Z letošního pražského Fóra 2000
Nebezpečí fundamentalistického kapitalismu
Neděle 10. října
George Soros
Když jsem včera přijel do Prahy a jel jsem po ulici a díval jsem
se kolem,
tak jsem si uvědomil, jak se svět změnil v posledních deseti
letech,
protože jsem tu byl v Praze byl před deseti lety a pak znovu
po několika
letech. Praha je krásnější, tolik se nezměnila, ale co se změnilo
je
zbytek světa. Kombinace světových finančních trhů, světového
obchodu,
technologické inovace, internet a elektronický obchod, to jsou
věci, které
přinesly době velice rychlé změny. Někdy je těžké to pochopit.
Před
deseti lety jsem se díval na svět jako na svět otevřených a uzavřených
společností. Všechno bylo celkem jednoduché.
Měli jsme dva systémy, dva typy organizace a nepochybuji o tom,
že
jeden systém byl tmavý, černý a druhý bílý. Byla to taková jednoduchá
dichotomie. Nyní uzavřená společnost lidského systému se rozpadla,
ale
nevedlo to automaticky k otevřené společnosti. Stačí se podívat
na to,
jaká je situace v bývalém Sovětském svazu, abychom si to uvědomili.
A
také podíváte-li se na globální kapitalistický systém, ve kterém
žijeme,
má mnoho rysů otevřené společnosti, ale v mnoha smyslech je
karikaturou nebo pokřivením toho, co by otevřená společnost měla
být.
Přesto se domnívám, abychom pochopili současný svět, současnou
chvíli
v historii, otevřená společnost zůstává relevantní, vždy relevantní.
Tento
pojem jak ho formuloval Karl Popper, spočívá na uznání, že naše
chápání
světa, kde žijeme je nedokonalé. Nikdo nemá monopol na pravdu.
Není
možné dosáhnout dokonalosti a ti kteří se snaží dosáhnout dokonalosti,
jsou často hrozbou otevřené společnosti. Otevřená společnost
spočívá na
uvědomění, že dokonalosti nelze dosáhnout, a proto je zapotřebí
se
uspokojit s tím, co je na druhém místě.
Společnost není dokonalá,
ale je
otevřená ve zdokonalování. To je pojem otevřené společnosti,
který je
relevantní pro dnešní dobu. Domnívám se, že dichotomie mezi otevřenou
a uzavřenou společností již není příhodná, protože otevřená společnost
není ohrožená totalitární ideologií jak tomu bylo za sovětského
systému.
Jsou však různé typy fundamentalistických názorů, které by mohly
představovat hrozbu, kdyby zvítězily. Otevřená společnost stojí
někde
uprostřed, je ohrožována z různých stran: fašismem, komunismem,
různými náboženskými fundamentalismy, ohrožují tuto společnost
z
různých stran a domnívám se, že otevřená společnost je v současné
době
také ohrožována také z další strany.
Je tu nový druh fundamentalismu, který nazývám tržním
fundamentalismem, který dnes může představovat větší hrozbu než
socialismus, protože socialismus byl zdiskreditován a již nepředstavuje
tak velikou hrozbu. Musím být opatrný, když toto tvrdím, zvláště
zde, kde
zbytky sovětského systému ještě úplně nezmizely.
Jistě sovětský
systém představoval větší hrozbu než tržní fundamentalismus.
Byl
diametrálně proti otevřené společnosti. Kdežto u tržního fundamentalismu
je tato hrozba rafinovanější. Tržní hospodářství je základní
součástí
otevřené společnosti, ale není možné tyto tržní činnosti provádět
do krajní
míry.
Tyto státy jsou neefektivní v tomto smyslu a nedokáží tuto
hrozbu
zkrotit. Předstírá se, že trhy jsou dokonalé, že vyvolávají rovnováhu,
když
se octneme v problémech.
Pokud si vzpomenete na Friedricha Hayeka,
který věřil na otevřenou společnost právě tak jako Karl Popper,
rozdíl mezi
tržním fundamentalismem a otevřenou společností je velice jemný,
těžko
někdy postižitelný.
Přesto se domnívám, že existuje nebezpečí
nikoliv ze
strany totalitárního systému, který využívá totalitární ideologie,
který
využívá moc státu, aby se vnutil lidem, ale spíše nedostatek
organizace,
slabý stát, který nedokáže udržet zákon a pořádek.
Steven Homes
napsal skvělý krátký článek nazvaný Slabý stát - hrozba svobodě.
Samozřejmě hovořil o situaci v Rusku. Toto rozlišení mezi tržním
fundamentalismem a otevřenou společností je velice složité, napsal
jsem
o tom kniha a samozřejmě nechci ji tady shrnovat. Kdybych to
mohl
shrnout, tak bych o tom nenapsal knihu.
Problém současného uspořádání je takový, že máme globální trhy,
ale
zároveň máme politický systém, který spočívá na svrchovaných
státech.
Politický systém spočívající na svrchovaném státu vždy byl
problematický, protože vztahy mezi státy často vedly k válkám.
Domnívám se však, že v současném světě kde máme globálně propojené
trhy, tato hrozba je daleko větší, protože globální trhy, zvláště
globální
světové trhy, zmenšily schopnost států vykonávat funkce, které
vykonávaly v minulosti. Regulační funkce např. funkce v oblasti
sociální
péče, tyto funkce vyžadují buď daně nebo regulaci a jelikož kapitál
je
mobilní, může odejít a zbavit stát onoho blahobytu, onoho bohatství,
které
by se přerozdělit.
Ve své knize jsem hodně zdůrazňoval nedokonalost tržního mechanismu,
nedokonalost globálního uspořádání, je však nesrovnatelně závažnější
a
nediskutuje se dost o tomto problému. Hodně se diskutuje o globální
finanční architektuře a jejích nedostatcích, ale prakticky neproběhla
žádná diskuse o globální politické a bezpečnostní architektuře,
která
podle mého názoru představuje daleko serioznější problém, daleko
vážnější problém.
Chtěl bych se ještě zmínit o jedné věci, která mi leží na mysli,
a to je
situace na Balkáně. Rozpad Jugoslávie lze nejlépe chápat z hlediska
otevřené a uzavřené společnosti. V tomto ohledu je však potřeba
se vrátit
před Karla Poppera.
Henri Bexon byl první, kdo navrhl pojem otevřená
společnost v knize, která se nazývá Dva zdroje morálky a vztahů.
Argumentoval tím, že existuje kmenový zdroj a univerzální zdroj.
A ten
kmenový spočívá na strachu a nenávisti toho druhého. Vede k uzavřené
společnosti a univerzální morálka vytváří společnou půdu pro
veškeré
lidstvo a vede k otevřené společnosti. Je to pěkná formulace.
Je zřejmé,
že poté, co komunistický systém ztratil schopnost udržet Jugoslávii
pohromadě, objevili se demagogičtí vůdci, kteří využili neshod
mezi
etnikami, vůdcové jako Miloševič, Tudjman a výsledkem byly strašné
krutosti.
Na druhé straně máme integraci Evropy, která spočívala na principech
otevřené společnosti, i když tento termín se v této souvislosti
příliš
nepoužíval a vždy jsem považoval události v Jugoslávii jako konflikt
mezi,
považoval jako boj mezi pojmem otevřené a uzavřené společnosti.
Mezinárodní společenství, především evropské, bylo účastníkem
tohoto
procesu hned od začátku a zájmy a angažovanost Evropy spočívala
právě
na tomto univerzálním pojetí morálky, tj. že nelze tolerovat
takové
krutosti. Musíme uznat nejrůznější formy intervence, protože
vlastně jsme
zkoušeli všechny možné způsoby, snažili jsme se využít OSN v
Bosně a
zavést tam ty jednotky, které měly udržovat mír, I když tam žádný
mír v
té době žádný nebyl, potom v Kosovu ten přístup byl jiný, tam
to bylo
NATO, zkusili jsme politiku založenou na embargu, která vlastně
do
určité míry posílila ten opresitní režim, protože byla určitá
spolupráce
mezi těmi, kteří pašovali to embargované zboží do země a vedením
této
země. Předtím než vypuklo to otevřené nepřátelství, Evropské
společenství vlastně nabídlo takové velké gesto za předpokladu,
že země
zůstane dohromady, ale nic nefungovalo.
Dokonce i ta intervence
v
Kosovu, I když dosáhla určitých vojenských cílů, stále ještě
nedosáhla
cílů, které vlastně vedly k této intervenci. Já jsem nedávno
navštívil
Kosovo a obávám se, že alespoň v současné době stále ještě věci
neprobíhají tak, jak by měly, I nadále dochází k terorizování
občanů, k
terorizování lidmi, kteří mají stále v rukou zbraně, kromě toho
jsou
pronásledováni také Romové.
V současné době skutečně neexistuje žádná většina, umírněná většina,
která by se postavila proti tomuto procesu, což na té lidské
úrovni se dá
pochopit ještě, protože došlo skutečně k obrovskému poškození
a
útrapám, které museli prožít jednotlivé rodiny a jednotlivci.
Existuje jediný
způsob, jakým můžeme ospravedlnit intervenci v Kosovu a jak můžeme
dosáhnout těch výsledků, které nás vedly k této intervenci. To
je to, že
Evropská unie by měla více pomáhat tomuto regionu, měla by se
pokusit
tento region přitáhnout blíže k Evropě, protože Evropa pro lidi
bývalé
Jugoslávie a v celém regionu představuje něco, co je obrovsky
přitahuje.
Také je potřeba, aby hranice se staly méně významnými, aby vlády
se
staly méně významnými. Je potřeba nastolit takové podmínky, které
by
zajistily mír a prosperitu pro tento region.
To by pochopitelně
vyžadovalo
určitou asymetrickou celní unii, ve které by zboží, které by
vznikalo v
tomto regionu, bylo prodáváno aniž by byly odstraněny okamžitě
cla, dále
Euro by mohlo být zavedeno jako společná měna, ale pokud máme
něčeho takové dosáhnout, bude potřeba pochopitelně zmodernizovat
celní
služby tak, aby odpovídaly evropskému standardu, bude potřeba
také
zmodernizovat policejní složky, právní orgány, justici a také
místní
zastupitelstva. To pochopitelně bude vyžadovat něco podobného
Marshalovu plánu, kdy podobným způsobem Spojené státy se pokusily
obnovit Evropu po druhé světové válce.
Na štěstí existuje uznání správnosti tohoto přístupu v Evropě,
jež také
byly vypracovány určité plány jakýmsi mozkovým trustem, který
si říká
SEPS a má sídlo v Bruselu, dále potom byly tyto plány vypracovány
25
politickými instituty, jejich zástupci se sešli nedávno v Lublani
a také byla
vyjádřena podpora tomuto přístupu. Bohužel toto vše by však vyžadovalo
obrovské množství uvolněných fondů ze strany Evropské unie a
kromě
toho by to také vyžadovalo vytvořit jakýsi mechanismus, který
by zajistil
realizaci přístupu tohoto plánu na regionální bázi.
Oba tyto
elementy v
současné době chybějí. Jinými slovy, dobré úmysly existují, byly
formulovány, ale bohužel některé z těch velkých myšlenek se v
současné
době dostávají do slepé uličky. A to ve dvou stádiích. Nejprve
se některé
vlády pokusily toto převést do tzv. paktu stability, což je takový
prázdný
rámec, který vlastně nemá žádný obsah. To je jeden důvod a za
druhé je
potřeba si uvědomit, že stále se jedná o regionální přístup a
Evropská
komise nemá žádný mechanismus, který by umožnil tyto věci realizovat
a proto se přenášejí na bilaterální jednání mezi jednotlivými
zeměmi a
těmto jednáním se v současné době říká jednání o stabilitě a
asociaci. A
to je to, čemu já říkám slepá ulička, protože jednotlivé země
nejsou
vlastně připraveny splnit všechny ty podmínky, které souvisejí
s tím, aby
se mohly stát asocionovanými zeměmi. Potřebují pomoc, a to ještě
předtím než dojde podepsání těchto dohod tak, aby mohly být později
naplněny.
Já si myslím, že je naprosto imperativní v současné době vrátit
tento
proces do správných kolejí a postarat se o to, aby skutečně přinesl
ovoce. Myslím si, že se jedná o určitou hozenou rukavici otevřené
společnosti, která se promítne do budoucnosti tohoto regionu,
tzn.
Balkánu, ale která se promítne i do budoucnosti Evropské unie
jako
společnosti otevřené a promítne se také do samotné validity celé
koncepce otevřené společnosti. Jsem velice rád, že mi byla dána
příležitost pohovořit o této otázce zde, myslím, že se jedná
o otázku,
která je v současné době naprosto klíčová. Děkuji vám za pozornost.
Může za to Listopad?
Jiří Vančura
Ještě jednou k mezinárodní konferenci historiků, kterou v polovině října 1999 uspořádal v Praze Ústav pro soudobé dějiny. Jan Čulík tam položil historikům i Václavu Havlovi dotaz, zda měl či neměl Havel s Dubčekem tajnou dohodu o prezidentské kandidatuře, a vyvolal poněkud poplašené reakce. Psal o tom podrobněji v Britských listech z 18. 10. 1999. Jeho článek z BL "Kostlivci na oslavě - Monolitní myšlení po deseti letech" - vyšel ve zkráceném znění 3. listopadu 1999 v Literárních novinách, spolu s podpůrným článkem Hany Holcnerové, v němž se mimo jiné praví:
"Příspěvky (na konferenci historiků, pozn. red.) byly orientovány takřka výhradně na události v pražském koordinačním centru, takže pozorovatel, který by si chtěl udělat obrázek podle konference, musel by nabýt přesvědčení, že všechny podmínky bezproblémového převzetí moci byly vyjednány u pražských kulatých stolů a Havel byl jednomyslně zvolen prezidentem jen proto, aby inscenace frašky o revoluci dostala správnou pointu.
Vždyť to tak ale nebylo!
Nestáli jste náhodou na náměstích svých měst, netřásli jste se před kádrováky ve chvíli zakládání Občanského fóra u vás v podniku? Co by byli bývali vyjednali vyjednavači u kulatých stolů a jak by asi hlasoval parlament při volbě prezidenta (pokud by k něčemu takovému vůbec došlo) kdyby nebyli lidé po celé zemi - nejen v Praze - v ulicích nebo kdyby nebyla generální - tedy všeobecná, nikoli jen celopražská - stávka?
Způsob projednávání problémů na pražském koordinačním centru byl představen jako demokratický. Vždyť všechno se přece nahrávalo na pásky. Stačí to demokracii? Úzký okruh lidí, kteří se dlouho znají a kteří si bez výhrad věří, utváří budoucí podobu státu. (...)
Aktéři panelových diskusí konference jako by pozapomněli, že i jinde měli lidé své problémy, a to nejen u kulatých stolů, a pokoušeli se je řešit, jak uměli a mohli. V Brně například nespočívala demokratičnost jednání v nahrávání všech schůzí, ale v přizvání různorodých partnerů, kteří se okamžitě zapojili do společné práce v městské radě OF. Hned od prvních dnů vedle sebe zasedli chartisté se studenty a umělci, ale také se zástupci všech stran Národní fronty, včetně mladého komunisty, předsedy Městského výboru SSM. Společná rozhodnutí se rodila těžce, neboť jednající se mezi sebou neznali, niméně o to byla cennější.
(...)
Na vědecké konferenci po deseti letech se za účasti mnoha historiků a politologů slaví vítězství, kterému chybí pohled těch ostatních, těch, kteří viděli leccos jinak tehdy a zřejmě vidí leccos jinak i teď. Jan Čulík se na konferenci optal, proč nebyli přizváni i ti poražení. Dočkal se zvláštní odpovědi: ukázalo by se prý, jak byli a jsou hloupí.
Byli a jsou hloupí i lidé, kteří zdaleka nesdílejí pohled pražských aktérů, buď proto, že sami žili něco jiného, nebo proto, že neznají všechny potřebné souvislosti? Mnozí účastníci konference si podle všeho nepřipouštějí, že po deseti letech někteří lidé, mnozí s vysokým intelektuálním potenciálem, vidí, že se s nimi o jejich pocitech, pohledech a zkušenostech už nechce nikdo bavit. Jan Čulík se snad poněkud přepjatě soustředil na jednání Dubček - Havel a jejich možné interpretace. Má však pravdu v tom, že alternativní názory a pohledy neměly na konferenci místo a že byly vnímány způsobem, ze kterého mrazí. Jako by ti moudří debatéři nevěděli, že pohled zvenčí se zákonitě liší od pohledu zevnitř a že i názor Jana Čulíka je názorem legitimním, hodným odpovědi. (...)
Na Čulíkův článek i na článek Hany Holcnerové reagoval v Literárních novinách č. 46/1999 (ze 17. listopadu 1999) historik Jiří Vančura takto:
Může za to Listopad?
Jádrem zájmu i sporů o listopad 1989 se zřejmě stávají temná či utajovaná místa oněch dnů, osobní rozpor mezi vlastními zážitky a událostmi v centru, případně osobnost Alexandra Dubčeka. Takový dojem alespoň vytvářejí dav články - Hany Holcnerové a Jana Čulíka v Literárních novinách č. 44.
Vždycky si rád přečtu, co napíše náš glasgowský krajan Čulík, a jsem s ním zpravidla zajedno, už proto, že se nehodlám řadit k hlasitě kejhajícím potrefeným. Samu základní otázku jeho článku - zda se idealistický bojovník tak či onak mění v pragmatika, když ho vítězná revoluce postaví do politického popředí - pokládám za legitimní, ale také za poněkud prostoduchou. Nelze ji zodpovědět jinak než kladně. Kdo nechce čelit situacím, kdy se na velmi různé lidi musí protokolárně usmívat, nebo situacím, kdy musí mlčet, i když se mu chce křičet, měl by se politickým funkcím zdaleka vyhýbat. T. G. Masaryka sotva budeme pokládat za nemorálního poté, co byly zveřejněny jeho nepříliš čisté praktiky vůči Rudolfu Gajdovi, a nebudeme ho ani vydávat za jezovitu, jemuž účel posvěcuje prostředky.
Jestliže Jan Čulík široce otevírá (již před časem knižně publikovaný) příběh o tom, kterak Václav Havel v prosinci 1989, před prvními prezidentskými volbami, zneutralizoval svého konkurenta, Alexandra Dubčeka, a domáhá se na konferenci o demokratické revoluci potvrzení svého (a Keanova) názoru, že šlo o morální selhání, nezbývá než se zeptat, zda se tím konstatováním naše poznání o Listopadu a Václavu Havlovi posune. Nebo jinak: Pochopíme Listopad, deset let, která po něm následovala, i sami sebe víc a hlouběji, když neponecháme jediný z kamenů neobrácený a když všechno, k čemu na konci roku 1989 došlo, poměříme absolutní morálkou? Populárnější takový postup nepochybně je - každý náznak královy nahatost zaujme víc než analýza tehdejší společnosti a jejích proměnných postojů. A nejlepším balzámem na deziluzi z předešlých deseti let je tvrzení, že příčinou byl "špatný (sametový) Listopad", případně - slovy neonacistů na letošním rakovnickém náměstí - "hnusný podvod, zvaný Listopad".
Jan Čulík se nemůže divit, jestliže mu historikové na konferenci o demokratické revoluci nerozuměli a projevili jen málo pochopení pro absolutní kritéria, jimiž zmíněnou "revoluci" hodlal posuzovat. Navíc si o něm museli celkem oprávněně myslet, že není, jak se říká, v obraze. Čulíkova teze, že tenkrát mohli říci - pane Dubčeku, vy jste zradil národ v srpnu 1969, když jste podepsal rozkaz na vyslání vojska a policie proti našim občanům, kteří vyvolávali v ulicích českých měst vaše jméno, a tak zmizte! se opravdu míjí jak se skutečnými událostmi v roce 1969, tak s pochopením situace o dvacet let později.
Místo abstraktního výkladu chci však uvést vlastní "love story" s Dubčekem. V sobotu 27. listopadu 1971 jsem tomuto symbolu poslal telegram k padesátinám. Nikdy jsem se s ním nesetkal, nebyl jsem mu ničím povinován, ale pokládal jsem za slušné přiložit kamínek do hráze proti záplavě normalizační spílání. O šestnáct let později jsem napsal proti zapomnění i proti iluzím knížu o "Pražském jaru", a několik českých i zahraničních čtenářů mi dodnes zazlívá, že jsem Dubčeka představil jako zajatce komunistického pravověří, neschopného překročit v rozhodných chvílích svůj aparátnický stín. Když za další dva roky demonstranti na Letenské pláni volali Dubček na Hrad!, zeptala se mne paní, co stála vedle, proč nevolám s ostatními, ale pak moudře usoudila, že nemusíme mít všichni stejný názor. Předtím i potom jsem Dubčeka obhajoval a jindy zase kritizoval, neboť černobílou může snad být jen karikatura.
V Listopadu byl mým kandidátem Václav Havel, nikoli Alexander Dubček, chápající tehdejší události jako osobní rehabilitaci. Měl jsem to všechno vysvětlovat oné paní na Letenském náměstí? Mohlo Občanské fórum a Verejnosť proti násiliu v listopadových dnech lidem říkat, že Dubček je symbolem včerejšího zápasu, že z jeho porážky učinil středobod svého pohledu na svět, a že takto uzavřen do své křivdy jen málo, málo pochopil? Nepřišli na to mnozí za pár měsíců sami?
Jako občan jsem Havlovi vděčen, že Dubčekův nárok na funkci prezidenta vyřešil tak, jak ho vyřešil. I když při tom možná ztratil část své integrity. Mám nad ním dnes ohrnovat nos? Nedokážu, a necítím se proto morálně vadným.
Nejde však o Dubčeka ani o Havla jako o sám Listopad. A nejen o Listopad. Každé historické vzepětí, jichž v našich moderních dějinách opravdu nebyly přehršle, je dnes proměňováno v úklady temných sil. Doba, jíž vládnou média a konkurenční prostředí, víc přeje skrytým, vzrušujícím nápovědám než intelektuální snaze dobrat se hlubšího poznání. Nebo je snad Havlovo, připusťme, lidské selhání klíčem k pochopení Listopadu?
Listopad, jak uznává sám Čulík, je jednou z nejlépe zdokumentovaných revolucí. Jestliže své úsilí a vděčnou pozornost publika obrátíme k dohledávání činů a postojů, které nám "byly zatajeny", sotva pokročíme, dozajista však ponecháme milosrdně zahalena ta společenská negativa, která s sebou vlečeme od normalizace přes roku 1989 až po naše dny. Těmito výhradami nechci nabádat, abychom místo četných hříchů a omylů "nahoře" obrátili svou pozornost k neméně četným hříchům "dole". Připusťme však, že společenský proud, plynoucích od sedmdesátých až po devadesátá léta, nejenže stojí za větší (méně vděčnou) pozornost, ale právě a snad pouze v něm můžeme najít příčinu dnešních frustrací.
Těžiště úvah o Listopadu, jak je nacházíme ve vzpomenutých článcích a dojmech Hany Holcnerové a Jana Čulíka, leží právě na onom čtenářsky vděčném, ale občansky málo produktivním břehu. Ponechává stranou základní a nezbytný poznatek, že konec roku 1989 byl po sedmdesáti letech novou, neobyčejně nadějnou příležitostí. Hledat ale důvod v samotném Listopadu je pohodlné a scestné, jako každé spílání zrcadlu, jehož reflexe nás neuspokojí.
Na konci roku 1989, v onom mytizovaném i znevažovaném Listopadu, byla režimu stržena režimní pouta. Vlastní přeměna, transformace v širším než ekonomickém smylsu - úkol, který nemůže splnit žádná politická elita, ale jen vůle občanů - začala teprve poté. Jako příležitost, která trvá, která dosud trvá.
Nedorozumění Jiřího Vančury
Jan Čulík
Motto:
"Pochopíme Listopad, (...) když všechno, k čemu na konci roku 1989 došlo, poměříme absolutní morálkou?" - Jiří Vančura
Myslím, že článkem Jiřího Vančury došlo k dosti podstatnému nedorozumění tomu, čeho jsem se snažil na říjnové konferenci historiků, uspořádané k desátému výročí pádu komunismu, dosáhnout a co jsem si - sám za sebe ozřejmil.
Vůbec mi nešlo ani o "utajovaná místa" revoluce, ani konečně o dohodu Havel-Dubček, ale o způsob vnímání revoluce, zda na něj pohlížet pouze z hlediska vítězných revolucionářů, anebo zda máme vždycky hledat, jestli existují i možné alternativní pohledy. Tedy - pluralita pohledů. O to mi šlo. Z reakcí na mou otázku ohledně dohody Havel-Dubček na konferenci i ze svědectví účastníků jsem usoudil, že alternativní pohledy na revoluci roku 1989 skutečně jsou možné, ale že přítomní na tuto možnost pohlížejí poplašeně. Proč?
Je otázka ohledně toho, kdy se idealističtí bojovníci v revoluci proměnili v pragmatické politiky, "poněkud prostoduchá"? Pokud vím, bez mého zásahu na této historické konferenci by nebylo než monolitního, oslavného pohledu. Málokdo by si uvědomil, že existují i jiné možné náhledy. Sám bych si to také neuvědomil, kdyby nebylo knihy Johna Keana o Václavu Havlovi. Televize BBC vysílala v minulých dnech sebeoslavný film Timothy Gartona Ashe o československé revoluci v listopadu v roce 1989, jehož jádrem byly záběry Ashe a Václava Havla, jak sedí v hledišti Laterny magiky a s úsměvem na plátně sledují záběry sebe samých během demokratické revoluce roku 1989. Film navozoval představu, že revoluce byla jediným mohutným vzepětím lidového odporu vůči komunismu, jehož přímým mluvčím byl Václav Havel a Občanské fórum. Mám důvodné podezření, že situace byla poněkud složitější a historikové by to asi měli zkoumat. Pokud jsou tyto skutečnosti banální, do všeobecného povědomí to příliš nevstoupilo. Spíše převládá ona heroizující koncepce role Občanského fóra jako přímého zosobňovatele revoluce. Jsem přesvědčen, že moje intervence byla vhodná a přínosná.
"Jan Čulík se na konferenci dožadoval potvrzení svého a Keanova názoru, že šlo u Havla (dohodou Havel-Dubček) o morální selhání." - To prosím nebyl žádný Čulíkův názor, Čulík pouze vznesl určité otázky a dožadoval se na nich odpovědi a vysvětlení. To, že Čulík vznáší nějaké otázky, přece neznamená, že je to jeho názor.
"Politik musí zvládat situace, kdy se na různé lidi musí protokolárně usmívat" - to je možná banální skutečnost, ovšem Václav Havel se protokolárně usmívá jen na některé lidi. Odmítá například přijímat představitele legálně a demokraticky do parlamentu zvolené strany, KSČM. Takže ten protokolární úsměv mívá jisté hranice.
"Pochopíme Listopad, deset let, která po něm následovala, i sami sebe víc a hlouběji, když neponecháme jediný z kamenů neobrácený a když všechno, k čemu na konci roku 1989 došlo, poměříme absolutní morálkou?" - Tato věta mě u Jiřího Vančury, velkého a tolerantního gentlemana, skutečně zarazila. Znamená to snad, že události demokratické revoluce byly tak velké, že mají navždy zůstat mimo morální měřítka. Jak může někdo říci, že absolutní morálka není důležitá. Alespoň zkusmo bychom měli absolutní morálkou poměřovat všechno, vždycky. To neznamená, že musíme nutně odsuzovat.
Vím, Jiří Vančura se hrozí, že začneme-li zpochybňovat jednání Václava Havla v revoluci, může to vést k bulvárnímu zneužití nově zveřejněných zpochybňovacích informací. Manipulace existuje ve sdělovacích prostředcích jistě všude, a velmi silně v České republice. Nebezpečí zneužití infomací některými médii však nikdy nemůže být důvodem pro to, abychom se jim snažili vyhýbat anebo je potlačovat. Zdá se mi, že výrok o tom, že absolutní morálkou nemáme posuzovat události revoluce, je důkazem určité závislosti Jiřího Vančury na jediné interpretaci pádu komunismu, a to, bohužel, interpretaci účastníků revoluce a vítězů. Zároveň je vlastně poukaz na to, že bychom morálku neměli v tomto případě užívat absolutně, do určité míry přiznáním, že se revoluce vždy úplně morálně provádět nedají. Jak už jsem napsal v předchozích článcích, nečiním žádné další soudy, ale je užitečné toto vědět a říci to otevřeně. Je to banální? Dosud se o těchto aspektech podle mého názoru příliš nehovořilo.
To jestli neonacisté odsuzují na demonstraci "špatný sametový Listopad" má těžko souvislost s tím, že Jan Čulík požaduje možnost pluralitního pohledu na demokratickou revoluci.
Jiří Vančura se pak svěřuje se svou zkušeností na Alexandra Dubčeka a znovu argumentuje (jak už jsem se zmiňoval ve svém původním článku), že Dubček by býval pro společnost nevhodný prezident. Ale (jak už jsem také napsal) - to je jen jeden názor a s otázkou, zda skutečně došlo či nedošlo k vymanipulování Dubčeka z prezidentské kandidatury, to nemá nic společného.
Neproměňuji demokratickou revoluci v roce 1989 v "úklady temných sil". Jen jsem poukázal na to, že i na toto "dějinné vzepětí" by ve zralé české společnosti mělo existovat několik různých, tolerovaných názorů. To snad není urážkou revoluce.
Požadavek pluralitního vnímání revoluce přece nevylučuje paralelní studium české situace od 70. až do 90. let. Nejde o "spílání zrcadlu", ale o požadavek pluralitního pohledu na skutečnost. Domnívám se, že je to občansky plodné.
Televize Nova
Poznámky k poznámkám Jana Čulíka k poznámkám
Václava Žáka
Václav Žák
Upřímně řečeno, argumentaci Jana Čulíka vůbec nerozumím. Já
jsem své poznámky psal na okraj příspěvku jednoho čtenáře BL, jehož jméno jsem
si naštěstí nezapamatoval. Šokovalo mne, jak někdo může schvalovat, co se okolo
TV NOVA děje, ještě k tomu na základě argumentace, že si Lauder vydělal
dost. Nebyla to kritika BL, ale čtenáře.
Smlouvu o ochraně investic znám a znám i její dodatky. Ve
svých poznámkách jsem se nezabýval tím, proč vyvážená není. Upozornil jsem
pouze na to, že se arbitráž nebude zabývat tím, že česká strana neumí vynutit
její plnění. Mimochodem, žádný zákon nestanoví, že licenci na TV vysílání má
získat český subjekt. To bylo čistě "vlastní" rozhodnutí Rady, která chtěla
partě sociologů zajistit, aby ji kapitálově silnější partner nemohl vyšachovat
z rozhodování.
Myslíte si, pane Čulíku, skutečně, že by televize, kterou by
provozovala CME/CEDEC bez CET21, mohla být ještě horší, než je TV NOVA? A proč
směšujete držení licence s regulačním rámcem? Vždyť přece stačilo stanovit
regulační pravidla tak, aby se licence při jejich porušení dala jednoduše
odebrat!
Úvahy o tom, že se v určitých případech má chránit trh
- s čímž ostatně odjakživa souhlasím -, se tedy značně míjejí
s meritem věci. Uzavřeli jsme smlouvu, a v ní tento segment trhu
nechráníme. Požadavek Rady, že licenci dostane český subjekt, neměl žádnou
zákonnou oporu.
Budeme-li diskusi mást vedlejšími argumenty, daleko se
nedostaneme. To, co je podstatné, je přece fakt, že investor přišel o 1,5 mld ročního
příjmu, aniž by stát jeho investici ochránil. Všechno ostatní je v této souvislosti
nepodstatné.
K dohodě o ochraně investic
Několik poznámek ke smlouvě o ochraně investic mezi ČSFR a USA
Smlouvu, jejíž
text otiskly Britské listy postihl osud mnoha dokumentů, které vzbudí
zájem publika až když už je skoro pozdě.
Nemám bohužel dost času na to, abych pátral v materiálech bývalého
Federálního shromáždění ČSFR po tom, zda někdo proti této paskvilní smlouvě
vznesl nějaké námitky. Dost o tom pochybuji.
Základní otázka, kterou zmíněná smlouva přináší, se týká toho, kam se
poděly české (omlouvám se za zjednodušení) národní zájmy - tedy protějšek
národních zájmů USA. O těch druhých víme, že hmatatelně existují a že je
USA vehementně prosazují, nejde-li to jinak, i silou.
Jak se tedy do smlouvy promítají české národní zájmy - existují-li vůbec?
Domnívám se, že nijak, kterýžto názor si nechám rád vyvrátit.
Je pravda, že na začátku devadesátých let neměla česká strana dostatek
zkušeností v daném oboru. Jenže tady nejde o dílčí nedopatření, ale o
zásadní omyl.
Smlouva svým dodatkem chrání podstatné úseky ekonomiky USA (česká strana se
velkoryse omezuje na pojišťovnictví a vlastnictví nemovitostí) a navíc
vyřazuje ze hry drobné investory.
Článek I, odstavec 2 totiž obsahuje mimo jiné tuto podmínku: "smluvní
strana si vyhrazuje právo odepřít kterékoli společnosti výhody plynoucí z
této dohody v případě, že společnost druhé smluvní strany nevykonává žádnou
rozsáhlejší podnikatelskou činnost na území druhé smluvní strany".
Smlouva ovšem nedefinuje hranici za níž se podnikatelská činnost již stává
rozsáhlou a tudíž chráněnou. Můžeme se tedy ptát, zda zda Ronald Lauder
investoval do jedné televisní stanice tolik, aby se jeho podnikatelská
činnost dala považovat za "rozsáhlejší". A kdo to určí?
Pozoruhodné je i znění Článku X, který v odstavci 2 určuje: "Tato dohoda
nevylučuje, aby každá ze smluvních stran nestanovila zvláštní pravidla
týkající se zřizování investic, včetně investic uskutečňovaných do nebo v
souvislosti se státními podniky procházejícími privatizací, ale tato
pravidla nesmí omezovat podstatu jakýchkoli práv, uvedených výše v této
dohodě."
Přeloženo do srozumitelnější řeči to znamená, že pokud české strana se v
rámci privatizace rozhodne hájit zvláštními pravidly svoje (národní zájmy -
o jiné při privatizaci nejde) může to klidně učinit, protože to jen
prospěje americkým investorům, jejichž ochrana je českým zájmům smlouvou
nadřazena.
Musíme se ovšem ptát i na to, proč byla separátní dohoda se Spojenými státy
vůbec dojednávána. Lze předpokládat, že to nebylo kvůli českým investorům,
protože těch jistě nebylo zejména na začátku devadesátých let tolik, aby se
vyplatilo vstoupit kvůli nim do složitých jednání. Navíc se smlouva, pokud
jde o spory, stejně odvolává na Komisi OSN a v té době platné mezinárodní
právo obchodní.
Zdá se tedy, že stačilo, kdyby se vláda té doby prohlásila, že bude
respektovat právě toto mezinárodní právo a podle něj investice ochraňovat
bez ohledu na to odkud přicházejí.
Dojednání a ratifikování zmíněné smlouvy lze těžko vysvětlit tím, že oko
postiženým ideologickým zákalem nepostřehlo drobné detaily.
Pravděpodobnější je to, že politikové, kteří byli tehdy u moci, zapomněli
uprostřed přívalu čestných doktorátů a poklepávání na ramena na to, koho
vlastně representují.
To, že úvod smlouvy obsahuje výrazy jako "zvyšování životní úrovně a
hodnoty života obyvatel" nebo "zlepšení blahobytu obyvatel" a "podpora
obecného respektování mezinárodně uznaných práv pracujících" jen dokresluje
celkovou komedii.
Jistě se najdou lidé, kteří budou smlouvu obhajovat jako dobrou. V tom
případě je snad lépe nevědět, jak asi vypadají ty špatné.
Jiří Jírovec
PS Tento článek není protiamerický, jak se možná bude některým čtenářům
zdát, ale pouze pro český, jak asi bude stejnému počtu čtenářů vadit.
K honosným frázím o blahobytu pracujících a podpoře jejich práv dodávám, že
obecným zájmem každého investora je získat
Kapitulace není vůbec na místě. Ať to k soudu jde !
Uvedu některé výkladově podstatné články hlavního textu, a zvýrazňuji některé formulace pro svůj krátký rozbor.
Článek I uvádí, že se jedná o ochranu investic na území druhé smluvní strany, ať už investic individuálních investorů nebo společností. Společností se to týká v tom případě, pokud jsou ustanoveny v souladu s právním řádem smluvní strany nebo jejího politického podrozdělení, přičemž platí upřesnění (v Čl I, bodu 1a a bodu 2), že předmětná společnost musí být přímo či nepřímo kontrolovaná státními příslušníky nebo společnostmi druhé smluvní strany přičemž "každá smluvní strana má právo odepřít kterékoli společnosti výhody plynoucí z této dohody, pokud takovou společnosti kontrolují občané třetí země anebo v případě, že společnost druhé smluvní strany nevykonává žádnou rozsáhlejší ponikatelskou činnost na území druhé smluvní strany nebo je kontrolována občany třetí země, s níž odpírající smluvní strana neudržuje normální hospodářské styky."
Nadále soudím, že nelze akceptovat, že se tato smlouva týká společnosti CME, neboť tato společnost ustanovená v souladu s právním řáadem USA, ale Bermud. To teď vysvětlím krátkou logickou úvahou.
Je jistě možné připustit si naivní výklad, že kdekoli na světě američany založená společnost je "ustanovená v souladu s právním řádem smluvní strany". Americké zákony svým občanům a firmám povolují zakládat firmy offshore. (O našich zákonech si nejsem tak jist.) Tento výklad nejprve připusťme a pozorně promyšleme.
Závěr je’že zvolený výklad je neudržitelný, vede k absurditám, není možný. Jak pravil Sherlock Holmes Watsonovi. "When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth." (když vyloučíme nemožné, zbyde nám pravda, byť sebenepravděpodobnější) Takže trvám na tom, že CME není americká společnost,a ČNTS taky ne.
Pokud chcete prosazovat zájmy pana Laudera a jiných amerických investorů v tomto sporu, je tu jeden argument, který se zdá být pregnantnější.
Lze uznat, že individální američtí akcionáři mají nárok se odvolávat na bilaterální dohodu o ochraně investic, ohledně svých přímých i nepřímých investic u nás, (nepřímých ve smyslu zprostředkovaných byť bermudskou společností), pokud jsou diskriminována jejich práva jakožto investoři - v rozporu s platnou dohodou o rovných podmínkách pro všechny investory, čili ve všech oblastech podnikání které smlouva výslovně nevyjímá. V této souvislosti považuji za velmi podstatné, že v tomto státě je diskriminován cizí subjekt proti tuzemskému v oblasti nabývání licence k televiznímu vysílání, přičemž dohoda s Amerikou neobsahuje výjimku v mediální oblasti na české straně, byť na straně americké ano. Doporučuji tedy panu Lauderovi jako americkému občanu a investorovi, aby podal žalobu na toto téma. Pak by ale měl vysvětlit, proč mu tato pravidla hry nevadila když se svou investicí začal, a tento jeho argument velmi okatě schází. Diskriminoval sám sebe tím, že tuto žalobu nedal ihned na počátku.
Přesto, jak výslovně uvedeno v samotné dohodě, ale i na oficiální americké stránce zde. Pointa bilaterálních dohod tohoto typu je v tom, že jednání vůči americkým inestorům nesmí být méně příznivé, než jednání vůči jiným firmám z jiných států nebo jednotlivcům odjinud, vlastních státních příslušníků a domácích firem nevyjímaje, a to v jakékoli fázi obchodních dějin. (viz čl I bod f). Například není přípustné americké investory o jejich investice připravit nějakým vyděděním nebo zestátněním. Když už se pan Lauder angažoval, tak výchozí podmínky prostě akceptoval, ale svůj vztah k CET21 uzavřel smluvně a pojistil se exklusivní smlouvou o dlouhodobé spolupráci. T uto smlouvu uzavřela CET21 a přestala akceptovat v okamžiku sporu. K zřejmé diskriminaci došlo poté, když se tzv nezávislá Rada nezmohla na odejmutí licence CET21. Tím se ukázalo odlišné jednání mezi subjektem ryze českým CET21 a subjektem s americkou účastí , ČNTS.
Lapidárně řečeno, Rada měla licenci Železnému odebrat, dát do šuplíku, a nevydat ji ani té, ani oné znesvářené straně. Ovšem s Radou se pan Lauder soudit nemůže, neboť je to instituce de jure nazávislá, i kdyby ne de facto. Tak se soudí se státem, na který zároveň vyvíjí vyděračský nátlak. Ale stát neručí za rozhodování de jure nezávislé Rady. Stejně tak nemohu já napadat vládu USA, pokud se mi zdá rozsudek nějakého nezávislého amerického soudu nebo úřadu nefér - třeba mi nedají vstupní vísum bezdůvodně, ale co s tím .
"Jinak to nebude, jinak to nevidím, jinak to nepude, za to se nestydím" jak zpívá Lucie Bílá...
Ke studii bezdomovství
Pane Čulíku,
posílám Vám poznámku ke studii o bezdomovství. Není pozoruhodné, že taková
věc vzniká ve Francii? JJ.
K problému bezdomovců
Kdyby nešlo o vážnou věc, bylo by možné považovat
studii "Dnešní bezdomovci v Praze" za ironický příspěvek k oslavám první
desetiletky staronového řádu.
Ve skutečnosti ovšem jde o seriózní pohled na ostudný problém, který si
žádná společnost nedává za rámeček a snaží se jej propagandisticky
umenšovat na míru únosnou vlastnímu svědomí.
Těsně před tím, než studie vyšla v BL, jsem v českých novinách četl s
odpuštěním sračkovitou zprávu o tom, jak přepečlivý pan president s láskou
a osobně rovná židle, na nichž budou sedět jeho desetiletkoví hosté, jejichž
ústy budou pracující (jak praví universální definice recepce) ochutnávat
plody své práce. S presidentem by měla mlátit hanba o zem používat, nebo
spíš zneužívat peníze daňových poplatníků na sebeoslavnou parádu.
Možná, že by politiky vrátilo na zem, kdyby před každou žranicí museli do
kamery veřejnoprávní televise pronést motlitbu: "Bože požehnej nám těchto
darů neboť je mnoho nevyvolených, kteří si nemohou nacpat nácky jako my
teď".
Vrátím se ale ke studii samé a k několika věcem, které mě v ní zaujaly.
První z nich je termín tuláctví. Byť byl použit v uvozovkách, připadá mi
nepřípadný, protože tuláctví odráží stav mysli, kdežto bezdomovství stav
peněženky.
Zajímavé je i to, že v textu chybí jinak obvyklé spojení "vyspělé
západoevropské země". Možná proto, že konstatování, že ČR má ještě co
dohánět, protože ve vyspělých západoevropských je bezdomovců ještě víc, by
vypadalo blbě.
Autorka studie bohužel zůstává poněkud na povrchu: Popisuje, zdá se
objektivně, daný stav, ale politicky korektně se ani v nejmenším nedotýká
příčin bezdomovství, natož pak, aby se pokusila naznačit řešení.
Díky tomuto přístupu pak dospívá k závěru, který se dá jen těžko
dešifrovat: "Existence bezdomovství ukazuje na jeden z největších
neúspěchů transformace".
Může to znamenat, že celá transformace vlastně nestála za likvidaci sociálně
jistějšího systému. Může to být i mlžení podstaty věci - nelze totiž
předpokládat, že jde o pouhé přehlédnutí důkazu, který autorka v textu sama
nabídla.
Bezdomovství v ČR totiž nedokazuje, že transformace selhala, ale pravý
opak. Transformace se daří (zatím z poloviny) a tak bude ještě nějakou
dobu trvat než vyspělý Západ v počtu bezdomovců dohoníme.
Jak autorka studie poznamenává, reakce českého (většinového) obyvatelstva na problém
bezdomovství není odlišná od jiných zemí. Opět ale chybí analýza, proč tomu
tak je. Totiž že jde o výsledek propagandy, která chudým připisuje zlý
úmysl a neschopnost a žádá kriminalizaci některých projevů, které chudoba
přináší (například žebrání).
V Ontariu například platí (nebo v krátké době bude platit) zákon, který
umožňuje uvěznit lidi, kteří se pokoušejí vydělat nějaké peníze mytím oken
aut na křižovatkách. A taky agresivní žebráky (kanadské nevzdělance, kteří
neznají základní Cimrmanovo pravidlo - při žebrání zásadně nevyhrožujeme).
Dát žebráka do lapáku ovšem není ekonomické řešení, protože roční náklady
na osobu jsou několik desítek tisíc dolarů (kolem 30 000, neklame-li mě
paměť), za něž by mukl vyžil i v bytě s deregulovaným nájemným.
Je tedy pravděpodobné, že zákon bude používán k tomu, aby spodinu vytlačil
z oblastí, v nichž se občan, případně turista nechce znechucovat pohledem
na lidské trosky sedící na chodníku s kloboukem na milodary před sebou.
Je pozoruhodné, jak vytrvale zaznívá (i v Kanadě) argument, že každý, kdo
chce pracovat si práci najde. Možná, že to je kvůli obecnému odporu k
matematice a aritmetice zvlášť. Při desetiprocentní nezaměstnanosti prostě
všichni práci najít nemohou. Nehledě na to, že práce sama často člověka
neuživí - proto přece máme na západě výraz pracující chudí (working poor).
My ve vyspělém kanadském kapitalismu už ovšem víme, že není pravda, že
bezdomovci jsou na ulici kvůli vlastní vůli a z ní odvozeného potěšení z
neortodoxního životního stylu, jak se údajně nevyspělí Češi domnívají.
Dokonce i politikové už tady tak nějak docházejí k názoru, že jde o
problém, jehož řešení je mimo dosah jedince, že jde o problém, kterým se
musí zabývat celá společnost a že jeho řešení podle zásady "co oči nevidí,
to srdce nebolí" se do budoucna vymstí.
Daný problém má v zásadě dvě řešení. Plynové komory pro odpadlíky ze
společnosti nebo přerozdělení bohatství, které by umožňovalo integrovat
zmíněné zpátky do společnosti.
Posledně jmenované řešení nemůže být založeno na stavbě "levných bytů" (či
spíše ghet pro chudé), armádách spásy a rozdávání konserv hladovějícím,
ale na zaručeném minimálním příjmu (který by umožnil platit neregulovaný
nájem) kombinovaném s dostupnými vydělávacími programy. Jinými slovy
skutečná integrace do společnosti.
Pro takové řešení ovšem chybí politická vůle. Ta zatím stačí pouze na
pasivní sledování toho, jak chudých a bezdomých přibývá a na občasné
prohlášení, že by se s tím mělo něco dělat.
Doufejme, že si studie o bezdomovství přeložené z CER povšimne širší
veřejnost, protože jen ta může politiky k něčemu pohnout.
Budiž francouzské studentce a jejímu profesorovi vysloven dík za to, že
suplují zjevnou nečinnost Čechů. Připomeňmě si, že "zanedbatelných" 0.35%
populace představuje již méně zanedbatelných 35 000 duší, které sedí na
špičce ledovce chudoby.
Jiří Jírovec
PS V dané souvislosti není bez zajímavosti ohleduplnost inscenátorů hry
V+W Golem, kteří se rozhodli vypustit píseň Pražská Jáva zřejmě proto, aby
pasážemi "jenže je vo voko vokolo baroka flinkat se bez floka" a "z vagonů
kolonie, v nich se to prima žije", nekazili dojem ze středověké komedie
narážkami na současno.