pátek 30. června

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby ČR a EU:
  • Odpor vůči Evropské unii ve východní Evropě roste (International Herald Tribune) České bankovnictví:
  • Američan, který chce zachránit Českou spořitelnu (Financial Times) Reakce:
  • Epicentrum, Jan Čulík a novinářský aktivismus (Tomáš Pecina) Česká televize:
  • Rozumí Dušan Chmelíček podstatě novinářské práce? Pár obecnějších poznámek nad rozhovorem s Tomášem Pecinou (Jan Čulík)
  • Dopis z České televize: Šámalův rezignační dopis nebyl adresován nikomu (Jiří Tráva) Novela volebního zákona v ČR:
  • Boj o způsob uchvácení moci (Jan Hora) Svět:
  • Polovina všech dnes patnáctiletých chlapců v některých afrických zemích zemře na AIDS Věda:
  • Nový věk klonování pro nové léčebné metody (Guardian)
  • Kód člověka (Ivan Hoffman) Politika a ekonomika:
  • Publicita o lidském genomu jen skrývá brutalitu globálního kapitalismu (Guardian) Zdraví a politika:
  • "Stupidní" tabáková reklama (Ivan Hoffman)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • "Stupidní" tabáková reklama

    Ivan Hoffman

    Zatímco v případě zákona o provozu na pozemních komunikacích bylo v centru pozornosti zda zachovat či zrušit omezení rychlosti, v případě včera projednávaného vládního návrhu novely zákona o regulaci reklamy je hitem reklama na tabák.

    Tu by novela měla prakticky zakázat a zákonodárci se přeli, zda je to nutné a zda to není škoda. Když už se nezakazuje prodej cigaret, proč přijít o miliardy z reklamy? Ptají se jedni.

    Odpověď je tradiční: Evropská unie. Podle názoru reklamních agentur, producentů tabáku, a pravicových poslanců ovšem vláda předložila zákon, který je přísnější, než je nutné.

    Navíc se neví, jak unijní směrnici o zákazu tabákové reklamy posoudí Evropský soudní dvůr.

    Osud tabákové reklamy nakonec sněmovna odročila na září, a ve vzduchu nechala viset otázku, zda reklama má či nemá vliv na spotřebu tabáku a na koho je vlastně zaměřena.

    Kdyby vliv na spotřebu neměla, proč by do ní výrobci kuřiva cpali miliardy?

    Také je zvláštní představa, že by reklama nebyla orientována na nové klienty, tedy na mládež a že by se omezovala pouze na staré zákazníky, tedy přesvědčovala přesvědčené.

    Tomu nevěří ani premiér, který včera řekl, že reklamy jsou obecně natolik stupidní, že mohou ovlivnit pouze pubertální část obyvatelstva.

    Asi to myslel dobře, ale bohužel se mýlí.

    Reklama obecně funguje, a jestliže je stupidní, pak právě proto, aby fungovala.

    Reklamní agentury ve spolupráci s psychology, sociology a experty na veřejné mínění vědecky zkoumají, co na nás platí a výsledkem mnohaletého bádání je právě výsledná stupidita.

    Reklamní kampaně na cigarety ostatně nejsou o moc stupidnější, než předvolební billboardy.

    A o reklamách na politiky také bohužel nelze říct, že ovlivňují pouze občany v pubertě. Bonmot nesedí, je to složitější.

    29. června 2000



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|