Ke zvolení Václava Fischera senátorem
Pane Čulíku,
po dalším týdnu kolem tenisových kurtů jsem zase doma u BL. Posílám Vám
poznámku ke zvolení Václava Fischera do Senátu.
Jinak mě zaujalo, že president Havel pozdržel zprávu BIS o Bambergu, kterou
dostal 19. května 1999. Nemám čas bádat v ústavě ČR o pravomocech
presidenta, ale mám pocit, že jsem tam nikde neviděl sebemenší náznak toho,
že by BIS podléhala presidentovi. Ve většině států podléhají zpravodajské
služby vládě. Nebo se snad mýlím?
Zajímavý je rovněž případ Egona Lánského. Z celé záležitosti čouhá daňový
únik jako sláma z bot. Pan Lánský v tom buď jede sám za nějakou provizi
nebo je naprostý hlupák, že se k takové věci propůjčí. Mimochodem, jak asi
probíhají bankovní transakce české vlády? Kdo potvrdil, že se splátka
dluhu na toto konto vůbec dostala? Pan Lánský jako jeho vlastník nebo
nikdo?
JJ
K doplňujícím volbám do Senátu
V Britských listech se v souvislosti se zvolením Václava Fischera do Senátu
objevily dvě pozoruhodné myšlenky. Jiří Hanza napsal, že Fischera by
volili i lidé na Moravě, přestože ho nikdo moc nezná, ale lidé mu fandí,
protože prý je nesrovnatelně lepší než ta prasata tam "nahoře". V dodatku
Jana Čulíka k dopisu Jindřicha Paříka argumentujícího, že přes bombastické
titulky dostal Fischer méně než čtvrtinu teoreticky možných hlasů stojí:
"Ano, dalo by se argumentovat, že se k doplňovacím senátním volbám
dostavili jen ti největší idealisti, dosud nezhnuseni politikou, a ti svůj
idealismus vložili do Václava Fischera".
Jinými slovy, volič je hlupák, který fandí někomu, koho ani nezná a
idealisticky se spoléhá, že to nakonec dobře dopadne. Asi to je pravda,
jenže odkud má volič dostat informace, aby se mohl kvalifikovaně
rozhodnout? A jsme velmi rychle u chabé práce sdělovacích prostředků.
Kde jsou rozbory Fischerova programu (pokud vůbec nějaký má)?
Proč se
nikde nepíše o možném konfliktu zájmu, který podnikatel s hlasovacím právem
představuje a o možném konfliktu zájmů vyplývajícího z dvojího občanství.
To jsou naprosto zásadní problémy, kterým se sdělovací prostředky vyhýbají
a místo toho publikují banality a samochválu, které Václav Fischer pouští
do světa.
Povšimněme si například jeho kréda, že zámožný člověk je zvláště vhodný pro
politickou funkci, protože je odolný proti korupci. To je nesmysl -
nikoli peněženka, ale charakter se počítá. Stav mozku, nikoli bankovního
konta, pane Fischere.
Václav Fischer se svou zámožností ohání, což vzbuzuje obavy o stav jeho
myšlení. Typickou ukázkou je jeho přístup k prostředkům, které ve volební
kampani údajně použila ODS.
Podle toho mála, co se dalo vysledovat na internetu, se nestalo víc než to,
že strategičtí poradci ODS vnesli do české politiky metodu negativní
politické kampaně, která je běžná v USA, Kanadě a nepochybně i jinde.
Vítejte do velkého světa, čeští voliči a adepti politické kariéry.
Aby ten šok nebyl tak veliký, české sdělovací prostředky (MF Dnes) vnesly
do kampaně malou českou cenzuru - věc na západě zcela neznámou. Odmítly
zveřejnit inzerát ODS, protože se někomu tak nějak lidsky (ale spíš
politicky) nelíbil. Jinde prostě prodají volební reklamní plochu každému
kdo zaplatí, umístí na vhodné místo poznámku, že za obsah reklamy nenesou
odpovědnost, a tím to hasne.
Václav Fischer charakterizoval v
rozhovoru
pro Právo svůj úspěch ve volbách jako vítězství "slušnosti nad sprostotou".
To je ovšem pouze heslo, jehož líbivost je do značné míry pokažena tím,
že si to teď (zámožný) Fischer s těmi grázly (rozuměj s ODS a s Klausem)
vyřídí po svém.
Václav Fischer se cítí volební kampaní poškozen, ale místo aby svojí
stížností (má-li nějaké opodstatnění) ukázal, do jaké míry zákony chránící
volební systém fungují, a případně se snažil daný stav legálně změnit, ohání
se svou zámožností, která ho zvýhodňuje proti normálnímu občanům (cituji z
téhož rozhovoru):
"Jako zámožný člověk si mohu dovolit objednat významnou
mezinárodní detektivní kancelář, která některé okolnosti kampaně
prošetřuje. To by ale jiný občan nemohl. Ten by musel sprostým útokům pana
Klause a jeho přisluhovačů nečinně přihlížet. Budu se rozmýšlet, jestli ty
nejrůznější důkazy použiji a jak je použiji. Myslím si ale, že by pan Klaus
měl být za to, co udělal, velmi tvrdě potrestán."
Vedle výrazů, které nejsou zrovna nejlepší vizitkou proklamované slušnosti
nového senátora, je na uvedeném citátu zajímavé vyhrožování jakousi
mezinárodní detektivní kanceláří. Možná, že by stálo za to, kdyby se BL k
této problematice vrátily. Jde totiž o to, na jakém základě může taková
instituce na cizím území operovat. Jaká je legální základna pro získávání
dokumentů, svědeckých výpovědí a přístupu k informacím?
Rozhovor pak pokračuje takto:
"V současné době se teprve dokončuje šetření
nejrůznějších okolností, velice hrubých útoků proti mé osobě a vůbec
postupů ze strany ODS. Prošetřuje se také, zda se dopustila ODS a Václav
Klaus osobně, pan Lukáš Herold (tiskový mluvčí ODS - pozn. red.) a další
členové týmu závažných trestných činů. Po skončení těchto soukromých
vyšetřování zvážím, jestli se obrátím o pomoc na policii a soudy."
Proč se Václav Fischer neobrátí na český právní systém přímo, jako normální
český občan? Možná, by zjistil, že systém má pro nezámožné jisté vady,
jejichž náprava by mohla být středem jeho politického programu.
Ocituji ještě jeden pozoruhodný výňatek z Fischerova rozhovoru:
"Vy víte,
že já jsem nejen českým občanem, ale také občanem jedné významné země
Evropské unie. Po léta se pohybuji v nejvyšších patrech významných
evropských koncernů a mezi významnými evropskými politiky. Oni všichni
dobře vědí o nečistých praktikách pana Klause. Bylo to v těchto kruzích
velmi diskutováno. Shodovali se v tom, že člověk, který intrikuje, který
kuje pikle a který se nerozpakuje v rámci odvrácení volební porážky své
strany dokonce ani lhát, takže takový člověk by v žádné ze zemí EU nemohl
vykonávat významnou ústavní funkci".
Vedle samochvály (kde se všude pohybuje a jaké má známosti - škoda, že se
reportér na ty významné politiky nepřeptal, bylo by jistě zajímavé vědět,
koho majitel cestovní kanceláře zajímá) zde stojí náznak, že Václav Fischer
posunuje české politické intriky do "nejvyšších pater významných evropských
koncernů". Jakou službu tím České republice dělá, se lze jen domýšlet.
Zvolení (zatím) nezávislého senátora je jistě zajímavá a ve světovém
měřítku patrně ojedinělá záležitost. Má-li v nové roli dosáhnout Václav
Fischer víc než uspokojení svého ega, že je dost zámožný na to, aby se stal
senátorem, nesmí hned od začátku promarňovat svůj politický kapitál. Zatím
se nezdá, že by se mu to příliš dařilo.
Jiří Jírovec
Egonie, aneb Konto Lánský
Egon Lánský má, jak známo, dvojí občanství - švédské a české. Causa "konto Lánský" je pikantní tím, že do politiky právě vstupuje další člověk s dvojím občanstvím, který má zajisté nějaké to konto v zahraničí (a proč by neměl, jako občan cizího státu?) nějaký Václav Fischer, pokud si vzpomínám. Nemyslím to ve zlém, jsem v obdobné situaci, jako spousta dalších. Ač ne v politice, jako Jan Kavan - mám britské i české občanství.
Někdo by mohl tvrdit, že devizový zákon je absurdní přežitek komunismu, a causa Lánský je zástěrkou pro zcela jiný problém.
Ale buďme naprosto věcní, a podívejme se na Devizový zákon České národní banky č.219/1995 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
Kdo má chuť, ať se nad tím zamyslí sám. Cituji znění, které mi nedávno poslala jedna banka:
§ 6
Povinnost převodu peněžních prostředků ze zahraničí
(1) Tuzemec je povinen převádět nebo dovážet do tuzemska veškeré v zahraničí nabyté peněžní prostředky v české i cizí měně po úhradě poplatků, daní a dalších výloh v zahraničí spojených s jejich nabytím, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne, kdy je nabyl nebo kdy se dověděl nebo mohl dovědět o jejich nabytí, nebo poté, co se stal tuzemcem, pokud není dále stanoveno jinak.
(2) Povinnost podle odstavce 1 se nevztahuje:
a) na devizové místo, vyplývá-li tak z jeho povolení působit jako banka nebo z devizové licence,
b) na peněžní prostředky v cizí nebo v české měně, které tuzemec během svého pobytu v zahraničí získá v hotovosti a spotřebuje po dobu tohoto pobytu v zahraničí,
c) na reinvestice zisku z přímé investice (§ 1 písm. k) bod 4],
d) na peněžní prostředky v cizí nebo české měně na účtě tuzemce v zahraničí v souladu s devizovým povolením vydaným devizovým orgánem.
(3) Tuzemec může požádat v zahraničí o zřízení nebo o vedení účtu v cizí nebo v české měně nebo se smluvně zavazovat ke svěření nebo uložení svých peněžních prostředků v cizí nebo české měně na účet vedený v zahraničí pouze s devizovým povolením devizového orgánu.
(4) Devizové povolení podle odstavce 3 se nevyžaduje pro zřízení a vedení účtu tuzemce
a) je-li devizovým místem s odpovídajícím rozsahem povolení působit jako banka nebo devizové licence,
b) po dobu jeho pobytu v zahraničí,
c) k úhradě prokazatelných provozních nákladů jeho organizační složky nebo zastoupení v zahraničí,
d) k uložení jeho peněžních prostředků, pokud právní překážky platné v zahraničí brání převodu těchto prostředku do tuzemska,
e) k úhradě poplatků, daní a dalších výloh prokazatelně spojených s údržbou a správou nemovitosti v zahraničí po dobu trvání vlastnického práva k této nemovitosti.
§ 7
Jiné povinnosti
(1) Úhrady do a ze zahraničí mohou být prováděny bezhotovostně pouze prostřednictvím devizových míst s odpovídajícím rozsahem povolení působit jako banka nebo devizové licence, pokud z povolení devizového orgánu nevyplývá jinak.
(2) Tuzemci a cizozemci jsou povinni předkládat devizovému místu platné devizové povolení, jestliže se podle tohoto zákona vyžaduje, a na vyžádání doklady prokazující účel požadované úhrady.
(3) Tuzemci a cizozemci jsou povinni na výzvu devizového místa označit účel úhrady došlé ze zahraničí v případě, že není účel uveden.
§ 8
Práva a povinnosti devizových míst
(1) Devizové místo je povinno vyžadovat před provedením příslušné úhrady předložení platného devizového povolení, jestliže se podle tohoto zákona vyžaduje.
(2) Devizové místo je oprávněno vyžadovat před provedením příslušné úhrady předložení dokladů prokazujících účel požadované úhrady.
(3) Devizové místo je oprávněno vyzvat příjemce úhrady ze zahraničí k označení jejího účelu v případě, že tento účel není uveden.
(4) Devizové místo může provést pouze ty operace, které jsou v souladu s devizovým zákonem, právními předpisy vydanými k jeho provedení, mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána a které vztahy upravené tímto zákonem upravují jinak než tento zákon, devizovými licencemi, koncesními listinam ke směnárenské činnosti vydanými podle zvláštního zákona a devizovými povoleními (dále jen "devizové předpisy").
(5) Devizové místo je povinno bez zbytečného odkladu oznámit příslušnému devizovému orgánu zjištěná porušení devizových předpisů nebo podezření z jejich porušení.
Konec citátu.
Tento zákon je řemeslně špatný a neřeší postavení člověka, který je zároveň nejen tuzemcem, ale také cizozemcem.
Pozorné čtení článku 6 odstavce 1 vede k závěru, že emigrant, který získal cizí občanství a pak se vrátil a mezitím nepozbyl české občanství (tedy člověk s dvojím občanstvím) má (coby tuzemec) povinnost převádět nebo dovážet do tuzemska veškeré v zahraničí nabyté peněžní prostředky do 30 dnů od svého návratu do tuzemska. Co slovo, to blbost. Nikoli "své veškeré", prostě kdejaké, v zahraničí nabyté. Nikoli "převést", ale "převádět"(jak dlouho to vlastně trvá?)
Já jsem nic takového
neučinil, jen si tady vedu a nechávám zdaňovat příjmy zde vydělané. Spásou mi je výjimka v odstavci 4, v tom smyslu, že britský právní řád žádnou takovou povinnost svého občana neuznává. Může se sice zdát, že člověk s dvojím občanstvím je schopen a nucen ze zákona převést (na koho?)"veškeré" peněžní prostředky ke kterým má přístup, jako Čech. Nelze jej však nutit aby peníze převedl jako Brit sobě, jako Čechovi. Čech je tedy musí sobě, Britovi ukrást, a to veškeré. To však mezinárodní právo neakceptuje, a vida, odstavec 4d) považuje za dostatečnou výjimku rozpor se zahraničním právem.
Jelikož se transakce nedá provést, aniž by souběžně nebyl porušován zahraniční právní řád, jediný schůdný scénář pro uplatnění zákona se nabízí tehdy, když účet v zahraničí založil ryzí nefalšovaný Čech (turista, au pair atp.,). To platí i pro konto v korunách. V takovém případě potřebuje povolení ČNB, zase vyjma situací popsaných v odstavci 4 a-e. Takže turistům se to dovoluje, po dobu dovolené, viz odst. 4b. převést si peníze ven. Pak ovšem padá povinnost je vrátit, pokud nebyly "v zahraničí nabyté". Vyvezte si peníze osobně, založte si konto v době pobytu venku a basta. Celkem logické.
Takže zákon vlastně pojednává jen o případech, kdy si ryzí tuzemec v zahraničí vydělá a pak se vrátí, přičemž musí do měsíce navalit prachy. Sketa.
Aby bylo jasno:
Já jsem se po při založení studentského konta v dávných 70. letech evidoval jako Brit. Jako Čech k tomuto kontu sice mám přístup, dohodou sám se sebou, se svolením svého britského alter ega, ale jako hrdý Brit a vlastník britského konta zapovídám svému druhému českému nesvobodnému já s tímto kontem disponovat v rozporu se zdravým rozumem a zákony Evropské unie.
Toliko můj (pardon, jeho!) výklad, zde přeložen do češtiny.
(To make the point clear: When I opened my account as a student in the 70s, I did so as a Briton. As a Czech I do have access to this account, by agreement made with my other self, but as a proud Briton, and the account holder I forbid my fettered Czech alter-ego to operate the account in conflict with common sense and the laws of the European Union.)
Za tuplovaný důkaz, že tuzemec s dvojím občanstvím podléhá výjimce, mi stačí účel 4c) "k úhradě prokazatelných provozních nákladů jeho organizační složky nebo zastoupení v zahraničí." Mne v zahraničí jednoznačně zastupuje nějaký Václav Z J Pinkava, který se mi podezřele navlas podobá, i na úrovni DNA, ač je to plnoplatný British Citizen. Dokonce mé absurdní myšlenky překládá do angličtiny, a musím jej k tomuto účelu živit a motivovat, což představuje nemalé provozní náklady. Je to totiž líný odrodilec.
Podle některých komentátorů se prý má Egon Lánský co těšit na několikamilionovou pokutu. A co Devizové místo, které peníze převedlo?
Z výše uvedeného § 8 vyplývá, že Devizové místo, které převede na neprávem založené konto tuzemce v zahraničí peníze, poruší zákon. Ať se kdo chce bude domáhat satisfakce u příslušné instituce - v případě Egona Lánského má Devizové místo alibi jak barák. Prostě pozorně přečtený zákon vede k závěru, že Švéd Egon Lánský žádný zákon neporušil, leda, že by si konto býval neprozřetelně založil nějaký Čech Egon Lánský. Podle podpisového vzoru se státní příslušnost neurčí dost jednoznačně...
Zákon který diskriminuje české občany s jedním občanstvím, a je krátký na dvojí občanství, by měl být zrušen.
Příští rok se prý dočkáme.