Zjistila jsem si 4 objekty, ktere kdysi firme patrily. Zasluhou Obchodniho
rejstriku na Internetu jsem zjistila IČO a nasledne informace, ze vsechny 4
objekty byly jiz prodany, nektere az v roce 1998!!
Asi pred rokem vysetrovala
policie vsechny poskozene. Tehdy jsme se dozvedeli, ze firma jeste nejaky
nemovity majetek ma, takze neni vse ztraceno.
Hlavni ucastnik byl vysetrovan i
ve veci AB banky jiz pred propuknutim teto kauzy v r. 1996.
Premyslim, ze jedine, co mi zbyva je asi Obcanske judo (televize Nova). Tam se
nekdy podari najit skulinku.
"Čulíku, neurážej své čtenáře"
Kde je zvídavost?
Jan Čulík
Byl jsem varován, abych se nepokoušel rozbírat motivaci čtenářů Britských listů, proč čtou které články. Že je tím nutně budu urážet. Mně ale ta věc připadá velmi zajímavá, a tak se do ní přesto vrhám, jako slon do porcelánu.
Statistiky Internet Servisu ukazují velmi přesně, kolik čtenářů si v den vydání stáhlo z internetu celé Kompletní Britské listy i kolik čtenářů si otevřelo jednotlivé články.
Měl jsem pocit, že se v poněkud formálně heroických, oficiálních vzpomínkách na Jana Palacha při příležitosti třicátého výročí jeho sebeupálení v "čítankovém obrazu hrdiny" poněkud ztrácí autentičtější podstata Palachovy
oběti. Jistě, je důležité, jak píše Libuše Koubská v těchto Britských listech na jiném místě, aby lidi aspoň věděli, kdo byl Jan Palach. Nutně se asi stoprocentně neztotožňuji s dosti přímočarou heroizací Jana Palacha, jak je prezentována v článku Libuše Koubské, a dovedu si představit, že právě tohle - příliš velká míra oslavné expozice, zaměřená v minulých dnech na Palacha, mnohým lidem v ČR už mohla začít poněkud jít na nervy.
Ani se neztotožňuju nutně s tím, co podle Libuše Koubské napsal v Respektu Martin Fendrych - co bychom si počali jako národ, kdybychom neměli Havlíčka, Masaryka, Husa, Palacha... Lidé by se přece při svém rozhodování neměli upínat k historické příkladnosti těchto osobností - ono to taky trochu svádí, že se za jejich jednání skryjeme. Měli by každý za každých okolnosti asi rozhodovat především sami za sebe. Jistě, velké historické osobnosti pro nás mohou být - kladný či záporný - příklad.
Ale mně vůbec nejde o historický význam Palachovy oběti. Mně jde o její aktuální význam. Můžeme s ní souhlasit či nesouhlasit, ale co ta oběť vypovídá o nás dnes? Jakým způsobem se vztahuje k českému charakteru? To se mi zdá nesmírně zajímavým tématem. - Možná neměl pravdu ani Palach, ani ji nemají dnešní Češi, kteří si myslí, že jeho oběť byla šílená a zbytečná. Avšak INTERAKCE mezi těmito dvěma postoji je výsostně zajímavá. Nemyslíte?
V pátečním vydání Britských listů jsem právě proto zveřejnil několik - podle velmi zajímavých - textů z doby přesně před třiceti lety. Byly otištěny v tehdy velmi čteném kulturně-politickém týdeníku Svazu československých spisovatelů listy. Jeho č. 3/1969 vyšlo 23. ledna 1969, bezprostředně po Palachově úmrtí.
Tyto texty zabývající se právě interakcí mezi Palachovým činem a postojem většinové české společnosti, jsou skutečně pozoruhodné. Mimo jiné zachycují autentický žár rozporných emocí, v nichž se octla po Palachově smrti česká společnost. Otázka byla vznesena tak naléhavě, že se jí musel zabývat každý. Podívejte se na ten text od Karola Sidona.
S překvapením jsem zjistil, že si tyto pozoruhodné texty během pátku přečetla přibližně jen čtvrtina normálního počtu čtenářů Britských listů.
Přiznal jsem se v rozhovoru, že nechápu, proč se těmto textům lidi vyhýbají. Dostalo se mi z Prahy vysvětlení od člověka, jemuž je něco málo nad třicet let: "To je generační věc. My se o čítankové hrdiny ani o Pražské jaro nezajímáme a my vám ty články prostě číst nebudeme. "
William Shakespeare kdesi napsal, "The lady doth protest too much..." - "Dáma protestuje příliš mnoho..." - zdá se tedy, že se za emocionálními protesty cosi skrývá.
Napište mi, proč si myslíte, že je oprávněný postoj typu "My se na určité nabídnuté texty v žádném případě NIKDY nepodíváme." - Jakým způsobem se to slučuje s principem zvídavosti a otevřené mysli? Nebo je ve hře něco jiného?
Moderní česká historie je často historií vyhýbání se přímým konfliktům. Kus žvance, vlastní život, je mnohým nakonec milejší než všeobecný prospěch celku, pravda, či morální principy. Je to rozumný a nosný přístup? Vede k přežití, anebo k degeneraci?
Svědectví, které se vymyká konvenční heroizaci
Uvedl jsem, že motivací k zveřejnění třicet let starých textů uvažujících o smyslu Palachovy oběti byl dopis od jednoho čtenáře tohoto znění:
Sam jsem pametnik, a proto mi udaje v ceskych sdelovacich prostredcich trochu
pripominaji
povidku Ivana Olbrachta z knihy Bejvavalo tusim se jmenovala Smrt neznameho
vojina.
Nemel jsem odvahu v ritualni oslave Palachovy smrti upozornit na souvislosti,
ktere tehdy byly zrejme, a to na vietnamskou valku, kdy se tehdejsi SSSR
okupaci CSSR stal
v ocich verejnosti stejnou dobytatelskou velmoci. Nikdo si ted nechce
pripomenout, ze do r.1968 bylo Ceskoslovensko jedinym statem Varsavske
smlovy (snad s vyjimkou Bulharska),
kde jsme Rusy meli radi. (Snad proto, ze zde nebyli, a to zase byla zasluha
tehdejsiho prezidenta A.N).
O to krutejsi bylo prohlednuti.
Z dopisu tohoto ctenare je zajimave citovat dale:
V roce 1956 mi bylo 14 let a v roce 1968 26 let.
V letech 1959 - 1964 jsem absolvoval Vysoke uceni technicke v Brne, strojni
fakultu,
jedinou fakultu tehdy, kde mohly studovat deti z poznamenanych rodin. Ja
jsem mel tehdy cejch prislusnika rodiny prisluhovacu burzoasie.
Chruscev hlasal tezi dohnat a predehnat Zapad, a proto studium strojniho
inzenyrstvi nebylo prilis ideologizovano.
(Jen tak na okraj: Je to vysvetlenim, proc Vaclav
Havel nemohl studovat,
- jeho prvni zena snad nepracovala nikdy, pokud nepovazujeme pro 20letou
holku za praci, kdyz dela uvadecku) a jeho bratr Ivan je inzenyrem a velkym expertem
pres pocitace.)
Ja sam jsem chtel na prirodovadeckou fakultu studovat matematiku a fyziku,
pri cemz jsem si neuvedomil,
ze bych zrejme skoncil jako ucitel na gymnaziuu, coz v nasledujicich letech
nebylo zadne terno.
Vetsina mych spoluzaku mela kadrove cmouhy. Toto uvadim proto, abybylo jasne, ze jsme nebyli zadni komsomolci ( ovsem jednim z mych
spoluzaku byl bratr Milana Uhdeho - Vladimir).
Presto hodiny marxismu, jedine povolene filozofie , nebyly zase diky
tehdejsi atmosfere vubec nudne.
Vzpominam si, jak nam asistent vykladal o Chruscevovi, jak mlatil v OSN botou o stul a
doslova rekl, kazdy mate doma stareho dedecka, musite mu taky ledacos tolerovat.
Cela katedra marxismu-leninismu byla v dobe normalizace po roce 1968 zlikvidovana.
Stejne tak byla zlikvidovana Vojenska technicka akademie, tehdy nejelitnejsi
technicka skola v tomto state.
Co se tyce Vietnamu, nedelali jsme si iluze, ale brali jsme to jako bojove
hratky mezi USA a SSSR a cviciste
nove valky. Rozhodne ne jako hraz proti komunismu, ktery ostatne v 60 letech
byl na postupu.(viz dobyvani kosmu, Alzirsko, pad kolonializmu a konecne i
Kuba).
Prece nemuzeme hodnotit dnesni stav znalostmi roku 1959.
Madarske udalosti (byl jsem sice dost mlady) mne nebyly moc jasne, vim, ze
jsem se ptal reditele skoly
v dejepise, proc je v Madarsku kontrarevoluce a ne revoluce a on me to
stochasticky vysvetlil.
Samozrejme jsem mu neveril (taky mam nyni jeho zamitavy podpis na prihlasce
na Univerzitu),
ale Madarsko zustalo ve stinu vedle tehdejsich udalosti v Suezu, kde ku
podivu se shodli USA a SSSR
proti Velke Britanii a Francii. Ja jsem samozrejme tehdy pral Egyptu, tak jako v
detskych letech jsem byval na strane Unie proti Konfederaci (ted uz to vidim
mnohem slozitejsi, ale to je jina kapitola).
Mohu rici, ze jsem jako pracovnik vypocetni techniky za totality mel mnohem
vetsi svobodu.
Pokud jsem v noci nerval Pryc z Husakem, az byste se divil, co jsem si mohl
vuci komunistum i k nejvyssim v podniku dovolit.
Ted jsem prilis opatrny, dvakrat jsem vyletel z mista pro neopatrnou kritiku. Ona to ani nebyla kritika, spis nesouhlas s nazorem sefa a shodou okolnosti
me vyhodil vzdy byvaly (mozna i nynejsi, to nevim) clen KSC.
Ted jsem nezamestany a mohu rici, ze to zase tak spatne neni. Mam alespon
vice casu, na to, co me bavi, bohuzel to nikdo neplati.
Ale Internet me pres veskera zdrazeni neprijde
draz nez balicek cigaret a ja jsem abstinujici byvaly kurak.
Vetsinou se podepisuji, ale za tu
vetu s temi Rusy by me mnoho znamych snedlo za ziva.
Smrt studenta po třiceti letech
An English version of this article is in the current issue of Electronic New Presence.
Pod tímto titulkem jsme v lednovém čísle měsíčníku Nová Přítomnost
uveřejnili glosy nynějších studentů pražské Vysoké školy ekonomické,
kteří v rámci svého žurnalistického semináře psali o smyslu oběti Jana
Palacha, o jeho odkazu. Uvažovali o něčem, co z jejich pohledu
představuje minulost. Stejně vzdálenou, jakou byl pro Palachovu generaci
v roce 1969 leden roku devětatřicátého, kdy uštvaný Karel Čapek byl
mrtev teprve tři týdny, kdy dosud žil Jan Opletal. Vždyť pro Palacha a
jeho spolužáky, vysokoškoláky z ledna 1969, šlo o látku z učebnic
dějepisu, případně vyprávění rodičů z časů ještě předválečných. Tehdy,
kdysi, dávno...
Dnešní studenti Vysoké školy ekonomické hodnotili čin Jana Palacha
různě. Zejména dívky psaly o unáhleném, marném gestu, o tom, že je škoda
vzdát se teprve začínajícího života, že na aktivní odpor už tehdy bylo
pozdě, protože "Pražské jaro" skončilo fiaskem a Palachova oběť se stala
jen smutným symbolem pohřbených snů a nadějí. Mladí muži se naopak
shodovali v tom, že je třeba, aby někdo zemřel, než ostatní začnou žít.
Že Jan Palach zažehl jiskru, která nikdy neuhasla.
Tyhle úvahy vznikly na semináři počátkem loňského prosince. Tedy týdny
předtím než nastaly oficiální vzpomínkové slavnosti, než začali
prezident republiky, předseda vlády a další představitelé státu a
politických stran přicházet s květinami k pomníku svatého Václava a do
Palachových Všetat, než deníky a časopisy přinesly vzpomínky a komentáře
k "Tajemství zápalné oběti", "Jasnému plameni, jenž zazářil" , "Pochodni
Jana Palacha". Kolem 16. až 19. ledna, tedy oněch čtyř strašlivých dnů,
v nichž Jan Palach kdysi umíral, se v novinách psalo, v rádiu líčilo a v
televizi ukazovalo i leccos z toho, co se dělo před deseti lety, u
příležitosti 20. výročí. Jak v tehdejším "Palachově týdnu" někteří
stateční Češi chtěli - zase na Václavském náměstí - uctít Palachovu
památku a jak komunistický režim zuřivě reagoval. Nasadil obrněné
transportéry, vodní děla, policii s obušky a psy, zatýkal, tloukl,
vyvážel lidi do neznámých lesů. Dnes se diskutuje o tom, zda tahle
demonstrace odporu byla branou k sametové revoluci, k listopadovému
osvobození. Většina se shoduje, že ano, lidé chodili do centra města a
nechávali se bít, zas riskovali a zas nacházeli něco společného, šli do
toho. "Je strašně důležité," napsal novinář Martin Fendrych v týdeníku
Respekt, "aby v každém národě, v jeho dějinách, existoval někdo jako Jan
Palach, aby byl po ruce, když je zle. Kdyby nebyl žádný Jan Hus, žádný
Karel Havlíček Borovský, žádný Tomáš Garrigue Masaryk, žádný Jan Palach,
ke komu bychom se vztahovali? Proč by tu pak tenhle národ měl vůbec
existovat?"
Minulé úterý, 19. ledna, v den 30. výročí Palachova úmrtí přinesla
Česká televize v hlavním vysílacím čase na svém prvním programu další
díl seriálu "Ta naše povaha česká". Součástí pořadu byla i anketa s
náhodnými, převážně mladými chodci na Václavském náměstí. Zhruba devět z
deseti vůbec nedovedlo odpovědět na otázku, kdože to Jan Palach byl.
Snad nějaký sportovec? Nebo zpěvák? Politik? "Už jsem to někde slyšel,
ale teď si zrovna přesně nevzpomínám," smál se do kamery jeden
teenager. Nebyla to první anketa na toto téma, která dopadla podobně.
Moje otázka zní jinak: kdože jsou rodiče a kdo učitelé těch mladých
lidí?
Vysoká míra investigativní práce v deníku Právo
Právo objevilo, co dostal Puchalský k vánocům
Předminulou sobotu přinesl magazín deníku Právo v rubrice Televizní drby několik pozoruhodných, dosud neznámých informací, především informace o tom, co dostal Jakub Puchalský k vánocům.
Gratulujeme k tomuto vynikajícímu investigativnímu výkonu.
Trochu vážněji: Vím, že lidé ve veřejných funkcích potřebují trochu lidové popularity, vždycky mají tendenci prezentovat se jako hvězdy.
Nevím však, jestli by bývalo nebylo rozumnější, když za Puchalským s těmito vysoce objevnými otázkami novináři z Práva přišli, kdyby je býval raději požádal, aby se ho zeptali na něco pořádného.
(Tedy - já bych se jich zeptal, jestli jim není trapné, ptát se na takové pitomosti. JČ)
Televizní drby
Magazín Právo, 16. ledna 1999
Dnes o generálním řediteli České televize Jakubu Puchalském.
Přestože Vánoce již dávno zmizely za obzorem, raduje se stále nejvyšší šéf veřejnoprávní televize z praktických a příjemných dárků, které našel pod stromečkem. Prozradil nám, že to bylo několik knih, kompaktní desky, kravata, obraz a také láhev výborného moravského vína. Byli jsme zvědaví, jaké dárky daroval on. "Mámu jsem obdaroval kosmetikou a drobnostmi do domácnosti a táta dostal reprezentativní plnicí pero a kompaktní desky."
Nedalo nám to zeptat se na dárečky pro další blízké. Copak asi dostala "od Ježíška" Jakubova přítelkyně. Našla tam také kosmetiku a potom mne samotného, protože jsme celý Štědrý den trávili spolu."
Televizní šéf, který nejraději jí ryby a kuře téměř na všechny způsoby a z nápojů má rád čaj a pivo, lituje, že se po nástupu do funkce musel vzdát svého nejmilejšího oblečení: džínů a triček. Pokud jde o barvy, má rád tmavě modrou - ta mimochodem dobře vypadá na televizní obrazovce - pak také šedou a světle hnědou.
Když si vyšetří trochu volného času, což nebývá často, protože právě volný čas mu citelně schází, sáhne po knize. Teď právě čtu Městečko Vineland od Thomase Pynchona. Mimochodem tuto knížko přeložila moje sestra. A chystám se na anglický originál knihy My Angličané od Jeremy Paxmana, jinak nejpopulárnějšího britského televizního moderátora."
Jakub Puchalský si možná podobně jako mnohý z nás dal novoroční předsevzetí. Chtěl by se lépe naučit hospodařit s časem.
S časem bude lépe hospodařit i veřejnoprávní televize. Svá předsevzetí vtělila do dokumentu Česká televize na prahu třetího tisícitelí. Dočetli jsme se v něm, že v letošním roce se ČT soustředí na zpravodajství, pořady pro děti a mládež, dokumentární tvorbu a film a zábavné pořady. Tedy soustředí se skoro na všechny žánry.
Na to všechno bude ČT potřebovat peníze. Jedním ze zdrojů příjmu veřejnoprávní televize jsou koncesionářské poplatky. Jak nám řekl generální ředitel, ČT chce proto úžeji spolupracovat s Českým rozhlasem při vybírání těchto poplatků a chce se mimo jiné zaměřit v letošním roce i napřesvědčivou reklamní kampaň pro zlepšení platební morálky plátců.
Poznámka JČ: Kniha Jeremyho Paxmana, o níž jsme v BL už dvakrát psali (zde a zde) a k níž se ještě jednou vrátíme, se nejmenuje "MY Angličané", neboť Paxman není nacionalista. Kniha se jmenuje The English - A portrait of a people - Angličané - portrét jednoho národa. Paxman není "nejpopulárnější britský televizní moderátor", to je velmi těžko určit, jistě existují populárnější britští televizní moderátoři v různých ranních či dopoledních vysíláních, kteří se ptají hvězd, třeba co dostali k vánocům nebo žen v domácnosti, co budou dnes vařit. Paxman je považován za vysoce kvalitního a velmi profesionálního a efektivního novináře.
Jak zajistil Jakub Puchalský vyrovnávání koncesionářského poplatku ČT v linii s inflací?
Hegemonie angloamerické společnosti?
Text p.Jírovce "Manévry společnosti Bell Canada" byl pro mě pouhý podklad toho, co už delší dobu pozoruji v BL a snažím se k tomu nějak osobně zaujmout stanovisko:
že totiž mnozí lidé "zvenku" kritizují prostřednictvím BL české projevy rasismu a xenofobie, pričemž podléhají z hlediska "objektivity" a "spravedlnosti" zcela stejně neudržitelnému stanovisku: morální a etické expanzi, dnes projevované především angloamerickou civilizací.
Myslím si, že toto jsou neuvědomované projevy mnohem širšího boje, než který si obvykle uvědomujeme (a často si i chceme uvědomit) - a to boje o sjednocení etických hledisek v globálním rámci, aby tak bylo možné přistoupit ke skutečně konstruktivním zásahům proti globálním ohrožením (ekologickým, sociálním, potravinovým, zdrojovým atd.), s nimiž se budeme muset jako lidstvo bezpochyby vypořádat v příštím století.
Popuzuje mě spíše ona neomalenost, s níž se tento nový globálně ideologický tlak vede. Jakkoli si vážím a souhlasím s pravděpodobnými tendencemi vývoje, jak je nastiňuje P.F.Drucker, nemohu si nevšimnout, že ústředním bodem jeho rad pro Ameriku je bojovat na globálni úrovni, "na níž se bude vše odehrávat". (cituji po paměti). Jinak řečeno, jak si udržet prioritu v příštím století. A tato priorita se nebude odehrávat jen v oblasti zdrojů či technologií, nýbrž v oblasti hodnot. Neboli, v informační společnosti bude mít převahu ten, jehož hodnoty budou nejšíře a nejobecněji přijatelné.
Chápu, že z hlediska celosvětového bude třeba řadu věcí, včetně etických a kulturních (ba právě je!) hodnotově sjednotit, ale protože si uvědomuji, jaké hlubší důvody to má, nesouhlasím, aby se to stavělo jen jako nevyspělost jedněch (těch, kteří zachovávají dosavadní "špatné" principy a hodnoty) a "vyspělost" druhých (těch, kteří přešli na nové, "dobré" principy).
Na druhé straně si uvědomuji, že tato problematika možná přesahuje možnosti i zájmy "denní" novinařiny a to i tak kvalitní novinařiny, jaká je produkována BL.
Reakce Jana Čulíka: Tato problematika v žádném případě nepřesahuje zájem Britských listů: právě o ní Britské listy jsou a právě kvůli této problematice Britské listy existují.
Drucker má pravdu, že v nadcházejícím období přežije jen ten, kdo bude schopen výrazněji se ekonomicky! prosadit na globálním jevišti. To usuzují mnozí odborníci a nedomnívám se, že je to nutně jen projevem snah velkých mocností ovládnout svět. Mnoho lidí, třeba v Británii, se tohoto vývoje bojí. Ani Amerika si nemůže být jista, zda v novém období globalizace a nestability ekonomicky přežije. Přesto se však lidé ve světě snaží nejistotě čelit přípravou, aby byli schopni fungovat na globálním jevišti. Je to nesmírně důležité.
V této věci se musejí začít připravovat i malé země. Česká republika má obrovskou nevýhodu, že je uzavřena do skleníkové atmosféry vlastní kultury a vlastního jazyka. Přitom, cokoliv bylo v Čechách kvalitní, to proniklo do světa.
Snad všichni vzdělanci v Británii či v Americe znají Milana Kunderu. Rádio v Británii pořád hraje Janáčka, Dvořáka a Smetanu.
Je možné, že u některých západních podnikatelů se úzkostná nejistota z nadcházejícího vývoje může projevovat nevybíravým úsilím zotročit menší země ekonomickou kolonizací stůj co stůj. Obávám se, že takovéto firmy se zrovna nepokoušejí porozumět domácím českým poměrům a upozorňovat, že by se domácí problémy měly řešit. Vydavatelé a přispěvatelé Britských listů se v žádném případě nechtějí na Českou republiku nijak vytahovat. Výstižně to shrnul Steven Saxonberg, Američan, zajímající se o ČR. Konstatoval, že sice poměry v ČR kritizuje, ale - "nemyslíte, že když jsem zašel už tak daleko, že jsem se naučil česky, že to asi nebylo proto, abych mohl Čechy v Praze urážet a ukazovat jim svou nadřazenost, ale bylo to z ryzího zájmu..."
Dopis prezidentu Havlovi: zrušte část volebního zákona
Vážený pan
Václav Havel
prezident České republiky
Praha, 24. ledna 1999
Věc: Žádost o podání návrhu na zrušení části zákona č. 152/1994Sb. o volbách do obecních zastupitelstev Ústavnímu soudu ČR
Vážený pane prezidente,
dovoluji si Vás požádat, abyste využil svého práva, daného Vám ustanovením § 64 odst. 1 písm a) zákona č. 182/1993Sb. o Ústavním soudu ČR, a podal návrh na zrušení části zákona č. 152/1994 Sb., a to minimálně na zrušení 2. věty odst. 1 § 45 tohoto zákona, z důvodů jejího rozporu s Článkem 6 Ústavy ČR.
Odůvodnění:
1. Z důvodů procesních je podání návrhu prezidenta republiky v dané věci nejrychlejší cestou k projednání věci Ústavním soudem ČR.
2. Aplikací ustanovení § 45 odst. 1 zákona č. 152/1994 Sb. ve volbách konaných 13. a 14. listopadu 1998 došlo v Městské části Praha - Klánovice k tomu, že nadpoloviční většině mandátů odpovídá menšinový počet hlasů voličů a naopak. Tato skutečnost platí jak pro součet hlasů osobně odevzdaných zvoleným zastupitelům (1465 hlasů představuje 5 mandátů a 2179 hlasů představuje 4 mandáty), tak i pro součet všech hlasů pro volební strany (5.318 hlasů představuje 5 mandátů a 5.464 hlasů představuje 4 mandáty).
Z této konkrétní situace je tedy zřejmé, že aplikací zákona dochází k porušení článku 6 Ústavy ČR, podle kterého má rozhodovat vůle většiny. Z konkrétních výsledků voleb v MČ Praha - Klánovice lze snadno dokázat, že příčinou tohoto stavu je používání lichých dělitelů pro přidělování mandátů.
3. Pro uvedení citovaného zákona do souladu s Ústavou ČR je nepochybně nutné zavést takový systém přidělování mandátů, který v každém případě zachová pravidlo, podle kterého bude nadpoloviční počet mandátů vždy odpovídat nadpolovičnímu počtu hlasů pro příslušné kandidáty (nebo alespoň pro jejich volební strany). Tuto podmínku zákon 152/1994Sb. nesplňuje.
4. Nejrychlejší ale především nejjistější cesta ke zjednání nápravy vede přes zrušení příslušné části zákona Ústavním soudem ČR s tím, že bude ponechána odpovídající lhůta Parlamentu ČR pro to, aby zrušené ustanovení nahradil ustanovením novým, splňujícím podmínku čl. 6 Ústavy ČR.
Závěrem zdůrazňuji, že systém přidělování mandátů je velmi závažnou věcí. Lze totiž snadno dokázat (viz příloha), že například aplikací zákona č. 75/1919 Sb. (tedy prvorepublikového zákona o volbách do obecních zastupitelstev) lze při stejném výsledku hlasování občanů získat naprosto jiné rozložení sil v obecním zastupitelstvu.
Je tedy zřejmé, že nezáleží jen na tom, jak občané hlasují, ale i na tom, jak je s jejich hlasy následně zákonem naloženo. Výše popsaná praktická zkušenost z MČ Praha - Klánovice mne opravňuje konstatovat, že zákon č. 152/1994 Sb. nakládá s hlasy občanů v rozporu s čl. 6 Ústavy ČR.
Děkuji Vám za pochopení.
S pozdravem
ing. Petr Šafránek
Karla Křížka 111
190 14 Praha 9 - Klánovice
Příloha - srovnání aplikace zákonů 152/1994Sb. a 75/1919Sb.
Příloha
Srovnání aplikace zákona 152/1994 Sb. a 75/1919 Sb.
na výsledky voleb v MČ Praha - Klánovice
Volební strana - Hlasů celkem - Mandáty dle 152/1994Sb. - Mandáty dle 75/1919Sb.
DEU+NK: 3.576 - 3- 4
ODS: 3.167 - 2 - 3
SNK:1.888 - 1 - 2
KDU-ČSL: 872 - 1 - 0
ČSSD: 640 - 1 - 0
KSČM: 639 - 1 - 0
NK: 70 - 0 - 0
HA: 31 - 0 - 0
Rozdělení mandátů dle zákona 152/1994Sb. umožnilo vznik koalice ODS-KSČM-KDU ČSL-ČSSD s 5ti mandáty s menšinovou podporou voličů proti opozici DEU+NK a SNK se 4 mandáty s většinovou podporou voličů. Při stejných volebních výsledcích by zákon č. 75/1919Sb. znamenal pro DEU+NK a SNK 6 mandátů z 9.
Podstatné je ovšem to, že zákon č. 75/1919 Sb. prokazatelně zachovává pravidlo, že jakékoliv povolební koalici volebních stran, mající většinu mandátů, odpovídá i většina hlasů občanů. To je oproti zákonu 152/1994Sb. zcela zásadní rozdíl. Pravidlo lichého dělitele u zákona 152/1994Sb. je příčinou toho, že např. KSČM získala mandát za 639 hlasů a SNK získalo stejný jeden mandát za 1888 hlasů (1888 : 3 =629, tedy o 10 méně než 639 : 1). Mandáty jsou pak silně nevyvážené, což u zákona 75/1919Sb., který používá tzv. volební číslo (součet všech platných hlasů pro všechny volební strany dělený počtem mandátů zvětšeným o jednu) nemůže nikdy nastat.
Tato konkrétní ukázka také nepochybně prokazuje klíčový význam toho, jak zákon stanoví systém přidělování mandátů. Dva různé zákony aplikované na tutéž vůli občanů znamenají dva zcela rozdílné výsledky rozložení sil v zastupitelstvu. Lze přitom konstatovat, že zákon č. 75/1919 Sb. vždy respektoval většinovou vůli občanů, zatímco zákon č. 152/1994Sb. ji za jistých okolností dokonce umožňuje zvrátit, čímž vzniká zřejmý rozpor s Článkem 6 Ústavy ČR.