pátek 3. září

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Česká civilizace:
  • "Dané slovo je zákon." O knize Česká literatura od počátků k dnešku (Jaroslava Janáčková) Školství v USA:
  • Ještě k americkému školství (Hana Horynová) Výzva:
  • Blokáda drůbežárny v Myslivi pokračuje, podpořte ji! (Děti Země a další aktivisté) Dnešní postoje k rokům 1968 a 1989:
  • Rozpačitá výročí (Dana Cihelková) Reakce:
  • Opravdu nemáme žádné povinnosti vůči "národu" ? (Dalibor Žůrek)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Opravdu nemáme žádné povinnosti vůči "národu" ?

    Dalibor Žůrek

    Reakce na názor Jana Čulíka k článku pana Novotného- Mrože v Neviditelném psu.

    Citát:

    Argumentuji, že člověk nemá vůči svému "národu" žádnou povinnost. Paušální dělení lidí na Čechy a cizince je nesmyslné, ví to každý, kdo umí nějaký cizí jazyk. Stejně nesmyslné je dělení lidí na Čechy a emigranty.

    Tento názor by asi příliš nepotěšil těch více než 500 "anglických" letců, kteří shořeli nad Anglií, utopili se v kanálu La Manche, nebo nenávratně zmizeli v Biskajském zálivu. Ti všichni odešli ( včetně těch kteří odešli do odboje a měli to štěstí, že se vrátili, aby pak skončili po Únoru v komunistických žalářích) do emigrace, a vstoupili do našich zahraničních jednotek ne snad proto, aby poznali, jaké jsou anglická děvčata, ale protože cítili, že nějakou povinnost k národu mají.

    Ani členové domácích odbojových organizací napojení na Londýn, kteří většinou skončili na německých popravištích, by tímto názorem nebyli příliš potěšeni.

    O příslušnících východní armády tady nemluvím, protože ne všichni z nich šli do boje dobrovolně - ale byli i takoví.

    Právě tak cítili povinnost k národu Palacký, Masaryk a mnoho dalších. Že tu dnes jsme, vděčíme sice nejen díky jim, ale také díky jim.

    Dnes je velmi moderní v některých našich vrstvách inteligence prohlašovat pojem národní a národ za zastaralé. Jenže...

    Jak se to srovnává s oním známým "America First" ? Jak to, že každý stát v EU žárlivě střeží svoje práva, a každou kompetenci, kterou předá bruselskému centru, se snaží kompenzovat různými výjimkami a kompromisy ? Jak to, že každý stát střeží své hopodářské zájmy, tak, že využívá své hospodářské , politické nebo vojenské převahy ( pokud ji má) vůči konkurenci svého průmyslu, a příliš se neohlíží na to, zda je v právu ?

    Jak to, že Japonsko neumožňuje zahraničním subjektům přístup na svůj kapitálový trh ?

    Odpověď je jednoduchá - obraňují své národní zájmy. A jestliže existují národní zájmy, existuje i subjekt, který tento zájem má.

    Jistě, dnes už to nejsou národy spojené " krví a rasou" . Jsou to společenství lidí žijící na společném území a mající stejné zájmy, dnes hlavně hospodářské. Nemusí mít nutně stejný národnostní nebo jazykový původ i když tomu tak často je. Spojuje je snaha prosperovat,žít v míru a hájit společné zájmy. A proto si jsou bližší a svým způsobem se vydělují proti svému okolí.

    Některé staré moudrosti nepozbývají platnosti. Jednou z nich je ono známé " bližší košile než kabát". A bezesporu je mi nejbližší moje rodina, než moji sousedé, obyvytelé mé vesnice v protikladu s obyvateli vesnice sousední. A tak můžeme pokračovat výše.

    Češi a cizinci

    Opravdu není namístě být přehnaně xenofobní a vyhýbat se všemu cizímu. Ale určitá opatrnost je vždy na místě. Vždyť ne každá kultura je stejná jako naše, a často může dojít ke konfliktu z neznalosti buď nás , anebo těch cizinců.

    Kdykoli jsem vycestoval do zahraničí, snažil jsem se získat informace o odlišnostech tamního života, abych se nedej Bože nedopustil nějakého přehmatu nebo konfliktu. Snažil jsem se prostě co nejméně se svým chováním lišit od domácích. Vždy jsem spíše pozoroval než komentoval - ostatně komentovat bez podrobných znalostí tamního života bych považoval za povrchní a neslušné.

    Jiná situace je s českými emigranty. Jsou stejní jako my, někteří jsou chytřejší, někteří méně.

    Někteří jsou slušní, jiní ne. Některý přijde, zrestituuje, prodá majetek a už se nikdy neukáže. Někdo by i měl co zrestituovat, ale velkoryse to nechá tak a snaží se nějak pomoci svými radami. Anebo zrestituuje, usadí se tady a zapojí se do života u nás. Třeba i politického. Někdy uspěje, jindy ne. Některý příjde a jen dává najevo, jak jsme tady všichni hloupí. A cítí se uražen, že nedostane nějakou vedoucí funkci. Anebo po kupónové privatizaci odejde s miliardami na Bahamy.

    Je toho na chudáka Čecha moc. Jak se v tom má vyznat ? Do které kategorie má strčit toho emigranta, který před ním stojí právě teď?

    Říká mu pravdu? Anebo lže, jako když tiskne ? A tak je raději opatrný. A čeká to nejhorší. Tehdy určitě nenaleti. A on už i tak naletěl častěji, než je mu milé.

    Emigrant chce zrestituovat, něco, co už není, protože to vláda prodala a někdo to rozkradl a nezaplatil. ? Spravedlnost je pěkná věc, ale proč ji mám platit já. A z ničeho, než z mých daní to nejde.

    A moje děti přitom nemají šanci získat nějaký byt, protože se skoro nestaví. Anebo se staví,ale normální pracující s nižšími příjmy nemá na nájem v něm. Hospodářství padá, nevím, kdy mě vyhodí z práce, protože podnik někdo vytuneloval a někdo mě otravuje s tím, že chce volit moje poslance, přesto,že tu nežije a jeho případná volba se ho nijak nedotkne.

    Takhle nějak uvažuje průměrný český člověk se svými každodeními starostmi. A hned je označen za xenofobního.

    Ještě se vrátím k úvodnímu citátu." Člověk není svému "národu" nic povinen".

    S trochou cynismu a černího humoru je možné dovodit, že komunisté měli pravdu, když pozavírali ony výše zmíněné zahraniční vojáky a odboráře.

    Jen s jejich umístěním to trochu přehnali. Vhodnější by bylo uzavřená část psychiatrického oddělení.

    Vždyť jen blázen by nasazoval krk, když nemusí.


    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|