Proč je reklama tak hloupá?
Buďte moudrými podnikateli a podporujte samostatné myšlení, aby vás brzo neznárodnili
Chtěl jsem jen napsat, že je dobře, jak Britské listy vyvěšují svou
vlastní Poezii v metru. Mě taky některé ty básně v metru moc nestrhly, i
když si cením toho, že přece konečně jen někdo sehnal sponzora a přemluvil
Metro.
Je zajímavé, že se běžné obchodní firmy nederou o to, aby takovou
akci sponzorovaly - vždyť by byly napsané na každém plakátku s básní, a je
to něco jiného, než obyčejný reklamní poster, tak snad to zvyšuje
pravděpodobnost, že si toho lidí všimnou, ne?
Osobně si myslím, že je to
zase tím, že rozhodující lidé v českých firmách a v jejich reklamních
odděleních jsou bohužel v podstatě nekulturní a nevzdělaní - nemyslím na
množství vysvědčení že školy, ale na vzdělanost jakožto lidský a společenský
rozhled...
Mám zkušenost, že je těžké přemluvit kohokoliv, aby sponzoroval
vzdělávání, protože významné firemní osoby dětinsky podléhají neblahým
vzpomínkám a strachům z vlastních školních let, a myslí si, že sponzoringem
dnešních školních reforem by asi nějak finančně odměnili své nenáviděné
učitelé z dob namnoze předpřevratových... není to náhodou zastydlá puberta?
Podobně to myslím vypadá se vztahem majitelů peněz i ke kultuře - i ona byla
u některých lidí více součástí školy než součástí rodinné výchovy, a proto k
ní dneška mají vztah bojácný a ukřivděný.
NEVYČÍTÁM JIM TO!
Chápu, že co
zlého nám škola udělala jako dětem, věží v nás hluboce a po celý život a
není věci rozumového rozhodování se toho zbavit. Jen na to chci upozornit,
protože doufám, že aspoň někteří, ti chytřejší, se pokusí svou negaci školy
překonat, když si uvědomí její prameny.
Ještě jeden argument pro péči o vzdělanost:
Když politikové a národohospodáři smějí počítat s tím, že národ je vpodstatě
neschopen kriticky uvažovat, vyhodnocovat důvěryhodnost informací, které k
němu média a propaganda přinášejí, pak je nasnadě, že se mohou rozvíjet
takové ostudné komedie jako spory mezi Zemanovými poradci o diskreditaci P.
Buzkové.
Podstatou toho, že mohou o ní vypouštět jakékoliv pomluvy nebo pravdivé
zprávy, aby ji znemožnili, i podstatou toho, že se pak mohou vzájemné udávat
a špinit, je myslím to, že počítají s tím, že národ voličů jim sedne na lep,
skočí na špek - tím, že pomluva stejně jako pravdivá špatná zpráva o
komkoliv má u nás mocný "odběr", že se chytí a šíří a působí.
Kdyby se
museli obávat toho, že při případně pravdivé zprávě o kolaboraci, osobním
nemravném chování atd. si každý Čech udělá svůj názor podle toho, jaké sám
vyznává hodnoty, pak by se museli obávat, že mnoho lidí si řekne "No jo, ono
to s tím týráním dítěte může být různé - někdo ji viděl holku plácnout přes
zadek, a hodí se mu to rozmazat, jenže já proti občasné facce nejsem...",
jiný naopak bude souhlasit s nejpřísnějším tretem pro rodiče-mučitele, nebo
se někteří voliči dají znechutit tím, že někdo je v registru STB, a jiní si
řeknou "Ale k čemu budeme pořád hledat minulé viny?" - prostě kdyby měl
každý SVŮJ názor, ať takový, nebo makový, hlavně když svůj a podložený
úvahou a argumenty, pak by pomlouvači a propagandisti měli velmi těžkou
práci nakukat veřejnosti o Buzkové že je světice, nebo hanebnice.
A který podnikatel si myslí, že pro jeho zboží jsou lepšími odběrateli
manipulovatelní hlupáci, měl by si uvědomit, že tito lidé budou volit vlády,
které ho možná znárodní pro "nadměrné zisky" a podobná hlupáctva. Typ člověka, který tupě konzumuje zboží, taky tupě konzumuje ideje a přináší tupé politické a
hospodářské poměry.
Být myslícím podnikatelem se nedá nikomu přikázat, ani se mu nedá zakázat
být tupým byznysmenem, nejde o zákazy-příkazy. Moudré jednání je dnes
častější ve společnosti lidí s rozhledem a vzděláním, a v národech, kde se o
tohle pečuje, je i větší pravděpodobnost, že se moudřejší lidí procpou
dokonce i do tak nemoudrých míst, jako je premiérství nebo poradcovství
vlády...