Rada bezpečnosti OSN schválila kosovský mírový plán
Rada bezpečnosti OSN schválila, aby mezinárodní mírové sbory vstoupily do Kosova, poté co NATO oznámilo, že suspendovalo letecké údery.
Prvních 50 000 vojáků sil K-For vstoupí zřejmě do Kosova v sobotu ráno. Velvyslanci NATO oficiálně vydali rozkaz veliteli jednotek K-For, generálu Miku Jacksonovi, aby zahájil vstup vojsk do Kosova.
První zřejmě vstoupí do Kosova britské a francouzské jednotky. Jejich úkolem bude zajistit silnice do provincie a ustavit velitelství generála Jacksona na letišti v Prištině.
Rada bezpečnosti OSN schválila rezoluci, potvrzující oficiálně mírovou dohodu o Kosovu, poměrem hlasů 14:0. Čína se zdržela hlasování
K hlasování došlo poté, co generální tajemník Severoatlantického společenství Javier Solana nařídil suspendování leteckých úderů proti NATO. Aliance totiž ověřila, že se jugoslávské jednotky začaly stahovat z Kosova.
Rada bezpečnosti OSN se sešla k hlasování o rezoluci, která má oficiálně potvrdit mírovou dohodu o Kosovu.
Javier Solana konstatoval: "Naléhám na všechny strany v tomto konfliktu, aby využily této příležitosti k míru. Násilí musí okamžitě skončit. Jugoslávské bezpečnostní jednotky musejí být odsunuty a všechny ozbrojené skupiny v Kosovu musejí odzbrojit. Násilí či nedodržování dohody jakoukoliv stranou nebude tolerováno."
V Bělehradě promluvil poprvé od začátku leteckých úderů prezident Slobodan Miloševič k národu. Pochválil vlastní politiku a jugoslávskou armádu a konstatoval, že Jugoslávie má nejlepší armádu na celém světě. Uvedl, že mezinárodní jednotky, které budou rozmístěny v Kosovu, budou pod velením OSN. Dodal, že tím, že Jugoslávie souhlasila s mírovou dohodou, přispěla k znovuobnovení autority OSN na mezinárodní scéně.
Americký prezident Bill Clinton přivítal suspendování leteckých úderů a řekl, že "NATO je nyní silnější a jednotnější než kdy předtím".
Hlasování v Radě bezpečnosti
Rezoluce Rady bezpečnosti umožní mírovým sborům, vedeným Severoatlantickým společenstvím, aby vstoupily do Kosova a začaly připravovat provincii na návrat statisíců uprchlíků. Čína konstatovala, že rezoluci nebude vetovat, ale pravděpodobně se zdrží hlasování. Rusko a Čína požadovaly ukončení bombardování Jugoslávie předtím, než budou jednat o vyslání mezinárodních sborů.
Od podepsání dohody ve středu večer nebyly bombardovány žádné jugoslávské cíle. Avšak NATO varovalo Bělehrad, že bombardování bude znovu zahájen, pokud jugoslávská vojska nedodrží dohodnutý časový harmonogram odsunu.
Srbská armáda dostala 11 dní na úplný odsun z Kosova. Provincie byla rozdělena do tří zón a do čtvrtka do půlnoci se musejí Jugoslávci stáhnout ze severní zóny.
Vojska NATO vstoupí do provincie okamžitě po odsunu Jugoslávců, aby nevzniklo mocenské vakuum, kterého by mohla využít Kosovská osvobozenecká armáda.
Pentagon uvedl, že téměř 4000 těžce ozbrojených amerických vojáků směřuje do Kosova, kde budou odklizovat miny a stavět rozbořené mosty.
O tom, kde budou rozmístěna v Kosovu ruská vojska, se stále jedná, ale americký náměstek ministryně zahraničí Strobe Talbott uvedl ve čtvrtek, že Rusko nebude moci mít v Kosovu vlastní sektor.
NATO udržuje rozsáhlé styky s KLA, ve snaze zabránit tomu, aby neútočila na stahující se srbské jednotky.
Pomsta
Čelný představitel KLA uvedl, že srbské jednotky začaly střílet na jeho vojáky, když se stahovaly z jedné vesnice v jižním Kosovu. Mluvčí konstatoval, že vojáci KLA palbu opětovali. Informace nebyla potvrzena z nezávislých zdrojů, ale NATO vyvíjelo velký nátlak na jednotky KLA, aby neútočily na ustupující srbské jednotky.
Srbské oslavy
Davy v Bělehradu oslavovaly podpis dohody o odsunu ohňostrojem, klaksony aut a střelbou. Státem ovládané srbské sdělovací prostředky konstatovaly, že ve válce zvítězil prezident Miloševič.
Zprávy o oslavách obyvatelstva přicházely i z jiných velkých jugoslávských měst, včetně Nisu a Nového Sadu. Avšak obyvatelé Prištiny uvádějí, že Srbové divoce plení ulice města a hrozí zavraždit kosovské Albánce předtím, než z Kosova odejdou.
NATO bude v Kosovu řešit vojenské otázky a Organizace spojených národů musí vytvořit dočasnou občanskou správu Kosova.
OSN bude také organizovat ochranu a návrat uprchlíků a bude mobilizovat pomoc zvnějšku, zejména od Evropské unie, pro znovuvýstavbu zničené infrastruktury Kosova a pro vytvoření nových demokratických struktur.
Tony Blair vyjádřil naději, že NATO nyní bude moci dokončit práci, kterou zahájilo, když začalo před dvěma měsíci bombardovat Jugoslávii. V projevu v Downing Street, který pronesl několik minut poté, co Javier Solana oznámil suspendování leteckých úderů, protože Jugoslávie zahájila plnění pěti požadavků spojenců, Blair zdůraznil, že je někdy potřeba postavit se na obranu civilizovaných hodnot.
Blair uvedl, že západní spojenci byli nuceni zahájit konflikt, protože srbský prezident Slobodan Miloševič odmítal seriózně vyjednávat. "Miloševič teď ví a svět ví, že nedovolíme, aby docházelo k rasové genocidě." Svět podle Blaira zná výraz "etnické očišťování", ale je důležité nezapomínat, jaká se za tím výrazem skrývá realita.
"Pro statisíce nevinných lidí v Kosovu to znamenalo vraždění a znásilňování, brutalitu a barbarství, a to v měřítku, o němž jsme se domnívali, že se už na našem kontinentě nebude opakovat. Miloševič nyní dal své slovo, že odsune své jednotky. Odsun zahájil, ale, jak víte, na Balkáně je už spousta Miloševičových porušených slibů."
Úkolem NATO je nyní pro Blaira zajistit, aby se uprchlíci mohli bezpečně vrátit do svých bývalých domovů. "Přislíbili jsme uprchlíkům, že se navrátí domů a budou žít v míru. Máme v úmyslu tento slib splnit," konstatoval Blair.
Britský ministr zahraničních věcí Robin Cook zdůraznil, že NATO zamýšlí vstoupit do Kosova okamžitě po odchodu jugoslávských jednotek, aby nevzniklo bezpečnostní vakuum.
Skupina G8 apeluje na kosovské Srby, aby neodcházeli
Ministři zahraničních věcí skupiny G8, kteří jednají v Kolíně nad Rýnem, apelovali na Srby, žijící v Kosovu, aby tam zůstali. Chtějí na nich, aby pomohli vytvořit demokratické, mnohonárodnostní Kosovo.
Britský ministr obrany George Robertson se vyjádřil v Londýně, že úkolem jednotek NATO po vstupu do Kosovu bude zajistit bezpečnost srbské menšiny. Kosovští Srbové se však obávají odchodu srbských jednotek a většina asi odejde s nimi. Podle informací deníku Guardian tvoří dosti podstatnou část civilního srbského obvyvatelstva Kosova rodiny srbských vojáků a policie, kteří se poslední dobou Kosovo snažili znovu kolonizovat, podle politiky srbské vlády.
Co znamená nová dohoda o Kosovu
Podle mého názoru je právě uzavíraná dohoda G (7+1) důkazem, že to byla
stupidita a arogance představitelů NATO, která vedla k nesmyslnému ničení
Kosova a zbytku Srbska a k exodu obyvatel Kosova.
Přesněji řečeno, důkaz je v porovnání této dohody s návrhem z Rambouillet.
Diktát z Rambouillet v podstatě znamenal okupaci Srbska státy NATO (měli
mít přístup k vojenským instalacím, pohybovat se volně po celém území,
nepodléhat celním a finančním předpisům atd). Pokud Lord Owen, vyjednávač
příměří v Bosně, označil Rambouillet za diplomatickou pohromu, věděl jistě
o čem mluví.
Připomeňme si znova, že všichni papalášové NATO svorně tvrdili, že rozjeli
bombardování proto, aby Miloševič dohodu z Rambouillet podepsal. A
tvrdili, že z ní nesleví ani chlup.
Ve světle dohody G 8 to byla lež jako barák. Z obavy před pozemní válkou a
rozvrtáním vztahů s Čínou a Ruskem, nakonec NATO ustoupilo k dohodě, kterou
by patrně Srbové bez váhání podepsali v Rambouillet už jen proto, že
etničtí Albánci (a KLA) nemají do smlouvy G 8 co mluvit.
V této nové dohodě se totiž NATO zavazuje k tomu, že Kosovo bude součástí
Jugoslávie - myšlenka nadřazenosti svobodné vůle člověka (státním) zájmům
jiných byla pěkně zametena pod koberec. Udržení Kosova v Jugoslávii budou
mít na triku státy NATO a kdokoli další, kdo k tomu dostane mandát od OSN.
Pokud to NATO myslí s dodržováním dohody vážně bude se muset vypořádat s
KLA, což Srbové jistě přivítají.
Další pozoruhodností dohody G 8 je to, že se, až na ustavení nárazníkové
zóny u hranic Kosova, vůbec netýká zbytku Srbska a nepřipouští vstup
jakýchkoli jednotek na jiné než kosovské území.
Na rozdíl od rozsáhlého návrhu z Rambouillet je dohoda G 8 stručný
dokument, jemuž by snad politikové mohli rozumnět.
Je tedy vskutku pozoruhodné, že Tony Blair dokázal překroutit zcela jasnou
podmínku pro zastavení vojenských akcí NATO (je-li jeho výrok převzatý BL
autentický).
Dohoda stanoví, že "Suspension of military activity will occur after the
beginning of verifiable withdrawals." "K zastavení vojenské činnosti
(bombardování - poznámka JJ) dojde po ověřitelném začátku odsunu (srbských
jednotek z Kosova).
Podle Blaira, dojde k ukončení bombardování teprve tehdy, až si bude
aliance jista, že president Miloševič stáhl veškeré jednotky z Kosova.
Blair buď dohodu nezná nebo světu sděluje, že ji NATO nehodlá dodržet.
Bude-li dohoda G 8 nakonec přijata, bude nutné hledat odpověď na otázku,
kdo je zodpovědný za politiku NATO v Rambouillet a za rozpoutání války,
která, jak již dříve citovaný Lord Owen prohlásil, nemusela být.
Jiří Jírovec
Kam kráčíš, ODS?
Představitelé této strany sami sebe označují za pravicově orientované konzervativce a liberály. Někdy tvrdí jedno, jindy druhé, jakoby se tyto pojmy vzájemně doplňovaly. Obávám se však, že spíše než o definici své pozice se jedná o pragmatické lavírování v mezích uplatňované "technologie moci", která je zrovna tak bez přívlastků, jako touto stranou svého času uplatňována ekonomická politika.
Podívejme se tedy blíže, zda tyto pojmy obstojí ve světle výsledků politické praxe této strany. Pomineme-li skutečnost, že hájí především zájmy velkokapitálových vrstev, vzešlých převážně z komunistických elit, jejichž hodnotový řád měl k idejím jakékoli pravice velmi daleko, nelze pominout, že touto stranou vytvořená vlastnická struktura má velmi blízko k vlastnické struktuře, charakteristické pro poněkud umírněnější oligarchistické režimy. Někteří oponenti ji pojmenovali "bankovním socialismem". O tom, že tento hybrid nemůže fungovat ani náhodou, se přesvědčovat nemusíme.
Pro vyspělé demokracie je charakteristické, že se vyvíjejí evoluční cestou, nikoli cestou "tygřích skoků" Mao ce tunga. Žádný složitý (!) obecný systém totiž nemůže vydržet fázový přechod z jednoho typu uspořádanosti do jiného, aniž by nedošlo k jeho funkčnímu znehodnocení. Pro tak citlivou oblast, jakou je sociosféra to platí bezvýhradně. Příroda nikdy nepreferovala rychlá a radikální řešení.
Představa, že moderní tržní ekonomika je samonosnou konstrukcí, od níž je odvozeno vše ostatní, se ukázala být mylnou. Ta sice mohla platit v dobách benátských kupců, ale ne v prostředí, v němž je svázáno všechno se vším. Nějaká ekonomika sice může vyrůst i mezi pralesními domorodci v rovníkové Amazonii, ale nikdy to nebude moderní tržní ekonomika. Ta totiž vzniká na pilířích plně funkční demokracie, všeobecné vzdělanosti, práva a podnikatelské etiky.
Porovnáme - li politiku ODS z tohoto úhlu pohledu, pak nutně musíme dospět k dílčímu závěru, že se ani nenamáhala vybočit z rámce tradičně extrémně levicových pouček o permanentním revolučním přetváření uspořádanosti lidské společnosti. V tomto smyslu se ODS jeví být nikoli stranou pravicovou nebo levicovou, ale levičáckou.
Je s podivem, že tato strana neumí ani zacházet s takovými pojmy, jakými jsou liberalismus a konzervatismus. Ačkoli v nejužším pojetí politiky jedno vylučuje druhé, ODS klidně před sebe vystrkuje jak štít liberalismu, tak konzervatismu. Politický liberalismus vznikl někdy na počátku devatenáctého století a z dnešního pohledu je už jen jakýmsi kapitalistickým středověkem. Kdežto liberální ekonomie, nemající s předchozím vůbec nic společného, je soustavou ekonomických, legislativních a právních nástrojů, poskytujících podnikatelské sféře široký prostor k rozhodování, s minimem intervence státu. Kdyby pan Klaus řekl, že ODS je konzervativně pravicovou stranou, prosazující liberální ekonomiku, dalo by se tomu rozumět, ovšem pouze za předpokladu, že bychom nepřihlédli k její politické praxi.
Jenže, ODS není ani stranou konzervativní, ani neprosazuje liberální ekonomiku. Ve světě sice existuje několik různých modelů politického pravicového konzervatismu, všechny však mají jedno společné a to důraz na osvědčené etické, morální a mravní principy, na jejichž dodržování každý konzervativně orientovaný politik z principu trvá.
Hospodářská politika, která předem vylučuje z ekonomických procesů nejširší občanskou společnost a preferuje pouze elity minulého totalitního režimu, nemůže být nikdy liberální. Takováto politika nutně vytváří zkorumpované a nesvobodné tržní prostředí, v němž nerozhoduje podnikatelský talent, podložený vzděláním a nápady, přinášejícími na trh konkurence schopné výrobky, ale rozhoduje někdejší příslušnost ke komunistické elitě a míra servility k ODS, vyjádřená například sponzorskými pozornostmi. Nicméně, doufejme, že pod tlakem reality krize, která byla za těchto okolností nevyhnutelná, se ostatní parlamentní strany poučily a nebudou podléhat pokušení tuto chybu v jiných stranických barvách zopakovat.
Stále jsme si však ještě neřekli, jakou stranou ODS tedy je? Liberální ekonomiku neprosazovala, konzervativní stranou není a pravicovou sotva. Jelikož vypovídací schopnost těchto závěrů není dostatečná, podívejme se blíže jakou propagandu používá ODS dnes, jako opoziční strana, byť smluvní.
Začněme u euroskepticismu pana Klause. Je tento postoj konstruktivní, jak by se dalo svého času předpokládat v případě Margaret Thatcherové? Obávám se se, že ne. "Železná lady" nikdy neobviňovala kontinentální Evropu z přílišného socialismu, nikdy netvrdila, že je v ní třeba udělat (sametovou) revoluci k obrazu její politiky a nikdy netrpěla nacionalismem.
Podívejme se například na její přístup k soukromému podnikání a přístup pana Klause. Když se v Británii privatizovaly ocelářské společnosti, nesmírně dbala na to, aby byly nejdříve důsledně restrukturalizovány, zbaveny všech rizik (dluhů) a teprve potom je nabídla zájemcům. Přečteme - li si její paměti, z každé stránky číší obrovská starost, aby stát v průběhu privatizace těchto společností nebyl příčinou vzniku jakéhokoli rizika podnikatelského neúspěchu.
Kdežto ODS v dobách své největší slávy, klidně hodila na krk svým vlastním elitám (!) všechna rizika, restrukturalizací počínaje a zděděnými dluhy konče. Řečeno jinak, projevila krajní neúctu k podnikatelům.
Neobstojí tvrzení, že situace ČR od situace V. Británie v dobách M. Thatcherové byla naprosto nesrovnatelná, především v objemech privatizovaných majetků. Tyto objemy byly sice nesrovnatelné, ale nemohly mít žádný vliv na fundamentální principy, jimiž se každá moderní tržní ekonomika bezvýhradně řídí.
Rozhodnutí vlády o přechodu ze státně plánovaného hospodářství na tržní ekonomiku je aktem politickým, zohledňujícím určitou nutnost, vyplývající z krachu předchozího typu ekonomiky, kdežto nástroje jimiž se tento přechod provádí, pokud chceme respektovat elementární ekonomické zákonitosti, nutně vyžadují dlouhou řadu vysoce odborných kroků, jejichž rychlost není dána politickými přáními, ale rychlostí jejich uvádění do utvářejícího se tržního prostředí.
Václav Klaus podnes tvrdí, že prvním předpokladem úspěchu transformace byla rychlost privatizačního procesu. Tvrdí také, že jakákoli jiná cesta by sebou přinášela náklady, jaké by naše společnost nemusela unést. V opozici tomuto tvrzení stojí samotná realita dneška. Daň za rychlost, nerespektující nic jiného než zakonzervování "institutu vlastnictví", aniž by se bral ohled na zákonný rámec, zajišťující alespoň minimum výběrového kritéria zásluhovosti, ve smyslu podnikatelské kreativity, je mnohonásobně vyšší, než kdyby se postupovalo odborně a s vědomím zodpovědnosti a úcty k podnikání.
V tomto smyslu se zde vkrádá podezření, že motivací jeho vlády byl spíše naivní předpoklad, že vlastníci se už "nějak" postarají, využívající určitou naivitu privatizátorů, přesvědčených, že důležité je "vlastnit" a ostatní se "nějak" vyvrbí. Na obou stranách tedy můžeme nalézt to, co je typické pro některé začínající živnostníky a co se označuje jako "pocitová ekonomika". Thatcherovský rozměr zodpovědnosti tomuto procesu naprosto scházel.
Je dost důvodů domnívat se, že euroskepticismus V. Klause nemá naprosto nic společného s euroskepticismem britských konzervativců (ostatně ten se ukázal být mnohdy konstruktivní, už jen tím, že brzdil horké hlavy a nechával věci dozrávat), ale je důsledkem obav ze zprůhlednění podnikatelského prostředí a vystavení privatizátorských elit tvrdé konkurenci za rovných podmínek.
Moudra pronášená praporečníky postkomunistického liberalismu směrem k Bruselu, že o tom do jaké EU bude ČR vstupovat, bude ODS teprve jednat, vyznívají ve světle reality nanejvýš trapně, svědčící o ztrátě sebereflexe.
V tomto smyslu se podívejme, jak se vyvíjel názor politiků z ODS na Tonyho Blaira. Ten řekl, že ekonomika není ani levicová ani pravicová, ale je buď dobrá nebo špatná. Z pohledu českých zpolitizovaných trafik, je tento výrok neodpustitelným kacířstvím (jak pro pravici tak levici). Jestliže ještě nedávno byl Blair předhazován Zemanovi jako vzor moderního politika, tímto výrokem to u české pravice (a nejen jí) prohrál. Vždyť nejdokonalejší ekonomickou teorii i praxi je přece česká cesta k trhu bez přívlastků! Kdo tomu nerozumí, toho pan profesor poučí, říkávala Lucie Bílá, právě když se po nárožích vylepovaly mobilizační vyhlášky.
Není mi sice známo, jaké vyhlášky bude ODS vylepovat po bruselských kandelábrech a zda euroúředníci znají Lucii Bílou, ale jisté je, že občané EU o zchudlou a veskrze protunelovanou ČR mnoho nestojí, obzvláště když naše elity si rozjařeně plánují, jak jednou předělají EU k obrazu svému. Zapomínají však, že pokud ČR nesplní asociační podmínky, které by přeměnily naši právní a legislativní džungli do podoby kulturní krajiny, Brusel o náš "chlév" stát nebude. Předstírat jejich plnění se totiž nedá a pokud se jednou plnit budou, je nasnadě v jakých zařízeních by se tyto elity spíše nebo později ocitly. Důsledné dodržování rovnosti před zákonem může být totiž "prevít".
Souhrnně vzato, ať se podíváme na kteroukoli stránku politického profilu ODS, zjistíme, že nemá nic společného s tím, za co se tato strana vydává, kdežto její činy ji dělají typickou postkomunistickou elitářskou stranou, se všemi negativy, jaké jsou v postkomunismu obsaženy.
Nedávná ideová konference ODS, mající za cíl najít nové způsoby oslovení voličů, ukázala, že tato strana je nereformovatelná zrovna tak jako svého času KSČ. Může se ji pak přihodit, že se svými dvaceti možná pětadvaceti procenty hlasů zůstane osamocená jako kůl v plotě a tak jako KSČM je dnes považována za skanzen komunismu, mohlo by se přihodit, že ODS bude považována za skanzen postkomunismu.
Poznámka JČ: Nejsem si jen jist, zda Margaret Thatcherová opravdu nebyla nacionalistická (protestovala nedávno proti tomu, že letecká společnost British Airways odstranila ze zadního křídla většiny svých letadel britskou vlajku a nahradila ji barevnými reprodukcemi děl moderních světových malířů) ani nepodezřívala ostatní země Evropské unie ze skrytého socialismu...
Jak vyhodili Petra Vařeku: Obecné poučení
Soukromá
stížnost Petra Vařeky na to, jak s ním vykmitli v jeho bývalém
zeměstnání, by neměla uniknout pozornosti čtenářů. Obsahuje totiž několik
velmi cenných poučení.
Petrovi Vařekovi jeho zaměstnavatel navrhl, aby přestoupil k jiné firmě,
jíž by jeho současná práce byla svěřena. On sám by přestal podléhat
platovým omezením původního zaměstnavatele a mohl by být za stejnou práci
lépe ohodnocen. Součástí smlouvy, kterou podepsal bylo i to, že pokud jeho
poměr u nové firmy skončí (bez jeho viny) bude původním zaměstnavatelem
přijat zpět.
To první je, že není vždy moudré opustit tak zvané trvalé místo kvůli
finančně lépe ohodnocenému, ale málo jistému uspořádání.
Z hlediska zaměstnanců (mluvím o Severní Americe) je ochrana "jobu" na
jednom z prvních míst. Jsou-li zaměstnanci odborově organizováni je zcela
jisté, že jejich kontrakt se zaměstnavatelem obsahuje dvě zásadní klausule.
První z nich se týká tak zvané seniority. Je-li zaměstnavatel nucen snížit
stav, musí nejdřív propustit zaměstnance s méně odpracovanými léty. (Toto
opatření rovněž zamezuje tomu, aby zaměstnavatel propouštěl starší
zaměstnance, kteří jsou obvykle ve vyšších platových kategoriích.)
Druhá klausule se týká obsazování volných míst. Podle ní jsou volná místa
přednostně obsazována interním konkursem, tedy zaměstnanci podniku. Právo
na účast v takovém konkursu mají po určitou dobu i zaměstnanci, kteří byli
propuštěni.
Pro zajímavost uvádím příslušnou část smlouvy, kterou uzavřela s mým
zaměstnavatelem odborová organizace pod níž spadám:
"Zaměstnanec, který dostal výpověď, bude přednostně zvažován pro (volná)
místa spadající pod jeho odborovou organizaci a to dříve než je na dané
místo vypsán interní konkurs a dříve než zaměstnavatel nabídne místo
externímu zájemci v případě, že místo již bylo inserováno. Toto opatření
zůstává v platnosti po dobu rovnající se době předcházejícího trvalého
pracovního poměru, ale ne delší než 24 měsíců od data výpovědi."
Toto opatření v praxi znamená, že externí uchazeč o zaměstnání nemá takměř
naději místo získat.
Na podobnou bariéru budou lidé v ČR narážet tím časteji, čím větší bude
nezaměstnanost a čím komplexnější budou kolektivní smlouvy odborů se
zaměstnavateli.
Druhé poučení, které případ Petra Vařeky nabízí, je vědět co člověk
podepisuje. Je nutné vědět, co se stane, když něco selže. Jaké je
odvolání, do jaké míry je smlouva vůbec právně platná a závazná.
Třetí poučení se týká toho čemu se anglicky říká "small print" tedy různá
dovysvětlení psaná na bezvýznamném místě drobným až takměř nečitelným
písmem. Například inserát na leasing auta oznamuje, že za pouhých 200
dolarů měsíčně můžete pořídit zbrusu nové auto. Malý tisk vám pak
nenápadně sdělí, že k tomu musíte přidat různé daně, že chtějí několik
tisíc předem a že tz dvě stovky budete platit jen prvních pět měsíců a pak
se cena zvýší podle momentální úrokové sazby. Když něco vypadá až moc
dobře, čtěte drobný tisk.
Škoda, že Petr Vařeka nenapsal, zda jeho bývalý sekční šéf měl nějaký vztah
k one firmě, k níž ho poslal. Jedna z možností přece byla, pokud mu tak
záleželo na výši platu Petra Vařeky, aby mu doporučil, aby si Petr Vařeka
založil vlastní firmu a kontrakt dal jemu.
Jiří Jírovec