| ||||||||
Otazníky nad Afghánistánem(zamyšlení nad květnovou cestou vysokého komisaře pro uprchlíky OSN R. Lubberse po Iránu, Pákistánu a Afghánistánu)Jan KovaříkV Afghánistánu na počátku května sníh již nepokrývá svahy Hindúkuše. Je to příjemný čas, kdyby ovšem namísto návratu paštunských pastevců s jejich stády z Pákistánu zpět do Afghánistánu, jak se tomu dělo několik set let, afghánští mudžáhidové opět nenaolejovali své zbraně, tentokrát místo starých britských ručnic staré a osvědčené kalašnikovy, a kdyby opět nezačali řešit své spory. Pouze z pohledu slunného počasí panujícího nad Afghánistánem by se zdálo, že vysoký komisař pro uprchlíky OSN R. Lubbers si nemohl vybrat horší čas pro svou misi, jejímž cílem není nic jiného, než ukončení exodu místního obyvatelstva z Afghánistánu. Aby tomu tak bylo, je třeba maličkosti - dosažení příměří mezi Tálibánem (s výjimkou Pákistánu, SAE a Saudské Arábie mezinárodně neuznané moci v Afghánistánu) a oddíly mezinárodně stále uznávané, nicméně v září 1996 svržené vlády prezidenta B. Rabbáního. Toto svým způsobem odtažité téma se dotýká i České republiky, protože je třeba mít na mysli dvě podstatné skutečnosti. Jde především o legislativní normu ČR, jíž jsou sankcionovány kontakty s afghánským hnutím Tálibán, kterou přijal Parlament České republiky na jaře loňského roku a která reaguje na předchozí sankce RB OSN a Rady EU vůči Tálibánu, a dále o fakt, že mezi ilegálními imigranty, kteří se různými cestami dostávají do Čech, jsou Afghánci velmi hojně zastoupeni. Vzato do důsledku, i tito Afghánci na území České republiky mohou náš integrační proces směrem k Evropské unii komplikovat, neboť některé země EU při projednávání kapitoly o volném pohybu osob upozorňují na naši nepřehlednou imigrační politiku, která by při zcela volném režimu na hranicích ČR se členskými státy EU znamenala vážné nebezpečí z hlediska nekontrolovaného přílivu nežádoucích imigrantů. Bylo by velmi dobré, především pro samotný Afghánistán, kdyby Lubbersovo úsilí bylo korunováno úspěchem. Je však třeba si položit otázku, zda příměří v Afghánistánu je za současné situace vůbec dosažitelné a zda exodus uprchlíků z této země je skutečně zapříčiněn občanskou válkou. OSN se totiž v Afghánistánu angažuje od doby ruské intervence. I tehdejší SSSR nakonec pochopil neřešitelnost vztahových problémů uvnitř Afghánistánu, stejně jako svou neschopnost řešit tuto neřešitelnou situaci způsobem, který by alespoň částečně ospravedlnil jeho vměšování. Moskva se poučila, v roce 1988 podepsala ženevské dohody a v únoru 1989 stáhla z Afghánistánu svá vojska, byť musela počítat s tím, že jí nainstalovaná vláda prezidenta Nadžibulláha v Kábulu dlouho nevydrží. Kupodivu vydržela až do dubna 1992. Ponechejme stranou, jak je možné, že se Tálibán v tak krátké době stal pánem celého Afghánistánu. Přesto je třeba zdůraznit nepochopitelnost, že mladí učedníci Koránu, převážně paštunští mladíci, kteří získali náboženské vzdělání v madrasách v utečeneckých táborech na území Pákistánu, dokázali zlikvidovat zkušené oddíly takových válečníků, jakými byly jednotky Hekmatjára či Dostúma. Podpora ze zahraničí v počáteční fázi tažení Tálibánu po Afghánistánu je ale nezpochybnitelná. Vznik Tálibánu ovšem rozhodně nebyl inspirován Íránem nebo OSN. Současní vládci v Kábulu rozhodně nechovají sympatie k šíitskému Íránu. Fenomén Tálibánu pak ještě více zkomplikoval právě OSN jakékoli její snahy o mírové řešení situace v Afghánistánu včetně pokroku v oblasti repatriace milionů afghánských běženců. Jisté vodítko pro hledání odpovědí na otázku, kdo podporuje Tálibán, poskytuje okruh zemí, které novou kábulskou administrativu za téměř pět let její existence diplomaticky uznaly. Ať již byl vznik Tálibánu inspirován kýmkoli, Tálibán své zahraniční spojence rozhodně zklamal.
Symptomatickou pro další vývoj v Afghánistánu může být i otázka krachu řady plánů v rámci ECO (Organizace hospodářské spolupráce), které počítaly s výstavbou energetických projektů, zejména pokud jde o původní představy o využití území Afghánistánu jako mostu pro začlenění zemí Střední Asie do světového hospodářství bez ruského zprostředkování. Každopádně přírodní bohatství Střední Asie, ale i samotného Afghánistánu, je pro zahraniční těžařské společnosti a investory velmi zajímavé. Nicméně příprava realizace pilotního projektu, jehož rozsah šel nad rámec spolupráce v rámci ECO, a sice plynovodu z Turkmenistánu přes západní Afghánistán do pákistánského terminálu Gwadar na pobřeží Indického oceánu, byla americkou společností Unocal zastavena v prosinci 1998. Právě od tohoto okamžiku je patrný svým způsobem formální mezinárodní tlak na administrativu Tálibánu, kdy se k počátečnímu odmítavému postoji Ruska přiklonily i Spojené státy a nakonec i OSN svými původními sankcemi i sankcemi z počátku letošního roku. Další vývoj v Afghánistánu je jen velmi těžko odhadnutelný. Bude-li však Tálibán i nadále disponovat podporou části politického spektra Pákistánu a finanční pomocí některých kruhů ze zemí Perského zálivu, lze počítat s neměnnou situací uvnitř země, pokud však současní kábulští fundamentalisté neporuší svůj příslib neexportovat, alespoň prozatím, svůj koncept tradiční islámské společnosti za hranice Afghánistánu. Je ale otázkou času, jak dlouho bude bezprostřednímu okolí Afghánistánu vyhovovat tato v současné době vnitřně slabá a vyčerpaná zem, a to bez ohledu na obviňování z její podpory mezinárodního terorismu a obchodu s narkotiky. Zatím se však zdá, že vnitřně rozháraný Afghánistán všem vyhovuje. Aby byl zastaven proud exulantů, respektive aby byly vytvořeny podmínky pro repatriaci milionů Afghánců, je nutné, aby v Afghánistánu nebyl Tálibán. Tálibán ale v současné době představuje jedinou integrační sílu v Afghánistánu, která je schopna zabránit občanské válce v rozsahu, jehož jsme byli svědky před rokem 1995. Tálibán je současně jediná síla, která je schopná zabránit rozpadu Afghánistánu, přičemž tyto obavy existovaly právě do poloviny 90. let v podobě různých koncepcí "velkého Paštunistánu", "velkého Uzbekistánu" a možná některých dalších "velkých". A vůbec nejpodstatnějším je problém poválečné rehabilitace této země. Kdyby bylo dosaženo skutečného míru v Afghánistánu, první otázkou by bylo, kdo zaplatí odminování země, kdo přispěje na obnovu zavodňovacích zařízení, kdo přispěje k obnově dopravní a energetické infrastruktury, kdo zaplatí repatriaci uprchlíků, sociální a ekonomické programy nezbytné pro normální fungování této země. Přirozeně by měly platit všechny státy, které byly zaangažovány do dění v Afghánistánu od roku 1979. Měl by přispět celý klub "přátel Afghánistánu" počínaje jeho bezprostředními sousedy až po velmoci, které ještě v podmínkách bipolárního rozdělení světa řešily své vztahové otázky na úkor obyčejných Afghánců. Proto nejsme svědky skutečně efektivního tlaku na Tálibán, proto do této země i nadále proudí zbraně a opačným směrem zase desetitisíce uprchlíků. Tento stav vyhovuje i Tálibánu, který za situace, kdy kontroluje téměř devět desetin afghánského území, počítá s definitivní porážkou vnitřní opozice. Představa porážky oddílů Masúda během jedné letní ofenzívy je důvodem, proč Kábul bude negovat jakékoli nabídky OSN na zprostředkování příměří. Politický proces po ukončení bojů v Afghánistánu by totiž opět nastolil otázku dělení moci a pro Tálibán víc než opodstatněné riziko, že by byl v případě voleb nebo alespoň šúry či velké džirgy značnou částí afghánské populace odmítnut. Jak dlouho bude tato neochota ke kompromisu trvat, záleží proto jak na vnějším okolí Afghánistánu, tak i na samotných Afgháncích. Autor je zahraničněpolitický analytik Související linky Lubbers - Další informace (angl.) Vysoký komisař OSN pro uprchlíky (angl.) World Food Program (angl.) Online encyclopedie Afghánistánu (angl.) Afghánská vláda (angl.) CIA World Fact Book: Afghánistan (angl.) Taliban Online (angl.) Asia Media Online (angl.) |
||||||||
|