pátek 28. dubna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Menšiny v ČR a v zahraničí:
  • O situaci českých Romů v Kanadě a v ČR (Karolina Banomová) Česká politika:
  • Čtyřkoalice tvoří program aneb pokus o kvadraturu kruhu (Petr Jánský)
  • Reklama na tabák (Ivan Hoffman) Publikační svoboda:
  • Jak jsem ve Švédsku vydával Mein Kampf (Karl Haegglund) Americká politika:
  • Amerika, Kuba, pokrytectví a Elián Gonzáles (Jiří Jírovec)
  • Elián: boj mezi dobrem a zlem (Jiřina Fuchsová) Microsoft:
  • Zasáhnout proti Microsoftu bylo správné (Petr Novotný)
  • Zasáhnout proti Microsoftu bylo nesprávné (Jiří Šoler) Reakce:
  • K protestnímu dopisu proti USA: Jednoduchý člověk má jednoduché recepty (Marcel Derian) Kritika článku v Novinkách:
  • Ostře se ohrazuji proti primitivnímu psaní Jiřího X. Doležala: Útočit na obezitu pana Baldýnského je sprosté (Ondřej Čapek) Reakce:
  • Mluvčí americké vlády je sama rasistka (Josef Pospíšil) Oznámení:
  • Vědecká sekce Neviditelného psa



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Reklama na tabák

    Ivan Hoffman, Český rozhlas, Radiožurnál

    Vláda včera schválila návrh novely zákona, kterou se má zakázat reklama na tabákové výrobky a omezit reklama na alkohol a léky. Akciová společnost Tabák má k zákonu několik zajímavých výhrad. Protikuřácká iniciativa prý je předčasná, neboť předbíhá začlenění České republiky do Evropské unie, s níž slaďujeme naše zákony.

    Proti této námitce lze namítnout, že podobně jako u jiných norem, kterými se zabývají čeští zákonodárci, jde snad i u této proticigaretové o to, zda je jejich přijetí v našem vlastním zájmu.

    Mluvčí Tabáku pak tvrdí, že zákaz reklamy nikde na světě nevedl k prokazatelnému snížení spotřeby cigaret. Je-li tomu tak, pak není jasné proč omezení reklamy výrobcům cigaret vadí a proč vůbec za reklamu vyhazují peníze.

    Podle Tabáku si výraznou finanční ztrátu zákazem reklamy způsobí stát.

    Možná je to z krátkodobého hlediska pravda, nicméně je otázkou, zda právě na propagaci cigaret má stát vydělávat a pak prodělávat na léčbě cigaretami způsobených neduhů.

    Vládní návrh bude projednáván v parlamentu a bude zajímavé sledovat, jak o něm budou diskutovat poslanci stran, kterým Tabák přispěl sponzorskými milióny na volby.

    Bude-li zákaz reklamy na cigarety zásluhou lobbistů v parlamentu smeten ze stolu, nelze si představit lepší argument pro jiný zákaz, totiž zákaz sponzorování politických stran.

    I poslancům totiž musí být jasné, že není mnoho výrobků u nichž by bylo zřejmější, že se těší odbytu pouze kvůli naší závislosti, že by se nám lépe žilo bez nich.

    Shodnou se na tom kuřáci i nekuřáci a není žádný logický důvod, proč by naše vědomí neschopnosti skoncovat s kouřením měly konejšit romantické bilboardy s honáky krav. Spíše se ptejme zda zákaz reklamy stačí, když to, co škodí, není reklama, ale cigarety.

    27. dubna 2000

    Poznámka JČ: Firma Tabák říká nesmysly. Na Západě je běžně známo, že protože kuřáci ve středním věku houfně na kouření umírají, tabákový průmysl musí neustále rekutovat nové kuřáky, má-li si zachovat své zisky. Musí proto intenzivně reklamně působit na mladé lidi, a právě na ty funguje tato reklama.

    Před časem proběhla západním tiskem zpráva, že hlavní "honák" na reklamách na americké cigarety zemřel v těžkých bolestech na rakovinu plic.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|