Dvojí občanství
Vyprodaný stadión a agresívní fandové
Chaos kolem dvojího občanství trochu připomíná vyprodaný stadion, do nějž
se skrz pořadatele vecpe pár agresivnějších fandů bez vstupenky. Pak se
pořadatelský sbor stane díky posilám neprostupný, což se těm, kteří zůstali
venku, nelíbí a z nedostatku respektu k pořádku provolávají heslo když oni,
tak my taky.
Problém Čechoameričanů, kteří zůstali mimo "stadion" mě zajímá především
proto, že dokládá jak málo jsou lidé ochotní přijmout, že existují zákony a
od nich odvozená pravidla hry - a z nich vyjít při hledání cesty k nápravě
toho, co považují za křivdu spáchanou na sobě.
Zákon o 40/1993 Sb. dvojí občanství nepřipouští, protože podle paragrafu
17:
"Státní občan České republiky pozbývá státní občanství České Republiky
okamžikem, kdy na vlastní žádost nabyl cizí státní občanství s výjimkou,
kdy cizí státní občanství nabyl v souvislosti s uzavřením manželství nebo
narozením."
Jinými slovy, tento demokraticky přijatý zákon, zobecňuje zásadu zakotvenou
v bilaterální smlouvě mezi ČSR a USA z roku 1928. Domnívám se, že toto
pravidlo není v rozporu ani s Ústavou ČR ani Základní listinou lidských
práv, protože ztráta občanství je podmíněná svobodným rozhodnutím občana
samotného.
Podle mého názoru to byl nikoli citovaný zákon sám, ale jeho nedodržování,
které vytvořilo skupinu privilegovaných jedinců, kteří české občanství
protizákonně získali. Existence těchto lidí pak vzbuzuje zdání
diskriminace Čechoameričanů, kteří podle stejného zákona stojí před volbou,
zda se kvůli státnímu občanství ČR mají vzdát občanství USA.
České občany by mělo zajímat, jak se mohlo stát, že tento zákon nebyl
dodržován - což mimo jiné potvrdila Dáša Obereignerová, bývalá poradkyně
presidenta Havla (cituji z jejího
článku
v Britských listech):
"Mnoho Čechoameričanů získalo zpátky své občanství - neoficiálně - aniž by
se muselo vzdát svého modrého amerického pasu. ( ... ) Ale jak čas běžel,
už to není přijatelné ani neoficiálně. Právník na ministerstvu mě
informoval, že mnoha Čechoameričanům se podařilo české občanství získat než
spadla klec - než začala vláda požadovat důkaz, že se člověk jednoho ze
svých občanství vzdal."
Přesněji řečeno, české občany by mělo zajímat, jak jsou dodržovány zákony
vůbec. Společnost může po právní stránce fungovat tehdy jsou-li splněny
základní požadavky:
demokraticky přijatá pravidla hry (zákony) jsou průhledná, s minimem
výjimek
státní aparát je schopen zákony prosadit a pak jejich dodržování
kontrolovat
občané jsou ochotni přijmout zásadu, že jakékoli porušení jakéhokoli zákona
je namířeno proti každému z nich
existuje mechanismus jak pro nápravu v oblasti nedodržování zákonů tak v
oblasti zlepšování zákonů samotných.
Zákon 40/1993 Sb. splňuje, jak se zdá, první bod.
Jiná věc je, že státní aparát nebyl schopen ani tak jednoduchý zákon
dodržovat. V něm se termíny "neoficiálně" a "dřív než spadla klec"
samozřejmě nevyskytují. To, že patří k žargonu úředníků a poradců ovšem
nevěstí nic dobrého.
Třetí bod jsem možná formuloval trochu nespravedlivě vůči občanům. Je
těžké od nich očekávat, že mohou jednotlivě zvrátit celkový trend ve
společnosti. Nedávno jsem se například dočetl v českých novinách o tom,
že policisté, přivolaní k zemřelým, kontaktují přednostně soukromé pohřební
společnosti, protože od nich dostanou za nebožtíka všimné. Pokud to je
pravda, pak jde o úplatkářství a jak policajti, tak majitelé pohřební
služby by měli jít za katr. Ve slušné společnosti by padaly hlavy
policejních ředitelů a třeba i ministrů vnitra. Jenže české noviny to
presentují skoro jako zábavnou kuriozitu. Za takových okolností lze jen
těžko najít ve sdělovacích prostředcích oporu - a bez ní se těžko něco
dosáhne.
Pokud jde o čtvrtý bod, je samozřejmě možné, že parlament, byť v dobrém
úmyslu, přijme zákon, který nevyhovuje. V takovém případě je nutné přiznat
chybu a napravit ji.
K tomu, abychom mohli zákon 40/1993 Sb. posoudit musíme vědět jaké důvody
vedly k přijetí modelu jediného občanství. Existují pro nějaké veřejně
přístupné podkladové studie? Čeští zákonodárci dospěli k názoru, že tento
model, založený na myšlence, že dvěma pánům nelze sloužit, je pro
republiku vhodný a svůj závěr zformulovali do zákonné podoby, která je
těžko napadnutelná, protože výběr pána nechá na občanovi (ať již jde o
pozbytí nebo nabytí občanství). Tedy s výjimkou sňatku a narození.
Jsou lidé, kteří volají faul a bijte je. Bohužel jim v jejich svatém
rozhořčení uniká, že dvojí občanství automaticky vytváří dvě kategorie
občanů a tudíž nerovnoprávnost mezi nimi a s ní spojenou nespravedlnost.
Kdyby tito lidé skutečně nadřazovali zájem obecný nad svůj osobní, museli
by být přístupni diskusi o tom, zda náhodou model jedno státního občanství
není pro jejich "rodná vlast" lepší než model občanství dvojího a třeba i
vehementně protestovat proti tomu, že dobrý zákon není dodržován.
Česká vláda se v dané situaci buď může přidržet původního modelu jednoho
občanství nebo přijmout model benevolentního uznávání dvojího občanství.
V prvním případe by ovšem musela zpětně prozkoumat všechna existující dvojí
(trojí, atd) občanství a zrušit ta, která byla získána "neoficiálně"
(dobrý eufemismus Dáši Obereignerové pro podvod), padni komu padni.
Současně s tím by vláda musela prověřit kompetenci pracovníků
zainteresovaných institucích a trestně postihnout ty, kteří si z porušení
zákona udělali kšeft. (Prodávají-li se negativní lustrační osvědčení je
pravděpodobné, že lze koupit i občanství).
Chce-li vláda přijmout jiný model, musí předem vědět, do čeho jde. Jak
jsem se již zmínil, dvojí občanství vede k měření dvojím metrem, což se ve
vyspělých státech považuje za nepřípustné. Ledaže zákony budou upraveny
tak, aby dvojí metr eliminovaly, což je prakticky nemožné. Samozřejmě
základem všeho je to, kde začíná a končí jurisdikce daného státu nad
držitelem dvojího občanství nebo obráceně, kdy je dvojí občan loajální ke
komu. Nejsem si vědom toho, že by se o těchto věcech veřejně mluvilo.
Vysvětlením , že s heslem typu nepouštějte ty (české) bastardy do NATO
dokud nás nevezmou mezi sebe, nechodí po amerických institucích
"spoluobčané dobře žijící v Americe", jak se
domnívá
Petr Jánský, ale "nestydatě diskriminovaní občané USA", nabízí jeho autorka
Jiřina Fuchsová určitou představu toho, jak to s tou jurisdikcí bude v
budoucnosti.
Poslední, co by měla česká vláda udělat, je podlehnout nátlaku a místo
principiálního řešení přijít se záplatou, která zase bude platit jen pro
někoho. To se ovšem podle Nezávislých elektronických novin právě děje.
Podle jejich zprávy
se budou o občanství moci přihlásit lidé (a jejich děti), kteří pozbyli
občanství československé mezi 25. únorem 1948 a 28. březnem 1990, stejne
jako někteří Slováci, které totéž postihlo po roce 1993. A možná pár
dalších.
Určovat jakýkoli časový interval je absurdní. Buď je dvojí občanství pro
všechny (se všemi důsledky), nebo ne. S tím, že lze stanovit podmínky
(většinou místo narození nebo obsah obsahu národní krve v oběhu krevním) v
civilizovaných zemích obvyklé.
Jiří Jírovec
Šílenství a dvojí občanství
Pane Čulíku,
Není-liž ten svět šílený?
Hned jak jsem doposlechl zprávu CBC, že NATO vyhrožuje Srbům a Kosovákům,
že ně pustí rakety a bomby, když neskončí s násilím, které Západ sám
podněcuje tím, že se nestaví za neporušitelnost hranic Jugoslavie, absurdno
pokračovalo.
Podle
článku v
Britských listech si Čechoameričané konečně spočítali, na kolik si cení
české občanství. Milion denně vynásobený deseti lety (od roku 1989 jsou v
tom naštěstí jen dva přestupné roky) a vydělený třiceti tisíci hlavami dělá
121 666 dolarů a 67 centů na každého ukřivděného. Pro pořádek uvádím, že
při započítání přestupných let se tato částka zvýší o dalších 66.66
dolarů.
To je celkem slušný obnos, který by při investování na 5 % úrok přinesl
každému dotyčnému ročně zhruba 6 000 dolarů, za něž lze vykonat dobré tři
cesty do rodné vlasti na nerodný modrý pas a ještě se v hospodách smířit s
dvojími cenami.
Na druhé straně takový "deal" není zrovna nejlepší pro Čechomoraváky a
Chody s rodným občanstvím. Ti jsou sice do jisté míry chráněni
skutečností, že kde nic není, ani smrt nebere, ale kdo ví, kde si všude
může stát vypůjčit.
Věc dále komplikuje otázka, z čí kapsy to půjde. Tři miliardy a k nim
šestsetpadesát miliónů dolarů je dost značná suma, kterou těžko mají ve
slamnících lidé, kteří tuhle patálii zavinili nedodržováním zákona o
(jediném) státním občanství ČR. Takže se to rozpočte na všech deset
miliónů obyvatel - něco jako daň z blbosti, že si volili tak neschopné
politiky.
V přepočtu na hlavu to je 365 dolarů. V případě, že by těch 30 000
Čechoameričanů, z lásky k rodné hroudě, rovněž zaplatilo svůj díl, přišlo
by to všechny poněkud levněji - 363.91 dolarů. Zmíněná daň by se dala
ještě snížit o pár bucků (jak se tady dolaru říká) v případě, že by se na
placení podíleli i dvojití občané nežijící v ČR.
Selže li to přes peníze, mohl by se zkusit Pentagon a Solana. Raket k
nastolování právních řádů mají pod palcem dost. Rovněž by bylo vhodné dát
na listinu osob nežádoucích v USA Havla, Klause a ostatní politiky, kteří
pro bezvýjimečný právní řád nehnuli prstem a taky Egona Lánského, který se
paní Fuchsové zjevně posmíval, když na její stížnost, že má jen to americké,
opáčil, že on bude mít za chvíli občanství tři.
No a až se jednou paní Fuchsové podaří, aby v Česká republice zvítězilo
právo, dojde k happeningu, při němž bude všem strážníkům, které kde uvidí,
vnucovat svoji občanskou legitimaci a lidé si na ni budou ukazovat a říkat
to je ona a pohrnou se k ní, aby jí ukázali, že jí za to všechno mají
strašně rádi.
Jiří Jírovec
PS Byl bych velmi rád, kdyby někdo zasvěcený mohl v Britských listech
vysvětlit, zda ve Spojených státech uznávají druhé občanství jako rovnocenné
s americkým nebo zda je prostě ignorují jako neškodné. Nebo snad nejsou
USA tak zcela bezvýjimečně právním státem?
Když jsme u těch absurdit - může třeba Ruso-Američan dvojího občanství
sloužit v ruské armádě? Jak by se asi americké úřady tvářily, kdyby
Ruso-Američan, který z nějakého důvodu přišel o své rodné americké
občanství, chodil do Kremlu a nabádal Jelcina, aby s USA nepodepsal žádnou
dohodu do té doby dokud se nestanou "ihned, ze své vlastní vůle, a nadobro,
pro dnešek i pro budoucnost, plně, bezvýjimečně a zcela právním státem"? O
podání žaloby u moskevského soudu ani nemluvě.
Nouze naučila Dalibora másti
Pane Čulíku,
Odmítavé stanovisko pana Dalibora Hudce k požadavkům "zahraničních Čechů" je příkladné, a to doslovně, ne v morálním smyslu. Prostě je to příkladem jak se v ČR myslí.
JEDEN ZAMLČENÝ FAKT:
- Cizinec nemůže v ČR nabýt majetku, na rozdíl od svobodného světa.
PŘIJATELNÁ LOGICKÁ DERIVACE:
- Těm, jejichž "hrabivost nezná hranic nezbývá než usilovat o české občanství.
NELOGICKÁ EXTRAPOLACE:
- Kdo usiluje o české občanství, o něj usiluje kvůli majetku.
DALŠÍ VADNÉ ARGUMENTAČNÍ BERLE:
- Emigrovalo se "z drtivé většiny za účelem ekonomické emigrace a nikoliv za účelem nějakého politického pronásledování (to by se musela vystěhovat, resp.emigrovat většina národa a tak tomu samozřejmě není). " Vida, skutečnost, že člověk je emigrant přímo svědčí o jeho hrabivosti a nezásadovosti.
- Jak se zachová hrabivý a nezásadovitý člověk " když si ho zpravodajci obou zemí pozvou na kobereček? Většinou bude pracovat, bude-li muset, bude-li vydírán, nebo bude-li dobrovolně souhlasit, chce-li přijít k penězům stůj co stůj, pro ten bohatší a mocnější stát." (Kór s těmi konexemi a perfektní znalostí mateřštiny, špión jeden.)
atd.
Já, níže podepsaný s dvojím občanstvím se cítím být přínosem pro ČR protože ovládám perfektně angličtinu, dovedu myslet jinak než provinčně a závistivě, své daně platím v ČR, abych pak mohl morálně oprávněně zasahovat do dějin ČR jako volič. Nehlasuji v britských volbách, ač mi to britský zákon umožňuje, protože žiji v ČR. Svůj majetek v Británii jsem prodal, abych jej investoval do vlastního bydlení v ČR, a tím mj. poskytl několika řemeslníkům práci. Nesloužím-li dvěma pánům, je to proto, že nesloužím ani jednomu, jakožto světo-občan pozdního 20 století. Mé děti chodí do českých škol, kde mají výborný prospěch. Jsou čtyři, a tak kvalitativně i kvantitativně čelím populačnímu úbytku. Atd.
Držte si klobouky, spějeme k brilantnímu hudcovskému závěru:
" Z logiky věci vyplývá, že jako řádný občan a navrátivší se emigrant nemohu být "zahraniční Čech", i když se k nim dobrovolně hlásím. Pokud něco takového tvrdím, lžu. Pokud lžu, tak jsem určitě hrabivý a nezásadovitý, tudíž emigrant. To by byl paradox. Takže nelžu o tom, že jsem emigrant, nýbrž o všem tom kladném co o sobě tvrdím. Hle, další nezvratný důkaz, že "zahraniční Čech" potažmo "emigrant" znamená ve zkratce nežádoucí lhář a pdovodník, rozvědkář cizí moci, živel, který drze předvádí nějaké logické kejkle, kterým řadový "nezahraniční" nerozumí. Fuj, hanba!. A ještě nám tu plodí děti s podobnými tendencemi, jako by se nechumelilo. Stačí podívat se z okna, v zájmu objektivity. Chumelí se, chumelí, bude den bílý.
Bohužel, skutečnost o emigrantech není černá ani bílá, ale šedá.
Jako kůra lidského mozku.
K článku "Odmítám požadavky zahraničních Čechů"
V uvedeném článku se autor snaží dokazovat, že instituce dvojího občanství je kuriózní. Patrně jen pro něj, protože v demokratickém světě je to docela normální - já sám mám dvojí občanství a nevidím v tom nic zvláštního. Jedno mám od rodičů, druhé jsem si vysloužil.
Nevytahuju se ale ani s jedním a také bych nikdy nikomu nebránil, aby jedno či druhé získal. Nemám k tomu totiž právo, zrovna jako ho nemá autor článku.
Mohu ho ale ujistit, že dvojí občanství funguje dobře a jeho obava, že se někdo bude muset pořád rozhodovat, na čí straně je jeho loajalita, je vlastně jen nesmysl. Je vidět, že by se asi sám bál nějaké druhé občanství přijmout, ze strachu, že by někoho musel zradit. Pokud si tak málo věří, no prosím, ale je to ovšem jen jeho problém.
Ale podívejme se na jeho situaci jako českého občana. Češi vyměnili před deseti lety komunistický režim za jiný. Pokud byli někteří loajální ke starému režimu, tak měli najednou problém s loajalitou, i když měli pořád to samé občanství - stát se totiž nezměnil.
Občanství nemá nic společného s národností, s loajalitou, ani s vlastenectvím - občanství je věc příslušnosti k určitému státu, nic víc.
Jinak by Moraváci museli považovat za zradu, že patří k České republice.
Pokud byl někdo proti komunistům, musel by zase považovat za zradu, kdyby tehdy podepsal souhlas s invazí.
Na druhé straně, i ten, kdo byl loajální ke komunistům, měl správně mít také problém s loajalitou k nim, když tehdy zavolali cizí vojska do země.
To byla od nich přímo zrada na státě. Pak ovšem byli lidé, kteří měnili loajalitu, jak se to hodilo. Ale občanství měli jen jedno, jak je to teda možné?
Nemohu se ubránit dojmu, že autor pro své poněkud starodávné úvahy používá i starodávný slovník: to komunisté razili termín zpravodajec místo vyzvědač, podobně jako říkali spolupracovník, místo udavač.
A jestli si myslí, že každý druhý emigrant je nebo bude špión, tak pořád ještě žije ve světě studené války a neví, že už je venku jaro.
Také osočování emigrantů z hrabivosti je hodné jen morálky toho, kdo jim ten majetek předtím ukradl a za to by se autor měl emigrantům omluvit.
Jak může říci, že se ti lidé majetku dobrovolně vzdali?
Tím vlastně přiznává, že komunisté měli právo jim to ukrást.
Tady na západě, když třeba koupíte ukradené hodinky, tak je stejně musíte vrátit, když se na to přijde, i když jste je zaplatil.
Tolik asi o tom právu nynější vlády na ukradený majetek, pardon "dobrovolně zabavený" majetek.
Autor asi moc nezná mezinárodní právo, nebo mu ještě nikdo v životě nic neukradl.
Také tvrdí, že lidé, co zůstali, se museli smířit s režimem - říká to jako by tím získali nějaká div ne mučednická práva, specielně práva na to, aby druhým bránili v získání českého občanství.
Na druhé straně vlastně obhajuje ty, kteří se tak dokonale "smířili", že začali ještě udávat spoluobčany a za odměnu pak dostávali zadarmo domy emigrantů.
On nechce, aby emigranti dostali občanství, ale klidně ho nechá zrádcům, kteří zavolali cizí armády do vlastní země.
To je dvojí morálka, ale pravda, jen jedna loajalita - bohužel s těmi, co okrádali ty druhé.
Autor v článku apeluje na nepříliš pěkné lidské pudy: závist, zlobu, podezřívání a řekl bych i nenávist. Jaké květiny mu z takové zálivky asi vykvetou? To všecko už jsme přece jednou zažili - jestli tak, jako on, přemýšlí většina národa, pak ten komunismus bylo úplně zbytečné bořit!