kdysi jste psal o nepripustné reklame. Ceske vysilani BBC nyni jiz nekolikrat uvedlo
neco ve stylu: Ivan Kytka bude o teto problematice mluvit za dva tydny. Ale
jiz tento tyden si muzete o problemu precist v jeho clanku, ktery vyjde v
tydeniku Respekt. Je to skryta reklama nebo ne? Treba jim Respekt neco
plati za to, ze ho inzeruji, anebo publikuje jejich vysilaci cas, nevim.
Bylo by dobre, kdyby se alespon BBC drzela pravidel.
Třeba české vysílání BBC vysvětlí, jaký postoj zaujímá vůči těmto předpisům.
Varovné inzeráty v americkém tisku
Dvakrát si to rozmyslete, než budete investovat v České republice
V den navstevy premiera Zemana veWashingtonu a New Yorku varovaly predni americke deniky palcovymi titulky celostrankoveho inzeratu potencialni investory pred praxi ceske vlady a justice
Dvakrát si to rozmyslete, než budete investovat do České republiky
Pod timto palcovym titulkem otiskly v pondeli predni americke deniky New York Times (str.
11) a Washington Post (str. A13) celostrankove varovani firmy
CME (Central European Media Enterprises, Ltd.) potencialnim investorum do Ceske republiky. Bylo to take "uvitani" premiera Zemana v obou mestech
jeho nynějsi navstevy v USA.
"Muze se zdat, ze soucasnost nabizi vyhodne prilezitosti k investicim v
Ceske republice. Ceska vlada napriklad projednava prodej sveho podilu v
nekterych bankach a zamysli privatizovat celostatni sit mobilnich
telefonu.
Ale pokud muze slouzit jako priklad a ukazatel nase zkusenost, zkusenost predniho investora v nejuspesnejsi
televizni spolecnosti v Ceske republice , ceske praktiky v oblasti podnikani, vladni regulace a prava
jsou z hlediska mezinarodnich norem zalostne nedostatecne. Nez
se rozhodnete podstatnym zpusobem investovat do Ceske republiky, meli byste zvazit nasledujici varovny pribeh:
Česká vláda láká zahraniční investory...
Kdyz spolecnost Central European Media (CME) chtela v Ceske republice
zalozit televizni stanici zapadniho stylu, ceska vlada s otevrenou
naruci vitala priliv kapitalu i odbornych zkusenosti ze strany CME. Ve
spolupraci s mistnim partnerem zalozila CME stanici TV Nova, ktera se rychle
stala nejoblibenejsi soukromou televizni stanici ve vychodni Evrope.
Potom ale mistni parner spolecnosti CME, Vladimir Zelezny, vyuzil sveho
politickeho vlivu a jeho sit podkopala toto partnerstvi. Za pomoci
vladou kontrolovane Rady pro rozhlasove a televizni vysilani, t.j.
regulacniho organu, ktery udeluje televizni opravneni a dohlizi nad
provozovanim vysilani, odrizl Zelezny sve zahranicni investory proto,
aby mohl vice vydelat na obrovskem uspechu TV Nova.
Pod vlivem Zelezneho, odmitla Rada pro rozhlasove a televizni vysilani ochranit zakonna prava spolecnosti CME. Podle nedavneho uvodniku v
evropskem vydani deniku Wall Street Journal, se "zda, ze rada nechala spolecnost CME na
holickach".
... a pak je zneužije
Podle dvoustranne dohody mezi USA a Ceskou republikou z roku 1991 se zavazaal ceska vlada poskytnout ochranu americkym investicim v pripade, ze
dojde k poruseni zakona. Ale vlada nebyla dosud ochotna zabyvat se touto
ozehavou otazkou, nebot v důsledku uspechu TV Nova ziskal domaci partner spolecnosti
CME nadmerny politicky vliv.
Ronald S. Lauder, vetsinovy akcionar spolecnosti CME a obcan USA, ktery
ma, podle vyse uvedene dohody narok na ochranu, zahajil arbitrazni
rizeni u Komise pro mezinarodni obchod OSN, aby zajistil, ze se ceska vlada bude muset zodpovidat za svou diskriminaci vuci zahranicnim
investorum a za sve selhani, pokud se tyka ochrany prav spolecnosti CME.
Velvyslanec USA v Praze prohlasil, ze spravedlive a rychle reseni tohoto
sporu vysle silny signal zahranicnim investorum v tom smyslu, ze Ceska
republika ma prostredi, ktere je priznive pro zahranicni investice. A
predni poslanci v Kongresu USA opravnene pozaduji, aby se konalo verejne
slyseni, zabyvajici se chovanim ceske vlady. Prozatim ale ceska vlada
zadne kroky k naprave nepodnikla.
Nez se tato zalezitost vyrezi, nalehame na mezinarodni
financni kruhy, aby si dvakrat rozmyslely, nez budou do Ceske republiky investovat. Jinak i vy muzete byt 'zustat na
holickach'.
Uverejneno jmenem akcionaru spolecnosti CME"
(Přeložil Jan Vincent.)
Kongres a referendum
Zatímco doma čelí Miloš Zeman stále stejným otázkám ,zda odvolá ministra Davida a zda se omluví exministrovi Zielencovi, v Paříži dostal otázku krásnou, totiž zda je mu bližší francouzský socialismus, anebo Blairova třetí cesta.
Bylo by zajímavé vědět, jak rozluštili účastníci začínajícího jednadvacátého kongresu Socialistické internacionály jeho odpověď, že výsledky každé orientace je třeba hodnotit na základě dat zahrnujících volební výsledky a dynamiku ekonomických parametrů. Zda v tom návodu představitelé evropské levice shledali mistrnou diplomacii, anebo neschopnost přispět do debaty vlastním názorem, se můžeme pouze domnívat.
Jisté je, že až se premiér po návštěvě Francie, USA a Německa vrátí domů, srovnání francouzského socialismu a Blairovy třetí cesty z něj čeští novináři páčit nebudou. Čekají ho zde staří známí David a Zieleniec. Je to samozřejmě škoda.
Teoretické vyhodnocení problému, která z ideově blízkých cest může v českých poměrech rychleji přivést republiku k prosperitě, by premiér mohl využít při praktickém rozhodování, jaké ministry na tu, kterou cestu vzít s sebou. Je ovšem třeba zdůraznit ono "v českých poměrech".
Jedno řešení nemá ani ČSSD, ani žádná jiná z našich politických stran k disposici. Jde o řešení, které o víkendu v referendu potvrdili protinožci. Ti spatřují nejlepší záruku stability v konstituční monarchii. Poté, co odmítli republiku, Alžběta II. je ujistila, že by jim zachovala svou náklonnost, ať by referendum dopadlo jakkoli. Za projev důvěry pak slíbila, že jim jako královna Austrálie bude sloužit podle svých nejlepších schopností, jak se o to pokoušela v uplynulých čtyřiceti sedmi letech. Konstituční monarchii lze bohužel pouze zachránit, nikoli stvořit.
8. listopadu 1999.
Poznámka JČ: Jediný smysl, jaký má např. britská konstituční monarchie, je ten, že poskytuje politice a vládě nadstranický kontext (daňový úřad i všichni státní úředníci jsou "On Her Majesty's Service" - "Služebníci Jejího Veličenstva" (s tímto nápisem přicházejí v Británii poštou předtištěné tiskopisové obálky z berního úřadu), nikoliv "služebníci Tonyho Blaira" - je tedy obtížnější státní správu stranicky zpolitizovat. Jenže mnohé demokratické země si vytvořily záruky nadstranické státní správy i bez královny...
Pokles nezaměstnanosti
Zatímco kurs koruny včera na číslo nezaměstnanosti nereagoval, zareagovali analytici, které mrzí ta desetina procenta, za kterou se skrývá 5776 lidí, o které se zvýšil počet zaměstnaných. Vyslechli jsme názor, že má-li být česká ekonomika, resp. veřejná správa efektivní, nezaměstnanost musí růst. Analytici doufají, že koncem roku u nás počet lidí bez práce dosáhne deseti procent.
Zajímavá situace - zatímco pro běžného občana je pokles nezaměstnanosti dobrou zprávou, analytici nám vlastně řekli, že nějakých padesát tisíc lidí patří do konce roku propustit kvůli ekonomice. Není třeba pochybovat o tom, že analytici vědí, jak se k sobě má počet zaměstnaných a efektivita ekonomiky.
Na druhé straně psychologové a sociologové vědí, jak nezaměstnanost devastuje jedince a společnost. Makroekonomicky je zřejmě nezaměstnanost zdravá, lidsky je ovšem ponižující a neakceptovatelná.
Tím pádem ale nelze shodit ze stolu zásadní otázku, zda je zde člověk pro ekonomiku, anebo ekonomika pro lidi. Pokud jsme přesvědčeni, že smyslem všeho je co nejefektivněji fungující ekonomika, pak je třeba se smířit s tím, že pracující člověk je zde jaksi navíc.
Jeho práci lépe a levněji zastanou chytřejší a výkonnější stroje a počítače. Pokud naopak soudíme, že kdo nechce pobírat podporu a chce pracovat, má na práci nárok, říkáme tím, že efektivnost není to hlavní, na čem záleží. Než najdeme nějaké zcela nové řešení, máme před sebou pouze dvě možnosti.
První je solidarita: Pokud zde není pro všechny, kdo ji chtějí, práce na plný úvazek, musíme všichni pracovat na poloviční a časem třeba na čtvrtinový. Druhou možností je nesmlouvavý boj: V něm hrstku těch totálně efektivních brzy zničí stres z práce, ty ostatní pak stres z toho, že ji nemají.
Poznámka JČ: Bohužel, další příklad, jak je Česká republika mimo normální svět. Nikde na světě nebudou ekonomové říkat takové hlouposti, jako že je nezaměstnanost (natož desetiprocentní nezaměstnanost!) dobrá pro ekonomiku! Asi existují trochu jiné nástroje, jak zlepšit efektivitu podniků, než vyhrožováním lidem pracovní nejistotou! Taková ekonomika je v tvrdé krizi. Moderní management je založen na tvůrčí spolupráci lidi na všech úrovních v podniku, ne na železné vládě seshora knutou, doprovázenou ještě výhrůžkami propouštění! Všechny normální vlády libovolného politického přesvědčení se snaží přirozeně nezaměstnanost snižovat - jen v ČR, zdá se, "analytikové" blábolí něco o tom, že je nezaměstnanost pro ekonomiku dobrá. Přečtěte si prosím Špidlův Národní plán zaměstnanosti, vypracovaný podle politiky Evropské unie. A proti tomu rozumují nyní čeští ekonomičtí "analytikové", že je v ČR dosud nezaměstnanost příliš malá?? Ano, jeden druh nezaměstnanosti je pro ekonomiku dobrý - nezaměstnanost právě těchto "analytiků". Doufejme, že k ní dojde brzo.
Vysílá se v úterý 9. listopadu ráno.
Tunel do Bruselu
Když britský Daily Telegraph dne 31.10 uveřejnil článek o ruských agentech v Praze a 3.11 o něm referovaly Britské listy, dalo se očekávat, že se česká média této informace chytí, už jen proto, že obsahuje vděčnou munici proti sociálně demokratické vládě, která, ač by měla být, není zvýšenými aktivitami ruských zpravodajských služeb znepokojena. Vlastně není znepokojen nikdo. Za Klause to nebylo v módě, v KDU - ČSL zřejmě ani nechápou, o čem je řeč, kdežto v US se toto téma odbývá poznámkami o agentománii a v ČSSD jsou tak zahledění do zlepšování vztahů s Ruskem, až ztrácejí přehled, komu to zlepšování vztahů prospívá více.
Jenže, ono to není ani z daleka taková legrace, jak by se dalo z tohoto hrobového ticha usuzovat. Nutno dodat, že se dá usuzovat mnoho, dokonce více, než by bylo režisérům českého politického baletu milé. Stěžejní otázkou je, co všechno tady Rusové po sobě zanechali? Představa, že za sebou uctivě zavřou dveře, by se možná uplatnila v romantické telenovele o hodném Gorbačovovi, ale ne v reálném životě zpravodajských služeb.
Jelikož jsem se na toto téma už vyjádřila několikrát a je trapné se opakovat, pouze připomínám, že v dobách reálně socialistických byla příslušnost ke KGB či GRU považována za známku "lepšího" společenského postavení. Není divu, že agenturní síť těchto "bohulibých" organizací byla roku 1989 odhadována na nějakých 30 až 32 tisíc duší českého a slovenského původu. Kam se poděly, ví jen Bůh a zasvěcenci z MV ČSFR. Nejen tehdejší federální, ale taktéž i pozdější české vlády se k jejich existenci zachovaly diletantsky. Představa, že s existencí KGB končí také existence těchto tajnosnubných bohatýrů, byla nejen krajně naivní, ale taktéž hazardní.
Proč? Položme si základní otázku, v čem spočívá činnost tajných služeb? V tom, aby se cestou porušování zákonů země, v níž působí, zmocňovaly různých státních a jiných tajemství, jejichž znalost může posílit pozici té vlády, která se těchto tajemství zmocnila.
Česká republika je pro Rusko zajímavá především svou geopolitickou polohou. Z hlediska strategického představuje klín do východního křídla Aliance, vedoucí přímo k hranicím hospodářsky nejsilnější země kontinentu - Německa. Z Prahy mohou ruské tajné služby působit tímto směrem celkem nerušeně. Opírají se totiž o silné zázemí, vybudované ještě v dobách totality. Jediná změna spočívá v tom, že už to nejsou důvody ideologické, co vede jejich snahy, ale důvody velmocenské.
Z pohledu, jak na tom dnes Rusko je, by se mohlo zdát, že je tento výraz silně nadnesený. Je však třeba vycházet ze způsobu ruského myšlení. To je přinejmenším od dob Ivana Hrozného imperiální. Na něm nic nezměnila bolševická revoluce v roce 1917. V dobách Brežněvových byl tento styl základním rysem tehdejší sovětské politiky.
Současná Jelcinova vláda, bez ohledu na to, do jakého hospodářského chaosu zemi dovlekla, jasně deklarovala, že nemá zájem sblížit se s EU a spolupracovat v rámci NATO. Z kontextu celé její politiky vyplývá, že uplatňováním "chytré" politiky bude "dojit" Západ tak dlouho, dokud to půjde. Nebuduje demokracii, i když tamnější systém má téměř všechny znaky pluralitní demokracie. Pod tímto povrchem však vzniká oligarchistický režim, jehož hybnou silou jsou kapitálové skupiny (oligarchové), soupeřící o politickou moc.
Zárodky ruského imparialismu jsou už patrny z rozdílů mezi expanzí ruského kapitálu na Západ a skutečností, že podniky ovládané tímto kapitálem nemají ani na mzdy svým zaměstnancům. Dalším charakteristickým rysem je smazávání rozdílů mezi podnikáním a organizovaným zločinem. Ruská vláda si s mafiemi nijak hlavu neláme. Ví, že ty jsou do systému tak vrostlé, že je nemožné s nimi nepočítat. Tamnější podnikatelské mafie se ani za zločinecké organizace nepovažují. Připadá jim normální, že jsou nad zákonem. Vždyť jejich bossové stáli v dobách komunismu taktéž nad zákonem.
Samotná ruská zahraniční politika, přestože její efektivnost je omezená vnitřními hospodářskými problémy, je z hlediska dopadů velmi psychologicky propracovaná. Hraje se všemi kartami a bez skrupulí. Když je potřeba, vytáhne kartu soucitu (důvody půjček od MMF), jindy sáhne po hazardu (přesun vojsk z Bosny do Kosova) a když je třeba přistoupí i k těm nejbrutálnějším formám násilí (válka o naftu v Čečensku).
Ruská moc nikdy nespočívala v průmyslové vyspělosti, ale ve schopnosti tuto moc koncentrovat a s využitím (mobilizací) toho, co má k dispozici, napřáhnout se do požadovaného směru.
Rusko na rozdíl od západních zemí vytváří svou politiku s výhledem na desetiletí, nikoli do čtyřletého období obrátky kapitálu, jak je převážně zvykem na západě. Tato skutečnost dává Rusku široký manévrovací prostor, umožňující mu opět pomýšlet na obnovu vlastních sfér zájmu. Je pochopitelné, že se navrací k politice vlivu v někdejším východním bloku. V období ústupu z něj zanechala KGB (GRU) po sobě rozsáhlou agenturní síť, jejíž vliv na místní poměry se nejen nezmešil, ale naopak posílil. V těchto souvislostech je třeba vzít v úvahu, že KGB získávala své spolupracovíky především v řadách skalních (nikoli bigotních) komunistů. Pro poměry v ČR bylo typické, že privatizace se stala v převážné míře jejich kořistí. V kolika případech šlo o ruské zájmy se zřejmě ještě dlouho nedovíme. To teprve ukáže zprůhlednění kapitálového trhu a vlastnických práv.
V dobách Pithartovy a Klausovy vlády byla problematika vlivu ruských tajných služeb silně zanedbána. BIS ovládaly skandály o nic menší než pozdější skandály politické, takže nebyl ani čas položit si otázku, komu prospívají. Přistoupením ČR k NATO se však situace stala vážnou nejen pro naší zemi. Vzato do důsledků, celá pečlivě a v klidu vybudovaná ruská zpravodajská síť se tímto "zadarmo" svezla až do Bruselu a nikdo zřejmě neví kolik pasažérů jelo načerno. V ohrožení jsou nejen vojenská tajemství (to by občany ani tak nebolelo), ale především tajemství pokročilých technologií (jejich ztráty se dříve či později promítnou do ztrát na světovém trhu).
Omezení vlivu ruských zpravodajských služeb v ČR bude pro Alianci a všechny budoucí české vlády velmi komplikovaným problémem. Především v ČR, kde kulminuje vliv generací zatížených "zvláštními vztahy" k někdejšímu Sovětskému svazu, vládne v určité části společnosti podvědomý respekt ke všemu, co přichází z východu. Rusové jsou si toho vědomi. Doby, kdy náčelníci krajských správ StB podávali hlášení svým "šéfům" z KGB v ruštině jsou už sice v nenávratnu, avšak kdykoli se tito "šéfové" objeví opět v Praze, byť v roli ctihodných podnikatelů, nutkání postavit se alespoň do uctivého předklonu zůstává.
Tento neblahý zvyk se projevil například v době rozhodování o přičlenění ČR k Alianci nebo během války v Kosovu. Rusové si ani nemuseli některé novináře platit. Nejen oni však zapomněli, že Rusko už není socialistické a není ani sociálním státem, v němž by bylo žádoucí hledat vzor. Je tudíž otázkou, zda postoje lidí, jimž momentální postavení umožňuje mít vliv na veřejné mínění (o politice se raději zmiňovat nebudeme), jsou formovány pouhými "zlozvyky" z dob totality nebo mají jiné pozadí.
Ve změněných poměrech je udivující, proč levicově orientované skupiny (strany) se ještě po deseti letech demokracie stále identifikují s Ruskem, jakoby nad Kremlem nadále svítila rudá hvězda. Kamenné pomníky, připomínající téměř půl století Čechům, kdo byl v jejich zemi skutečným pánem, samotní Češi sice zbourali, ale mnohdy si nevšimli, že ty instinkty, formující vztahy "pána a kmána", v nich zůstaly. Především v tom je třeba hledat příčinu, proč se dnes ruské zpravodajské služby mohou v Praze cítit jako doma.
Sociálně demokratická vláda Miloše Zemana se v tomto ohledu zřejmě rozhodla k taktice pštrosí politiky. Prý z důvodu zachování dobrých obchodních vztahů. Přehlédla však, že Rusko už dlouho není atraktivním obchodním partnerem, kterého je třeba si hýčkat. Ta výmluva už působí poněkud trapným dojmem. Bylo by tudíž na čase zeptat se otevřeně Rusů, proč si v Praze vydržují diplomatický sbor, počtem téměř o polovinu převyšující zastoupení v kterékoli západní zemi. Vědí - li to novináři na západě, zřejmě už ani nejde o veřejné tajemství, ale o hrozící skandál. Především nad tím by se měli zamyslet ti ministři (například Bašta, Grulich, Kavan), jimž občané svěřili svou budoucnost, a uvědomit si, že ČR se nemůže nechat vmanévrovat do pozice trojského koně ruských zájmů.
Poznámka JČ: Dana Cihelková píše: " privatizace se stala v převážné míře jejich kořistí skalních komunistů." - Připomínám, že na návrh Václava Žáka, aby čtenáři BL informovali o tom, kolik členů stranické nomenklatury přešlo v českých okresech do vedení soukromých firem, nereagoval nikdo, nebo skoro nikdo.
Hrají za svou zemi
Jaké televizní recenze tisknou Sunday Times
Komusi se nelíbilo, že jsem nedávno v Britských listech nazval neblahého komentátora Mladé fronty Dnes Jiřího Leschtinu prosťáčkem. Kritik konstatoval, že souhlasí, že jsou Leschtinovy komentáře špatné, ale že nemám nikoho urážet. Já si naopak myslím, že na hrubý pytel patří hrubá záplata a že je nutno - má to ozdravný účinek - nazývat věci pravými jmény. Vzpomněl jsem si na tuto debatu při četbě pravidelné televizní recenze od A.A.Gilla v týdeníku Sunday Times. Myslím, že stojí za to ji zde uvést v češtině. Je myslím drsnější, než když jsem nazval Jiřího Leschtinu "prosťáčkem", a je právem drsná. Rozdíl mezi mnou a A.A.Gillem není řekl bych ani tak v míře "drsnosti", ale spíš, že Gill umí psát líp než já. JČ
Jak se jmenovalo křestním jménem vašich šest praprarodičů? Pokud to skutečně víte, je to asi proto, že vám odkázali spoustu peněz, byli popraveni, byli znetvořeni, měli šlechtický titul, anebo platily všechny tyto čtyři věci dohromady. Pro většinu z nás nesahá osobní historie dál do minulosti než k lidem, které sami pamatujeme. Raději se přece díváme kupředu a to, že naše pravnoučata pomyslí na naše nerezové příbory jako na dědictví po předcích, aniž by si konkrétně pamatovala na nás, nám příliš nevadí. A tak to taky má být. Kódem našich genů je kráčet kupředu ve stavu selektivní amnésie.
I když se moc nezajímáme o svou individuální historii, hodně se zabýváme svou kolektivní historií. Rádi si představujeme, že je minulost jasná, lineární sekvence událostí, každá událost vede přirozeně k další události jako posloupnost králů, jenže ono to tak není. Historie je skládanka, kde mají všechny kameny rovné strany. Je možno ji sestavit jakkoliv chceme, a proto se historie Francie učí ve Francii úplně jinak než v Británii. Minulost má účel. Minulost existuje, aby posílila oprávněnost přítomnosti, anebo aby ji naopak zpochybnila, a přítomnost se mění, a tak se musí historie měnit s ní. A právě proto se lidé, kterým záleží na nynějším statu quo, urážejí, když ho někdo začne zpochybňovat. Kdykoliv vám někdo začne prezentovat pohled na historii, zejména pohled na historii, který vypadá jako štafetový závod, první věcí, na kterou byste se měli ptát, je, kdo vám to takhle líčí a proč.
Takže první věcí, kterou musíte vědět o seriálu Milénium - Tisíc let historie (pondělí, BBC 2) je to, že seriál financoval Ted Turner (z CNN) a že ho vyrobil Jeremy Isaacs. Turner je od základu expanzionista, je to americký mediální bukanýr, apoštol svobodného trhu s konzervativními politickými ambicemi. Isaacs je - jak to říci? - člověk, který by ukryl své světlo pod kyblík, kdyby našel dostatečně velký kyblík, člověk, který je spokojený se svým vlastním názorem na sebe a který se rád spojuje s grandiózními projekty asi tak, jak se břečťan přichytává na zeď. Nakonec už není vidět nic než ten břečtan, jak se samolibě předvádí v ranním větříku.
V současnosti se Isaacs přichytává na Turnera, pro něhož natočil nevýrazný a nudně pompézní dokumentární seriál Studená válka. Seriál Milénium je pokus vytvořit zjednodušenou historii světa, takovou, jaká se vyskytuje v hospodských kvízech, rozdělenou nadto na malé, stravitelné, absolutistické kousky, které vyhovují americkým divákům. Milénium je sebevědomá, definitivní historie: poznáte to hned, protože má silně odhodlanou hudbu, rytmicky emocionálně povznášející, která nesnese žádné pochybnosti ani odpor. Dá se to arogantně převést do lidové čínštiny anebo do bollywoodské indičtiny. Před titulem Milénium je uvedeno MM, což je latinská číslice 2000. Jen to podtrhuje, jak ten seriál není ničím jiným než množstvím malých, barevných bonbónů.
Milénium je historie tak, jak ji napsali vítězové, protože kdyby existovalo jen jediné pravidlo americké filozofie, bylo by to, že vítězové mají vždycky pravdu. Na jedné straně existují vítězové a na druhé straně všichni ostatní - být druhý znamená jen být první mezi těmi, kdo prohráli. Turner věří na vítěze a Isaacs by nelezl nikomu jinému než vítězům kamsi. Existuje truismus, že historii vždycky píší vítězové (řekl to někdo, kdo prohrál), ale není tomu vždycky nutně tak. Thermopyly, otroctví, holocaust a Severní Irsko nenapsali vítězové. Turner a Isaacs doslova zbožňují vítěze, zbožňují každé impérium, mají absolutistickou víru ve správnost expanze. Expanze je, jak se zdá, jejich synonymem pokroku. V dílu, který se vysílal minulý týden, podpořili oba tvůrci svým energickým podnikatelským optimismem Džingischána - No, tak, jen do nich! Pro většinu lidí je historie mongolského impéria historií odporu proti ničitelským barbarům, avšak pro Turnera je Džingischán něco jako Bill Gates na koni.
V takto široce pojaté historii vždycky vypovídá hodně to, co se autoři rozhodli vynechat a z tohoto historického seriálu byli vynecháni ti, co prohráli. Tohle je historie, která nebere zajatce, nezastavuje se nad troskami, je to almanach dobrých zpráv, je to historie, podle níž, když se kácí les, létají třísky, a všechno to někam vede. Stačí být jen napůl při vědomí, a už poznáte, kam to vede. Směřujeme do Ameriky. Historie tohoto milénia je rovnou dálnicí, kde všechny ukazatele směřují jediným směrem, končí na vrcholu lidského úspěchu, expanze, impéria, svobody, amerických jablkových koláčů, zdravé zábavy, při níž vždycky někdo vyhraje. Spojené státy, klinicky čistá země bez minulosti, která má jen růžovou budoucnost, je tím místem, kde se historie konečně může uvolnit, odpočinout si a zapnout si čtyřiadvacetihodinové zpravodajství na CNN u vědomí, že svou roli už splnila a všechno spočinulo v dobrých rukou, v rukou vítěze.
Přírodu a vlastní zemi je také možno vidět nejrůznějšími způsoby: buď jako krev a půdu, jako nacionalismus, jako továrnu, jako nadčasový soubor zdravých organických procesů, jako metaforu, jako místo, kde bydlí David Bellamy (známý britský moderátor přírodních televizních pořadů). Takže na pořadu Country Tracks (pátek, BBC 2) je nejzajímavější, že ho mohla klidně natočit Leni Reifenstahlová (autorka nacistických uměleckých filmů jako "Triumf vůle", pozn. JČ). V pojetí tohoto pořadu totiž vidíme jasný, v čistotě žijící, s otevřenýma očima hluboce dýchající, upřímný a optimistický venkov v pořádných botách, kde sportovní jedinci dobré mysli dělají poctivé, jednoduché věci jako že zmoknou, chodí na procházky a - což je z venkovských činností nejpopulárnější - nesoustředěně mlátí do podrostu klackem.
Jako je tomu s každou dobrou totalitní propagandou, toto je velká lež, která je prezentována s hlubokým přesvědčením. Nikoho by z toho pořadu nenapadlo, že nevyasfaltované části této země v současnosti čelí nejhorší krizi od středověké morové rány zvané Černá smrt. Venkovské komunity se rozkládají vyčerpáním z chudoby, zemědělství je v rukou nucených správců a pitevních odborníků, stotisíce zoufalých vesničanů pořádá pochod k víkendové chatě čelného vládního poslance jen proto, aby tam prosili o jeho ulovené lišky k jídlu. Nikdy by vás z tohoto pořadu nenapadlo, že je venkov místem násilí z dávné necivilizované éry, místem opilosti, oportunistické zločinnosti a takové morálky, která se hodí jen pro televizi Channel Four po půlnoci.
Ze všech menšin slouží televize nejhůře obyvatelům venkova a nejvíce se na ně vytahuje. Pravidelně jsou venkované v televizi zesměšňováni anebo karikováni jako podivné, vycpané, antropomorfické hračky. A pořad Country Tracks přirozeně vůbec není pro venkovany. Je to návod k použití pro obyvatele měst, jak využívat travnatých částí země jako hřiště. Čím hůř to dopadne ekonomicky s obyvateli venkova, tím je to přece pro obyvatele měst zajímavější - poroste daleko víc polního kvítí, bude daleko více zarostlých polí, kam se bude moci chodit na procházky, bude daleko více malebně rozpadávajících se brlohů a daleko více venkovské divočiny. Kdybych bydlel na venkově, což bych nikdy neudělal, protože se chci na věci dívat a nikoliv být součástí výhledu, pořad jako Country Tracks by mě přivedl tak k šílené zuřivosti, že bych vzal kosu a šel bych na Televizní středisko (britské Kavčí hory, pozn. JČ) s hořícími pochodněmi.
Feminismus - nefeminismus, ženy jsou stále zotročovány
Vyplývá to ze studie, která bude publikována tento týden, uvedl týdeník Observer. Je sice pravda, že určité malé množství žen má vysoce úspěšnou podnikatelskou kariéru, avšak více žen než kdy předtím trpí depresí v důsledku nerovnosti sociálních podmínek, nerovnosti v mezilidských vztazích a v zaměstnanosti.
Studie, kterou se chystá vydat American Psychological Association, dokazuje poprvé, že přestože úsilí získat rovná práva pro ženy poskytlo některým ženám podstatnou životní příležitost k realizaci, ženy přesto nezískaly kontrolu nad vlastním životem. Dodneška musejí ženy z celého společenského spektra vykonávat většinu domácích prací i většinu péče o děti. Vyvolává to u nich zoufalství. Muži mají stále ženy pevně pod kontrolou.
Ženy všech věkových kategorií sdělily výzkumníkům, že jsou zdeprimovány a že mají pocit, že jejich práci nikdo neoceňuje. I když v současnosti chodí do zaměstnání více žen než kdy předtím, stále nesou i břemeno domácích prací. Nemají pocit, že "získaly všechno".
Zdravotníci zjistili už před lety, že depresemi trpí dvojnásobný počet žen než mužů. Avšak američtí psychologové nyní argumentují, že byla chyba se to snažit léčit, jako by to byl biologický a nikoliv společenský problém.
Čtyřicet procent žen projevuje někdy v životě příznaky deprese, které se objevují jen u dvaceti procent mužů. Dnešní žena mezi dvaceti až třiceti lety trpí vážnou depresí třikrát častěji, než ženy toho věku v padesátých letech. Dvě třetiny z 1300 pacientů, kteří jsou v Británii každý týden léčeni z deprese kontroverzní elektrokonvulzívní terapií (elektrickými šoky), jsou ženy. "Ubíjející břemeno toho, že je člověk žena, je zoufalý cyklus nudných povinností a malého společenského vlivu," konstatuje jedna z amerických psycholožek, autorek studie, Susan Nolen-Hoeksema.
Tato psycholožka sdělila týdeníku Observer, že to, co se považuje za zvlášť silnou vlastnost žen, totiž že jsou schopny o problémech hovořit a přemýšlet, jenom celou situaci zhoršuje: čím více mají ženy pocit nerovnosti, tím méně jsou schopny s tím cokoliv učinit.
Čelná britská psycholožka Dr. Dorothy Rowová konstatuje, že nová americká studie jen potvrzuje její klinické zkušenosti: "Lékaři pohlížejí na depresi u žen jako na fyzickou nemoc a dávají jim prášky. Dříve dostávaly ženy v domácnosti valium, aby byly zticha, nyní je to prozac. Avšak dostáváme se do deprese, když si uvědomíme, co se nám v životě nepovedlo, když si myslíme, že jsme jednali nesprávně. Dívky jsou tím obzvlášť zranitelné, protože jsou tak vychovány: když se nebudete chovat jako hodná holka, lidi vás nebudou mít rádi. Ženy se nemohou dostat ven z vězení deprese, protože kdyby se staraly v první řadě o sebe, bylo by to sobecké, a tedy špatné. Feminismus zdeprimovaným ženám nepomohl, protože pro ně nevyřešil toto dilema. Břemena, která byla umísťována během staletí na bedra žen, aby nerebelovaly, dosud nezmizela."
Vysoká pracovnice jedné britské reklamní agentury Patricia Fordová (38) je matkou dvou dětí a vydělává podstatně více než její manžel. "Jsem feministka. Odmítla jsem tradiční hodnoty, ale přesto jsem přijala situaci, kdy jsem porodila děti, starala jsem se o ně, jezdila jsem pro ně do školky, kterou jsem zařídila, vařila jsem, pracovala jsem, prosila jsem partnera, aby mi pomohl, když už jsem nemohla. V práci vidím tak často mladé muže, kteří mě profesně lehce předbíhají, že to už nevnímám. Šla jsem k lékaři kvůli vyrážce, rozbrečela jsem se tam a přinesla jsem si prozac. Ani jsem v sobě nenašla sílu říct tomu doktorovi, že žádné prášky nechci."
Uvažovala o tom, že opustí svého partnera, ale uzavírá: "Dospěla jsem k poznání, že mé očekávání, že by člověk mohl mít s jakýmkoliv mužem rovný vztah, bylo jen pohádkou."
Už dlouhá léta je známo, že depresi propadá daleko větší množství žen než mužů, neznámy však zůstaly důvody. Poslední významný výzkum provedený v Británii v sedmdesátých letech mezi ženami na sídlištích dokázal, že většina z nich trpí nediagnostikovanou klinickou depresí. Většina žen měla pocit, že je v životě a ve vztahu k partnerovi naprosto bezmocná.
Nolen-Hoeksemová konstatovala: "Začíná to všechno v životě velmi brzo, kdy dospělí chlapce učí, jak se vyrovnat s emocionálně nabitou situací. Dívky dospělí jen obejmou a řeknou jim: 'No tak, nebreč'. Když o tom ženy pořád přemýšlejí, odebírá jim to motivaci, výdrž a schopnosti, jak svou situaci změnit. Když člověk proti stresující situaci, jako špatné manželství nebo nerovné pracovní břemeno v domácnosti nic nedělá, způsobuje tím, že situace trvá. Je životně důležité změnit sociální situaci, které čelí mnoho žen.!
Jan Wallcraftová z Mental Health Foundation konstatovala: "Bohužel pro mnoho žen znamená to, že mohou dělat kariéru, taky to, že musejí dělat zároveň i všechnu práci doma."
Dvéře jazyků zavřené
Výuka jazyků byl kdysi parádní obor českého školství, řekl bych vývozní artikl. Mám na mysli dobu "učitele národů" J. A. Komenského. Před Komenským se jazyk učil nazpaměť - slovíčka, gramatika, citáty, texty. Smysl slov i vět při memorování žákům unikal. Komenský přišel na to, že se slova mnohem lépe pamatují ve větách, kde si na příkladu nebo ukázce uvědomujeme smysl věty. Vybral proto 8000 slov "v životě potřebných", vytvořil z nich 1000 vět a z těch pak 100 odstavců (článků). Každý odstavec obsahoval jednoduchý a stručný popis části lidského vědění - od původu světa, přírodních živlů, vegetace, zvířeny, člověka a jeho činností, až po výklad morálních a psychologických témat. Dílu dal roku 1631 název Dvéře jazyků otevřené. Ale to nebylo všechno. K takto uspořádané látce přidal Komenský poznání, že žák si mnohem lépe zapamatuje látku, pokud je spojena s fyzickým konáním. Převedl proto kapitoly Dvéří jazyků do divadelních scén. Studenti, převlečení za dramatické postavy, předváděli a v dialozích popisovali probíranou látku, např. práci a nástroje řemeslníka. "Přitom se objevila obdivuhodná přeměna smýšlení, neboť naši herci hráli svou úlohu tak obratně, že jsme se dívali užaslí. Neboť ti, kteří dříve stěží mohli snésti oči dospělého a nemohli nic pronésti bez koktání, počínali si tu se slušnou volností!" (Pramen - Komenský: Životopis) Není divu, že se dílo stalo světově proslulým a dočkalo se mnoha překladů.
Kde je konec hrám?! Bolševik proměnil zemský ráj v pracovní tábor s robotní povinností. Vzdělaný a jazyky ovládající lid bylo to poslední, co by se hodilo do zadrátované republiky. Ruština od 4. třídy po maturitu, to bylo vše, co z Komenského zbylo.
Demontovat dráty nebo zbořit zeď není problém. Ale odstranit jazykovou bariéru je složitější, než si kdo myslel. 10 let po revoluci jsou výsledky hubené. Nejen, že se do škol nevrátila hra a Komenského metoda výuky, ale mladí lidé mají stále omezené styky se západním světem. Důvodem jsou finance. Aby mladý člověk mohl cestovat, musí si nejprve vydělat. Je prakticky nemožné na prázdniny sehnat brigádu. Tak studenti přerušují na rok studium a nechávají se zaměstnávat např. jako au-pair. Strávit rok života hlídáním dětí, namísto toho, aby mladý člověk mohl studovat nebo pracovat ve svém oboru, je trestuhodný přístup ministerstva školství a zahraničí.
Divím se, že znalost jazyků není podmínkou pro přijetí do EU. Alespoň jsem se o tom nic nedočetl v jinak kritické zprávě, kterou nám z Bruselu poslali. Ministr školství tak může v klidu podřimovat. Až se probere, bude pozdě. Pět minut po dvanácté je už nyní. Vzpomeňme jen, jakou paniku vyvolal v armádě požadavek angličtiny při našem vstupu do NATO.
Petr Jánský
Mozart a česká hymna: plagiát v hudbě
Julina vyjádřila před několika dny mínění, že v české hymně Kde domov můj se zřejmě ozývá určitá melodie z Mozarta. JČ
Par poznamek na tema plagiatu a takzvaneho plagiatu v hudbe.
Predevsim Mozart stejne jako i jini skladatele slysi vlastnim vnitrnim
aktivnim sluchem vsechno kolem a pretvareji a vyuzivaji slysene
podle svych zameru. A ty zamery jsou rozhodujici. On totiz samotny tvar-
takzvana podoba melodie - jeji obrys samotny - neni to podstatne, to je
zpravidla fikce, ktera se muze "objevit" v podobe notoveho zapisu.
Podstatne je "co tim chtel basnik rici", takze obrysove velice blizke
"Kocka leze dirou, pes oknem" a vsem dobre zname tema Smetanovy Vltavy je
kazde o necem jinem. Rika se tomu intonovani, muze byt uzit i jiny
termin, ale je snad zretelne, oc tu jde.
V diskusich na tohle tema s nemuzikanty narazim vzdycky na totez:
domnivaji se, ze notovy zapis je totozny, nebo aspon velice blizky tomu,
co chtel basnik rici.
Ale partitura je (a z podstaty veci vyplyva, ze ani
jinak byt nemuze) spis rebusem, v nejlepsim pripade navodem k naslednemu
"ruznocteni" tim ci onim interpretem. To je denni chleba kazdeho
interpreta.
Navic ani znejici zvuk - dejme tomu v koncertnim sale - jeste neni
hudbou - tou se stane az v hlave posluchace, az se stretne s jeho
pozornosti, pripravenosti, emocionalnim naladenim, potrebami (nebo
nesoustredenosti, zarputilosti... ) dusledkem cehoz byva, ze co posluchac
v tomtez sale, to jina hudba - nezasahne-li osud ve forme "socialne
emocionalniho sjednoceni" aspon casti posluchacu - kteri - treba tak
jako v pripade interpetace S. Richtera, proste nepostrehnou ani ty jeho
preklepy i kdyz treba ty skladby sami hrali.... ale to je na jine
povidani. Jen naznacuji, ze veci nejsou tak jednoduche... A u nahravek to
je jeste... ale uz dost.
Terminologicky, to jest hudebne vedecky, tohle moje povidani samozrejme
neni koser - tim by to vypadalo jeste zamotaneji - ale hlavne aby bylo
zrejme, oc tu v zasade jde.
Je velice zajimave, proc se Mozartovy melodie tak ujaly, ba zdomacnely
prave v Cechach - nejspis tim, ze byly typove blizke stredoevropskemu,
a tedy i ceskemu hudebnimu mysleni a vyjadrovani.
Dosavadni muzikovedne
vysledky tomu nasvedcuji, jakoz i tomu, ze Mozart samozrejme nebyl
jediny, kdo z teto bohatstvim hudby i rozsahlosti uzemi dulezite
zasobarny uspesne cerpal.
Ostatne Cechu muzikantu bylo po Evrope te doby
jak naseto a lecktery emigrant vdecil svym uspechum za to "slovansko
melodicke", ktere probleskovalo jeho skladbami. At uz pusobil v Italii ci
Nemecku. Ostatne samotny "folklor" ceskoslovensky a madarsky se prolinal.
A dale: Myslivecek a Mozart - to byli i osobne blizci muzikanti....
No a u kolebky klasicismu byl Mannheim - tedy v zasade Stamic.
Ostatne tusim, ze i v literature a
na jevisti jedna a taz veta muze mit mnoho ruznych vyznamu - nehlede uz
na sirsi kontext - jestli to je detska rikanka ci veticka v
celeovecernim dramatu.
Ze ve vytvarnem umeni - vcetne umelecke
fotografie - takove preintonovani taky existuje, nepochybuju.Pokud jde o tu
fotografii, tam to vim dokonce i z vlastni praxe - prave tak jako v
hudbe.
Jinak - mozna - se tim budu zabyvat v Hudbe a zvuku, jakmile tam
budu mit nekde trochu vic mista. Stejne jsem tam uz nakousl otazku, co
to vlastne je to "skladani hudby". A protoze jsem prakticky muzikant i
teoretik, tak to bude nejspis poradne nudne, nective.... a vubec.
Jinak jsem rad, ze se o vaznou hudbu nekdo u nas mimo hudebni kruhy
zajima. Dokonce i Britskych listech, jejich cetba pusobi, ze obycejny
smrtelnik spis svesi usi neb politicka fraska u nas je uz v ramci
virtualni reality. (Anebo detskeho hriste nedotknutelnych.)
Cimz Vas zvu k navsteve Hudby a zvuku coby redaktor a z nedostatku
financi i jejich jediny autor
na http://pes.eunet.cz/hudba/hudba.htm
Na žádost Jana Čulíka, aby psal Lubomír Fendrych občas pro BL něco o hudbě, LF odpověděl:
Jestli mam neco psat o hudbe - no nevim, jednak datluju Hudbu a
zvuk sam a je to na sedmdesatileteho dedka docela dost, jednak tohle
ctenarstvo Britskych listu - secteli, znali, inteligentni, ale se
zasobou bodlin... a se zajmy jaksi jinymi...
V Hudbe a zvuku se snazim tem, kdoz najednou zacnou citit
v dusi cernou diru, tu diru zaplnit poukazem ze porad tu je jeste vazna
hudba, popular na to nestaci...
Kvuli tomu jsem obnovil
Hudbu a zvuk (casopis okupanti kdysi zarazili), koupil pocitac a naucil
se na nem. I ty recenze vybiram (z toho, co mi firmy laskave daji - neni
toho moc) tak, abych mohl spis doporucovat dobre veci nez poucovat. Oni
to ctenari o mne za ta leta vedi - hlasi se ke mne druha a uz i treti
generace. (Recenzuju ctyricet let - tak 10 titulu mesicne.)
Holt dneska musi hudba pusobit i terapeuticky, jinak se
vsichni zblaznime. Koukam - koukam a porad okolo sebe a v novinach vidim
zuby a lokte a velikanske JA. Kupodivu zdaleka ne u muzikantu - a
vystridalo se jich v me jezevci nore uz vic nez stovka... tech skutecne
dobrych..
Oni musi cvicit, zachazeji s emocemi, maji dost starosti,
proste na intriky je malo casu (ne ze by nebyly vubec, ale neda se to
srovnat s politikou). A ani ne s tim vedeckym prostredim - aspon co ja
znam.
Docela bych byl na vrcholu blaha, kdyby se lidi odjinud - i z
Britskych listu nekdy koukli na tu Hudbu a zvuk - pravda, ma sve
ctenare, ale je vsem otevren.
No, uz radeji dost. Kdyz muziku (nebo mne coz je skoro totez)) bude
neco opravdu moc palit - tak napisu. Ale radeji bych uvital nejake
zvedavce coby ctenare Haz. Pokud budou potrebovat hudbu a trochu
nefolrmalniho mezilidskeho kontaktu pres tu
obrazovku....
Mejte se v C dur (to jest bez krizku)
Lubomír Fendrych
Vznik a vývoj života. Dva vzkazy z debaty
Odborníky může iritovat,
když se laici vyjadřují k vědeckým teoriím a když na stránkách
neodborného periodika prezentují svoje důkladným studiem nepodložené názory. Jako
člověk zabývající se do hloubky jedním oborem lidského bádání dovedu
pochopit, že takový zapálený laik může specialistu poněkud dopalovat.
Přesto myslím, že v poslední době v Britských listech často
diskutovaný obor, tedy teorie o vzniku života, evoluce, darwinismus ad., je možné
z onoho laiky nedotknutelného piedestalu sejmout a dát ho k dispozici obyčejným
smrtelníkům.
Na rozdíl třeba od nukleární fyziky tento
obor lidského bádání přímo či nepřímo ovlivňuje bytí každého člověka.
Jestli má pravdu teorie relativity či nemá, to se našeho běžného života
zřejmě příliš nedotkne. Naproti tomu, ještě jsem nepotkal myslícího člověka,
který by na otázku Kde jsme se tu vzali? odpověděl Je mi to úplně jedno,
nebo Nevím, čemu věřit (resp. co je pravda).
Podle toho, jak si lidé na tuto otázku odpovídají, zaujímají
stanoviska i k jiným podstatným věcem. A protože to jsou často stanoviska
diametrálně odlišná, je jasné, že se "antagonistické" tábory příliš
nemilují. Využívají každou vhodnou příležitost, aby svou pravdu veřejně hájily,
aby druhou stranu v lepším případě zkritizovaly, v horším případě ponížily
a zesměšnily.
A tak se v Lidových novinách a následně jako reakce na to
v Britským listech objevilo několik laických pojednání na téma vznik života,
jednou pod nadpisem Darwinismus, jednou pod nadpisem Debata o
náboženství.
Už z těchto klíčových slov je zřejmé, o jak širokou
oblast liského poznání a zájmu se jedná. Ať to bereme z jakékoli strany, základní
tábory jsou dva. Jeden říká: život vznikl a vyvíjel se spontánně, druhý:
život byl stvořen.
Jaké jsou dílčí výsledky zmíněného malého duelu?
Skeptik asi s Nohavicou řekne: pravdy se v těch řečičkách nedobereš.
Optimista by si snad mohl odnést dva vzkazy.
Vzkaz první: Když mluvíme o vzniku života, nepleťme do
toho nic jiného než vědu. Nulla cognitio extra scientiam - žádné poznání
mimo vědu. Nelze-li něco dokázat, nepředstavuje to žádný problém. To, co je z hlediska vědy nejpravděpodobnější,
můžeme brát za nezpochybnitelnou pravdu.
Uplatňovat jiný přístup je manipulace s lidským
myšlením. Mysleme racionálně a nenechme se splést - demokratický princip
tu není na místě.
Vzkaz druhý: Neberme evoluční teorii jako jediné možné
vysvětlení vzniku a následného rozvoje život na Zemi, jako jedinou možnou
interpetaci toho, co pozorujeme ve zkamenělinách, dějích ve vesmíru,
genetice. Nepotřebujeme kansasské zákony, čistá evoluční teorie nechť je
nadále plnohodnotná varianta. Ale ne
jediné dogma. Další variantou může být zavlečení života na Zemi jinými
civilizacemi (asi už ne plnohodnotnou, protože nevysvětluje vznik života
jako takového), další variantou ať je osobní Stvořitel tvořící v dlouhém
čase. Proč nepřipustit i případné kombinace předešlých? Evoluce klidně ať má
přednost, vyhovuje koneckonců přirozenosti většiny, ale ať nejsou ostatní
zcela vytlačeni ze scény. Bude tím posílena svoboda rozhodování. Bude záležet
na vnitřním založení člověka, k jaké variantě se jako jednotlivec přikloní.
Připojuji se tímto - už naposledy - ke druhému vzkazu.
Podobně jako kniha Darwin před soudem od Philipa E. Johnsona (v češtině v
roce 1996 pod názvem Spor o Darwina). Nevyšla z ruky vědce, ale vědou zapáleného
právníka. Kdo se s dobrým právníkem dostal do styku, ví, jak dokáže být
otravně precizní. Johnson ovlivněn svou praxí posílá evoluční teorii před
soud, aby se hájila takovými důkazy, které regulérní soud může
akceptovat. Je to náročné čtení, nezasvěcený čtenář asi hodně přeskočí,
ale výsledný dojem zůstává: Z hlediska exaktního práva evoluční svědectví
nestačí pro vynesení konečného ortelu.
Uvedená kniha (ostatně i Ondřej Kadlec ve svém článku
v LN) se záměrně vyhýbá rozvíjení a dokazování jiné teorie. Proč?
Autor si je vědom, že takové dokazování působí na druhou stranu jako červené
plátno na býka. Kdo by stál o obvinění z tmářství? Stačí nakonec jediné
- povědomí, že věda nevylučuje aktivní přítomnost osobního Boha v
procesech vzniku a rozvoje života. To další je pak ona osobní zodpovědnost,
o které píše Kadlec. Provokuje tě, člověče, tento závěr? Chceš vědět
víc? Zkoumej tedy vedle vědy ještě další roviny - hledej v jiných
pramenech, ve filozofii, v náboženství. Jedno je jisté, dostaneš se výš,
budeš mít větší rozhled, budeš se rozhodovat zodpovědněji.
Postupuje-li člověk takto, zřídka se stane dogmatikem
prosazujícím bez slitování jednu pravdu. Takovými dogmatiky jsou spíš lidé,
kteří si nejdřív bez důkladného (rozuměj nejednostranného) zkoumání udělají
nějaký závěr a potom ho dodatečně obhajují vědou. To je potom na kordy:
švih - Kdo stvořil stvořitele? švih - Kde jsou mezičlánky? Většinou to
jsou rány pod pás, protože odpověď ve skutečnosti nechce být slyšena.
Připouštím, že hledat odpověď na otázku Kde se vzal život?
jinde než ve vědě, může být pro někoho nebezpečné.
Víme, jaké škody napáchaly církve, známe ty moderní guru, léčitele, spasitele
charizmatiky. Ale může toto být důvod pro odmítání rozumné diskuse, v níž
se strany vzájemně respektují? Nelze myslícímu člověku důvěřovat,
že se v této oblasti bude rozhodovat zodpovědně? Duchovno je nepřehledné
moře, ze kterého racionálně založený člověk možná utíká, protože
dlouho nevidí žádný pevný bod. Je však na místě přísloví, abychom s
vaničkou nevylili dítě. Naťukneme-li naši zeď kolem materialistického vnímání
světa, připustíme-li, že DNK a RNK mají svého konstruktéra, možná se dokážeme
vrátit i k Bibli, staletími ověřenému zdroji duchovního poznání. Je-li to slovo stvořitele, není lepší maják pro zkoumání
duchovní dimenze života.