O reklamě a ředitelích sdělovacích prostředků
Vazeny pane Culiku,
jak dlouho funguji reditele sdelovacich prostredku v cizich zemich? V Cechach se ve verejnopravni CT i v komercnich denicich (MfD, LN) stridaji jako apostolove na prazskem orloji. Mozna to znamena, ze lidi uz nebavi sledovat pokroucene a neuplne informace, vedeni sdelovacich prostredku to vnima jako nedostatecnou sledovanost (ctenost), tak se situaci snazi vyresit personalnimi zmenami, ale protoze se pritom nemeni styl informovani verejnosti, mihaji se reditele a sefredaktori v rychlem sledu.
Tahle hypoteza neobstoji ohledne Prava a Novy. Ti take neinformuji optimalne, ale sefredaktor ci reditel je stale stejny. Nejspise proto, ze je soucasne vlastnikem. Take mohou byt lepe zamereni na svoji cilovou skupinu, ktere styl jejich informaci vyhovuje, nebo pripadny ubytek ctenaru a divaku resi jinak (nebo kombinace vsech techto faktoru).
Jakou hypotezu mate Vy?
Ad reklama: Prikladem neobjektivniho informovani jsou napr. clanky v sobotnich LN o reklame od Ireny Skurovcove "Go, Vladeno, odvaz se! Kdo jsou ti lide, kteri nam dovedou prodat uplne vsechno" a "Reklama nema delat z lidi hlupaky". Tyhle clanky ale z lidi hlupaky delaji, protoze pouze srovnavaji ruzne typy reklamnich kampani a delaji melke sondy do zpusobu uvazovani reklamnich pracovniku. Vyzivaji se v popisu drobnych rozdilu v manipulaci, ale podstatou teto manipulace se nezabyvaji.
Autorka prijima reklamu jako poznanou nutnost (tento termin pouzivam vedome, cimz chci naznacit, ze ruzne typy ideologii se cloveku snazi vnutit predstavu, ze od nekterych veci neni uniku): "Reklama je zkratka vsudypritomna a at chceme nebo ne, zpravidla nas nejak dostane." Reklamni pracovnik Daniel Ruzicka: "Kdyz na to tak pomyslim, tak reklama je hodne zodpovedna cinnost. Zasahne spoustu lidi a my musime myslet na to, ze muze ovlivnit jejich vkus, navyky..."
To je od nich sice hrozne mile, ze jsou tak zodpovedni a tak moc na nas mysli, ale domnivam se, ze spoustu lidi by nejvic potesili tim, kdyby je vubec zadnou reklamou neotravovali.
V BL jste uvadel informace o americkem vynalezu, ktery umoznuje odreklamovani televiznich programu. Myslim, ze tam stalo, ze 90% lidi reklamu preskakovalo. Dalo by se to vysvetlit taky tak, ze 90% lidi je otravovano informacemi, o ktere nestoji, aby v nich byly vzbuzeny potreby, ktere nemaji. A pak si za to jeste zaplati v cenach vyrobku. Toto byla napr. dulezita informace, ktera mi v clanku chybela: kolik procent v cenach vyrobku je tvoreno vydaji za reklamu. Taky tam nebylo nic o tom, jak se muze necilova populace, kterou reklama nezajima, branit. Stanice, kde me obtezuji reklamami, nesleduji, do obchodu a hospod, kde vyrvavaji komercni stanice, nechodim, ale pred ohyzdnymi blboardy neni uniku. I kdyz jejich poselstvi nevnimam, esteticky kazi scenerii.