čtvrtek 5. listopadu

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Americké volby:
  • Demokracie zvítězila (Josef Schrabal) Sdělovací prostředky:
  • Kritizuje Čulík Českou televizi, protože tam chtěl dělat kariéru? Konec rakouského mocnářství se podobal konci komunismu v ČR?
  • Velmi podivné přirovnání (Aleš Zeman) Přistěhovalectví:
  • Proč musejí Češi investovat do ochrany svých hranic? (Die Welt) Vztahy mezi muži a ženami a politická korektnost:
  • Spravedlnost zvítězila! (Vratislav Kuška) Dvojí občanství:
  • Reakce na článek Jindřicha Paříka (Miloš Kuhn)
  • Prohlášení (Jiřina Fuchsová) Děti Země:
  • Liberecké politiky tíží spalovna
  • Ke Dni bez aut v Praze
  • Návrh na Ropáka za cementárnu a za spalovnu



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Velmi podivné přirovnání

    Aleš Zeman

    S velkym zajmem jsem si precetl esej profesora Erazima Kohaka "Idea statu ceskeho". Jako vzdy jsem se z jeho uvah neco noveho dozvedel. Treba o tom, ze cisar Frantisek Josef 1. pojmenoval lod na pocest Frantiska Palackeho. Jsem obeznamen s nekterymi knihami Erazima Kohaka psanymi bud v cestine nebo v anglictine. Nemam nejmensi pochybnosti o jeho znacne erudici a  cetnych zasluhach pro cesky stat, o kterych by se on asi ani nezminoval. Je to znalec Masaryka, Radla a Patocky, ale i svetove fenomenologicke literatury, ktereho si velmi vazim. Kdo napr. vi, ze prof. Kohak, krome svych cetnych odbornych i popularnich spisu, prelozil do anglictiny Masarykovu "Otazku socialni" ci Radlovu "Utechu z filozofie"? Byl jsem velmi potesen, ze i on konecne 28. rijna tohoto roku obdrzel statni vyznamenani.

    Prave kvuli tomu, co uvadim v predchozim odstavci, jsem prekvapen jeho srovnanim konce stareho Rakouska s komunistickym Ceskoslovenskem 70. let. Snad na tomto srovnani vskutku neco je, ale autor by rozhodne mel tuto (alespon pro me) velmi divnou paralelu lepe objasnit. Prirovnani mi nesedi ani politicky, ani kulturne.

    Kohak pise: "Po fiasku budovani komunismu a trpkem zklamani sovetske okupace se uchylil (komunisticky rezim) k podobne taktice jako Rakousko-Uhersko ve svych poslednich padesati letech. Nabidl svym obcanum novou spolecenskou smlouvu: blahobyt vymenou za poslusnost. V sedmdesatych letech poskytl rezim obcanum stoupajici zivotni uroven, byt za cenu zanedbane udrzby a tedy stoupajici zadluzenosti. Podobnost mezi tvorbou Arthura Schnitzlera a popularnich spisovatelu sedmdesatych let jiste neni nahodna."

    S tou posledni vetou mam znacne potize a patrne nebudu sam. Za prve, kdou jsou jmenovite ti popularni cesti spisovatele sedmdesatych let? Byli protezovani ci nejak spojeni s tehdejsim komunistickym rezimem? Jak jejich tvorba odrazi ono obdobi, o kterem se prof. Kohak zminuje? Za druhe, byl Arthur Schnitzler popularnim spisovatelem uznavanym tehdejsim rakousko-uherskym rezimem? Schnitzlerova tvorba jiste odrazi dobu konce mocnarstvi, jenze v cem je tato podobna s tou dobou normalizacni?

    Par slov na vysvetlenou o tom, kdo byl Arthur Schnitzler. Narodil se ve Vidni v roce 1862, kde i v roce 1931 zemrel. Byl puvodne lekarem, ktery se venoval sve praxi do r. 1894. Pote se venoval literarni tvorbe. Je rozhodne velmi znamou postavou rakouske literatury, kde je povazovan za mistrovskeho autora videnskeho obdobi zvaneho "fin de siecle", rozpadu ohrozeneho mocnarstvi, ale i osobnich krizi.

    Schnitzlerovy knihy a psychologicka dramata se venuji socialnim komentarum. Psal napr. proti antisemitismu, ktery se rozsiril koncem 19. stoleti. Dasi temata, ktrymi se zabyval byly mezilidske vztahy, bezpravi, predsudky, strach ze starnuti a strach ze smrti. Schnitzler vytvarel sve postavy pomoci negativnich prikladu, na kterych ukazoval destruktivni tendence cloveka. Jeho romany a dramata byly shledavany tehdejsimi oficialnimi misty jako prilis skepticke a nihilisticke. Poslavil se technikou vnitrniho monologu a tzv. hloubkove psychologie, ktere byly castecne ovlivneny jeho soucasnikem Sigmundem Freudem. Bohuzel hruzy svetovych valek dvacateho stoleti potvrdily nahledy Schnitzlera o  destruktivni tendenci cloveka, o kterem Schnitzler napsal: "Clovek je v  cele prirode ziva bytost s nejmensi davkou soucitu".

    Jsem naprosto presvedcen, ze prof. Kohak by k teto kratke charakteristice mohl napsat sve vlastni nazory, popripade tuto velmi strucnou charakteristiku Schnitzlera poopravit. Jiste by to bylo zajimave. Schnitzler je dodnes uznavany predni spisovatel Rakouska. Je knihy jsou znovu vydavany a jeho dramata se znovu a znovu objevuji na cetnych nemeckych scenach. Pokud ma k literarnimu dilu Schnitzlera prof.. Kohak vyhrady, bylo by zahodno je objasnit, zejmena pro ceskeho ctenare, kteremu jmeno Arthur Schnitzler asi tolik nerika.

    Jinak je, obavam se, jeho srovnani konce Rakouska-Uherska a  ceskoslovenskeho normalizacniho obdobi znacne pritazeno za vlasy. Tato moje poznamka neni polemika, spise zadost o vysvetleni.

    Aleš Zeman



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|