pátek 25. září

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby ČR a utajování informací:
  • Kdy budou veřejně k dispozici informace o toxickém znečištění životního prostředí v ČR? (Plzeňská ekologická nadace, Nadace Partnerství a Děti Země) Prerzidentský úřad:
  • Jak Václav Havel navrhuje své nástupce (Jaroslav Štemberk) Sdělovací prostředky:
  • Odpověď na článek Ivo Mathého "Vratké slovíčkaření" (Jiří Jírovec) Restituce:
  • Církevní majetek a černovlasé blondýnky (Václav Žák) Obrana a bezpečnost:
  • Obrana: Západ kašle na ostatní svět (FT)
  • Kněží začínají ztrácet v Íránu vliv Podivnosti světového vývoje:
  • Globalizace igelitovými taškami Dvojí občanství jen pro někoho, jako výjimka?
  • Opět pro pana Jírovce - a omluva předem... (Jiřina Fuchsová)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • A selection of articles in English, dealing with the Czech politics and the Czech media, mostly published in the Czech internet-daily Britske listy over the past year or so, is at this address.
  • Zde je minulé vydání Britských listů,.
  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.
  • Adresa Britských listů je zde. Pouze když nefunguje, pište na tuto alternativní adresu.
  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).
  • Užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku jsou zde.
  • Časopis Neviditelný pes, který vydává Ondřej Neff, je na adrese http://pes.eunet.cz.
  • archívu Britských listů jsou nyní k dispozici tematicky uspořádané články, zveřejněné v BL v letech 1996 - 1997.
  • Měsíčník Nová přítomnost je nyní k dispozici na síti.
  • Stránky české skupiny Amnesty International najdete na adrese http://www.amnesty.cz.
  • Stránku diskusního pořadu České televize Na hraně, věnovaného problémům a názorům mladé generace, najdete na této adrese.

    Co je nového v České republice

  • Předseda KDU-ČSL Josef Lux oznámil, že rezignoval ze  zdravotních důvodů na své politické funkce. Vedení strany dočasně převzal její první místopředseda Jan Kasal. Bylo zjištěno, že Lux má chronickou leukémii Dověděl se to asi před deseti dny. Lékaři hledají pro něho vhodného dárce kostní dřeně. Nabídl se sociálně demokratický ministr kultury Pavel Dostál. Volební sjezd KDU-ČSL, na němž bude volen nový předseda, se bude konat příští rok. Do června loňského roku neměl Josef Lux žádné zdravotní problémy . Tehdy byl Lux postižen nevolností na jednání vlády. V loňském roce během pěti měsíců zhubl o 18 kilogramů, ale myslel si, že to bylo tím, že po šesté hodině večer už nejedl, aby netloustl. Dvaačtyřicetiletý Lux má pověst obratného politického vyjednavače. Předsedou KDU-ČSL byl od září 1990. Od roku 1992 až do června 1998 také nepřetržitě byl místopředsedou české vlády a ministrem zemědělství.

  • Jiří Pehe se domnívá, že rezignace Josefa Luxe na funkce předsedy KDU-ČSL a jejího poslaneckého klubu vychýlí "už tak narušenou rovnováhu" na české politické scéně ve prospěch velkých stran, ČSSD a ODS. "Josef Lux byl nejzdatnějším a nejtalentovanějším oponentem těchto stran," uvedl Pehe.

  • Ministerstvo kultury hodlá do konce roku předložit nový tiskový zákon a zákon o ochraně autorských práv. Ministerstvo pracuje i na novele zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, která by měla zajistit, aby vysílání provozoval majitel licence a nikoli servisní organizace. Ministerstvo také plánuje zákon o křížení vlastnictví, zákon o České televizi a zákon o Českém rozhlase. Zákony by měla pomoci vypracovávat komise složená ze zástupců jednotlivých politických stran a sdělovacích prostředků, jejíž vznik Dostál inicioval. - V důsledku nedostatku peněz na kulturu uvažuje ministr Pavel Dostál o zavedení příplatku na kulturu, který se platil při koupi erotické a pornografické literatury, ale ale i při koupi knih. (V případě erotických časopisů by byla prý daň vyšší.) Jakým způsobem se dá podporovat kultura zdaněním kultury (uvalením daně na knihy, které jsou například v Británii zcela osvobozeny od DPH), tomu dost dobře nerozumím.

  • Ministr zahraničí Jan Kavan musí zaplatit v Londýně žijícímu překladateli Benjaminu Kurasovi 50.000 korun za to, že v roce 1996 v rozhovoru pro LN nazval Kurasova slova v článku "Křivá přísaha" nehoráznou lží. Škoda, že nevíme, kterých slov přesně se Kavanův výrok týkal. - Kurasův článek zveřejněný v Respektu v roce 1992 pojednával o aféře se zadrženou zásilkou disidentské literatury. Vrchní soud kvůli nekonkrétní formulaci zamítl Kurasův nárok na Kavanovu písemnou omluvu. Předsedkyně senátu Alena Pavlíková uvedla, že svým výrokem Kavan "výrazně snížil profesionální, a občanskou čest a důstojnost žalobce (tj. Kurase) ve společnosti". (Ale v které? Benjamin Kuras v České republice, tedy v české "společnosti" nežije a v britské "společnosti" ho nikdo nezná.)

  • Ministr zdravotnictví Ivan David informoval, že v rámci akce Čisté ruce odhalil ve svém úřadu nesrovnalosti. Například nejmenovaná firma si za úklid účtovala 27.000 korun za měsíc, postupně chtěla ale až 143.714 korun. Ministerstvo nyní smlouvu vypovědělo a vyhlásí nové výběrové řízení. David objevil i další finanční nesrovnalosti.

  • V prvním pololetí roku 1998 bylo v ČR spácháno 215.580 trestných činů. Kriminalita vzrostla od loňska o  7,5 procenta. V Praze bylo zaznamenáno 56.798 trestných činů, což je o 11,8 procenta více než loni. Zvyšuje se hlavně hospodářská kriminalita. Mezi oblasti s nejvyšším počtem trestných činů patří Praha a Morava. K největšímu růstu kriminality, o 15,3 procenta, došlo ve Středočeském kraji.

  • Komunistická strana Čech a Moravy má nejvíc členů ze všech českých politických stran, většina komunistů jsou však důchodci. KSČM má dnes 140.000 členů. Ve věku do padesáti let je v komunistické straně 26.000 lidí a do čtyřiceti let 7000 osob.

  • Mlčením zpochybňuje Česká televize svou věrohodnost. Že by bylo vedení ČT ochotno mluvit jen s těmi, kdo je chválí? Přestože ministr kultury Pavel Dostál tento postoj kritizuje, generální ředitel Jakub Puchalský utajuje svůj projekt, na jehož základě zvítězil letos na jaře v konkursu na svou nynější funkci. Tento jeho postoj schvaluje i Rada České televize, viz tento rozhovor Tomáše Peciny s místopředsedou Rady Vladislavem Kučíkem. (Viz též zde). Šéf zpravodajství ČT Zdeněk Šámal odmítl odpovědět na třináct závažných otázek, týkajících se zhoršování úrovně zpravodajství ČT a označil Britské listy za "nenávistný, téměř goebbelsovský list". - Česká televize dosud neobjasnila ani vztahy společnosti Hroch k ČT.

    Výběr textů z posledních dní:


    Jeden čtenář si stěžoval na příliš dlouhý seznam starších článků z BL na tomto místě. Proto jeho pokračování umisťuji zvlášť jako samostatný text, viz OBSAH dnešního čísla. (Toto pokračování se NENATÁHNE jako součástí Kompletních Britských listů, musíte si na ně v Obsahu samostatně kliknout.) Prosím, napište mi, co si o tom myslíte. Mnoho čtenářů se totiž často vrací ke starším textům z BL právě na základě tohoto seznamu.


    ČR a utajování informací: Kdy získáme informace o toxickém znečištění?

    Plzeňská ekologická nadace, Nadace Partnerství a Děti Země

    Opet se oddalila doba, kdy se obcane, novinari a dalsi zajemci budou moci dozvedet, jak podniky znecistuji zivotni prostredi Za posledni rok totiz nedoslo k viditelnemu pokroku v priprave integrovaneho registru znecisteni prostredi.

    Vyzkumny ustav organickych syntez a.s. totiz v rozporu se slibem sveho zastupce, ing. V. Mejstrika, nepredlozil doposud zadne materialy, ktere v ramci projektu financovaneho Ministerstvem zivotniho prostredi CR ma zpracovat.

    Čekání na Godota?

    Vymluvnym dukazem podivneho pristupu Ceske republiky k vytvoreni registru znecisteni prostredi je fakt, ze registr jiz rok pracuje v Mexiku, kde priprava zacala ve stejne dobe jako CR. Cesky registr vsak verejnosti slouzit nebude ani v roce 1999. Nize podepsane nevladni organizace jsou takovym pristupem ministerstva zivotniho prostredi i Vyzkumneho ustavu organickych syntez znacne znepokojeny.

    Priprava registru v CR zacala jiz v roce 1994 a odpovednost za ni nese odbor ekologickych rizik a monitoringu ministerstva zivotniho prostredi . Analyza zpracovana nevladnimi organizacemi konstatuje, ze doposud nebyla zodpovezena rada otazek, jez pro zavedeni registru klade Organizace pro evropskou spolupraci a rozvoj, jiz je CR clenem.

    Na podzim 1997 byla na zaklade tlaku nevladnich organizaci zrizena "Subkomise pro integrovany registr znecisteni zivotniho prostredi " pri Mezirezortni komisi pro chemickou bezpecnost. Subkomise stanovila Vyzkumnemu ustavu organickych syntez, jake materialy ma v ramci projektu zpracovat. Avsak tento vyzkumny ustav vysledky sve prace v rozporu se svym slibem nepredlozil. Navic se ukazalo, ze neni podepsan ani kontrakt se subdodavatelem, kterym ma byt Vysoka skola chemicko-technologicka v Praze zastoupena ing. Z. Belohlavem.

    Komu a čemu slouží takovýto registr?

    Integrovany registr znecisteni prostredi je verejne pristupna databaze mnozstvi znecistujicich latek unikajicich z konkretnich podniku do zivotniho prostredi. Firmy u vybranych latek kazdorocne hlasi mnozstvi, ktere uniklo do ovzdusi a do vody nebo se stalo soucasti pevneho odpadu. Hlaseni obsahuje i zakladni informace podniku (jmeno, adresa, typ ekonomicke cinnosti), aby bylo mozne presne stanovit zdroj znecisteni. Napr. majitel pozemku se pomoci registru dozvi kdo a kolik latek vypustil do ricky, z niz zavlazuje sve pole. Nebo obcane v registru zjisti, jakymi latkami a v jakem mnozstvi znecistuji podniky ovzdusi mesta, ve kterem ziji.

    Informace obsazene v registru jsou vsem bezplatne dostupne a jejich castymi uzivateli jsou napr. novinari, zdravotnici, obcanske iniciativy, odbory atd. Ze zahranicnich zkusenosti vyplyva, ze moznosti uziti registru jsou velmi siroke. Mezi zajimave patri napr.: porovnani podobnych vyrobnich zarizeni, vyjednavani obcanu s prumyslem, predinvesticni analyzy, zavadeni cistejsich technologii, prevence znecisteni, snizeni produkce odpadu.

    Integrovany registr znecisteni zivotniho prostedi na Internetu

    Plzenska ekologicka nadace a Deti Zeme pripravily s podporou Nadace Partnerstvi specialni internetovou stranku otomto registru:

    http://www.ecn.cz/prtr

    Obsahuje zakladni informace o registru a  prehled registru fungujicich nebo pripravovanych v zahranici. Soucasti stranky je i analyza stavu priprav registru v Ceske republice.

    Miroslav Suta, Plzenska ekologicka nadace
    (tel/fax: 019-7455905, e-mail: pen@iol.cz)

    Ondrej Velek, Nadace Partnerstvi
    (tel/fax: 02-7816727, e-mail: ondrej.velek@ecn.cz)

    Jindrich Petrlik, Deti Zeme
    (tel/fax: 02-22780052,e-mail: jindrich.petrlik@ecn.cz)


    Jak Václav Havel navrhuje své nástupce

    Jaroslav Štemberk

    Měl bych stručný komentář k této zprávě:

    Havla nutí k úvahám o nástupcích důvěryhodní lidé

    PRAHA 23.září (ČTK) - K úvahám o nástupcích v úřadu prezidenta je Václav Havel nucen silným tlakem ze strany nejmenovaných důvěryhodných lidí. Havel to uvedl v souvislosti prohlášením, kdy jmenoval tři osobnosti, které by se mu zamlouvaly jako budoucí čeští prezidenti.

    "Na mne je činěn z pro mě ne zcela srozumitelných důvodů velmi dlouhý tlak ze strany velmi důvěryhodných lidí, včetně některých nejvyšších politiků, abych prý někoho jmenoval, že prý je to tabu, a že za to mohu já," vysvětlil Havel. Zopakoval zároveň, že o budoucím prezidentovi nerozhoduje jeho předchůdce, nýbrž Parlament.

    I když Havlovi zbývají do konce jeho funkčního období více než čtyři roky, čas od času označí některé osoby za své vhodné nástupce. V úterý řekl, že jeho důstojnými nástupci by se mohli stát předseda Senátu Petr Pithart, místopředsedkyně sněmovny a sociálních demokratů Petra Buzková či nynější ministryně zahraničí Spojených států Madeleine Albrightová. Přiznal, že se svojí přítelkyní Albrightovou, dívčím jménem Marií Korbelovou, o této věci dosud nehovořil, protože jej to napadlo až na zpáteční cestě z USA.

    Před časem Havel řekl, že by na svém místě rád viděl například katolického kněze Tomáše Halíka, a že ví o dalších asi šesti lidech, kteří by tuto funkci mohli zastávat.


    S výjimkou Petra Pitharta jsem uvedenými jmény trochu zděšen

    Pokud jde o Petru Buzkovou, ta by se nástupkyní V. Havla nemohla stát bez účelové změny Ústavy, která stanoví minimální věk pro prezidenta ČR 40 let, přičemž P. Buzková je narozena 7.12.1965. Navíc se jedná o bývalou sekretářku Celoškolského výboru SSM Karlovy univerzity (je tedy pravděpodobné, že se podílela na vypracovávání některých prohlášení tohoto orgánu "odsuzujících antisocialistické živly a podporujících politickou linii KSČ") a dle neoficiálních seznamů zveřejněných P. Cibulkou byla vedena v registru svazků STB v kategorii "důvěrník" (viz http://stb.promedia.cz/). V této souvislosti je opravdu pozoruhodné, že, narozdíl od ní, která se proti tomu ani soudní žalobou nebránila, jejímu stranickému kolegovi Kavanovi nedávno byla v médiích údajná takováto minulost vyčítána - přes pravomocný rozsudek soudu.

    Nevím, zda Madeleine Albrightová má občanství ČR. Pokud ne, V. Havel tedy předpokládá v dohledné době navrácení občanství exulantům žijícím v USA, což by pro Jiřinu Fuchsovou a dalších "29 999" Čechů byla dobrá zpráva. Pochybuji o tom, že by se M. Albrightová dočkala spontánního přijetí občany ČR (xenofobie a antisemitismus jsou u nás značně rozšířené) a vzhledem k tomu, že vlastně celý život prožila ve zcela jiných politických a kulturních poměrech, adaptace na podmínky našeho "absurdistánu" by pro ní byla značně obtížná. Osobně nevěřím tomu, že by byla ochotna nabídku na úřad prezidenta ČR přijmout.

    Tomáš Halík je katolický kněz,tedy podle ustanovení církevního práva (Can. 285, § 3, CIC 1983) nesmí (bez dispensu) přijmout veřejný úřad, jehož obsahem je účast na výkonu světské moci. Současný papež je striktně proti dispensům z tohoto ustanovení, jde li o významné státnické funkce.

    Prezident sice pochopitelně nemusí vědět všechno, avšak nevidím třetí možnost kromě těchto dvou:

    1. vystoupení, o kterém si musí uvědomovat, že bude mít značnou mediální odezvu, prezident nekonzultuje se svým týmem;

    2. nikdo z jeho týmu ho na výše uvedené problémy neupozornil;

    Obě dvě tyto možnosti jsou nepochybně na pováženou.

    Jaroslav Štemberk


    Odpověď na článek Ivo Mathého "Vratké slovíčkaření"

    Jiří Jírovec

    Ivo Mathé reaguje na můj článek, který vyšel v Britských listech 18. 9. 1998 pod titulkem "Sdělovací prostředky skutečně musejí určovat politikům agendu". Nejde o můj titulek, ale o jakési shrnutí článku Janem Čulíkem. Vzhledem k tomu, co jsem ve svém článku napsal, mohl znít i trochu jinak. Třeba, že: "Dobře fungující veřejnoprávní sdělovací prostředky se nesmějí vyhýbat tématům, která mohou ovlivnit a někdy i určit agendu politikům".

    Ve svém článku jsem totiž napsal, že media někdy ovlivňuji a někdy dokonce určují agendu, třeba tím, že přijdou na nějakou lumpárnu nebo dají slovo někomu, kdo přijde s něčím tak závažným, že se to ani přejít nedá. Dobře fungující media čas od času přinuti vládu, parlament i politické strany změnit agendu a to často k jejich nelibosti.

    Výrazy "někdy ovlivňují agendu" a "někdy určují agendu" jsem použil proto, že kategorické "musejí určovat agendu", vede ke stejně kategorickému "nesmějí určovat agendu". Ačkoli to je tak trochu hra se slovy, měl jsem pocit, že v diskusi o ČT je spojení "musejí určovat agendu" vykládáno až moc doslovně. Ivan Kytka jistě nepřišel do šéfovského křesla zpravodajství ČT s tím, že vláda a parlament bude tancovat podle toho, jak on píská.

    Ivo Mathé, alespoň jak se mi z jeho výroků zdálo, funkci medií ovlivňovat a někdy dokonce určovat agendu politikům zrovna nevítá. Tím ovšem automaticky naráží na problém, jak divákovi předložit objektivní, ověřené, všestrané a vyvážené informace a nedostat se při tom do konfliktu s jednostrannou vládní propagandou a v jejím důsledku k tomu, že druhá strana, tedy politikové, bude muset brát v úvahu svobodně vytvořený názor diváků (veřejnosti) a přizpůsobit svou agendu dané situaci.

    Vezměme vstup do ČR do NATO jako příklad. Co v tomto případě představují ony objektivní (atd) informace. Stačí sdělit, že si to přeje Václav Havel s tím, že si veřejnost udělá svobodný názor typu - když to Vašek propaguje, tak to musí být dobré, a je to? Nebo se má divák dozvědět, že na západě existují politikové a vojenští odborníci (nikoli levicoví), kteří před rozšiřováním NATO varují?

    Nemohu polemisovat s Ivo Mathé o tom, do jaké míry se mu podařilo učinit ČT nezávislou na establishmentu. Ivo Mathé odvozuje, že kdyby byl na jeho straně zůstal, "seděl by pravděpodobně dodnes v ČT". Tvrdí, že právě nezávislost ČT rozčilovala politiky, parlamentní komisi, Radu České Televise, Radu pro vysílání a konec konců i šéfy komerčních stanic.

    Chtěl bych se u tohoto výroku zastavit, přestože jsem, zase to zatracené slovíčkaření, ve svém článku napsal: "Ivo Mathé se zde (míněno názorem vysloveným v diskusi) postavil na stranu establishmentu". Pokud má Ivo Mathé pravdu, že to byla dobytá nezávislost ČT, která ho pravděpodobně stála ředitelský post, pak je skutečně nutné, aby byl zveřejněn projekt Puchalského, s nímž konkurs na ředitele vyhrál. Vzniká totiž závažné podezření, že se instituce, které Ivo Mathé jmenuje, pokusily, nepochybně v rozporu se zákonem o ČT, podřídit tuto instituci svým zájmům. To znamená vrátit vývoj ČT zpět.

    Přirovnání Kytky k Murdochovi nebo Železnému jsem nezesměšňoval. Vyjádřil jsem pouze názor, že nemá smysl, ať již je příklad jakkoli zjednodušený. Lidé jako Murdoch (a do jisté míry) i Železný již moc mají a kontrolní mechanismy, které by ji omezovaly prakticky neexistují. Naproti tomu nebezpečí, že management veřejnoprávního sdělovacího prostředku podlehne chuti "držet v rukou mediální opratě", je kompensováno existencí zákonů a v jejich rámci zřízených kontrolních institucí. Je jistě možné, že se prostředku může zmocnit i regulační orgán, ale snad je třeba věřit, že alespoň něco ve společnosti funguje a když ne, tak, že je možné ozvat se.

    K tomu, že šéfové komerčních stanic nemají ČT v lásce, bych poznamenal, že to je obecný stav věcí. Trnem v oku jim ovšem není nezávislost, ale to, že veřejnoprávní sdělovací prostředek odčerpává peníze, které by jinak mohli získat sami. To je stejné v ČR jako v Kanadě v případě CBC.

    To, že vlastníci soukromých sdělovacích prostředků mohou jejich prostřednictvím prosazovat vlastní politické zájmy (a že to dělají), dokazuje například majitel řady deníků v Britské Kolumbii, Black. Tomu se nelíbí návrh smlouvy, kterou uzavřela provinční vláda s představiteli Indiánů ohledně územních sporů a práva na využívání přírodního bohatství. Pan Black nařídil, že všichni editoři musejí psát úvodníky proti této smlouvě a pokud se jim to snad příčí otisknou to, co jim dodá z pera ochotnějších. Nedovedu si představit, že by něco takového mohl svým editorům nařizovat třeba ředitel CBC.

    Ivo Mathé píše v začátku svého článku o "strmém výstupu ČT na evropský standard" a o něco dále, že jsem zúžil svůj výklad na zpravodajství. Několikrát jsem ve svých příspěvcích zdůraznil, že až na malé výjimky nemohu ČT sledovat. Nicméně diskuse o ČT mě zajímá - právě proto že jde o zpravodajství - a proto do ní vstupuji. Nemohu se vyjádřit k jednotlivým televisnim pořadům a k tomu jak se jejich úroveň poměřuje s evropským standardem. Termín strmý výstup mě ovšem zaujal, protože naznačuje, že se ČT byla hluboko pod ním. Jen ve zpravodajství ? Nebo všeobecně? Čeho se ten standard týká - myšlenky, technického zpracování, moderátorů, pohotovosti přísunu informací? A co z něj stojí za dohánění ?

    Jiří Jírovec


    Církevní majetek a černovlasé blondýnky

    Václav Žák

    Vyšlo v dvouměsíčníku Listy, který si můžete objednat zde.

    Před vládou ČSSD stojí jeden z nevyřešených polistopadových problémů: vztah církve a státu. Bohužel, diskuse o této trvalce je těžce poznamenána převládajícím zmatkem kolem restitucí "církevního" majetku. Věc je přitom celkem prostá: "církevní" majetek nemá soukromý statut. Už podle rakouských zákonů církev majetek nevlastnila, ale spravovala.

    Vraťme se poněkud zpátky. Po vzniku první republiky se problémem vztahu státu a církve zabývala komise při Ministerstvu školství složená z profesorů právnické fakulty, zástupců všech církví a parlamentních politických stran. Prof. Henner, který komisi vedl, její práci uvedl obsáhlou historicko-politickou rešerší, v níž ukázal vývoj vztahu státu a církve. Rozlišil v něm tři varianty: (1) stát a církev jsou jedno tělo, (2) církev (nebo církve) mají veřejnoprávní statut, tj. plní určité funkce veřejné správy (to byl stav za Rakouska-Uherska), (3) církev a stát jsou odloučeny.

    Původně úzké propojení světské a církevní moci v teokratickém státě se tedy v liberálních státech rozvolňovalo až do naprostého oddělení státu a církve. Z pojetí, že stát nemůže mít preference v oblasti víry, vychází i Listina základních práv a svobod. Článek 2 zní: “Stát je založen na demokratických hodnotách a nesmí se vázat ani na výlučnou ideologii, ani na náboženské vyznání". Listina tedy předpokládá odluku: v jiném uspořádání nelze tento článek Listiny naplnit. Snad vláda ČSSD přestane považovat Listinu za "plevel v ústavě" a začne se jí řídit.

    Odluka nebyla nikde jednoduchá, církev se výsadního postavení zříkala velmi nerada. Majetek v tom hrál pochopitelně významnou roli. Prosazení státu jako suveréna vedlo k tomu, že se na církevní majetek, získaný v čase propojení státu a církve, začalo nahlížet jako na určitý typ veřejného majetku, který je státem církvím svěřen, aby mohly vykonávat svěřené úkoly státu (např. vedení matrik). Církev nemohla majetkem volně disponovat, dispoziční právo měl stát. Stejný vývoj proběhl i v Rakousku-Uhersku. Po přijetí zákona 50/1874 o úpravě vnějších poměrů katolické církve měl církevní majetek veřejnoprávní statut.

    V první republice se odluku státu a církve nepodařilo uskutečnit, ačkoliv si ji prezident Masaryk výslovně přál. Komise doporučila odluku odložit. Podle ní si nově narozený stát nemohl dovolit ostrý konflikt s církví bez rizika ztráty Slovenska. Tehdy byl ještě v živé paměti konflikt, který se odehrával při odluce církve a státu na počátku století ve Francii. Francouzská odluka je názorným příkladem, o jak hluboký zásah se jednalo: veškerý nemovitý církevní majetek přešel na stát a na obce. Kultovní budovy (kostely, synagogy atd.) byly bezplatně předány církvím k užívání, o objekty prohlášené za památky se staral stát. Z budov, které přímo bohoslužbám nesloužily - fary, školy, atd. -, platila církev nájem. Z ostatního majetku vznikl fond, jehož výnosy se používaly na podporu financování sociální dobročinnosti církví.

    U nás k odluce nedošlo, proto církvím zůstal veřejnoprávní statut. Ani komunistický režim totiž neudělal odluku církve od státu, naopak, církev ke státu ještě úžeji připoutal. Jenže v případě, má-li církev veřejnoprávní statut, jsou zásahy státu do církve běžné, dokonce nutné. Plní-li církve některé funkce státu, musí mít stát nad církví kontrolu. Plnou autonomii získávají církve teprve tehdy, dojde-li k odluce. Pak stát nemá právo do církví zasahovat, a majetek, kterým církve po odluce disponují, má soukromoprávní statut.

    Kardinál Vlk před časem prohlásil, že “ten, kdo tvrdí, že majetek, který je v současné době v rukou státu, je majetek s veřejným charakterem, nemluví pravdu, používá demagogické a populistické triky jakými nás minulý režim ohlupoval 40 let". Kardinál si, bohužel, nenechal udělat kvalitní právní rozbor.

    Ocitujme ze stanoviska kanceláře prezidenta Beneše ke sporu, jestli se prezidentské dekrety vztahují na církevní majetek (21. května 1946). “Z těchto teoretických úvah můžeme shrnouti jako výsledek, že tzv. církevní majetek v našem právním řádu není majetkem ve smyslu soukromoprávním, že jeho subjektem jsou sice jednotlivé instituce církevní, že však nejsou jeho soukromými vlastníky. Takzvaný církevní majetek je majetkem povahy veřejné, je jměním účelovým, a nemůže být svému účelu odňat bez souhlasu státu. ... Na druhé straně však ... musíme konstatovat, že státní moci přísluší také rozhodnutí, jak v takovém případě s majetkem naložit." (Jde o činnosti vyjmenované v dekretech). Karel Kaplan, Katolická církev a pozemková reforma 1945-48, str. 103.

    Obecný pokles právního vědomí během 40 let minulého režimu, kdy se rozdíl mezi “státním" a “veřejným" zcela setřel, vedl k tomu, že nebylo obtížné přesvědčit poslance, aby odhlasovali restituční zákon, který vydával majetek řádům a kongregacím do soukromého vlastnictví. Tím se udělal precedens, který nemá obdoby: řády a kongregace získaly do soukromého vlastnictví majetek, k němuž měly v Rakousku-Uhersku pouze užívací právo!

    Pro církve, zejména katolickou, se tím otevřela lákavá šance: získat do soukromého vlastnictví i svůj majetek. Církve tak už delší dobu otevřeně prosazují model, v němž by měly veřejnoprávní statut, majetek v soukromoprávním vlastnictví, stát by přispíval na údržbu památek - a činnost církví by nemohl nijak ovlivňovat. Jinými slovy, chtějí víc, než kdy v historii měly. Obávám se, že si tím zejména katolická církev velmi škodí.

    Myslím, že už je načase, aby se církevní majetek přestal používat jako primitivní metr "opravdové pravicovosti", a konečně začala věcná diskuse, jak má úprava vztahu církví a státu vypadat. Moderní liberální společnost, která zakotvila svobodu svědomí, by měla vytvořit všem církvím pokud možno rovné podmínky. Restituce jsou však pro řešení vztahu státu a církve zvlášť nevhodným řešením. Proč? Obnovily by historicky zděděnou majetkovou nerovnost mezi katolickou a jinými církvemi.

    Myslím, že citovaný článek Listiny je slučitelný pouze s odlukou církve od státu. Veřejnoprávní statut církví totiž vede k nutnosti rozlišovat, které církve jsou z hlediska státu "košer". Je pravda, že odluka může ohrozit fungování některých malých církví. Jaký však má smysl církev, o kterou stojí jenom stát, ale ne věřící?

    Odluka církve od státu by se měla provést tak, aby provoz církve financovali věřící, péči o památky hradil stát podle zákona o ochraně památek, a humanitární činnost církví podléhala stejným pravidlům jako činnost jiných neziskových organizací. Důsledně by se mělo prosazovat kofinancování: stát by měl pouze přispívat, neměl by církve financovat sám.

    Spravedlnost je v moderní společnosti založena na rovnosti šancí, ne na obnovování minulých výsad. Heslo "co bylo ukradeno, musí se vrátit" je, vztaženo na církevní majetek, pouhou ukázkou neznalosti. Nevím, proč se taková hesla běžně tisknou. Budeme snad výroky typu "blondýnky mají černé vlasy" považovat za originální názor?


    Obrana: Západ kašle na ostatní svět

    Tento názor vyjádřil ve čtvrtečním vydání deníku Financial Times Gerald Segal, šéf studijního oddělení britského Mezinárodního ústavu pro strategická studia.

    Na finančních trzích jsme podle Segala v současnosti svědky "úprku ke kvalitě" - a to má znepokojující následky pro světovou ekonomiku. Něco podobného se děje i v oblasti obrany a zahraniční politiky. Tam se projevuje "úprk ke kvalitní bezpečnosti". I to je podle Segala pro svět velmi znepokojující.

    Nervózní investoři se stáhli zpět na bezpečné americké a západoevropské trhy. Obdobně politická nestabilitza v Asii, na Blízkém východě a v Rusku začíná ukazovat, jak důležité jsou základní politické a bezpečnostní vztahy mezi Spojenými státy a Evropou. Vzniká tedy mentalita "atlantické pevnosti", do níž se uchýlili Západoevropané a Američané.

    Podle Segala je typickým projevem této mentality, že Západ nyní věnuje dosti podstatnou pozornost modernizaci Severoatlantického společenství. Daleko méně pozornosti je věnováno roli OSN jako bezpečnostního nástroje či roli mezinárodního práva.

    Také je pravděpodobné, že bude Západ dávat velký důraz na zastavení šíření zvraní, protože se předpokládá, že balistické řízené střely (jaké nedávno testovala Severní Korea) budou brzo k dispozici zemím, které nemají zbraně hromadného ničení. Irák, Indie a Pákistán chtějí takové řízené střely.

    V Americe a v Evropě donedávna vládla důvěra, že si Organizace spojených národů bude schopna poradit s  teroristickými státy. Ale když se nepodařilo přinutit Irák, aby se podřídil inspekčnímu programu OSN, vedlo to přirozeně k požadavkům, aby západ začal jednat samostatně, jednostranně.

    Potíže Ruska vedly Spojené státy a Západ daleko více k tomu, aby se soustředil na NATO. Vzhledem k tomu, že i nejpozitivnější výsledek nynějšího vývoje bude znamenat, že v Moskvě bude vláda nepřátelštější Západu než nyní, je obtížné argumentovat, že by Moskva měla mít právo veta nad mezinárodní bezpečností. Ale ani vývoj v Rusku neznamená, že by v brzké době došlo k podstatnějšímu rozšíření NATO. Namísto toho budou do NATO přijaty důležité ("kvalitní") středoevropské země - Polsko, ČR a Maďarsko a důraz bude položen na stavbu zdí proti vnějšímu chaosu. Volání o pomoc od států, zanechaných na druhé straně, bude sice sílit, ale členské země NATO dobře vědí, že riziko, které v současnosti hrozí z Ruska, je založena na hrozbě vnitřního rozkladu a nikoliv na hrozbě vnější agrese.

    Západní vojenští činitelé tedy "prchají směrem ke kvalitě" a vzdávají se grandiózních snů o všeobecné světové bezpečnosti. Je zjevné, že západní mocnosti budou stále méně ochotné zasahovat do válečných konfliktů na různých místech světa. Afričané budou ponecháni, ať si věci vyřeší sami, jak se to zrovna děje v Kongu. Nikdo nezasáhne v Kambodži ani v Barmě. Malajsko a Indonésie se mohou vnitřně roztrhat na kusy, západní armády si toho nebudou všímat. Západ nebude zasahovat ani v konfliktech mezi státy, které už nejsou na jeho radarových obrazovkách. Regionální mocnosti jako Írán či afghánský Taliban budou klidně moci vést místní války. Jestliže budou Indie a Pákistán chtít použít své jaderné zbraně, je možné, že jim v tom nikdo nezabrání. Pokud se octnou etničtí Číňané v Indonésii nebo v Malajsku v obtížné situaci, kdo zabrání Číně, aby "pomohla svým krajanům"?

    Mocenské vakuum vyplní podle Segala v některých částech světa "zprivatizovaná bezpečnostní opatření". V Africe a v bývalé Jugoslávii už nyní jsme svědky toho, jak soukromé bezpečnostní firmy jako Sandline a Executive Outcomes hromadí vojenskou moc, jakou dříve mívaly jen státy. Rozklad Ruska způsobí, že se na trhu objeví větší počet ruských vojáků, možná i se zbraněmi hromadného ničení.

    Bude ovšem velmi obtížné udržet politiku "úprku do kvalitní bezpečnosti," varuje Segal. Terorismus, onen klasický nástroj slabých, užívaný proti silným - se stane rostoucí hrozbou. Členové Severoatlantického společenství si uvědomí, že "válka proti terorismu" je stejně tak nesmyslná jako "válka proti narkotikům". Zejména zranitelné budou země na okraji světa, jako Japonsko, Austrálie a Izrael.

    Američané prosazují argument, že je možno atlantickou pevnost uhájit supermoderní vojenskou technologií, takzvanou "revolucí ve vojenství" (Revolution in Military Affairs), kdy válku povedou počítače, nikoliv lidé a stroje. Stoupenci této teorie argumentují, že moderní verze diplomacie, založené na ozbrojených člunech sice asi neposkytne absolutní bezpečí, ale že dokáže udržet svět mimo atlantickou pevnost v uctivé vzdálenosti. Evropané na druhou stranu vidí situaci jako "revoluci ve strategických záležitostech", kdy chudí a slabí budou používat teroru, zbraní hromadného ničení a informačních zbraní k tomu, aby rozbili obranu bohatých a mocných. Využívání hypermoderních zbraní na velké vzdálenosti jen poskytne odpůrcům Západu argumenty, že je Západ morálně slabý a že je nepřipraven na skutečný boj. Ti, kteří umisťují na internet stránky s adresou Taleban.com jsou také schopni zlikvidovan kalifonrský bankovní systém pomocí informačních zbraní, které je obtížné vypátrat. Zřejmě se ukáže, že "úprk ke kvalitní bezpečnostní obraně" bude pro Západ stejně tak neuspokojivý jak je neuspokojivý nynější úprk světových finančních trhů směrem k "ekonomické kvalitě".


    Kněží začínají ztrácet v Íránu vliv

    Írán dobře ví, že je Taliban financován Saúdskou Arábií a Saúdská Arábie je na Blízkém Východě nejoblíbenějším spojencem USA

    Před pěti dny konstatoval vlivný íránský ministr kultury Ajatolláh Mohažerani, že osmdesát procent íránské armády a revolučních gard hlasovalo v loňských volbách pro prezidenta Mohammada Chatámího.

    Je-li to pravda, znamená to, že íránský prezident, který nyní požaduje "dialog mezi civilizacemi" má moc zajistit, aby jeho země už nikdy nepadla do rukou konzervativním kněžím.

    Namísto aby vojensky vpadla do Afghánistánu, kdy byli zavražděni íránští diplomaté a kde byly zmasakrovány tisíce šiitských muslimů, lidí stejné víry jako jsou Íránci, íránská vláda se rozhodla vyjednávat se sousedními zeměmi a přijala americký návrh okamžitého příměří, vyjednávání pro vyřešení situace etnických skupin v Afghánistánu a mezinárodní vyšetřování vraždění civilistů.

    Prezident Chatámí nyní konstatuje, že " kdyby lidstvo na prahu nového tisícileté dokázala věnovat veškeré své úsilí na to, aby byl institucionalizován dialog, ponechalo by pro příští generace cenné dědictví."

    Fatwa, kterou vyhlásil Ajatolláh Chomejní proti spisovateli Salmanu Rushdiemu, nebude zrušena. Chomejní se stal v očích šiitských muslimů světcem a jeho zrušit jeho rozhodnutí by bylo podobné, jako kdyby se někdo pokusil vyškrtnout z bible epištoly svatého Pavla. Nicméně prezidet Chatámí řekl, že jeho vláda se nebude snažit usmrtit Salmana Rushdieho. Spisovatel by měl být víceméně v bezpečí, i když nikdo nemůže zaručit, že se nějaký extrémista nerozhodne Rushdieho přece jen zavraždit.

    Bitva mezi stoupenci prezidenta Chatámího a íránským náboženským předákem Ajatolláhem Ali Chameneím probíhá v tisku. Časopis Rah-e No (Nová cesta) zpochybnil princip, že by íránský stát měl vůbec mít duchovního vůdce. Časopis byla za to dočasně zakázán, poté, co Ajatolláh Chamenei vyjádřil nad články tohoto druhu nelibost.

    Duchovní vůdce Chamenei si pravděpodobně přeje válku proti Talibanu, ale prezident Chatámi tomu v podstatě zamezil tím, že v OSN zahájil vážné vyjednávání. Ajatoláh Chameneí je v ofenzívě.

    Írán, který byl tak dlouho terčem západní kritiky pro svou zaostalost a fundamentalismus, nyní kritizuje pseudoislámské zákony Talibánu, které jsou ostře zaměřeny proti ženám a obsahují velmi kruté tresty. Írán totiž dobře ví, že je Taliban financován Saúdskou Arábií a Saúdská Arábie je na Blízkém Východě nejoblíbenějším spojencem USA


    Globalizace igelitovými taškami

    Jak podivně fungují trhy: Proč je na desítkách miliónů igelitových nákupních tašek, populárních po celé střední Asii, od Kazachstánu až po čínsko-mongolskou hranici, nápis The Pet Shop, 992 Pollokshaws Road, Glasgow?

    Obchod s domácími zvířaty, rybičkami a křečky v 992 Pollokshaws Road, Glasgow je od místa, kde píšu tento článek, vzdálen asi patnáct minut pěší chůze. Moje děti si tam občas kupují křečky, případně žrádlo pro ně, nebo krmení pro ryby do akvária. Jak je možné, že igelitové tašky s adresou nevýznamného místního obchůdku ve skotském městě ovládly celý trh v rozsáhlé části Asie, jak nedávno dokumentoval fotografiemi z nejexotičtějších míst světa ve svém barevném magazínu týdeník Independent on Suday?

    V Mongolsku a v severní Číně není podle Independentu on Sunday nyní nejslavnějším grafickým symbolem srp a kladivo, či tvář předsedy Mao Ce Tunga. Je jím ostře červenou barvou potištěná, všudypřítomná igelitová taška, s jednoduchou siluetou papouška a s nápisem The Pet Shop, 992 Pollokshaws Road, Glasgow G41 2HA.

    Tyto igelitové tašky je možno vidět téměř všude, na trzích v Alma Atě či na bazarech v Samarkandu. Čínští vojáci v kunžerabském průsmyku v pohoří Karakoram, ve výši 5000 metrů nad mořem, si do těchto igelitových tašek balí chleba. Cáry těchto igelitových tašek se třepotají jako tibetské modlitební vlajky na větrem ohýbaném křoví v poušti Taklamakan. Během let se staly tyto igelitové tašky součástí vyprávění cestovatelů do těchto exotických částí světa. Podle některých vyprávění unesli afgánští mudžahídové kontejner s těmito taškami, určený pro Evropu. Podle jiných je The Pet Shop mýtická, fiktivní firma, kterou si vymyslel jakýsi kazašský obchodník s umělými hmotami.

    Skutečný příběh je ale jiný. Začalo to před šesti lety. Stuart Thomson, majitel obchůdku s domácí zvířenou The Pet Shop na glasgowské třídě Pollokshaws Road rozhodl, že si už nemůže dovolit objednávat si igelitové tašky od výrobců v Británii. Poskytl zakázku levnějšímu dodavateli, výrobci umělých hmot v provincii Xinjiang v západní Číně. Nechal si tam vyrobit 120 000 tašek a čínský dodavatel pak zažádal o vývozní dotaci od čínské vlády. Ukázalo se, že čínští výrobci mohou žádat o dotaci, pokud jsou jejich výrobky nějakým způsobem vadné.

    Čínský výrobce tedy změnil barvu igelitové tašky z bílé na žlutou, vytiskl na tašce nesprávné telefonní číslo a začal desítky miliónů těchto tašek prodávat po celé západní Číně. Tašky se staly nesmírně populární. Brzo se jich začaly vyvážet celé milióny do sousedního Kyrgyzstánu a Kazachstánu. Všude po historické obchodní cestě hedvábí, odkud kdysi povozy dovážely koření, nefrit a lakované zboží z Číny, v oblasti, kde se setkávaly velké civilizace Východu a Západu, převládly igelitové tašky s nápisem Obchod s domácí zvířenou, Glasgow, Pollokshaws Road.

    Místní lidi celou tu ironii nevnímají. Většina z nich si neumí přečíst, co je na igelitových taškách anglicky natištěno. V tomto regionu, vzdáleném od vnějšího světa, jsou i ruština a mandarínská čínština cizími jazyky. Obchodníkům v Kyrgyzstánu je jedno, že taškami dělají reklamu jednomu malému obchodu s kanárky a křečky v městě, vzdáleném více než 5000 kilometrů.

    Pro majitele glasgowského obchodu, Stuarta Thomsona, je ta reklama svým způsobem zábavná. Do obchůdku na glasgowské Pollokshaws Road mu přicházejí exotičtí turisté z opačné části zeměkoule, aby se poklonili jeho svatyni, tak široce inzerované ve střední Asii. Televizní tým britské celoplošné stanice Channel Four si nedávno stěžoval, že se pokusil natáčet kašgarský nedělní trh a nedařilo se jim vytvořit autentickou východní exotickou atmosféru, protože igelitové tašky s nápisem The Pet Shop, Glasgow, 992 Pollokshaws Road, byly v každém záběru.Tašky se staly v Asii masovým jevem, bizarním vedlejším produktem dnešní globální vesnice a pozoruhodným svědectvím moci dotovaných cen.


    Opět pro pana Jírovce - a omluva předem...

    Jiřina Fuchsová

    Motto:

    Albrightová nemá české občanství

    (Slovo 23.09.1998)

    Praha (pal, hel) - Šéfka diplomacie USA Madeleine Albrightová, kterou V. Havel jmenoval mezi moznými nástupci v úradu prezidenta, je sice Cechoamericanka, ale ve svete podobné príklady existují. Napr. prezident Litvy Adamkus je American litevského puvodu a v cele Jugoslávie byl prezident Panic, American srbského puvodu. V prípade, ze by M. Albrightová prezidentskou kandidaturu prijala, vznikl by nejspís problém s jejím obcanstvím. Séfka diplomacie USA je totiz pouze americkou, nikoli ceskou obcankou. Ceské úrady vsak udelují Cechum, kterí se po odchodu do emigrace stali americkými obcany, ceské obcanství pouze tehdy, vzdají-li se obcanství amerického. Odvolávají se pritom na úmluvu mezi Ceskoslovenskem a USA z roku 1928 o ztráte obcanství. Nejvyssí americký soud tento dokument jiz v 50. letech prohlásil za neústavní a americká administrativa jej prestala uplatnovat. Pred dvema roky pak vláda USA úmluvu dokonce vypovedela. Ceské úrady vsak na ní, k nevoli vetsiny Cechoamericanu, dosud lpí. Ministerstvo vnitra by nicméne kvuli Albrightové svuj prístup nemuselo zmenit. Mohlo by totiz priznat rodilé Cesce nárok na dvojí obcanství - vedle amerického rovnez ceské - a to formou výjimky. K takovému postupu se ministerstvo uchýlilo pocátkem roku u hokejisty Petra Svobody, který dostal ceský pas po príletu na olympijské hry v japonském Naganu, aby mohl nastoupit ve "zlatém" týmu.


    Vzhledem k tomu, ze tyto stranky cte prevazna vetsina vysoce inteligentnich lidi, nebudu znevazovat jejich inteligenci vypocitavanim veskereho ceskeho obyvatelstva zemekoule, ktere se dnes tak ci onak tesi DVOJIMU OBCANSTVI, ceskemu a zaroven treba britskemu, svedskemu, americkemu atd...(staci nahlednout treba do seznamu ministru....)

    Pan Jirovec se myli: v nevraceni obcanstvi prave ceskym Americanum, a to jeste jen nekterym, je, se strany ceske vlady a vnitra, NAPROSTA LOGIKA!

    Pouze udelujeme-li neco, co je ve vsech jinych statech PRIROZENYM LIDSKYM PRAVEM! kazdeho rodileho obcana, tedy obcanstvi, jen za "zasluhy o vystavbu," ci za to, ze ten ci onen se v zahranici chova "loajalne" k te ci one prazske vlade, (ctete SLOVO, clanek o tom, ze bude cestou udeleni "vyjimky!" udeleno! ( ne VRACENO!!!) ceske obcanstvi pani Albrightove!) dotud maji panove a damy na vnitru kontrolu a presny prehled o Cesich v zahranici...

    Kdyby osvedceni o ceskem obcanstvi, jak se slusi a deje ve vsech jinych civilizovanych zemich sveta, vydaval na pockani kazdy okresni, mestsky, krajsky, mistni ci statni urad rodakum, kteri si pro ne odkudkoli prijedou, vnitro by ztratilo prehled, zastupitelske urady a pravnici vydelky, Cesi po celem svete by byli skutecne jak se slusi a patri jedna rodina, meli bychom i v USA svoje lobby pro vsechny potreby, proste byli bychom konecne demokraticti a vsichni z nas -nejen ti nekteri, jak je tomu dnes! - bychom byli SVOBODNI....

    Ovsem to uz by nevladla bolsevicka ruka, ktera jedna dle zasad "ROZDEL A PANUJ", uz od roku 1917....

    Napred si vsechno rozdelili, a dodnes vladnou....

    Jezdi po celem svete, na rozdil od uprchliku v USA se mohou vracet domu kdykoli, a doma jim neuctujou "cizinecke" ceny, kdyz jdou na operu....

    Za vsim udelali tlustou caru, a Cesi v Americe jsou tak prave jen dobri na to, aby zasilali dolary na to ci ono, pripadne nasi spolecnou, sobeckou a provincialni vladicku s neexistujici armadou tlacili do NATO.....

    Jo, pane Jirovec, je to, abych tak rekla zkratka, proste neprustrelny.........

    Jiřina Fuchsová



  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|