Havlova esej Moc bezmocných a dnešní globalizující se společnost
 Jisté společné znaky komunistického a západního světa
       Když v roce 1978  napsal Václav Havel známou esej Moc bezmocných,   nevěděl, kam se bude společnost dále vyvíjet,  kdy a jak se případně přerodí totalitní politický systém - v té  době u nás pronikající prakticky všechny sféry života - do formy, jež  by mu umožnila další existenci nebo se tento systém, pod tíhou své  zřejmé rostoucí odtrženosti od reality, zhroutí. 
Přesto už tehdy  v závěru této své práce Václav Havel nastínil několik poměrně  odvážných otázek o  postavení člověka v dnešním světě vůbec, když poukázal na jisté  korespondující znaky, jimiž se vyznačují západní společnosti žijící  v demokratickém systému s tržní ekonomikou vzhledem právě  k technokratickým společnostem totalitním. 
 V tomto textu bych  rád konfrontoval tyto zajímavé myšlenky s realitou po bezmála  dvaceti letech a pokusil se analyzovat význam a příčiny paralel, jež  bude možno případně vypozorovat. 
K tomu bude nutné, abych se  pokusil stručně vyjádřit hlavní aspekty Havlovy analýzy toho způsobu totalitní společnosti,  jenž fungoval s různými menšími odchylkami ve všech zemích  "východního bloku",  protože to je jádrem a východiskem jeho  úvahy.
 Především bych, ale nastínil svůj pohled na problém organizace  společnosti, když otázka jak zařídit "efektivní" fungování  společnosti je asi, ve větší či menší míře, hlavním iniciátorem  vzniku většiny humanitních věd, ale také (a možná především) vzniku  různých ideologií a tedy i politiky a zápasů o ideje  v nenásilných i násilných formách .
 Je asi přirozené, že chceme žít ve společnosti, která nějakým  způsobem  funguje - to znamená, že existují  jisté principy a vazby, které umožňují  člověku jako jednotlivci se orientovat v konkrétních situacích  jeho života a zajišťovat potřeby pro svůj život ve spolupráci  s jinými tak, aby mohl co nejlépe realizovat své bytostné zájmy. 
 Ale právě zde se asi nachází také největší prostor pro různé  interpretace a konstrukci různých ideologií trpících často vzájemně  vražednou záští - v onom chápání toho, co to znamená  fungovat. Problémem je podle mého  názoru to, že tomuto  fungování je většinou rozuměno ve smyslu technickém, tj. že se lidé  snaží nacházet ve způsobu organizace společnosti   determinovatelné vztahy  a na jejich základě odvozují jisté koncepce, které pak zpětně  bývají aplikovány na společnost, ovšem často totálně.   Tedy determinováním všech vztahů.  To je nebezpečím především "technického" přístupu ke světu - chápání  společnosti a světa jako stroje, ačkoli obrovsky složitého, přesto  v důsledku determinovatel ného.
  
    Tato "totálnost" má trochu jiné  aspekty dnes a trochu jiné v pokusech o totalitní společnosti  komunistického typu (slovem  totalitníbych zde chápal tu společnost, jež existovala  v zemích sovětského bloku, a která byla zatím nejvíce  propracovaným pokusem o opravdovou totálnost - tedy přibližně to, co  Václav Havel označuje jako společnost  post- totalitní). 
 Klasická totalita byla aplikována mocensky shora - technokratická společnost je dnes organizována jinak
  "Klasická" totalita  byla aplikována víceméně mocensky "shora", když různými propagačními  cestami byla většinou (komunistická) ideologie zafixována do vědomí  velké části společnosti, což umožnilo ve jménu této ideologie často  poměrně snadno převzít moc a reorganizovat systém fungování  společnosti, ve většině případů již prakticky nezvratným způsobem.
 Na  druhé straně postup "technokratické" organizace   společnosti  dnes  je dosti zásadně jiný - je zosobněn důrazem na  "racionální chování ekonomických subjektů" a viděním člověka  jako jedné z ekonomických entit, která má dva spolu související  "faktory své dynamiky" (tedy principy jednání): snahu o maximalizaci  svého bohatství a snahu se stále rozhodovat ekonomicky "racionálně" -  tedy determinovaně. 
Toto není příliš zřejmé v lokálním měřítku,  kde jsou samozřejmě vždy různé faktory, které ovlivňují chování lidí  ekonomicky "neracionálním" způsobem, ale tyto diference mizí v globálním měřítku. 
 Z pohledu nadnárodní společnosti vyrábějící pro milióny lidí po  celém světě nejsou odlišnosti v preferencích lidí jako  jednotlivců prakticky vůbec důležité - dívají se (a pro své  vlastní přežití na trhu se tak musí dívat) na své spotřebitele jako  na  statistické soubory,  pro které masově vyrábějí různé produkty.
 V globální ekonomice  musí firma fungovat podle jasných pravidel, aby přežila, a  nejdůležitějším aspektem pro její úspěch jsou včasné a jedinečné  informace o tržních příležitostech, jak na vstupu, tak na výstupu (v  prodeji).  
 Důsledkem mezinárodní ekonomické racionálnosti je nivelizace kultur
    Ekonomická racionálnost na globální úrovní je již prostým  faktem, ovšem faktem, který vede k zásadním důsledkům na úrovni  lokální - nutným důsledkem globalizace je totiž  nivelizace  kultur a postupně  také jednotlivců,  což zcela prostě souvisí s maximalizací zisku firem,  které snižují náklady při zvyšování objemu výroby -  výnosy  z rozsahu -  a při standardizaci  výroby.
 A marketingová oddělení globálně působících společností mají  samozřejmě vzhledem k  velikosti firemního zázemí také poměrně  velmi propracované - tedy působivé - nástroje své propagace  k masovému prosazení vlastních výrobků, což jim velmi ulehčuje  existence masmédií. Nivelizace lidstva ekonomickou racionalitou  plyne tedy přímo z ekonomických zákonů.
Tato totalitarizace má naději na úspěch
Tento způsob totalitarizace vztahů v lidské společnosti  má mnohem větší naději na úspěch z mnoha důvodů:  především  pomalu (ovšem v době prudkého rozvoje informačních technologií  čím dál rychleji), ale pevně jsou budovány "techniky" pro efektivní  globální fungování ekonomických subjektů (zdokonalování informačních  kanálů, zvyšování dosahu a komplexnější služby masmédií, zlepšování  dopravních služeb) a na formální úrovni jsou   standardizována pravidla pro chování a vztahy  ekonomických subjektů  ve většině zemí na  světě (jednotný způsob organizování obchodních vztahů v tržních  ekonomikách).
 Pokud jsou všude stejná pravidla, je možno přistupovat  na trh všude podobným způsobem, což vede do značné míry ke snižování  významu regionálních specifik,  tradic a norem, jež stojí  mimo standardizovaná pravidla.
 To, jestli potlačení důležitosti  kteréhokoli z lokálních specifik ve prospěch standardizovaných  pravidel je dobré nebo špatné, je určitě nutno posuzovat případ od  případu, v každém případě to bude - alespoň z globálního  hlediska - efektivnější. 
A to je myslím důležitým aspektem pro úspěch  tohoto způsobu totalitarizace lidské společnosti: že si postupně a  prakticky nenásilně (alespoň tedy není nikdo, kdo by mohl poukázat na  to, že globalizace má nějakou  "osobní" odpovědnost za jakékoli násilí) globálně připravuje  determinované "techniky" určující chování velkých ekonomických  subjektů.
 Tedy na rozdíl od "klasického" nástupu totality zde není  nikdo, kdo by nejdříve převzal formálně  moc a  z pozice moci pak totální vztahy nastolil.
 A tedy jednotlivý  občan si zvyšování  totalitarity vztahů na globální úrovni nemá důvod uvědomovat a ve  svém každodenním životě ji kolem sebe ani nevidí - koncové  prodejní články nadnárodních společností samozřejmě většinou  v osobním styku nepřistupují k zákazníkovi jako  k položce statistického souboru, ale snaží se splnit jeho   individuální přání. Individuální preference jsou ovšem do značné míry  určovány prostředím, ve kterém zákazník žije a pokud v důsledku  standardizace pravidel bude i toto prostředí konvergovat  k jistému standardu, budou tato "individuální přání" vlastně  velmi dobře odhadnutelná. 
Zvláště pokud díky masmédiím budou  preference a vkus lidí stále dál nivelizovány k určitému  prototypu - a to přesto, že bude třeba reklama často zdůrazňovat jedinečnost daného výrobku, služby,  stylu života. 
V tom je možná ono kouzlo konzumní společnosti:  že maskuje unifikaci jedinečností a tedy unifikuje  jedinečnost. 
Což se zdá jako paradox, ale myslím, že právě   na tomto paradoxu konzumní  společnost stojí. 
Pravděpodobně přirozenou potřebou člověka je  nějak se realizovat, nějak vyniknout. Ale ve světě, kde je možno  v masmédiích každý den sledovat výsledky konání jiných (ať už  reálných či "zfilmovaných"), kterých většina jednotlivců nemůže  v dohledném horizontu dosáhnout, je pravděpodobné, že rezignují  na vlastní aktivitu, na cílevědomou práci vlastním směrem, na vlastní  životní projekt. 
Naštěstí zde pro všechny existuje alternativa:  možnost si své vyniknutí "koupit" a to poměrně levně - stačí se  přizpůsobit jistému stylu, který je propagován jako jedinečný a věřit  tomu. Většinou je to také poměrně málo pracné a vzhledem  k standardizaci prostředí je velká šance úspěchu, protože značná  část společnosti žije v podobném zdání jedinečnosti věcí. 
 Racionální volba.
  Životní styl  je tedy něco,  čím pak člověk ukazuje okolnímu světu, že něčím je, že něčím vyniká  (ovšem způsobem, který je obecně uznaný za vhodný k vyniknutí),  že také patří někam, kam nepatří všichni .
 Možná proto, že je   normální  někam patřit.
 Ovšem  pojem normální  by asi většina lidí v souvislosti se svým životním stylem  neakceptovala, protože svým významem odkazuje k jisté všednosti  a obyčejnosti. 
 "Oficiální" životní styly a Havlův zelinář
"Oficiální" životní styly jsou jedním ze stavebních  kamenů konzumní společnosti jakožto unifikované jedinečnosti. Jsou  životem "nad" životem, tedy odtržením od každodennosti, jistým  vyvázáním se ze světa, ve kterém jsme jako individuality příliš malí  na to, abychom se v globálním měřítku alespoň trochu zvýraznili. 
 Ve světě, který "žije" globálními procesy a ne malými lidskými  prožitky, je to jedna z mála cest, jak dodat svému životu  (alespoň) zdání důležitosti .
 
     Zde jedna  citace: "Znak pomáhá   tedy skrýt před člověkem "nízké" základy jeho poslušnosti, a tím i  nízké základy moci. Skrývá je za fasádou čehosi "vysokého". Tím  vysokým je  ideologie
 Ideologie jako zdánlivý způsob vztahování se ke světu, nabízející  člověku iluzi, že je identickou, důstojnou a mravní osobností, a  usnadňující mu tak jí nebýt; jako atrapa čehosi "nadosobního" a  neúčelového, umožňující mu obelhat své svědomí a zamaskovat před  světem a před sebou samým své pravé postavení a svůj neslavný "modus  vivendi". Je to produktivní - ale zároveň jakoby důstojná -  legitimace směrem "nahoru", "dolů" i "do stran", směrem k lidem   i k Bohu. 
Je to závoj, do  něhož může člověk zahalit své "propadnutí jsoucnu", své zvnějšnění a  svou adaptaci na daný stav. Je to  alibi použitelné pro všechny ." 
Tolik Václav  Havel v  Moci bezmocných z roku 1978. 
Citovanému textu předcházel známý obraz zelináře,  který umístí do výkladu svého obchodu mezi cibuli a mrkev heslo  "Proletáři všech zemí spojte se!". Byl to samozřejmě obraz  z doby komunistické totality u nás, ale myslím, že až překvapivě  dobře odpovídá Havlova analýza funkce daného hesla jako znaku  tomu, co  znamená "životní styl"  a vše, co k němu patří v dnešní konzumní - demokratické -  společnosti. 
Co tedy znamená toto heslo? Havel ukazuje, že jeho  sémantický význam je zelináři zcela lhostejný ("Je skutečně tak  zapálen pro myšlenku spojení všech proletářů na světě? Uvažoval aspoň na chvíli, co by to znamenalo?")  - má ovšem formu znaku, který vyjadřuje jistý názor nepřímým  způsobem, obsahuje skryté, ale jasné sdělení, které je směřováno  především "nahoru" (důkaz loajality) a pak veškeré okolní veřejnosti  (štít před případnými udavači). 
Jak uvádí Václav Havel: "Svým  skutečným významem je tedy heslo zakotveno přímo v zelinářově  lidské existenci: zrcadlí jeho životní zájem. Jaký je to však zájem? 
 Všimněme si: kdyby nařídili zelináři dát do výkladu heslo  "Bojím se, a  proto jsem  bezvýhradně poslušný", nechoval by se k sémantickému obsahu  daného hesla zdaleka tak laxně.
 Zelinář by se pravděpodobně zdráhal  umístit do své výkladní skříně takto nedvojsmyslnou zprávu o svém  ponížení, bylo by mu to trapné styděl by se. Pochopitelně: je přece člověkem, a má tudíž pocit lidské  důstojnosti. Aby byla tato komplikace překonána, musí mít jeho  vyznání formu znaku, poukazujícího aspoň svým textovým povrchem  k jakýmsi vyšším polohám nezištného přesvědčení ."
  
     Toto bylo psáno jakožto  analýza fungování systému, který (při způsobu jakým byl aplikován)  měl prakticky v genech popření individuality člověka a udělání  z něj "součástky ve stroji" totalitní společnosti, tedy té  konečné, ideální společnosti, ve které měly být nakonec uspokojovány všechny  lidské potřeby, která  měla být maximálně  efektivní. 
 Současný systém fungování společnosti, kdy je každý vlastně  svobodný a může teoreticky uplatňovat svou individualitu v plné  míře, ale vykazuje, jak již bylo naznačeno, překvapivě mnoho shodných  znaků. 
Rozdíl je ovšem především v tom, že zatímco  v komunistické totalitě byla potřeba dokazovat svou názorovou  "příslušnost" vnějšími znaky s vědomím případných sankcí při  nedostatečném vykazování takovéto loajality, je snaha zařadit se  do  "životního  stylu" ve  společnosti dnešní činností veskrze zcela dobrovolnou a bez vědomí  nějakého principu, který by nás k tomu vedl. 
Přesto je to  masovým jevem, ačkoli je zařazování se do jistého stylu, myšlenkového  proudu, politické orientace u mnoha lidí odtržením od jejich autentické existence a slouží  spíše k representaci pro okolí, než k vyjádření vlastního  světonázoru (zvláště v naší zemi je snaha zařazovat a být  v každé kategorii jednoznačně zařazen velmi silná - liberál nebo  etatista, konzervativec nebo komunista, přítel nebo nepřítel, buď  jedno nebo druhé, žádná třetí cesta není). 
Myslím, že je třeba zdůraznit jistou specifičnost naší české  situace, jakožto státu, jenž přechází z komunistického pokusu o  totalitu na demokratický systém (situace, která tedy do jisté míry  koresponduje se situací v ostatních transformujících se zemích,  jež ale každá má samozřejmě také jistá specifika). 
Ideologizace  veřejných diskusí byla a je zvláštním charakteristickým rysem naší  politické scény - tedy ideologie  nebyla charakteristická jen pro dobu totalitní, ale myslím, že  prorůstala celým obdobím transformace naší země po roce 1989.
To bylo  charakterizováno osobní diskreditací velké části těch, kdo nesdíleli  stejný názor na způsob transformace společnosti a ekonomiky - a nešlo o to, jestli  jejich řešení byla  lepší než ta realizovaná, ale mnohem více o to, že při proklamovaném  liberalismu, jakožto politické orientaci (s jasnou většinou)  vládnoucích stran, nebyly jiné názory než ten "oficiální" připuštěny  do věcné  diskuse, ačkoli právě volná soutěž názorů a myšlenek by měla být liberalismu nejvlastnějším  principem.
 Názory jinak smýšlejících odborníků byly napadány často  z ideologických pozic, což zosobňovala často vyjadřovaná  "neexistence třetí cesty", kde tou jedinou správnou byla právě ta, kterou razila naše vláda, a její  odpůrci byli tedy označováni za nebezpečné "správnému demokratickému  vývoji naší země.
 A byl zde ještě jeden důležitý aspekt naší  transformace - ten by se dal charakterizovat jako "ideologie  české  výjimečnosti", českého  premiantství, která dlouho držela sebevědomí naší společnosti na  vysoké úrovni, ačkoli naše reálné vyhlídky na dosažení, především  ekonomické, úrovně států na západ od nás nebyly příliš veselé (ačkoli  nutno říci, že z východních zemí jsme měli pravděpodobně nejlepší výchozí podmínky a stále,  co se týče ekonomiky, na tom nejsme, v porovnání  s ostatními transformujícími se ekonomikami, zle).
 Tato  ideologie byla velmi silná a její dozvuky stále způsobují poměrně  silné turbulence v naší společnosti. Myslím, že takovéto ideologické pojetí politiky  mělo v naší společnosti takový úspěch především proto, že více  než čtyřicet let, kdy lidé byli nuceni žít pod tlakem silně  nivelizujícího systému, natolik vykořenilo vlastní sebevědomí a  vlastní odpovědnost z lidí jako individualit, že určitou  zastřešující ideologii, která by zaplnila to prázdné místo prostě  společnost potřebovala.
 Schopnost autentické existence byla dosti  zásadně potlačena a lidé často žili tím, co přinášela nová ideologie,  hlavně snad proto, že to bylo považováno za správné .
 
V roce 1997 nahradil ideologii konzumní způsob života 
     V roce  1997 přišla krize  oficiálních politických ideologií u nás, ale na její místo se také  již poměrně pevně dostal systém fungování společnosti, který se  vyvinul ve vyspělých demokratických společnostech, charakterizovaný  právě konzumním způsobem života, masovou kulturou, unifikovanou  jedinečností. 
Ačkoli nás již teď systém nenutí být "součástkou ve  stroji", jsme svobodní, jsou stereotypy chování lidí ve společnosti  často paralelou těch, které byly typické pro společnost totalitní. Dostali jsme se právě tam, kam  Václav Havel předpokládal, že dojdeme, pokud budeme spoléhat na  "osvědčenou" formu realizace parlamentní demokracie, jak je obvyklá  v západních demokraciích, s tím, že jsme na tom o to hůře,  že veškeré tradiční hodnoty, jimiž se vyznačovala naše společnost  minimálně do začátku druhé světové války , byly především  v rámci nástupu nové komunistické společnosti prakticky zcela  vymýceny a - co je mnohem negativnější - byl z velké části  vymýcen smysl pro odpovědnost a  sebevědomí z lidí jako individualit. 
S nižším sebevědomím  je člověk "tvárnější" a tak rychleji podléhá nivelizujícím tendencím  charakteristickým pro konzumní společnost. A nivelizovaná společnost,  znamená ve svém důsledku společnost bez individualit, bez nových myšlenek, "zavíjející se" sama do  sebe, která místo, aby stoupala směrem vzhůru, upadá, umírá na  nedostatek dynamiky vznikající z pestrosti. 
Václav Havel se zmiňuje v této souvislosti o Heideggerovi, který mluví o  krizi  demokracie a  považuje za jediné  východisko radikální změnu způsobu, jímž člověk chápe sám sebe, svět  a své postavení v něm, a také o Solženicynovi, jenž poukazuje na  iluzornost svobod nezaložených na odpovědnosti a z toho  pramenící chronickou neschopnost tradičních demokracií čelit násilí a  totalitě: "Člověk je v nich sice vybaven mnoha v totalitě  neznámými osobními svobodami a jistotami, tyto svobody mu však  v důsledku nejsou k ničemu: i on je posléze jen obětí  "samopohybu", neschopnou uhájit si svou identitu a ubránit se svému  zvnějšnění,  překročit rámec  své starosti o soukromé přežití a stát se hrdým a odpovědným členem  "polis", participujícím reálně na jejím osudu."
 Sám Havel vyjadřuje nutnost  existenciální  revoluce, tedy  toho, že  řešení takovéto krize není možno hledat v "technickém" re-aranžování  společenského systému, tedy v nějakém vnějškovém projektu změny  jakéhokoli charakteru, ale že "nejvlastnějším prostorem této revoluce  může být jen jedině lidská existence v nejhlubším slova smyslu." 
V této souvislosti Havel zdůrazňuje paralelismus současného  fungování společnosti v demokracii s (klasickým) totalitním  systémem "který je jen jednou - obzvláště drastickou a o to jasněji  svůj pravý původ dosvědčující - tváří této celkové neschopnosti  moderního člověka "být pánem vlastní situace"; "samopohyb" tohoto systému je jen určitou  speciální a extrémní verzí globálního "samopohybu" technické  civilizace."
Pojem "samopohyb" je vyjádřením toho, jak funguje  totalitní systém - na čistě "technickém" principu maximální  efektivity bez  vazby  s "neracionálními" aspekty osobnosti člověka, a proti všemu, co  odporuje principu racionální ekonomické kalkulace.
 Myslím, že je  jednoduché tomuto "samopohybu" propadnout, ale právě to, že je  člověk schopen se z něj vymanit a organizovat svůj život  stále novým způsobem a přicházet s novými myšlenkami, které by  jako "součástka stroje" nemohl uskutečnit, z něj dělá něco víc  než je jen funkční mechanismus - autenticky svobodnou existenci.
 
Jak řešit tuto krizi?
     Jaké by asi tedy mělo být řešení takovéto krize  v konkrétních aspektech? Pro klasickou totalitní společnost bylo  systémově největším nebezpečím to, když nějaká jeho "součástka"  přestala správně fungovat a začala se chovat podle své vlastní vůle.
  Václav Havel v  Moci bezmocných velmi podrobně popisuje dopady toho, když se člověk  přestane chovat jako poslušný stroj a projeví svou individualitu,  rozhodne se pro "život v pravdě". 
Takové jednání odhalí jasně to  velké napětí mezi (jak to charakterizuje Havel) intencemi systému a  intencemi života. "Život v pravdě" v totalitním systému znamená vzpouru  člověka proti   jeho vnucenému postavení a je pokusem znovu se chopit své vlastní  odpovědnosti, snahou o autentický život, návratem ke své vlastní  identitě, jež se předtím rozplývala ve všeobjímajícím principu  fungování totalitního systému. 
Je možné toto aplikovat i na řešení situace, kdy totální vztahy  pronikají do našeho života z nedohledných výšin globální  ekonomiky?
 
 Nutnost chopit se vlastní odpovědnosti
  Myslím, že do značné míry zcela jistě ano: život  v pravdě jakožto autentická lidská existence i v konzumní  společnosti znamená především nutnost chopit se vlastní  odpovědnosti a kriticky přemýšlet o všech intencích systému fungování  společnosti a odmítnout ty, které nejsou vyjádřením vlastní  identity, odmítnout ritualismus či alibismus.
 Co se týče oblasti  organizace společnosti, která samozřejmě zmizet nemůže, tak bych  poukázal na Havlovu vizi, kterou nastínil v závěru své úvahy o  vyhlídkách společnosti na jinou cestu vývoje, než by byla ona  nastíněná totalitarizace života z úrovně globální ekonomiky,  tedy než cesta  k nivelizaci společnosti.
Samoorganizace autentických společenství
 Touto vizí je konstituce autentických  společenství, jež by vznikala  zdola jako výsledek společenské   samoorganizace a jako taková by stále odrážela autentické potřeby občanů jako individualit. 
 V nich  by lidé v maximální míře participovali na správě  každé takové komunity a měli tak za něj odpovědnost, tj. odpovědnost  za výsledky společné práce. Principy jejich výstavby by měly být  rozmanité a zvenčí minimálně regulované, přičemž rozhodujícím  kritériem by byl  aktuální smysl, nikoli tedy pouhá  norma. 
To znamená struktury fungování neorientované k "technické"  stránce výkonu moci, ale ke smyslu tohoto výkonu; struktury tmelené více společně sdíleným  pocitem smysluplnosti určitých komunit, než společně sdílenými  expanzivními ambicemi směrem "ven". 
Myslím, že důležité na této vizi  je také to, že by se muselo jednat o struktury otevřené, dynamické  a malé, protože jak Havel dále říká, od jisté hranice velikosti  nemohou "lidské vazby" jako je osobní důvěra a osobní odpovědnost  fungovat.
      Havel  sám naznačuje,  že příležitostí pro konstituci takovéhoto systému by byl okamžik  zhroucení totalitního systému, kdy by možná také lidé mající dost  života ve lži měli potenciál vytvořit strukturu společenství, která  by byla prostorem pro realizaci autentických potřeb.
 Havel se konkrétně zmiňuje o tom, že zárodkem nového  systému by mohla být sdružení disidentů jako byli například signatáři  Charty 77, která vznikala právě (jen) na základě autentických potřeb,  jež vyplývaly z konkrétní reality, a která fungovala na  základě  víceméně neformálních  vztahů, když důvodem zapojení se do činnosti takového společenství  byl jen pocit hlubší smysluplnosti dané práce, protože osobní zisk  z takovéto činnosti v dohledné době nemohl být žádný. 
V tomto smyslu byl Havel zastáncem toho , čím jsou haněni největší nepřátelé našeho zdárného vývoje  směrem k "standardní tržní ekonomice", tedy "třetí cesty".
 Tou je  tedy systém, který by nevedl ani k totalitě nastolené, ani  k totalitě "vzniklé" (jak bych označil to, k čemu tenduje  globální ekonomika), ale prostě  a jen k tomu, aby lidé měli dost sebevědomí a odpovědnosti  k tomu artikulovat své autentické potřeby a aktivně se účastnit  činnosti takových společenství, jež by pružně na tyto potřeby  reagovala. 
 
Dnešní vývoj ČR je jiný
 Téměř deset let po zhroucení komunistické  totality je jasné, že vývoj  naší země se  ubíral zásadně jiným směrem, resp. směrem, který vede ke konstituci  "klasického modelu" demokratické organizace společnosti. 
Ovšem ve  světle podnětné analýzy sepsané Václavem Havlem před dvaceti lety je  myslím možno   mnohem jasněji  chápat nejen ty síly a principy, na kterých stálo uskutečnění  přechodu od totalitního k demokratickému systému v naší  společnosti a role, jež hrály jednotlivé osobnosti, ale také  obecnější principy, na nichž stojí totalitní i demokratické   systémy, mezi  jejichž reálnými výskyty existují některé znepokojující paralely. 
Petr Očko
 
(Globalizační tlak a "nutnost" přiřazovat se k určitému módnímu "životnímu stylu" je možná dnes silněji pociťován v ČR než jinde, protože ČR je do značně míry jen příjemcem zahraničních vlivů a sama příliš mnoho impulsů či výrobků do světa nevysílá.
Bude zajímavé, vydá-li se Česká republika dlouhodobě skutečně spolehlivě cestou západních demokratických zemí, nepovede-li její případná chudoba k růstu extrémismu.
Dále, mají vůbec západní demokratické země v blížící se globálním, ekonomickém chaosu budoucnost?
A naposledy: nestačí myslím, chovat se jen jako vzpřímení a samostatní lidé: musíme být také schopni vyrábět něco, co chce ostatní svět. To bude hlavním faktorem přežití. Být vzpřímenými, samostatnými a inteligentními lidmi je dobrý předpoklad pro přežití, sám ho však ještě nezaručuje. JČ)