úterý 15. února

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Věda:
  • Proč je na světě jen homo sapiens? Jak se člověk naučil zabíjet Ekonomika:
  • Rekordní délka amerického blahobytu - zatím 107 měsíců nepřetržitého růstu Romové v ČR:
  • Ohlédnutí za diskusí o různobarevných hubách (František Roček) Reakce:
  • Pomluvy v Českém rozhlase? (Dalibor Žůrek) Diskuse: věda, náboženství, Motl a Cihelková:
  • Za komunismu nám nevykládali ve školách jen bláboly (Jiří Vacek)
  • Pokoru by měla mít spíš paní Dana Cihelková (Jan Kyncl)
  • Moderní fyzika stojí na matematice (V. Novák)
  • Kam logika vědce nedosáhne aneb Occamovou břitvou na slova pana Motla (Václav Pinkava)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Pokoru by měla mít spíš paní Dana Cihelková

    Jan Kyncl

    Nejprve musím poznamenat, že jsem byl panu Luboši Motlovi vděčný: článek paní Cihelkové byl hloupý oním nebezpečným způsobem, kdy koktejl citátů, polopravd učeně znících může leckoho zmást. Chtěl jsem odpovědět, ale protože můj volný čas je omezený, vzdal jsem to. Když jsem si přečetl reakci pana Motla, měl jsem dobrý pocit, že někdo udělal to, na co jsem se vykašlal, a navíc to udělal mnohem lépe.

    Paní Cihelková píše: "Nemohu tvrdit, že bych byla na danou problematiku odborník, ale taktéž nemohu říci, že by mi byla zcela cizí." Takže: nakolik rozumíte kvantové fyzice, paní Cihelková? Co takhle nejjednodušší potenciálová jáma a elektron? Vypočítat a ne jenom o tom mluvit? Nablakvadrát....

    Píšete, že jste novinářka a divíte se, když někoho štvou nesmysly, které píšete o tematice z jeho oboru.

    Já už jsem otupělý: články o jaderné energetice mě zpočátku štvaly, několikrát jsem zkusil napsat do příslušných novin a vyvrátit fyzikální nesmysly v článcích psané. Pak jsem to vzdal. V příloze nedělních Lidových novin "Věda" si s chutí přečtu články týkající se problematiky, které nerozumím, a se stejnou chutí přečtené zapomenu. Ale pana Motla chápu, už proto, že je mladší než já.

    Dělám totiž zobecnění (které samozřejmě dělat nesmím, nechci-li být považován protinovinářského rasistu), že alespoň 90% toho, o čem novináři psali z oborů, kterým rozumím, byly bláboly.

    Pokora by měla přijít od paní Cihelkové: co takhle věnovat se divadlu, náboženství, zahradničení a na fyziku a exaktní vědy zapomenout? Motl a Kyncl se do vás nebudou navážet a zmíněným vědám to jenom prospěje.

    Zajímavější je otázka, jestli se vůbec máme snažit popularizovat vědu. A co se má ve škole učit.

    Projdete-li si otázky k přijímacím zkouškám na lékařské fakulty, zděsíte se. Rozsah látky je obrovský; o tom svědčí i to, že - opět jen z oblastí, kterým rozumím - je asi 5% "vzorových" odpovědí špatně. Učit na gymnáziu například řešení ustálených harmonických stavů elektrických obvodů /říkají tomu jinak, ale je to tam/ znamená trápení: studentů, často učitele, který látce také úplně nerozumí, rodičů atd. Nakonec vznikne jakýsi kompromis: zúčastněné strany se naučí mluvit tak, jako by problematice rozuměly - a to stačí.

    Snad by bylo lépe přijmout placatou Zemi a kreacionismus, pohyb hvězd ať zajišťují andělé. Lidé budou spokojenější a jejich kvalita jakožto pracovní síly spíše vzroste. Člověk nechce znát pravdu, chce vysvětlení, aby měl pokoj od otázek. Mám dvě kamarádky /to není sexismus, ale fakt/, jedna věří, že žijeme v "dutozemi", druhá si myslí, že "když hvězdy dosvítí, spadnou na zem". Obě mají ukončené vysokoškolské vzdělání humanitního směru, pracují ve svém oboru a zjevně jim jejich představy o vesmíru nečiní žádné potíže. (Bylo by pěknou tečkou, kdybych mohl napsat, že jsou to novinářky, ale nebyla by to pravda.)



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|