pondělí 7. září

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Sdělovací prostředky:
  • Události České televize: 6. září 1998: pořád stejné chyby
  • Edinburská mediální konference: "publicistické a zpravodajské pořady českých televizí jsou jako groteskní parodie, natočené Milošem Formanem"
  • Píše Čulík o druhořadosti v českých televizích příliš tvrdě? Srovnání: kritik deníku Sunday Times o edinburském televizním festivalu Reakce:
  • Mocní tohoto světa nemají morálku (Vratislav Kuška)
  • Má cenu hlas volajícího na poušti? (K.P.)Oznámení:
  • Časopis Hurontaria č. 13 na síti

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • A selection of articles in English, dealing with the Czech politics and the Czech media, mostly published in the Czech internet-daily Britske listy over the past year or so, is at this address.
  • Zde je minulé vydání Britských listů.
  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.
  • Adresa Britských listů je zde. Pouze když nefunguje, pište na tuto alternativní adresu.
  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).
  • Týdeník o nových knihách a o literatuře "Knihy online" má adresu http://knihy.internet.cz
  • Časopis Neviditelný pes, který vydává Ondřej Neff, je na adrese http://pes.eunet.cz.
  • archívu Britských listů jsou nyní k dispozici tematicky uspořádané články, zveřejněné v BL v letech 1996 - 1997.
  • Měsíčník Nová přítomnost je nyní k dispozici na síti.
  • Stránky české skupiny Amnesty International najdete na adrese http://www.amnesty.cz.
  • Stránku diskusního pořadu České televize Na hraně, věnovaného problémům a názorům mladé generace, najdete na této adrese.

    Co je nového v České republice

  • V Praze na  Starém Městě v Jilské ulici vybuchla bomba a zranila dvě turistky. Důvod kladení těchto bomb je neznámý.

  • Místopředseda vlády Pavel Rychetský (ČSSD) odmítl kritiku někdejšího ministra zahraničí Josefa Zieleniece postoje sociálně demokratické vlády k vysílání Rádia Svobodná Evropa/Rádia Svoboda z Prahy pro Írán a Irák. Zemanova vláda se podle Rychetského v ničem neodchýlila od kursu kabinetu Josefa Tošovského, a pouze své stanovisko v písemné podobě zveřejnila.

  • Místopředsedkyně Poslanecké sněmovny a ČSSD Petra Buzková v České televizi ostře kritizovala KDU-ČSL za pokrytectví, protože se teprve nyní staví do role obhájce občanské společnosti, zatímco jako členka bývalé vládní koalice dělala vše pro to, aby její vznik mařila. "Takový vrchol pokrytectví, jaký tady předvedl (předseda KDU-ČSL Josef Lux), jsem opravdu neslyšela už dlouho, protože si velice vzpomínám, jak v posledních šesti letech vláda, jejíž KDU-ČSL rozhodně byla jedním z členů, zacházela s jednotlivými instituty občanské společnosti ..." zdůraznila Buzková. Podle Buzkové zlikvidovali lidovci návrh na ustavení úřadu ombudsmana a příliš se neangažovali ve vzniku regionální samosprávy. Lux se proti kritice Buzkové ohradil a zdůraznil, že takovým nálepkováním ČSSD přejímá způsoby jednání ODS. (Škoda, že zpravodajství v ČR znovu víceméně degenerovalo v hádky politiků, zatmco skutečné problémy zůstávaji nepovšimnuty a neřešeny.) - Buzková skutečně vystupovala v nedělním pořadu V pravé poledne velmi energicky a tak jako před několika týdny moderoval tento pořad Karel Kuehnl za Unii svobody, Buzková pořad moderovala ve prospěch ČSSD. - Moderátor pořadu V pravé poledne je nyní trochu lepší, snad se nebojí, jenže co je to platné, když nemá řádné profesionální průzkumné zázemí a nemůže tedy pořad uřídit, vést ho pořádně. Tak se pořad stává obětí různých politiků, a to by se České televizi dít nemělo. Co je však na tom nového? Opakujeme to pořád.

  • Demonstraci na svou podporu svolávají na pondělní odpoledne stávkující učitelé Učiliště a speciálních škol v Kladně-Vrapicích. Demonstraci stávkující svolávají na 16:00 před Městský úřad Kladno - Sítná. Tehdy začíná v Praze demonstrace před ministerstvem školství na podporu kladenských učitelů, svolaná časopisem Budoucnost. "Ve školství chybí finanční prostředky. Státní úředníci místo toho, aby je získali snížením administrativy na školách, školských úřadech a ministerstvu, jako jsme to udělali my, se je budou snažit ušetřit na našich speciálních zařízeních a hlavně na našich handicapovaných dětech," uvádí se v prohlášení učitelů. Učitelé z Vrapic stávkují proti odvolání ředitelky Hany Topinkové z funkce. Ředitelku odvolalo ministerstvo školství koncem července poté, co se seznámilo s výsledky kontroly hospodaření vrapické školy.

  • Přestože ministr kultury Pavel Dostál tento postoj kritizuje, generální ředitel Jakub Puchalský utajuje svůj projekt, na jehož základě zvítězil letos na jaře v konkursu na svou nynější funkci. Tento jeho postoj schvaluje i Rada České televize, viz tento rozhovor Tomáše Peciny s místopředsedou Rady Vladislavem Kučíkem. (Viz též zde). Šéf zpravodajství ČT Zdeněk Šámal odmítl odpovědět na třináct závažných otázek, týkajících se zhoršování úrovně zpravodajství ČT a označil Britské listy za "nenávistný, téměř goebbelsovský list". - Česká televize dosud neobjasnila ani vztahy společnosti Hroch k ČT.

    Výběr textů z posledních dní:


    Takhle se to skutečně nehne: Události ČT v novém hávu jsou úplně stejné, totiž prázdné a bez zpráv, jako předtím

    "Jestli si pan Puchalský myslí, že je to nějakej pokrok, že udělali tu znělku těch Událostí modrou, tak to se dost mýlí." - hlas pražského občana

    Jan Čulík zklamaně po shlédnutí nedělních Událostí: "Ale ona je ta zpravodajská relace úplně prázdná bez obsahu...?"

    Pražský občan, sledující Události ČT pravidelněji: "Ale tak tomu je od té doby, co je v těch Událostech ten Klepetko..."


    S velkým zájmem jsem usedl před Události České televize, vysílané včera, v neděli 6. září, protože jsou připravované už po inzerovaných převratných změnách ve zpravodajství České televize. Tak jsem byl skutečně zvědav, jaké to bude.

    Obávám se, že výsledkem bylo zklamání.

    Změny, k nimž došlo, jsou povrchní a minimální. Události mají novou, modrou znělku. Ve studiu sedí před kamerou zároveň dva čteci zpráv, Bohumil Klepetko a Jolana Voldánová. Za nimi je mlhavě vidět prostor zpravodajské redakce.

    Celkově se dá říci, že tento zůsob prezentace zpráv je asi modernější a alespoň povrchně "bezprostřednější", než dosavadní prezentace prostřednictvím jednoho hlasatele (která je ale autoritativnější, viz televize BBC, nebo třeba britská komerční televize ITV, která programově vytvořila v zájmu vlastní sledovanosti z jediného autoritativního "anchormana" - moderátora, který čte zprávy - velkou celostátní mediální hvězdu).

    Velmi urážlivé vůči divákovi je na změnách v prezentaci Událostí to, že se filozofie a podstata zpravodajské relace vůbec nezměnila. I nadále zůstávají Události tím, co komunikují, groteskně amatérské. Urážkou diváků je to, že se Česká televize se nepokouší změnit špatnou podstatu zpravodajství. Ví asi, že toho není schopna - a tak bezostyšně manipuluje televizního diváka podružnými kosmetickými změnami.

    Vlastně politováníhodné je také to, že se při svém modernizačním úsilí v Událostech nezmohla Česká televize na nic jiného, než povrchně okopírovat prezentaci Televizních novin TV Nova.

    Když už se snad Česká televize programově rozhodla měnit pouze kosmetické aspekty svých zpravodajských pořadů, nemohli si její tvůrci alespoň vymyslet něco originálního?

    Ještě jedna důležitá změna:

    Podobně jako televize Nova se začali moderátoři České televize v Událostech občas podbízet divákům neffovskými familiérnostmi (viz časopis Neviditelný pes). Před časem jsem psal o tom, jak efektivně rezonuje Neviditelný pes s potřebou českého čtenáře či diváka, aby mu bylo potvrzeno, že existuje v důvěrně známé, družné společnosti kamarádů, kde nic nezpochybňuje jeho hodnoty a všichni jsme přátelé žijeme v příjemném, domáckém teplíčku, kde se všichni na sebe vzájemně usmíváme a jsme šťastni. Nyní začala této psychologické techniky víc využívat i České televize. Klepetko i Joldánová vrhají "upřímné", "pozitivním" citem naplněné pohledy směrem na kameru a relaci Události občas prokládají větami, které nemají žádnou komunikační hodnotu, jejíchž účel je však mimojazykový: připoutat diváka psychologickou manipulací k obrazovce. Úsilí o tzv. "lidský kontakt" mezi moderátorem a divákem se podstatně zvýšilo. Klepetko se teď trvale na diváka culí do kamery. Říká tím: moje domácí zpravodajská redakce sice českým občanům není schopna poskytovat informace o tom, co se děje v jejich zemi, zato jsme se jim rozhodli dávat pravidelná psychická pohlazení, aby se cítili dobře.

    "Nechci se vás ptát, co jste měli k obědu, ale v Červeném Hrádku měli svíčkovou,"zněl v rámci této psychologické kampaně, jejímž účelem je zakrýt prostřednost, Klepetkův úvod k poslední zprávě Událostí z neděle 6. 9. o jakési soutěži jedlíků na tomto malém městě.

    Jistě, měla to být úsměvná závěrečná "nezpráva", taková, jakou britské televize vysílají na konec svých zpravodajských bulletinů s úvodem, "And, finally..." (Potíž je, že předtím většinou v britských televizích předcházejí relativně seriózní zprávy.)

    Dikce většiny zpravodajů Událostí České televize je stále špatná, jako byla před několika měsíci. Zdálo se mi, že někteří reportéři mírně zpomalili, přesto však je rychlost tempa podání zpráv pořád příliš velká. Česká televize holt závodí s Novou a myslí si, že musí diváky rajcovat, když ne obsahem svých zpráv, tak alespoň "dramatickým tempem přednesu". Jmenovitě projevil nedokonalý, unaveně znějící, profesionálně necvičený hlas při reportáži o výbuchu bomby v pražské Jilské ulici (hlavní zpráva dne) Patrik Kaizr. Jeho jazykový projev působil jako projev nějakého mladého neznalého studenta, a bylo proto docela překvapením, když se Kaizr v závěru reportáže objevil před kamerou jako docela zralý muž

    "Jednalo se o nástražný výbušný systém ve tvaru bomby," promluvila v reportáži o atentátu v Jilské ulici mluvčí policie pozoruhodnou novořečí. Snaha lidí, vystupujících na veřejnosti, se vyjadřovat "oficiálně", tedy šroubovaně, je skutečně komická. To ovšem nebyla vina České televize. Dvě stručné výpovědi očitých svědků byly natočeny a sestříhány dobře - ovšem, nekladlo to na autory reportáže žádné příliš hluboké analytické nároky.

    Důležité by bylo vědět, co je za těmito závažnými bombovými útoky. Zdá se mi, že je to útok na poslední, dosud fungující hospodářský sektor ČR - na turistiku. Vznikne-li v zahraničí pověst, že je Česká republika nebezpečná země, turistice přinášející stamiliardy korun ročně bude konec. Taková pověst se napravuje velmi špatně. Proč se o tom Kaizr v reportáži nezmínil? To je právě totiž ta schopnost zprávu dotáhnout až k jejímu obecnějšímu významu a umět proniknout pod povrch základní, původní informace.

    Jak začínala další zpráva? Dramatickou informací: "Za 68 dní začnou senátní volby." To je skutečně tedy zpravodajská bomba, pomyslel jsem si. Ale ČT překvapila. Je si zřejmě vědoma nedostatku zpráv, a tak alespoň si objednala průzkum veřejného mínění - něčím se ty Události zaplnit musejí. Otázka je, čím se tyto průzkumy veřejného mínění zabývají, a do jaké míry jsou náhražkou pro to, co se v zemi skutečně děje. Jak to vypadá v dnešní době s podnikatelským úsilím malých a středních podnikatelů? Co se děje s lidmi, kteří se zadlužili, aby vytvořili malou firmu, nebo si zrestaurovali hotel, a firma neprosperuje?

    Slyšel jsem včera o případu, kdy se jeden takovýto podnikatel kvůli zadluženosti oběsil. Proč se o takovýchto věcech nikddy nedozvíme ze zpravodajství České televize? Proč z nich ČT nikdy nevyjde v rámci širší analýzy?

    No, nevadí, máme alespoň zástupné průzkumy veřejného mínění. Podle toho nejnovějšího by dnes v senátních volbách hlasovalo pro ČSSD 35 procent voličů, pro ODS 26 procent. (No a co...)

    Reportáž obsahovala počítačový graf, znázorňující nynější volební podporu. Reportérka sice přesně neříkala totéž, co graf obsahoval, ale významově se komunikační signál grafu a zároveň čteného komentáře už nepletl. (Obdobně o dost profesionálnější než ještě před několika týdny byla komentářová prezentace grafu platů poslanců, soudců a tuším některých dalších činitelů v následující reportáži.)

    Jinak byla reportáž o volbách do Senátu, které se budou časem konat, typickou nezprávou. Mají se sice uskutečnit určité ústavní změny, podle dohody mezi ČSSD a ODS, ale zatím se o nich vůbec ještě nejedná, vyrozuměli jsme z reportáže. Reportérka se neuměla rozhodnout, co je vlastně jádro zprávy a o čemu by měla informovat hned zpočátku a zgruntu.

    "Reforma v Rusku musí pokračovat," následovala informace Petra Kopeckého ze Salcburku o jakémsi zasedání papalášů Evropské unie o Rusku. Už jsem o tom psal mnohokrát - zahraniční události doléhají do Čech prostřednictvím České televize jen mlhavou, dalekou ozvěnou. Kopecký zopakoval výroky nejvyšších představitelů EU na tomto zasedání, nepokusil se ani o stručnější analýzu historie postojů EU vůči Rusku.

    Je rozumné, aby EU vnucovala Rusku svůj model "sociálního tržního hospodářství"? Je to vůbec aplikovatelné? Bylo rozumné dávat Rusku všechny ty dosavadni půjčky? Dohlížela a pomáhala Evropská unie v Rusku dostatečně na "realizaci reforem"? Je vůbec možno v Rusku na něco takového dohlížet? O tom se ve zprávě nemluvilo. Zaujala mě dřevěná formulace Petra Kopeckého, podle níž EU "odmítá personifikovat deklaraci". Pokud chtěl Petr Kopecký říct, že je sice Evropská unie nynější situací v Rusku znepokojena, žádnému jednotlivému člověku ji však nechce dávat za vinu, myslím, že se mu to docela nepodařilo.

    Další zprávou bylo: "Soukromí lékaří hodlají hájit své zájmy daleko víc než dosud."( Mně takovéhle zprávy vždycky připomínají zpravodajství z éry socialistického realismu: "Na Karlovarsku se vyrábí lidový porcelán....") Soukromí lékaři to řekli na jakési konferenci, konstatovala ČT.

    Následující dramatická informace zněla:

    "Parlament nestihne projednat zákon o čtrnáctém platu." Situace vypadá tak, pronesl Klepetko z hlediska komunikačního obsahu zbytečně, z hlediska přátelského lísání se k posluchačům, aby se zvyšovala sledovanost , však významně. A pak následovalo další psychologické pohlazení obsahově prázdnou větou: "Události ještě zdaleka nekončí," pravila Voldánová objevně.

    Jiří Potužník, který se bohužel stále nenaučil jasněji česky vyslovovat připravil zřejmě z agenturních zpráv pasivní, prefabrikovanou informaci o demonstrantech v americkém New Yorku. Nebylo zjevné, proč televize tuto zprávu vysílala. Její význam visel ve vzduchu. Vysvětleno nebylo nic.

    Substandartní výslovnost Jiřího Potužníka vynikla zejména ve srovnání s dikcí Libora Dvořáka, který mluví kultivovaně a profesionálně. Jenže - a o tom už jsme v Britských listech také vícekrát psali - je neobratné projevy zahraničních státníků simultánně tlumočit. Daleko efektivnější a profesionálnější by bylo jejich výroky překládat pomocí podtitulků. Nedávno to Události skutečně začaly dělat. Proč se nyní znovu vracejí k této neprofesionální praxi?

    (Mimochodem, nezlobte se, ale když si někdo nechává v televizi říkat "Jiří František Potužník", je to snob. Kde je soudnost a skromnost, milý Jiří Františku Potužníku? Jak může divácká obec brát někoho, kdo si pompézně říká Jiří František Potužník, brát jako reportéra s profesionální autoritou vážně? Nebo že by skutečně měli pravdu čeští mediální odborníci, kteří mě upozorňují na to, že hlavním problémem lidí, kteří se v ČT objevují na obrazovce, je vysoká míra ješitnosti?) Další prefabrikovanou reportáž o jmenování Kim Džon Ila šéfem severokorejského státu připravil Libor Dvořák. Ani slovo v ní kupodivu nebylo o tom, že vládne podezření, že v Severní Koreji zahynuly v posledních letech milióny lidí hladem. Proč nedokáže Česká televize napsat zprávu tak, aby vycházela z osobních zkušeností jednotlivých lidí?

    V další informaci se Jiří František Potužník tak trochu pokusil o bulvár. Ať se ta sledovanost našich Událostí zvyší alespoň nějak, že? Natočil reportáž o "střelbě na lidi jako zábavě" - na pražské Štvanici se totiž hrál paintball - střílení barvou z pistolí po druhých lidech - při zásahu vznikne, jak uvedl Jiří František Potužník, "barevný flek".

    Zajímavé bylo sledovat, jak Jiří František Potužník dává dohromady voajeristickou reportáž, která se chvíli trochu alibisticky tvářila, jako že je společensky angažovaná a ustaraná: vždyť nakonec, zdálo se, že argumentuje Jiří František Potužník, když po sobě střílejí lidé, i když je to jen barva, je to znepokojující, ne?

    Jenže nakonec se reportáž vrátila do relativistického voajerismu. "Názory veřejnosti i odborníků na paintball se dosud různí," uzavřel Jiří František Potužník. Ony se snad nemají různit? Není v demokratické společnosti normální, že se většinou "názory veřejnosti i odborníků různí"? Očekává se snad, že časem zavládne socialisticky jednotné stanovisko? Dosud však nezavládlo, takže ani Jiří František Potužník se neodváží vyjádřit k věci profesionální úsudek. Nevíme tedy, proč se reportáž vlastně natáčela, kromě toho, aby se Česká televize taky trochu vyrovnala Nově, a v hlavním večerním zpravodajství byly alespoň nějaké pistole.

    Jan Čulík


    Edinburská mediální konference: "publicistické pořady českých televizí jsou silně depolitizovány. Jsou jako groteskní parodie západních televizních publicistických pořadů, kterou natočil Miloš Forman"

    Přijetí mého referátu o zpravodajství v České televizi, jehož českou i anglickou verzi jsem zveřejnil v těchto Britských listech, bylo zajímavé. V západním, mezinárodním prostředí začal fungovat onen běžný civilizační kontext, s nímž mám v Británii dvacetiletou zkušenost, když však o něm hovořím, někteří čeští čtenáři ho odmítají jako nějakou "čulíkovskou podivnost".

    Mezinárodní konference o západovýchodní mediální problematice poskytovala jednotlivým přednášejícím jen cca 15 - 20 minut pro jednotlivá vystoupení, jak to bývá v posledních letech na akademických konferencích celkem běžné - zvyk přednášet vlastně jen krátké shrnutí původního referátu se rozšířil z  přírodních věd do humanitních oborů. Byl jsem tedy připraven přednést také pouze shrnutí svého textu. Rozdal jsem ho přítomným účastníkům konference přes svým vystoupením v xeroxových kopiích, aby mohli mou přednášku sledovat napsanou, a zejména aby mohli dobře sledovat simultánní překlad videoukázek z vysílání České televize a televize Nova.

    V úvodu přednášky byly uvedeny internetové adresy plné verze mého textu, stejně jako do angličtiny přeložené reakce bývalého generálního ředitele České televize Ivo Mathého. Zároveň jsem účastníky konference v úvodu hand-out upozornil na soubor článků v angličtině, týkajících se českých sdělovacích prostředků a české politiky, které jsou umístěny na internetu na  tomto místě.

    V úvodu k přednášce jsem konstatoval, že samozřejmě nelze srovnávat nynější vysílání České televize s propagandou, jakou šířila Československá televize ještě před deseti lety za komunismu. Na druhé straně, zdůraznil jsem, od pádu komunismu uplynulo už téměř deset let a za tuto velmi dlouhou dobu by se přece dalo očekávat - čeští občané by měli očekávat - poněkud výraznější zlepšení zpravodajských a publicistických pořadů České televize.

    Zdůraznil jsem, že by bylo velmi přínosné, kdyby se ke kritice, kterou se chystám přednést, byli ochotni vyjádřit i nejvyšší činitelé České televize. S politováním jsem konstatoval, že generální ředitel ČT Jakub Puchalský i nynější šéf zpravodajství Zdeněk Šámal odmítli poskytnout k této problematice Britským listům rozhovor a že reakcí z oficiálních míst ČT je zatím bohužel nikoliv diskuse, ale mlčení.

    Dodal jsem, že jedinou reakcí na plnou verzi mé přednášky, dosažitelné na internetu, byl kritický dopis Ivo Mathého, který jsem přeložil do angličtiny a také zveřejnil na internetu.

    Hovořil jsem celkem asi sedmnáct minut, z toho bylo cca 9 minut simultánně překládaných videoukázek z vysílání České televize a televize Nova, z pořadů Jednadvacítka, V pravé poledne a Kotel (přesný přepis ukázek je v textu mé původní přednášky na tomto místě). Videoukázky se promítaly v poloztemnělém sále na velké plátno, takže se nad námi tyčily Jana Bobošíková a Daniela Drtinová v nadživotní velikosti.

    Přednáška byla tedy především založena na dokumentačním materiálu, na důkazech, které si přítomní mohli zhodnotit sami.

    Po bloku přednášek, v němž jsem vystoupil, byl krátký čas na diskusi. Přítomní odborníci na mediální problematiku poukázali na to, že se jim zdá zajímavé, do jak vysoké míry jsou publicistické pořady českých televizí, z nichž jsem jim předvedl ukázky, depolitizovány.

    Mínili tím, že pořady jako Jednadvacítka, V pravé poledne či Kotel, si na předvádění politiky občanům jen hrají. Předstírají, že jde o pořady, jejichž tématem je politika, politikové, kteří v těchto pořadech vystupují, předstírají, že hovoří o politických tématech, ve skutečnosti se však autentické politice vyhýbají. Zdánlivě se v České televizi v jejích publicistických a zpravodajských pořadech provozuje demokracie, ve skutečnosti jde o podvod, páchaný na obyvatelstvu.

    Je to trochu jako v onom starém vtipu z komunistické éry: "My předstíráme, že pracujeme, a vy předstíráte, že nás platíte." V tomto případě předstírají reportéři i politikové ve studiích českých televizí, že divákům - občanům předkládají, co skutečně ovlivňuje jejich životy, co je zajímá. Ve skutečnosti je to všechno velká výmluva, zástěrka, kamufláž, aby si politikové mohli v klidu dělat, co sami chtějí a co uznají za vhodné, bez kontroly veřejnosti.

    Politikou ve smyslu "making sense of the world", najít smysl toho, co se kolem nás ve světě děje, být schopen se orientovat v situaci a vývojových trendech současnosti, tím se české televize nezabývají.

    Přítomní poukázali na to, že depolitizační tendence je více méně zaznamenatelná v současném televizním vysílání po celém světě. V předvedených ukázkách z vysílání České televize a televize Nova se však tato depolitizační tendence vyskytuje v neobyčejně hrubé a primitivní formě.

    Ukázky působí, konstatoval jeden nynější profesor televizní žurnalistiky na liverpoolské univerzitě a bývalý reportér britské komerční stanice Granada Television, který byl v sedmdesátých letech v Československu komunistickou policií týden vězněn, jako by to publicistické pořady českých televizních stanic byly úmyslnou, groteskní parodií západních publicistických televizních pořadů, kterou natočil v duchu svých filmů ze šedesátých let (Hoří, má panenko) český režisér Miloš Forman.

    Jeden přítomný univerzitní profesor se mi po přednášce zmínil, že vyučuje kurs o sdělovacích prostředcích a že by se mu moje videoukázky s Janou Bobošíkovou, Danielou Drtinovou a Michaelou Jílkovou do kursu velmi hodily na ukázku toho, jaké formy nabývá postkomunistická televizní žurnalistika. Tak jsem mu ten videopásek (byla to jen VHS kopie, pořízená z betacamu) nechal.


    Další informace z edinburské mediální konference

    Celkově byla edinburská mediální konference velmi zajímavá, především proto, že se tam sešla celá řada středo a východoevropských, i západních odborníků na problematiku sdělovacích prostředků ve východoevropských zemích. Není tedy pravda, jak poněkud urážlivě napsal Ivo Mathé ve svém dopise, že by si účastníci pletli Slovensko se Slovinskem.

    Z konference vyplynulo, že sdělovací prostředky ve všech postkomunistických zemích čelí velkým problémům a že se většinou nevyvíjejí směrem k nejlepší západní demokratické investigativní praxi: naopak, že přejímají hlavně patologické praktiky západních sdělovacích prostředků.

    Z nedostatku času jsem se mohl účastnit konference jen útržkovitě - přesto mohu referovat o celé řadě zajímavých informací:

  • Jeden z přítomných odborníků citoval výrok známého a kontroverzního (to je v Británii pocta!) novináře Johna Pilgera: Být nazván zrádcem je pro novináře ta nejvyšší čest. - Napadlo mě, kolik asi lidí v České republice je dnes, téměř deset let po "demokratické revoluci" ochotno přijmout tento výrok.

  • stejně jako v České republice, ani v Polsku nemají novináři možnost psát skutečně svobodně. Tlak v Polsku na novináře je možná ještě větší než v České republice. Zahraniční majitelé polských novin mají zájem o vydělávání zisků, nikoliv o provozování kvalitní žurnalistiky. Tak když jeden polský deník zveřejnil zprávu o tom, že polský prezident Kwasniewski strávil dovolenou s osobou, která bývala prokazatelně pracovníkem polské komunistické státní policie, majitel tohoto listu, Neue Passauer Presse, který vlastní také mnoho deníku v České republice, propustil jeho šéfredaktora a polskému prezidentu se omluvil, konstatoval na edinburské konferenci Karol Jakubowicz, z Varšavské univerzity, hlavní polský specialista tamější Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

  • Západ je ochoten prosazovat svobodu projevu ve státech střední Asie jen potud, pokud to odpovídá jeho geopolitickým a ekonomickým zájmům. Na edinburské konferenci hovořil Američan Eric Johnson, pracovník nevládní organizace "Internews", která se snaží v zemích střední Asie pomáhat vzniku demokratických a pluralitních sdělovacích prostředků. V zemích jako Kazachstán či Tadžikistán vládnou místní postkomunistické politické elity především prostřednictvím korupce a nekontrolované politické moci. Často dochází k potlačování lidských práv. Jenže celá tato oblast vyváží velké množství ropy, a proto je pro Západ strategicky důležitá. "Znamená to," konstatoval Eric Johnson, "že když se obrátíte na západní vyslanectví o pomoc v případech porušování lidských práv, pomoci se vám nedostane. 'Sorry,' řekl mi velvyslanec," konstatoval Američan Johnson, "'mám jiné priority'." - Hlavní domácí námitkou proti zavádění kriticky pluralitní praxe západních sdělovacích prostředků do zemí střední Asie je podle Johnsona námitka, že novinářská praxe, odhalující zlořády, by politický systém zemí ve střední Asii destabilizovala. Kromě toho, pokračuje kazašský argument, "americká televize je plná násilí a sexu, a to my v Kazachstánu nechceme". "Přesto," uvedl Johnson, "se vysílají ve středoasijských televizích pořady jaké by nikdy americká televize neodvysílala."

  • Dariusz Galaszinski, který působí na univerzitě ve Woolwerhamptonu, rozbíral televizní debaty před posledními polskými prezidentskými volbami. Walesa a Kwasniewski se ve studiu nestřetli tváří v tvář, ale každý se podrobil samostaným interviewům od televizních novinářů. Galaszinski zajímavě rozbíral psychologický podtext otázek, které byly v polské televizi prezidentským kandidátům položeny. Zjistil, že většina otázek, položených Lechu Walesovi, nebyly vlastně otázky, ale neférové rány pod pás, výroky, na něž se nedalo odpovědět, rány, jejichž účelem bylo interviewovanou osobu zdiskreditovat. (To jsou ty otázky typu "Jste jenom hloupý, anebo jste také podvodník?", jakou položil redaktorovi Britských listů nedávno čelný představitel ODS Jan Zahradil, a jaké např. Producers Guidelines britské rozhlasové a televizní společnosti BBC zakazují.) - Velké procento podpásových otázek dostal také Kwasniewski. Galaszinski se ve své přednášce pozastavoval nad tím, že novináři v rozhovoru s Kwasniewskim vyjadřovali názor, že by lidé neměli pro něho hlasovat prostě proto, že je komunista. Jak může demokratický novinář v údajně demokratické televizi odmítat samotné politické přesvědčení jednoho z kandidátů?

  • Nejpopulárnější polskou rozhlasovou stanicí je soukromé, katolické Radio Maria, které bylo založeno v roce 1991 a které sledují čtyři milióny polského obyvatelstva, jednak posluchači, jimž je nad 55 let, a pak nejmladší generace, lidé 17 - 23 let. Radio Maria vlastní také noviny jménem Naše rodina a velmi silně ve vysílání prosazuje u diváků loajalitu pro oba tyto sdělovací prostředky. Stanice Radio Maria je ostře bigotní. Katolická církev se jí do určité míry obává, neboť její bigotnost by mohla vyvolat v katolické církvi schisma. Radio Maria vede systematickou kampaň proti členství Polska v Evropské unii, neboť se obává, že by po vstupu Polska do EU v zemi podstatně poklesl vliv katolické církve. Radio Maria prosazuje "katolické hodnoty". Požaduje-li však někdo nahlas, aby bylo definováno, co tyto "katolické hodnoty" vlastně jsou, je označen za komunistu.

  • Bernard Nezmah z univerzity v Ljublani ve Slovinsku konstatoval, že i v této postkomunistické zemi je vyvíjen obrovský tlak na nezávislé novináře - dodnes jsou nezávislí žurnalisté ve Slovinsku vyhazováni ze zaměstnání. Ivan Nikolčev z Bulharska referoval o tom, jak usilují novináři v Bulharsku o vznik pevnějšího mediálního zákona. - Ukázalo se, že civilizační problémy i novinářská praxe v postkomunistických zemí jsou velmi obdobné, i když jsme často všichni zcela izolovaně zaměřeni na naše jednotlivé země. Bylo by zřejmě velmi prospěšné uvažovat o problémech všech těchto zemí společně. Iniciativa by měla ovšem vyjít z těchto zemí samotných.

  • Západní účastníci konference hovořili převážně o dopadu nejnovějších technologií na novinářskou praxi.


    Píše Čulík o druhořadosti v českých televizích příliš tvrdě? Srovnání: kritik deníku Sunday Times o edinburském televizním festivalu

    Občas se vyskytují hlasy, že kritika Britských listů vůči různým aspektům české skutečnosti je příliš příkrá a že to zbytečně přitahuje kverulanty.

    Kritický přístup je ale motorem pokroku. Bez kverulantů, bez lidí, kteří nejsou spokojeni s tím, co je, a snaží se to zkusit udělat jinak, líp, by nebylo technického ani jiného vývoje.

    Myslím, že se psaní Britských listů nijak zvlášť neodlišuje od běžného způsobu psaní anglosaského tisku (v sobotu měl britský deník Independent na titulní straně hlavní titulek: "CLINTON GROVELS TO KEEP HIS JOB" (- dalo by se to možná přeložit "Clinton žere hlínu, aby ho nevyhodili z práce")

    Zde je pár odstavců z článku A. A. Gilla (jak se v Čechách píše "renomovaného" recenzenta "prestižního" listu Sunday Times) z edinburského televizního festivalu. Myslím, že kdyby Gill měl možnost a zájem sledovat vysílání českých televizí, he would have a field day, bylo by to pro něho sousto k zakousnutí.

    A.A. Gill píše nenapodobitelnou angličtinou, plnou krutých vtipů a slovních hříček, které se dají překládat do češtiny těžko. Omlouvám se, ze můj překlad je jen odvar. Taky neumím psát s takovým humorem, jako Gill, který jeho vitriol odlehčuje. (Nebo naopak ještě zostřuje?) JČ

    Skleník plný póz

    Bar v Hotelu George v Edinburku byl minulý týden mistrovskou školou networking, navazování kontaktů. Byla to výroční konvence tristramů (Gill dává pohrdlivě pracovníkům britských televizních stanic druhové, snobské jméno Tristram, pozn. JČ) , konal se totiž televizní festival. Všude kolem mne dělaly stovky zcela totožných a zaměnitelných nezávislých tristramů dvouminutové prezentace v úsilí získat kontrakt na natáčení svého pořadu šéfredaktorům a generálním ředitelům televizních studií, programovým ředitelům, květinové výzdobě a věšákům na deštníky, a jako zešílevší kanárci také vlastnímu odrazu v zrcadlech. Mělo to vypadat jako nejdramatičtější sešlost nejzajímavějších lidí v zemi. Ve skutečnost však pro necvičené oko, pro lidi, kteří nejsou naladěni na multimiliónovou nenápadnou jemnost a předstíranou uvolněnost televize, vypadalo celé shromáždění jako mejdan absolventů nějaké střední školy. Jedna hezká vedoucí pracovnice společnosti BBC, kterou jsem znával, když ještě byla člověkem, se u mě zastavila a povzdechla si: "Zrovna mi nabídli kokain a sex." "Ale Panebože," namítl jsem já, "vždyť už jste odvysílali tisíce pořadů o kokainu a o sexu." - "Ale ne," odpověděla ředitelka, "to nebyl námět na televizní pořad. Nabídl mi kokain a pak se se mnou chtěl vyspat."

    Kromě toho, že je výroční edinburský televizní festival volnou diskusí nejvýznamnějších osobností v televizním průmyslu o tom, jakou cestou do jednadvacátého století se má vydat nejsložitější a nejpopulárnější kulturní forma v historii civilizace, stojící nyní na samé hranici největší technologické a umělecké výzvy, je tento festival také jednou obrovskou, zpocenou, pivem zdrogovanou šoustačkou, na níž se podílejí typy, kterým by byl odmítnut vstup do zapadlé putyky v libovolném anglickém venkovském zapadákově ve středu večer. Na jednom se všichni tristramové jednomyslně shodnou - není nic lepšího než sex mimo televizní obrazovku. Ve tři hodiny ráno měl hotelový foyer zoufalou atmosféru posledních dam, kterých si nikdo nevšiml, na potápějícím se Titaniku,.

    Pracovně se pořád hovoří o digitální televizi. Všichni souhlasí, že digitální televize radikálně změní všechno navždycky. Jakým způsobem bude všechno radikálně změněno navždycky, to si není nikdo jistý. Ale žádný z tristramů nechce zůstat pozadu. Tristramové pobíhají vzrušeně v kruzích, šíří dohady a katastrofické scénáře, aby se vecpali alespoň na nějaké místo v ujíždějícím vlaku.

    Dalo by se říct, že byli všichni zesraní hrůzou. (scared dungless). Až na to, že být zesraný hrůzou je přirozeným mentálním stavem tristramů. Jediní lidé, kteří si hrdě vykračovali na edinburském festivalu s úsměvem na tváři, byly ony duše, jimiž všichni donedávna pohrdali, totiž ty, které umějí vyrábět velmi levné televizní pořady. Největší úsměv byl na tváří Bruce Burgesse, krále kuchařských programů kabelové televize. To je částečně proto, že Burgess má neobyčejně velký obličej, a částečně proto, že dokáže vyrobit sto hodin televizních pořadů za cenu jediného obleku Johna Birta (John Birt je generální ředitel rozhlasu a televizi BBC, známý svými módními obleky, pozn. JČ).

    Byl jsem v Edinburku především v roli hromosvodu nenávisti. Neuvědomíte si, jak obrovské množství energie vám dodá, když vidíte, jak jste masově nenáviděn, dokud nejedete na festivalový týden jako televizní kritik. Byl jsem také v Edinburku, abych tam interviewoval Michaela Apteda, který natočil film 7 Up. Apted je jako bytost z jiného světa. Obyčejně nepropadám nostalgii po žádném minulém zlatém věku, avšak Aptedova inteligentní, tichá integrita, ve srovnání s dnešními dokumentárními polo-hranými seriály, všemi těmi pořady typu Modern Times, Reputations, Cutting Edge, je velmi přesvědčivý argument. Hollywood však o Apteda už přišel. V Británii Apted nyní natáčí nejnovější verzi dlouhodobého seriálu o chlapci, který se neumí zbavit své infantility, totiž nový film o Jamesi Bondovi. Bude to jakýsi film 007 Up. (Ten vtip se mi docela líbí: pořád jsem ho opakoval.)

    Také jsem předsedal debatnímu večeru na téma ženy a televize. Bylo děsné, že to byla nejpopulárnější akce celého televizního týdne. Usedl jsem v konfrontaci se seřazenými šiky xantip a s Peterem Yorkem. Panebože, z nich jde strach. Jen jsem tiše zablekotal pár úvodních poznámek, a už ryčely, dožadovaly se chlapecké krve, a povšiml jsem si dvou věcí. Zaprvé: už je mi jasné, proč televize nedokáže nikdy dát dohromady slušnou módní přehlídku: ty ženské byly oblečeny jak vězeňské dozorkyně na povánočním výprodeji. A druhá věc: ženy, které pracují v televizi, jsou jako piranhy: zaútočí na cokoliv. Vázal jsem na udici pořád větší a barevnější mouchy a říkal jsem si, tohle přece nespolknou, ale spolkly. A rvaly se mezi sebou o slovo.

    Ženské v televizi nemají absolutně žádný smysl pro osobní ironii. Jejich schopnost brát se stoprocentně vážně je bez hranic. Že se televize dělá pro ženy a jménem žen na úkor mužů, je naprosto zjevné komukoliv, kdo si sedne a tu televizi zapne. Není to však jasné těm ženám, které ty pořady dělají. Neustoupily ani o centimetr. Dokonce mě i obvinily, že jsem ten debatní večer zorganizoval, aby se mohl seznámit s holkama.

    A ještě mi došla třetí velká pravda, jak tam na mě řvaly o vládě nerovnosti a paternofallusismu na chodbách, kudy chodí mocní. Uvědomil jsem si, že tyto ženy zoufale, hluboce potřebují věřit, že bojují v nemilosrdném prostředí, plné ovládaném muži. Je žulovým článkem jejich víry, že se snaží stůj co stůj prosadit se proti mužské nespravedlnosti, protože je to naplňuje pocitem, že jsou průkopnice a chrabré sufražetky. Kdyby byly donuceny přiznat, že televizní vysílání nemá vypadat jako kříženec mezi absolventskou schůzkou dámské koleje v Cheltenhamu a mezi jemně módním oddělením záclon britských supermarketů, musely by si připustit, že nesou odpovědnost za to, co se vlastně vysílá. Přišly by o svůj pohodlný, spravedlivý hněv.

    Na pódiu mi oponovala Diane Nelmesová, ředitelka programu denního vysílání společnosti ITV. Tato osoba nese vinu za vznik "diskusních" pořadů Richard and Judy a teď za to činí pokání tím, že je naprosto šarmantní vůči všem, koho potká, dokonce i vůči televizním kritikům, kteří jsou terčem nenávisti.

    A pak tam byla Elisabeth Murdochová (dcera mediálního magnáta Ruperta Murdocha, která zřejmě převezme alespoň částečně řízení jeho impéria, pozn. JČ). Elisabeth byla Turandot Edinburku. Je to nejmocnější osoba na dnešní televizní scéně. Abych citoval jednoho tristrama, "Sky Television, co se týče digitálního vysílání, předstihla křivku." Přirozeně, jsem do Elisabeth naprosto zamilován. Ale to je, jak by řekly xantipy z nejsledovanějšího televizního času, zcela typické pro stárnoucího blba, jako jsem já, kterého okamžitě položí na lopatky energické blondýnky s dokonalým stylem, které vystupují jako hrdinky z detektivek Raymonda Chandlera. Udělil bych tento týden Elisabetě cenu The Gary - totiž že ji náš karikaturista k mému článku namaluje - kdyby to nevypadalo jako doprdelelezectví (brown-nosing) vůči šéfově dceři, z něhož by vám bylo na zvracení. (Rupert Murdoch vlastní deníky The Times a The Sunday Times, pozn. JČ.)

    Namísto toho uděluji tuto cenu s obrovským potěšením skupině vynikajících dramatických talentů a Dianě Riggové. Miriam Margolyes a Diana Rigg jsou dvě ženy, které jasně ukazují, jaký naprostý nesmysl jsou televizní inscenace, založené na aktuálních problémech a diskriminaci žen. Nenapadne vás, jaké jsou to senzační vzory pro společnost, napadne vás, jaké jsou to vynikající herečky. V případě Miriam: jaká je to vynikající celé herecká společnost. Obě byly v dokonalé formě. Je škoda, že jich televize využívá tak málo, jenže když vidíte ty šunky, které jsou jim nabízeny v podobě scénářů, je to od nich obrovsky velkomyslný filantropický čin, že do televizní krabice vůbec vkročí.

    Mocní tohoto světa nemají morálku

    Vratislav Kuška

    Jiří Jírovec napsal:

    Duvod proc zlociny na obou stranach nebyly patricne potrestany je skryt ve svetovem nedostatku moralni autority. Svet, ktery si po valce rozebral "uzitecne" Nemce bez ohledu na jejich minulost, svet, ktery oslavuje byvaleho vysokeho aparatcika Jelcina jako spasitele demokracie v Rusku to ani jinak zaridit neumi. Mocni tohoto sveta nemaji zajem na existenci universalnich moralnich kriterii jimiz by mohly byt pomerovany jejich vlastni ciny.

    Mily pane Jirovec,

    vynikajici rozbor, gratuluji. Problem je asi opravdu v tom, ze mocni tohoto sveta nemaji moralku. Snazit se ziskat moc moralnim zpusobem je asi predem odsouzeno k neuspechu v mnoha spolecnostech a vyjimky pouze potvrzuji pravidlo, nebo jsou pouhym zdanim, ktere klame. Dobre udelana PR dokaze temer z kazdeho udelat svetce, mozna i v pripade usvedceneho zlocince - i ty nejhorsi ciny muze dobra PR vysvetlit, omluvit nejvznesenejsimi motivy, ci presvedcive zpochybnit. Zpochybnit napr. prislusnost k  nemoralnim organizacim, kterymi jsou tez vsechny politicke strany ziskavajici a udrzujici moc nasilim, je pro PR malickost.

    Takze asi v boji o moc, hlavne politickou, vitezi spise lide nemoralni nez lide moralni. Z tohoto hlediska politik, jehoz nejvetsim prohreskem je podlehnuti prirozene touze mnoha starsich muzu po mladych divkach a prirozene reakci vetsiny lidi nemanzelsky styk zatajit, by mozna mel byt davan za vzor.

    S pozdravem

    Vratislav Kuska


    Má cenu hlas volajícího na poušti?

    K.P.

    Vážený pane Čulíku,

    již několik měsíců čtu Vaše Britské listy. Jak už kdosi kdesi řekl, noviny, které čteme, nám už mnoho nového poznání nedají. Utvrzují vás a přinášejí další argumenty tomu, co si stejně myslíte. Nicméně Vaše noviny jsou alespoň oporou v situaci, kdy už si vážně začínáte myslet, že do tohoto prostředí nějak nezapadáte (jenom nevíte, jestli je to obecný problém nebo místní) . A za to Vám děkuji.

    Včera jsem potkal na ulici pana Vladimíra Železného. Poněvadž jsem se již dříve zamýšlel, proč dělá věci, tak jak dělá, došel jsem k závěru, že nic k lidem u nás necítí (nevím jestli někdy cítil). V sobotu jsem se díval na jeho televizi na jeho pořad a v hlavě se mi to spojilo s Václavem Bělohradským, kterého jsem si zrovna četl v čítance filosofie pro 4.ročník středních škol (jsem starší). Oba byli a zatím ještě jsou představiteli polistopadové rádoby transformace. Oba jsou intelektuálové, nebo se tak aspoň tváří. Co je to v nich tak poníženého, že jsou k zemi, kde se narodili a vyrostli tak tvrdí. Mohl bych jmenovat další jména. Žádný dilema intelektuála rozhodně neřeší. Neselhala jen média, selhali i intelektuálové. Pokud v tom zbytku po dvou vlnách (vlastně třech) něco zůstalo.

    Obávám se, že to bude trvat ještě minimálně jednu generaci než se zde vytratí nekritická úcta k vrchnosti a na druhé straně neuvěřitelně levná prodejnost.

    Nezačínáte mít někdy při práci pocit, že se neustále opakujete? A ona je to zatím marnost nad marnost.

    S pozdravem a poděkováním

    K.P.




    HURONTARIA BULLET- in No. 13.


    Vážení přátelé,

    právě vyšlo nové číslo internetového časopisu HURONTARIA , naleznete jej na:

    http://www.hurontel.on.ca/~hurychj (Canada)
    nebo na: http://members.tripod.com/~Hurontaria/ (Worldwide)
    nebo na: http://netnow.micron.net/~michal/Hurontaria.htm (USA)
    nebo na: http://rhea.tci.uni-hannover.de/hurontaria/ (Evropa, od 1.září)


    POSLOUCHEJTE ČESKÉ RADIO na REAL AUDIO. Děkuji za informace panu O.Knitlovi z Radia Vltava, panu M. Bobkovi z Radia Praha a panu M. Šulcovi z Radiožurnálu. Za nápad pak děkuji Jardovi Bujasovi ze Scarborough. Pamatujete na interview s Jeffrey Harrow z Čísla 9? Také jeho teď můžete slyšet na Real Audio. Linky a detaily jsou v Čísle 13.

    Z nových linků na Hurontarii uvádíme:
    National Czech & Slovak Museum & Library, USA, Díky pane Muhlena.
    Jun Alday- Hurontaria interview. Díky, Jun.
    Czech Press and media. Díky, Abdel.
    Bruce Burrell - Interview pro Amberzine. Překlad v v tomto čísle, díky Bruce.
    Arab and Czech cool sites Thanks, Ali.
    Vážení čtenáři, můžete-li nás propagovat ještě jinde, budeme vám vděčni.

    Vítáme mezi naše čtenáře:
    Náš čtenář František Veselovský ze Slovenska má syna Františka, váží 3,15 kg a měří 49 cm (to je 6, 61 liber a 19,3 palcu). Gratulujeme oběma rodičům - a nám také, neboť se nám tím hned zvýšil počet čtenářů o jednoho - teda až v budoucnu, že ano.
    Dále vítáme pana Alexeje Kelina z Čech, pana Muhlenu z USA, Jana Ruzicku z Ostravy, Nika z efni, Aju Bufka z USA, Ing. Dobíška, Karin Rigerovou, pana J. Pavlíka, pány Pecháčka a Bobka z českého rozhlasu, pana J. Muselíka, pana Rychwalského, webmastera z Tyros a časopisu Hedgehog.
    Čtenáře, kteří nám napsali a které jsme tu dosud nejmenovali, uvedeme v příštích Bulletinech.

    V dnešním čísle doporučujeme:
    V české části: Komentář: Poslouchejte český rozhlas na Netu, Úvahu: Hra na tichou poštu a  Reportáž: VÉ-EŠ aneb Moje milostná romance s mundůrem (díl první).


    V anglické části: Commentary: You can HEAR Jeffrey Harrow now, Exkluzivní Interview s Johnem Hood-Williamsem o sexu a genderu, a Story: Johnny Angel.

    Co připravujeme:
    V české části: Reportáž VÉ-EŠ, o tom, že vojna není kojná, pokračuje a Povídku:Double erable.
    V anglické části: Interview - s kým, to zatím ještě nevíme, a Short Story:The Kidnapping, se zbytkem se nechte jako obvykle překvapit.

    Posíláte rádi digitální pohlednice? Nyní je to možné jednu takovou poslat i z Hurontarie na 
    http://www.hurontel.on.ca/~hurychj/dopis.htm anebo z Titulní Stránky Hurontarie.


    OBSAH:

    A - ENGLISH PART
    Other Dimensions: INTERVIEW WITH JOHN HOOD-WILLIAMS
    Life: I ASKED FOR IT
    Short Story: JOHNNY ANGEL
    Inclinations:THE OLD COACH ROAD

    B - ČESKÁ ČÁST
    Úvaha: HRA NA TICHOU POŠTU
    Reportáž: VÉ-EŠ, aneb Moje milostná romance s mundůrem, (díl první)
    Povídka: SAZE
    Poezie: ZPOVĚĎ DONA JUANA

    Hezké čtení Vám přeje

    Webmaster Honza / Jan
    hurychj@hurontel.on.ca



  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|