pondělí 30. srpna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Česko-balkánské zvyklosti pronikají do britské civilizace?
  • Soukromá podnikatelská činnost na britském velvyslanectví v Praze (Václav Pinkava) Senátní doplňovací volby:
  • Vítězství Václava Fischera - první vlaštovka (Petr Jánský)
  • Otázka týdne: co si myslíte o vítězství Václava Fischera v senátních volbách? (Jan Čulík, Radiožurnál) Česká kulturní organizace před likvidací:
  • Dokumenty: Nejprve PEN klub politikové vyhodí z Valdštejnské jízdárny, a pak ho zruší Sdělovací prostředky:
  • Jak je to s podnikem CME: Nepřesné informace v Právu (Josef Schrabal) O financování českých vysokých škol:
  • Platy českých vysokoškolských učitelů by měly být zdvojnásobeny a školy na to mají (Dan Šedivý)
  • K diskusi o vysokoškolských asistentech (Jindřich Pařík)
  • Věříme, že jsme lepší, protože jsme Češi (Eva Gratzingerová) Reakce:
  • Dvě Ferdinandovy poznámky: o komunistech a o systému ARES
  • Sdělovací prostředky a Čulíkův bezbřehý idealismus (Marek Houša)
  • O britském ponižování středoevropských žadatelů o vízum (Ron Sydney)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Sdělovací prostředky a Čulíkův bezbřehý idealismus

    Marek Houša

    Pane Culiku

    protoze po sobe sve clanky uz nectu, nebyl bych se dozvedel o vasi poznamce, kterou jste za muj posledni clanek pro Blisty pripojil.

    Jen diky reakci Jindry Parika jsem si ji precetl a rad bych vam k tomu dal vysvetleni. A to bez jakehokoliv naroku na otisteni,ale s pripadnou publikací souhlasím. Jeste pred tim bych ale rad dodal, ze pridavani dovetku k clankum rozhodne neni pro kolektivne vytvarene medium normalni. Zneuzivani prava posledniho slova komunikaci neposiluje.

    A ted uz k te poznamce, schvalne jsem ji prevzal celou, abyste mel cteni pohodlne:

    Poznámka JC: Marek Houša tady hlásá neco velmi podobného filozofii Jana Jiráka, predsedy Rady Ceské televize, který taky prohlašuje, ze média ztratila schopnost komunikace a musíme znovu zacít se samizdatem. Není to pravda. V jiných zemích to tak nefunguje. Situace tak jen vypadá z ceského úhlu pohledu, protoze tam se za posledních deset let média vyvinula velmi nepríznive. Je jasné i to, ze by v CR jiste bylo dostatecné publikum pro inteligentní televizní zpravodajství i dobré noviny. Na Západe krome toho totiz existuje cílené zamerování "výrobku" na presne vybrané, i menší skupiny obyvatelstva - je to obdoba oné "creditworthiness" - britská "Prazská energetika" neobtezuje neduverou zákazníka, o nemz má v pocítaci informaci, ze své úcty za elektrinu platí léta pravidelne a vcas. Podniky se na Západe v daleko silnejší a inteligentnejší konkurenci casto snazí nejen vydelat co nejvíc penez, ale i výrazne soutezit v oblasti kvality. Deniky jako Guardian, Independent, Times, Financial Times, týdeníky Economist, Spectator, ale i treba Private Eye, a mnohé další (Science, News Scientist, Nature, v Americe New Yorker, New York Review of Books, London Review of Books, The Atlantic Review, the Wall Street Journal) mají vysoký náklad a naprosto nejsou jen prostorem pro zverejnování reklamy a uz vubec nejsou prostorem pro manipulaci a mystifikaci ctenáru. Redaktori a editori techto listu by se vám vysmáli.

    Predevsim jsem si pri jejim cteni, a pri cteni vasi poznamky k clanku Jindry Parika, znovu uvedomil, ze my dva mame rozdilne mentality. Nehlede na to, nebo prave proto, ze zijeme v jine kulture.

    Zatimco vy jste idealista idealista, ja jsem idealista realista. To vypada tak, ze oba mame urcitou, a asi podobnou, predstavu jak by svet mel vypadat- napriklad, ze tady by mel proud reky smerovat obracene. Ale zatimco vy stale zurive riskujete zivot, kdyz vstupujete do proudu a stavite mu do cesty prekazky, ja chodim po brehu a premyslim o tom, jestli by se na tom prudu dala postavit vodni elektrarna. A prosim, nehadejme se, co je lepsi. Ja tvrdim ze je dobre oboji.

    Prave kvuli one jine mentalite bych ja nikdy nepouzil vase argumenty- nikdy bych se nechlubil narodnim obrozenim a nikdy by me ani ve snu nenapadlo, ze kdyz britská "Prazská energetika" komunikuje se zakazniky selektivne, mysli na neco jineho, vyssiho, nez na zisk.

    Deniky, ktere jste zminil Guardian, Independent, Times, Financial Times, týdeníky Economist jsou cteny po cele Evrope a v mnoha zemich byvaleho britskeho spolecenstvi. To plati i o amerických New Yorker, The Atlantic Review, the Wall Street Journal. Jsou etablovany jako nositele urcitych myslenek, maji tedy presneji vymezenou cilovou skupinu a navic siroky dosah - reklama v nich je drazsi a i tiskovina sama je drazsi- coz v kombinaci znamena, ze jsou ziskove.

    Tak treba The Economist dokaze vyzit jen z prodeje vytisku a z nekolika stranek drahych inzeratu personalnich agentur zamerenych na "executives".

    I vedeckopopularni Science, News Scientist, Nature jsou globalni media. A konckoncu i New York Review of Books je globalne ctene periodikum, i kdyz jen kulturni a tedy logicky mene popularni.

    Neuvedl jste zadny priklad srovnatelny s ceskym denikem. A je otazky, jestli lze v teto oblasti vubec srovnavat. Nejsou to hrusky a jablka? Uz jsme mluvili o rozdilnych kulturach- z toho prece plyne i rozdilnost medii. Pokud byste tedy chtel srovnavat ceska media, tak byste musel porovnavat s Madarskem nebo Bulharskem. Navic byl muj clanek predevsim o popularnich mediich, jako jsou tabloidy.

    V Cechach tistene medium pro mensimu nemuze vzniknout uz jen proto, ze vyrobni naklady jsou u nas skoro stejne jako na Zapade, zatimco prodejni cena je tretinova. A tretinova je i cena reklamy- v oddelenich nakupujicich reklamu pro velike spotrebitelske znacky nesedi zadni hlupacci.

    Mimochodem, doporucuji vam pribrat si k pravidelne cetbe casopis z reklamni branze - treba ceskou Strategii, ktera je k dispozici i v elektornicke forme v Trafice.

    Lide v redakcich deniku maji k dispozici sociologicke pruzkumy a jsem si jist, ze jejich studiu venuji mnohem vice casu nez my.A kdyby u nas byl nejaky prostor pro intelektualne zamerene medium, jiste by ho Ringier nebo Bertelsmann nebo jiny velky vydavatel produkoval. To je jejich prace- uspokojovat zakaznikovo prani. Jakmile se objevi koupeschopne skupina s urcitou profilaci, je obslouzena. Drahych barevnych a docela dobrych casopisu o ruznych tematech je u nas stale dost.

    Neda mi to, abych se znovu nevratil k nazoru, ze noviny jsou o komunikaci. Ja s nim souhlasim! Ale nazory Prava nebo Lidovek mi nic nerikaji. Nazory ctenaru, vybirane ucelove redakci mi take nic nerikaji. Chapu ale, ze jsem v mensine oproti rade jinych lidi, ktere komentatori oslovuji! Mne ne. Bude to asi znit nafoukane, ale komentatori uz mi nerikaji nic noveho. A navic nemam rad jejich afektovany az hystericky styl. Nemyslim si take, ze by mely mit noviny staleho komentatora, ktery kazdy druhy den sdeli ostatnim svuj nazor. Kvalita je vzacna a nikdo ji nedokaze vytvaret opakovane na pozadani.

    Vite co, zkuste se na noviny podivat jinym pohledem. Dosud jste je stale jen kritizoval, protoze nevyhovovaly vysemu vkusu. Ale zkuste se na ne podivat s odstupem. Treba jako na skolni noviny, ktere pro sebe vydavaji deti. Rodice je ctou a nerozumi narazkam v nich. Kdyz je ctou jejich deti, vsemu perfektne rozumi. To proto, ze pro ne byly ty noviny napsany. A splnily svuj ucel- komunikuji s nimi. Ale nekomunikuji s dospelymi. Zkuste to a  uvedomite si o cem mluvim. A jeste neco, i kdyz to tak muze vyznit, netvrdim ze  dospeli jsou lepsi nez deti- byl to jen priklad.

    Jeste jsem nevysvetlil proc bych se nechlubil narodnim obrozenim, ale na to uz my nezbyva sila.

    Marek Houša

    Poznámka JČ: Přidávání editorských poznámek pod články je jistě kontroverzní, není však v žádném případě zamýšleno jako "editorovo poslední slovo", naopak jako příspěvek do otevřené diskuse. Zkušenost totiž velí, že o předložených argumentech se daleko lépe uvažuje, má-li čtenář předloženy i protiargumenty. Občas přijde dopis, protestující, aby editor BL neměl čtenáře "za blbce", že si ty protiargumenty čtenáři uvědomí sami, i bez editorových poznámek. Jiná čtenářská pošta do BL však naopak nasvědčuje, že stimulace debaty poznámkami pod čarou je užitečná.

    Navzdory argumentům Marka Houši nadále tvrdím, že u nejkvalitnějších a nejúspěšnějšch firem jde vždycky o trochu více než jen o úsilí vydělat zisk, dát zákazníkům, co očekávají. Vždycky (to je přece už podstatou principu konkurence, která vede k inovacím a vývoji výrobků i služeb) usiluje dobrý podnikatel zákazníkovi dát víc, než očekává.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|