Vazeny pone Culiku,
snazim se do diskusi normalne neprispivat, protoze vzdycky se najde nekdo, kdo ma nazor zcela jiny, a kdo se ma porad hadat, ze jo.
Ale udalo se neco, co mne nadzdvihlo tak moc, ze jsem sedl a psal. No a kdyz uz jsem to napsal, a poslal, tak jsem si rek, ze bych asi mel poslat kopii Vam.
Dej se vule Bozi.
Je to osobni e-mail dopis panu Pecinovi, ohledne jeho akce proti dvojimu obcanstvi. Pokud to zverejnite, asi se na mne hodne lidi sesype, ale proc se mam bat.
Co mi pan Pecina odpovedel uz neprikladam, konecne je to jeho dopis, a nemohu rozhodovat za nej.
Michal Málek, Boise, U.S.A.
Dopis Tomáši Pecinovi
Vazeny pane,
ona ta vec neni tak jednoducha.
Vtip je totiz v tom, ze jediny, kdo se o ceske obcanstvi takhle zajima, jsou americti Cesi. Oni totiz Cesi treba v Kanade dve obcanstvi maji.
Bojujete tedy proti dire v zakonu, nikoli proti tem Cechum v Americe. A uz vubec mi unika proc.
Muj vlastni pripad: Mam ceske obcanstvi, ale ziju v Americe, cili bych asi mel mit obcanstvi mistni.
Ale, tak jako nemuzu zaprit vlastni mamu, tak nemuzu zaprit tu zemicku, kterou jsem 14 let nevidel, a nevim zda kdy uvidim.
Ale jsem Cech, zpusobem, ktery si ve sve malosti neumite predstavit.
A proto stojim za pani Fuchsovou, protoze se pere a hada, a necha si nadavat.
Vzdyt by pohodlne mohla drzet zobak, a delat si svoje.
Vite kolik lidi mi pred mym odchodem z Ceskoslovenska reklo, ze oni by nemeli odvahu odejit?
Presne tolik jako ted rika, ze ja zbabele utek, zatim co oni bojovali.
Znam ten jejich boj, bojoval jsem s nimi ve stejne hospode. Hrdinove statecni.
Ale co se rozciluju, lide, kteri nechteji chapat, vzdycky byli a budou.
A tak mi zbyva uz jen si vazit donu Quichotu. Fandim jim, zavidim jim tu jejich odhodlanost bojovat, i kdyz sam se zmohu jen na to, abych stal opodal a fandil.
Omlouvam se tem, ktere jsem nazval donem Quichotem, ale kdyz on byl kdy jediny, ktery se do toho boje pustil.
Na nem neni nic spatneho.
Ale Vy, cesky narod nejste nicim jinym, nez tim vetrnym mlynem. I s tou Vasi slavnou revoluci, co se nekonala.
Revoluce podle hesla " My Vam to dame, a Vy nam nic neudelate".
Dyt ja taky "bojoval" v 68, s praporkem v ruce, a utikal, kdyz se Rusove koukali.
A takovych nas bylo, pozdejsich hrdinu.
Bez ucty,
Michal Malek, USA
Pane Pecino,
divim se, ze jste tak naivni. Ocekavate snad, ze se pod ten Vas lzivy zvast nekdo podepise s plnou adresou a rodnym cislem, kdyz Vy sam se skryvate za pouhou anonymni e-mailovou adresou? Kdo vlastne jste, clovece?
Jen si tam (kdekoliv jste) klidne pestujte to vase zaPecnictvi s "jedinym" obcanstvim, ktere plati jen pro nektere.
Maucta.
Robert Smolík
České občanství
Vazeny pane Culiku,
pisete v poznamce na mou reakci, ze kazdy Cech ma prirozene pravo na ceske obcanstvi. To je typicka reakce v duchu moderniho nacionalismu, ktery se rozvinul v Nemecku v minulem stoleti (velmi zjednodusene receno).
Do te doby totiz platilo, ze obyvatel statu (poddany) ma prirozenou povinnost bojovat za sveho krale. Pokud kral pozbyl urcite uzemi a na nem zijici poddane, prislusni poddani byli povinni bojovat za sveho noveho pana.
Anomalie Ceska spociva v tom, ze nase uzemi je stale na temze miste a pod stejnou hlavickou, coz je v Evrope uplna vyjimka.
Tam bych hledal teoreticke koreny problemu - neporozumeni rozporu mezi stredovekym a modernim pojetim obcanstvi.
Prakticke koreny jsou, a o tom jsem stale presvedcen, v militantnich formach zavisti (takzvane vrazdeni sousedovych koz), kter jsou v Cesku nadprumerne rozvinute.
Ve vetsine pripadu rozhoduje zvykove pravo, dnes vetsinou kodifikovane.
Proto ve Svedsku je uzus, ze kdo se rozhodne pro jine obcanstvi ztraci obcanstvi svedske - je to kodifikovana forma stredovekeho pojeti obcanstvi.
V Nemecku a Madarsku naopak plati, ze kdo mluvi nemecky nebo madarsky nebo se hlasi k tomuto puvodu ma narok na specialni ochranu nemeckeho, nebo madarskeho statu.
Vetsinu kdysi rozhodly parlamenty prislusnych statu. Muze to s sebou nest ruzne nasledky.
Nedavno jsem sedel na jedne konferenci s clovekem, ktery pochazi z te casti Lucemburska, ktera dnes patri Nemecku. Jeho otec byl ucitel valonske narodnosti. Za valky byl nepred zavren Nemci jako Belgican, pak propusten a pak opet zavren Spojenci, kteri zavirali smahem vsechny ucitele nemeckych skol, kteri nebyli nemecke narodnosti, jako zradce.
Kdyby se na nemeckem uzemi uplatnoval stredoveky typ obcanstvi, bylo by uplne samozrejme, ze tento pan slouzil jako statni urednik tomu vladci, ktery prave prislusne uzemi ovladal.
Osobne jsem pro to, aby Cesi meli moznost mit dvoji obcanstvi kdekoliv na svete. Predevsim proto, ze v historii 20 stoleti vetsinou Cesi mohli bojovat za demokracii pouze jako velezradci a tudiz byli z hlediska valecneho prava v komplikovanejsi situaci, nez kdyby meli jinou narodnost.
Bohuzel ale cesky parlament rozhodl jinak. Pravda, v okamziku deleni Ceskoslovenska bylo pro nas vyhodnejsi postavit se na pozici naroda stredovekeho - obyvatel urciteho uzemi.
Ostatne rozpor dvou pojeti obcanstvi stal v zakladech Ceskoslovenska - Cesko vzniklo v historickych hranicich zatimco Slovensko v hranicich rozsireni etnickeho naroda.
Vliv tohoto rozporu na sudetonemecky problem asi neni treba ilustrovat.
S uctou