čtvrtek 4. února

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Česká televize:
  • "21" ČT: "Děkuji vám, pane ministře, že jste s námi vydržel ve studiu..." (!) (JČ) Tajné služby:
  • V Británii je trestným činem zveřejnit informace o rozvědce Francie:
  • Soud s osobou, která prováděla ženskou obřízku Jaderná energetika:
  • Co s jaderným odpadem III (Jiří Jírovec) Velká Británie:
  • Fotbalový trenér Glenn Hoddle: Omezuje v Británii politická korektnost svobodu projevu? (Jan Čulík) Česká republika:
  • Regiony: Když to není rozbité, nespravujte to... (Andrew Stroehlein)
  • Nemůžeme se vracet k původním krajům (Petr Jánský) Česká operní divadla:
  • Ještě jedno k opeře Nerone Báseň:
  • Půl ježka (Miroslav Holub) Děti Země:
  • Hledá se Ropák roku 1998



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Ještě jednou Nerone ve Státní opeře

    Recenze E. Vitove v casopise Harmonie 2/1999. Vyjimam z textu:

    "Je velice prinosne, kdyz se na scene opery objevi dilo mene zname, natoz v pripade Boitove zcela neznama opera Nerone."

    Proc zcela neznama? Kobbe's Complete Opera Book ji 3 strany venuje a nejaka CD se snad take daji koupit.

    "Obohaceni narusta, dostane-li jevistni provedeni moderni formu a splni tak smysl realizace."

    Nic moderniho, proste bezna macha ve stylu Kamenneho mostu a obdobnych produkci (viz J. Lipsansky o filmu).

    (Odboceni, abyste chapal, co jsou zdejsi moderni postupy. Kdyz se v r. 1998 plzenska opera inspiruje Rusalkou Davida Pountneye z r. 1983, pisi kritici o odvaznem inscenacnim postupu.)

    Pak velka chvala, i kdyz drobne chyby priznany jsou:

    "Puvabna altistka ...se po pocatecni distonaci rozezpivala az do presvedciveho zaveru".

    Mohla se radeji rozezpivat uz v satne.

    "Presto, ze vytky v detailech prace by byly cetne, nelze mu (reziserovi) nepriznat smysl pro celek, dramaticnost, akci a schopnost prace s velkym sborem."

    V cem ta schopnost spocivala, nevim. V ciste intonaci sotva.

    "S operou je treba se divacky szit a kazdy sam si ji vradit do vlastnich dejin opery, co se empirie tyce. Teprve potom se kazdemu jednotlivci, jemuz bylo dilo poprve predlozeno, soud vyloupne."

    Szivat se s ni nehodlam a soud se mi uz vyloupl. Nikdy vice v  provedeni SOP.

    Nechapu, odkud berou kritici presvedceni, ze divak bude vyhledavat dila, ktera ho na prvni poslech nezaujala, ci vylozene otravila, a bude se snazit se s nimi szit.

    K cemu?

    Kritici se mozna szivaji, divaci nikoliv - na ctvrte reprize byla SOP poloprazdna.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|