Neviditelná revoluce na Kavčích horách
Časopis Reflex o České televizi
Jedním z pozoruhodných článků, které se začaly po vystoupení Jany Bobošíkové objevovat v českém tisku, je analýza Tomáše Baldýnského v posledním čísle Reflexu. Překvapivý je sám fakt, že text vyšel právě v týdeníku, který si vybudoval pověst svým provokativním, živým, někdy až polobulvárním stylem, rozhodně ne analytickým přístupem ke zpracovávané tematice, zatímco Týden, kde bychom podobný materiál očekávali spíš a kde byl takový článek dokonce Milanem Krumlem přislíben, od začátku září loajálně mlčí.
Autor se snaží o vyvážený pohled jak na bývalého, tak na nového generálního ředitele České televize, a dospívá k závěru, že hlavní vinu na současných problémech ČT nese Jirákova Rada České televize. Ta jmenovala ředitelem mladého a nezkušeného Jakuba Puchalského, jemuž prý bude trvat ne sto dní, ale nejméně tři roky, než svou funkci zvládne (ano, zdá se, že pan Baldýnský má opravdu vytříbený smysl pro humor).
Obávám se, že je to jen malá část pravdy o dění kolem České televize. Je třeba se ptát, zda česká společnost 90. let, zejména její politické špičky, má na to mít nezávislou veřejnoprávní televizi. Ta otázka je mnohem méně akademická, odtažitá a intelektuálská, než by se zdálo: existence nezávislých veřejnoprávních médií totiž předpokládá, že poslanci, kteří mají v rukou kohoutky k penězům do televizního a rozhlasového rozpočtu a kteří určují nebo spoluurčují složení dozorčích rad, této moci nezneužijí a nebudou ovlivňovat, co se o nich a o jejich stranách smí vysílat. K takové míře tolerance a "demokratické uvědomělosti" však stěží dospěje parlament sám o sobě - je na veřejném mínění a na celkové náladě společnosti, aby si nezávislá veřejnoprávní média na svých volených zástupcích vynutily. V zemích, kde je vliv veřejného mínění slabý a občané snadno podléhají manipulaci, nemohou tyto instituce přežít a po čase se přemění na média de facto státní (varovným příkladem budiž osud slovenské STV).
Tomáš Baldýnský se mýlí, jestliže hledá původ současných potíží České televize v osobě nového generálního ředitele. Skutečným a zásadním problémem je složení Rady ČT.
Do podobných orgánů se v tradičních demokratických zemích jmenují lidé zasloužilí, požívající vysoké společenské prestiže, často daleko za zenitem vědeckého, spisovatelského nebo novinářského života, a taková volbá má velmi dobrý důvod: tyto osoby nebudou ve své činnosti pro radu hledat naplnění společenských nebo dokonce politických aspirací a svou široce přijímanou autoritou zaručí nezávislost instituce, na niž dohlížejí.
Současná česká realita je jiná: protože komunistická elita je vesměs diskreditována a nová elita se dosud nestačila ustavit a zestárnout, obsadili mediální rady relativně mladí a ambiciózní lidé, kteří ve svém působení vidí šanci, jak se zviditelnit, a práce v radách je pro ně především prostředkem k cestě vzhůru. Politická ambice Petra Štěpánka porazit mocného ředitele TV Nova tak připravila v nedávné době o prestiž Radu RTV a mnohé nasvědčuje tomu, že stejným směrem se vydala Jirákova Rada ČT. Silný ředitel televize, jakým byl Ivo Mathé, dokázal Radu zvládnout a vykázat ji tam, kam patří, tedy do mezí dozorčího, nikoli řídicího orgánu. Ctižádostiví mladí mužové a ženy, kteří doposud vesměs stáli na spodních příčlích společenské hierarchie a toužili prodrat se ke slunci, bezesporu pociťovali takové postavení jako nedůstojné a málo nadějné pro realizaci vlastních aspirací. Proto sáhli při únorové volbě po tvárném a neprůbojném Jakubu Puchalském. Ten asi stěží tušil, že v instituci, do níž přichází, má sehrát toliko roli maňáska na cizí ruce (a posléze obětního berana; nicméně nepředbíhejme událostem).
Po 1. září, kdy měly být realizovány první z Puchalského záměrů, došlo k nečekané komplikaci: veřejná kritika začíná sílit a zdá se, že Rada ČT přece jen přestřelila a vybrala pro své loutkoherecké číslo protagonistu až příliš poddajného a nesamostatného. Některá vystoupení členů Rady naznačují, že můžeme být svědky dalšího přemetu, a "moudrá" rada nám s největší lítostí oznámí, že nový ředitel se neosvědčil, a začne se hledat další hlupák, s vyváženějším poměrem slabost : neschopnost.
Je zajímavé, že Baldýnský nenašel na novém řediteli jediné pozitivum, vyjma pochybné přednosti jeho mládí a odvahy. Bývalému šéfovi Kavčích hor je naopak vytýkána "pevnost v kramflecích", snaha vše řídit a být "pavoukem uprostřed pavučiny", tedy vlastnosti, které ke schopnostem dobrého manažera přirozeně náležejí. Připusťme, že zde pan Baldýnský rychleji psal než přemýšlel, a podívejme se na ředitelské působení Iva Mathé ve výše popsaném kontextu.
Posuzujeme-li mathéovskou ČT výhradně na základě jejích výstupů, narazíme na evidentní rozpor mezi velmi dobrou a trvale se zlepšující veřejnou službou ve většině žánrů, solidním finančním managementem (který se navenek projevil mimo jiné kvalitou přejímaných pořadů a úspěšnými koprodukcemi) a otřesným, servilním a neprofesionálním zpravodajstvím.
Existují dvě vysvětlení, proč tomu tak bylo. Je možné, že Ivo Mathé zpravodajství nerozumí a navíc vybral do čela této redakce inkompetentního Petra Studenovského, který na víc než na produkované zpravodajské utrpení v přímém přenosu neměl. Druhá možnost předpokládá, že Mathé přesně chápal své politické limity, tedy že zpravodajství a publicistika odrážely reálné možnosti české veřejnoprávní televize v daném období. ČT zašla právě tak daleko, kam mohla, aniž by si vysloužila nelibost politických stran a následnou hmotnou nouzi, eventuálně zánik v privatizaci. Češi zkrátka dostávali takovou veřejnoprávní televizi, jakou jejich establishment snesl. Pro toto druhé vysvětlení svědčí, s jakou rychlostí a snadností se - i za cenu skandálu - dokázali politici zbavit nekonformního Kytky (mimochodem, Baldýnského zdůvodnění je samo o sobě půvabné: Ivan Kytka se prý provinil tím, že zpravodajství ČT opomnělo referovat o zasedání výkonné rady ODS).
Nezdá se, že by současný stav na Kavčích horách poskytoval mnoho důvodů k optimismu. Místo Kytkovy reformy dostala zelenou Šámalova - jak trefně píše Baldýnský - "neviditelná revoluce", nejschopnější lidé odcházejí nebo už odešli, ostatní si uvědomili, že za daného stavu se neoceňuje kvalita, ale poslušnost, a resignovaně se podvolili nízkému standardu.
Praha, 23.11.1998
Tomáš Pecina
http://web.telecom.cz/cleose/tompecina1.html
Britská Rada pro komerční televizní vysílání ITC podlehla komerčnímu tlaku: povolila komerční televizi ITV zrušit hlavní večerní zprávy ve 22 hodin
V minulých dnech měl šéfové britské komerční televize (která se skládá z šestnácti mezi sebou konkurujících regionálních televizních studií, takže komerční televize není v Británii takový monolit, jako je v ČR televize Nova) velkou příležitost k jásotu.
Podařilo se jim po letech přesvědčit Radu pro komerční televizní vysílání, aby jim povolila zrušit vysílání hlavních půlhodinových večerních zpráv, které se po dobu posledních jednatřiceti let vysílaly pravidelně ve 22 hodin.
Pro komerční televizi to ale byla velká potíž, protože nemohla dost dobře vysílat celovečerní filmy. Začínat s jejich vysíláním v 19.30 nebo ve 20 hodin, to je pro Británii příliš brzo. Veřejnoprávní BBC má hlavní večerní zpravodajství v 21 hodin, a od 21.30 může bez potíží do programu zařazovat celovečerní filmy.
ITV lobovala pro odstranění News at Ten už dlouhou dobu, avšak dosud bezúspěšně. Pokud byli v Británii u moci konzervativci, premiér John Major se osobně zasazoval o to, aby půlhodinové Zprávy ve 22 hodin existovaly na ITV i nadále. Zdůvodňoval to tak, že je potřebné, aby měli občané pluralitní srovnávání mezi televizním zpravodajstvím z dvou hlavních, nejsledovanějších terestrických stanic, veřejnoprávní BBC a komerční ITV. (Komerční kulturní celostátní okruh Channel Four sice vysílá v 19.00 hodin samostatné padesátiminutové zprávy, ale tuto stanici sleduje jen asi 10 procent obyvatelstva, kdežto BBC i ITV sleduje obojí více než 30 procent diváků.)
(Mimochodem, zpravodajství pro komerční televizi ITV vyrábí v zájmu plurality úplně samostatné studio, Independent Television News, které nemá s televizí ITV jinak vůbec nic společného. Tak by to mělo jistě být i v České republice, kde by mělo být zpravodajství televizi Nova odejmuto a Nově by ho měla prodávat úplně samostatná zpravodajská instituce, třeba Reuters.)
Tentokrát však, 19. listopadu, po bouřlivém jednání rozhodla Rada pro britskou komerční televizi Independent Television Commission komerční televizi dovolit, aby zrušila dlouholetou celostátní instituci - jednatřicet let staré News at Ten.
Podmínkou je, že ITV bude muset vysílat během večera dvojí zpravodajství, jedno v 18.30 a druhé ve 23.00 hodin a ve 22.00 hodin se bude muset na ITV vysílat, v přestávce pro reklamy, třeba uprostřed celovečerního filmu, stručný přehled zpráv.
Proti rozhodnutí zrušit News at Ten ostře protestovali premiér Tony Blair i ministr kultury Chris Smith. Výbor britského parlamentu pro sdělovací prostředky vydal zprávu, která ostře odsoudila tuto změnu. Avšak Independent Television Commission konstatovala, že i když je prý pravda, že jsou politikové "právem znepokojeni", televizi ITV by mělo být umožněno, aby novou strukturu vysílání vyzkoušela.
Mnozí politikové reagovali na rozhodnutí zrušit News at Ten neobyčejně hněvivě. Gerald Kaufman, předseda parlamentního výboru pro kulturu, média a sport, konstatoval: "Zaznamenali jsme další mezník na cestě zprimitivňování Británie."
Bývalý premiér John Major vyjádřil názor, že jde o vážnou chybu, která povede k degradaci vysílacího programu stanice ITV. Nezávislý poslanec a bývalý reportér BBC z války v Bosně Martin Bell uvedl: "Znamená to, že zpravodajství je odsunováno stranou, ať říkají cokoliv. Nejde jim o nic jiného než o peníze a o sledovanost."
Před rozhodnutím o této záležitosti obdržela britská Rada pro komerční televizní vysílání ITC velké množství dopisů od veřejnosti. Z 1806 dopisů, které Rada obdržela, se vyjádřilo 82 procent pisatelů, že si přeje zachování News at Ten.
Mimochodem, zpravodajství britské komerční televize se jen velmi málo odlišuje od zpravodajství veřejnoprávní BBC.
Přínášíme výběr názorů k této záležitosti z britského tisku.
Proč by špatné zprávy z ITN měly znepokojit nás všechny
Následující článek, jehož autorem je Fergal Keane, mimořádný zpravodaj televize BBC, vyšel 21. listopadu v deníku Independent.
Existuje jedna otázka, kterou si klade každý zpravodaj BBC, jakmile dorazí do cizí země z domácí základny a vydává se za natáčením zpráv. Vždycky jde vlastně jen o tři slova. Tři velmi důležitá slova. Je tady ITN? A jestliže jsou skutečně na místě přítomni reportéři ze zpravodajského studia komerční televize, reportérovi BBC se okamžitě zvýší tep a velmi se zostří vnímání jeho smyslů.
Naposledy jsem to zažil v Indonésii během lesních požárů, které tam letos tuto zemi vážně poničily. Dorazil jsem do Indonésie a byl jsem ujištěn místními kontakty, že "opozice" na místě není. Tak jsem si pronajal vrtulník a vydal jsem se s kameramanem natáčet hořící lesy. Byl jsem přesvědčen, že máme exkluzívní zprávu.
Navrátili jsme se s dramatickým zpravodajským materiálem. Pak jsem upíjel studený drink v hotelovém foyeru a promýšlel jsem si scénář. Vzhlédl jsem od stolu a uviděl jsem otrhanou a zablácenou postavu Marka Austina, reportéra ITN, za nímž se vláčel obdobně špinavý kameraman. Moje samolibé uspokojení okamžitě vyprchalo. To, že vypadají tak strašně, musí přece nutně znamenat, že byli na nějakém děsném místě. Austin mi nic neřekl, kameraman na mé otázky pokrčil rameny a šel si dát pivo. Zmocnil se mě starý známý nepokoj.
Mark Austin je mým dlouholetým přítelem a konkurentem. Několik let jsme spolu pracovali na Dálném Východě. Neznám lepšího člověka, v jehož společnosti se člověk může večer napít a najíst v nějakém zapadlém koutě světa. Ale Austin je také velmi tvrdý, je to konkurence, kterou musíte pořád sledovat. Austin je jedním z nejlepších reportérů ITN.
Jeho reportáž jsem neviděl, ale jsem si jist, že byla velmi dobrá, plná tradiční energičnosti ITN. Přirozeně, dávám přednost zpravodajství BBC a mám velkou radost, když se nám podaří ITN přetrumfnout. Ale musím přiznat, že v ITN jsou prvotřídní novináři a jen pošetilý reportér BBC by se je snažil ignorovat.
V nejlepších případech produkuje ITN velmi profesionální práci, která je vzorem srozumitelnosti a přístupnosti. Nejlepší reportéři ITN mají přirozený instinkt pro to, co dokáže zaujmout představivost veřejnosti. Jsem také přesvědčen, že existence ITN je velmi dobrá pro zpravodajství BBC. Potřebujeme víc seriózní konkurence. Víte-li že s vámi soutěží vynikající novináři, jaké má ITN, dáte si velký pozor, aby vám nevyfoukli exkluzívní zprávu. Vědomí, že lidi budou srovnávat mezi zpravodajstvím BBC v 21 hodin a zpravodajstvím ITN ve 22 hodin způsobuje, že si velmi zdravě dáváte pozor na to, co natáčíte.
Možná si přestavujete, že novináři BBC nad rozhodnutím zrušit News at Ten nějak jásají. To by dělali jen hlupáci. Smrt News at Ten je špatnou zprávou pro veškerý britský televizní žurnalismus. Rada pro komerční televizní vysílání vytvořila deprimující precedens: když se rozhoduje mezi nejslavnějším zpravodajským pořadem a sledovaností, vítězí sledovanost.
Je pravda, že sledovanost všichni potřebujeme. Vysílat vynikající pořady, na které se nikdo nedívá, je jen plýtváním. Avšak News at Ten měla stále ještě obrovskou diváckou obec a obrovskou loajalitu veřejnosti.
Signál že sledovanost je dnes důležitější než žurnalismus vysílaný v hlavním vysílacím čase, musí nutně šokovat všechny, kteří chtějí zachovat to, aby televize poskytovala všem rozsáhlý a rozmanitý přístup k informacím. Představa, že dramatické rozhodnutí, k němuž večer dospěje parlament, se neobjeví v News at Ten, ale v jakémsi pohřebním zpravodajství ve 23 hodin, kdy většina národa už šla spát, je deprimující.
Úsilí o zachování kvalitní novinářské práce při klesající sledovanosti je vážným problémem pro vedoucí pracovníky televizních stanic všude na světě. Americké televizní stanice tento problém většinou vyřešily zprimitivněním zpravodajství. Zpravodajství se tam sice stále vysílá v hlavním vysílacím čase, ale obsahově je špatné, protože se snaží americké zpravodajské pořady dosáhnout vysoké sledovanosti. Výsledek je často zábavný, náročný či provokující k myšlení však málokdy.
V nejhorším případě vznikají v tomto systému katastrofy, jako údajný skandál "Tailwind", který vyvolal vážnou krizi v CNN. CNN totiž odvysílala falešnou informaci, že americká armáda používala ve Vietnamu nervový plyn. Způsobil to špatný research a honba za vyšší sledovaností.
V současné Americe je zaměřován seriózní žurnalismus na malé, specializované publikum. To přirozeně znamená menší rozpočet na zpravodajství. Jedním důsledkem byl dramatický pokles zpravodajství ze zahraničí v americké televizi. Americká veřejnost, která nebyla nikdy příliš dobře informována o zahraniční politice, je ponechávána ve stavu nevědomosti a nechápe nic, když americká vláda zahajuje zahraničně politické iniciativy, o nichž jim jejich televizní stanice neřeknou nic.
V Británii to tak dosud zdaleka není. Ale se sílící konkurencí od satelitní a digitální televize, tradiční televizní stanice jsou pod tlakem. Neexistuje lehké řešení. Mělo by ale být možné vyrábět takové zpravodajství, jaké produkujeme, na něž se stále budou chtít dívat milióny lidí. Mládež nikdy nebude zpravodajství tolik vzrušovat jako Leonardo di Caprio nebo Kate Winslettová. Ale to neznamená, že bychom tu práci měli úplně přestat dělat.
Jednoho dne bude neexistence News at Ten dobrou zprávou...
napsal Jon Snow, moderátor ITN padesátiminutové zpravodajské relace "Channel Four News" v týdeníku Independent on Sunday:
News at Ten usmrtila milá stará paní Thatcherová, ze svého politického hrobu. Navzdory tomu, že měla ráda moderátora Sira Alistaira Burnetta a celý tým, právě ona zahájila pochod televize ITV od principů veřejné služby do tržního prostředí. [Slavný dokumentární film ITV, kritizující zmasakrování údajných teroristů IRA britskými tajnými agenty v Gibraltaru] Death on the Rock nebyl v pojetí Thatcherové žádnou veřejnou službou.
Thatcherová ITV výrazně zrestrukturalizovala, a to znamenalo, že minulý čtvrtek neměla Rada pro komerční televizní vysílání šanci, aby udržela existenci News at Ten. Kdyby se komerční televizní okruh ITV znovu pokusil jít proti trhu, nakonec by to znamenalo finanční katastrofu.
Představitelka ITC Jane Thanová řekla Jeremy Paxmanovi v pořadu Newsnight, že ITC chce regulovat komerční televizi "jenom volně". To je hezký eufemismus. Odstranění News at Ten bylo od samého začátku dohodnuté předem a všichni v News at Ten to věděli. Jednání Rady pro komerční televizní vysílání byla jen potěmkinovská přetvářka.
Slavné a známé osobnosti se přirozeně za zachování News at Ten postavily, ale vždycky je to podezřelé, když hodně mužů ve večerních šatech bojuje proti změnám v televizi. Loni se pokusil John Major využít svého premiérského úřadu k tomu, aby oslabil dopad reforem Thatcherové a aby donutil Radu pro komerční televizní vysílání nechat News at Ten tam, kde jsou. Tentokráte informovaní lidé věděli, že to už nepůjde. Dnes už v podstatě není ITV televizní stanice veřejné služby, je to plnokrevná, komerční entita a vzhledem k režimu, který vytvořila Margaret Thatcherová, má plné právo se chovat komerčně. Jen se podívejte, kam se poděly pořady ITV proškoly, pro děti, co se stalo s jejími dokumentárními filmy - a nyní přišla řada na zprávy.
Avšak v ITV nyní zavládl nový duch - ředitelé jsou mladší a vědí, čeho chtějí dosáhnout. Tlustá auta BMW, v nichž jezdili jejich předchůdci, už jsou pryč. Tito ředitelé obědvají v kantýně. Tito lidé se nezajímají o chválu odborníků ani politiků: chtějí dělat televizi, na kterou se budou občané dívat, a která bude hodně vydělávat. Vítejte v nové Británii!
Je možná načase, aby začala poctivá debata o tom, co se děje v oblasti televizního vysílání veřejné služby. Každý druhý týden začíná vysílat další sada digitálních televizních okruhů. Co přesvědčí lidi v příštím století, že je koncesionářský televizní poplatek ospravedlnitelný? Je to tvrdá daň, která ostře dopadá na chudé lidi. Proč by neměla mít právo BBC, hlavní televize veřejné služby, vysílat sama reklamu? To jsou tabuová témata - skoro tak tabuová, jako podporovat přesun týmu zpráv News at Ten do budovy ITN.
Ale já se musím přiznat, že ten přesun podporuju, částečně z vlastního zájmu - Channel Four News bude mít jedině zisk, bude-li posílena kultura sledování zpravodajství v podvečer. Ale jde taky o něco jiného. Komerční zpravodajské studio ITN a Channel Four se rozhodly společně investovat 10 miliónů liber (500 miliónů Kč) do renovace zpravodajské relace Channel Four News - od ledna 1999 budou mít tyto zprávy nové studio, novou technologii. ITV taky bude usilovat o to, aby její nové zprávy v 18.30 byly úspěšné. Ne z důvodu povinností televize veřejné služby, ale v důsledku komerčních instinktů investuje ITV rozsáhlým způsobem do zpravodajství. Trh diktuje, aby ITV zahajovala večer se silnou sledovaností - a proto musí ITV investovat do zpravodajství - do investigativní novinářské práce, do dobrých moderátorů, do zpráv, které jsou vyráběny a prezentovány lépe, než to dokáže kdokoliv jiný.
Guardian: Zprimitivňování televizního zpravodajství: ITV činí digitální chybu
Důsledkem likvidace hlavních večerních zpráv News at Ten bude oslabení televizního vysílání veřejné služby a je docela dobře možné, že se ukáže, že zrušení News at Ten bylo chybou i z komerčního hlediska. ITV ztrácí ve 22 hodin sledovanost, a chce si ji udržet vysíláním populárních filmů, i když 5,5 miliónu Britů, kteří sledují News at Ten, je obrovská divácká obec, která daleko přesahuje čtenářskou obec jakéhokoliv denního listu.
Pokud to bude znamenat, jak je pravděpodobné, že více než dva milióny britských občanů přestanou pravidelně sledovat seriózní zpravodajství, občané budou daleko méně informováni. Povede to k podstatnému zbulvárnění vysílání, které je v rozporu s povinnostmi veřejné služby, které má komerční televize ITV vůči občanům.
Independent: Smutná zpráva
Likvidace zpráv News at Ten je důvodem k celonárodnímu smutku. Litujeme toho, protože se nám tyto zprávy líbí a protože je to škoda - zrušení News at Ten povede k oslabení významu zpravodajství v televizním vysílání.
Avšak televize se mění a nemá smysl přidržovat se paternalistické vize "poučující demokracie", v níž jsou masy krmeny tím, co je pro ně dobré, a obalí se to do čokolády zábavných trivialit.
Ve vznikající digitální éře si lidé sami zvolí, zda se budou chtít dívat na filmy nebo na zpravodajství nebo na něco jiného a programová struktura televizní stanice bude mít vliv jen na minimální zájmovou diváckou oblast. Na roztříštěném trhu si sami budeme moci zvolit, zda chceme program kvalitní nebo primitivní.
Věk, v němž se celý národ díval v televizi na jedinou věc, už míjí. Je to možná škoda, ale je to nevyhnutelné.
K diskusi o ČT
V MF Dnes a Reflexu vyšly dva články, které, jak se zdá, dále prohloubily
skepsi Jana Čulíka pokud jde o schopnost českých novinářů analyzovat
situaci ČT obecně a jejího zpravodajství zvlášť. Rozbor těchto článků
(BL, 23.11. 1998) vychází z nostalgie po Havlíčkovi, tedy novináři, který
měl mozek a díky shodě okolností jej mohl nezávisle používat.
Jan Čulík má pravdu, že nejde o analytické články. Jenže i jeho analýza je
poněkud jednostranná, zaměřená víc na profesionální schopnosti autorů, než
na okolnosti, za nichž jejich články vznikají. Existuje přece ediční
politika diktovaná zájmy vlastníků jednotlivých sdělovacích prostředků,
propojenost nejrůznějších zájmů, i prostá lidská obava o zdroj obživy -
novodobá forma censury, chcete-li.
Celá věc má ovšem ještě další rozměr: proč by měly soukromé sdělovací
prostředky publikovat analýzy, které by, nedej bože, třeba povzbudily ČT k
lepším výkonům. To mohou dělat nezávislé Britské listy, ale ne lidi, jimž
je veřejnoprávní sdělovací prostředek stejně pouhým trnem v oku.
Je zajímavé, jaká pozornost se stále věnuje tomu, kolik sedících nebo
stojících moderátorů má být ve studiu a před jakým pozadím. Nejde snad
především o to, jakou informaci divák dostane? Je docela dobře možné, že
móda newsroomu vznikla tak, že začínající TV společnost najmula nejlevnější
prostory, které mohla sehnat, a napchala všechny lidi do jednoho prostoru,
čímž vzniklo "high-tech" pozadí. A ostatní teď vyhazují peníze za
dodatečné vytvoření iluse modernosti, která je divákovi stejně šumafuk.
Co kdyby ČT přišla s něčím originálním?
Pokud jde o počet moderátorů je zjevně základním kriteriem jejich cena a
status (možná, že ne v ČT). Moderátorské hvězdy jsou drahé, takže nedává
smysl, aby ve studiu sdílely svůj čas a dostávaly stejnou odměnu za
poloviční vytížení - ledaže jde o velmi bohatou společnost a kombinaci
moderátorů, která potenciálně přitahuje diváky. Hlavní (večerní)
zpravodajství kanadské CBC mělo před časem dva moderátory Petera Mansbridge
a Pamelu Wallin a fungovalo to velmi dobře. Pak přišla úsporná opatření a
zůstal Mansbridge, kdežto Wallin, po nějakých soudních tahanicích, nakonec
dostala vlastní program a zase to funguje, protože ti dva mají co říct.
V některých diskusních pořadech jsou ve studiu dva moderátoři, jeden
pravicový a druhý levicový (v USA Demokrat a Republikán), každý podporující
hosta svého zaměření (pravice a levice půl na půl). Ve společnosti CNN
to je třeba pořad "Capital Gang" nebo "Crossfire" (povšimněme si jak jména
odrážejí realitu USA - v prvním případě jde o novináře (proč gang?), kteří
se zabývají politikou vlády ve druhém o tasení koltů, byť pomyslné.)
Kanadská CBC má pro podobný pořad, kde levici zastupuje dáma představující
kombinaci životem umírněné feministky a sociální demokratky kanadského
stylu. Zbytek politického spektra representuje pěkně oblečený pán, který
se trochu podobá Pavlu Tigridovi. Protože Kanada je víc na hokejky než na
kvéry, pořed se jmenuje "Face off" (vhazování).
Situace je poněkud jiná v ranních zpravodajských pořadech jejichž
moderování je odrazovým můstkem pro další kariéru. (Obecně se dá říct, že
čím větší hvězda, tím déle může ráno spát.) Vzhledem k relativní láci
těchto moderátorů je běžným zvykem, že vystupují ve dvojici až trojici.
Jeden na hlavní zprávy, druhý na počasí a třetí na sport. Jjejich počet,
způsob projevu (vsunují mezi svoje oficiální vstupy odlehčovací konversaci)
a rekvizity (kafáč na stolku) mají navodit představu, že jste si zrovna
zasedli ke kávě, třeba cestou do práce v bystru, a posloucháte, co vedle
u stolu říkají lidé, které znáte od vidění.
Toto aranžmá ovšem vyhovuje pouze v případě, že divák nemusí ráno zběsile
vyrážet z domu. Jan Jirák má pravdu, když tvrdí, že "Ne každý má po ránu
chuť dívat se na párek rozjásaných mladých lidí, kteří se na obrazovce
chovají rozjíveně, mluví nespisovně, jedí a pobíhají po studiu." Tito
moderátoři, respektive jejich projev ovšem odráží základní trend doby -
podstatné není sdělení, ale obal. Je-li televisní program v rukách
zastánců této bezmyšlenkovité modernosti, je snadno možné, že zmíněná
povrchnost začne odpuzovat.
Pokud jde o řazení zpráv, nemyslím si, že Jana Bobošíková má absolutní
prravdu, když se pozastavuje nad tím, že "Místo odložení hrozícího útoku na
Irák, což je informace důležitá pro celou veřejnost, se hned za první
zprávou o sporu církve s vládou dozvíme už po několikáté cosi o moravské
akademii. A v situaci, kdy už po třetí za týden jsou zhanobeny židovské
hroby a hoří ku-klux-klanový kříž by bylo potřeba, aby ČT tyto příhody
komplexně zpracovala a vyhodnotila. Místo toho je presentována zpráva o
spadlém vrtulníku, která už běží týden."
Domnívám se, laicky ovšem, že význam zprávy, v daném případu o Iráku,
určuje to, co vlastně chce editor divákovi sdělit. Jde-li o informaci ve
stylu "osmistého padesátého třetího dalšího vážného varování" poslaného
kdysi Čínou Taiwanu, pak může být cosi o moravské akademii vskutku
důležitější. Něco jiného by bylo, kdyby stejná zpráva byla provázena
analýzou postojů jiných zemí a situace vůbec, aby si posluchač mohl
svobodně vytvořit vlastní názor a pak, obrazně řečeno, vyrazit k Americké
ambasádě buď s pruhovanou vlajkou nebo s molotovovým koktejlem.
Pokud jde o rasismus, tak komplexní vyhodnocení těchto událostí je snad
(proboha) náplní práce ministerstva vnitra. Samozřejmě, že by to měli
novináři rozebírat a donutit vládu, aby agendu týkající se projevů rasismu
neodsouvala do pozadí. Není snad vláda, která nevystupuje důsledně proti
rasismu, sama rasistická. Zase, jde o to, co je do vysílání povoleno a co
ne. Troufnou si Puchalský se Šámalem "poškozovat" zájmy republiky v době,
kdy potřebuje vypadat spořádaně, aby Evropa ještě nakonec neucukla. V
době, kdy to konečně trochu utichlo s Romy? Proč by měli být havelštější
než Havel, moralizovat a předstírat, že nějaký skinhed, zabitý cikán nebo
poničený židovský hrob opravdu nedá celé společnosti spát.
Vrtulníky padají i v Kanadě. Zrovna nedávno se jeden rozpadl ve vyduchu.
Tato událost vzbudila daleko větší ohlas než oportunistické manévrování
Clintona a Blaira kolem Iráku, protože je vnitropoliticky důležitější.
Proto se znovu a znovu mluví o oné tragedie, ale postupně v nových
souvislostech (stav výzbroje kanadské armády, špatná udržba, nedostatek
náhradních dílů atd). Původní zpráva se samozřejmě opakuje už několik
týdnů, ale každé opakování ji doplňuje o nový rozměr.
Úroveň ČT je taková, jakou ji chtějí politikové mít. V článku Jany
Ciglerové jsou v pasáži o nové krvi v ČT dva zajímavé výroky. Jakub
Puchalský uznává, že ve zpravodajské redakci pracuje mnoho lidí,kteří
nemají odpovídající zkušenost a potřebné znalosti. "Ale jsou talentovaní, a
rychle se učí", podotýká. Jenže co když to samé platí o něm samotném. Co
když se rychle učí ne vlky odhánět, ale výt s nimi. Co se líbí Zdeňkovi
Šámalovi u jeho personálu ("dá se tvarovat") se stejně tak může zamlouvat
politikům u současného vedení ČT.
Ještě malou poznámku na závěr. Škoda, že se profesorky Osvaldové nikdo
nezeptal, kolikrát na nedostatky v práci ČT kdy upozornila, a jak svoji
analýzu používá v pedagogickém procesu. Dá se totiž předpokládat, že řada
těch "tvárných" zaměstnanců "bez potřebných znalostí" přichází právě z
její katedry.
Jiří Jírovec