Reklama na tabák
Vláda včera schválila návrh novely zákona, kterou se má zakázat reklama na tabákové výrobky a omezit reklama na alkohol a léky. Akciová společnost Tabák má k zákonu několik zajímavých výhrad. Protikuřácká iniciativa prý je předčasná, neboť předbíhá začlenění České republiky do Evropské unie, s níž slaďujeme naše zákony.
Proti této námitce lze namítnout, že podobně jako u jiných norem, kterými se zabývají čeští zákonodárci, jde snad i u této proticigaretové o to, zda je jejich přijetí v našem vlastním zájmu.
Mluvčí Tabáku pak tvrdí, že zákaz reklamy nikde na světě nevedl k prokazatelnému snížení spotřeby cigaret. Je-li tomu tak, pak není jasné proč omezení reklamy výrobcům cigaret vadí a proč vůbec za reklamu vyhazují peníze.
Podle Tabáku si výraznou finanční ztrátu zákazem reklamy způsobí stát.
Možná je to z krátkodobého hlediska pravda, nicméně je otázkou, zda právě na propagaci cigaret má stát vydělávat a pak prodělávat na léčbě cigaretami způsobených neduhů.
Vládní návrh bude projednáván v parlamentu a bude zajímavé sledovat, jak o něm budou diskutovat poslanci stran, kterým Tabák přispěl sponzorskými milióny na volby.
Bude-li zákaz reklamy na cigarety zásluhou lobbistů v parlamentu smeten ze stolu, nelze si představit lepší argument pro jiný zákaz, totiž zákaz sponzorování politických stran.
I poslancům totiž musí být jasné, že není mnoho výrobků u nichž by bylo zřejmější, že se těší odbytu pouze kvůli naší závislosti, že by se nám lépe žilo bez nich.
Shodnou se na tom kuřáci i nekuřáci a není žádný logický důvod, proč by naše vědomí neschopnosti skoncovat s kouřením měly konejšit romantické bilboardy s honáky krav. Spíše se ptejme zda zákaz reklamy stačí, když to, co škodí, není reklama, ale cigarety.
27. dubna 2000
Poznámka JČ: Firma Tabák říká nesmysly. Na Západě je běžně známo, že protože kuřáci ve středním věku houfně na kouření umírají, tabákový průmysl musí neustále rekutovat nové kuřáky, má-li si zachovat své zisky. Musí proto intenzivně reklamně působit na mladé lidi, a právě na ty funguje tato reklama.
Před časem proběhla západním tiskem zpráva, že hlavní "honák" na reklamách na americké cigarety zemřel v těžkých bolestech na rakovinu plic.