Boj o televizi:
Je ohrožena nezávislost ČT?
Přepis diskusního pořadu, který se vysílal v úterý 16.května 2000 v pořadu Netopýr na okruhu ČT 2.
Antonín Přidal, moderátor: Je nezávislost České televize něčím ohrožena? Pokouší se někdo podřídit ji
zájmům určitých stran nebo skupin, anebo z toho televize podezírá ty,
kteří ji volají k odpovědnosti a chtějí, aby sloužila celé veřejnosti, tak
jak jí to ukládá zákon? Kde končí kritika a kde začíná politický tlak? Kdo
o té hranici rozhodne a kdo ji má uhlídat? Moji hosté si s těmi otázkami
určitě poradí, proto jsem je pozval. Jsou to paní Kateřina Dostálová,
která byla v roce 1998 zvolena na kandidátce ODS do Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky a působí tam ve Stálé komisi pro hromadné
sdělovací prostředky. Miloš Rejchrt, evangelický duchovní, člen Rady České
televize, neboli orgánu, jímž se uplatňuje právo veřejnosti kontrolovat
tvorbu a šíření programu České televize, jak praví zákon. Jan Čulík,
vydavatel internetových Britských listů, které se silně zabývají našimi
médii a kapitola o České televizi, obsáhlá kapitola, neschází ani v jeho
nedávných knihách "Jak Češi myslí" a "Jak Češi jednají". Můj čtvrtý host
pan Jiří Hodač, ředitel zpravodajství ČT, a to od dubna
letošního roku. Do té doby působil jako ředitel operací BBC v Praze. (Předtím, nikoliv do té doby pozn. JČ.) Já
začnu příhodou nebo chcete-li událostí, která mnohé z těch otázek v sobě
sdružuje. Před několika dny si mluvčí české vlády pan Rouček stěžoval u
šéfredaktora zpravodajství České televize na to, že televizní
zpravodajství nedostatečně referuje o některých zahraničních cestách a
aktivitách českého premiéra. Ta stížnost se objevila také v našem tisku a
dnes odpoledne ji projednávala nedávno zvolená Rada České televize. Jak to
dopadlo?
Miloš Rejchrt, člen Rady České televize: Dopadlo to tak, že rada se seznámila se záběrem, který v televizi přece
jenom byl a trval celou minutu o návštěvě premiéra Zemana v Budapešti.
Čili ukázalo se, že není pravda, to co psal pan Rouček, že se neobjevila
ani vteřina z té návštěvy. Takto rada konstatovala. Dále konstatovala, že
není zřejmě správným adresátem takové stížnosti ten redaktor, nebo
šéfredaktor, že by tedy bylo vhodné v případě stížností obracet se na
ředitele České televizi a zároveň konstatovala, že nebylo vhodné od pana
Šámala, že nerespektoval takový obvyklý služební postup, že by s tou věcí
seznámil nejdříve ředitele, třeba k tomu připojil svůj komentář, své
vysvětlivky a že se nejdříve obrátil na média.
Antonín Přidal: V tom dopisu mluvčího vlády byla věta žádající, aby se podobné nedostatky
v budoucnosti neopakovaly, žádající záruky toho a nápravu. Teď bych rád
slyšel názor vás ostatních. Je v pravomoci tiskového mluvčí vlády, jiných
institucí, žádat veřejnoprávní televizi, aby zaručila, že se určité věci
nebudou dít, nebo že se napraví?
Kateřina Dostálová, poslankyně ODS: Já bych velice ráda na to reagovala. Já si myslím, že jestliže Česká
televize odvysílala velice kratičký, několikavteřinový šot o této, dle
mého názoru, poměrně významné události, protože já mám možnost sledovat -
Jiří Hodač:: To bylo 58 vteřin.
Kateřina Dostálová: Sledovat to, jakým způsobem se Poslanecká sněmovna zabývá legislativní
smrští směrem k Evropské unii. Já považuji aktivity premiéra v zahraničí
při setkávání s představiteli hlav států Evropy za nesmírně důležité.
Víte, kdo jiný měl podat tuto stížnost, jestliže dle mého názoru, já se
opravdu domnívám, že veřejnost nebyla dosti dobře informována a tady já
jsem velice ráda, že mám možnost dnes poprvé se setkat s ředitelem
zpravodajství, protože poslancům nepřísluší komunikovat s managementem. K
tomu my máme radu. To je ta rada, se kterou my komunikujeme na téma Česká
televize. Já jsem ráda, že tuto příležitost dnes mám, protože bych se vás
ráda zrovna u tohoto tématu, které jste otevřel, zeptala na to, jaká jsou
kritéria redakce zpravodajství pro to uvádět zprávy, jejich důležitost, co
je prioritou? Jestli je to třeba tato poměrně významná cesta, jestliže
ministerstvo zahraničních věcí také vynakládá poměrně velké prostředky na
to, aby ta komunikační strategie fungovala, jaké má být řazení těch zpráv -
Antonín Přidal: Ano. Otázka je jasná.
Jan Čulík:> Máte na to nějaké písemné třeba předpisy?
Jiří Hodač: Já, než odpovím vám pane Čulíku, tak bych rád odpověděl paní poslankyni,
vysvětlil vlastně, co se stalo v té Budapešti.
Jan Čulík: Ale možná, že byste měl odpovědět na ta kritéria, protože to je - -
Jiří Hodač: Odpovím ještě na ty okolnosti toho, co se stalo. My jsme tam poslali
našeho zpravodaje z Bratislavy, který měl pokrývat vlastními prostředky,
technickými prostředky České televize tu návštěvu. Došlo tam bohužel k
poruše na kameře, což se stává ve všech televizích světa.
Kateřina Dostálová: Pro profesionály z České televize takový problém - -
Jiří Hodač: To se stává, to se stává ve všech televizích světa, ve všech firmách
světa, že někde technika selže. Víme, co technika dovede a selže zpravidla
vždycky v tu nejméně vhodnou chvíli. Dobře. Stalo se to a samozřejmě bylo
na redakci zpravodajství, aby se pokusila situaci vyřešit. Velmi
operativně, musím říct, a velmi profesionálně sehnala obrazový materiál od
jiných zdrojů. Takže my jsme to zpracovali a vysílali jsme opravdu 58
vteřin, na kterých mimochodem i pan tiskový mluvčí vlády byl velmi
zřetelně vidět.
Antonín Přidal: Dobře, ale tak mě zajímá ta zásadní otázka. Je v pravomoci tiskových
mluvčích státních a politických institucí žádat záruky, že příště se
nestane, že by nějaké události bylo věnováno méně místa než jak - -
Jan Čulík: Mohl bych to trochu zobecnit tuto otázku? Nebo odpovědět. Já se domnívám,
že Česká televize, takhle, to co říkám, mohu-li to říct lidově, nekecám,
mám to podloženo docela systematickým výzkumem. Česká televize dělá chyby
zejména ve zpravodajství. Nebudeme se o tom tady šířit, ale kdo má zájem,
může si to samozřejmě, Britské listy internetové se tím zabývají velmi
podrobně, může si to přečíst v té právě vydané knížce "Jak Češi jednají",
je tam asi 150 stránek. Problém je, otázka je, skutečně já se domnívám, že
politikové, politické strany nemohou zasahovat do každodenního průběhu
toho, co se děje v České televizi. Obávám se, že tady hrozí politický
vliv. Ale otázka je složitá, protože Česká televize může využívat tohoto
argumentu: "my jsme nezávislá veřejnoprávní instituce" a může si prostě
existovat v takové pohodovosti. Může prostě, protože řekne: "nikdo nás
nesmí kritizovat, my jsme zcela nezávislí." Domnívám se tedy, že je
skutečně důležité, aby existovala nezávislá diskuse o sdělovacích
prostředcích, aby to sledovali lidé, kteří nemají partikulární zájmy, to
znamená ani poslanci, ani vládní mluvčí, a aby existovala teda tato
veřejná debata.
Antonín Přidal: Veřejnost zastupuje Rada České televize podle zákona.
Kateřina Dostálová: Já si myslím, že --- politici nebo státní úředníci, kteří se obrací
na jednotlivé redaktory a já jsem zde vysvětlila, že opravdu to politikům
nepřísluší takto komunikovat přímo s managementem. K tomu tady máme radu a
proto musím okomentovat, že ten způsob, komu byl adresován ten dopis i ten
závěrečný dovětek, považuji svým způsobem za nešťastný. Nicméně já se
domnívám, že televize veřejné služby by měla informovat o tak významných
zahraničních aktivitách premiéra této země.
Jan Čulík: Ale vy to nemůžete říct, protože když to řeknete, tak můžete být obviněna
z politické zaujatosti, že si ohříváte svoji vlastní polívčičku. Dovolte
mi ještě jednu věc.
Kateřina Dostálová: Ale já jsem také občan.
Jan Čulík: To je právě argument, to je velmi důležitá věc. Vy, když zastáváte
politickou funkci, například pan Hodač to ví velmi dobře. Když jsme se ho
ptali v Britských listech na určité otázky, on řekl: "já na některé otázky
nemohu odpovědět, protože mluvím za Českou televizi a mohlo by to být
interpretováno chybně." Vy nemůžete třeba přijít do České televize v Brně
a ptát se pana ředitele, jak to je s Intolerancí, protože to může být
interpretováno jako politický nátlak.
Kateřina Dostálová: Nikdy se nic takového nestalo a pan Rejchrt vám může potvrdit, že naším
jediným partnerem a já jsem to schválně zde zmínila na začátku, je Rada.
Jan Čulík: Kdyby se to stalo. Vy jste říkala, že jste také občan. Vy to nemůžete
dělat, protože by to mohlo být interpretováno, jako že děláte nátlak.
Kateřina Dostálová: Já nevidím jediný důvod, aby byl politik okamžitě diskvalifikován za svůj
názor jenom proto, že je politikem, aby mu bylo zabráněno jakkoliv
vyjádřit svůj názor. To považuji za opravdu - -
Jan Čulík: Paní Dostálová, nezlobte se, ale studujte západní politologii. Tohle je
zcela banální věc.
Antonín Přidal: Ale to myslím, že je zřejmé, a paní Dostálová to potvrzuje, že ví, jak je
náležité pro politiky, obracet se přímo na radu. Ale na radu se mohou
obracet také ostatní občané, pokud znají její adresu: Praha, Kavčí Hory a
pokud mají výhrady k televiznímu vysílání a Rada České televize je povinna
odpovědět na všechny kritiky a výhrady k televiznímu vysílání nebo
projednat?
Miloš Rejchrt: Nikoliv. Rada má zákonem vymezené povinnosti a co se týče té komunikace s
veřejností, tak tam má vlastně jedinou povinnost, a to sice vyřizovat
stížnosti na ředitele České televize.
Antonín Přidal: Na ředitele? Nikoliv na jednotlivé programy?
Miloš Rejchrt: Nikoliv na jednotlivé programy.
Antonín Přidal: Rada se ani nemůže zabývat provozními a personálními otázkami, ale může
vyslovovat různá doporučení, připomínky k pořadům, k jejich obsahu nebo?
Miloš Rejchrt: Přesně tak a to je, co také udělala dnes. Nemám za to, že měla dělat něco
jiného, než vyslovit svůj názor na věc a to udělala a domnívám se, že dala
najevo také, že chce si zachovat nezávislost nikoliv na politicích obecně,
ale speciálně třeba na moci výkonné. Já myslím, že to je zvláště
nešťastné, když mluvčí exekutivy žádá nějaké záruky od televize. To prostě
je nepřípadné, ale pozor mám za to /diskuse/, mám za to, že rada by měla i
v této věci komunikovat s mediální komisí Poslanecké sněmovny.
Kateřina Dostálová: Teď bych se ráda dotkla toho, co říkal pan Rejchrt, že by měla
komunikovat. Já bych velice ráda okomentovala název toho našeho dnešního
povídání. Tady se bavíme v pořadu Boj o televizi. Já bych byla velice
ráda, kdyby zde zaznělo, že já nemohu souhlasit s tím, že šlo o boj, kde o
boj nebo půjde o boj. To bych byla velice nerada. Tady dochází pouze k
využívání zcela legitimních zákonných mechanismů. Zcela legitimních
mechanismů dle zákona, který poslanci mají. Já bych byla ráda, kdybychom
se v té diskusi bavili o tom, zda ten zákon je dobře či špatně.
Jan Čulík: Je zákon dobrý?
Kateřina Dostálová: Není dobrý a já jsem velkým kritikem toho zákona a byla bych ráda,
kdybychom se bavili o těch východiscích. To považuji za nesmírně důležité.
Jan Čulík: Zákon by měl zahrnovat taková ustanovení, aby byla rada jmenována nejen
politickými stranami, ale také nezávislými organizacemi, církvemi,
univerzitami.
Kateřina Dostálová: Ano, můžeme se bavit o tom, jaký máme každý z nás pohled na to, jak by
měla fungovat rada, zda jako dozorčí ekonomický, finanční orgán, nebo zda
má být další rada, řekněme, zabývající se programem volená veřejností.
Antonín Přidal: Teď byste měla odpovědět na tu větu o tom, že by radu neměly jmenovat
jenom politické strany. Je to ve skutečnosti tak, že jenom politické
strany vybírají kandidáty do Rady České televize?
Kateřina Dostálová: V současné době je to tak, že politické strany na samozřejmě, jak která
strana akceptuje a já si myslím, že to dělaly všechny návrhy jednotlivých
profesních sdružení, filmové akademie, FITESu, komunikovaly s odborníky,
ale dle současného platného zákona, který tu máme od roku 1991 a já o něm
tvrdím, že je velice nevyhovující v současné době, tak je to možné pouze
na návrh jednotlivých politických stran. Já musím říci, že mě nesmírně
mrzí ta diskuse, která se posledních několik měsíců odvíjí o tom, jak si
politici parcelují Radu České televize, jak si parcelují rady, protože
nejde jenom o Radu České televize, takovýchto rad zde máme více. Já to
slyším z úst kolegů poslanců nebo členů politických stran, kteří stáli u
tvorby tohoto zákona, kteří hlasovali a kteří vybírali podle tohoto
politického klíče v minulosti a přijde mi možná trošku nefér, že ta
diskuse se teďka tak nesmírně zpolitizovala, ale to, že to zde fungovalo 9
let a takováto diskuse se nevedla, je jasnou známkou toho, že je potřeba
se zabývat ne novelizací. Já říkám ne novelizací, to považuji za naprosto
nedostatečné, ale novým zákonem a chci říci zákonem, protože ve smyslu,
bavme se o zadání. Jestli chceme jedno veřejnoprávní silné médium Českou
televizi společně s rozhlasem, nebo jestli chceme oddělené. To je ten
základ. Pak se pojďme bavit dál, pak se pojďme bavit o radě - -
Antonín Přidal: Já bych napřed chtěl, abychom si pověděli, jak by tedy měli být kandidáti
do Rady České televize být vybíráni jinak než podle toho starého
nevyhovujícího zákona.
Kateřina Dostálová: Já mám svoji představu. Já si myslím, že zde nemohu prezentovat to, jak by
to mohlo být. Je to otázka diskuse. Já se na tu diskusi velice těším, ale
moje představa je taková, že by Poslanecká sněmovna a teď jestli jenom
Poslanecká sněmovna nebo i Senát nebo i prezident, to je zase otázkou
diskuse, volila dozorčí orgán v podobě odborníků rozumějících ekonomice a
financím. Tito odborníci by neseděli v České televizi, tito odborníci by
nebyli placeni z veřejnoprávních prostředků, ale byli by voleni
Poslaneckou sněmovnou a dohlíželi by na tok peněz a na účelné vynakládání
koncesionářských poplatků. A já osobně bych viděla ještě jednu radu vedle
tohoto dozorčího orgánu nebo respektive dozorčí orgán plus rada, ale rada,
která by zahrnovala osobnosti z naší veřejnosti, kteří mají natolik
relevantní názor, nebo jsou to takové osobnosti, jejichž názor nezapadne a
který může být směřován směrem k České televizi a teď Česká televize ho
nebude moci nechat zapadnout.
Jan Čulík: Kdo by je nominoval?
Kateřina Dostálová: To vám právě chci říct. Občanská sdružení, iniciativy. Já si myslím, že na
tomto poli máme řadu takovýchto iniciativ a že jsou slyšet poměrně silně.
Kdybych mohla jmenovat, tak třeba je tady Hnutí Duha nebo je tady, já
nevím, Svaz na ochranu pacientů. To jsou všechno sdružení a aktivity,
které jsou velice silně slyšet.
Antonín Přidal: A ten dosavadní zákon neumožňuje obrátit se na tyto organizace a žádat od
nich tipy?
Kateřina Dostálová: Ne, ne, ne. To je čistě jejich občanská iniciativa. Pokud by nám typy
daly, ale - -
Antonín Přidal: A když ony se nezvou samy, tak nezbude politickým stranám, než se
rozhodnout?
Kateřina Dostálová: No politické strany je mohou požádat. Víte, ale tady musím říct jednu věc.
Ne každý člověk v tomto státě chce sedět v Radě České televize. Já bych
chtěla říct, že ty osobnosti byly osloveny a poměrně významné a známé
osobnosti, ale je mi líto, že teď nevím, jestli mám říci Česká televize
nebo Rada České televize, má pro tyto osobnosti takový význam, že nechtějí
v té radě sedět a taky rada je tak silně medializována a pod takovým
tlakem a - -
Jiří Hodač: Samozřejmě asi můžeme hovořit o různých mechanismech, jak vybírat členy
rady. Já myslím, že to je záležitost v mnohem širším kontextu, že to je
záležitost, bych řekl, celkové politické kultury, která je v této zemi. Já
mohu říci ze své zkušenosti. Já jsem prožil řadu let v Británii, pracoval
jsem 11 let v BBC. Ze zkušenosti, které ze života v Británii mohu říct, že
vláda britská, která je konkrétně u moci, často jmenuje do různých - -
Jan Čulík: Ne pozor, to je chyba. Nominuje. Já jsem to zkoumal minulý týden. Ona je
nejmenuje.
Jiří Hodač: Nominuje a prakticky ti lidé jsou tam - -
Jan Čulík: Jmenuje je královna. Já jsem měl, já jsem měl velmi detailní diskusi - -
Jiří Hodač: Ale v praxi ti lidé se dostanou do těch funkcí. Důležité je, že ten
člověk, i když byl nominován, potom jmenován královnou, dobře, v okamžiku,
kdy tu funkci převezme, tak zapomene na to, kdo ho tam nominoval.
Jan Čulík: Protože je neodvolatelný.
Jiří Hodač: Zapomene na to a ten člověk je naprosto nestranný a jeho integritu, jeho
čest člověka, který vykonává určitou funkci nikdo nezpochybní, což je,
myslím, naprosto funkční a naprosto důležité.
Jan Čulík: Proč jste jmenovali tak v podstatě nevýznamné s výjimkou tady pana faráře
Rejchrta i nevýznamné osobnosti, 26leté? Podívejte se, srovnejte třeba ty
lidi, kteří zasedají v Radě BBC. Jsou to 50letí lidé, podnikatelé,
počítačoví odborníci, lidé, kteří vědí, kam půjde mediální trh.
Kateřina Dostálová: Já jsem vám na to pane Čulíku odpověděla už v té první části, když jsem
říkala, že ne každá osobnost by chtěla sedět v radě potom - -
Antonín Přidal: Je tomu třeba rozumět tak, - -
Kateřina Dostálová: Jak můžete hodnotit ty osoby, aniž byste je znal, aniž byste viděl jejich
práci. Jestli usuzujete z jednoho rozhovoru, já se domnívám, že je to
málo, že to není příliš korektní takto hodnotit.
Antonín Přidal: Ale je tomu opravdu tak, že pro nevelký zájem různých osobností pracovat v
radě televize nakonec nezbude, než vybírat lidi méně zkušené?
Kateřina Dostálová: Já nechci říct méně zkušené. Já opravdu musím stát na svém názoru, že
dejme těm lidem aspoň sto dní čas a já jsem například velice ráda, že na
tu záležitost, která byla tak silně medializována, rada reagovala, rada se
tím zabývala. Je to nová rada v novém složení a dejme těm lidem čas, ať se
projeví. Myslím, že začali poměrně dobře.
Antonín Přidal: Pan Rejchrt je zvláštním příkladem člena rady, který byl do minulé rady v
lednu nominován za ODS, dá-li se to tak říct, nebo z rozhodnutí ODS a do
nové Rady České televize od dubna tohoto roku za Unii svobody. Co to
znamená pro vaši politickou loajalitu, v uvozovkách?
Miloš Rejchrt: Pro mne to neznamená vůbec nic. To, kdo v takové nějaké přípravné fázi
toho kvašení navrhne mé jméno, to pro mne je nezajímavé. Pro mne je
zajímavé, důležité a naplňuje mne velikou odpovědností, že mne volí
Poslanecká sněmovna. Od té já mám mandát. Od žádného politického klubu. To
je jejich problém, jak oni k mému jménu třeba přišli. Já nikomu žádnou
loajalitu neslibuji, nikomu jinému než Poslanecké sněmovně. Já jsem takový
téměř zavilý nestraník, ale poměrně dost vášnivý občan.
Jan Čulík: Ale pane faráři, jestli dovolíte, nenapadlo vás, že vás třeba ty politické
strany nominovaly do té rady právě proto z jakéhosi alibismu, protože jste
skutečně velká osobnost v porovnání s těmi ostatními? Aby mohli říct:
vidíte, jsou skutečně nezávislí?
Miloš Rejchrt: To mě skutečně nenapadlo. Tenhle paranoidní pohled na svět já neslídím. Já
špionážní romány nečtu. To radši červenou knihovnu, tam bývá víc pravdy.
Antonín Přidal: Tak padlo tady jedno slovo - odvolatelnost členů rady, nebo odvolatelnost
celé rady. Máte takovou představu, že v tom novém zákonu by to mělo být
jinak, že by například rada neměla být odvolatelná až do konce svého
období a neměla by tak být vydána v šanc momentálním stanoviskům
parlamentu k ní?
Kateřina Dostálová: Víte, to je otázka diskuse. Těch názorů na to existuje mnoho. My jsme se
tím zabývali několik dní už teď například u velkého mediálního zákona,
který se připravuje na výjezdním zasedání v Lipnici a já osobně se
přiznám, že se více kloním, ale zatím jsem nezaznamenala tak pádné
argumenty, které by mne přesvědčily, k možnosti odvolat radu, protože já
přemýšlím velice o tom, jaký díl zodpovědnosti by v tom zákonu měl být dán
té radě. Protože současný zákon, o kterém já říkám, že je nevyhovující,
dává radě poměrně velké pravomoci ve smyslu volby generálního ředitele,
odvolání generálního ředitele, ale nedává jí absolutně žádnou
zodpovědnost. A proto přemýšlím o této věci a nemohu vám to říci zcela
jasně.
Antonín Přidal: Rada je odpovědná parlamentu nebo Poslanecké sněmovně a skládá jí účty,
předkládá zprávy a může být odvolána tenkrát, když se sněmovna usnese na
tom, že televize neplní své povinnosti, nebo že rada nedostatečně
kontroluje práci České televize, což se ostatně letos na jaře stalo. Takže
není tak úplně bez odpovědnosti.
Kateřina Dostálová: Stalo se tak. Stalo se tak po takřka třičtvrtě roku dlouhé a trvající
diskusi. Mě velice mrzí, že, pan Rejchrt samozřejmě se účastní našich
zasedání Stálé komise pro sdělovací prostředky, ale že jste třeba neměl
možnost být účasten takovéhoto zasedání, protože vy jste zcela velice
věrně viděl to, co my jsme žádali po radě, aby plnila své povinnosti a
jakým způsobem. To rada minulá, musím říci, tristním způsobem naplňovala
či nenaplňovala. Ta zasedání stálé komise jsou naprosto otevřená a veřejná
a já jsem tomu velice ráda, že se nic nevaří pod pokličku skrytě v
Poslanecké sněmovně.
Miloš Rejchrt: Já bych si dovolil protestovat proti tomu názoru, že když je člověk
neodvolatelný, tak teprve potom by byl svobodný. Já myslím, že by to byli
mizerní radní, kteří by byli svobodní a věrní svému svědomí jedině tehdy,
když by byli neodvolatelní a těší mě, že i ta minulá rada při všech
omylech, které já nahlížím, které si mohu dovolit kritizovat, protože jsem
se na nich nepodílel, myslím si, že se dopustili mnoha omylů, tak přestože
to byli lidé, kteří tušili, že mohou být odvoláni, že ta Poslanecká
sněmovna si ten klacek na ně najde a pak bude mlátit i jiného psa, tj.
Českou televizi, tak přesto ti lidé, jak já jsem je zažil, jednali nakonec
podle svého svědomí v těch konkrétních záležitostech, jako třeba volby
nového ředitele a neviděl jsem na nich, že by tato hrozba, že přijdou o
tuto sesli, že by je nějak ovlivnila.
Antonín Přidal: Ale i při tomto názoru jste napsal do Lidových novin článek o tom, že Rada
České televize se stala rukojmím v tom sporu s parlamentem a že byste
nedoporučoval, aby parlament tu starou radu odvolal.
Miloš Rejchrt: Nikoliv. Já jsem napsal, nikoliv že rada se stala rukojmím, ale Česká
televize se stala rukojmím, protože skutečně, když Poslanecká sněmovna
dojde, ať už právem - neprávem, k názoru, že ta rada je mizerná, že je
třeba jí odvolat, nemůže to udělat jinak, než že zkonstatuje, že Česká
televize neplní podle zákona své zadání. Čili musí nejdřív zhanobit tu
televizi i tehdy, když proto není důvod, aby mohla, když dvakrát tohle
zkonstatuje, odvolat radu. Zákon nepřipouští jinou možnost. Tak já jsem
napsal, že rukojmím byla Česká televize. A radu, myslím, neměla odvolávat
z toho důvodu, že se sluší, tak jako když je poslanec zvolený, tak je
neodvolatelný, i když se nám vůbec nelíbí třeba, jak pracuje a rádi bychom
ho viděli někde jinde, tak orgán, který volí Poslanecká sněmovna by
obdobně se měl těšit takovému statutu. Může se Poslanecké sněmovně
nelíbit, jak ta rada pracuje, ale neměla by tu radu odvolávat.
Jan Čulík: Pane Rejchrte, prosím vás, mohl bych udělat drobnou poznámku? Paní
Dědečková (členka Rady České televize) nedávno se vyjádřila kriticky na adresu pana Proroka V pravém
poledni a tak dále. Myslíte si, že je správné, že by se rada měla
vyjadřovat takhle k jednotlivým pořadům a nehrozí nebezpečí, že pokud se
to bude dít, že proměníte Českou televizi ve Slovenskou televizi, že to
skutečně bude, má rada zasahovat nebo vyjadřovat se k jednotlivým
pokleskům takhle České televize?
Miloš Rejchrt: Pane Čulíku, rada nemůže zasahovat, rada se může vyjadřovat a důležité je,
jestli to její vyjádření bude pro management České televize něčím
přínosné, jestli z toho něco vytěží a rada nemůže nic. Ta má jedinou
pravomoc a tj. odvolat ředitele.
Jiří Hodač: Já bych chtěl říct, že pro mě to vyplývá nakonec z jistého stanoviska,
které jsme zaujali právě k dopisu pana tiskového mluvčího vlády hned
minulý týden, kde jsme jasně řekli, že k programu k vysílání České
televize se může vyjadřovat naprosto každý a to je princip. My v zásadě
management v České televizi vítáme a to myslím teď upřímně, naprosto
vítáme názory na naše vysílání - -
Kateřina Dostálová: Ne poslanců, jak řekl pan Čulík.
Jan Čulík: Jestliže se může každý vyjadřovat, můžeme se vrátit k těm kritériím?
Například jsme včera viděli v Událostech, že první zpráva byla hokej,
druhá zpráva byla vláda bude zadarmo zavlažovat, třetí zpráva byla, že je
zákaz vstupu do lesů. Domníváte se, že to jsou skutečně, kde byly nějaké
zahraničně-politické zprávy?
Jiří Hodač: Vy si myslíte pane Čulíku - -
Jan Čulík: Máte nějaká kritéria, podle čeho se to řadí?
Jiří Hodač: Pane Čulíku, oba dva jsme žili v Británii. Myslíte si, že když Británie
vyhraje mistrovství světa ve fotbale, že to nebude zpráva číslo jedna?
Jan Čulík: Myslíte si, že to skutečně v BBC byla zpráva číslo jedna?
Jiří Hodač: Já jsem o tom, já jsem o tom velmi přesvědčen pane Čulíku.
Jan Čulík: Máte nějaká ta kritéria, podle nichž třeba pan Šámal řadí zprávy? Jak to
děláte? Řekněte nám o tom.
Jiří Hodač: Samozřejmě máme kritéria, kritéria, která vyplývají z poslání
veřejnoprávní televize, z poslání zpravodajství. Samozřejmě záleží na
posuzování, na redakčním úsudku toho člověka, který zařazuje zprávy do
určitého pořadí a na pořadí důležitosti, na tom, jak zprávy jsou
relevantní posluchačům. To jsou samozřejmě kritéria, který každý musí mít
zažitý. To je důkaz /nesrozumitelné/, které platí v BBC, kde máte řadu
kritérií, která se přitom uplatňují a musím říct, že Česká televize v
zásadě, v zásadě se drží těchto - -
Kateřina Dostálová: Já jsem bedlivě sledovala zpravodajství i na komerčních stanicích a bylo
velice zajímavé to porovnávat. Já jsem byla překvapena, že v těch hlavních
linkách nebyla zahraniční zpráva, tak jako tomu bylo například u těch
komerčních televizí. Já jsem byla velmi překvapená, jako taková
záležitost, že se poměrně významně zdražil benzín, se nedozví občan. A co
je více věcí veřejné služby než takto základní informace, která se dotýká
naprosto každého z nás, že se nedozvěděli lidé to, že poslanci podali
zcela zásadní návrh na snížení daní. To jsou věci, které se dotýkají
každého z nás. Ale jako čtvrtou zprávu jsme se v České televizi dozvěděli,
že ministři mají mezi sebou nějaké kompetenční spory. To není to, co by
zasáhlo toho občana. Já se domnívám, že to nebylo věcí veřejné služby.
Antonín Přidal: Tak já bych se pokusil přece jenom něco shrnout. Politikové, Poslanecká
sněmovna mají zájem na tom vyvíjet takový vliv na veřejnoprávní televizi,
aby její vysílání odpovídalo zákonu, aby bylo objektivní, vyvážené,
ověřené a objektivní a všestranné a paradoxní je, že takovouto možnost
nemají vůči žádné komerční televizi, vůči zpravodajství komerčních stanic,
které má třeba daleko větší sledovanost. Tam už o to, to vám zákon nikdy
žádný nedovolí. To znamená, že pozornost politiků je zaměřena na
veřejnoprávní televizi. Co se vysílá v jiných zpravodajství - -
Kateřina Dostálová: To není pravda, to není pravda. My se teď zabýváme velmi intenzivně velkým
mediálním zákonem, který zahrnuje samozřejmě i komerční média a tam se
zabýváme poměrně významnou složkou regulace programu. Tam jsou velice
důležitá ustanovení, která musí všechna média plnit, takže já si nemyslím,
že by - -
Antonín Přidal: Ale například vyváženosti, pokud jde o zastoupení politických stran v
diskusních pořadech.
Kateřina Dostálová: Ne, takto dopodrobna tento velký mediální zákon se nezabývá. Víte, hlavní
důvod, proč se takto ptáte, já bych odpověděla asi tím, že jestliže jsou
to poslanci a Poslanecká sněmovna, kteří určují to, kolik bude každý z nás
platit a přispívat na veřejnoprávní médium, tak je zcela legitimní, jestli
budou dohlížet také na to, jestli jsou tyto prostředky účelně vynakládány.
Jan Čulík: Tady je důležitá otázka pane Hodači, jaký máte plat? Vy jste veřejnoprávní
instituce, lidé to platí ze svých vlastních peněz a Česká televize to
utajuje. Já neříkám, že by mi muselo být známo, který jednotlivý
zaměstnanec jak je placen, ale řádově, kolik dostává reportér, kolik dostává
vedoucí rubriky, kolik dostává samozřejmě individuálně pan ředitel?
Antonín Přidal: To nesouvisí s dnešním tématem. To souvisí jedině s tím, zda televize má
informovat veřejnost o těchto - -
Jan Čulík: Lidé to platí a lidé mají právo na - -
Jiří Hodač: Pane Čulíku podívejte se, je samozřejmě politikou České televize určitým
způsobem o těchto věcech informovat. Já vám mohu zase říct ze své
zkušenosti z BBC, že nikdy nikomu jsme nesdělovali plat konkrétních
zaměstnanců.
Jan Čulík: Já nechci konkrétní, kromě ředitele, ale je to známo. Nevím proč se to
utajuje v Čechách, když to lidé platí? A lidé se také na to dotazují.
Třeba v České televizi se - -
Kateřina Dostálová: Tak aspoň násobky proti průměrnému platu občana v této republice, aspoň
násobky. Třeba šéfredaktor pětinásobek, ředitel desetinásobek. Aspoň takto
si myslím, že by bylo velice korektní, pokud jsou to volení zástupci lidu,
poslanci, exekutiva, to se přesně zveřejňuje a já si myslím, že jestliže
Česká televize opravdu žije z koncesionářských poplatků, bylo by zcela
korektní a legitimní takto je- -
Jiří Hodač: Pokud tento požadavek dáte do zákona o České televizi, tak jistě se to
bude zveřejňovat. Prosím důležité je tady si uvědomit, že my nejsme státní
instituce, my nejsme státní instituce. My jsme veřejnoprávní - -
Jan Čulík: Jste odpovědní lidem, kteří vás platí.
Jiří Hodač: Televize. My nemáme ze zákona povinnost zveřejňovat tyto informace.
Jan Čulík: A myslíte si pane Hodači, že by to lidé neměli vědět?
Jiří Hodač: To je otázka názoru. Pokud Poslanecká sněmovna bude si myslet, že to
občané vědět mají, nechť to dá do zákona o České televizi a občané to
vědět budou.
Miloš Rejchrt: Já se osobně domnívám, že by to občané vědět měli, že by se také učinila
přítrž dohadů, někdy velice nesmyslným a to je ovšem názor můj osobní. Rád
bych, aby to byl názor celé rady. Uvidíme, jestli bude a i když bude, tak
to bude jenom názor.
Antonín Přidal: Ale víte, že ty hlavní spory nebo boje se nevedou o to, jestli má někdo
plat příliš vysoký nebo příliš nízký ve veřejnoprávní televizi. Že
politikové se zajímají především o to, zda zpravodajství je objektivní,
vyvážené a všestranné a v poslední době se ty výtky týkaly hlavně
diskusních pořadů, a to je přece jenom jedna malinká část toho zájmu
veřejnosti. Já bych považoval za daleko přesvědčivější a důvěryhodnější
tuto kritiku ze strany politiků, kdyby se zabývali také vyvážeností
zpravodajství z Evropy a třetího světa. Kdyby jim začalo vadit, že
například o rozvojových zemích se toho v některých pořadech dozvídáme tak
málo, a to není jenom otázka České televize, ale i zahraničních televizí,
že to přestává plnit poslání veřejnoprávní televize. Až o těchto věcech
budeme z parlamentu slyšet připomínky, pak nebudeme dojmu, že nejde jenom
o ten úzký politický účel, ale že jde o zájem veřejnosti.
Kateřina Dostálová: Já s váma souhlasím, ale od toho bychom tady museli definovat jednu zcela
základní a zásadní věc a to je to, co my vnímáme nebo si myslíme, že je
veřejnoprávnost. Co je ta veřejná služba. Definovat to. Definovat to
jednou, dvěma, třemi větami a já se domnívám, že tato definice by měla být
obsažena i v novém zákoně.
Jan Čulík: Ale ono taky jde hlavně o profesionalitu, že to prostě musí být vzdělání.
K tomu bych měl ještě jednu otázku na pana Hodače. Dáte podmínku třeba, že
budou členové zpravodajské redakce v Praze mít vysokoškolské vzdělání?
Protože pokud vím, tak jich mnoho vysokoškolské vzdělání nemá.
Kateřina Dostálová: Budou jazykově vybaveni třeba?
Jiří Hodač: Ale to se mýlíte. Já jsem přesvědčen o tom, že většina členů redakce má
vysokoškolské vzdělání.
Jan Čulík: Podívejte se na internetové stránky.
Jiří Hodač: Samozřejmě tohle bych si mohl vytáhnout, kdybych věděl, že se na to
zeptáte, tak bych vám dal přesnou odpověď - -
Antonín Přidal: Ale mě přece jenom víc zajímá to, jakými prostředky lze vyvíjet vliv na
veřejnoprávní televizi, vliv k dobrému, ale taky vliv ke zlému. Tj. vliv
velmi zištný. Jak se to může dít? Samozřejmě slyšeli jsme nápovědi o tom,
že různí politikové telefonují, vyžadují, kritizují, ale není tohle
všechno daleko méně účinné, než ty nástroje, které parlament má v moci a
to je výše koncesionářského poplatku a podíl reklamního vysílání? Je
možné, já se ptám teoreticky, je možné vyvíjet tlak na představitele, na
vedení veřejnoprávní televize přes tyto ekonomické nástroje ze strany
parlamentu?
Kateřina Dostálová: Já si nemyslím, že by tomu takto mělo být. Já si myslím, že pan Čulík
tady velice správně zmínil tu profesionalitu a já se domnívám, že ke stále
lepší profesionalitě budeme spět, pokud tady bude relevantní kritika. Vy
jste zmínil ve svém vstupu otázku toho, proč se politici zajímali o
diskusní a publicistické pořady. Já se domnívám, že právě na některých
těchto pořadech bylo zcela, bych zcela jasně mohla dokladovat tu
neprofesionalitu. Já si rozhodně nemyslím, že by to byl záměr, v žádném
případě. Já si myslím, že je to neprofesionalita a to ve smyslu, že v
diskusních a publicistických pořadech by se mělo diskutovat, by se měl
vést spor, mělo by se docházet k různým názorům, k různým pohledům a já se
domnívám, že tady v řadě pořadů České televize v podstatě urážela diváka
veřejnoprávní televize tím, že mu předkládala do diskuse lidi, kteří byli
naprosto identických shodných názorů a ten divák si neměl vůbec možnost
vybrat. Já si nemyslím, že je to záměr, ale je to neprofesionalita, je to
chyba dramaturga. Docházelo k takovým případům a myslím si, že poměrně
často, a to byla třeba má osobní kritika, kterou já jsem vznášela.
Konkrétně jsem jmenovala a my jsme chtěli po Radě České televize zprávu a
já si myslím, že takováto kritika je zcela na místě a bude určitě směřovat
tomu, že se tím budou osoby, které se na tom podílejí, zabývat.
Miloš Rejchrt: Možná, že to co nazýváte neprofesionalitou, je jakási obava, takový strach
nenarazit a radši neotevírat věci příliš konfliktní, které by - -
Jiří Hodač: Tady já bych si dovolil do toho vstoupit a myslím, že jedna zásadní
připomínka, kterou si musíme uvědomit, ono samozřejmě je velmi správné
srovnávat Českou televizi s těmi velkými slavnými televizemi ve světě. Na
druhé straně je to svým způsobem i zavádějící, protože přece jenom si
musíme uvědomit, že třeba v případě BBC, že tam existuje několik
desetiletí nepřerušeného profesionálního vývoje, profesionálního vývoje
lidí. Vy tam vidíte lidi na obrazovce, kteří tam v podstatě jsou třeba 30,
40 let. Lidé, kteří opravdu dělají klíčové pořady, to jsou lidé, kteří
mají ohromnou životní zkušenost, ohromnou profesionální zkušenost. Tady ze
známých důvodů samozřejmě velká část této starší generace chybí.
Jan Čulík: Ano, ale vy nemáte kritéria k vybrání dobrých lidí. A jaká to jsou?
Jiří Hodač: Ale máme pane Čulíku. Vy, prosím vás, tady vycházíte z nějakých informací,
které máte bůhví odkud. My máme svá kritéria, my máme svá kritéria a
jednou z mých základních povinností, které cítím, je ta kritéria dále a
dále nějakým způsobem specifikovat a vypracovat.
Kateřina Dostálová: Zveřejnit, bylo by možné zveřejnit tato kritéria?
Jiří Hodač: Ano já vám mohu říct, třeba já v současné době připravuji, já jsem čekal
na to, zítra mi nastoupí, předpokládám, třetí šéfredaktor v mém
ředitelství, bude to šéfredaktor publicistiky, tak já jsem čekal na tuto
chvíli, kdy chci zveřejnit právě určitá třeba pravidla redakčního
standardu nebo, řekl bych, takový standard zpracování zpravodajských a
publicistických materiálů. Já bych řekl, že většina těch pravidel, většina
těch pravidel těm lidem je známa. Ti lidé to mají zažité. /Diskuse/
takovéto podobné, aby to každý měl před sebou /nesrozumitelné/.
Antonín Přidal: Dobře, ale už nechejme prosím tady tohoto problému. Vraťme se k tomu, zda
výše koncesionářského poplatku, která není stanovena zákonem, kterou,
pokud by měla být zvýšena, parlament musí vždycky znovu schválit, není
takovou pákou, kterou může parlament dát najevo veřejnoprávní televizi:
když vám to zvýšíme, tak od vás za to budeme něco očekávat?
Kateřina Dostálová: Pane Přidale, můžete mi říct, kdo jiný by měl být kompetentní přesto
určovat výši koncesionářských poplatků?
Jan Čulík: Paní Dostálová, promiňte, v Británii parlament tyto záležitosti jednou
provždy určí nebo na dlouhou dobu, rozhodne se. Víte to je velmi závažná
otázka.. Národ si musí rozhodnout, jestli tu veřejnoprávní televizi chce
nebo ne, musí být debata a jestli jí chceme, financujte ji proboha
pořádně. To znamená, parlament se rozhodne, dobře, my nebudeme ten
poplatek udržovat na jedné úrovni, protože samozřejmě inflace ho užírá a
vy tím tu televizi trestáte. Britský parlament se rozhodne, že v
následujících 10 letech bude každoročně televizní poplatek zvyšován podle
inflace a za 10 let nebo za 5 let to znovu hodnotí, jaká je situace. Proč
to nemůžete udělat tady?
Kateřina Dostálová: Na to já vám velice ráda odpovím. Protože dodnes vypadalo předkládání
zprávy, která se zabývala financováním a tokem peněz v České televizi tak,
že nám ji předložila rada, ale rada, která se nesestávala absolutně z
lidí, kteří by této ekonomice a těmto financím rozuměli. Vypadalo to tak,
že nám v podstatě ekonomové a právníci připravili tuto zprávu, dali jí
radě a rada jí dala sněmovně. Já si myslím, že to je nesmírně špatně. Šlo
to zevnitř České televizi a proto jsem mluvila o tom, že by bylo potřeba
novým zákonem ošetřit dozorčí orgán sestávající se z odborníků a jestliže
dostaneme zprávu, relevantní zprávu, kde budeme vidět, jak Česká televize
používá peníze koncesionářů a budeme vidět, zda je vynakládá účelně, kde
jsou mezery, nebo kde naopak jsou přebytky, potom říkám ano, se vší
vážností. Jestliže se zjistí, že opravdu jsou účelně vynakládány a ty
prostředky chybí a televize nemůže plnit svůj úkol veřejné služby a
naplňování televize veřejné služby, já budu ten, kdo bude plédovat za to,
aby se zvedly koncesionářské poplatky, aby se tím Poslanecká sněmovna
zabývala, ale my takovouto zprávu nemáme.
Jiří Hodač: Máte dojem, že v některé oblasti plýtvá Česká televize?
Kateřina Dostálová: Víte, já jsem opravdu mluvila několikrát o tom například, jak se za
poslední rok měnil především takový ten obal v České televizi a ne obsah.
Teď mám na mysli třeba zpravodajství. X-krát se měnilo studio, x-krát se
měnilo studio například Dobrého rána, to jsou poměrně nákladné věci.
Jiří Hodač: Problémy se vyvíjejí.
Kateřina Dostálová: Nikdy jsme od rady nedostali zprávu, kolik to například stálo. Nikdy nám
rada nebyla schopna to předložit. Když jsme se ptali, kolik stály třeba
jednotlivé dokumenty, kolik to stálo, nikdy jsme se nedozvěděli od rady
zprávu. Když jsme se ptali, jak probíhají výběrová řízení, zda vůbec
probíhají, opět jsme se dozvěděli, že ve smlouvě bylo napsáno, že ten
který dodavatel si nepřál zveřejnit obsah smlouvy a tak dále. V podstatě
se tady zachází s penězi, veřejnoprávními penězi, s penězi lidí v tomto
státě, ale my velice těžkým způsobem a v podstatě nevíme vůbec, jak se s
těmito penězi nakládá. Proto jsem mluvila o odbornících.
Miloš Rejchrt: Mluvila jste o odbornících. Já se domnívám, že v České televizi jsou
odborníci skutečně na ekonomiku, na produkci, na všelicos. Není úkolem
rady, aby navyšovala počet odborníků. My tam nejsme, abychom tam byli jako
odborníci, protože my tam jsme proto, abychom při eventuálním konfliktu
odborníků z České televize a nějakých odborníků, které si zjednáme, kteří
občas tam provedou šťáru třeba do produkce určitého pořadu, když se budou
jejich zprávy lišit, tak my musíme někomu z těch odborníků dát zapravdu.
Na to už nemají být odborníci, na to mají být lidé dobropověstní, kteří
mají zdravý rozum. Mám za to, že ten problém České televize není v tom, že
by se tam tunelovalo a rafinovaně kradlo. Možná, že problém je v nějaké
nehospodárnosti, přílišné nákladnosti pořadů, ale jestli jsou nákladné
nebo ne, to vám žádný ekonom nemůže říci, i kdyby měl Nobelovu cenu, to
vám zase může říci jenom člověk, který něco takového dělá, tak jako
srdeční operaci, jestli je drahá nebo není, vám nemůže zhodnotit ekonom,
ale jedině doktor, který něco takového dělá.
Antonín Přidal: Já bych něco chtěl k tomu dopovědět. Vy jste už v počátku napověděla, že
by možná nový zákon měl umožnit takový orgán, který se podobá správní
radě, který by existoval vedle této rady. To je například orgán podobný
správní radě, který existuje v Německu, a ve kterém má svého zástupce
vláda, parlament. Druhá možnost se nabízí v tom, že by zvýšení poplatků se
nemuselo odhlasovávat pokaždé v závislosti na momentální situaci, ale že
by bylo zákonem stanoveno na určitou dobu. Nepočítá se v tom novém
televizním zákonu, vy pracujete v přípravné skupině, taky s touto
alternativou, že by tam byl ten klouzavý index inflace?
Kateřina Dostálová: To je otázka, ale nejdřív musíme vědět, jak to v té České televizi s těmi
financemi je.(Nesrozumitelné, více hlasů najednou). Opravdu já musím zodpovědně říct, a to byl přece
jeden z bodů, na základě kterého byla odvolána Rada České televize. To
druhé usnesení znělo přece, že Česká televize ty zprávy, které rada
předkládala o financování, byly naprosto nedostatečné a Poslanecká
sněmovna je v podstatě nikdy neschválila. My opravdu nevíme, jakým
způsobem ten tok v té České televizi jde.
Jan Čulík: Existuje problém v tom, že mají v České televizi dosti značný vliv
produkční skupiny. Zlé jazyky říkají, že často se vyrábí ty pořady, které
přinášejí peníze spíše, než aby to bylo v zájmu veřejnosti. Víte o tom
něco pane faráři?
Miloš Rejchrt:
Těším se, že se dozvím, až někdo kompetentní, kdo to může posoudit, se na
to podívá a přinese nějaký názor na věc. Já ho mít nemohu.
Jan Čulík: A ještě k otevřenosti rady. Domníváte se pane faráři, mluvila o tom paní
Dědečková, že by, protože dosud bylo zasedání rady naprosto tajné, že by
mělo být jednání vaší rady přístupné veřejnosti, odborné veřejnosti, že by
mělo být všechno zveřejňováno na internetu? Myslím si, že by to bylo velmi
dobré.
Miloš Rejchrt: Všechny zápisy rady jsou zveřejňovány na Internetu.
Jan Čulík: Ale může novinář přijít a účastnit se jednání a pokud ne, proč ne?
Miloš Rejchrt: Já myslím, že to není vyloučeno, že se na tom můžeme dohodnout, že čas od
času může přijít a uděláme také - -
Jiří Hodač: Jestliže bude sedět tiše pane Čulíku v rohu.
Jan Čulík: No, nezlobte se, pane Hodači, ale toto všechno jsou velmi důležité otázky.
Miloš Rejchrt: Ano a také uděláme některá zasedání, která budou otevřena té nejširší
veřejnosti, ale představa, že uděláme všechna zasedání veřejná, je
nesmyslná.
Antonín Přidal: To ne, ale takový orgán nemusí být průhledný, jak se říká, jenom tím, že
otevře svá zasedání. Je průhledný tím, že komunikuje s veřejností, že lidé
vědí, že něco takového existuje, nepletou si to s vedením televize,
nepletou si to s nějakou parlamentní komisí a to se myslím radám při všech
dobrých věcech, které dokázaly, zatím nepodařilo. Nepodařilo se jim
představit se na veřejnosti a pravidelně před tu veřejnost předstupovat.
Přece jenom za posledních několik měsíců rada byla jakousi enklávou, kde
se cosi ustavičně řešilo, konec konců i s vaší komisí. Vy dneska říkáte:
"my jsme je nemohli přimět" - -
Kateřina Dostálová: Ale ta byla vždy veřejná ta jednání, která my jsme vedli jako stálá
komise, byla naprosto otevřená, mohl tam kdokoliv.
Antonín Přidal: Ale zprávy o těch základních problémech se dostávaly na veřejnost jenom
jaksi nepřímo.
Jiří Hodač: Já myslím, že jste se dostal ke kořenu věci, protože samozřejmě mým
názorem je a možná, že přítomní budou se mnou souhlasit, že problémy,
které vznikají vlastně, nebo které, problémy mohou být i v uvozovkách,
které vznikají kolem České televize, z velké míry jsou způsobeny právě
nedostatečnou komunikací a když se podíváme na společnost na přelomu
tisíciletí, na moderní společnost, tak opravdu je to komunikace,
komunikace, komunikace. Tady opravdu většina těch problémů byla tím, že
lidé si nedokázali navzájem říct, jaká jsou jejich stanoviska a
samozřejmě, když se to nedokázalo říct, tak začaly problémy narůstat, byly
z toho sněhové koule. Vemte si tento případ zase ten poslední s tím
nešťastným dopisem, to je další případ. Kdyby býval někdo, koho to
zajímalo, co se stalo, co se stalo s tím zpravodajstvím z Budapešti, zvedl
telefon a zeptal se někoho v televizi, tak to bylo vyřešeno, vůbec žádný
dopis nemusel běžet.
Kateřina Dostálová: Já si myslím, že se dostáváme k tomu, co já jsem řekla. Pojďme si
definovat vůbec, co je to ta veřejnoprávnost. Já si myslím, že takovéto
diskuse, jaké zde vedeme, budeme vést neustále, pokud si tu definici
neřekneme, pokud si neřekneme, jakou máme představu, protože - -
Antonín Přidal: Existuje definice v zákoně. Já jsem trochu proti tomu, aby se stále
začínalo od začátku, protože veřejnoprávní televize je ta, která není
komerční, která slouží veřejnosti a má zákonem stanoveno určité poslání,
ale je-li něco veřejnoprávní, slouží-li veřejnosti, pak by k ní mělo být
maximálně otevřeno. Já jsem chtěl říct, že si myslím, že zásadní věci, na
které Rada České televize narazí, by měla zveřejnit ve vysílání. Proč by
nemohli členové rady vystupovat víceméně pravidelně v programu České
televize a informovat veřejnost o tom, jak je jejich působení v této
funkci, tj. funkci zástupců zájmů a práv veřejnosti, úspěšné či neúspěšné?
Jan Čulík: Zejména až nebudou nominováni politickými stranami, jestli můžu říct.
Miloš Rejchrt: Já myslím, že to je vynikající podnět, že by to být mělo a my v radě máme
úmysl se více otevříti veřejnosti v jedné dosti zásadní věci. Totiž
doposud tam platil jakýsi princip kolektivní neodpovědnosti, protože o
všech věcech se hlasovalo tajně. V novém jednacím řádu, doufám, že to tak
nakonec dopadne, tomu bude právě naopak. O všech záležitostech, které ze
zákona máme jako povinnosti, se bude hlasovat veřejně, jmenovitě a každý
člen může připojit své stanovisko k zápisu. Už tohle to, myslím, je
významný krok.
Antonín Přidal: Pane řediteli, vy jste v jednom rozhovoru řekl, že možná by byli někdy
politikové rádi, že vůbec veřejnoprávní televize existuje a že by si to
měli uvědomit, aby někdy lehkomyslně neuvažovali o tom, že by bylo dobře
jeden její okruh zprivatizovat a jaksi se bez té veřejnoprávnosti čím dál
tím víc obejít. Jak jste to myslel, že by jednou mohli být rádi?
Jiří Hodač: Samozřejmě my uznáváme, že politikové vykonávají velmi obtížnou práci,
velmi důležitou práci, ale současně očekáváme, že i politici uznají, že my
stejně obtížnou a náročnou práci vykonáváme také. Myšleno to bylo tak, že
samozřejmě politik v určité chvíli ocení, že tady existuje médium, které
se řídí zásadami veřejnoprávního vysílání, to znamená, že má záruku, že
Česká televize, nebo v tomto případě mohu říci Český rozhlas, který
vychází ze stejných principů, že s ním jedná slušně, že s ním jedná
férově, že mu poskytne férovou příležitost vyjádřit názory, že mu umožní v
případě, že ten politik třeba je napaden politickým odpůrcem, takže mu
umožní, aby se obhájil, že prostě mu poskytne tuto službu.
Kateřina Dostálová: To já považuji za zcela základní samozřejmost, zcela základní
samozřejmost.
Jiří Hodač: To je přesně to, ano.
Kateřina Dostálová: Víte, já si myslím, že pokud nemáme tu definici, pokud nevíme, co to je ta
veřejná služba, tak se pod tou střechou té veřejné služby schová strašně
moc neprofesionality, strašně moc věcí, které tam nepatří i arogance i
hloupostí- -
Jan Čulík: Definujte profesionalitu hlavně. Opravdu.
Miloš Rejchrt: Já bych na prvním místě řekl, že médium veřejné služby, dobře, že v novém
zákoně snad nebude ten termín veřejnoprávní, veřejnoprávnost. Objevuje se
termín veřejná služba. Určitě vím, že veřejná služba v médiích je ta,
která neprodává diváka či posluchače reklamním agenturám. To je podle mne
- -
-
Jan Čulík: Soukromým zájmům?
Miloš Rejchrt: Ano.
Antonín Přidal: Zdá se, že ten zápas o vliv na televizi nikdy neskončí. Vždycky tu bude
zájem politiků, aby se jim televize zcela nevymkla z té veřejné služby
nebo i jejich nějakého účelu a bude tu zájem televize, aby se tu udržela
rovnováha mezi těmito různými vlivy. Moje otázka pro všechny, jak se může
veřejnoprávní televize bránit tomu, aby ten vliv zvenčí nepřesáhl určité
meze? Jak prakticky?
Jan Čulík: Dokonalou profesionalitou, aby nemohly být ty chyby zneužívány.
Kateřina Dostálová: Přesně tak.
Jan Čulík: V tomto případě bych měl ještě jednu otázku na pana Hodače, jestli smím?
Vy jste hovořil o tom, a to je velmi chvályhodné, že chcete tyto britské
BBC producers´ guidelines, tyto předpisy zavést do České televize, aspoň
rámcově - -
Jiří Hodač: Obdobu.
Jan Čulík: Konkrétní otázku. V sobotu jste v Událostech vysílali na prvním místě
takový šot o romské demonstraci v Londýně. Byla to skutečně relativně
protiromská reportáž. Myslíte si, že to odpovídá takovým předpisům, jaké
by schválila BBC, anebo jaké by - -
Jiří Hodač: Pane Čulíku, toto je váš subjektivní názor na ten příspěvek, o tom bychom
se mohli bavit.
Kateřina Dostálová: Já musím souhlasit. Já jsem ho viděla taky a myslím si, že televize
veřejné služby je i televizí, kterou si platí i romská menšina a myslím
si, že tato reportáž byla opravdu velice jednostranná, čtyřminutová, bylo
to hlavní zpravodajství a proto možná jsme chtěli znát ty kritéria toho,
co je důležité. Co je tou věcí veřejné služby.
Antonín Přidal: Profesionalita jistě. Ale jak se bránit proti požadavkům nepokrytým nebo
skrytým ze strany politiků, jiných veřejných činitelů, kteří od televize
něco chtějí a chtějí to třeba způsobem, který už vůbec neodpovídá jejímu
poslání ani jejich pravomoci?
Jan Čulík: Zveřejňovat.
Miloš Rejchrt: Já myslím, že je to velice jednoduché. Prostě nepřipustit si, že tady ten
tlak je. Vždyť oni žádný páky nemají, kromě tedy těch koncesionářských
poplatků. Přece, když mi někdo napíše nějaký dopis nebo mi zatelefonuje,
tak ať je to paní Blažková z Dolní Lhoty nebo ať je to ministr nebo
poslanec, vyslechnu, je to posluchač, je to divák, má pro mne nějaký
podnět, zvážím to a zpracuji to podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
To je celé.
Jiří Hodač: Samozřejmě jde o to vytvořit systém, kdy něco takového především by nemělo
být možné, kdyby to nemělo být myslitelné.
Jan Čulík: Politikové to vždycky dělají.
Jiří Hodač: To záleží na té politické kultuře. Já si nepamatuji ze své zkušenosti z
BBC, že by někdo se pokusil otevřeným způsobem ovlivňovat.
Antonín Přidal: Jak se díváte na to zveřejnit takový pokus o tlak?
Kateřina Dostálová:
Určitě. Určitě v každém případě a okamžitě zveřejnit takovýto pokus.
Miloš Rejchrt: Když už musí být, tak okamžitě a ne až po uplynutí funkčního období
ředitele.
Kateřina Dostálová: Takhle se to nešťastně stalo i u minulého ředitele.
Jan Čulík: Ale ten tlak není jenom v tom, že někdo něco od televize chce, ale také v
tom, že politikové odmítají jít do studia, na to samozřejmě mají právo,
ale televize v tom případě by měla ukázat prázdnou židli a informovat
lidi, že třeba pan Mertlík nechtěl přijít do pořadu V pravé poledne.
Kateřina Dostálová:
A uvést důvody, které mohou být různé samozřejmě, takže souhlasím s vámi.
Miloš Rejchrt: Ale přitom přece jen mám dojem, že to největší nebezpečí pro média veřejné
služby nepřichází od politiků. Pokud jsou tam nějaké pokusy takové o
ingerenci, tak jsou takové nemotorné, je na ně vidět, reaguje se na ně. Já
myslím, že to nejhorší nebezpečí je opravdu zevnitř těch médií a to sice
právě od těch zájmů privátních, které se tam plíživě jaksi dostanou právě
díky reklamě. Já myslím, že reklama, to je nebezpečí pro média.
Jiří Hodač: Pokud se podaří vymyslet model, kdy veřejnoprávní média se obejdou bez
reklamy, tak mnohé problémy budou vyřešené. Ovšem to se zase vrátíme k těm
koncesionářským poplatkům, jakým způsobem by potom média musela být
financována.
Miloš Rejchrt: Ony to jsou nejenom jaksi ty reklamy přímo, jsou to třeba i agentury,
které prostředkují přímo průzkumy veřejného mínění, tyhle ty všelijaké
zájmy, které jsou takové nezřetelné a třeba ten divák a posluchač si jich
hned nevšimne, jako nebezpečí.
Antonín Přidal: Vy pracujete ve skupině připravující nový zákon o České televizi. Kdy se
můžeme těšit na výsledek?
Miloš Rejchrt: Ten zákon je zatím opravdu ve stavu zrodu. Projednává se na ministerstvu
kultury. Mě velice těší, že pan ministr z toho udělal takovou otevřenou
záležitost, že jsou tam zváni lidé ze všech mediálních rad a pak ještě
podle jeho uvážení, lidé zainteresovaní na tuto problematiku. Vypadá to,
že by do konce roku snad měl být tento návrh - -
Kateřina Dostálová: Já musím říci, že jsem trošku skeptická, protože ten mediální zákon, který
je nesmírně důležitý a vede se o něm diskuse už několik let, byl
diskutován taky obdobným způsobem a výsledný efekt byl ten, že nám byl
dodán zákon, který nezohlednil jedinou připomínku toho mediálního panelu,
který dva roky poctivě pracoval. Proto já jsem panu ministrovi řekla, že
velice oceňuji jeho snahu, nicméně jsem opravdu skeptická k tomu výsledku.
Miloš Rejchrt: Pana ministra mrzí a mě také, že na tom jednání nebyl jediný poslanec a
jediná poslankyně.
Kateřina Dostálová: On pan ministr to jednání udělal v době, kdy zasedala Poslanecká sněmovna,
a to poslanci obyčejně sedí v poslaneckých lavicích.
Antonín Přidal: Jakou kontrolu mají voliči nad tím, jestli poslanci se účastní takovýchto
přípravných prací? Když už mají mít televizní diváci kontrolu
prostřednictvím české rady, přes jakou radu může volič kontrolovat
parlament?
Kateřina Dostálová: Víte, já si myslím, že by to měla být exekutiva, která dodá zákon do
Poslanecké sněmovny. Já si myslím, že je velice zvláštní způsob, aby si
ministr vybral z Poslanecké sněmovny, z rady a z různých svých lidí, o
kterých si představuje, že tomu budou rozumět, skupinu, která bude
pracovat na zákonu? Pan ministr by měl zcela normální legální cestou
předložit zákon a ta diskuse se má odehrávat na půdě parlamentu.
Jan Čulík: A televize o ní má informovat a také o tom, že se třeba poslanci
nezajímají, a to musí mít tu odvahu.
Miloš Rejchrt: Já si myslím, že máme-li dospět k nějaké definici, kterou byste vy tak
ráda měla ve třech větách, ta definice nespadne z nebe. Ta není někde v
šupleti. Ta prostě musí vyplynout z debaty, která prostě bude dlouhá a
náročná, jak debaty v demokracii bývají.
Kateřina Dostálová: K tomu my máme speciální mediální podvýbor, který je součástí kulturního
výboru a který se právě těmito otázkami v uzavřeném okruhu a velmi
intenzivně zabývá.
Jiří Hodač: Mohu já jednu prosbu nakonec? Paní poslankyně prosím vás pěkně, jestli my
můžeme o něco požádat politiky, když vás pozveme do těch diskusních
pořadů, které jsou tak často kritizováni, využijte této nabídky a přijďte.
My, když vás zveme konkrétně určité lidi, tak víme, proč je zveme.
Kateřina Dostálová: Já jsem neodmítla jedinou nabídku zúčastnit se jakéhokoliv vysílání, proto
si myslím, že je to trošku nefér.
Jiří Hodač: Ze zkušenosti, kterou mám v televizi, i když jsem tam tedy poměrně krátkou
dobu, tak již to mohu říci, že je třeba velmi obtížné sehnat politiky do
"21", protože si nechtějí kazit večer.
Kateřina Dostálová: Je potřeba to směřovat jiným politikům než mně. Já jsem to nikdy
neodmítla. Já velice ráda přijdu.
Jiří Hodač: Já nemyslím konkrétně na vás. Velmi obtížné právě třeba do toho nedělního
pořadu, který je klíčový a pak samozřejmě dojde k tomu budoucnu, že tam
budou i ty prázdné židle.
Kateřina Dostálová: Prosím pěkně, zveřejňujte, uveřejňujte jména těch politiků, kteří
nepřišli.(Nesrozumitelné, více hlasů najednou).
Antonín Přidal: Tečka. Víc už toho dnes nestihneme. Děkuji vám všem. V červnu Klub Netopýr
neuvidíte kvůli fotbalu, v červenci a v srpnu kvůli změnám v letním
vysílacím schématu, ale 5. září v úterý zase na shledanou.