z odborné na politickou. Vláda zrušila možnost kontroly privatizace soudem a zrušením prokuratury omezila možnost právního dohledu nad státní správou.

    Premiér prostě chce, aby vláda měla mocenskou kontrolu nad většinou dění ve státě, aby politická moc vítěze voleb procházela společností až do konečků prstů. Je přesvědčen, že se tím zbaví nebezpečí lobyingu.

    Kdyby vládní kontrola skutečně zlepšila fungování státu, mohli bychom premiéru Klausovi jenom děkovat. Vždyť kritika chování řady institucí je oprávněná. Vyberme namátkou:

    -Rozhodování obecních zastupitelstev je často zejména v menších městech spojeno s porušováním zákonů.

    -Naše veřejnoprávní sdělovací prostředky zajišťují objektivní a vyvážené informování veřejnosti jen částečně. Rady, které sdělovací prostředky řídí, nekontrolují, kolik času jednotlivé politické subjekty ve vysílání dostaly. Redaktoři veřejnoprávního rozhlasu nepracují podle profesionálního kodexu - např. "rozhovory" se zástupci soukromých firem, které jsou mnohem spíš neplacenou reklamou, jsou v západních veřejných médiích zcela nepřípustné.

    -Některé rozsudky i rozhodnutí soudů o vazebních podmínkách jsou nepřiměřené závažnosti spáchaných trestných činů. Soudce např. odmítl uvalit vazbu na skiny, kteří házeli zápalné bomby do rómských bytů!

    -Pro parlament nebyla parametrem výběru soudců Ústavního soudu znalost ústavního práva, ale postoj k lustračnímu zákonu. Výsledkem je, že Ústavní soud zasahuje do tvorby práva!

    -Úroveň smluv, které uzavíral Fond národního majetku, byla žalostně nízká a daňoví poplatníci na to značně doplatí. Nedokázal ani řídit podniky, jejichž státní účasti měl spravovat.

    Řešení V. Klause je však řešením zdánlivým. Mocenská politika, které je protagonistou, vede k centralizování rozhodování ve vládě a vyvoláva boj uvnitř i mezi institucemi. Dokonce ani parlament nemá spravedlivý jednací řád, většina v něm diktuje menšině. Mocenský boj se pochopitelně přenáší i dovnitř vládní koalice - takže kola vládního stroje začínají mlít naprázdno.

    Lobyistické praktiky tím nezmizí. Naopak, mocenská politika, která podceňuje obecný zájem, se musí soustředit na zájmy hmotné: majetek nebo postavení. Lobyistické praktiky tak mají otevřenou cestu přímo do politických stran a do státních institucí. Není divu, že se vládní koalice stále brání podrobit transformaci etickým normám. Schází zejména majetkové přiznání v daňových zákonech, které je jediným způsobem ke kontrole korupce. ODA a ODS odmítají zveřejnit sponzory svých stran. Mnoho vládních rozhodnutí by se dostalo do jiného světla. I bez toho však existuje řada příkladů nepřijatelných praktik:

    -Pohádce o tom, že M. Macek privatizoval Knižní velkoobchod z lásky ke knihám (skandál odhalil bývalý NKÚ), dnes asi stěží někdo věří. Tím se také dostává do jiného světla intervence M. Uhdeho.

    -Státní fond kultury svěřil organizaci loterie společnosti, jejímiž společníky jsou přítel V. Klause herec Bartoška a jeden z "otců zakladatelů" ODS Petr Havlík. Místo, aby si fond vybral ve výběrovém řízení společnost, která by měla pro rozjezd loterie vlastní kapitál, nadělil firmě startovné ve výši 350 mil. Kč mj. hypotékou na dům u Hybernů! To není malá, to je velká domů.

    -Předseda vlády jezdí do ciziny na pozvání soukromých firem, jeho manželka je členkou dozorčí rady velkého podniku se státní účastí.

    -Ministři se veřejně předvádějí v dresech soukromých firem.

    -Předseda vlády ironicky konejší ministra průmyslu, že mu potvrdí, jak se zastával zahraničních firem při projednávání privatizace petrochemie.

    -Náměstek ministra privatizace Jurečka (ODS) byl v televizi veřejně obviněn, že svévolně změnil rozhodnutí o privatizaci jednoho plzeňského stavebního podniku.

    -Vedoucí místa ve státní správě jsou obsazována podle politické příslušnosti. A tak dále.

    Vznikl tak neuvěřitelný propletenec soukromých a veřejných zájmů, který je mnohem nebezpečnější než veřejně deklarované lobyistické skupiny. "Pragmatismus" (čti: pohrdání právem) vládní koalice vedl k nejhoršímu možnému výsledku: politické strany (a u nás jsou malé, proto zranitelné) se samy změnily na lobyistické skupiny. Politická moc se používá k opatření peněz a prebend.

    Hrozí nám dvojí nebezpečí

    Chceme-li žít v občanské společnosti, pak se politické uspořádání musí vyhnout jak Scylle odporu ke státu a naivity, s níž Václav Havel jednostranně zdůrazňuje téma "samoorganizace života", protože by se stát mohl oslabit natolik, že by se nedokázal bránit lobyistickým praktikám, tak Charybdě "společnosti občanů" Václava Klause, v níž politická moc kontroluje společnost až do morku kostí a lobyistické a korupční praktiky ovládají slabé politické strany.

    Co je řešení? Trpělivé budování nezávislých institucí a kontrolních vztahů mezi nimi, i za cenu přechodných komplikací. Politika mocenského nátlaku musí být nahrazena politikou hledání dohody. Jedině pak se v politice udrží lidé s vlastním svědomím, ne jenom zkorumpovatelné loutky. Liberální stát spočívá na napětí mezi nezávislými institucemi, z nichž každá má omezenou působnost. V tomto napětí se vyjevuje nemocná tvář politiky, lépe řečeno politiků, jejichž odchodem ze scény se nemoc léčí. Je zřejmé, že před tím, než se tato tradice vytvoří, budou instituce tápat. To je daň za přetržení demokratického vývoje léty nesvobody. Ovšem např. porušování zákonů obecními zastupitelstvy přece nemůže být argumentem pro omezení samosprávy, ale pouze výzvou ke zřízení účinného kontrolního mechanismu!

    V. Klaus se však snaží instituce podrobit vládnímu řízení. Do značné míry se mu to podařilo. Za každou cenu bagatelizuje aféry, je velmi úspěšný ve vnucování svých názorů sdělovacím prostředkům. Servilní žurnalisté už jsou zase v předklonu - kdyby ministerský předseda prohlásil, že je Panna Orleánská, druhý den otisknou poutavý rozbor, v čem je jeho panenství konzervativní. "Nezávislá" televizní stanice po intervencích premiéra neodvysílá rozhovor, v němž mu ujely nervy, protože dostal jiné otázky, než na jaké byl zvyklý.

    Co je výsledkem? Zmizela odpovědnost za politická selhání. Politická scéna se změnila v bahniště, z něhož politika stěží vyloví trestní senát. Vzpomeňme na "strážce zákonnosti" Šetinu. Ovšem co ještě bude muset spáchat třeba ministr Baudyš, aby konečně zmizel z vlády, si lze stěží představit. A nezmar Macek? Za úspěchy v privatizaci dostal pozvání na večeři s M. Thatcherovou. Těžko to vnímat jinak než jako políček veřejnosti.

    Vládní koalice předvádí občanům, jak se různým lidem měří různým metrem. Nelze samozřejmě zabránit tomu, aby do politické strany nevstoupili lidé, pro něž je etika prázným pojmem. Pokud to však veřejně předvedou a jejich strana je z veřejného života neodstraní, ničí důvěru ve spravedlivé uspořádání společnosti. To však patří mezi smrtelné hříchy, které je možné na demokracii spáchat: každá společnost se bez víry ve spravedlnost rozpadne.

    Politika musí být férová

    Dnes už je zřejmé, že cesta do občanské společnosti nebude krátká. Názor prezidenta Havla, že už v postkomunistické společnosti nežijeme, patří, bohužel, do kategorie útěšných tvrzení. Normalizační režim nám pokazil natolik vkus, že nám připadá normální, co pro demokratickou společnost musí být zcela nepřijatelné. Žádný ministerský předseda civilizované země by politicky nepřežil soukromou návštěvu zahraniční firmy na její účet!

    Obráží se to i v justici. Soud dvakrát zamítl uznat jako pokus o úplatek milión, který bývalému premiérovi české vlády Petru Pithartovi nabídl ředitel Agrobanky jako příspěvek pro OH za přiklepnutí budovy, kterou banka chtěla získat. Jasnější případ si snad ani nelze vymyslet. Přesto soud na postupu ředitele neshledal závady! Jaký se tím vytváří precedent pro současné držitele moci?

    Co je největším nebezpečím, že se nám občanská společnost v blízké budoucnosti bude spíš vzdalovat? Skepse veřejnosti vůči možnosti férové politiky. Pak i snaha sdělovacích prostředků odhalovat skandály vyzní naprázdno. Bude-li veřejnost mlčky předpokládat, že ti, co jsou u moci, vždycky syslí pro sebe, a nebude ze skandálů vyvozovat politickou odpovědnost, politici nebudou mít důvod své chování měnit.

    Václav Žák



  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|