|
Právo, list poníženýchTomáš PecinaSlovy dost příkrými odsoudil ve svém článku Marek Houša deník Právo. Ačkoli patřím k častým kritikům tohoto periodika, myslím, že Houšova kritika se nepřiblížila pravdě.Deník Právo je na současném českém mediálním trhu jediným skutečně konzervativním listem. Je orientováno na starší čtenářskou generaci a spíš než pragmatismem, který mu připisuje Marek Houša (i když i ten je občas patrný), se jeho názorová linie vyznačuje skepsí a zklamáním z polistopadového vývoje. Základním momentem úspěšné marketingové strategie Práva je myšlenka emancipace lidí, kteří v minulém režimu jednali tak, že to nyní pociťují jako osobní trauma. Právo je svým laděním očišťující: nejde sice tak daleko, že by politický vývoj po roce 1989 označilo za deviaci, jako to činí komunisté, ale klade mezi oba dva režimy nevyřčené morální rovnítko. Zároveň s tím Právo efektně využívá principu výkladní skříně: tím, že získalo Jiřího Hanáka, své komentáře v něm publikuje nestranný a dobře informovaný Alexandr Mitrofanov a občas se v něm objevují i texty významných osobností stojících mimo strany (např. Václava Žáka), vyvolává představu, že jeho komentářové stránky jsou otevřeny polemickým názorům. Pravda je samozřejmě opačná: neexistuje jiný deník, který by tak silně potlačoval nepříjemné názory a zamlčoval nežádoucí fakta. Účinný marketing z hlediska čtenářů doplňuje šťastná volba partnerů. Jak jsem upozorňoval na příkladu rozhovoru s Václavem Fischerem, servis inzerentům sahá po úroveň PR článků; má-li inzerent jistotu, že zadáním inzerce si zároveň zajistí naprosté vyloučení negativních referencí nebo dokonce kritiky své firmy, je to samozřejmě vítaný bonus (ze zdrojů blízkým redakci Práva je známo, že se tento princip uplatňuje dokonce preventivně a o českých firmách se smí psát jen kladně - vždyť co kdyby se náhodou staly inzerenty!). Vazba deníku na ČSSD dovolující stranickým papalášům publikovat na komentářových stránkách absolutně cokoli by rovněž v podmínkách normálního mediální trhu list zařadila na úroveň partajního věstníku, bez šance na oslovení širšího publika. V České republice, kde představa o funkci médií v demokracii byla po čtyřicet let deformována, se to považuje za normální jev. Právu je ovšem třeba přiznat i řadu kladných rysů:
|