Co s dětmi, které nejsou akademicky nadané?
Vybrané předchozí části této diskuse jsou zde:
článek Jiřího Jírovce o kanadském školství
Ještě o úrovni českých vysokých škol (Jan Sokol)
Vysoké školy do příštího tisíciletí (Jan Sokol)
Jak to bylo s výrokem ministra školství, že nezaměstnaní vysokoškoláci mohou vyvolávat levicové nepokoje (Jan Sokol)
Postoje Jana Sokola jsou trochu zastaralé. Dobrý manažer by jednal jinak. (Marek Houša)
Hrozí české společnosti nadbytek vzdělaných lidí? (Tomáš Pecina)
Vysoká škola dává výcvik k určitému způsobu jednání (Marek Houša)
Dva dopisy od Jana Sokola, ministra školství
Sokolův zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách
Milý pane Čulíku,
ano, ovšem, uvažuji o všeličems. Mám ale za sebou pětadvacetiletou zkušenost
technického vedoucího ve vývoji software, o němž tedy trochu něco vím. A
chtěl bych každého varovat před přílišným optimismem, pokud jde o tzv. "nové
technologie". Ty totiž jistě vytvářejí tisíce nových pracovních míst pro
zvlášť bystré a slušně vzdělané lidi (na škole tu, podle mých zkušeností,
moc nezáleží), jenže zároveň desetitisíce jiných likvidují: v účtárnách,
kancelářích, továrnách. Naopak je tu dnes celosvětová zkušenost, že
příležitosti pro řemeslné služby v širším slova smyslu jsou poměrně stálé a
lidé, kteří něco umějí, velice hledaní (v Rakousku, Německu, Francii). Kdo
chce, může snít o tom, že z ČR se stane Silicon Valley. Já si to nemyslím.
Naopak mi velice vadí, když naše továrny dovážejí tisíce řemeslníků
z Ukrajiny a okolí - pravda, za nízké platy - protože pro nás taková práce
není dost dobrá. Tohle v Západní Evropě připustili před dvaceti lety - a
dnes je pozdě honit bycha.
Za druhé je tu ta strašná, naivně technokratická a ukrutná
představa, že škola může udělat z každého cokoliv. Už Smil Flaška z Pardubic
cituje staré přísloví "Byť bys vedl osla do Paříže, komoň z něho nebude".
Ale tady nejde o žádné "osly", nýbrž o děti s jiným, praktickým nebo
"ručním" nadáním. A ty jsou dnes nejvíc ohrožené: v očích primitivních
technokratů jsou to "drop-outs". Mohly by se jimi skutečně stát, pokud je
necháme mařit čas na školách, kde se stejně nenaučí mnoho, a budeme do nich
hustit, že jenom školské vzdělání má cenu. Je to tak těžko pochopitelné?
Straosti "západních zemí" se školstvím mají velice rozmanitou
povahu. Jednak si jistě všichni uvědomují, jak je pro zemi důležité, mít
kvalitní školy a hlavně absolventy - "špičky". Jenže ještě větší problémy
jsou dnes s těmi na druhém konci. S dětmi, s nimiž nikdy nikdo souvisle
nepromluvil (francouzský program "orálních schopností"), které nikdo nikdy
nepochválil, pro které je třeba nechávat školy otevřené i přes léto
(komunitární školy), kteří se nenaučili číst (britský "rok knihy"). A pak
jsou tu miliony těch, z nichž nikdy nebudou ani manažeři, ani špičkoví
technici či vědci, ale kteří by přesto chtěli nějak žít. O ty se musí stát
starat především: nebudit v nich nesmyslné naděje, ale ukázat jim schůdné
příležitosti.
Masovost vysokého školství vedla všude k úpadku kvality. Nejlépe se
mu brání Holanďané, kteří si univerzity nenechali přeplnit a vytvořili síť
odborných škol - velice podobných našim průmyslovkám - jenže jim dnes říkají
"vysoké". O americké situaci nemusím mluvit, za pozornost stojí vývoj
v Polsku, Bulharsku, Rumunsku: stovky soukromých "vysokých škol" s velice
proměnlivou úrovní, minimálními počty hodin, bez seminářů atd., zato
s mastnými poplatky - jen aby člověk "dostal papír". Je tohle příprava na
"informační společnost"?
Připojuji ještě odpověď p. Housovi a srdečně zdravím
Váš