Zdravim Vas a tesim se na dalsi zajimave clanky.
Odešel velikán národního exilu
Prof. dr. Josef Kalvoda
(15. 1. 1923 - 8. 3. 1999)
Prof. dr. Josef Kalvoda, predni cesky historik a politolog, clen
nescislnych akademickych organisaci, autor mezinarodne uznavanych knih o zrodu
Ceskoslovenska a jeho uloze v sovetske strategii, ohromneho mnozstvi vedeckych
studii o osudu naseho naroda a nakonec velkeho trisvazkoveho souboru clanku z
boju o narodni zitrek, odchazi ze sveta nejen jako tvrdy bojovnik za pravdivy
popis nasich narodnich dejin a mimoradna bytost protikomunistickeho odboje,
ale i jako vysoce vzdelany kritik hospodarskych, politickych a mravnich
nedostatku cele civilisace a vzacny bojovnik za lidska a obcanska prava ve
svete.
Osobnost, zivot a prace prof. dr. Josefa Kalvody zustanou provzdy prikladem
cestne, pilne a vedecke existence Cecha na tomto svete, Jeho velkorysa duse
oddana Jezisi Kristu, jeho celozivotni nezistna cinnost venovana ceskemu
narodu a jeho systematicke a objektivni neuprosne hledani pravdy ve spleti
minulych mytu a pritomnych vymyslenin zustanou provzdy vzorem pro ceskeho
krestana, muze a vzdelance.
Postoj prof. dr. Kalvody vuci pohanskemu komunismu, popirajicimu nase vzacne
tisicilete narodni krestanske dedictvi, jeho kazdodenni boj proti podlym
komunistickym agentum ve vlasti a zahranici a jeho tvrde zavery zalozene na
prisne prozkoumanych faktech zustanou provzdy vzorem pro ceskeho vlastence,
vudce a vedce.
Primost, pravdivost a vzacnost prof. dr. Josefa Kalvody v nasi otresne dobe
oportunistu, karieristu, prizivniku, pozivacu, pokrytcu, lharu a vrahu,
kratkozrakych ci prolhanych proroku svetskeho materialismu, zustanou provzdy
vzorem, jak se ma moderni muz chovat a v dustojnosti zachovat.
Bylo mi nesmirnou cti osobne poznat a po dlouhou dobu spolupracovat s timto
velikanem naseho naroda.
Cest jeho pamatce!
Prof. Dr. Libor Brom
University of Denver
Dvojí občanství a dvojí logika
Zajímalo by mě, jestli už česká vláda také vrátila nějaký zabavený majetek cizincům. Domnívám se totiž, že ano. V tom případě mám ale veliký problém. Protože Čechoameričané jsou vlastně cizinci, pak by ho ovšem měli také dostat zpět. Protože ho však zpět nedostanou , mohu spolehlivě říci, že cizinci teda asi nejsou. Takže jsou přece jen uznáváni jako Češi, ale nemohou dostat občanství, protože by pak měli podle platného zákona právo dostat svůj majetek zpět. Získání občanství je ale vlastně také uznání, že jsou Češi, že ano?
Závěr: ač uznáváni za Čechy a ne za cizince, nemohou právě proto dostat české občanství. Nebo přímo po lopatě: ač uznáváni za Čechy, nemohou být proto uznáni za Čechy. Že je to nesmysl? Určitě ne pro některé hlavy v Praze a okolí.
Ale to není vše, posuďte sami: podle návrhu nového zákona to vypadá, že se jim vrátí (některým) občanství, ale už ne majetek. Pak by to ale znamenalo jen jedno: totiž že cizinci mohou dostat svůj majetek zpět, ale ti praví Češi-občani ne. I když by to bylo přímo proti dosud existujícímu zákonu. Záhada hlavolamu teda vesele pokračuje dál.
Jakýsi oficielní činitel prohlásil, že vrácením majetku by se způsobilo mnoho nových nespravedlivostí, hlavně u těch, kteří ho teď vlastní. Asi si neuvědomil, že tím vlastně přiznává, že nespravedlnost byla způsobena už dříve a že tudíž je - logicky - povinností vlády to napravit. A také navíc to potvrzuje, že ti noví to teda vlastní nespravedlivě, tedy neprávem. Inu, ta prokletá logika se svými dedukcemi, ta někdy někomu chybí. Leckdo to přehlédne, zvláště když to vypadá, že vrahem je vlastně zahradník, pardon emigrant.
Dále se tvrdí, že by to moc stálo. Když si to rozebereme, jsou dvě možnosti:
a) Noví vlastníci za to zaplatili plnou a poctivou cenu. Zaplatili ji zřejmě státu a ten jim ji zase vrátí. Nešlo by tedy o finanční ztrátu, ani u kupujícího, ani u státu, který vybral peníze za to, co mu nepatřilo. Případné ztráty za vylepšení majetku by současným majitelům hradil vinník, tedy stát - ale to už je jeho problém.
b) Noví vlastníci zaplatili cenu pod hodnotou, nebo to dostali zadarmo. Vrátí se jim tedy jen to, co za to zaplatili. Opět, žádná finanční ztráta, ani pro majitele, ani pro stát, ktery opět vráti novým majitelům jen to, co za to dostal. Případné ztráty za vylepšení majetku by částečně hradil stát, částečně ti, kteří na transakci tolik vydělali.
První kategorie asi nebude příliš veliká, jinak by se tomu vrácení noví majitelé zase tolik nebránili. Ti z té druhé kategorie ovšem ztratí to, co nebylo jejich, ale jak říká české (pozor, ne americké!) přísloví: Lehce nabyl, lehce pozbyl. Pochopitelně, vynechal jsem ty případy, které jsou někde mezi, například domy přeměněné na školky a podobně. Tam by to ovšem musel hradit stát, protože vina je na něm, že to tak rychle znovu přerozdělil - jak se také oficielně v tisku přiznává. Zapomíná se jen dodat, že opět špatně a nespravedlivě.
Napravovat chybu chybou ovšem není řešením, nemluvě už o svádění viny na ty, co byli jednou okradeni a podruhé ošizeni. Že to přerozdělení bylo vlastně nelegální - myslím podle mezinárodního práva, ne podle komunistických a postkomunistických zákonů - je nasnadě. Bylo by ovšem dobré vědět, kdo tenhle zmatek v údajně demokratickém státě zavinil a proč!
Ale možná, že se žádným cizincům nikdy nic nevrátilo a celá ta moje úvaha je založena na mylných předpokladech. Jenže co do toho pletu cizince, ne? Tady se přece jedná jen o Čechy.
Nechuť nad vitriolickými dopisy amerických spoluemigrantů
Vazeny pane Culiku,
S nechuti sleduji mnozici se vitriolicke dopisy mych americkych spoluemigrantu ohledne ceskeho obcanstvi. Zacalo to hrdinou odyseou sestry Fuchsove v Praze, pres Bufkovy, a ted se do toho zamichal nas dobry bojovnik za prava pan Schrabal.
Je vsak podivne, ze jsou to jen moji americti sousedi, kteri jsou tak vokalni ohledne obnoveni ceskeho obcanstvi. Jejich hlavni argument je, ze ho nikdy neztratili, coz dokazuji I latinskymi cancaty (pardon, citaty). Je samozrejme, ze papouskovani latiny mezi davem plebejcu meho typu, patri k dobrym mravum, a je to znakem jiste, a nevsedni inteligence, a nesporne noblesy.
Verim tomu, ze jen jejich US nabyta sofistikace, jim zabranuje poslat na vzpurne ceske Cechy americke marinaky, aby je naucili mravum. Ale verim, ze se to stane brzy, protoze kdyz ctu plejadu petici kterou posilaji svym vlastnim kongresmanum (a la Schrabal, ktery ho kontroluje zrejme pravidelne), tak se v Praze jiste brzy na odbojnem parlamentu zatrepota "the ole glory", a pak nastane v cesku jako v Iraku nebo jak Jankove rikaji v Ajraku, Pax Americana. Copak na to asi udela Havel?
Vite, psalo se o nas s jistym despektem, ze my Cesi jsme jedni z nejlepsich pristehovalcu, protoze se vsichni brzy zaclenime do Mainstreamu (hergot jak se to rekne cesky?), a nejsou s nami zadne problemy. Myslim, ze je to pravda, v jine kulture jsme skutecne tisi a nenapadni, coz se ovsem prici nasi narodni povaze, ale doma mame putyky, kde se muzeme vykecat do sytosti.
Zde putyky ovsem chybeji, a to je podle meho pravou pricinou proc my a hlavne moji americti bratri, se angazujeme dobre minenymi, ale vetsinou blbymi radami k "menecenym" domacim Cechum. Ono to musi na nejakem pikniku pusobit ohromnym dojmem, kdyz lady of the house spitne:" Oh my dear, those people overseasŠ. you know those Czechs are reallyŠ tak jsme je tam v Evrope zase pekne srovnali", a ukaze dopis ke, od, pro, k, (nehodici skrtnete) svemu vlastnimu kongresmanovi/womanovi.
Nestesti je, ze Amerika nyni vlastni nejvetsi klacek na hristi, a ktereho se kazdy boji. Moji spolubratri to dobre vi, a obrneni glejtem od strejdy Sama, se proto chovaji v Cesku nekdy hure nez Rusaci v 68. Slysim je, kdyz pri svych velmi castych navstevach v Praze potkavam moje etnicke bratry z jihu, a slysim stale jejich kriticismus na to ci ono, pronaseny pro vetsi dopad bohuzel strasnou anglictinou. Vetsina z tech nemrcouchu nelumi ani jednu rec poradne, ale kecat a pomlouvat, to jo.
Myslim, ze nynejsi vlna vitriolickych komentaru prameni ze zavisti, ze se nekterym ceskym Cechum vede opravdu dobre, a velmi casto i srovnatelne lepe, nez zahranicnim bojovnikum proti rudemu teroru. Vite, ona to skutecne nebyla zadna sranda pro nektere z nas zde zacinat znova treba kdyz cloveku je uz pres 30 let. A ted videt Cechacka, kteremu jsme po leta nesvobody psali jak se zde mame dooooobreee, jak se ma za kratkou dobu jeste lepe nez my, to nakaka.
Je podivne, ze vetsinou nejvice vokalni jsou ti co studovali humanitni smery, clovek by si myslel, ze se neco ve skolach naucili, ale protoze zrejme vetsinou ti ktere znam, studovali na komunistickych institucich tak se zrejme moc te slusnosti a pokory nenaucili, (aspon ne ke svym bratrum doma). S prekvapenim jsem cetl jak Jou Schrabal se dokaze rozcertit, verim ze kdyby k tomu doslo, ze koci je proti nemu hadr.
K ceskemu obcanstvi Amerocechu podedenem s matcinym mlekem,
to co pise Schrabal, a sestra Fuchsova, a i Bufka, je nesmysl, a kdyby se prisaha v USA brala vazne, tak podle zakona by je to mohlo stat nynejsi obcanstvi. Protoze: Kazdy FDP (jiste vite co to je) ktery vypadne z lodi, a za par roku se chce zobcanit, musi prisahat slavnou americkou prisahu, pri ktere se musi vyslovne zrici vsech predeslych svazku. Cili at se narodil kde chtel, a byl prislusnikem jakehokoliv naroda, ci svazku, slozenim prisahy se techto svazku zrekl. Prisel jsem na to diky Schrabalovu odkazu na Bilej dum, je to tam vsechno pod ikonou vlady. Je zajimave, ze pan Schrabal to nevi.
Bylo by zajimave, kdyby Bufkova - pardon Bufka - a Fuchsova, sly na US naturalization service a tam rekly, ze to s tou prisahou nebraly tak vazne, protoze ac prisahaly, ze to ucini, se byvaleho statniho prislusenstvi nevzdaly. Ony americke urady jsou na takovehle ptakoviny dost haklive, a verim tomu ze obe sestry by musely toho mooooc vysvetlovat.
Jeste drobnost nez pujdu spat, Schrabal mel asi pred dvema mesici vyvesene moudro ze Horny Billy Clinton abdikuje. Ted jsem koukal, a uz zmizelo, bez komentare.
Pane Culiku, naplacal jsem toho uz dost, jdu spat. Nevim, budete li mit chut to vyvesit, nevim Vase vztahy a zavislosti v vyseuvedenym illuminaries, ale pres to bych byl rad, aby se to nekam dostalo, protoze toho kopani do ceskych Cechu je skutecne trochu moc.
Vim ze jsou v CR chyby, od hajzlu ktere smrdi, az po neurvale lidi, ale ti jsou zde take, a verim tomu ze i u vas. Ceskoslovensko je moje vlast ve ktere jsem se narodil, pohrbil svoji maminku, a jednou doufam ze tam slozim svoje kosti I ja. Protoze jestli stoji ted Cesi za hoŠ, stojim za stejne lejno i ja, protoze jsem odtamtud. Moje maminka mi kdysi rikala ze jen dobytek si kali do vlastniho hnizda.
Třešňák
If you wish, please feel free to edit out any dirty words at your discretion.
Poznámka JČ: Ne, naopak: otevřená kritická diskuse je ku prospěchu. Budeme-li si všichni, jako obrozenci v devatenáctém století, navzájem gratulovat, jak jsme výborní, protože jsme Češi, dopadne to s námi špatně.