Karlu Koecherovi: připomínka filosofů Vídeňského kruhu je případná
Reakce na
článek K.
Koechera v BL 21.2.2000
Připomínku filosofů tzv. Vídeňského
kruhu považuji za velmi případnou. Jejich "revolučnost"
spočívá v tom, že opět filosofie začala sloužit speciálním vědám
a přestala být pomíjena logika jako významná filosofická disciplína.
Po cca 500 let (od doby vrcholné scholastiky) se filosofové (s
výjimkou G. W. Leibnize na přelomu 17. a 18. stol.) vážněji nezabývali
rozvojem logiky.
Na druhou stranu ovšem i existencialismus,
jehož představitelem (zdaleka ne jediným) je autorem vzpomínaný
M. Heidegger, znamenal výrazný filosofický posun v základním východisku
filosofického zkoumání - od Kantova "absolutního Já"
k bytí konkrétního subjektu. Možná by mohl p. Koecher blíže vysvětlit
svůj názor, že jeho filosofie je "bytostně spjatá s fašismem".
Jsem přesvědčen, že rozhodně není totéž "totální experiment"
myšlený u Heideggera čistě individuálně a experiment Hitlera s
německým národem.
Tyto dva směry jsou absolutně
odlišné. Každý z nich má své silné stránky i slabiny.
Problém filosofie Vídeňského kruhu
je podle mého názoru především "aporie scientismu" -
vzniká ideologická doktrína, která však zároveň sama sebe popírá.
Tento směr také není schopen řešit otázky individuálního bytí,
tedy musí tyto otázky odkázat do sféry mimo filosofii (čímž se
ovšem vzdává tradičního nároku filosofie na celostnost), aby nepopíral
lidskou individualitu a nepřešel tím de facto na pozici marxismu-leninismu.
Problém existencialismu je v tom,
že doveden do důsledků popírá možnost jakéhokoli objektivního poznání,
tedy směřuje k absolutní skepsi.
Každý pokus o srovnání a hodnocení
(K. Koecher při něm pochopitelně vychází z vlastní vědecké erudice
a filosofické pozice) je velmi problematický. Mám zato, že je to
jako srovnávat speciální mapu a obraz krajiny od abstraktního malíře
a chtít rozhodnout mezi kartografem a malířem, kdo z nich svým
dílem krajinu zobrazil lépe.
Ještě problematičtější se jeví
snaha tyto dva filosofické směry syntetizovat. V dnešní postmoderní
filosofii (i když snad správněji by se mělo říkat "v moderní
sofistice") ovšem s novou silou platí starý známý výrok: "Žádná
myšlenka není dost hloupá na to, aby se nenašel některý filosof,
který by ji obhajoval" (připisováno M. T. Ciceronovi).