Vadí nebo nevadí v českém školství učení příliš mnoha věcných dat?
Reakce na informaci, zveřejněnou v pátečních Britských listech:
Děti jsou v českých školách nuceny memorovat encyklopedické zbytečnosti, potvrzuje Ústav pro informace ve vzdělávání. Padesáti vysokoškolsky a padesáti středoškolsky vzdělaným lidem předložil otázky z učiva dětí na české základní škole ("Jaká dynastie vládla v Číně od 10. do 13. století?" - "Odkdy vznikala jihoapalačská průmyslová oblast?"). Děti se v českých školách učí mechanicky biflovat bez schopnosti logicky myslet a poznávat souvislosti, varuje Ústav.
Z dopisu čtenáře:
Videl jste dejepis pro 4. tridu: PhDr. Josef Harna, CSc. a kol.: Obrazy ze
starsich ceskych dejin, vydalo nakladatelstvi Alter?
Metodicky je to uplne nemozne, myslenkove autor vychazi z nazoru
propagovanych v casopise "Stredni Evropa". (Napr. Svaty Vaclav udelal
moudre rozhodnuti radeji Nemcum platit dane nez aby se jim vzeprel.) - A po
takovehle vychove nam pak budou statotvorni intelektualove vycitat, ze
nejsme dost hrdi a neumime si sami vladnout.
Vedet, kdy zacala vznikat apalacska prumyslova oblast, je s odpustenim
blbost. Dulezite je vedet, kde si to najit. JČ.
Souhlas.
Mohu tvrdit i to, že Slovensko je Slovinsko. A San Francisco je Svatý
František.
Stejne mi to Alta Vista vyhledá...Jenom musím vedet, kde je vypínac toho
nejrychlejšího a nejchytrejšího pocítace.
A nazývat se pritom ceským intelektuálem. :))
Co nás odlišuje? Fakta. A jak je získáváme. Z casopisu Týden. (Reklamní spot
v tv vysílání dnes vecer)
Cert a Káča, Kozel a Kozel. Ve dvou se to lépe táhne...(Reklama na
Velkopopovický Kozel)
To je opravdu vytvárení "komplexního", apolitického a pritom tak obcanského
pohledu na svet.
Muj otec se ješte ucil latinsky, já už ne.
Muj otec ješte mel rétoriku a krasopis, já už ne.
Muj otec se ucil kreslit na základní i na strední škole podle prírody
(kvetiny, koreny, krajinu, figuru), já ještě ano (ale už pouze na strední
odborné škole) , moje dcery už ne.
Studenti stredních "odborných" škol musí chodit na "soukromé" (rozumej
placené) hodiny figurálního kreslení na státní vysokou školu...
Já vím, kreslení není vzdelání. Notabene stací vedet, že nekdo ješte kreslit
umí a koukat pritom na reklamy Eurotelu ci Pegase jako na "výtvarné"
produkty dnešní doby.
Eurotel. Více ze života... (reklamní spot v tv vysílání dnes vecer)
Nezlepšujme školství, nezlepšujme kvalitu vzdelání, erodujme ho.
Erodujme vzdelanost a budeme perfektne ovladatelnou spotrebitelskou kolonií
globálního kapitálu.
Místo Libuše budeme znát popevky z reklamy na RÁÁMUÚÚ, místo Shakespeara
comicsy o Shakespearovi a "pera" Káji Saudka. Publikované v Lidových
novinách.
Erodujme i pozici ministra, kterému vadí nevzdelanost stredoškoláku a chce
dát normu - státem garantovanou minimální úroven znalostí - a podle výsledku
státních maturit hodnotit úroven škol.
A podle kvality školy treba i platit nebo povolovat.
Pak se ukáže, že rada soukromých (ale i státních) škol opravdu, ale opravdu
"trh" se vzdeláním neuživí...
Doporucuji tedy prostudovat napr. tyto VEREJNE PRÍSTUPNÉ odkazy
http://www.10milionu.cz/rozcesti.html
kde se zájemci mohou dozvedet, co
opravdu CHCE DELAT ministerstvo se školstvím a vzdeláním v CR.
Tato Výzva pro deset miliónu se ale nezrealizuje polovzdelanými populárními
príspevky do neméne polovzdelaných a pritom populárních deníku za mediální
koordinace neméne polovzdelaných editoru.
Odborný diskurs se nevede nerízene.
A odborná verejnost má možnost se
vyjádrit k budoucnosti školství napr. zde mailto:10milionu@uiv.cz
.
A zde má možnost svuj príspevek napsat kdokoliv, kdo vládne internetem. A ten
kdo nevládne, muže svuj názor poslat poštou.
Ale nemá cenu kricet pod okny Strakovy akademie na dalšího ministra
"Demisi,
demisi" a mávat pritom vlajeckama pod laskavým dozorem paniucitelky.