středa 30. září

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Policejní střílení po českých občanech:
  • Dopis Tomáše Peciny policejnímu prezidentu Jiřímu Kolářovi Británie a ČR:
  • Šedesáté výročí Mnichova v britském rozhlase Jak to vypadá v Německu po volbách:
  • V Německu se dostala k moci nyní poněkud usedlá generace revolucionářů z roku 1968 Reakce na článek Andrewa Stroehleina o rasismu:
  • Nejsem sociobiolog, aleŠ (Václav Pinkava)
  • Stroehlein zjednodušuje (Čtenářka)
  • Ad: Nejsem rasista, ale... (Ivan Vágner)
  • Reakce Andrew Stroehleina na dopis Ivana Vágnera
  • Stroehlein o rasismu: určité zjednodušení (Petr Veltrubský) Česká televize: Otevřený dopis panu Mathému:
  • O tom, jak se z České televize vyhazuje nyní a jak se vyhazovalo dříve (Jan Lipšanský) Případ Ladislav Špaček:
  • Britské listy ztratily slušnost: Říkal mluvčí Špaček, že prezident Havel musí podpořit skandály prezidenta Clintona, aby se ČR dostala do NATO? Ekologie:
  • Obchvat Plzně - Která trasa bude doporučena? (Děti Země)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • A selection of articles in English, dealing with the Czech politics and the Czech media, mostly published in the Czech internet-daily Britske listy over the past year or so, is at this address.
  • Zde je minulé vydání Britských listů.
  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.
  • Adresa Britských listů je zde. Pouze když nefunguje, pište na tuto alternativní adresu.
  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).
  • Užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku jsou zde.
  • Časopis Neviditelný pes, který vydává Ondřej Neff, je na adrese http://pes.eunet.cz.
  • archívu Britských listů jsou nyní k dispozici tematicky uspořádané články, zveřejněné v BL v letech 1996 - 1997.
  • Měsíčník Nová přítomnost je nyní k dispozici na síti.
  • Stránky české skupiny Amnesty International najdete na adrese http://www.amnesty.cz.
  • Stránku diskusního pořadu České televize Na hraně, věnovaného problémům a názorům mladé generace, najdete na této adrese.

    Co je nového v České republice

  • Miloš Zeman včera navštívil ústředí Evropské unie v Bruselu a on sám i Jacques Santer konstatovali, že jsou vztahy mezi Evropskou unií a Českou republikou ve všech směrech dobré a  vstupní rozhovory pokračují podle plánu.Německo a Rakousko nechce dovolit po vstupu ČR do EU volný pohyb českých pracovních sil v EU, dokud se prý nevyrovnají platy v ČR se Západem. O tom se ale bude jednat, uvedl Zeman. Zeman slíbil vylepšit některé kapitoly českého "národního programu přejímání evropské legislativy", které komise považuje za slabé.

  • Rozpočtový schodek ve výši 26,8 miliardy korun je podle poslanců ČSSD nejnižší možnou částkou, která by mohla pomoci zabrzdit propad ekonomického růstu, konstatovali po jednání s  s ministrem financí Ivem Svobodou sociálně demokratičtí poslanci a dodali, že návrh podpoří.

  • Prezident Havel je rád, že se mu podařilo rozpoutat diskusi o tom, kdo má být jeho nástupcem a o pravomocích českého prezidenta, řekl v Českém rozhlase.

  • Zastánci česko-německého smíření, kteří před třemi roky podepsali petici Smíření 95, požadují v nové petici zrušení Benešových dekretů. Petici podepsalo 78 publicistů, literátů, politologů a dalších veřejně činných osobností.

  • Po zprávách o onemocnění bývalého předsedy KDU-ČSL Josefa Luxe chronickou leukémií,se zvýšil počet lidí, kteří chtějí darovat kostní dřeň.

  • Za měsíc má začít pracovat koordinační a analytická komise Výboru pro ochranu ekonomických zájmů v ČR (komise "Čisté ruce"). Její předseda Jan Šula předpokládá, že komise do čtyř až pěti měsíců vypracuje analýzu ekonomických jevů v souvislosti s korupcí a hospodářskou trestnou činností za posledních osm let.

  • Václav Klaus dnes, ve středu v 16.30 promluví ve Washingtonu na soukromé akci, nemá to nic společného s víkendovým zasedáním Světové banky a Mezinárodního měnového fondu. Klaus vystoupí v Omni Shoreham Hotel ve Washingtonu, další informace jsou zde.

  • Zasedání Světové banky a Mezinárodního měnového fondu a ČR. Představu o tom, co čeká ČR za dva roky, bude-li pražské Kongresové centrum dostaveno, lze získat na této adrese.

  • Mlčením zpochybňuje Česká televize svou věrohodnost. Že by bylo vedení ČT ochotno mluvit jen s těmi, kdo je chválí? Přestože ministr kultury Pavel Dostál tento postoj kritizuje, generální ředitel Jakub Puchalský utajuje svůj projekt, na jehož základě zvítězil letos na jaře v konkursu na svou nynější funkci. Tento jeho postoj schvaluje i Rada České televize, viz tento rozhovor Tomáše Peciny s místopředsedou Rady Vladislavem Kučíkem. (Viz též zde). Šéf zpravodajství ČT Zdeněk Šámal odmítl odpovědět na třináct závažných otázek, týkajících se zhoršování úrovně zpravodajství ČT a označil Britské listy za "nenávistný, téměř goebbelsovský list". - Česká televize dosud neobjasnila ani vztahy společnosti Hroch k ČT.

    Výběr textů z posledních dní:


    Jeden čtenář si stěžoval na příliš dlouhý seznam starších článků z BL na tomto místě. Proto jeho pokračování umisťuji zvlášť jako samostatný text, viz OBSAH dnešního čísla. (Toto pokračování se NENATÁHNE jako součástí Kompletních Britských listů, musíte si na ně v Obsahu samostatně kliknout.) Prosím, napište mi, co si o tom myslíte. Mnoho čtenářů se totiž často vrací ke starším textům z BL právě na základě tohoto seznamu.


    Dopis Tomáše Peciny policejnímu prezidentu Jiřímu Kolářovi

    Vážený pan
    Jiří Kolář
    policejní prezident

    Policejní prezidium Policie ČR
    Strojnická 27
    170 00 Praha 7

    28. září 1998

    Vážený pane prezidente,

    s velkým znepokojením jsem vyslechl zprávu o policejním zákroku, při němž 26.9. t.r. v časných ranních hodinách policisté zastřelili v Blanické ulici v Praze 2 řidiče osobního automobilu, který neuposlechl výzvu hlídky k zastavení. Není to první případ, kdy došlo při podobných zákrocích k usmrcení člověka, a nemohu se spokojit s oficiálním vyjádřením, které bylo k této události vydáno.

    Je mi známo, že český zákon o policii, víceméně v rozporu s právní úpravou i policejní praxí vyspělých zemí, ve svém § 39, odst. 1, písm. f), dovoluje použít zbraň i v případě, "nelze-li jinak zadržet dopravní prostředek, jehož řidič bezohlednou jízdou vážně ohrožuje život a zdraví osob a na opětovnou výzvu nebo znamení dané podle zvláštního předpisu nezastaví."

    Není jisté, zda došlo k opětovné výzvě a vzhledem k denní době lze vážně pochybovat i o tom, že v této denní hodině bylo ohrožení života a zdraví osob tak vážné, aby bylo použití střelné zbraně ospravedlnitelné, ale o tom nechť rozhodnou oprávněné inspekční orgány.

    Opakuji však, že zastavovat vozidlo zastřelením řidiče je způsob, která nemá v civilizovaném světě místo, a byl bych, stejně jako - jak jsem přesvědčen - převážná většina čtenářů našeho listu šťasten, kdyby tento zvyk zmizel i z české policejní praxe. Ať byl přestupek pachatele jakýkoli, trestní zákon by mu zcela jistě nepřisoudil trest, který na něm policista na místě vykonal, totiž trest smrti.

    Britské listy Vás tímto zdvořile žádají o vyjádření k celé věci. Váš dopis bude zveřejněn v nejbližším vydání deníku.

    Děkuji,
    s pozdravem,
    Tomáš Pecina

    Kopie: Český helsinský výbor


    Šedesáté výročí Mnichova v britském rozhlase

    V úterý 29. září bylo šedesáté výročí Mnichova, který je v Británii dodnes dosti živě pociťovaným traumatem. Britové dobře vědí, že v září 1938 neměli Československo zradit. Záběr premiéra Nevilla Chamberlaina, jak vystupuje z letadla a před kamerami mává papírem s Hitlerovým podpisem, dohodou, která měla údajně zajistit "Peace for our Times" - "Mír pro naši dobu" je dokonce občas citován v televizních reklamách jako typický příklad pošetilosti.

    Veřejnoprávní rozhlas BBC věnoval ve svém ranním živém politickém vysílání v úterý před devátou hodinou několik minut problému Mnichova po šedesáti letech. Hovořili tři britští historikové, Anthony Nichols, Lawrence Freedman and Andrew Roberts.

    V úvodu diskuse konstatoval Anthony Nichols, že Británie musela nechat v září 1938 Československo na holičkách, protože byla naprosto nepřipravena na válku. Jiná věc by bývala, kdyby nebylo opomenuto o dva roky předtím, v roce 1936, kdy Hitler militarizoval Porýní. Po návratu Nevilla Chamberlaina z Mnichova začala Británie velmi intenzívně zbrojit. Během následujícího roku bylo britské námořnictvo vybaveno 60 novými válečnými loďmi a letectvo téměř 8000 letadly. Jiný historik oponoval, že Mnichov nebyl nevyhnutelný, kdyby býval Západ začal systematicky jednat už šest měsíců před Mnichovem po Hitlerově záboru Rakouska.

    Diskuse pak pokračovala:

    Británie sice nebyla připravena na válku v roce 1938 a bývalo by katastrofální snažit se před Hitlerem blufovat, ale Německo v roce 1938 také nebylo připraveno na válku. Odepsali jsme 35 divizí československé armády, silná obranná opevnění, zbrojovku Škoda. Československo mělo velmi dobrá pohraniční opevnění a bylo připraveno je bránit. Klíčová věc ale je ta, že nevíme, co by udělalo Německo, kdyby se mu Británie tehdy postavila. Protože Hitlerovi se podařilo v Mnichově dostat všechno bez boje. Kdyby tomu tak nebylo, mnoho Němců by bývalo velmi znepokojeno, kdyby museli jít v září 1938 do války.

    Moderátor: Andrew Robertsi, Lawrence Freedman argumentuje, že mnichovanství, bylo tou dobou typickým výrazem celého postoje britské společnosti, která nechtěla se postavit proti Německu, ani vytvářet aliance proti němu.

    Andrew Roberts: Má naprosto pravdu. Byl to mentální postoj, který Britové měli od konce první světové války. Byl to pocit viny, že byla Británie na Německo tak tvrdá ve Versailleské smlouvě. Musíte si uvědomit, že v září 1938 byli absorbováni do Německa jen etnčtí Němci. Až po Mnichově, v březnu 1939 uchvátil Hitler celé Československo a ovládl i Neněmce. A teprve v tomto momentu se morální postoj britského národa změnil.

    Moderátor: Anthony Nicholsi, ať už byl Mnichov správný nebo špatný, Mnichov se stal heslem pro nemorální ustupování diktátorovi a stal se výrazem, který byl využíván - možná i zneužíván - v následné historii jako ospravedlňování nejrůznějších politických rozhodnutí. Často se varovalo: nesmíte se v této situaci chovat jako v Mnichově. Vidíte tady moderní paralely?

    Anthony Nichols: Poučení z Mnichova bylo v mnoha ohledech velmi zdravé. Vyplývalo z něho: čelíte-li zločineckému a agresívnímu režimu, který chce zaútočit na sousedy, je nutno se co nejrychleji spojit s ostatními ohroženými zeměmi a zorganizovat odpor. Tuto lekci si lidé dobře uvědomili po druhé světové válce, když šlo o politiku Západu vůči Sovětskému svazu. Neznamená to, že je možno uplatnit tento postoj v každém případě. Nejprve je nutno uvážit, jaký je národní zájem každé země a také jaké jsou schopnosti každé země, která čelí vážné mezinárodní situaci.

    Moderátor: Dalo by se ale říci, že v současnosti nám tento postoj nepomohl v našem přístupu vůči Slobodanu Miloševičovi a srbské agresi.

    Andrew Roberts: Varování Mnichova bylo využito v korejské válce, v Alžíru, ve Vietnamu, ve válce o Falklandské ostrovy, ve válce o Suez. I prezident Bush srovnal válku v Perském zálivu s Mnichovem. S Miloševičem je to jiné, stejně jako v mnoha jiných případech, jako v Násirově případě, on nás přímo neohrožuje tak, jak nás ohrožoval Hitler. Démonizovat automaticky každého odpůrce tím, že ho přirovnáme k Hitlerovi, vyvolává konfrontaci a nikoliv vyjednávání.

    Moderátor: Lawrenci Freedmane, máte pocit, že poučení Mnichova bylo zneužito?

    Lawrence Freedman: Pokusili jsme se interpretovat úplně jiné situace s úplně jinými lidmi, jako bychom znovu jednali s Německem ve třicátých letech. Týká se to změn v postojích. Ustupování během Mnichova bylo součástí přesvědčení, že slušní lidé dokáží vyřešit problémy bez nutnosti vést válku. Lidé, kteří měli toto přesvědčení, byli konfrontováni s Hitlerem, který nebyl slušný a byl ochoten užít násilí. V poválečném období vládlo přesvědčení, že není možno důvěřovat mezinárodním institucím a mezinárodnímu právu, že musíme být připraveni užít síly, kdykoliv to bude nutné. To nás zavedlo do nebezpečných situací.

    Moderátor: Američany to zavedlo do Vietnamu - -

    Lawrence Freedman: Hodně se o tom dočtete v literatuře o Vietnamu, o Suezu. Sice jsme se dostali do nebezpečných situací, ale na druhé straně jednáme daleko realističtěji, když se octneme tváří v tvář nebezpečným politikům.

    Moderátor: Ale dnes, jak říká Andrew Roberts, vlády jednají na základě velmi úzké definice sobeckého národního zájmu. Neměli bychom spíš jednat na základě daleko širší definice vlastního zájmu a postavit se vždycky proti tyranům?

    Mnichov zůstává velmi evokativní záležitostí pro lidi určité generace. Ve válce v Perském zálivu jste měli prezidenta Bushe a Margaret Thatcherovou, to byli ještě pořád lidé mnichovské generace. Nyní potřebujeme jiné metafory. Myšlenka, že diktátorům, tyranům, kteří užívají násilí k okupaci sousedních zemí, je nutno se postavit se zbraní v ruce, je nyní velmi hluboce zakořeněna v britské národní mentalitě částečně jako důsledek toho, čím jsme prošli během druhé světové války.

    Moderátor: Anthony Nicholsi, ale v mezinárodní mentalitě tato myšlenka asi tak pevně zakořeněna není, jinak by se svět rázně postavil Slobodanu Miloševičovi?

    Anthony Nichols: Ano, v jugoslávské situaci jsou paralely s Mnichovem, protože existovala varování, co se chystá srbská vláda podniknout a bylo možno jednat okamžitě a zamezit těmto vražedným činům. Viděli jsme, že když nejednáte rychle, když nejste připraveni reagovat na krizi hned, jak vznikne, nakonec utratíte daleko víc peněz a jste nuceni riskovat daleko více životů. A to se stalo i v případě Jugoslávie.


    V Německu se dostala k moci nyní poněkud usedlá generace revolucionářů z roku 1968

    Jsou nyní poněkud obtloustlejší, tito studentští revolucionáři z roku 1968 a někdy je bolí v zádech, když vystupují ze svých limuzín se šoférem, avšak stále si podrželi svou solidaritu s proletariátem - tu a tam prohodí slovo s tělesným strážcem, koupí si hot dog na rohu ulice a úplně v nich neodumřel ani původní idealismus, napsal v úterý deník Times.

    Molotovovy koktajly těchto demonstrantů však byly už dávno nahrazeny kvalitním vínem ve sklepech jejich toskánských letních bytů.

    Gerhard Schroeder býval čelným členem mládežnického křídla sociálních demokratů a byl proslulý svou bojovnou rétorikou. Účastnil se nekonečných debat o budoucnosti zreformovaného marxismu. Žargonem tehdejší doby byl "antirevisionista". Nejraději vyvolával hesla do megafonu během protijaderných demonstrací. Nyní už zdaleka není tak radikální - osm let zastával funkci premiéra Dolního Saska, kde nařídil masivní ochranu policie pro konvoje s jadernými zplodinami před protijadernými demonstranty.

    Pětapadesátiletý Oskar Lafontaine býval také rozhněvaný mladý muž, který se vášnivě stavěl proti rozmísťování nových raket s plochou dráhou letu. I když dává přednost tomu si to dnes už nepamatovat, ještě v roce 1982 požadoval Lafontaine, aby Německo vystoupilo ze Severoatlantického společenství. Sociálnědemokratický kancléř Helmut Schmidt dostával záchvaty zuřivosti jen při zmínce o jméně Lafontaine. Dnes je pravděpodobné, že se Lafontaine stane ministrem financí.

    Favoritem na funkci ministra zahraničních věcí je šéf strany Zelených Joschka Fischer, bývalý člen militantní skupiny Revoluční boj. Jednou pronikl do továrny Opel a pokusil se tam zorganizovat revoluční buňky . Fischer nosil na hlavě masku, byl zkušený pouliční bojovník a byl známý svými schopnostmi během protiamerických demonstrací přelstít policii. Jednou půjčil svůj automobil teroristovi Hansi-Joachimu Kleinovi, který byl nedávno zatčen ve Francii.

    Ministrem vnitra se prý v Německu stane Otto Schily, který byl obchájcem pro členy Frakce Rudé armády. Gerhard Schroeder jako mladý právník také jednou obhajoval teroristu.

    Všichni tito bývalí revolucionáři mají podle listu Times jedno společné. Narodili se v posledních letech druhé světové války anebo těsně po ní. Jejich politické názory byly utvářeny touto válkou. Schroederův otec zahynul na rumunské frontě a Lafontainův otec byl také zabit ve válce. Otec Joschky Fischera byl maďarsko-německý řezník, který s rodinou utekl do Německa.

    Všichni tito politikové pocházejí ze skromných poměrů. Všichni studovali na univerzitě při zaměstnání. Někteří z nich, jako Schroeder, vyšli ze základní školy v 16 a střední školu vystudovali večerně. Zatímco jejich středostavovští vrstevníci demonstrovali v německých ulicích a skandovali "Nedůvěřujte nikomu nad třicet" a požadovali vyšetřování zločinů svých rodičů během války, nynější vedení sociálně demokratické strany rozváželo pizzy. Právě jejich zemitý realismus je podle listu Times důvodem, proč se dostali do čela německé politiky.

    Odborník na Německo z oxfordské univerzity, historik Timothy Garton Ash, napsal v deníku Independent, že Helmut Kohl bohužel během šestnácti let své vlády neučinil pro Německo to, co udělala v Británii Margaret Thatcherová: neomezil moc odborů, nezavedl deregulaci, neprivatizoval státní podniky, nesnížil přímé daně, neomezil veřejné výdaje. Schroeder vedl v Německu blairovskou předvolební kampaň. Jenže na to, aby v Německu mohl nyní vládnou blairovský politik, by bylo bývalo třeba, aby tam předtím vládla thatcherovská garnitura, což se nestalo.

    Pokud si má Německo zachovat konkurenceschopnost, potřebuje tuto medicínu: Thatcherismus s lidskou tváří, argumentuje Ash. Schroeder to asi ví, ale německá sociálně demokratická strana je daleko tradičnější než nynější Blairovi Noví labouristé. Skutečným šéfem sociálně demokratické strany není Schroeder, ale Oskar Lafontaine. Kromě toho, Zelení, kteří byli přizváni do vlády, mají agendu, která je na hony vzdálena neoliberální ekonomice. Chtějí například zavést vysoké daně na benzín. Na druhé straně se Ash domnívá, že vítězství sociálních demokratů v Německu bude znamenat vytvoření mocenského trojúhelníku v Evropě Británie-Německo-Francie, zatímco dosud existovala jen osa Německo-Francie.

    Poprvé mají nyní čtyři hlavní evropské země sociálně demokratické vlády, zdůrazňuje Guardian. Ve Francii, v  Itálii, v Británii a v Německu nyní vládnou sociální demokraté, kteří sice přijímají tržní ekonomiku, ale odmítají společnost, jakou to plodí. V Londýně, v Bonnu, v Paříži a v Římě nyní vládne přesvědčení, že stát musí zasáhnout, aby zcivilizovat kapitalismus volného trhu.

    V Německu jsou nyní 4 milióny nezaměstnaných a v posledních měsících trpí Německo dosti podstatně v důsledku krize světové ekonomiky.

    Bude velmi zajímavé sledovat zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky, které se budou konat o nadcházejícím víkendu ve Washingtonu. Británie a Francie požadují rozsáhlou reformu světového finančního systému a Německo se k nim jistě nyní připojí.

    Německo, Francie i Británie budou nyní chtít vytvořit formální rovnost mezi dolarem a evropskou měnou euro.

    Zajímavé bude také sledovat první známky soupeření mezi Paříží a Londýnem při námluvách nové německé vlády.

    Francouzi se obávají, že se rozloží dosavadní německo-francouzská osa, která vládla Evropě. Schroeder uvedl už před volbami, že chce do rozhodování včlenit i Británii.

    Helmut Kohl byl posledním státníkem, z trojice, která zahranovala také Margaret Thatcherovou a Ronalda Reagana, kteří ještě pamatovali druhou světovou válku. Kohl měl osobní vzpomínky na nacistickou éru. Timothu Gartonu Ashovi nedávno řekl, Budete se divit, ale já jsem prvním celoněmeckým kancléřem po Adolfu Hitlerovi. A byla to pravda.

    Zahraniční politika nové německé vlády bude důležitá. Německo bude klíčovým hráčem při vypracovávání nové strategické doktríny NATO. Tato doktrína bude definovat, jak daleko mimo své hranice bude NATO ochotno zasahovat.

    Jako Tony Blair, Gerhard Schroeder nyní považuje za důležité spojenectví s USA. Zapomněl na své útoky na NATO ze sedmdesátých a ze začátku osmdesátých let a na svou podporu německého mírového hnutí. Schroeder také podporuje vytvoření zóny volného obchodu mezi USA a Evropskou unií, což odmítá Francie.

    Největší výzvou pro Gerharda Schroedra v Evropě bude zjevně podle listu Guardian potenciální britsko-francouzské napětí.


    Nejsem sociobiolog, aleŠ

    Václav Pinkava

    Článek pana Stroehleina " Nejsem rasista, ale.." bych chtěl podpořit v jednom bodě, kde má argument trhlinu.

    Rasistické je zjednodušovat etnikum jakýmkoliv záporným způsobem, a víme, že tvrzení o muzikálnosti Romů, nebo černochů má blízko k pejorativnímu tvrzení "jsou nadaní, aleŠ!" Chápu tedy, oč mu šlo.

    Nicméně nelze souhlasit, že jakékoliv i kladné tvrzení o vlastnostech etnika je ipso facto rasismus, hlavně ne s odůvodněním, že darwinismus vylučuje aby etnická skupina měla nějakou vlastnost jako celek, pokud tato vlastnost není reproduktivně výhodná. Zcela věcně, krátkozrakost je dominantní u druhu Homo Sapiens. Kde je v tom reproduktivní výhoda?

    Přeneseně, ad absurdum, taková ortodoxně darwinistická argumentace si žádá otázku, proč se dávno barva pleti subskupiny v nenávistné populaci jiného zbarvení nevytratila. Ukažte mi nějakého darwinisticky zvýhodněného člověka-chameleona. Asi jeho vývoj bude trvat pár set tisíc let. A za stejnou dobu se třeba vytratí etnická muzikálnost, která mohla vzniknout náhodou jako barva vlasů, ač darwinisticky k ničemu není - anebo, že by přece mohla být darwinisticky výhodná?

    Nabízejí se ihned tři třeba pitomé sociobiologické hypotézy - (pozor, genetická pitomost z nás taky nevymizela):

    • Potulný muzikant naplete ožralé muzikální dívce dítě a zmizí. Nechává za sebou u každé oslavy muzikálního potomka, který má po otci sklony nadále pokražovat a množit se tímto způsobem.
    • Kočovní lidé se potkávají u oslav. Tím se zvyšuje pravděpodobnost, že se muzikální dvojice sblíží a založí rodinu. Děti muzikálních rodičů mají lepší zázemí, protože rodiče si vydělávají svojí hudebností a jezdí od oslavě k oslavě. Vychovávají své početné děti příkladem, k uplatnění hudebnosti.
    • Kultura drží pohromadě etnikum které je vytlačováno společností. Kdo není kulturní prostě nepřežije, protože přijde i o podporu soukmenovců. Čím více je národ utiskován, tím pestřejší a výraznější, a v jedincích koncentrovanější jsou jeho talenty.

    Jsem osobně přesvědčen, že Romové jsou nejen u nás, čili jako etnikum velmi muzikální. O tom svědčí třeba Flamenco. Češi jsou zase lepší grafici než Angličané. Je to moje zkušenost. Vzbuzením zájmu začíná příležitost k seznámení. Rád poslouchám v pátek večer v Českém rozhlase romský kulturní magazím. Protože v rozhlase je barva pleti zcela irrelevantní a dokonce neviditelná, doporučuji všem, kteří se chtějí lépe informovat o svých méně známých spoluobčanech aby to zkusili také. Je to hlavně dobrý pořad. Docela by mne zajímalo, proč se svým nečeským názvem předem zařazuje mezi menšinové a zvláštní pořady pro uzavřenou skupinu jak to před lety začalo v  BBCŠ

    Je třeba vyvarovat se politically correct nálepkování v obraně proti nálepkování tradičnímu. Sundejme nálepky. Český rasismus je zakořeněn velmi hluboko, tak hluboko, že si to ani neuvědomujeme. Jakpak by se společnost chovala, kdyby seriózní novináři informovali, že mladíci zahnali do řeky na smrt matku šesti dětí, ne že skinové tam zahnali Romku (matku šesti dětí). Neházejme lidi do jednoho pytle, podle vlasů, pleti, ani proto, že jsou muzikální. Ale nepopírejme empirické poznatky, pokud jsou empirické. A hledejme stále další. Bavme se a bavme se spolu.

    Václav Pinkava


    Stroehlein zjednodušuje

    (Čtenářka)

    Ad: hudebni geny A. Stroehlein ma pravdu, ze gen pro hudbu jeste nikdo nenasel, ale hledaji ho (presneji - zjistuji, co urcuje absolutni sluch). Jinak - A.S. prilis zjednodusuje. Nekdy muze v nektere populaci prevladnout urcita vlastnost zcela nahodile a nemusi byt selektivne vyhodna. Caste u malych populaci. Priklad uvadeny v ucebnicich genetiky: vysoky pocet albinu u jednoho kmene jihoamerickych indianu. Tento stav vznikl tak, ze albinum vadi slunce, nechodi s ostatnimi muzi na lov, ale zustavaji doma se zenami a tak maji vice casu na rozsirovani svych genu do potomstva.

    Souhlasim s tvrzenim A.S., ze zpusob zivota romske populace je vice podminen socialne nez geneticky.


    Ad: Nejsem rasista, ale...

    Ivan Vágner

    Dovolil bych si poznamenat, ze v uvedenem clanku byla ponekud dogmaticky smichana lez s pravdou. Z hlediska politickeho a castecne i spolecenskeho je rasismus, tak jak ho p.Stroehlein popsal, skutecnosti. Z hlediska ciste biologickeho vsak jsou rasy opravdu jine. Nemusi se nam to libit, ale je to tak. Samotna rozdilna pigmentace, tvar licnich kosti, vyska, vaha, pomer koncetin, tvar a barva vlasu atd. jsou samozrejme z hlediska spolecenskeho nevyznamne, nicmene - jsou odlisne. Take pomer tzv. rychlych a pomalych vlaken ve svalech je u negroidni rasy vyrazne ve prospech rychlych - oproti rase euroasijske. Muzete namitat, ze to je dano desitkami tisic let pobytu v horke oblasti, ale nicmene prave v tom je ona odlisnost. Bylo by nesmyslne tvrdit, ze lide ze Smichova jsou odlisni od lidi z Kosir, nicmene, odlisne geograficke zony vskutku utvareji lidskou populaci jinak a to nejenom telesne, ale pozmenuji i jeji psychicke dispozice.

    V Americe se velice prou o tom, zda program na podporu vzdelani u barevneho obyvatelstva mel nejaky smysl, ci zda to byl pouze projev pozitivni selekce - tedy svym zpusobem jen rasismus naruby. Procento vzdelanych cernochu je zde i po rozsahlych zasazich statu nizsi nez vzdelanych belochu a nema to nic spolecneho s diskriminaci. Zpusob uvazovani a take zivotniho cileni, ktery my, jako bila rasa, preferujeme, totiz neni totozny s jejich zpusobem uvazovani a jejich cilem. Je zde stejny problem jako z merenim IQ - nemeri se totiz skutecna inteligence, ale schopnost zhostit se testu inteligence.

    Vsechna tri tvrzeni p.Stroehleina jsou chybna a ucelova. Mentalita, tedy zpusob mysleni, je skutecne neco, co ma sve ponekud odlisne koordinaty u ruznych ras i etnik, nebot behem sveho vyvoje prodelaly diky prostredi odlisne zkusenosti. Odlisna kvalita vnimani rytmu je take skutecnost, dana ruznym rasam (proc by se potom hovorilo treba o latinskoamericke hudbe? o etnicke hudbe vubec? je snad proto treba etnickou hudbu oznacit visackou rasismus?) A konecne i *prirozeny hudebni talent* je sporne tvrzeni. Co v nem totiz napadate? Pouziti slova talent ci slov prirozeny a hudebni? Ale talent je vrozeny, jiny ani byt nemuze. Muzeme diskutovat, zde jde o vyhodu individualni ci zda ji muze byt nadana vetsi spolecenska ci etnicka skupina (ale tam jsme opet u etnicke hudby). Slova prirozeny a hudebni jsou ale rovnez etnicky determinovana. Anebo vy snad znate nejakou hudbu Eskymaku?

    Neco jineho by bylo tvrdit, ze Eskymaci NEJSOU SCHOPNI vnimat hudbu. Ano, to by jiste bylo rasisticke tvrzeni, pokud byste k tomu nemel dostatecny podkladovy material (napr. ze jim chybi v mozku centrum pro rytmus ci jejich sluchove ustroji ma omezenou rozlisovaci skalu). Ve vasich prikladech jim vsak nic neupirate, naopak. Vyzvedavate schopnosti, ktere jim diky zvlastni strukture jejich vyvojoveho biotopu byly umozneny rozvinout jinak, nez jinde.

    Doba, po niz jsou kultury, rasy a etnika smiseny a to i kulturne (nejenom napr. obchodne) je zatim prilis kratka na to, abychom mohli hovorit o asimilaci a vzajemnem vlivu, ktery by byl kodovan i do nasich genetickych struktur. Zatim se proto musime spokojit s tim, ze cernosi jsou opravdu lepsimi bezci nez belosi a belosi lepsimi vzperaci nez altajska vetev. Hispanska kultura ma pak obecne mnohem lepsi predpoklady pro tanec nez ja nevim, treba Slovane.

    Myslim, ze vhodnejsi by bylo proto tvrdit, ze vetou: *Nejsem rasista, ale...* je skryty rasismus pouze vyzavorkovan. Obava pred jinakosti kulturne a soucasne vzhledove odlisne skupiny trva, je vsak skryta a ventilovana pouze vytvarenim jasne demarkacni cary mezi *nami* a *jimi*.

    Toto vse prosim berte nikoli jako obranu rasismu, ale jako nesouhlas s ucelove postavenou argumentaci.

    Ivan Vágner


    Reakce Andrew Stroehleina na dopis Ivana Vágnera

    Tento čtenář nemá velmi přesné informace o podstatě přirozené selekce. To, co říká, je prostě - a je to vědecky dokázáno - chybné. Možná, že směšuje výraz "rasa", což je (nepevně založený pojem popisující vrozené a genetické vlastnosti, s výrazem "kultura", kterou se člověk naučí po narození.

    Zvláště se mi líbí výrok "Odlišná kvalita vnímání rytmu je také skutečnost, daná různým rasám." To je prostě dokonalý příklad toho, o čem jsem hovořil ve svém článku. Mohl by nás pan Vágner seznámit s vědeckým výzkumem, na němž je tato "skutečnost" založena? Silně o tom pochybuju.

    Nesčetné množství studií (a rád dodám přesné odkazy, i když je lze nalézt v každé učebnici biologie pro první ročník) ukazuje, že genetické rozdíly mezi dvěma libovolnými lidskými bytostmi, náhodně vybranými uvnitř jedné rasy, jsou daleko větší než průměrné genetické rozdíly mezi dvěma rasami.

    Co se týče pigmentace, četnosti výskytu srpkovité chudokrevnosti a jiných rysů, které se projevují jako tendence uvnitř jedné rasové skupiny (zdůrazňuji, není to determinovaný životní fakt pro všechny příslušníky dané rasy, je to jen tendence), ty vznikají v důsledku selektivních tlaků. Například, srpkovité buňky do určité míry chrání organismus před malárií, takže ti lidé, u nichž se vyskytovala tato mutace, žijící v oblastech, kde je běžná malárie, měli větší šanci na přežití a - což je důležitější - měli větší šanci se rozmnožovat. Tak se tento rys rozšířil místním obyvatelstvem (rasou), ale nikoliv nutně celým lidstvem, protože srpkovité buňky také vedou k chudokrevnosti.

    A hudba? Předpokládejme na okamžik, že je hudební talent obsažen v nějakém genu jako důsledek určité mutace. Rozšířil by se ten gen místní populací (rasou) během času: To závisí na tom, jestli se to děje pod nátlakem selekce. Ale kde je jaký selektivní nátlak pro hudební talent? Mají snad lidé, kteří jsou méně hudebně nadaní méně dětí? Jsou tyto děti zabíjeny v útlém věku? Anebo snad je osoba, která má "hudební gen" více plodnější (více geneticky prosperující)?

    Logika přirozené vývoje určuje, že hudební schopnosti jsou kulturní, naučené záležitosti, není to genetická vlastnost, typická pro určitou podskupinu lidstva (rasu). Žádná rasa nemá geneticky větší hudební talent než jiná.

    A vůbec, chcete-li podívejte se na tento průvodce pro začátečníky hudbou Eskymáků.

    Andrew Stroehlein


    Stroehlein o rasismu: určité zjednodušení

    Petr Veltrubský, Česká Lípa

    V České Lípě - úterý 29. září 1998

    Vážený pane, chtěl bych trochu polemizovat s Vaším článkem o rasismu, o kterém se domnívám, že v dobrém úmyslu věc poněkud zjednodušuje, nebo přibližuje opačnému extrému. Jde samozřejmě o můj názor, který nemá žádný patent na správnost.

    Píšete např.: "'Nejsem rasista, ale ti cikáni prostě mají jinou mentalitu, než máme my.' Tento výrok je rasistický, protože tvrdí, že mentalita určité osoby je založena na jejím etnickém původu. Filozofie typu 'ten člověk se narodil jako Rom, a proto se chová určitým způsobem' je rasistický nesmysl. " Obdobně hodnotíte podobný výrok o hudebním nadání Romů či amerických černochů. Samozřejmě, nikdo se nenarodil hudebníkem, matematikem, filozofem nebo zlodějem aut proto, že jeho rodiče byli Romové. Na druhé straně jeho tělesná konstituce bude jednoznačně určena tím, zda se narodil v rodině Eskymáka nebo obyvatele střední Afriky. A také, což je neméně důležité, narodil se do komunity, jejíž chování a hodnotové stupnice se vyvíjely po staletí často v protikladu ke komunitám okolním. Tím samozřejmě dojde k rozvinutí některých schopností více, jiných méně (jak ostatně sám jinými slovy uvádíte).

    Proto bych výše uvedené výroky nehodnotil kategoricky jako rasistické (byť jistě často tento kontext mají), ale jen jako hrubě zjednodušující. Obávám se totiž, že jejich zařazení do kategorie společensky nepřijatelných, by mohlo vést ve svém důsledku k odmítání jakéhokoli poukazu na skutečně existující odlišnosti různých etnik.

    Spíše bych se přimlouval za odpověď typu: "Ano, asi více černých Američanů (Romů atd..) aktivně provozuje hudbu či jinak rozvíjí své hudební a pohybové nadání. Není na tom nic zvláštního či předem daného a vyplývá to z tradic a vývoje jejich etnika."

    Řeknu-li, že Romové jsou jiní svou mentalitou, hodnotovým systémem či svým vzhledem, a říkám to a stojím za tím, pak tyto své výroky opravdu nepovažuji za rasistické (pouze snad v případě mentality za příliš globalizující). Měl jsem možnost seznámit se s hodnotovou stupnicí řady Romů a je skutečně jiná než má. To není hodnocení, to je jen konstatování - lecos z této stupnice je s mou totožné, lecos z ní mohu jen závidět a něco je naopak pro mne nepřijatelné.

    Za rasistu bych se považoval, kdybych své názory a postoje považoval apriori za správné a jedině přijatelné a Romy (černochy a pod.) za již geneticky neschopné se jimi řídit. Mohu ale odlišnost etnik přijmout jako fakt, těšit se z některých jejích aspektů a snažit se obrousit hrany tam, kde na sebe tyto odlišnosti příliš narážejí. Pokud se setkám s Afričanem, příslušníkem kmene, jehož členové jsou téměř všichni štíhlí a dlouhonozí (protože tisíciletý vývoj je takovými učinil), pak zase řeknu: "Ti se běžci už rodí!".

    Vůbec se přitom nebudu považovat za rasistu, mohu jim ty dlouhé nohy a štíhlost trochu závidět, ale jsou to stejní lidé jako já a jako kdokoli jiný. S mentalitou, hodnotami, dovednostmi a pod. je to asi obdobné, jen přece jen méně patrné než ty dlouhé nohy. Pokud to sám na závěr trochu zjednoduším a přeženu, pak bych se sám nepovažoval za psího rasistu, řekl-li bych, že: "Jezevčíci jsou od narození norníci a svéhlaví a chrti jsou běžci a nervózní." Jsou to oba psi, jen jsou každý jiný, a zaplať Bůh za to.

    S pozdravem

    Petr Veltrubský, Česká Lípa


    O tom, jak se z České televize vyhazuje nyní a jak se vyhazovalo dříve

    Otevřený dopis panu Mathému

    Jan Lipšanský

    Vazeny pane,

    velmi mne udivilo, ze v rozhovoru, jenz byl zverejnen v Britskych listech pisete:

    "Po desítkách je ohrožována jejich profese, jejich sociální zázemí, často překvapivě, často jsou do posledního dne utvrzováni v tom, že jsou kvalitní, a potom ze  dne na den jsou přepadeni v kanceláři, zamknou jim počítač, kancelář... To jsou věci, které vůbec nepatří do civilizované společnosti..."

    Pracoval jsem na pozici redaktora oddeleni tehdy styku s verejnosti v dobe, kdy Vy jste byl jeste generalnim reditelem. Sam jste si mne kdysi pozval a sdelil mi Vasi spokojenost s mou praci, zvlaste pokud slo tehdy o internetove stranky Ceske televize.

    A pak se ke mne Ceska televize zachovala uplne stejnym zpusobem, jaky dnes kritizujete (podrobnosti jsou v techto Britskych listech). Byl mi znemoznen pristup k pocitaci, kde jsem mel sve soubory, uzamcena moje kancelar, kde jsem mel sve osobni a soukrome veci, a nakonec jsem si je musel velmi potupne odnaset pod dohledem cernych serifu. Pripominam, ze se tak stalo v dobe, kdy jste byl generalnim reditelem.

    Dnes tvrdite, ze takove "věci ... nepatří do civilizované společnosti". Prominte, ale tento protimluv se mne docela dotkl, zvlaste proto, ze jsem svou praci v CT delal rad, myslim, ze byla i prinosem, a zpusob, jakym jsem byl odejit, mi prisel uz tehdy velmi necestny.

    S pozdravem

    Jan Lipšanský


    Britské listy ztratily slušnost: Říkal mluvčí Špaček, že prezident Havel musí podpořit skandály prezidenta Clintona, aby se ČR dostala do NATO?

    Britské listy z 18. září přinesly tuto poznámku k cestě Václava Havla do Spojených států:

    České vysílání BBC přineslo ve čtvrtek rozhovor s Havlovým mluvčím Ladislavem Špačkem - je zajímavé, že české vysílání BBC dělá tyto rozhovory o třídu lépe než česká média. Kromě toho, že se mluvilo o tom, jaká je to obrovská čest pro Českou republiku, že její prezident smí jet až do Spojených států (jsem ještě stále z toho v šoku) dostal Špaček otázku, zda Václav Havel nebyl v této věci Clintonem zneužit k posílení své autority. Špaček to popřel s tím, že Clinton je Havlův nejlepší přítel a spojil to ještě s otázkou NATO. Tím, že chceme vstoupit do NATO, je důležité, aby Václav Havel podpořil sexuální skandály prezidenta Clintona." - Mezitím, ve čtvrtek večer hovořil v Jednadvacítce ČT z Londýna Viktor Kožený o tom, proč prodává české loďstvo. "Já si připadám jak v Jiříkově vidění," uzavřel Tomáš Pecina.

    Poznámka rozhněvala Vlastimila Obereignera v Oregonu, který napsal:

    Vazeny pane Culiku,

    musel jsem se podivat do slovniku, jak prelozit "fairness" do cestiny. Posledni dobou je ji, zda se, cim dal mene. Slusnost.

    Nesmirne me udivilo, ze jste dopustil, aby ve vasich Listech vyslo tak nesmyslne a nehorazne tvrzeni (a dokonce dvakrat), ze pan Ladislav Spacek, mluvci pana presidenta rekl: "Tim, ze chceme vstoupit do NATO, je dulezite, aby Vaclav Havel podporil sexualni skandaly presidenta Clintona." Je mozne, ze jste veril, ze k tomuto nesmyslu mohlo skutecne dojit?

    Doposud jsem se zajmem procital vase komentare a Britske listy vubec. Nemyslite, ze by bylo treba trochu vice serioznosti a vstricnosti k nasi vlasti? Jiste ze vnimame problemy, ktere souvisi s transformaci Ceske Republiky z komunistickeho marasmu k radne demokraticke spolecnosti. Pomahejme tomuto procesu a neprilivejme zbytecne oleje do ohne.

    Vas ctenar,

    Vlastimil Obereigner, president CNCA v Oregonu, USA

    A Jiřině Fuchsové poslal pan Obereigner dopis, z něhož vyjímám:

    Vazena pani Fuchsova,

    prave jsem dostal e-mail od pana L. Spacka. vyjimam podstatnou cast: "...vetu, kterou mi pani Fuchsova a pan Pecina vkladaji do ust, jsem pochopitelne nepronesl a neumim si predstavit nikoho, kdo by neco takoveho rekl. Nevim, kde se tento nesmysl vzal, prosel jsem zaznamy tiskovych konferenci a ani veta blizka ci pribuzna se tam nikde nevyskytuje... ... jakmile najdu cas, odpovim pani Fuchsove primo..."


    Odpověď Jana Čulíka:

    Výše uvedenou poznámku jsem psal podle telefonního rozhovoru s Tomášem Pecinou a skutečně zřejmě došlo k určitému zkreslení, za něž se omlouvám. Ladislav Špaček ale neučinil tyto výroky na žádné tiskové konferenci, tedy bylo bezpředmětné procházet záznamy tiskových konferencí. Výroky byly učiněny v rozhovoru pro BBC. Nepřesnost Britských listů spočívala v tom, že spojení mezi NATO a potížemi prezidenta Clintona nebylo v rozhovoru učiněno v jedině větě, nicméně zazněly tyto výroky velmi blízko sebe. Ladislav Špaček nejprve hovořil o vstupu ČR do NATO a posléze o porozumění Václava Havla pro Billa Clintona, o Havlově přátelství s Clintonem a o jeho porozumění pro Clintonovy skandály.

    Tomáš Pecina dále konstatuje:

    "Neschvaluju ohražení Ladislava Špačka, ale chápu ho. Upřesňujeme záležitost tak, že v rozhovoru nedal L. Špaček obě záležitosti do příčinné souvislosti, ale zaznělo to v tak těsné blízkosti, že u soudného posluchače musel vzniknout velmi komický dojem. Ladislav Špaček je parodie diplomata, který se domnívá, že se vyjadřuje obratně, ale není tomu tak. Dojem, který vyvolává, je pro mnohé často neodolatelně komický."


    Zprávy Dětí Země - Plzeň

    Obchvat Plzně - Která trasa bude doporučena?

    Dnesnim dnem 30.9.1998 konci vyznamna etapa vyberu trasy dalnicniho obchvatu Plzne. V  souladu s  rozsudkem Vrchniho soudu v  Praze byl pocatkem roku zahajen proces posuzovani vlivu jednotlivych variant obchvatu na zivotni prostredi . Nejprve byla Pragoprojektem a.s. zpracovana tzv. dokumentace vlivu dalnicniho obchvatu Plzne na ZP. K  teto dokumentaci uplatnily sve kriticke pripominky dotcene organy statni spravy, samosprav a verejnost. Kvalitu dokumentace a vecnou spravnost jejiho obsahu byl Ministerstvem zivotniho prostredi (dale MZP CR) poveren hodnotit RNDr. Miroslav Martis . Dnesni dnem vyprsela lhuta pro predani posudku, jehoz nedilnou soucasti je doporuceni nejvhodnejsi trasy dalnicniho obchvatu.

    Perly dokumentace: neexistujici biocentra, 49+4=55

    Ke kvalite zpracovani a obsahu dokumentace bylo podano mnozstvi kritickych pripominek. Zasadni vecne namitky smerovaly zejmena vuci castem dokumentace venovanym vodohospodarske problematice, prirodnimu primestskemu uzemi, krajinnemu razu a uzemnim systemum ekologicke stability. Dokumentace napr. vubec nehodnoti vlivy tak vyznamnych soucasti stavby dalnice jako je vystavba uhlavskeho kanalizacniho sberace (nutna soucast variant SUK1 a SUK2) nebo dalnicniho privadece I/27.

    Tezko uveritelna je skutecnost, ze dokumentace hodnoti jako vyznamne potencialni zasahy trasy KUO do neexistujicich prvku tzv. uzemniho systemu ekologicke stability (USES) . Naopak zasahy do existujicich a funkcnich biocenter a biokoridoru zasazenych trasou SUK2 byly bagatelizovany. Napr. zasah trasy SUK 2 do ekologicky stabilniho lesniho komplexu Val v  delce 1068 m je oznacen za "relativne maly". Naproti tomu zasah trasy KUO do lesiku nad Uhlavou v  delce 64 m je povazovan autorem za "zavazny". Autorem teto casti dokumentace je ing. Pavel Valtr (firma Urbioprojekt).

    Za "perlu" dokumentace lze povazovat udaje v  zaverecnem, tzv. absolutnim porovnani variant, ktere je pro vyber vyhodnejsi trasy klicove. Kdyz prepocitate soucet bodu u varianty SUK2, zjistite, ze namisto spravnych 53 bodu uvadi dokumentace cislo 55. Pri relativne nizkem poctu sledovanych hledisek a male skale hodnoceni uvedena chyba vyznamnym zpusobem zkresluje jiz tak neverohodne vysledky. Obdobne konkretni pripady lze bohuzel nalezt i v dalsich kapitolach a jejich vycet si vyzadal nekolik desitek stran uplatnenych pripominek. "Odbornym garantem" kvality dokumentace byla ing. Michaela Vrdlovcova z Pragoprojektu Praha a.s.

    Celkove dokumentace vyvolava dojem, ze byla zpracovana s  jedinym cilem: obhajit vedenim mesta Plzne, Pragoprojektem Praha, Reditelstvim silnic a dalnic jednostranne prosazovanou trasu SUK 2. Zrejme i z tohoto duvodu byl jako jeji zpracovatel urcen Pragoprojekt Praha, ktery je soucasne i generalnim projektantem stavby. Dokumentaci lze na mnoha mistech, zejmena v  zaverecne, hodnotici casti, oznacit za tendencni a neverohodnou.

    Z techto duvodu obce a obcanska sdruzeni navrhla, aby byla dokumentace vracena k  prepracovani nebo aby byl vybran jiny, nezainteresovany zpracovatel. Jsme presvedceni, ze RNDr. Martis nemuze ve svem posudku prehlednout zasadni nedostatky dokumentace a vyvodi z  toho odpovidajici zavery.

    Za Sdruzeni pro ochranu vrchu Val: Zdenek Drnec, za Deti Zeme - Plzen: Jan Rovensky

    Napsali o predlozene dokumentaci:

    Z pripominek MZP CR, sekce ochrany prirody a krajiny:

    "Z hlediska sekce ochrany prirody a krajiny nelze souhlasit se zaverem hodnoceni v dokumentaci, ze celkove nejvhodnejsi je vedeni dalnice ve variante SUK 2. Z hlediska mensich zasahu do vyznacnych krajinnych prvku, biokoridoru a biocenter USES a celkoveho krajinarskeho pohledu jsou rovnez vhodnejsi varianty KUO a KU."

    Z pripominek referatu zivotniho prostredi Okresniho uradu Plzen - jih:

    "Za zasadni nedostatek povazujeme zcela shodnou vahu hodnoceni naruseni stavajicich prvku USES a prvku navrzenych, ktere ve skutecnosti neexistuji a jsou pouze navrzeny v uzemnim planu... Napriklad je uvedeno, ze pri variante KUO dojde k likvidaci biocentra v lok. c. 33. Pritom jde o potencialni biocentrum, kde je v soucasnosti krizovatka polnich cest a meze a kde ve skutecnosti neni prirodniho temer co zlikvidovat... Domnivame se, ze posouzeni a vypocet ramcoveho podilu naruseni prirodnich prvku neni objektivni"

    Z pripominek obcanskeho sdruzeni Deti Zeme - Plzen:

    "Technicke parametry variant KU a KUO jsou z nepochopitelnych duvodu neprizpusobene jiz realizovanym ci rozestavenym castem stavby obchvatu, zejmena dalnicnim mostum pres Uslavu a pres Radbuzu.... Nejedna se pritom o formalni, prehlednutelny nedostatek: nesmyslny rozdil celkove delky mostu pres Uslavu a Radbuzu je podle dokumentace bezmala dvojnasobny ! (srv. SUK2 a KU). Podobne byla zkreslena i vyska mostnich objektu, kde jsou uvadeny az osmimetrove rozdily u mostu, ktere jsou jiz realizovany ! Toto zkresleni ma vyznamny dopad na celou dokumentaci, zcela zasadni pak v pripade kapitoly zabyvajici se vlivem na krajinny raz, kde bylo hlavnim duvodem vyhodnoceni vyrazne negativniho vlivu variant KU a KUO na krajinny celek udoli Uslavy."

    pripominek Doc.RNDr.Stanislava Mirvalda, CSc, katedra geografie PF ZCU v Plzni:

    "Kurioznim zjistenim je, cituji: "zajmove uzemi jizne od Plzne - patri do oblasti s vysokou koncentraci zemedelske a prumyslove vyroby. Zdejsi krajina je clenita a je vyznamnou rekreacni oblastni". Kde byla objevena jizne od Plzne vysoka koncentrace prumyslu lze povazovat za zahadu.. navic dalsi tvrzeni o vyznamne rekreacni oblasti by znamenalo, ze rekreacni zazemi lezi mezi prumyslovymi zavody. Jen z teto kratke ukazky je zrejma uroven dokumentace."

    Z pripominek Sdruzeni pro ochranu vrchu Val:

    "Citat z dokumentace: "Celkovy vysledek ......potvrzuje vedeni dalnice v trase SUK2 jako nejvyhodnejsi".

    A co takzvana trasa A prosazovana Pragoprojektem jako nejvyhodnejsi v roce l990 ?

    A co takzvana trasa KU prosazovana Pragoprojektem jako nejvyhodnejsi v roce 1991 ?

    A co takzvana trasa S prosazovana Pragoprojektem jako nejvyhodnejsi v roce l992 ?

    A co takzvana trasa SU prosazovana Pragoprojektem jako nejvyhodnejsi v roce l992-3 ?

    A co takzvana trasa SUK1 prosazovana Pragoprojektem jako nejvyhodnejsi v roce l993 ?

    Co dodat ?"

    Jan Rovensky
    Deti Zeme - Plzen (Children of the Earth)
    Uslavska 29
    301 44 Plzen
    tel/fax: +42-19-74 55 905
    e-mail: jan.rovensky@ecn.cz
    ttp://www.ecn.cz/detizeme/dzplzecz.htm


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|