Chcete-li se podivat na stranky britskych deniku:
List Financial Times je na Internetu na adrese: http://www.FT.com
Denik Times ma adresu: http://www.the-times.co.uk
List Daily Telegraph ma adresu: http://www.telegraph.co.uk
Jinak adresy jinych svetovych deniku jsou k dispozici treba v Glasgowske
univerzitni knihovne. Jdete na mou ceskou stranku v Glasgowe
(http://www.arts.gla.ac.uk/Slavonic/staff/JanCulikHome.html), vratte se na
Glasgow University Home Page (viz dole na strance), otevrete univ.
knihovnu, jdete na Journals a kliknete na Newspapers: je tam seznam
elektronickych adres novin z celeho sveta.
Na Internetu nyni uz ale vznikaji i PERSONALIZOVANE NOVINY, obsahujici jen
to, co ctenare zajima.
Uz par mesicu vychazeji osobni, dosud dosti primitivni verze casopisu
PointCast, Wall Street Journal a Microsoft Network.
Snaha vytvorit personalizovane denni listy neni bez problemu.
Pred triceti lety se divala vetsina Americanu jen na hlavni televizni
zpravy: ABC, NBC nebo CBS. Vysledkem byl obycejne celonarodni konsensus.
Nyni vznika stale vetsi roztristenost. Mnozi varuji, ze bude-li mozne, aby
si obcan sam urcoval, jake zpravy bude dostavat, vetsina lidi se naprosto
izoluje od reality. "Amerika zlblbne," varuje Stan Le Peak z americke
poradenske firmy Metagroup. Dosud, kdyz se chteji lidi podivat v telvizi na
predpoved pocasi, casto se stane, ze nahodou k tomu take zaslechnou
zpravodajstvi z voleb z Ruska. K tomu v budoucnosti asi nebude dochazet.
Ono je ale velmi obtizne urcit, co vlastne lidi chteji a jak tedy nastavit
ty filtry, kter budou vytvaret personalizovana vydani dennich listu. "Kdyz
zacalo zpravodajstvi z procesu s O.J. Simpsonem, nemeli jsme tuseni, komu
ho mame posilat. Pravnikum? Fotbalovym fanouskum? Obyvatelum Los Angeles?
Pak se ukazalo, ze to zajima mnoho lidi, kteri by si toto zprvodajstvi
puvodne vubec nevyzadali, rekl James Reilly", viceprezident firmy
PointCast.
Media Lab na MIT se snazi formovat svuj personalizovany zpravodajsky
servis nahlednutim do diaru zakazniku. Tak si v jednom pripade si pocitac
na MIT vsiml, ze jeden subskribent se chysta do Brazilie, tak mu poslal
clanek o tom, jak se v Sao Paolu dava v restauracich zpropitne. Jiny
subskribent chodi casto na koncerty, tak mu pocitac posle clanek o novem
objevu o Beethovenovi.
Identifikovat, co si ctenar zada, je jen cast usili. Druhou jeho polovinou
je mu pak zasilat prislusne clanky. To neni vubec jednoduche, protoze
dnesni vyhledavaci navigatory, tzv. search engines, jsou stale jeste velmi
nedokonale. Verdikt je (viz denik Financial Times z pondeli 29.7., ze
personalizovana vydani dennich listu jeste nefunguji. Technologie je v
tomto ohledu jeste velmi primitivni.)
Jan Čulík, Glasgow