Suďme podle ovoce, ne pohnutek
To by se dalo říct i ohledně vydání knihy Main Kampf.
Navazuji však na svuj výpad proti redakční politice BL zde, kde
jsem se dopustil nepřesnosti, když jsem z anglického filosofa
udělal amerického. Také ovšem nutno zdůraznit, odezvou na
pana Čulíka, že s ním souhlasím v tom ohledu, že
nezáleží na tom odkud ale jaké k nám
přichází sdělení. Nicméně, chtěl bych svou věcnou chybu
napravit zprostředkováním článku, ze kterého jsem
nazpaměť a nepřesně čerpal. Knížka, vydaná roku 1948 se
jmenuje O lidu a lidech, a je to soubor rozhlasových a
jiných vystoupení Jana
Blahoslava Kozáka, tehdejšího profesora filosofické
fakulty university Karlovy. Nevyhnutelně je o době, které Až
na některé statě postižené dobovým obdivem a idealisací
sovětského svazu (jako třeba mylné tvrzení o tamnějším
pokrokovém vyhlazování antisemitismu ...) je to knížka
velice zajímavá a zajisté relevantní i dnes, a leckde stačí
pouze zamlčet o kom je řeč, a najde se dnešní ekvivalent
téhož chování sám. (Knížku jsem objevil v 'bezedné
pokladnici' pozůstalosti otcovy knihovny. Předmětná
přednáška v rozhlase byla odvysílaná shodou okolností
přesně v den jeho devatenáctých narozenin). Předesílám,
že jeho přednášku nebudu citovat úplně celou, a to ne
proto, že s ní nesouhlasím v některých bodech, naopak,
některé takové cituji. Bylo by to moc dlouhé. Doplňuji však
několik odkazů bokem, pro ty které by to zaujalo třeba z
jiných důvodů než mne, a dovoluji si pár vět zvýraznit.
J.B.Kozák "POKŘIVENÉ CTNOSTI", 9.12.1945>>
Ve spisech Fredericka Williama Robertsona, Angličana,
který zemřel v poměrně mladém věku počátkem
padesátých let minulého století, jsem nalezl
bohatství postřehů hloboce lidských. Jeden z nich
chci dnes učinit thematem svého výkladu. Robertson
napsal, že lidské neřesti jsou vždy vlastně
pokřivené ctnosti. Zdá se mi, že toto slovo
zaujme i vás, jako mne zaujalo. Jsou pravdy, které
nám, když se do nich zahledíme, rostou před očima.
Plní se stále novým obsahem. Můžeme na ně
navěsiti mnoho vlastních původních pozorování. Tak
shledáte, že v člověku zlobivém nebo i mstivém
sedí kdesi na dně vědomí pocit uražené
spravedlnosti. Ovšem, že by ta spravedlnost zářila
pouze tehdy, kdyby nebyla soustředěna na jeho osobu,
kdyby se vztahovala na každého, kdyby dovedl
objektivně posouditi sebe sama a dělati sobě výtky.
Jest to pokřivená, zkomolená ctnost. Jindy shledáte,
že lidé dobrodružní v lásce také hledají její
plné využití, jenže je nehledají ve věrnosti.
Leckterý zloděj si myslí, že obíraje
majetnějšího, přispívá jaksi k sociální
spravedlnosti. lakota je nesmyslná, zkřivená
spořivost. Klepání a pomlouvání bývá pokřiveným
obrazem, bezděčnou karikaturou cti a dobrého
pořádku. Rozlícený dav je vždy unášen hromadným,
nekriticikým pocitem ctnostného rozhorlení.
Příkladů leží všude kolem hojnost, jen po nich
sáhnout.
Jenže já chci dnes dáti Robertsonou postřehu výklad
poněkud jiný, nežli zamýšlel autor. Výklad méně
optimistický, jenž nás povede až do nitra hrůz,
jakých se svět stal svědkem v posledních letech. Robertson
byl anglikánský duchovní a upřímný křesťan. Byl
nedogmatický, t.j. nejezdil po bohosloveckých naukách.
Jeho pohled byl shovívavý. [ pozn VP: byl to však taky
on, jehož cituje Websterův slovník z roku 1913 k
vysvětlení hesla radikál od slova radix, kořen,
"Radicalism means root work; the uprooting of
all falsehoods and abuses" - radikalismus je od
kořenů vyvracet všechny nepravdy a zneužívání -
viz zde].
Anglická civilizace, v níž tehdy žil, vypadala
pevná; i jemu se zdálo, že její sociální chyby
možno znenáhla napraviti zlepšováním srdce
jednotlivců. Souhlasil se svým přítelem, slavným
spisovatelem Kingsleyem,
že sociální problémy bude možno řešiti na základu
čistého příkladu Ježíšova. Věřil v možnost
křesťanského socialismu, jenž se může uskutečnit
bez revolucí tak, že změknou a otevrou se srdce
privilegovaných. Myslil více na sosobní vztahy nežli
na boje organisovaných skupin a tříd. A dodejme, že
žil pod dojmem nových britských zákonů,
vybojovaných Cobdenem,
které zavedly svobodný obchod a velice zlevnily cenu
obilí a jiných potravin, nutných pro chudinu.
Angličtí liberálové té doby byli opravdu
ušlechtilí lidé. A Robertson věřil, že duchovní
obraz boží není zcela vymazán v žádném člověku.
Nemyslete si, prosím, že chci zmenšovat cenu takového
laskavého pohledu na naše bližní. Je, myslím,
každému jasné, že by si příslušníci osvobozených
národů evropských velmi usnadnili život a že by si
velmi zjednodušilil mnohý problém politický a
sociální, kdyby se měli trochu více rádi. Vždyť se
společně vynořili ze strašlivého útisku,
pronásledování mučení, v němž byli na jedné lodi,
pod jednou střechou a naplnění, až na poměrně
nepočetné výjimky, společnou veikou touhou po
svobodě. Avšak zdá se mi, že pozorování života pod
dojmem uvedené věty nevede k závěrům zvláště
optimistickým.
Je pravda, že lidské neřesti jsou pokřivené
ctnosti, jenže člověk po pravidle nevidí na sobě tu
pokřivenost, nýbrž tu ctnost. Budívá to v něm
jakousi lživou mravní jistotu, dokonce někdy i
nadšení nad sebou samým. Tím není cesta k nápravě
nijak usnadněna, nýbrž naopak ještě ztížena. Věc
nabývá opravdu hrozných rozměrů a forem, když je po
ruce nauka, která ten pocit vlastní spravedlnosti a
ctnosti podkládá, posiluje.
[...]
Avšak zadívejme se do té nedávné černé
minulosti, která dnes leží jako mučivý sen za
ztýraným světem. Mezi italskými a španělskými
fašisty byby miliony lidí, kteří byli nadšeni pro
myšlenku zámořské říše, pro pořádek, pro to, co
se jim líčilo jako čistý, dokonce indealistický
nacionalismus. Byli ochotni k obětem; dychtili po boji;
pletli si nadšenost s idealismem; zapomněli, či
lépe vůbec nevěděli, že jest naší poviností
myšlenku optrně a kriticky ohledat, než se jí
odevzdáme. Němci to všechno vzali ještě mnohem
důkladněji. Když si pečlivě rozebíráme, co to
bylo, co připravilo německý národ, skutečně skoro
celý národ, k pádu do nejhorší zběsilosti, do
úpadku, pro jaký není příkladu, dojdeme k
závěrům, nad nimiž se opravdu tají dech. Shledáme
totiž, že zlo jde dále do minulosti a bylo mnohem
hlubší nežli Hitler a nacistická strana. Státy se
udržují tím, čím vznikly. Německá říše byla
založena na vojenských výbojích pruských králů,
nejdříve uvnitř německa smaotného. Dále v pozadí
byly výboje středověkých německých rytířů proti
Polákům, ještě hlouběji ve středověku vyhlazovací
boje proti Polabským Slovanům, kryté tak zvanou misií
mezi pohany. Německý tlak na východ je tisíc let
stár. Na tom však byla teprve postavena Bismarckova
politika krve a železa, jež založila moderní
německou říši. Všemi těmi výboji se Němci
inspirovali; byli opěvovány a pokládány za vodítko
pro budoucnost. K tomu pak přistupovaly nevinně
vypadající nauky, s jakými se ostatně setkáváte i
jinde ve světě. jenže Němci o nich ani nedebatovali,
protože o nich nepochybovali. Byly to takovéto
věci: Všechna politika je mocenská politika - a kdo
věří něco jiného, je hlupák, nebo to jen tak
říká a pak je pokrytec. My Němci pokrytci nejsme.
Člověk je dravec a národové se hledí navzájem
podmanit, po případě i vyhubit - kdo s koho, ten s
toho. Teprve na toto zdivo dal Adolf Hitler se svými tak
zvanými mysliteli a propagandisty vlastní nacistickou
fasádu. rasové theorie byly vítány, protože
odklízely veškeré mravní pochybnosti. Tak zvaný
idealistický Němec, který to všechno nekriticky
spolkl, byl nadmíru nadšen. ve své tradici měl
poslušnost k vládnoucím a úřadům, která jde zpět
k reformátorovi Martinu Lutherovi. Demokratickou
diskusi pokládal za oslabování národa, který musel
být hlavně sjednocen a silný. Dejte to všechno
dohromady a uvidíte, proč se ten poslušný, povinnosti
dbalý, idealistický, dokonce sentimentální Němec tak
rychle proměnil v bestii. Dnes slyšíte iz úst
hlavních zločinců, kteří vyhlazování lidských mas
v plynových komorách, v mučírnách a koncentračních
táborech plánovali a organisovali, že se vůbec
necítí vinni. Konali povinnost, plnili příkaz.
Skreslené ctnosti nikdy v dějinách lidstva nenabyly
nestvůrvějších forem. Podle tohu musí vypadat
zacházení s německým národem. Soudy v Norimberce a
jinde jsou více než soudy. Jsou cestou k
znovunastolení mravního vědomí ztýraného lidstva.
Totéž se musí stát is militaristy japonskými, u
nichž je problém přes všechny rozdíly podobný.
Imperialismus, dobývání světa tam bylo
náboženstvím, božským posláním pro jejich nadrasu
s božským panovníkem v čele. Nejhorší japonské
bestiality se páchaly ve znamení vojenských ctností
zvaných byšido, k nimž patří i harakiri,
rozpárání vlastního břicha v případě neúspěchu.
Ale pocit hrdé nevinnosti u japonců je stejně plný
jako u Němců.
Co však činí dněšní problémy tak svízelnými, je
skutečnost, že moc pokřivených ctností není omezena
na země, které vyvolaly druhou světovou válku a byly
v ní katastrofálně poraženy. Dnes se většina
světa zmítá v chaosu pokřivených ctností i s jejich
obvyklým dorpovodem falešné mravní pýchy. Kamkoli se
v Evropě podíváme, vždy byli lidé hnáni ulicí - a
ani se mnoho nezkoumalo, do jaké míry jsou vinni. Je
známo, že nevinní lidé byli mezi nimi. Lidé
se navzájem krutě posuzují a dělají to s velkým
pathosem mravním. Zdůrazňování vlastních
zásluh bývá tím více slyšet, že hned vedle se
potichu krčí, ani nedutajíce, mnozí z těch, kteří
opravdu mnoho vytrpěli. I v očích obětí
nejhrubšího pronásledování vidíte někdy smutek a
zklamání. Čteme s pohnutým ohlasem obranu žen,
které nesly celé břímě válečného života a zhusta
umožnily svým mužům přežíti koncentrační
tábory, ale na které se jaksi zapomíná.
[...]
Revoluce jsou výměnou osob a posic, bojem o posice.
Boj ten je nutný a někdy i blahodárný. Jde však o
to, jakými prostředky se vede.
Kudy ven z této situace? Ne mysl vám asi připadnou
dvě prosté odpovědi. Ale pouze jedna z nich, bude-li
se na jijím základě jednat, má naději na úzpěch.
První odpověď zní: Odhalujte tyto věci a
přibíjejte je. "Říkejte rýči rýč,"
praví anglické pořekadlo. Říkejte lži lež,
krádeži krádež a shledáte-li, že někdo je
vlastním úmyslem "aby bylo méně šneků a více
kapusty", jak říkají hlemýžďi ve hře Ze
života hmyzu od bratří Čapků, řekněte to. Ale
když o tom uvažujete, shledáte, že je to vlastně jen
pokračování na staré cestě. Jest to způsob,
vystavený stejně nebezpečnému pokřivení. Pocit
spravedlivého rozhorlení by tu byl, což o to; ale
mohly by z toho vzejít chyby, podobné těm, které
bičujete.
Druhá správná odpověď je založena na obrácení
Robertsonova slova. neboť je-li pravda, že lidské
neřesti jsou pokřivené ctnosti, pak jest též pravda,
že ctnosti jsou narovnané zkřiveniny. Zde ovšem musí
každý začít u sebe sama. Buďme kritičtí k sobě
i k svému hněvu. Bez vůle k laskavějšímu pohledu na
bližní, zejména na členy vlastního národa, by
nebylo naděje. Musili bychom čekat, až se to
přežene a lidé se unaví. Musili bychom odepsat
nevinné oběti, zapomenout na to, co cítí, utěšovat
se, že náprava přijde automaticky - což jest tolik
jako říci, že přijde bez nápravy. Ne, my
potřebujeme opravdového vnitřního míru mezi sebou,
máme-li dostati nesmírným úkolům, jež na nás jako
národ a stát čekají v nejbližší budoucnosti.
<<
Možná bych měl za sebe sdělit, co si o tomto myslím, a
nenechat to jen tak bez komentáře. Článek, poznamenaný
válkou, se navzdory své vznešené myšlence dopouští
hrubých přehmatů a házení celých národů do jednoho pytle.
Závěr je též nelogický, neboť předpokládá obousměrnost,
lze-li pokřivit ctnost a udělat z ní neřest, není přesto
jisté, že lze jednou pokřivenou ctnost opět narovnat a je
příliš najivní doufat v samospásu lidstva.
Rozumnější v praxi se mi zdá volit skutečně tu
důraznější variantu hřmotného odhalování, kterou má tak
v oblibě pan Čulík, ale přesto je na místě si uvědomovat,
jak dvousečná zbraň je vlastní přesvědčení o vlastní
pravdě a morální vyspělosti.
Novinářské heslo "Publish or Perish" vzniklo v
době, kdy nevydat znamenalo nevydělat si - tedy lze jej chápat
spíše cynicky ve smyslu kdo nevydá, zajde.
Není to asi heslo tak jednoznačně a ryze morální, ve smyslu
vytiskni to nazvodory všemu, nebo zmiz z cesty, nadbytečný
člene novinářského cechu.
Ale je rozdíl mezi nezastíráním nekalostí, a aktivní
spolupráci při šíření těchto myšlenek jako
"ukázkově zhoubných" jejich překládáním a
donášením na jiná fóra, kde se jiní rasisté budou na
základě takových článků domnívat, že všichni Češi jsou
rasisti, nebo alespoň odvádět pozornost od vlastních
rasistických praktik poukazováním na ty tzv horší, jinde,
tak jak to s oblibou dělají nejen rasisté, a zato všude. Já
nejsem bulvární novinář - ve srovnání s nimi, co si to
dovolujete...
Pan Čulík v úvodníku v BL zde
zcela právem poukazuje na protimluv některých 'nerasistů',
kteří zbytečně pořád uvádějí zakořeněná
terminologická rozlišení Čech/Rom a kategorizují lidi
nejprve podle ras a etnik aby vzápětí argumentovali, že oni
proti nim nic nemají. Přitom on ve sloupku v
CER píše pozoruhodnou větu "Czechs seem to be incapable
of assuming any other point of view than their own -" Češi
se zdají být neschopni zaujmout jiné stanovisko než své
vlastní. Jaká to ukázka logického myšlení. Bravo!
Místo slova Češi nechť si čtenář dosadí jiné slovo o
nějakém živočišném druhu či myslící bytosti, a tato
věta vždy platí, nic neříkaje. Pinkava se zdá být
neschopen zaujmout jiný názor než svůj vlastní - to ještě
nezní jako pejorativní rasismus, ale dejte si tam celou skupinu
a jedeme. Ale ten samý vzorný novinář, který v knize ... Jak
Češi jednají kritizuje TV pořad Aréna, který
nabízel nevypovídající telefonickou anketu, v CER sděluje,
že na dopis pana Pospíšila přišlo do Britských Listů
třikrát více podpůrných nž odmítavých dopisů (a ty
vesměs ze zahraničí). Odkdy je mailbox BL průřezem
české společnosti, ve které, jak se na internetu lamentuje,
není ten internet tak rozšířen! Soudím odvážně, že
podstatně víc lidí má telefon, a přes všechny problémy se
dovolat, anketa v Aréně má blíže k průřezu veřejného
mínění než mailbox BL.
Je to vskutku medvědí služba. Nahrává to zhoubnému
procesu škatulkování celých etnik, zaujatosti domácích
vůči názorům přespolním, netoleranci a povrchnosti
pochopení vůbec. A v tomto tranzu horlivosti si nadále
nevšímejme ani svého sexismu, ať už v kausách vojenské
povinnosti nebo sexuálního obtěžování, neboť bojujeme za
dobrou věc, proti rasismu. Jeden ismus jako druhý, pravím já.
V kometáři p Čulíka jsou dvě řečnické otázky. "Prosím,
pane Pinkavo, kolik vlivných stárnoucích českých ředitelek
podniků si dovedete představit, jak obtěžují mladé muže,
své podřízené?" Odpovídám, že já si
nepředstavuji žádné, je to dost hnusná představa. Nicméně
tohle jsem zažil na vlastní kůži v Anglii, ovšem po
pracovní době, ve vinárně, a dotyčná tím byla známá.
Jediná obrana byla, aby se vožrala docela, pak si druhý den
nepamatovala odmítnutí - ale to lezlo do peněz.. Soudím, že
nedostatek takových příkladů u nás vyřeší další
desetiletí a vyrovnanější počet stárnoucích žen na
vyšších postech. A také znám a nepřehlížím
obtěžování homosexuální, tedy mezi ženami i mezi muži. Na
všechny tyto varianty takto správně neutrálně
formulovaný zákon pamatuje, a to je na něm podstatné a
dobré.
"Domívá se snad pan Pinkava, že by pan Karel
Březina měl záležitost svého vyhnutí se vojenské službě
přede veřejností tajit - když aktivně sportuje?"
Nedomnívám. Vadí mi to též, z principu, že se to pokusil
utajit, neboť jde zřejmě o zneužívání postavení k
zvýhodnění vlastní situace. Ale domnívám se, že nedostatek
vojenské služby nijak nesouvisí z jeho zařazením coby
ministr bez portfeje. Ani by to nemělo bránit schopným mladým
lidem zaujímat svá výdělečná místa. Kdyby byl někdo bez
vojenské zkušenosti ministrem obrany, to by teda asi vadilo. A
mohli bychom se jízlivě zeptat, zda pan Březina nevoják je
nějakou ztrátou pro obranyschopnost této země ? "Ministr
se vyhýbá občanským povinnostem" je správný a
relevantní titulek, ale proč mluvit o vojenskosti této věci,
a jaký je sportovec. Je to hlavní bod tohoto problému? Apeluje
se na závist a zlomyslnost méně úspěšných obcházečů té
samé nepříjemné povinnosti, vesměs mužů.
Vojenská docházka diskriminuje mladé muže zcela
nepřijatelným způsobem - pokud nemáte vojenskou službu už
za sebou, zaměstnavatele u pohovoru to bude zajímat, neboť
vám musí držet místo do návratu z vojny. Tuhle diskriminaci
prokážete neméně obtížně než při obtěžování na
pracovišti. Je tento problém navzdory Zákoníku práce, nebo
právě kvůli němu ? "Prosím, pane Čulíku, kolik
českých ředitel-ů/lek podniků si dovedete představit, jak
neberou v úvahu když mají přijmout mladé muže, jestli mají
vojnu za sebou?"
V ryze věcné rovině lze argumentovat, že pokusit se
vyhnout něčemu tak pitomému a svinskému jako je vojna je buď
zbabělost a bezcharakternost nebo zženštilost, rozumějme
inteligentí a nebarbarské chování, hodné ženy.
Ale jistě se mýlím. Vojenskou službu znám jen z doslechu,
neboť jsem coby britský občan a emigrant 'byl vyhnut'
vojenské službě. Jinak bych asi zastával chlapský názor,
že je třeba radikálních zásahů a vymýcení všeho zlého
od kořenů, i kdyby se na to musel vzít buldozér zahraniční
značky pod heslem kolektivní viny, "Když vás k lepšímu
chování nedokážeme přesvědčit, tak vás k lepšímu
donutíme, i kdybyste museli všichni nést následky za
jednoho!" ?
Sečteno a podtrženo, je vždy na místě se dozvědět, v
čem člověk ve svém uvažování chybuje, a kde má buldozér
brzdu.
Předávám slovo.
Poznámka JČ: Zdá se mi, že pan Pinkava zapomíná anglicky. Věta "Czechs seem to be incapable
of assuming any other point of view than their own" znamená "Někteří Češi, jak se zdá, nejsou schopni zaujmout jiný názor než vlastní", nikoliv "Češi" (tj. všichni, jako celek). To by věta zněla: "The Czechs..." - To, co jsem napsal, plně odpovídá mé zkušenosti. V žádném případě jsem nikde nepsal, že by příliv dopisů do Britských listů, podporujících rasistickou argumentaci pana Pospíšila, byl reprezentativním vzorkem českého národa - napsal jsem jen, že měl tento - jinak nevysvětlitelný příliv - poněkud šokuje. Má-li pan Pinkava k dispozici přesvědčivé statistiky, že drtivá většina Čechů nezastává vůči Romům rasistické postoje, budu velmi rád a velmi rád je i zveřejním. To si oddychneme. Obávám se však, že je to - vzhledem ke všem nepřímým informacím, které jsou k dispozici, bohužel poněkud nepravděpodobné. - Představa, že lidé mimo Českou republiku jsou nesvéprávní a nebudou si schopni řádně rozebrat, co se tam vlastně děje, protože, jako cizinci, "nám" nikdy "nemohou porozumět", je také dost absurdní, obávám se.