Původ ženy
Nová kniha proti darwinismu
Natalie Angierová není první feministka, která zaútočila na představu, že jsou ženy slabé, pasívní a jsou ochotny věnovat život budování hnízd pro promiskuitní muže. Je to ale první feministka, píše týdeník Observer 21. března, jejíž názory vyvolaly nyní obrovskou kontroverzi.
Její kniha Woman: An Intimate Geography byla přivítána jako plná nových myšlenek, nejradikálnější publikace za celá desetiletí. Minulý týden věnoval týdeník Time této knize v článku pod titulkem Pravda o ženách celých devět stran. Angierová pracuje v deníku New York Times a zaútočila na velké cíle: na sociobiologii, evoluční psychologii, a dokonce i na darwinismus.
Angierová je nositelka Pullitzerovy ceny za vědeckou literaturu. Redakce listu New York Times požádala vědkyni Helen Croninovou, aby napsala recenzi knihy Angierové. Jenže Croninová je neodarwinistka a kontroverze vznikla, když New York Times její kritickou recenzi odmítl otisknout.
Croninová je autorka knihy The Ant and the Peacock a je to spoluředitelka Centra pro filozofii přírodních a sociálních věd na London School of Economics. Organizuje také program "Darwin at LSE", v jehoý rámci vycházejí menší knihy o debatách ve světě darwinismu.
Croninová je feministka, zároveň ale stoupenec darwinismu. Kritizuje Angierovou, že prý při své kritice zkresluje seriózní vědecké studie.
Jádrem debaty je prastaré téma: biologická odlišnost mužů a žen. Je rozdíl mezi pohlavími jen bezvýznamný a odráží jen jiné rozmnožovací funkce mužského a ženského organismu? Nebo obě pohlaví odděluje propast, mají muži a ženy odlišný neurální systém, odlišný metabolismus, odlišnou evoluční funkci? Dlouhá léta se vysmívají feministky úsilí biologů, kteří se toto snaží dokázat.
Kniha Angierové je nejnovější pokus definovat feministickou genetiku. Předchozí pokusy zahrnovaly klasickou knihu Heleny Fisherové z osmdesátých let The Sex Contract, studie Donny Harawayové o primátech a knihu Mary Zeiss Stangeové The Female Hunter (Žena - lovkyně, 1997).
Angierová není první feministkou, která vidí odlišnost pohlaví jako plus a nikoliv jako mínus. Takových knih ale vychází obrovské množství.
Angierová oslavuje všechno, co je ženské a podle Croninové slučuje vědu a feminismus velmi reduktivním, hrubým způsobem.
Jaké jsou hlavní biologické rozdíly mezi muži a ženami?
Ženské tělo váží méně a má méně pevnou strukturu než mužské tělo. Průměrně mají ženy méně svaloviny než muži a více tuku. Jejich nohy jsou kratší a méně svalovité. Kosti žen jsou lehčí a menší. Celková síla žen a síla jednotlivých svalů je menší. Mají nižší všeobecný metabolismus, poměr mezi muži a ženami je 141/100. V porovnání k velikosti těla mají menší srdce a menší plíce než muži.
Ženské sliny mají jiné složení než mužské sliny, což možná způsobuje, že ženy tráví potraviny pomaleji než muži, častěji dostávají střevní nemoce a zácpu.
Ženy mají nižší úroveň hladiny serotoninu, látky, která reguluje náladu, a reagují lépe na léky, které mění úroveň hladiny serotoninu, jako je Prozac. Oestrogen pravděpodobně brání ztrátě paměti, která jde ruku v ruce s Alzheimerovou chorobou a s demencí, tím, že si neurony v mozku vytvářejí další nervová zakončení.
Ženy zřejmě vnímají bolest jinak než muži. Zubařská studie zjistila, že ženy reagují lépe na látky proti bolesti.
Infarkt u mužů začíná drtivou bolestí, kdežto ženský infarkt je pomalejší a trvá hodiny a nikoliv pouhé minuty, jako u mužů.
U žen dochází k infarktům průměrně o deset let později než u mužů. Protože jsou ženy starší, většinou na infarkty umírají.
Reakce: Jírovec nerozumí situaci žen
Autorčino jméno a adresa jsou známy.
Vcerejsi Jirovcuv clanek se nedal cist. Rodinna organizace, kdy manzelka
podporuje karieru sveho muze a vidi v tom sve stesti, muze u nekterych
fungovat, ale obcas se zvrtne. Bohuzel znam pripady podobnych manzelek,
jejichz uspesni muzi si nasli mladsi reprezentativnejsi partnerky a ony sly
v padesati hledat praci.
Jirovec nema pravdu, co se tyka oceneni vzdelani. Soudi podle rodin
inteligence. Ve vsech vrstvach vzdelanost cenena nebyla a tento pristup byl
podporovan shora.
Pres preference deti z delnickych rodin nedochazelo k moc
velke socialni mobilite techto vrstev. Na gymnaziu jsem se jednou pohadala
s obcankarem, ze preference deti z delnickych a rolnickych rodin neni
spravna. Rekl, at studenti s timto puvodem zvednou ruku. Bylo nas pet ze
triceti peti.
Socialni mobilita v SSSR: Podobne na VS tuto pozitivni diskriminaci
na nejakem marxaku studenti odsuzovali. Podobny pomer: 3/25. A to se
pocitaly i delnicke puvody kategorie b (byl a neni, nyni je vojensky atase
nebo reditel OKD) a vsechno to byly Cesky. Ze Sovetu a jinych cizincu
nikdo.
Zaver: ve vrstvach, ktere si vzdelani drive cenily, tyto hodnotove
orientace zustaly, ostatni si vzdelani vazit nezacaly.
Myslim, ze by bylo
zajimave srovnat socialni mobilitu v dobach s ruznym hodnocenim vyznamu
vzdelani, tedy za prvni republiky a za normalizace.
Muzu Vam napsat jeste spoustu prikladu ze zivota. Ja jsem taky podle
rodinneho zebricku hodnot studovat nemela. Mozna by mi jako sekretarce nebo mistrove na provoze bylo lip.
Komunisté: tolerovat či netolerovat?
Jan Mezdříč
V BL 23.3. se dočítám o toleranci lidí u nás ke komunistické partaji.
Viděl jsem "třešničkový" leták distribuovaný k MDŽ. Ejhle, co se nedočtu:
Komunisté hodlají lidu nabídnout řešení tzv. současné společenské krize - druhou etapu socialismu. Ovšem napřed vědecky vyhodnotí tu první etapu a pak teprve (asi taky vědecky)
naplánují druhou etapu socialismu. Takže tlení ideologické mrtvoly komunismu se
odkládá!
Můj otec byl komunistou, a přihlášku si podával dlouho před únorem 1948.
Ale já se Vám soudruzi s třešničkami pěkně děkuju! Již Vaši předkové mávali mávátkem
nejdemokratičtější demokratické demokracie a jejich otitulovaní teoretici toho nakecali, že je
ani tým vašeho profěsorja Klanicy netrumfne.
Možná, že v té další etapě socialismu už nebude tolik leopoldovů, jáchymovů a bytízů (omlouvám se čtenářům, že nevzpomenu teď všechny koncentráky na likvidaci
odpůrců i možných odpůrců komunistů), ale socialismus se bez krádeží majetku, represí a myšlenkové sterility a totality dělat nedá. A to, co mají dejme tomu ve Švédsku, není socialismus.
Soudruzi, opustivší po r.1989 mátušku stranu, aby se pustili do budování
svého soukromého vlastnictví, nám věru nepředvedli, jak těm západním kapitalistům
dají na frak! A co by nám ukázali teprve věrní soudruzi-teoretici!
On ten socialismus je takový krásný, když soudruzi ideologové začnou
předkládat lidu (lidem zpravidla ne) růžové obrazy lepšího příštího vymalované do
kontur načrtnutých soudruhy teoretiky.
Velmi bych se přimlouval, aby si soudruzi ten nový socialismus vyzkoušeli
napřed sami na sobě, než nám svůj recept začnou nabízet ve velkém.
Namísto všelikých televizních diskusních tyjátrů s nimi, bych uvítal, kdyby si,
dejme tomu, od pana Karla, knížete Schwarzenberga, půjčili řádný kus země a na ní
začali budovat své lepší příští.
Praštěné? Ale ne, viděl jsem již pořed lety v Beneluxu, kterak pan baron
zapůjčil půdu rudým družstevníkům a ti vskutku orali, seli a sklízeli a na traktoru vozili
vlající rudý prapor. A teorie se jim z hlavy do mozolů vraziti ráčila.
23.3.1999
Jan Mezdříč
Obava z Vítězného února trvá
Motto:
"To, ze temer padesat procent obcanu chce povazovat KSCM za demokratickou
stranu (jak se take, navzdory sve pochybene ideologii, chova) neni dukazem
toho, ze jsou tito lide dodnes "obeti" jakesi komunisticke pomylenosti,
ale ze rozumeji demokracii, kupodivu lepe nez sam prezident Vaclav Havel."
Britske listy, 23.3.99
Vazeny pane Culiku,
pokud pridate k volicum KSCM priznivce a potencialni volice CSSD a KDU-CSL,
tedy dvou stran, ktere ke spolupraci s komunisty jaksi prirozene tihnou,
dostanete cislo temer shodne s onemi necelymi padesati procenty obcanu,
kteri podle Vas rozumeji demokracii lepe nez prezident Havel.
Mozna, ze je tomu skutecne tak, ale nemyslite, ze ta druha polovina, aniz by
rozumela demokracii mene nez ta prvni, se stale jeste nezbavila obav z
komunistickych praktik, ktere demokracii zacinaji a Viteznym unorem konci?
Se srdecnym pozdravem
Jiri Wagner
Komunisti nejsou politická mrtvola!
Současnou vládu považuje 49 procent občanů za nestabilní a 60 procent chce změnu vlády. 42 procent občanů by chtělo pravolevou koalici, ale to by se musela Unie svobody zbavit komunistobijce a experta na kopání do ideologické mrtvoly Jana Rumla. Změnu vlády požadují především voliči ODS a Unie svobody.
Proboha o co Vam jde ? Copak komunisti jsou politicka mrtvola. V Nemecku by se po vic nez 50 letech po valce neodvazil nikdo soudny rict o fasistech, ze jsou politicke mrtvoly. V tom okamziku by sam byl politicka mrtvola. O co Vam jde pane Culik ?
Podotykam, ze nejsem clen US ani jeji fanaticky privrzenec. Jen clovek, ktery v CR zije a kouka kolem sebe.
Miroslav Stuchlík
KSČM - strana demokratická?
Ferdinand
Obávám se, že názor, že komunisté jsou demokratickou stranou, se zakládá
spíše na přání, než na faktech.
Zastáncům tohoto názoru připomínám Sedmičku ze 16.února 1997. Zde Miroslav
Grebeníček Karlu Ledvinkovi poněkud neprozřetelně potvrdil, že Manifest
je stále základním dokumentem Strany, a že pokud se manifest rozchází se
stanovami strany, má přednost manifest. A to i v té části, kde se hovoří
o diktatuře proletariátu.
A vzhledem ke své vášní pro logické hříčky neodolám, abych se nezeptal:
lze počítat stranu, která se uchází o moc v demokratických volbách, leč
s cílem další demokratické volby nepřipustit, za demokratickou?
Ferdinand
Poznámka Jana Čulíka
Pane Ferdinande,
Komunistická strana Čech a Moravy nepáchá atentáty, neproviňuje se trestnými činy, respektuje většinu parlamentních předpisů. Má hloupý, primitivní a nedemokratický politický program, proti němuž je jistě třeba energicky vystupovat.
Proboha, to, že říkám, že komunisté musejí mít v parlamentu a ve společnosti stejná práva jako všechny ostatní politické strany, přece neznamená, že s nimi souhlasím, to je snad jasné!
Jistě, pane Ferdinande, i nedemokratická strana musí mít v demokracii právo předložit voličům svůj nedemokratický program. Jinak to není demokracie.
Potíž je, že vy nedůvěřujete voličům. Vy si nejste jisti, že by voliči "nehlasovali špatně". Možná, že po traumatickém zážitku čtyřiceti let komunismu je to pochopitelné. Není to ale demokratické.
V Československu vznikl v roce 1948 komunismus, protože se země stala kolonií Sovětského svazu. Bez Stalinova vlivu by komunismus v ČSR těžko vydržel čtrnáct dní.
V současnosti takovéto nebezpečí přece nehrozí. Hrozí jiná, vážnější nebezpečí. Jsme v jiné, naprosto změněné situaci. Je chyba být ve střehu jen před nebezpečími, které jsme už někdy v minulosti zažili, je možné, že nás oslepí natolik, že nebudeme schopni vnímat nová nebezpečí.
Studená válka skončila. Nikde na světě nevládne komunismus, jen různé druhy fašizujících nacionalismů.
Václav Žák připominá, že se československá rozvědka po roce 1918 tak strašně bála Habsburků, že tak dlouho sledovala různá habsburská hrabata a knížata a jejich milenky, že jí uniklo, že se v roce 1933 dostal v Německu k moci Hitler.
Nedělejme tutéž chybu.
Jen připomínám, že v době, kdy to bylo daleko nebezpečnější, totiž po dobu celé existence komunistického bloku, existovala v Británii legální Komunistická strana Velké Británie, vydávala svůj - Moskvou financovaný- deník Morning Star a v některých oblastech kandidovala ve volbách.
Ve Spojených státech to bylo v některých dobách trochu jiné, viz níže.
Mají se pronásledovat komunisté?
Úvaha při příležitosti udělování Oscarů
Při letošní oscarové ceremonii dostal za celoživotní dílo cenu i devadesátiletý režisér Elia Kazan. Venku na ulici demonstrovali proti Kazanovi lidé, kteří byli skoro téměř tak staří jako on. Proč?
Kazan dostal svého prvního oscara v roce 1948, za klasicky liberální film - Gentleman's Agreement, který odhaloval antisemitismus v poválečné Americe. Ale čtrnáct dní před tím, než šel film do kin, píše v deníku Independent David Aaronovitch, byl autor scénáře tohoto filmu, Ring Lardner junior, jedním z deseti hollywoodských scénáristů, kteří byli povoláni před Výbor pro neamerickou činnost, která vyšetřovala infiltraci komunismu do amerického filmového průmyslu. Začátkem roku 1950 bylo všech těchto deset scénáristů uvězněno za pohrdání státními úřady. A všem deseti těmto lidem - a stovkám jiných - bylo znemožněno v Americe pracovat. Někteří, jejichž práce na nějakém filmu byla už dokončena, byli svědky toho, jak jejich jméno bylo z filmů odstraněno a titulky uváděly někoho jiného.
V lednu 1952 byl před Výbor pro neamerickou činnost povolán i režisér Elia Kazan, jeden z nejslavnějších hollywoodských režisérů. Byl vyslýchán o době ve třicátých letech, kdy byl šéfem levicové divadelní skupiny. Bylo od něho požadováno, aby jmenoval ty své kolegy, kteří byli členy americké komunistické strany.
Kazan to nejprve odmítl učinit. Pak ale, 10. dubna, se podrobil a jmenoval mimo jiné scénáristy Clifforda Odetse a Lillian Helmanovou. Před síní, kde se konala ceremonie letošních oscarů demonstrovali ti, kteří stále nemohou Kazanovi odpustit to, co považují pořád za jeho zradu.
V sedmdesátých a osmdesátých letech, po vietnamské válce a v období sbližování s východem, se intelektuálové na obou stranách Atlantiku stavěli vůči mccarthyovskému pronásledování a všem těm, kdož s ním spolupracovali, zásadně záporně, pokračuje Aaronovich v Independentu. Několik filmů z této doby pojednává o zákazu výkonu povolání, jak to rozdělovalo přátele, kolik lidí to dohnalo k sebevraždě. Nejznámějším shrnutím kritiky McCarthyho je pravděpodobně drama Arthura Millera The Crucible, Tyglík, o pronásledování údajných čarodějnic v americkém Salemu, které mimochodem velmi přesně pro středoevropské publikum evokuje atmosféru stalinských procesů.
Avšak to, že Elia Kazan nyní dostal oscara za své celoživotní dílo, je důsledkem změny všeobecného postoje. Washington Post nedávno napsal, že Kazanův "způsob" byl špatný, ale proč to udělal (tj. udal své spolupracovníky), to bylo správné. Jinými slovy, bylo správné být antikomunista.
Máme-li pokračovat v Millerově analogii, nynější myšlení argumentuje, že v Salemu skutečně byly čarodějnice. V temných letech rané studené války skutečně bylo Rusko reálným nebezpečím pro demokracii, a místní američtí komunisté byli Stalinovou pátou kolonou. Tento argument byl slyšen i v Británii, když vyšlo najevo, že liberální George Orwell předal britské špionáži seznam svých 35 známých, o nichž si myslel, že sympatizují se Sovětským svazem.
Jenže, argumentuje dále Aaronovitch, Kazan musel vědět, že jeho deset známých - hollywoodských scénáristů, nikterak neohrožuje americký způsob života. Ten neohrožoval ani správce záchodků v New Yorku, který byl tou dobou také propuštěn, protože byl komunista.
Vím, pokračuje Aaronovitch, je obtížné pro nekomunisty přijmout tuto argumentaci, ale hlavní motivací řadových komunistů za Západě v období studené války nebylo pomoci Stalinovi provést ve své zemi světovou revoluci.
Snažili se porozumět světu, v němž viděli, že jsou přistěhovalečtí dělníci vykořisťováni, že jsou oklešťována odborová práva, že vládne nespravedlnost. A často, z dobrých důvodů, nevěřili svým vládám, protože viděli, že život není takový, jak ho vlády popisují. A proč by měly tedy svým vládám věřit, že to bylo v Rusku tak špatné, jak to ty vlády popisovaly?
Potíž je, že v tom Rusku to skutečně tak špatné bylo.
Přesto však to nebylo důvodem, proč Kazan udal své kolegy. Ve své autobiografii se Kazan zmiňuje o rozhovoru s Arthurem Millerem v roce 1952, kdy mu řekl: "Šéf studia Fox Skouras mi dal najevo, že už nebudu moci točit filmy, pokud neprozradím levičáky ve své skupině. A proč sakra bych se měl vzdát točení filmů? Proč bych měl utajovat jejich členství v komunistické straně, o němž si nemyslím, že by mělo být utajováno, a proč bych měl bránit lidi, o nichž vím, že je stejně někdo co nejdřív udá. Dlouhá léta komunisty nenávidím a nevím, proč bych si měl kvůli nim ničit kariéru."
Pouhý měsíc poté, co před Výborem pro neamerickou činnost vystoupil Kazan, vystoupila tam Lillian Helmanová. "Nemohu měnit své svědomí podle toho, co je zrovna letos v módě," řekla výboru.
Dobří Američané nepodporovali Stalina ze zlé vůle, ale proto, že se snažili zorganizovat si vidění světa podle jednoduchého mustru, argumentuje Aaronovitch. Řešením je ale - nechat věci probíhat volně a nenatahovat je na ideologické kopyto.
Poznámka ke Kosovu
Pane Čulíku,
posílám Vám poznámku ke Kosovu. Dnes ráno jsem poslouchal zprávy na třech
různých stanicích. Třeba Vás bude zajímat, že dvě z nich uvedly, že Srbové
využívají čas (kdy ještě probíhají jednání) k útokum na albánské vesnice v
Kosovu. Třetí popsala tentýž vývoj slovy, že Srbové útočí na postavení
povstalců v albánských vesnicích v Kosovu (tato verse je shodná se slovníkem
používaným při zásazích Izraele v Libanonu).
JJ
Poznámka k analýze Roberta Fiska, zda se můžeme vyhnout nové válce (v Kosovu)
Analýza
Roberta Fiska, týkající se situace v Kosovu, přetištěná v Britských listech
z deníku Independent, se příliš nevymyká tomu, co lze slyšet a vidět v
severoamerických sdělovacích prostředcích.
Mezi její zajímavější části patří konstatování, že NATO udělá vše, aby se
vyhnulo skutečné válce - tedy takové, v níž vlastní vojáci končí v
igelitových pytlích. Fiskův další postřeh, že "místo Bestie z Bagdadu
budeme nyní mít Bestii z Bělehradu" (aby se dal zdůvodnit vojenský zásah) je
v souladu s tvrzením některých komentátorů, že si NATO hledá po padesátileté
zahálce konečně práci.
Zjevnou slabinou Fiskovy analýzy je, že kosovskou krizi zjednodušuje na
problém několika válečných zločinců sloužících pod diktátorským Miloševičem
a z ní vyplývající představy, že převrat v Bělehradě by nebezpečí války
odstranil. Proto se v jeho textu vyskytují výrazy "zlomit Miloševiče",
"aby Miloševičovi zatrnulo" a "Miloševičova hrozba bezpečnosti na Balkáně".
V Kosovu ovšem jde o něco jiného. Jde o možnou změnu pojmu suverenita státu
a právo na sebeurčení. Samozřejmě ne v universální rovině, platné pro
všechny. NATO se chce současně povýšit se do pozice soudce a policajta
zároveň v níž bude rozhodovat (v rámci vlastních zájmů), kdo má nárok na
"lepší" a kdo dostane raketovou lekci.
Na malé ploše Kosova můžeme vidět řadu typických problémů světa a v jejich
zrcadle neschopnost (a pravděpodobně především neochotu) řešit je jinak než
zbraněmi - k velkému potěšení těch, kteří na zbraních vydělávají.
Kosovo je ekonomicky chudá oblast, která byla na obtíž relativně bohatým
republikám jako Slovinsko a Chorvatsko. Není to tak dávno, kdy Albánci
utíkající před Hodžovou vládou hledali útočiště a ochranu v Belehradě
(obrazně i doslova).
Možnost, že již tak chudí obyvatelé této oblasti budou po rozpadu bývalé
Jugoslavie využiti pro politické a případně náboženské cíle ambiciózních
politiků nemohla jistě uniknout pozornosti evropských politiků.
Je zcela legitimní ptát se, proč nic neudělali, proč nepoužili Kosovo jako
model ukázkového řešení jak ekonomicky povznést zaostalou oblast evropského
kontinentu. Z lepší ekonomické situace by se jistě odvinula i větší
náboženská a jazyková snášenlivost. Odpověď na tuto otázku je dvojí. Buď
je Evropa v rukách hlupáků, kteří nejsou schopni nic předvídat nebo jim na
pár lidech někde na Balkáně nesejde.
Vyjednávání o autonomii ani případný vojenský zákrok nepovedou k vyřešení
problému Kosova, protože ve hře jsou nejrůznější politické zájmy a nikoli
osud obyvatel této oblasti. Jednání se ostatně podobají pokru v němž
kosovská strana může předstírat souhlas (s pouhou autonomií), protože ví, že
Srbové nepřistoupí na přítomnost cizích vojáků na svém území - a kdyby bylo
nejhůř ohlásí se renonc a NATO zamíchá karty znova. Tento přístup je dobře
znám z Izraelsko-Palestinského konfliktu.
NATO očividně podporuje (teroristy, povstalce, osvobozeneckou armádu - nech»
si čtenář vybere podle svého přesvědčení) Kosova, ale nemá zájem na tom, aby
vyvoj zašel příliš daleko. Jak by pak svět mohl zvládnout Kurdy, Basky,
Timorce a třeba jednou Číňany v Kalifornii nebo Maďary na jižním Slovensku.
O Palestincích ani nemluvě.
Obávám se, že na lidech "dole", a» již v Kosovu nebo jinde v podstatě
nezáleží. Násilí k němuž tam dochází se nijak nevymyká tomu, co se děje
jinde. Teď na nás zrovna čučí ze všech sdělovacích prostředků a tak nás
dojímá, že ani nevnímáme kolik lidí zrovna umírá někde v Africe nebo kolik
dětí podléhá léčitelným chorobám jen proto, že při slově embargo nemyslíme
víc než na ropovody. To až zase někdy jindy.
Jiří Jírovec
PS Otázka Roberta Fiska, jaká je pravděpodobnost, že by byli západní vojáci
ochotni riskovat svoje životy pro Kosovany, je špatně položena. Měl se ptát
zda jsou západní politikové ochotni riskovat svoje kariéry tím, že budou
riskovat životy svých vojáků pro Kosovany - příliš mnoho mrtvých by se jim
vymstilo. Vojáci do toho nemají co mluvit, ti jenom sloužejí do roztrhání
těla.