O významu konzervatismu a morálky v dnešním světě
Toto je druhá část rozhlasové debaty z pořadu Start the Week,
kterou moderoval Jeremy Paxman a která se vysílala v BBC Radio Four v
pondělí 28. února 2000.
Debaty se účastnili americký profesor Randy Thornhill, jeden z autorů
knihy A Natural History of Rape, dále profesor Roger Scruton, zastánce
konzervatismu, labouristický právník a náměstek ministra vnitra Paul
Boateng, který debatuje o tvůrcích moderní morálky (pro zajímavost, Boateng
je černoch) a profesorka Ruth Listerová, která zastává názor, že je
nynější labouristická britská vláda "posedlá uspokojováním středních vrstev
a vírou v placenou práci" a vylučuje tak mnoho lidí ze společnosti.
První část, této debaty, o novém kontroverzním americkém vědeckém
výzkumu, z něhož vyplývá, že mají všichni muži sklony ke znásilnění, je zde.
Moderátor Jeremy Paxman: Rogere Scrutone, vy jste se rozhodl
uspořádat polední přednášku v sérii "Last Word" o významu konzervatismu.
Proč se domníváte, že musíte konzervatismus hájit?
Scruton: No, jak si asi vzpomínáte, v létě pronesl premiér projev na
sjezdu Labouristické strany, v němž nás všechny varoval před temnými silami
konzervatismu, které ohrožují úspěchy Nové labouristické strany. To mě
vedlo k zamyšlení. Vždycky jsem se považoval za konzervatice. Vždycky se mi
zdálo, že je to naprosto legitimní věc, být konzervativcem, nikoliv ve
smyslu hrozby vůči společenskému pořádku, ale naopak ve smyslu podpory a
udržování toho, co je na tom pořádku dobré a slušné. Jak je tedy možné, že
nyní je to charakterizováno jako něco špatného a zlého? Tak jsem si řekl,
že je asi načase promluvit veřejně a říct, co je vlastně konzervatismus.
Aby lidi jako já, kteří si celý život myslí, že je to naprosto legitimní
politický postoj, byli ujištěni, že je to v pořádku.
Paxman: Používáte slova konzervativní s malým k, nikoliv s velkým K?
Scruton: Ano, a to učinil i premiér Blair. Protože konec konců,
pokud vůbec existuje konzervatismus s velkým K, premiér si udělal kariéru z
toho, že ho přijal.
Paxman: Kdy jsme přestali být konzervativní společností, co myslíte?
Scruton: Myslím, že jsme nikdy nepřestali být konzervativní
společností. Jsem přesvědčen, že všechny společnosti, pokud vůbec existují,
jsou svou podstatou konzervativní. Možná jsme se dostali do období, kdy už
jsme méně společností, než jak tomu bývalo dříve. Dochází k určité míře
fragmentace. Tam, kde já bydlím, v normální, staromódní obci na venkově,
existuje autentická společnost, a ta zastává konzervativní názory na
všechno, čeho si váží.
Paxman: Byla Margaret Thatcherová konzervativní?
Scruton: V soukromí a ohledně těch věcí, které skutečně brala vážně,
byla Margaret Thatcherová konzervativní. Ale když jste v politice,
obklopuje vás hektičnost takového druhu, že vás to rozptyluje a nemáte
kontakt s normálním lidským životem. A musíte přijmout celou řadu
inovativních myšlenek, které nemají příliš mnoho společného s lidskou duší.
Paul Boateng (hurónský smích): Tak už to chápu, jak to všecko bylo.
Konečně jsme se to dnes dověděli. (Pokračuje s úsměvem.) Paní Thatcherová
byla konzervativní jen ve svém soukromí, ale ne na veřejnosti. Skutečně
tohle chcete říci?
Scruton: Ne, ne. Samozřejmě, existují určité praktické politické
kroky, které přejala během let Konzervativní strana z konzervativního
pohledu na svět. Myšlenku zákonnosti a pořádku jako základ společnosti.
Koncept rodiny jako hlavní prostředek společenské obnovy. Ale když jde o
myšlenku volného trhu, všichni dobře víme, že je to velmi sporná
záležitost. Jedna součást tohoto pojmu je hluboce zakořeněna do
konzervativního myšlení, totiž že vyžadujeme a potřebujeme soukromé
vlastnictví, abychom si zajistili ve společnosti naše místo, ale . Myslím,
že to uznává i většina lidí na levici.
Paxman: Paul Boateng.
Boateng: Nemyslím, že může Roger tvrdit, že myšlenka zákonnosti a
pořádku a pojem rodiny jsou svou podstatou konzervativní myšlenky. Myslím,
že jdou daleko za tuto definici. Myslím si, že to trochu přehání. Tyto
pojmy však skutečně znamenají, že je nesmírně důležitá kontinuita, že je
nesmírně důležitá stabilita. A to není podle mého názoru v protikladu ani s
radikální politikou, s novými myšlenkami, ani to není v protikladu s
konzervatismem. A Roger se snaží, dá se to přirozeně pochopit, děje se to v
době, kdy je Konzervatismus s velkým K v krizi, zpětně ovládnout kus tohoto
teritoria. A že ho k tomu přiměl premiér Blair, no pokud vyvolal debatu, je
to jen dobré. Ale nemohu prostě přijmout představu, že jsou paní
Thatcherová a thatcherismus součástí konzervativní tradice. Protože v mnoha
ohledech nebyla Thatcherová konzervativec. Protože na rozdíl od Rogera,
který věří ve společnost a pohlíží na život u sebe na vesnici jako na něco
typického pro zdravou společnost, paní Thatcherová popírala, že společnost
vůbec existuje.
Paxman: No, dobře, jednou to poznamenala. Berete to trochu mimo kontext.
Boateng: Ale ne, není to pravda, protože pohlédnete-li na
fragmentaci, na kterou si stěžuje Roger, a na niž bych si stěžoval i já,
tato fragmentace je přímým důsledkem zbožnění volného trhu.
Scruton: No, říká se to. Nechci se pouštět do debaty, jestli byla či
nebyla paní Thatcherová konzervativec s malým k, ale myslím, že je
důležité, že už nyní Paul a já souhlasíme ohledně dvou zásadních
konzervativních - s malým k - hodnot, totiž ohledně významu zákonnosti a
rodiny. Chci ve své přednášce reagovat na tu větu o "silách konzervatismu",
a ukázat lidem, že existují hodnoty, které lze nazvat konzervativními, ale
které jsou naprosto životně důležité pro kontinuitu každé moderní
společnosti. A démonizovat je znamená ohrožovat i váš vlastní projekt.
Ruth Listerová: Do určité míry na jisté úrovni sympatizuji s vaším
postojem. Ve Blairově "Nové labouristické straně" vládne fetišismus
ohledně všeho, co je "nové", jako by nic z toho, co existovalo před
existencí New Labour, nemělo žádnou hodnotu. Také si musíme uvědomit, že ne
všechny změny lze charakterizovat jako pokrok. Ale cítím ve vašem postoji
určitou nostalgii pro minulé věky. Mluvíte o své normální staromódní obci.
Nemám naprosto představu, co je "normální" komunita, nevím, který starý věk
považujete za ideální, ale - ano, možná pro vás existovalo v minulosti
mnoho dobrého, pro vás jako bělošského, heterosexuálního, neinvalidního
muže, ale kdybyste si představil, že jste žena, nebo invalida, nebo
homosexuál nebo černoch, minulost pro ně nebyla zrovna šťastná. Došlo k
velké míře pokroku. Hovoříte o rodině. O jaké rodině? Máme dnes množství
nejrůznějších forem rodiny, které mohou být stejně tak dobré pro
vychovávání dětí jako to, co vy asi považujete za "normální" rodinu.
Scruton: Vkládáte si do to, co říkám, vlastní malou sociologickou
agendu, kterou odmítám. Jsem přesvědčen, že je naprosto legitimní hledět
pro inspiraci do minulosti a nikoli do budoucnosti, protože na rozdíl od
budoucnosti je minulost poznatelná. Samozřejmě, že existují skutečnosti,
které se nám na minulosti nebudou líbit, skutečnosti, které mohly být
zlepšeny, ale tím, že zlepšujete něco, co je skutečné, se pořád ještě
zaměřujete na svět, jak existoval. A premiér Blair se nám snaží zabránit,
abychom toto dělali. Řekla jste sama, že ve vládě existuje určitá neofilie,
touha přijímat všechno, co je pouhou novinkou, jenom proto, že je to nové.
Ale ve skutečnosti nevíte, co vlastně děláte. Víte, co děláte, když
zlepšujete jen určité rysy skutečnosti, jíž si ceníte.
Paxman: Ale proti této vládě namítá přece i mnoho lidí v
Labouristické straně, že je jen v podstatě zamrzlou formou konzervatismu. A
přece veškerá politika vychází od toho, co už existuje, od toho, co je
poznatelné.
Scruton: Až na to, že všechno, co už existuje, nyní tato vláda mění,
aniž by věděla, čím to nahradit.
Paxman: Vytváříte dojem, jako by tato vláda byla nesmírně radikální.
Mnoho lidí v Labouristické straně by s vámi vůbec nesouhlasilo.
Scruton: Jen se podívejte na všechny ty ústavní změny.
Decentralizace, Horní sněmovna, všechno je to likvidace toho, co dosud
existovalo, aniž by vláda měla konkrétní pozitivní představu, čím to
nahradit.
Boateng: Vůbec ne. Tyto změny chtějí dát obyčejným lidem moc a vliv.
Scruton: To je taky sociologický žargón.
Boateng: Tyto změny uznávají, že demokratické struktury, pokud mají
zůstat zdravé, se musejí vyvíjet. Protože nebezpečí Rogerova argumentu je v
tom, že to byl přesně tento argument, jehož se používalo proti zavedení
všeobecného volebního práva, argument, jehož se používalo proti poskytnutí
hlasovacího práva ženám, byl to argument, jehož se používalo proti reformě
Dolní sněmovny. Kdybyste tehdy býval byl naživu, jsem přesvědčen, že byste
považoval i tyto záležitosti za "nebezpečné inovace".
Scruton: To jistě. (Smích všech ve studiu.)
Boateng: Tak vidíte.
Paxman: Zastáváte názor, že všechny změny jsou špatné?
Scruton: Je to chyba temperamentu ve mně. Není to nic, co by
podvracelo můj argument.
Paxman: Paule Boatengu, pohovořme teď trochu o tom, o čem budete vy
mluvit v diskusi o tvůrcích moderní morálky v South Bank Centre v Londýně.
Jste přesvědčen, že žijeme v současnosti v morální době?
Boateng: Ne, podle mého názoru v morální době nežijeme. Žijeme ve
věku obrovské nejistoty, fragmentace. Hledáme. Odhodili jsme sadu určitých
hodnot a norem a hledáme nové hodnoty a normy a moc velkou naději, že
nějaké najdeme, nemáme. Hledáme, aniž bychom se při tom mohli opřít o
střediska autority, ať už to byla střediska kulturní, střediska politická,
střediska náboženská. Žijeme ve velmi náročné době. Nebojím se toho, ale
jsem si vědom, jak je tato doba v tomto ohledu složitá. Ať už pracujeme v
politice, v kultuře, ať už působíme v náboženství, musíme hledat, jak se co
nejlépe v tomto novém světě orientovat.
Paxman: Takže vaše diagnóza se od diagnózy Rogera Scrutona zase
tolik neodlišuje. Ale vaše návrhy na řešení se od něho odlišují?
Boateng: Rozdíl je v tom, že Roger lituje toho, že ona minulá
střediska autority se už rozložila, přestala fungovat. Já toho nelituju,
protože tato centra autority často šířila útlak. Neposkytovala lidem
možnost, aby se rozvíjeli a zráli. Byla postavena na principech rigidní
sociální a ekonomické stratifikace. To myslím není správné.
Paxman: Není ale problém, že jestliže, jak říkáte, žijeme v
amorálním věku, všechno je pak považováno za relativní? Když si vezmeme váš
postoj, jste angažovaným křesťanem, laickým metodistickým kazatelem, a
přesto, nynější zásady praví, že ve školách musí být prokazován stejný
respekt všem náboženstvím. Jste přesvědčen, že je vaše víra jedinou
autentickou pravdou, nebo jen jednou z mnoha pravd?
Boateng: Jsem přesvědčen, že je křesťanství unikátním zjevením. Jsem
o tom přesvědčen.
Paxman: Ale proč se to tedy bojíte říct nahlas?
Boateng: Já se to nebojím říct nahlas.
Paxman: Proč se to tedy vaše vláda bojí říct nahlas?
Scruton: To je ale neférová otázka, Jeremy.
Paxman: Myslíte?
Scruton: Ano.
Boateng: Protože vláda netvrdí, že je vládou křesťanskou. Nežijeme v
teokracii.
Scruton: Samozřejmě.
Boateng: To, co je mým osobním morálním vedením a kompasem, není
přece to, co bych mohl postavit na kormidlo státu.
Scruton: V tomto ohledu skutečně stoprocentně souhlasím s Paulem.
Sám jako přesvědčený křesťan shledávám neobyčejně obtížným, vypracovat
veřejnou filozofii pro naši dobu, jen na základě toho, co nám nabízí
křesťanská víra. Protože máte společnost, která je sice údajně křesťanská,
ale už je poznat jen malý pozůstatek víry, nikoliv víra celá, jako taková.
A tak musíte najít nějakou alternativu, jejímž prostřednictvím poskytnete
lidem vizi autority. Jak říká Paul, já hledám tuto vizi autority v
minulosti, ale samozřejmě, v současnosti spočívá autorita v lidech, jako je
Paul, kteří hledí do budoucnosti.
Ruth Listerová: Proč to musí být vize autority? Vnesme do toho
všechno víc optimismu. Prováděl se v oboru společenských věd průzkum
mladých lidí, dětí, z něhož vyplývá, že si sami vytvářejí, zpočátku za
pomoci rodičů, vlastní, často velmi složitý morální postoj. V mnoha
případech to jsou velmi pozitivní výsledky. Nechtějí přijímat dosavadní
postavy, zosobňující autoritu, které pro ně nejsou relevantní. Chtěla bych
se zeptat Paula: Tam, kde si lidi vytvářejí své vlastní hodnoty, nové formy
rodiny, neposkytuje nám to určitou míru optimismu? Protože je
pravděpodobnější, že tyto nové formy zakoření a budou silné. Pokud se
jakési tradiční morální formy lidem vnucují seshora -
Scruton: A tady je relevantní teze Randyho Thornhila, o záporných
důsledcích nepřítomnosti otců na chování mladých mužů.
Boateng: Obávám se, že je ta teze vysoce relevantní. Jedním velkým
problémem pro děti a mladé lidi dnes je, že když se podívají kolem sebe,
nenacházejí referenční rámec, v němž by se mohli orientovat, nenacházejí
kontext, v němžby si mohli lehce utvořit vlastní závěry. V určitém smyslu,
tím, že jsme zlikvidovali autoritativní vzory, jsme to pro mladé lidi dost
ztížili. A ti mladí lidé, kteří nejsou dostatečně silní, jsou naprosto
zmateni. Nevědí, kam se obrátit. A musíte si uvědomit - musel jsem s tím
zápolit jako náměstek ministra zdravotnictví a teď s tím musím zápolit
jako náměstek ministra vnitra - že dnešní nejčastější příčinou smrti
mladých mužů - po automobilových nehodách a v některých městech jako v
Manchesteru to dokonce automobilové nehody předčí - jsou sebevraždy. Mladí
muži si berou život. Vím taky, že tito mladí muži často jsou zataženi do
maelstromu drog a zločinnosti. To nám něco vypovídá o tom, k čemu dochází,
když nemáte žádné morální vzory.
Paxman: Vidíte nějaký kompas, něco, co by ukazovalo ven z této
situace? Nějaký směr?
Boateng: Myslím, že musíme zahájit práci na projektu, jehož cílem je
pomoci lidem, aby mezi sebou znovu nalezli osobní styky. Musíme uznat, jak
cenný je život aktivních komunit. Ruth tady trochu zaútočila na Rogera, že
obdivuje svou vesnickou komunitu. Já bych to nedělal. Protože podle mé
zkušenosti mají lidé ze života aktivních komunit obrovský prospěch. V tom
smyslu, že jim to poskytuje něco, čehož jsou součástí. Něco, s čím se mohou
spojit. A tohle povědomí komunity musíme nějak u lidí znovu vytvořit. Ve
městech k tomu nemůže dojít tak, jak to funguje na vesnici, ale neměli
bychom se posmívat pojmu komunity.
Ruth Listerová: Já jsem jenom zpochybňovala pojem "normální" komunity.
Paxman: OK. Randy Thornhill.
Thornhill: Chci jen poukázat na jednu nedůslednost v Rogerově
programu. Na jedné straně argumentuje, že je velmi důležitá historie, a
taky by měla být, bez znalosti historie nemůžeme znát sami sebe, a tak
dále, ale na druhé straně tu historii omezuje tím, že z ní vylučuje
historii lidské evoluce. Kdy fungovaly kauzální procesy, které utvořily
naši mysl a naše chování. Co se týče Paulových poznámek, máme-li být
schopni vytvořit tuto lepší společnost, kterou všichni chceme, měli bychom
při tom využívat vědeckých znalostí, okolností, které způsobují, že muži
ztrácejí společenský vliv, a tak dál, a vedou je k sebevraždě. Vědecké
porozumění tomuto všemu může pozitivně ovlivnit naši sociální politiku.
Scruton: Problém je, že sociobiologie je velmi věda na velmi nízké
úrovni, že. Jsou to apriori dedukce z tezí o sobeckém genu, který údajně
řídí veškerý lidský život tak, aby se mohl nerušeně a co nejefektivněji
rozmnožovat. Neposkytuje nám všechno to množství podrobností o životě lidí,
které potřebujeme k tomu, abychom mohli život pozměňovat.
Thornhill: Není to věda na nízké úrovni, je to mainstreamová
evoluční biologie.
Paxman: Nechci se o tomhle hádat. Vraťme se k tomu, o čem jsme
hovořili předtím.
Boateng: Musíme se podívat na důkazový materál a na to, o čem je
známo, že to funguje. Víme, že to, co funguje při výchově dětí, je
stabilita. Víme, že v rodinách, které jsou rozbité, není lehké vytvořit
tuto stabilitu. A to nás něco učí, že, že musíme udržet rodiny pohromadě, i
když třeba jejich rodiče už spolu nežijí, ale je potřeba, aby oba rodiče
vychovávali své děti, aby se o jeho výchovu společně zajímali. A tady
žijeme v novém světě: nestačí jen říct: "Rodiny musejí za každých okolností
žít spolu, musíte zreformovat rozvodové právo, aby bylo obtížné se
rozvádět." Musíme se zamyslet nad tím, jak podporovat dobré a efektivní
rodičovství.
Thornhill: Poskytujte daňové úlevy otcům, pod podmínkou, že budou
žít s rodinou anebo v její blízkosti. To už bylo zahájeno v Austrálii.
Paxman: Chci teď dát prostor Ruth Listerové a materiálu, o němž
budete hovořit při své přednášce na University of Kent, o tom, kdo je
součástí politiky dnešní britské vlády. Zabýváte se otázkou lidí,
vylučovaných ze společnosti, což je prý pro tuto vládu prioritou. Říkáte,
že to není totéž jako chudoba. Co to je?
Ruth Lister: Vyloučení ze společnosti. Může to být v důsledku
chudoby, ale jde o to, že lidé nemají možnost plně se podíletna životě
společnosti. Může to být i v důsledku diskriminace. Jde o to, že mnoho lidí
je vytlačováno ze společnosti. Potíž je, že dnešní britská vláda, i když
dělá mnohé proti vylučování lidí ze společnosti, tento problém definuje
velmi úzce, tedy jako vyloučení z pracovního trhu. Ergo: máte-li
zaměstnání, už netrpíte vyloučením ze společnosti. (...)
Pokračování příště