"Stupidní" tabáková reklama
Zatímco v případě zákona o provozu na pozemních komunikacích bylo v centru pozornosti zda zachovat či zrušit omezení rychlosti, v případě včera projednávaného vládního návrhu novely zákona o regulaci reklamy je hitem reklama na tabák.
Tu by novela měla prakticky zakázat a zákonodárci se přeli, zda je to nutné a zda to není škoda. Když už se nezakazuje prodej cigaret, proč přijít o miliardy z reklamy? Ptají se jedni.
Odpověď je tradiční: Evropská unie. Podle názoru reklamních agentur, producentů tabáku, a pravicových poslanců ovšem vláda předložila zákon, který je přísnější, než je nutné.
Navíc se neví, jak unijní směrnici o zákazu tabákové reklamy posoudí Evropský soudní dvůr.
Osud tabákové reklamy nakonec sněmovna odročila na září, a ve vzduchu nechala viset otázku, zda reklama má či nemá vliv na spotřebu tabáku a na koho je vlastně zaměřena.
Kdyby vliv na spotřebu neměla, proč by do ní výrobci kuřiva cpali miliardy?
Také je zvláštní představa, že by reklama nebyla orientována na nové klienty, tedy na mládež a že by se omezovala pouze na staré zákazníky, tedy přesvědčovala přesvědčené.
Tomu nevěří ani premiér, který včera řekl, že reklamy jsou obecně natolik stupidní, že mohou ovlivnit pouze pubertální část obyvatelstva.
Asi to myslel dobře, ale bohužel se mýlí.
Reklama obecně funguje, a jestliže je stupidní, pak právě proto, aby fungovala.
Reklamní agentury ve spolupráci s psychology, sociology a experty na veřejné mínění vědecky zkoumají, co na nás platí a výsledkem mnohaletého bádání je právě výsledná stupidita.
Reklamní kampaně na cigarety ostatně nejsou o moc
stupidnější, než předvolební billboardy.
A o reklamách na politiky také bohužel nelze říct, že ovlivňují pouze občany v pubertě. Bonmot nesedí, je to složitější.
29. června 2000